quote:Vergulde pieten leiden opnieuw tot discussie
Ook tijdens de zomermaanden blijft de discussie over Zwarte Piet de gemoederen bezighouden. De Bijenkorf maakte maandag bekend dat de bekende klimpieten, die traditioneel voor en tijdens de feestdagen de lichthal van de Bijenkorfvestiging in Amsterdam sieren, worden verguld.
Ook in de filialen in Den Haag, Utrecht en Amstelveen zijn vanaf dit jaar vergulde klimpieten aanwezig. Zwarte Piet is voor winkelketens een heikel onderwerp geworden sinds de kindervriend door een deel van de bevolking wordt geassocieerd met discriminatie en racisme. Volgens de Bijenkorf is de aanpassing een gevolg van de nieuwe strategie.
De tegenstanders van Zwarte Piet hebben gemengde gevoelens na het besluit van de Bijenkorf. Ze vinden het goed nieuws dat de Bijenkorf de traditionele klimpiet goudkleurig maakt, maar betreuren het dat het bedrijf niet toegeeft dat Zwarte Piet stereotyperend is. ,,Ze verschuilen zich nu achter het argument dat het past binnen het nieuwe winkelbeleid en daarmee nemen ze hun verantwoordelijkheid niet", zei een woordvoerder van de Stichting Nederland Wordt Beter maandag in een reactie.
Het zou de winkelketen volgens de zegsman sieren als ze de verandering op een manier hadden aangekondigd die ,,inspirerend is voor andere multinationals". ,,We staan nog niet te juichen, eerst zien en dan geloven."
De winkelketen V&D gaat wat betreft zijn reclame-uitingen en winkelversiering de lijn zal volgen van het Sinterklaasjournaal. ,,Wat het Sinterklaasjournaal toelaatbaar vindt, dat vinden wij ook kunnen", aldus een woordvoerder van V&D.
V&D zal vermoedelijk moeten wachten tot november, als de eerste uitzending van het Sinterklaasjournaal begint. Voor die tijd houdt het NTR-programma de verhaallijn zoals gebruikelijk namelijk geheim.
10-8-2015 nog lang geduurd of op het juiste moment?quote:Blokker houdt gewoon roetzwarte Pieten
Huishoudketen Blokker zegt de 'discussie' rond Sinterklaas en dan vooral Zwarte Piet te volgen. "Wij sluiten aan bij hoe kinderen het feest zelf beleven. Die zien Piet als hulp van de sint en kan van allerlei afkomst zijn. De zwarte kleur heeft hij gekregen van roet in de schoorsteen."
Die nuchtere en verbazingwekkend simpele beredenering maakt korte metten met veel argumenten. "Piet blijft bij ons in elk geval bestaan. Maar we blijven weg van bepaalde stereotiepen als dikke lippen en oorbellen", zegt een woordvoerster van de keten tegenover Powned nieuws.
Ook Intertoys en Bart Smit vallen onder de mantel van Blokker, die hiermee duidelijk de kant kiest van de relevante partij hierin; de kinderen.
Gisteren nog maakte De Bijenkorf bekend de iconische klimpieten niet langer zwart te maken. Vanaf dit jaar zullen de Pieten opeens goudgekleurd zijn. Voor de anti-pieten is dat een goed begin, maar ze zullen de Bijenkorf mogelijk alsnog verketteren omdat het concern er niet expliciet bij heeft gezegd dat Zwarte Piet stereotyperend zou zijn.
V&D heeft aangegeven de beslissing te laten bij het Sinterklaasjournaal en zich aan die verhaallijn aan te passen.
En de pieten wit?quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 12:48 schreef WhateverWhatever het volgende:
Maak dit jaar de Sinterklaas zwart!
Dat is vorig jaar al gedaan als je sinterklaasjournaal hebt gevolgdquote:Op dinsdag 11 augustus 2015 12:48 schreef WhateverWhatever het volgende:
Maak dit jaar de Sinterklaas zwart!
Een Zwarte Klaas past ook prima in de traditie, maar dan wel met een Zwarte Piet.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 12:58 schreef F1gamer het volgende:
[..]
Dat is vorig jaar al gedaan als je sinterklaasjournaal hebt gevolgd
[ afbeelding ]
imo niet op deze manier, toen ik opgroeide was een zwarte klaas idd niet iets om over naar huis te chrijven, dat kwam omdat klaas niet geschminked werd en soms werd hij gespeeld door een neger, piet daarentegen was altijd zwart, ook als hij werd gespeeld door een neger ... daarom is het zwarte pietquote:Op dinsdag 11 augustus 2015 13:41 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Een Zwarte Klaas past ook prima in de traditie, maar dan wel met een Zwarte Piet.
quote:Blokker laat Piet zwart als schoorsteenroet
Huishoudketen Blokker zegt de discussie rond Sinterklaas en dan vooral Zwarte Piet te volgen. "Wij sluiten aan bij hoe kinderen het feest zelf beleven. Die zien Piet als hulp van de sint en kan van allerlei afkomst zijn. De zwarte kleur heeft hij gekregen van roet in de schoorsteen."
"Piet blijft bij ons in elk geval bestaan. Maar we blijven weg van bepaalde stereotiepen als dikke lippen en oorbellen", zegt een woordvoerster van de keten tegenover Powned nieuws.
Onder Blokker Holding vallen ook de speelgoedketens Intertoys en Bart Smit.
Gouden Piet
Gisteren maakte warenhuis De Bijenkorf bekend de iconische klimpieten, die rond het sinterklaasfeest de lichthal van de Amsterdamse vestiging sieren, worden verguld. Ook in de filialen in Den Haag, Utrecht en Amstelveen, waar evenals bij de vlaggenschipwinkel in Amsterdam pieten in het atrium aan touwen naar boven klimmen, zijn vanaf dit jaar vergulde klimpieten aanwezig. Volgens de Bijenkorf is de aanpassing een gevolg van de nieuwe strategie, en past een gouden Piet beter bij de nieuwe luxere koers.
Veel winkels worstelen met Piet sinds er over het uiterlijk van de traditionele Zwarte Piet de laatste jaren grote maatschappelijke discussie is ontstaan.
Tegenstanders van Zwarte Piet vinden het goed dat De Bijenkorf de klimpieten goud maakt, maar vinden het wel jammer dat het luxe warenhuis niet zegt dat Zwarte Piet stereotyperend is. "Ze verschuilen zich nu achter het argument dat het past binnen het nieuwe winkelbeleid en daarmee nemen ze hun verantwoordelijkheid niet", zei een woordvoerder van de Stichting Nederland Wordt Beter tegenover Powned.
V&D
Warenhuis V&D laat zich dit jaar leiden door Sinterklaasjournaal. "Wat het Sinterklaasjournaal toelaatbaar vindt, dat vinden wij ook kunnen'', zegt een woordvoerder. En daarmee stelt de warenhuis de beslissing uit tot vermoedelijk november, wanneer de eerste uitzending van het Sinterklaasjournaal te zien zal zijn. Het NTR-programma houdt de verhaallijn zoals gebruikelijk namelijk tot die tijd geheim.
Lijkt me duidelijk.quote:Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
Jaja en 10 dagen van te voren kunnen ze echt niet zoveel pieten spullen bestellen voor alle winkels en dat nog even rondbrengen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 17:50 schreef Schunckelstar het volgende:
Wat een ontzettende mietjes bij V&D![]()
wat je ook doet, durf iig zelf een beslissing te nemen
Dat was geschrapt tochquote:Op dinsdag 11 augustus 2015 16:48 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Lijkt me duidelijk.
Kom maar op.
Pepernoten gooienquote:Op dinsdag 11 augustus 2015 18:32 schreef TLC het volgende:
Ik krijg alweer zin in het Sinterklaasfeest met zijn zwarte pieten![]()
![]()
![]()
![]()
Dat waren dan hulpsinterklazen en geen echte.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 15:20 schreef sp3c het volgende:
[..]
imo niet op deze manier, toen ik opgroeide was een zwarte klaas idd niet iets om over naar huis te chrijven, dat kwam omdat klaas niet geschminked werd en soms werd hij gespeeld door een neger, piet daarentegen was altijd zwart, ook als hij werd gespeeld door een neger ... daarom is het zwarte piet
en niet witterklaas
Ja dat is dus een schuldbekentenis. Het laat zien dat het Sinterklaasfeest een racistische ondertoon heeft. Dit is dus een cosmetische manier van het verstoppen van die ondertoon en wordt het feest gewoon vrolijk door gevierd. En dat is jammer, maar het feest zal altijd wel worden gevierd.quote:
vier jij het lekker zoals jij wilt dan doen wij het op onze manierquote:Op dinsdag 11 augustus 2015 20:49 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Dat waren dan hulpsinterklazen en geen echte.
schuldbekentenis van wat?quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 20:54 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Ja dat is dus een schuldbekentenis. Het laat zien dat het Sinterklaasfeest een racistische ondertoon heeft. Dit is dus een cosmetische manier van het verstoppen van die ondertoon en wordt het feest gewoon vrolijk door gevierd. En dat is jammer, maar het feest zal altijd wel worden gevierd.
Het is alleen aan de staat om de financiering ervan stop te zetten, en zodra dat is gedaan zal de populariteit van het feest ook afnemen.
twitter:stefandevries twitterde op donderdag 13-08-2015 om 08:05:40De Verenigde Naties bespreken dinsdag inspanningen #Nederland voor discrimatiebestrijding nav #ZwartePiet http://t.co/qG6Y21OSrd #VN reageer retweet
http://www.metronieuws.nl(...)d-nederland-op-matjequote:De Nederlandse regering wordt over een week verwacht bij een speciaal comité van de Verenigde Naties dat toeziet op de uitbanning van rassendiscriminatie. De delegatie moet uitleg geven over diverse vermeende racistische kwesties, van uitlatingen van Nederlandse media en politici, de kwestie rond Zwarte Piet, onderdak aan vluchtelingen en asielzoekers tot de grote werkloosheid onder minderheden.
Nederland is een van de 177 bij de VN aangesloten lidstaten die het Internationaal Verdrag inzake de Uitbanning van elke vorm van Rassendiscriminatie (ICERD) hebben ondertekend. Hierdoor is de regering verplicht mee te werken aan onderzoeken die een in Genève zetelend comité instelt naar mogelijke misstanden. De 18 leden hebben Nederland voor een zitting op dinsdag 18 en woensdag 19 augustus uitgenodigd.
quote:Op donderdag 13 augustus 2015 08:43 schreef Montagui het volgende:
[..]
http://www.metronieuws.nl(...)d-nederland-op-matje
En hier de leden van dat comité:
José Francisco Cali Tzay (Chair) Guatemala
Anwar Kemal Pakistan
Alexei S. Avtonomov Russian Federation
Noureddine Amir Algeria
Anastasia Crickley Ireland
Fatimata-Binta Victoria Dah Burkina Faso
Ion Diaconu Romania
Huang Yong'an China
Gün Kut Turkey
Dilip Lahiri India
José Augusto Lindgren Alves Brazil
Pastor Elias Murillo Martinez Colombia
Carlos Manuel Vazquez USA
Patricia Nozipho January-Bardill South Africa
Afiwa-Kindena Hohoueto Togo
Marc Bossuyt Belgium
Yueng Sik Yuen Mauritius
Melhem Khalaf Lebanon
https://en.wikipedia.org/(...)acial_Discrimination
Ik wens ze succes met uitleggen dat Zwarte Piet niets met rassendiscriminatie te maken heeft.
Is dit weer zo'n VN comite wat geen echt VN comite is?quote:Op donderdag 13 augustus 2015 08:43 schreef Montagui het volgende:
[..]
http://www.metronieuws.nl(...)d-nederland-op-matje
En hier de leden van dat comité:
José Francisco Cali Tzay (Chair) Guatemala
Anwar Kemal Pakistan
Alexei S. Avtonomov Russian Federation
Noureddine Amir Algeria
Anastasia Crickley Ireland
Fatimata-Binta Victoria Dah Burkina Faso
Ion Diaconu Romania
Huang Yong'an China
Gün Kut Turkey
Dilip Lahiri India
José Augusto Lindgren Alves Brazil
Pastor Elias Murillo Martinez Colombia
Carlos Manuel Vazquez USA
Patricia Nozipho January-Bardill South Africa
Afiwa-Kindena Hohoueto Togo
Marc Bossuyt Belgium
Yueng Sik Yuen Mauritius
Melhem Khalaf Lebanon
https://en.wikipedia.org/(...)acial_Discrimination
Ik wens ze succes met uitleggen dat Zwarte Piet niets met rassendiscriminatie te maken heeft.
Blijkbaar wel, en de regering is geïntimideerd:quote:Op donderdag 13 augustus 2015 10:40 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Is dit weer zo'n VN comite wat geen echt VN comite is?
Natuurlijk is Zwarte Piet gemodelleerd naar een neger.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 11:27 schreef Montagui het volgende:
Zwarte Piet heeft op het wereldtoneel geen schijn van kans totdat duidelijk gemaakt wordt dat het zwart van Zwarte Piet niets met huidskleur te maken heeft maar met de historische en traditionele overleveringen van de tegenstelling tussen licht en donker en goed en kwaad,
Bron?quote:Op donderdag 13 augustus 2015 12:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Natuurlijk is Zwarte Piet gemodelleerd naar een neger.
Die flauwekul van licht en donker is nooit de bedoeling geweest van de schrijver en tekenaar die in de 19e eeuw ZP populair maakte en zo is het ook niet begrepen in de publieke opinie en alswel dan is het tijd om te kappen daarmee
We zijn nu zover te weten dat het racistisch is 'het kwaad' te symboliseren door een donkere huidskleur . Met dit verhaal internationaal te gaan is ontzettend dom. Dit is anti-sinterklaasreclame
quote:Op donderdag 13 augustus 2015 12:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
We zijn nu zover te weten dat het racistisch is 'het kwaad' te symboliseren door een donkere huidskleur .
Dat gaat ze niet lukken, het is immers een erfenis uit een racistisch tijdperk. Dat begrijpt een kind nog, zij het eentje iets ouder dan de kinderen die nog in Sinterklaas geloven.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 08:43 schreef Montagui het volgende:
En jij ziet niet dat het een racistisch idee is om een donkere huidskleur te associëren met "het kwaad" ?quote:Op donderdag 13 augustus 2015 12:33 schreef ems. het volgende:
[..]![]()
Het enige racisme dat ik ben tegengekomen zijn de mensen die zwarte piet als racistisch afschilderen.
Ik zie vooral dat jij de enige in dit topic bent die dat doet.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 12:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
En jij ziet niet dat het een racistisch idee is om een donkere huidskleur te associëren met "het kwaad" ?
Wie in dit topic associeert een donkere huidskleur met het kwaad dan, behalve jij?quote:Nu heb ik ZP nooit zo gezien , maar sommige mensen in dit topic vinden dat hij daarom donker moet zijn.
En?quote:De Nederlandse politici en ambtenaren gaan natuurlijk nooit met deze symboliek ZP verdedigen in het buitenland. Ze zien dat zelf zo niet of ze voelen het aan de oranje klompen dat ze een flater slaan hiermee.
Dit is leeg.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 12:31 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Het ontbreekt jou volkomen aan feiten.
Precies. Alleen figuren zoals Bluesdude, die geen enkel benul hebben hoe de Sinterklaastraditie is ontstaan, en vanuit intellectuele armoede en een slachtofferrol blaten dat Zwarte Piet racisme is.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 12:33 schreef ems. het volgende:
[..]![]()
Het enige racisme dat ik ben tegengekomen zijn de mensen die zwarte piet als racistisch afschilderen.
Dan heb je niet gelezen op welke mening van wie ik reageerde.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 12:39 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik zie vooral dat jij de enige in dit topic bent die dat doet.
Wie in dit topic associeert een donkere huidskleur met het kwaad dan, behalve jij?
quote:Op donderdag 13 augustus 2015 11:27 schreef Montagui het volgende:
Zwarte Piet heeft op het wereldtoneel geen schijn van kans totdat duidelijk gemaakt wordt dat het zwart van Zwarte Piet niets met huidskleur te maken heeft maar met de historische en traditionele overleveringen van de tegenstelling tussen licht en donker en goed en kwaad, waar ook meer tradities op gebaseerd zijn. Desnoods kan dat bij de figuur Zwarte Piet vormgegeven worden via het roet (zwart) van de schoorsteen.
Ik heb nooit gedacht dat de figuur ZP racistisch is. Vooroordeeltje van je.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 12:45 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Precies. Alleen figuren zoals Bluesdude, die geen enkel benul hebben hoe de Sinterklaastraditie is ontstaan, en vanuit intellectuele armoede en een slachtofferrol blaten dat Zwarte Piet racisme is.
Maakt dat uit?quote:Op donderdag 13 augustus 2015 12:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dan heb je niet gelezen op welke mening van wie ik reageerde.
quote:En Elfletterig deed het ook van de week in deze topicserie
Zie onder:
[..]
Natuurlijk is Zwarte Piet niet gemodelleerd naar een neger. Hij lijkt door de kleur zwart op een neger, maar die kleur zwart is niet het zwart van een huidskleur.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 12:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Natuurlijk is Zwarte Piet gemodelleerd naar een neger.
Die flauwekul van licht en donker is nooit de bedoeling geweest van de schrijver en tekenaar die in de 19e eeuw ZP populair maakte en zo is het ook niet begrepen in de publieke opinie en alswel dan is het tijd om te kappen daarmee
We zijn nu zover te weten dat het racistisch is 'het kwaad' te symboliseren door een donkere huidskleur . Met dit verhaal internationaal te gaan is ontzettend dom. Dit is anti-sinterklaasreclame
Het is een kinderfeest, die kinderen kunnen helemaal niks met die connotaties. Het probleem met de mensen die om het hardste roepen dat het een kinderfeest is geen fuck geven om de zwarte kinderen. Het lijkt wel alsof ze die buiten willen sluiten van een exclusief blank kinderfeestje. Dat is het verdedigen van een traditie ver voorbij. Zwarte Piet moet zoveel mogelijk op een neger lijken en het toch wel wat racistische stereotype uit het koloniale tijdperk moet heilig verklaard.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 12:38 schreef Andromache het volgende:
Dat is niet waar. We zien ook heel veel racisme opkomen bij de mensen die niet op een normale manier kunnen beargumenteren waarom Zwarte Piet moet blijven. Die grijpen het zwart aan als projectie van hun überhaupt slechte gevoelens over een donkere huidskleur. Doodzonde, want ik ben juist pro-Piet zodat ook de donkere mens integraal deel blijft van het feest, historische verwijzing naar de moren, reflectie van de huidige multiculturele maatschappij, denk Michael Jacksons 'Black and white'. Alle gelegenheid om Piet allerlei positieve connotaties toe te kennen, blijf gewoon een beetje weg van enige onderdanigheidstikjes en dan zie ik het probleem niet. En ja, je komt nu eenmaal niet onder een vermomming uit om de kleine kindjes het sprookje mee te geven.
Alleen al je foutieve opmerking dat Zwarte Piet een neger is. De figuur Zwarte Piet is een syncretisering (samenvoeging) van Germaanse mythologie en een moor (die niet zwart is) en zwart kleurt, doordat hij door de schoorsteen gaat. Bekijk hier de overeenkomsten tussen de Germaanse mythologie en het Sinterklaasfeest. http://kunst-en-cultuur.i(...)aanse-god-wodan.htmlquote:Op donderdag 13 augustus 2015 12:41 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dit is leeg.
Ik zet mijn mening hier weg. Het is de bedoeling dat als je er niet mee eens bent, je met argumenten komt.
Met welke mening van mij ben je het niet eens.... en waarom niet?
Aan welke feiten denk je ? Kom dan met die feiten. Het ontbreekt je aan die feiten, iets wat je mij verwijt.
Je bent onmogelijk bezig. Je probeert krampachtig te ontkennen dat ZP geen donkere huidskleur heeft. Of je dat nu zwart of donkerbruin noemt.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 12:55 schreef Montagui het volgende:
[..]
Natuurlijk is Zwarte Piet niet gemodelleerd naar een neger. Hij lijkt door de kleur zwart op een neger, maar die kleur zwart is niet het zwart van een huidskleur.
ik heb nooit beweerd dat de donkere huidskleur van ZP is gemaakt vanuit een racistisch motief.quote:Er is dan ook een groot verschil in het gebruik van de kleur zwart bij het fenomeen 'Blackface' (m.i, wél racistisch) en bij die van 'Zwarte Piet' (absoluut niet racistisch). Een totaal andere associatie zelfs.
Dan begrijp je me verkeerd, ik betoog juist dat Zwarte Piet geen twistpunt moet zijn, en dat kun je voorkomen door hem als positief neer te zetten. Het is toch juist mooi voor zwarte en blanke kindjes dat die twee kleuren in het Sinterklaasfeest verenigd zijn? Me dunkt, doe er een Noord-Afrikaans en Zuidoost-Aziatisch figuur bij en je hebt een breed spectrum van etniciteiten beslagen. Sint-Nicolaas voor iedereen.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 13:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is een kinderfeest, die kinderen kunnen helemaal niks met die connotaties. Het probleem met de mensen die om het hardste roepen dat het een kinderfeest is geen fuck geven om de zwarte kinderen. Het lijkt wel alsof ze die buiten willen sluiten van een exclusief blank kinderfeestje. Dat is het verdedigen van een traditie ver voorbij. Zwarte Piet moet zoveel mogelijk op een neger lijken en het toch wel wat racistische stereotype uit het koloniale tijdperk moet heilig verklaard.
Ik vind de Blokker hierin een verademing, die plaatst het gewoon buiten de huidskleurdiscussie, niet pro, niet contra, hun Zwarte Piet doet gewoon niet meer mee met dat twistpunt. Beetje jammer dat het van de Blokker moet komen, en niet van bijvoorbeeld de premier.
Ik begrijp je punt wel, en ik ben het er ook voor een belangrijk deel mee eens, alleen ga je eraan voorbij dat het een kinderfeest is en die positieve connotaties alleen volwassenen dienen.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 13:05 schreef Andromache het volgende:
[..]
Dan begrijp je me verkeerd, ik betoog juist dat Zwarte Piet geen twistpunt moet zijn, en dat kun je voorkomen door hem als positief neer te zetten.
Ok, dan kunnen alleen de ouders er op dat moment iets mee, maar die dragen uiteindelijk het feest wel over op steeds ouder wordende kinderen. Houdingen tegenover etnische afkomst is toch ook iets dat je uit je opvoeding meekrijgt, denk ik?quote:Op donderdag 13 augustus 2015 13:08 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik begrijp je punt wel, en ik ben het er ook voor een belangrijk deel mee eens, alleen ga je eraan voorbij dat het een kinderfeest is en die positieve connotaties alleen volwassenen dienen.
In denial......quote:Op donderdag 13 augustus 2015 13:02 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Alleen al je foutieve opmerking dat Zwarte Piet een neger is. De figuur Zwarte Piet is een syncretisering (samenvoeging) van Germaanse mythologie en een moor (die niet zwart is) en zwart kleurt, doordat hij door de schoorsteen gaat. Bekijk hier de overeenkomsten tussen de Germaanse mythologie en het Sinterklaasfeest. http://kunst-en-cultuur.i(...)aanse-god-wodan.html
Je noemt niet blanke Pietenquote:Op donderdag 13 augustus 2015 13:05 schreef Andromache het volgende:
[..]
Dan begrijp je me verkeerd, ik betoog juist dat Zwarte Piet geen twistpunt moet zijn, en dat kun je voorkomen door hem als positief neer te zetten. Het is toch juist mooi voor zwarte en blanke kindjes dat die twee kleuren in het Sinterklaasfeest verenigd zijn? Me dunkt, doe er een Noord-Afrikaans en Zuidoost-Aziatisch figuur bij en je hebt een breed spectrum van etniciteiten beslagen. Sint-Nicolaas voor iedereen.
Daar ga je weer met je '' huidskleur".quote:Op donderdag 13 augustus 2015 13:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je bent onmogelijk bezig. Je probeert krampachtig te ontkennen dat ZP geen donkere huidskleur heeft. Of je dat nu zwart of donkerbruin noemt.
[..]
ik heb nooit beweerd dat de donkere huidskleur van ZP is gemaakt vanuit een racistisch motief.
Ik reageerde op jouw bewering dat het onschuldig was om 'het kwaad" te symboliseren door een donkere huidskleur , in dit geval horend bij een neger.
Als die symboliek er altijd al geweest is, dan heb ik het heel mijn leven niet begrepen.
Dan is de figuur wel racistisch. Maar zo ligt het niet. Jouw idee dat de genoemde symboliek onschuldig is, is de fout.
Jawel, maar de assosciatie tussen Zwarte Piet en de Nederlanders met een donkere huidskleur is er vooral een van volwassenen en kinderen die al lang niet meer in Sinterklaas geloven. Uiteraard kan dat wel overslaan op de kinderen, en daarom moet je het feestje ook zo vormgeven dat zwarte en politiek correcte ouders het ook nog leuk vinden, zodat hun kinderen zich niet buitengesloten voelen van dat feestje. Als je Zwarte Piet zoveel mogelijk aan echte negers probeert te koppelen ben je uiteindelijk via hun ouders die kinderen aan het buitensluiten.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 13:10 schreef Andromache het volgende:
[..]
Ok, dan kunnen alleen de ouders er op dat moment iets mee, maar die dragen uiteindelijk het feest wel over op steeds ouder wordende kinderen. Houdingen tegenover etnische afkomst is toch ook iets dat je uit je opvoeding meekrijgt, denk ik?
Dat is niet de mening van het VN-comité, maar een rapportage van het Nederlandse College voor de Rechten van de Mens die er (mede) toe heeft geleid dat de CERD het onderwerp op de topiclijst heeft gezet.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 11:27 schreef Montagui het volgende:
[..]
En het betreffende rapport van ICERD van mei 2015 (met o.a. Zwarte Piet) - PDF file:
http://www.google.nl/url?(...)bREzWwqpx4LrCQiUDbmA
Hieruit blijkt m.i. wel de vooringenomenheid en ongeïnformeerdheid van dit comité.
quote:2. Discrimination against national, ethnic and other minorities (including migrants,
refugees and asylum seekers) (arts. 2–7)
(a) Reported prevalence of discriminatory practices by law enforcement officials
and the judiciary, including ethnic profiling (CAT/C/NLD/CO/5-6, para.19), violence and
intimidation and the underreporting of such incidences;
(b) Reported prevalence of racist stereotypes and racist attitudes within society
(CERD/C/NLD/19-21, annex IV, p. 15), including racist resentment caused by the media
and politicians;
(c) Reported conveying of a negative image of people of African descent by the
so-called “Zwarte Piet” (“Black Pete”);
(d) Updated information on the current civic integration policy and its impact
(CERD/C/NLD/19-21, annex V, p 30); exemption of citizens of the European Union and
the European Economic Area member States, Switzerland, the United States of America,
Canada, Australia, New Zealand, South Korea and Japan from the civic integration abroad
examination;
(e) Information on the situation of Roma, including Roma migrants, particularly
in relation to access to employment, housing, education and health care, and measures
taken to address negative stereotypes; reported cases of separation of Roma children from
their families;
(etc.)
http://daccess-dds-ny.un.(...)2608.pdf?OpenElement
Zou ik een tikkeltje jammer vinden, vanwege de relatie met de zwarte figuur in oude Sint-Nicolaasverhalen, en ook nog plukjes Hongarije/Duitsland (dacht ik?) waar 'ie nog is. Het voelt dan wat losgeslagen, ook om de naam. En ik vind de verwijzing naar de Moren in Spanje wel mooi. Toegegeven, wat betreft dat laatste kun je hem met de kennis van nu beter lichtbruin maken. Aan de andere kant zie je op veel oude gebouwen nog zwarte Moriaantjes staan. Ach, we willen hopelijk allemaal dat het een feest voor iedereen is. En ik ben ervan overtuigd dat de maatschappij best in staat was geweest in harmonie het feest te laten evolueren. Was vanzelf goed gekomen, voor zover het nu niet goed is. Het hoeft ook van mij geen halszaak te worden.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 13:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je noemt niet blanke Pieten
Wat denk je van helemaal geen enkele Piet meer inkleuren?
Ja en dan is de hoofdpiet weer een racist want hij stuurt dan de Zwarte Pieten aanquote:Op vrijdag 14 augustus 2015 11:20 schreef niels0 het volgende:
Als ze nou de hoofdpiet blank maken, die heeft namelijk wel andere dingen te doen dan afdalen door schoorstenen, en de bezorgpieten zwart houden.
Volgens mij is de boot dan helemáál aan.
Die bezorgpieten dienen ook genetisch aangepast te zijn zodat ze kunnen shapeshiften ivm de afmetingen van rookgasafvoeren.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 11:35 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Ja en dan is de hoofdpiet weer een racist want hij stuurt dan de Zwarte Pieten aan
Dit bedoel ik dus met dat racisme heel normaal gevonden wordt onder het mom van het vrije woord, wat inherent is aan het zwarte piet debat, en waardoor Zwarte Piet uiteindelijk beland waar die moet belanden, the dustbin of history.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 04:01 schreef Harunobu het volgende:
Inderdaad, die opgezwollen rode lip is van het schuren aan het steen van de schoorsteen/centraleverwarmingsbuis, die muts, dat is gewoon een muts die je bij blokker koopt. En die gouden oorring, die is van Telsel.
Verder onzin natuurlijk dat men over discriminatie praat terwijl er allerlei problemen in de wereld zijn, zoals zwarte vluchtelingen die op vrachtwagens springen, busjes met Polen, en het instorten van Bitcoin.
En verder, het is een KINDERfeest. Kinderen zijn helemaal niet gevoelig voor propaganda. Waarom snappen die Popo's uit de derde wereld dat niet? Laat ze eens hier komen beschaving snuiven. Als ze dan terug moeten weten ze wel wat voor kutbende hun eigen land is.
Het al klaar.quote:Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
volgens mij bedoelt hij die VN knakkers die de boel moeten gaan onderzoekenquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:58 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Dit bedoel ik dus met dat racisme heel normaal gevonden wordt onder het mom van het vrije woord, wat inherent is aan het zwarte piet debat, en waardoor Zwarte Piet uiteindelijk beland waar die moet belanden, the dustbin of history.
"Popo's uit de derde wereld".
Heb je het hele bericht gelezen?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
volgens mij bedoelt hij die VN knakkers die de boel moeten gaan onderzoeken
bobo's uit de derde wereld zou ik ze noemen, popo's is weer wat anders
Stel jij altijd van die malle vragen?quote:
"Laat ze eens hier komen beschaving snuiven. Als ze dan terug moeten weten ze wel wat voor kutbende hun eigen land is. "quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
Stel jij altijd van die malle vragen?
nee, na inderdaad ben ik gestopt met lezen, nou goed?
waarom zou ik godsnaam alleen de laatste regel lezen
Als dit de letterlijke vertaling is van het rapport, vind ik dat al veel genuanceerder en beter te behappen dan het eerdere 'throw away your Christmas figure' van mevrouw Shepard. Ik ben overigens een pro-Pieter, graag zo zwart mogelijk houden.quote:"Soms verwijst de manier waarop Zwarte Piet wordt uitgebeeld naar negatieve stereotypes van mensen van Afrikaanse afkomst. Door veel mensen van Afrikaanse afkomst wordt dat ervaren als een overblijfsel van slavernij, wat de waarde en zelfachting van kinderen en volwassenen met een Afrikaanse afkomst schaadt."
Het comité raadt aan dat de regering "een redelijke balans vindt, zoals een andere vorm van Zwarte Piet".
Nooit Dragonball Z gekeken? Die was ook zwart blauw.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:58 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Dit bedoel ik dus met dat racisme heel normaal gevonden wordt onder het mom van het vrije woord, wat inherent is aan het zwarte piet debat, en waardoor Zwarte Piet uiteindelijk beland waar die moet belanden, the dustbin of history.
Lees dit dan maar eens.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 13:57 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Helemaal niet. Niet gaan jokkebrokken he. Zo makkelijk om het dan maar op 'herstelbetalingen' te gooien.
De diepere waarden van onze samenleving verdedigen. Punt is dat deze discussie naar mijn idee juist ook te maken heeft met het feit dat die diepere waarden, op sociaaleconomisch terrein, rap worden afgebroken.quote:Minister Asscher op Facebook: Zwarte Piet is voorbeeld van stil racisme | RTL Nieuws
'Iedereen is er kapot van: een vriendje, zomaar weggerukt'
Met een lijvige Facebookpost heeft ook minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken zich in de Zwarte Pietdiscussie gemengd. "Achter Zwarte Piet als symbool ligt een ongemakkelijke waarheid van vooroordelen en racisme."
Vanochtend plaatste minister Asscher een uitgebreide post op Facebook. Daarin legt hij uit dat hij voor het veranderen van Zwarte Piet is, maar tegen ingrijpen van de overheid.
'Gênante discussie'
"Toen ik voor het eerst over de discussie hoorde, in de Amsterdamse gemeenteraad, hoorde ik bij de mensen die vinden dat Zwarte Piet moet blijven. Gênante discussie, graag over naar serieuze zaken", schrijft Asscher.
Maar intussen is hij er anders over gaan denken. "Ik ben er de afgelopen jaren, door de vele gesprekken, van overtuigd geraakt dat het anders kan. En dat het een kinderfeest is en blijft, ook zonder klassieke Zwarte Piet."
Symbool geworden
Asscher denkt dat steeds meer zwarte Nederlanders tegen Zwarte Piet zijn, omdat het een symbool is geworden. "Omdat het ook gaat over de erkenning van dagelijkse vooroordelen, de kleine racistische voorvallen. Het gaat om het opeisen van een rol, van een stem."
"Achter Piet als symbool ligt een ongemakkelijke waarheid van vooroordelen en stil racisme. Vaak onbewust, maar in zijn uitwerking even kwetsend."
Niet ingrijpen
De minister benadrukt dat hij niet wil dat de overheid zich bemoeit met Zwarte Piet. "Wel zou het fijn zijn als het debat hierover zonder schelden of dreigen gevoerd kan worden. Daar wil ik graag aan bijdragen." Bij de post plaatst hij twee scheldende reacties die hij kreeg van mensen:
Asscher sluit af met: "Onze Nederlandse identiteit hangt niet af van de kleur van de schmink op het gezicht van Piet, maar van onze bereidheid om de diepere waarden van onze samenleving te verdedigen."
Toevallig heeft hij wel een punt. Zwarte Piet is gewoon een uitwas van het groeiende racisme in Nederland, waardoor mensen steeds makkelijker racistisch worden, omdat het "nou eenmaal moet kunnen", en gewoon "zeggen wat je denkt", en het mooiste "vrijheid van meningsuiting". En volgens velen hebben we geen vrijheid van meningsuiting meer, maar dat is totale onzin. Mensen die dat zeggen zijn zelf gevaarlijk bezig om andere mensen de mond te snoeren, onder het mom van "vrijheid van meningsuiting".quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 14:10 schreef Cherna het volgende:
[..]
Lees dit dan maar eens.
http://www.dagelijksestan(...)iteindelijk-om-geld/
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-racistisch-is.dhtml
Perez Jong Loy is zeer duidelijk dat Piet het middel is om enorme schadevergoedingen te kunnen eisen.
Oh het gaat je dus toch om schadevergoedingen om er steeds racisme aan te plakken.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 14:13 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Toevallig heeft hij wel een punt. Zwarte Piet is gewoon een uitwas van het groeiende racisme in Nederland, waardoor mensen steeds makkelijker racistisch worden, omdat het "nou eenmaal moet kunnen", en gewoon "zeggen wat je denkt", en het mooiste "vrijheid van meningsuiting". En volgens velen hebben we geen vrijheid van meningsuiting meer, maar dat is totale onzin. Mensen die dat zeggen zijn zelf gevaarlijk bezig om andere mensen de mond te snoeren, onder het mom van "vrijheid van meningsuiting".
Organisatie Sint in Amsterdam weerspreekt afwezigheid Zwarte Pietquote:Op zaterdag 29 augustus 2015 13:25 schreef IDDGGG1 het volgende:
Mooi zo. Amsterdam begint, de rest volgt.
Hoezo groeiend racisme? We zijn toch keurig netjes antiracistisch en antifascistisch opgegroeid hier in NL, na WO2? Het is wel zo dat nu uitgevonden is dat NL barst van de zogenaamde "white privilege" en het institutionele racisme. Alleen op die manier kun je dan de conclusie trekken idd dat wij hier in NL de neefjes en nichtjes zijn van de debiele KKK-broertjes uit South-Carolina. Alleen doordat de buren gaan klagen niet in staat om ieder weekend een brandend kruis ergens in iemands tuin te zetten... imho.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 14:13 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Toevallig heeft hij wel een punt. Zwarte Piet is gewoon een uitwas van het groeiende racisme in Nederland, waardoor mensen steeds makkelijker racistisch worden, omdat het "nou eenmaal moet kunnen", en gewoon "zeggen wat je denkt", en het mooiste "vrijheid van meningsuiting". En volgens velen hebben we geen vrijheid van meningsuiting meer, maar dat is totale onzin. Mensen die dat zeggen zijn zelf gevaarlijk bezig om andere mensen de mond te snoeren, onder het mom van "vrijheid van meningsuiting".
Het valt wel op dat de meest fervente Zwarte Piet-strijders altijd last hebben van verongelijktheid. Moet je maar lezen hoe vaak je leest dat het 'toegeven aan anderen' is. Terwijl in feite het een complete bullshit-discussie is. Laat die organisatiecomite's en al die bedrijven zelf bepalen hoe Piet er uit ziet. Daar hebben we toch vrijheid van meningsuiting voor?quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 14:13 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Dit.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 14:21 schreef Falco het volgende:
Laat die organisatiecomite's en al die bedrijven zelf bepalen hoe Piet er uit ziet.
Als men vind dat racisme groeiend is dan heeft dat niets te maken met een oud gebruik maar juist het verzet tegen dit gebruik op een dusdanige manier dat je weet dat er voorstanders en tegenstanders zijn die het hard zullen gaan spelen. Daar kun je op wachten. Het effect werkt averechtsquote:Op zaterdag 29 augustus 2015 14:20 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hoezo groeiend racisme? We zijn toch keurig netjes antiracistisch en antifascistisch opgegroeid hier in NL, na WO2? Het is wel zo dat nu uitgevonden is dat NL barst van de zogenaamde "white privilege" en het institutionele racisme. Alleen op die manier kun je dan de conclusie trekken idd dat wij hier in NL de neefjes en nichtjes zijn van de debiele KKK-broertjes uit South-Carolina. Alleen doordat de buren gaan klagen niet in staat om ieder weekend een brandend kruis ergens in iemands tuin te zetten... imho.
Die 'diepere waarden' mogen gewoon plaatsmaken voor 'ies raciesme' roepers, want zo rolt Lodewijkje natuurlijk wel.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 14:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
De diepere waarden van onze samenleving verdedigen. Punt is dat deze discussie naar mijn idee juist ook te maken heeft met het feit dat die diepere waarden, op sociaaleconomisch terrein, rap worden afgebroken.
quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:58 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
momentje, ik zoek even een spiegel zodat je naar jezelf kan kijken.....quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 14:13 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Ga eerst zelf maar in die spiegel kijken, want die heb je zelf dubbel zo hard nodig.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 14:45 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
momentje, ik zoek even een spiegel zodat je naar jezelf kan kijken.....
Goed plan anders ben ik straks te laat op mijn afspraak!quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 14:53 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Ga eerst zelf maar in die spiegel kijken, want die heb je zelf dubbel zo hard nodig.
Sinds het nieuwe millennium is racisme hard bezig om terug te keren. Waar we toch in de jaren 90 en daarvoor veel liberaler en toleranter waren naar onze medemens, en dan heb ik niet eens over de gekleurde medemens. Daar is de zwartepietendiscussie gewoon een gevolg van. De samenleving is verruwt, verrechtst, dommiger geworden en mensen moeten maar kunnen zeggen wat ze willen, ook as dat racistisch van aard is, maar veel mensen zien dat, onterecht, als 'mondig'.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 14:20 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hoezo groeiend racisme? We zijn toch keurig netjes antiracistisch en antifascistisch opgegroeid hier in NL, na WO2? Het is wel zo dat nu uitgevonden is dat NL barst van de zogenaamde "white privilege" en het institutionele racisme. Alleen op die manier kun je dan de conclusie trekken idd dat wij hier in NL de neefjes en nichtjes zijn van de debiele KKK-broertjes uit South-Carolina. Alleen doordat de buren gaan klagen niet in staat om ieder weekend een brandend kruis ergens in iemands tuin te zetten... imho.
Jij weet vast wel wie Kerwin D is?quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 14:53 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Ga eerst zelf maar in die spiegel kijken, want die heb je zelf dubbel zo hard nodig.
De tijd van de verzuiling ligt gelukkig ver achter ons.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 14:56 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Sinds het nieuwe millennium is racisme hard bezig om terug te keren. Waar we toch in de jaren 90 en daarvoor veel liberaler en toleranter waren naar onze medemens, en dan heb ik niet eens over de gekleurde medemens. Daar is de zwartepietendiscussie gewoon een gevolg van. De samenleving is verruwt, verrechtst, dommiger geworden en mensen moeten maar kunnen zeggen wat ze willen, ook as dat racistisch van aard is, maar veel mensen zien dat, onterecht, als 'mondig'.
Ja dat weet ik, helaas. Eén van de eerste tekenen dat Nederland niet zo tolerant was als we denken, en de eerste racistische moord. Dit is het gevolg als racisme en intolerantie hand over hand toenemen en mensen dat negeren of zelfs wel goedkeuren, óf zelfs nog erger, ook zo denken en zich daar gewoon over uitspreken met voor- en achternaam op facebook.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 14:56 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Jij weet vast wel wie Kerwin D is?
Nee, dat waren in de vorige eeuw toch zeker de joden....quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 14:59 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Ja dat weet ik, helaas. Eén van de eerste tekenen dat Nederland niet zo tolerant was als we denken, en de eerste racistische moord. Dit is het gevolg als racisme en intolerantie hand over hand toenemen en mensen dat negeren of zelfs wel goedkeuren, óf zelfs nog erger, ook zo denken en zich daar gewoon over uitspreken met voor- en achternaam op facebook.
Oh gut, weer zo'n misconceptie. De minderheid regeerde met harde hand over ons.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 14:58 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
De tijd van de verzuiling ligt gelukkig ver achter ons.
Gelukkig bepalen minderheden niet meer wat de gang van zaken is. Helaas is dat bij sommigen hier nog niet echt doorgedrongen...
Dat sommige mensen aan het debiliseren zijn, ben ik met je eens, maar dat is dus op de sociale media, in de dagelijkse praktijk niet imho. En je ziet het in dit geval optreden aan beide kanten van de discussie.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 14:56 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Sinds het nieuwe millennium is racisme hard bezig om terug te keren. Waar we toch in de jaren 90 en daarvoor veel liberaler en toleranter waren naar onze medemens, en dan heb ik niet eens over de gekleurde medemens. Daar is de zwartepietendiscussie gewoon een gevolg van. De samenleving is verruwt, verrechtst, dommiger geworden en mensen moeten maar kunnen zeggen wat ze willen, ook as dat racistisch van aard is, maar veel mensen zien dat, onterecht, als 'mondig'.
Zwarte Pietquote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
Zullen we anders eens een lijst maken met dingen die wel leuk zijn in dit land?
Uiteraard ziet een voetbalmanager een open doelkans wanneer die zich voordoet.quote:
Nou als je hier gaat vragen zullen ze alleen met zwarte piet komen, want dat is het enige wat telt in Nederland, want verder hebben we niks om trots op te zijn, volgens hen. Alsof je al je trotsheid aan zwarte piet wil hangen, wat een zieligheid.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
Probeer niet te spreken namens "hen"quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:07 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Nou als je hier gaat vragen zullen ze alleen met zwarte piet komen, want dat is het enige wat telt in Nederland, want verder hebben we niks om trots op te zijn, volgens hen. Alsof je al je trotsheid aan zwarte piet wil hangen, wat een zieligheid.
We hebben de Gouden Eeuw nog hè, maar daar is ook van alles mis mee.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:07 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Nou als je hier gaat vragen zullen ze alleen met zwarte piet komen, want dat is het enige wat telt in Nederland, want verder hebben we niks om trots op te zijn, volgens hen. Alsof je al je trotsheid aan zwarte piet wil hangen, wat een zieligheid.
• Met zijn allen op een plein voetbal kijkenquote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
Hen die dit topic bevolken, en dat zijn tot in grote name mensen die zwarte piet willen. Ik ben zogezegd die 'tirannieke minderheid' die gewoon lekker zijn bek moet houden en vooral pas op de plaats moeten maken, want we kregen al te veel rechten in de vorige eeuw. Ofzo.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:09 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Probeer niet te spreken namens "hen"
Nee joh, niet in die slachtofferrol kruipen, jij bent hier degene met de grootste bek.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:11 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Hen die dit topic bevolken, en dat zijn tot in grote name mensen die zwarte piet willen. Ik ben zogezegd die 'tirannieke minderheid' die gewoon lekker zijn bek moet houden en vooral pas op de plaats moeten maken.
quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uiteraard ziet een voetbalmanager een open doelkans wanneer die zich voordoet.
'Gelukkig bepalen minderheden niet meer wat de gang van zaken is. Helaas is dat bij sommigen hier nog niet echt doorgedrongen...'quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:12 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee joh, niet in die slachtofferrol kruipen, jij bent hier degene met de grootste bek.
Dat bedoel ik, niet zo zielig doen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:14 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
'Gelukkig bepalen minderheden niet meer wat de gang van zaken is. Helaas is dat bij sommigen hier nog niet echt doorgedrongen...'
Dit zijn toch echt jouw woorden hoor. Wie heeft hier dan de grootste bek?
'Niet zo zielig doen'. 'Niet in je slachtofferrol kruipen.' Wat een zieligheid. Want stel je voor dat mensen met een andere mening dan de jouwe iets terugzeggen wat je niet leuk vindt of niet in je straatje past he?quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:15 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dat bedoel ik, niet zo zielig doen.
Ach joh dat interesseert me toch helemaal niet, je begint weer te brallen...quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:16 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
'Niet zo zielig doen'. 'Niet in je slachtofferrol kruipen.' Wat een zieligheid. Want stel je voor dat mensen met een andere mening dan de jouwe iets terugzeggen wat je niet leuk vindt of niet in je straatje past he?
Ga jij maak lekker voor de spiegel staan. Zo vaak als mogelijk kan, want die zul je hard nodig hebben als ik het zo mag horen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:18 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ach joh dat interesseert me toch helemaal niet, je begint weer te brallen...
Neem er nog eentje, ik ga voor de spiegel staan
Prima, zolang zwarte piet maar verdwijnt, waar steeds een grotere meerderheid voor is. Sterker nog, straks weten mensen niet beter.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:33 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik ben het nu alweer kotsbeu.
Maak er gewoon een paarse piet van.
Geloof je in je eigen onzin ?quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:34 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Prima, zolang zwarte piet maar verdwijnt, waar steeds een grotere meerderheid voor is. Sterker nog, straks weten mensen niet beter.
Gelukkig begint DWDD ook weer.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:34 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik word ook moe van al die donkere BN'ers die nu even doen alsof heel Nederland een racistisch landje is over de rug van deze zielige discussie.
Ja ik geloof dat over 15 jaar als zwarte piet zo goed als uit het straatbeeld is verdwenen, niemand er meer aan denkt het sinterklaasfeest met zwarte piet te gaan vieren. Mensen zijn het dan gewoon vergeten, is mens eigen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:36 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Geloof je in je eigen onzin ?
Het belangrijkste lijkt me 2 dingen:quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:34 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Prima, zolang zwarte piet maar verdwijnt, waar steeds een grote meerderheid voor is. Sterker nog, straks weten mensen niet beter.
quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:36 schreef Specularium het volgende:
[..]
Gelukkig begint DWDD ook weer.
Dan hebben we nog maar 3 sinterklaasliedjes over.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:38 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Ja ik geloof dat over 15 jaar als zwarte piet zo goed als uit het straatbeeld is verdwenen, niemand er meer aan denkt het sinterklaasfeest met zwarte piet te gaan vieren. Mensen zijn het dan gewoon vergeten, is mens eigen.
Godverdomme, die gast is gestoord. Snel, steek hem in een instellingquote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:03 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat sommige mensen aan het debiliseren zijn, ben ik met je eens, maar dat is dus op de sociale media, in de dagelijkse praktijk niet imho. En je ziet het in dit geval optreden aan beide kanten van de discussie.
Hier een voorbeeld vers van de pers als het ware:
[ afbeelding ]
Zwarte piet verdwijnt, een andere kleur piet komt ervoor in de plaats. Paars, bleek whatever, als het maar een leuk kleurtje heeft.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:40 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dan hebben we nog maar 3 sinterklaasliedjes over.
Piet zal niet verdwijnen denk ik. Maar hij zal echt niet zwart blijven.
Kijk, dit soort gekkenquote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:03 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat sommige mensen aan het debiliseren zijn, ben ik met je eens, maar dat is dus op de sociale media, in de dagelijkse praktijk niet imho. En je ziet het in dit geval optreden aan beide kanten van de discussie.
Hier een voorbeeld vers van de pers als het ware:
[ afbeelding ]
Want zwart is een kutkleur natuurlijk.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:41 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Zwarte piet verdwijnt, een andere kleur piet komt ervoor in de plaats. Paars, bleek whatever, als het maar een leuk kleurtje heeft.
Zwart is geen kleur, zwart is een tint!!!quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:42 schreef Specularium het volgende:
[..]
Want zwart is een kutkleur natuurlijk.
Andere kleuren kunnen net zo goed werken, kinderen weten toch niet beter, en straks volwassenen ook als die het weer gaan vieren.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:42 schreef Specularium het volgende:
[..]
Want zwart is een kutkleur natuurlijk.
Roze, geel en wit (of lichte tinten) zijn minder handig.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:44 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Andere kleuren kunnen net zo goed werken, kinderen weten toch niet beter, en straks volwassenen ook als die het weer gaan vieren.
De vraag is alleen waarom zou je het aanpassen omdat een klein groepje erover klaagt?quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:44 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Andere kleuren kunnen net zo goed werken, kinderen weten toch niet beter, en straks volwassenen ook als die het weer gaan vieren.
Kan toch? Is een leuke kleur.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:45 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Roze, geel en wit (of lichte tinten) zijn minder handig.
Oranje zou ook een beetje genant zijn.
Omdat het toch wel een aanzienlijke groep is die erover 'klaagt'. Het is hun goed recht.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:45 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
De vraag is alleen waarom zou je het aanpassen omdat een klein groepje erover klaagt?
die zijn verlede week al bij het kruitvat naar binnen gereden.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 03:40 schreef Tayu het volgende:
[..]
Over 2 weken liggen de pepernoten en chocoladeletters weer in de schappen.
De groep die 'klaagt' dat er aan zwarte piet getornd wordt is veel groter. In jouw logica moet er dus niets aan veranderen. Valt wel wat voor te zeggen eigenlijkquote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:47 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Omdat het toch wel een aanzienlijke groep is die erover 'klaagt'. Het is hun goed recht.
Omdat dat zo werkt in een democratie. De minderheid heeft net zo'n belangrijke stem hierin als de meerderheid. Sterker nog dat moet zelfs, wil de minderheid niet helemaal ondersneeuwen of door de meerderheid dingen worden opgelegd, alleen omdat de meerderheid dat zegt. En gelukkig maar. Checks and balances noemen ze dat.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De groep die 'klaagt' dat er aan zwarte piet getornd wordt is veel groter. In jouw logica moet er dus niets aan veranderen. Valt wel wat voor te zeggen eigenlijk
Wat wil je nu? Tellen aantallen nu wel of niet voor je?quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:51 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Omdat dat zo werkt in een democratie. De minderheid heeft net zo'n belangrijke stem hierin als de meerderheid. Sterker nog dat moet zelfs, wil de minderheid niet helemaal ondersneeuwen of door de meerderheid dingen worden opgelegd, alleen omdat de meerderheid dat zegt. En gelukkig maar.
Aanzienlijk, als in een aanzienlijk deel van die minderheid. Maar ook aanzienlijk als in dat ze zich laten horen en gehoord worden. En dat hun stem net zo belangrijk is en daar ook naar gewogen wordt, als die van de meerderheid.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Wat wil je nu? Tellen aantallen nu wel of niet voor je?
Jij vindt dus, bij een conflicterende mening, dat een aanzienlijke minderheid standaard zijn zin moet krijgen ten opzichte van een aanzienlijke meerderheidquote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:53 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Aanzienlijk, als in een aanzienlijk deel van die minderheid. Maar ook aanzienlijk als in dat ze zich laten horen en gehoord worden. En dat hun stem net zo belangrijk is en daar ook naar gewogen wordt, als die van de meerderheid.![]()
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat hun stem net zo zwaar meetelt, als die van de meerderheid. Ze moeten dus allebei even zwaar gewogen worden, zodat de balans niet teveel uitslaat naar de een of de ander. En dat gebeurt op dit moment niet, of niet afdoende. Als je hier al te boek staat als 'tirannieke minderheid' en veel mensen zijn het daar mee eens, dan weet je dat de balans zoek is.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Jij vindt dus, bij een conflicterende mening, dat een aanzienlijke minderheid standaard zijn zin moet krijgen ten opzichte van een aanzienlijke meerderheid
Natuurlijk luistert de meerderheid wel naar de minderheid, maar als het puur om de kleur gaat en het anti kamp zwarte piet gewoon helemaal weg wil hebben dan gaan de hakken in het zand omdat dat nergens meer over gaat.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:51 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Omdat dat zo werkt in een democratie. De minderheid heeft net zo'n belangrijke stem hierin als de meerderheid. Sterker nog dat moet zelfs, wil de minderheid niet helemaal ondersneeuwen of door de meerderheid dingen worden opgelegd, alleen omdat de meerderheid dat zegt. En gelukkig maar. Checks and balances noemen ze dat.
quote:stemrecht; elke deelnemer moet de gelegenheid hebben een stem over het voorstel te kunnen uitbrengen. Een overeengekomen meerderheid van de stemmen bepaalt of het voorstel al dan niet aangenomen wordt
Dit is ook gewoon uitlokking vanuit de media. Zwarte Piet scoort dus blijft men deze discussie eindeloos herhalen. Als men het zou negeren was die hele discussie niet zo opgeblazen geweest.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:46 schreef Mexicanobakker het volgende:
Het grootste probleem is dat het allemaal zo geforceerd is. En hoe iedereen er zo kinderachtig op reageert.
en ijshockey maar dat is wel leuk maar het is dan weer niet iets om trots op te zijn de laatste jarenquote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:07 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Ik vraag me af of het gaat om scoren, joop.nl bijvoorbeeld maar ook de wereld draait door bijvoorbeeld behoren tot de vara.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 16:18 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dit is ook gewoon uitlokking vanuit de media. Zwarte Piet scoort dus blijft men deze discussie eindeloos herhalen. Als men het zou negeren was die hele discussie niet zo opgeblazen geweest.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |