En dus.. omdat hij investeert in goed gereedschap, moet hij het maar voor een appel en een ei doen? Er 'staat' gewoon X uur voor die klus bij die garage, en dat is wat hij moet hanteren om jou een offerte te kunnen doen. Misschien is hij wel een half uurtje eerder klaar.. tiswat.. heeft ie netto misschien een tientje verdiend op de arbeid. Tiswat.quote:Op maandag 28 december 2015 23:19 schreef klawie het volgende:
Om effe op jou post terug te komen sd
Neem aan dat een garage wel goed gereedschap heeft die maakt alles met de luchttol los en heeft zo'n sprijder op lucht om de hoes te sprijden schuif je over de aandrijfas en dan zet je hem weer los daarna tol je alles weer vast
Helemaal mee eens maar gereedschap zit in het uur prijs en tuurlijk kan je niet op de miniuut zeggen hoelang je er mee bezig bent maar er zit een verschil tussem 30 min of 3uur dat is geen tientjes werk meerquote:Op maandag 28 december 2015 23:57 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
En dus.. omdat hij investeert in goed gereedschap, moet hij het maar voor een appel en een ei doen? Er 'staat' gewoon X uur voor die klus bij die garage, en dat is wat hij moet hanteren om jou een offerte te kunnen doen. Misschien is hij wel een half uurtje eerder klaar.. tiswat.. heeft ie netto misschien een tientje verdiend op de arbeid. Tiswat.
Autorijden kost geld. Je zeurt aan de pomp toch ook niet dat je litertje brandstof voor een duppie geproduceerd wordt, of bij de super dat ze dat brood eigenlijk voor 9 ¤ct hebben gebakken?
Die man houdt aan een uur arbeid gewoon een tientje over aan het eind van de dag.quote:Op dinsdag 29 december 2015 01:33 schreef klawie het volgende:
[..]
Helemaal mee eens maar gereedschap zit in het uur prijs en tuurlijk kan je niet op de miniuut zeggen hoelang je er mee bezig bent maar er zit een verschil tussem 30 min of 3uur dat is geen tientjes werk meer
We kennen allebei dat truukje met de frisdrankfles wel denk ik maar de homokineet er af halen maakt het enorm veel makkelijker.quote:Op maandag 28 december 2015 22:16 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
ALS je de goede spullen hebt wel ja, want ook een rekhoes rent er bepaald niet vanzelf omheen.
Veel plezier op de krik met een doppendoosje van de praxis.
Het ging mij meer om het verschil in prijsstelling tussen de garages, hij rekent voor de hoes ook ¤40 ex btw.quote:Op dinsdag 29 december 2015 15:17 schreef vannelle het volgende:
En qua kosten heb je gelijk trouwens. Het is een bedrijf, geen filantropische instelling.
Tuurlijk verdienen ze er op maar ook dat lijkt me aardig marginaal, het is idd niet zo dat als je de hoezen laat vervangen je de volgende week de garage-eigenaar in een Ferrari ziet rijden of zo.
Ik denk dat ik dit maar ga proberen. Met een schroevendraaier raakte het al snel beschadigd.quote:Op dinsdag 29 december 2015 17:39 schreef daNpy het volgende:
Voorzichtig duwen met een smal stomp voorwerp?
Daar is het rubber te dik voor, en het gat te krap.quote:Of proberen het er te ver in te duwen en dan weer eruit te trekken tot hij er rondom in plopt
Met deze koude dagen gaan de accu's sneller kapot/minder goed werken.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 00:22 schreef derLudolf het volgende:
M'n broertje denkt dat zijn accu (eigenlijk niet zijn accu, maar die van zijn auto ) slechter wordt.
Kun je dat ergens aan meten? Moet na een ritje er >12V op staan? Als er 11,5V op staat is je accu leeg toch?
Prima, later vandaag even de multimeter pakken danquote:Op vrijdag 15 januari 2016 00:36 schreef Coolwhip het volgende:
[..]
Met deze koude dagen gaan de accu's sneller kapot/minder goed werken.
Je kan het gewoon checken met een multimeter.
Edit: Verkeerd gelezen. Inderdaad gewoon meten, onder 12 volt is vaak niet goed nee
Volkswagen toevallig?quote:Op maandag 11 januari 2016 22:15 schreef loveli het volgende:
Hard rempedaal als 'ie langer dan een dag stilstaat. Vacuum probleem of kan het ook aan iets als remvloeistof liggen?
Even de motorkap open en lekje zoeken is niet zo moeilijk, tenzij de kabel voor motorkapontgrendeling is losgeschoten
Moeilijk aanslaan icm zwart roken. Het is wel aan te raden jaquote:Op maandag 18 januari 2016 12:13 schreef xaban06 het volgende:
Ik rij een diesel uit 2004, geen klachten, maar als ik de auto uitlees kom ik foutmeldingen tegen over alle 4 de gloeibougies. Stel de bougies zijn echt kapot, waar aan merk je dat en dien je ze gelijk te vervangen?
van beide geen last, nog andere symptomen?quote:Op maandag 18 januari 2016 12:39 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Moeilijk aanslaan icm zwart roken. Het is wel aan te raden ja
Ze breken wel eens ja. Gevoel kwestie voornamelijkquote:Op maandag 18 januari 2016 13:02 schreef xaban06 het volgende:
[..]
van beide geen last, nog andere symptomen?
Misschien wil ik ze zelf gaan vervangen. Breken ze vaak af?
Ook met een momentsleutel?quote:Op maandag 18 januari 2016 15:05 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Ze breken wel eens ja. Gevoel kwestie voornamelijk
Hoe wil je dat gaan doen? Stoppen als je een bepaalt moment bereikt?quote:
Ja?quote:Op maandag 18 januari 2016 19:34 schreef densmee het volgende:
[..]
Hoe wil je dat gaan doen? Stoppen als je een bepaalt moment bereikt?
Maaar dat mag helemaal nietquote:Op dinsdag 19 januari 2016 10:32 schreef vannelle het volgende:
[..]
Sleutel instellen op een groter/hoger moment gok ik.
quote:Op maandag 11 januari 2016 21:12 schreef RickHD90 het volgende:
Weet niet of dit echt onder onderhoud valt.. maar toch even vragen!
Ik heb op mijn motorkap en zijscherm een paar kleine roestpuntjes door steenslag. Ook heb ik een kras op m'n deur.
Kan ik de roestpuntjes gewoon licht opschuren en plamuren tot het weer glad en strak is? Hoe zit dit met de roest (oppervlakkig), moet ik hier nog iets voor gebruiken of kan ik dit als er ware ook wegschuren zodat het onderhuids niet door gaat? Ik denk dat de meeste krassen wel kunnen worden gefixt door het te polijsten / scratch remover te gebruiken.
Beru geeft aan wat de aanhaal momenten moeten zijn.quote:
Ja, dat weet ik ook allemaal wel. Maar je wil hem eerst los hebben, blijkbaar wil je dat met een momentsleutel doen, prima, whatever floats your boat, maar nu geeft de momentsleutel aan dat je het max moment hebt bereikt maar hij wil niet los? Wat dan bedoel de ik, toch naar de garage? Specialist inhuren?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:53 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Beru geeft aan wat de aanhaal momenten moeten zijn.
http://www.autolite.nl/bougies/pdf/beru-7.pdf
Of begrijp ik iets niet?
Haha op die fietsquote:Op dinsdag 19 januari 2016 19:13 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik ook allemaal wel. Maar je wil hem eerst los hebben, blijkbaar wil je dat met een momentsleutel doen, prima, whatever floats your boat, maar nu geeft de momentsleutel aan dat je het max moment hebt bereikt maar hij wil niet los? Wat dan bedoel de ik, toch naar de garage? Specialist inhuren?
Een dure vibropack kopenquote:Op dinsdag 19 januari 2016 19:46 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Haha op die fiets
Nou ja, als de bougie niet loskomt bij het bereiken van het aangegeven moment, sjah dunno, zeg jij het eens, wat moet ik dan doen?
motoroliequote:Op zaterdag 23 januari 2016 00:48 schreef derLudolf het volgende:
Ik ga morgen olie verversen van een Opel Corsa. Even filmpjes kijken voor de zekerheid enzo.
Wat smeren ze in onderstaand filmpje bij 5:23 op het filter? Wat is de zin en onzin hier van?
Betere afdichting, makkelijker vast en de volgende keer los draaien.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 00:48 schreef derLudolf het volgende:
Ik ga morgen olie verversen van een Opel Corsa. Even filmpjes kijken voor de zekerheid enzo.
Wat smeren ze in onderstaand filmpje bij 5:23 op het filter? Wat is de zin en onzin hier van?
Kan ik er ook een kroonklem voor in de plaats doen? Betreft de koplamp van een auto.quote:Op donderdag 28 januari 2016 15:30 schreef loveli het volgende:
Hiermee:
[ afbeelding ]
http://www.vdhtools.nl/ta(...)iment_kraftmann_1423
www.avdhoeff.home.xs4all.(...)angen-en-krimpen.pdf
Als je je auto wilt zien branden moet je dat zeker doen, anders gewoon netjes amp stekker aanknijpen.quote:Op donderdag 28 januari 2016 18:22 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Kan ik er ook een kroonklem voor in de plaats doen? Betreft de koplamp van een auto.
Heb hier nog zo'n 6 delige klem zitten, maar heb er eigenlijk dus maar 2 nodig. Kan je daar in snijden?
Bij Brakeparts.co.uk kosten de Budweg klauwen voor 49 pond en de klauwen achter 51 pond. Met 10 pond verzenden zit je dan rond de 260 Euro.quote:Op maandag 1 februari 2016 10:49 schreef vincm het volgende:
Mijn auto (Toyota Corolla 2004) begon een tijd geleden te piepen op lage snelheid, zodra de auto warmgereden was. Heel irritant bij bijvoorbeeld file of ander langzaam rijdend verkeer in de stad.
Garage 1 heeft gezegd dat het aan de remblokjes (voorkant auto) lag die niet helemaal gelijk versleten aan de buitenkant, en heeft de buitenste randjes schuin afgeschuurd. Ik was blij, want dat was een simpele ingreep. Nog geen twee weken later merkte ik op dat het probleem nog niet verholpen was, dus nu naar grage 2 (Toyota dealer) dezelfde vraag neergelegd, want hij moest er toch zijn voor een wintercheck, nieuwe banden etc. Zij meldden slecht nieuws: de remklauwen aan de voorkant konden niet goed klemmen/bewegen (?!) en hebben dus verminderde remkracht. Die moeten eigenlijk vervangen worden. De piep komt van de remklauwen achter, daar is iets niet goed gangbaar (zuigers?). Twee opties: gangbaar maken (200 euro) met het risico dat dan blijkt dat ze alsnog vervangen moeten worden (+ 375 euro), of meteen vervangen voor 375 euro. Ohja, en die aan de voorkant moeten dus ook vervangen worden (+ 375 euro).
Nu is 750 euro voor het vervangen van 2 sets remklauwen behoorlijk veel vergeleken met de waarde van de auto. Veiligheid voorop, maar iets zegt me dat het wel heel makkelijk is om te zeggen dat ze maar vervangen moeten worden. Is dit redelijk?
tl;dr: De vraag die ik uiteindelijk wil stellen, is of dit redelijke prijzen zijn (375 euro per set remklauwen, dus materiaal en arbeid, dus 750 voor 4 nieuwe remklauwen) en of dit uberhaupt een redelijk verhaal is of dat ik bang gemaakt wordt.
Thanks! Hoelang duurt het ongeveer voor een garage om dat dan te monteren? Dan vraag ik wat uurtariefjes op in de buurt.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:19 schreef pvdplanet het volgende:
[..]
Bij Brakeparts.co.uk kosten de Budweg klauwen voor 49 pond en de klauwen achter 51 pond. Met 10 pond verzenden zit je dan rond de 260 Euro.
Via Ebay Duitsland is een set TRW te bestellen voor ongeveer hetzelfde bedrag (80 / 60 euro)
Voordeeel van de Engelse site is de enorme hoeveelheid klein materiaal die ze voeren. Ik zou gelijk een set geleidepennen meebestellen.
Ligt eraan hoe makkelijk je de leidingen en slangen los krijgt. Maar jij denkt dat een garage alleen uurtarief rekent als jij met eigen onderdelen aan komt?quote:Op maandag 1 februari 2016 14:27 schreef vincm het volgende:
[..]
Thanks! Hoelang duurt het ongeveer voor een garage om dat dan te monteren? Dan vraag ik wat uurtariefjes op in de buurt.
Dit beantwoordt mijn vraagquote:Op maandag 1 februari 2016 17:16 schreef Piet__Piraat het volgende:
Scheve uitlijning of slijtage is geen afkeurpunt, tenzij er iets in de draagarmen/fusee niet goed zit, maar dan is dat het afkeurpunt en niet de band an sich.
quote:Op maandag 1 februari 2016 17:10 schreef Chunees het volgende:
wat is een Golf 2.0 GTI DSG met 179000 km uit 2005 en 254 pk waard?
¤450 + wat de gek er voor geeftquote:Op maandag 1 februari 2016 17:10 schreef Chunees het volgende:
wat is een Golf 2.0 GTI DSG met 179000 km uit 2005 en 254 pk waard?
Fout dacht ikquote:Op maandag 1 februari 2016 17:16 schreef Piet__Piraat het volgende:
Scheve uitlijning of slijtage is geen afkeurpunt, tenzij er iets in de draagarmen/fusee niet goed zit, maar dan is dat het afkeurpunt en niet de band an sich.
Dat zou wel erg simpel zijn hè.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 21:10 schreef Chunees het volgende:
hoe meer pk, des te hoger de waarde toch?
Ik denk dat je als particulier met 9k intens gelukkig mag zijn. 180k is niet niks, komen wat dure vervangingsdelen aan (remmen bijv). Sluitende onderhoudshistorie en nette staat kunnen je helpen, maar er staat er 'bosjes' te koop (stuk of 100 op gaspedaal tot 10k). Dus ik zou eerder rekenen op 7 à 7.5k. Als ze bij bedrijven al met garantie en minder km's voor 9k staan, ga je als particulier niet zomaar dat bedrag vangen, tenzij je echt iets bijzonders hebt. Je kunt het wel vragen, maar na een beetje handjeklap komt het toch anders uit.quote:Op maandag 1 februari 2016 19:44 schreef derLudolf het volgende:
Maar ¤9000 - ¤9500 lijkt mij redelijk?
Zo moeilijk is toch niet op Autoscout te kijken?
Geen idee hoeveel marge garages erop pakten. Ik heb ze voor die km stand en jaartal wel voor 10.5-11 te koop zien staan dood vandaar wat mijn schatting van 9k.quote:Op woensdag 3 februari 2016 23:54 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Dat zou wel erg simpel zijn hè.
[..]
Ik denk dat je als particulier met 9k intens gelukkig mag zijn. 180k is niet niks, komen wat dure vervangingsdelen aan (remmen bijv). Sluitende onderhoudshistorie en nette staat kunnen je helpen, maar er staat er 'bosjes' te koop (stuk of 100 op gaspedaal tot 10k). Dus ik zou eerder rekenen op 7 à 7.5k. Als ze bij bedrijven al met garantie en minder km's voor 9k staan, ga je als particulier niet zomaar dat bedrag vangen, tenzij je echt iets bijzonders hebt. Je kunt het wel vragen, maar na een beetje handjeklap komt het toch anders uit.
Neem je remblokken gelijk meequote:Op maandag 8 februari 2016 20:51 schreef xaban06 het volgende:
Ik wil mijn remschijven binnenkort vervangen. Nooit eerder gedaan.
Ik denk:
Velg eraf, remklauw eraf, 1 bout wat de schijf op zijn plek houd er af. En dan nieuwe schijf erop.
Komt daar nog wat bij komen? Moet je iets met de nieuwe schijven doen, ontvetten oid?
Blokken zijn nog niet heel lang geleden gedaan, dus zou het zonde om ze weer te gaan vervangen.quote:Op maandag 8 februari 2016 21:11 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Neem je remblokken gelijk mee
Goede Een volgorde.
Moeren/bouten van je wiel een slag losdraaien
Auto opkrikken, brug
Wielen ervan
Remklauw eraf door middel van Inbus of bouten ( check wel even of je toevallig geen inbus 7 nodig hebt voor je remklauw)
Remklauw ophangen aan je veerpoot zodat er geen stress op je remkabel staat.
(Misschien bracket voor remklauw losmaken)
Remschijf eraf halen, kan eventueel vast zitten met een schroefje/inbus
Stofhoes van je remklauw goed schoonmaken.
Zuiger van je remklauw terugduwen met een lijmklem o.i.d.
Nieuwe schijven monteren
Klauw en blokken goed terug monteren met keramisch vet en kopervet op de juiste plekken.
Wielen weer terug monteren
Wielen vastzetten met een momentsleutel.
Voor je gaat rijden eerst even je rempedaal een paar keer intrappen. Zo zet je je zuiger weer tegen je remblokken aan.
Kijk van tevoren even wat Jijbuis filmpjes, daar leer je een boel van...
Dan zou ik wel even een schuurpapiertjes over je blokken halen om ze iets op te ruwenquote:Op maandag 8 februari 2016 21:16 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Blokken zijn nog niet heel lang geleden gedaan, dus zou het zonde om ze weer te gaan vervangen.
Stofhoes schoonmaken? Dat moet ik even Googlen
Dat je je blokken moet insmeren weet ik, maar die wil ik niet vervangen. Kopervet is slecht voor je ABS sensor dacht ik? En waarom EN keramisch EN kopervet?
Schijven moet je ook ergens mee insmeren of niet (nee, niet met vet, maar iets van ontvetter oid of hoeft dat niet?)
Dat word in principe elk vetquote:Op maandag 8 februari 2016 21:20 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Geen keramisch ver gebruiken. Wordt hard na een tijd
Ate Plastilube bedoel je?quote:Op maandag 8 februari 2016 21:20 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Geen keramisch ver gebruiken. Wordt hard na een tijd
Niet te veel koper vet, dan gaat het goed. Geleidepennen invetten met ATE remzuigervet.
Thanks!quote:Op maandag 8 februari 2016 21:21 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Dan zou ik wel even een schuurpapiertjes over je blokken halen om ze iets op te ruwen
[ afbeelding ]
Stofhoes is de piston boot, zit om de zuiger van de rem heen. vrij eenvoudig.
Kopervet gebruik je om je blokken goed te laten geleiden. Je duwt met de remzuiger namelijk je remblokken op de remschijven. Dit moet op bepaalde punten wel gesmeerd worden.
Keramisch vet is beter omdat dat een hoger smeltpunt heeft dan kopervet. Voor je geleiderpennen kun je ook beter keramisch vet gebruiken omdat deze warmer schijnen te worden
Schijven kan je schoonmaken met remreiniger om de fabrieksbeschermlaag eraf te halen.
Heb je toevallig een Ford of VW? dan heb je kans dat je Inbus 7 nodig hebt.quote:Op maandag 8 februari 2016 21:28 schreef xaban06 het volgende:
Stofhoes kan je gewoon met een doekje afnemen of?
Oude BMW. Een E46 uit 2004. Maar achter de maten kom ik welquote:Op maandag 8 februari 2016 21:31 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Heb je toevallig een Ford of VW? dan heb je kans dat je Inbus 7 nodig hebt.
Ja hoor, er komt daar een boel vuil op en dan kan je erafhalen met idd een doekje.
Daarna kun je nog voor het mooie je rubbers even invetten, maar over het nut daarvan zijn de meningen verdeelt
Voorschijven? Die zijn vrij eenvoudig gelukkig..quote:Op maandag 8 februari 2016 21:32 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Oude BMW. Een E46 uit 2004. Maar achter de maten kom ik wel
Ik wil ze gelijk alle 4 doen. Of zit ik achter met de handrem oidquote:Op maandag 8 februari 2016 21:37 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Voorschijven? Die zijn vrij eenvoudig gelukkig..
Normale doppenset en sleutelset is voldoende.
ABS sensor is even priegelen maar lukt ook goed
Nee, ATE remzuigervet.quote:Op maandag 8 februari 2016 21:26 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Ate Plastilube bedoel je?
https://www.winparts.nl/f(...)et-35ml/p459349.html
FTFYquote:Op maandag 8 februari 2016 21:28 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Thanks!
Dus uitzoeken welke maten gereedschap ik nodig heb & kopen.
Remschijven kopen.
Keramisch vet kopen.
Kopervet en ATE remzuigervet kopen.
Remreiniger kopen.
Stofhoes kan je gewoon met een doekje afnemen of?
Wat wil je doen met een ABS-sensor bij het vernieuwen van de remmen?quote:Op maandag 8 februari 2016 21:37 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Voorschijven? Die zijn vrij eenvoudig gelukkig..
Normale doppenset en sleutelset is voldoende.
ABS sensor is even priegelen maar lukt ook goed
Yup, daar heb je speciaal gereedschap voor nodig.quote:Op maandag 8 februari 2016 21:38 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Ik wil ze gelijk alle 4 doen. Of zit ik achter met de handrem oid
quote:Op maandag 8 februari 2016 21:40 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Wat wil je doen met een ABS-sensor bij het vernieuwen van de remmen?
[..]
Yup, daar heb je speciaal gereedschap voor nodig.
Oh trommelprincipe, niet verwacht op een BMW, maar ach kleinigheidje hou jequote:Op maandag 8 februari 2016 21:44 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Volgens mij recht toe recht aan zonder speciaal gereedschap.
In ieder geval, bedankt voor jullie hulp!
Bij de E46 zit de handrem in zo'n trommelrem constructie.. Dus je hoef je zuiger niet te draaienquote:Op maandag 8 februari 2016 21:40 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Wat wil je doen met een ABS-sensor bij het vernieuwen van de remmen?
[..]
Yup, daar heb je speciaal gereedschap voor nodig.
Dan wacht je niet lang genoegquote:Op maandag 8 februari 2016 21:46 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Kopervet nog nooit hard zien worden
Ligt volkomen aan de staat. 20dkm met super onderhoud of 135dkm met 24 eigenaren en matig onderhoud is nogal een verschilquote:
weet ik, maar qwa prijs vind ik alleen deze die er dichtbij in de buurt komtquote:Op zaterdag 27 februari 2016 14:12 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Ligt volkomen aan de staat. 20dkm met super onderhoud of 135dkm met 24 eigenaren en matig onderhoud is nogal een verschil
Dakje bij van der laan kost geen ene drol of past dat niet ?quote:Op zondag 13 maart 2016 21:42 schreef monsterd. het volgende:
0,0 ervaring hiermee maar is het mogelijk om een vouwdak in te korten? Wil hem in de fiat, maar hij is te lang. Heb me rot gezocht naar een alternatief, maar kan niets betaalbaars vinden. Formaat van het dakje ligt op ongeveer 120 bij 94 cm. Dakje moet dus kleiner zijn. Suggesties?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |