abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153976259
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 12:32 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik ken mensen met een wajong-uitkering die de hele dag zitten te gamen of te blowen. Deze mensen kunnen werken, maar zitten liever thuis en pakken die wajong-uitkering van ruim 1100 euro.

Nu komen er dus strengere regels. Terwijl alle mensen die een wajong-uitkering hebben gekregen deze voorlopig kunnen behouden. We zien het vaker, mensen met een uitkering, vut-dagen etc. behouden hun rechten terwijl de regels voor nieuwe mensen sterk versoberd worden.

Ik zou dan ook graag een herkeuring zien. Wajongers opnieuw gekeurd, wie echt niet kan werken houdt recht op een vergoeding, de rest krijgt een lagere vergoeding met doel om weer aan de slag te gaan.
Ik heb het idee, dat veel mensen die in de Wajong zitten allemaal van dat soort mensen zijn. Ik ken tientallen jongens die de Wajong zijn ingestroomd vanwege het blowen en de daarbij behorende ontstane psychische problemen. Ook mensen met autisme en ziektes uiteraard.

En wat dacht je van al die jonge Marokkanen, die criminele activiteiten hebben vertoond, die komen ook in de Wajong. Omdat ze dus zielig zijn, wat moet de Nederlandse overheid er anders mee aan?

Hoe dan ook, de helft van het gehele Wajong bestand heeft dan ook een brief gehad en zijn of hergekeurd met de mededeling dat ze in principe gewoon zouden kunnen werken of een opleiding kunnen volgen. Ondertussen mogen ze wel de Wajong blijven aanhouden.
ADHD-C
pi_153976279
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juli 2015 13:03 schreef Tyr80 het volgende:

Maar de fraude moet er uit.
Daar ben ik het volledig met eens, van bovenaf aanpakken dat.
pi_153976434
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 12:54 schreef Gerolsteiner het volgende:

[..]

Er is altijd werk. En je kunt altijd zelf werk creëren, dat doen de mensen die dit sociaal systeem bekostigen al decennia.
Onzinnige fabel. Er verdwijnen langzamerhand juist steeds meer banen door automatisering.
  woensdag 1 juli 2015 @ 13:17:57 #154
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_153976571
quote:
7s.gif Op woensdag 1 juli 2015 13:13 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Onzinnige fabel. Er verdwijnen langzamerhand juist steeds meer banen door automatisering.
Onzinnige fabel. Er ontstaan langzamerhand juist steeds meer banen door automatisering, alleen zijn dit technische banen waar opleiding voor nodig is.
pi_153976637
Vraag me nog steeds af waar die 90% gaat blijven? Allemaal aan het werk?
pi_153976797
quote:
5s.gif Op woensdag 1 juli 2015 13:21 schreef Piet_Piraat het volgende:
Het doel van de Participatiewet is om uiteindelijk mensen die nu onder Wwb, wajong zonder duurzaam 100% arbeidsongeschiktheid en de Wsw doelgroep in feite zogenoemd "beschut werk" te laten verrichten. Ofwel, "gedwongen arbeid" vanuit de Gemeente (zoals plantsoendienst) om de uitkering te behouden. Probleem is dat hierbij dat onder andere er geen rekening gehouden wordt met de reden voor de wajong; iemand met bijvoorbeeld een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis, asperger of dyshymie kan dus gedwongen in een omgeving geplaatst worden waar geen rekening gehouden wordt met zijn of haar (persoonlijke) omstandigheden als hij of zij net niet binnen de consensus van "100% duurzaam arbeidsongeschikt valt". Tevens moeten we onszelf afvragen in hoeverre het verantwoord is mensen te dwingen om te werken voor het verkrijgen van een uitkering waarmee al nauwelijks rond te komen valt (gemiddeld gezien), of bijvoorbeeld hoe dit werkt voor alleenstaande ouders met een kind die nu onder de bijstand vallen.

Dat binnen het UWV de fraude eruitgehaald dient te worden is logisch, maar niet ten koste van de overgrote meerderheid. Leven met een uitkering, en zeker (bijzondere) bijstand is al ontzettend stressvol, en dat maak je hiermee echt niet beter, in tegendeel.
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_153977146
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 13:27 schreef Eufonie het volgende:

[..]

Leven met een uitkering, en zeker (bijzondere) bijstand is al ontzettend stressvol, en dat maak je hiermee echt niet beter, in tegendeel.
Wat een onzin :')
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_153977306
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 13:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Kun je nagaan hoe stressvol werken is.
pi_153977379
Dat krijg je dus als alles zwart óf wit moet zijn; mensen niet afkeuren omdat er nog een klein beetje hoop over is. Lijkt me logischer om iemand af te keuren en dan over een jaar of 10 (of na een periode die past bij de mate van hoop) eens te kijken hoe iemand zich daadwerkelijk heeft ontwikkeld.

Het lijkt erop dat ze van het ene uiterste doorschieten naar het andere.
pi_153977407
quote:

[..]

quote:

[..]

Natuurlijk, het is niet zo eenzijdig, maar het is wel belangrijk om te realiseren dat het echt niet per se een pretje is in de meeste gevallen. Echter, laat ik een simpel voorbeeld geven; Wajong is afhankelijk van je leeftijd (tot maximaal 23 jaar) en daarna van de hoogte van het minimum jeugdloon. Ofwel, iemand kan met een stoornis thuis zitten bij zijn ouders op zijn 23e en meer wajong ontvangen dan iemand die in een aftands appartementje woont en geen contact meer heeft met zijn ouders op dienst 19e. Dat betekent alsnog dat je, als je arbeidsongeschikt bent, naast bijvoorbeeld een huursubsidie, aangewezen bent op een klein bedrag voor je huur, eten en mits mogelijk kleding. Huurprijzen zijn doorgaans niet goedkoop, en bijzonder scheef - wisselend per gemeente, woningbouwvereniging et cetera. Als je moet rondkomen met 40 euro per week, houd je niks over voor sparen om straks een mogelijk defecte wasmachine te kunnen vervangen.

Wil je een thuisstudie doen? Jammer, want je wordt nog steeds gekort met 75% op je uitkering maar DUO vergoed geen thuisstudies (meer). Kortom, ga je met 250 per maand, zonder mogelijkheid tot extra - legale - inkomsten je huur, eten en studie betalen. Het is echt niet dat Probleemwijken de norm is ofzo.
- Fernando Pessoa
pi_153977459
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 13:42 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ja, alleen weten de meeste Wajongers dat (nog niet).
Maar weer even serieus, het is een gotspe om te roepen dat het stressvol in de bijstand is. Alleen als je tientallen jaren op hoog niveau hebt gewerkt en een hoge hypotheek hebt dan is het zwaar om in de bijstand te zitten.

Als je zoals veel Wajongers ambitieloos bent en nooit werk op hoog niveau hebt gehad, dan is het een luizeleventje met een meer dan voldoende bedrag aan gratis geld.
  Forum Admin woensdag 1 juli 2015 @ 13:49:10 #162
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_153977513
quote:
Ik denk in de eerste instantie bijstand maar zeker weten doe ik het niet.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_153977570
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 13:46 schreef Eufonie het volgende:

[..]

[..]

Natuurlijk, het is niet zo eenzijdig, maar het is wel belangrijk om te realiseren dat het echt niet per se een pretje is in de meeste gevallen. Echter, laat ik een simpel voorbeeld geven; Wajong is afhankelijk van je leeftijd (tot maximaal 23 jaar) en daarna van de hoogte van het minimum jeugdloon. Ofwel, iemand kan met een stoornis thuis zitten bij zijn ouders op zijn 23e en meer wajong ontvangen dan iemand die in een aftands appartementje woont en geen contact meer heeft met zijn ouders op dienst 19e. Dat betekent alsnog dat je, als je arbeidsongeschikt bent, naast bijvoorbeeld een huursubsidie, aangewezen bent op een klein bedrag voor je huur, eten en mits mogelijk kleding. Huurprijzen zijn doorgaans niet goedkoop, en bijzonder scheef - wisselend per gemeente, woningbouwvereniging et cetera. Als je moet rondkomen met 40 euro per week, houd je niks over voor sparen om straks een mogelijk defecte wasmachine te kunnen vervangen.

Wil je een thuisstudie doen? Jammer, want je wordt nog steeds gekort met 75% op je uitkering maar DUO vergoed geen thuisstudies (meer). Kortom, ga je met 250 per maand, zonder mogelijkheid tot extra - legale - inkomsten je huur, eten en studie betalen. Het is echt niet dat Probleemwijken de norm is ofzo.
Dan ga je ronduit verkeerd om met je geld, want het bedrag wat je krijgt is meer dan genoeg om in je voorzieningen te voldoen.

Als je daar een oplossing voor wilt, dan moet je zorgen voor begeleiding op financieel vlak en niet meer geld geven.
pi_153977604
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 13:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Maar weer even serieus, het is een gotspe om te roepen dat het stressvol in de bijstand is. Alleen als je tientallen jaren op hoog niveau hebt gewerkt en een hoge hypotheek hebt dan is het zwaar om in de bijstand te zitten.

Als je zoals veel Wajongers ambitieloos bent en nooit werk op hoog niveau hebt gehad, dan is het een luizeleventje met een meer dan voldoende bedrag aan gratis geld.
Ik vraag dan serieus af of jezelf weleens in de bijstand gezeten hebt, en dan bedoel ik geen mening op de uitzonderingen of anekdotes die je er en der kent. Hoewel ik het geluk heb gehad om zaken gezamenlijk met mijn ouders te regelen, was ik liever in één keer doorgegaan met mijn master en daarna mijn phd dan vanwege zwaar psychiatrische problematiek er jaren tussenuit te moeten. Wajong heeft dat echt niet beter gemaakt. Voldoende mensen die in mijn situatie zitten, of zaten, er niet of nauwelijks rond konden komen, en nul op rekest kregen van de omgeving wegens het stigma dat er omheen heerst. Of denk aan het volgen van therapie, medicatie et cetera. Eigen risico betalen, medicatie is vrijwel volledig voor eigen rekening enzovoorts. Opname betekent stopzetten uitkering (bij 3+ maanden volgens mij) maar je moet wel per maand betalen (120 euro ongeveer) voor de opname. Werkt niet mee met dergelijke bedragen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Eufonie op 01-07-2015 13:58:17 ]
- Fernando Pessoa
  woensdag 1 juli 2015 @ 13:54:40 #165
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_153977694
quote:
7s.gif Op woensdag 1 juli 2015 13:13 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Er werd net voorgesteld niet af te wachten tot iemand je komt vertellen wat je moet doen maar om initiatieven te ontplooien.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  woensdag 1 juli 2015 @ 13:54:55 #166
379943 Paper_Tiger
pi_153977701
quote:
Dat mogen we hopen.
  woensdag 1 juli 2015 @ 13:56:27 #167
379943 Paper_Tiger
pi_153977744
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 13:42 schreef luxerobots het volgende:

[..]

En dan niet rond kunnen komen omdat er mensen zijn die moeten huilen als ze zouden moeten werken maar die toch geld krijgen.
pi_153977798
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 13:51 schreef Eufonie het volgende:

[..]

Ik vraag dan serieus af of jezelf weleens in de bijstand gezeten hebt, en dan bedoel ik geen mening op de uitzonderingen of anekdotes die je er en der kent. Hoewel ik het geluk heb gehad om zaken gezamenlijk met mijn ouders te regelen, was ik liever in één keer doorgegaan met mijn master en daarna mijn phd dan vanwege zwaar psychiatrische problematiek er jaren tussenuit te moeten. Wajong heeft dat echt niet beter gemaakt. Voldoende mensen die in mijn situatie zitten, of zaten, er niet of nauwelijks rond konden komen, en nul op rekest kregen van de omgeving wegens het stigma dat er omheen heerst.
Ik heb nooit in de bijstand gezeten, maar wel ruim 10 jaar ruim onder bijstandsniveau geleefd.
Al die tijd woonde ik zelfstandig of samen en ik hield elke maand wat spaargeld over.

Een bijstandsuitkering is een prima bedrag om van te leven en de Wajong-uitkering vind ik veel te hoog.
pi_153977882
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 13:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ombudsman heeft al eens geconcludeerd dat bijstandsgerechtigden met wantrouwen worden benaderd, er zijn een aantal ondernemers die vanuit hun ervaringen over dit circus hebben geschreven en daar niet echt positief over waren, de voorwaarden die gekoppeld worden aan het ontvangen van bijstand zijn dusdanig streng dat je niet echt veel bewegingsruimte hebt en je je constant af moet vragen of je niet iets vergeten bent aan te geven en tel daar nog eens bij op dat van de bijstand rondkomen sowieso al niet echt een makkelijke opgave is en we kunnen wel tot de conclusie komen dat je geen flauw idee lijkt te hebben van hoe het is in de bijstand.
pi_153978072
Ik vraag me bij dit soort discussies altijd af welke percentage wajongers echt iets mankeert en welke percentage eigenlijk best iets van werk kan doen mits hij/zij een keer over de drempel is en in ziet dat werken best leuk kan zijn. is dat 50/50? Hoe zou de verhouding zijn?

Los daar van moet er wel werk zijn natuurlijk en dat is sowieso al wel een probleem met laagopgeleide mensen.
٩๏̯͡๏)۶
pi_153978152
quote:
11s.gif Op woensdag 1 juli 2015 14:06 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik vraag me bij dit soort discussies altijd af welke percentage wajongers echt iets mankeert en welke percentage eigenlijk best iets van werk kan doen mits hij/zij een keer over de drempel is en in ziet dat werken best leuk kan zijn. is dat 50/50? Hoe zou de verhouding zijn?

Los daar van moet er wel werk zijn natuurlijk en dat is sowieso al wel een probleem met laagopgeleide mensen.
Ik durf daar zelf geen schatting van te maken, maar ik denk dat je met 50/50, of 40/60 (onterecht/terecht) wel in de buurt komt, hoewel het de laatste jaren strenger is geworden. Wat dat betreft zou je eigenlijk een schatting moeten maken tussen zeg "vroeger" en "de afgelopen paar jaar" denk ik. Zeker als men bij het werk rekening houdt met de omstandigheden van het individu én men zorgt dat het stigma wegvalt. Weinig bedrijven zitten te wachten op een arbeidskracht met een UWV-referentie.
- Fernando Pessoa
pi_153978169
quote:
14s.gif Op woensdag 1 juli 2015 14:00 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ombudsman heeft al eens geconcludeerd dat bijstandsgerechtigden met wantrouwen worden benaderd, er zijn een aantal ondernemers die vanuit hun ervaringen over dit circus hebben geschreven en daar niet echt positief over waren, de voorwaarden die gekoppeld worden aan het ontvangen van bijstand zijn dusdanig streng dat je niet echt veel bewegingsruimte hebt en je je constant af moet vragen of je niet iets vergeten bent aan te geven en tel daar nog eens bij op dat van de bijstand rondkomen sowieso al niet echt een makkelijke opgave is en we kunnen wel tot de conclusie komen dat je geen flauw idee lijkt te hebben van hoe het is in de bijstand.
We hadden het of je van dat bedrag rond kan komen, en ja dat is erg makkelijk. Ik heb zelf dus lange tijd ruim onder dat bedrag gezeten.

Verder is jouw voorstelling van hoe men met mensen in de bijstand omgaat zwaar overdreven om het maar netjes te zeggen. De situatie is heel erg afhankelijk van in welke gemeente je woont en zelfs de strengste gemeentes (Rotterdam) komen niet in de buurt van wat jij voor voorstelling hebt.
pi_153978192
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 12:48 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Welkom bij de rest van de mensheid. Het is overigens maar 30 uur als er minder mensen zouden zijn zoals jij.
als mij????????????

kneus
[quote]Op dinsdag 3 maart 2015 15:05 schreef Een of andere kutkneus het volgende:
Mensen met...quotes in hun signature. :')
[/quote]
pi_153978195
quote:

Weet je er is in de loop der jaren zoveel soorten lui, de wajong ingeduwd, dat het ook onhoudbaar werd. Maar voorheen werden veel mensen in de bijstand de wajong ingeduwd, want dat scheelde een gemeente fors veel geld. Nu word dat omgedraaid, en word er ineens heel grof bezuiningd. Er is zeker een deel, wat zou kunnen werken, maar die hebben zo ook weer hun problemen.
pi_153978202
quote:

De situatie is momenteel dat er 240.000 (!) mensen in de wajong zitten. Een enorm aantal als je bedenkt dat deze groep in meerderheid jong is, er zitten weinig versleten 50'ers en 60'ers tussen.

De groep met wajongers kon zo groot worden om de gemeenten een hoop mensen van het gemeenteloket naar het landelijke wajong gebonjourd hebben.

Gelukkig hebben al zo'n 50.000 mensen binnen de wajong werk en ik denk dat dat aantal flink omhoog kan.
pi_153978276
Overigens vind ik het ook niet eerlijk hoe de nieuwelingen die er nu inkomen streng gekeurd worden, de meerderheid blijkt opeens te kunnen werken. Terwijl de groep die er nu al in zit de dans lijkt te ontspringen.

Kortom, het herkeuren en verlagen van de wajong-uitkering zie ik als broodnodige maatregelen.
pi_153978320
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 14:14 schreef luxerobots het volgende:
Overigens vind ik het ook niet eerlijk hoe de nieuwelingen die er nu inkomen streng gekeurd worden, de meerderheid blijkt opeens te kunnen werken. Terwijl de groep die er nu al in zit de dans lijkt te ontspringen.

Kortom, het herkeuren en verlagen van de wajong-uitkering zie ik als broodnodige maatregelen.
Dat is een probleem dat je altijd zult houden, je moet ergens de grens trekken en dan zullen inderdaad velen de dans ontspringen, en tegelijkertijd zullen weer enkele mensen die absoluut recht hebben op wajong het niet krijgen. Als het systeem misbruikt wordt vallen er overal slachtoffers.
Naturheilmittel
pi_153978341
quote:

Joh, gast hou toch eens op. Voor mij zou het juist zoveel voordelen kennen om in de bijstand te vervallen. Tenminste het financiële plaatje, zou er dan persoonlijk op vooruitgaan.
  woensdag 1 juli 2015 @ 14:20:32 #179
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_153978464
Zo krijg je wel je straatje schoongeveegd natuurlijk als je beweert dat iedereen die ademt zomaar kan werken.
:r een Wajong krijg je sowieso al niet voor niets.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_153978551
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 14:15 schreef Gerolsteiner het volgende:

[..]

Dat is een probleem dat je altijd zult houden, je moet ergens de grens trekken en dan zullen inderdaad velen de dans ontspringen, en tegelijkertijd zullen weer enkele mensen die absoluut recht hebben op wajong het niet krijgen. Als het systeem misbruikt wordt vallen er overal slachtoffers.
Het probleem hangt er mee samen dat de politiek niet hard durft te zijn voor de grote groepen die ergens van profiteren. Je ziet het ook bij de verhoging van de AOW-leeftijd. Babyboomers blijven grotendeels buiten schot, hebben zelfs geprofiteerd van VUT-dagen. Terwijl jongeren van nu mogen doorwerken tot ergens in hun zeventigste. Je ziet het de flexibilisering van de arbeidsmarkt, jongeren krijgen een flexcontract, vaste contracten blijven bestaan. Je ziet het met de leenbeurs t.o.v. de studiefinanciering.

Keer op keer wordt er voor gekozen om streng te zijn voor de nieuwelingen. Terwijl er grote groepen geprofiteerd hebben van het vorige beleid.
pi_153978712
quote:

Is inderdaad niet eerlijk.

Ik moet echter toegeven dat ik er weinig voor voel om langs dezelfde meetlat te worden gelegd als de mensen die onder de nu geldende doorgeschoten strengheid niet zijn afgekeurd. Ik hoef niet zo nodig voor de "eerlijkheid" even onrechtvaardig behandeld te worden als iemand anders.

Met fatsoenlijke criteria en keuringen, zou het wellicht een ander verhaal zijn. Mits daarna de begeleiding naar werk goed is
pi_153978752
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 14:24 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het probleem hangt er mee samen dat de politiek niet hard durft te zijn voor de grote groepen die ergens van profiteren. Je ziet het ook bij de verhoging van de AOW-leeftijd. Babyboomers blijven grotendeels buiten schot, hebben zelfs geprofiteerd van VUT-dagen. Terwijl jongeren van nu mogen doorwerken tot ergens in hun zeventigste. Je ziet het de flexibilisering van de arbeidsmarkt, jongeren krijgen een flexcontract, vaste contracten blijven bestaan. Je ziet het met de leenbeurs t.o.v. de studiefinanciering.

Keer op keer wordt er voor gekozen om streng te zijn voor de nieuwelingen. Terwijl er grote groepen geprofiteerd hebben van het vorige beleid.
Dat klopt. Vandaar ook de heisa die sommigen maken over de staatsschuld. Als overheid lenen is niets meer of minder dan lenen van de 'nieuwelingen'. De overheid had minder kunnen lenen, had de gasbaten in een investeringsfonds kunnen doen, had zoveel kunnen laten. Maar dat is niet gebeurd, het is grotendeels geconsumeerd en er zijn beloftes gemaakt die toekomstige generaties moeten nakomen.

Daarom bezuinigen we nu lekker, en dan nog draaien we een tekort, oftewel nog meer schulden.
Naturheilmittel
  woensdag 1 juli 2015 @ 14:32:57 #183
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_153978755
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 09:35 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Weet je wel wat 'hypocriet' betekent?
Dat weet ik heel goed:

"Hypocrisie of huichelarij is het voorwenden van geloof, gevoelens, moraal of deugden zonder daar volledig achter te staan"

Ik vind wat velen hier doen inderdaad hypocriet.

quote:
[..]

Sociale zekerheid kost een kleine 80 miljard per jaar. Niks leugen.
Wel leugen, want slechts een fractie van die 60 miljard kan daadwerkelijk als 'gratis geld' worden bestempeld. Een boel van die regelingen wordt premie door de werknemer/ingezetene voor opgebouwd en zijn amper tot niet herverdelend.
'Gratis geld' regelingen (2010; voor de Rutte kabinetten) zijn de WAO 8,6 miljard; bijstand 4 miljard; Wajong 3 miljard; WIA 2 miljard.
De WW (7 miljard) en AOW (30 miljard) kun je niet als 'gratis geld' regelingen neer zetten.

Dit staatje geeft tegelijkertijd aan hoeveel er al is afgehaald van de sociale zekerheid, omdat dus die 8,6 miljard voor de WAO een uitstervende regeling betreft waar sinds 2005 geen nieuwe gevallen meer bijkomen.

Verder is het ook een leugen dat het 'andere' gratis geld niet als kostenpost op de rijksbegroting is terug te vinden: het staat gewoon vast dat corruptie de overheid 12 miljard per jaar kost, en fraude op zijn minst 7 miljard per jaar. Daar bestaat geen twijfel over.

Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_153978829
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 14:32 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat weet ik heel goed:

"Hypocrisie of huichelarij is het voorwenden van geloof, gevoelens, moraal of deugden zonder daar volledig achter te staan"

Oké. Ik niet.
quote:
[..]

Wel leugen, want slechts een fractie van die 60 miljard kan daadwerkelijk als 'gratis geld' worden bestempeld. Een boel van die regelingen wordt premie door de werknemer/ingezetene voor opgebouwd en zijn amper tot niet herverdelend.
'Gratis geld' regelingen (2010; voor de Rutte kabinetten) zijn de WAO 8,6 miljard; bijstand 4 miljard; Wajong 3 miljard; WIA 2 miljard.
De WW (7 miljard) en AOW (30 miljard) kun je niet als 'gratis geld' regelingen neer zetten.

Dit staatje geeft tegelijkertijd aan hoeveel er al is afgehaald van de sociale zekerheid, omdat dus die 8,6 miljard voor de WAO gaat om een uitstervende regeling waar sinds 2005 geen nieuwe gevallen meer bijkomen.

Verder is het ook een leugen dat het 'andere' gratis geld niet als kostenpost op de rijksbegroting is terug te vinden: het is staat gewoon vast dat corruptie de overheid 12 miljard per jaar kost, en fraude op zijn minst 7 miljard per jaar. Daar bestaat geen twijfel over.

[ afbeelding ]
Nou ja, ook hier hanteren we weer eens heel andere definities, blijkt.

Trouwens nogal lomp om alles wat je niet aanstaat maar gewoon een leugen te noemen.
  woensdag 1 juli 2015 @ 14:42:11 #185
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_153978947
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 14:36 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Oké. Ik niet.
Dat is het wel. Men schetst situaties met mensen die 'gewoon' werken terwijl men die net zo goed in de stront trapt (in een ander topic). Het is 100% hypocriet.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_153978974
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 14:10 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

We hadden het of je van dat bedrag rond kan komen, en ja dat is erg makkelijk.
Nee, dat is niet makkelijk.

quote:
Ik heb zelf dus lange tijd ruim onder dat bedrag gezeten.
En jouw situatie was behoorlijk gemiddeld? :)

quote:
Verder is jouw voorstelling van hoe men met mensen in de bijstand omgaat zwaar overdreven om het maar netjes te zeggen.
Nee hoor, jouw beeld is gewoon erg rooskleurig en komt niet bepaald overeen met die van de mensen die er dagelijks mee te maken hebben.
  woensdag 1 juli 2015 @ 14:50:16 #187
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_153979150
quote:
Er zijn een aantal hardnekkige misverstanden.

1) de uitkering voor Wajonger wordt al verlaagd van 75% naar 70%. De bijstand ook trouwens.
2) Al vóór de hervorming van 2010 deed ruim 70% van de Wajongers vrijwilligerswerk of betaald werk. 29% participeerde niet (geen werk of studie). Maar de onderbuik en de uitzonderlijke gevallen ("hele dag gamen") zegevieren als maatstaf. Dit zijn echter de feiten.
3) Werken loont wél. Je kunt tot 120%WML bijverdienen. Het loont altijd. Ook krijg je 15% van je arbeidsloon als korting op de eigen bijdrage voor de zorg. Je eigen bijdrage wordt lager als je werkt. Van de belastingdienst krijg je ook sowieso meer geld terug. Dat het soms desondanks niet valt aan te raden is omdat je je Wajong kan verliezen; daar zijn ze heel snel in. Maar dat is een averechtse bijwerking van typisch hardvochtig VVD beleid.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_153979329
Goed nieuws.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  woensdag 1 juli 2015 @ 14:57:30 #189
66825 Reya
Fier Wallon
pi_153979339
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 13:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Een bijstandsuitkering is een prima bedrag om van te leven
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar het lijkt me best lastig om te bestaan van die paar grijpstuivers.
pi_153979435
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 22:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Eén van hen is de 18-jarige Quintijn. Hij heeft een autistische stoornis, is snel overprikkeld en heeft dyslexie. Hij heeft geen vrienden, kan niet fietsen of zijn post lezen.
Wat is zijn FOK! username?
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_153979511
quote:
2s.gif Op woensdag 1 juli 2015 14:57 schreef Reya het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar het lijkt me best lastig om te bestaan van die paar grijpstuivers.
Van nog geen 600 Euro kon ik prima rondkomen. Inmiddels zou ik dat niet meer kunnen, dat komt door mijn gewijzigde woonsituatie. Maar als ik zou moeten, dan zou ik best weer terug kunnen gaan naar 600 Euro.
pi_153980216
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 15:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Van nog geen 600 Euro kon ik prima rondkomen. Inmiddels zou ik dat niet meer kunnen, dat komt door mijn gewijzigde woonsituatie. Maar als ik zou moeten, dan zou ik best weer terug kunnen gaan naar 600 Euro.
Idem dito hier. Ik heb op mezelf geleefd voor ~500 euro per maand, had een bijbaantje, ik kon rondkomen. Kon alleen geen nieuwe kleren, nieuwe telefoon, etc. kopen, maar goed dat hoeft ook niet als je zuinig bent op je spullen.

Daarnaast heb ik ook een tijd bijstand gehad, woonde toen bij mijn ouders en kreeg ongeveer 850 euro per maand. Kostgeld was 100 euro. Ik kon dus 750 euro sparen per maand. Stress? _O- De enige stress die ik had was van mijn moeder die wilde dat ik iets deed met mijn leven.

M.a.w. het is niet zo zwart wit als iedereen denkt. Bijstand/Wajong kan in veel gevallen heel goed comfortabel leven zijn en werken daarentegen heel zwaar.
  woensdag 1 juli 2015 @ 15:38:59 #193
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_153980383
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 15:30 schreef ccs het volgende:

[..]

Idem dito hier. Ik heb op mezelf geleefd voor ~500 euro per maand, had een bijbaantje, ik kon rondkomen. Kon alleen geen nieuwe kleren, nieuwe telefoon, etc. kopen, maar goed dat hoeft ook niet als je zuinig bent op je spullen.

Daarnaast heb ik ook een tijd bijstand gehad, woonde toen bij mijn ouders en kreeg ongeveer 850 euro per maand. Kostgeld was 100 euro. Ik kon dus 750 euro sparen per maand. Stress? _O- De enige stress die ik had was van mijn moeder die wilde dat ik iets deed met mijn leven.

M.a.w. het is niet zo zwart wit als iedereen denkt. Bijstand/Wajong kan in veel gevallen heel goed comfortabel leven zijn en werken daarentegen heel zwaar.
Onderbuikpraat. Met de eigen bijdrage inbegrepen blijft er sowieso niet 500-750 euro over voor de Wajonger. Dat is gewoon nonsens en onzin.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_153980463
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 15:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Onderbuikpraat. Met de eigen bijdrage inbegrepen blijft er sowieso niet 500-750 euro over voor de Wajonger. Dat is gewoon nonsens en onzin.
Eigen bijdrage is tientjeswerk per maand en met bijna volledige zorgtoeslag stelt de zorgpremie netto ook weinig voor.
  woensdag 1 juli 2015 @ 15:45:53 #195
379943 Paper_Tiger
pi_153980553
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 14:32 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat weet ik heel goed:

[..]

Dit staatje geeft tegelijkertijd aan hoeveel er al is afgehaald van de sociale zekerheid, omdat dus die 8,6 miljard voor de WAO een uitstervende regeling betreft waar sinds 2005 geen nieuwe gevallen meer bijkomen.

Verder is het ook een leugen dat het 'andere' gratis geld niet als kostenpost op de rijksbegroting is terug te vinden: het staat gewoon vast dat corruptie de overheid 12 miljard per jaar kost, en fraude op zijn minst 7 miljard per jaar. Daar bestaat geen twijfel over.

[ afbeelding ]
AOW is het meest gratis geld van allemaal vriend Klopkoek. Dat komt rechtstreeks van de werkenden. 18,1% van hun inkomen aangevuld met geld uit de pot algemene middelen die ook weer door de werkenden wordt gevuld.
pi_153980624
quote:
2s.gif Op woensdag 1 juli 2015 15:42 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Eigen bijdrage is tientjeswerk per maand en met bijna volledige zorgtoeslag stelt de zorgpremie netto ook weinig voor.
Vergeet je voor het gemak ook nog even het verplichte eigen risico, dat veel Wajongers jaarlijks kwijt zijn.

Het zijn allemaal tientjes, maar bij elkaar praat je toch over een fors bedrag.

Overigens is het debiel te stellen dat mensen prima moeten kunnen rondkomen van 500 of 600 euro per maand trouwens. Als student kan het misschien, maar huur bedraagt al gauw 400 euro per maand, g/w/l ook minimaal 80 euro per maand, reken ook zo'n 80 minimaal voor een zorgverzekering, en dan moet je nog eten, drinken, kleding, diverse verzekeringen en internet.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_153980777
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juli 2015 15:48 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Vergeet je voor het gemak ook nog even het verplichte eigen risico, dat veel Wajongers jaarlijks kwijt zijn.

Overigens is het debiel te stellen dat mensen prima moeten kunnen rondkomen van 500 of 600 euro per maand trouwens. Als student kan het misschien, maar huur bedraagt al gauw 400 euro per maand, g/w/l ook minimaal 80 euro per maand, reken ook zo'n 80 minimaal voor een zorgverzekering, en dan moet je nog eten, drinken, kleding, diverse verzekeringen en internet.
Die kosten hebben studenten ook.
pi_153980950
quote:

[..]

Zeker niet, mijn bijdrage begon met "Eigen bijdrage is tientjeswerk per maand"

quote:
Inclusief eigen bijdrage en zorgpremie zal het voor die groep niet meer dan 100 euro per maand mogen kosten na aftrek van de zorgtoeslag, eerder nog flink minder. Anders moeten ze eens kritisch naar hun verzekering kijken. Voor iemand die veel en veel meer zorg consumeert valt dat best mee relatief gezien.
quote:
Het vergt enige creativiteit maar onmogelijk is het zeker niet. Maar geheel zelfstandige woonruimte is dan wellicht wat te hoog gegrepen voor je.
pi_153980959
quote:

[..]

¤ 600 werk/uitkering
¤ 78 zorgtoeslag
¤ 170 huurtoeslag
-------------------------------
¤ 848 totale baten

¤ 400 huur
¤ 80 GWL
¤ 30 abb. tel. & internet
¤ 80 zorgverzekering
¤ 100 eten
-------------------------------
¤ 690 totale kosten

Resterend maandelijks bedrag = 848 - 690 = ¤ 158
  woensdag 1 juli 2015 @ 16:10:16 #200
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_153981137
quote:
2s.gif Op woensdag 1 juli 2015 15:42 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Voor grote groepen zorgbehoevenden is dat zeker geen tientjeswerk.
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')