abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77365440
Deel 12 alweer!
Nee niet over die zoemende beestjes, maar over het vliegtuig als vervoermiddel

Als vervolg op:
Lange vliegreizen en
[Centraal] Vragen over vliegen
[Centraal] Vragen over vliegen #2
[Centraal] Vragen over vliegen #3
[Centraal] Vragen over vliegen! Deel #4
Vragen over vliegen Deel #5 (e-tickets, bagage etc.)
Vragen over Vliegen #6 (e-tickets, bagage, belasting etc.)
Vragen over vliegen #7 (e-tickets, bagage, belasting etc)
Vragen over vliegen #8 (e-tickets, bagage, belasting etc)
Vragen over vliegen deel 9 (tickets, bagage, etc)
Vragen over vliegen #10 (e-tickets, bagage, belasting etc)
Vragen over vliegen #11 (e-tickets, bagage, belasting etc)

kun je hier al je vragen kwijt over het vervoer door de lucht. Hoe werkt zo\\\'n e-ticket, waar kan ik vluchtinfo vinden, heeft een 777-200 van KLM nou wel of geen IFE en zitten die stoelen van BA nou lekkerder dan die van Singapore Airlines?

En hoe krijg je nou een goede plek in het vliegtuig? En hoe lukt het het best om te slapen in het vliegtuig?

Bediscussieer het allemaal hier

Veelgestelde vragen

Waar is de beste plek in het vliegtuig?
Dat is erg persoonlijk, beenruimte, aan het raam, niemand achter je of niemand voor je ? Maar www.seatguru.com helpt je een beetje op weg.

Hoe weet ik hoe vol het vliegtuig zit?

Kijk op www.seatcounter.com.

Hoe werkt een e-ticket?
Print het uit, neem je paspoort mee naar het vliegtuig en volg de instructies die je van de luchtvaartmaatschappij krijgt

Hoeveel (hand-)bagage mag ik meenemen?
Dat staat aangegeven in de voorwaarden bij het boeken bij de luchtvaartmaatschappij. Sommige luchthavens zoals veel Engelse beperken het aantal stuks handbagage tot 1

Welke voornaam vul ik in bij het boeken van een ticket?
Altijd de eerste volledige voornaam als in je paspoort.

Mag m'n koffer op slot?
Ja, maar niet naar de VS. Daarvoor kun je een speciaal TSA slot kopen.

Hoe kom ik aan een visum?
Kijk op www.wijsopreis.nl voor visuminformatie

Hoe werkt het visum voor de VS?

Kijk op deze website en http://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html

Waarom zijn enkele reizen duurder dan retourtickets?
Enkele reizen worden verkocht voor de zakelijke markt

Waarom is een ticket van KLM vanaf Dusseldorf goedkoper dan vanaf Amsterdam voor dezelfde vlucht?

Dat is vanwege de concurrentie. Daar profiteer je hier ook van als je met BA of Lufthansa vliegt.

Kan ik een vlucht via Amsterdam boeken en dan pas daar opstappen?
Nee, als je een deel van een als 1 geheel geboekte reis niet maakt, dan is je ticket niet meer geldig. Dit geldt dus niet voor bijna alle low-cost maatschappijen waar je reis bestaat uit losse enkele reizen.

Nog meer weten?
Kijk naar The Secre Life of Airports op BBC4 => http://www.bbc.co.uk/programmes/b00lbnkh

Let nog wel op deze centrale topics:
  • Mocht je specifieke vragen hebben over vliegangst, kijk dan in: Vliegangst? Wat doe jij er tegen? (deel 2)
  • of over pijn in je oren : Last van de oren met vliegen?
  • Wil je de beste deal voor vliegtickets, stel je vraag dan in: Het grote -Hoe kom ik (goedkoop) van A naar B- topic #13
  • En kom je een ongelooflijke aanbieding of nieuwtje tegen, post die dan in: [TRV] Nieuws en aanbiedingen

    tvp's en offtopic reacties vliegen het topic uit zonder te vragen
  • You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
    C. Sagan
    pi_77365461
    Laatste post uit het vorige deel van Drive-r:
    quote:
    Op woensdag 27 januari 2010 23:24 schreef Probably_on_pcp het volgende:

    [..]

    Waarom is dat van de zotte? Je moet langer reizen als je twee vluchten moet maken en je hebt een overstap. Het product dat je dan koopt is dan een stuk minder aantrekkelijk dan wanneer je direct kunt vliegen. Dit minder aantrekkelijk zijn moet je dan toch compenseren door de prijs te verlagen?
    Hier sla je de plank al volledig mis. De prijs van een product is niet recht evenredig met de aantrekkelijkheid van dit product, dat is onzin. Het verschilt per markt, industrie en product, maar prijzen kunnen ook gebaseerd zijn op een simpel "cost plus" berekening of juist "customer value", etc... Da's simpel economie.
    You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
    C. Sagan
    pi_77365497
    vraagje, kan je op intercontinentale vluchten in de exonomy class ook al langer van tevoren stoelen reserveren?
    Nobody expects the Spanish Inquisition!
    pi_77365541
    quote:
    Op donderdag 28 januari 2010 08:44 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
    vraagje, kan je op intercontinentale vluchten in de exonomy class ook al langer van tevoren stoelen reserveren?
    Kan soms wel, kan soms niet. Het beste kun je even met de klantenservice bellen van de betreffende maatschappij. Ik probeer altijd wel vantevoren (omdat ik nogal lang ben), een stoel bij de nooduitgang te reserveren.

    Sommige maatschappijen zeggen dat het niet kan (omdat je bijv. het goedkoopste ticket hebt). Sommige vinden dat je geen frequent flyer status hebt dus niet de beste stoelen kan reserveren. Sommige boeken je gewoon in de stoel die je wilt, en sommige willen een kopie van je paspoort zien ten bewijze dat je echt zo lang bent.

    Gewoon proberen dus, nee heb je, ja kun je krijgen (is mijn ervaring althans).
    Honey ! Take me drunk, i am home !
    pi_77365569
    ok, dank je. Ga het even proberen.
    Nobody expects the Spanish Inquisition!
    pi_77366971
    quote:
    Op donderdag 28 januari 2010 08:44 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
    vraagje, kan je op intercontinentale vluchten in de exonomy class ook al langer van tevoren stoelen reserveren?
    Meestal kun je op de website van de airline met je boekingscode (de code op je e-ticket) je stoelen, maaltijden etc regelen. Ik zag dat dit bij British Airway tegenwoordig ook al best wat kost... iets van 20 euro voor een plek bij de nooduitgang en 10 euro om een andere stoel te kiezen. Doe je dat niet, dan wordt je ergens ingedeeld en kun je pas 24 uur voor vertrek een keuze maken uit de overgebleven stoelen.
    pi_77367062
    quote:
    Op donderdag 28 januari 2010 08:44 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
    vraagje, kan je op intercontinentale vluchten in de exonomy class ook al langer van tevoren stoelen reserveren?
    Ik kreeg meteen een stoel toegewezen bij het boeken op mijn vlucht van AMS naar Detroit. Heb wel silver status bij KLM, maar weet niet of dat er wat mee te maken had.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    pi_77367216
    quote:
    Op donderdag 28 januari 2010 10:04 schreef Fogel het volgende:
    Ik kreeg meteen een stoel toegewezen bij het boeken op mijn vlucht van AMS naar Detroit. Heb wel silver status bij KLM, maar weet niet of dat er wat mee te maken had.
    Bij KLM, Finnair, JAL, SAS en Lufthansa kreeg ik met mijn charcoal-status ook direct een stoel toegewezen bij het boeken. Maar die kun je dan weer wijzigen via de website van de airline. Maar bij cheaptickets.com kon ik bijvoorbeeld weer meteen iets anders kiezen.
    Verschilt heel erg dus welke website en airline en waarschijnlijk ook soort vlucht.
    pi_77367309
    quote:
    Op donderdag 28 januari 2010 08:44 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
    vraagje, kan je op intercontinentale vluchten in de exonomy class ook al langer van tevoren stoelen reserveren?
    Ligt aan de airline en soms je frequent flyer status. Bij BA kan ik met een Gold status op al mijn vluchten al maanden van tevoren de stoelen in economy vast legggen. Wel makkelijk!
    "Winners never quit, 'cause quitters never win"
    "Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
    pi_77368477
    heb wel gold, maar niet bij Iberia
    Nobody expects the Spanish Inquisition!
    pi_77386701
    quote:
    Op donderdag 28 januari 2010 08:44 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
    vraagje, kan je op intercontinentale vluchten in de exonomy class ook al langer van tevoren stoelen reserveren?
    Met KLM kan je via manage je boeking de gewenste stoel vanaf 3 maanden voor vertrek kiezen, dit kan voor veel stoelen gratis, en voor de stoelen waar KLM vindt dat dit een speciale stoel is, voor een extra bedrag ook deze stoelen.
    Je kan zo vaak wijzigen als je wilt, en zelfs bij het online inchecken kan je nog wijzigen.

    Let op, voor de Fokker 50, 70 of 100 vluchten is het niet mogelijk om 3 maanden vooraf je stoel vast te zetten, want er kan, als er veel aanbod van passagiers is natuurlijk een ander toestel worden ingezet, daarnaast wordt ook aan boord vaak alsnog de stoel gewijzigd in verband met de loadbalance.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_77387021
    quote:
    Op woensdag 27 januari 2010 23:26 schreef Probably_on_pcp het volgende:

    [..]

    Het is idd een marketingstrategie. En een marketingstrategie heb je om uiteindelijk meer geld te verdienen. En met meer geld kun je nieuwe vliegtuigen kopen, bestaande vliegtuigen up-to-date maken met personal entertainment systemen enz.

    De meeste mensen denken dat het grote bedrijf de grote boeman is die hen zoveel mogelijk geld afhandig wil maken, maar er zijn achterliggende redenen waarom de dingen werken zoals ze werken.
    Die achterliggende reden die worden genoemd zijn echter een punt van discussie. Dus het is niet juist om te roepen dat het goed is dat KLM die rechtzaak al 1,5 jaar vertraagd, het zou juist goed zijn als er eindelijk eens duidelijkheid komt.

    Wanneer de uitspraak in het voordeel is van KLM kunnen deze + andere maatschappijen verdergaan met de huidige werkwijze, is deze in het nadeel dan moeten KLM en andere maatschappijen een nieuwe strategie vinden om tickets te verkopen. Het is niet meteen in het nadeel van een maatschappij om op een andere manier na te denken bij verkoop van tickets, in elke bedreiging zitten ook kansen.
    Misschien wordt het dan nog belangrijker om je als maatschappij met je product te onderscheiden, en moet je juist daarin gaan investeren. (En niet uitgaan dat je pas kan investeren als je marktaandeel hebt gewonnen).
    Daarnaast wordt het gros van een vlucht natuurlijk niet verdiend op de economy passagiers, om voldoende geld in het laadje te krijgen moet je de business klasse passagier in je toestel krijgen.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
      Moderator donderdag 28 januari 2010 @ 19:47:22 #13
    45833 crew  Fogel
    pi_77388648
    quote:
    Op donderdag 28 januari 2010 19:04 schreef ozzietukker het volgende:

    [..]

    Met KLM kan je via manage je boeking de gewenste stoel vanaf 3 maanden voor vertrek kiezen, dit kan voor veel stoelen gratis, en voor de stoelen waar KLM vindt dat dit een speciale stoel is, voor een extra bedrag ook deze stoelen.
    Je kan zo vaak wijzigen als je wilt, en zelfs bij het online inchecken kan je nog wijzigen.

    Let op, voor de Fokker 50, 70 of 100 vluchten is het niet mogelijk om 3 maanden vooraf je stoel vast te zetten, want er kan, als er veel aanbod van passagiers is natuurlijk een ander toestel worden ingezet, daarnaast wordt ook aan boord vaak alsnog de stoel gewijzigd in verband met de loadbalance.
    Alleen de koningin vliegt intercontinentaal met een fokker 70
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    pi_77390779
    quote:
    Op donderdag 28 januari 2010 19:47 schreef Fogel het volgende:

    [..]

    Alleen de koningin vliegt intercontinentaal met een fokker 70
    Ik zit ook een beetje met mijn Hong Kong ticket in mijn hoofd, daar kan ik wel de stoelen kiezen van Amsterdam - Hong Kong en terug, maar niet de feedervluchten.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_77399546
    quote:
    Op donderdag 28 januari 2010 08:30 schreef Drive-r het volgende:

    [..]

    Hier sla je de plank al volledig mis. De prijs van een product is niet recht evenredig met de aantrekkelijkheid van dit product, dat is onzin. Het verschilt per markt, industrie en product, maar prijzen kunnen ook gebaseerd zijn op een simpel "cost plus" berekening of juist "customer value", etc... Da's simpel economie.
    Ik heb ook nooit gezegd dat het een evenredig verband is. Ik geef gewoon 1 iets aan dat een invloed uitoefent op de prijs. Tuurlijk speelt lengte van de vlucht mee ivm brandstofkosten enz, maar wat ik aangeef is dat er ook andere dingen spelen die de prijs beinvloeden.
    "An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
    pi_77404366
    quote:
    Op donderdag 28 januari 2010 19:47 schreef Fogel het volgende:

    [..]

    Alleen de koningin vliegt intercontinentaal met een fokker 70
    Ook niet, die vliegt lekker met de KLM, en doet het laatste kleine stukje in de F70 die vrolijk achter de KLM is aan gevlogen..
    You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
    C. Sagan
    pi_77417295
    Ik heb binnenkort enkele intercontinentale vluchten met overstap, voor het eerst.
    Hoe zit het met vertraging van de 'opstap-vlucht'. Stel je eerste vlucht heeft een vertraging van 3 uur terwijl de overstap is bijv. 2 uur , gaat dat andere vliegtuig dan wachten of heb je gewoon pech?
      Moderator vrijdag 29 januari 2010 @ 14:45:36 #18
    45833 crew  Fogel
    pi_77417529
    quote:
    Op vrijdag 29 januari 2010 14:40 schreef EddyAlbena het volgende:
    Ik heb binnenkort enkele intercontinentale vluchten met overstap, voor het eerst.
    Hoe zit het met vertraging van de 'opstap-vlucht'. Stel je eerste vlucht heeft een vertraging van 3 uur terwijl de overstap is bijv. 2 uur , gaat dat andere vliegtuig dan wachten of heb je gewoon pech?
    Dan ga je met de volgende vlucht mee waar nog plek is, zonder extra kosten voor jou. En in de meesten gevallen zelfs met compensatie van de luchtvaartmaatschappij. Hierbij ga ik er wel vanuit dat beide tickets tegelijk als 1 reis geboekt zijn, anders gaat die vlieger niet op.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    pi_77417574
    quote:
    Op vrijdag 29 januari 2010 14:45 schreef Fogel het volgende:

    [..]

    Dan ga je met de volgende vlucht mee waar nog plek is, zonder extra kosten voor jou. En in de meesten gevallen zelfs met compensatie van de luchtvaartmaatschappij. Hierbij ga ik er wel vanuit dat beide tickets tegelijk als 1 reis geboekt zijn, anders gaat die vlieger niet op.
    Ja dat laatste snap ik. Maar geen worries dus, mooi zo. Dank
    pi_77421130
    Mischien is het al oud nieuws maar ik wilde van de week eens wat gaan boeken online,afijn gedaan
    krijg ik zo een overzicht zie ik plotseling een benzine tax of iets wat er op lijkt dat het oorspronkelijke
    bedrag met 100% heeft verhoofd waardoor een reis van +/- ¤ 1.000 ineens ¤ 2.000 euro p.p. kost.
    Iemand die dit kent en was dit niet allang afgeschafd?
    pi_77422965
    quote:
    Op vrijdag 29 januari 2010 16:13 schreef Iwanius het volgende:
    Mischien is het al oud nieuws maar ik wilde van de week eens wat gaan boeken online,afijn gedaan
    krijg ik zo een overzicht zie ik plotseling een benzine tax of iets wat er op lijkt dat het oorspronkelijke
    bedrag met 100% heeft verhoofd waardoor een reis van +/- ¤ 1.000 ineens ¤ 2.000 euro p.p. kost.
    Iemand die dit kent en was dit niet allang afgeschafd?
    Ligt er aan waar je wilde boeken. Niet in elk land is er de verplichting om de prijs inclusief belasting te vermelden. En daarnaast rekenen vrijwel alle sites nog altijd reserveringskosten, administratiekosten, betaalkosten, garantiekosten, verzekeringskosten, plaatsreserveringskosten, etc enz bij de zogenaamde alles inclusief net voordat je gaat betalen.
    pi_77480772
    De vraag zal ongetwijfeld weleens gesteld zijn, maar kom ´m niet zo snel vinden.
    Als een vliegticket via KLM.nl wil boeken moet je je voornaam precies zo invullen als in je paspoort. Houdt dan in dat je enkel en alleen je eerste voornaam moet invullen? Of ook je tweede naam?

    En als je een ticket via een Amerikaanse maatschappij boekt, is dan je Nederlandse tweede naam je middle name?

    En een overstaptijd van 40 min in Amerika, is dat te doen? Ik vlieg vanuit Orlando naar Detroit en he daar 40 min om mijn volgende vlucht naar Amsterdam te halen. Beide vluchten zijn via KLM.nl geboekt (wordt als een reis van Orlando naar Amsterdam aangeboden) en worden door Delta uitgevoerd. Als ik 'm mis mag ik dan kosteloos op een volgende vlucht mee?

    [ Bericht 27% gewijzigd door 0311014 op 31-01-2010 16:52:15 ]
      zondag 31 januari 2010 @ 16:50:28 #23
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_77481257
    quote:
    Op zondag 31 januari 2010 16:32 schreef 0311014 het volgende:
    De vraag zal ongetwijfeld weleens gesteld zijn, maar kom ´m niet zo snel vinden.
    Als een vliegticket via KLM.nl wil boeken moet je je voornaam precies zo invullen als in je paspoort. Houdt dan in dat je enkel en alleen je eerste voornaam moet invullen? Of ook je tweede naam?

    En als je een ticket via een Amerikaanse maatschappij boekt, is dan je Nederlandse tweede naam je middle name?

    En een overstaptijd van 40 min in Amerika, is dat te doen? Wordt door KLM als vlucht aangeboden, is 2x met Delta. Als je je aansluitende vlucht mist, hoe gaat dat dan?
    Met KLM en Delta heb ik allebei de eerste voornaam in moeten voeren, en daarna de achternaam, als je een vrouw bent moet je de meisjesnaam bij de achternaam invoeren.

    Als je de verschillende vluchten in een boeking kan boeken dan ben je verzekerd dat ze je op een volgende vlucht plaatsen, maar let op, dit betekent niet altijd dat je op de eerstvolgende vlucht meekan (wordt natuurlijk wel geprobeerd), maar op de eerst mogelijk beschikbare vlucht.

    Ik weet niet waar je heen (via welke luchthaven) gaat vliegen naar de VS, maar 40 minuten is wel een risicovol kleine overstaptijd, het is niet onmogelijk, maar bijvoorbeeld op JFK is dat te weinig als je een beetje achteraan de immigratierij staat, daarnaast moet je ook je koffer ophalen en opnieuw moet afgeven, dit zit altijd wel bij elkaar in de buurt maar kost toch tijd.

    Waarom boek je een Delta vlucht niet gelijk bij Delta zelf? Of geeft de eigen website van Delta duurdere tarieven? Want Delta.com heeft een best price guarantee,,,
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_77481504
    quote:
    Op zondag 31 januari 2010 16:50 schreef ozzietukker het volgende:

    [..]

    Met KLM en Delta heb ik allebei de eerste voornaam in moeten voeren, en daarna de achternaam, als je een vrouw bent moet je de meisjesnaam bij de achternaam invoeren.

    Als je de verschillende vluchten in een boeking kan boeken dan ben je verzekerd dat ze je op een volgende vlucht plaatsen, maar let op, dit betekent niet altijd dat je op de eerstvolgende vlucht meekan (wordt natuurlijk wel geprobeerd), maar op de eerst mogelijk beschikbare vlucht.

    Ik weet niet waar je heen (via welke luchthaven) gaat vliegen naar de VS, maar 40 minuten is wel een risicovol kleine overstaptijd, het is niet onmogelijk, maar bijvoorbeeld op JFK is dat te weinig als je een beetje achteraan de immigratierij staat, daarnaast moet je ook je koffer ophalen en opnieuw moet afgeven, dit zit altijd wel bij elkaar in de buurt maar kost toch tijd.

    Waarom boek je een Delta vlucht niet gelijk bij Delta zelf? Of geeft de eigen website van Delta duurdere tarieven? Want Delta.com heeft een best price guarantee,,,
    Dank voor de tip. Bij Delta.com, vind ik 'm voor dezelfde prijs, maar heb wel een iets goedkopere vlucht gevonden, die qua tijd ook prima te doen is en een overstaptijd van 1 uur en 40 min heeft.
    pi_77490713
    quote:
    Op zondag 31 januari 2010 16:32 schreef 0311014 het volgende:
    De vraag zal ongetwijfeld weleens gesteld zijn, maar kom ´m niet zo snel vinden.
    Als een vliegticket via KLM.nl wil boeken moet je je voornaam precies zo invullen als in je paspoort. Houdt dan in dat je enkel en alleen je eerste voornaam moet invullen? Of ook je tweede naam?
    Zelfs al in de eerste post van dit topic
    quote:
    Welke voornaam vul ik in bij het boeken van een ticket?
    Altijd de eerste volledige voornaam als in je paspoort.
    pi_77562701
    Even een vraagje. Ik heb zaterdag een stop in Chicago. Ik heb het ESTA formulier al ingevuld online en er kwam te staan dat ik toestemming heb om te reizen. Heb dit niet geprint dus neem aan dat ik niks hoef te laten zien bij aankomst? Moet ik verder nog iets doen? Ben alleen in Amerika geweest als ik vanuit Canada kwam en nog nooit met het vliegtuig.
      Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 19:54:54 #27
    45833 crew  Fogel
    pi_77564113
    Je moet nog steeds die groene en witte formulieren invullen in het vliegtuig en daar afgeven. Heel die ESTA is me verder niks over gevraagd (is toch aan het paspoort gekoppeld, en dat lezen ze uit bij aankomst en zullen dan vast de ESTA-info op hun scherm krijgen).
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    pi_77564514
    quote:
    Op dinsdag 2 februari 2010 19:54 schreef Fogel het volgende:
    Je moet nog steeds die groene en witte formulieren invullen in het vliegtuig en daar afgeven. Heel die ESTA is me verder niks over gevraagd (is toch aan het paspoort gekoppeld, en dat lezen ze uit bij aankomst en zullen dan vast de ESTA-info op hun scherm krijgen).
    OK, bedankt Hoef ik me daar niet meer druk om te maken.
    pi_77575668
    Ik ben van plan in november naar Australie te gaan.
    Op www.vliegtickets.nl heb ik me georienteerd op de tickets retour Amsterdam - Sydney.
    2 weken geleden was een ticket ¤ 778,- en nu ik wilde boeken ¤ 1149,.

    Wel lomp dat in 2 weken de prijs van een vlucht over 9 maanden opeens bijna ¤400,- duurder wordt.
    Ik wist wel dat ze in de loop vd tijd duurder werden, maar zo veel....
    pi_77580405
    quote:
    Op dinsdag 2 februari 2010 23:36 schreef Tornadovis het volgende:
    Ik ben van plan in november naar Australie te gaan.
    Op www.vliegtickets.nl heb ik me georienteerd op de tickets retour Amsterdam - Sydney.
    2 weken geleden was een ticket ¤ 778,- en nu ik wilde boeken ¤ 1149,.

    Wel lomp dat in 2 weken de prijs van een vlucht over 9 maanden opeens bijna ¤400,- duurder wordt.
    Ik wist wel dat ze in de loop vd tijd duurder werden, maar zo veel....
    Voor de prijs van 778,- zijn vaak maar een paar stoelen beschikbaar. Net in die 2 weken heeft iemand anders die stoelen voor je neus ingepikt.

    Gewoon een dagje eerder of later proberen (wil nog weleens helpen).
    Honey ! Take me drunk, i am home !
      woensdag 3 februari 2010 @ 13:43:20 #31
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_77589309
    quote:
    Op woensdag 3 februari 2010 08:38 schreef LangeTabbetje het volgende:

    [..]

    Voor de prijs van 778,- zijn vaak maar een paar stoelen beschikbaar. Net in die 2 weken heeft iemand anders die stoelen voor je neus ingepikt.

    Gewoon een dagje eerder of later proberen (wil nog weleens helpen).
    En mocht je er op de Nederlandse websites met vertrek uit Amsterdam niet uitkomen, kijk dan bij ticketaanbieders uit de UK met vertrek vanaf London, want juist vanaf de UK zijn regelmatig aanbiedingen naar OZ!
    Let op, die budgetaanbiedingen van 778 zijn in principe alleen retourtjes welke je binnen een maand moet gebruiken, als je voor langere tijd gaat zit je in de duurdere tariefklasse. Dat is trouwens niet alleen maar nadelig, als je in de duurdere ticketklasse zit zijn er meestal ook mogelijkheden tot wijzigen van de vliegtickets, wat natuurlijk handig is als je voor langere tijd weg zal gaan.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_77600536
    Ik vlieg binnenkort:

    vanaf Amsterdam -> Parijs (CDG) met Air France
    Parijs (CDG) -> Johannesburg met Air France
    Johannesburg -> Port Elizabeth met British Airways

    Nu heb ik wel eerder een transfer gehad maar dat was er slechts 1. Aangezien het nu om 2 keer overstappen met 2 verschillende maatschappijen gaat, vraag ik me af hoe dit gaat met mijn bagage.
    Ik neem aan dat ze in AMS doorlabelen voor JHB maar gebeurt dat ook voor PLZ of moet ik in JHB m'n bagage ophalen en opnieuw inchecken voor m'n vlucht naar PLZ?
    pi_77604849
    quote:
    Op woensdag 3 februari 2010 18:41 schreef Earry het volgende:
    Nu heb ik wel eerder een transfer gehad maar dat was er slechts 1. Aangezien het nu om 2 keer overstappen met 2 verschillende maatschappijen gaat, vraag ik me af hoe dit gaat met mijn bagage.
    Ik neem aan dat ze in AMS doorlabelen voor JHB maar gebeurt dat ook voor PLZ of moet ik in JHB m'n bagage ophalen en opnieuw inchecken voor m'n vlucht naar PLZ?
    Probleem is niet zo dat het twee verschillende maatschappijen zijn, maar voor 2 verschillende allianties die normaal niet met elkaar samenwerken. Heb je dit als 1 ticket geboekt? Dan zou het kunnen dat het doorgestuurd wordt en dat je niet opnieuw hoeft in te checken.
    Kijk op Schiphol goed welk label er op je koffer wordt gedaan JHB of PLZ en hoeveel boardingcards je krijgt en voor welke vluchten. Je zal het ook uitgelegd krijgen aan de balie. Ik vermoed dat je in ieder geval langs de transferbalie op JHB moet.
    pi_77606067
    quote:
    Op woensdag 3 februari 2010 20:23 schreef DutchTrain het volgende:

    [..]

    Probleem is niet zo dat het twee verschillende maatschappijen zijn, maar voor 2 verschillende allianties die normaal niet met elkaar samenwerken.
    Dat bedoelde ik eigenlijk ook. Binnen dezelfde alliantie is het geen probleem maar daar buiten heb ik geen ervaring.
    quote:
    Op woensdag 3 februari 2010 20:23 schreef DutchTrain het volgende:

    [..]Heb je dit als 1 ticket geboekt?
    Ja. Sterker nog, als ik inlog op de Air France site om mijn boeking te controleren, staat daar ook de BA vlucht op.. zou het kunnen dat BA deze uitvoert namens Air France?
    pi_77611096
    quote:
    Op woensdag 3 februari 2010 20:49 schreef Earry het volgende:
    Ja. Sterker nog, als ik inlog op de Air France site om mijn boeking te controleren, staat daar ook de BA vlucht op.. zou het kunnen dat BA deze uitvoert namens Air France?
    Zou best kunnen natuurlijk. Ik denk dan ook dat je bagage ook wel door zal gaan in één keer. Wel bijzonder dat je straks een Skyteam boardingcard voor een BA vlucht hebt
    pi_77614239
    quote:
    Op woensdag 3 februari 2010 20:49 schreef Earry het volgende:
    Ja. Sterker nog, als ik inlog op de Air France site om mijn boeking te controleren, staat daar ook de BA vlucht op.. zou het kunnen dat BA deze uitvoert namens Air France?
    Het woord 'namens' is niet geheel van toepassing. Air France heeft die laatste vlucht bij BA ingekocht, omdat Air France zelf noch een Skyteam partner blijkbaar niet op Port Elizabeth vliegen en jou toch als klant wilden binnenhalen voor die 2 duurdere vluchten.

    Het boekingssysteem regelt dit automatisch omdat Air France en BA een zgn. Interlining Agreement hebben. Dit betekent ook dat je bagage automatisch wordt doorgestuurd. Tenzij je in Johannesburg 'de grens oversteekt' en de douane je daar tegelijk met je baggage wil kontroleren, maar in dat geval kan geen enkele maatschappij doorlabelen.

    De vlucht van Johannesburg naar Port Elizabeth wordt waarschijnlijk door Comair Limited uitgevoerd: de lokale partner van BA. Begint het vluchtnummer met MN ?

    Binnen de luchtvaartallianties Skyteam, Open World en Star Alliance hebben alle deelnemers (vziw) onderling een Interlining Agreement. Maar ook los van deze allianties sluiten de meeste maatschappijen Interlining Agreements met zoveel mogelijk andere maatschappijen. Het voordeel van samenwerken is bij het tickets verkopen en de bagage doorlabelen groter dan het voordeel van harde concurrentie. Alleen sommige low cost maatschappijen houden zich buiten alle Interlining Agreements.
    pi_77620720
    quote:
    Op woensdag 3 februari 2010 22:38 schreef DutchTrain het volgende:

    [..]

    Zou best kunnen natuurlijk. Ik denk dan ook dat je bagage ook wel door zal gaan in één keer. Wel bijzonder dat je straks een Skyteam boardingcard voor een BA vlucht hebt
    Gebeurt best vaak. Ik vlieg vaak een dagje op en neer naar Nederland en krijg dan beide boarding cards van mijn secretaresse bij vertrek. Echter, soms vlieg ik heen BA en terug KLM (of andersom). Dan krijg ik echter toch twee boarding cards van dezelfde maatschappij (degene die de heen vlucht doet).
    "Winners never quit, 'cause quitters never win"
    "Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
    pi_77627654
    quote:
    Op woensdag 3 februari 2010 23:48 schreef jaco het volgende:

    De vlucht van Johannesburg naar Port Elizabeth wordt waarschijnlijk door Comair Limited uitgevoerd: de lokale partner van BA. Begint het vluchtnummer met MN ?
    Klopt! Daar heb ik ook al eerder mee gevlogen, toen 'voor' Kulula.
    quote:
    Op woensdag 3 februari 2010 23:48 schreef jaco het volgende:Binnen de luchtvaartallianties Skyteam, Open World en Star Alliance hebben alle deelnemers (vziw) onderling een Interlining Agreement. Maar ook los van deze allianties sluiten de meeste maatschappijen Interlining Agreements met zoveel mogelijk andere maatschappijen. Het voordeel van samenwerken is bij het tickets verkopen en de bagage doorlabelen groter dan het voordeel van harde concurrentie. Alleen sommige low cost maatschappijen houden zich buiten alle Interlining Agreements.
    Kijk, weer wat geleerd, dankje voor het uitgebreide antwoord
    pi_77664195
    Iemand heeft mij ooit een link gegeven naar de seat availability voor een bepaalde vlucht. Kan iemand mij die nogmaals geven, ben 'm kwijt...?
    pi_77664708
    quote:
    Op vrijdag 5 februari 2010 12:04 schreef EddyAlbena het volgende:
    Iemand heeft mij ooit een link gegeven naar de seat availability voor een bepaalde vlucht. Kan iemand mij die nogmaals geven, ben 'm kwijt...?
    Het staat gewoon in de OP Hoe weet ik hoe vol het vliegtuig zit?
    Kijk op www.seatcounter.com.
    Honey ! Take me drunk, i am home !
    pi_77664892
    quote:
    Op vrijdag 5 februari 2010 12:19 schreef LangeTabbetje het volgende:

    [..]

    Het staat gewoon in de OP Hoe weet ik hoe vol het vliegtuig zit?
    Kijk op www.seatcounter.com.


    Excuus en bedankt!
    pi_77694881
    Ik heb een vraagje, ik heb via vliegtickets.nl gisteravond 2 stoelen gereserveerd(lijkt wel een bioscoop) voor een reis naar Londen aankomende dinsdag, echter ik heb voor mijn medepassagier per ongeluk het verkeerde geslacht ingevuld, hier kwam ik pas achter na het ontvangen van mijn e-ticket.
    Nu is mijn vraag; gaan ze hier moeilijk over doen? Of moet ik redelijk veel geld betalen om het te laten wijzigen? Óf doen ze niet heel moeilijk zolang de naam maar overeenkomt met de naam in het paspoort?
    Vliegmaatschappij is Easyjet.
    Bvd
    pi_77695362
    quote:
    Op zaterdag 6 februari 2010 06:02 schreef Elirosenau het volgende:
    Ik heb een vraagje, ik heb via vliegtickets.nl gisteravond 2 stoelen gereserveerd(lijkt wel een bioscoop) voor een reis naar Londen aankomende dinsdag, echter ik heb voor mijn medepassagier per ongeluk het verkeerde geslacht ingevuld, hier kwam ik pas achter na het ontvangen van mijn e-ticket.
    Nu is mijn vraag; gaan ze hier moeilijk over doen? Of moet ik redelijk veel geld betalen om het te laten wijzigen? Óf doen ze niet heel moeilijk zolang de naam maar overeenkomt met de naam in het paspoort?
    Vliegmaatschappij is Easyjet.
    Bvd
    Binnen 24 uur contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij of met cheaptickets om te laten herstellen, want anders kom je met je boardingcard niet langs de beveilliging op Schiphol of de Londense luchthaven.
      zaterdag 6 februari 2010 @ 14:50:06 #44
    43642 Bayswater
    What'sYourFunctionInLife?
    pi_77702879
    Zal vast weleens langs zijn gekomen. Een vliegticketgarantie voor Delta of Continental, is dat nutteloos of kunnen ze plots omvallen?
    Life lies a slow suicide
    Orthodox dreams and symbolic myths
    From feudal serf to spender
    This wonderful world of purchase
    pi_77707544
    quote:
    Op zaterdag 6 februari 2010 14:50 schreef Bayswater het volgende:
    Zal vast weleens langs zijn gekomen. Een vliegticketgarantie voor Delta of Continental, is dat nutteloos of kunnen ze plots omvallen?
    Naar mijn idee niet echt noodzakelijk, maar als het een dure vlucht en je laatste spaargeld is dan moet je het misschien wel doen. Tot nog toe zijn alleen enkele low-cost airlines failliet gegaan, maar dat was ook al aan te zien komen. En de voorwaarden van de verzekering zijn ook niet echt uitgebreid dat je er ook echt iets aan hebt.
      zaterdag 6 februari 2010 @ 18:13:04 #46
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_77708642
    quote:
    Op zaterdag 6 februari 2010 17:37 schreef DutchTrain het volgende:

    [..]

    Naar mijn idee niet echt noodzakelijk, maar als het een dure vlucht en je laatste spaargeld is dan moet je het misschien wel doen. Tot nog toe zijn alleen enkele low-cost airlines failliet gegaan, maar dat was ook al aan te zien komen. En de voorwaarden van de verzekering zijn ook niet echt uitgebreid dat je er ook echt iets aan hebt.
    Sterker nog, die vliegticketverzekeringen zijn gewoon een grote scam, want (de meeste) low-cost maatschappijen en bijvoorbeeld Alitalia vallen buiten de dekking, evenals maatschappijen welke bijvoorbeeld onder de chapter 11 vallen.
    En het wordt zo mooi omschreven bij sommige reisorganisaties welke aangeven dat ze deze verzekering aanbieden om de consument te beschermen, zij krijgen gewoon commissie over die verzekering. Ik heb wel eens een mooie mailwisseling gehad met zo'n organisator welke de vliegticketverzekering gewoon aanbood voor een vlucht van Alitalia, terwijl die helemaal niet onder de dekking valt, het probleem was hier vooral dat de vliegticketverzekering verplicht was als je daar een ticket kocht. (Inmiddels is dat nu niet meer zo, aangezien ze het nu weer optioneel hebben gemaakt).

    Of je het wilt aanschaffen moet je natuurlijk zelf weten, lees wel de voorwaarden goed door, want je krijgt wellicht je geld wel terug, tot een maximaal bedrag, maar dan heb je nog geen nieuwe tickets, dus hoewel je wellicht wel geld terug krijgt kost het je nog steeds zelf geld. (Want nieuwe tickets op het laatste moment zijn natuurlijk aanmerkelijk duurder).
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
      dinsdag 9 februari 2010 @ 01:19:18 #47
    43642 Bayswater
    What'sYourFunctionInLife?
    pi_77794925
    Tickets New York geboekt.
    Wel eerst met de trein van Antwerpen naar Schiphol, maarja je moet wat doen voor die 200 euro besparing. Eigenlijk te idioot voor woorden dat je een verplichte treinreis moet maken daarvoor.
    Life lies a slow suicide
    Orthodox dreams and symbolic myths
    From feudal serf to spender
    This wonderful world of purchase
    pi_77795193
    quote:
    Op dinsdag 9 februari 2010 01:19 schreef Bayswater het volgende:
    Tickets New York geboekt.
    Wel eerst met de trein van Antwerpen naar Schiphol, maarja je moet wat doen voor die 200 euro besparing. Eigenlijk te idioot voor woorden dat je een verplichte treinreis moet maken daarvoor.


    Hebben we dr weer 1 die dr geen flikker van begrijpt
    "An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
      dinsdag 9 februari 2010 @ 08:35:23 #49
    43642 Bayswater
    What'sYourFunctionInLife?
    pi_77796696
    quote:
    Op dinsdag 9 februari 2010 01:48 schreef Probably_on_pcp het volgende:

    [..]



    Hebben we dr weer 1 die dr geen flikker van begrijpt
    Puur uit concurrentieoogpunt met Zaventem, zoiets wat Engelsen met Schiphol hebben. Maar wat begrijp ik er niet aan als ik zeg dat in feite krom is? Dat anders heel Nederland via Antwerpen gaat boeken als je niet daar verplicht hoeft op te stappen begrijpt mijn grootje ook.

    [ Bericht 0% gewijzigd door Bayswater op 09-02-2010 12:57:26 ]
    Life lies a slow suicide
    Orthodox dreams and symbolic myths
    From feudal serf to spender
    This wonderful world of purchase
      dinsdag 9 februari 2010 @ 19:20:51 #50
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_77818969
    quote:
    Op dinsdag 9 februari 2010 01:48 schreef Probably_on_pcp het volgende:

    [..]



    Hebben we dr weer 1 die dr geen flikker van begrijpt
    Hebben we er weer 1 die niet snapt dat het beschermen van de markt echt niet meer van deze tijd is, en niet wil begrijpen dat de krampachtige strohalm waar de maatschappijen zich aan vastklampen uiteindelijk niet zal kunnen blijven bestaan.

    Want dat vliegen in vluchtvolgorde klinkt allemaal heel logisch, als je later instapt of eerder uitstapt en je geeft dat bij het inchecken aan heeft dat geen nadelige gevolgen voor de vluchtuitvoering, en daarnaast vanuit een milieu-oogpunt moeten die intra-europese vluchten teruggebracht worden, zeker gezien de bezetting op veel van die vluchten.
    Het is daarnaast onzin dat je geen markten buiten je eigen thuismarkt kunt creëren, je zou je product aantrekkelijker kunnen maken zodat je niet hoeft te concurreren op prijs, wanneer je dat wel doet moet je op de koop toenemen dat de passagier steeds handiger wordt en via andere markten goedkopere vliegtickets koopt.
    Verandering in de markt is niet altijd negatief voor de maatschappij, het schept ook een hoop nieuwe kansen op de markt.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')