Dit lijkt me een goed idee. Iemand die zich geroepen voelt om een lijstje op te stellen?quote:Op donderdag 8 december 2016 19:24 schreef Inaithnir het volgende:
Verzoek: kan er dit jaar een goeie OP gemaakt worden met de regels van het topic? Dwz, geen antwoorden, hints tot een minimum en in spoilers. Misschien ook goed om wat tips te geven voor nieuwelingen (veelgebruikte elementen, zoals Caesar shift, priemgetallen of Morse)!
Ik denk dat het als beginneling het beste is om eens te kijken naar de puzzels van het afgelopen jaar. Verder geeft onderstaand lijstje enkele onderwerpen om je in te kunnen lezen, of eerder, om gerichter te kunnen zoeken als je bezig bent met de opgaves:quote:Op zondag 11 december 2016 10:32 schreef Reya het volgende:
Dit lijkt me een goed idee. Iemand die zich geroepen voelt om een lijstje op te stellen?
Lijkt me een prima beginsel. Maar als de inleverdatum (met 24 uur) verstreken is, vind ik dat we wel een soort AIVD-afterparty kunnen houden hier op FOK. En dan kijken of het lukt om met zijn allen de gehele puzzel op te lossen. De officiële antwoorden komen vroeg of laat toch online. Mensen die zelfstandig willen verder puzzelen, kunnen dat uiteraard doen en hoeven de spoilers niet te lezen.quote:Op zondag 11 december 2016 10:31 schreef Reya het volgende:
- Plaats nooit (gedeeltelijke antwoorden) op de puzzel, zelfs niet na de uiterste inleverdatum
Misschien na de inleverdatum werken met twee topics; één topic dat verdergaat met dezelfde regels (voor de mensen die in december en januari weinig tijd hadden om na te denken over de puzzels, maar zich er nog wel serieus toe willen zetten na de inleverdatum), en één topic waarin een 'afterparty' gehouden wordt?quote:Op zondag 11 december 2016 11:12 schreef JddMan het volgende:
[..]
Lijkt me een prima beginsel. Maar als de inleverdatum (met 24 uur) verstreken is, vind ik dat we wel een soort AIVD-afterparty kunnen houden hier op FOK. En dan kijken of het lukt om met zijn allen de gehele puzzel op te lossen. De officiële antwoorden komen vroeg of laat toch online. Mensen die zelfstandig willen verder puzzelen, kunnen dat uiteraard doen en hoeven de spoilers niet te lezen.
Lijkt me een prima idee.quote:Op zondag 11 december 2016 11:16 schreef MMunkun het volgende:
[..]
Misschien na de inleverdatum werken met twee topics; één topic dat verdergaat met dezelfde regels (voor de mensen die in december en januari weinig tijd hadden om na te denken over de puzzels, maar zich er nog wel serieus toe willen zetten na de inleverdatum), en één topic waarin een 'afterparty' gehouden wordt?
Lijkt me het beste idee, inderdaad.quote:Op zondag 11 december 2016 11:16 schreef MMunkun het volgende:
[..]
Misschien na de inleverdatum werken met twee topics; één topic dat verdergaat met dezelfde regels (voor de mensen die in december en januari weinig tijd hadden om na te denken over de puzzels, maar zich er nog wel serieus toe willen zetten na de inleverdatum), en één topic waarin een 'afterparty' gehouden wordt?
quote:Op zaterdag 10 december 2016 22:22 schreef depuzzelman het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Géén kloon van tvlxd!
Onderschat jezelf niet. Het enige wat nodig is om de meeste vragen op te lossen, is doorzettingsvermogen. Gewoon dingetjes proberen totdat de puzzelstukjes op hun plaats vallen.quote:Op zondag 11 december 2016 15:00 schreef MrBanaan1 het volgende:
Ben benieuwd. Zou het leuk vinden als ik eens een vraag helemaal kan oplossen hehe![]()
Het is een vriendelijk verzoek vanuit de puzzelmakers om geen antwoorden te publiceren op openbare fora. Ze hebben waarschijnlijk veel tijd en aandacht besteed aan het bedenken van mooie uitdagende vragen en het zou jammer zijn als het puzzelplezier bedorven wordt. Daarnaast is het ook een beetje een wedstrijdje wie de meeste vragen op kan lossen (en FOKkertjes scoren doorgaans erg hoog ;-) ). Vandaar dat we op het forum hebben afgesproken geen vragen weg te geven tot de inzendingsdatum is verstreken. Samenwerken in een groepje mag natuurlijk wel en gebeurt ook veel.quote:Op zondag 11 december 2016 15:00 schreef MrBanaan1 het volgende:
Maar als ik het goed begrijp wil de AIVD niet dat je dus antwoorden deelt? Maar je mag wel met een groepje de puzzel inleveren? Anders zou je ook nu al een topic kunnen maken waarin men alles deelt/samenwerkt en evt samen inlevert..
Ah ok, duidelijk! Ben benieuwd hoor.quote:Op zondag 11 december 2016 15:07 schreef JddMan het volgende:
[..]
Onderschat jezelf niet. Het enige wat nodig is om de meeste vragen op te lossen, is doorzettingsvermogen. Gewoon dingetjes proberen totdat de puzzelstukjes op hun plaats vallen.
[..]
Het is een vriendelijk verzoek vanuit de puzzelmakers om geen antwoorden te publiceren op openbare fora. Ze hebben waarschijnlijk veel tijd en aandacht besteed aan het bedenken van mooie uitdagende vragen en het zou jammer zijn als het puzzelplezier bedorven wordt. Daarnaast is het ook een beetje een wedstrijdje wie de meeste vragen op kan lossen (en FOKkertjes scoren doorgaans erg hoog ;-) ). Vandaar dat we op het forum hebben afgesproken geen vragen weg te geven tot de inzendingsdatum is verstreken. Samenwerken in een groepje mag natuurlijk wel en gebeurt ook veel.
Dit lijkt me inderdaad een goed begin voor nieuwkomers. Ook is er altijd een Top2000 vraag (neem wel de goeie lijstquote:Op zondag 11 december 2016 10:58 schreef MMunkun het volgende:
[..]
Ik denk dat het als beginneling het beste is om eens te kijken naar de puzzels van het afgelopen jaar. Verder geeft onderstaand lijstje enkele onderwerpen om je in te kunnen lezen, of eerder, om gerichter te kunnen zoeken als je bezig bent met de opgaves:
- verschillende methodes om teksten te (de)coderen (https://en.wikipedia.org/wiki/Classical_cipher)
- verschillende alfabetten (Morse, braille...)
- 'bijzondere' getallen (priemgetallen, perfecte getallen...)
- het nieuws van het afgelopen jaar (Songfestival, wetenschappelijk nieuws, beroemde overleden personen...)
Bij de meeste vragen is een stukje inzicht wel handig, maar je moet dan nog steeds heel veel zoeken of doen zonder enige vooruitgang. Het is bij dit soort vragen gewoon heel veel proberen, falen en overnieuw beginnen. Kennis is eigenlijk niet relevant, behalve natuurlijk kennis van simpele cryptografische technieken.quote:Op maandag 12 december 2016 00:18 schreef MrBanaan1 het volgende:
Zit de uitwerking van 2015 door te kijken. Sla me voor het hoofd dat ik 11b en 11c niet gezien heb![]()
Verder zijn de uitwerkingen allemaal te begrijpen, maar ik kan me gewoon niet voorstellen hoe je daarop zou moeten komen. Mis ik een manier van denken? Of kennis/inzicht? Sommige verbanden zou ik niet weten hoe je moet leggen
Als je het antwoord niet in één keer ziet, betekent dat niet dat het nooit gaat lukken. Vooral bij dat soort vragen. In de afgelopen jaren is het wel eens gebeurd dat ik twee weken op zo'n opgave zat te puzzelen, zonder succes. En toen ik op een gegeven moment wat zat te chillen, schoot mij ineens het antwoord te binnen. Kan gewoon.quote:Op maandag 12 december 2016 00:18 schreef MrBanaan1 het volgende:
Zit de uitwerking van 2015 door te kijken. Sla me voor het hoofd dat ik 11b en 11c niet gezien heb![]()
Hint!quote:Op maandag 12 december 2016 11:54 schreef Cregan het volgende:
Ben benieuwd hoeveel mensen de eerste twee weken al meteen hints willen
Mag ik een hint over hoe laat die puzzel nou online komt?quote:Op maandag 12 december 2016 11:54 schreef Cregan het volgende:
Ben benieuwd hoeveel mensen de eerste twee weken al meteen hints willen
Ja, ik heb hem opgelost. Het antwoord van deze puzzel is helemaal niet interessant voor de kerstpuzzel (het is geen hint ofzo maar een geheel los staande vraag). Ik denk dat deze wel te doen moet zijn zonder hintquote:Op maandag 12 december 2016 12:09 schreef JAM het volgende:
Iemand nog wat van die bolletjes weten te maken?
Ik had nog nooit van deze puzzel gehoord, maar bekeek hem net even en dacht meteen dat is veel te moeilijk voor mij. Ik ben niet zo mega intelligent..quote:
En? Volgensmij ben je dan de enige hierquote:Op maandag 12 december 2016 12:14 schreef bazzieboy het volgende:
[..]
Ja, ik heb hem opgelost. Het antwoord van deze puzzel is helemaal niet interessant voor de kerstpuzzel (het is geen hint ofzo maar een geheel los staande vraag). Ik denk dat deze wel te doen moet zijn zonder hint
De eerste is ook de makkelijkste.quote:Op maandag 12 december 2016 17:01 schreef Tante-Leen het volgende:
[..]
Ik had nog nooit van deze puzzel gehoord, maar bekeek hem net even en dacht meteen dat is veel te moeilijk voor mij. Ik ben niet zo mega intelligent..
Maar toch gepuzzeld met de eerste en ik had de oplossing binnen twee minuten.![]()
Meteen gemotiveerd om nog een andere te proberen! Leuk!
twitter:AIVD twitterde op maandag 12-12-2016 om 16:31:50De makers van de #AIVDkerstpuzzel wensen jullie... (de bollen zijn over de vorige tweet gezet, de opgave is geen hi… https://t.co/JHKHtZoWzV reageer retweet
Begrijp het nog steeds niet eigenlijk? Hoe had je dat moeten oplossen dan? Of mis ik ergens iets?quote:Op maandag 12 december 2016 18:34 schreef Montov het volgende:
De warmdraai vraag:[ afbeelding ]twitter:AIVD twitterde op maandag 12-12-2016 om 16:31:50De makers van de #AIVDkerstpuzzel wensen jullie... (de bollen zijn over de vorige tweet gezet, de opgave is geen hi… https://t.co/JHKHtZoWzV reageer retweet
quote:Op maandag 12 december 2016 19:22 schreef MrBanaan1 het volgende:
[..]
Begrijp het nog steeds niet eigenlijk? Hoe had je dat moeten oplossen dan? Of mis ik ergens iets?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 12 december 2016 19:29 schreef depuzzelman het volgende:
[..]Aah duidelijk, ik keek niet ver genoeg terug!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De volgorde is me alleen nog niet duidelijk.quote:
Nee, alleen als je het morgen al opstuurt.quote:Op maandag 12 december 2016 21:10 schreef byah het volgende:
Krijg je een baan aangeboden als je alles oplost voor kerst?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
Waar moet je op letten bij vraag 5a en 5b ik vind de formulering een beetje vaag.quote:Op maandag 12 december 2016 19:48 schreef SecretPret het volgende:
Bij 5a en 5b ligt het er toch aan naar welke eigenschappen je kijkt van het land.
quote:Op maandag 12 december 2016 21:13 schreef JAM het volgende:
Bij die rotatievraag...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 11% gewijzigd door stefan345 op 12-12-2016 21:22:44 ]![]()
Ik ben op zoek naar woorden waar een Ö in zit.
Ik heb de uitslag van het songfestival 2016 opgezocht.
Ik weet nu wat Erbium is.
Nuttige avond zo hoor.My friends all drive horses![]()
Jij klinkt als een slimme jongen.quote:Op maandag 12 december 2016 21:21 schreef PippenScottie het volgende:
Ik ben op zoek naar woorden waar een Ö in zit.
Ik heb de uitslag van het songfestival 2016 opgezocht.
Ik weet nu wat Erbium is.
Nuttige avond zo hoor.![]()
Ja.quote:[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]![]()
De eerste T2K vraag is dit jaar overigens ook ontzettend makkelijk, als je het mij vraagt.[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
1a en 19a opgelost. 1b een eindje op weg, maar nog niet helemaal.
Vind het goed geweest vandaanDenk dat ik die wiki pagina met encrypten nog maar eens door ga lezen hehe
![]()
Ik ben nu in ieder geval zeker van de volgorde bij 19a
en b nu ook[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Lekker bezig allemaal. Morgen eens even met twee aan de slag. Volgens mij moet dat een makkie zijn..
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."![]()
Het is omgekeerd redeneren, dat is niet mijn ding dus ik sla hem over.Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.![]()
Mij net ook gelukt. Moest even een naam googlen en heb weer wat bijgeleerd!quote:Op dinsdag 13 december 2016 03:08 schreef JddMan het volgende:
Ik heb net opgave 16 opgelost en ik moest lachen :-)
My friends all drive horses![]()
quote:Op maandag 12 december 2016 21:15 schreef stefan345 het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Je hebt gelijk. Ik zat wat op papier te kloten en had daarbij een foutje gemaakt. Geen probleem inderdaad.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."![]()
Lekker de hele dag met collega's Excel sheets vol kalken met ideeën en onbruikbare antwoorden
Diep inspirerende quote
- "bekend" persoon![]()
Waarschijnlijk niet geschikt voor de puzzel aangezien ik vastloop bij 1a.
Er is een simpel antwoord mogelijk, maar er zijn nog dan nog een stuk of 9 andere woorden die aan dezelfde logica criteria zouden voldoen. Is er 1 duidelijk antwoord of gewoon een logisch antwoord...![]()
Er is echt 1 heel duidelijk en logisch antwoord. Maar geef vooral niet op als je vastloopt bij 1a!quote:Op dinsdag 13 december 2016 12:16 schreef PeterPeterson het volgende:
Waarschijnlijk niet geschikt voor de puzzel aangezien ik vastloop bij 1a.
Er is een simpel antwoord mogelijk, maar er zijn nog dan nog een stuk of 9 andere woorden die aan dezelfde logica criteria zouden voldoen. Is er 1 duidelijk antwoord of gewoon een logisch antwoord...![]()
Thanks, I won't. Vorig jaar ook genoten van de kerstpuzzel!quote:Op dinsdag 13 december 2016 12:19 schreef Qurky het volgende:
[..]
Er is echt 1 heel duidelijk en logisch antwoord. Maar geef vooral niet op als je vastloopt bij 1a!
Edit: aan de hand van de vraagstelling is mijn vraag beantwoord. Ik ben eruit!![]()
Leuk. Zulke collega's.quote:Op dinsdag 13 december 2016 12:08 schreef Rockiejj het volgende:
Lekker de hele dag met collega's Excel sheets vol kalken met ideeën en onbruikbare antwoorden
Die van mij doen alsof ze werken.My friends all drive horses![]()
Ik heb 22)!!
Om met Cruijff te spreken. Je gaat het pas zien als je het doorhebt!My friends all drive horses![]()
Die van mij komen af en toe binnen lopen met "HEB JE HIER AL NAAR GEKEKEN!?"quote:Op dinsdag 13 december 2016 12:50 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Leuk. Zulke collega's.
Die van mij doen alsof ze werken.Diep inspirerende quote
- "bekend" persoon![]()
Ook mooi. Maar gaat de baas niet klagen dan?quote:Op dinsdag 13 december 2016 13:17 schreef Rockiejj het volgende:
[..]
Die van mij komen af en toe binnen lopen met "HEB JE HIER AL NAAR GEKEKEN!?"![]()
Stagiaire zijn is zo makkelijkquote:Op dinsdag 13 december 2016 14:18 schreef JddMan het volgende:
[..]
Ook mooi. Maar gaat de baas niet klagen dan?Diep inspirerende quote
- "bekend" persoon![]()
Ik kom bij 1b op 3 mogelijke antwoorden, zijn meerdere antwoorden juist of moet ik nog even verder kijken?![]()
dan moet je nog even verder kijken, 1 van de 3 'mogelijkheden' past nog beter dan de andere 2.quote:Op dinsdag 13 december 2016 14:55 schreef Deemty het volgende:
Ik kom bij 1b op 3 mogelijke antwoorden, zijn meerdere antwoorden juist of moet ik nog even verder kijken?![]()
Ik had er ook drie, maar slechts een van die antwoorden heeft de tweede koppeling met de andere antwoorden..quote:Op dinsdag 13 december 2016 14:55 schreef Deemty het volgende:
Ik kom bij 1b op 3 mogelijke antwoorden, zijn meerdere antwoorden juist of moet ik nog even verder kijken?Diep inspirerende quote
- "bekend" persoon![]()
Is er animo om als FOK! een antwoordenlijst op te sturen? Je mag als team samenwerken en ik denk dat we met een groep best een eind kunnen komen.
We kunnen alle communicatie via pm/dm doen, dan hoeven we voor niemand te spoilen.My friends all drive horses![]()
Ja, maar volgensmij willen ze max. 4 personenquote:Op dinsdag 13 december 2016 15:02 schreef PippenScottie het volgende:
Is er animo om als FOK! een antwoordenlijst op te sturen? Je mag als team samenwerken en ik denk dat we met een groep best een eind kunnen komen.
We kunnen alle communicatie via pm/dm doen, dan hoeven we voor niemand te spoilen.![]()
![]()
Tenzij je een basisschool klas bent :pquote:Op dinsdag 13 december 2016 15:07 schreef MrBanaan1 het volgende:
[..]
Ja, maar volgensmij willen ze max. 4 personen![]()
Als je mee wil doen zijn we al met 2.quote:Op dinsdag 13 december 2016 15:07 schreef MrBanaan1 het volgende:
[..]
Ja, maar volgensmij willen ze max. 4 personen
My friends all drive horses![]()
Lijkt me leuk. Of ik het meest waardevolle lid ben van dit topic betwijfel ikquote:Op dinsdag 13 december 2016 15:08 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Als je mee wil doen zijn we al met 2.![]()
We zouden altijd als hele topic in kunnen sturen en dat gewoon in de comments uitleggen. Misschien eens een mailtje naar hen sturen?![]()
Ik heb nu:
1a).
1b) maar daar ben ik niet tevreden over dus dat is vast niet goed.
3) Ik heb er drie opgelost.
9)
14) De eerste heb ik ontcijferd.
16)
19 a b en c). Alleen bij a) snap ik de volgorde nog niet.
22)
26)My friends all drive horses![]()
Prima. Gaan we gewoon delen wat we hebben. Ik stuur je wel een PM.quote:Op dinsdag 13 december 2016 15:11 schreef MrBanaan1 het volgende:
[..]
Lijkt me leuk. Of ik het meest waardevolle lid ben van dit topic betwijfel ik![]()
We zouden altijd als hele topic in kunnen sturen en dat gewoon in de comments uitleggen. Misschien eens een mailtje naar hen sturen?
Als iemand mee wil doen, feel free to join.My friends all drive horses![]()
er is wel een subreddit voor gemaakt op uitnodiging zodat we voldoen aan de eis tegen publieke fora
r/kerstpuzzel![]()
Betekent dit, dat jullie gewoon met een grote groep (meer dan 4) de aivd kerstpuzzel proberen op te lossen, maar wel buiten zicht? Dat zou ik vrij oneerlijk vinden ten opzichte van mensen die wel eerlijk in een groep van maximaal 4 (of alleen) de puzzel proberen op te lossen en ook echt gaan voor een goed resultaat.quote:Op dinsdag 13 december 2016 15:13 schreef Stripedown het volgende:
er is wel een subreddit voor gemaakt op uitnodiging zodat we voldoen aan de eis tegen publieke fora
r/kerstpuzzel![]()
Stukje bij beetje komt er meer duidelijk voor mij over vraag 24..Diep inspirerende quote
- "bekend" persoon![]()
So far so good, mijn groepje heeft 1, 2, 5, 6, 8, 9, 12a, 19, 22, 24 en 26.
Nou de moeilijke nog
[ Bericht 1% gewijzigd door Inaithnir op 13-12-2016 20:40:50 ]
Forum Opties Forumhop: Hop naar: