Gaat helaas niet door; moest de vlucht wijzigen vanwege een onverwacht bezoek aan Bangkok; wel dezelfde vlucht maar geen A380.quote:
dan heb je nog iets om naar uit te kijken.quote:Op zondag 20 september 2015 18:44 schreef static het volgende:
[..]
Gaat helaas niet door; moest de vlucht wijzigen vanwege een onverwacht bezoek aan Bangkok; wel dezelfde vlucht maar geen A380.
Als je met KLM vliegt dan zie je niet eens iemand bij het droppen van de bagagequote:Op maandag 21 september 2015 20:35 schreef Silenus het volgende:
Vraagje: ik vlieg volgende week met een paar vrienden naar Noorwegen voor een tweedaags-voetbaltripje. In principe hoeven we dus alleen handbagage mee te nemen, maar in verband met de hoge drankprijzen aldaar hebben we een plan: we willen gewoon één grote reistas met drank inchecken. Zo omzeilen we daar de prijzen van 10 euro per biertje en drukken we de kosten in het dure Noorwegen.
Nu hebben we al opgezocht hoeveel je pp mee mag nemen. We gaan met vier en hebben uitgerekend dat we in totaal 12 sixpackjes bier en nog wat flessen sterk mee kunnen nemen. Prima dus. Maar zullen ze bij de bagageband evt moeilijk doen als je gewoon één tas met drank voor vier personen incheckt? De vraag is natuurlijk ook of de flessen heel blijven als er met die tas wordt gesmeten..
Kun je beter blikken meenemen denk ik. Maar een tas staat op naam van één persoon lijkt me. Kun je niet 2 jongens van het elftal met een auto die kant op sturen?quote:Op maandag 21 september 2015 20:35 schreef Silenus het volgende:
Vraagje: ik vlieg volgende week met een paar vrienden naar Noorwegen voor een tweedaags-voetbaltripje. In principe hoeven we dus alleen handbagage mee te nemen, maar in verband met de hoge drankprijzen aldaar hebben we een plan: we willen gewoon één grote reistas met drank inchecken. Zo omzeilen we daar de prijzen van 10 euro per biertje en drukken we de kosten in het dure Noorwegen.
Nu hebben we al opgezocht hoeveel je pp mee mag nemen. We gaan met vier en hebben uitgerekend dat we in totaal 12 sixpackjes bier en nog wat flessen sterk mee kunnen nemen. Prima dus. Maar zullen ze bij de bagageband evt moeilijk doen als je gewoon één tas met drank voor vier personen incheckt? De vraag is natuurlijk ook of de flessen heel blijven als er met die tas wordt gesmeten..
Ik zou beiden niet doen.quote:Op maandag 21 september 2015 21:48 schreef alwaysonhold het volgende:
Vraag!
Over paar maanden na Bangkok. Nu kan ik vliegen het goedkoopst met Ukraine International ( Airlines) alleen die vliegt via Kiev. Doen of niet? Aangezien China Southern 50/60 euro meer is voor een enkeltje.
Gr
Ik ben Ryan Air zitruimte gewend....heb niet zo een hoge standaard...ik slaap toch de helft van zo een reis. Is het veel beter qua zitcomfort dan Ryan Air?quote:Op maandag 21 september 2015 21:54 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Ik zou beiden niet doen.
Ukraine International, ik vlieg regelmatig met ze, maar niet omdat het mijn keus is, dit is simpelweg op bepaalde routes de enige (logische) optie vanaf Kiev.
Naar Bangkok vliegt men met de 767-sardinecan uitvoering, 2-4-2 en dat is gewoonweg krap, daarnaast is de catering minimaal en enkel gratis water op de Europese routes en zelfs op de Bangkok route is e.e.a. teleurstellend.
En je mag niet generaliseren, maar het publiek wat ermee reist, ze zijn goedkoop, dat trekt dus ook een bepaald type 'reiziger' aan...
China Southern geen ervaring, maar je vliegt via China, en dat is dus erg om, hetzelfde kan overigens ook worden gezegd van Cathay uit Hong Kong, zijn er geen andere opties met een iets logischere route? Een Ethiad is (ook voor een enkele reis) normaliter niet zo duur.
Op de route naar Amsterdam vlieg je over het algemeen met de nieuwere 737-800 of 737-900 maar om de zoveel tijd ook wel eens met een oudere 737 waar de stoelen helemaal naar achteren kunnen, dan heb je dus nul beenruimte, ik begrijp niet wie deze uitvoering ooit verzonnen heeft, heel fijn naar bestemmingen zoals Tbilisi waar men over het algemeen het oudste materieel inzet.quote:Op maandag 21 september 2015 22:14 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
Ik ben Ryan Air zitruimte gewend....heb niet zo een hoge standaard...ik slaap toch de helft van zo een reis. Is het veel beter qua zitcomfort dan Ryan Air?
Met China Southern maak je wel kennis met de lokale Chinese bevolking, dus daar moet je maar tegen kunnen. Twee keer mee gevlogen en twee keer hurkende Chinezen op de toilet aangetroffen.quote:Op maandag 21 september 2015 21:48 schreef alwaysonhold het volgende:
Vraag!
Over paar maanden na Bangkok. Nu kan ik vliegen het goedkoopst met Ukraine International ( Airlines) alleen die vliegt via Kiev. Doen of niet? Aangezien China Southern 50/60 euro meer is voor een enkeltje.
Gr
Ik zeg niet doen! Maar dat is gevoelsmatig. Kijk ook een bij Norwegian of Malaysian voor een enkeltje. Soms goede aanbiedingen.quote:Op maandag 21 september 2015 21:48 schreef alwaysonhold het volgende:
Vraag!
Over paar maanden na Bangkok. Nu kan ik vliegen het goedkoopst met Ukraine International ( Airlines) alleen die vliegt via Kiev. Doen of niet? Aangezien China Southern 50/60 euro meer is voor een enkeltje.
Gr
Misschien heeft Sanogo daar tijd voorquote:Op maandag 21 september 2015 20:47 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Kun je beter blikken meenemen denk ik. Maar een tas staat op naam van één persoon lijkt me. Kun je niet 2 jongens van het elftal met een auto die kant op sturen?
Daarom in het vervolg voetbaltripje naar Oost Europa. Halve liters bier voor 1,25 euro en flessen wodka gratis als actie bij een kratje pils.quote:Op maandag 21 september 2015 20:35 schreef Silenus het volgende:
Vraagje: ik vlieg volgende week met een paar vrienden naar Noorwegen voor een tweedaags-voetbaltripje. In principe hoeven we dus alleen handbagage mee te nemen, maar in verband met de hoge drankprijzen aldaar hebben we een plan: we willen gewoon één grote reistas met drank inchecken. Zo omzeilen we daar de prijzen van 10 euro per biertje en drukken we de kosten in het dure Noorwegen.
Nu hebben we al opgezocht hoeveel je pp mee mag nemen. We gaan met vier en hebben uitgerekend dat we in totaal 12 sixpackjes bier en nog wat flessen sterk mee kunnen nemen. Prima dus. Maar zullen ze bij de bagageband evt moeilijk doen als je gewoon één tas met drank voor vier personen incheckt? De vraag is natuurlijk ook of de flessen heel blijven als er met die tas wordt gesmeten..
Het probleem is dat er ook buitenlandse partners in het spel zijn, en lokale vluchten vallen niet onder de EU regeling, als alles onder LH vluchtnummers is geboekt dan zou het kunnen dat het onder de verantwoordelijkheid van Lufthansa valt, maar ik ga daar eigenlijk niet vanuit.quote:Op vrijdag 25 september 2015 01:07 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Ik had via expedia een ticket geboekt Amsterdam - Japan met 2 overstaps. Het was een vlucht van lufthansa en de laatste leg is uitgevoerd door hun "skypartner" ana.
De vlucht frankfurt osaka had een vertraging van net iets meer dan 2 uur waardoor we de aansluiting misten. Moesten toen uur of 5 wachten op vlucht naar andere bestemming waar we dan nog een extra keer moesten overstappen. Uiteindelijk hadden deze beide vluchten ook nog vertraging waardoor we 11 uur later aankwamen op de bestemming.
Heb ik recht op vergoeding en zo ja hoeveel? En moet ik dan bij expedia, lufthansa of ana aankloppen ?
Direct was niet mogelijk en 1 of 2 overstappen scheelde 800 euroquote:Op vrijdag 25 september 2015 22:18 schreef Blik het volgende:
Je gaat toch niet vliegen met 2 x overstappen als er ook gewoon directe vluchten zijn of je ook met 1x overstappen kan vliegen. Dat is vragen om problemen
Ok, nou vooruit danquote:Op zaterdag 26 september 2015 07:09 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Direct was niet mogelijk en 1 of 2 overstappen scheelde 800 euro
Als alles goed loopt en op tijd vliegt is over het algemeen overstaptijden van 1 uur genoeg, met KLM op Amsterdam (Schengen en niet Schengen). Estonian (Tallin) en Turkish Airlines (diverse luchthanves maar niet op IST) heb ik dit jaar ook overstaptijden gehad die minder lang waren en over het algemeen haal je die wel en de keren dat het niet lukte wordt je dan herboekt op een nieuwe vlucht (mits je het in één ticket hebt geboekt).quote:Op zaterdag 26 september 2015 10:00 schreef j95 het volgende:
Zit even naar wat tickets te kijken, maar is het uberhaupt mogelijk om in een uur over te stappen?
Maar als het een beetje tegenzit ben je wel meteen de klosquote:Op zaterdag 26 september 2015 10:25 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Als alles goed loopt en op tijd vliegt is over het algemeen overstaptijden van 1 uur genoeg, met KLM op Amsterdam (Schengen en niet Schengen). Estonian (Tallin) en Turkish Airlines (diverse luchthanves maar niet op IST) heb ik dit jaar ook overstaptijden gehad die minder lang waren en over het algemeen haal je die wel en de keren dat het niet lukte wordt je dan herboekt op een nieuwe vlucht (mits je het in één ticket hebt geboekt).
Beetje lopen, al dan niet een security check waar je echt wel met een beetje assertief zijn naar voren van de rij kunt komen als het druk mocht zijn, en dan naar de volgende gate.
Overstappen op welk vliegveld? Want dat maakt nogal een verschil. Dubai bv heel vaak bij aankomst uit NL rond middernacht een half uur te laat aan de gate, rijen voor de security en dan zit je niet lekker. Afgezien of je bagage het dan wel haalt. En dat laatste merk je pas op de eindbestemming .quote:Op zaterdag 26 september 2015 11:08 schreef j95 het volgende:
[..]
Maar als het een beetje tegenzit ben je wel meteen de klos
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk wel hele korte overstaptijden vermijd als het bijvoorbeeld een bestemming is waar de maatschappij maar 1 x per dag op vliegt, want als je die mist moet je direct wachten tot de volgende dag.quote:Op zaterdag 26 september 2015 11:08 schreef j95 het volgende:
[..]
Maar als het een beetje tegenzit ben je wel meteen de klos
Hoe is een uur overstap op Heathrow?quote:Op zaterdag 26 september 2015 15:52 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk wel hele korte overstaptijden vermijd als het bijvoorbeeld een bestemming is waar de maatschappij maar 1 x per dag op vliegt, want als je die mist moet je direct wachten tot de volgende dag.
Maar wanneer er meerdere opties per dag zijn kies ik voor de kortste connectie omdat er voldoende mogelijkheden zijn om met een latere vlucht verder te vliegen.
En daarnaast hangt het inderdaad van de luchthaven af, 25 minuten overstaptijd op Ankara of Tallin is goed te doen, 1 uur overstaptijd van domestic naar internationaal op Istanbul Attaturk, nagenoeg onmogelijk. Schiphol is een hit or miss, het is wel eens druk bij het punt van Schengen naar niet Schengen punt, maar als je dan via de landside connectie ging, dus gewoon via de bagageband naar het publieke gedeelte en dan weer via de paspoortcontrole de terminal in ging dat over het algemeen sneller, door de centrale securiry check is deze optie echter nu weer wat minder handig omdat vanuit EU vluchten in principe geen security check nodig is, maar via een landside connectie weer wel omdat je in het publieke gedeelte bent geweest.
Amper haalbaar, en al helemaal niet midden in zomer, tenzij je graag je koffers een paar dag wilt missenquote:Op zaterdag 26 september 2015 17:23 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Hoe is een uur overstap op Heathrow?
Mijn overstap is 1 uur en 10 minuten in februari. Ik ga dat redden.quote:Op zaterdag 26 september 2015 17:37 schreef donald_dick het volgende:
[..]
Amper haalbaar, en al helemaal niet midden in zomer, tenzij je graag je koffers een paar dag wilt missen
Ik schat in dat je dan met British Airways vliegt, en op zich op LHR is de overstap wel mogelijk mits er geen vertragingen zijn in het voortraject.quote:Op zaterdag 26 september 2015 18:01 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Mijn overstap is 1 uur en 10 minuten in februari. Ik ga dat redden.
Gelukkig kom ik aan met een klein vliegtuigje, de Airbus A380quote:Op zaterdag 26 september 2015 18:28 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Ik schat in dat je dan met British Airways vliegt, en op zich op LHR is de overstap wel mogelijk mits er geen vertragingen zijn in het voortraject.
BA biedt echt gen connecties aan als ze niet haalbaar zijn, want zij zijn wel verantwoordelijk voor het her boeken van passagiers, en als het schering en inslag zou zijn dan zou de minimaal benodigde connectie tijd wel aangepast worden.
Overigens, hoewel het in principe wel iets in tijd kan uitmaken of je voor of achterin een toestel zit wordt op een luchthaven door het grondpersoneel al de keuze gemaakt of passagiers in een bepaalde vlucht een bepaalde connectie wel of niet gaan halen, eventueel staat men zelfs aan de gate en dan maakt het echt niet uit of je als eerste of als laatste het toestel uit komt. Sterker nog, ik heb wel eens mijn weg gemanoeuvreerd naar de gate van mijn aansluitende vlucht, 10 minuten voor vertrektijd aanwezig maar ik was al administratief van de vlucht gehaald omdat ik de connectie niet zou kunnen halen, en men wilde mij niet toelaten en moest met een latere vlucht mee. Daarom is mijn motto dat ik nimmer zal rennen op een vliegveld.
Even geen idee of 840 de laagste prijs is maar vliegen ronde kerst zal in principe niet meer goekoper worden de komende tijd.quote:Op zondag 27 september 2015 23:10 schreef kurk_droog het volgende:
Iemand ervaring met het vliegen naar Sao paulo in de kerstvakantie? Ik wil mijn vriendin bezoeken en zie nu een ticket van 840 euro op 16-12 heen en 01-01-16 terug. Is dit een goede prijs voor deze periode of kan ik nog wachten om te kijken voor lagere prijzen?
https://www.google.nl/flights/#search;f=AMS,ZYA;t=GRU,CGH,VCP;d=2015-12-15;r=2016-01-01quote:Op zondag 27 september 2015 23:10 schreef kurk_droog het volgende:
Iemand ervaring met het vliegen naar Sao paulo in de kerstvakantie? Ik wil mijn vriendin bezoeken en zie nu een ticket van 840 euro op 16-12 heen en 01-01-16 terug. Is dit een goede prijs voor deze periode of kan ik nog wachten om te kijken voor lagere prijzen?
Nog even hierop terugkomen, inmiddels thuis zelf weer beetje achteraan gegaan en lijk toch wel recht te hebben op teruggave. Zie bijvoorbeeld:quote:Op vrijdag 25 september 2015 20:25 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Het probleem is dat er ook buitenlandse partners in het spel zijn, en lokale vluchten vallen niet onder de EU regeling, als alles onder LH vluchtnummers is geboekt dan zou het kunnen dat het onder de verantwoordelijkheid van Lufthansa valt, maar ik ga daar eigenlijk niet vanuit.
(Al vertrok de ANA vlucht uit Frankfurt en zou deze in theorie onder de EU regeling vallen).
Je moet in ieder geval de claim neerleggen bij de luchtvaartmaatschappij, niet bij de partij waar je de boeking hebt geplaatst want die hebben daar niets bij te maken, want het product, weliswaar met vertraging, is geleverd.
Mogelijk dat je met een EUclaim (of andere claimtoko) kunt proberen om de claim in te dienen, in ieder geval eentje die werkt op no cure no pay basis, want dan worden alle zorgen uit handen genomen.
Dat hoeft geen bezwaar te zijn, mits je een stoel in het voorste, en meest rustige, compartiment kunt reserveren. Bij Emirates op alle A380 vluchten heb ik altijd prima kunnen slapen en heel snel uit het vliegtuig.quote:Op maandag 28 september 2015 08:18 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Gelukkig kom ik aan met een klein vliegtuigje, de Airbus A380
Goh, dat van een overstap buiten Europa wist ik niet. Had ik voor januari toch die vlucht van Cathay met 50 minuten overstaptijd op HKG moeten boeken ipv nu 3 uur. Wanneer je de eerste mist, niets aan de hand dus en een ticket is dan gauw terugverdiend. Haal je het wel, dan is het nog maar de vraag of je bagage het ook haalt. Of dat je op de eindbestemming alsnog minstens 2 uur op je bagage kan gaan staan te wachten. Laat dus maar.quote:Op maandag 28 september 2015 10:36 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Nog even hierop terugkomen, inmiddels thuis zelf weer beetje achteraan gegaan en lijk toch wel recht te hebben op teruggave. Zie bijvoorbeeld:
http://www.consumentenbon(...)gemist-bij-overstap/
Eerst contact opgenomen met Lufthansa alleen zij zouden binnen 2 maanden reagerenDus maar uit handen gegeven bij zo'n no cure no pay bureau die het ook graag oppakten.
Maar Lufthansa doet er wel alles aan om voor passagiers vertragingen te voorkomen, zo werd een collega omgeboekt op een directe KLM vlucht waardoor deze nagenoeg op dezelfde tijd zou aankomen.quote:Op maandag 28 september 2015 11:00 schreef XL het volgende:
Lufthansa dumpt momenteel prijzen vanwege de pilotensituatie. Die onderhandelingen gaan slecht en er komen echt wel nieuwe stakingen.
---edit
In reactie op sao paulo, om te waarschuwen voor goedkoop is duurkoop
Ik heb lufthansa als senator verlaten, omdat ze voor mij niet de moeite deden die ik normaal vind voor iemand die voor 15.000 euro per jaar bij je vliegt.quote:Op maandag 28 september 2015 20:33 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Maar Lufthansa doet er wel alles aan om voor passagiers vertragingen te voorkomen, zo werd een collega omgeboekt op een directe KLM vlucht waardoor deze nagenoeg op dezelfde tijd zou aankomen.
Stakingen van eigen personeel valt niet overmacht, en zodoende is een maatschappij aansprakelijk voor vertragingen waardoor men erg genegen is over te boeken.
That said, voor mij voorlopig geen Lufthansa meer, want voor mij is het daadwerkelijk gegarandeerd met een vlucht en lading mee kunnen vliegen erg belangrijk.
Goedkoop is duurkoop? Waarop doel jij?quote:Op maandag 28 september 2015 11:00 schreef XL het volgende:
Lufthansa dumpt momenteel prijzen vanwege de pilotensituatie. Die onderhandelingen gaan slecht en er komen echt wel nieuwe stakingen.
---edit
In reactie op sao paulo, om te waarschuwen voor goedkoop is duurkoop
15000 euro is niet bijzonder veel toch? Zit ook al op zoiets bij klm dit jaar en ben pas net zilverquote:Op maandag 28 september 2015 21:15 schreef XL het volgende:
[..]
Ik heb lufthansa als senator verlaten, omdat ze voor mij niet de moeite deden die ik normaal vind voor iemand die voor 15.000 euro per jaar bij je vliegt.
Ben nu platinum bij airberlin.
15000 euro zijn ongeveer 42 vluchten bij een gemiddelde prijs van 350 euro per vlucht.quote:Op dinsdag 29 september 2015 12:36 schreef Blik het volgende:
[..]
15000 euro is niet bijzonder veel toch? Zit ook al op zoiets bij klm dit jaar en ben pas net zilver
Ik maakte even een rekenfout, zat even legs en de daarbij behorende prijs dubbel te rekenen. 15000 is idd aardig wat.quote:Op dinsdag 29 september 2015 12:49 schreef XL het volgende:
[..]
15000 euro zijn ongeveer 42 vluchten bij een gemiddelde prijs van 350 euro per vlucht.
Ik heb ongeveer 140.000 miles per jaar bij Airberlin.
Ook met 21 legs hadden ze me beter mogen behandelen. Je hebt vakantievliegers, die gaan 1 of 2x per jaar en zakenreizigers die gaan 10+ keer per jaar. Zodra een maatschappij je als zakenreiziger herkent moeten ze je klantwaarde ook erkennen. Dat moeten ze wat mij betreft zelfs voor die loyale vakantievlieger. Lufthansa is daar echter heel star en daarom ben ik er weg. Wat ook meespeelt is dat mijn thuisvliegveld strategisch naar germanwings is gegaan, maar met name de verschillen die ik nu merk spreken in het voordeel van airberlin als klantvriendelijke maatschappij.quote:Op dinsdag 29 september 2015 19:12 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik maakte even een rekenfout, zat even legs en de daarbij behorende prijs dubbel te rekenen. 15000 is idd aardig wat.
Dat zijn niet de ervaringen die ik van Lufthansa hoor , je kunt er inderdaad voor kiezen om je geld retour te krijgen als je van de vlucht afziet, maar als je dat niet doet dan heeft Lufthansa ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk alsnog op de bestemming te krijgen via partner danwel niet partner airlines.quote:Op dinsdag 29 september 2015 07:05 schreef XL het volgende:
Als ze staken annuleren ze je vlucht. Krijg je je geld terug en mag je 1 dag van tevoren een nieuw ticket kopen voor de hoofdprijs.
Bij de recente stakingen krijg je automatisch geld terug. Omboeken naar partners doen ze niet bij staking, alleen bij gemiste connecties enzo. Bij gemiste vluchten en stakingen behandelen ze je, onafhankelijk van je klantwaarde als Easyjet-klant.quote:Op dinsdag 29 september 2015 20:17 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Dat zijn niet de ervaringen die ik van Lufthansa hoor , je kunt er inderdaad voor kiezen om je geld retour te krijgen als je van de vlucht afziet, maar als je dat niet doet dan heeft Lufthansa ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk alsnog op de bestemming te krijgen via partner danwel niet partner airlines.
Voor de eventuele vertragingen gelden hier, als het staking eigen personeel betreft, de reguliere EU verordening.
Dit gezegd hebbende, voor mij is daadwerkelijk op het aangegeven tijdstip en geplande route ivm mogelijke lading erg belangrijk, en is het niet handig als ik van mijn oorspronkelijke plan moet afwijken, voor mij een reden om op dit moment niet voor Lufthansa te kiezen.
21 retourtjes lijkt wel veel maar waarschijnlijk zijn er bij LH veel meer passagiers die beduidend meer legs dan 42 per jaar vliegen. En hebben ze er veel met een hogere status, dan staat de rest dus gewoon in de rij.quote:Op dinsdag 29 september 2015 12:49 schreef XL het volgende:
[..]
15000 euro zijn ongeveer 42 vluchten bij een gemiddelde prijs van 350 euro per vlucht.
Ik heb ongeveer 140.000 miles per jaar bij Airberlin.
Je kunt gewoon zien hoeveel procent van de klanten een hogere status heeft bij Miles and More. Als Senator (daarvan hebben ze er 175.000) ben je top 1% (van de 20.000.000 miles and more leden). Je vliegt als Senator zo'n 400 uur per jaar als je economy vliegt (voor 100.000 LH Miles), een piloot bij LH doet 900 uur.quote:Op dinsdag 29 september 2015 21:07 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
21 retourtjes lijkt wel veel maar waarschijnlijk zijn er bij LH veel meer passagiers die beduidend meer legs dan 42 per jaar vliegen. En hebben ze er veel met een hogere status, dan staat de rest dus gewoon in de rij.
Dat werkt bij FB precies hetzelfde. Ooit in mijn Platinum tijd eens een sneeuw calamiteit op MXP meegemaakt, bellen, FB nummer intoetsen en binnen 10 seconden iemand aan de lijn die ter plekke een stoel op de vroege vlucht van de volgende dag regelde. Dan sta je ook als Gold member dus gewoon in de wacht net als Jan zonder status. En net als al die arme Chineesjes die een hele nacht vóór de check-in balies hadden gebivakkeerd terwijl ik uitgerust van een nachtje Sheraton zo de lounge in kon duiken voor een Italiaans ontbijtje.
Maar das war einmal. Met de tegenwoordige lage ticket prijzen al moeite genoeg om m'n Silver status te behouden, want ik kijk meer naar efficiency en prijzen dan naar FB miles of legs. Ik moet nog 2 FB legs dit jaar voor Silver volgend jaar. Gaat dus wel lukken.
Idd bizar dat je geen status hebt dan, bij FB was je allang Platinum geweest danquote:Op woensdag 30 september 2015 05:11 schreef MartijnUK het volgende:
Nare ervaring XL.
In een grijs verleden ben ik ook LH M&M lid geweest, en ik vloog zo'n 50 vluchten (retour) per jaar met Star Alliance en zelfs toen lukte me het niet om voldoende status te verzamelen.
Of het was de onjuiste ticket klasse of de partner had maar 25% status punten etc., er was altijd wel een excuus. Eigenlijk bizar dat je bij dergelijke hoeveelheden nog steeds geen status opbouwt.
Ben toen ook overgestapt naar OneWorld (BA) en was daar binnen 10 maanden tijd een silver member.
Nu zit ik vanwege m'n relocation weer bij *A, maar dan bij Air NZ, en dat gaat beduidend beter dan bij LH!
Ach, 21 is dan weer niet zoveel. Dan ben je net silver bij bijvoorbeeld KLM en mag je op Schiphol Priority boarden, maar verder nergens.quote:Op dinsdag 29 september 2015 20:16 schreef XL het volgende:
[..]
Ook met 21 legs hadden ze me beter mogen behandelen. Je hebt vakantievliegers, die gaan 1 of 2x per jaar en zakenreizigers die gaan 10+ keer per jaar. Zodra een maatschappij je als zakenreiziger herkent moeten ze je klantwaarde ook erkennen. Dat moeten ze wat mij betreft zelfs voor die loyale vakantievlieger. Lufthansa is daar echter heel star en daarom ben ik er weg. Wat ook meespeelt is dat mijn thuisvliegveld strategisch naar germanwings is gegaan, maar met name de verschillen die ik nu merk spreken in het voordeel van airberlin als klantvriendelijke maatschappij.
Zodra jij meer dan 5x legs per jaar vliegt zit je aan de bovenkant met hoge klantwaarde. Het grootste deel van de klanten vliegt 2 legs per jaar, op vakantie en terug. Veelvliegers zijn op vluchten goed vertegenwoordigd doordat ze veel vliegen, niet doordat er veel zijn. De meeste mensen in de cabine zijn op een reis waar veel planning en belang aan zit, dat jij als zilver lid bij KLM onverschillig vluchten boekt is uitzondering. Dat jij een vlucht mist en met 1 telefoontje een nieuwe hebt is de reden dat jij interessanter voor KLM bent dan de vakantieganger.quote:Op woensdag 30 september 2015 11:18 schreef Blik het volgende:
[..]
Ach, 21 is dan weer niet zoveel. Dan ben je net silver bij bijvoorbeeld KLM en mag je op Schiphol Priority boarden, maar verder nergens.
5000 euro per jaar, zoveel geef je per jaar niet uit bij AH, vodafone etc. Dat is gewoon veel geld in een B2C markt en de modus KLM klant is vermoedelijk 500 euro ofzo. Dus terecht dat ze je goed behandelen. Nu is van de 5000 euro maar een klein beetje winst, dat wist Lufthansa bij mij ook. Alleen die jaarlijkse omzet hebben ze op het spel gezet door eenmalig 5850 ervan te willen maken. Daarmee gaven ze me een slechte klantervaring en de conclusie is dat ik weg ben. Ik vind dat dom van Lufthansa, zij bij nader inzien vermoedelijk ook. Maar dat risico nemen ze bewust door me zo te behandelen, of onbewust doordat ze simpelweg geen inzicht hebben in mijn klantervaringen.quote:Op woensdag 30 september 2015 13:14 schreef Blik het volgende:
Als we het over 20 legs hebben, dan hebben we het over een omzet van max 5000 euro in mijn geval. Je kunt dan heel veel gaan verwachten als klant zijnde, maar realistisch gezien is dat nou ook weer niet zo heel erg veel. De service wordt geboden aan de Sky Elite Plus leden (Flying Blue Gold) en hoger. Ergens moet je een grens trekken als airline zijnde. De meeste airlines doen dat bij business class passagiers en frequent flyers van een zeker pluimage. Silver is bij KLM gewoon een soort van level om je een beetje speciaal te voelen zonder dat je het echt bent, maar vanaf Gold wordt het pas echt een beetje leuk.
In het geval van 40-50 legs, dan heb je wel een punt. Dan zou ik ook een bepaalde service verwachten.
Overigens heb ik positieve ervaringen bij KLM. Vlieg binnenkort met mijn vriendin en 4 maanden oud zoontje naar Geneve en kon online geen stoelen boeken.Na een telefoontje werd ik zonder er zelf om te vragen kosteloos omgeboekt naar economy comfort stoelen. Ze zagen dat ik de laatste tijd erg veel met ze vlieg en om die reden omgeboekt.
Ik kom wel aan 5000 euro bij de AH hoor met 2 kinderen en 2 poezen. Die zijn wel blij met mij, maar daar zie ik weinig van terug.quote:Op woensdag 30 september 2015 14:09 schreef XL het volgende:
[..]
5000 euro per jaar, zoveel geef je per jaar niet uit bij AH, vodafone etc. Dat is gewoon veel geld in een B2C markt en de modus KLM klant is vermoedelijk 500 euro ofzo. Dus terecht dat ze je goed behandelen. Nu is van de 5000 euro maar een klein beetje winst, dat wist Lufthansa bij mij ook. Alleen die jaarlijkse omzet hebben ze op het spel gezet door eenmalig 5850 ervan te willen maken. Daarmee gaven ze me een slechte klantervaring en de conclusie is dat ik weg ben. Ik vind dat dom van Lufthansa, zij bij nader inzien vermoedelijk ook. Maar dat risico nemen ze bewust door me zo te behandelen, of onbewust doordat ze simpelweg geen inzicht hebben in mijn klantervaringen.
Ik heb ook goede ervaringen met KLM, was er vroeger gold maar kom tegenwoordig te weinig in NL. De ervaring die ze jou bieden zou ik bij beschikbaarheid alle klanten bieden die meerdere jaren 6x per jaar vliegen, als dat me als maatschappij niks extra zou kosten. Voordelen vanzelfsprekend maken, dus de verwachting neerzetten dat zoiets standaard is. Dat komt pas bij meer vluchten en dus bij frequent flyer statussen. Is voor mij echt een stap verder dan de klant het gevoel geven dat hij iets voor de maatschappij betekent.
Die zullen wel onder een ander - goedkoper - CAO vallen.quote:Op woensdag 30 september 2015 18:41 schreef Yreal het volgende:
Maar germanwings is toch gewoon van Lufthansa? Dat maakt het extra kneuzig imo...
Triest toch? Dat de goedkopere dochter beter handelt dan het moederbedrijf?quote:Op woensdag 30 september 2015 19:00 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Die zullen wel onder een ander - goedkoper - CAO vallen.
Misschien dat het frequent flyer programma wat minder is, maar qua comfort enzo is het een prima maatschappij, ben ermee naar Rio gevlogen en terug, goed entertainment systeem aan boord, ik mocht mijn koffer inchecken in de first class wachtrij ondanks dat ik gewoon economy was, etc.quote:Op woensdag 30 september 2015 18:26 schreef CudiKid het volgende:
Als ik het zo lees, is vliegen met Lufthansa afgeraden?
Dat is dan wel waar, maar wanneer er bij een calamiteit ineen 100 man met een hogere status aan de bel hangen, moet je met een 20-25 retourtjes status, geen idee hoe hoog dat is, bij FB is het Gold, ook gewoon wachten totdat die 100 allemaal geholpen zijn.quote:Op woensdag 30 september 2015 12:38 schreef XL het volgende:
[..]
Voor mijn 40 a 50 legs bij airberlin hoeven ze slechts 1 klant tevreden te houden.
Om 20 a 25 klanten die op vakantie en terug vliegen goede service te bieden is veel duurder.
Met 12 legs ben je denk ik nergens een frequent flyer, tenzij je business zou vliegen. Bij KLM begint het bij 15 legs of 25.000 miles.quote:Op woensdag 30 september 2015 20:24 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Misschien dat het frequent flyer programma wat minder is, maar qua comfort enzo is het een prima maatschappij, ben ermee naar Rio gevlogen en terug, goed entertainment systeem aan boord, ik mocht mijn koffer inchecken in de first class wachtrij ondanks dat ik gewoon economy was, etc.
Enige nadeel vond ik dat je maar een koffer van 23 kilo mee mag in economy. Zelfs bij Wizz Air is dat meer ()
Als ik al mijn vluchten dit jaar met dezelfde maatschapij had gedaan, was ik misschien ook frequent flyer geweest, maar ik kies altijd gewoon de goedkoopste en meest praktische uit en op sommige vluchten had het gewoon niet gekund. Als ik even goed nadenk tel ik dit jaar 12 legs.
Ook icm de stakingen is het een prima maatschappij?quote:Op woensdag 30 september 2015 20:24 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Misschien dat het frequent flyer programma wat minder is, maar qua comfort enzo is het een prima maatschappij, ben ermee naar Rio gevlogen en terug, goed entertainment systeem aan boord, ik mocht mijn koffer inchecken in de first class wachtrij ondanks dat ik gewoon economy was, etc.
Enige nadeel vond ik dat je maar een koffer van 23 kilo mee mag in economy. Zelfs bij Wizz Air is dat meer ()
Als ik al mijn vluchten dit jaar met dezelfde maatschapij had gedaan, was ik misschien ook frequent flyer geweest, maar ik kies altijd gewoon de goedkoopste en meest praktische uit en op sommige vluchten had het gewoon niet gekund. Als ik even goed nadenk tel ik dit jaar 12 legs.
in alle gevallen. Het is toch gratis, dus waarom niet meteen de punten pakken?quote:Op donderdag 1 oktober 2015 00:59 schreef donroyco het volgende:
Wanneer is het volgens jullie nuttig om aan een frequent flyer programma deel te nemen (in dit geval KLM)?
True. Kan dit dan ook nog van vluchten van de afgelopen weken?quote:Op donderdag 1 oktober 2015 01:23 schreef donald_dick het volgende:
[..]
in alle gevallen. Het is toch gratis, dus waarom niet meteen de punten pakken?
meestal tot een half jaarquote:Op donderdag 1 oktober 2015 01:29 schreef donroyco het volgende:
[..]
True. Kan dit dan ook nog van vluchten van de afgelopen weken?
Top! Thanks voor de tip.quote:
Zo te zien niet bij het boeken. En https://www.hawaiianairlines.com/legal/list-of-all-fees heeft het alleen over 'Luggage charges paid via web check-in, kiosk check-in, or ATO' wat mij doet voorkomen dat je dit kunt doen tijdens de online checkin of checkin op de luchthaven (danwel via de automaat of aan de balie)quote:Op donderdag 1 oktober 2015 10:47 schreef Hallojo het volgende:
Weet iemand hoe het bij Hawaiian Airlines werkt met de bagage? Moet je dat bij het inchecken betalen of kan dat ook vooraf?
Tijdens het kopen van het ticket was er geen mogelijkheid om bagage toe te voegen. Misschien inderdaad bij het online inchecken. Ik heb geen zin om bij het inchecken op de luchthaven het dubbele te betalen, zoals bij veel maatschappijen wel het geval is.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 11:26 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Zo te zien niet bij het boeken. En https://www.hawaiianairlines.com/legal/list-of-all-fees heeft het alleen over 'Luggage charges paid via web check-in, kiosk check-in, or ATO' wat mij doet voorkomen dat je dit kunt doen tijdens de online checkin of checkin op de luchthaven (danwel via de automaat of aan de balie)
Slechtste pasta die ik ooit gegeten heb. Wel lekkere bloedsinaasappelsap aan boordquote:
Vóórdat je ook maar je eerste boeking maakt. Want dan mag je bagage gratis mee.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 00:59 schreef donroyco het volgende:
Wanneer is het volgens jullie nuttig om aan een frequent flyer programma deel te nemen (in dit geval KLM)?
Tegenwoordig moet je met ivory 'gewoon' betalen, welliswaar met een beetje korting.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 18:56 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Vóórdat je ook maar je eerste boeking maakt. Want dan mag je bagage gratis mee.
3 retourtjes Singapore in cattle class is dus 6 x 6500 level miles. Voor Gold heb je 30000 level miles nodig. En met een enkeltje in BC naar SIN heb je ook nog geen Silver status hé.quote:Op woensdag 30 september 2015 23:29 schreef Blik het volgende:
[..]
Ter vergelijk, 1x business class nawr singapore vliegen en je bent al silver, 3x en je bent platinum. Zou je diezelfde vluchten economy vliegen ben je nog geen eens silver en kom je zelfs qua miles niet eens in de buurt
OK, SORRY. Ik wist niet dat ze dat alweer asngepast hadden. Kostte zeker teveel plastic en administratiekosten al die eenmslige Ivory card holders.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 19:03 schreef Fogel het volgende:
[..]
Tegenwoordig moet je met ivory 'gewoon' betalen, welliswaar met een beetje korting.
Maar niet voor vluchten van vóór de ingangsdatum van een lidmaatschap.quote:
Nee, ze vonden vast dat ze nog teveel op een traditionele maatschappij leken ipv een low-cost carrierquote:Op donderdag 1 oktober 2015 19:08 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
OK, SORRY. Ik wist niet dat ze dat alweer asngepast hadden. Kostte zeker teveel plastic en administratiekosten al die eenmslige Ivory card holders.
Is dat zo? Bij KLM deden ze niet moeilijk over. Maargoed, dat was 5 jaar geleden....quote:Op donderdag 1 oktober 2015 19:09 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Maar niet voor vluchten van vóór de ingangsdatum van een lidmaatschap.
Is het met dezelfde maatschappij? Want dan wordt de bagage naar de eindbestemming doorgelabeled.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 13:05 schreef kaiserhenk het volgende:
Over 3 weken heb ik een overstap op Istanboel Sabiha Gökçen van een uur en 5 minuten. Is dit redelijkerwijs haalbaar?
Niet bij de KLM? Ik meen mij te herinneren dat toen ik lid werd ik wel nog een aantal vluchten uit het verleden (binnen de 6 maanden) heb kunnen toevoegen. Maar dat is al wel enige jaren geleden.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 19:09 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Maar niet voor vluchten van vóór de ingangsdatum van een lidmaatschap.
hahaquote:Op donderdag 1 oktober 2015 18:47 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Slechtste pasta die ik ooit gegeten heb. Wel lekkere bloedsinaasappelsap aan boordVerder niet bijzonder maar voor de prijs die ik betaalde (¤350 retour naar Tokyo) zou ik het zo weer doen.
Lang geleden iedere week naar Milaan. MD80 toestellen met geweldige BC stoelen en een uitgeserveerd ontbijt wat ter plekke samengesteld werd. Was een proma maatschappij maar tegenwoordigquote:
Retour is 13000 miles bij 100% uitbetaling, maar de realiteit is dat je meestal 25% of 50% van de miles krijgt (tenminste, op mijn werk boeken ze geen full-flex tickets). Dus bij 3x 50% zit je grofweg op 20.000 miles, en dus nog steeds ivory.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 19:06 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
3 retourtjes Singapore in cattle class is dus 6 x 6500 level miles. Voor Gold heb je 30000 level miles nodig. En met een enkeltje in BC naar SIN heb je ook nog geen Silver status hé.
Reken maar uit.
https://www.flyingblue.com/calculator.html
Bijna goed. Ik haal miles en legs altijd door elkaar. Waarom je de derde x 6000 miles meer krijgt, ontgaat me. Of je bedoelt de bonus miles, maar die tellen niet als level miles mee. Dus in je vb ben je na 2 retours dus Gold, want > 40000 en krijg je op je 3e retour vlucht 23000 level miles en 40250 award miles. Platinum level is 70000 miles dus na 3x SIN in BC mis je dus nog net 1000 miles,mals ik het tenminste goed uitreken.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 21:24 schreef Blik het volgende:
[..]
Retour is 13000 miles bij 100% uitbetaling, maar de realiteit is dat je meestal 25% of 50% van de miles krijgt (tenminste, op mijn werk boeken ze geen full-flex tickets). Dus bij 3x 50% zit je grofweg op 20.000 miles, en dus nog steeds ivory.
Business class is 23.000 miles voor retour, dus idd nog net geen silver na 1x vliegen. Maar na de 2de keer ben je silver, en na de 3de keer ben je platinum omdat je dan op 75000 miles omdat je de 3de keer 29.000 miles krijgt ipv 23.000.
Reken het maar na
Paar keer DUS - LIN dit jaar. Vliegen ze met een embraer, prettig vliegtuig. Korte vluchten, geen bijzonderheden. Over de alpen vind ik altijd mooi!quote:
Je hebt gelijk, dacht dat je ook meer level miles kreeg als je silver/gold was. maar enkel award miles. Je mist idd nog een kort Europees vluchtje om platinum te worden.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 21:41 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Bijna goed. Ik haal miles en legs altijd door elkaar. Waarom je de derde x 6000 miles meer krijgt, ontgaat me. Of je bedoelt de bonus miles, maar die tellen niet als level miles mee. Dus in je vb ben je na 2 retours dus Gold, want > 40000 en krijg je op je 3e retour vlucht 23000 level miles en 40250 award miles. Platinum level is 70000 miles dus na 3x SIN in BC mis je dus nog net 1000 miles,mals ik het tenminste goed uitreken.
Jep, is beide keren met Pegasus en beide keren internationaal. Ik verwacht ook niet heel veel problemen maar mocht ik de aansluiting missen ben ik gelijk een dag extra kwijtquote:Op donderdag 1 oktober 2015 20:48 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Is het met dezelfde maatschappij? Want dan wordt de bagage naar de eindbestemming doorgelabeled.
Of het internationaal of domestic is maakt niet zoveel uit, voor internationale vluchten kan je direct door de transit security maar daar staat meestal wel een kleine rij, maar niet langer dan 15 minuten. Voor domestic vluchten moet je wel door de paspoortcontrole wat even kan duren, maar echt heel lang heb ik daar nooit hoeven wachten, de rij voor de beveiliging voor domestic vluchten is nooit echt lang.
Mocht je echt vertraagd zijn dan hebben Pegasus en Turkish een transfer desk welke een alternatieve vlucht kunnen bieden. Maar ik heb dat in SAW nog nooit nodig gehad, in Ankara dit jaar 2 x, maar ja 25 minuten biedt geen ruimte voor enige vertraging.
Het is alleen wel zo dat die BC tickets altijd rond de 4000 euro zitten bij KLM en wanneer het dan ook voor 8-900 euro kan, dan maar 25% miles. Ben er dit jaar 5 x geweest en slechts één x met KLM. en dat was nog een cross ticket SIN-AMS-SIN ook omdat Turkish Airlines een open jaw aanbieding had voor 470 euro. Dit jaar al moeite genoeg om FB Silver te behouden terwijl ik 20 intercontinentale legs en 15 Europese heb, waarvan 4 bij Transavia ivm bestemming. Volgend week nog 2 erbij en dan nog 2 nodig tot eind december. Gaat dus net wel weer lukken. Maar voor de miles hoef ik het niet meer te doen met meestal 25% miles tarief tickets.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 21:51 schreef Blik het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, dacht dat je ook meer level miles kreeg als je silver/gold was. maar enkel award miles. Je mist idd nog een kort Europees vluchtje om platinum te worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |