Omdat ik het idee heb dat we nog niet uitgepraat zijn, hier een deel twee.quote:Naar aanleiding van CUL / Van sterrentent tot snackbar, waar heb jij gegeten? #17 Rotturdamm en de nodige discussie die daaruit voortkomt zo nu en dan, vraag ik me af wat er nou van de medewerkers of de gasten verwacht mag worden.
In hoeverre mag je de prijs als excuus aanhouden om bepaalde service wel of niet te leveren? Waar ga je meteen zitten, waar wacht je tot een tafel aangeboden wordt?
Van een smalend lachje op het antwoord dat iemand zijn vlees 'done' wil hebben tot klagen over een haar tussen een broodje dat al opgegeten was.
TS begint:
Een glas dat niet goed schoon was. Er kwam wel een 'u krijgt een nieuwe', maar ze was niet verbaasd en er kwam geen excuses. Ik verwacht eigenlijk overal wel een excuses bij onvoldoende hygiene.
Een 8-jarige puff schoot een stukje kip van haar saté in de vensterbank in een chinees restaurant. Ik durfde het niet te zeggen, maar mn ouders ook niet. Mag een gast er een troep van maken, of wordt op zijn minst verwacht dat dit aangegeven wordt?
Ik moest ervoor van tafel en dat durfde ik niet 21 jaar later zou ik het er wel zelf uithalen hoor, al zou me dat nu minder snel gebeuren.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 08:32 schreef computergirl het volgende:
heb je die saté nou zelf uit de vensterbank gehaald of laten liggen?
Toen ik studeerde snapte ik dat ook nooit. Ook in loondienst verdiende ik 2 keer zoveel, 'klanten' konden een grote bek terugkrijgen, nooit gezeik met roosters, alles wit, nooit energievretend geziek met collega's, geen nazit met bier, uitklokken en met je vrienden bier gaan drinken of lekker nuchter naar bed. In zo'n kroeg werken waar de vrouwen aan de bar plakken voor de barman leek me dan eerst nog wel wat, maar dat is toch niet interessante type vrouw.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 01:39 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik bedoelde "studenten die niks om hun vak geven" dan ook heel bewust als een geheel. Er zijn veel studenten die met passie en hart in de horeca werken. Enkele daarvan mag ik mijn collega noemen.
Ik snap mensen trouwens niet dat mensen in de horeca werken als je niet een bepaalde passie hebt. Er zijn echt veel andere banen die veel harder cashen en als je niks met de horeca hebt zou ik persoonlijk echt voor het geld zijn gegaan
Wat het vooral is met horeca, is dat het zo'n beetje het enge is dat strookt met schooltijden. Hoeveel winkels zijn in de avond geopend (behalve de supermarkt)? Welk kantoor werkt buiten kantoortijden? Tegenwoordig wel wat klantenservice hoor. Maargoed, horeca is flexibel en er is ALTIJD werk in te vinden, dus ideaal.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 01:39 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik bedoelde "studenten die niks om hun vak geven" dan ook heel bewust als een geheel. Er zijn veel studenten die met passie en hart in de horeca werken. Enkele daarvan mag ik mijn collega noemen.
Ik snap mensen trouwens niet dat mensen in de horeca werken als je niet een bepaalde passie hebt. Er zijn echt veel andere banen die veel harder cashen en als je niks met de horeca hebt zou ik persoonlijk echt voor het geld zijn gegaan
Uhm, ik weet niet zeker wat jij doet, maar is dat geen horeca?quote:Op dinsdag 28 juli 2015 20:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ik twee sollicitanten heb, gelijke geschiktheid, de een heeft tijden in de horeca gewerkt en de ander had een bijbaantje op het GAK ofzo dan kies ik de eerste
Nee, beter lezen.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 20:07 schreef RobinOok het volgende:
Dus jij vindt dat een goedlopend restaurant, dat gewoon elke avond vol-gerserveerd is standaard op al zijn tafeltjes een bordje met gerserveerd moet zetten om te voorkomen dat ongenode gasten zomaar binnen lopen, een tafeltje inpikken en zeggen "zo, ik zit, wie het eerst komt het eerst maalt, knappe vent die mij nog wegkrijgt".
Een beetje als in die reclame met handdoekjes en stoelen bij het zwembad?
God, wat ben ik blij dat ik nooit met zulk volk te maken heb.......
Fabriekswerk, magazijnwerk, werk in de tuinbouw, bijbeunen als je handig bent, callcenter, post sorteerder, postbode, schoonmaker, receptie, huiswerkbegeleiding, verzorging etc.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 20:21 schreef Myrr het volgende:
[..]
Wat het vooral is met horeca, is dat het zo'n beetje het enge is dat strookt met schooltijden. Hoeveel winkels zijn in de avond geopend (behalve de supermarkt)? Welk kantoor werkt buiten kantoortijden? Tegenwoordig wel wat klantenservice hoor. Maargoed, horeca is flexibel en er is ALTIJD werk in te vinden, dus ideaal.
Ben er zelf wel een beetje klaar mee hoor, maar vond het wel altijd leuk en als ik dringend werk nodig heb, kan ik binnen een week alweer aan de bak zijn.
Wel frappant, maar ik ga er maar vanuit dat dat dan vlak voor de stormloop was. Wie weet hadden ze wel hele grote groepen die er over een half uurtje aan zouden komen. Kan het ene moment wel leeg zijn maar van half 7 tot 9 zit het bomvol, dan zijn alle reserveringen.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 20:37 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Nee, beter lezen.
In een bordjesloos restaurant verwacht ik dat, als ik binnenloop, ik bij de deur word opgevangen, men naar mijn reservering vraagt en, als men vol zit men mij vriendelijk vraagt een andere keer terug te komen. Heb ik best begrip voor.
Maar ik heb het ook meegemaakt dat we binnenliepen, de tent bijna leeg was en geen personeel in zicht en dus maar zijn gaan zitten. Als er dan na vijf minuten iemand komt vragen of je gereserveerd hebt en je vervolgens wegstuurt, dat vind ik niet gastvrij.
Met zulk volk hoop ík dan nooit meer te maken te hebben....
Ik denk het wel, het was zaterdagavond rond half zeven. Waarom er geen plek voor ons was boeit me niet. Zullen ze vast goede redenen voor hebben, is hun bedrijfsvoering en fijn dat de zaak goed loopt.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 20:43 schreef Myrr het volgende:
[..]
Wel frappant, maar ik ga er maar vanuit dat dat dan vlak voor de stormloop was. Wie weet hadden ze wel hele grote groepen die er over een half uurtje aan zouden komen. Kan het ene moment wel leeg zijn maar van half 7 tot 9 zit het bomvol, dan zijn alle reserveringen.
Fabriek, magazijn, receptie (receptie is ook gewoon kantoortijden), zijn dingen die gewoon 8 uur ploegen hebben, dat gaat niet op als je studeert. Schoonmaakwerk is bijzonder lastig te vinden (althans, ik kon niets meer vinden twee jaar terug. Dacht inderdaad lekker makkelijk ff 2 uurtjes schoonmaken in de avond maar helaas), huiswerkbegeleiding is niet echt voor de hand liggend en ook niet flexibel, postbode is overdag en ookniet flexibel, callcenter moet je niet willen.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 20:42 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Fabriekswerk, magazijnwerk, werk in de tuinbouw, bijbeunen als je handig bent, callcenter, post sorteerder, postbode, schoonmaker, receptie, huiswerkbegeleiding, verzorging etc.
Er zijn nog al wat alternatieven die niet voor iedereen geschikt zijn maar er vast er vast wel eentje te kiezen. Ik zie soms mensen in de horeca werken voor een hongerloontje met wat fooi en die vinden het werk en de gasten maar allemaal niks. Dan denk ik echt meid/gast kan je niet iets vinden waar je geen lastige gasten hebt en makkelijk over de 10 euro tikt?
Oh ik kom net meelezen en las alleen die van jou toevallig.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 20:49 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ik denk het wel, het was zaterdagavond rond half zeven. Waarom er geen plek voor ons was boeit me niet. Zullen ze vast goede redenen voor hebben, is hun bedrijfsvoering en fijn dat de zaak goed loopt.
Maar dat ze (zoals Robin zegt) 'ongenode gasten' dan niet opvangen als ze geen bordjes willen plaatsen, dat vond en vind ik slecht.
Zal wel aan mij liggen, ik ben 'maar' een domme gast en heb de osmotische overdracht van alle kennis, normen en waarden die horeacamensen tijdens hun opleiding hebben gekregen gemist.
Want dat is wel de toon van deze reeks.
Dat heb dan weer nooit meegemaakt.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 20:37 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Maar ik heb het ook meegemaakt dat we binnenliepen, de tent bijna leeg was en geen personeel in zicht en dus maar zijn gaan zitten. Als er dan na vijf minuten iemand komt vragen of je gereserveerd hebt en je vervolgens wegstuurt, dat vind ik niet gastvrij.
Weet niet hoe het met jouw bijbaantjes zat, maar toen ik tussen de 18 en 22 was verdiende ik nergens veel meer dan het minimumjeugdloon als weekendhulp en dergelijke. Volgens mij is dat bij de meeste bedrijven die met jongeren werken ook wel de richtlijn. Of het moet *** werk zijn.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 20:42 schreef Kandijfijn het volgende:
Er zijn nog al wat alternatieven die niet voor iedereen geschikt zijn maar er vast er vast wel eentje te kiezen. Ik zie soms mensen in de horeca werken voor een hongerloontje met wat fooi en die vinden het werk en de gasten maar allemaal niks. Dan denk ik echt meid/gast kan je niet iets vinden waar je geen lastige gasten hebt en makkelijk over de 10 euro tikt?
Heb je wel gelijk in. Achter de schermen worden gasten vaak ook wel voor de gek gehouden. Maar dat is niet uniek in de horeca. Toen ik voor een ict-dienstverlener werkte was de arrogante houding ten opzichte van klanten een stuk sterker aanwezig. Ik denk dat het ook een soort uitlaatklep is als compensatie voor het feit dat je constant vriendelijk en lachend op de vloer moet staan ook al meen je daar soms helemaal niks van.quote:Je bent geen 'domme' klant, horecamensen zijn gewoon arrogant en straight vaak.
Nee, dat deed ik als student.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 20:31 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Uhm, ik weet niet zeker wat jij doet, maar is dat geen horeca?
Alhoewel het natuurlijk ietwat een stereotype is wat je nu maakt heb je wel een punt . Horecamensen onder elkaar spreken altijd de ergste gasten door en als je ze vraagt waarom werk je in de horeca komt er "Voor de gasten" en de verhalen van alle leuke gasten.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 20:51 schreef Myrr het volgende:
[..]
Oh ik kom net meelezen en las alleen die van jou toevallig.
Moet wel toegeven dat horecamensen vaak arrogante snobs zijn ja, maar het is een wereld apart met hele andere gedragsregels en iedereen begrijpt elkaar omdat de klant overal hetzelfde is. Ik gok ook wel dat dit een topic vol herkenbaarheid is en iedereen elkaar aan het aanvullen is.
Je bent geen 'domme' klant, horecamensen zijn gewoon arrogant en straight vaak.
Ik was nogal een flierefluiter beetje handelen, beetje klussen en kwam wel rond als ik echt even cash nodig had ging ik gewoon naar het kassengebied toe en vroeg naar de chef en als ze werk hadden zo nee als hij wist wie wel had. 'S avonds waren daar ook wel klussen te doen zoals karren klaarzetten etc. Soms moest er weer een lading weg en was ik de sjaak dan ging ik elke dag langs alle uitzendbureau en was ik in een week wel ergens aan het werk vaak genoeg ploegen die je mee kon pakken die aansloten op je schoolrooster. 14.00-22.00 of 15.00-23.00.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 21:16 schreef DaneV het volgende:
[..]
Weet niet hoe het met jouw bijbaantjes zat, maar toen ik tussen de 18 en 22 was verdiende ik nergens veel meer dan het minimumjeugdloon als weekendhulp en dergelijke. Volgens mij is dat bij de meeste bedrijven die met jongeren werken ook wel de richtlijn. Of het moet *** werk zijn.
Mijn salaris met zwart overwerken lag toch echt hoger in de tuinbouw na verloop van tijd . Maar misschien projecteer ik te veel ik heb mijn hand nooit hoeven omdraaien om werk te vinden. En een jaar of 10 terug was de markt veel makkelijker natuurlijk.quote:Als je in de horeca werkt, krijg je er in ieder geval nog tussen de 1 en 3 euro per uur fooi bij. Daarnaast zijn de werktijden voor studenten vaak fijn (buiten school) en is dat "met lastige gasten omgaan" heel leerzaam voor de rest van je carriere. Die lastige mensen tref je namelijk niet alleen op het terras.
Ik denk datje het hier wel goed hebt omschreven . Iemand die zichzelf als wijnkenner van de tafel presenteert en dan met de gekste combinaties aankomt dient belachelijk gemaakt te worden bij sluitquote:Heb je wel gelijk in. Achter de schermen worden gasten vaak ook wel voor de gek gehouden. Maar dat is niet uniek in de horeca. Toen ik voor een ict-dienstverlener werkte was de arrogante houding ten opzichte van klanten een stuk sterker aanwezig. Ik denk dat het ook een soort uitlaatklep is als compensatie voor het feit dat je constant vriendelijk en lachend op de vloer moet staan ook al meen je daar soms helemaal niks van.
Het blijft een beetje toneelspelen. En iemand met genoeg ervaring en feeling kan zelfs een vervelende gast, waar hij wel op zou kunnen schieten, het gevoel geven dat het zijn beste vriend is.
Ja ik kan het juiste woord niet echt vinden. En met snob bedoel ik meer collegiaal onderling. Ik heb op verschillende werkplekken meegemaakt dat je dan een groepje hebt dat onderling een beetje de popi jopi is en een groepje dat er dan buiten valt en wordt afgezeken. Ik hing daar altijd tussen (als zijnde geaccepteerd en meebetrokken worden met de popi's, maar ook gewoon goed omgaan en na het werk drankjes doen met die daar dan buiten vallen en worden afgezeken door iedereen).quote:Op dinsdag 28 juli 2015 23:12 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Alhoewel het natuurlijk ietwat een stereotype is wat je nu maakt heb je wel een punt . Horecamensen onder elkaar spreken altijd de ergste gasten door en als je ze vraagt waarom werk je in de horeca komt er "Voor de gasten" en de verhalen van alle leuke gasten.
En geloof mij uiteindelijk zijn het mensen die echt dankbaar zijn en een leuke avond hebben veel meer waard dan die keren dat je 50 euro fooi krijgt . (Niks mis met 50e fooi btw ).
En arrogant en snob nah, als eerste moet je zelfverzekerd zijn om in de horeca te blijven werken anders heb je er niks te zoeken. Dat wordt al door veel mensen verward met arrogantie. Alhoewel er alsnog veel arrogante mensen werken in de horeca . En snob? Kan je dat toelichten?
Over straight gesproken dat is een karaktereigenschap die je gewoon ontwikkeld omdat het communicatie snel en straight to the point moet zijn constant. Dan neem je mee naar je leven buiten de horeca
Als je een 55+'er hebt in de horeca dan is het meestal een heerlijke ouwe rot die prima tussen de jongeren past en niets al te serieus neemt.quote:Op woensdag 29 juli 2015 00:00 schreef Mainport het volgende:
Wat is de communis opinio van horecapersoneel over oude collega's en management (55+)?
quote:Op woensdag 29 juli 2015 00:00 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb wel eens besloten niet naar een bepaald restaurant te gaan omdat op Iens iets te vaak de opmerking stond dat de eigenaar een arrogante lomperik was. Dan kan je wel in je eigen wereldje geweldig zijn, maar kost het je wel klanten.
Lucas Rive is nu 53 jaar en kan nog steeds wel aardig koken en leiding geven. Heeft nu met z'n nieuwe restaurant ook alweer 1 Michelinster en had er bij de Bokkedoorns 2.quote:Op woensdag 29 juli 2015 00:00 schreef Mainport het volgende:
Wat is de communis opinio van horecapersoneel over oude collega's en management (55+)?
Recensiewebsites zijn trouwens notoir onbetrouwbaar ze verdienen geld door abonnementen te verkopen aan restaurants. Hierdoor krijg je als restaurant zijnde meerdere mogelijkheden bij verschillende sites denk aan reageren recensies. Menukaart online zetten of preferente locatie wanneer je zoekt op een restaurant.quote:Op woensdag 29 juli 2015 00:00 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb wel eens besloten niet naar een bepaald restaurant te gaan omdat op Iens iets te vaak de opmerking stond dat de eigenaar een arrogante lomperik was. Dan kan je wel in je eigen wereldje geweldig zijn, maar kost het je wel klanten.
Ze moeten niet in de weg lopen , vaak uitstekende gastheren en een kennis waar je U tegen zegt. Maar ik heb ze er wel eens bij gezien dat ze dachten dat ze ook nog 18 waren. Laat fysieke werk van tafels leegtrekken, opdekken, uitserveren waar flink wat tempo vereist is lekker over aan de jongerenquote:Op woensdag 29 juli 2015 00:00 schreef Mainport het volgende:
Wat is de communis opinio van horecapersoneel over oude collega's en management (55+)?
Oh je hebt het dus alleen over bedienend personeel van 55+. Koks mogen wel die leeftijd van jou hebben?quote:Op woensdag 29 juli 2015 00:18 schreef Kandijfijn het volgende:
Ze moeten niet in de weg lopen , vaak uitstekende gastheren en een kennis waar je U tegen zegt. Maar ik heb ze er wel eens bij gezien dat ze dachten dat ze ook nog 18 waren. Laat fysieke werk van tafels leegtrekken, opdekken, uitserveren waar flink wat tempo vereist is lekker over aan de jongeren
Ik ken er geen, die op 55+ leeftijd nog vol mee kunnen draaien in een drukke keuken. Er zullen ontgetwijfeld uitzonderingen zijn.quote:Op woensdag 29 juli 2015 00:19 schreef golfer het volgende:
[..]
Oh je hebt het dus alleen over bedienend personeel van 55+. Koks mogen wel die leeftijd van jou hebben?
Bediening mag van mij die leeftijd ook wel hebben? Ze moeten alleen meer gastheer zijn en minder zaalmedewerker. Omdat ze de snelheid van een 18 jarige niet meer hebben en de 18 jarige niet de kennis en kunde van 50+'er. Als de 18 jarige bestellingen gaat opnemen en wijnadviezen gaat geven en de 50 jarige tafels gaat leegtrekken haal je kennis en snelheid weg uit je team .quote:Op woensdag 29 juli 2015 00:19 schreef golfer het volgende:
[..]
Oh je hebt het dus alleen over bedienend personeel van 55+. Koks mogen wel die leeftijd van jou hebben?
Als één klant een opmerking maakt over de eigenaar, soit. Maar als heel veel mensen dat doen, heb ik er al geen zin meer inquote:Op woensdag 29 juli 2015 00:14 schreef Kandijfijn het volgende:
Recensiewebsites zijn trouwens notoir onbetrouwbaar ze verdienen geld door abonnementen te verkopen aan restaurants. Hierdoor krijg je als restaurant zijnde meerdere mogelijkheden bij verschillende sites denk aan reageren recensies. Menukaart online zetten of preferente locatie wanneer je zoekt op een restaurant.
De hand die hun voedt zijn niet de gasten maar de restaurants . Gevolg ze zijn erg schappelijk met het verwijderen van negatieve recensies als je een mail stuurt als betalende klant. Regelmatig recensies laten weghalen onder het mom van "toen ze hier waren was gaven ze aan dat alles in orde was" "Of dit kan niet bij ons geweest zijn" Wat regelmatig echt waar was .
Eet.nu is hier het makkelijkste mee maar Iens wat minder makkelijk
Ik ben zelf ook geen uitstekende steekproef trouwens het gaat om 5 recensies in een jaar of 4 die ik heb laten weghalen.
Recensies zijn een zegen en een vloek , vooral omdat recensies alleen de mening van de extremen weergeven. Vaste trouwen gasten of gasten die het echt super vonden reageren samen met gasten die het schandalig slecht vonden.quote:Op woensdag 29 juli 2015 00:23 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Als één klant een opmerking maakt over de eigenaar, soit. Maar als heel veel mensen dat doen, heb ik er al geen zin meer in
golfer, wil je een nieuwe carrière beginnen in de horeca?
Nee, ik kom nog wel een bij restaurants met koks die 50+ zijn en de sterren van de hemel koken.quote:Op woensdag 29 juli 2015 00:23 schreef Isabeau het volgende:
golfer, wil je een nieuwe carrière beginnen in de horeca?
Nou ja, logisch toch. Er zit ook wel een béétje meer ervaring in hèquote:Op woensdag 29 juli 2015 01:22 schreef golfer het volgende:
Nee, ik kom nog wel een bij restaurants met koks die 50+ zijn en de sterren van de hemel koken.
En kan zo een rijtje topchefs noemen die 50+ zijn en nog steeds beter zijn dan die jonkies.
Farran Adria, Heston Blumenthal (49), Gordon Ramsay (49), Joan Roca, Massimo Bottura, Erik van Loo, Herman den Blijker, Lucas Rive... allemaal prutsers van omtrent 50+quote:Op woensdag 29 juli 2015 00:22 schreef Kandijfijn het volgende:
Keuken eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal laat het rammen over aan de jonkies en de finesse bij de ervaring.
Wij werden laatst door het management gevraagd gasten die via Couverts gereserveerd hebben vriendelijk te vragen een recensie te plaatsen... Ik krijg het mijn strot niet uit helaas.quote:Op woensdag 29 juli 2015 00:52 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Recensies zijn een zegen en een vloek , vooral omdat recensies alleen de mening van de extremen weergeven. Vaste trouwen gasten of gasten die het echt super vonden reageren samen met gasten die het schandalig slecht vonden.
De genuanceerde mening is er niet te vinden
Geloof me, daar zitten gasten ook helemaal niet op te wachten, dus lijkt mij de juiste keus.quote:Op woensdag 29 juli 2015 03:06 schreef focal het volgende:
Wij werden laatst door het management gevraagd gasten die via Couverts gereserveerd hebben vriendelijk te vragen een recensie te plaatsen... Ik krijg het mijn strot niet uit helaas.
Ik vind het zelf niet classy en ik ben helaas ook een vrij eigenwijze werknemerquote:Op woensdag 29 juli 2015 03:13 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Geloof me, daar zitten gasten ook helemaal niet op te wachten, dus lijkt mij de juiste keus.
Ow dat het zo'n standaard verkoopzinnentje wordt wat je met geen mogelijkheid oprecht kan laten klinken. Nee dat gaat werken .quote:Op woensdag 29 juli 2015 03:06 schreef focal het volgende:
[..]
Wij werden laatst door het management gevraagd gasten die via Couverts gereserveerd hebben vriendelijk te vragen een recensie te plaatsen... Ik krijg het mijn strot niet uit helaas.
Nog erger: bij een evaluatiegesprek na overlijden van een bewoner van een verpleeghuis een kaartje mee geven om zorgkaart.nl in te vullen.quote:Op woensdag 29 juli 2015 03:06 schreef focal het volgende:
[..]
Wij werden laatst door het management gevraagd gasten die via Couverts gereserveerd hebben vriendelijk te vragen een recensie te plaatsen... Ik krijg het mijn strot niet uit helaas.
omg * Isabeau huivertquote:Op woensdag 29 juli 2015 07:44 schreef MevrouwPuff het volgende:
Nog erger: bij een evaluatiegesprek na overlijden van een bewoner van een verpleeghuis een kaartje mee geven om zorgkaart.nl in te vullen.
klant is koning?quote:Op woensdag 29 juli 2015 07:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Kan ik het water bij mijn wijn zonder munt bladeren en stukken citroen krijgen?
> Nee dat moet zo
Van mij niet
> maar ik moet dat zo serveren van de baas
Na het heel rustig uitleggen dat het niet smaakt met de wijn en dat als ze wijn wil verkopen ze gewoon water zonder ellende moest brengen, en als ze het niet durfde ze graag de baas voorbij kon sturen kwam ze met een gewone karaf waterquote:Op woensdag 29 juli 2015 08:01 schreef Isabeau het volgende:
[..]
klant is koning?
Zo was ik met een vriendin eens bij de ijssalon die uitgeroepen was tot ijssalon van het jaar. Daar wilden we wel een ijsje halen! We gingen voor een coupe. Maar in de coupe die mijn vriendin wilde zat ook citroenijs en die vond ze echt niet lekker en ze vroeg of er ipv dat ene bolletje citroenijs ook vanilleijs in mocht. Nee, dat kon niet. Waarom niet? Omdat wij dit zo serveren en de smaken zo bij elkaar horen...
(het was overigens een doodgewone coupe met fruit en fruitsmaken ijs)
Vervelend als je zo assertief moet zijn als klant...quote:Op woensdag 29 juli 2015 08:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Na het heel rustig uitleggen dat het niet smaakt met de wijn en dat als ze wijn wil verkopen ze gewoon water zonder ellende moest brengen, en als ze het niet durfde ze graag de baas voorbij kon sturen kwam ze met een gewone karaf water
Tja, het soort mensen in de bediening dat ook een afgesloten weg of een metrotunnel inrijdt omdat de Navigatie zegt dat ze rechtsaf moetenquote:Op woensdag 29 juli 2015 09:00 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Vervelend als je zo assertief moet zijn als klant...
In het vorige topic werd ook uitgelegd dat je niet teveel moet willen veranderen aan een gerecht, want dan is het dat gerecht niet meer, maar met een kan water lijkt me dat overdreven.
http://www.nrc.nl/ik/2015/07/29/superfood/quote:Superfood
Om de regen te ontvluchten, ren ik samen met een vriendin een hipsterige frozen-yoghurtbar in Utrecht binnen. De toonbank staat vol met vrolijke potten fruit, koekjes en chocola die je op je ijsje kunt laten gooien.
Voor de verantwoorde yoghurteter is er ook keuze uit een ruim assortiment van superfoods, waaronder hennepzaad.
Als we aan het meisje achter de bar vragen wat hennepzaad dan zo gezond maakt antwoordt ze direct enthousiast: „Oh dat is echt super goed voor je! Het is namelijk kankerverwekkend.”
quote:Op woensdag 29 juli 2015 13:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Ikje uit het NRC
[..]
http://www.nrc.nl/ik/2015/07/29/superfood/
Meestal niet. Daar weten ze de perfecte cuisson meestal wel op tafel te zetten. Wil je toch persé een gerecht helemaal saignant hebben dan moet je dat natuurlijk even aangeven en dan zorgen ze er voor dat je wens wordt uitgevoerd.quote:Op donderdag 30 juli 2015 15:31 schreef focal het volgende:
Ik vraag me trouwens af hoe ze dit in echte sterrenrestaurants doen, wordt daar überhaupt naar de gewenste cuisson gevraagd? En zouden ze bij een slechte keuze de gast informeren of elke vorm van discussie vermijden en het gewoon op tafel zetten?
En als je een onsmakelijke keuze maakt, zoals een well-done wilde eendenborst?quote:Op donderdag 30 juli 2015 15:37 schreef golfer het volgende:
[..]
Meestal niet. Daar weten ze de perfecte cuisson meestal wel op tafel te zetten. Wil je toch persé een gerecht helemaal saignant hebben dan moet je dat natuurlijk even aangeven en dan zorgen ze er voor dat je wens wordt uitgevoerd.
Klant is keizer. Als jij dat persé zou willen...maar ik vraag me dan wel af wat je in een sterrentent doet als je geen smaak hebt.quote:Op donderdag 30 juli 2015 15:39 schreef focal het volgende:
En als je een onsmakelijke keuze maakt, zoals een well-done wilde eendenborst?
Ja dat is een lastige. Als iemand hem blue bestelt zou ik het gewoon doen aangezien de term duidelijk genoeg is. Maar elke ober heeft wel een paar keer biefstuk/tournedos weer terug gekregen omdat de gast hem te rood vindt terwijl hij een kwartier daarvoor je nog stond te vertellen hoe rood hij hem wel niet wilde. Het is de kunst het vriendelijk te verwoorden en vooral niet te vragen of iemand het wel zeker weet. Je zou bijvoorbeeld met een glimlach kunnen zeggen: ''Dat komt helemaal goed, dan vraag ik de chef of hij hem alleen even dichtschroeit!'' Zo check je of de verwachting wel overeenkomt met het bestelde zonder belerend over te komen. Als de gast iets anders wil kunnen ze de ober dan corrigeren.quote:Op donderdag 30 juli 2015 15:40 schreef MutedFaith het volgende:
Daar heb ik juist een hekel aan, van dat belerende toontje van bedienend personeel als ik vertel dat ik m'n biefstuk graag blue heb.
'Dat is wel heel erg rood' en ' Weet u dat zeker?' Flikker toch op. Als ik iets specifiek zo bestel wil ik t ook zo hebben, niet eerst een discussie van een half uur moeten voeren omdat de bediening denkt dat ik stiekem toch wat anders wil.
Als je een gast hebt die dit al vervelend vindt, is het gewoon een zeikerd. Ik was vorig jaar in een restaurant waar ze steak tartar op de kaart hadden. Nou als ik iets lekker vind is dat het wel. De ober vroeg toen heel voorzichtig of ik wist dat dat rauw vlees was. Ik moest glimlachen, maar ik vond het achteraf eigenlijk wel heel goed dat hij het vroeg.quote:Op donderdag 30 juli 2015 15:46 schreef focal het volgende:
[..]
Ja dat is een lastige. Als iemand hem blue bestelt zou ik het gewoon doen aangezien de term duidelijk genoeg is. Maar elke ober heeft wel een paar keer biefstuk/tournedos weer terug gekregen omdat de gast hem te rood vindt terwijl hij een kwartier daarvoor je nog stond te vertellen hoe rood hij hem wel niet wilde. Het is de kunst het vriendelijk te verwoorden en vooral niet te vragen of iemand het wel zeker weet. Je zou bijvoorbeeld met een glimlach kunnen zeggen: ''Dat komt helemaal goed, dan vraag ik de chef of hij hem alleen even dichtschroeit!'' Zo check je of de verwachting wel overeenkomt met het bestelde zonder belerend over te komen. Als de gast iets anders wil kunnen ze de ober dan corrigeren.
Of de verwachting wel reeel is heeft natuurlijk ook met het stuk vlees te maken. Niet elke klant realiseert zich dat en sommige klanten willen vooral ook een statement maken met hun keuze van garing. Het is ook een beetje de vraag of je kok voorschrijft wat die moet doen, of dat je je persoonlijke voorkeur doorgeeft en hij daarmee het vlees zo goed mogelijk voor je bereidt.quote:Op donderdag 30 juli 2015 15:46 schreef focal het volgende:
[..]
Ja dat is een lastige. Als iemand hem blue bestelt zou ik het gewoon doen aangezien de term duidelijk genoeg is. Maar elke ober heeft wel een paar keer biefstuk/tournedos weer terug gekregen omdat de gast hem te rood vindt terwijl hij een kwartier daarvoor je nog stond te vertellen hoe rood hij hem wel niet wilde. Het is de kunst het vriendelijk te verwoorden en vooral niet te vragen of iemand het wel zeker weet. Je zou bijvoorbeeld met een glimlach kunnen zeggen: ''Dat komt helemaal goed, dan vraag ik de chef of hij hem alleen even dichtschroeit!'' Zo check je of de verwachting wel overeenkomt met het bestelde zonder belerend over te komen. Als de gast iets anders wil kunnen ze de ober dan corrigeren.
Een recensie is dan ook om iets over het restaurant/film/boek etc. te vertellen, en niet het aangewezen middel om iets over jezelf te vertellen. In het recensie-topic loopt er ook zo eentje rond en Iens mag van mij nog wel wat strenger zijn want met dat soort commentaren kan ik vrij weinig.quote:Op donderdag 30 juli 2015 17:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ik mijn steak blue wil hebben is dat mijn voorkeur, als je niet in staat bent hem blue te bereiden, moet je dat gewoon even zeggen, en hem niet gewoon medium serveren.
CUL / Waarom kan het gros van de horeca geen steak bakken
Iens verwijderde trouwens deze recentie van mij
Integendeel, zo wil ik hem zelf ook. Ik heb een probleem met recensies die vooral over de recensent gaan.quote:Op donderdag 30 juli 2015 18:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Je hebt echt een probleem met mensen hun steak rood willen, niet?
Mr. Beanquote:Op donderdag 30 juli 2015 16:10 schreef Bramito het volgende:
[..]
Als je een gast hebt die dit al vervelend vindt, is het gewoon een zeikerd. Ik was vorig jaar in een restaurant waar ze steak tartar op de kaart hadden. Nou als ik iets lekker vind is dat het wel. De ober vroeg toen heel voorzichtig of ik wist dat dat rauw vlees was. Ik moest glimlachen, maar ik vond het achteraf eigenlijk wel heel goed dat hij het vroeg.
Open er een topic overquote:Op donderdag 30 juli 2015 18:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Integendeel, zo wil ik hem zelf ook. Ik heb een probleem met recensies die vooral over de recensent gaan.
Huh? Helemaal saignant? Wat moet ik me daar nou weer bij voorstellen?quote:Op donderdag 30 juli 2015 15:37 schreef golfer het volgende:
[..]
Wil je toch persé een gerecht helemaal saignant hebben dan moet je dat natuurlijk even aangeven en dan zorgen ze er voor dat je wens wordt uitgevoerd.
Nah, dat is wat ik me voor zou kunnen stellen bij "helemaal" blue. Maar bij "helemaal" saignant blijf ik dus steken....quote:
Langzaam verwarmen in een waterbad tot 50 graden.quote:Op donderdag 30 juli 2015 22:21 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Nah, dat is wat ik me voor zou kunnen stellen bij "helemaal" blue. Maar bij "helemaal" saignant blijf ik dus steken....
Engelse term is gewoon Blue?quote:Op donderdag 30 juli 2015 22:34 schreef pietbier het volgende:
Dan nóg niet, want geen reactie van maillard.
Enneh, blue??
Of bedoelen jullie bleu
Nee, zo rauw is "extra rare" of "bleu". Blue wordt ook wel eens gebruikt, maar is niet echt gangbaar in de keuken.quote:
Bijna hetzelfde meegemaakt. Eerst veel te ver door, en dan zeg je er iets van, en dan komen ze met een lap welke net de pan geraakt heeft. Puur treiteren is dat.quote:Op donderdag 30 juli 2015 23:54 schreef Pap89 het volgende:
Wel een keer met een 750gram steak ( waarom moest dat nou) gevraagd om medium/medium-rare. Toen kreeg ik hem wel dus Rare. Dan is het wel 500 gram te veel aan rauw vlees
Grappig, ik dacht altijd dat Rib-eye bijzonder ongeschikt was om superrood te eten aangezien hij doorregen is met vet en dat wat warmte nodig heeft om te smelten. Kun je daar misschien wat info over geven, ik leer graag bij.quote:Op donderdag 30 juli 2015 17:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ik mijn steak blue wil hebben is dat mijn voorkeur, als je niet in staat bent hem blue te bereiden, moet je dat gewoon even zeggen, en hem niet gewoon medium serveren.
CUL / Waarom kan het gros van de horeca geen steak bakken
Iens verwijderde trouwens deze recentie van mij
Mangiare in Eindhoven
Mangiare is de reden waarom ik nog wel 10 keer nadenk voordat ik een steak zal bestellen in de horeca
- Heeft u een keuze kunnen maken?
> Ja, ik wil graag de ribeye steak, en ik wil hem rood.
- De Ribeye steak?
> Ja, ik wil hem hooguit 20 seconde per kant, hij moet nog moe zeggen, van mijn bord willen terug naar het weiland, zo rood wil ik hem hebben.
- okay, hi hi hi
Na een tijdje komt de steak, ergens tussen medium en doorbakken. Ik stuur hem terug met de opmerking dat ik hem rood had besteld.
Dit veroorzaakt enige paniek bij de bediening. De chef komt langs die me vraagt waarom ik de steak terug stuur, ik vertel hem dat ik hem zeer rood besteld heb en hem ook graag zo hebben wil. In plaats van dan te zeggen okay, gaat hij een discussie aan of ik dat wel echt wil, zo een steak is rauw van binnen, en wellicht niet warm (als je geen steak kan bakken wat doe je dan in de prof keuken vraag ik me af). Ik zeg dat ik weet wat ik bestel en dat ik geen discussie wil maar een rode steak. Weer de discussie in, of ik het zeker weet.
Nadat mijn gezelschap het eten al half op heeft komt mijn steak, en idd, direct uit de koelkast op de grill. Hij is formeel rood, maar deze kok verdient bijscholing over hoe hij steak moet klaarmaken. Zet het niet op de kaart als je het niet kan.
quote:
Waarschijnlijk tref je dan een ober die hem gewoon in de computer als rood aanslaat maar te lui is even naar de keuken te lopen om de chef te informeren hoe het echt moet.quote:Op donderdag 30 juli 2015 22:43 schreef RobinOok het volgende:
Ja, haha, kut. Daarom zeg ik altijd " ik wil mijn steak rood, rood, rood, rauw, bloedend rood. Hij kan eigenlijk niet te rood en makkelijk te doorbakken. Ik wil hem rood, rood, rood".
Lijkt me duidelijk, toch? En dan nog krijg je 'm de helft van de tijd medium tot doorbakken. Zucht...
Dit bevestigd een beetje mijn eerdere verhaal dat ze best makkelijk zijn met reviews verwijden. Dit was verder een nette duidelijke review lijkt mij zo.quote:Op donderdag 30 juli 2015 17:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ik mijn steak blue wil hebben is dat mijn voorkeur, als je niet in staat bent hem blue te bereiden, moet je dat gewoon even zeggen, en hem niet gewoon medium serveren.
CUL / Waarom kan het gros van de horeca geen steak bakken
Iens verwijderde trouwens deze recentie van mij
Mangiare in Eindhoven
Mangiare is de reden waarom ik nog wel 10 keer nadenk voordat ik een steak zal bestellen in de horeca
- Heeft u een keuze kunnen maken?
> Ja, ik wil graag de ribeye steak, en ik wil hem rood.
- De Ribeye steak?
> Ja, ik wil hem hooguit 20 seconde per kant, hij moet nog moe zeggen, van mijn bord willen terug naar het weiland, zo rood wil ik hem hebben.
- okay, hi hi hi
Na een tijdje komt de steak, ergens tussen medium en doorbakken. Ik stuur hem terug met de opmerking dat ik hem rood had besteld.
Dit veroorzaakt enige paniek bij de bediening. De chef komt langs die me vraagt waarom ik de steak terug stuur, ik vertel hem dat ik hem zeer rood besteld heb en hem ook graag zo hebben wil. In plaats van dan te zeggen okay, gaat hij een discussie aan of ik dat wel echt wil, zo een steak is rauw van binnen, en wellicht niet warm (als je geen steak kan bakken wat doe je dan in de prof keuken vraag ik me af). Ik zeg dat ik weet wat ik bestel en dat ik geen discussie wil maar een rode steak. Weer de discussie in, of ik het zeker weet.
Nadat mijn gezelschap het eten al half op heeft komt mijn steak, en idd, direct uit de koelkast op de grill. Hij is formeel rood, maar deze kok verdient bijscholing over hoe hij steak moet klaarmaken. Zet het niet op de kaart als je het niet kan.
Ik wilde een review opzoeken om mijn reactie over de knorrige arrogante eigenaar te benadrukken, maar die was ook al verwijderd. Op Iens dit keer.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 02:45 schreef Kandijfijn het volgende:
Dit bevestigd een beetje mijn eerdere verhaal dat ze best makkelijk zijn met reviews verwijden. Dit was verder een nette duidelijke review lijkt mij zo.
Rare -> kerntemperatuur van 50-52 graden. Smeltpunt rundvet is 45-50 graden. Het vlees is dus nog Rood maar het vet gesmolten, als je dit goed doet het je een rode steak met een mooie boterige smaakquote:Op vrijdag 31 juli 2015 02:23 schreef focal het volgende:
[..]
Grappig, ik dacht altijd dat Rib-eye bijzonder ongeschikt was om superrood te eten aangezien hij doorregen is met vet en dat wat warmte nodig heeft om te smelten. Kun je daar misschien wat info over geven, ik leer graag bij.
Je komt wel eens ergens waar er vrij weinig keus is. Zoals laatst bij Engels. Vis, vegetarisch, ribeye.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 07:53 schreef Isabeau het volgende:
Het verbaast me misschien nog het meest dat de mensen hier die van te voren wéten dat de kok hun steak gaat verprutsen door te lang te bakken, dan toch steak bestellen op plaatsen die ze niet kennen of door schande en wijsheid in de steak-hoek wel kennen. Ik zou me die frustratie besparen en gewoon voor een ander gerecht gaan.
Tsjah, jij bent niet de klant restaurants zijn dat .quote:Op vrijdag 31 juli 2015 07:54 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik wilde een review opzoeken om mijn reactie over de knorrige arrogante eigenaar te benadrukken, maar die was ook al verwijderd. Op Iens dit keer.
Dat is waarschijnlijk ook waarom ik bij een T-bone de haas altijd te ver door vindt, of de entrecote te rauw. Ik snap wel dat een kok de neiging heeft om een prachtige marmering niet te koud op te dienen. Ik snap wel dat mensen zich blauw (haha) ergeren aan te ver gebakken steaks, maar zo hard mogelijk om rood, roder, roodst roepen zou ertoe kunnen leiden dat de kok hem bleu bereidt. Als die rood en blauw niet door elkaar haalt zou het wel goed moeten komen, maar als de klant nou zo uitdrukkelijk om de kortste garing vraagt....quote:Op vrijdag 31 juli 2015 02:23 schreef focal het volgende:
[..]
Grappig, ik dacht altijd dat Rib-eye bijzonder ongeschikt was om superrood te eten aangezien hij doorregen is met vet en dat wat warmte nodig heeft om te smelten. Kun je daar misschien wat info over geven, ik leer graag bij.
Wat hebben mensen toch met Dudok?quote:Op vrijdag 31 juli 2015 13:14 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Je komt wel eens ergens waar er vrij weinig keus is. Zoals laatst bij Engels. Vis, vegetarisch, ribeye.
Nou, dan ga ik voor de ribeye. Zo gauw er wel leukere keuzes zijn ga ik inderdaad daarvoor.
Ik stuur mijn steak trouwens vrijwel nooit terug. Kan me een keer herinneren bij Dudok, toen was ie echt grijs en grauw en zonk de moed me in de schoenen (was ook geen enkel problem, werd keurig hersteld), maar meestal proef ik 'm en als ie nog gewoon eetbaar is, dan eet ik 'm op. Ik zeg er dan achteraf vaak nog wel even iets van, maar meer in de trant van "de steak was niet rood zoals ik wilde, maar ik heb toch lekker gegeten". Zoals hierboven vallen over "rosè bestellen en medium rare krijgen" doe ik niet. Ik vind dat "close enough". Thuis eet ik mijn steak ook vaak medium of medium rare ipv rood. Gewoon omdat ik hem te ver heb laten garen. Dan gooi ik 'm ook niet weg. Zolang ie nog maar sappig is vind ik het al gauw goed.
Ik hebt mezelf aangeleerd dat ik het allergoedkoopste van de kaart bestel als ik ergens ga eten waar ik weet dat het kut is. Als het toch niet echt gaat smaken dan liever zo goedkoop mogelijk een bodempje leggen.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 13:14 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Je komt wel eens ergens waar er vrij weinig keus is. Zoals laatst bij Engels. Vis, vegetarisch, ribeye.
Nou, dan ga ik voor de ribeye. Zo gauw er wel leukere keuzes zijn ga ik inderdaad daarvoor.
Ik stuur mijn steak trouwens vrijwel nooit terug. Kan me een keer herinneren bij Dudok, toen was ie echt grijs en grauw en zonk de moed me in de schoenen (was ook geen enkel problem, werd keurig hersteld), maar meestal proef ik 'm en als ie nog gewoon eetbaar is, dan eet ik 'm op. Ik zeg er dan achteraf vaak nog wel even iets van, maar meer in de trant van "de steak was niet rood zoals ik wilde, maar ik heb toch lekker gegeten". Zoals hierboven vallen over "rosè bestellen en medium rare krijgen" doe ik niet. Ik vind dat "close enough". Thuis eet ik mijn steak ook vaak medium of medium rare ipv rood. Gewoon omdat ik hem te ver heb laten garen. Dan gooi ik 'm ook niet weg. Zolang ie nog maar sappig is vind ik het al gauw goed.
Ik heb niet veel met Dudok. Behalve dat ie op maandag open is en je er even snel iets kunt eten.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 14:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat hebben mensen toch met Dudok?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |