Nouja, als je 30 jaar thuis hebt gezeten en ineens 40 uur moet werken is dat lijkt me wel even slikken jaquote:Op woensdag 1 juli 2015 08:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Jij moet echt een grondig hekel aan werken hebben.
quote:Op woensdag 1 juli 2015 03:18 schreef -Hakuna- het volgende:
Dat wordt nog wat als ik volgens de planning in april 2017 aan de beurt ben voor de herkeuring (3e keer) dan ben ik inmiddels 52 jaar en ik heb mij voorgenomen dat welke keuringsarts mij goed gaat keuren dat ik hem of haar tot het uiterste in de privésfeer zal stalken en het leven zuur ga maken. Zal mij bevindingen dan ook bekend maken op dit forum, ook als ik alsnog mijn wajong kan behouden.
Ik heb in het verleden een medewerker van het CBR tot wanhoop gedreven die zelfs bij mij thuis verhaal wilde halen, maar hij verwachtte niet dat ik hem met een hooivork te lijf ging buiten op straat. hier was zelfs politie aan te pas moeten komen.
Hakuna blijft gewoon Hakuna, dat is het goede eraan!
Jij bent vast trots op jezelf, een applausje voor jezelf.quote:Op woensdag 1 juli 2015 03:18 schreef -Hakuna- het volgende:
Dat wordt nog wat als ik volgens de planning in april 2017 aan de beurt ben voor de herkeuring (3e keer) dan ben ik inmiddels 52 jaar en ik heb mij voorgenomen dat welke keuringsarts mij goed gaat keuren dat ik hem of haar tot het uiterste in de privésfeer zal stalken en het leven zuur ga maken. Zal mij bevindingen dan ook bekend maken op dit forum, ook als ik alsnog mijn wajong kan behouden.
Ik heb in het verleden een medewerker van het CBR tot wanhoop gedreven die zelfs bij mij thuis verhaal wilde halen, maar hij verwachtte niet dat ik hem met een hooivork te lijf ging buiten op straat. hier was zelfs politie aan te pas moeten komen.
Hakuna blijft gewoon Hakuna, dat is het goede eraan!
Welke doelgroep bedoel je dan? De decentralisatie zorgt er voor dat veel mensen juist tussen wal en schip vallen en ook in dit geval zijn er juist zorgbehoevenden die nu dezelfde behandeling krijgen als werklozen.quote:Op woensdag 1 juli 2015 09:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zeer bijzondere vraag naar aanleiding van mijn post. Natuurlijk hebben die ondersteuning nodig.
CVS?quote:Op dinsdag 30 juni 2015 23:22 schreef Mafklapper het volgende:
[..]
Vanwege evt. herkenbaarheid ga ik er niet gedetaiileerd op in. Het gaat over iemand erg dicht bij mij en ben op de hoogte van de ziekte, je kunt van mij aannemen dat ik erg goed op de hoogte ben.
De ziekte (het is een syndroom waar medici het nog niet helemaal over eens zijn) is niet gebaat bij blowen en een fucked up ritme, dat werkt totaal averechts.
Dat zal het zijn.quote:Op woensdag 1 juli 2015 00:05 schreef ccs het volgende:
[..]
Wajong in een notendop:
Marjolein voelt zich niet zo op haar gemak achter de lopende band, de mensen zijn bot en ze vertellen haar wat ze moet doen. Liever speelt ze thuis met de kat terwijl of kijkt ze spannende films tot 's avonds laat. Een werkend leven past daar niet bij. Daarom geeft de overheid haar ¤ 1300 bruto per maand.
Zo'n autist kan prima post rondbrengen. Het is alleen de vraag waar precies.quote:Op woensdag 1 juli 2015 10:28 schreef Gerolsteiner het volgende:
Wajong, de ultieme uitwas van de verzorgingsstaat.
Dit.quote:Op woensdag 1 juli 2015 09:07 schreef Klopkoek het volgende:
De klagers zijn maar op één ding uit en dat is totale vernedering, afgunst, onderwerping en volledige afschaffing van ondersteuning. Degenen die klagen zijn in de regel de eersten die het minimumloon willen beperken, en de vergelijkende groep willen verarmen. Dat is hypocriet. Bovendien focust men altijd op het kleine 'gratis geld' en niet het grote gratis geld en grootschalige fraude.
Ze kunnen veel meer doen zelfs. Waar een wil is is een weg.quote:Op woensdag 1 juli 2015 12:01 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Zo'n autist kan prima post rondbrengen. Het is alleen de vraag waar precies.
Wat is er doorgeslagen aan het volledig vergoeden van iemands onkosten als deze persoon op geen enkele manier kan werken? Vrijwel geen enkel land ter wereld biedt een dergelijk sociaal systeem.quote:Op woensdag 1 juli 2015 11:50 schreef Cherna het volgende:
Dat men strenger is geworden prima. Maar nu is het doorgeslagen. Dat er misbruik word gemaakt geloof ik nog wel. Maar de massa laat zich weer opfokken.
De keuringen en willekeur. Dan ontbreekt de begeleiding bij gemeentes.quote:Op woensdag 1 juli 2015 12:11 schreef Gerolsteiner het volgende:
[..]
Wat is er doorgeslagen aan het volledig vergoeden van iemands onkosten als deze persoon op geen enkele manier kan werken? Vrijwel geen enkel land ter wereld biedt een dergelijk sociaal systeem.
Doorgeslagen is de manier waarop iedereen met een vlekje recht denkt te hebben op een compleet door de staat bekostigd leven. Niemand heeft dat recht, en kennelijk is zoiets benoemen 'doorgeslagen'.
Er moeten natuurlijk wel bedrijven zijn die ze een kans geven.quote:Op woensdag 1 juli 2015 12:08 schreef Gerolsteiner het volgende:
[..]
Ze kunnen veel meer doen zelfs. Waar een wil is is een weg.
De wil ontbreekt vaak vanwege indoctrinatie uit de bekende hoek.
Gaat-ie lekker in je ivoren toren?quote:Op woensdag 1 juli 2015 12:08 schreef Gerolsteiner het volgende:
[..]
Ze kunnen veel meer doen zelfs. Waar een wil is is een weg.
Ik ken mensen met een wajong-uitkering die de hele dag zitten te gamen of te blowen. Deze mensen kunnen werken, maar zitten liever thuis en pakken die wajong-uitkering van ruim 1100 euro.quote:Op woensdag 1 juli 2015 12:11 schreef Gerolsteiner het volgende:
[..]
Wat is er doorgeslagen aan het volledig vergoeden van iemands onkosten als deze persoon op geen enkele manier kan werken? Vrijwel geen enkel land ter wereld biedt een dergelijk sociaal systeem.
Doorgeslagen is de manier waarop iedereen met een vlekje recht denkt te hebben op een compleet door de staat bekostigd leven. Niemand heeft dat recht, en kennelijk is zoiets benoemen 'doorgeslagen'.
Deel van het probleem is de groep mensen die het wel prima vindt om lekker thuis op de bank te zitten blowen, beetje internetten, terwijl ze alle voorstelbare leer- en zelfstudie middelen tot hun beschikking hebben om uit die situatie te komen.quote:Op woensdag 1 juli 2015 12:13 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Wat ik vooral niet snap is, waar die vacatures dan zijn?
Er zijn heel veel werkzoekenden, er is nauwelijks werk.
Als er nu een tekort aan mankracht was, was deze maatregel nog enigszins reel, maar de economie is al jaren kut, er is nergens werk.
Eens! En veel meer ondersteuning bij het werken aan een opleiding, liever nog dan melkertbaantjes.quote:Op woensdag 1 juli 2015 12:32 schreef luxerobots het volgende:
Ik zou dan ook graag een herkeuring zien. Wajongers opnieuw gekeurd, wie echt niet kan werken houdt recht op een vergoeding, de rest krijgt een lagere vergoeding met doel om weer aan de slag te gaan.
Maar hoe groot is dat deel?quote:Op woensdag 1 juli 2015 12:32 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Deel van het probleem is de groep mensen die het wel prima vindt om lekker thuis op de bank te zitten blowen, beetje internetten, terwijl ze alle voorstelbare leer- en zelfstudie middelen tot hun beschikking hebben om uit die situatie te komen.
Hoop uiteraard zelf ook nooit in die situatie te zitten, maar als het mij zou overkomen zou ik wel weten wat ik zou doen om mezelf weer relevant te maken voor een kans op werk.
Lijkt me een betrekkelijk kleine groep voor zover hij al bestaat in de Wajong. Daar kom je zeker de laatste jaren niet meer zomaar in. Dat iemand iets heeft wat je niet meteen van de buitenkant ziet zegt ook niet dat iemand dan maar gewoon wel kan werken.quote:Op woensdag 1 juli 2015 12:32 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Deel van het probleem is de groep mensen die het wel prima vindt om lekker thuis op de bank te zitten blowen, beetje internetten, terwijl ze alle voorstelbare leer- en zelfstudie middelen tot hun beschikking hebben om uit die situatie te komen.
Hoop uiteraard zelf ook nooit in die situatie te zitten, maar als het mij zou overkomen zou ik wel weten wat ik zou doen om mezelf weer relevant te maken voor een kans op werk.
Zo houdt je in ieder geval dokters aan het werk. de arbeidsmarkt zit te springen om zulke mensen in dienst te nemen.quote:Op woensdag 1 juli 2015 12:32 schreef luxerobots het volgende:
Ik zou dan ook graag een herkeuring zien. Wajongers opnieuw gekeurd, wie echt niet kan werken houdt recht op een vergoeding, de rest krijgt een lagere vergoeding met doel om weer aan de slag te gaan.
Welkom bij de rest van de mensheid. Het is overigens maar 30 uur als er minder mensen zouden zijn zoals jij.quote:Op woensdag 1 juli 2015 10:20 schreef mergbot het volgende:
[..]
Nouja, als je 30 jaar thuis hebt gezeten en ineens 40 uur moet werken is dat lijkt me wel even slikken ja
Dus dan maar flink teren op een ander die wel elke dag naar zijn werk gaat?quote:Op woensdag 1 juli 2015 12:13 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Als er nu een tekort aan mankracht was, was deze maatregel nog enigszins reel, maar de economie is al jaren kut, er is nergens werk.
Er is altijd werk. En je kunt altijd zelf werk creëren, dat doen de mensen die dit sociaal systeem bekostigen al decennia.quote:Op woensdag 1 juli 2015 12:13 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Er zit nogal wat groen tussen de stoeptegels hier, gat in de markt.quote:Op woensdag 1 juli 2015 12:54 schreef Gerolsteiner het volgende:
[..]
Er is altijd werk. En je kunt altijd zelf werk creëren, dat doen de mensen die dit sociaal systeem bekostigen al decennia.
Inderdaad vind maar eens een chef die iemand een half uur een peukenpauze gunt omdat iemand totaal is uitgeglipt en weer tot rust kan komen. Of een chef die precies zegt wat iemand moet doen en dat zo uitwerkt dat het duidelijk genoeg is. Iemand een aantal m2 laten schoffelen stelt niets voor. Maar iemand met een beperking een hele dag zelfstandig laten schoffelen blijkt moeilijker te zijn dan gedacht. Zeker al als je met iemand te maken hebt die niet meer dan een opdracht kan opslaan en klok lezen al moeilijk vind.quote:Op woensdag 1 juli 2015 12:45 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Lijkt me een betrekkelijk kleine groep voor zover hij al bestaat in de Wajong. Daar kom je zeker de laatste jaren niet meer zomaar in. Dat iemand iets heeft wat je niet meteen van de buitenkant ziet zegt ook niet dat iemand dan maar gewoon wel kan werken.
Ik heb zelf op een sociale werkplek gewerkt en daar zie je dus een hoop mensen waarvan je meteen weet wat er mis met ze is. Maar er zijn er ook zat die normaal ogen, maar bijv. breken op het moment dat er onverwachte dingen gebeuren. Of die bij het minste of geringste een vinger of schouder uit de kom hebben. Dat kon allemaal werken omdat er begeleiders bij zaten die verstand van zaken hebben.
Haal die begeleiders weg en zet er de gemiddelde chef op en binnen een week zit de helft in de ziektewet. Dat is niet omdat die mensen niet willen, maar dat is omdat ze specifieke begeleiding nodig hebben.
Wat je nu bij het UWV ziet is dat mensen niet meer afgekeurd worden, want ze kunnen binnen een heel specifieke situatie werken. In een kamer zonder afleidingen, hard geluid op een sterk verlaagt tempo e.d. Probleem is dan echter dat die specifieke omstandigheden nergens bestaan. Dus ze kunnen eigenlijk niet werken.
Wie echt niet kan werken hoeft dat uiteraard niet, en in zo'n geval waar begeleiding nodig is zal de verhouding tussen het aantal begeleiders en het aantal begeleidden samen met de kosten inderdaad bepalend zijn.quote:Op woensdag 1 juli 2015 12:43 schreef Cherna het volgende:
[..]
Maar hoe groot is dat deel?
Helaas hebben velen begeleiding nodig en dat ontbreekt. Je kunt bijvoorbeeld iemand met een verstandelijke beperking prima aan het werk zetten. Maar daar moet constant iemand bij lopen om die persoon aan te sturen. En daar hebben veel werkgevers natuurlijk geen trek in.
Dat kost ontzettend veel energie van zowel degene met een beperking als degene die hun moet begeleiden.
Wel vind ik dat ook de Wajong gezins- inkomensafhankelijk moet zijn. Dat schijnt nu niet het geval te zijn.
Dat ben ik 100% met je eens.quote:
Ik heb het idee, dat veel mensen die in de Wajong zitten allemaal van dat soort mensen zijn. Ik ken tientallen jongens die de Wajong zijn ingestroomd vanwege het blowen en de daarbij behorende ontstane psychische problemen. Ook mensen met autisme en ziektes uiteraard.quote:Op woensdag 1 juli 2015 12:32 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik ken mensen met een wajong-uitkering die de hele dag zitten te gamen of te blowen. Deze mensen kunnen werken, maar zitten liever thuis en pakken die wajong-uitkering van ruim 1100 euro.
Nu komen er dus strengere regels. Terwijl alle mensen die een wajong-uitkering hebben gekregen deze voorlopig kunnen behouden. We zien het vaker, mensen met een uitkering, vut-dagen etc. behouden hun rechten terwijl de regels voor nieuwe mensen sterk versoberd worden.
Onzinnige fabel. Er verdwijnen langzamerhand juist steeds meer banen door automatisering.quote:Op woensdag 1 juli 2015 12:54 schreef Gerolsteiner het volgende:
[..]
Er is altijd werk. En je kunt altijd zelf werk creëren, dat doen de mensen die dit sociaal systeem bekostigen al decennia.
Onzinnige fabel. Er ontstaan langzamerhand juist steeds meer banen door automatisering, alleen zijn dit technische banen waar opleiding voor nodig is.quote:Op woensdag 1 juli 2015 13:13 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Onzinnige fabel. Er verdwijnen langzamerhand juist steeds meer banen door automatisering.
Het doel van de Participatiewet is om uiteindelijk mensen die nu onder Wwb, wajong zonder duurzaam 100% arbeidsongeschiktheid en de Wsw doelgroep in feite zogenoemd "beschut werk" te laten verrichten. Ofwel, "gedwongen arbeid" vanuit de Gemeente (zoals plantsoendienst) om de uitkering te behouden. Probleem is dat hierbij dat onder andere er geen rekening gehouden wordt met de reden voor de wajong; iemand met bijvoorbeeld een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis, asperger of dyshymie kan dus gedwongen in een omgeving geplaatst worden waar geen rekening gehouden wordt met zijn of haar (persoonlijke) omstandigheden als hij of zij net niet binnen de consensus van "100% duurzaam arbeidsongeschikt valt". Tevens moeten we onszelf afvragen in hoeverre het verantwoord is mensen te dwingen om te werken voor het verkrijgen van een uitkering waarmee al nauwelijks rond te komen valt (gemiddeld gezien), of bijvoorbeeld hoe dit werkt voor alleenstaande ouders met een kind die nu onder de bijstand vallen.quote:Op woensdag 1 juli 2015 13:21 schreef Piet_Piraat het volgende:
Vraag me nog steeds af waar die 90% gaat blijven? Allemaal aan het werk?
Wat een onzinquote:Op woensdag 1 juli 2015 13:27 schreef Eufonie het volgende:
[..]
Leven met een uitkering, en zeker (bijzondere) bijstand is al ontzettend stressvol, en dat maak je hiermee echt niet beter, in tegendeel.
quote:
Natuurlijk, het is niet zo eenzijdig, maar het is wel belangrijk om te realiseren dat het echt niet per se een pretje is in de meeste gevallen. Echter, laat ik een simpel voorbeeld geven; Wajong is afhankelijk van je leeftijd (tot maximaal 23 jaar) en daarna van de hoogte van het minimum jeugdloon. Ofwel, iemand kan met een stoornis thuis zitten bij zijn ouders op zijn 23e en meer wajong ontvangen dan iemand die in een aftands appartementje woont en geen contact meer heeft met zijn ouders op dienst 19e. Dat betekent alsnog dat je, als je arbeidsongeschikt bent, naast bijvoorbeeld een huursubsidie, aangewezen bent op een klein bedrag voor je huur, eten en mits mogelijk kleding. Huurprijzen zijn doorgaans niet goedkoop, en bijzonder scheef - wisselend per gemeente, woningbouwvereniging et cetera. Als je moet rondkomen met 40 euro per week, houd je niks over voor sparen om straks een mogelijk defecte wasmachine te kunnen vervangen.quote:
Ja, alleen weten de meeste Wajongers dat (nog niet).quote:Op woensdag 1 juli 2015 13:42 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Kun je nagaan hoe stressvol werken is.
Ik denk in de eerste instantie bijstand maar zeker weten doe ik het niet.quote:Op woensdag 1 juli 2015 13:21 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dan ga je ronduit verkeerd om met je geld, want het bedrag wat je krijgt is meer dan genoeg om in je voorzieningen te voldoen.quote:Op woensdag 1 juli 2015 13:46 schreef Eufonie het volgende:
[..]
[..]
Natuurlijk, het is niet zo eenzijdig, maar het is wel belangrijk om te realiseren dat het echt niet per se een pretje is in de meeste gevallen. Echter, laat ik een simpel voorbeeld geven; Wajong is afhankelijk van je leeftijd (tot maximaal 23 jaar) en daarna van de hoogte van het minimum jeugdloon. Ofwel, iemand kan met een stoornis thuis zitten bij zijn ouders op zijn 23e en meer wajong ontvangen dan iemand die in een aftands appartementje woont en geen contact meer heeft met zijn ouders op dienst 19e. Dat betekent alsnog dat je, als je arbeidsongeschikt bent, naast bijvoorbeeld een huursubsidie, aangewezen bent op een klein bedrag voor je huur, eten en mits mogelijk kleding. Huurprijzen zijn doorgaans niet goedkoop, en bijzonder scheef - wisselend per gemeente, woningbouwvereniging et cetera. Als je moet rondkomen met 40 euro per week, houd je niks over voor sparen om straks een mogelijk defecte wasmachine te kunnen vervangen.
Wil je een thuisstudie doen? Jammer, want je wordt nog steeds gekort met 75% op je uitkering maar DUO vergoed geen thuisstudies (meer). Kortom, ga je met 250 per maand, zonder mogelijkheid tot extra - legale - inkomsten je huur, eten en studie betalen. Het is echt niet dat Probleemwijken de norm is ofzo.
Ik vraag dan serieus af of jezelf weleens in de bijstand gezeten hebt, en dan bedoel ik geen mening op de uitzonderingen of anekdotes die je er en der kent. Hoewel ik het geluk heb gehad om zaken gezamenlijk met mijn ouders te regelen, was ik liever in één keer doorgegaan met mijn master en daarna mijn phd dan vanwege zwaar psychiatrische problematiek er jaren tussenuit te moeten. Wajong heeft dat echt niet beter gemaakt. Voldoende mensen die in mijn situatie zitten, of zaten, er niet of nauwelijks rond konden komen, en nul op rekest kregen van de omgeving wegens het stigma dat er omheen heerst. Of denk aan het volgen van therapie, medicatie et cetera. Eigen risico betalen, medicatie is vrijwel volledig voor eigen rekening enzovoorts. Opname betekent stopzetten uitkering (bij 3+ maanden volgens mij) maar je moet wel per maand betalen (120 euro ongeveer) voor de opname. Werkt niet mee met dergelijke bedragen.quote:Op woensdag 1 juli 2015 13:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ja, alleen weten de meeste Wajongers dat (nog niet).
Maar weer even serieus, het is een gotspe om te roepen dat het stressvol in de bijstand is. Alleen als je tientallen jaren op hoog niveau hebt gewerkt en een hoge hypotheek hebt dan is het zwaar om in de bijstand te zitten.
Als je zoals veel Wajongers ambitieloos bent en nooit werk op hoog niveau hebt gehad, dan is het een luizeleventje met een meer dan voldoende bedrag aan gratis geld.
Er werd net voorgesteld niet af te wachten tot iemand je komt vertellen wat je moet doen maar om initiatieven te ontplooien.quote:Op woensdag 1 juli 2015 13:13 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Onzinnige fabel. Er verdwijnen langzamerhand juist steeds meer banen door automatisering.
Dat mogen we hopen.quote:Op woensdag 1 juli 2015 13:21 schreef Piet_Piraat het volgende:
En dan niet rond kunnen komen omdat er mensen zijn die moeten huilen als ze zouden moeten werken maar die toch geld krijgen.quote:Op woensdag 1 juli 2015 13:42 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Kun je nagaan hoe stressvol werken is.
Ik heb nooit in de bijstand gezeten, maar wel ruim 10 jaar ruim onder bijstandsniveau geleefd.quote:Op woensdag 1 juli 2015 13:51 schreef Eufonie het volgende:
[..]
Ik vraag dan serieus af of jezelf weleens in de bijstand gezeten hebt, en dan bedoel ik geen mening op de uitzonderingen of anekdotes die je er en der kent. Hoewel ik het geluk heb gehad om zaken gezamenlijk met mijn ouders te regelen, was ik liever in één keer doorgegaan met mijn master en daarna mijn phd dan vanwege zwaar psychiatrische problematiek er jaren tussenuit te moeten. Wajong heeft dat echt niet beter gemaakt. Voldoende mensen die in mijn situatie zitten, of zaten, er niet of nauwelijks rond konden komen, en nul op rekest kregen van de omgeving wegens het stigma dat er omheen heerst.
Ombudsman heeft al eens geconcludeerd dat bijstandsgerechtigden met wantrouwen worden benaderd, er zijn een aantal ondernemers die vanuit hun ervaringen over dit circus hebben geschreven en daar niet echt positief over waren, de voorwaarden die gekoppeld worden aan het ontvangen van bijstand zijn dusdanig streng dat je niet echt veel bewegingsruimte hebt en je je constant af moet vragen of je niet iets vergeten bent aan te geven en tel daar nog eens bij op dat van de bijstand rondkomen sowieso al niet echt een makkelijke opgave is en we kunnen wel tot de conclusie komen dat je geen flauw idee lijkt te hebben van hoe het is in de bijstand.quote:Op woensdag 1 juli 2015 13:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ja, alleen weten de meeste Wajongers dat (nog niet).
Maar weer even serieus, het is een gotspe om te roepen dat het stressvol in de bijstand is. Alleen als je tientallen jaren op hoog niveau hebt gewerkt en een hoge hypotheek hebt dan is het zwaar om in de bijstand te zitten.
Ik durf daar zelf geen schatting van te maken, maar ik denk dat je met 50/50, of 40/60 (onterecht/terecht) wel in de buurt komt, hoewel het de laatste jaren strenger is geworden. Wat dat betreft zou je eigenlijk een schatting moeten maken tussen zeg "vroeger" en "de afgelopen paar jaar" denk ik. Zeker als men bij het werk rekening houdt met de omstandigheden van het individu én men zorgt dat het stigma wegvalt. Weinig bedrijven zitten te wachten op een arbeidskracht met een UWV-referentie.quote:Op woensdag 1 juli 2015 14:06 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik vraag me bij dit soort discussies altijd af welke percentage wajongers echt iets mankeert en welke percentage eigenlijk best iets van werk kan doen mits hij/zij een keer over de drempel is en in ziet dat werken best leuk kan zijn. is dat 50/50? Hoe zou de verhouding zijn?
Los daar van moet er wel werk zijn natuurlijk en dat is sowieso al wel een probleem met laagopgeleide mensen.
We hadden het of je van dat bedrag rond kan komen, en ja dat is erg makkelijk. Ik heb zelf dus lange tijd ruim onder dat bedrag gezeten.quote:Op woensdag 1 juli 2015 14:00 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ombudsman heeft al eens geconcludeerd dat bijstandsgerechtigden met wantrouwen worden benaderd, er zijn een aantal ondernemers die vanuit hun ervaringen over dit circus hebben geschreven en daar niet echt positief over waren, de voorwaarden die gekoppeld worden aan het ontvangen van bijstand zijn dusdanig streng dat je niet echt veel bewegingsruimte hebt en je je constant af moet vragen of je niet iets vergeten bent aan te geven en tel daar nog eens bij op dat van de bijstand rondkomen sowieso al niet echt een makkelijke opgave is en we kunnen wel tot de conclusie komen dat je geen flauw idee lijkt te hebben van hoe het is in de bijstand.
als mij????????????quote:Op woensdag 1 juli 2015 12:48 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Welkom bij de rest van de mensheid. Het is overigens maar 30 uur als er minder mensen zouden zijn zoals jij.
Weet je er is in de loop der jaren zoveel soorten lui, de wajong ingeduwd, dat het ook onhoudbaar werd. Maar voorheen werden veel mensen in de bijstand de wajong ingeduwd, want dat scheelde een gemeente fors veel geld. Nu word dat omgedraaid, en word er ineens heel grof bezuiningd. Er is zeker een deel, wat zou kunnen werken, maar die hebben zo ook weer hun problemen.quote:Op woensdag 1 juli 2015 14:06 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik vraag me bij dit soort discussies altijd af welke percentage wajongers echt iets mankeert en welke percentage eigenlijk best iets van werk kan doen mits hij/zij een keer over de drempel is en in ziet dat werken best leuk kan zijn. is dat 50/50? Hoe zou de verhouding zijn?
Los daar van moet er wel werk zijn natuurlijk en dat is sowieso al wel een probleem met laagopgeleide mensen.
De situatie is momenteel dat er 240.000 (!) mensen in de wajong zitten. Een enorm aantal als je bedenkt dat deze groep in meerderheid jong is, er zitten weinig versleten 50'ers en 60'ers tussen.quote:Op woensdag 1 juli 2015 14:06 schreef Ronaldsen het volgende:
Dat is een probleem dat je altijd zult houden, je moet ergens de grens trekken en dan zullen inderdaad velen de dans ontspringen, en tegelijkertijd zullen weer enkele mensen die absoluut recht hebben op wajong het niet krijgen. Als het systeem misbruikt wordt vallen er overal slachtoffers.quote:Op woensdag 1 juli 2015 14:14 schreef luxerobots het volgende:
Overigens vind ik het ook niet eerlijk hoe de nieuwelingen die er nu inkomen streng gekeurd worden, de meerderheid blijkt opeens te kunnen werken. Terwijl de groep die er nu al in zit de dans lijkt te ontspringen.
Kortom, het herkeuren en verlagen van de wajong-uitkering zie ik als broodnodige maatregelen.
Joh, gast hou toch eens op. Voor mij zou het juist zoveel voordelen kennen om in de bijstand te vervallen. Tenminste het financiële plaatje, zou er dan persoonlijk op vooruitgaan.quote:Op woensdag 1 juli 2015 14:14 schreef luxerobots het volgende:
Overigens vind ik het ook niet eerlijk hoe de nieuwelingen die er nu inkomen streng gekeurd worden, de meerderheid blijkt opeens te kunnen werken. Terwijl de groep die er nu al in zit de dans lijkt te ontspringen.
Kortom, het herkeuren en verlagen van de wajong-uitkering zie ik als broodnodige maatregelen.
Het probleem hangt er mee samen dat de politiek niet hard durft te zijn voor de grote groepen die ergens van profiteren. Je ziet het ook bij de verhoging van de AOW-leeftijd. Babyboomers blijven grotendeels buiten schot, hebben zelfs geprofiteerd van VUT-dagen. Terwijl jongeren van nu mogen doorwerken tot ergens in hun zeventigste. Je ziet het de flexibilisering van de arbeidsmarkt, jongeren krijgen een flexcontract, vaste contracten blijven bestaan. Je ziet het met de leenbeurs t.o.v. de studiefinanciering.quote:Op woensdag 1 juli 2015 14:15 schreef Gerolsteiner het volgende:
[..]
Dat is een probleem dat je altijd zult houden, je moet ergens de grens trekken en dan zullen inderdaad velen de dans ontspringen, en tegelijkertijd zullen weer enkele mensen die absoluut recht hebben op wajong het niet krijgen. Als het systeem misbruikt wordt vallen er overal slachtoffers.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |