Olieadvies z16 5w30 en x16 10w40quote:RIj je veel korte stukken met een Z16SE, 10W40 erin.
Waarom?
Omdat de Z16SE koeler loopt dan de X16SZR.
Dat heeft als gevolg dat de volsysntheet 5W30 door de toegevoegingen die erin zitten erg snel de neiging heeft te gaan Sludgen. Die mooie mayonaise onder de olievuldop.
Die mayo verzamelt zich bovenin het kleppendeksel war de nokkenas zit.
Die mayo bestaat grotendeels uit water. Dus wat gebeurt er dan. Je nokkenas wordt opgevreten.
Daarom. Bij twijfel dus GOEDE 10W40.
probeer het maar. Je zult zien dat er minder sludge ontstaat.
Wat een krom advies.quote:Op zondag 12 juni 2016 19:23 schreef derLudolf het volgende:
Mijn broertje heeft een AstraG 1.6 8 Klepper (z16 blok) en heeft van die drap onder zijn olievuldop hangen. Nu zag ik dat op het Opelforum het volgende hierover geschreven is
[..]
Olieadvies z16 5w30 en x16 10w40
Iemand hier een mening over?
Mijn broertje rijdt voornamelijk korte stukjes. Is 10w40 schadelijk als je wel een keer een 'lang' stuk rijdt? Is het sowieso schadelijk?
Oke, duidelijk Het advies is trouwens volsyntetische 5w30. Is 5w40 een typ(e)fout of bedoel je dat ook?quote:Op zondag 12 juni 2016 23:02 schreef Taks999 het volgende:
[..]
Wat een krom advies.
De Z16SE en andere moderne Opel 8v motoren hebben een plastic kleppendeksel. Omdat tussen het plastic en de rest van het blok temperatuur verschillen optreden, ontstaat condensvorming en daardoor sludge. Sludge is waterdamp wat in je olie terecht komt.
Veel van deze blokken met plastic kleppendeksel hebben sludge aan de dop, maar dat is niks om je zorgen over te maken. Sommige roepen direct lekke koppakking etc.
Bij het gebruik van 10w40 half syntheet zal er juist MEER sludge vorming optreden. Half syntheet reinigt zichzelf juist minder. Dit blok kan er prima op lopen, maar het is dan wel aan te raden om zo af en toe eens een flink stuk lekker vol gas te rijden, deutsche Autobahn bijvoorbeeld. Doe je dit niet vervuild je olie sneller, waardoor de smerende werking verminderd.
Bij kortere afstanden heeft een vol synthetische olie (wel wat duurder) een betere werking. Een vol synthetische olie reinigt zichzelf juist meer, waardoor er dus ook minder sludge vorming zal zijn.
Voor lange afstanden is vol syntheet uiteraard ook prima, maar half syntheet is wat goedkoper. Mijn advies is een vol synthetische A merk olie er in, 5w40. En dan elk jaar frisse olie samen met een nieuw oliefilter. Dan draait zon blokje echt tonnen mee. Km standen van 5 ton draaien deze 8 kleppers hun hand niet voor om.
Ik zou gaan voor een 5w40 vol syntheet, geen typfoutquote:Op maandag 13 juni 2016 19:16 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Oke, duidelijk Het advies is trouwens volsyntetische 5w30. Is 5w40 een typ(e)fout of bedoel je dat ook?
En als er 10w40 in gaat, dan ook volsynteet natuurlijk.
Oke, prima, dat advies heb ik ook wel es voorbij zien komen. Maar 5w30 en 5w40 zijn warm toch even dik?quote:Op maandag 13 juni 2016 19:41 schreef Taks999 het volgende:
[..]
Ik zou gaan voor een 5w40 vol syntheet, geen typfout
Is koud wat dunner, wat fijn is als je veel korte stukjes rijdt.
De 5 is de dikte koud, de 30/40 is de dikte warm.quote:Op maandag 13 juni 2016 19:50 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Oke, prima, dat advies heb ik ook wel es voorbij zien komen. Maar 5w30 en 5w40 zijn warm toch even dik?
Maakt het bij die oudere motoren ook nog uit welke volsyntheet je pakt? De goedkoopste van een A-merk lijkt me toch goed genoeg?
Ik kan ook 5w40 aanraden vol syntheet.quote:Op maandag 13 juni 2016 19:50 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Oke, prima, dat advies heb ik ook wel es voorbij zien komen. Maar 5w30 en 5w40 zijn warm toch even dik?
Maakt het bij die oudere motoren ook nog uit welke volsyntheet je pakt? De goedkoopste van een A-merk lijkt me toch goed genoeg?
Zijn blok heeft wel hydraulische klepstoters, daarom inderdaad de voorkeur voor 5w olie.quote:Op maandag 13 juni 2016 21:50 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Ik kan ook 5w40 aanraden vol syntheet.
De fabriek zegt bij mijn wagen dat ik 10w40 moet gebruiken maar zeker in de winter geef ik de voorkeur aan 5w40, dan start hij wat makkelijker en volsyntheet reinigt de motor.
Enkel als je hydraulische klepstoters hebt die een beetje slecht zijn heb je kans dat ze gaan tikken bij koude motor maar dat is bij jou niet van toepassing denk ik.
Ik heb gewoon olie bij de action gekocht, die is prima en zeker voor oudere wagens.
Uiteraard. Alle filters worden ook verversd bij onderhoudquote:
6n of 9n?quote:Op zondag 26 juni 2016 20:47 schreef slangpie het volgende:
Is het mogelijk om zelf een trekhaak onder een vw polo uit 2005 te plaatsen? Mechanisch zal geen probleem zijn, neem aan dat alle gaten voorbereid zijn, extra gat in de bumper maken, klaar. Alleen elektrisch, als je een kabelset meebesteld, en aansluit (is dit ook al voorbereid?), moet er in de ecu ook wat veranderd worden met de laptop?
Euh wat is het verschil? Volgens mij de 9n.quote:
Polo III of IVquote:Op zondag 26 juni 2016 21:12 schreef slangpie het volgende:
[..]
Euh wat is het verschil? Volgens mij de 9n.
Programmeren bij de dealer of zelf een lexia kopenquote:Op zondag 26 juni 2016 21:19 schreef admiraal_anaal het volgende:
Betreft Xsara Picasso 2.0i bouwjaar 2003
Als originele radio vervangen is door een Alpine of welke dan ook, werkt mijn stuurbediening niet meer evenals sommige functies van de boordcomputer zoals buitentemperatuurmeter of actieradius met hoeveelheid benzine.
Hoe is dit op te lossen zonder die foeilijke onfunctionele originele radio terug te plaatsen?
Ah oke. Gaat idd om een polo 4. 1.2 3 cil.quote:
Dealer doet dat niet en volgens hun is dit ook niet op te lossen met Lexiaquote:Op zondag 26 juni 2016 21:50 schreef Prowl het volgende:
[..]
Programmeren bij de dealer of zelf een lexia kopen
Jawel, echt zo'n xsara kwaaltje wat lastig maar wel op te lossen is.quote:Op zondag 26 juni 2016 23:37 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Dealer doet dat niet en volgens hun is dit ook niet op te lossen met Lexia
Heb jij enige idee waar ik Lexia kan kopen? En welke versie aan te raden is?quote:Op zondag 26 juni 2016 23:57 schreef Prowl het volgende:
[..]
Jawel, echt zo'n xsara kwaaltje wat lastig maar wel op te lossen is.
Alle Citroëns na 2001 hebben dat canbus gezeik
Ben ik toch blij met mn simpele laatste Xantia van 2001
Interface plaatsen.quote:Op zondag 26 juni 2016 21:19 schreef admiraal_anaal het volgende:
Betreft Xsara Picasso 2.0i bouwjaar 2003
Als originele radio vervangen is door een Alpine of welke dan ook, werkt mijn stuurbediening niet meer evenals sommige functies van de boordcomputer zoals buitentemperatuurmeter of actieradius met hoeveelheid benzine.
Hoe is dit op te lossen zonder die foeilijke onfunctionele originele radio terug te plaatsen?
ebay even door spittenquote:Op maandag 27 juni 2016 11:26 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Heb jij enige idee waar ik Lexia kan kopen? En welke versie aan te raden is?
Waarschijnlijk aanmelden, geen voorbereiding.quote:Op zondag 26 juni 2016 22:34 schreef slangpie het volgende:
[..]
Ah oke. Gaat idd om een polo 4. 1.2 3 cil.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |