abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_154696546
OP
quote:
Naar aanleiding van CUL / Van sterrentent tot snackbar, waar heb jij gegeten? #17 Rotturdamm en de nodige discussie die daaruit voortkomt zo nu en dan, vraag ik me af wat er nou van de medewerkers of de gasten verwacht mag worden.
In hoeverre mag je de prijs als excuus aanhouden om bepaalde service wel of niet te leveren? Waar ga je meteen zitten, waar wacht je tot een tafel aangeboden wordt?

Van een smalend lachje op het antwoord dat iemand zijn vlees 'done' wil hebben tot klagen over een haar tussen een broodje dat al opgegeten was.

TS begint:
Een glas dat niet goed schoon was. Er kwam wel een 'u krijgt een nieuwe', maar ze was niet verbaasd en er kwam geen excuses. Ik verwacht eigenlijk overal wel een excuses bij onvoldoende hygiene.
Een 8-jarige puff schoot een stukje kip van haar saté in de vensterbank in een chinees restaurant. Ik durfde het niet te zeggen, maar mn ouders ook niet. Mag een gast er een troep van maken, of wordt op zijn minst verwacht dat dit aangegeven wordt?
Omdat ik het idee heb dat we nog niet uitgepraat zijn, hier een deel twee.
Wat heb ik intussen geleerd?
Hoe het hoort, vanuit de gast
- Je wacht tot je neergezet wordt. Indien dit niet gebeurd, vraag je ernaar.
- geen 'gereserveerd'-bordjes, betekent niet dat er geen gereserveerde tafels zijn
Wat ik al wel dacht
- geen borden aanpakken, drinken van een dienblad pakken of lege borden stapelen
- indien rotzooi door jou of een tafelgenoot: rotzooi opruimen of aangeven dat je er een rotzooi van gemaakt hebt
- geen sexuele opmerkingen/handtastelijkheden naar de bediening (nog nooit gedaan ook!)
- geef problemen aan, vooraf indien mogelijk, in elk geval voordat je uitgegeten bent of nog erger, betaald hebt en weg bent.
Wat mag ik verwachten als gast?
- iemand bij de deur/ daar ergens, om je neder te zetten/zeggen dat je zelf mag zitten.
- altijd vriendelijkheid, al lachen ze achteraf waarschijnlijk wel om het gebrek aan toepassen van conventies. Bij een goede bediening merk je dit niet.
- vragen naar allergieën, intoleranties of voorkeuren (ook met betrekking tot betaling bij groepen)
- een glas is niet leeg, tenzij op aanvraag
- de rekening kan lang duren, ze verdienen immers weinig meer aan je.
Wat ik al dacht
- hygiene, schoon spul. Of gebrek hieraan een excuses waard is, of alleen een verschoning, heeft nog geen unanimiteit opgeleverd.
- geen beledigingen/onbeschoft gedrag (al gebeurt dit wel zo nu en dan)

Help me met het compleet maken! :)
pi_154696558
heb je die saté nou zelf uit de vensterbank gehaald of laten liggen?
pi_154696580
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 08:32 schreef computergirl het volgende:
heb je die saté nou zelf uit de vensterbank gehaald of laten liggen?
Ik moest ervoor van tafel en dat durfde ik niet :@ 21 jaar later zou ik het er wel zelf uithalen hoor, al zou me dat nu minder snel gebeuren.
Als ik in deze situatie m'n ouders was, had ik het voor het kind gedaan, of me aangespoord het wel op te ruimen.
pi_154709466
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 01:39 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ik bedoelde "studenten die niks om hun vak geven" dan ook heel bewust als een geheel. Er zijn veel studenten die met passie en hart in de horeca werken. Enkele daarvan mag ik mijn collega noemen.

Ik snap mensen trouwens niet dat mensen in de horeca werken als je niet een bepaalde passie hebt. Er zijn echt veel andere banen die veel harder cashen en als je niks met de horeca hebt zou ik persoonlijk echt voor het geld zijn gegaan :s)
Toen ik studeerde snapte ik dat ook nooit. Ook in loondienst verdiende ik 2 keer zoveel, 'klanten' konden een grote bek terugkrijgen, nooit gezeik met roosters, alles wit, nooit energievretend geziek met collega's, geen nazit met bier, uitklokken en met je vrienden bier gaan drinken of lekker nuchter naar bed. In zo'n kroeg werken waar de vrouwen aan de bar plakken voor de barman leek me dan eerst nog wel wat, maar dat is toch niet interessante type vrouw.

Maar het punt is, je hoeft het vak niet te verstaan om het goed te doen. Niet iedereen in de zaak tenminste. "Dat moet ik even navragen" vind ik namelijk een prima antwoord van een serveerster in een niet al te chique tent.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_154710381
Bij 'hoe het hoort':
Als ik een restauarnt binnen kom probeer ik oogcontact te krijgen met het personeel. Willen zij me placeren, dan ga ik ervan uit dat ze een oogje op de deur houden.
Zie ik niemand of is men druk met zichzelf bezig (en dus niet met andere gasten) dan ga ik lekker zitten waar ik wil. Moeten ze hun planning maar op orde hebben. Ik ga er echt niet op staan wachten of naar vragen.
Als ik gereserveerd heb ga ik uit van een gereserveerde tafel. Maar ook van personeel wat rond die tijd de deur in de gaten houdt.

En als er geen 'gereserveerd' bordjes staan ga ik ervan uit dat dit een vrije tafel is. Sew me. :7
Kan me niet voorstellen dat een beetje restaurateur hier geen oplossing voor heeft die zijn tafelschikking niet verstoort.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  dinsdag 28 juli 2015 @ 20:07:20 #6
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154711013
Dus jij vindt dat een goedlopend restaurant, dat gewoon elke avond vol-gerserveerd is standaard op al zijn tafeltjes een bordje met gerserveerd moet zetten om te voorkomen dat ongenode gasten zomaar binnen lopen, een tafeltje inpikken en zeggen "zo, ik zit, wie het eerst komt het eerst maalt, knappe vent die mij nog wegkrijgt".

Een beetje als in die reclame met handdoekjes en stoelen bij het zwembad?

God, wat ben ik blij dat ik nooit met zulk volk te maken heb.......
pi_154711490
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 01:39 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ik bedoelde "studenten die niks om hun vak geven" dan ook heel bewust als een geheel. Er zijn veel studenten die met passie en hart in de horeca werken. Enkele daarvan mag ik mijn collega noemen.

Ik snap mensen trouwens niet dat mensen in de horeca werken als je niet een bepaalde passie hebt. Er zijn echt veel andere banen die veel harder cashen en als je niks met de horeca hebt zou ik persoonlijk echt voor het geld zijn gegaan :s)
Wat het vooral is met horeca, is dat het zo'n beetje het enge is dat strookt met schooltijden. Hoeveel winkels zijn in de avond geopend (behalve de supermarkt)? Welk kantoor werkt buiten kantoortijden? Tegenwoordig wel wat klantenservice hoor. Maargoed, horeca is flexibel en er is ALTIJD werk in te vinden, dus ideaal.

Ben er zelf wel een beetje klaar mee hoor, maar vond het wel altijd leuk en als ik dringend werk nodig heb, kan ik binnen een week alweer aan de bak zijn.
  dinsdag 28 juli 2015 @ 20:28:13 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154711730
Als ik twee sollicitanten heb, gelijke geschiktheid, de een heeft tijden in de horeca gewerkt en de ander had een bijbaantje op het GAK ofzo dan kies ik de eerste
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154711838
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 20:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ik twee sollicitanten heb, gelijke geschiktheid, de een heeft tijden in de horeca gewerkt en de ander had een bijbaantje op het GAK ofzo dan kies ik de eerste
Uhm, ik weet niet zeker wat jij doet, maar is dat geen horeca? :P
pi_154711977
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 20:07 schreef RobinOok het volgende:
Dus jij vindt dat een goedlopend restaurant, dat gewoon elke avond vol-gerserveerd is standaard op al zijn tafeltjes een bordje met gerserveerd moet zetten om te voorkomen dat ongenode gasten zomaar binnen lopen, een tafeltje inpikken en zeggen "zo, ik zit, wie het eerst komt het eerst maalt, knappe vent die mij nog wegkrijgt".

Een beetje als in die reclame met handdoekjes en stoelen bij het zwembad?

God, wat ben ik blij dat ik nooit met zulk volk te maken heb.......
Nee, beter lezen.
In een bordjesloos restaurant verwacht ik dat, als ik binnenloop, ik bij de deur word opgevangen, men naar mijn reservering vraagt en, als men vol zit men mij vriendelijk vraagt een andere keer terug te komen. Heb ik best begrip voor.

Maar ik heb het ook meegemaakt dat we binnenliepen, de tent bijna leeg was en geen personeel in zicht en dus maar zijn gaan zitten. Als er dan na vijf minuten iemand komt vragen of je gereserveerd hebt en je vervolgens wegstuurt, dat vind ik niet gastvrij.

Met zulk volk hoop ík dan nooit meer te maken te hebben....
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_154712113
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 20:21 schreef Myrr het volgende:

[..]

Wat het vooral is met horeca, is dat het zo'n beetje het enge is dat strookt met schooltijden. Hoeveel winkels zijn in de avond geopend (behalve de supermarkt)? Welk kantoor werkt buiten kantoortijden? Tegenwoordig wel wat klantenservice hoor. Maargoed, horeca is flexibel en er is ALTIJD werk in te vinden, dus ideaal.

Ben er zelf wel een beetje klaar mee hoor, maar vond het wel altijd leuk en als ik dringend werk nodig heb, kan ik binnen een week alweer aan de bak zijn.
Fabriekswerk, magazijnwerk, werk in de tuinbouw, bijbeunen als je handig bent, callcenter, post sorteerder, postbode, schoonmaker, receptie, huiswerkbegeleiding, verzorging etc.

Er zijn nog al wat alternatieven die niet voor iedereen geschikt zijn maar er vast er vast wel eentje te kiezen. Ik zie soms mensen in de horeca werken voor een hongerloontje met wat fooi en die vinden het werk en de gasten maar allemaal niks. Dan denk ik echt meid/gast kan je niet iets vinden waar je geen lastige gasten hebt en makkelijk over de 10 euro tikt?
pi_154712152
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 20:37 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Nee, beter lezen.
In een bordjesloos restaurant verwacht ik dat, als ik binnenloop, ik bij de deur word opgevangen, men naar mijn reservering vraagt en, als men vol zit men mij vriendelijk vraagt een andere keer terug te komen. Heb ik best begrip voor.

Maar ik heb het ook meegemaakt dat we binnenliepen, de tent bijna leeg was en geen personeel in zicht en dus maar zijn gaan zitten. Als er dan na vijf minuten iemand komt vragen of je gereserveerd hebt en je vervolgens wegstuurt, dat vind ik niet gastvrij.

Met zulk volk hoop ík dan nooit meer te maken te hebben....
Wel frappant, maar ik ga er maar vanuit dat dat dan vlak voor de stormloop was. Wie weet hadden ze wel hele grote groepen die er over een half uurtje aan zouden komen. Kan het ene moment wel leeg zijn maar van half 7 tot 9 zit het bomvol, dan zijn alle reserveringen.
pi_154712307
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 20:43 schreef Myrr het volgende:

[..]

Wel frappant, maar ik ga er maar vanuit dat dat dan vlak voor de stormloop was. Wie weet hadden ze wel hele grote groepen die er over een half uurtje aan zouden komen. Kan het ene moment wel leeg zijn maar van half 7 tot 9 zit het bomvol, dan zijn alle reserveringen.
Ik denk het wel, het was zaterdagavond rond half zeven. Waarom er geen plek voor ons was boeit me niet. Zullen ze vast goede redenen voor hebben, is hun bedrijfsvoering en fijn dat de zaak goed loopt.
Maar dat ze (zoals Robin zegt) 'ongenode gasten' dan niet opvangen als ze geen bordjes willen plaatsen, dat vond en vind ik slecht.

Zal wel aan mij liggen, ik ben 'maar' een domme gast en heb de osmotische overdracht van alle kennis, normen en waarden die horeacamensen tijdens hun opleiding hebben gekregen gemist.
Want dat is wel de toon van deze reeks.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_154712319
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 20:42 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Fabriekswerk, magazijnwerk, werk in de tuinbouw, bijbeunen als je handig bent, callcenter, post sorteerder, postbode, schoonmaker, receptie, huiswerkbegeleiding, verzorging etc.

Er zijn nog al wat alternatieven die niet voor iedereen geschikt zijn maar er vast er vast wel eentje te kiezen. Ik zie soms mensen in de horeca werken voor een hongerloontje met wat fooi en die vinden het werk en de gasten maar allemaal niks. Dan denk ik echt meid/gast kan je niet iets vinden waar je geen lastige gasten hebt en makkelijk over de 10 euro tikt?
Fabriek, magazijn, receptie (receptie is ook gewoon kantoortijden), zijn dingen die gewoon 8 uur ploegen hebben, dat gaat niet op als je studeert. Schoonmaakwerk is bijzonder lastig te vinden (althans, ik kon niets meer vinden twee jaar terug. Dacht inderdaad lekker makkelijk ff 2 uurtjes schoonmaken in de avond maar helaas), huiswerkbegeleiding is niet echt voor de hand liggend en ook niet flexibel, postbode is overdag en ookniet flexibel, callcenter moet je niet willen.

Het zijn niet echt studentenbanen (uitgaande van een voltijdsopleiding), of ze zijn lastig te vinden.

Horeca is gewoon uit school ff je tanden poetsen, bord naar binnen hompen, een paar uur werken en weer naar huis. Als je niet kan/ziek bent zijn er wel collega's die het ff willen doen. Het is gewoon veel flexibeler. Daarnaast zijn het vaak mensen die er nog niet zo lang in werken die zo zijn of inderdaad gewoon niet geschikt zijn voor horeca. Dat is het mooie dan ook, die stoppen er vanzelf weer mee/vliegen er vanzelf weer uit.
pi_154712388
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 20:49 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Ik denk het wel, het was zaterdagavond rond half zeven. Waarom er geen plek voor ons was boeit me niet. Zullen ze vast goede redenen voor hebben, is hun bedrijfsvoering en fijn dat de zaak goed loopt.
Maar dat ze (zoals Robin zegt) 'ongenode gasten' dan niet opvangen als ze geen bordjes willen plaatsen, dat vond en vind ik slecht.

Zal wel aan mij liggen, ik ben 'maar' een domme gast en heb de osmotische overdracht van alle kennis, normen en waarden die horeacamensen tijdens hun opleiding hebben gekregen gemist.
Want dat is wel de toon van deze reeks.
Oh ik kom net meelezen en las alleen die van jou toevallig. :P
Moet wel toegeven dat horecamensen vaak arrogante snobs zijn ja, maar het is een wereld apart met hele andere gedragsregels en iedereen begrijpt elkaar omdat de klant overal hetzelfde is. Ik gok ook wel dat dit een topic vol herkenbaarheid is en iedereen elkaar aan het aanvullen is.

Je bent geen 'domme' klant, horecamensen zijn gewoon arrogant en straight vaak.
  dinsdag 28 juli 2015 @ 21:12:22 #16
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154713128
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 20:37 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Maar ik heb het ook meegemaakt dat we binnenliepen, de tent bijna leeg was en geen personeel in zicht en dus maar zijn gaan zitten. Als er dan na vijf minuten iemand komt vragen of je gereserveerd hebt en je vervolgens wegstuurt, dat vind ik niet gastvrij.
Dat heb dan weer nooit meegemaakt.
Nou moet ik toegeven de kans dat ik zomaar ergens ga zitten in een restaurant zonder eerst (oog)contact te hebben gehad vrij theoretisch is. Ik denk dat ik nog eerder rechtsomkeer maak dan dat ik zomaar ergens ga zitten.
  dinsdag 28 juli 2015 @ 21:16:21 #17
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_154713310
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 20:42 schreef Kandijfijn het volgende:
Er zijn nog al wat alternatieven die niet voor iedereen geschikt zijn maar er vast er vast wel eentje te kiezen. Ik zie soms mensen in de horeca werken voor een hongerloontje met wat fooi en die vinden het werk en de gasten maar allemaal niks. Dan denk ik echt meid/gast kan je niet iets vinden waar je geen lastige gasten hebt en makkelijk over de 10 euro tikt?
Weet niet hoe het met jouw bijbaantjes zat, maar toen ik tussen de 18 en 22 was verdiende ik nergens veel meer dan het minimumjeugdloon als weekendhulp en dergelijke. Volgens mij is dat bij de meeste bedrijven die met jongeren werken ook wel de richtlijn. Of het moet *** werk zijn.

Als je in de horeca werkt, krijg je er in ieder geval nog tussen de 1 en 3 euro per uur fooi bij. Daarnaast zijn de werktijden voor studenten vaak fijn (buiten school) en is dat "met lastige gasten omgaan" heel leerzaam voor de rest van je carriere. Die lastige mensen tref je namelijk niet alleen op het terras.

quote:
Je bent geen 'domme' klant, horecamensen zijn gewoon arrogant en straight vaak.
Heb je wel gelijk in. Achter de schermen worden gasten vaak ook wel voor de gek gehouden. Maar dat is niet uniek in de horeca. Toen ik voor een ict-dienstverlener werkte was de arrogante houding ten opzichte van klanten een stuk sterker aanwezig. Ik denk dat het ook een soort uitlaatklep is als compensatie voor het feit dat je constant vriendelijk en lachend op de vloer moet staan ook al meen je daar soms helemaal niks van.

Het blijft een beetje toneelspelen. En iemand met genoeg ervaring en feeling kan zelfs een vervelende gast, waar hij wel op zou kunnen schieten, het gevoel geven dat het zijn beste vriend is.

[ Bericht 3% gewijzigd door DaneV op 28-07-2015 22:17:50 ]
  dinsdag 28 juli 2015 @ 22:08:09 #18
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_154715186
Vrijdag en zaterdag ga ik weer uit eten... maar durf ik nog wel?
Zal even bij mijzelf kijken hoe ik echt gedraag en of het wel kan... Soms moet je even met je neus op de feiten worden gedrukt.

Leuk om ook de reacties van de andere kant te lezen :Y
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_154716668
---

[ Bericht 29% gewijzigd door Beppiie op 29-07-2015 01:09:39 ]
  dinsdag 28 juli 2015 @ 22:51:38 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154717173
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 20:31 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Uhm, ik weet niet zeker wat jij doet, maar is dat geen horeca? :P
Nee, dat deed ik als student.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154717881
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 20:51 schreef Myrr het volgende:

[..]

Oh ik kom net meelezen en las alleen die van jou toevallig. :P
Moet wel toegeven dat horecamensen vaak arrogante snobs zijn ja, maar het is een wereld apart met hele andere gedragsregels en iedereen begrijpt elkaar omdat de klant overal hetzelfde is. Ik gok ook wel dat dit een topic vol herkenbaarheid is en iedereen elkaar aan het aanvullen is.

Je bent geen 'domme' klant, horecamensen zijn gewoon arrogant en straight vaak.
Alhoewel het natuurlijk ietwat een stereotype is wat je nu maakt heb je wel een punt :). Horecamensen onder elkaar spreken altijd de ergste gasten door en als je ze vraagt waarom werk je in de horeca komt er "Voor de gasten" en de verhalen van alle leuke gasten.

En geloof mij uiteindelijk zijn het mensen die echt dankbaar zijn en een leuke avond hebben veel meer waard dan die keren dat je 50 euro fooi krijgt :). (Niks mis met 50e fooi btw :9~).

En arrogant en snob nah, als eerste moet je zelfverzekerd zijn om in de horeca te blijven werken anders heb je er niks te zoeken. Dat wordt al door veel mensen verward met arrogantie. Alhoewel er alsnog veel arrogante mensen werken in de horeca ;). En snob? Kan je dat toelichten?

Over straight gesproken dat is een karaktereigenschap die je gewoon ontwikkeld omdat het communicatie snel en straight to the point moet zijn constant. Dan neem je mee naar je leven buiten de horeca :'(
pi_154718321
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 21:16 schreef DaneV het volgende:

[..]

Weet niet hoe het met jouw bijbaantjes zat, maar toen ik tussen de 18 en 22 was verdiende ik nergens veel meer dan het minimumjeugdloon als weekendhulp en dergelijke. Volgens mij is dat bij de meeste bedrijven die met jongeren werken ook wel de richtlijn. Of het moet *** werk zijn.
Ik was nogal een flierefluiter beetje handelen, beetje klussen en kwam wel rond als ik echt even cash nodig had ging ik gewoon naar het kassengebied toe en vroeg naar de chef en als ze werk hadden zo nee als hij wist wie wel had. 'S avonds waren daar ook wel klussen te doen zoals karren klaarzetten etc. Soms moest er weer een lading weg en was ik de sjaak dan ging ik elke dag langs alle uitzendbureau en was ik in een week wel ergens aan het werk vaak genoeg ploegen die je mee kon pakken die aansloten op je schoolrooster. 14.00-22.00 of 15.00-23.00.

Uiteindelijk in de horeca beland en dat vond ik leuk en nimmer meer verlaten op mijn 20e ging mijn werkgever echter failliet en toen had ik ook binnen 5 dagen weer ergens werk als inpakker vanaf daar gesolliciteerd in luxer hotel en nog aangenomen ook snel doorgegroeid als teamleader en die hebben mijn opleiding alles betaald en me later F&B-manager gemaakt.
quote:
Als je in de horeca werkt, krijg je er in ieder geval nog tussen de 1 en 3 euro per uur fooi bij. Daarnaast zijn de werktijden voor studenten vaak fijn (buiten school) en is dat "met lastige gasten omgaan" heel leerzaam voor de rest van je carriere. Die lastige mensen tref je namelijk niet alleen op het terras.
Mijn salaris met zwart overwerken lag toch echt hoger in de tuinbouw na verloop van tijd :@. Maar misschien projecteer ik te veel ik heb mijn hand nooit hoeven omdraaien om werk te vinden. En een jaar of 10 terug was de markt veel makkelijker natuurlijk.
quote:
Heb je wel gelijk in. Achter de schermen worden gasten vaak ook wel voor de gek gehouden. Maar dat is niet uniek in de horeca. Toen ik voor een ict-dienstverlener werkte was de arrogante houding ten opzichte van klanten een stuk sterker aanwezig. Ik denk dat het ook een soort uitlaatklep is als compensatie voor het feit dat je constant vriendelijk en lachend op de vloer moet staan ook al meen je daar soms helemaal niks van.

Het blijft een beetje toneelspelen. En iemand met genoeg ervaring en feeling kan zelfs een vervelende gast, waar hij wel op zou kunnen schieten, het gevoel geven dat het zijn beste vriend is.
Ik denk datje het hier wel goed hebt omschreven :). Iemand die zichzelf als wijnkenner van de tafel presenteert en dan met de gekste combinaties aankomt dient belachelijk gemaakt te worden bij sluit :s)
pi_154719190
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 23:12 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Alhoewel het natuurlijk ietwat een stereotype is wat je nu maakt heb je wel een punt :). Horecamensen onder elkaar spreken altijd de ergste gasten door en als je ze vraagt waarom werk je in de horeca komt er "Voor de gasten" en de verhalen van alle leuke gasten.

En geloof mij uiteindelijk zijn het mensen die echt dankbaar zijn en een leuke avond hebben veel meer waard dan die keren dat je 50 euro fooi krijgt :). (Niks mis met 50e fooi btw :9~).

En arrogant en snob nah, als eerste moet je zelfverzekerd zijn om in de horeca te blijven werken anders heb je er niks te zoeken. Dat wordt al door veel mensen verward met arrogantie. Alhoewel er alsnog veel arrogante mensen werken in de horeca ;). En snob? Kan je dat toelichten?

Over straight gesproken dat is een karaktereigenschap die je gewoon ontwikkeld omdat het communicatie snel en straight to the point moet zijn constant. Dan neem je mee naar je leven buiten de horeca :'(
Ja ik kan het juiste woord niet echt vinden. En met snob bedoel ik meer collegiaal onderling. Ik heb op verschillende werkplekken meegemaakt dat je dan een groepje hebt dat onderling een beetje de popi jopi is en een groepje dat er dan buiten valt en wordt afgezeken. Ik hing daar altijd tussen (als zijnde geaccepteerd en meebetrokken worden met de popi's, maar ook gewoon goed omgaan en na het werk drankjes doen met die daar dan buiten vallen en worden afgezeken door iedereen).

"Voor de gasten" is niet het eerste dat ik zeg trouwens. Bij mij was het vooral het doorknallen, niet echt ruimte krijgen me te vervelen, collega's en die gasten dat komt er gewoon automatisch bij. Als je leuke tafels hebt, dan maakt dat wel je avond en geeft dat je ook zeker energie en plezier.

Maargoed, ik ben er wel klaar mee intussen, horeca. :P

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 29-07-2015 00:00:16 ]
pi_154719294
Ik heb wel eens besloten niet naar een bepaald restaurant te gaan omdat op Iens iets te vaak de opmerking stond dat de eigenaar een arrogante lomperik was. Dan kan je wel in je eigen wereldje geweldig zijn, maar kost het je wel klanten.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_154719296
Wat is de communis opinio van horecapersoneel over oude collega's en management (55+)?
pi_154719442
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 00:00 schreef Mainport het volgende:
Wat is de communis opinio van horecapersoneel over oude collega's en management (55+)?
Als je een 55+'er hebt in de horeca dan is het meestal een heerlijke ouwe rot die prima tussen de jongeren past en niets al te serieus neemt.

Wat management betreft, verschillend. Wat ik zelf heb meegemaakt zijn dat mensen die af en toe even rondlopen, aan de bar drinken, wat mappen doornemen en weer oprotten.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 00:00 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb wel eens besloten niet naar een bepaald restaurant te gaan omdat op Iens iets te vaak de opmerking stond dat de eigenaar een arrogante lomperik was. Dan kan je wel in je eigen wereldje geweldig zijn, maar kost het je wel klanten.
_O-

Meestal wel, en de leidinggevenden zijn zo nu en dan ook coke snuivende bar-candycrushers terwijl iedereen hard aan het ploeteren is.

Ik werkte eens in een kasteel, en die leidinggevende daar was regelmatig gewoon lam. Stond ook af en toe wel in recensies. :') Tegenwoordig reist hij met de trein, ipv met zijn Range Rover.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 29-07-2015 00:07:00 ]
  woensdag 29 juli 2015 @ 00:10:53 #27
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_154719588
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 00:00 schreef Mainport het volgende:
Wat is de communis opinio van horecapersoneel over oude collega's en management (55+)?
Lucas Rive is nu 53 jaar en kan nog steeds wel aardig koken en leiding geven. Heeft nu met z'n nieuwe restaurant ook alweer 1 Michelinster en had er bij de Bokkedoorns 2.
Ga zondagmiddag bij hem lunchen en ik denk wel dat hij en zijn personeel weten hoe het hoort.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_154719677
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 00:00 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb wel eens besloten niet naar een bepaald restaurant te gaan omdat op Iens iets te vaak de opmerking stond dat de eigenaar een arrogante lomperik was. Dan kan je wel in je eigen wereldje geweldig zijn, maar kost het je wel klanten.
Recensiewebsites zijn trouwens notoir onbetrouwbaar ze verdienen geld door abonnementen te verkopen aan restaurants. Hierdoor krijg je als restaurant zijnde meerdere mogelijkheden bij verschillende sites denk aan reageren recensies. Menukaart online zetten of preferente locatie wanneer je zoekt op een restaurant.

De hand die hun voedt zijn niet de gasten maar de restaurants ;). Gevolg ze zijn erg schappelijk met het verwijderen van negatieve recensies als je een mail stuurt als betalende klant. Regelmatig recensies laten weghalen onder het mom van "toen ze hier waren was gaven ze aan dat alles in orde was" "Of dit kan niet bij ons geweest zijn" Wat regelmatig echt waar was :).

Eet.nu is hier het makkelijkste mee maar Iens wat minder makkelijk ;(

Ik ben zelf ook geen uitstekende steekproef trouwens het gaat om 5 recensies in een jaar of 4 die ik heb laten weghalen.
pi_154719799
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 00:00 schreef Mainport het volgende:
Wat is de communis opinio van horecapersoneel over oude collega's en management (55+)?
Ze moeten niet in de weg lopen :7, vaak uitstekende gastheren en een kennis waar je U tegen zegt. Maar ik heb ze er wel eens bij gezien dat ze dachten dat ze ook nog 18 waren. Laat fysieke werk van tafels leegtrekken, opdekken, uitserveren waar flink wat tempo vereist is lekker over aan de jongeren :)
  woensdag 29 juli 2015 @ 00:19:01 #30
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_154719835
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 00:18 schreef Kandijfijn het volgende:

Ze moeten niet in de weg lopen :7, vaak uitstekende gastheren en een kennis waar je U tegen zegt. Maar ik heb ze er wel eens bij gezien dat ze dachten dat ze ook nog 18 waren. Laat fysieke werk van tafels leegtrekken, opdekken, uitserveren waar flink wat tempo vereist is lekker over aan de jongeren :)
Oh je hebt het dus alleen over bedienend personeel van 55+. Koks mogen wel die leeftijd van jou hebben?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 29 juli 2015 @ 00:20:11 #31
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_154719875
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 00:19 schreef golfer het volgende:

[..]

Oh je hebt het dus alleen over bedienend personeel van 55+. Koks mogen wel die leeftijd van jou hebben?
Ik ken er geen, die op 55+ leeftijd nog vol mee kunnen draaien in een drukke keuken. Er zullen ontgetwijfeld uitzonderingen zijn.
pi_154719952
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 00:19 schreef golfer het volgende:

[..]

Oh je hebt het dus alleen over bedienend personeel van 55+. Koks mogen wel die leeftijd van jou hebben?
Bediening mag van mij die leeftijd ook wel hebben? Ze moeten alleen meer gastheer zijn en minder zaalmedewerker. Omdat ze de snelheid van een 18 jarige niet meer hebben en de 18 jarige niet de kennis en kunde van 50+'er. Als de 18 jarige bestellingen gaat opnemen en wijnadviezen gaat geven en de 50 jarige tafels gaat leegtrekken haal je kennis en snelheid weg uit je team ;).

Keuken eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal laat het rammen over aan de jonkies en de finesse bij de ervaring.

[ Bericht 12% gewijzigd door Kandijfijn op 29-07-2015 00:49:16 ]
pi_154719982
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 00:14 schreef Kandijfijn het volgende:

Recensiewebsites zijn trouwens notoir onbetrouwbaar ze verdienen geld door abonnementen te verkopen aan restaurants. Hierdoor krijg je als restaurant zijnde meerdere mogelijkheden bij verschillende sites denk aan reageren recensies. Menukaart online zetten of preferente locatie wanneer je zoekt op een restaurant.

De hand die hun voedt zijn niet de gasten maar de restaurants ;). Gevolg ze zijn erg schappelijk met het verwijderen van negatieve recensies als je een mail stuurt als betalende klant. Regelmatig recensies laten weghalen onder het mom van "toen ze hier waren was gaven ze aan dat alles in orde was" "Of dit kan niet bij ons geweest zijn" Wat regelmatig echt waar was :).

Eet.nu is hier het makkelijkste mee maar Iens wat minder makkelijk ;(

Ik ben zelf ook geen uitstekende steekproef trouwens het gaat om 5 recensies in een jaar of 4 die ik heb laten weghalen.
Als één klant een opmerking maakt over de eigenaar, soit. Maar als heel veel mensen dat doen, heb ik er al geen zin meer in :P

golfer, wil je een nieuwe carrière beginnen in de horeca? ;)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_154720665
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 00:23 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Als één klant een opmerking maakt over de eigenaar, soit. Maar als heel veel mensen dat doen, heb ik er al geen zin meer in :P

golfer, wil je een nieuwe carrière beginnen in de horeca? ;)
Recensies zijn een zegen en een vloek :'(, vooral omdat recensies alleen de mening van de extremen weergeven. Vaste trouwen gasten of gasten die het echt super vonden reageren samen met gasten die het schandalig slecht vonden.

De genuanceerde mening is er niet te vinden :P
  woensdag 29 juli 2015 @ 01:22:24 #35
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_154721213
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 00:23 schreef Isabeau het volgende:

golfer, wil je een nieuwe carrière beginnen in de horeca? ;)
Nee, ik kom nog wel een bij restaurants met koks die 50+ zijn en de sterren van de hemel koken. ;)

En kan zo een rijtje topchefs noemen die 50+ zijn en nog steeds beter zijn dan die jonkies.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_154721260
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 01:22 schreef golfer het volgende:

Nee, ik kom nog wel een bij restaurants met koks die 50+ zijn en de sterren van de hemel koken. ;)

En kan zo een rijtje topchefs noemen die 50+ zijn en nog steeds beter zijn dan die jonkies.
Nou ja, logisch toch. Er zit ook wel een béétje meer ervaring in hè :P
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 29 juli 2015 @ 01:42:12 #37
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_154721520
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 00:22 schreef Kandijfijn het volgende:

Keuken eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal laat het rammen over aan de jonkies en de finesse bij de ervaring.
Farran Adria, Heston Blumenthal (49), Gordon Ramsay (49), Joan Roca, Massimo Bottura, Erik van Loo, Herman den Blijker, Lucas Rive... allemaal prutsers van omtrent 50+ :')
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_154722658
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 00:52 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Recensies zijn een zegen en een vloek :'(, vooral omdat recensies alleen de mening van de extremen weergeven. Vaste trouwen gasten of gasten die het echt super vonden reageren samen met gasten die het schandalig slecht vonden.

De genuanceerde mening is er niet te vinden :P
Wij werden laatst door het management gevraagd gasten die via Couverts gereserveerd hebben vriendelijk te vragen een recensie te plaatsen... Ik krijg het mijn strot niet uit helaas.
We komen hard, zo hard.
pi_154722745
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 03:06 schreef focal het volgende:

Wij werden laatst door het management gevraagd gasten die via Couverts gereserveerd hebben vriendelijk te vragen een recensie te plaatsen... Ik krijg het mijn strot niet uit helaas.
Geloof me, daar zitten gasten ook helemaal niet op te wachten, dus lijkt mij de juiste keus.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_154722828
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 03:13 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Geloof me, daar zitten gasten ook helemaal niet op te wachten, dus lijkt mij de juiste keus.
Ik vind het zelf niet classy en ik ben helaas ook een vrij eigenwijze werknemer :)
We komen hard, zo hard.
pi_154722904
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 03:06 schreef focal het volgende:

[..]

Wij werden laatst door het management gevraagd gasten die via Couverts gereserveerd hebben vriendelijk te vragen een recensie te plaatsen... Ik krijg het mijn strot niet uit helaas.
Ow dat het zo'n standaard verkoopzinnentje wordt wat je met geen mogelijkheid oprecht kan laten klinken. Nee dat gaat werken :').

Wat ik wel eens doe als ik merk dat mensen echt een leuke tijd bij ons hebben is vragen eens op onze FB te kijken of het de wereld te laten weten. Maar gericht vragen om reviews gaat nimmer werken.

Het management is trouwens de reden waarom ik niet voor een grotere keten ga werken. Hier heb ik de eigenaar en zijn vrouw die zeggen wat moet ik doen en dan houdt het op. Nadeel is dat doorgroeien niet mogelijk meer is binnen het bedrijf maar mijn volgende stap wordt tocht voor mezelf beginnen :p.
pi_154723975
De reden dat ik vroeg naar 55+'ers is omdat ik horecapersoneel wel eens heb horen pleiten dat het niet goed voor een horecabedrijf is. Oud management heeft geen contact met de specifieke werkelijkheid van een horeca-onderneming; oud personeel op de werkvloer komt niet meer mee.
pi_154724029
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 03:06 schreef focal het volgende:

[..]

Wij werden laatst door het management gevraagd gasten die via Couverts gereserveerd hebben vriendelijk te vragen een recensie te plaatsen... Ik krijg het mijn strot niet uit helaas.
Nog erger: bij een evaluatiegesprek na overlijden van een bewoner van een verpleeghuis een kaartje mee geven om zorgkaart.nl in te vullen.
in die lijn ligt ook bijverkoop (mijn enige horecaervaring was bij panini van V&D), dan zei ik 'ik moet u vragen of u nog een drankje wil'. In de winkel geef ik ook regelmatig aan dat ik het irritant vind als ze nog iets bij willen verkopen, maar dat ik snap dat het gewenst is door de baas.
  woensdag 29 juli 2015 @ 07:57:24 #44
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154724122
Kan ik het water bij mijn wijn zonder munt bladeren en stukken citroen krijgen?
> Nee dat moet zo
Van mij niet
> maar ik moet dat zo serveren van de baas
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154724140
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2015 07:44 schreef MevrouwPuff het volgende:
Nog erger: bij een evaluatiegesprek na overlijden van een bewoner van een verpleeghuis een kaartje mee geven om zorgkaart.nl in te vullen.
omg * Isabeau huivert
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_154724160
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 07:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Kan ik het water bij mijn wijn zonder munt bladeren en stukken citroen krijgen?
> Nee dat moet zo
Van mij niet
> maar ik moet dat zo serveren van de baas
:') klant is koning?

Zo was ik met een vriendin eens bij de ijssalon die uitgeroepen was tot ijssalon van het jaar. Daar wilden we wel een ijsje halen! We gingen voor een coupe. Maar in de coupe die mijn vriendin wilde zat ook citroenijs en die vond ze echt niet lekker en ze vroeg of er ipv dat ene bolletje citroenijs ook vanilleijs in mocht. Nee, dat kon niet. Waarom niet? Omdat wij dit zo serveren en de smaken zo bij elkaar horen...

(het was overigens een doodgewone coupe met fruit en fruitsmaken ijs)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 29 juli 2015 @ 08:36:43 #47
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154724504
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 08:01 schreef Isabeau het volgende:

[..]

:') klant is koning?

Zo was ik met een vriendin eens bij de ijssalon die uitgeroepen was tot ijssalon van het jaar. Daar wilden we wel een ijsje halen! We gingen voor een coupe. Maar in de coupe die mijn vriendin wilde zat ook citroenijs en die vond ze echt niet lekker en ze vroeg of er ipv dat ene bolletje citroenijs ook vanilleijs in mocht. Nee, dat kon niet. Waarom niet? Omdat wij dit zo serveren en de smaken zo bij elkaar horen...

(het was overigens een doodgewone coupe met fruit en fruitsmaken ijs)
Na het heel rustig uitleggen dat het niet smaakt met de wijn en dat als ze wijn wil verkopen ze gewoon water zonder ellende moest brengen, en als ze het niet durfde ze graag de baas voorbij kon sturen kwam ze met een gewone karaf water
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154724733
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 08:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Na het heel rustig uitleggen dat het niet smaakt met de wijn en dat als ze wijn wil verkopen ze gewoon water zonder ellende moest brengen, en als ze het niet durfde ze graag de baas voorbij kon sturen kwam ze met een gewone karaf water
Vervelend als je zo assertief moet zijn als klant...

In het vorige topic werd ook uitgelegd dat je niet teveel moet willen veranderen aan een gerecht, want dan is het dat gerecht niet meer, maar met een kan water lijkt me dat overdreven.
  woensdag 29 juli 2015 @ 09:05:03 #49
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154724792
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2015 09:00 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Vervelend als je zo assertief moet zijn als klant...

In het vorige topic werd ook uitgelegd dat je niet teveel moet willen veranderen aan een gerecht, want dan is het dat gerecht niet meer, maar met een kan water lijkt me dat overdreven.
Tja, het soort mensen in de bediening dat ook een afgesloten weg of een metrotunnel inrijdt omdat de Navigatie zegt dat ze rechtsaf moeten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154726411
Ik heb zelf jaren in de horeca gewerkt. Als mensen dan en fles wijn hadden besteld, dat werd er altijd een gekoelde literfles met water neer gezet, die niet op de rekening werd bijgeschreven. vooral in de zomer. En als iemand een glaasje tapwater wilde naast een glas wijn werd er niet moeilijk over gedaan.

Ik heb de meeste moeite gehad met stagieres die een 'hogere' horeca opleiding hebben gehad, en dan in discussie gingen met "Op school heb ik geleerd dat het zo moet, en niet anders" . En om dan uit te leggen dat dingen soms op een andere manier gaan, en iedereen zich aan die regels moest houden kreeg ik soms rare blikken. En de discussie afkappen met "Nee, zo doen we dat hier, zo doen we dat nu we bespreken dingen na het werk, nu is het druk!" werd niet geaccepteerd "Ja maar, zo hoort het" ( die werkten er ook niet lang)

Ik heb wel eens een stagiere gehad die na een halve middag 'werken' meteen naar de kleedkamer ging om contact op te nemen met de school dat dingen niet gingen zoals hij ze van school moest doen, en zo niet langer wilde werken. Hij vond dus onder andere dat borden door de afwasser moesten worden opgepoetst, en niet nog een keer door hem in de keuken vlak voor dat ze gebruikt werden. De keuken schoonmaken zou dus geen werk zijn voor iemand die een dure privé opleiding heeft gehad. (die was ook snel weer weg)

Toen ik begon met werken mocht je blij zijn dat je 3 dagen betaald in een keuken kon werken als je op school zat. (BBL opleiding) En ging echt niet in discussie om hoe dingen gingen. Zolang je maar op je examen deed volgens de schoolregels.

De regels zijn niet zo heel streng, als je er maar voor zorgt dat alle bestek, servies en glazen schoon naar tafel gaan, en de tafel schoon is, de stoelen vrij van kruimels. (Zelfs bij een goedkoop eetcafé waar je voor 10 euro een bord eten kan krijgen). Als je als werknemer verzaakt en toch vieze dingen op tafel zet dan kan dat een reden zijn voor een officiele waarschuwing, (Ook als het echt extreem druk is) Een potentiele vaste gast verliezen door een vlekkerig vorkje of glas gebeurd , en dat is omzet verliezen.

Wat heel erg belangrijk is is om de menage en andere dingen die op tafel staan elke dag te controleren. desnoods alles van tafel halen en in de keuken te controleren, omdat er in het restaurant vrijwel niet genoeg licht is. Bakjes met losse onverpakte prikkertjes zijn uit den boze.(die worden gebruikt en weer teruggestopt door 10% van de gasten, omdat dat leuk is)

Als je als gast ergens gaat eten, dan zie je niet dat er in de keuken en bediening misschien een tekort is aan personeel of dat het erg druk is Je zit aan tafel en wacht een kwartier, en dan zie je zeker wel een vlekkerige lepel liggen. Die is op zich niet vies, maar het lijkt er al meteen op dat het niet niet schoon is, en dan ga je overal op letten , en het eten smaakt dan zelfs minder.
🐱
  woensdag 29 juli 2015 @ 13:38:26 #51
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154730348
Ikje uit het NRC
quote:
Superfood
Om de regen te ontvluchten, ren ik samen met een vriendin een hipsterige frozen-yoghurtbar in Utrecht binnen. De toonbank staat vol met vrolijke potten fruit, koekjes en chocola die je op je ijsje kunt laten gooien.
Voor de verantwoorde yoghurteter is er ook keuze uit een ruim assortiment van superfoods, waaronder hennepzaad.
Als we aan het meisje achter de bar vragen wat hennepzaad dan zo gezond maakt antwoordt ze direct enthousiast: „Oh dat is echt super goed voor je! Het is namelijk kankerverwekkend.”
http://www.nrc.nl/ik/2015/07/29/superfood/
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154730816
quote:
:')
pi_154765726
Nog een puntje dat ik wilde benoemen is het talent om te begrijpen wat je gasten willen. De meeste gasten zijn niet bijzonder kundig in duidelijk maken wat ze verwachten en weten niet altijd wat ze bestellen. Zo kan de juiste cuisson bepalen vrij lastig zijn. Het is dan de truc om mensen op een vriendelijke manier duidelijk te maken dat ze beter een andere keuze kunnen maken zonder dat je belerend overkomt. Als iemand een rib-eye 'heel rood' of een wilde eendenborst doorbakken besteld dan weet je natuurlijk van te voren al dat het niet een enorm succes gaat worden als je het op tafel zet. 80% is blij met je uitleg en bestelt graag wat anders en helaas krijg je van de overige 20% een sneer dat ze echt wel weten wat ze bestellen en dat ze het zo het liefst eten. Ach we blijven ons best doen.

Ook zo'n leuke is als mensen een martini bestellen. Vaak willen ze gewoon een glaasje vermouth van het bedrijf Martini terwijl het eigenlijk een cocktail is op basis van vermouth en gin.

Ik vraag me trouwens af hoe ze dit in echte sterrenrestaurants doen, wordt daar überhaupt naar de gewenste cuisson gevraagd? En zouden ze bij een slechte keuze de gast informeren of elke vorm van discussie vermijden en het gewoon op tafel zetten?
We komen hard, zo hard.
  donderdag 30 juli 2015 @ 15:37:46 #54
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_154765861
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 15:31 schreef focal het volgende:

Ik vraag me trouwens af hoe ze dit in echte sterrenrestaurants doen, wordt daar überhaupt naar de gewenste cuisson gevraagd? En zouden ze bij een slechte keuze de gast informeren of elke vorm van discussie vermijden en het gewoon op tafel zetten?
Meestal niet. Daar weten ze de perfecte cuisson meestal wel op tafel te zetten. Wil je toch persé een gerecht helemaal saignant hebben dan moet je dat natuurlijk even aangeven en dan zorgen ze er voor dat je wens wordt uitgevoerd.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_154765888
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 15:37 schreef golfer het volgende:

[..]

Meestal niet. Daar weten ze de perfecte cuisson meestal wel op tafel te zetten. Wil je toch persé een gerecht helemaal saignant hebben dan moet je dat natuurlijk even aangeven en dan zorgen ze er voor dat je wens wordt uitgevoerd.
En als je een onsmakelijke keuze maakt, zoals een well-done wilde eendenborst?
We komen hard, zo hard.
  donderdag 30 juli 2015 @ 15:40:33 #56
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_154765919
Daar heb ik juist een hekel aan, van dat belerende toontje van bedienend personeel als ik vertel dat ik m'n biefstuk graag blue heb.

'Dat is wel heel erg rood' en ' Weet u dat zeker?' Flikker toch op. Als ik iets specifiek zo bestel wil ik t ook zo hebben, niet eerst een discussie van een half uur moeten voeren omdat de bediening denkt dat ik stiekem toch wat anders wil.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  donderdag 30 juli 2015 @ 15:44:42 #57
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_154766025
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 15:39 schreef focal het volgende:

En als je een onsmakelijke keuze maakt, zoals een well-done wilde eendenborst?
Klant is keizer. Als jij dat persé zou willen...maar ik vraag me dan wel af wat je in een sterrentent doet als je geen smaak hebt. :')
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_154766081
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 15:40 schreef MutedFaith het volgende:
Daar heb ik juist een hekel aan, van dat belerende toontje van bedienend personeel als ik vertel dat ik m'n biefstuk graag blue heb.

'Dat is wel heel erg rood' en ' Weet u dat zeker?' Flikker toch op. Als ik iets specifiek zo bestel wil ik t ook zo hebben, niet eerst een discussie van een half uur moeten voeren omdat de bediening denkt dat ik stiekem toch wat anders wil.
Ja dat is een lastige. Als iemand hem blue bestelt zou ik het gewoon doen aangezien de term duidelijk genoeg is. Maar elke ober heeft wel een paar keer biefstuk/tournedos weer terug gekregen omdat de gast hem te rood vindt terwijl hij een kwartier daarvoor je nog stond te vertellen hoe rood hij hem wel niet wilde. Het is de kunst het vriendelijk te verwoorden en vooral niet te vragen of iemand het wel zeker weet. Je zou bijvoorbeeld met een glimlach kunnen zeggen: ''Dat komt helemaal goed, dan vraag ik de chef of hij hem alleen even dichtschroeit!'' Zo check je of de verwachting wel overeenkomt met het bestelde zonder belerend over te komen. Als de gast iets anders wil kunnen ze de ober dan corrigeren.
We komen hard, zo hard.
  donderdag 30 juli 2015 @ 16:10:39 #59
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_154766665
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 15:46 schreef focal het volgende:

[..]

Ja dat is een lastige. Als iemand hem blue bestelt zou ik het gewoon doen aangezien de term duidelijk genoeg is. Maar elke ober heeft wel een paar keer biefstuk/tournedos weer terug gekregen omdat de gast hem te rood vindt terwijl hij een kwartier daarvoor je nog stond te vertellen hoe rood hij hem wel niet wilde. Het is de kunst het vriendelijk te verwoorden en vooral niet te vragen of iemand het wel zeker weet. Je zou bijvoorbeeld met een glimlach kunnen zeggen: ''Dat komt helemaal goed, dan vraag ik de chef of hij hem alleen even dichtschroeit!'' Zo check je of de verwachting wel overeenkomt met het bestelde zonder belerend over te komen. Als de gast iets anders wil kunnen ze de ober dan corrigeren.
Als je een gast hebt die dit al vervelend vindt, is het gewoon een zeikerd. Ik was vorig jaar in een restaurant waar ze steak tartar op de kaart hadden. Nou als ik iets lekker vind is dat het wel. De ober vroeg toen heel voorzichtig of ik wist dat dat rauw vlees was. Ik moest glimlachen, maar ik vond het achteraf eigenlijk wel heel goed dat hij het vroeg.

[ Bericht 12% gewijzigd door Bramito op 30-07-2015 17:34:57 ]
Siesta & Fiesta!
pi_154768351
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 15:46 schreef focal het volgende:

[..]

Ja dat is een lastige. Als iemand hem blue bestelt zou ik het gewoon doen aangezien de term duidelijk genoeg is. Maar elke ober heeft wel een paar keer biefstuk/tournedos weer terug gekregen omdat de gast hem te rood vindt terwijl hij een kwartier daarvoor je nog stond te vertellen hoe rood hij hem wel niet wilde. Het is de kunst het vriendelijk te verwoorden en vooral niet te vragen of iemand het wel zeker weet. Je zou bijvoorbeeld met een glimlach kunnen zeggen: ''Dat komt helemaal goed, dan vraag ik de chef of hij hem alleen even dichtschroeit!'' Zo check je of de verwachting wel overeenkomt met het bestelde zonder belerend over te komen. Als de gast iets anders wil kunnen ze de ober dan corrigeren.
Of de verwachting wel reeel is heeft natuurlijk ook met het stuk vlees te maken. Niet elke klant realiseert zich dat en sommige klanten willen vooral ook een statement maken met hun keuze van garing. Het is ook een beetje de vraag of je kok voorschrijft wat die moet doen, of dat je je persoonlijke voorkeur doorgeeft en hij daarmee het vlees zo goed mogelijk voor je bereidt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 30 juli 2015 @ 17:17:23 #61
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154768593
Als ik mijn steak blue wil hebben is dat mijn voorkeur, als je niet in staat bent hem blue te bereiden, moet je dat gewoon even zeggen, en hem niet gewoon medium serveren.

CUL / Waarom kan het gros van de horeca geen steak bakken

Iens verwijderde trouwens deze recentie van mij
Mangiare in Eindhoven

Mangiare is de reden waarom ik nog wel 10 keer nadenk voordat ik een steak zal bestellen in de horeca

- Heeft u een keuze kunnen maken?
> Ja, ik wil graag de ribeye steak, en ik wil hem rood.
- De Ribeye steak?
> Ja, ik wil hem hooguit 20 seconde per kant, hij moet nog moe zeggen, van mijn bord willen terug naar het weiland, zo rood wil ik hem hebben.
- okay, hi hi hi

Na een tijdje komt de steak, ergens tussen medium en doorbakken. Ik stuur hem terug met de opmerking dat ik hem rood had besteld.

Dit veroorzaakt enige paniek bij de bediening. De chef komt langs die me vraagt waarom ik de steak terug stuur, ik vertel hem dat ik hem zeer rood besteld heb en hem ook graag zo hebben wil. In plaats van dan te zeggen okay, gaat hij een discussie aan of ik dat wel echt wil, zo een steak is rauw van binnen, en wellicht niet warm (als je geen steak kan bakken wat doe je dan in de prof keuken vraag ik me af). Ik zeg dat ik weet wat ik bestel en dat ik geen discussie wil maar een rode steak. Weer de discussie in, of ik het zeker weet.
Nadat mijn gezelschap het eten al half op heeft komt mijn steak, en idd, direct uit de koelkast op de grill. Hij is formeel rood, maar deze kok verdient bijscholing over hoe hij steak moet klaarmaken. Zet het niet op de kaart als je het niet kan.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154769952
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 17:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ik mijn steak blue wil hebben is dat mijn voorkeur, als je niet in staat bent hem blue te bereiden, moet je dat gewoon even zeggen, en hem niet gewoon medium serveren.

CUL / Waarom kan het gros van de horeca geen steak bakken

Iens verwijderde trouwens deze recentie van mij
Een recensie is dan ook om iets over het restaurant/film/boek etc. te vertellen, en niet het aangewezen middel om iets over jezelf te vertellen. In het recensie-topic loopt er ook zo eentje rond en Iens mag van mij nog wel wat strenger zijn want met dat soort commentaren kan ik vrij weinig.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 30 juli 2015 @ 18:25:40 #63
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154769998
Je hebt echt een probleem met mensen hun steak rood willen, niet?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154770107
Steak die nog rood is nomnomnom :9 :9~
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_154770381
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 18:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Je hebt echt een probleem met mensen hun steak rood willen, niet?
Integendeel, zo wil ik hem zelf ook. Ik heb een probleem met recensies die vooral over de recensent gaan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 30 juli 2015 @ 18:43:18 #66
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_154770408
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 16:10 schreef Bramito het volgende:

[..]

Als je een gast hebt die dit al vervelend vindt, is het gewoon een zeikerd. Ik was vorig jaar in een restaurant waar ze steak tartar op de kaart hadden. Nou als ik iets lekker vind is dat het wel. De ober vroeg toen heel voorzichtig of ik wist dat dat rauw vlees was. Ik moest glimlachen, maar ik vond het achteraf eigenlijk wel heel goed dat hij het vroeg.
Mr. Bean :')
  donderdag 30 juli 2015 @ 18:43:18 #67
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154770409
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 18:42 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Integendeel, zo wil ik hem zelf ook. Ik heb een probleem met recensies die vooral over de recensent gaan.
Open er een topic over
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154772917
quote:
helemaal saignant
???
Weet je wel wat saignant is?
  donderdag 30 juli 2015 @ 20:26:31 #69
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_154773013
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 18:43 schreef Keltie het volgende:

[..]

Mr. Bean :')
leg uit....
Siesta & Fiesta!
  donderdag 30 juli 2015 @ 21:24:25 #70
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154774586
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 15:37 schreef golfer het volgende:

[..]
Wil je toch persé een gerecht helemaal saignant hebben dan moet je dat natuurlijk even aangeven en dan zorgen ze er voor dat je wens wordt uitgevoerd.
Huh? Helemaal saignant? Wat moet ik me daar nou weer bij voorstellen?
Geen wonder dat de bediening het nog eens dubbelcheckt. :d
pi_154775129
Precies :P
pi_154775727


Zo?
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_154776375
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 21:58 schreef habitue het volgende:
[ afbeelding ]

Zo?
Cremebruleebrander er effe op voor de kleur.
Professioneel gifmenger.
  donderdag 30 juli 2015 @ 22:21:17 #74
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154776518
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 21:58 schreef habitue het volgende:
[ afbeelding ]

Zo?
Nah, dat is wat ik me voor zou kunnen stellen bij "helemaal" blue. Maar bij "helemaal" saignant blijf ik dus steken....
  donderdag 30 juli 2015 @ 22:22:39 #75
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154776581
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 22:21 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Nah, dat is wat ik me voor zou kunnen stellen bij "helemaal" blue. Maar bij "helemaal" saignant blijf ik dus steken....
Langzaam verwarmen in een waterbad tot 50 graden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 30 juli 2015 @ 22:25:42 #76
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154776714
En dan niet bakken? Ja, nee, ik zou er echt niets mee kunnen als iemand dat bestelt.
pi_154777000
Dan nóg niet, want geen reactie van maillard.

Enneh, blue??
Of bedoelen jullie bleu :P
  donderdag 30 juli 2015 @ 22:43:48 #78
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154777415
Ja, haha, kut. Daarom zeg ik altijd " ik wil mijn steak rood, rood, rood, rauw, bloedend rood. Hij kan eigenlijk niet te rood en makkelijk te doorbakken. Ik wil hem rood, rood, rood".

Lijkt me duidelijk, toch? En dan nog krijg je 'm de helft van de tijd medium tot doorbakken. Zucht...
pi_154778364
Daarom bestel ik eig nooit meer steak. In Barcelona werd de kok echt een keer kwaad op mij toen ik het vlees terug stuurde, daarna gaf hij me echt een stuk " afvalvlees" waar de randen vet eraan hingen die hij miss 10 sec in de pan had gedaan.
En als ik eerlijk ben vind ik het ook een overrated stuk vlees.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  donderdag 30 juli 2015 @ 23:50:29 #80
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_154779879
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 22:34 schreef pietbier het volgende:
Dan nóg niet, want geen reactie van maillard.

Enneh, blue??
Of bedoelen jullie bleu :P
Engelse term is gewoon Blue?
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_154779996
Wel een keer met een 750gram steak ( :') :') :') waarom moest dat nou) gevraagd om medium/medium-rare. Toen kreeg ik hem wel dus Rare. Dan is het wel 500 gram te veel aan rauw vlees :')
pi_154780183
quote:
16s.gif Op donderdag 30 juli 2015 23:50 schreef MutedFaith het volgende:

[..]

Engelse term is gewoon Blue?
Nee, zo rauw is "extra rare" of "bleu". Blue wordt ook wel eens gebruikt, maar is niet echt gangbaar in de keuken.
pi_154780223
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 23:54 schreef Pap89 het volgende:
Wel een keer met een 750gram steak ( :') :') :') waarom moest dat nou) gevraagd om medium/medium-rare. Toen kreeg ik hem wel dus Rare. Dan is het wel 500 gram te veel aan rauw vlees :')
Bijna hetzelfde meegemaakt. Eerst veel te ver door, en dan zeg je er iets van, en dan komen ze met een lap welke net de pan geraakt heeft. Puur treiteren is dat.
Eigenlijk moet je dan je biezen pakken en wegwezen, maarja, je partner zit op dat moment heerlijk te smullen van een gerecht welke wel prima in orde is.
pi_154780497
Ja dat was ook het geval.
Die had een goed gerecht, wat helemaal naar haar zin was.
Dus ach, het was gezellig :')
pi_154780899
Och, ik heb 't zelfs al een keer met een simpele saté gehad. Er werd gevraagd of deze rosé mocht of dat ie doorbakken moest worden. Rosé is prima zei ik. Kreeg ik 'm medium rare!
En dan zeg je er iets van, krijg je een snauw terug van de chef dat hij echt wel weet wat hij doet en dat het vlees gewoon wat stugger is maar zeker niet meer rauw.
Wel apart, want met mijn jarenlange ervaring weet ik écht wel wat rauw is, en zeker als het koud is omdat het ijskoud op de plaat gekwakt is, dan kan ik met zekerheid stellen dat de kok een prutser is met een grote bek die het verkloot heeft.
pi_154783054
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 17:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ik mijn steak blue wil hebben is dat mijn voorkeur, als je niet in staat bent hem blue te bereiden, moet je dat gewoon even zeggen, en hem niet gewoon medium serveren.

CUL / Waarom kan het gros van de horeca geen steak bakken

Iens verwijderde trouwens deze recentie van mij
Mangiare in Eindhoven

Mangiare is de reden waarom ik nog wel 10 keer nadenk voordat ik een steak zal bestellen in de horeca

- Heeft u een keuze kunnen maken?
> Ja, ik wil graag de ribeye steak, en ik wil hem rood.
- De Ribeye steak?
> Ja, ik wil hem hooguit 20 seconde per kant, hij moet nog moe zeggen, van mijn bord willen terug naar het weiland, zo rood wil ik hem hebben.
- okay, hi hi hi

Na een tijdje komt de steak, ergens tussen medium en doorbakken. Ik stuur hem terug met de opmerking dat ik hem rood had besteld.

Dit veroorzaakt enige paniek bij de bediening. De chef komt langs die me vraagt waarom ik de steak terug stuur, ik vertel hem dat ik hem zeer rood besteld heb en hem ook graag zo hebben wil. In plaats van dan te zeggen okay, gaat hij een discussie aan of ik dat wel echt wil, zo een steak is rauw van binnen, en wellicht niet warm (als je geen steak kan bakken wat doe je dan in de prof keuken vraag ik me af). Ik zeg dat ik weet wat ik bestel en dat ik geen discussie wil maar een rode steak. Weer de discussie in, of ik het zeker weet.
Nadat mijn gezelschap het eten al half op heeft komt mijn steak, en idd, direct uit de koelkast op de grill. Hij is formeel rood, maar deze kok verdient bijscholing over hoe hij steak moet klaarmaken. Zet het niet op de kaart als je het niet kan.
Grappig, ik dacht altijd dat Rib-eye bijzonder ongeschikt was om superrood te eten aangezien hij doorregen is met vet en dat wat warmte nodig heeft om te smelten. Kun je daar misschien wat info over geven, ik leer graag bij.
We komen hard, zo hard.
pi_154783068
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 02:23 schreef focal het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 22:43 schreef RobinOok het volgende:
Ja, haha, kut. Daarom zeg ik altijd " ik wil mijn steak rood, rood, rood, rauw, bloedend rood. Hij kan eigenlijk niet te rood en makkelijk te doorbakken. Ik wil hem rood, rood, rood".

Lijkt me duidelijk, toch? En dan nog krijg je 'm de helft van de tijd medium tot doorbakken. Zucht...
Waarschijnlijk tref je dan een ober die hem gewoon in de computer als rood aanslaat maar te lui is even naar de keuken te lopen om de chef te informeren hoe het echt moet.
We komen hard, zo hard.
pi_154783165
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 17:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ik mijn steak blue wil hebben is dat mijn voorkeur, als je niet in staat bent hem blue te bereiden, moet je dat gewoon even zeggen, en hem niet gewoon medium serveren.

CUL / Waarom kan het gros van de horeca geen steak bakken

Iens verwijderde trouwens deze recentie van mij
Mangiare in Eindhoven

Mangiare is de reden waarom ik nog wel 10 keer nadenk voordat ik een steak zal bestellen in de horeca

- Heeft u een keuze kunnen maken?
> Ja, ik wil graag de ribeye steak, en ik wil hem rood.
- De Ribeye steak?
> Ja, ik wil hem hooguit 20 seconde per kant, hij moet nog moe zeggen, van mijn bord willen terug naar het weiland, zo rood wil ik hem hebben.
- okay, hi hi hi

Na een tijdje komt de steak, ergens tussen medium en doorbakken. Ik stuur hem terug met de opmerking dat ik hem rood had besteld.

Dit veroorzaakt enige paniek bij de bediening. De chef komt langs die me vraagt waarom ik de steak terug stuur, ik vertel hem dat ik hem zeer rood besteld heb en hem ook graag zo hebben wil. In plaats van dan te zeggen okay, gaat hij een discussie aan of ik dat wel echt wil, zo een steak is rauw van binnen, en wellicht niet warm (als je geen steak kan bakken wat doe je dan in de prof keuken vraag ik me af). Ik zeg dat ik weet wat ik bestel en dat ik geen discussie wil maar een rode steak. Weer de discussie in, of ik het zeker weet.
Nadat mijn gezelschap het eten al half op heeft komt mijn steak, en idd, direct uit de koelkast op de grill. Hij is formeel rood, maar deze kok verdient bijscholing over hoe hij steak moet klaarmaken. Zet het niet op de kaart als je het niet kan.
Dit bevestigd een beetje mijn eerdere verhaal dat ze best makkelijk zijn met reviews verwijden. Dit was verder een nette duidelijke review lijkt mij zo.

Trouwens wat een amateurs daar iemand die iets heel specifiek bestelt weet exact wat die wil. Je eigen mening is dan als bediening of keuken niet relevant. Wel treurig trouwens dat de kok geen steak kan bakken en vreemd dat het meisje het zo vreemd aanpakt.

De enige gepaste en mijn reactie zou zijn. Excuses ik ga het zo snel mogelijk in orde laten maken. Kan ik u nog iets inschenken van het huis? Gelukkig kunnen onze koks wel steaks bakken maar het komt voor dat ze in de stress hen net iets te lang aantikken.
pi_154784072
Het verbaast me misschien nog het meest dat de mensen hier die van te voren wéten dat de kok hun steak gaat verprutsen door te lang te bakken, dan toch steak bestellen op plaatsen die ze niet kennen of door schande en wijsheid in de steak-hoek wel kennen. Ik zou me die frustratie besparen en gewoon voor een ander gerecht gaan.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_154784080
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 02:45 schreef Kandijfijn het volgende:
Dit bevestigd een beetje mijn eerdere verhaal dat ze best makkelijk zijn met reviews verwijden. Dit was verder een nette duidelijke review lijkt mij zo.
Ik wilde een review opzoeken om mijn reactie over de knorrige arrogante eigenaar te benadrukken, maar die was ook al verwijderd. Op Iens dit keer.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 31 juli 2015 @ 08:38:28 #91
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154784429
Zat net ff op Iens te kijken maar ander kritieken die verwijderd zijn heb ik nog niet ontdekt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 08:47:15 #92
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154784549
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 02:23 schreef focal het volgende:

[..]

Grappig, ik dacht altijd dat Rib-eye bijzonder ongeschikt was om superrood te eten aangezien hij doorregen is met vet en dat wat warmte nodig heeft om te smelten. Kun je daar misschien wat info over geven, ik leer graag bij.
Rare -> kerntemperatuur van 50-52 graden. Smeltpunt rundvet is 45-50 graden. Het vlees is dus nog Rood maar het vet gesmolten, als je dit goed doet het je een rode steak met een mooie boterige smaak

[ Bericht 6% gewijzigd door Pietverdriet op 31-07-2015 08:56:25 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 13:14:21 #93
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154790086
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 07:53 schreef Isabeau het volgende:
Het verbaast me misschien nog het meest dat de mensen hier die van te voren wéten dat de kok hun steak gaat verprutsen door te lang te bakken, dan toch steak bestellen op plaatsen die ze niet kennen of door schande en wijsheid in de steak-hoek wel kennen. Ik zou me die frustratie besparen en gewoon voor een ander gerecht gaan.
Je komt wel eens ergens waar er vrij weinig keus is. Zoals laatst bij Engels. Vis, vegetarisch, ribeye.
Nou, dan ga ik voor de ribeye. Zo gauw er wel leukere keuzes zijn ga ik inderdaad daarvoor.

Ik stuur mijn steak trouwens vrijwel nooit terug. Kan me een keer herinneren bij Dudok, toen was ie echt grijs en grauw en zonk de moed me in de schoenen (was ook geen enkel problem, werd keurig hersteld), maar meestal proef ik 'm en als ie nog gewoon eetbaar is, dan eet ik 'm op. Ik zeg er dan achteraf vaak nog wel even iets van, maar meer in de trant van "de steak was niet rood zoals ik wilde, maar ik heb toch lekker gegeten". Zoals hierboven vallen over "rosè bestellen en medium rare krijgen" doe ik niet. Ik vind dat "close enough". Thuis eet ik mijn steak ook vaak medium of medium rare ipv rood. Gewoon omdat ik hem te ver heb laten garen. Dan gooi ik 'm ook niet weg. Zolang ie nog maar sappig is vind ik het al gauw goed.
pi_154790753
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 07:54 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik wilde een review opzoeken om mijn reactie over de knorrige arrogante eigenaar te benadrukken, maar die was ook al verwijderd. Op Iens dit keer.
Tsjah, jij bent niet de klant restaurants zijn dat :P.
pi_154792051
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 02:23 schreef focal het volgende:

[..]

Grappig, ik dacht altijd dat Rib-eye bijzonder ongeschikt was om superrood te eten aangezien hij doorregen is met vet en dat wat warmte nodig heeft om te smelten. Kun je daar misschien wat info over geven, ik leer graag bij.
Dat is waarschijnlijk ook waarom ik bij een T-bone de haas altijd te ver door vindt, of de entrecote te rauw. Ik snap wel dat een kok de neiging heeft om een prachtige marmering niet te koud op te dienen. Ik snap wel dat mensen zich blauw (haha) ergeren aan te ver gebakken steaks, maar zo hard mogelijk om rood, roder, roodst roepen zou ertoe kunnen leiden dat de kok hem bleu bereidt. Als die rood en blauw niet door elkaar haalt zou het wel goed moeten komen, maar als de klant nou zo uitdrukkelijk om de kortste garing vraagt....
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 14:21:01 #96
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154792171
Wellicht zou de horeca gewoon eens wat meer vakmensen moeten aannemen die weten wat ze doen ipv zo goedkoop mogelijke mensen te zoeken die alleen maar warm kunnen maken en bestellingen naar tafels kunnen brengen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154792298
Oh god, dit doet me denken aan de enige keer dat ik een taaie grijze biefstuk terug stuurde:
- 'Ja maar mijnheer, wij doen dat altijd zo. Nog nooit klachten gehad.'
Vervolgens kreeg ik een kwartier later een biefstuk op hetzelfde bord en was de rest inmiddels steenkoud. Nog nooit meegemaakt zoiets.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 14:33:10 #98
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154792539
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 13:14 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Je komt wel eens ergens waar er vrij weinig keus is. Zoals laatst bij Engels. Vis, vegetarisch, ribeye.
Nou, dan ga ik voor de ribeye. Zo gauw er wel leukere keuzes zijn ga ik inderdaad daarvoor.

Ik stuur mijn steak trouwens vrijwel nooit terug. Kan me een keer herinneren bij Dudok, toen was ie echt grijs en grauw en zonk de moed me in de schoenen (was ook geen enkel problem, werd keurig hersteld), maar meestal proef ik 'm en als ie nog gewoon eetbaar is, dan eet ik 'm op. Ik zeg er dan achteraf vaak nog wel even iets van, maar meer in de trant van "de steak was niet rood zoals ik wilde, maar ik heb toch lekker gegeten". Zoals hierboven vallen over "rosè bestellen en medium rare krijgen" doe ik niet. Ik vind dat "close enough". Thuis eet ik mijn steak ook vaak medium of medium rare ipv rood. Gewoon omdat ik hem te ver heb laten garen. Dan gooi ik 'm ook niet weg. Zolang ie nog maar sappig is vind ik het al gauw goed.
Wat hebben mensen toch met Dudok?
Snap dat werkelijk niet, concept horeca met matig eten, mensen lyrisch over de appeltaart met blikappels, snap dat niet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154794557
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 13:14 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Je komt wel eens ergens waar er vrij weinig keus is. Zoals laatst bij Engels. Vis, vegetarisch, ribeye.
Nou, dan ga ik voor de ribeye. Zo gauw er wel leukere keuzes zijn ga ik inderdaad daarvoor.

Ik stuur mijn steak trouwens vrijwel nooit terug. Kan me een keer herinneren bij Dudok, toen was ie echt grijs en grauw en zonk de moed me in de schoenen (was ook geen enkel problem, werd keurig hersteld), maar meestal proef ik 'm en als ie nog gewoon eetbaar is, dan eet ik 'm op. Ik zeg er dan achteraf vaak nog wel even iets van, maar meer in de trant van "de steak was niet rood zoals ik wilde, maar ik heb toch lekker gegeten". Zoals hierboven vallen over "rosè bestellen en medium rare krijgen" doe ik niet. Ik vind dat "close enough". Thuis eet ik mijn steak ook vaak medium of medium rare ipv rood. Gewoon omdat ik hem te ver heb laten garen. Dan gooi ik 'm ook niet weg. Zolang ie nog maar sappig is vind ik het al gauw goed.
Ik hebt mezelf aangeleerd dat ik het allergoedkoopste van de kaart bestel als ik ergens ga eten waar ik weet dat het kut is. Als het toch niet echt gaat smaken dan liever zo goedkoop mogelijk een bodempje leggen.
We komen hard, zo hard.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 15:55:43 #100
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_154795422
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 14:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat hebben mensen toch met Dudok?
Ik heb niet veel met Dudok. Behalve dat ie op maandag open is en je er even snel iets kunt eten.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')