abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 december 2016 @ 10:31:44 #1
66825 Reya
Fier Wallon
pi_167252479
Vanaf maandag 12/12 wordt hier de jaarlijkse Kerstpuzzel van de AIVD besproken.

https://www.aivd.nl/publi(...)/12/kerstpuzzel-2016

De volgende regels gelden:

- Plaats nooit (gedeeltelijke antwoorden) op de puzzel, zelfs niet na de uiterste inleverdatum
- Hints plaatsen mag, maar met mate en in spoilertags. Hints mogen nooit direct tot de oplossing leiden, er moet wat te puzzelen blijven
- Bij twijfel, of als je denkt dat een hint te ver gaat, stuur een DM naar Reya

[ Bericht 16% gewijzigd door Reya op 12-12-2016 16:19:26 ]
  zondag 11 december 2016 @ 10:32:47 #2
66825 Reya
Fier Wallon
pi_167252504
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 19:24 schreef Inaithnir het volgende:
Verzoek: kan er dit jaar een goeie OP gemaakt worden met de regels van het topic? Dwz, geen antwoorden, hints tot een minimum en in spoilers. Misschien ook goed om wat tips te geven voor nieuwelingen (veelgebruikte elementen, zoals Caesar shift, priemgetallen of Morse)!
Dit lijkt me een goed idee. Iemand die zich geroepen voelt om een lijstje op te stellen?
pi_167252918
quote:
2s.gif Op zondag 11 december 2016 10:32 schreef Reya het volgende:
Dit lijkt me een goed idee. Iemand die zich geroepen voelt om een lijstje op te stellen?
Ik denk dat het als beginneling het beste is om eens te kijken naar de puzzels van het afgelopen jaar. Verder geeft onderstaand lijstje enkele onderwerpen om je in te kunnen lezen, of eerder, om gerichter te kunnen zoeken als je bezig bent met de opgaves:

- verschillende methodes om teksten te (de)coderen (https://en.wikipedia.org/wiki/Classical_cipher)
- verschillende alfabetten (Morse, braille...)
- 'bijzondere' getallen (priemgetallen, perfecte getallen...)
- het nieuws van het afgelopen jaar (Songfestival, wetenschappelijk nieuws, beroemde overleden personen...)

Ik heb zelf een uitgebreider lijstje met methodes die al eens gebruikt zijn in de Kerstpuzzel en soortgelijke competities, en methodes waar ik al eens aan gedacht heb en die wel eens gebruikt zouden kunnen worden in een nieuwe puzzel (maar die ik tot op heden nog niet ben tegengekomen :9 ). Dit lijstje deel ik echter niet, omdat ik denk dat je sneller op gang komt als je even door de zure appel heen bijt en 'leert' hoe je naar een puzzel moet kijken ipv deze op te lossen aan de hand van een kant en klaar rijtje oplossingsstrategieën.
pi_167253167
quote:
2s.gif Op zondag 11 december 2016 10:31 schreef Reya het volgende:
- Plaats nooit (gedeeltelijke antwoorden) op de puzzel, zelfs niet na de uiterste inleverdatum
Lijkt me een prima beginsel. Maar als de inleverdatum (met 24 uur) verstreken is, vind ik dat we wel een soort AIVD-afterparty kunnen houden hier op FOK. En dan kijken of het lukt om met zijn allen de gehele puzzel op te lossen. De officiële antwoorden komen vroeg of laat toch online. Mensen die zelfstandig willen verder puzzelen, kunnen dat uiteraard doen en hoeven de spoilers niet te lezen.
pi_167253228
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 11:12 schreef JddMan het volgende:

[..]

Lijkt me een prima beginsel. Maar als de inleverdatum (met 24 uur) verstreken is, vind ik dat we wel een soort AIVD-afterparty kunnen houden hier op FOK. En dan kijken of het lukt om met zijn allen de gehele puzzel op te lossen. De officiële antwoorden komen vroeg of laat toch online. Mensen die zelfstandig willen verder puzzelen, kunnen dat uiteraard doen en hoeven de spoilers niet te lezen.
Misschien na de inleverdatum werken met twee topics; één topic dat verdergaat met dezelfde regels (voor de mensen die in december en januari weinig tijd hadden om na te denken over de puzzels, maar zich er nog wel serieus toe willen zetten na de inleverdatum), en één topic waarin een 'afterparty' gehouden wordt?
pi_167253246
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 11:16 schreef MMunkun het volgende:

[..]

Misschien na de inleverdatum werken met twee topics; één topic dat verdergaat met dezelfde regels (voor de mensen die in december en januari weinig tijd hadden om na te denken over de puzzels, maar zich er nog wel serieus toe willen zetten na de inleverdatum), en één topic waarin een 'afterparty' gehouden wordt?
Lijkt me een prima idee.
  zondag 11 december 2016 @ 11:45:03 #7
66825 Reya
Fier Wallon
pi_167253554
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 11:16 schreef MMunkun het volgende:

[..]

Lijkt me het beste idee, inderdaad.
pi_167254402
Als er vorig jaar een afterparty was hadden we hem op 2 vragen na sowieso af kunnen hebben ;)
  zondag 11 december 2016 @ 13:22:36 #9
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_167255034
Over de 121 bolletjes:

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 22:22 schreef depuzzelman het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Géén kloon van tvlxd!
pi_167256706
Ben benieuwd. Zou het leuk vinden als ik eens een vraag helemaal kan oplossen hehe :P

Maar als ik het goed begrijp wil de AIVD niet dat je dus antwoorden deelt? Maar je mag wel met een groepje de puzzel inleveren? Anders zou je ook nu al een topic kunnen maken waarin men alles deelt/samenwerkt en evt samen inlevert..
  zondag 11 december 2016 @ 15:05:04 #11
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_167256832
Ik ga weer vrolijk meedoen. Wat ook meehelpt is even de puzzels en uitwerkingen van voorgaande jaren te bekijken. Dan kan je jezelf wat bekender maken met de wijze van vraagstelling enzo.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_167256911
quote:
14s.gif Op zondag 11 december 2016 15:00 schreef MrBanaan1 het volgende:
Ben benieuwd. Zou het leuk vinden als ik eens een vraag helemaal kan oplossen hehe :P
Onderschat jezelf niet. Het enige wat nodig is om de meeste vragen op te lossen, is doorzettingsvermogen. Gewoon dingetjes proberen totdat de puzzelstukjes op hun plaats vallen.

quote:
14s.gif Op zondag 11 december 2016 15:00 schreef MrBanaan1 het volgende:
Maar als ik het goed begrijp wil de AIVD niet dat je dus antwoorden deelt? Maar je mag wel met een groepje de puzzel inleveren? Anders zou je ook nu al een topic kunnen maken waarin men alles deelt/samenwerkt en evt samen inlevert..
Het is een vriendelijk verzoek vanuit de puzzelmakers om geen antwoorden te publiceren op openbare fora. Ze hebben waarschijnlijk veel tijd en aandacht besteed aan het bedenken van mooie uitdagende vragen en het zou jammer zijn als het puzzelplezier bedorven wordt. Daarnaast is het ook een beetje een wedstrijdje wie de meeste vragen op kan lossen (en FOKkertjes scoren doorgaans erg hoog ;-) ). Vandaar dat we op het forum hebben afgesproken geen vragen weg te geven tot de inzendingsdatum is verstreken. Samenwerken in een groepje mag natuurlijk wel en gebeurt ook veel.
pi_167256983
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 15:07 schreef JddMan het volgende:

[..]

Onderschat jezelf niet. Het enige wat nodig is om de meeste vragen op te lossen, is doorzettingsvermogen. Gewoon dingetjes proberen totdat de puzzelstukjes op hun plaats vallen.

[..]

Het is een vriendelijk verzoek vanuit de puzzelmakers om geen antwoorden te publiceren op openbare fora. Ze hebben waarschijnlijk veel tijd en aandacht besteed aan het bedenken van mooie uitdagende vragen en het zou jammer zijn als het puzzelplezier bedorven wordt. Daarnaast is het ook een beetje een wedstrijdje wie de meeste vragen op kan lossen (en FOKkertjes scoren doorgaans erg hoog ;-) ). Vandaar dat we op het forum hebben afgesproken geen vragen weg te geven tot de inzendingsdatum is verstreken. Samenwerken in een groepje mag natuurlijk wel en gebeurt ook veel.
Ah ok, duidelijk! Ben benieuwd hoor.
pi_167257145
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 10:58 schreef MMunkun het volgende:

[..]

Ik denk dat het als beginneling het beste is om eens te kijken naar de puzzels van het afgelopen jaar. Verder geeft onderstaand lijstje enkele onderwerpen om je in te kunnen lezen, of eerder, om gerichter te kunnen zoeken als je bezig bent met de opgaves:

- verschillende methodes om teksten te (de)coderen (https://en.wikipedia.org/wiki/Classical_cipher)
- verschillende alfabetten (Morse, braille...)
- 'bijzondere' getallen (priemgetallen, perfecte getallen...)
- het nieuws van het afgelopen jaar (Songfestival, wetenschappelijk nieuws, beroemde overleden personen...)

Dit lijkt me inderdaad een goed begin voor nieuwkomers. Ook is er altijd een Top2000 vraag (neem wel de goeie lijst ;) )

En verder inderdaad: speel fair. Als je antwoorden van anderen gebruikt, lever de puzzel dan niet in. Zo houden we het wel eerlijk! :)

[ Bericht 8% gewijzigd door Inaithnir op 11-12-2016 15:24:40 ]
pi_167257354
Ik ga n poging wagen.
pi_167261892
Ik ben er ook weer Bij!
Vorig jaar was erg leuk, hopelijk nu weer :)
Team van drie
pi_167267814
Ga het dit jaar ook weer proberen! Loop alleen al een tijd lang stuk op die tweet met de 121 bolletjes
pi_167271826
Zit de uitwerking van 2015 door te kijken. Sla me voor het hoofd dat ik 11b en 11c niet gezien heb :(

Verder zijn de uitwerkingen allemaal te begrijpen, maar ik kan me gewoon niet voorstellen hoe je daarop zou moeten komen. Mis ik een manier van denken? Of kennis/inzicht? Sommige verbanden zou ik niet weten hoe je moet leggen :o
pi_167272183
quote:
14s.gif Op maandag 12 december 2016 00:18 schreef MrBanaan1 het volgende:
Zit de uitwerking van 2015 door te kijken. Sla me voor het hoofd dat ik 11b en 11c niet gezien heb :(

Verder zijn de uitwerkingen allemaal te begrijpen, maar ik kan me gewoon niet voorstellen hoe je daarop zou moeten komen. Mis ik een manier van denken? Of kennis/inzicht? Sommige verbanden zou ik niet weten hoe je moet leggen :o
Bij de meeste vragen is een stukje inzicht wel handig, maar je moet dan nog steeds heel veel zoeken of doen zonder enige vooruitgang. Het is bij dit soort vragen gewoon heel veel proberen, falen en overnieuw beginnen. Kennis is eigenlijk niet relevant, behalve natuurlijk kennis van simpele cryptografische technieken.
pi_167272476
quote:
14s.gif Op maandag 12 december 2016 00:18 schreef MrBanaan1 het volgende:
Als je het antwoord niet in één keer ziet, betekent dat niet dat het nooit gaat lukken. Vooral bij dat soort vragen. In de afgelopen jaren is het wel eens gebeurd dat ik twee weken op zo'n opgave zat te puzzelen, zonder succes. En toen ik op een gegeven moment wat zat te chillen, schoot mij ineens het antwoord te binnen. Kan gewoon.
pi_167272922
Nog even afwachten. Spannend...
Opgelost: 1, 2, 3 (niet overeenkomst a en b), 5, 6, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 22, 23, 25abc, 26, 28, 30, 31, 32, 33, 34ab, 35, 36, 38, 39, 40 en 41
pi_167276022
Ben benieuwd hoeveel mensen de eerste twee weken al meteen hints willen :)
Team van drie
  Moderator / Redactie Sport maandag 12 december 2016 @ 12:05:04 #23
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_167276266
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 11:54 schreef Cregan het volgende:
Hint!
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_167276339
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 11:54 schreef Cregan het volgende:
Mag ik een hint over hoe laat die puzzel nou online komt?
  maandag 12 december 2016 @ 12:09:02 #25
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_167276342
Iemand nog wat van die bolletjes weten te maken?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')