Sounddragon | maandag 28 december 2015 @ 22:35 |
![]() Welkom in het topic waar je alle vragen kunt stellen met betrekking tot eenvoudig onderhoud aan je auto. Schaam je er niet voor als je niet weet waar een bepaald lampje voor dient en weerhoud je er niet van te vragen waar je die krik nou precies moet plaatsen om je auto op te tillen. ![]() "Nou, dat is heel simpel. Je moet er af en toe wel wat benzine in gooien." "Ik zou dat blauwe draadje niet aan dat rode draadje vastmaken." ![]() Autobandenmarkt.nl Auto-onderdelen.com H-base Mijngarage.nl Onderdelenzoeker.nl Pitstraat.com (5% korting op de eerste bestelling voor FOK!ers.) ![]() PTA / Autoradio installeren. PTA / Hoe werkt een differentieel PTA / Trillend stuur bij lage snelheden + tips bandenboer [remmen] Rood waarschuwingslampje brandt Zelf remschijven + blokken vervangen, speciaal gereedschap? Multimeter gebruiken/electrische problemen opsporen PTA / Manual -> Hoe vervang ik een hoofdremcylinder PTA / Het grote autopoets- en -wastopic #1 PTA / Uitleg en informatie over OBD-Codes [ Bericht 1% gewijzigd door Sounddragon op 06-06-2016 23:44:32 ] | |
klawie | maandag 28 december 2015 @ 23:19 |
Om effe op jou post terug te komen sd Neem aan dat een garage wel goed gereedschap heeft die maakt alles met de luchttol los en heeft zo'n sprijder op lucht om de hoes te sprijden schuif je over de aandrijfas en dan zet je hem weer los daarna tol je alles weer vast | |
Sounddragon | maandag 28 december 2015 @ 23:57 |
En dus.. omdat hij investeert in goed gereedschap, moet hij het maar voor een appel en een ei doen? Er 'staat' gewoon X uur voor die klus bij die garage, en dat is wat hij moet hanteren om jou een offerte te kunnen doen. Misschien is hij wel een half uurtje eerder klaar.. tiswat.. heeft ie netto misschien een tientje verdiend op de arbeid. Tiswat. Autorijden kost geld. Je zeurt aan de pomp toch ook niet dat je litertje brandstof voor een duppie geproduceerd wordt, of bij de super dat ze dat brood eigenlijk voor 9 ¤ct hebben gebakken? | |
klawie | dinsdag 29 december 2015 @ 01:33 |
Helemaal mee eens maar gereedschap zit in het uur prijs en tuurlijk kan je niet op de miniuut zeggen hoelang je er mee bezig bent maar er zit een verschil tussem 30 min of 3uur dat is geen tientjes werk meer | |
Sounddragon | dinsdag 29 december 2015 @ 10:12 |
Die man houdt aan een uur arbeid gewoon een tientje over aan het eind van de dag. Hij rekent anderhalf uur per kant, waaraan hij misschien wel een half uur per kant overhoudt. Kan ook tegen zitten, dan is hij langer bezig... lap jij dan uit coulance bij? | |
vannelle | dinsdag 29 december 2015 @ 15:14 |
We kennen allebei dat truukje met de frisdrankfles wel denk ik maar de homokineet er af halen maakt het enorm veel makkelijker. Is even iets meer werk maar het gemak wat je er van hebt is eigenlijk onbetaalbaar. | |
vannelle | dinsdag 29 december 2015 @ 15:17 |
En qua kosten heb je gelijk trouwens. Het is een bedrijf, geen filantropische instelling. Tuurlijk verdienen ze er op maar ook dat lijkt me aardig marginaal, het is idd niet zo dat als je de hoezen laat vervangen je de volgende week de garage-eigenaar in een Ferrari ziet rijden of zo. | |
RemcoDelft | dinsdag 29 december 2015 @ 16:03 |
Ik heb de slang van de achterruitensproeier gerepareerd door er een stuk brandstofslang overheen te schuiven (in de hoop at het nog even meegaat zonder de hele slang te hoeven vervangen). Nu krijg ik alleen dit stuk rubber niet terug, en kan er dus water via het plafond naar binnen lekken. De inkeping bij de rode pijl zou in het gat moeten vallen: ![]() Ik krijg het alleen niet voor elkaar... is hier een handigheidje voor? Edit: op de foto is niet zichtbaar dat er binnen dit rubber een stuk hard plastic zit dat vastklikt in het metaal. | |
vannelle | dinsdag 29 december 2015 @ 16:12 |
Kwestie van duwen en proppen. Als ie er makkelijk zelf in valt issie ook niet waterdicht. Gewoon de randjes naar binnen forceren dus. | |
Hyperdude | dinsdag 29 december 2015 @ 16:38 |
Of je pakt een dikkige haaknaald/maakt iets van een stuk kunststof/spijker oid. Ongeveer deze vorm dus: ![]() ![]() | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 29 december 2015 @ 17:37 |
Rubber er uithalen, kuntstof frame verwijderen, alles eerst in elkaar zetten en dan monteren/. | |
daNpy | dinsdag 29 december 2015 @ 17:39 |
Voorzichtig duwen met een smal stomp voorwerp? Of proberen het er te ver in te duwen en dan weer eruit te trekken tot hij er rondom in plopt ![]() | |
densmee | dinsdag 29 december 2015 @ 17:40 |
Goed vaseline aan het rubbertje smeren, dan glijdt het een stuk soepeler | |
icecreamfarmer_NL | dinsdag 29 december 2015 @ 21:14 |
Het ging mij meer om het verschil in prijsstelling tussen de garages, hij rekent voor de hoes ook ¤40 ex btw. Vond ik ook nogal grof. Maar goed misschien valt het mee. Valt het tegen dan ga ik naar sjef de beunhaas de volgende keer of de andere garage. Edit: Auto opgehaald en het was ¤230 incl vervangen van een stukje uitlaat. Viel dus mee. [ Bericht 5% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 30-12-2015 12:06:15 ] | |
RemcoDelft | dinsdag 29 december 2015 @ 22:31 |
Ik denk dat ik dit maar ga proberen. Met een schroevendraaier raakte het al snel beschadigd. Daar is het rubber te dik voor, en het gat te krap. Alles uit elkaar halen lijkt me niet lukken, de slangen/kabels lopen door, het plastic zit op z'n plek, en het rubber moetl er overheen als dat eral in zit. | |
RickHD90 | maandag 11 januari 2016 @ 21:12 |
Weet niet of dit echt onder onderhoud valt.. maar toch even vragen! Ik heb op mijn motorkap en zijscherm een paar kleine roestpuntjes door steenslag. Ook heb ik een kras op m'n deur. Kan ik de roestpuntjes gewoon licht opschuren en plamuren tot het weer glad en strak is? Hoe zit dit met de roest (oppervlakkig), moet ik hier nog iets voor gebruiken of kan ik dit als er ware ook wegschuren zodat het onderhuids niet door gaat? Ik denk dat de meeste krassen wel kunnen worden gefixt door het te polijsten / scratch remover te gebruiken. | |
loveli | maandag 11 januari 2016 @ 22:15 |
Hard rempedaal als 'ie langer dan een dag stilstaat. Vacuum probleem of kan het ook aan iets als remvloeistof liggen? Even de motorkap open en lekje zoeken is niet zo moeilijk, tenzij de kabel voor motorkapontgrendeling is losgeschoten ![]() | |
Coolwhip | vrijdag 15 januari 2016 @ 00:18 |
Vacuümslang van je rembekrachtiger. Denk dat je daar een scheurtje oid in hebt. Welke auto heb je? Ivm kabel van de motorkap. | |
derLudolf | vrijdag 15 januari 2016 @ 00:22 |
M'n broertje denkt dat zijn accu (eigenlijk niet zijn accu, maar die van zijn auto ) slechter wordt. Kun je dat ergens aan meten? Moet na een ritje er >12V op staan? Als er 11,5V op staat is je accu leeg toch? | |
Coolwhip | vrijdag 15 januari 2016 @ 00:36 |
Met deze koude dagen gaan de accu's sneller kapot/minder goed werken. Je kan het gewoon checken met een multimeter. Edit: Verkeerd gelezen. Inderdaad gewoon meten, onder 12 volt is vaak niet goed nee [ Bericht 3% gewijzigd door Coolwhip op 15-01-2016 00:41:31 ] | |
derLudolf | vrijdag 15 januari 2016 @ 00:55 |
Prima, later vandaag even de multimeter pakken dan ![]() | |
xaban06 | maandag 18 januari 2016 @ 12:13 |
Ik rij een diesel uit 2004, geen klachten, maar als ik de auto uitlees kom ik foutmeldingen tegen over alle 4 de gloeibougies. Stel de bougies zijn echt kapot, waar aan merk je dat en dien je ze gelijk te vervangen? | |
Chuck-N0rr1s | maandag 18 januari 2016 @ 12:38 |
Volkswagen toevallig? | |
Chuck-N0rr1s | maandag 18 januari 2016 @ 12:39 |
Moeilijk aanslaan icm zwart roken. Het is wel aan te raden ja ![]() | |
xaban06 | maandag 18 januari 2016 @ 13:02 |
van beide geen last, nog andere symptomen? Misschien wil ik ze zelf gaan vervangen. Breken ze vaak af? | |
Chuck-N0rr1s | maandag 18 januari 2016 @ 15:05 |
Ze breken wel eens ja. Gevoel kwestie voornamelijk ![]() | |
xaban06 | maandag 18 januari 2016 @ 16:46 |
Ook met een momentsleutel? ![]() | |
Chuck-N0rr1s | maandag 18 januari 2016 @ 18:21 |
Gebruik ik alleen voor kopbouten en wielbouten/moeren ![]() | |
densmee | maandag 18 januari 2016 @ 19:34 |
Hoe wil je dat gaan doen? Stoppen als je een bepaalt moment bereikt? | |
xaban06 | dinsdag 19 januari 2016 @ 00:43 |
Ja? | |
Pizza_Boom | dinsdag 19 januari 2016 @ 09:58 |
Meestal gaat er niet zoveel moment op bougies. En natuurlijk eerst met het handje vastdraaien zodat het allemaal recht zit. | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 19 januari 2016 @ 10:04 |
En dan? | |
vannelle | dinsdag 19 januari 2016 @ 10:32 |
Sleutel instellen op een groter/hoger moment gok ik. ![]() | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 19 januari 2016 @ 12:32 |
Maaar dat mag helemaal niet ![]() ![]() | |
RickHD90 | dinsdag 19 januari 2016 @ 16:24 |
![]() | |
xaban06 | dinsdag 19 januari 2016 @ 18:53 |
Beru geeft aan wat de aanhaal momenten moeten zijn. http://www.autolite.nl/bougies/pdf/beru-7.pdf Of begrijp ik iets niet? | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 19 januari 2016 @ 19:13 |
Ja, dat weet ik ook allemaal wel. Maar je wil hem eerst los hebben, blijkbaar wil je dat met een momentsleutel doen, prima, whatever floats your boat, maar nu geeft de momentsleutel aan dat je het max moment hebt bereikt maar hij wil niet los? Wat dan bedoel de ik, toch naar de garage? Specialist inhuren? | |
xaban06 | dinsdag 19 januari 2016 @ 19:46 |
Haha op die fiets ![]() Nou ja, als de bougie niet loskomt bij het bereiken van het aangegeven moment, sjah dunno, zeg jij het eens, wat moet ik dan doen? ![]() | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 19 januari 2016 @ 19:55 |
Een dure vibropack kopen ![]() Ik doe het op gevoel, maar in jou geval zou ik het dan aan de garage uitbesteden, breken hun het af dan zitten hun met de ellende niet jij. Onhoud wel op het moment dat ie breekt kun je niet meer rijden | |
derLudolf | zaterdag 23 januari 2016 @ 00:48 |
Ik ga morgen olie verversen van een Opel Corsa. Even filmpjes kijken voor de zekerheid enzo. Wat smeren ze in onderstaand filmpje bij 5:23 op het filter? Wat is de zin en onzin hier van? | |
xaban06 | zaterdag 23 januari 2016 @ 00:50 |
motorolie | |
derLudolf | zaterdag 23 januari 2016 @ 00:53 |
Dankje. ![]() | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 23 januari 2016 @ 01:06 |
Betere afdichting, makkelijker vast en de volgende keer los draaien. | |
vannelle | zaterdag 23 januari 2016 @ 03:10 |
En draai het nieuwe filter alleen handvast, geen gereedschap gebruiken anders krijg je'm de volgende keer niet op een normale manier los. Edit: Kijk nu pas het filmpje, is een ander filter dan ik voor ogen had. Zorg er iig wel voor dat bij het aftappen van de olie de auto horizontaal staat of iig de aftapplug zo veel mogelijk op het laagste punt. [ Bericht 45% gewijzigd door vannelle op 23-01-2016 03:16:43 ] | |
Fuszy | zaterdag 23 januari 2016 @ 12:17 |
Ik heb even een klein vraagje over mijn display in mijn Peugeot 307 uit 2006. Volgens het boekje en als ik internet af ga, dan zou ik een 60 liter tank moeten hebben. Echter kan ik nooit meer dan 50 liter tanken (terug rekenen naar het aantal kilometers dat ik nog kon rijden en wat ik dan net getankt heb.) Zit er dan iets in die meter wat je moet resetten of is die 10 liter echt reserve? Want dat lijkt mij redelijk veel. Of heb ik misschien een speciale versie met een 50 liter tank. | |
loveli | maandag 25 januari 2016 @ 16:24 |
Ik wil de drukknop van de achterklepvergrendeling van een Megane ![]() Kortom, heeft iemand een link naar Megane microfiche of de Franse vertaling van dat onderdeel? Inb4 ![]() ![]() | |
loveli | maandag 25 januari 2016 @ 16:37 |
Of je googlet zelf. De juiste zoektermen zijn "boot button" en "bouton de coffre", dat ik daar niet eerder aan dacht. Misschien was ik te druk bezig met boos zijn op de monteur die bij APK de afdekking van de achterklep zo lief erop heeft geschroefd, nadat ik zei dat ik die eraf had geschroefd, om zo de achterklep van binnenuit nog te kunnen openen. De makkelijkste manier om dat paneel er weer af te schroeven is met de achterklep open. De enige mij bekende manier om de achterklep open te maken, is dat paneel eraf. | |
Jiang153 | donderdag 28 januari 2016 @ 15:20 |
![]() Hoe krijg ik dit weer vast? | |
loveli | donderdag 28 januari 2016 @ 15:30 |
Hiermee:![]() http://www.vdhtools.nl/ta(...)iment_kraftmann_1423 www.avdhoeff.home.xs4all.(...)angen-en-krimpen.pdf | |
Jiang153 | donderdag 28 januari 2016 @ 18:22 |
Kan ik er ook een kroonklem voor in de plaats doen? Betreft de koplamp van een auto. Heb hier nog zo'n 6 delige klem zitten, maar heb er eigenlijk dus maar 2 nodig. Kan je daar in snijden? ![]() | |
densmee | donderdag 28 januari 2016 @ 18:39 |
Als je je auto wilt zien branden moet je dat zeker doen, anders gewoon netjes amp stekker aanknijpen. Liefst met een krimphuls | |
vincm | maandag 1 februari 2016 @ 10:49 |
Mijn auto (Toyota Corolla 2004) begon een tijd geleden te piepen op lage snelheid, zodra de auto warmgereden was. Heel irritant bij bijvoorbeeld file of ander langzaam rijdend verkeer in de stad. Garage 1 heeft gezegd dat het aan de remblokjes (voorkant auto) lag die niet helemaal gelijk versleten aan de buitenkant, en heeft de buitenste randjes schuin afgeschuurd. Ik was blij, want dat was een simpele ingreep. Nog geen twee weken later merkte ik op dat het probleem nog niet verholpen was, dus nu naar grage 2 (Toyota dealer) dezelfde vraag neergelegd, want hij moest er toch zijn voor een wintercheck, nieuwe banden etc. Zij meldden slecht nieuws: de remklauwen aan de voorkant konden niet goed klemmen/bewegen (?!) en hebben dus verminderde remkracht. Die moeten eigenlijk vervangen worden. De piep komt van de remklauwen achter, daar is iets niet goed gangbaar (zuigers?). Twee opties: gangbaar maken (200 euro) met het risico dat dan blijkt dat ze alsnog vervangen moeten worden (+ 375 euro), of meteen vervangen voor 375 euro. Ohja, en die aan de voorkant moeten dus ook vervangen worden (+ 375 euro). Nu is 750 euro voor het vervangen van 2 sets remklauwen behoorlijk veel vergeleken met de waarde van de auto. Veiligheid voorop, maar iets zegt me dat het wel heel makkelijk is om te zeggen dat ze maar vervangen moeten worden. Is dit redelijk? tl;dr: De vraag die ik uiteindelijk wil stellen, is of dit redelijke prijzen zijn (375 euro per set remklauwen, dus materiaal en arbeid, dus 750 voor 4 nieuwe remklauwen) en of dit uberhaupt een redelijk verhaal is of dat ik bang gemaakt wordt. | |
vannelle | maandag 1 februari 2016 @ 13:35 |
Ik vind de prijzen nogal optimistisch van hun kant eerlijk gezegd. Lijkt er op dat het uurtarief gewoon doorloopt terwijl ze zitten te lunchen.... Als het echt vervangen moet worden moet je deze actie doorzetten, met veiligheid valt niet te spotten natuurlijk. Maar niet voor dit bedrag, ik zou een onafhankele garage zoeken die iets vriendelijker is voor de portemonnee. | |
pvdplanet | maandag 1 februari 2016 @ 14:19 |
Bij Brakeparts.co.uk kosten de Budweg klauwen voor 49 pond en de klauwen achter 51 pond. Met 10 pond verzenden zit je dan rond de 260 Euro. Via Ebay Duitsland is een set TRW te bestellen voor ongeveer hetzelfde bedrag (80 / 60 euro) Voordeeel van de Engelse site is de enorme hoeveelheid klein materiaal die ze voeren. Ik zou gelijk een set geleidepennen meebestellen. | |
vincm | maandag 1 februari 2016 @ 14:27 |
Thanks! Hoelang duurt het ongeveer voor een garage om dat dan te monteren? Dan vraag ik wat uurtariefjes op in de buurt. | |
Pizza_Boom | maandag 1 februari 2016 @ 14:43 |
Ligt eraan hoe makkelijk je de leidingen en slangen los krijgt. Maar jij denkt dat een garage alleen uurtarief rekent als jij met eigen onderdelen aan komt? | |
pvdplanet | maandag 1 februari 2016 @ 15:01 |
Een ouderwetse dorpsgarage heeft daar geen probleem mee zolang de onderdelen maar passen. Het vervangen van de klauwen is niet teveel werk, ga je de remolie ook meepakken dan duurt het wel wat langer. Ik denk niet dat een Toyota uit 2004 veel verrassingen zal geven inzake vastgeroeste bouten etc. Maar ja, half werk... Pak gelijk schijven en blokken mee. Die kosten 200 Euro. Zit je op net geen 500 voor onderdelen en vloeistoffen. Al zou de monteur er 4 uur mee bezig zijn, dan ben je spekkoper en kan de boel weer jaren mee. | |
house_is_a_feeling | maandag 1 februari 2016 @ 15:15 |
De 318D (E46) trekt een beetje naar rechts maar de APK komt er ook weer aan. Hij staat nu op wintersloffen die ik bij de auto gekregen heb en nooit meer ga gebruiken. Er staat al een nieuw setje wielen klaar met prima banden die er straks op gaan alleen zou ik dat dus pas na de APK willen doen, nadat er gecontroleerd is of er geen rare dingen met stuurkogels etc. gebeurd zijn. Nu rijd ik al, denk ik, zo'n 7000km zo met een auto die naar rechts trekt (ook als banden op spanning zijn) en het stuur staat ook een klein beetje gedraaid. Ik gok (ben daar zelf te slecht voor om dat op het blote oog te zien) dat de winterbanden nu deels scheef afgesleten zijn, maar is dat ook al een afkeurpunt? Kijk als ik afgekeurd wordt op stuurkogels of wat dan ook, oke, dat wordt gefixed, maar om nou terug te moeten komen voor de apk als de banden niet ok zijn vind ik ook zonde van die paar tientjes. Anderszijds wil ik mijn nieuwe setje niet nu al blootstellen aan extra slijtage, en een uitlijnboer pas aan het werk zetten als voor de rest met APK in orde is. TL;dr, kans op scheef afgesleten banden, is dat reden voor afkeur? TL;dr2, banden zijn verder in ok staat, nog net aan de 4mm en geen scheurtjes. TL;dr3, waarom doe je moeilijk? omdat ik niet onnodig extra voor een dubbele keuring, of uitlijncontrole en daarna nogmaals voor uitlijnen moet betalen omdat er toch iets anders mis is wat ook bij apk naar boven kan komen | |
Piet__Piraat | maandag 1 februari 2016 @ 16:23 |
Wanneer is de APK en hoeveel km heb je nog te gaan tot die tijd? Hoe langer je doorrijdt, hoe schever de slijtage en hoe minder je nog rechtgetrokken krijgt. Zonde natuurlijk om twee keer uit te lijnen, dat snap ik, maar als je banden dadelijk zo scheef zijn afgesleten dat je ze kan weggooien, ben je het geld alsnog kwijt. Want als je dan hebt uitgelijnd rijden de scheve banden ook voor geen meter natuurlijk. | |
house_is_a_feeling | maandag 1 februari 2016 @ 16:57 |
De bedoeling is dat ik hem op de 15e laat keuren, verloopt op de 4e van maart. Tot die tijd rijd ik er sowieso 550-600km mee om naar werk te gaan. Komt nog hier en daar een klein prive ritje op, maar dat is te verwaarlozen denk ik. Maar deze banden ga ik niet meer gebruiken na dit seizoen (ik ben sowieso niet van de winterbanden, maar deze zaten al op de auto), dus wat mij betreft mogen ze nog best even doorslijten. Alleen vind ik het zonde als de keurmeester straks zegt dat dit zo versleten is dat die afgekeurd moet worden, ik dan naar huis moet, spul omgooien en dan nogmaals herkeuren. Want uitlijnen moet sowieso gebeuren gok ik zo. Ideaal is voor mij zo: doorrijden -> apk, goedgekeurd -> nieuwe set er op -> naar de bandenboer om het uit te lijnen. Ik weet dus niet of scheef afslijten een afkeurpunt is. In het ergste geval denk ik dat de uitlijning gesloopt is door iets met de stuurinrichting, maar dat komt dan sowieso naar boven bij apk. Als dat gebeurd dan moet ik wel het nieuwe setje monteren want dat is ook meteen het setje wat uitgelijnd moet worden. | |
Chunees | maandag 1 februari 2016 @ 17:10 |
wat is een Golf 2.0 GTI DSG met 179000 km uit 2005 en 254 pk waard? | |
Piet__Piraat | maandag 1 februari 2016 @ 17:16 |
Scheve uitlijning of slijtage is geen afkeurpunt, tenzij er iets in de draagarmen/fusee niet goed zit, maar dan is dat het afkeurpunt en niet de band an sich. | |
house_is_a_feeling | maandag 1 februari 2016 @ 18:12 |
Dit beantwoordt mijn vraag ![]() | |
Chunees | maandag 1 februari 2016 @ 19:11 |
| |
derLudolf | maandag 1 februari 2016 @ 19:35 |
¤450 + wat de gek er voor geeft | |
derLudolf | maandag 1 februari 2016 @ 19:44 |
Maar ¤9000 - ¤9500 lijkt mij redelijk? Zo moeilijk is toch niet op Autoscout te kijken? | |
Chunees | dinsdag 2 februari 2016 @ 21:10 |
hoe meer pk, des te hoger de waarde toch? | |
klawie | woensdag 3 februari 2016 @ 23:48 |
Fout dacht ik Dacht dar het stuur niet meer als 45graden fout mocht staan | |
Piet__Piraat | woensdag 3 februari 2016 @ 23:54 |
Dat zou wel erg simpel zijn hè. Ik denk dat je als particulier met 9k intens gelukkig mag zijn. 180k is niet niks, komen wat dure vervangingsdelen aan (remmen bijv). Sluitende onderhoudshistorie en nette staat kunnen je helpen, maar er staat er 'bosjes' te koop (stuk of 100 op gaspedaal tot 10k). Dus ik zou eerder rekenen op 7 à 7.5k. Als ze bij bedrijven al met garantie en minder km's voor 9k staan, ga je als particulier niet zomaar dat bedrag vangen, tenzij je echt iets bijzonders hebt. Je kunt het wel vragen, maar na een beetje handjeklap komt het toch anders uit. | |
chiren | maandag 8 februari 2016 @ 17:54 |
Laten staan die gti, waarom denk je dat er zoveel te koop staan? Die generatie tfsi motoren, zeker icm met de dsg, zijn tikkende tijdbommen. Het begint met hoog olieverbruik en kan eindigen met een nieuwe motor, waarna alles weer van voor af aan begint. Genoeg over te vinden op het www | |
derLudolf | maandag 8 februari 2016 @ 18:09 |
Geen idee hoeveel marge garages erop pakten. Ik heb ze voor die km stand en jaartal wel voor 10.5-11 te koop zien staan dood vandaar wat mijn schatting van 9k. In Dld heb je er een voor 7.5k idd ![]() | |
xaban06 | maandag 8 februari 2016 @ 20:51 |
Ik wil mijn remschijven binnenkort vervangen. Nooit eerder gedaan. Ik denk: Velg eraf, remklauw eraf, 1 bout wat de schijf op zijn plek houd er af. En dan nieuwe schijf erop. Komt daar nog wat bij komen? Moet je iets met de nieuwe schijven doen, ontvetten oid? | |
bokkepoot | maandag 8 februari 2016 @ 21:11 |
Neem je remblokken gelijk mee Goede Een volgorde. Moeren/bouten van je wiel een slag losdraaien Auto opkrikken, brug Wielen ervan Remklauw eraf door middel van Inbus of bouten ( check wel even of je toevallig geen inbus 7 nodig hebt voor je remklauw) Remklauw ophangen aan je veerpoot zodat er geen stress op je remkabel staat. (Misschien bracket voor remklauw losmaken) Remschijf eraf halen, kan eventueel vast zitten met een schroefje/inbus Stofhoes van je remklauw goed schoonmaken. Zuiger van je remklauw terugduwen met een lijmklem o.i.d. Nieuwe schijven monteren Klauw en blokken goed terug monteren met keramisch vet en kopervet op de juiste plekken. Wielen weer terug monteren Wielen vastzetten met een momentsleutel. Voor je gaat rijden eerst even je rempedaal een paar keer intrappen. Zo zet je je zuiger weer tegen je remblokken aan. Kijk van tevoren even wat Jijbuis filmpjes, daar leer je een boel van... | |
xaban06 | maandag 8 februari 2016 @ 21:16 |
Blokken zijn nog niet heel lang geleden gedaan, dus zou het zonde om ze weer te gaan vervangen. Stofhoes schoonmaken? Dat moet ik even Googlen ![]() Dat je je blokken moet insmeren weet ik, maar die wil ik niet vervangen. Kopervet is slecht voor je ABS sensor dacht ik? En waarom EN keramisch EN kopervet? Schijven moet je ook ergens mee insmeren of niet (nee, niet met vet, maar iets van ontvetter oid of hoeft dat niet?) | |
Chuck-N0rr1s | maandag 8 februari 2016 @ 21:20 |
Geen keramisch ver gebruiken. Wordt hard na een tijd Niet te veel koper vet, dan gaat het goed. Geleidepennen invetten met ATE remzuigervet. | |
bokkepoot | maandag 8 februari 2016 @ 21:21 |
Dan zou ik wel even een schuurpapiertjes over je blokken halen om ze iets op te ruwen ![]() Stofhoes is de piston boot, zit om de zuiger van de rem heen. vrij eenvoudig. Kopervet gebruik je om je blokken goed te laten geleiden. Je duwt met de remzuiger namelijk je remblokken op de remschijven. Dit moet op bepaalde punten wel gesmeerd worden. Keramisch vet is beter omdat dat een hoger smeltpunt heeft dan kopervet. Voor je geleiderpennen kun je ook beter keramisch vet gebruiken omdat deze warmer schijnen te worden Schijven kan je schoonmaken met remreiniger om de fabrieksbeschermlaag eraf te halen. | |
bokkepoot | maandag 8 februari 2016 @ 21:22 |
Dat word in principe elk vet ![]() | |
xaban06 | maandag 8 februari 2016 @ 21:26 |
Ate Plastilube bedoel je? https://www.winparts.nl/f(...)et-35ml/p459349.html | |
xaban06 | maandag 8 februari 2016 @ 21:28 |
Thanks! Dus uitzoeken welke maten gereedschap ik nodig heb & kopen. Remschijven kopen. Keramisch vet kopen. Remreiniger kopen. Stofhoes kan je gewoon met een doekje afnemen of? | |
bokkepoot | maandag 8 februari 2016 @ 21:31 |
Heb je toevallig een Ford of VW? dan heb je kans dat je Inbus 7 nodig hebt. Ja hoor, er komt daar een boel vuil op en dan kan je erafhalen met idd een doekje. Daarna kun je nog voor het mooie je rubbers even invetten, maar over het nut daarvan zijn de meningen verdeelt ![]() | |
xaban06 | maandag 8 februari 2016 @ 21:32 |
Oude BMW. Een E46 uit 2004. Maar achter de maten kom ik wel ![]() | |
bokkepoot | maandag 8 februari 2016 @ 21:37 |
Voorschijven? Die zijn vrij eenvoudig gelukkig.. Normale doppenset en sleutelset is voldoende. ABS sensor is even priegelen maar lukt ook goed | |
xaban06 | maandag 8 februari 2016 @ 21:38 |
Ik wil ze gelijk alle 4 doen. Of zit ik achter met de handrem oid ![]() | |
Chuck-N0rr1s | maandag 8 februari 2016 @ 21:38 |
Nee, ATE remzuigervet. ![]() | |
Chuck-N0rr1s | maandag 8 februari 2016 @ 21:39 |
FTFY | |
Chuck-N0rr1s | maandag 8 februari 2016 @ 21:40 |
Wat wil je doen met een ABS-sensor bij het vernieuwen van de remmen? Yup, daar heb je speciaal gereedschap voor nodig. | |
xaban06 | maandag 8 februari 2016 @ 21:44 |
Volgens mij recht toe recht aan zonder speciaal gereedschap. In ieder geval, bedankt voor jullie hulp! | |
Chuck-N0rr1s | maandag 8 februari 2016 @ 21:45 |
Oh trommelprincipe, niet verwacht op een BMW, maar ach kleinigheidje hou je | |
bokkepoot | maandag 8 februari 2016 @ 21:46 |
Bij de E46 zit de handrem in zo'n trommelrem constructie.. Dus je hoef je zuiger niet te draaien ![]() En de Abs sensor komt ook los bij het vervangen, tenminste ik heb toen behoorlijk zitten kutten om hem weer terug te krijgen. | |
Chuck-N0rr1s | maandag 8 februari 2016 @ 21:46 |
Kopervet nog nooit hard zien worden | |
bokkepoot | maandag 8 februari 2016 @ 21:49 |
Dan wacht je niet lang genoeg ![]() | |
Chunees | vrijdag 26 februari 2016 @ 19:18 |
wat is een s55 amg uit 2000 waard? | |
daNpy | vrijdag 26 februari 2016 @ 19:18 |
Geld. | |
Chunees | vrijdag 26 februari 2016 @ 19:19 |
hoeveel? | |
daNpy | vrijdag 26 februari 2016 @ 19:19 |
www.marktplaats.nl | |
Chunees | zaterdag 27 februari 2016 @ 13:42 |
| |
Catch22- | zaterdag 27 februari 2016 @ 14:12 |
Ligt volkomen aan de staat. 20dkm met super onderhoud of 135dkm met 24 eigenaren en matig onderhoud is nogal een verschil | |
Chunees | zondag 28 februari 2016 @ 12:39 |
weet ik, maar qwa prijs vind ik alleen deze die er dichtbij in de buurt komt http://www.marktplaats.nl(...)c624&previousPage=lr dus ik neem aan dat een sl55 amg uit 2000 een 10/11k waard is met 144xxx km | |
monsterd. | zondag 13 maart 2016 @ 21:42 |
0,0 ervaring hiermee maar is het mogelijk om een vouwdak in te korten? Wil hem in de fiat, maar hij is te lang. Heb me rot gezocht naar een alternatief, maar kan niets betaalbaars vinden. Formaat van het dakje ligt op ongeveer 120 bij 94 cm. Dakje moet dus kleiner zijn. Suggesties? ![]() | |
klawie | maandag 14 maart 2016 @ 00:54 |
Dakje bij van der laan kost geen ene drol of past dat niet ? | |
monsterd. | maandag 14 maart 2016 @ 06:25 |
Dat is een 500 dakje. Vind ik minder mooi. Ik wil graag dat hij doorloopt over het hele dak. | |
klawie | maandag 14 maart 2016 @ 07:13 |
Ooh zo Als je de steuntjes in het midden inkort dus zeg maar net na het schanier en het linnen kapje op het zelfde stuk laat inkorten moet het geen punt zijn | |
Schnitzels | donderdag 24 maart 2016 @ 08:57 |
![]() Bij het starten van mijn auto zie ik altijd in mijn display aan MIN 0_ _ _ _ _ MAX schermpje. Soms staat er MIN 0 0 0 _ _ _ MAX. Het aantal 0-en en _ die variëren nog wel eens. Waar heeft dit mee te maken en wat is de betekenis hiervan? | |
FransDeens | donderdag 24 maart 2016 @ 09:15 |
Dat is een indicatie van het oliepeil, maar ik zou daar niet teveel op vertrouwen en regelmatig peilen. Oh, en RTFM. | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 24 maart 2016 @ 10:55 |
Renault? En inderdaad, dat wat hierboven staat. Ik heb die echter nog nooit heel wisselend gehad, altijd geheel gevuld met 0's tot aan max. Zou toch eens olie peilen en controleren of er echt zo weinig nog in zit ![]() | |
Chunees | donderdag 24 maart 2016 @ 15:22 |
Volgens mijn verzekeraar (FBTO) kan in Nl pas verzekerd worden als kenteken bekend is. Dus ik blijf in een vacuum zitten. Stel dat je de auto zelf naar NL rijdt en tot schade maakt (of auto wordt gestolen vanuit huis) dan heb ik wel een probleem. Wie heeft hier ervaring mee? | |
derLudolf | donderdag 24 maart 2016 @ 15:24 |
In het buitenland een export kenteken aanvragen en daarmee verzekeren? | |
Fuszy | donderdag 24 maart 2016 @ 15:34 |
Iemand een idee over hoe ik er achter kan komen of mijn benzinetank inhoud klopt met met mijn benzinemeter en boordcomputer die aangeeft hoe ver ik nog kan rijden? Volgens mij staat in mijn specificatie dat er een 60L tank in zit. Echter als ik hem bijna naar 0 zou rijden, dan kan ik nog geen 50 liter tanken. 10L reserve lijkt mij ook vrij fors | |
Sounddragon | donderdag 24 maart 2016 @ 16:58 |
Zou best kunnen hoor.. 100 - 150 km reserve is redelijk normaal.. Beter dat als een lampje op het laatste nippertje als je nog 3 liter hebt en je ergens midden in de nacht in het buitenland moet gaan uitvogelen waar je rapido aan brandstof kunt komen. Precies utvogelen kan door hem domweg leeg te rijden. Tankje benzine in de kofferbak en rijden ![]() Niet doen met een diesel trouwens.. dat gaat vaak niet goed ![]() | |
loveli | donderdag 24 maart 2016 @ 16:59 |
Gewoon doorrijden met een jerrycan in de achterbak. | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 24 maart 2016 @ 17:02 |
Mijn benzinemeter gaat ook tot onder nul en pas kilometers later gaat eindelijk het waarschuwingslampje branden. Dan heb je nog minstens 5 liter over. Brand die al wel? Zo niet kun je nog wel doorrijden... (Tenzij die stuk is ![]() | |
Fuszy | donderdag 24 maart 2016 @ 17:09 |
Dat is ook wel weer waar. Aan dat idee heb ik ook weleens gedacht, maar het idee om stil te komen te staan omdat mijn auto compleet leeg is staat mij nog wat tegen ![]() Als hij aangeeft dat ik nog c.a. 75km kan rijden, dan krijg ik een waarschuwingssignaal. Dus die werkt wel. Het kan best zijn dat ik een 50L tank heb, maar het is zo vreemd dat als ik ga zoeken er een 60L tank in zou moeten zitten ![]() | |
1marcelfilms | dinsdag 29 maart 2016 @ 21:31 |
hoe vaak moet je nu werkelijk olie verversen?
| |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 29 maart 2016 @ 21:36 |
Ook niet met een direct ingespoten benzine. | |
derLudolf | dinsdag 29 maart 2016 @ 21:50 |
Het olieverversingsinterval is eens per 12 maanden of om de zoveel kilometer, hetgeen wat het eerste komt. Dus rijd je niet zo veel moet het inderdaad eens per jaar. | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 29 maart 2016 @ 22:09 |
Met zulke zooi vaker dan met kwaliteits olie | |
loveli | dinsdag 29 maart 2016 @ 23:00 |
Ze verkopen nu Valvoline, is dat ook meuk? | |
loveli | dinsdag 29 maart 2016 @ 23:05 |
En nu ik hier toch ben.. mijne lekt een beetje, in hoeverre is zo'n blikje van Wynn slecht voor de motor? Om de lekkage goed op te lossen moet de motor eruit, leuke klus voor in de zomer. Kan het kwaad om tot die tijd met dat spul rond te rijden? | |
1marcelfilms | woensdag 30 maart 2016 @ 09:47 |
pro tip:stop leak is troep https://usercontent1.hubstatic.com/8866994_f520.jpg beter geef je die geld uit aan een fles olie en dan af en toe bijvullen | |
loveli | woensdag 30 maart 2016 @ 09:52 |
Wat jij laat zien is spul voor in koelvloeistof, wat ik vroeg was spul om in olie te doen tegen lekkage bij pakkingen en keerringen. Dus als je info hebt over iets tegen olielekkage, dan houd ik me aanbevolen. Andere pro-tip: spul voor in koelvloeistof van bars leaks is beter spul dan stop-a-leak meuk van valma. En van die geld ga ik huilen. | |
1marcelfilms | woensdag 30 maart 2016 @ 09:54 |
hallo in de olie kan wel maar dan gaat alles ook verstopt zitten want ja in binnenkant zitten ook gaatjes enzo. | |
1marcelfilms | woensdag 30 maart 2016 @ 10:25 |
ik heb wel eens gezien op internet dat het wel werkt maar dan krijg je dat spul overal tussen | |
derLudolf | woensdag 30 maart 2016 @ 16:37 |
Pro tip Beter geef je dat geld uit aan een oplossing van het probleem ipv symptoombestrijding. Oftewel vervang of repareer het lekkende onderdeel. | |
bokkepoot | woensdag 30 maart 2016 @ 16:42 |
Begin nooit aan die lapmiddelen, je verandert dan namelijk de eigenschappen van je vloeistof. Zoals bijvoorbeeld viscositeit en smerende eigenschappen. En dat is niet iets wat je wil bij olie of KVS. De kans is dan dat andere dingen vastlopen. Als je al wat langer door wilt rijden kan je veel en veel beter gewoon bijvullen. Maar besef ook dat als je koelvloeistof of olie verliest je levensgevaarlijke situaties op de weg creëert voor motorrijders en automobilisten. | |
loveli | woensdag 30 maart 2016 @ 17:41 |
Dat zeg ik, plan is om dat in de zomer te doen. Ik stelde de vraag of er een onschadelijke manier is om in de tussenliggende tijd niet te lekken. Er lekt dus geen koelvloeistof, maar olie. De plek is onschuldig, maar niet te bereiken zonder de motor eruit te halen. Daar wil ik de tijd voor nemen (heb ik nu niet), zodat ik meteen andere dingen kan vervangen waar ik normaal niet bij kan. | |
Sounddragon | woensdag 30 maart 2016 @ 18:27 |
geloof deze pro-chauffeur; als hij later een rijbewijs heeft, komt het allemaal goed. | |
1marcelfilms | woensdag 30 maart 2016 @ 18:44 |
- wech - [ Bericht 98% gewijzigd door Sounddragon op 30-03-2016 20:17:27 ] | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 30 maart 2016 @ 18:58 |
Waar lekt hij dan in godsnaam wel dan niet, als de motor daarvoor er uit moet | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 30 maart 2016 @ 18:59 |
Gezien het feit dat vraagsteller al Action vermeld zal het echt geen premium merk wezen... | |
loveli | woensdag 30 maart 2016 @ 19:27 |
Krukaskeerring. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 30 maart 2016 @ 19:45 |
Als ik jou was, dan zou ik eerst de axiaal lagers controleren | |
loveli | woensdag 30 maart 2016 @ 20:03 |
Euh..... | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 30 maart 2016 @ 20:08 |
Een axiaal lager vangt de axiaal krachten op die uitgeoefend worden op de krukas. Zijn deze versleten dan gaat de krukaskeering lekken omdat er te veel speling is. | |
loveli | woensdag 30 maart 2016 @ 20:15 |
Hoe check ik dat? Het is een oud beestje met relatief weinig kilometers (vergelijkbare auto's hebben 1 à 2 ton meer op de teller). Leek me plausibel dat de keerring het na zoveel jaar begeeft. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 30 maart 2016 @ 20:28 |
Micrometer op de centralebout van de krukaspoelie, ruimte maken om achtervliegwiel een bandenlepel te plaatsen, de krukas door via het vliegwiel naar achteren drukken (bakzijde)meter op 0 zetten, en dan naar voren trekken achter de krukaspoelie. Exacte toegestaande hoeveelheid speling staat in het werkplaats handboek. Maar als je als "kloenk" hoort dan is het meestal te veel. Dan dient minimaal het lager (en de lekkende keering) vervangen te worden. Soms mag het lager niet vervangen worden en dient het onderblok compleet vervangen te worden. | |
Schnitzels | donderdag 31 maart 2016 @ 13:23 |
Ik heb mijn motorolie bijgevuld. Zo slim als ik ben, ben ik nu over de max heen gegaan. Hoe erg is dit? Mijn schoonvader zei dat ik hem beter helemaal leeg kan laten lopen nu, want dit zou best slecht zijn. | |
loveli | donderdag 31 maart 2016 @ 14:03 |
Ik heb even wat huiswerk te doen, lees ik ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 2 april 2016 @ 02:28 |
Grapjas..TT niet in de gaten? Niet iedereen heeft een volledige uitrusting voor handen? | |
Sounddragon | zondag 3 april 2016 @ 10:31 |
hoeveel over de max? Een beetje is niet heel verschrikkelijk als hij verbruikt. Een halve liter wordt gekker. | |
Carlos93 | woensdag 27 april 2016 @ 20:36 |
Iemand die hier toevallig weet of een een APK afkeurpunt is als het deurslot van de bestuurdersdeur niet makkelijk geopend kan worden met de sleutel, maar wel gesloten? Kan met veel moeite het slot openen als ik naar links en rechts draai. Slot gaat open als ik de sleutel naar rechts draai ipv links. De deur zelf is overigens niks mis, centrale deurvergrendeling werkt ook gewoon op 3 van de 4 sloten (passagiersdeur achterbank schiet dicht maar direct weer open als ik deuren vergrendel) | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 27 april 2016 @ 20:45 |
Geen probleem wbv de APK. Zolang hij maar open en dicht kan met de handgreep. | |
Carlos93 | woensdag 27 april 2016 @ 20:49 |
Hartelijk dank, dan breng ik hem met een gerust hart weg voor de keuring binnenkort ![]() | |
xaban06 | donderdag 28 april 2016 @ 13:07 |
E46 diesel. Ik rij straks naar Belgie, zo een 200km. Net ff peilstok gemeten, aan de lage kant. Ik wil bijvullen maar de dop komt niet los. Is bijvullen via de peilstok mogelijk? | |
Taks999 | donderdag 28 april 2016 @ 13:18 |
Ja dat kan prima. Maar hoelang heeft de auto stil gestaan voor je ging peilen? Wees iig heel voorzichtig met het bijvullen van olie bij een diesel. Daarmee wil je niet teveel olie in je blok hebben. | |
xaban06 | donderdag 28 april 2016 @ 13:24 |
Auto staat sinds gisteren 23:00 stil. Ik heb een pomp met slang, dus morsen zal ik niet doen en teveel vullen kijk ik wel mee uit ![]() | |
Taks999 | donderdag 28 april 2016 @ 13:26 |
Olie hoeft niet perse op max te zitten. Gooi bijvoorbeeld eerst eens 200/300ml bij en kijk wat het uit maakt. In mijn geval is het verschil tussen min en max precies een liter. | |
xaban06 | donderdag 28 april 2016 @ 14:09 |
600ml gevuld, zit aan de max. Volgende week maar eens langsbrengen om het geheel te vervangen. Thanks voor het snel reageren. | |
Taks999 | donderdag 28 april 2016 @ 14:20 |
Vergeet niet als de auto een nachtje stil heeft gestaan nog eens te peilen. Oliepeil kan verschillen omdat je net pas bij hebt gevuld. Dan pas heb je een goede indicatie hoeveel olie erin zit. | |
#ANONIEM | vrijdag 29 april 2016 @ 02:39 |
Sinds een aantal dagen (na een distributieriem wissel) Maakt mijn auto dit geluid.. Viel mij eergisteren al op, toen was het vrij zachtjes. Gisteren was het geluid er eigenlijk amper. En ik start net de auto om even wat te gaan doen en ik hoor opeens dat vage geratel / getik uit m`n auto komen (geluid klinkt een beetje vaag door m`n telefoon, maar het is duidelijk te onderscheiden van het geluid wat m`n blok normaal maakt ![]() Wát kan het zijn? Autootje heeft op dit moment 169350 gelopen, zou zonde zijn om na amper 8000 kilometer alweer wat anders te moeten zoeken.. (Om maar meteen van het ergste uit te gaan) | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 29 april 2016 @ 10:08 |
Als het na de riemwissel er in is gekomen dan lijkt het mij al wel evident waar het weg komt. | |
Catch22- | vrijdag 29 april 2016 @ 10:10 |
Timing verneukt? | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 29 april 2016 @ 10:15 |
Dat is mogelijk. Of de spanrol, of klepspeling of of of | |
Taks999 | vrijdag 29 april 2016 @ 10:31 |
Niet te lang mee doorrijden, liefst vandaag nog terug naar de garage die de riemwissel gedaan heeft. | |
#ANONIEM | vrijdag 29 april 2016 @ 13:52 |
Probleem is opgelost. Het luchtfilter was een beetje los gekomen, en trilde tegen de motor aan ![]() | |
Carlos93 | vrijdag 29 april 2016 @ 14:00 |
Is er iemand die eventjes een blik wilt werpen op de volgende link: http://imgur.com/a/RMUOT Is van links en rechts achter. Het lijkt me er niet heel goed uit zien, maar misschien ligt dat ook wel gewoon aan mij. Aan vervanging toe? En apk afkeur? Of is dat een normale staat na zo'n 70k km? | |
Mano_ | vrijdag 29 april 2016 @ 14:50 |
Dit na 70k? ![]() Volgens mij is afkeur alleen bij een gebroken veer of lekkende schokbreker en dat lijkt me zo niet aan de orde. | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 29 april 2016 @ 15:04 |
Niks aan de hand | |
Carlos93 | vrijdag 29 april 2016 @ 15:20 |
Haha dit setje is slechts 2 jaar oud. Roadtrip gedaan door het Oostblok en leef nu in Engeland in een gebied waar de wegen in zeer slechte staat zijn ![]() Hartelijk dank ![]() | |
xaban06 | maandag 9 mei 2016 @ 14:39 |
Bij mijn touring zit het raampje van mijn achterklep nog maar met 1 bout vast (waar dat er normaal 2 zijn, 1 links en 1 rechts). De schroefdraad is doorgedraaid, dus dat stukje waar de bout in moet, moet vervangen worden, maar ik weet niet welk onderdeel dit is. Plaatje van internet (het gaat om de rechterschroef/bout): Het gaat niet om de U-vormig plaatje, maar om de scharnier erachter. Wie-o-wie kan mij helpen om het juiste onderdeel te vinden. Je zou zeggen nummer 9 op http://www.realoem.com/bm(...)-318d&diagId=41_1320 maar tekening lijkt niet helemaal overeen te komen. | |
vannelle | maandag 9 mei 2016 @ 14:43 |
Probeer eens een sloperij of via www.onderdelenlijn.nl of zo. Het hoeft toch niet nieuw te zijn? Als het maar werkt. | |
xaban06 | maandag 9 mei 2016 @ 14:48 |
Hoeft inderdaad niet nieuw te zijn, maar zonder ondeelnummer kan ik moeilijk rond gaan bellen ![]() | |
vannelle | maandag 9 mei 2016 @ 15:08 |
Een beschrijving is voldoende, zelf heb ik nog nooit een onderdeelnummer nodig gehad en het kwam altijd goed. | |
Fuszy | donderdag 12 mei 2016 @ 19:28 |
Vanmiddag toen ik mijn auto (een Peugeot 307 XT 1.6 uit 2006) startte zag ik dat het onderhoudsinterval op 0 stond. Wat dus zou betekenen dat ik per direct een onderhoudsbeurt zou moeten laten uitvoeren. Echter vind ik dat raar want ik weet 100% zeker dat hij afgelopen week nog op 20k stond. Nu twijfel ik of ik hem voor een grote/kleine beurt moet brengen naar mijn garage. Dat heb ik laatst niet laten doen bij mijn APK. KM stand is 62.5K en toen ik hem kocht hebben ze een grote beurt uitgevoerd op ongeveer 52K km's. Iemand een idee of dit een vaker voorkomend probleem is bij Peugeots? Mijn koplamp is wel kapot, dus misschien heeft dat er wel mee te maken? | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 12 mei 2016 @ 20:41 |
De indicator is gebasseerd op rijstijl, kilometers en tijd. Het is dus tijd voor een onderhoudsbeurt. | |
oldford | vrijdag 13 mei 2016 @ 08:31 |
Was de vorige beurt soms 1 jaar geleden? Bij mijn Citroen (zelfde principe en werking) springt deze ook ineens naar 0 na 1 jaar. | |
Fuszy | vrijdag 13 mei 2016 @ 19:06 |
Ja dat is ongeveer een jaar geleden. Nog even nagaan of ik een grote of een kleine beurt moet laten uitvoeren. | |
Jiang153 | zaterdag 14 mei 2016 @ 14:21 |
Twee vragen: • Opel Astra, bij koude start dan hoor ik altijd een vervelend piepend geluid in de motorruimte alsof een riem ergens aanloopt. Wanneer ik echter vertrek en 50m/100m rijdt dan is het verdwenen en komt het ook niet meer terug. Dit gebeurt alleen als de auto bijvoorbeeld langer dan 2/3 uur stil heeft gestaan. • Heel soms dan heb ik dat als ik de auto start hij dan meteen naar de 1500 toeren springt. Wanneer ik dan vertrek in z'n 1 dan gaat die meteen door naar ca. 2500 toeren dus dan schakel ik gelijk door naar z'n twee etc. Ook hier geldt dat het na ca. 100m rijden weer is verdwenen en als ik een dan uitzet en weer aanzet dan is er weer niets aan de hand. Erg? Suggesties om wat het gaat? | |
Taks999 | zaterdag 14 mei 2016 @ 16:02 |
Wat voor motor? | |
Jiang153 | zaterdag 14 mei 2016 @ 16:08 |
1.6 16v, X16XEL | |
Taks999 | zaterdag 14 mei 2016 @ 16:27 |
Zou zsm naar dat geluid laten kijken. Kan in je distributie zitten. Hoelang zit de huidige riem en waterpomp er op? Dat lopen in hoge toeren kan je stappenmotor zijn. Even schoonmaken anders vervangen. | |
Taks999 | zaterdag 14 mei 2016 @ 16:30 |
(En gasklep + Carter ventilatie schoonmaken) | |
Jiang153 | zaterdag 14 mei 2016 @ 16:49 |
Distributie + WP vervangen op 12/2013 en er is in totaal nu 25k mee gereden. Vervangingsperiode was 4 jaar of 60k volgens mij. | |
Taks999 | zondag 15 mei 2016 @ 13:10 |
Dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat er binnen die periode niks kan gebeuren met die riem. Laten controleren dus! | |
Isane | zondag 15 mei 2016 @ 17:59 |
![]() Deze slang lag er half af kwam ik gister achter. Waar dient deze slang voor? het is een VW Polo uit 1997. | |
Chuck-N0rr1s | zondag 15 mei 2016 @ 20:42 |
Warme luchtaanzuigen tbv sneller opwarmen van de motor. Kan geen kwaad als hij er af ligt. | |
Isane | zondag 15 mei 2016 @ 22:18 |
Vriendelijke bedankt ![]() | |
Chuck-N0rr1s | zondag 15 mei 2016 @ 23:35 |
U zijt welkom ![]() | |
Droefkalkoen | donderdag 19 mei 2016 @ 21:32 |
Hallo auto-experts! Ik ben een behoorlijke leek op het gebied van auto's en heb daarom een vraag over mijn Seat Cordoba 1.6 uit '99: hoe heet de kapotte slang in onderstaande foto's? De slang hoort te lopen van de plastic zwarte bak (gasklephuis?) om vervolgens te splitsen naar de twee aansluitingen rechts (inlaatspruitstuk?). Zoals je ziet zit er nog een stuk van het einde van de slang aan de twee aansluitingen, hierin zit aan één kant ook een soort metalen spiraaltje. ![]() ![]() Alvast bedankt voor je reactie! [ Bericht 2% gewijzigd door Droefkalkoen op 19-05-2016 21:36:30 (Automerk en -type toegevoegd) ] | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 19 mei 2016 @ 22:23 |
Carterventilatieslang. | |
Droefkalkoen | donderdag 19 mei 2016 @ 23:05 |
Ah. top. Bedankt! Het zal wel geen universele slang zijn, dus dan zal ik die bij de VAG-dealer moeten kopen. En de auto is zeker niet bruikbaar totdat de slang vervangen is? | |
Catch22- | donderdag 19 mei 2016 @ 23:09 |
vraag aan jou: abs sensor met foutmelding. Heeft goed schoonmaken met remmenreiniger of heeft dat geen zin? | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 19 mei 2016 @ 23:12 |
Je kunt er mee rijden, alleen heb je kans dat je last krijgt van olie lekkage en olie dampen in het interieur | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 19 mei 2016 @ 23:12 |
Heeft naar mijn inziens geen zin dat schoonmaken. | |
Catch22- | donderdag 19 mei 2016 @ 23:14 |
Vermoedde ik al. Dan schroef ik er een paar nieuwe in. | |
Droefkalkoen | donderdag 19 mei 2016 @ 23:30 |
Zuigt de motor dan ook niet valse lucht aan via de open slang? Of zie ik dat verkeerd? Ik laat hem sowieso morgen staan, eerst maar even langs de dealer voor een nieuwe slang. | |
Sounddragon | zaterdag 21 mei 2016 @ 10:06 |
Je spreekt over 'valse lucht' als er een lek in de brandstof zijde van de motor zit, bijvoorbeeld in de lucht aanzuigslang of inlaatspruitstuk. Deze slang is niet heel belangrijk, maar moet wel dicht zijn, want nu vervuilt door dat gat je olie, en dus de motor. Gewoon effe een nieuwe halen, kost niet de wereld, en je schroeft hem er in no time op. | |
Carlos93 | zaterdag 21 mei 2016 @ 16:46 |
![]() Wat zeggen jullie, is het ophangpunt van de demper naar het chassis nog te lassen, of is dat geen optie meer? | |
vannelle | zaterdag 21 mei 2016 @ 18:23 |
Ik ben geen lasser maar deze lijkt mij compleet verrot. Er is ook al eerder aan gebeund. Denk dat je beter een andere kan halen, al is het maar 1 van de sloop. | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 21 mei 2016 @ 20:18 |
Die is stijl verrot. Er zit al uitlaatkit op, vervangen die handel. | |
xaban06 | zaterdag 21 mei 2016 @ 22:13 |
Vandaag bij toeval achtergekomen dat 1 van mijn banden is gescheurd. Verder niet lek, maar heb er toch geen goed gevoel bij dus 2 nieuwe banden kopen (links en rechts). Zoveeeeeeeeel merken met een prijs range van 50 tot 150 euro per stuk. Mijn garage raadde mij Meteor aan, maar nog nooit van gehoord ![]() Tips? Advies? Maat is 205/50/R17. | |
FransDeens | zaterdag 21 mei 2016 @ 22:17 |
Michelin, bridgestone, vredestein of pirelli. | |
Catch22- | zaterdag 21 mei 2016 @ 22:26 |
Hankook is ook oké tegenwoordig http://www.anwb.nl/auto/t(...)ndentest/205-55-R16V | |
xaban06 | zaterdag 21 mei 2016 @ 22:35 |
Ik zie het, net zoals Nokian, maar die zijn bijna even duur als Continental, Vredestein, Pirelli of Bridgestone. Scheelt een tientje per band. | |
Catch22- | zaterdag 21 mei 2016 @ 22:42 |
Voelt toch verkeerd om goedkope banden onder je Premium auto te leggen, of niet? | |
Sounddragon | zaterdag 21 mei 2016 @ 22:54 |
Continental is rommel idd. En Hankook is al heel lang oke. in japan rijden complete raceklasses op Hankook, en al heel lang ook. | |
xaban06 | zaterdag 21 mei 2016 @ 23:06 |
Deze straks maar eens bestellen.Als je dan kijkt wat ze daarmee bedoelen: Remmen op nat wegdek: ruim voldoende Aquaplanning dwars: ruim voldoende Verder is alles goed, goed tot zeer goed en zeer goed. Prima banden lijkt me ![]() | |
Catch22- | zaterdag 21 mei 2016 @ 23:10 |
Ik wou Michelin cross climates er onder leggen. Maar toen kon ik voor weinig een zomerset krijgen en er lagen al winterbanden onder. All season is tegenwoordig prima, als je niet teveel kilometers maakt. | |
Chuck-N0rr1s | zondag 22 mei 2016 @ 00:36 |
Conti is écht geen rommel ![]() | |
Sounddragon | zondag 22 mei 2016 @ 00:47 |
Echt niet? ![]() | |
Sounddragon | zondag 22 mei 2016 @ 00:48 |
Me too, maar ze konden me niet vertellen of ze in de maat van mijn achterbanden geleverd konden worden, dus ben ik effe voor iets anders gegaan. | |
Chuck-N0rr1s | zondag 22 mei 2016 @ 13:08 |
Nee, is echt een goed merk. Snap sowieso niet waar dat gerucht vandaan komt dat conti kut is ![]() | |
Sounddragon | zondag 22 mei 2016 @ 13:10 |
Je sarcasmeradar is echt helemaal compleet naar de klote sjuk, ik adviseer je om met spoed langs een sjuk-O-loog te gaan om jezelf te laten uitlezen/resetten. Geen universele he, specialist doen; dealer only. ![]() | |
FransDeens | zondag 22 mei 2016 @ 13:58 |
Ja sorry hoor, Continental was ik vergeten. Overigens, sarcasme werkt niet zo goed op een forum, had je het al door? | |
Taks999 | zondag 22 mei 2016 @ 15:14 |
Ben zelf heel tevreden over de Vredestein Sportrac 5. Plakt als een malle en in de regen ook prima. | |
xaban06 | zondag 22 mei 2016 @ 15:23 |
Banden zijn in bestelling, ben benieuwd ![]() | |
Taks999 | zondag 22 mei 2016 @ 16:37 |
Banden zijn verder heel persoonlijk. Wat de een k*t vind kan de ander heerlijk vinden. Neem een normaal A merk en dan zit je altijd wel goed. | |
loveli | zondag 22 mei 2016 @ 16:37 |
Die kwamen toch als beste uit de ADAC test? Zit erover te denken om die ook aan te schaffen. | |
derLudolf | zondag 22 mei 2016 @ 16:44 |
In de maat 185/65R15 ja. Lijkt mij een prima band, m'n neef heeft ze ook net onder zijn Passat laten leggen. Zien er leuk uit met hun design en heeft redelijk diep profiel dus water wordt beter afgevoerd als vergelijkbare banden denk ik ![]() Of het in jou maat 'de beste' band is, geen idee. Maar een slechte band zal het zeker niet zijn ![]() | |
loveli | zondag 22 mei 2016 @ 16:54 |
Ik heb 185/65R15 ![]() | |
Sounddragon | zondag 22 mei 2016 @ 17:26 |
Deze was imho net zo moeilijk te spotten als : Mercedes maakt kutauto's ![]() | |
Sounddragon | zondag 22 mei 2016 @ 17:27 |
Heb ik nu ook; prima rubber inderdaad ![]() ![]() | |
vannelle | zondag 22 mei 2016 @ 17:31 |
Je gaat natuurlijk ook geen aparte regenbanden kopen, dan blíjf je aan de gang. ![]() | |
xaban06 | zondag 22 mei 2016 @ 17:39 |
De iets grotere broer (R16) komt ook heel goed uit de test (ANWB). Maar volgens mij gaan we nu wel heel erg off-topic ![]() | |
chiren | vrijdag 27 mei 2016 @ 14:36 |
E90 325i hier. Ik heb het idee dat mijn 3er inhoudt bij volgas. Het voelt of er meer inzit, maar dit er niet uitkomt. Lastig te omschrijven ![]() Het inhouden lijkt met name in de lage toeren, in hoge toeren is hij gewoon vlot (valvetronic?) en lijken de 220pk's er wel uit te komen. Ik weet ook dat hij pas 220pk levert bij 6500tpm, maar het gevoel van inhouden blijft. Hij is al uitgelezen, ook live, alleen zei de garage niets te kunnen vinden. Misschien zit het tussen mijn oren, want ik heb hem nog niet zo lang en merk sinds de koop geen verandering oid. Omdat mijn verbruiksmeter (de real-time variant, onder de toerenteller) soms heen en weer schommelt bij gas los (geeft dus aan dat hij benzine verbruikt met gas los) en ik met een bejaardentempo, vaak 100 op de cruise, net 1:9 haal op een volle tank, vertrouw ik de LMM niet helemaal. Deze schijnen ook lang niet altijd een foutmelding te geven. Heeft iemand een vermoeden of kent er iemand een goede BMW specialist (geen dealer) in Zuid-Holland die mij uitsluitsel kan geven? | |
xaban06 | vrijdag 27 mei 2016 @ 22:30 |
Advanced Engineering. Zij zijn nog beter dan de dealer. Kunnen en weten echt alles van bimmers. | |
chiren | zaterdag 28 mei 2016 @ 03:16 |
Thanks! | |
Sounddragon | dinsdag 7 juni 2016 @ 15:00 |
nieuwe onderdelenboer aan de OP toegevoegd, inclusief eenmalige (één keer per mailadres) kortingscode op je eerste bestelling. | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 7 juni 2016 @ 15:10 |
![]() | |
loveli | woensdag 8 juni 2016 @ 17:42 |
Omdat ik het blundertopic niet kon vinden en KLB niet mijn ding is.. @Karwei: hebben jullie een voelermaat? Medewerker: ![]() ![]() me: voelermaat (3x herhaald tot ze het nog steeds niet snapten) zo'n ding met plaatjes in allerlei diktes om te meten medewerker 2 erbij gehaald: ![]() me: klepspeling medewerker: oh dat, nee hebbenweniet... Ding gegoogled, stond gewoon op de website, dus bij servicebalie gevraagd waar ik dat kon vinden, servicebalie weer naar medewerker 1 gebeld om 'em te zoeken, zegt 'ie "ja ik wist niet dat je dit bedoelde, ik dacht iets met blokjes" ![]() Als ik het zo fout doe kom ik nog wel even vragen waar het blundertopic staat. | |
Sounddragon | woensdag 8 juni 2016 @ 18:47 |
hebben ze inderdaad gewoon bij de bouwmarkt, al zijn dat meestal wel heel beperkte setjes van matige kwaliteit. Beter haal je ze bij de gereedschaps handel of automaterialenzaak. Fuckup topic betreft klus-fuckups, daar past dit ook niet echt ![]() | |
loveli | donderdag 9 juni 2016 @ 11:41 |
Eerste inbus gesloopt ![]() | |
vannelle | donderdag 9 juni 2016 @ 13:07 |
Als het een maat 1 is dan is dat niks raars eigenlijk. Dat priegelspul kan vrijwel niks hebben, soms draaien ze die boutjes mét Loctite er op gruwelijk vast. En als ze dan in plastic zitten geschroefd valt er ook niks te verhitten. ![]() | |
loveli | donderdag 9 juni 2016 @ 14:44 |
Maat 5, niet in plastic, maar te veel vet in de buurt om er een brander op te zetten. Kan m'n grote griptang niet vinden, wil nog niet gaan zagen. De rest is wel los. | |
Sounddragon | donderdag 9 juni 2016 @ 19:43 |
Overmaatje torx erin timmeren. Die gaat er ook niet beter van worden, maar dan krijg je hem wel los ws. Heb ook wel eens op een listig plekkie een bitdop in de bout gezet met een oud verlengstuk erin en die warmgestookt. Dan wordt hij warm door geleiding. Wordt niet zo warm als direct stoken natuurlijk, maar werkt wel. Effe laten 'schrikken' kan ook nog. | |
klawie | donderdag 9 juni 2016 @ 21:42 |
Torx of een veeltand erin slaan gegarandeerd succes | |
derLudolf | zondag 12 juni 2016 @ 19:23 |
Mijn broertje heeft een AstraG 1.6 8 Klepper (z16 blok) en heeft van die drap onder zijn olievuldop hangen. Nu zag ik dat op het Opelforum het volgende hierover geschreven isOlieadvies z16 5w30 en x16 10w40 Iemand hier een mening over? Mijn broertje rijdt voornamelijk korte stukjes. Is 10w40 schadelijk als je wel een keer een 'lang' stuk rijdt? Is het sowieso schadelijk? | |
Taks999 | zondag 12 juni 2016 @ 23:02 |
Wat een krom advies. De Z16SE en andere moderne Opel 8v motoren hebben een plastic kleppendeksel. Omdat tussen het plastic en de rest van het blok temperatuur verschillen optreden, ontstaat condensvorming en daardoor sludge. Sludge is waterdamp wat in je olie terecht komt. Veel van deze blokken met plastic kleppendeksel hebben sludge aan de dop, maar dat is niks om je zorgen over te maken. Sommige roepen direct lekke koppakking etc. Bij het gebruik van 10w40 half syntheet zal er juist MEER sludge vorming optreden. Half syntheet reinigt zichzelf juist minder. Dit blok kan er prima op lopen, maar het is dan wel aan te raden om zo af en toe eens een flink stuk lekker vol gas te rijden, deutsche Autobahn bijvoorbeeld. Doe je dit niet vervuild je olie sneller, waardoor de smerende werking verminderd. Bij kortere afstanden heeft een vol synthetische olie (wel wat duurder) een betere werking. Een vol synthetische olie reinigt zichzelf juist meer, waardoor er dus ook minder sludge vorming zal zijn. Voor lange afstanden is vol syntheet uiteraard ook prima, maar half syntheet is wat goedkoper. Mijn advies is een vol synthetische A merk olie er in, 5w40. En dan elk jaar frisse olie samen met een nieuw oliefilter. Dan draait zon blokje echt tonnen mee. Km standen van 5 ton draaien deze 8 kleppers hun hand niet voor om. | |
derLudolf | maandag 13 juni 2016 @ 19:16 |
Oke, duidelijk ![]() ![]() En als er 10w40 in gaat, dan ook volsynteet natuurlijk. | |
Taks999 | maandag 13 juni 2016 @ 19:41 |
Ik zou gaan voor een 5w40 vol syntheet, geen typfout ![]() Is koud wat dunner, wat fijn is als je veel korte stukjes rijdt. | |
derLudolf | maandag 13 juni 2016 @ 19:50 |
Oke, prima, dat advies heb ik ook wel es voorbij zien komen. Maar 5w30 en 5w40 zijn warm toch even dik? Maakt het bij die oudere motoren ook nog uit welke volsyntheet je pakt? De goedkoopste van een A-merk lijkt me toch goed genoeg? | |
Taks999 | maandag 13 juni 2016 @ 19:54 |
De 5 is de dikte koud, de 30/40 is de dikte warm. Vooral bij korte stukjes is een olie welke koud wat dunner is aan te raden. Bij de action heb je Valvoline 5w40 vol syntheet voor 5.50 per liter. Er gaat 3.5 liter olie in jouw blokje incl filter wissel. Castrol/Shell/Valvoline is allemaal prima kwa olie. Filter sowieso meenemen. | |
vaginabeheerder | maandag 13 juni 2016 @ 21:50 |
Ik kan ook 5w40 aanraden vol syntheet. De fabriek zegt bij mijn wagen dat ik 10w40 moet gebruiken maar zeker in de winter geef ik de voorkeur aan 5w40, dan start hij wat makkelijker en volsyntheet reinigt de motor. Enkel als je hydraulische klepstoters hebt die een beetje slecht zijn heb je kans dat ze gaan tikken bij koude motor maar dat is bij jou niet van toepassing denk ik. Ik heb gewoon olie bij de action gekocht, die is prima en zeker voor oudere wagens. | |
Taks999 | dinsdag 14 juni 2016 @ 07:58 |
Zijn blok heeft wel hydraulische klepstoters, daarom inderdaad de voorkeur voor 5w olie. | |
derLudolf | dinsdag 14 juni 2016 @ 08:16 |
Uiteraard. Alle filters worden ook verversd bij onderhoud ![]() Dan tief ik er 5W40 in als ie het weer aan onderhoud toe heeft binnenkort. Over een aantal weken even naar Schiphol, dan wordt de olie even goed warm ![]() | |
Piles | vrijdag 24 juni 2016 @ 12:50 |
Gisteren ging op de snelweg opeens het oliepeil lampje branden. Vanochtend koud gemeten en het peil staat boven de max ![]() Vorig jaar is de olie vervangen. Rij ik nu al een jaar met (iets) teveel olie of kan het warme weer een oorzaak zijn? Best kan dat de auto nu net niet waterpas staat trouwens. Betreft een Opel Astra H (1.6 benzine). Ik zat net geïnteresseerd hierboven over de verschillende oliën te lezen. Volgens het kaartje zit er nu 10w40 in, en ik rij dagelijks minimaal 35 minuten enkele reis. Juiste olie dan? Binnenkort weer voor een beurt, maar vanavond op vakantie ![]() | |
einzeinz | zaterdag 25 juni 2016 @ 19:49 |
Iemand die een goeie tutorial kent hoe je volgende zaken kunt schoonmaken: (En klopt het wel?) - Ramen schoonmaken met behulp van krantenpapier (Ik heb altijd gehoord dat door de inkt je raam wat vettig gaat worden en dus niet mooier) - Vliegjes van de bumper verwijderen met behulp van een sinaasappelnetje (Hier hoorde ik dan weer dat je evengoed een sok kunt gebruiken omdat het minder krassen maakt) - Vlekken uit de zetel verwijderen met behulp van water (Mag je zomaar met water over je stoffen zetel gaan? Op m'n achterbank had ik eens een deeltje gedaan en dat zie je na 2 jaar nog! Ook op mijn zetel in mijn woonkamer zie je na een week nog waar ik geschropt heb met warm water) | |
slangpie | zondag 26 juni 2016 @ 20:47 |
Is het mogelijk om zelf een trekhaak onder een vw polo uit 2005 te plaatsen? Mechanisch zal geen probleem zijn, neem aan dat alle gaten voorbereid zijn, extra gat in de bumper maken, klaar. Alleen elektrisch, als je een kabelset meebesteld, en aansluit (is dit ook al voorbereid?), moet er in de ecu ook wat veranderd worden met de laptop? | |
Chuck-N0rr1s | zondag 26 juni 2016 @ 20:48 |
6n of 9n? | |
slangpie | zondag 26 juni 2016 @ 21:12 |
Euh wat is het verschil? Volgens mij de 9n. | |
admiraal_anaal | zondag 26 juni 2016 @ 21:19 |
Betreft Xsara Picasso 2.0i bouwjaar 2003 Als originele radio vervangen is door een Alpine of welke dan ook, werkt mijn stuurbediening niet meer evenals sommige functies van de boordcomputer zoals buitentemperatuurmeter of actieradius met hoeveelheid benzine. Hoe is dit op te lossen zonder die foeilijke onfunctionele originele radio terug te plaatsen? | |
derLudolf | zondag 26 juni 2016 @ 21:42 |
Polo III of IV | |
Prowl | zondag 26 juni 2016 @ 21:50 |
Programmeren bij de dealer of zelf een lexia kopen | |
slangpie | zondag 26 juni 2016 @ 22:34 |
Ah oke. Gaat idd om een polo 4. 1.2 3 cil. | |
admiraal_anaal | zondag 26 juni 2016 @ 23:37 |
Dealer doet dat niet en volgens hun is dit ook niet op te lossen met Lexia ![]() | |
Prowl | zondag 26 juni 2016 @ 23:57 |
Jawel, echt zo'n xsara kwaaltje wat lastig maar wel op te lossen is. Alle Citroëns na 2001 hebben dat canbus gezeik Ben ik toch blij met mn simpele laatste Xantia van 2001 ![]() | |
admiraal_anaal | maandag 27 juni 2016 @ 11:26 |
Heb jij enige idee waar ik Lexia kan kopen? En welke versie aan te raden is? | |
Chuck-N0rr1s | maandag 27 juni 2016 @ 12:47 |
Interface plaatsen. | |
Chuck-N0rr1s | maandag 27 juni 2016 @ 12:47 |
ebay even door spitten | |
Chuck-N0rr1s | maandag 27 juni 2016 @ 12:48 |
Waarschijnlijk aanmelden, geen voorbereiding. | |
Dingest | zondag 3 juli 2016 @ 01:18 |
Eén van de dingen die ik aan mijn Saab 96 doe, is het vervangen van de stuurashoezen. Maar welk vet moet daar in? De Haynes zegt namelijk alleen 'Saab special grease' - en zegt dit ook bij de wiellagers en aandrijfashoezen. En dat zijn (nu) twee verschillende vetten. Bij de (nieuwe) aandrijfashoezen zitten zelf losse tubes bijgeleverd, steeds genoeg voor één hoes, maar wiellagervet heb ik een eigen potje van. Kan ik dat dan gewoon gebruiken? | |
Chicolade | zondag 3 juli 2016 @ 11:24 |
Help! Mijn achterklep gaat niet meer open, waarschijnlijk zit er ergens een draadje los. Zowel knop op dashboard als sleutel werken niet. Nu wil ik wel gewoon de achterklep gebruiken voordat ik naar de garage ga om het te laten fixen. In het onderhoudsboekje staat het volgende over het manueel openen in geval van bijvoorbeeld een lege accu: Alles leuk en aardig, maar ik ben al in de achterbak gekropen en 'bedien het hendeltje' in fig. 44 is toch net iets te vaag. Iemand toevallig ervaring met een Ford Ka (bj 2000) en enig idee of ik moet drukken/trekken/duwen? ![]() ![]() | |
admiraal_anaal | zondag 3 juli 2016 @ 11:37 |
De juiste nterface schijnt er niet te zijn voor Xsara Picasso bouwjaar 2003. Ik heb getest met een originele radio en stuurbediening werkt dan wel maar functies van boordcomputer blijven onbruikbaar dus ik denk dat er iets anders is met de boordcomputer. Mijn boordcomputer blijft ook de temperatuur aangeven als 39/40 graden waardoor de airco in automatische stand maar blijft blazen om te koelen. Iemand daar een tip voor? Sensor zit volgens mij in de rechterspiegel | |
loveli | zondag 3 juli 2016 @ 12:58 |
Als ik naar het plaatje kijk lijkt het me dat je hem naar rechts moet drukken. Je moet even door een weerstand heen. Draadje los als staalkabel of electra? Als electra, heb je je zekeringen al nagekeken? | |
Chuck-N0rr1s | zondag 3 juli 2016 @ 14:12 |
http://www.navishop.nl/ca(...)04125-new-p-884.html Volgens mij monteerde ik die altijd. Lijkt op een defecte tempsensor | |
Chuck-N0rr1s | zondag 3 juli 2016 @ 14:13 |
A moet je naar binnendrukken. Als hert zwaar gaat even een schroevendraaier met beleid gebruiken | |
Chicolade | zondag 3 juli 2016 @ 14:51 |
Ik ga straks weer eens een duik nemen in de achterbak, naar binnen/rechts drukken evt. met een schroevendraaier, staat genoteerd. Ik vermoed dat er iets los zit in de electra, aangezien je de sleutel nog wel kan draaien in het slot maar hij ontgrendelt niet, en de knop op het dashboard kan je wel indrukken maar hij doet helemaal niets (waar je normaal een 'klik' zou horen in de achterklep). Of is dat geen logische conclusie? | |
loveli | zondag 3 juli 2016 @ 15:00 |
Met de sleutel in het slot zou het een mechanisch probleem moeten zijn en niet electrisch. Bij de Fords (<2003) die ik ken is de knop van het achterklepslot een combo van electrisch ontgrendelen en mechanisch slot als je met sleutel draait. Google ook even op ford ka boot/trunk lock. Hier zeggen ze dat goed smeren kan helpen. http://www.talkford.com/c(...)boot-lock-wont-open/ | |
einzeinz | vrijdag 15 juli 2016 @ 22:32 |
Ik heb 2 vragen over het schoonmaken van mijn wagen. 1. Ramen Ik hoorde wel eens dat je je ramen met schoonmaken met krantenpapier maar van anderen hoor ik dan weer dat ik het beter niet op mijn autoramen zou doen. 2. Vliegen en insecten verwijderen Mijn wagen is op dit moment één kerkhof aan vliegen en insecten die moeilijk te verwijderen zijn zonder krassen te maken (door hard schrobben). Hoe krijg ik die er makkelijk af? Klopt het dat een mandarijn of sinaasappelnetje gebruiken wel eens helpt? En hoe gebruik je het dan? | |
Jiang153 | vrijdag 22 juli 2016 @ 00:05 |
Snelle vraag: Bij een Astra G middels welke schroef stel je de hoogte van je koplampen nou eigenlijk in? Heb een nieuwe rechter erin gezet maar nu schijnt die de bomen in ![]() ![]() ![]() Plaatje van internet maar waar zit die stelschroef? | |
admiraal_anaal | vrijdag 22 juli 2016 @ 00:14 |
Als je de motorkap open maakt van de astra G. Zie je aan de bovenkant waar de koplamp zit in de stalenbalk een zwart ronde dopje, haal die eruit met een schroevendraaier. Dan zie je een soort torkx schroef. met deze schroef kun je de koplamp omhoog og omlaag draaien. Vaak is het wel zo dat je echt heel veel moet draaien wil je zien dat het echt omhoog of omlaag gaat. Als je dit doet zet je auto dan kort tegen een garagepoort of iets dergelijks aan. Daarna dopje terug erop | |
Jiang153 | vrijdag 22 juli 2016 @ 00:29 |
Stalen balk? Bedoel je dit? ![]() | |
admiraal_anaal | vrijdag 22 juli 2016 @ 00:52 |
![]() | |
Sjoegerd | vrijdag 22 juli 2016 @ 12:54 |
Ik heb eens gehoord dat als je de auto wast met een spons in een panty, dat t helpt om insecten te verwijderen. | |
Chicolade | donderdag 4 augustus 2016 @ 14:01 |
Update, na een incident stond de auto bij de garage, waar ze meteen de achterklep gefixt hebben. Bleek dat ik op de verkeerde plek zocht naar het hendeltje ![]() ![]() | |
slangpie | dinsdag 9 augustus 2016 @ 16:19 |
Geen aanmelding nodig gelukkig. Heb waarschijnlijk alleen net een verkeerde kabelboom besteld.. Besteld op winparts met kenteken gezocht en besteld. Alles gemonteerd en weer teruggezet, stopcontact aansluiten, en testen maar. Knipperlicht links aan, gaat alles knipperen, remlichten van de auto deden het niet meer, mistachterlicht werd niet uitgeschakeld.. Massa was wel goed, winparts gebeld, hadden ook zo geen oplossing. Dan zelf maar meten en puzzelen. Blijkt dat kabelboom gewoon niet voor dit type auto is ofzo. Auto is 1 Vd 1e na de facelift, en zal daar wel ergens zijn misgegaan. Alles uitgemeten en opnieuw aangesloten, alles werkt, behalve dat de mistachterlicht niet wordt uitgeschakeld. En niet meer volgens de DIN-normering aangesloten. Kan ik wel mee leven. Heb geen zin om de hele bumper opnieuw te demonteren ![]() | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 9 augustus 2016 @ 16:35 |
Die onderbreking zit in je stekkerdoos. Maar die sluit ik ook nooit aan ivm storingsgevoeligheid ![]() | |
slangpie | dinsdag 9 augustus 2016 @ 22:48 |
Nee echt geweldig is dat niet. Is bij mijn eigen ook niet aangesloten, weet ook niet of oom agent moeilijk er om zal doen.. En wanneer gebruik je een mistachterlicht, ik iig bijna nooit. | |
RickHD90 | woensdag 24 augustus 2016 @ 16:55 |
Simpele vraag met een simpel antwoord: Ik wil binnenkort zelf mijn olie wisselen. Ik heb alle juiste spullen (oliefilter, olie, filtertang, nieuwe plug, olie opvangbak, zeil). De wet is nogal vaag, dus vandaar mijn vraag hier: Als ik onder mijn auto zeil leg (ruim), met daarop de kunststof opvangbak (bestemd om olie in op te vangen) plaats, en de opgevangen olie overgiet in een jerrycan om netjes af te leveren bij de milieustraat, ben ik dan strafbaar? Zover ik begrijp kan ik alleen beboet worden als ik geen voorzorgsmaatregelen neem en de olie op straat laat lopen en dat ook inderdaad gebeurd.. Geen olie op de weg is namelijk geen milieuverontreiniging.. Graag antwoorden met quote ![]() | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 24 augustus 2016 @ 17:35 |
Check je apv bij de gemeente. Bij mijn ouders mag je de auto nog niet wassen op straat. Bij mn broertje mag alles mits je het opruimt op de juiste methode en het mileu niet vervuild. Tevens, ga naar een dhz garage. 10x makelijker op een brug ![]() | |
vaduz | woensdag 24 augustus 2016 @ 18:19 |
Kun je dit niet bij een benzine pomp doen? Ik bedoel daar hebben ze de juiste ontheffingen en vangen ze de lekkende vloeistoffen zelf op. Wel bij een onbemande pomp dan he, pompeigenaar zal dit niet kunnen waarderen. | |
mpc007 | woensdag 24 augustus 2016 @ 19:09 |
Ook vraagje. Net nieuwe auto, zaten wat roestblaasjes op dus besloten die op te knappen. Blaasjes weggeschuurd met schuurpapier totdat egale bruine plek was, dan 24 uur wachten, vervolgens RX5 opgespoten. Weer 24u wachten, en zojuist met lakstift plekjes ingekleurd. Maar dat viel enorm tegen, want de lak van de stift steekt enorm af bij de lak van de auto! Zeker als er licht over valt zie je het enorm, auto is nu niet bruin meer maar ziet er heel goedkoop opgelapt uit. Hoe fix ik dit? Ik heb geen schuur / polijst apparaat.. Hoe maak ik de behandelde plekjes onzichtbaar? De stift is van exact het goede type dus daar ligt niet aan.. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door mpc007 op 24-08-2016 19:15:30 ] | |
vannelle | woensdag 24 augustus 2016 @ 19:39 |
Kort gezegd: Je bent vreselijk aan het prutsen. Die RX5 is een zgn roestomvormer of -stopper die ik nooit heb begrepen. Buiten dat zorgt dat niet voor een egaal oppervlak zoals op je foto ook wel te zien is, het is gewoon een heuvellandschap. Als je iets bij wilt werken moet je werkstuk vlak, egaal zijn. Geen maanlandschap gemaakt door 1 of ander vaag spul. Daarnaast is een lakstift bedoeld om krasje of steenslag te camoufleren, niet om wat grotere oppervlakken te herstellen. Maar daar ben je ook al achter nu denk ik. Ik zou het glad schuren, plamuren en omdat het blijkbaar lowbudget moet bijspuiten met een spuitbus met de juiste kleur. Dan is het nog steeds niet perfect maar wel een stuk beter dan deze puinhoop. | |
Dingest | woensdag 24 augustus 2016 @ 20:06 |
RX5 is an sich prima spul, maar niet hiervoor. Het is een roeststopper/beschermer voor dingen die uit het zicht blijven - ophangingsdelen, wielkasten e.d., meer als tectyl. Ter nabewerking kan er eigenlijk alleen RX10 overheen (en dat is alleen in zwart of ralkleuren leverbaar), niet standaard autolak ![]() Dit had je inderdaad moeten schuren, plamuren en op gebruikelijke wijze moeten lakken ![]() | |
mpc007 | woensdag 24 augustus 2016 @ 20:08 |
De stukjes die je ziet zijn glad, dat lijkt nu alleen niet meer zo door die lakstift. Ik ben best even aan het schuren geweest en het was redelijk egaal. Dat lakstift niet voor deze oppervlakken bedoeld is had wel even wat beter te vinden mogen zijn, iedereen op internet heeft het erover alsof het altijd werkt :/ Hetzelfde geldt voor RX5, ik zit op een aantal andere fora en daar gebruikt jan en alleman het voor roest op de buitenkant, niet alleen op de binnenkant! Wat zou je daar überhaupt anders voor moeten gebruiken.. Op 'gebruikelijke wijze', dan gaat het dus over een spuitbus? Levert dat niet hetzelfde effect op, namelijk een groot zichtbaar verschil tussen de behandelde en onbehandelde plekken? | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 24 augustus 2016 @ 20:13 |
Je hebt glad en glad. Heb je ontvet na het schuren? Heb je wel 2000 nat gebruikt? Na het spuiten weer mat schuren en weer spuiten. Dan blanke lak. Oh ja en de lak en blanke lak uitspuiten. ![]() | |
mpc007 | woensdag 24 augustus 2016 @ 20:19 |
Oké, dus als ik het begrijp onderneem ik de volgende stappen om de boel netjes te krijgen: - opnieuw schuren met 2000 grid (had eerst een grovere volgens mij) - ontvetten (kan ik daar gewoon terpentine of wasbenzine voor gebruiken?) - spuiten met spuitbus - na drogen opnieuw schuurbehandeling en dan opnieuw spuiten - blanke lak Hamvraag voor mij is, is het eindresultaat dan hetzelfde qua textuur als de rest van de plaat? Want daar gaat het me om. Als het nauwelijks verbetering oplevert bespaar ik me liever de kosten want ik moet die zooi wel weer in huis halen. Na RX5 mag je niet schuren, enkel laten drogen trouwens. Na een etmaal vervolgens afmaken. EDIT: wat bedoel je met uitspuiten? | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 24 augustus 2016 @ 20:27 |
Nee, hwt word niet zoals de rest van het spuitwerk | |
mpc007 | woensdag 24 augustus 2016 @ 20:30 |
Maar neem aan dat ik met de spuitbus gelijk dat hele scherm moet doen, en niet alleen die plekjes. | |
vannelle | woensdag 24 augustus 2016 @ 20:31 |
En niet ontvetten met wasbenzine, lak gaat dan niet hechten. Uitspuiten wil zeggen dat je gaat spuiten zonder af te plakken waardoor er geen "harde" overgang is maar juist meer geleidelijk. | |
vannelle | woensdag 24 augustus 2016 @ 20:32 |
Dat ga je niet redden met 1 spuitbus en het resultaat zal ook niet fantastisch zijn. Beperk je tot het ene plekje dat je wil bewerken. | |
mpc007 | woensdag 24 augustus 2016 @ 20:42 |
Duidelijk, niet hele scherm maar alleen die plek dus, maar wel zonder af te plakken (behalve de voorlichten ![]() Wat is dan een goede ontvetter zonder dat ik weer gelijk iets moet kopen? Zit nu even op site te kijken, heb goede bus al gevonden. Wat betekent de P aanduiding voor schuurpapier? Hoogste wat ze hebben is P1200.. | |
vannelle | woensdag 24 augustus 2016 @ 21:48 |
Terpentine zal goed genoeg ontvetten, wel goed laten drogen voor je gaat spuiten. P staat voor het aantal korrels per cm2 , hoe hoger het getal, hoe fijner het schuurpapier. | |
mpc007 | woensdag 24 augustus 2016 @ 22:21 |
Duidelijk, bedankt. Is 1200 genoeg voor dat wetsand proces? En krijg ik dan geen krassen op de lak op de plekken waar eerst niets mis was? | |
jitzzzze | woensdag 24 augustus 2016 @ 22:30 |
2000 is echt beter. En wetsanding. Die krasjes in het niet verroeste stuk haal je er grotendeels weer uit door het uitspuiten. | |
mpc007 | donderdag 25 augustus 2016 @ 00:23 |
Oke, dan probeer ik nog ergens 2000 te regelen. Benieuwd of het gaat lukken zo! Zal even duren voor de spullen in huis zijn, maarja. Wetsanding is toch gewoon schuren terwijl je de boel nathoudt ![]() | |
einzeinz | donderdag 25 augustus 2016 @ 07:11 |
Iemand die een handige online cursus kent waar ik kan leren om olie te verversen? Welke olie te gebruiken? Maar ook hoe ik filters in mijn wagen kan vervangen. Wil het zelf gaan doen omdat mijn eigen garagist ermee stopt (leeftijd) en een andere garage enorm veel geld vraagt voor een simpel onderhoud. Bij mijn vorige was dit 20 euro (incl. werkuren), nu loopt dit op naar 100 euro. | |
vannelle | donderdag 25 augustus 2016 @ 07:17 |
Je moet van die hobbels en lakstiftzooi af dus begin maar met grof schuurpapier. Als de boel vlak is ga je het strak maken met fijner papier. Daarna een beetje plamuur er op en zo glad mogelijk maken met idd bijvoorbeeld P2000 en als dat ontvet is kun je spuiten. Maar ff op voorhand: Het zal een stuk beter worden dan dat je nu hebt maar echt netjes zal het niet worden, hooguit acceptabel. | |
vannelle | donderdag 25 augustus 2016 @ 07:19 |
Als je in de buurt van Assen woont kunnen we het samen doen en daarna weet je hoe het moet. ![]() Wil je best ff helpen, no problem. | |
einzeinz | donderdag 25 augustus 2016 @ 07:20 |
Is vriendelijk, maar Assen is me iets te ver. | |
vannelle | donderdag 25 augustus 2016 @ 07:23 |
Voor mij valt het wel mee. ![]() Vind het wel tof dat je het zelf wil doen, hou ik wel van. ![]() | |
einzeinz | donderdag 25 augustus 2016 @ 08:04 |
Ja, lijkt me ook wel leuk als het lukt zonder problemen. Krijg je voldoening van en kun je anderen ook eens helpen. Maar ben nogal onzeker of ik het wel kan. Olie verversen moet misschien wel lukken maar bv. filters of remmen vervangen lijkt me wat moeilijker. Vandaar dat ik wel eens een goeie cursus zou willen zien of evt. een tutorial? Welke zijn goeie olieën? Ik zie dat velen die van 6 euro van Action nemen. Ik geef dan liever een paar euro meer uit voor een goeie olie, dat kwalitatief ook beter zal zijn. | |
vannelle | donderdag 25 augustus 2016 @ 08:21 |
Denk dat youtube vol staat met tutorials, daar moet je echt wel iets kunnen vinden. En zo lastig is het allemaal niet, dit kun je echt zelf wel. Mocht je vragen hebben: Gewoon posten. Er is altijd wel iemand met goede tips. | |
RickHD90 | donderdag 25 augustus 2016 @ 11:49 |
| |
RickHD90 | donderdag 25 augustus 2016 @ 11:51 |
apv wist ik nog niet van! thanks ![]() ![]() | |
einzeinz | vrijdag 26 augustus 2016 @ 07:28 |
Het stuur in de wagen van mijn vriendin trilt enorm wanneer zij tussen de 100 en 130km/u rijdt. Waaraan zou dat kunnen liggen? Kan het de kogellager zijn? | |
Mano_ | vrijdag 26 augustus 2016 @ 07:43 |
Mogelijk een balanceerloodje op de velg kwijt geraakt. ![]() Hier op de foto zijn het de kleine blokjes net boven de remklauw. Als je daar een schoon plekje in de vorm van zo'n blokje ziet is ze er ééntje kwijt ![]() In dat geval kan je bij de bandenboer langs gaan om het wiel opnieuw te laten balanceren. | |
Piet__Piraat | vrijdag 26 augustus 2016 @ 07:55 |
Kan van alles zijn. Banden niet in balans (zoals hierboven gezegd), maar ook problemen met de ophanging zouden kunnen. Banden kun je eenvoudig laten checken, daar zou ik mee beginnen. Is het dan niet opgelost, dan kun je het beste naar de garage met een omschrijving van je klacht. Nu is het nog tussen 100 en 130, maar waarschijnlijk wordt het alleen maar erger. | |
einzeinz | vrijdag 26 augustus 2016 @ 08:27 |
Dure vogels... Dat uitbalanceren kost 15 euro per band X 4 is dat dus 60 euro :S | |
loveli | vrijdag 26 augustus 2016 @ 08:42 |
Je hebt ze ook die het voor een tientje doen. Kijk even of je kunt zien dat je een loodje mist. | |
Sounddragon | vrijdag 26 augustus 2016 @ 08:57 |
Onbalans voel je idd tussen de 100 en 130. | |
jitzzzze | vrijdag 26 augustus 2016 @ 10:47 |
Je hoeft ze ook niet allemaal te laten balanceren. Je kan zelf je banden eraf halen en kijken of je een loodje mist. |