Verhullen, onthullen .... het blijft lastig. Net als deze puzzelquote:Op dinsdag 12 januari 2016 00:04 schreef misstwo het volgende:
Complimenten aan de meeste puzzelaars voor het plaatsen van enerzijds goede (niet te verhullende) hints en anderzijds voor de nodige (droog)komische intermezzo's.
Ik vond het een topmaand, zo samen!
hahaha! Waar je mee omgaat, daar raak je mee besmet.... (oeps!)quote:Op dinsdag 12 januari 2016 00:05 schreef Mill61 het volgende:
[..]
Verhullen, onthullen .... het blijft lastig. Net als deze puzzel
Viel mee, ik had veel hulp. Jammergenoeg kon ik te weinig tijd vrijmaken om zelf te puzzelen.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 00:08 schreef Mill61 het volgende:
Ook een applausje voor Perrin! Modereren op dit topic zal toch best een lastig karwei zijn geweest .... en het gaat nog steeds door
quote:Nu kan ik eindelijk al mijn programma's terug zien op uitzending gemist deze week, ben non-stop aan de puzzel bezig geweest.
Multitasken gaat hier prima. Ik kan puzzelen en mijn vrouw negeren tegelijkertijdquote:Op dinsdag 12 januari 2016 00:09 schreef misstwo het volgende:
[..]![]()
![]()
Daar zit het verschil tussen de die-hard puzzelaar en zo iemand als ik. Ik was aan het multi-tasken, de hele maand, en dat KAN natuurlijk helemaal niet. Ik kan al niet eens tegelijkertijd naar iemand luisteren en de krant lezen. Toch nog een vrij aardig resultaat bij elkaar gepuzzeld.
quote:Multitasken gaat hier prima. Ik kan puzzelen en mijn vrouw negeren tegelijkertijd
Ik multi-taskte er ook op los, alleen was dat vooral binnen de muren van de puzzelquote:Op dinsdag 12 januari 2016 00:09 schreef misstwo het volgende:
[..]![]()
![]()
Daar zit het verschil tussen de die-hard puzzelaar en zo iemand als ik. Ik was aan het multi-tasken, de hele maand, en dat KAN natuurlijk helemaal niet. Ik kan al niet eens tegelijkertijd naar iemand luisteren en de krant lezen. Toch nog een vrij aardig resultaat bij elkaar gepuzzeld.
Klopt. ik heb vraag 1 herhaaldelijk opgelostquote:Op dinsdag 12 januari 2016 00:13 schreef CarloV het volgende:
[..]
Ik multi-taskte er ook op los, alleen was dat vooral binnen de muren van de puzzel![]()
Zo vind je soms het antwoord op een andere vraag dan waar je oorspronkelijk mee bezig was.
Dat is niet exact te zeggen, komt pas na het nakijken voltooid is.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 00:44 schreef AIVDkerst het volgende:
Weet iemand wanneer de antwoorden beschikbaar komen?
Ja maar goed, de antwoorden van de vorige verschenen ook gewoon online...quote:Op dinsdag 12 januari 2016 01:08 schreef puzz3l44r het volgende:
Normaal krijgen alleen inzenders die minstens een punt halen toch de antwoorden?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[/quote]
Over 29SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 12 januari 2016 10:10 schreef Fietsenlamp het volgende:
Nu ben ik wel erg benieuwd naar vraag 2!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.aivd2015: 1 2b 3 4 6 7 10 11 12 13 14ab 15 16 17 20 21a 23 25(235) 26 27
1 2 3 4 5 | SeppBlatter = (s,money)-> if money >= s.length*100 return MD5 s else return MD5 Math.random!to-string! |
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.aivd2015: 1 2b 3 4 6 7 10 11 12 13 14ab 15 16 17 20 21a 23 25(235) 26 27
SPOILER: voorbeeldOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: voorbeeld 2Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar helaas leidde dat allemaal nergens toe
[ Bericht 12% gewijzigd door puzz3l44r op 12-01-2016 14:33:55 ]aivd2015: 1 2b 3 4 6 7 10 11 12 13 14ab 15 16 17 20 21a 23 25(235) 26 27
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn zin heeft hetzelfde beginwoordquote:Op dinsdag 12 januari 2016 15:20 schreef JddMan het volgende:
XeNoFObe INdONeSiSCHe WONiNGeIGeNaReN KUNNeN WURgSLaNGeN HeBBeN.
Het moest toch minstens 7 woorden zijn? Deze zijn vooral mooi lang.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 15:20 schreef JddMan het volgende:
XeNoFObe INdONeSiSCHe WONiNGeIGeNaReN KUNNeN WURgSLaNGeN HeBBeN.
Maak er dan maar 'N of Z'n of UW vanquote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:01 schreef puzz3l44r het volgende:
"m'n" zou ik afkeuren. Ja, papa is streng.
Dan zit je denk ik in het verkeerde deel van het land. Hier is nog over de wegen geschaatstquote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:12 schreef Debora87 het volgende:
Oh en geïnspireerd op de k-winter die maar niet koud wil worden, en met wat tijdgebrek dus kort:
FlAuW OM oOK KErSTbOOM nAt Te ReGeNeN
Klopt. Hier welgeteld 3 ochtenden handschoenen nodig gehad...quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:13 schreef CarloV het volgende:
[..]
Dan zit je denk ik in het verkeerde deel van het land. Hier is nog over de wegen geschaatst
Mooie prestatie weer, alleen of met enkele anderen? Zelf slechts de 60-70 range bereikt en toen vond ik het wel mooi.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:12 schreef CarloV het volgende:
Ik zit nog hoger dan 91, maar vorig jaar was ik ook te voorbarig, dus ik wacht lekker af.
Vergelijk het een beetje met spoilers van Game of Thrones vermijden.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:04 schreef Debora87 het volgende:
"Ook vragen we alle
deelnemers nadrukkelijk geen antwoorden uit te wisselen op publieke fora voor
het uiterste tijdstip van inlevering."
Ik zie het probleem met antwoorden uitwisselen nu eigenlijk juist niet...?
Ik hield een stappenplan bij. Nummer elke stap/conclusie en zet bij elke conclusie ook de nummers van eerdere conclusies die je er voor gebruikt hebt.quote:Wij gaan niet winnen overigens, helaas. 1 teamgenoot heeft uren programmeerwerk in de monsterpuzzel zitten maar kreeg hem helaas niet rond, een ander haakte toch af, en de derde kwam tot een punt of 5, tegenover tientallen vorig jaar. Zelf rond de 50, maar zonder de monsterpuzzel zijn we sowieso al kansloos gok ik.
Waarom worden deze eigenlijk niet meer gepubliseerd? Ik meen dat in 2013 alle voorgaande versies online stonden, en nu niet meer (die van 2014 is meen ik enkel aan inleveraars gegeven). De huidige situatie geeft mensen die in het bezit zijn van eerdere puzzels toegang, omdat redelijk wat vragen (de methode niet de inhoud) geinspireerd zijn op die van vorige jaren, sommige zijn inmiddels echte klassiekersquote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:20 schreef Flitskikker het volgende:
Kan iemand de oplossing zodra die uitgebracht wordt posten? Ik ben mijn werk vergeten in te leveren.
Via DM sturen mag ookquote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:23 schreef depuzzelman het volgende:
[..]
Waarom worden deze eigenlijk niet meer gepubliseerd? Ik meen dat in 2013 alle voorgaande versies online stonden, en nu niet meer (die van 2014 is meen ik enkel aan inleveraars gegeven). De huidige situatie geeft mensen die in het bezit zijn van eerdere puzzels toegang, omdat redelijk wat vragen (de methode niet de inhoud) geinspireerd zijn op die van vorige jaren, sommige zijn inmiddels echte klassiekers
Ja dat had ik dus in 2012. En in 2014 heb ik niet ingeleverd vanwege de Fok situatie.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:20 schreef Flitskikker het volgende:
Kan iemand de oplossing zodra die uitgebracht wordt posten? Ik ben mijn werk vergeten in te leveren.
Ik heb niet ingeleverd in 2014 maar heb wel de oplossingen. Kun je ook gewoon vinden met google hoor (althans toen nog wel).quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:23 schreef depuzzelman het volgende:
[..]
Waarom worden deze eigenlijk niet meer gepubliseerd? Ik meen dat in 2013 alle voorgaande versies online stonden, en nu niet meer (die van 2014 is meen ik enkel aan inleveraars gegeven). De huidige situatie geeft mensen die in het bezit zijn van eerdere puzzels toegang, omdat redelijk wat vragen (de methode niet de inhoud) geinspireerd zijn op die van vorige jaren, sommige zijn inmiddels echte klassiekers
Die van 2014 is als pdf te vinden op de website van de AIVD.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:23 schreef depuzzelman het volgende:
[..]
Ok, om voorzichtig te beginnen: wat vond iedereen de lastigste? Op 18 na danquote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:32 schreef Debora87 het volgende:
Maar wat mij betreft zou het nu dus juist wel tijd zijn voor de nabespreking, dat was alles wat ik zei.
Het heeft gewerkt en ik vond de puzzel daarom dit jaar ook veel leuker en uitdagender!.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:32 schreef Debora87 het volgende:
Vorig jaar heb ik de discussie geopend en dit jaar hield het openbaar hints weggeven na posts van oa CarloV en mij op.
van voor 2011 bedoel je!quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:43 schreef puzz3l44r het volgende:
Edities van voor 2012 wat moeilijker vindbaar...![]()
Alles wat ik niet heb is vooralsnog moeilijk, zijn meestal oja dingen, 18 is ook wel een beetje een doorbraakpuzzel, wel mooi dat een rechtlijnige (als in: je weet wat je moet doen) puzzel zo moeilijk kan zijn. Ik vond de monsterpuzzel echt prachtig in elkaar gezet, moeilijk, maar door kleine stapjes vooruitgang telkens toch weer motivatie om door te gaan, waardoor het uiteindelijk lukte.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:41 schreef puzz3l44r het volgende:
[..]
Ok, om voorzichtig te beginnen: wat vond iedereen de lastigste? Op 18 na dan
https://www.aivd.nl/publi(...)nbv-kerstpuzzel-2011quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:47 schreef puzz3l44r het volgende:
ja de opzet is dit jaar heel goed gelukt.
Ik zal wel suf zijn maar de pagina waar de 2011 ooit op stond is er niet meer bij de aivd.
Bij mij zat de mooiste "van niks naar oplossing" bij 3B. Ik was de krant aan het lezen, las iets over een of andere auteur. Dacht toen aan een andere auteur. Realiseerde me dat die iets geschreven had over iets dat misschien relevant was. Bleek het niet te zijn. Wel input voor een Google opdracht naar dat Iets. En pats-boem, ik had de vraag volledig opgelost. Kicken.quote:Wij hadden vorig jaar de beruchte Eldstedenvraag goed, blijkbaar als een van de weinigen toen, en dat was echt een kwestie van 1 associatie. Zo lastig was hij dus niet, en wellicht was dat bij de bovenstaande vragen ook zo...?
quote:Op dinsdag 12 januari 2016 17:06 schreef puzz3l44r het volgende:
Same. P... P... P... 3a!.... P.... P.... en ineens viel het kwartje. Ik ging steeds het rijtje van dingen af die in 2015 stopten, verdwenen, achtergelaten werden etc. Ik weet ook nog precies hoe het ging, ik dacht nl. "goh het is al donker aan het worden, ik mag wel opschieten met inleveren" en dat donker triggerde me.
Zat er nog een systeem in 3b, zoals bij a of c? Want dat ontging me dan weer.
SPOILER: 3bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
SPOILER: 3bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 12 januari 2016 17:06 schreef puzz3l44r het volgende:
Zat er nog een systeem in 3b, zoals bij a of c? Want dat ontging me dan weer.
quote:Op dinsdag 12 januari 2016 17:11 schreef MMunkun het volgende:
[..]Snap ik volledigSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
aivd2015: 1 2b 3 4 6 7 10 11 12 13 14ab 15 16 17 20 21a 23 25(235) 26 27
Ik wed dat je achteraf helemaal uitgeteld wasquote:Op dinsdag 12 januari 2016 17:45 schreef tigah het volgende:
Ik heb de monsterpuzzel geprobeerd alleen te doen, maar toen ik op een gegeven moment een denkfout maakte, ben ik alles nog eens met mijn vriend nagelopen. Alleen dat stuk heeft al uren gekost ;-)
quote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:51 schreef freddifish69 het volgende:
een zin met BrEInBReKEr , CrYPTo , CaEsAr en OBSeSSIEs herinner ik meMeeste lol gehad met 17, al die stappen. De laatste is me niet meer gelukt, maar kon de zin wel gokken
Ja, dat klopt. Had je wel het codewoord horend bij de stap ervoor gevonden?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee ook niet maar wel voldoende letter substituties om de vertaling te maken. Dat codewoord moet gigantisch zijn geweest met zelfs een Q erin leek mequote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:58 schreef Debora87 het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Had je wel het codewoord horend bij de stap ervoor gevonden?
quote:Op dinsdag 12 januari 2016 19:54 schreef freddifish69 het volgende:
[..]
Nee ook niet maar wel voldoende letter substituties om de vertaling te maken. Dat codewoord moet gigantisch zijn geweest met zelfs een Q erin leek me
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere vragen die niet lukten lagen bij anderen van ons team bestaande uit 2 gezinnen, in totaal 8 mensen die af en toe enkele uurtjes puzzelden.
Waarschijnlijk te weinig onderling overlegd, want bij elke van de 3 sessies van leden van de verschillende gezinnen kwamen we gelijk een stuk verder.
40 punten daar is helemaal niks mis mee.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:42 schreef riri147 het volgende:
Mijn elementen inzending
SPReUK: IK WIN Pas AlS Er OP KErST eN PaSeN SNeEuW IS IN aFrIKA (u SNaPT: IK WIN NiKS)
En dat is met een punt of 40 helemaal waar, maar voor de eerste keer en in mijn eentje toch best trots!
Deze vind ik geniaal!quote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:42 schreef riri147 het volgende:
Mijn elementen inzending
SPReUK: IK WIN Pas AlS Er OP KErST eN PaSeN SNeEuW IS IN aFrIKA (u SNaPT: IK WIN NiKS)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[/quote]
Ja, heb ik wel aan gedacht hoor, maar dat werd te ingewikkeld. Of bedoel je dat ik toch kan winnen?![]()
Tuurlijk kun je nog winnen! We weten niet het maximaal aantal punten voor vraag 25, dus alles kan nog.quote:Op woensdag 13 januari 2016 00:16 schreef riri147 het volgende:
Ja, heb ik wel aan gedacht hoor, maar dat werd te ingewikkeld. Of bedoel je dat ik toch kan winnen?
Een punt per woord schijntquote:Op woensdag 13 januari 2016 01:05 schreef CarloV het volgende:
[..]
Tuurlijk kun je nog winnen! We weten niet het maximaal aantal punten voor vraag 25, dus alles kan nog.
dat denk ik ook!quote:Op woensdag 13 januari 2016 11:51 schreef billiebob123 het volgende:
ik denk dat de eventuele bonuspunten pas gaan spelen als er een gelijkspel op nummer 1 is
Ik denk het ook, anders raken ze nooit uitgeteldquote:Op woensdag 13 januari 2016 11:51 schreef billiebob123 het volgende:
ik denk dat de eventuele bonuspunten pas gaan spelen als er een gelijkspel op nummer 1 is
wat was je opgave ook alweer, behalve deze vier letters?quote:Op woensdag 13 januari 2016 23:27 schreef Debora87 het volgende:
Ik zie heel moeilijke mogelijkheden voor de puzzel voor volgend jaar ontstaan...
Iemand nog een idee bij mijn
U, O, G, J, ??
quote:Op woensdag 13 januari 2016 23:29 schreef misstwo het volgende:
[..]
wat was je opgave ook alweer, behalve deze vier letters?
Mbt de puzzel voor ditjaar: De Top2000 vragen zullen wellicht voorspelbaar zijn: Motorhead en David Bowie.
SPOILER: volgend jaarOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heel erg hoor dat ie er niet meer is maar Lemmy komt niet in de BUURT van Bowie.quote:Op woensdag 13 januari 2016 23:29 schreef misstwo het volgende:
[..]
wat was je opgave ook alweer, behalve deze vier letters?
Mbt de puzzel voor ditjaar: De Top2000 vragen zullen wellicht voorspelbaar zijn: Motorhead en David Bowie.
edit: Alhoewel Lemmy natuurlijk in 2015 overleed... dus strikt genomen past die niet in de puzzel
Mee eens hoor. Toch is het een interessant stel leeftijdsgenoten. De 1 zo lelijk als de nacht, de ander uitzonderlijk charismatisch (imho), en beiden tot op hoge leeftijd actief in de muziek (en niet op de Nana Mouskouri manier)quote:Heel erg hoor dat ie er niet meer is maar Lemmy komt niet in de BUURT van Bowie.
Daar moet toch wel enige context bij, anders zijn er oneindig veel oplossingenquote:Op woensdag 13 januari 2016 23:27 schreef Debora87 het volgende:
Ik zie heel moeilijke mogelijkheden voor de puzzel voor volgend jaar ontstaan...
Iemand nog een idee bij mijn
U, O, G, J, ??
SPOILER: 5Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 8Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een kort berichtje van de AIVD met het aantal inzendingen en een inschatting van de benodigde tijd om de hele boel na te kijken is natuurlijk van harte welkom (*tweet tweet*)quote:Op donderdag 14 januari 2016 11:29 schreef puzz3l44r het volgende:
[...] Die AIVD heeft natuurlijk weer tot juni nodig om na te kijken... Dus dan kan je lang wachten.
SPOILER: 21bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 24aOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 14 januari 2016 19:41 schreef JohandeBakker het volgende:
Bedankt! 21b:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 21bOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik had iets soortgelijks op zijn verjaardag... Dacht aan al die muzikanten die in mijn jeugd actief waren en nu voor een deel nog... Ik heb een alternatieve muzieksmaak (metal, gothic, opera en wat new wave + punk) maar wel heel veel respect voor wat Prince, Madonna, David Bowie maar dus ook Lemmy hebben neergezet in hun leven. Van dit rijtje vind ik Prince zelf overigens de indrukwekkendste muzikant. Jammer dat hij door de aanslagen in parijs heeft besloten zijn tour af te zeggen, ik stond op het punt heel veel geld neer te leggen voor een kaartje.quote:Op donderdag 14 januari 2016 00:06 schreef puzz3l44r het volgende:
Het bizarre is dat ik op Bowie's verjaardag nog dacht "hoe lang zou die er nog zijn?" Met natuurlijk de vurige wens 'nog heel lang'... En nog geen week later BAM. Was echt van streek toen ik het hoorde, ik reed bijna de sloot in.
quote:Bedankt! 21b:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 14 januari 2016 22:01 schreef misstwo het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kun je een hint geven voor 29? Ik heb me blind gestaard op die cijfers zonder een idee te hebben wat ik ermee moest doen.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 01:11 schreef Fietsenlamp het volgende:
Tenslotte nog de Tenslotte. (29) opdracht opgelost.... Te laat, maar toch blij dat hij is gelukt!
Poe, wat een hoeveelheid!quote:Op dinsdag 19 januari 2016 19:03 schreef Mill61 het volgende:
Gelezen op de website van de aivd: https://www.aivd.nl/actueel/nieuws/2015/12/11/kerstpuzzel-2015
[..] Update 19 januari: de inzendtermijn is inmiddels echt verstreken. We hebben ruim 1600 inzendingen ontvangen! Het duurt daarom even voordat de puzzelmakers alle inzendingen hebben nagekeken. [..]
Slechts ietsje meer dan de ruim 400 van vorig jaar
Dat is een definitiekwestie. Als je PR het 'hoogste aantal punten ooit persoonlijk gehaald' betreft dan maakt het aantal deelnemers niets uit.quote:Op woensdag 20 januari 2016 17:23 schreef misstwo het volgende:
[..] Ik vrees dat het verbeteren van ons PR met zoveel deelnemers toch wel een stuk moeilijker wordt.
Ha, twee zielen een gedachtequote:Op woensdag 20 januari 2016 17:57 schreef CarloV het volgende:
Ik denk dat bij dit soort puzzels je PR verbeteren even moeilijk is met 100 deelnemers als met 1600 deelnemers, ik denk niet dat het aantal deelnemers hier een variabele in is. Het zou alleen moeilijker moeten zijn vanwege de stilte aan hints (in tegenstelling tot vorig jaar). Of als je toevallig elk jaar in de top 10/20 beland.
Klopt ik speel namelijk piano en dan maakt het leven een stuk gemakkelijk op een toetsenbordquote:Op woensdag 20 januari 2016 18:04 schreef Mill61 het volgende:
[..]
Ik begon eerder te typen, maar jij typt sneller
Mijn toetsenbord klinkt heel pentatonisch met alleen maar zwarte toetsenquote:Op woensdag 20 januari 2016 18:07 schreef CarloV het volgende:
[..]
Klopt ik speel namelijk piano en dan maakt het leven een stuk gemakkelijk op een toetsenbord
Sommige toetsenborden klinken monotoon, dus wees blijquote:Op woensdag 20 januari 2016 18:07 schreef Mill61 het volgende:
[..]
Mijn toetsenbord klinkt heel pentatonisch met alleen maar zwarte toetsen
Doe dat dan van de beste 500, maak ik ook nog een kansjequote:Op woensdag 20 januari 2016 18:20 schreef JddMan het volgende:
Ik zou het wel leuk vinden als ze een soort van certificaat van deelname zouden maken voor de beste 100 inzending, met daarop je naam, score en plaats in de ranglijst en een kek logo.
Pentatonisch ... nu we het er toch over hebben?. Dat is eigenlijk gelijk ...quote:Op woensdag 20 januari 2016 18:07 schreef Mill61 het volgende:
[..]
Mijn toetsenbord klinkt heel pentatonisch met alleen maar zwarte toetsen
quote:Op woensdag 20 januari 2016 19:25 schreef riri147 het volgende:
Nu we het toch over vraag vijf hebben.........Niemand heeft ooit gereageerd op mijn vraag of "quota" opzettelijk niet volgens alfabet in de rij staat en eigenlijk ben ik daar nog steeds benieuwd naar want zolang er geen oplossing bekend is blijf je toch puzzelen.
SPOILER: opgave 5Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: uitdaging voor opgave 26Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En natuurlijk voor het berekenen van Gröbner bases is ordening ook van belang. Maar nu dwaal ik af en dat is niet echt "ideaal"
Maar goed mijn conclusie:SPOILER: opgave 5Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door CarloV op 21-01-2016 02:12:39 ]
Voor mij is het te verbeteren record de eigen positie in het spelersveld. Dus niet het puntenaantal.quote:Dat is een definitiekwestie. Als je PR het 'hoogste aantal punten ooit persoonlijk gehaald' betreft dan maakt het aantal deelnemers niets uit.
Oh op die fiets, ja okee dan heb je gelijk.quote:Op donderdag 21 januari 2016 21:22 schreef misstwo het volgende:
[..]
Voor mij is het te verbeteren record de eigen positie in het spelersveld. Dus niet het puntenaantal.
Dan kun je altijd nog jouw percentiel berekenen. Dan heb je nog steeds wat je wilt en ben je nog steeds niet afhankelijk van het aantal deelnemersquote:Op donderdag 21 januari 2016 21:22 schreef misstwo het volgende:
[..]
Voor mij is het te verbeteren record de eigen positie in het spelersveld. Dus niet het puntenaantal.
quote:Op woensdag 20 januari 2016 19:31 schreef Mill61 het volgende:
[..]volgens mij is 5 zo'n opgave waar er meerdere antwoorden goed (lees: niet fout) zijn. 8 is er ook zo een. als je lang genoeg zoekt kun je waarschijnlijk wel 10 mogelijkheden vinden. niet dat ik dat gedaan heb, maar het zal bestSPOILER: opgave 5Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik ben benieuwd of de puzzelmakers het leuk vinden / waarderen dat de puzzel zoveel aandacht krijgt, of dat het afzien van het vele nakijkwerk de overhand krijgt![]()
Dat nakijkwerk valt best mee. Alle opgaven zijn met een paar tellen na te kijken, maximaal 5 minuten per inzending (en dat is een ruime schatting), dus zo'n 480 uur.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 01:19 schreef billiebob123 het volgende:
[..]
volgens mij is 5 zo'n opgave waar er meerdere antwoorden goed (lees: niet fout) zijn. 8 is er ook zo een. als je lang genoeg zoekt kun je waarschijnlijk wel 10 mogelijkheden vinden. niet dat ik dat gedaan heb, maar het zal best
ik ben benieuwd of de puzzelmakers het leuk vinden / waarderen dat de puzzel zoveel aandacht krijgt, of dat het afzien van het vele nakijkwerk de overhand krijgt
Grappig! 8 had ik zelf vrij snel opgelost na het nodige wikipediawerk. Het was echt zo'n vraag van "zou dit het zijn", waarna vervolgens de laatste pak'm beet 10 items telkens voldeden aan het veronderstelde antwoord. Lekker!quote:Op zaterdag 23 januari 2016 12:53 schreef CarloV het volgende:
Voor 8 heb ik zelfs heuze ingewikkelde programma'tjes geschreven. En ik had daarmee uiteindelijk een antwoord wat wel leuk en elegant was, maar die was wel een beetje vergezocht voor 2 punten. Pas later kreeg ik de goede ingeving...
Dat had ik bij 22. Een eerste google-opdracht gaf op het eerste gezicht niet veel nuttigs. Bleek het precies te zijn wat ik nodig had.quote:Op zondag 24 januari 2016 00:51 schreef misstwo het volgende:
[..]
Grappig! 8 had ik zelf vrij snel opgelost na het nodige wikipediawerk. Het was echt zo'n vraag van "zou dit het zijn", waarna vervolgens de laatste pak'm beet 10 items telkens voldeden aan het veronderstelde antwoord. Lekker!
je brengt het alsof het niets is, maar voor een 'lolletje' (ik wil de puzzelmakers niet te kort doen, maar ik neem even aan dat het dat toch is) is 1600 inzendingen controleren toch een flinke kluif. en dan het verzinnen / maken van de opgaven nog niet eens meegenomenquote:Op zaterdag 23 januari 2016 17:08 schreef Cregan het volgende:
[..]
Dat nakijkwerk valt best mee. Alle opgaven zijn met een paar tellen na te kijken, maximaal 5 minuten per inzending (en dat is een ruime schatting), dus zo'n 480 uur.
Het team wat de puzzel geregeld heeft zal wel een man of 8 zijn en zal ook flink aan het nakijken zijn. De puzzel is onder naam AIVD verschenen en zal dus ook wel in de baas zijn tijd nagekeken worden (3 uur per dag, dan is er ook tijd over voor ander werk).
Dus 20 werkdagen na het inzamelen van de inzendingen zou het klaar kunnen zijn. Als ze het team fulltime aan het nakijken hebben kan het al zo kort als 10 dagen zijn.
hahaha!quote:Als jij 8 uur moet werken, misschien nog een paar uur op en neer rijden, en je wil ook geen vreemde voor je gezin worden, dan blijft er niet veel tijd per week over voor die puzzels. Kan dus wel maart of april worden.
Oh zeker weten, geef ik ruiterlijk toe. En ik zou het niet anders willen.quote:Op maandag 25 januari 2016 22:51 schreef misstwo het volgende:
[..]
hahaha!
"mamma, wie is die man die elke keer aanschuift aan tafel?"
"dat is je vader schat, die is nogal druk met zijn hobby's... [eye roll]"
(dat kan trouwens net zo goed gelden voor de puzzelaars, de afgelopen maand ;-))
Ik herken dit niet, 'k heb geen vrouw en kinderenquote:Op maandag 25 januari 2016 22:51 schreef misstwo het volgende:
[..]
(dat kan trouwens net zo goed gelden voor de puzzelaars, de afgelopen maand ;-))
Het volgende getal vinden WAS het probleemquote:Op vrijdag 29 januari 2016 15:27 schreef CarloV het volgende:
14d was echt geweldig moet ik zeggen, nadat ik 14c had viel toen bij mij direct het kwartje over hoe die reeks in elkaar zat. Het volgende getal vinden is het mooiste aan dat probleem.
Ja okee daar heb je een puntquote:Op vrijdag 29 januari 2016 17:18 schreef Mill61 het volgende:
[..]
Het volgende getal vinden WAS het probleem
Ja, voor deze puzzel moet je letterlijk alles uit de kast halenquote:Op vrijdag 29 januari 2016 22:10 schreef Cregan het volgende:
Rupsje nooitgenoeg staat hier verdorie gewoon in de kast
Volgend jaar voor de bonuspunten iedereen een raadsel laten maken. En die in het groot raadselboek der AIVD-puzzelaars stoppen. Moeten ze ze wel allemaal op kunnen lossen, anders weet je niet wat voor gevaarlijke zaken erin staan.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 00:57 schreef CarloV het volgende:
Bedankt! En ja er zitten inderdaad hele leuke tussen bij 25, misschien een idee om er een boekje van te maken, waarbij alle inzendingen die bonuspunten hebben ontvangen instaan en misschien nog wat extra's.
quote:Beste puzzelaar,
Met 14 punten heb je van de bijna 1600 inzendingen een gedeelde 571e plaats behaald.
gaaf!! En die vraag mbt "groepen van 1 tm 7", o dear, die had ik dus echt fout.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 19:09 schreef tigah het volgende:
"Beste puzzelaar,
Met 73 punten heb je van de bijna 1600 inzendingen een gedeelde 15e plaats behaald."
Erg blij mee, vooral omdat we dit jaar niet zoveel tijd hadden!
Eh, wat is er mis met spoilers in spoilertags (met buiten de spoilertag een waarschuwing voor de spoilersquote:Op dinsdag 12 januari 2016 00:02 schreef Perrin het volgende:
https://www.aivd.nl/publi(...)/11/kerstpuzzel-2015
Jaarlijkse puzzel van de AIVD.
Errata
Hieronder enkele errata die in de puzzel zijn ontdekt na de publicatie.
3.a. GMTJE moet zijn T GEETJE
5. KIEVIET moet zijn KIEVIT
18. N legt een woord van 946 punten in plaats van 948.
21.b. ESCIJZBPKSWLSVWTSM moet natuurlijk zijn ESCEIJEZBEPKESWELESVEWETEESM
22. JI (LOMJ/TOATGILB) moet zijn JI (LOJH/TATGILB)
27. Het antwoord op de opgave bevat een (onopzettelijke) spelfout.
Bij opgave 7, 21, 24, 25, 26, 27 en 29 had na het nummer van de opgave een punt moeten staan.
In dit topic geen antwoorden. Hints moeten in een spoiler, met in de tekst om welke (deel)vraag het gaat.
Veel puzzelplezier!
Deel 1: W&T / AIVD Kerstpuzzel 2015
Deel 2: W&T / AIVD Kerstpuzzel 2015 #2
Deel 3: W&T / AIVD Kerstpuzzel 2015 #3
Deel 4: W&T / AIVD Kerstpuzzel 2015 #4
Edit: De inlevertermijn is inmiddels verstreken, het spoilerverbod blijft echter van kracht voor toekomstig puzzelplezier.
Ik denk ook dat het STRO is, want dat is het enige woord zonder de letter "e". Of denk ik nu veel te makkelijk?quote:Op donderdag 28 april 2016 17:41 schreef MMunkun het volgende:
Een klein puzzeltje voor tussendoor, omdat we nog zo lang moeten wachtenKlein beetje creatieve vrijheid in de oplossing, maar als je op de goede weg bent, zou het je niet tegen moeten houden om de oplossing te vinden
![]()
Welk woord hoort er niet bij?
GEOLOGE IDEALE IJSBEER RASSEN STRO ZEEL ZIEKER
Dit is iets te gemakkelijk gedacht, er is iets uniekers dat zes van deze woorden verbindtquote:Op dinsdag 3 mei 2016 14:22 schreef QIXL het volgende:
[..]
Ik denk ook dat het STRO is, want dat is het enige woord zonder de letter "e". Of denk ik nu veel te makkelijk?
https://www.aivd.nl/publi(...)nbv-kerstpuzzel-2015quote:Op dinsdag 3 mei 2016 17:12 schreef wegmetdeEU het volgende:
Ik heb de puzzel doorgekeken en ik vind het ontzettend knap dat jullie zulke vragen kunnen oplossen? Hoe doen jullie dat? En is er ergens een bijlage met antwoord én uitleg?
Inderdaad. Het is veel trial and error en ze doen bewust weinig een beroep op kennis die je al hebt omdat je dan veel mensen zou uitsluiten van deelname.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 18:38 schreef CarloV het volgende:
[..]
https://www.aivd.nl/publi(...)nbv-kerstpuzzel-2015
Het oplossen van de meeste vragen vergt veel creativiteit en uithoudingsvermogen. Veel meer is er niet op te zeggen. Natuurlijk zijn er een paar vragen waar je ook wat slimheid of kennis nodig hebt, maar met een beetje geluk stuit je daar op door middel van creatief googlen. Maar Google of Wikipedia kan ook tegen je werken, aangezien soms het antwoord daar gewoon niet te vinden is, hoe hard je ook zoekt.
Ook ik mis deze puzzel, en ben ook aan het oefenen om meer punten te halen dan vorig jaar. Dit is ook zeker een mooie oplossing, en die van niveau 1 heb ik al, maar voor de rest zit ik helemaal vast. Zonder mooie, duidelijke hint als in de kerstpuzzelquote:Op vrijdag 29 juli 2016 16:10 schreef Debora87 het volgende:
Jullie ook? In dat geval bij dezen dan wat hersengymnastiek, en mijn poging tot creatief doen![]()
1) Thema = ?
a) U, O, G, J, ? (2)
b) A, T, C, C, ?, … (2)
2) Thema = ?
a) AVG, IW, IDB, PVDH, SK, LVM, RR, ?, … (1)
b) 24, 8, 9, 8, 11, ?, … (1)
3) Thema = ?
a) A, B, C, R, S, ?, … (2)
b) T, G, H, RS, V, S, M, ?, … (3)
4) Thema = ?
a) U, I, I, U, WD, B, B, ?, … (1)
b) 32, 29, 34, 30, 14, ?, … (2)
Mijn bronnen bij de AIVD zeggen maandag.quote:Op woensdag 7 december 2016 16:12 schreef Molurus het volgende:
Bump.
Is er al iets bekend over de kerstpuzzel van dit jaar?
Hoera!quote:Op woensdag 7 december 2016 18:47 schreef Montov het volgende:
[..]
Mijn bronnen bij de AIVD zeggen maandag.
Tja, als die bronnen bij de AIVD net zo cryptisch spreken als de kerstpuzzel zelf in elkaar zit, weet je het maar nooit natuurlijkquote:
quote:Op woensdag 7 december 2016 19:30 schreef MMunkun het volgende:
Voor de mensen die niet dagelijks de twitter-activiteiten van de AIVD volgen:
"De lastigste puzzel van Nederland is in aantocht: de #AIVDkerstpuzzel. Hij wordt gepubliceerd op YDDZEDS MIDDAG EJRJYQJB."
quote:Op woensdag 7 december 2016 19:30 schreef MMunkun het volgende:
Voor de mensen die niet dagelijks de twitter-activiteiten van de AIVD volgen:
"De lastigste puzzel van Nederland is in aantocht: de #AIVDkerstpuzzel. Hij wordt gepubliceerd op YDDZEDS MIDDAG EJRJYQJB."
Lijkt me een uitstekend idee. Is het noodzakelijk dat een moderator het topic aanmaakt?quote:Op donderdag 8 december 2016 19:24 schreef Inaithnir het volgende:
Verzoek: kan er dit jaar een goeie OP gemaakt worden met de regels van het topic? Dwz, geen antwoorden, hints tot een minimum en in spoilers. Misschien ook goed om wat tips te geven voor nieuwelingen (veelgebruikte elementen, zoals Caesar shift, priemgetallen of Morse)!
Kan ook een user zijn over ongeveer 60 posts.quote:Op donderdag 8 december 2016 22:35 schreef JddMan het volgende:
[..]
Lijkt me een uitstekend idee. Is het noodzakelijk dat een moderator het topic aanmaakt?
twitter:AIVD twitterde op vrijdag 09-12-2016 om 13:13:27Alvast #warmdraaien in het weekend voor de #aivdkerstpuzzel https://t.co/Elmlha7NZL reageer retweet
Niet 100% zeker, maar volgens mij is het antwoord:quote:Op vrijdag 9 december 2016 18:59 schreef JddMan het volgende:
Helemaal mee eens Molurus. Even wat anders. Omdat we nog een weekend moeten wachten tot de officiële puzzel, heb ik voor de liefhebbers alvast een opwarmertje.
Oefenpuzzel: Dubbel Drank.
Vijf personen staan in de rij voor een cola automaat. Alex, Bart, Coen, Dirk en Emma. Dat ziet er zo uit:
(automaat) - Alex - Bart - Coen - Dirk - Emma
Het is echter niet zomaar een drankje, het is Dubbel Drank (tm). Alex staat vooraan in de rij en drinkt het eerste blikje. Hierdoor ontstaat er een dubbelganger van hem. Samen sluiten ze opnieuw aan, achter in de rij. De rij ziet er nu als volg uit:
(automaat) - Bart - Coen - Dirk - Emma - Alex - Alex
Vervolgens drinkt Bart het tweede blikje. Ook hij verdubbelt en met zijn tweeën sluiten ze achter aan. Zo wordt de rij natuurlijk nooit korter.
Vraag: Wie van de vijf drinkt het 100ste blikje? En wie het 10.000ste?
(Dit is een oefenpuzzel dus post het antwoord gerust tussen spoiler tags.)
quote:Op vrijdag 9 december 2016 19:17 schreef JddMan het volgende:
Ik zie dat de AIVD zojuist zelf ook een zeer cryptische puzzel heeft getwitterd:twitter:AIVD twitterde op vrijdag 09-12-2016 om 13:13:27Alvast #warmdraaien in het weekend voor de #aivdkerstpuzzel https://t.co/Elmlha7NZL reageer retweet
Nee!twitter:
Die heeft het duidelijk niet begrepenquote:
quote:Op vrijdag 9 december 2016 20:22 schreef Alrac4 het volgende:
Niet 100% zeker, maar volgens mij is het antwoord:Keurig.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mwah, zo'n vierkant met 3d bollen in kleur heb je in bijna elk grafisch programma in een minuut getekend, dus persoonlijk zoek ik daar niet te veel achter.quote:Op vrijdag 9 december 2016 22:57 schreef JddMan het volgende:
Als de afbeelding al een tekst bevat, dan kun je met behulp van informatietheorie voorspellen dat die tekst maximaal 25 letters bevat. (121 balletjes, elk rood of wit, dat komt dus overeen met 121 bits aan informatie. Eén letter kost 2Log(26) = 4.7 bits aan informatie. 121 / 4.7 = max 25 letters)
Het zou dus een kort tekstje kunnen zijn, maar misschien ook wel iets anders. Die knikkers/bolletjes moeten een hint zijn. Bekijk het vanuit het perspectief van de puzzelmaker: ze gaan niet helemaal de moeite doen om een 3D bolletjes met schaduw te tekenen, als dat verder geen betekenis heeft. De gekozen vorm moet een bepaalde betekenis hebben.
Mee eens, vorig jaar werden er af en toe echt wel te duidelijke hints of zelfs antwoorden gegeven... Misschien dat iemand dit weekend een OP kan maken? Het is wel zo netjes om maandag in een nieuw topic te kunnen beginnen, ipv nog in een 2015 topic te moeten postenquote:Op donderdag 8 december 2016 19:24 schreef Inaithnir het volgende:
Verzoek: kan er dit jaar een goeie OP gemaakt worden met de regels van het topic? Dwz, geen antwoorden, hints tot een minimum en in spoilers. Misschien ook goed om wat tips te geven voor nieuwelingen (veelgebruikte elementen, zoals Caesar shift, priemgetallen of Morse)!
Ik denk dat ik al weet hoe die moet. Maar ja ik weet niet of zo'n vraag ook in de puzzel voor komt, dus ik zeg niks!quote:Op vrijdag 9 december 2016 19:17 schreef JddMan het volgende:
Ik zie dat de AIVD zojuist zelf ook een zeer cryptische puzzel heeft getwitterd:twitter:AIVD twitterde op vrijdag 09-12-2016 om 13:13:27Alvast #warmdraaien in het weekend voor de #aivdkerstpuzzel https://t.co/Elmlha7NZL reageer retweet
[ Bericht 12% gewijzigd door CarloV op 10-12-2016 11:23:29 ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |