abonnement Unibet Coolblue
pi_77365440
Deel 12 alweer!
Nee niet over die zoemende beestjes, maar over het vliegtuig als vervoermiddel

Als vervolg op:
Lange vliegreizen en
[Centraal] Vragen over vliegen
[Centraal] Vragen over vliegen #2
[Centraal] Vragen over vliegen #3
[Centraal] Vragen over vliegen! Deel #4
Vragen over vliegen Deel #5 (e-tickets, bagage etc.)
Vragen over Vliegen #6 (e-tickets, bagage, belasting etc.)
Vragen over vliegen #7 (e-tickets, bagage, belasting etc)
Vragen over vliegen #8 (e-tickets, bagage, belasting etc)
Vragen over vliegen deel 9 (tickets, bagage, etc)
Vragen over vliegen #10 (e-tickets, bagage, belasting etc)
Vragen over vliegen #11 (e-tickets, bagage, belasting etc)

kun je hier al je vragen kwijt over het vervoer door de lucht. Hoe werkt zo\\\'n e-ticket, waar kan ik vluchtinfo vinden, heeft een 777-200 van KLM nou wel of geen IFE en zitten die stoelen van BA nou lekkerder dan die van Singapore Airlines?

En hoe krijg je nou een goede plek in het vliegtuig? En hoe lukt het het best om te slapen in het vliegtuig?

Bediscussieer het allemaal hier

Veelgestelde vragen

Waar is de beste plek in het vliegtuig?
Dat is erg persoonlijk, beenruimte, aan het raam, niemand achter je of niemand voor je ? Maar www.seatguru.com helpt je een beetje op weg.

Hoe weet ik hoe vol het vliegtuig zit?

Kijk op www.seatcounter.com.

Hoe werkt een e-ticket?
Print het uit, neem je paspoort mee naar het vliegtuig en volg de instructies die je van de luchtvaartmaatschappij krijgt

Hoeveel (hand-)bagage mag ik meenemen?
Dat staat aangegeven in de voorwaarden bij het boeken bij de luchtvaartmaatschappij. Sommige luchthavens zoals veel Engelse beperken het aantal stuks handbagage tot 1

Welke voornaam vul ik in bij het boeken van een ticket?
Altijd de eerste volledige voornaam als in je paspoort.

Mag m'n koffer op slot?
Ja, maar niet naar de VS. Daarvoor kun je een speciaal TSA slot kopen.

Hoe kom ik aan een visum?
Kijk op www.wijsopreis.nl voor visuminformatie

Hoe werkt het visum voor de VS?

Kijk op deze website en http://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html

Waarom zijn enkele reizen duurder dan retourtickets?
Enkele reizen worden verkocht voor de zakelijke markt

Waarom is een ticket van KLM vanaf Dusseldorf goedkoper dan vanaf Amsterdam voor dezelfde vlucht?

Dat is vanwege de concurrentie. Daar profiteer je hier ook van als je met BA of Lufthansa vliegt.

Kan ik een vlucht via Amsterdam boeken en dan pas daar opstappen?
Nee, als je een deel van een als 1 geheel geboekte reis niet maakt, dan is je ticket niet meer geldig. Dit geldt dus niet voor bijna alle low-cost maatschappijen waar je reis bestaat uit losse enkele reizen.

Nog meer weten?
Kijk naar The Secre Life of Airports op BBC4 => http://www.bbc.co.uk/programmes/b00lbnkh

Let nog wel op deze centrale topics:
  • Mocht je specifieke vragen hebben over vliegangst, kijk dan in: Vliegangst? Wat doe jij er tegen? (deel 2)
  • of over pijn in je oren : Last van de oren met vliegen?
  • Wil je de beste deal voor vliegtickets, stel je vraag dan in: Het grote -Hoe kom ik (goedkoop) van A naar B- topic #13
  • En kom je een ongelooflijke aanbieding of nieuwtje tegen, post die dan in: [TRV] Nieuws en aanbiedingen

    tvp's en offtopic reacties vliegen het topic uit zonder te vragen
  • You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
    C. Sagan
    pi_77365461
    Laatste post uit het vorige deel van Drive-r:
    quote:
    Op woensdag 27 januari 2010 23:24 schreef Probably_on_pcp het volgende:

    [..]

    Waarom is dat van de zotte? Je moet langer reizen als je twee vluchten moet maken en je hebt een overstap. Het product dat je dan koopt is dan een stuk minder aantrekkelijk dan wanneer je direct kunt vliegen. Dit minder aantrekkelijk zijn moet je dan toch compenseren door de prijs te verlagen?
    Hier sla je de plank al volledig mis. De prijs van een product is niet recht evenredig met de aantrekkelijkheid van dit product, dat is onzin. Het verschilt per markt, industrie en product, maar prijzen kunnen ook gebaseerd zijn op een simpel "cost plus" berekening of juist "customer value", etc... Da's simpel economie.
    You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
    C. Sagan
    pi_77365497
    vraagje, kan je op intercontinentale vluchten in de exonomy class ook al langer van tevoren stoelen reserveren?
    Nobody expects the Spanish Inquisition!
    pi_77365541
    quote:
    Op donderdag 28 januari 2010 08:44 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
    vraagje, kan je op intercontinentale vluchten in de exonomy class ook al langer van tevoren stoelen reserveren?
    Kan soms wel, kan soms niet. Het beste kun je even met de klantenservice bellen van de betreffende maatschappij. Ik probeer altijd wel vantevoren (omdat ik nogal lang ben), een stoel bij de nooduitgang te reserveren.

    Sommige maatschappijen zeggen dat het niet kan (omdat je bijv. het goedkoopste ticket hebt). Sommige vinden dat je geen frequent flyer status hebt dus niet de beste stoelen kan reserveren. Sommige boeken je gewoon in de stoel die je wilt, en sommige willen een kopie van je paspoort zien ten bewijze dat je echt zo lang bent.

    Gewoon proberen dus, nee heb je, ja kun je krijgen (is mijn ervaring althans).
    Honey ! Take me drunk, i am home !
    pi_77365569
    ok, dank je. Ga het even proberen.
    Nobody expects the Spanish Inquisition!
    pi_77366971
    quote:
    Op donderdag 28 januari 2010 08:44 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
    vraagje, kan je op intercontinentale vluchten in de exonomy class ook al langer van tevoren stoelen reserveren?
    Meestal kun je op de website van de airline met je boekingscode (de code op je e-ticket) je stoelen, maaltijden etc regelen. Ik zag dat dit bij British Airway tegenwoordig ook al best wat kost... iets van 20 euro voor een plek bij de nooduitgang en 10 euro om een andere stoel te kiezen. Doe je dat niet, dan wordt je ergens ingedeeld en kun je pas 24 uur voor vertrek een keuze maken uit de overgebleven stoelen.
    pi_77367062
    quote:
    Op donderdag 28 januari 2010 08:44 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
    vraagje, kan je op intercontinentale vluchten in de exonomy class ook al langer van tevoren stoelen reserveren?
    Ik kreeg meteen een stoel toegewezen bij het boeken op mijn vlucht van AMS naar Detroit. Heb wel silver status bij KLM, maar weet niet of dat er wat mee te maken had.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_77367216
    quote:
    Op donderdag 28 januari 2010 10:04 schreef Fogel het volgende:
    Ik kreeg meteen een stoel toegewezen bij het boeken op mijn vlucht van AMS naar Detroit. Heb wel silver status bij KLM, maar weet niet of dat er wat mee te maken had.
    Bij KLM, Finnair, JAL, SAS en Lufthansa kreeg ik met mijn charcoal-status ook direct een stoel toegewezen bij het boeken. Maar die kun je dan weer wijzigen via de website van de airline. Maar bij cheaptickets.com kon ik bijvoorbeeld weer meteen iets anders kiezen.
    Verschilt heel erg dus welke website en airline en waarschijnlijk ook soort vlucht.
    pi_77367309
    quote:
    Op donderdag 28 januari 2010 08:44 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
    vraagje, kan je op intercontinentale vluchten in de exonomy class ook al langer van tevoren stoelen reserveren?
    Ligt aan de airline en soms je frequent flyer status. Bij BA kan ik met een Gold status op al mijn vluchten al maanden van tevoren de stoelen in economy vast legggen. Wel makkelijk!
    "Winners never quit, 'cause quitters never win"
    "Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
    pi_77368477
    heb wel gold, maar niet bij Iberia
    Nobody expects the Spanish Inquisition!
    pi_77386701
    quote:
    Op donderdag 28 januari 2010 08:44 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
    vraagje, kan je op intercontinentale vluchten in de exonomy class ook al langer van tevoren stoelen reserveren?
    Met KLM kan je via manage je boeking de gewenste stoel vanaf 3 maanden voor vertrek kiezen, dit kan voor veel stoelen gratis, en voor de stoelen waar KLM vindt dat dit een speciale stoel is, voor een extra bedrag ook deze stoelen.
    Je kan zo vaak wijzigen als je wilt, en zelfs bij het online inchecken kan je nog wijzigen.

    Let op, voor de Fokker 50, 70 of 100 vluchten is het niet mogelijk om 3 maanden vooraf je stoel vast te zetten, want er kan, als er veel aanbod van passagiers is natuurlijk een ander toestel worden ingezet, daarnaast wordt ook aan boord vaak alsnog de stoel gewijzigd in verband met de loadbalance.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_77387021
    quote:
    Op woensdag 27 januari 2010 23:26 schreef Probably_on_pcp het volgende:

    [..]

    Het is idd een marketingstrategie. En een marketingstrategie heb je om uiteindelijk meer geld te verdienen. En met meer geld kun je nieuwe vliegtuigen kopen, bestaande vliegtuigen up-to-date maken met personal entertainment systemen enz.

    De meeste mensen denken dat het grote bedrijf de grote boeman is die hen zoveel mogelijk geld afhandig wil maken, maar er zijn achterliggende redenen waarom de dingen werken zoals ze werken.
    Die achterliggende reden die worden genoemd zijn echter een punt van discussie. Dus het is niet juist om te roepen dat het goed is dat KLM die rechtzaak al 1,5 jaar vertraagd, het zou juist goed zijn als er eindelijk eens duidelijkheid komt.

    Wanneer de uitspraak in het voordeel is van KLM kunnen deze + andere maatschappijen verdergaan met de huidige werkwijze, is deze in het nadeel dan moeten KLM en andere maatschappijen een nieuwe strategie vinden om tickets te verkopen. Het is niet meteen in het nadeel van een maatschappij om op een andere manier na te denken bij verkoop van tickets, in elke bedreiging zitten ook kansen.
    Misschien wordt het dan nog belangrijker om je als maatschappij met je product te onderscheiden, en moet je juist daarin gaan investeren. (En niet uitgaan dat je pas kan investeren als je marktaandeel hebt gewonnen).
    Daarnaast wordt het gros van een vlucht natuurlijk niet verdiend op de economy passagiers, om voldoende geld in het laadje te krijgen moet je de business klasse passagier in je toestel krijgen.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
      Moderator donderdag 28 januari 2010 @ 19:47:22 #13
    45833 crew  Fogel
    pi_77388648
    quote:
    Op donderdag 28 januari 2010 19:04 schreef ozzietukker het volgende:

    [..]

    Met KLM kan je via manage je boeking de gewenste stoel vanaf 3 maanden voor vertrek kiezen, dit kan voor veel stoelen gratis, en voor de stoelen waar KLM vindt dat dit een speciale stoel is, voor een extra bedrag ook deze stoelen.
    Je kan zo vaak wijzigen als je wilt, en zelfs bij het online inchecken kan je nog wijzigen.

    Let op, voor de Fokker 50, 70 of 100 vluchten is het niet mogelijk om 3 maanden vooraf je stoel vast te zetten, want er kan, als er veel aanbod van passagiers is natuurlijk een ander toestel worden ingezet, daarnaast wordt ook aan boord vaak alsnog de stoel gewijzigd in verband met de loadbalance.
    Alleen de koningin vliegt intercontinentaal met een fokker 70
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_77390779
    quote:
    Op donderdag 28 januari 2010 19:47 schreef Fogel het volgende:

    [..]

    Alleen de koningin vliegt intercontinentaal met een fokker 70
    Ik zit ook een beetje met mijn Hong Kong ticket in mijn hoofd, daar kan ik wel de stoelen kiezen van Amsterdam - Hong Kong en terug, maar niet de feedervluchten.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_77399546
    quote:
    Op donderdag 28 januari 2010 08:30 schreef Drive-r het volgende:

    [..]

    Hier sla je de plank al volledig mis. De prijs van een product is niet recht evenredig met de aantrekkelijkheid van dit product, dat is onzin. Het verschilt per markt, industrie en product, maar prijzen kunnen ook gebaseerd zijn op een simpel "cost plus" berekening of juist "customer value", etc... Da's simpel economie.
    Ik heb ook nooit gezegd dat het een evenredig verband is. Ik geef gewoon 1 iets aan dat een invloed uitoefent op de prijs. Tuurlijk speelt lengte van de vlucht mee ivm brandstofkosten enz, maar wat ik aangeef is dat er ook andere dingen spelen die de prijs beinvloeden.
    "An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
    pi_77404366
    quote:
    Op donderdag 28 januari 2010 19:47 schreef Fogel het volgende:

    [..]

    Alleen de koningin vliegt intercontinentaal met een fokker 70
    Ook niet, die vliegt lekker met de KLM, en doet het laatste kleine stukje in de F70 die vrolijk achter de KLM is aan gevlogen..
    You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
    C. Sagan
    pi_77417295
    Ik heb binnenkort enkele intercontinentale vluchten met overstap, voor het eerst.
    Hoe zit het met vertraging van de 'opstap-vlucht'. Stel je eerste vlucht heeft een vertraging van 3 uur terwijl de overstap is bijv. 2 uur , gaat dat andere vliegtuig dan wachten of heb je gewoon pech?
      Moderator vrijdag 29 januari 2010 @ 14:45:36 #18
    45833 crew  Fogel
    pi_77417529
    quote:
    Op vrijdag 29 januari 2010 14:40 schreef EddyAlbena het volgende:
    Ik heb binnenkort enkele intercontinentale vluchten met overstap, voor het eerst.
    Hoe zit het met vertraging van de 'opstap-vlucht'. Stel je eerste vlucht heeft een vertraging van 3 uur terwijl de overstap is bijv. 2 uur , gaat dat andere vliegtuig dan wachten of heb je gewoon pech?
    Dan ga je met de volgende vlucht mee waar nog plek is, zonder extra kosten voor jou. En in de meesten gevallen zelfs met compensatie van de luchtvaartmaatschappij. Hierbij ga ik er wel vanuit dat beide tickets tegelijk als 1 reis geboekt zijn, anders gaat die vlieger niet op.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_77417574
    quote:
    Op vrijdag 29 januari 2010 14:45 schreef Fogel het volgende:

    [..]

    Dan ga je met de volgende vlucht mee waar nog plek is, zonder extra kosten voor jou. En in de meesten gevallen zelfs met compensatie van de luchtvaartmaatschappij. Hierbij ga ik er wel vanuit dat beide tickets tegelijk als 1 reis geboekt zijn, anders gaat die vlieger niet op.
    Ja dat laatste snap ik. Maar geen worries dus, mooi zo. Dank
    pi_77421130
    Mischien is het al oud nieuws maar ik wilde van de week eens wat gaan boeken online,afijn gedaan
    krijg ik zo een overzicht zie ik plotseling een benzine tax of iets wat er op lijkt dat het oorspronkelijke
    bedrag met 100% heeft verhoofd waardoor een reis van +/- ¤ 1.000 ineens ¤ 2.000 euro p.p. kost.
    Iemand die dit kent en was dit niet allang afgeschafd?
    pi_77422965
    quote:
    Op vrijdag 29 januari 2010 16:13 schreef Iwanius het volgende:
    Mischien is het al oud nieuws maar ik wilde van de week eens wat gaan boeken online,afijn gedaan
    krijg ik zo een overzicht zie ik plotseling een benzine tax of iets wat er op lijkt dat het oorspronkelijke
    bedrag met 100% heeft verhoofd waardoor een reis van +/- ¤ 1.000 ineens ¤ 2.000 euro p.p. kost.
    Iemand die dit kent en was dit niet allang afgeschafd?
    Ligt er aan waar je wilde boeken. Niet in elk land is er de verplichting om de prijs inclusief belasting te vermelden. En daarnaast rekenen vrijwel alle sites nog altijd reserveringskosten, administratiekosten, betaalkosten, garantiekosten, verzekeringskosten, plaatsreserveringskosten, etc enz bij de zogenaamde alles inclusief net voordat je gaat betalen.
    pi_77480772
    De vraag zal ongetwijfeld weleens gesteld zijn, maar kom ´m niet zo snel vinden.
    Als een vliegticket via KLM.nl wil boeken moet je je voornaam precies zo invullen als in je paspoort. Houdt dan in dat je enkel en alleen je eerste voornaam moet invullen? Of ook je tweede naam?

    En als je een ticket via een Amerikaanse maatschappij boekt, is dan je Nederlandse tweede naam je middle name?

    En een overstaptijd van 40 min in Amerika, is dat te doen? Ik vlieg vanuit Orlando naar Detroit en he daar 40 min om mijn volgende vlucht naar Amsterdam te halen. Beide vluchten zijn via KLM.nl geboekt (wordt als een reis van Orlando naar Amsterdam aangeboden) en worden door Delta uitgevoerd. Als ik 'm mis mag ik dan kosteloos op een volgende vlucht mee?

    [ Bericht 27% gewijzigd door 0311014 op 31-01-2010 16:52:15 ]
      zondag 31 januari 2010 @ 16:50:28 #23
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_77481257
    quote:
    Op zondag 31 januari 2010 16:32 schreef 0311014 het volgende:
    De vraag zal ongetwijfeld weleens gesteld zijn, maar kom ´m niet zo snel vinden.
    Als een vliegticket via KLM.nl wil boeken moet je je voornaam precies zo invullen als in je paspoort. Houdt dan in dat je enkel en alleen je eerste voornaam moet invullen? Of ook je tweede naam?

    En als je een ticket via een Amerikaanse maatschappij boekt, is dan je Nederlandse tweede naam je middle name?

    En een overstaptijd van 40 min in Amerika, is dat te doen? Wordt door KLM als vlucht aangeboden, is 2x met Delta. Als je je aansluitende vlucht mist, hoe gaat dat dan?
    Met KLM en Delta heb ik allebei de eerste voornaam in moeten voeren, en daarna de achternaam, als je een vrouw bent moet je de meisjesnaam bij de achternaam invoeren.

    Als je de verschillende vluchten in een boeking kan boeken dan ben je verzekerd dat ze je op een volgende vlucht plaatsen, maar let op, dit betekent niet altijd dat je op de eerstvolgende vlucht meekan (wordt natuurlijk wel geprobeerd), maar op de eerst mogelijk beschikbare vlucht.

    Ik weet niet waar je heen (via welke luchthaven) gaat vliegen naar de VS, maar 40 minuten is wel een risicovol kleine overstaptijd, het is niet onmogelijk, maar bijvoorbeeld op JFK is dat te weinig als je een beetje achteraan de immigratierij staat, daarnaast moet je ook je koffer ophalen en opnieuw moet afgeven, dit zit altijd wel bij elkaar in de buurt maar kost toch tijd.

    Waarom boek je een Delta vlucht niet gelijk bij Delta zelf? Of geeft de eigen website van Delta duurdere tarieven? Want Delta.com heeft een best price guarantee,,,
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_77481504
    quote:
    Op zondag 31 januari 2010 16:50 schreef ozzietukker het volgende:

    [..]

    Met KLM en Delta heb ik allebei de eerste voornaam in moeten voeren, en daarna de achternaam, als je een vrouw bent moet je de meisjesnaam bij de achternaam invoeren.

    Als je de verschillende vluchten in een boeking kan boeken dan ben je verzekerd dat ze je op een volgende vlucht plaatsen, maar let op, dit betekent niet altijd dat je op de eerstvolgende vlucht meekan (wordt natuurlijk wel geprobeerd), maar op de eerst mogelijk beschikbare vlucht.

    Ik weet niet waar je heen (via welke luchthaven) gaat vliegen naar de VS, maar 40 minuten is wel een risicovol kleine overstaptijd, het is niet onmogelijk, maar bijvoorbeeld op JFK is dat te weinig als je een beetje achteraan de immigratierij staat, daarnaast moet je ook je koffer ophalen en opnieuw moet afgeven, dit zit altijd wel bij elkaar in de buurt maar kost toch tijd.

    Waarom boek je een Delta vlucht niet gelijk bij Delta zelf? Of geeft de eigen website van Delta duurdere tarieven? Want Delta.com heeft een best price guarantee,,,
    Dank voor de tip. Bij Delta.com, vind ik 'm voor dezelfde prijs, maar heb wel een iets goedkopere vlucht gevonden, die qua tijd ook prima te doen is en een overstaptijd van 1 uur en 40 min heeft.
    pi_77490713
    quote:
    Op zondag 31 januari 2010 16:32 schreef 0311014 het volgende:
    De vraag zal ongetwijfeld weleens gesteld zijn, maar kom ´m niet zo snel vinden.
    Als een vliegticket via KLM.nl wil boeken moet je je voornaam precies zo invullen als in je paspoort. Houdt dan in dat je enkel en alleen je eerste voornaam moet invullen? Of ook je tweede naam?
    Zelfs al in de eerste post van dit topic
    quote:
    Welke voornaam vul ik in bij het boeken van een ticket?
    Altijd de eerste volledige voornaam als in je paspoort.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')