abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156287605
Ik ga binnenkort een lange afstandsvlucht maken. Ben gewezen op vliegen middels een overstap elders, ik kan een directe vlucht op korte termijn helaas niet betalen. Ik wil naar Korea (Seoul) vliegen en dan heb ik de volgende opties:

Vanaf Rotterdam:
Turkish Airlines: Rotterdam - Istanbul - Seoul
British Airways: Rotterdam - van City - naar Heathrow (da's kut :{ ) - Seoul

Vanaf Amsterdam:
Meer mogelijkheden en vliegen (met overstap) met Emirates, Alitalia, Cathay en Etihad voor een propere prijs.

Vanaf welk vliegveld zouden jullie vliegen als het om een lange afstandsvlucht gaat?

Zestienhoven is maar een ritje met de metro voor mij aangezien ik zelf in Rotterdam woon en kan ik er in 20 minuten zijn.
Ook zijn de tax free mogelijkheden minder (slof sigaretten kan nog wel), maar je bent letterlijk in een kwartier aan jouw gate.

Schiphol wordt weer een uur of meer reizen, en gaat ook weer eeuwen duren bij security.

Iemand trouwens ervaring met Turkish Airlines (lange afstandsvlucht)?
  dinsdag 22 september 2015 @ 00:35:36 #2
444982 okedoei
No pain no gain
pi_156287629
Amsterdam Schiphol _O_
Rotterdam :')
United States of America _O_
pi_156287639
Via Istanbul is prima toch. Zou verder vooral kijken naar prijs. Je bent toch dag aan het reizen, dan is uurtje langer niet zo erg
pi_156287656
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 september 2015 00:35 schreef okedoei het volgende:
Amsterdam Schiphol _O_
Rotterdam :')
Rotterdam is echt flex hoor. Voor Europese vluchten iig. Met intercontinentale vluchten heb ik mijn twijfels, vandaar mijn topic.
pi_156287728
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 00:36 schreef Adames het volgende:
Via Istanbul is prima toch. Zou verder vooral kijken naar prijs. Je bent toch dag aan het reizen, dan is uurtje langer niet zo erg
Ja, daarom. Maar heb mijn twijfels vanaf waar ik zou moeten vliegen, aangezien ik nooit vanaf Rotterdam ben vertrokken voor een lange afstandsvlucht. En of het veel uitmaakt.
  One tough cookie dinsdag 22 september 2015 @ 01:38:13 #6
169210 liesje1979
pi_156288330
Geen ervaring met lange vluchten maar vanaf Rotterdam vliegen. _O_
Maar hoezo is de afstand bepalend als vertrekvlucht? Voor een tussenlanding kan ik het nog begrijpen?
pi_156288863
Ik zie het probleem niet? Je zegt zelf dat Rotterdam dichtbij is en waarschijnlijk minder druk dan Amsterdam, dus waarom zou je dan in godsnaam naar Amsterdam gaan? Voor een tax free slof sigaretten?

Overigens lijkt mij dat de prijs en de reis zelf (aantal keren overstappen etc) de beslissende factor zouden moeten zijn.
pi_156289229
Het gaat er meer om of ik in Rotterdam mij ook goed kan voorbereiden voor een lange afstandsvlucht, welke in Schiphol 100% gaat lukken. Er zijn geen lounges (meervoud), geen McDonalds/Starbucks/de miljoenste electronicazaak of zelfs een rookhok. (Maar je mag roken op het panoramadak *O*)

En bij deze is de vraag of het uitmaakt van welk vliegveld jij vertrekt voor het type vlucht.
  Eindredactie Games dinsdag 22 september 2015 @ 08:05:20 #9
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_156289236
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 08:03 schreef CudiKid het volgende:
Het gaat er meer om of ik in Rotterdam mij ook goed kan voorbereiden voor een lange afstandsvlucht, welke in Schiphol 100% gaat lukken.

En bij deze is de vraag of het uitmaakt van welk vliegveld jij vertrekt voor het type vlucht.
wat moet je er aan voorbereiden? Het enige wat je moet doen is bij de gate staan.
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_156289244
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 08:05 schreef donald_dick het volgende:

[..]

wat moet je er aan voorbereiden? Het enige wat je moet doen is bij de gate staan.
Dat is waar, bedoelde meer qua inspanning en de voldoende faciliteiten.
Met Europese vluchten was het altijd lekker rap en kwam ik er nooit eerder aan dan 1 uur voor vertrek.
pi_156289303
Geen ervaring met langeafstandsvluchten vanaf zestienhoven, maar voor europese vluchten vond ik het ideaal. Lekker kleinschalig :)

En ja, je kan er eten en drinken kopen en ook zitten.

Ik zou gewoon naar de prijs kijken (wel vervoer naar schiphol meetellen!) en het aantal keer overstappen.

Wat is er mis met Heathrow btw? Ik ben er 2x over wezen stappen op een vlucht naar en van Los Angeles, en vond het niet wezenlijk anders dan overstappen in Parijs, Brussel of Orlando :)

Sinds wanneer gaat de metro btw tot aan R'dam airport?
Voor wat foto's, kijk hier
pi_156289358
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 08:16 schreef polariteit het volgende:
Geen ervaring met langeafstandsvluchten vanaf zestienhoven, maar voor europese vluchten vond ik het ideaal. Lekker kleinschalig :)

En ja, je kan er eten en drinken kopen en ook zitten.

Ik zou gewoon naar de prijs kijken (wel vervoer naar schiphol meetellen!) en het aantal keer overstappen.

Wat is er mis met Heathrow btw? Ik ben er 2x over wezen stappen op een vlucht naar en van Los Angeles, en vond het niet wezenlijk anders dan overstappen in Parijs, Brussel of Orlando :)

Sinds wanneer gaat de metro btw tot aan R'dam airport?
Dan wordt het Zestienhoven als ik naar de prijs en reis kijk :)

Met metro E naar station Meijersplein (wordt ook omgeroepen dat je daar kan uitstappen voor Rotterdam Airport), en dan 1 halte met bus 33 of de RET Airport Shuttle (10 minuten frequentie met elke bus naar RTM)

[ Bericht 1% gewijzigd door CudiKid op 22-09-2015 08:42:26 ]
  Eindredactie Games dinsdag 22 september 2015 @ 08:40:23 #13
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_156289521
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 08:24 schreef CudiKid het volgende:

[..]

Dan wordt het Zestienhoven als ik naar de prijs kijk :)

Met metro E naar station Meijersplein (wordt ook omgeroepen dat je daar kan uitstappen voor Rotterdam Airport), en dan 1 halte met bus 33 of de RET Airport Shuttle (10 minuten frequentie met elke bus naar RTM)
Nou, dan ben je er toch uit. Kun je meer besteden op vakantie :P
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_156290957
Aankomen op city en vertrekken van Heathrow kost je een halve dag, hou daar even rekening mee. Verder zou ik persoonlijk liever met Emirates of Cathay vliegen dan met Turkish, als het prijsverschil klein is. Turkish is niet slecht hoor, maar Emirates is toch wel even een stukje beter.
pi_156291067
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 00:37 schreef CudiKid het volgende:

[..]

Rotterdam is echt flex hoor. Voor Europese vluchten iig. Met intercontinentale vluchten heb ik mijn twijfels, vandaar mijn topic.
Er is verder niets anders aan dan je eigen instelling toch? ;) De eerste vlucht (al dan niet naar Londen of Istanbul) blijft toch precies hetzelfde. De wachtruimtes en faciliteiten zijn hetzelfde, de security is gelijk. Het enige verschil is dat je dan weet dat je 15 uur aan het reizen zal zijn ipv. 2-4 uur. Dat zeggende zou ik persoonlijk altijd kiezen voor de kleinere luchthaven wanneer prijs/totale reistijd ongeveer hetzelfde zal zijn.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_156295091
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 08:03 schreef CudiKid het volgende:
Het gaat er meer om of ik in Rotterdam mij ook goed kan voorbereiden voor een lange afstandsvlucht, welke in Schiphol 100% gaat lukken. Er zijn geen lounges (meervoud), geen McDonalds/Starbucks/de miljoenste electronicazaak of zelfs een rookhok. (Maar je mag roken op het panoramadak *O*)

En bij deze is de vraag of het uitmaakt van welk vliegveld jij vertrekt voor het type vlucht.
Het zou me werkelijk worst wezen of er een Mac is of niet...

Ik zou altijd kiezen voor het vliegveld dat makkelijker te bereiken is. In jouw geval Rotterdam; geen gestress of de treinen wel rijden (vaak genoeg wisselstoring of problemen in de Schipholtunnel) want je bent zo met de metro op Rotterdam. Als je met de auto gaat is Schiphol fucking duur en dan moet je ook nog eens lang lopen. Heb je geen last van op Rotterdam; goedkoop parkeren en zowat voor de deur. Bovendien loop je op Rotterdam (bij terugkeer) niet de kans dat je vanaf de Polderbaan 3 uur moet taxi'en naar de gate. Tevens heb je op Rotterdam ook wel een restaurant / bar waar je relaxed kan zitten met een koffie of een bier.

Rotterdam - City - Heathrow - Istanbul zou ik zeker niet doen. Eerst met de DLR naar Bank, dan central line naar Holborn en vanaf daar met de picadilly line naar Heathrow. Alleen de netto reis ben je al ruim anderhalf uur aan kwijt.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2015 13:37:48 ]
pi_156295849
Vliegen met Turkish. Vergeet niet dat je met Turkish al de goede kant op vliegt. Met British moet je eerst een uur terug vliegen, overstappen naar een ander vliegveld en dan weer een uur onderweg om over je startpunt te vliegen. Tegen die tijd zit je al lang en breed in Istanbul :')
pi_156296176
Persoonlijk zou mijn voorkeur uitgaan naar Zestienhoven, als je er, zoals jij (en ook ik) in de buurt woont. Minder tijd nodig om in te checken. Auto kan je voor de deur parkeren. Als je terug komt heb je snel je bagage en sta je dus ook zo weer buiten. Je hebt natuurlijk minder faciliteiten, maar als je toch minder tijd op het vliegveld hoeft door te brengen, dan is dat ook al weer wat minder belangrijk.

Ik zou alleen voor Schiphol kiezen als je direct kan vliegen of het prijsverschil groot is. Als jij toch al naar vluchten met een overstap kijkt, dan boeit dat dus ook al minder.
  dinsdag 22 september 2015 @ 14:45:16 #19
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_156296693
Zestienhoven is natuurlijk prettiger dan Schiphol.

Via Istanbul kun je tax free shopping natuurlijk daar doen, bovendien hoef je vermoedelijk niet van vliegveld te wisselen (indien de vervolgvlucht van SAW gaat zou ik het niet doen). De British Airways is natuurlijk extreem kut vanwege de transfer LCY-LHR, maar als je London - Seoul dan 1 lange nachtvlucht hebt is het natuurlijk wel prettig. Zeker als je Economy Plus of Business zou vliegen of als Turkish je een gebroken nacht geeft.

Vanaf Rotterdam naar City vliegen ook vaak bijzondere vliegtuigen, CityJet bijv met de Fokker 50. Echter zul je vermoedelijk de BA vlucht hebben met een Embraer 170 of een Avro RJ85.

Tax Free Shopping in London is natuurlijk duurder dan in IST, vooral door de veel te dure pond.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_156305379
:) Ik snap de vraagstelling van TS wel, want vertrekken vanaf Rotterdam is niet hetzelfde als vertrekken vanaf Schiphol, en bij een lange afstandsvlucht wil je, ik in ieder geval wel, nog wel even wat rondlopen.

Maar TS ziet het verkeerd, je gaat vanaf Rotterdam gewoon voor een korte (Europese) vlucht om op de overstapluchthaven uiteindelijk in een ander toestel terecht te komen, op die overstapluchthaven is dan ook het moment dat je daadwerkelijk aan de lange afstandsvlucht begint en in een groot toestel stapt, op Rotterdam zal het een relatief klein toestel zijn. Op de overstapluchthaven kan je dan ook het 'gevoel' krijgen dat je daadwerkelijk ver gaat vliegen.

Ik ben niet zo'n heel grote fan van Rotterdam, in der loop der jaren enkele keren mee gevlogen als prijs of tijden goed waren, maar voor een korte Europese vlucht niet zo gek, en tja, er is één baan dus de aanvliegroute is nagenoeg hetzelfde, en de tijd om na de gate te taxiën is ook klein, maar de paspoortcontrole op zo'n provinciale luchthaven is bij binnenkomst van een vlucht eigenlijk ontoereikend, en de kans op controle van douane bij jouw vlucht is wat groter doordat men de rest van de dag wat minder te doen heeft.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_156347109
Ligt er aan waar je hoelang moet wachten tijdens je overstap.
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_156347851
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 20:47 schreef ozzietukker het volgende:
de kans op controle van douane bij jouw vlucht is wat groter doordat men de rest van de dag wat minder te doen heeft.
dat is wel een goed punt inderdaad...
pi_156349258
Bedankt voor de reacties iedereen, ik ga hier zeker wat aan hebben :)
Rotterdam it is, qua prijs is het gelijk aan Amsterdam door Turkish Airlines, Lufthansa en British Airways. Turkish Airlines via Rotterdam is zelf 30 euro goedkoper dan via Schiphol.

quote:
6s.gif Op donderdag 24 september 2015 13:12 schreef Nielsch het volgende:

[..]

dat is wel een goed punt inderdaad...
Zuid-Korea is geen China, Thailand of Indonesië (ben eerder 2x geweest, via Schiphol :+ ) dus illegale/wacky souvenirs zal het niet worden. Wel de max waarde die je mee mag nemen zal een issue worden, maar dat zal wel goed komen.
  donderdag 24 september 2015 @ 15:43:10 #24
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_156350798
De kans dat je op Rotterdam controle krijgt is ook niet groter dan op Schiphol. Daar geloof ik niet in. Douane plant gewoon capaciteit op basis van vluchten en heeft dezelfde richtlijnen als op Schiphol. In Rotterdam mogen vluchten uit Curacao enzo niet landen, omdat ze die niet aankunnen, maar wat mag landen kunnen ze aan en douane gaat echt niet uit verveling een paar mensen eruit pikken. Als ze zich vervelen trekken ze zich terug naar de koffieautomaat en zie je niks van ze.

Vlieg je op Amsterdam vanaf Aruba, dan heb je een grote kans op controle en op Amsterdam vanaf Aruba via Miami een veel kleinere kans. Op Rotterdam krijg je echter op basis van schengen of niet schengen een type steekproef en als je wil smokkelen moet je het via München doen. München controleert je koffer niet en in Rotterdam kom je via Schengen aan en heeft dus niemand aandacht voor je.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_156359893
quote:
99s.gif Op donderdag 24 september 2015 15:43 schreef XL het volgende:
De kans dat je op Rotterdam controle krijgt is ook niet groter dan op Schiphol. Daar geloof ik niet in. Douane plant gewoon capaciteit op basis van vluchten en heeft dezelfde richtlijnen als op Schiphol. In Rotterdam mogen vluchten uit Curacao enzo niet landen, omdat ze die niet aankunnen, maar wat mag landen kunnen ze aan en douane gaat echt niet uit verveling een paar mensen eruit pikken. Als ze zich vervelen trekken ze zich terug naar de koffieautomaat en zie je niks van ze.

Vlieg je op Amsterdam vanaf Aruba, dan heb je een grote kans op controle en op Amsterdam vanaf Aruba via Miami een veel kleinere kans. Op Rotterdam krijg je echter op basis van schengen of niet schengen een type steekproef en als je wil smokkelen moet je het via München doen. München controleert je koffer niet en in Rotterdam kom je via Schengen aan en heeft dus niemand aandacht voor je.
In München kan er controle plaats op handbagage bij de gate op het moment van binnenkomst. En hoewel ik in principe altijd kan doorlopen heb ik dat nu toch al een aantal keer meegemaakt, moet worden gezegd dat dit op zogenoemde risicovluchten was.

Ik snap wat je bedoelt met dezelfde richtlijnen, maar als je een beetje regelmatig vliegt dan weet je hoe je op Schiphol 'de kans op controle' nog wat kunt verkleinen door nu niet direct de uitgang te nemen als de plek waar de bagage op de bagageband komt, want de plek waar de bagage op de band komt bepaalt ook de aandacht van de douane bij die betreffende uitgang. Derhalve zal bij een Turkish Airlines vlucht op Rotterdam waar één uitgang is die aandacht volledig daar naar uit kunnen gaan naar het 'profiel' waar men naar op zoek is.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')