Uiteraard zijn er grenzen aan de ongelijkheid en ja daar is een rol voor de overheid in te bedenken. Maar blind 3,5 miljard mensen 500 euro geven weggehaald bij 62 mensen is niet de oplossing.quote:Op zondag 17 januari 2016 21:50 schreef Westerling het volgende:
[..]
Op zich mee eens. Ongelijkheid kan innovatie stimuleren, maar ik denk dat we wel een beetje over het optimum heen zijn wat dat betreft. Bovendien is deze tendens al jaren aan de gang, en is het systeem dus kennelijk divergent. Daar mag weleens naar gekeken worden, en dan druk ik me zacht uit.

Oke eens.quote:Op zondag 17 januari 2016 21:57 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Uiteraard zijn er grenzen aan de ongelijkheid en ja daar is een rol voor de overheid in te bedenken. Maar blind 3,5 miljard mensen 500 euro geven weggehaald bij 62 mensen is niet de oplossing.

Dat valt prima met elkaar te rijmen. In het eerste geval gaat het om de 50% armsten op deze aarde. In het twee geval gaat het om 10% van de wereldbevolking, dus een veel kleinere groep. De tweede groep is 20% van de eerste groep. Oftewel: 80% van de armste helft van de wereldbevolking valt niet in de groep uit het tweede artikel.quote:Op zondag 17 januari 2016 21:36 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat valt eigenlijk niet te rijmen met dit:
[..]

Sarcasme vriend.quote:Op zondag 17 januari 2016 21:34 schreef john2406 het volgende:
[..]
Waarom vraag je dan?
[..]
Als je weet wat je wil zal ik het wel horen neem ik aan?

_!
 _!

Wel eens gehoord van de Pyramide van Maslof? Maar anyway, het kopen van telefoons en TV's stimuleert de economie, wat zorgt voor banen enz.quote:Op zondag 17 januari 2016 21:56 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Jij denkt daadwerkelijk dat de meerderheid van deze 3,5 miljard mensen die 500 mensen constructief gaat investeren.. in een opleiding oid?
Mooi niet. Dat worden tripjes naar de hoeren, TV's, telefoons, etc...
[..]
Dat doen ze nu niet, idd.quote:Of misschien moet de overheid zich daar mee bezig houden. Het voorkomen van crisisen door goede regelgevig + naleving.
[..]
We zijn met z'n alle dus een bedrijf? Lul toch niet zo slap.quote:Uiteindelijk is een bedrijf een groep mensen. Die geld willen verdienen... tsja dat zijn we allemaal.
Nou en? Een overheid bestuurd een land voor mensen, niet voor bedrijven. En als een bedrijf alleen maar een groep mensen is zorgt die overheid dus indirect ook voor die bedrijven (door die mensen onderwijs te geven bijvoorbeeld)quote:Dat je dat op een specifieke manier doet boeit verder weinig. De mensen die bij bepaalde bedrijven werken hebben natuurlijk ook gewoon angst voor plotse overheidsingrepen waardoor hun baan op de tocht komen te staan.
[..]
Vandaar dat mensen links moeten stemmen, niet rechts.quote:Kiezers zijn op politiek niveau voornamelijk reactief. Die space race hadden we alleen maar omdat er iets te winnen viel. Die deltawerken hadden we alleen maar NA dat de boel een keer onderliep.
Een mensheid die alleen maar voortuitgang kan bieden door reactiviteit is er eentje die gedoemd is zichzelf naar de tyfus te helpen.
[..]
Dan moeten ze links stemmen, niet rechts.quote:Hoeft niet per se als je goede regelgeving hebt en die goed naleeft.
[..]
Couldashouldawoulda.
[..]
Wat is de regel dan? Meer deltawerken opzetten ondanks dat we er maar 1 nodig hebben?
overheden zijn (mede door de kiezer) reactief niet anticiperend.
[..]
Nee, je moet mensen stimuleren. Geen organisaties.quote:Ik wil een systeem waarin organisaties gestimuleerd worden om het leven beter te maken voor het individu ipv een systeem dat altijd maar in teken staat van "HOEVEEL GELD VERDIEN JIJ NU*?? ZO VEEL HIERRRRRR ER MEEE".
[..]
Ok.quote:Dat zal je mij nooit horen zeggen.
Bovendien heb ik in het begin al aangegeven dat ik onderken dat een hoop geld in de luwte blijft hangen. Zou fijn zijn als je niet zou doen alsof ik dat niet zie.

Stropop.quote:Op zondag 17 januari 2016 21:57 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Uiteraard zijn er grenzen aan de ongelijkheid en ja daar is een rol voor de overheid in te bedenken. Maar blind 3,5 miljard mensen 500 euro geven weggehaald bij 62 mensen is niet de oplossing.

Ze weghalen en niet geven dan is het verschil niet meer zo groot of wel?quote:Op zondag 17 januari 2016 21:57 schreef SpecialK het volgende:
[..]
quote:

Technisch gezien kan het. Maar het valt niet te rijmen met de boodschap van dit topic. Namelijk dat de inkomensongelijkheid toegenomen is.quote:Op zondag 17 januari 2016 21:58 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Dat valt prima met elkaar te rijmen. In het eerste geval gaat het om de 50% armsten op deze aarde. In het twee geval gaat het om 10% van de wereldbevolking, dus een veel kleinere groep. De tweede groep is 20% van de eerste groep. Oftewel: 80% van de armste helft van de wereldbevolking valt niet in de groep uit het tweede artikel.

Jij zou dit uiteraard ook zeggen als jij in een ontwikkelingsland was geboren en aan hongersnood leed, toch?quote:Op zondag 17 januari 2016 22:06 schreef Confetti het volgende:
Ik zal de olifant in de kamer maar benoemen. De arme mensen zouden eigenlijk niet eens geboren moeten zijn. Hoe armer het land hoe minder mensen er geboren zouden moeten worden omdat er al weinig beschikbare middelen zijn. Maar wat gebeurt er, ze fokken tien keer zo hard als landen waar er wel meer middelen zijn.
Dus ik zeg, vergeet die 3,5 miljard armen maar lekker. Als je ze gaat helpen zal dat het probleem alleen maar verergeren.
Je kunt het beter investeren in de rijkere, ontwikkelde landen met een laag geboortecijfer.

Nee hoor. China produceert die extra telefoons wel door die loopbandslaven van Foxcon extra hard te zwepen. Daar komt geen extra baantje bij kijken. Zeker niet in de plekken waar je dat zou willen. Afrika bijvoorbeeld.quote:Op zondag 17 januari 2016 22:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wel eens gehoord van de Pyramide van Maslof? Maar anyway, het kopen van telefoons en TV's stimuleert de economie, wat zorgt voor banen enz.
Nee. Jij doet alsof mensen in een bedrijf ineens geen burgers meer zijn. Ik lul niet slap.quote:[..]
Dat doen ze nu niet, idd.
[..]
We zijn met z'n alle dus een bedrijf? Lul toch niet zo slap.
Ik wil ook nog wel eens een bedrijfsje opstarten om netjes belasting te betalen. Maar dan verwacht ik dat de overheid ook voor mijn bedrijfje en mijn werknemers zorgt.quote:[..]
Nou en? Een overheid bestuurd een land voor mensen, niet voor bedrijven. En als een bedrijf alleen maar een groep mensen is zorgt die overheid dus indirect ook voor die bedrijven (door die mensen onderwijs te geven bijvoorbeeld)
Links is zo reactief als rechts. Hier en elders in de wereld. Politici denken alleen maar aan de waan van de dag.quote:[..]
Vandaar dat mensen links moeten stemmen, niet rechts.
[..]
Dan moeten ze links stemmen, niet rechts.
Weer die onnodige tweedeling. Wat gaat 1 persoon bereiken qua technologische vooruitgang tegenwoordig? De tijd van Edison en Tesla is voorbij. Je hebt groepen mensen nodig om spannende dingen te bouwen. Bedrijven dus.quote:[..]
Nee, je moet mensen stimuleren. Geen organisaties.

Dat van of wat je beweert van de allerarmsten moet ik nog zien.quote:Op zondag 17 januari 2016 22:14 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Technisch gezien kan het. Maar het valt niet te rijmen met de boodschap van dit topic. Namelijk dat de inkomensongelijkheid toegenomen is.
De allerrijksten zijn rijker geworden.
Terwijl de allerarmsten het ook beter gekregen hebben.
Tja, als je het zo bekijkt is het niet zo'n probleem.

Eh.. nee dat is letterlijk de suggestie die gemaakt werd?quote:
Die dat vervolgens onderkende in een reactie.quote:Op zondag 17 januari 2016 20:24 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
De wereldeconomie zou extreem groeien als die 62 mensen hun vermogens zouden verdelen over die 3,5 miljard mensen.

Dit is een compleet non-argument en gaat niet in op de kwestie.quote:Op zondag 17 januari 2016 22:16 schreef watisdezen het volgende:
[..]
Jij zou dit uiteraard ook zeggen als jij in een ontwikkelingsland was geboren en aan hongersnood leed, toch?

https://en.wikipedia.org/wiki/Veil_of_ignorancequote:Op zondag 17 januari 2016 22:19 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dit is een compleet non-argument en gaat niet in op de kwestie.

Jij doet alsof bedrijven personen zijn met stemrecht.quote:Op zondag 17 januari 2016 22:16 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee hoor. China produceert die extra telefoons wel door die loopbandslaven van Foxcon extra hard te zwepen. Daar komt geen extra baantje bij kijken. Zeker niet in de plekken waar je dat zou willen. Afrika bijvoorbeeld.
[..]
Nee. Jij doet alsof mensen in een bedrijf ineens geen burgers meer zijn. Ik lul niet slap.
[..]

Nee hoor. Absoluut niet. Wijs eens aan waar ik dat zeg?quote:Op zondag 17 januari 2016 22:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jij doet alsof bedrijven personen zijn met stemrecht.

Dan stel hem samen dan!quote:Op zondag 17 januari 2016 22:24 schreef Nintex het volgende:
Is er een lijst van deze mensen?
Putin
Bill Gates
Gebroeders Koch
Rockefeller
...
Lijkt me niet eens zo gek ingewikkeld om samen te stellen.

Goed idee zeg. Als ik jou was zou ik er een regaal klinkende naam aan geven... iets als... Frost 500... Of.. Forbes 500.. oid..quote:Op zondag 17 januari 2016 22:24 schreef Nintex het volgende:
Is er een lijst van deze mensen?
Putin
Bill Gates
Gebroeders Koch
Rockefeller
...
Lijkt me niet eens zo gek ingewikkeld om samen te stellen.

Vandaar dat bijvoorbeeld kansarme loterijwinnaars een jaar nadat ze een prijs winnen alweer bankroet zijn. Die mensen kunnen niet met geld omgaan en 500 euro maakt echt geen zak uit.quote:

Och. Ik geloof wel dat als je ze 500 euro geeft dat een significant deel daar verstandige keuzes mee kan maken. Maargoed zelfs dan is het na een paar maanden gewoon op...quote:Op zondag 17 januari 2016 22:29 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Vandaar dat bijvoorbeeld kansarme loterijwinnaars een jaar nadat ze een prijs winnen alweer bankroet zijn. Die mensen kunnen niet met geld omgaan en 500 euro maakt echt geen zak uit.

Hoho probeer het uit en geef me een paar miljoen, mag je naar een jaar bij me kijken of ik nog geld heb.quote:Op zondag 17 januari 2016 22:29 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Vandaar dat bijvoorbeeld kansarme loterijwinnaars een jaar nadat ze een prijs winnen alweer bankroet zijn. Die mensen kunnen niet met geld omgaan en 500 euro maakt echt geen zak uit.

Precies, uiteindelijk gaat dat niks uitmaken.quote:Op zondag 17 januari 2016 22:30 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Och. Ik geloof wel dat als je ze 500 euro geeft dat een significant deel daar verstandige keuzes mee kan maken. Maargoed zelfs dan is het na een paar maanden gewoon op...
En dan? Terug bij af.

NIet als ze allemaal gaan vissen toch?quote:Op zondag 17 januari 2016 22:31 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Precies, uiteindelijk gaat dat niks uitmaken.
"Give a man a fish and you feed him for a day; teach a man to fish and you feed him for a lifetime"

Jij bent dan ook verstandig. En dan zorg je wel dat je van die paar miljoen nog meer kunt maken.quote:Op zondag 17 januari 2016 22:30 schreef john2406 het volgende:
[..]
Hoho probeer het uit en geef me een paar miljoen, mag je naar een jaar bij me kijken of ik nog geld heb.

Als je ze ernaar terug wilt hebben zullen ze heus wel weg zijn hoor!quote:Op zondag 17 januari 2016 22:35 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Jij bent dan ook verstandig. En dan zorg je wel dat je van die paar miljoen nog meer kunt maken.

Heel eerlijk ik denk dat nog geen 10% aankomt waar het voor bestemd zou zijn?quote:Op zondag 17 januari 2016 22:35 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Maar simpelweg zeggen "geef iedereen 500 euro" gaat de armoede op de wereld niet oplossen. Het enige wat verandert is dat iedereen 500 euro extra heeft. Voor een paar dagen.

Preciesquote:Op zondag 17 januari 2016 22:36 schreef john2406 het volgende:
[..]
Heel eerlijk ik denk dat nog geen 10% aankomt waar het voor bestemd zou zijn?

Niks dus. Man man manquote:Op maandag 18 januari 2016 02:48 schreef Braindead2000 het volgende:
Raar verhaal. Hoeveel waarde kennen ze toe aan mensen die helemaal niks bezitten of niks van waarde?

Je hebt vast wel een miljoen mensen op de wereld die niks anders bezitten dan de vodden op hun lijf. Dus iedereen die hier gepost heeft bezit meer dan de miljoen armsten mensen van de wereld.quote:

preciesquote:Op maandag 18 januari 2016 03:27 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Je hebt vast wel een miljoen mensen op de wereld die niks anders bezitten dan de vodden op hun lijf. Dus iedereen die hier gepost heeft bezit meer dan de miljoen armsten mensen van de wereld.

Niemand heeft het over kaalplukken.quote:Op maandag 18 januari 2016 03:07 schreef Braindead2000 het volgende:
En een 60 jarige Nederlander, die zijn hele leven gewerkt heeft voor een modaal salaris en die een pensioen opgebouwd heeft? Zou zo maar kunnen dat hij meer bezit dan de 10.000 armste mensen van de wereld. Moeten we hem ook kaalplukken?

Maar wel klagen als immigranten hier massaal komen aankloppenquote:Op maandag 18 januari 2016 03:14 schreef Hathor het volgende:
Verschil moet er zijn, om maar even een open deur in te trappen.

'
' 

De koning van toen had minder luxe, minder toegang tot zorg, minder vertier en minder kennis dan de armste Nederlander nu.quote:Op maandag 18 januari 2016 07:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Uiteindelijk ga je weer terug naar een middeleeuws koningrijk, waarin 1 persoon alle rijkdommen bezat, en de rest voetvolk is. Toen zei de koning waarschijnlijk ook dingen als 'hadden ze maar een vak moeten leren'

Zeker. Wij hoeven ook niet te klagen. Maar we klagen wel over immigratie wat een gevolg is van inkomens ongelijkheid. Dat zal altijd zo blijven, hoe hard je onderbuik ook schreeuwt.quote:Op maandag 18 januari 2016 07:23 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De koning van toen had minder luxe, minder toegang tot zorg, minder vertier en minder kennis dan de armste Nederlander nu.

Niks mis met migratie (ben zelf ook migrant). Maar kansarmen die niet meekunnen in een maatschappij, dat is wel een probleem. En wat te denken van de import van kanslozen die uit culturen komen die weinig lijken op de onze?quote:Op maandag 18 januari 2016 07:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Zeker. Wij hoeven ook niet te klagen. Maar we klagen wel over immigratie wat een gevolg is van inkomens ongelijkheid. Dat zal altijd zo blijven, hoe hard je onderbuik ook schreeuwt.
Zie immigratie en inkomsten ongelijkheid als 1. Als een natuurwet. Het zal ALTIJD zo zijn.

Helemaal mee eens hoor. Ik kaart alleen al dat er veel mensen zijn die EN vinden dat 63 mensen evenveel bezitten als de 3,5 miljard armste prima moet kunnen, EN verontwaardigd zijn over immigratie. Ik snap niet hoe men hier zo verrast over kan zijn. Die twee zaken zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.quote:Op maandag 18 januari 2016 07:27 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Niks mis met migratie (ben zelf ook migrant). Maar kansarmen die niet meekunnen in een maatschappij, dat is wel een probleem. En wat te denken van de import van kanslozen die uit culturen komen die weinig lijken op de onze?

Ooit ook al eens gekeken naar de kindersterfte cijfers in diezelfde landen? Het maakt weinig uit dat ieder vrouw daar gemiddeld 10 kinderen heeft als er 7 hun 18e levensjaar niet halen.quote:Op zondag 17 januari 2016 22:06 schreef Confetti het volgende:
Ik zal de olifant in de kamer maar benoemen. De arme mensen zouden eigenlijk niet eens geboren moeten zijn. Hoe armer het land hoe minder mensen er geboren zouden moeten worden omdat er al weinig beschikbare middelen zijn. Maar wat gebeurt er, ze fokken tien keer zo hard als landen waar er wel meer middelen zijn.
Dus ik zeg, vergeet die 3,5 miljard armen maar lekker. Als je ze gaat helpen zal dat het probleem alleen maar verergeren.
Je kunt het beter investeren in de rijkere, ontwikkelde landen met een laag geboortecijfer.

nog steeds te veel.quote:Op maandag 18 januari 2016 08:11 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Ooit ook al eens gekeken naar de kindersterfte cijfers in diezelfde landen? Het maakt weinig uit dat ieder vrouw daar gemiddeld 10 kinderen heeft als er 7 hun 18e levensjaar niet halen.

Veel mensen beseffen niet goed dat er miljarden mensen zijn die (bijna) niks hebben. En dat de gemiddelde Nederlander statistisch gezien extreem leeft. Je ziet al een opkomende trend dat die mensen het geld dan zelf wel komen halen (migratiestromen).quote:Op zondag 17 januari 2016 20:22 schreef Childofthe90s het volgende:
De enorme ongelijkheid draagt ook totaal niet bij aan economische groei. Het is uiteindelijk in ieders belang (ook dat van de rijken) dat de ongelijkheid niet verder toeneemt, maar juist afneemt.

Beloning naar inzet is natuurlijk redelijk. Maar is het nog steeds redelijk als iemand tientallen miljarden bezit?quote:Op maandag 18 januari 2016 08:33 schreef Weltschmerz het volgende:
Ze hebben er ook hard voor gewerkt.

Laat ik om te beginnen zeggen dat ik het nogal denigrerend vind om in dit verband over 'fokken' en 'doorfokken' te praten.quote:Op maandag 18 januari 2016 08:17 schreef Murdera het volgende:
[..]
nog steeds te veel.
Dat ongeremd doorfokken is natuurlijk een reden dat sommige landen alleeen maar armer worden. En als er 5 van je kinderen vroeg sterven moet je misschien bedenken dat het niet zo handig is om daar mee door te gaan.

Andersom. Omdat je niks hebt moet je kinderen hebben, dat is je pensioen als het ware. Omdat er zoveel sterven krijgen ze er gemiddeld natuurlijk meer, om zo hun winstkansen te maximaliseren als het ware.quote:Op maandag 18 januari 2016 08:17 schreef Murdera het volgende:
[..]
nog steeds te veel.
Dat ongeremd doorfokken is natuurlijk een reden dat sommige landen alleeen maar armer worden. En als er 5 van je kinderen vroeg sterven moet je misschien bedenken dat het niet zo handig is om daar mee door te gaan.

Ik was sarcastisch. Dat soort vermogens hebben helemaal niets met hard werk te maken, sterker nog, ze hebben slechts indirect met werk te maken. Het is het gevolg van 'het geld het werk laten doen', en dat is hetzelfde als een ander het werk laten doen.quote:Op maandag 18 januari 2016 08:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Beloning naar inzet is natuurlijk redelijk. Maar is het nog steeds redelijk als iemand tientallen miljarden bezit?
Neem Bill Gates. Die schijnt zo veel te verdienen dat als hij onderweg naar zijn werk een briefje van honderd dollar op straat ziet liggen het zijn tijd niet waard is om te bukken. Zo hard werkt die man nou ook weer niet.

Haha, ok. Gelukkig maar. Dat was niet geheel duidelijk: er zijn genoeg mensen die zulke dingen zeggen en het ook echt menen.quote:

Daat zit hem het sarcasme in.quote:Op maandag 18 januari 2016 10:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Haha, ok. Gelukkig maar. Dat was niet geheel duidelijk: er zijn genoeg mensen die zulke dingen zeggen en het ook echt menen.

En je hoeft er niks voor te doen. Het geld vermenigvuldigd zichzelf.Prima toch.Des te meer reden om een vermogen voor je nazaten na te laten.quote:Op maandag 18 januari 2016 11:13 schreef Wespensteek het volgende:
Vermogen levert nu eenmaal meer op dan hard werken.

Je hebt werkpaarden en luxe paarden.quote:Op maandag 18 januari 2016 11:13 schreef Wespensteek het volgende:
Vermogen levert nu eenmaal meer op dan hard werken.

Toen ik werd geboren was dat de wereldbevolking.quote:Op maandag 18 januari 2016 10:20 schreef Munktar het volgende:
Mischien is er zoveel armoede omdat er te veel mensen zijn, de wereld zou beter af zijn met 3.5 miljard minder mensen...
 Maar de vraag 'hoe stoppen we met groeien?' was toen niet eenvoudiger dan die nu is.
  Maar de vraag 'hoe stoppen we met groeien?' was toen niet eenvoudiger dan die nu is.

Massaal clusterbommen produceren om Afrika plat te bombarderenquote:Op maandag 18 januari 2016 10:20 schreef Munktar het volgende:
Mischien is er zoveel armoede omdat er te veel mensen zijn, de wereld zou beter af zijn met 3.5 miljard minder mensen...

Het wrange is dat de Arme Nederlander de (relatief) rijke vluchteling op moet vangen. De echte arme kunnen helemaal niet helemaal naar Europa vluchten. Omdat ze niet eens weten waar het is en niet de middelen hebben om smokkelaars te betalen. En de rijke Nederlanders hebben nergens last van. Sterker nog, ze profiteren er van omdat er weer een kudde werkvee binnen komt dat ze kunnen onderbetalen.quote:Op maandag 18 januari 2016 08:30 schreef D.D.W. het volgende:
[..]
Veel mensen beseffen niet goed dat er miljarden mensen zijn die (bijna) niks hebben. En dat de gemiddelde Nederlander statistisch gezien extreem leeft. Je ziet al een opkomende trend dat die mensen het geld dan zelf wel komen halen (migratiestromen).
Vooral nu internet de derde wereld meer en meer penetreert is het logisch dat migratie alleen maar zal toenemen.

Absoluut gezien wel, maar volgens mij moet je deze zaken echt relatief bekijken. Uiteindelijk gaat het om leefgenot toch? Die koning boeide het in die tijd echt niets als hij door 4 slaven gedragen moest worden in plaats van dat hij in een auto kon zitten. Die 4 dragende slaven waren enorme luxe in die tijd vergeleken met een auto wat nu niet meer dan normaal is.quote:Op maandag 18 januari 2016 07:23 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De koning van toen had minder luxe, minder toegang tot zorg, minder vertier en minder kennis dan de armste Nederlander nu.

Totaal mee oneens. Er zijn heel veel manier om mensen uit te laten blinken of te motiveren. Ongelijkheid is een heel slechte motivator, vooral ook omdat diezelfde ongelijkheid gepaard gaat met een onvermogen om van die motivatie gebruik te maken. Ook mis je als je arm bent ook een heleboel andere factoren die je motiveren. Een arme afrikaan kan super gemotiveerd zijn, hij zal het alsnog niet ver schoppen zonder fatsoenlijke voeding, met een slecht huis, slecht onderwijs, etc. etc. Zelfs in een land als Nederland waarin de armen het heel goed hebben vergeleken met Afrika, zie je diezelfde patronen terug:quote:Op maandag 18 januari 2016 08:55 schreef Ludachrist het volgende:
Tevens denk ik dat ongelijkheid, in beginsel, niet slecht is. Het geeft mensen iets om voor te werken, om in uit te blinken, een motivatie om harder hun best te doen enzovoort enzovoort. De hele samenleving is geholpen bij een bepaalde mate van ongelijkheid.

Nou ja, stel je een samenleving voor van volledige gelijkheid. Iedereen krijgt evenveel geld, de werkenden, de niet-werkenden, noem het maar op. Wat is dan de motivatie om iets harder te werken, iets nieuws uit te vinden of veel risico te nemen? Dat kan dan alleen een intrinsieke motivatie zijn, maar ik denk dat slechts een intrinsieke motivatie minder oplevert dan wanneer er ook een economische motivatie is.quote:Op maandag 18 januari 2016 12:55 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Totaal mee oneens. Er zijn heel veel manier om mensen uit te laten blinken of te motiveren. Ongelijkheid is een heel slechte motivator, vooral ook omdat diezelfde ongelijkheid gepaard gaat met een onvermogen om van die motivatie gebruik te maken. Ook mis je als je arm bent ook een heleboel andere factoren die je motiveren. Een arme afrikaan kan super gemotiveerd zijn, hij zal het alsnog niet ver schoppen zonder fatsoenlijke voeding, met een slecht huis, slecht onderwijs, etc. etc. Zelfs in een land als Nederland waarin de armen het heel goed hebben vergeleken met Afrika, zie je diezelfde patronen terug:
Een Nederlander uit een arm gezin (geen motivatie door familie/vrienden met rijkdom), opgevoed door arme ouders (die weinig tijd voor zijn opvoeding hadden, veel stress door financiele problemen, etc.) zal echt niet genoeg gemotiveerd zijn door alleen die ongelijkheid en zal het niet ver schoppen, gemiddeld gezien. En dat terwijl hij wel van zijn motivatie gebruik kan maken, maar er simpelweg te weinig motivatie is omdat arm zijn ook je motivatie verminderd.
En dan heb ik het pas alleen over motivatie gehad. Jij zegt dat de samenleving gebaat is bij ongelijkheid. Samen met ongelijkheid komt in een samenleving ook een enorme hoeveelheid criminaliteit, depressies, zelfmoorden, geweld, discriminatie, haat, en ga maar door. Ongelijkheid is 100% zeker een grote factor in het veroorzaken van meer van dit zojuist genoemde gedrag. Is een samenleving daarbij gebaat??
Ongelijkheid is slecht voor een samenleving. Er is geen een goed iets aan ongelijkheid.

Nee, dan is binnen een paar jaar al het geld weer terug bij die 62 mensen.quote:Op zondag 17 januari 2016 20:24 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
De wereldeconomie zou extreem groeien als die 62 mensen hun vermogens zouden verdelen over die 3,5 miljard mensen.
Iedereen in Nederland behoort in elk geval tot de top 4% van de wereld dus iedereen die hier roept dat het eerlijker verdeeld moet worden: Begin maar met je geld uitdelen zou ik zeggen.quote:Op zondag 17 januari 2016 20:36 schreef -Hakuna- het volgende:
Wat is nou de definitie van arm of rijk zijn? Maar als je kunt Fokken ben je niet arm, maar ook niet rijk!
Kijk even om je heen op je werkplek hoe gemotiveerd de meeste mensen daar zijn en hoeveel echt heel hard bezig zijn met hun werk en niet intussen aan het facebooken, whatsappen en internetten zijn.quote:

Sterker nog, die hoort waarschijnlijk bij de rijkste 1% van de wereld. Kaalplukken dus volgens de socialisten!quote:Op maandag 18 januari 2016 03:07 schreef Braindead2000 het volgende:
En een 60 jarige Nederlander, die zijn hele leven gewerkt heeft voor een modaal salaris en die een pensioen opgebouwd heeft? Zou zo maar kunnen dat hij meer bezit dan de 10.000 armste mensen van de wereld. Moeten we hem ook kaalplukken?

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |