Dit lijkt me een goed idee. Iemand die zich geroepen voelt om een lijstje op te stellen?quote:Op donderdag 8 december 2016 19:24 schreef Inaithnir het volgende:
Verzoek: kan er dit jaar een goeie OP gemaakt worden met de regels van het topic? Dwz, geen antwoorden, hints tot een minimum en in spoilers. Misschien ook goed om wat tips te geven voor nieuwelingen (veelgebruikte elementen, zoals Caesar shift, priemgetallen of Morse)!
Ik denk dat het als beginneling het beste is om eens te kijken naar de puzzels van het afgelopen jaar. Verder geeft onderstaand lijstje enkele onderwerpen om je in te kunnen lezen, of eerder, om gerichter te kunnen zoeken als je bezig bent met de opgaves:quote:Op zondag 11 december 2016 10:32 schreef Reya het volgende:
Dit lijkt me een goed idee. Iemand die zich geroepen voelt om een lijstje op te stellen?
Lijkt me een prima beginsel. Maar als de inleverdatum (met 24 uur) verstreken is, vind ik dat we wel een soort AIVD-afterparty kunnen houden hier op FOK. En dan kijken of het lukt om met zijn allen de gehele puzzel op te lossen. De officiële antwoorden komen vroeg of laat toch online. Mensen die zelfstandig willen verder puzzelen, kunnen dat uiteraard doen en hoeven de spoilers niet te lezen.quote:Op zondag 11 december 2016 10:31 schreef Reya het volgende:
- Plaats nooit (gedeeltelijke antwoorden) op de puzzel, zelfs niet na de uiterste inleverdatum
Misschien na de inleverdatum werken met twee topics; één topic dat verdergaat met dezelfde regels (voor de mensen die in december en januari weinig tijd hadden om na te denken over de puzzels, maar zich er nog wel serieus toe willen zetten na de inleverdatum), en één topic waarin een 'afterparty' gehouden wordt?quote:Op zondag 11 december 2016 11:12 schreef JddMan het volgende:
[..]
Lijkt me een prima beginsel. Maar als de inleverdatum (met 24 uur) verstreken is, vind ik dat we wel een soort AIVD-afterparty kunnen houden hier op FOK. En dan kijken of het lukt om met zijn allen de gehele puzzel op te lossen. De officiële antwoorden komen vroeg of laat toch online. Mensen die zelfstandig willen verder puzzelen, kunnen dat uiteraard doen en hoeven de spoilers niet te lezen.
Lijkt me een prima idee.quote:Op zondag 11 december 2016 11:16 schreef MMunkun het volgende:
[..]
Misschien na de inleverdatum werken met twee topics; één topic dat verdergaat met dezelfde regels (voor de mensen die in december en januari weinig tijd hadden om na te denken over de puzzels, maar zich er nog wel serieus toe willen zetten na de inleverdatum), en één topic waarin een 'afterparty' gehouden wordt?
Lijkt me het beste idee, inderdaad.quote:Op zondag 11 december 2016 11:16 schreef MMunkun het volgende:
[..]
Misschien na de inleverdatum werken met twee topics; één topic dat verdergaat met dezelfde regels (voor de mensen die in december en januari weinig tijd hadden om na te denken over de puzzels, maar zich er nog wel serieus toe willen zetten na de inleverdatum), en één topic waarin een 'afterparty' gehouden wordt?
quote:Op zaterdag 10 december 2016 22:22 schreef depuzzelman het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Géén kloon van tvlxd!
Onderschat jezelf niet. Het enige wat nodig is om de meeste vragen op te lossen, is doorzettingsvermogen. Gewoon dingetjes proberen totdat de puzzelstukjes op hun plaats vallen.quote:Op zondag 11 december 2016 15:00 schreef MrBanaan1 het volgende:
Ben benieuwd. Zou het leuk vinden als ik eens een vraag helemaal kan oplossen hehe![]()
Het is een vriendelijk verzoek vanuit de puzzelmakers om geen antwoorden te publiceren op openbare fora. Ze hebben waarschijnlijk veel tijd en aandacht besteed aan het bedenken van mooie uitdagende vragen en het zou jammer zijn als het puzzelplezier bedorven wordt. Daarnaast is het ook een beetje een wedstrijdje wie de meeste vragen op kan lossen (en FOKkertjes scoren doorgaans erg hoog ;-) ). Vandaar dat we op het forum hebben afgesproken geen vragen weg te geven tot de inzendingsdatum is verstreken. Samenwerken in een groepje mag natuurlijk wel en gebeurt ook veel.quote:Op zondag 11 december 2016 15:00 schreef MrBanaan1 het volgende:
Maar als ik het goed begrijp wil de AIVD niet dat je dus antwoorden deelt? Maar je mag wel met een groepje de puzzel inleveren? Anders zou je ook nu al een topic kunnen maken waarin men alles deelt/samenwerkt en evt samen inlevert..
Ah ok, duidelijk! Ben benieuwd hoor.quote:Op zondag 11 december 2016 15:07 schreef JddMan het volgende:
[..]
Onderschat jezelf niet. Het enige wat nodig is om de meeste vragen op te lossen, is doorzettingsvermogen. Gewoon dingetjes proberen totdat de puzzelstukjes op hun plaats vallen.
[..]
Het is een vriendelijk verzoek vanuit de puzzelmakers om geen antwoorden te publiceren op openbare fora. Ze hebben waarschijnlijk veel tijd en aandacht besteed aan het bedenken van mooie uitdagende vragen en het zou jammer zijn als het puzzelplezier bedorven wordt. Daarnaast is het ook een beetje een wedstrijdje wie de meeste vragen op kan lossen (en FOKkertjes scoren doorgaans erg hoog ;-) ). Vandaar dat we op het forum hebben afgesproken geen vragen weg te geven tot de inzendingsdatum is verstreken. Samenwerken in een groepje mag natuurlijk wel en gebeurt ook veel.
Dit lijkt me inderdaad een goed begin voor nieuwkomers. Ook is er altijd een Top2000 vraag (neem wel de goeie lijstquote:Op zondag 11 december 2016 10:58 schreef MMunkun het volgende:
[..]
Ik denk dat het als beginneling het beste is om eens te kijken naar de puzzels van het afgelopen jaar. Verder geeft onderstaand lijstje enkele onderwerpen om je in te kunnen lezen, of eerder, om gerichter te kunnen zoeken als je bezig bent met de opgaves:
- verschillende methodes om teksten te (de)coderen (https://en.wikipedia.org/wiki/Classical_cipher)
- verschillende alfabetten (Morse, braille...)
- 'bijzondere' getallen (priemgetallen, perfecte getallen...)
- het nieuws van het afgelopen jaar (Songfestival, wetenschappelijk nieuws, beroemde overleden personen...)
Bij de meeste vragen is een stukje inzicht wel handig, maar je moet dan nog steeds heel veel zoeken of doen zonder enige vooruitgang. Het is bij dit soort vragen gewoon heel veel proberen, falen en overnieuw beginnen. Kennis is eigenlijk niet relevant, behalve natuurlijk kennis van simpele cryptografische technieken.quote:Op maandag 12 december 2016 00:18 schreef MrBanaan1 het volgende:
Zit de uitwerking van 2015 door te kijken. Sla me voor het hoofd dat ik 11b en 11c niet gezien heb![]()
Verder zijn de uitwerkingen allemaal te begrijpen, maar ik kan me gewoon niet voorstellen hoe je daarop zou moeten komen. Mis ik een manier van denken? Of kennis/inzicht? Sommige verbanden zou ik niet weten hoe je moet leggen
Als je het antwoord niet in één keer ziet, betekent dat niet dat het nooit gaat lukken. Vooral bij dat soort vragen. In de afgelopen jaren is het wel eens gebeurd dat ik twee weken op zo'n opgave zat te puzzelen, zonder succes. En toen ik op een gegeven moment wat zat te chillen, schoot mij ineens het antwoord te binnen. Kan gewoon.quote:Op maandag 12 december 2016 00:18 schreef MrBanaan1 het volgende:
Zit de uitwerking van 2015 door te kijken. Sla me voor het hoofd dat ik 11b en 11c niet gezien heb![]()
Hint!quote:Op maandag 12 december 2016 11:54 schreef Cregan het volgende:
Ben benieuwd hoeveel mensen de eerste twee weken al meteen hints willen
Mag ik een hint over hoe laat die puzzel nou online komt?quote:Op maandag 12 december 2016 11:54 schreef Cregan het volgende:
Ben benieuwd hoeveel mensen de eerste twee weken al meteen hints willen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |