abonnement Unibet Coolblue
  maandag 18 mei 2015 @ 19:28:08 #1
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_152722917


[Centraal] Whisky /Whiskey Topic

Welkom in het centrale whisky-topic, met daarin ruimte voor alles voor en over whisky en whiskey.

De voorgaande delen:
Topicreeks: [Centraal] Whisky / Whiskey

Wat is whisky? :?
Whisky is een destillaat, dat wordt gestookt van granen; voornamelijk gerst, tarwe, rogge, en maïs. Hiertoe wordt uit de granen door middel van een speciaal proces, vergelijkbaar met het brouwen van bier, suiker onttrokken dat vervolgens vergist en gedestilleerd wordt in koperen destilleerketels. Daarna wordt het enige jaren op eikenhouten vaten gelegd om te rijpen.

De meeste whiskies worden gemaakt van meerdere soorten graan, die apart verwerkt worden en later weer bij elkaar gemengd. Dit noemt men blended whiskies. Voorbeelden die je vaak tegenkomt zijn Johnny Walker Red en Black Label, Vat69, Teachers, Famous Grouse, etc.

Andere whiskies worden van slechts één graansoort gestookt. Als die ene graansoort (gemoute) gerst is, dan heet het resultaat een single malt whisky. Is dat rogge, dan wordt het een straight rye whisky. De eerste zie je vaak uit Schotland (en soms uit Ierland), de laatste meestal uit de USA. Als zo'n whisky nu ook nog eens getapt wordt uit één vat, dan wordt het een single cask whisky genoemd.

De meeste whiskies die je gewoon koopt zijn dranken met een alcoholpercentage tussen de 40% en 46%; dat noemt men drinksterkte. Soms worden whiskies verkocht op hogere alcoholpercentages, zoals ze uit het vat vandaan komen. Dit noemt men dan vatsterkte, of cask strength whisky. Men kan er voor kiezen om de whisky op vatsterkte door er een beetje (bron)water aan toe te voegen iets soepeler drinkbaar te maken, dit is echter niet noodzakelijk.

= = = = = =

Welke is whisky is aan te raden voor een beginner?
Begin met een goede all rounder zoals

• Highland Park 12y
• Oban 14y
• GlenLivet 12y
• Glendronach Octarine of 12y Original
• Bunnahabhain 12y
• Glenfarclas 12y

Als je de meer rokerige kant op wilt:

• Ardmore Traditional Cask
• Caol Ila 12y

Je hebt tegenwoordig setjes met verschillende probeerwhisky's, allemaal instapspul maar wel gelijk 3 of 4 die redelijk verschillen, dus dan kan je kijken of er iets tussen zit:

http://whisky.nl/whisky/w(...)ies-proefpakket.html
http://whisky.nl/whisky/exclusive-scotch-proefpakket.html

En verder gewoon ergens een whisky proeven (bij slijters, tijdens festivals, lokale en landelijke whiskyclubs, proeverijen etc.) en die beoordelen.
Bevalt de geproefde whisky, dan kan je in dat smaakprofiel verder zoeken en zo niet... gewoon weer opnieuw beginnen met het proeven van een andere whisky.

= = = = = =

Waar haal ik whisky? :?
De betere whisky vinden wij onder andere bij:

Ton Overmars slijterij te Amsterdam
Van Wees slijterij te Amersfoort
Van Zuylen slijterij te Loosduinen
Slijter Zonneveld te Maassluis
Whiskykoning te Den Bosch
Wijn- en Whiskyschuur te Scharnegoutum (FRL)
Versailles te Nijmegen
Whiskybase shop te Rotterdam
Whiskysite/Druiventuin te Leiden

of zo lang de Britse Pond weinig waard is:

The Whisky Exchange in de UK
Master Of Malt in de UK
Royal Mile Whisky in de UK

Voor de meeste standaardbottelingen kan je online terecht bij:

Drankgigant
Drankdozijn

Bij de meeste van bovenstaande winkels is het ook mogelijk om online te bestellen zodat je voor een nieuwe of bijzondere whisky niet eens de deur uit hoeft *)

= = = = = =

Rijping op verschillende soorten vaten, maakt dat nog wat uit?

Voor wie het weten wil: Hoe een whisky uiteindelijk smaakt is voor een groot (zo niet het grootste) deel afhankelijk van het vat waarin het bewaard is geweest. Tegenwoordig wordt de meeste Schotse whisky gerijpt in vaten die daarvoor in Amerika hebben gediend om bourbon in te laten rijpen. Vroeger werd er veel vaker whisky gerijpt in ex-sherryvaten. Vaak wordt er gezocht naar de beste mix van bourbonvat-whisky en sherryvat-whisky om een bepaald karakter te creëren voor een bepaalde botteling. Er zijn ook variëteiten die exclusief van bourbonvaten komen (veel Glenmorangies bijvoorbeeld) en sommige fabrikanten hebben echte 100% sherryvat-whiskies in het assortiment (veel Macallan, Glenfarclas en Aberlour).

= = = = = =

Vele honderden verschillende smaken?

Zeker!

Zó veel variatie met een soort drank? Veel meer verschillende smaken dan elke andere alcoholische drank die ik ken. zachte whisky, scherpe whisky, rokerige whisky, zoete whisky, medicinale whisky, frisse whisky, romige whisky, noem het maar op. Dus laat u door één slechte eerste ervaring niet uit het veld slaan. Helaas zitten er zeker bij de voordeligere flessen whisky ( onder de 30 euro) verhoudingsgewijs veel slechtere soorten. tussen. Probeer daarna gewoon eens een andere of haal bij de betere slijter een paar mini-flesjes (5cl) van enkele Single Malt Whiskies....en vergelijk die eens. u zult versteld staan van de varieteit.

Slechte whisky is natuurlijk beter te haggelen met flink veel ijs/water/cola ;)


= = = = = =

Dramming?

Whisky drink je doorgaans uit een glas (toch?). In de diverse landen gelden er in de horeca verschillende regels over de hoeveelheid te schenken alcohol in een glas. In Nederland lijkt de standaard op 35ml te zitten voor een glaasje whisky. In de beter gesorteerde whiskybars kun je er ook voor kiezen om een halve hoeveelheid ( ± 2cl) aan te schaffen zodat je makkelijker meer smaken kunt vergelijken of proberen zonder dat je te snel onder invloed of blut raakt.
Een dram is echter een willekeurige hoeveelheid whisky die je inschenkt. De ene keer kies je er voor om een ruime hoeveelheid in te schenken zodat je de hele avond aan een glas kunt nippen. een andere keer neem je juist kleinere beetjes, of halve drams zodat je meerdere soorten kunt proberen.


= = = = = =

Ik heb nu nog meer dorst gekregen, waar kan ik meer info vinden?

Nog meer info nodig? Dan kun je hier een forum vinden dat speciaal is gewijd aan whisky in al zijn verschijningsvormen

Meer whiskylinks

Whiskybase
The Whisky Wire
Malt Madness
Ralfy's YouTube Channel
Whisky Connosr

Of via deze mega-verzameling aan links...

Drink verstandig, drink met maten
[ afbeelding ]

En wat als ik nog vragen heb? :?
Post de vraag in dit topic :7

= = = = = =



= = = = = =

----Het leven is te kort om slechte whisky te drinken!----

Hier verder!
L'Enfer, c'est les autres.
  maandag 18 mei 2015 @ 19:28:40 #2
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_152722937
Volgens mij is het gelukt. Ik heb werkelijk nog nooit een nieuw topic uit een reeks geopend :')
L'Enfer, c'est les autres.
  maandag 18 mei 2015 @ 19:29:55 #3
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_152722996
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 19:28 schreef Maria2.0 het volgende:
Volgens mij is het gelukt. Ik heb werkelijk nog nooit een nieuw topic uit een reeks geopend :')
Ik ben trots op je.
wooblabalurg
  maandag 18 mei 2015 @ 20:36:59 #4
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_152726157
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 19:28 schreef Maria2.0 het volgende:
Volgens mij is het gelukt. Ik heb werkelijk nog nooit een nieuw topic uit een reeks geopend :')
Ook weer ervaring rijker...
pi_152739754
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 19:28 schreef Maria2.0 het volgende:
Volgens mij is het gelukt. Ik heb werkelijk nog nooit een nieuw topic uit een reeks geopend :')
Ik zeg neem een dram om te vieren dat het gelukt is :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  dinsdag 19 mei 2015 @ 10:30:25 #6
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_152741439
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 09:08 schreef Karstman het volgende:

[..]

Ik zeg neem een dram om te vieren dat het gelukt is :)
Net een mini Glenlivet 12 gehaald, dus dat kan ik vanavond best eens doen :D
Helaas heeft Gall verder geen mini's meer.
Ik zag genoeg staan wat ik wil proberen. Caol Ila gaat de volgende zijn, gok ik zo.
L'Enfer, c'est les autres.
pi_152742922
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 10:30 schreef Maria2.0 het volgende:
Caol Ila gaat de volgende zijn, gok ik zo.
Blijft toch een groot favoriet van mij. Het was de eerste islay die ik in huis haalde en ik denk nog steeds mijn favoriet van de vier die ik nu heb staan (caol ila, ardbeg, lagavulin en Laphroaig) al moet ik zeggen dat laphroaig hard op weg is van de laatste naar de eerste plaats.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 11:39:06 #8
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_152743304
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 11:26 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Blijft toch een groot favoriet van mij. Het was de eerste islay die ik in huis haalde en ik denk nog steeds mijn favoriet van de vier die ik nu heb staan (caol ila, ardbeg, lagavulin en Laphroaig) al moet ik zeggen dat laphroaig hard op weg is van de laatste naar de eerste plaats.
Ik heb weer heel weinig met Caol Ila, kom niet door de fles. En dan heb ik ook nog de distillers edition staan voor als de 12yr leeg is...

Laphroaigh en Ardbeg vind ik zeker lekkerder, maar ook niet zo spannend. Ben echt groot fan van de A'bunadh en Craigallechie.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  dinsdag 19 mei 2015 @ 11:41:40 #9
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_152743381
Ik las er hier veel over, daarom is de interesse gewekt. Binnenkort samen met mijn vader maar eens een bestelling doen bij Drankgigant. Dalwhinnie 15 wil ik ook absoluut proberen, evenals Oban 14y op aanraden van mijn vader.
Highland Park trouwens ook. Ik geloof dat ik een extra baan nodig heb :D
L'Enfer, c'est les autres.
pi_152748750
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 11:41 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik las er hier veel over, daarom is de interesse gewekt. Binnenkort samen met mijn vader maar eens een bestelling doen bij Drankgigant. Dalwhinnie 15 wil ik ook absoluut proberen, evenals Oban 14y op aanraden van mijn vader.
Highland Park trouwens ook. Ik geloof dat ik een extra baan nodig heb :D
En voor je het weet heb je 120 flessen staan :D
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  dinsdag 19 mei 2015 @ 19:43:19 #11
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_152759894
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 14:35 schreef Karstman het volgende:

[..]

En voor je het weet heb je 120 flessen staan :D
:9

mijn volgende aanschaf wordt Laphroaig 18yo. mits nog voor normale prijs te vinden..
World domination is my middle name.
pi_152760247
Heb zaterdag een nieuwe Bunnahabhain 12 gehaald, vind ik ook een erg lekkere islay. Was alleen even zoeken want niet overal meer te krijgen merkte ik.
pi_152760398
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 19:43 schreef Daklem het volgende:

mijn volgende aanschaf wordt Laphroaig 18yo. mits nog voor normale prijs te vinden..
Die prijzen van dit moment zijn echt niet tof meer... Ik heb de Laphroaig 18 een jaar of 4 geleden voor 65 euro nog gewoon bij de Gall zien staan.. Doet nu overal 120+
Zelfde probleem met de HP 18 :X

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2015 19:54:18 ]
  dinsdag 19 mei 2015 @ 20:38:50 #14
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_152762439
quote:
99s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 19:54 schreef CrashO het volgende:

[..]

Die prijzen van dit moment zijn echt niet tof meer... Ik heb de Laphroaig 18 een jaar of 4 geleden voor 65 euro nog gewoon bij de Gall zien staan.. Doet nu overal 120+
Zelfde probleem met de HP 18 :X
Ik had inderdaad in eerste instantie de Highland Park 18 op het oog maar het viel mij ook op dat deze in korte tijd flink is gestegen qua prijs. Nu kwam ik afgelopen week bij de Gall & Gall en hier stond nog een fles Lahroaig voor 75 euro. Ik hoop dat deze er komend weekend nog staat. :7
World domination is my middle name.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 22:06:57 #15
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_152770275
Glendronach 15 is echt goddelijk lekker. Klopt het verhaal nou dat deze fles (gebotteld jan 2015) jongste whiskies uit 1996 bevat vanwege tijdelijk geen productie?

Ook een Aberfeldy 21 geproefd, vond hem niet aangenaam lekker maar meer interessant lekker. Iets voor een proeverij in plaats van een lekkere slaapmuts ofzo.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  woensdag 20 mei 2015 @ 18:27:35 #16
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_152796324
Gisteren mijn buluitreiking gehad, dus er moest een cadeautje komen voor mezelf. Een Jura 16 meegenomen op aanraden van de slijter (die mijn vader goed kent). Erg lekker!
Eenmaal bij mijn ouders aangekomen kreeg ik van hen een fles Cragganmore 12. Ook erg lekker :)
Ik kan eventjes voort :P
L'Enfer, c'est les autres.
  woensdag 20 mei 2015 @ 20:58:26 #17
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_152801492
Cragganmore 12 heb ik laatst ook gehaald. Die is wel OK. Ik mis iets speciaals bij deze expressie. Voor zijn prijs is hij prima, maar denk niet dat ik hem nog een keer haal als hij terug is.

Glendronach 15 is inderdaad erg lekker! Deze heb ik samen met de Cragganmore gekocht en geen spijt gehad.
World domination is my middle name.
pi_152803348
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 18:27 schreef Maria2.0 het volgende:
Gisteren mijn buluitreiking gehad, dus er moest een cadeautje komen voor mezelf. Een Jura 16 meegenomen op aanraden van de slijter (die mijn vader goed kent). Erg lekker!
Eenmaal bij mijn ouders aangekomen kreeg ik van hen een fles Cragganmore 12. Ook erg lekker :)
Ik kan eventjes voort :P
Gefeliciteerd met je bul! En zie daar het begin van een verzameling :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  zaterdag 23 mei 2015 @ 09:26:51 #19
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_152875986
Gisteren nog een glas Cragganmore ingeschonken. Ik begrijp wel wat Daklem bedoelt, ik vind hem erg lekker maar het is weinig spannend. Ik haal er ook niet echt diverse smaken/geuren uit zoals ik dat bij de Jura wel heb (hoewel ik nog ver verwijderd ben van het herkennen van smaken en geuren).
De collectie is nog erg bescheiden, ik heb echt zat voor voorlopig, maar toch kriebelt het alweer om naar de slijter te gaan met het ontvangen vakantiegeld :P
Een fles Glenmorangie The Original gaat er binnenkort wel komen, evenals de Dalwhinnie 15yo.
En die Caol Ila, omdat dat geloof ik weer iets heel anders is.
L'Enfer, c'est les autres.
  † In Memoriam † zaterdag 23 mei 2015 @ 09:33:19 #20
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_152876032
Ik wil de BenRiach 25 & 30 kopen, maar duur. :'(

Drankdozijn heeft ze voor 185 en 225 staan. Nou heb ik wel whiskietjes staan die op hetzelfde aankomen, dus nog even wachten tot ik mijn vakantiegeld binnen heb. De collectie moet immers compleet. :D
Carpe Libertatem
  zaterdag 23 mei 2015 @ 14:02:30 #21
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_152880421
In het kader van Pinksteren en vakantiegeld kon ik het toch niet laten bij de Makro een fles Aberlour 10yo mee te nemen. Ik ben heel erg benieuwd vanavond, de omschrijving klinkt echt heel fijn.
L'Enfer, c'est les autres.
  † In Memoriam † zaterdag 23 mei 2015 @ 15:07:44 #22
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_152882063
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 14:02 schreef Maria2.0 het volgende:
In het kader van Pinksteren en vakantiegeld kon ik het toch niet laten bij de Makro een fles Aberlour 10yo mee te nemen. Ik ben heel erg benieuwd vanavond, de omschrijving klinkt echt heel fijn.
De 10 vind ik niet zo heel erg spannend. De A'bunadh festival edition daarintegen. :9 Speciaal voor de stad gekookt en iedereen in de stad heeft een gratis gekregen, het restant verkopen ze volgens mij alleen in hun eigen winkeltje. In 2013 daar geweest en eentje opgepikt. Yum! (helaas wel op ondertussen)
Carpe Libertatem
  zaterdag 23 mei 2015 @ 15:20:04 #23
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_152882394
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 15:07 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

De 10 vind ik niet zo heel erg spannend. De A'bunadh festival edition daarintegen. :9 Speciaal voor de stad gekookt en iedereen in de stad heeft een gratis gekregen, het restant verkopen ze volgens mij alleen in hun eigen winkeltje. In 2013 daar geweest en eentje opgepikt. Yum! (helaas wel op ondertussen)
Vergeet niet dat ik een absolute beginner ben, alles is voor mij heel spannend nu :P
L'Enfer, c'est les autres.
  † In Memoriam † zaterdag 23 mei 2015 @ 15:23:23 #24
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_152882490
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 15:20 schreef Maria2.0 het volgende:

[..]

Vergeet niet dat ik een absolute beginner ben, alles is voor mij heel spannend nu :P
Als ik zo lees ga je al best hard, maar opzich is die 10 jaar wel een goede start voor de smaak van Aberlour. Sowieso zijn de 10 jaar oude wel een indicator van de rest van de lijn. Ze komen, omdat ze niet zo lang gerijpt zijn, dichter in de buurt van de spirit dan de oudjes. Wat dus een indicatie geeft wat de rest kan worden.

Die 10 van Aberlour is erg zacht, dat je bijna denkt dat je geen whisky aan het drinken bent. Wel lekker overigens, maar lafjes in de afdronk. Beetje smaak en dan poef weg.
Carpe Libertatem
  zaterdag 23 mei 2015 @ 18:29:13 #25
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_152886673
Ik las dat er zoete tonen in zitten, honing e.d. Dat vind ik wel wat. Jammer dat de afdronk zo kort is, dat verschil merk ik al wel. De Cragganmore en Glenfiddich bijvoorbeeld zijn heel snel weg qua smaak, terwijl de Jura 16y lekker lang blijft hangen.
Is het doorgaans zo dat, hoe ouder de whisky, hoe langer de afdronk?
L'Enfer, c'est les autres.
  zaterdag 23 mei 2015 @ 18:32:30 #26
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_152886735
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 18:29 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik las dat er zoete tonen in zitten, honing e.d. Dat vind ik wel wat. Jammer dat de afdronk zo kort is, dat verschil merk ik al wel. De Cragganmore en Glenfiddich bijvoorbeeld zijn heel snel weg qua smaak, terwijl de Jura 16y lekker lang blijft hangen.
Is het doorgaans zo dat, hoe ouder de whisky, hoe langer de afdronk?
ligt erg aan de compositie en vaten. Volgens mij zijn oudere whisky s vaak wat zachter, de scherpe randjes van de spirit gaan er dan AFAIK. Als ik het goed heb onthouden
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  zaterdag 23 mei 2015 @ 20:24:36 #27
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_152889236
Wauw, de afdronk is inderdaad *poef* weg. Erg jammer, want ik vind hem wel lekker. Je proeft heel duidelijk honing en karamel bij het doorslikken. Dat is wat ik lekker vind, maar het zou fijn zijn als het nog iets 'dieper' zou smaken en een lange afdronk zou hebben.
L'Enfer, c'est les autres.
  woensdag 27 mei 2015 @ 14:20:56 #28
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_153007183
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 18:29 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik las dat er zoete tonen in zitten, honing e.d. Dat vind ik wel wat. Jammer dat de afdronk zo kort is, dat verschil merk ik al wel. De Cragganmore en Glenfiddich bijvoorbeeld zijn heel snel weg qua smaak, terwijl de Jura 16y lekker lang blijft hangen.
Is het doorgaans zo dat, hoe ouder de whisky, hoe langer de afdronk?
Ik heb zelf het gevoel dat de body de afdronk bepaalt. Kan ook perceptie zijn.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_153037186
gister 2 flessen bulleit gekregen , een bourbon en eentje rye , weet nog niet hoe ze smaken

iemand hier ervaring ermee?
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  donderdag 28 mei 2015 @ 23:03:23 #30
348984 wiijntje
in vino veritas
pi_153055560
vandaag wezen tanken in Duitsland, zag ik bij het afrekenen wat flessen drank ergens boven op een kast staan.

Ging kijken want je weet maar nooit wat er tussen staat: mijn oog viel op een geschenkverpakking Laphroaig quarter cask. Zag er wat stoffig uit en zal er al wel wat jaren gestaan hebben zo te zien.

prijs: 29.95 !

zometeen ff proeven!
pi_153055880
Is er minder voorraad voor Bunnahabhain 12 op dit moment? Paar slijterijen en o.a. drankgigant is hij niet meer te koop. Wel bij een andere slijterij nog een fles gevonden en die net opengemaakt :9
  vrijdag 29 mei 2015 @ 10:35:02 #32
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_153064797
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 23:11 schreef Sapstengel het volgende:
Is er minder voorraad voor Bunnahabhain 12 op dit moment? Paar slijterijen en o.a. drankgigant is hij niet meer te koop. Wel bij een andere slijterij nog een fles gevonden en die net opengemaakt :9
Gister in ieder geval gezien bij de Hanos.
Toch jammer dat de prijzen bij groothandels nog tegenvallen, internet blijft de goedkoopste optie maar ik vind het kopen in een winkel wel wat hebben.
Slijter in de buurt heeft Aberlour 12yo voor 34,95 in de aanbieding, ik ben erg aan het overwegen die te halen.
L'Enfer, c'est les autres.
pi_153065245
Oh thanks, niet aan gedacht inderdaad. Zag dat ze er ook van die Ardbeg verpakkingen hadden met een 10yr en een sample Uigedael.

En idd scheelt echt maar een euro ofzo inclusief de btw helaas.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 11:03:20 #34
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_153065479
Onze Hanos heeft in elk geval behoorlijk veel. Zelfs Japanse whisky (helaas geen Yamazaki, maar een soort vervanger? Iemand sprak erover dat de Yamazaki's met jaartallen eruit gaan?)
Ik heb mijn ogen uitgekeken.
L'Enfer, c'est les autres.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 15:08:40 #35
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_153073165
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 11:03 schreef Maria2.0 het volgende:
...Zelfs Japanse whisky (helaas geen Yamazaki, maar een soort vervanger? Iemand sprak erover dat de Yamazaki's met jaartallen eruit gaan?)...
Nee, die gaan er (nog) niet uit, maar de vraag is sinds een paar jaar enorm en het aanbod is vrijwel gelijk gebleven.
Kortom, prijzen omhoog en aanbod schaarser...
  vrijdag 29 mei 2015 @ 15:12:40 #36
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_153073288
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 15:08 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Nee, die gaan er (nog) niet uit, maar de vraag is sinds een paar jaar enorm en het aanbod is vrijwel gelijk gebleven.
Kortom, prijzen omhoog en aanbod schaarser...
Kortom; als ik nog een Yamazaki 12 wil dan kan ik hem beter nu aanschaffen? Ik wil hem graag hebben maar vind de prijs wel even slikken :')
L'Enfer, c'est les autres.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 15:14:48 #37
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_153073357
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 15:12 schreef Maria2.0 het volgende:

[..]

Kortom; als ik nog een Yamazaki 12 wil dan kan ik hem beter nu aanschaffen? Ik wil hem graag hebben maar vind de prijs wel even slikken :')
:Y , goedkoper worden ze zeker niet meer...
Maar wat was volgens jou de vervanger van Yamazaki?
  vrijdag 29 mei 2015 @ 15:18:34 #38
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_153073485
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 15:14 schreef MadMaster het volgende:

[..]

:Y , goedkoper worden ze zeker niet meer...
Maar wat was volgens jou de vervanger van Yamazaki?
Niet volgens mijzelf, volgens de meneer van de Hanos: Hakushu Distillers Reserve.
L'Enfer, c'est les autres.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 15:24:32 #39
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_153073680
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 15:18 schreef Maria2.0 het volgende:

[..]

Niet volgens mijzelf, volgens de meneer van de Hanos: Hakushu Distillers Reserve.
Hakushu is gewoon een totaal andere distilleerderij dan Yamazaki, hoewel wel ook eigendom van Suntory.
Is dan ook geen vervanger van Yamazaki, Hakushu is ook al jaren hier op de markt.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 15:30:13 #40
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_153073889
Ik vond vervanger ook een gekke naam eigenlijk. Hij sprak met iemand aan de telefoon en ik luisterde mee. Hakushu is in elk geval wat goedkoper dan Yamazaki :)
L'Enfer, c'est les autres.
  dinsdag 2 juni 2015 @ 08:36:20 #41
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_153178321
Vandaag 8 dagen gestopt met roken en mijn eerste cadeautje wordt straks bezorgd.
Een Glendronach 15 revival op aanraden van het whiskyforum. Daarnaast een Glenrothes Alba Reserve meebesteld voor mijn vader om de verzendkosten nog enigszins te benutten.
Op papier klinkt de Glendronach in ieder geval heel goed.
L'Enfer, c'est les autres.
  dinsdag 2 juni 2015 @ 20:15:02 #42
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_153197222
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 08:36 schreef Maria2.0 het volgende:
Vandaag 8 dagen gestopt met roken en mijn eerste cadeautje wordt straks bezorgd.
Een Glendronach 15 revival op aanraden van het whiskyforum. Daarnaast een Glenrothes Alba Reserve meebesteld voor mijn vader om de verzendkosten nog enigszins te benutten.
Op papier klinkt de Glendronach in ieder geval heel goed.
Lekker _O_

Neem er vanavond ook wel weer eentje denk ik.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_153209407
Heeft iemand nog een aanrader als opvolger voor een Glenfiddich 12 yr?
pi_153209950
Laphroaig 10 >:)
pi_153212481
Zo uit het blote hoofdje: Glenlivet 15, Highland Park 12, Balvenie Doublewood, Benromach 10.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_153212718
quote:
99s.gif Op woensdag 3 juni 2015 09:15 schreef CrashO het volgende:
Laphroaig 10 >:)
O+

Zo bijzonder, ik vond hem in het begin totaal niet lekker en onderdoen voor de rest, maar na het derde glaasje (nee niet op één avond) begon ik hem te waarderen en nu is het mijn favoriete islay
  donderdag 4 juni 2015 @ 20:58:32 #47
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_153256241
We kwamen vandaag tijdens het toeren bij Verhaar in Bilthoven terecht. Jemig, wát een winkel. Echt te bizar, zoveel spul.
Ik heb een jonge Kilchoman (weet niet precies welke) geproefd omdat ik nog nooit iets met turf ophad. Nou, dát was lekker! Heerlijk, die barbecuerooksmaak.
Uiteindelijk met een fles Highland Park 12 weggegaan. Nu heb ik een koopstop (die had ik al vóór de HP, maar als je onverwacht in een Walhalla terecht komt dan moet je wel).
L'Enfer, c'est les autres.
pi_153261228
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 20:58 schreef Maria2.0 het volgende:
We kwamen vandaag tijdens het toeren bij Verhaar in Bilthoven terecht. Jemig, wát een winkel. Echt te bizar, zoveel spul.
Ik heb een jonge Kilchoman (weet niet precies welke) geproefd omdat ik nog nooit iets met turf ophad. Nou, dát was lekker! Heerlijk, die barbecuerooksmaak.
Uiteindelijk met een fles Highland Park 12 weggegaan. Nu heb ik een koopstop (die had ik al vóór de HP, maar als je onverwacht in een Walhalla terecht komt dan moet je wel).
Leuk he snoepwinkels :). Wel leuk om te lezen dat je er head over heels induikt.

Ik heb vandaag weer een mij volledig onbekende Tobermory binnengekregen via een veiling, ik ben benieuwd.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  zondag 7 juni 2015 @ 17:44:26 #49
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_153330321
Gister een mini proeverijtje met mijn vader gedaan. De Glenrothes Alba Reserve en de Glendronach 15. Wat een verschil tussen die 2 zeg. De Alba was héél zacht en smaakte wat naar marsepein/amandel.
De Glendronach is een smaakexplosie en een flinke kopstoot als je 40% gewend bent. Goede, diepe smaak met een niet al te lange afdronk. Toch vonden pa en ik geloof ik juist de fles van de ander lekkerder :P
Vanavond de HP12 maar eens opentrekken.
L'Enfer, c'est les autres.
pi_153330672
Zijn er whisky's die bij warmer weer lekker zijn?

Nee ik ga er geen ijs in gooien :{w

Maar ik vind whisky een koud weer drank of ligt dat aan mij?
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_153330786
Vind HP12 wel lekker licht, maar eigenlijk iets te licht, bijna waterig. Wel lekker dat vleugje rook aan het eind.
pi_153331053
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:05 schreef Sapstengel het volgende:
Vind HP12 wel lekker licht, maar eigenlijk iets te licht, bijna waterig. Wel lekker dat vleugje rook aan het eind.
Highland Park 12 licht?

Wat drink je normaal dan? Magma?
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_153331229
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:16 schreef Stokken_en_stenen het volgende:

[..]

Highland Park 12 licht?

Wat drink je normaal dan? Magma?
Whahah _O- vind hem qua smaak vrij licht.

Maar normaal drink ik een Ardbeg of Bunnahabhain. Het is wel een lekkere whisky sowieso, mooie daily malt. Drinkt lekker weg en mooi fris ook. Maar het heeft niet de smaakexplosie die je wel hebt bij een Ardbeg bijvoorbeeld.

Natuurlijk een wereld van verschil ook die twee, daar ben ik me wel van bewust.
pi_153331389
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:22 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Whahah _O- vind hem qua smaak vrij licht.

Maar normaal drink ik een Ardbeg of Bunnahabhain. Het is wel een lekkere whisky sowieso, mooie daily malt. Maar het heeft niet de smaakexplosie die je wel hebt bij een Ardbeg bijvoorbeeld.

Natuurlijk een wereld van verschil ook die twee, daar ben ik me wel van bewust.
Aha ik ben zelf ook wel liefhebber van bruichladdich peat en finlaggan original peaty maar noem HP 12 niet licht.

Bunnahabhain heb ik nog niet geproefd misschien eens een keer een dram nemen om te ervaren of het wat is voor me :)
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_153331430
Bruichladdich had ik laatst toevallig juist unpeated van gekocht, die is erg lekker in ieder geval. Peated ga ik sowieso ook proberen.

Vind Bunnahabhain 12 erg lekker, ben al aan mn 3e fles nu :') zou er idd een keer een glas van proberen.

Straks iig ook glaasje HP12 doen, wel lekker op zo'n warme dag.
  zondag 7 juni 2015 @ 19:43:25 #56
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_153332967
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:16 schreef Stokken_en_stenen het volgende:

[..]

Highland Park 12 licht?

Wat drink je normaal dan? Magma?
:D :D :D
L'Enfer, c'est les autres.
  zondag 7 juni 2015 @ 20:09:13 #57
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_153333753
Ik begrijp wat Sapstengel bedoelt, ik vind hem ook vrij licht qua smaak. Niet licht qua sterkte, maar hij smaakt naar licht citrusfruit geloof ik. Wel een lekker keelverwarmend gevoel :)
En een héél licht vleugje rook.
L'Enfer, c'est les autres.
  zondag 7 juni 2015 @ 20:16:40 #58
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_153334019
quote:
5s.gif Op zondag 7 juni 2015 18:01 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Zijn er whisky's die bij warmer weer lekker zijn?

Nee ik ga er geen ijs in gooien :{w

Maar ik vind whisky een koud weer drank of ligt dat aan mij?
Ik vind eigenlijk alle sterke drank minder lekker bij echt warm weer. Misschien een ziltige Arran ofso?
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  zondag 7 juni 2015 @ 23:41:20 #59
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_153341350
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2015 13:09 schreef Thezappa het volgende:
gister 2 flessen bulleit gekregen , een bourbon en eentje rye , weet nog niet hoe ze smaken

iemand hier ervaring ermee?
De bourbon gister open gemaakt , paar glazen gedronken , ik vind hem zeker lekker
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_153347400
Zomers heb ik ook liever geen zwaar geturfde of gesherriede whisky. Dan liever een lichte auchentoshan of jonge clynelish. Of natuurlijk een goeie oude rum of een bourbon.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_153348960
quote:
2s.gif Op woensdag 3 juni 2015 11:17 schreef Karstman het volgende:
Zo uit het blote hoofdje: Glenlivet 15, Highland Park 12, Balvenie Doublewood, Benromach 10.
Bedankt! Binnenkort maar eens 1 of meerderen uitproberen :)
  maandag 8 juni 2015 @ 13:15:11 #62
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_153350938
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2015 11:53 schreef jespertje het volgende:

[..]

Bedankt! Binnenkort maar eens 1 of meerderen uitproberen :)
Vond de Benromach 10 wel duidelijk anders smaken. Hele lichte rooktinten ofso. Wel lekker iig :9~
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  † In Memoriam † dinsdag 9 juni 2015 @ 00:30:52 #63
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_153371522


Afgelopen weekend bij een vriendin een glas van deze whisky gedronken. Ze vond nog een fles met een bodempje in de kelder, waarschijnlijk ooit aangeschaft door haar ex. Hij smaakte best redelijk, hoewel wat muffig geworden door de jarenlange opslag, maar ik kan er bijna niks over vinden.

Leeftijd? Reputatie? Bestaat dit 'merk' nog? :?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  dinsdag 9 juni 2015 @ 12:05:56 #64
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_153377715
quote:
99s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 00:30 schreef Cynix ® het volgende:
[ afbeelding ]

Afgelopen weekend bij een vriendin een glas van deze whisky gedronken. Ze vond nog een fles met een bodempje in de kelder, waarschijnlijk ooit aangeschaft door haar ex. Hij smaakte best redelijk, hoewel wat muffig geworden door de jarenlange opslag, maar ik kan er bijna niks over vinden.

Leeftijd? Reputatie? Bestaat dit 'merk' nog? :?
Het betreft een blended whisky, die meestal niet van een leeftijd voorzien worden.
Deze whisky is van eind jaren '60/begin jaren '70.
Was geen gerenommeerd merk gezien de minimale aanbiedingen en opbrengsten via veilingen (2 keer aangeboden in 2010, verkocht voor 13 en 22 Euro).

Ik ken het geheel niet, waarschijnlijk is het een 'fantasienaam' van één of andere Schotse blender.
Zowel onder de naam 'A.J. Ponte & Co.' als onder 'Duncan MacBeth & Co.' zijn er bottelingen op de markt gebracht.


Onder de naam 'Five Lords' zijn er nu geen recente bottelingen te vinden...

[ Bericht 0% gewijzigd door MadMaster op 09-06-2015 18:21:00 ]
  † In Memoriam † dinsdag 9 juni 2015 @ 17:35:43 #65
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_153386663
Ok, thanx voor research! :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  zaterdag 13 juni 2015 @ 11:52:08 #66
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_153494319
G&G heeft vaderdagaanbiedingen. Ik overweeg dus zeer om een flesje Talisker of Caol Ila te gaan halen. Ik wil de meest rokerige van de 2 eigenlijk, ik denk dan beter de Caol Ila?
Zeer tot mijn vaders verbijstering vind ik namelijk het rokerige van de Islays vooralsnog erg prettig.

Ik word wel snel een snob overigens, de Jameson die ik nog had staan vond ik niet meer te drinken. Smaakte nergens naar :')
L'Enfer, c'est les autres.
pi_153512452
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 11:52 schreef Maria2.0 het volgende:
G&G heeft vaderdagaanbiedingen. Ik overweeg dus zeer om een flesje Talisker of Caol Ila te gaan halen. Ik wil de meest rokerige van de 2 eigenlijk, ik denk dan beter de Caol Ila?
Zeer tot mijn vaders verbijstering vind ik namelijk het rokerige van de Islays vooralsnog erg prettig.

Ik word wel snel een snob overigens, de Jameson die ik nog had staan vond ik niet meer te drinken. Smaakte nergens naar :')
Caol Ila doen inderdaad. En ik ken meer dames die liever Islay drinken, dus heel raar vind ik het niet.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_153514452
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 11:52 schreef Maria2.0 het volgende:
G&G heeft vaderdagaanbiedingen. Ik overweeg dus zeer om een flesje Talisker of Caol Ila te gaan halen. Ik wil de meest rokerige van de 2 eigenlijk, ik denk dan beter de Caol Ila?
Zeer tot mijn vaders verbijstering vind ik namelijk het rokerige van de Islays vooralsnog erg prettig.

Ik word wel snel een snob overigens, de Jameson die ik nog had staan vond ik niet meer te drinken. Smaakte nergens naar :')
Bewaren voor whisky-cola-drinkend bezoek. ;)

Ik lees regelmatig mee hier, post alleen eigenlijk nooit. Maar moest grinniken om de herkenbaarheid van je Jameson-opmerking.
  zondag 14 juni 2015 @ 09:46:24 #69
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  zondag 14 juni 2015 @ 09:53:17 #70
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_153514793
Het was een mini, dus dat scheelt alweer.
Ik ben uiteindelijk niet thuisgekomen met een Islay, maar na bezoek aan Amersfoort en Utrecht (zeker de eerste is aan te raden! Van Wees is het) ben ik een Clynelish en Benriach Heart of Speyside, plus 2 mini's Deanston 12 en Bunnahabhain rijker.

Ik heb onderhand een nieuw kastje nodig :')
L'Enfer, c'est les autres.
  zondag 14 juni 2015 @ 19:18:19 #71
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_153527020
ik kreeg deze week ook een Clynelish, maar dan een IB van Adelphi Fascadale. :D Ik heb best wat flessen open, op dit moment, dus deze gaat op de plank.
heitieh
  zondag 14 juni 2015 @ 20:11:29 #72
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_153528612
quote:
99s.gif Op zondag 14 juni 2015 19:18 schreef Joooo-pi het volgende:
ik kreeg deze week ook een Clynelish, maar dan een IB van Adelphi Fascadale. :D Ik heb best wat flessen open, op dit moment, dus deze gaat op de plank.
Adelphi is de onafhankelijke bottelaar, Fascadale de naam van de botteling en dit keer betreft het dus kennelijk een Clynelish. Onder de naam Fascadale stoppen ze namelijk soms ook whisky's van andere distilleerderijen in de fles...
  zondag 14 juni 2015 @ 20:45:09 #73
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_153529933
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2015 20:11 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Adelphi is de onafhankelijke bottelaar, Fascadale de naam van de botteling en dit keer betreft het dus kennelijk een Clynelish. Onder de naam Fascadale stoppen ze namelijk soms ook whisky's van andere distilleerderijen in de fles...
zo bedoel ik het ook, hoor ;).
heitieh
  † In Memoriam † zondag 14 juni 2015 @ 20:45:23 #74
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_153529944
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 09:53 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik ben uiteindelijk niet thuisgekomen met een Islay, maar na bezoek aan Amersfoort en Utrecht (zeker de eerste is aan te raden! Van Wees is het) ben ik een Clynelish en Benriach Heart of Speyside, plus 2 mini's Deanston 12 en Bunnahabhain rijker.
Grappig, maar zeker herkenbaar: je begint over een Islay bij G&G en komt thuis met een Speyside van een échte whiskywinkel. :)

als ik bij mijn ouders op bezoek ben ga ik wel eens naar de Whiskyschuur in Friesland, met het idee een leuk flesje te scoren, maar soms kom ik met 6 stuks thuis. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  maandag 15 juni 2015 @ 18:53:21 #75
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_153555577
quote:
99s.gif Op zondag 14 juni 2015 20:45 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Grappig, maar zeker herkenbaar: je begint over een Islay bij G&G en komt thuis met een Speyside van een échte whiskywinkel. :)

als ik bij mijn ouders op bezoek ben ga ik wel eens naar de Whiskyschuur in Friesland, met het idee een leuk flesje te scoren, maar soms kom ik met 6 stuks thuis. :)
Ik heb er nog uitgebreid staan kletsen en proeven. Een van de heren daar is auteur van diverse whiskyboeken en omdat ik zo enthousiast was en zo struikelde over die namen kreeg ik een overzichtsboekje van hem. Gesigneerd en wel :D
Superleuk! Ik heb in ieder geval twee goede zaken die relatief dichtbij zitten.

De Deanston 12 vind ik mwah, ga ik zeker geen flesje van kopen. De Bunnahabhain absoluut wel! En dat is in elk geval een Islay :P
L'Enfer, c'est les autres.
pi_153556170
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 11:52 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik word wel snel een snob overigens, de Jameson die ik nog had staan vond ik niet meer te drinken. Smaakte nergens naar :')
Je hebt opzich maar één goede whisky nodig om dat te beseffen, dus je bent nog geen snob vind ik.
  maandag 15 juni 2015 @ 19:30:01 #77
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_153556952
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 18:53 schreef Maria2.0 het volgende:

[..]

Ik heb er nog uitgebreid staan kletsen en proeven. Een van de heren daar is auteur van diverse whiskyboeken en omdat ik zo enthousiast was en zo struikelde over die namen kreeg ik een overzichtsboekje van hem. Gesigneerd en wel :D
Superleuk! Ik heb in ieder geval twee goede zaken die relatief dichtbij zitten.

Het handschrift van Robin Brilleman is helaas onleesbaar...
  maandag 15 juni 2015 @ 19:33:21 #78
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_153557070
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2015 19:30 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Het handschrift van Robin Brilleman is helaas onleesbaar...
Haha ja, maar mijn naam staat in blokletters, dat scheelt.
L'Enfer, c'est les autres.
  maandag 15 juni 2015 @ 19:39:09 #79
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_153557315
Jameson is prima

Voor in de koffie of in de marinade
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  maandag 15 juni 2015 @ 19:40:52 #80
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_153557402
Ik wil nog wel een lekkere blend, rond de 20 euro of zo. Voor als ik wel een Whisky wil maar geen uitgebreide financiële middelen heb. Iemand ideeën?
L'Enfer, c'est les autres.
  maandag 15 juni 2015 @ 22:51:51 #81
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_153565476
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 19:40 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik wil nog wel een lekkere blend, rond de 20 euro of zo. Voor als ik wel een Whisky wil maar geen uitgebreide financiële middelen heb. Iemand ideeën?
Bailie Nicol Jarvie als die nog ergens op te halen is.

Anders Adelphi blended, zijn wij Pinkpop prima op doorgekomen.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_153567670
Zijn er whisky's die van origine erg rook, turf en medicinaal zijn, maar op sherry of dessertwijn zijn gerijpt en ook nog eens binnen de 60 euro liggen?
pi_153568546
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 23:43 schreef louter_genieten het volgende:
Zijn er whisky's die van origine erg rook, turf en medicinaal zijn, maar op sherry of dessertwijn zijn gerijpt en ook nog eens binnen de 60 euro liggen?
Caol Ila Distillers Edition? Gerijpt op Moscatel vaten en met wat zoeken wel onder de 60 te vinden, niet ver onder de 60 maar toch.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_153579907
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 00:06 schreef Karstman het volgende:

[..]

Caol Ila Distillers Edition? Gerijpt op Moscatel vaten en met wat zoeken wel onder de 60 te vinden, niet ver onder de 60 maar toch.
goede tip, die ga ik even proberen. Tussen de 50 en 60 is prima, de dubbleM worden alleen snel veel duurder.
pi_153652520
Poeh, eerste ervaring met whisky is niet zo goed :')

Begonnen met een glaasje Jameson, rook al erg sterk terwijl dit juist de zachtste hoorde te zijn. Na de eerste slok voelde 't net alsof m'n keel in brand stond, niet gewend die 40%, na wat druppels water erbij was 't beter te doen maar nog steeds niet echt lekker.

Glenlivet 12yo hetzelfde verhaal, alcohol echt overheersend, met water ook niet erg lekker..
  donderdag 18 juni 2015 @ 22:24:57 #86
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_153652599
Je moet t even leren.

En die Jameson moet je lekker door de koffie doen, beetje slagroom erbij, lekker
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_153652705
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 22:24 schreef Catch22- het volgende:
Je moet t even leren.

En die Jameson moet je lekker door de koffie doen, beetje slagroom erbij, lekker
Ben gewoon tipsy van een half glas :') :@

Hoop dat 't idd net zoals bier is, leren drinken, leer ik 't vanzelf meer waarderen.
  vrijdag 19 juni 2015 @ 07:25:17 #88
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_153659265
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 22:27 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Ben gewoon tipsy van een half glas :') :@

Hoop dat 't idd net zoals bier is, leren drinken, leer ik 't vanzelf meer waarderen.
Hoeveel zat er dan in je glas?
pi_153659279
quote:
11s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 07:25 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Hoeveel zat er dan in je glas?
Ongeveer 20 ml :P
  vrijdag 19 juni 2015 @ 07:49:36 #90
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_153660002
Die alcohol wen je idd vanzelf aan. Enige wat bij mij niet went is dat ik soms ook na een paar slokken de alcohol al voel. Hangt wel beetje af van hoeveel ik heb geslapen of gegeten. Laatst een proeverij gehad en na 3 whiskies te hebben geproefd had ik al zoiets van, ben wel beetje tipsy.
pi_153660775
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 09:04 schreef Sapstengel het volgende:
Die alcohol wen je idd vanzelf aan. Enige wat bij mij niet went is dat ik soms ook na een paar slokken de alcohol al voel. Hangt wel beetje af van hoeveel ik heb geslapen of gegeten. Laatst een proeverij gehad en na 3 whiskies te hebben geproefd had ik al zoiets van, ben wel beetje tipsy.
maar wat moet ik dan doen, net zo lang goedkope meuk drinken tot ik aan de alcohol gewend ben en dan een fatsoenlijke fles kopen die ik lekker vind? Of eerst met wat blended whiskys beginnen
  vrijdag 19 juni 2015 @ 10:09:36 #93
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_153661048
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 09:55 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

maar wat moet ik dan doen, net zo lang goedkope meuk drinken tot ik aan de alcohol gewend ben en dan een fatsoenlijke fles kopen die ik lekker vind? Of eerst met wat blended whiskys beginnen
Neejoh, dat gaat wel vlot. Maar Jameson is niet zo spannend. Gewoon wat samples kopen bij de bekende webshops en dan komt dat wel.

Zou geen dure kopen eerst, dat waardeer je toch niet. Gewoon de standaard dingetjes af gaan (laphroaigh, aberlour, ardbeg etc)
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_153661218
quote:
11s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 10:09 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Neejoh, dat gaat wel vlot. Maar Jameson is niet zo spannend. Gewoon wat samples kopen bij de bekende webshops en dan komt dat wel.

Zou geen dure kopen eerst, dat waardeer je toch niet. Gewoon de standaard dingetjes af gaan (laphroaigh, aberlour, ardbeg etc)
nouja voor een miniatuurtje van scotch betaal je al snel 4,- of meer, + verzendkosten, denk dat ik dan beter iets kan zoeken dat ik een beetje lekker vind en daar dan wat mee doen :P

Aangezien ik die glenlivet 12yo niet te pruimen vond
  vrijdag 19 juni 2015 @ 10:19:54 #95
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_153661277
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 10:17 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

nouja voor een miniatuurtje van scotch betaal je al snel 4,- of meer, + verzendkosten, denk dat ik dan beter iets kan zoeken dat ik een beetje lekker vind en daar dan wat mee doen :P

Aangezien ik die glenlivet 12yo niet te pruimen vond
Maar als je gewoon een stuk of 10 koopt, kan je er achter komen wat je lekker vindt. Als je 70cl koopt en je vindt het niet te hachelen ben je duurder uit.

http://www.drankgigant.nl(...)orites-geschenk.html
http://www.drankgigant.nl(...)ach-mini-cadeau.html
http://www.drankgigant.nl(...)arclas-15-21-25.html

zulke dingen bijvoorbeeld

http://www.drankgigant.nl(...)-cl-15-cl-20-cl.html
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_153661449
Of gewoon een whisky proeverij in de buurt bezoeken :Y
  vrijdag 19 juni 2015 @ 22:00:22 #97
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_153678985
Ik heb van de week een fles Dimple whisky gekregen en van gedronken. Echter heb ik alleen een goedkope whiskey uit Duitsland en enkele keren Jack Daniels gedronken. Vond hem wel oke mede doordat die Dimple ~¤33 kost ga ik ervan uit dat het wel goed was maar waar moet je op letten? Bij Jack Daniels werd ik op de 'hout' smaak gewezen bijv.
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_153679984
quote:
5s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 22:00 schreef Woods het volgende:
Bij Jack Daniels werd ik op de 'hout' smaak gewezen bijv.
Om eerlijk te zijn proef ik bij Jack niet veel meer dan `lijm`smaak, zelfs na honderden whisky's gedronken te hebben :P
Dimple is opzich niet slecht. Maar voor 33 euro weet ik genoeg spul uit te zoeken wat een stuk lekkerder is en veel meer karakter heeft..

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-06-2015 22:31:00 ]
pi_153680328
Nou, net een chivas regal 12yo geproefd en een four roses bourbon, en vond ze eigenlijk best lekker :s)
  zaterdag 20 juni 2015 @ 07:42:42 #100
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_153686558
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 07:28 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Ongeveer 20 ml :P
Als je 20ml in je glas doet, blijf dan alsjeblieft bij Jack Daniels en consorten. Dan ben je hun perfecte doelgroep.
World domination is my middle name.
  zaterdag 20 juni 2015 @ 07:48:09 #101
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_153686586
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 07:42 schreef Daklem het volgende:

[..]

Als je 20ml in je glas doet, blijf dan alsjeblieft bij Jack Daniels en consorten. Dan ben je hun perfecte doelgroep.
Waar baseer je je 'logica' op?
  zaterdag 20 juni 2015 @ 08:19:19 #102
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_153686709
quote:
5s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 07:48 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Waar baseer je je 'logica' op?
Eerste keer whisky drinken, 20ml in je glas gieten. Heeft niks te maken met het leren drinken (en in mijn ogen genieten) maar om zo snel mogelijk dronken te worden.

Kan een inschattingsfout zijn, maar daar riekt het niet naar. Ieder zijn ding zeggen we dan maar.
World domination is my middle name.
  zaterdag 20 juni 2015 @ 08:25:42 #103
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_153686728
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 08:19 schreef Daklem het volgende:

[..]

Eerste keer whisky drinken, 20ml in je glas gieten. Heeft niks te maken met het leren drinken (en in mijn ogen genieten) maar om zo snel mogelijk dronken te worden.

Kan een inschattingsfout zijn, maar daar riekt het niet naar. Ieder zijn ding zeggen we dan maar.
Laten we het dan op een inschattingsfout van je houden.
20ml is 2cl, oftewel een bodempje in een glas en zo'n beetje de standaard maat als het gaat om het uitschenken van whisky...
  zaterdag 20 juni 2015 @ 08:50:45 #104
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_153686858
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 08:25 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Laten we het dan op een inschattingsfout van je houden.
20ml is 2cl, oftewel een bodempje in een glas en zo'n beetje de standaard maat als het gaat om het uitschenken van whisky...
Ik houd het op een inschattingsfout aan zijn zijde.
Hij heeft het over een half glas aan whisky in zijn eerdere post. Dan moet het wel een verdomd klein glas zijn geweest (borrelflessen zou kunnen) maar hij geeft aan er aangeschoten van te zijn geworden, wat het dan weer zeer onwaarschijnlijk lijkt dat het huer om 20ml oftewel 2cl gaat.
World domination is my middle name.
  zaterdag 20 juni 2015 @ 08:57:56 #105
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_153686913
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 08:50 schreef Daklem het volgende:

[..]

Ik houd het op een inschattingsfout aan zijn zijde.
Hij heeft het over een half glas aan whisky in zijn eerdere post. Dan moet het wel een verdomd klein glas zijn geweest (borrelflessen zou kunnen) maar hij geeft aan er aangeschoten van te zijn geworden, wat het dan weer zeer onwaarschijnlijk lijkt dat het huer om 20ml oftewel 2cl gaat.
O, als we aannames gaan doen en speculeren dan lust ik er nog wel een paar...

Als ik een glas whisky inschenk of bestel, ga ik niet uit van een minimaal halfvol gevulde tumbler of zo.
Je kent de mini Glencairns, hier rechts op de foto?

pi_153687300
Was een glencairn, ongeveer 20 ml jameson en 10 ml glenlivet.

Maarja, als jij het zo nodig vind om hierop te baseren dat ik in een of andere doelgroep thuis hoor, jouw feestje. :)
  zaterdag 20 juni 2015 @ 10:22:05 #107
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_153687683
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 09:49 schreef BredeBroeder het volgende:
Was een glencairn, ongeveer 20 ml jameson en 10 ml glenlivet.

Maarja, als jij het zo nodig vind om hierop te baseren dat ik in een of andere doelgroep thuis hoor, jouw feestje. :)
Mooi hè, twee keer bewust 20ml in je post noemen en als je daar op gewezen wordt, stellen dat het geen 20ml kan zijn geweest.
Yeah, right! :D
pi_153687693
Nee wat denk je dan Daklem, hij schenkt 20cl in? Dat is bijna een derde van een fles.
  zaterdag 20 juni 2015 @ 10:24:45 #109
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_153687713
Doe ff niet zo snobistisch man. Alsof je meer geniet van drie bodempjes als wanneer je het in 1x inschenkt.

En misschien schat hij t verkeerd in, kan ook nog.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  zaterdag 20 juni 2015 @ 13:14:16 #110
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_153690571
Excuses hoor! Het kwam alleen voort uit het feit dat hij aangeschoten werd van een 20ml. Lijkt mij onwaarschijnlijk. Of je kan niet tegen drank, is een mogelijkheid, of je hebt er voor al alcohol genuttigd.
World domination is my middle name.
  zaterdag 20 juni 2015 @ 13:17:51 #111
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_153690639
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 09:49 schreef BredeBroeder het volgende:
Was een glencairn, ongeveer 20 ml jameson en 10 ml glenlivet.

Maarja, als jij het zo nodig vind om hierop te baseren dat ik in een of andere doelgroep thuis hoor, jouw feestje. :)
Dan was het glas in ieder geval niet half vol. Bij lange na niet.
World domination is my middle name.
pi_153690703
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 13:14 schreef Daklem het volgende:
Excuses hoor! Het kwam alleen voort uit het feit dat hij aangeschoten werd van een 20ml. Lijkt mij onwaarschijnlijk. Of je kan niet tegen drank, is een mogelijkheid, of je hebt er voor al alcohol genuttigd.
Kan ook zijn dat hij het kenmerkende warme gevoel voor aangeschoten aanzag.
Al heb ik ook wel momenten gehad waarop ik het 1e glas whisky (en alcohol) van de dag aardig hard voelde aankomen. Slecht geslapen, algemene brakheid, grieperig. Zat dingen die ervoor kunnen zorgen dat zelfs 1 glaasje al een merkbaar effect heeft.

In de meeste gevallen kan ik zelf een glas of 2 a 3 whisky drinken zonder dat ik het idee heb alcohol op te hebben. Maar na 1 biertje de alcohol wel al te voelen. Iedereen zal anders op verschillende dranken reageren :Y

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 20-06-2015 13:22:15 ]
  zaterdag 20 juni 2015 @ 13:28:27 #113
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_153690853
Zojuist aangeschaft:
Ardbeg Uigeadail
World domination is my middle name.
pi_153692255
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 13:17 schreef Daklem het volgende:

[..]

Dan was het glas in ieder geval niet half vol. Bij lange na niet.
Ik bedoelde de halve standaard voor 1 glas, standaard was volgensmij 35ml in een glas. wat komt op ongeveer 20..
  zaterdag 20 juni 2015 @ 19:08:56 #115
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_153698279
Ik schenk meestal 2,5 cl omdat ik graag 2 verschillende drink.
Ik kan ook niet denderend goed tegen alcohol, maar na 5 cl is het enige wat ik merk dat ik wat slaperig word. Ik slaap er prima op :P
Laatst een Arran geprobeerd van 14 jaar. Heel zacht, ik vond hem niet zo, mijn man wel.
En een Talisker meegenomen, maar dat is toch niet mijn ding. Gelukkig is het maar 20 cl. Niet vies, niet lekker. Ik wil toch wat meer honing/caramel tonen proeven.

Mini's kopen vind ik ideaal, zolang je niet weet welke smaken je waardeert zou ik geen grote fles kopen. Ik kwam er al snel achter dat ik van de honingsmaken ben en de wat zachtere whiskies ook wel lekker vind, dan kun je wel grote flesjes kopen.

Ik heb nu ook weer 2 sets meegenomen van distilleries die ik nog niet ken. Auchentoshan en Bowmore. Als het niks is dan heb je geen grote fles staan en is het lekker dan koop je die grote fles alsnog (of iets vergelijkbaars, maar dan weet je in elk geval een beetje wat je lekker vindt).

Jameson vond ik zelf nog de beste van de 3 eerste mini's die ik had, maar nu vind ik het nergens meer naar smaken. Veel te vlak.

Zo. Amen. Sprak de beginner :P
L'Enfer, c'est les autres.
pi_153698980
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 13:28 schreef Daklem het volgende:
Zojuist aangeschaft:
Ardbeg Uigeadail
Dat is een mooie :9 Wil ik ook nog eens aanschaffen.

Ik heb een Dalwhinnie 15 en Speyburn 10 meegenomen voor vaderdag. Heb niet enorm veel ervaring op het gebied van de wat zachtere whiskies maar geloof dat deze het wel goed doen. Kan ze morgen direct zelf even proberen :P
  zaterdag 20 juni 2015 @ 19:43:50 #117
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_153699083
De Dalwhinnie lijkt me een erg prettige whisky, die moet ik nog eens halen.
Ik ga zo maar eens een bodempje Bowmore 12yo inschenken, de eerste van de Bowmore miniset.
L'Enfer, c'est les autres.
pi_153699210
Dat vind ik een prima whisky. Moet er eens een hele fles van halen, had laatst zo'n 20cl meegenomen maar die is dan zo snel leeg als het bevalt.

Ik ga zo aan de Ardbeg 10. Reep 85% chocolade meegenomen dus dat kan er mooi bij.
  zaterdag 20 juni 2015 @ 20:11:30 #119
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_153699731
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 19:49 schreef Sapstengel het volgende:
Dat vind ik een prima whisky. Moet er eens een hele fles van halen, had laatst zo'n 20cl meegenomen maar die is dan zo snel leeg als het bevalt.

Ik ga zo aan de Ardbeg 10. Reep 85% chocolade meegenomen dus dat kan er mooi bij.
ardbeg 10 vond ik heerlijk! Vandaar de keuze om Uigeadail maar eens te proberen.

Ik zat erg te twijfelen om de laphroaig 18yo mee te nemen. Maar vond het toch een tikkeltje te duur, ondanks de prijzen die er Online voor gevraagd worden, was het een koopje.
World domination is my middle name.
pi_153705361
Jullie hadden gelijk, dit is de derde keer dat ik Glenlivet pak en hij wordt elke keer dat ik hem proef lekkerder ^O^

jup, nu weet ik 't zeker, ik vind 'm best lekker na de derde slok :)

Wat ik denk ik ook een beetje fout deed is zuurstof bijvoegen tijdens dat ik de whisky in mn mond had, dan gaat t nogal branden :')
pi_153710111
Ik heb zojuist een Gordon And macphail linkwood 15yr voor vaderdag gekregen. ❤

Blijkbaar heb ik het afgelopen jaar behoorlijk goed gedaan :)
  zondag 21 juni 2015 @ 11:46:29 #122
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_153712737
Gisteren een flesje Benromach Origins batch 5 Golden Promise Barley uit 2005 opgespoord en gekocht. Enige waarvan ik ooit spijt heb gehad dat ik hem niet gelijk gekocht had.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  zondag 21 juni 2015 @ 17:39:05 #123
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_153722444
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 23:40 schreef BredeBroeder het volgende:

Wat ik denk ik ook een beetje fout deed is zuurstof bijvoegen tijdens dat ik de whisky in mn mond had, dan gaat t nogal branden :')
Dat doe ik ook, vind ik lekker :P

Gister de Bowmore 12y gehad, dat is best een goede whisky.
Daarna de Bowmore 15 darkest geproefd, daar moet ik een grote fles van. Wat een heerlijke whisky is dat!
L'Enfer, c'est les autres.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 17:49:59 #124
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_153780938
Zijn er hier meer die de Laphroaigh Cairdeas 2015 200th anniversary gaan/kunnen bestellen?
heitieh
pi_153785157
present
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  woensdag 24 juni 2015 @ 10:00:58 #126
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_153797613
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 20:17 schreef Karstman het volgende:
present
ik kreeg als Friend of Laphroigh een ballot en werd toegewezen. Ik weet alleen niet of dit puur marketing is, of dat het echt wel de moeite waard is :@.
heitieh
pi_153797722
recent de ardbeg 10 aangeschaft (ook omdat ik de cadeauverpakking mooi vond) en de bruichladdich scottish barley :9

wel vorige week mijn favoriete whisky glas gebroken tijdens het afdrogen ;(
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_153797802
quote:
99s.gif Op woensdag 24 juni 2015 10:00 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

ik kreeg als Friend of Laphroigh een ballot en werd toegewezen. Ik weet alleen niet of dit puur marketing is, of dat het echt wel de moeite waard is :@.
Natuurlijk is het marketing maar over het algemeen zijn deze dingen uitstekend te drinken. Heb de ballot ingestuurd en en fles toegewezen gekregen. Ook maar meteen besteld omdat het leek alsof een vriend van me was uitgeloot. Denk dat ik deze fles maar eens ga inzetten voor een Islay proeverij samen met de nieuwe 15yo en een Ardbeg Auriverdes die ik nog heb staan.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  Redactie Frontpage woensdag 24 juni 2015 @ 10:27:34 #129
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_153798102
Nou, en toen was ik dan toch ook ingeloot, en ook een fles Cairdeas 2015 besteld. Samen met Karstman al eens een Cairdeas proeverij gehouden (2008, 2009, 2010, 2011, 2012 en 2014 versies) en over het algemeen was ik daar goed over te spreken.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  vrijdag 26 juni 2015 @ 09:14:04 #130
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_153849294
Ik heb er ook maar een besteld. Normaliter boven mijn budget, maar dit lijkt me wel de moeite waard.
heitieh
  dinsdag 30 juni 2015 @ 18:09:20 #131
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_153957554
Wordt er nog gedronken met dit warme weer? Ik drink stug door :P
Wel de wat frissere whisky's, gister een Benriach Heart of Speyside op, dat is goed te doen met warm weer.
Mijn betere helft vliegt morgen vanaf Schiphol, ik hoop dat hij nog wat leuks kan vinden voor een redelijke prijs. Geen idee of dat Tax Free nou zoveel scheelt, voor hetzelfde geld zijn de prijzen alsnog sky high.
L'Enfer, c'est les autres.
pi_153959917
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 18:09 schreef Maria2.0 het volgende:
Wordt er nog gedronken met dit warme weer? Ik drink stug door :P
Wel de wat frissere whisky's, gister een Benriach Heart of Speyside op, dat is goed te doen met warm weer.
Mijn betere helft vliegt morgen vanaf Schiphol, ik hoop dat hij nog wat leuks kan vinden voor een redelijke prijs. Geen idee of dat Tax Free nou zoveel scheelt, voor hetzelfde geld zijn de prijzen alsnog sky high.
Ja hoor. De Oban smaakt ook prima.
pi_153972931
Tax free is uitkijken. Veel taxfree dingen zijn in Nederland ook bij slijters of de drankgigant achtige site te krijgen. En dan vaak voor vergelijkbare of betere prijzen. Internet goed bij de hand houden is het devies. En veel gratis proeven :D
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † woensdag 1 juli 2015 @ 10:47:20 #134
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_153973297
Ik laat de rokers een beetje staan nu en zit helemaal aan de Speyside. Elk weekend wel een of twee glaasjes, hoor. :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  woensdag 1 juli 2015 @ 19:40:11 #135
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_153985579
Heeft iemand hier trouwens ervaring met Russische whisky's? Het bestaat, zo ver ben ik. Maar is er ook nog iets aan te raden of is het bocht?
Mijn betere helft zit daar nu, dus als hij wat kan meenemen is het leuk.
Die tax free dingen waren inderdaad niks, internet is veel goedkoper.
L'Enfer, c'est les autres.
  woensdag 1 juli 2015 @ 19:46:02 #136
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_153985690
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 19:40 schreef Maria2.0 het volgende:
Heeft iemand hier trouwens ervaring met Russische whisky's? Het bestaat, zo ver ben ik. Maar is er ook nog iets aan te raden of is het bocht?
Mijn betere helft zit daar nu, dus als hij wat kan meenemen is het leuk.
Die tax free dingen waren inderdaad niks, internet is veel goedkoper.
Wodka met kleurstof?
Nog nooit van Russische whisky gehoord...
  woensdag 1 juli 2015 @ 19:49:51 #137
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_153985785
Ik geloof ook niet dat het veel is, maar het schijnt te bestaan :P
L'Enfer, c'est les autres.
  woensdag 1 juli 2015 @ 20:06:34 #138
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_153986094
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 19:49 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik geloof ook niet dat het veel is, maar het schijnt te bestaan :P
Ach, sommige Nederlandse brouwers beweren ook whisky te maken...
pi_153989795
Als het niet teveel kost waarom niet een fles mee laten nemer voor de gein :)

En inderdaad er is genoeg Nederlands spul dat ook niet te zuipen is!
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_154250546
Iemand interesse in zo een rek? Hij is als een jaar of 15 oud dus een doekie erover kan geen kwaad.



Hoef er niets voor te hebben en op te halen in Heemskerk.
pi_154265629
Carn Mor strictly limited edition Speyside 15yr Sherry gedronken. Dat was een erg mooie whiskey.

Mooie ronde zoete en vettige tonen, met een elegante honing afdronk en een vleugje rook. Jammie!
  zondag 12 juli 2015 @ 13:13:21 #143
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_154267056
Carn Mor heeft mooie bottelingen moet ik zeggen.

Ik heb een nieuwe favoriet er bij in ieder geval. Ardbeg Uigeadail. Wat een top whisky!
World domination is my middle name.
pi_154271086
Van m'n vriendin laatst spontaan deze 6 te gekke en kitscherige tumblers gekregen :D.



I know, niet het vaste 'weapon of choice' van de meesten hier maar ik drink eigenlijk bijna altijd m'n whisky uit een tumbler :@.
pi_154271200
quote:
7s.gif Op zondag 12 juli 2015 15:48 schreef Orbeatle het volgende:
Van m'n vriendin laatst spontaan deze 6 te gekke en kitscherige tumblers gekregen :D.

[ afbeelding ]

I know, niet het vaste 'weapon of choice' van de meesten hier maar ik drink eigenlijk bijna altijd m'n whisky uit een tumbler :@.
Ik vind dit soort tumblers juist vet :D

Heb er zelf ook zon type tumbler :P
hardcoholic
pi_154297432
quote:
7s.gif Op zondag 12 juli 2015 15:48 schreef Orbeatle het volgende:
...
I know, niet het vaste 'weapon of choice' van de meesten hier maar ik drink eigenlijk bijna altijd m'n whisky uit een tumbler :@.
Voor een bourbon on the rocks, kijkend naar Mad Men, zou ik er denk ik ook voor kiezen, maar het is denk ik veelzeggend dat mijn tumblers allemaal zo stoffig zijn dat ze niet geschikt zijn voor direct gebruik. :)
  woensdag 15 juli 2015 @ 14:54:46 #147
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_154359968
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 17:35 schreef Tahiti het volgende:
Iemand interesse in zo een rek? Hij is als een jaar of 15 oud dus een doekie erover kan geen kwaad.

[ afbeelding ]

Hoef er niets voor te hebben en op te halen in Heemskerk.
Tis dat ik zo ver van Heemskerk woon want ik vind hem wel tof. Zou wel met eigen plakkertjes werken.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  zaterdag 18 juli 2015 @ 17:16:26 #148
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_154440687
Ik heb ook van die walgelijke tumblers, fantastisch :D
Zojuist een flesje Dalmore 12yo cadeau gekregen van de wederhelft O+
L'Enfer, c'est les autres.
pi_154559738
Binnenkort maar eens een Whiskey proberen van eigen bodem

http://www.gerlachuswiskie.nl/

Ik ben benieuwd :)
pi_154560482
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 08:48 schreef Questular het volgende:
Binnenkort maar eens een Whiskey proberen van eigen bodem

http://www.gerlachuswiskie.nl/

Ik ben benieuwd :)
Wiskie. Right.
pi_154564189
quote:
10s.gif Op donderdag 23 juli 2015 09:46 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Wiskie. Right.
En slechts 6 maanden oud. Want ze selecteren op ' smaak' ... Mmm, gewoon een graandistillaat dus.
Take on the situation, but not the torment ...
pi_154564621
Ik vel mn oordeel wel na het proeven, vind ik net iets makkelijker.
pi_154593841
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 12:47 schreef Questular het volgende:
Ik vel mn oordeel wel na het proeven, vind ik net iets makkelijker.
En mocht dat tegenvallen kun je het altijd nog als ontsmettingsmiddel gebruiken.
pi_154594753
Dan gooi ik hem door de cola heen :)
  maandag 27 juli 2015 @ 17:23:29 #155
37554 CloseToTheEdge
I get up, I get down
pi_154678711
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2015 20:11 schreef Daklem het volgende:

[..]
Ik zat erg te twijfelen om de laphroaig 18yo mee te nemen. Maar vond het toch een tikkeltje te duur, ondanks de prijzen die er Online voor gevraagd worden, was het een koopje.
Ik heb er net 2 gekocht met de originele groene koker. De geruchten gaan dat hij volgend jaar uitgefaseerd wordt en vervangen door de 15yo, die onlangs als 200th aniversary op de markt is gekomen.
  maandag 27 juli 2015 @ 18:54:50 #156
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_154680888
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 17:23 schreef CloseToTheEdge het volgende:

[..]

Ik heb er net 2 gekocht met de originele groene koker. De geruchten gaan dat hij volgend jaar uitgefaseerd wordt en vervangen door de 15yo, die onlangs als 200th aniversary op de markt is gekomen.
Klopt. Ik heb dit ook gelezen. Dit verklaart wel de run op deze botteling en de stijgende prijzen. Hetzelfde geldt voor de GlenDronach 15yo Revival.
World domination is my middle name.
pi_154768495
Mijn favoriete Whiskey: Glenn Taloch. Prima te drinken, eigenlijk gewoon zeer hoge prijs kwaliteit verhouding.

Als het wat luxer mag zijn dan koop ik wel whisky en is mijn favoriet Balvenie Double wood of Glennmorangie.
pi_154771601
quote:
12s.gif Op woensdag 1 juli 2015 20:06 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ach, sommige Nederlandse brouwers beweren ook whisky te maken...
Het paard op het etiket is de hint in dit geval ;)
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_154784908
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 17:13 schreef _Newman_ het volgende:
Mijn favoriete Whiskey: Glenn Taloch. Prima te drinken, eigenlijk gewoon zeer hoge prijs kwaliteit verhouding.

Als het wat luxer mag zijn dan koop ik wel whisky en is mijn favoriet Balvenie Double wood of Glennmorangie.
Ondanks dat we over de kwaliteit en drinkbaarheid enorm van mening verschillen is Glen Talloch toch echt whisky en geen whiskey. Voor wat betreft Balvenie DoubleWood ben ik het met je eens. Uitstekende whisky voor een prima prijs, is hier de huiswhisky.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_154785040
Bij mij is alles wat niet Single malt is (en dus een blend) een whiskey.

Je kan wel 10 single malts door mekaar gooien maar dan is het geen single malt meer daarna, dus vandaar Whiskey en niet whisky. Er zal wel een of andere loophole zijn waarom ze het whisky mogen noemen.
pi_154785239
Ik begin m'n vriendin inmiddels ook langzaam aan de whisky te krijgen. Van de week werd haar neefje geboren en om dat te vieren maar even deze: https://www.whiskybase.com/whisky/24698/glenrothes-1984-dd opengetrokken. Uit het bouwjaar van de moeder van het nieuwe leven. Prachtig snoepje, heel fruitig, zomers en toch een beetje kruidig. Bijna a-typisch Glenrothes.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_154785303
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 09:28 schreef _Newman_ het volgende:
Bij mij is alles wat niet Single malt is (en dus een blend) een whiskey.

Je kan wel 10 single malts door mekaar gooien maar dan is het geen single malt meer daarna, dus vandaar Whiskey en niet whisky. Er zal wel een of andere loophole zijn waarom ze het whisky mogen noemen.
Heeft weinig met loopholes te maken. Is het Schots (malt of grain of blend) dan is whisky. En laat Glen Talloch nou, in tegenstelling tot wat ze soms bij Boomsma beweren, Schots zijn.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  vrijdag 31 juli 2015 @ 09:47:57 #163
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_154785361
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 09:28 schreef _Newman_ het volgende:
Bij mij is alles wat niet Single malt is (en dus een blend) een whiskey.

Je kan wel 10 single malts door mekaar gooien maar dan is het geen single malt meer daarna, dus vandaar Whiskey en niet whisky. Er zal wel een of andere loophole zijn waarom ze het whisky mogen noemen.
10 Single Malts bij elkaar heet officieel een 'blended malt', voorheen ook wel vatted of pure malt genoemd (maar dat mag officieel niet meer). Niet te verwarren met een blended whisky, wat Glen Talloch uiteindelijk is.
pi_154786360
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 09:41 schreef Karstman het volgende:
Ik begin m'n vriendin inmiddels ook langzaam aan de whisky te krijgen. Van de week werd haar neefje geboren en om dat te vieren maar even deze: https://www.whiskybase.com/whisky/24698/glenrothes-1984-dd opengetrokken. Uit het bouwjaar van de moeder van het nieuwe leven. Prachtig snoepje, heel fruitig, zomers en toch een beetje kruidig. Bijna a-typisch Glenrothes.
1984, dat is een mooi jaar ;). Ik wil ook nog steeds een fles 1984 whisky aan de collectie toevoegen maar die zijn vaak toch behoorlijk aan de prijs. Die Glenrothes is nog best betaalbaar! Nice :s).
pi_154786754
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 10:42 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

1984, dat is een mooi jaar ;). Ik wil ook nog steeds een fles 1984 whisky aan de collectie toevoegen maar die zijn vaak toch behoorlijk aan de prijs. Die Glenrothes is nog best betaalbaar! Nice :s).
Je moet eens met JeMoeder hier praten die verzamelt Caol Ila uit 1984 :) Deze was bij aanschaf goed te betalen inderdaad. Hij lijkt bij 1 zaak nog te krijgen te zijn maar ik ken die hele zaak niet en vraag me dus af, omdat het een botteling uit 2008 is, hoe up to date dat is.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_154786771
Alcohol _O_

Ben zo brak dat ik nu al wil beginnen, maar hou nog even vol.

Helpt ook niet mee dat ik nog op werk zit :P
pi_154786805
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:03 schreef JDx het volgende:
Alcohol _O_

Ben zo brak dat ik nu al wil beginnen, maar hou nog even vol.

Helpt ook niet mee dat ik nog op werk zit :P
Heb je niks in je bureaula liggen?
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_154786855
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:05 schreef Karstman het volgende:

[..]

Heb je niks in je bureaula liggen?
Als in de film haha, nee wel wat drank in de bar, volgens mij ook een speciale Whisky.
pi_154787000
Even gekeken, staat een fles Lagavulin ofzo, is dat wat?
pi_154787090
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:15 schreef JDx het volgende:
Even gekeken, staat een fles Lagavulin ofzo, is dat wat?
niks mis mee ja
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_154787117
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 17:13 schreef _Newman_ het volgende:
Mijn favoriete Whiskey: Glenn Taloch. Prima te drinken, eigenlijk gewoon zeer hoge prijs kwaliteit verhouding.

Als het wat luxer mag zijn dan koop ik wel whisky en is mijn favoriet Balvenie Double wood of Glennmorangie.
Als ik het mix met cola ofzo dan vind ik William Lawson goed te doen, goedkoop ook.

Puur vind ik Glennfiddich erg lekker, met iets van 30 euro ook prima.

Duurdere type's nooit echt geprobeerd.
pi_154787391
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:20 schreef JDx het volgende:

[..]

Als ik het mix met cola ofzo dan vind ik William Lawson goed te doen, goedkoop ook.

Puur vind ik Glennfiddich Glenlivet erg lekker, met iets van 30 euro ook prima.

Duurdere type's nooit echt geprobeerd.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 11:33:28 #173
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_154787440
J-man, mixen met cola? Scheer je weg! :P
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_154787990
quote:
11s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:33 schreef Catch22- het volgende:
J-man, mixen met cola? Scheer je weg! :P
Hahaha, ik wist het, maar goedkope is best te mixen. Met dure is het zonde.
  Redactie Frontpage vrijdag 31 juli 2015 @ 12:12:24 #175
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_154788495
quote:
10s.gif Op donderdag 23 juli 2015 09:46 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Wiskie. Right.
Buiten Schotland gelden de SWA regels niet, dus wellicht mogen ze het in NL gewoon whisky noemen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_154789234
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 12:12 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Buiten Schotland gelden de SWA regels niet, dus wellicht mogen ze het in NL gewoon whisky noemen.
Prima. Maar wiskie vind ik gewoon nergens op slaan :P.

quote:
2s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:03 schreef Karstman het volgende:

[..]

Je moet eens met JeMoeder hier praten die verzamelt Caol Ila uit 1984 :) Deze was bij aanschaf goed te betalen inderdaad. Hij lijkt bij 1 zaak nog te krijgen te zijn maar ik ken die hele zaak niet en vraag me dus af, omdat het een botteling uit 2008 is, hoe up to date dat is.
Thanks, maar ben niet zo'n Caol Ila fan :@.
Ik ga eens zoeken naar toffe 1984 whisky's :).
  Redactie Frontpage vrijdag 31 juli 2015 @ 13:12:47 #177
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_154790032
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 12:43 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Prima. Maar wiskie vind ik gewoon nergens op slaan :P.

[..]

Thanks, maar ben niet zo'n Caol Ila fan :@.
Ik ga eens zoeken naar toffe 1984 whisky's :).
Meesten gevonden via veiling. Dat was tot een half jaar geleden best te doen, maar nu de Euro is ingezakt heb ik al een tijd niets meer gekocht in de UK. Als ik jou was zou ik lekker zoeken op whiskybase. Begin met je favo distillery en klink op 1984. Daar waar een (licht/donker) groen biljetje achteraan de rij staat betekent dit dat deze whisky nog te koop is in een winkel.

Ik zou ook nog de WB marketplace checken als ik jou was ;)
https://www.whiskybase.co(...)added&direction=desc
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_154792136
Voor zover ik het weet is alleen single malt een whisky. Maakt niet uit waar het vandaan komt.
Had ik in zo een whisky boekje gelezen. Maar Glenn taloch is geblende single malts. Ook al zijn het misschien 5 jar oude single malts, het blijven single malts. maar dan nog als je het blend is het geen single malt meer snap je het nog.
pi_154792314
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 14:19 schreef _Newman_ het volgende:
Voor zover ik het weet is alleen single malt een whisky. Maakt niet uit waar het vandaan komt.
Had ik in zo een whisky boekje gelezen. Maar Glenn taloch is geblende single malts. Ook al zijn het misschien 5 jar oude single malts, het blijven single malts. maar dan nog als je het blend is het geen single malt meer snap je het nog.
een single malt is een single malt, ongeacht zijn leeftijd.
zodra je er meerde bij elkaar gooit is het een blend.
en niet alleen single malt is whisky, er zijn ook grain whisky's en alle blends zijn ook nog steeds whisky
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_154792671
Nou ja je zal wel gelijk hebben met de single malt. Ik drink nu toch sowieso even een tijdje geen alcohol meer, me hele jin/yang is fucked up door die zooi. Dus ga gewoon lekker aan de kratom nou.
  † In Memoriam † vrijdag 31 juli 2015 @ 15:36:52 #181
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_154794884
quote:
Het lageren duurt bij de klassieke bereiding 3 jaar en 1 dag, daarna wordt een whisky gebotteld, ongeacht de mate van smaakontwikkeling. Gerlachus Wiskie rijpt korter maar intensiever; door een uniek en geheim procedé duurt de lagering ongeveer een half jaar en wordt de Wiskie pas gebotteld als die lagering ook het juiste effect heeft opgeleverd. Daarmee bereikt Gerlachus een uitstekende smaak die volgens kenners menig whiskymerk overtreft.
Whisky of whiskey moet toch sowieso 3 jaar oud zijn om zo genoemd te mogen worden? :?
Vandaar misschien het creatieve 'Wiskie'?

Sowieso, een Limburgs bedrijfje begint voor het eerst met 'wiskie' en heeft meteen het geheim om de lagering in te korten tot 6 maanden, en dan ook nog beter te zijn dan 'menig whiskymerk'? Rrright. :')
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_154795139
Ik krijg trouwens in Oktober weer een paar liter zelfgestookte Rakija uit Bulgarije, dat is ook wel nice :P
  vrijdag 31 juli 2015 @ 17:02:25 #183
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_154797187
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 14:25 schreef gianni61 het volgende:

[..]

een single malt is een single malt, ongeacht zijn leeftijd.
zodra je er meerde bij elkaar gooit is het een blend.
en niet alleen single malt is whisky, er zijn ook grain whisky's en alle blends zijn ook nog steeds whisky
Zoals ik al eerder meldde heet een mix van single malts een blended malt.
Een blended whisky, zoals Glen Talloch, bestaat uit malt- en graan whisky's...
pi_154799758
Ik zoek een whisky met een zachte afdronk, maar wel complexe volle smaak. Wat kan ik het best nemen? Wat ik nu graag drink zijn bv hibiki 12 en dalwhinnie destillers edition.

Heb keuze uit de volgende:

- aberlour a'bunadh
- Balblair 99
- glenrothes alba reserve
- glenmorangie lasanta 12y
- strathisla 12y

Wie helpt mij kiezen? :P
hardcoholic
  vrijdag 31 juli 2015 @ 19:56:35 #185
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_154801473
Ik ken alleen de abunadh en die is heerlijk en voldoet exact aan je beschrijving.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_154801669
Eerste fles is binnen, Glenfiddich 12yo, lekker bij warm weer :)
pi_154802337
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 18:56 schreef Ferdii het volgende:
Ik zoek een whisky met een zachte afdronk, maar wel complexe volle smaak. Wat kan ik het best nemen? Wat ik nu graag drink zijn bv hibiki 12 en dalwhinnie destillers edition.

Heb keuze uit de volgende:

- aberlour a'bunadh
- Balblair 99
- glenrothes alba reserve
- glenmorangie lasanta 12y
- strathisla 12y

Wie helpt mij kiezen? :P
Glenmorangie, maar ik ken alleen de gewone glenmorangie. De gewone glenmorangie is in elk geval wel de smaak die jij zoekt in je omschrijving. En anders The Balvenie doublewood is ook vol van smaak en zacht maar is stukje goedkoper dan glenmorangie.

Ja eigenlijk moet ik the Balvenie doublewood helemaal niet adviseren ant dan wordt ie straks nog duurder.... 8)7

Glenmorangie Lasanta weet ik niet wat ze daar mee uitgevogeld hebben.
pi_154803661
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 18:56 schreef Ferdii het volgende:
Ik zoek een whisky met een zachte afdronk, maar wel complexe volle smaak. Wat kan ik het best nemen? Wat ik nu graag drink zijn bv hibiki 12 en dalwhinnie destillers edition.

Heb keuze uit de volgende:

- aberlour a'bunadh
- Balblair 99
- glenrothes alba reserve
- glenmorangie lasanta 12y
- strathisla 12y

Wie helpt mij kiezen? :P
Glenmorangie lasanta. Toppertje. een van de favorieten van ondergetekende.
Heb meteen nadat ik die fles leeg had de Glenmorangie quinta ruban aangeschaft, die heeft nog een paar jaar in een port vat door mogen brengen. Ook bijzonder fijn spul, maar van die lasanta was ik nét iets meer onder de indruk :).

De lasanta ooit aangeschaft na een enthousiaste en spontane proefsessie bij slijterij Van der Heijden in Eindhoven. Echt tof hoe enthousiast die man me allerlei whisky aanraadde en liet proeven.

quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 13:12 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Meesten gevonden via veiling. Dat was tot een half jaar geleden best te doen, maar nu de Euro is ingezakt heb ik al een tijd niets meer gekocht in de UK. Als ik jou was zou ik lekker zoeken op whiskybase. Begin met je favo distillery en klink op 1984. Daar waar een (licht/donker) groen biljetje achteraan de rij staat betekent dit dat deze whisky nog te koop is in een winkel.

Ik zou ook nog de WB marketplace checken als ik jou was ;)
https://www.whiskybase.co(...)added&direction=desc
Thanks! Ga ik eens werk van maken :s).
pi_154804491
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 21:10 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Glenmorangie lasanta. Toppertje. een van de favorieten van ondergetekende.
Heb meteen nadat ik die fles leeg had de Glenmorangie quinta ruban aangeschaft, die heeft nog een paar jaar in een port vat door mogen brengen. Ook bijzonder fijn spul, maar van die lasanta was ik nét iets meer onder de indruk :).

De lasanta ooit aangeschaft na een enthousiaste en spontane proefsessie bij slijterij Van der Heijden in Eindhoven. Echt tof hoe enthousiast die man me allerlei whisky aanraadde en liet proeven.

[..]

Thanks! Ga ik eens werk van maken :s).
Thanks!
Ik neem de lasanta mee, Leek me zelf ook al een interessante whisky :)
hardcoholic
pi_154813574
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 21:41 schreef Ferdii het volgende:

[..]

Thanks!
Ik neem de lasanta mee, Leek me zelf ook al een interessante whisky :)
Mooi man! Geniet ervan :).
pi_154813588
Maar de Lasanta is gewoon een cherrybom, hij wilde toch een complexe?
Dit, dus.
pi_154814559
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2015 09:19 schreef Buitendam het volgende:
Maar de Lasanta is gewoon een cherrybom, hij wilde toch een complexe?
Er zit geen kers in een Lasanta hoor...
pi_154815154
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2015 10:57 schreef totalatool het volgende:

[..]

Er zit geen kers in een Lasanta hoor...
:D.
pi_154815520
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2015 10:57 schreef totalatool het volgende:

[..]

Er zit geen kers in een Lasanta hoor...
Sherry, my bad.
Dit, dus.
pi_154841076
Iemand zich nog laten verleiden tot het inschrijven op de 35cl "bierflesjes" Laphroaig 21?
pi_154844362
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2015 14:51 schreef totalatool het volgende:
Iemand zich nog laten verleiden tot het inschrijven op de 35cl "bierflesjes" Laphroaig 21?
Was me te duur, 100 euro voor een half flesje.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † zondag 2 augustus 2015 @ 17:20:58 #197
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_154844738
Vorige week eens bezondigd aan een Franse Whisky. Mijn eerste uit dat land, gekregen van een vriend. :Y

Het was een Armorik Breton Single Malt, leeftijd onbekend, 40%, en ik moet zegen: hij ging er prima in!
Een ietwat zoetige, medium sterke whisky met veel smaken, weinig mis mee! :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  zondag 2 augustus 2015 @ 19:05:25 #198
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_154847437
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2015 14:51 schreef totalatool het volgende:
Iemand zich nog laten verleiden tot het inschrijven op de 35cl "bierflesjes" Laphroaig 21?
Yep, we knippen 'm op in delen...
pi_154850003
In het licht van de eerdere discussie hier:
http://gearpatrol.com/2015/03/06/whiskey-basics-explained/
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  zondag 2 augustus 2015 @ 20:28:09 #200
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_154850219
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2015 20:28 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ik mis hier o.a. nog de Single Blend Whisky... :P
Dit stukje is ook de basics, single blend is voor gevorderden!
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_154853419
Enlighten us!. Wat is een Single blend? Ik kan me voorstellen dat het een blend is van verschillende single malts of blend van dezelfde brouwerij? Maar je kan er vast meer over vertellen.
  zondag 2 augustus 2015 @ 22:28:20 #203
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_154853673
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef _Newman_ het volgende:
Enlighten us!. Wat is een Single blend? Ik kan me voorstellen dat het een blend is van verschillende single malts of blend van dezelfde brouwerij? Maar je kan er vast meer over vertellen.
Een single blend is een whisky die bestaat uit malt én graan whisky (= blend) van één en dezelfde (= single) distilleerderij.
Er zijn er maar weinig die beide distilleerprocessen onder één dak hadden, maar Lochside (inmiddels gesloten) had dat bijvoorbeeld wel.

pi_154853893
Maar is dit dan iets heel speciaals? en zo ja waarom is dat dan zo speciaal?
  zondag 2 augustus 2015 @ 22:38:17 #205
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_154853953
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2015 22:36 schreef _Newman_ het volgende:
Maar is dit dan iets heel speciaals? en zo ja waarom is dat dan zo speciaal?
Dat is speciaal, omdat er niet of nauwelijks distilleerderijen zijn die beide distilleerprocessen (voor malt- én graan whisky) in huis hebben en dus met eigen producten/middelen een blend kunnen samenstellen...
pi_154855787
Morgen maar weer eens een flesje lagavulin halen. :9
pi_154856121
Oke maar is dat dan een smaak waar veel mensen naar op zoek zijn? Ik dacht dat ik wat van whisky wist maar ik dacht dat whisky sowieso van graan werd gemaak Heb er niet bij nagedacht dat dit op verschilende wijze geproduceerd kan worden

Zo leer ik elke dag weer wat bij.
  maandag 3 augustus 2015 @ 00:05:36 #208
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_154856968
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2015 23:38 schreef _Newman_ het volgende:
Oke maar is dat dan een smaak waar veel mensen naar op zoek zijn? Ik dacht dat ik wat van whisky wist maar ik dacht dat whisky sowieso van graan werd gemaak Heb er niet bij nagedacht dat dit op verschilende wijze geproduceerd kan worden

Zo leer ik elke dag weer wat bij.
Het wordt ook van graan gemaakt, maar graan is een overkoepelende term, voor gerst, tarwe, mais etc. :) Malt wordt per definitie van gerst gemaakt.
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_154857642
Oke dus bij Single blend dan krijg je Jenever met Whisky geblend zeg maar? of niet?
Of vodka?
  maandag 3 augustus 2015 @ 00:42:57 #210
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_154858106
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2015 22:28 schreef MadMaster het volgende:

Enlighten us!. Wat is een Single blend? Ik kan me voorstellen dat het een blend is van verschillende single malts of blend van dezelfde brouwerij? Maar je kan er vast meer over vertellen.
Een single blend is een whisky die bestaat uit malt én graan whisky (= blend) van één en dezelfde (= single)
Die kost 40euro
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
  maandag 3 augustus 2015 @ 00:44:12 #211
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_154858141
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2015 22:38 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Dat is speciaal, omdat er niet of nauwelijks distilleerderijen zijn die beide distilleerprocessen (voor malt- én graan whisky) in huis hebben en dus met eigen producten/middelen een blend kunnen samenstellen...
Niet te geloven
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
pi_154860980
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2015 00:25 schreef _Newman_ het volgende:
Oke dus bij Single blend dan krijg je Jenever met Whisky geblend zeg maar? of niet?
Of vodka?
Nee Single Blend is zoals MM uitlegt een mengsel van grain whisky en malt whisky uit dezelfde distileerderij. Jenever (of vodka) is een heel andere drank uit een heel ander productieproces dan grain whiksy. Jenever wordt bijvoorbeeld tegenwoordig gemaakt met vooral industieel gefabriceerde ethanol.

Oh en als je iets anders dan een andere soort whisky bij een single malt gooit is het geen whisky meer.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † maandag 3 augustus 2015 @ 11:30:39 #213
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_154863494
quote:
2s.gif Op maandag 3 augustus 2015 08:52 schreef Karstman het volgende:

[..]
Jenever wordt bijvoorbeeld tegenwoordig gemaakt met vooral industieel gefabriceerde ethanol.
Was er niet iets dat als een fabrikant graanjenever op de fles zet het ook echt gemaakt moet zijn van granen en als dat er niet op staat dat het gewoon met een tankwagen uit Belgie komt?
Carpe Libertatem
  maandag 3 augustus 2015 @ 11:43:46 #214
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  maandag 3 augustus 2015 @ 11:50:02 #215
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_154863907
quote:
2s.gif Op maandag 3 augustus 2015 08:52 schreef Karstman het volgende:

[..]

Nee Single Blend is zoals MM uitlegt een mengsel van grain whisky en malt whisky uit dezelfde distileerderij. Jenever (of vodka) is een heel andere drank uit een heel ander productieproces dan grain whiksy. Jenever wordt bijvoorbeeld tegenwoordig gemaakt met vooral industieel gefabriceerde ethanol.

Oh en als je iets anders dan een andere soort whisky bij een single malt gooit is het geen whisky meer.
Ter aanvulling/verduidelijking voor degene die niet bekend zijn met de verschillende soorten whisky's:

'Graan' (kan inderdaad bijna van alles zijn wat zetmelen om kan zetten in suikers) whisky wordt gestookt via zgn. Coffey stills, waarbij het stookproces continue is:



Single Malt whisky's worden gedistilleerd via (pot) stills en zijn gemaakt van uitsluitend gerst.





Zoek de verschillen... ;)
pi_154869958
quote:
7s.gif Op maandag 3 augustus 2015 11:30 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Was er niet iets dat als een fabrikant graanjenever op de fles zet het ook echt gemaakt moet zijn van granen en als dat er niet op staat dat het gewoon met een tankwagen uit Belgie komt?
Ik weet niet helemaal hoe de regelgeving op dat soort naam/productrelaties is maar als het zoals ik verwacht op de Europeese regelgeving is gebaseerd dan is het inderdaad zo dat als je graanjenever erop zet het ook daadwerkelijk graanjenever moet zijn. Staat dat er niet dan kan je verwachten dat het hetzelfde spul is dat jij in je badkuip maakt.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_154870556
quote:
7s.gif Op maandag 3 augustus 2015 11:30 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Was er niet iets dat als een fabrikant graanjenever op de fles zet het ook echt gemaakt moet zijn van granen en als dat er niet op staat dat het gewoon met een tankwagen uit Belgie komt?
Als ik het me goed herinner zit het zo: jonge jenever mag maximaal voor 15% uit moutwijn bestaan, er mag ook geen moutwijn in zitten, en vaak is het dus gewoon industriële ethanol aangevuld met water, zoals Karstman zei. Oude jenever moet voor meer dan 15% moutwijn inzitten. Die moutwijn komt inderdaad meestal uit België (Filliers). Bij die jenevers hoeft de destilleerderij dus niet zelf de moutwijn te vervaardigen, en ik vermoed dat dat ook geldt voor graanjenever. Mij dunkt dat er wel moutwijn in moet zitten als er graanjenever op het etiket staat.

De Keuringsdienst van Waarde heeft er een uitzending aan gewijd (met name wat betreft oude en jonge jenever, moutwijn e.d.), ik vond het best choquerend.
  Redactie Frontpage dinsdag 4 augustus 2015 @ 14:32:54 #218
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_154895080
quote:
14s.gif Op maandag 3 augustus 2015 00:05 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Het wordt ook van graan gemaakt, maar graan is een overkoepelende term, voor gerst, tarwe, mais etc. :) Malt wordt per definitie van gerst gemaakt.
Ook niet waar. Ook andere granen worden gemalt. Zo bestaat er ook malted Rye whisky.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_155025800
Hallo kenners, mag ik jullie hulp inroepen? :) Mijn (stief)vader is bijna jarig en een gigantische Glenfiddich fan. Daarom wil ik hem graag daar graag een mooie fles van geven (vorig jaar de 18 yo gegeven). Alleen kom ik er niet uit! Er zijn zoveel specials, anniversary versies, verschillende casks en leeftijden. Welke zouden jullie aanbevelen met een max prijs van ¤ 150?

En ja, ik weet het, er zijn ook andere merken, en smaak is persoonlijk. Maar met jullie hulp moet het wel lukken met een Glenfiddish denk ik :D
Gek? kan je dat eten?
  Redactie Frontpage zondag 9 augustus 2015 @ 14:13:13 #220
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_155044338
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2015 21:25 schreef quickstepster het volgende:
Hallo kenners, mag ik jullie hulp inroepen? :) Mijn (stief)vader is bijna jarig en een gigantische Glenfiddich fan. Daarom wil ik hem graag daar graag een mooie fles van geven (vorig jaar de 18 yo gegeven). Alleen kom ik er niet uit! Er zijn zoveel specials, anniversary versies, verschillende casks en leeftijden. Welke zouden jullie aanbevelen met een max prijs van ¤ 150?

En ja, ik weet het, er zijn ook andere merken, en smaak is persoonlijk. Maar met jullie hulp moet het wel lukken met een Glenfiddish denk ik :D
Hier kan je prijzen vergelijken van de meer gangbare NL webshops:
http://www.drankvinder.nl/whisky

De duurste is daar de 21yo voor ¤134,50. Ik ben zelf niet zo thuis in wat Glenfiddich allemaal te bieden heeft. Mijn favoriete webshop (en lokale Whiskyslijter) heeft ook best wat aanbod:
http://www.whiskysite.nl/nl/search/glenfiddich/

Je kan hem altijd bellen met je verhaal en vragen om advies.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_155056127
Afgelopen week naar Zürich geweest en daar een hele mooie (whisky) slijterij bezocht en daar hadden ze, op zich niet geheel verrassend, Zwitserse whisky staan:



Meegenomen als cadeautje voor de schoonvader die binnenkort jarig is. Benieuwd of het een beetje goed spul is. Iemand hier ervaring ermee?
pi_155069777
Sinds de vakantie naar Ierland in mei mag ik dit topic ook wel gaan volgen.

Schoonvader is een fervent liefhebber en heeft ons toe meegesleept naar Jameson en Tullamore Dew. Leuk om de toeren daar te doen, bij Tullamore Dew kreeg je 3 van hun eigen productie te proeven en bij Jameson het verschil tussen Amerikaanse, Schotse en Ierse.

Een verzameling kan je het nog niet noemen, maar inmiddels hebben we 3 flessen staan. Standaard Jameson en Paddy, en daarnaast de Tullamore Dew 12 Year Old Sherry Cask Finish O+ .
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  maandag 10 augustus 2015 @ 11:48:02 #223
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_155072165
quote:
7s.gif Op zondag 9 augustus 2015 20:45 schreef Orbeatle het volgende:
Afgelopen week naar Zürich geweest en daar een hele mooie (whisky) slijterij bezocht en daar hadden ze, op zich niet geheel verrassend, Zwitserse whisky staan:

[ afbeelding ]

Meegenomen als cadeautje voor de schoonvader die binnenkort jarig is. Benieuwd of het een beetje goed spul is. Iemand hier ervaring ermee?
Ja, de whisky's van Santis zijn hier ook volop verkrijgbaar.
Ik vind het door de lichte rook (gerookt spek!) heen een beetje naar Ricola (kruiden)snoepjes smaken.
Ik denk niet dat ik het blind als whisky zou herkennen, eerder als een wat dunnere kruiden-/schippersbitter. Het is niet verkeerd, maar wel anders...
  Redactie Frontpage maandag 10 augustus 2015 @ 12:03:02 #224
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_155072548
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 11:48 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ja, de whisky's van Santis zijn hier ook volop verkrijgbaar.
Ik vind het door de lichte rook (gerookt spek!) heen een beetje naar Ricola (kruiden)snoepjes smaken.
Ik denk niet dat ik het blind als whisky zou herkennen, eerder als een wat dunnere kruiden-/schippersbitter. Het is niet verkeerd, maar wel anders...
In deze omschrijving kan ik me ook wel vinden, al sluit ik me wat betreft de omschrijving van het rookje aan bij Karstman: rookworst (zoete rook). Ik vond het vooral ranja toen ik dit voor het eerst proefde op Whisky in Leiden 2014. Maar toen had ik ook al heel veel andere dingen op, waardoor vooral het zoetje er erg uit sprong.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_155074502
Ze hebben verschillende bottelingen en niet allemaal gepeat. Dat Ricola effect klopt wel inderdaad en dat heb ik bij meer Alpen whiskies geproefd zoals bij Langatun. Voor de cask strength peated versie van Santis is het inderdaad een hoop zoete rook, voor mij is dat in eerste instantie bokking (gerookte haring) en dan in de smaak wordt het meer Hema rookworst.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_155114015
Haha tof dat jullie 'm alle drie kennen en geproefd hebben. Ik was 'm hier in Nederland eigenlijk nooit tegengekomen.

De smaak van ricola die erin herkend wordt klinkt ergens wel logisch. Ik heb ook wat Zwitserse bieren gedronken afgelopen week en die hadden allemaal ook wat kruidigs.
Heb nu wel een beetje een beeld bij die whisky, heel benieuwd wat m'n schoonpa er van gaat vinden :).
pi_155336734
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2015 20:28 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ik mis hier o.a. nog de Single Blend Whisky... :P
En blended bourbon
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
  dinsdag 18 augustus 2015 @ 22:56:59 #228
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_155340151
quote:
12s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 22:56 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Die mis ik eigenlijk nooit...
:P
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_155835262
Mooie beelden :) maar zonde van de Bourbon :( had wat barrels hierheen gestuurd i.p.v. het te laten verbranden :(

Brandende whiskeytornado door blikseminslag
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  Redactie Frontpage dinsdag 15 september 2015 @ 21:25:11 #231
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_156122907
Nog mensen die leuke flesjes ontdenkt hebben de laatste tijd? Ben benieuwd!!!
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_156134202
Ledaig 2004 First Fill Sherry door The Ultimate (vat 900174). Bij Tobermory hebben ze weer een rijtje vaten uit hun 900000 serie op de markt gegooid. Van Wees heeft er 2 op de kop getikt, die tweede is net uit. Signatory heeft er ook een paar want die hebben dit jaar ook al meerdere uitgebracht onder verschillende labels. Ik heb er inmiddels 3 geproefd en het smaak profiel is redelijk hetzelfde maar verschillen zijn er wel degelijk. Zal er wel weer op uitdraaien dat ik mijn loonzakje naar de drankzaak kan brengen om de verzameling compleet te maken ;) .

Ik ben de afgelopen tijd trouwens weer op een aantal luchthavens de tax free shops uitgeplozen maar wat een drama is dat als je Nederlandse webshops gewend bent... Prijzen zijn echt gekkenwerk soms...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_156212065
Ik ben net terug van twee weken vakantie in Schotland (met bijna alleen maar topweer, ongekend! ) en daar is wel wat geproefd en gekocht....

We zijn eerst op skye geweest en een rondleiding bij talisker gehad. Daar na een paar verschillende geproefd te hebben een lekker flesje port ruighe gekocht. Mooie nieuwe creatie van ze, gerijpt op portvaten.

Daarna naar de cairngorns en wat langs de river spey gedwaald, maar eigenlijk was ons verblijf daar maar kort, want we wilden ook nog naar islay. Zelfs daar goed weer, en er was ook nog eens precies dat weekend een jazz festival, gesponsord door lagavulin. We hebben een optreden gehad bij ardbeg in het cafe, echt super sfeertje O+
En een andere in een dorpszaal in bowmore, alle locals namen eigen drank en drugs mee, want de zaal had geen license. We zaten met z'n allen heel ordelijk aan tafels te kijken naar een te gek 12 koppig ska/jazz orkest, maar die saaie eilanders hadden wel flink wat drank nodig voor de tafels aan de kant gingen en ze begonnen met dansen. Echt lachen om mee te maken! :D

Op islay zijn we bij bowmore, kilchoman, bruichladdich, ardbeg en laphroaig geweest. Overal wel lekker wat geproefd, maar niet echt whisky gekocht, want das allemaal veel te duur daar.

Op de boot terug wel lekker wat ingeslagen met korting: laphroaig quarter cask, bowmore goldreef, dalwhinnie, caol ila, en omdat we niet willen discrimineren en alleen maar schots drinken, ook nog een klein flesje Japanse whisky (waar ik eigenlijk nog veel te weinig van ken) : Nikka, cask strength.

De kast is wel weer even vol voorlopig :9
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_156213789
Jameson lekker door de koffie gooien :9
pi_156213826
Ik ga morgen bij iemand een flinke voorraad hele mooie whisky's ophalen voor eigen voorraad. Merk?
Clan Denny's single malt.
  zaterdag 19 september 2015 @ 08:12:06 #236
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_156215081
quote:
6s.gif Op zaterdag 19 september 2015 01:23 schreef Iwanius het volgende:
Ik ga morgen bij iemand een flinke voorraad hele mooie whisky's ophalen voor eigen voorraad. Merk?
Clan Denny's single malt.
Welke?
pi_156223754


:s)
  zaterdag 19 september 2015 @ 17:40:10 #238
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_156291314
Dat is een mooie verzameling oude Single Grains... Hoe me aanbevolen voor een sample van die 1975 Cambus :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_156444934
Afgelopen weekend naar de yamazaki brouwerij geweest. Toffe rondleiding, helemaal gratis met 3 proefglaasjes whisky (yamazaki, hakushu, kaku highball). Daarna een mooie shop en nog meer mogelijkheden tot proeven. Wel was ook daar de whisky hype goed aangeslagen geloof ik, je mocht maar 1 fles kopen en alleen yamazaki 12 was nog te krijgen (50 euro)

Ok nu de foto's.

Station Yamazaki (hier is het)





Hier rook het lekker



Hier nog beter



De bron



Hier werd erg veel aandacht aangeschonken, evenals het klimaat ter plaatste wat een grote invloed zou hebben op de smaak van de whisky.

Het proeven na afloop



Ook nog Hibiki 30 en Hakushu 25 op. Ik moet zeggen dat dit erg genieten was, maar aan de andere kant toch ook wel erg decadent om dit soort bedragen voor een fles neer te leggen. Ik bedoel, het is nog steeds "gewoon" whisky.

Ok dit was mn spreekbeurt en als er nog vragen zijn is daar nu tijd voor
pi_156445034
Had al via een andere begrepen dat het bij sommige distilleerderijen in Japan wat behelpen was qua proeven en dat de mogelijkheid om iets aan te schaffen zeer klein was. Nou lijkt me dit qua proeven nog redelijk ok. Wat was je kwijt voor die extra proefglaasjes?
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_156445101
De duurste waren 40 euro per glas (30 cl) of 20 voor een half glas (yamazaki 25, hakushu 25, hibiki 30)

De 18 jaren waren 8 euro voor glas of 4 voor half

De 12s alleen hele glazen voor 3 euro dacht ik.
pi_156445134
Wat wel suf was was dat je wel veel amerikaanse of schotse whisky kon aanschaffen, maar ze hadden blijkbaar net beam whiskey overgenomen ofzo :')
pi_156445299
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 11:40 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Wat wel suf was was dat je wel veel amerikaanse of schotse whisky kon aanschaffen, maar ze hadden blijkbaar net beam whiskey overgenomen ofzo :')
Leuke spreekbeurt Knut, een dikke duim en een sticker voor in je plakboekje!

Al die Japanse whisky's zijn toch allemaal eigendom van Suntory dacht ik? Die zijn ook eigenaar van Laphroaig, er lag heel prominent een vat vooraan in warehouse no 1. wat voor de directeur van Suntory was.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_156445358
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 11:49 schreef Gripper het volgende:

[..]

Leuke spreekbeurt Knut, een dikke duim en een sticker voor in je plakboekje!

Al die Japanse whisky's zijn toch allemaal eigendom van Suntory dacht ik? Die zijn ook eigenaar van Laphroaig, er lag heel prominent een vat vooraan in warehouse no 1. wat voor de directeur van Suntory was.
Nou, alle is niet helemaal waar. Zijn nog een paar kleinere en wat grotere speler is bijvoorbeeld "Nikka"

Maar suntory heeft wel een groot deel in handen ja en niet alleen whisky maar ook veel frisdranken en bier.
pi_156445401
Overigens is de highball in blik van suntory echt een godendrank. Als ze dat in Nederland gaan verkopen stop ik onmiddelijk met het drinken van pils.
  maandag 28 september 2015 @ 11:55:46 #247
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_156445425
Het kunnen aanschaffen van whisky's bij de distilleerderijen in Japan zelf is momenteel bijna 0,0.
De voorraden zijn nu simpelweg te klein om aan de vraag te kunnen voldoen.

In 2011, toen ik in Japan was, was er nog wel wat meer verkrijgbaar, maar ook niet heel veel bijzonders. Alleen om te proeven per glas toen ook.

Japanse whisky vinden in shops daar is ook niet eenvoudig, ook daar heeft men inmiddels een tekort. Er staan hier en daar nog wel wat verborgen schatten, maar je moet flink zoeken...
pi_156445590
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 11:55 schreef MadMaster het volgende:
Het kunnen aanschaffen van whisky's bij de distilleerderijen in Japan zelf is momenteel bijna 0,0.
De voorraden zijn nu simpelweg te klein om aan de vraag te kunnen voldoen.

In 2011, toen ik in Japan was, was er nog wel wat meer verkrijgbaar, maar ook niet heel veel bijzonders. Alleen om te proeven per glas toen ook.

Japanse whisky vinden in shops daar is ook niet eenvoudig, ook daar heeft men inmiddels een tekort. Er staan hier en daar nog wel wat verborgen schatten, maar je moet flink zoeken...
De prijzen zijn nu wel erg aantrekkelijk door de wisselkoers. En in Osaka weet ik wel een toffe winkel met ook veel speciale whisky's, maar verder klopt het wel ja. De meer normale slijterijen of supermarkten komen niet verder dan hibiki/yamazaki/hakusha of nikka, vaak zonder leeftijd.
  maandag 28 september 2015 @ 12:09:42 #249
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_156445754
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 12:02 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

De prijzen zijn nu wel erg aantrekkelijk door de wisselkoers. En in Osaka weet ik wel een toffe winkel met ook veel speciale whisky's, maar verder klopt het wel ja. De meer normale slijterijen of supermarkten komen niet verder dan hibiki/yamazaki/hakusha of nikka, vaak zonder leeftijd.
De prijzen van de niet standaard whisky's zijn ook in Japan met een flinke factor gestegen, als je ze duw al kan vinden. Ze zijn inmiddels ook niet helemaal gek daar gezien de prijzen die men elders er voor vraagt én krijgt...
  woensdag 30 september 2015 @ 10:50:55 #250
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_156493560
Voor de mensen die nog eens Sydney willen bezoeken: de Baxters Inn aan Clarence Street is een fantastische whiskybar wat sfeer betreft. Grote keuze en zeker voor Australië personeel met veel verstand ervan (wel een beetje hipster). Blijft overigens redelijk duur, 40 jarige Glenfiddich gaat voor 600 dollar per glas.

Als je het niet kan vinden moet je het donkere steegje inlopen en op het creepy binnenplaatsje rechts afslaan richting de vuilcontainers. Vervolgens vraag je aan de dikke bouncer in pak of je naar binnen mag. Binnen wijst het zich vanzelf, trappetje af de kelder in en je komt in een overvolle kroeg terecht. Één van de tofste kroegen waar ik ooit geweest ben.

Aan de hand daarvan heb ik nog wel een vraag:

Ik heb onder andere een Bruichladdich Laddie Classic gedronken. Verschilt die erg van de Scottish Barley? Momenteel vind ik die 70 eu op drankgigant wat te duur namelijk. Ook de Balvenie Carribean Cask en Kilchonan Islay moet ik aan mijn collectie toevoegen.


Één van de whiskyrekken
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_156806362
Is de meerprijs voor een cask strength versie het vaak waard?

Ik snap dat het een kwestie smaak/proberen is, maar over het algemeen gezien? Bijvoorbeeld Benromach 10yr, de reguliere versie (43%) is rond de ¤40 en de 100 proof (57%) rond de ¤60.

Of is hier echt geen zinnig woord over te zeggen?
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:27:17 #252
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_156813591
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 17:30 schreef tjoptjop het volgende:
Is de meerprijs voor een cask strength versie het vaak waard?

Ik snap dat het een kwestie smaak/proberen is, maar over het algemeen gezien? Bijvoorbeeld Benromach 10yr, de reguliere versie (43%) is rond de ¤40 en de 100 proof (57%) rond de ¤60.

Of is hier echt geen zinnig woord over te zeggen?
Ik koop bijna alleen nog maar cask strenght whisky.
Doorgaans is die veel voller van smaak dan een aangelengde botteling.
Kan je er altijd zelf nog een druppel of plens water bijgooien...
pi_156814074
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 21:27 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ik koop bijna alleen nog maar cask strenght whisky.
Kan je er altijd zelf nog een druppel of plens water bijgooien...
Is regulier hetzelfde als een met water verdunde cask strength?

Zo ja dan zou de Cask Strength van die Benromach als ik even snel wat reken zo'n ¤52-53 'mogen' kosten. Eigenlijk dan dus ¤8 duurder, valt dan best mee idd aangezien je (neem ik aan) meer smaakmogelijkheden heb?
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:35:13 #254
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_156814100
Iemand nog tips voor slobberwhiskey? 30-40 euro ofzo.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:36:45 #255
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_156814175
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 21:34 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Is regulier hetzelfde als een met water verdunde cask strength?

Zo ja dan zou de Cask Strength van die Benromach als ik even snel wat reken zo'n ¤52-53 'mogen' kosten. Een premium van ¤8 dus, valt dan best mee idd aangezien je (neem ik aan) meer smaakmogelijkheden heb?
Ja, een vat whisky (meestal meerdere zelfs om meer flessen te kunnen verkrijgen, een batch genaamd) wordt met water aangelengd tot een lager alcoholpercentage.
pi_156814182
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 10:50 schreef Fretwork het volgende:
Voor de mensen die nog eens Sydney willen bezoeken: de Baxters Inn aan Clarence Street is een fantastische whiskybar wat sfeer betreft. Grote keuze en zeker voor Australië personeel met veel verstand ervan (wel een beetje hipster). Blijft overigens redelijk duur, 40 jarige Glenfiddich gaat voor 600 dollar per glas.

Als je het niet kan vinden moet je het donkere steegje inlopen en op het creepy binnenplaatsje rechts afslaan richting de vuilcontainers. Vervolgens vraag je aan de dikke bouncer in pak of je naar binnen mag. Binnen wijst het zich vanzelf, trappetje af de kelder in en je komt in een overvolle kroeg terecht. Één van de tofste kroegen waar ik ooit geweest ben.

Aan de hand daarvan heb ik nog wel een vraag:

Ik heb onder andere een Bruichladdich Laddie Classic gedronken. Verschilt die erg van de Scottish Barley? Momenteel vind ik die 70 eu op drankgigant wat te duur namelijk. Ook de Balvenie Carribean Cask en Kilchonan Islay moet ik aan mijn collectie toevoegen.

Één van de whiskyrekken
[ afbeelding ]
mooie foto
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_156814280
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 21:36 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ja, een vat whisky (meestal meerdere zelfs om meer flessen te kunnen verkrijgen, een batch genaamd) wordt met water aangelengd tot een lager alcoholpercentage.
Ok, thnx. In dat geval ga ik voor de ¤8 duurdere cask strength.
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:39:53 #258
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_156814333
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 21:38 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ok, thnx. In dat geval ga ik voor de ¤8 duurdere cask strength.
Die Benromach is uitstekend voor die paar euro meer...
  woensdag 14 oktober 2015 @ 06:57:16 #259
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_156823797
Mag ik nog even reclame maken voor het 2de Antwerpse Whiskyfestival op 30/10 (Nocturne) en 31/10.

Als het zo'n feest wordt als vorig jaar *O* *O* *O* *O* *O*
pi_156933334
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 21:35 schreef Catch22- het volgende:
Iemand nog tips voor slobberwhiskey? 30-40 euro ofzo.
Wat bedoel je met een slobberwhisky?

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 21:27 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ik koop bijna alleen nog maar cask strenght whisky.
Doorgaans is die veel voller van smaak dan een aangelengde botteling.
Kan je er altijd zelf nog een druppel of plens water bijgooien...
Ik heb hier een fles Laphroaig 10yo, maar op 40%. Is toch niet hetzelfde.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
  zondag 18 oktober 2015 @ 22:35:47 #261
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_156933441
quote:
9s.gif Op zondag 18 oktober 2015 22:32 schreef Quir het volgende:

[..]

Ik heb hier een fles Laphroaig 10yo, maar op 40%. Is toch niet hetzelfde.
Dan wat?
  zondag 18 oktober 2015 @ 22:41:39 #262
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_156933691
quote:
9s.gif Op zondag 18 oktober 2015 22:32 schreef Quir het volgende:

[..]

Wat bedoel je met een slobberwhisky?
1 voor er bij die niet te duur is om hersenloos weg te drinken.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_156933792
quote:
1s.gif Op zondag 18 oktober 2015 22:41 schreef Catch22- het volgende:

[..]

1 voor er bij die niet te duur is om hersenloos weg te drinken.
In wat voor smaakprofiel zoek je hem?
Als peathead heb ik zelf vrijwel altijd wel een fles Finlaggan Old Reserve staan, maar hij is wel erg jong dus de smaak moet je wel liggen :P Maar voor < 20 euro een erg goede deal.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2015 22:46:07 ]
pi_156933864
quote:
1s.gif Op zondag 18 oktober 2015 22:35 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Dan wat?
Vergeleken met Laphroaigs op hogere percentages mist het een punch, als het ware.

quote:
1s.gif Op zondag 18 oktober 2015 22:41 schreef Catch22- het volgende:

[..]

1 voor er bij die niet te duur is om hersenloos weg te drinken.
Glen Moray
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
  zondag 18 oktober 2015 @ 22:46:26 #265
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_156933868
quote:
99s.gif Op zondag 18 oktober 2015 22:44 schreef CrashO het volgende:

[..]

In wat voor smaakprofiel zoek je hem?
Als peathead heb ik zelf vrijwel altijd wel een fles Finlaggan staan, maar hij is wel erg jong dus de smaak moet je wel liggen :P
Peated vind ik weinig aan. Laphroaig en ardbeg heb ik staan, maar vind ik weinig spannend. Hou wel van fruit (dalmore, abunadh) of iets wat iets complexer is zoals craigallechie.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_156933983
quote:
1s.gif Op zondag 18 oktober 2015 22:46 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Peated vind ik weinig aan. Laphroaig en ardbeg heb ik staan, maar vind ik weinig spannend. Hou wel van fruit (dalmore, abunadh) of iets wat iets complexer is zoals craigallechie.
Aberlour 12 NCF?
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
  zondag 18 oktober 2015 @ 22:50:09 #267
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_156934021
quote:
3s.gif Op zondag 18 oktober 2015 22:46 schreef Quir het volgende:

[..]

Vergeleken met Laphroaigs op hogere percentages mist het een punch, als het ware.
Ja, dat zei ik ook.
pi_156934122
quote:
1s.gif Op zondag 18 oktober 2015 22:46 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Peated vind ik weinig aan. Laphroaig en ardbeg heb ik staan, maar vind ik weinig spannend. Hou wel van fruit (dalmore, abunadh) of iets wat iets complexer is zoals craigallechie.
Highland Park 12 :9 Helaas de laatste jaren (net als de rest) wel aardig in prijs gestegen, maar voor rond de 30 euro nog steeds wel betaalbaar.
pi_156935339
quote:
3s.gif Op zondag 18 oktober 2015 22:46 schreef Quir het volgende:

[..]

Vergeleken met Laphroaigs op hogere percentages mist het een punch, als het ware.

Pff, wat een prijzen, Laphroaig 10y CS +/-¤90 vs normaal 10y ¤35. Dan valt die Benromach nog alleszins mee qua meerprijs.

quote:
99s.gif Op zondag 18 oktober 2015 22:52 schreef CrashO het volgende:

[..]

Highland Park 12 :9 Helaas de laatste jaren (net als de rest) wel aardig in prijs gestegen, maar voor rond de 30 euro nog steeds wel betaalbaar.
Daar zeg je wat, ik heb vroeger wel eens Macallan 12 gehad, maar toen ik recentelijk weer eens daar naar keek zag ik dat die iets van ¤75 is. Ik weet zeker dat ik dat er nooit voor betaalt heb, maar eerder iets in de richting van ¤30-35. Forse verhoging, of is het een geheel ander product?
pi_156935470
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2015 23:29 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Pff, wat een prijzen, Laphroaig 10y CS +/-¤90 vs normaal 10y ¤35. Dan valt die Benromach nog alleszins mee qua meerprijs.
Alternatieven zijn bijvoorbeeld de Quarter Cask of Select Cask, al vind ik de Select Cask veel te veel naar mos smaken.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_156935793
quote:
2s.gif Op zondag 18 oktober 2015 23:35 schreef Quir het volgende:

[..]

Alternatieven zijn bijvoorbeeld de Quarter Cask of Select Cask, al vind ik de Select Cask veel te veel naar mos smaken.
Quarter Cask staat idd op de planning voor m'n volgende bestelling. Samen met de Benromach CS en een Springbank (nog aan het twijfelen welke)
  zondag 18 oktober 2015 @ 23:47:57 #272
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_156935834
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2015 23:47 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Quarter Cask staat idd op de planning voor m'n volgende bestelling. Samen met de Benromach CS en een Springbank (nog aan het twijfelen welke)
Ik vond de qc weinig aan...
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  Moderator / Redactie Sport maandag 19 oktober 2015 @ 11:14:40 #273
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_156940599
Er zijn weer Wilde Whiskydagen bij de G&G. Maar ja ook met korting kan je beter bij een goede slijter een blik in de winkel werpen, want dan ben meestal alsnog goedkoper uit. Vaak zijn enkele aanbiedingen maar interessant.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_156940877
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 11:14 schreef borisz het volgende:
Er zijn weer Wilde Whiskydagen bij de G&G.
Oeh. Pennypacker voor ¤ 14,99.
pi_157118036
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 17:30 schreef tjoptjop het volgende:
Is de meerprijs voor een cask strength versie het vaak waard?

Ik snap dat het een kwestie smaak/proberen is, maar over het algemeen gezien? Bijvoorbeeld Benromach 10yr, de reguliere versie (43%) is rond de ¤40 en de 100 proof (57%) rond de ¤60.

Of is hier echt geen zinnig woord over te zeggen?
Vaak zijn het heel verschillende whisky's. In het geval van Benromach is de 10yo erg top. De 100 proof ook, maar heel anders.... Blijft toch proeven, ben ik bang...
Tip: glenfarclas 105 (rond de ¤30/ltr)
  dinsdag 27 oktober 2015 @ 07:51:00 #276
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_157128287
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2015 19:45 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

Vaak zijn het heel verschillende whisky's. In het geval van Benromach is de 10yo erg top. De 100 proof ook, maar heel anders.... Blijft toch proeven, ben ik bang...
Tip: glenfarclas 105 (rond de ¤30/ltr)
105 *O*
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  Redactie Frontpage donderdag 5 november 2015 @ 16:22:05 #277
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_157337874
Wat nieuwe aanwinsten, de eerste twee dankzij Karstman:

Caol Ila Feis Ile 2013
Caol Ila Feis Ile 2014
Lagavulin 12yo CS 2015
Port Askaig 100 proof 2015 edt.

Samples:
Benromach origins 1
Benromach origins 2
Benromach origins 3
Benromach origins 4
Benromach origins 5

Binnenkort een tasting met vrienden, zelf georganiseerd (wederom met Karstman) met ruwweg de volgende flessen:
Bowmore 8yo (2000 versie, speciaal voor Italiaanse markt)
Nader te bepalen Bowmore
Laphroaig 15 yo (200th anniversary edt.)
Laphroaig Cairdeas 2015
Laphroaig 10yo CS batch 007
Ardbeg Uigeadail
Ardbeg Ardbog
En misschien nog een Laph/Ardbeg

Zijn we weer lekker druk mee :+
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  donderdag 5 november 2015 @ 16:27:14 #278
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_157337991
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 16:22 schreef JeMoeder het volgende:
Wat nieuwe aanwinsten, de eerste twee dankzij Karstman:

Caol Ila Feis Ile 2013
Caol Ila Feis Ile 2014
Lagavulin 12yo CS 2015
Port Askaig 100 proof 2015 edt.

Samples:
Benromach origins 1
Benromach origins 2
Benromach origins 3
Benromach origins 4
Benromach origins 5

Binnenkort een tasting met vrienden, zelf georganiseerd (wederom met Karstman) met ruwweg de volgende flessen:
Bowmore 8yo (2000 versie, speciaal voor Italiaanse markt)
Nader te bepalen Bowmore
Laphroaig 15 yo (200th anniversary edt.)
Laphroaig Cairdeas 2015
Laphroaig 10yo CS batch 007
Ardbeg Uigeadail
Ardbeg Ardbog
En misschien nog een Laph/Ardbeg

Zijn we weer lekker druk mee :+
Rook je er zelf ook nog bij of...? :7
  Redactie Frontpage donderdag 5 november 2015 @ 16:28:22 #279
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_157338018
quote:
11s.gif Op donderdag 5 november 2015 16:27 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Rook je er zelf ook nog bij of...? :7
Het is inderdaad een smoky aangelegenheid nu :) Redelijkerwijs toeval, aangezien alles een tijdje geleden is vastgelegd (de proeverij, de bestelling bij Karstman omdat hij een keer op Islay zou zijn).

Maar nee, ik rook al jaren niet meer :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_157380230
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 16:22 schreef JeMoeder het volgende:
Wat nieuwe aanwinsten, de eerste twee dankzij Karstman:

Caol Ila Feis Ile 2013
Caol Ila Feis Ile 2014
Lagavulin 12yo CS 2015
Port Askaig 100 proof 2015 edt.

Samples:
Benromach origins 1
Benromach origins 2
Benromach origins 3
Benromach origins 4
Benromach origins 5

Binnenkort een tasting met vrienden, zelf georganiseerd (wederom met Karstman) met ruwweg de volgende flessen:
Bowmore 8yo (2000 versie, speciaal voor Italiaanse markt)
Nader te bepalen Bowmore
Laphroaig 15 yo (200th anniversary edt.)
Laphroaig Cairdeas 2015
Laphroaig 10yo CS batch 007
Ardbeg Uigeadail
Ardbeg Ardbog
En misschien nog een Laph/Ardbeg

Zijn we weer lekker druk mee :+
Mooie lijst hoor. Ben zelf ook benieuwd naar de Ardbog, Uigeadail is fantastisch.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_157383474
Ik ben net aardig verrast door de mitras. Had even snel en whisky nodig dus haalde hem daar. Er stond een complete tafel whisky's open en de verkoper heeft me vier whisky's laten proeven (categorie van 60 euro tot 120).

Mijn vrouw keek me wel een beetje vreemd aan dat ik niet helemaal nuchter met was vanochtend :)
  zaterdag 7 november 2015 @ 16:40:42 #282
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_157383558
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2015 16:36 schreef zatoichi het volgende:
Ik ben net aardig verrast door de mitras. Had even snel en whisky nodig dus haalde hem daar. Er stond een complete tafel whisky's open en de verkoper heeft me vier whisky's laten proeven (categorie van 60 euro tot 120).

Mijn vrouw keek me wel een beetje vreemd aan dat ik niet helemaal nuchter met was vanochtend :)
Net verrast door de Mitra en vanochtend al niet helemaal nuchter.
Klopt de volgorde van je verhaal wel? Indien wel, dan ben ik benieuwd wat je gisterenavond gedronken hebt... :P
  zaterdag 9 januari 2016 @ 20:29:34 #283
384590 Studeur
Toen kregen wij ook patat
pi_158966859
Als beginnende drinker vandaag een kleintje Cragganmore gehaald op aanraden van de speciaalzaak. Vind hem heerlijk _O_
Hierna durf ik wel eens een andere, wat zwaardere whiskey.
Wat zouden jullie aanraden voor een beginnende drinker die zijn avontuur wil continueren? Liefst wel betaalbaar (10-15 euro voor 200ml)
Heeft FOK!verkiring met Klojo120
  zaterdag 9 januari 2016 @ 21:31:07 #284
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_158968895
Misschien een talisker 10yo?
heitieh
pi_158994589
Ik had dit weekend een Glen Talloch 12 bij een vriend en ik vond dat best goed te doen. Volgens mij zit er Pulteney, Balblair en Speyburn in.
pi_158999052
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 20:50 schreef Duveldrinker het volgende:
Ik had dit weekend een Glen Talloch 12 bij een vriend en ik vond dat best goed te doen. Volgens mij zit er Pulteney, Balblair en Speyburn in.
Duvel _O_
pi_159005620
Ja Duvel blijft een lekker biertje, hoewel niet meer zo lekker als vroeger ik heb afgelopen jaar nog wel eens wat verkeerde flesjes gehad, waar het koolzuur beetje eruit leek of waar een ranzige smaak aan zat, door de massaproductie zal er wel eens een foutje insluipen.

Maar ontopic, ik word een beetje ziek van de stijgende prijzen van whisky, is zie letterlijk de prijzen met euro's per maand omhoog gaan bij mij slijterij. Alles wordt ook NAS, op zich kan een NAS best lekker zijn maar ik snap echt niet waarom je instapwhisky 10 jaar oud is en dan vervolgens de duurdere whisky's NAS'en zijn. Talisker bijvoorbeeld 10y, Skye, Storm, Dark Storm wat een onzin zeg. Laphroaig ook 10y, Quarter Cask, Triple Wood, PA, PX bla bla.

Vroeger haalde ik nog wel eens een simpele 12 jarige blend of malt voor 20/25 euro, dan gaat je nu niet meer lukken je zit als snel boven de 30 euro of zelfs al richting de 40. Daarom vond ik deze Glen Talloch 12 echt een prima whisky, 21 euro bij de gall met kortingskaart dus onder de 20 euro. Gewoon met leeftijdsaanduiding en verklaring waar de blend uit bestaat. Lowland grain (duhh) en Highland malt (volgens mij bij Inverhouse vandaan).
  maandag 11 januari 2016 @ 09:13:04 #288
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_159005718
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2016 09:06 schreef Duveldrinker het volgende:
Ja Duvel blijft een lekker biertje, hoewel niet meer zo lekker als vroeger ik heb afgelopen jaar nog wel eens wat verkeerde flesjes gehad, waar het koolzuur beetje eruit leek of waar een ranzige smaak aan zat, door de massaproductie zal er wel eens een foutje insluipen.

Maar ontopic, ik word een beetje ziek van de stijgende prijzen van whisky, is zie letterlijk de prijzen met euro's per maand omhoog gaan bij mij slijterij. Alles wordt ook NAS, op zich kan een NAS best lekker zijn maar ik snap echt niet waarom je instapwhisky 10 jaar oud is en dan vervolgens de duurdere whisky's NAS'en zijn. Talisker bijvoorbeeld 10y, Skye, Storm, Dark Storm wat een onzin zeg. Laphroaig ook 10y, Quarter Cask, Triple Wood, PA, PX bla bla.

Vroeger haalde ik nog wel eens een simpele 12 jarige blend of malt voor 20/25 euro, dan gaat je nu niet meer lukken je zit als snel boven de 30 euro of zelfs al richting de 40. Daarom vond ik deze Glen Talloch 12 echt een prima whisky, 21 euro bij de gall met kortingskaart dus onder de 20 euro. Gewoon met leeftijdsaanduiding en verklaring waar de blend uit bestaat. Lowland grain (duhh) en Highland malt (volgens mij bij Inverhouse vandaan).
Lang leve de firma Boomsma... :P

Maar per saldo weet je dus nog niet wat er precies in zit.
Maakt bij blends ook niet zoveel uit, lijkt me...

En NAS = marketing, in relatie tot vraag en aanbod.
En marketing is geld...
pi_159070259
Ach..ik reken gewoon op 5 jaar bij een NAS dan kan het altijd meevallen, maar flessen ervan kopen ga ik niet doen ik pik af en toe een sample mee wanneer er weer een nieuwe uitkomt.
pi_159071186
Weet zelf niet precies de reden, maar heb gehoord dat het NAS ook komt door de groeiende populariteit van whisky (vooral ook in China) Er is gewoon te weinig voorraad om 12 of 15 jaar oud te gaan bottelen dus word de voorraad die er nu nog van is vooral gebruikt voor blends zonder age statement.

Zie het inderdaad steeds meer. Bijvoorbeeld bij Highland Park met de Ambassador's Choice en Dark Origins. Of Glenlivet waar de Founder's Reserve in de plaats gekomen voor de 12yr.

quote:
99s.gif Op zondag 18 oktober 2015 22:44 schreef CrashO het volgende:

[..]

In wat voor smaakprofiel zoek je hem?
Als peathead heb ik zelf vrijwel altijd wel een fles Finlaggan Old Reserve staan, maar hij is wel erg jong dus de smaak moet je wel liggen :P Maar voor < 20 euro een erg goede deal.
Die heb ik ook aangeschaft inderdaad. Drinkt inderdaad makkelijk weg. Vind Connemara Peated Single Malt ook wel fijn voor die situaties.
  woensdag 13 januari 2016 @ 16:57:47 #291
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_159072391
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 16:00 schreef Sapstengel het volgende:
Weet zelf niet precies de reden, maar heb gehoord dat het NAS ook komt door de groeiende populariteit van whisky (vooral ook in China) Er is gewoon te weinig voorraad om 12 of 15 jaar oud te gaan bottelen dus word de voorraad die er nu nog van is vooral gebruikt voor blends zonder age statement.

Zie het inderdaad steeds meer. Bijvoorbeeld bij Highland Park met de Ambassador's Choice en Dark Origins. Of Glenlivet waar de Founder's Reserve in de plaats gekomen voor de 12yr.
NAS geldt niet zo zeer voor de blends, waar meestal toch voornamelijk jonge whisky's in zitten (en maar weinig 12 jaar of oudere whisky) en er ook vaak geen leeftijd op het label genoemd wordt, maar wat je zegt geldt vooral voor de single malts die je in je laatste zin noemt...
pi_159072700
quote:
1s.gif Op woensdag 13 januari 2016 16:57 schreef MadMaster het volgende:

[..]

NAS geldt niet zo zeer voor de blends, waar meestal toch voornamelijk jonge whisky's in zitten (en maar weinig 12 jaar of oudere whisky) en er ook vaak geen leeftijd op het label genoemd wordt, maar wat je zegt geldt vooral voor de single malts die je in je laatste zin noemt...
Bedankt voor de toelichting ^O^ bij de single malts doen ze het natuurlijk omdat ze anders een Glenlivet 4 moeten uitbrengen en als ze het Founders Reserve noemen klinkt het minder mooi.

En bij blends kun je er natuurlijk vaak al vanuit gaan dat er jongere whiskies doorheen zitten, maar daar is de prijs ook naar.
  woensdag 13 januari 2016 @ 17:16:24 #293
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_159072871
quote:
1s.gif Op woensdag 13 januari 2016 17:09 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Bedankt voor de toelichting ^O^ bij de single malts doen ze het natuurlijk omdat ze anders een Glenlivet 4 moeten uitbrengen en als ze het Founders Reserve noemen klinkt het minder mooi.

En bij blends kun je er natuurlijk vaak al vanuit gaan dat er jongere whiskies doorheen zitten, maar daar is de prijs ook naar.
Precies.
En een Glenlivet 4y klinkt wat shabby voor het vele geld dat ze er voor vragen, dus wordt dat een Glenlivet met een mooie fantasienaam, zonder leeftijdsaanduiding, maar natuurlijk wel exclusief en eenmalig en blablabla. :')
Een NAS dus... :P
  woensdag 13 januari 2016 @ 17:46:56 #294
384590 Studeur
Toen kregen wij ook patat
pi_159073526
Fles Grant's family reserve gehaald, aanbieding van 15 euro voor een liter :')

Moet ik me nu schamen?

Ralfy gaf hem een 85/100 blend mark

Vind hem overigens niet zó. Dit wordt dan maar mn indrinkfles

[ Bericht 12% gewijzigd door Studeur op 13-01-2016 17:52:11 ]
Heeft FOK!verkiring met Klojo120
  woensdag 13 januari 2016 @ 19:07:52 #295
434029 KillemWieft
Freedom is scary, deal with it
pi_159075675
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 20:29 schreef Studeur het volgende:
Als beginnende drinker vandaag een kleintje Cragganmore gehaald op aanraden van de speciaalzaak. Vind hem heerlijk _O_
Hierna durf ik wel eens een andere, wat zwaardere whiskey.
Wat zouden jullie aanraden voor een beginnende drinker die zijn avontuur wil continueren? Liefst wel betaalbaar (10-15 euro voor 200ml)
Caol Ila 12. :)
Proud member of the IDGAF+FU2 community
pi_159076151
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 19:07 schreef KillemWieft het volgende:

[..]

Caol Ila 12. :)
eens, was ook mijn eerste islay en ik geniet er nog altijd van (oké nu even niet, ik moet hem weer een keer halen :))
pi_159078356
Nieuwe aanwinst :)

pi_159088178
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 17:46 schreef Studeur het volgende:
Fles Grant's family reserve gehaald, aanbieding van 15 euro voor een liter :')

Moet ik me nu schamen?

Ralfy gaf hem een 85/100 blend mark

Vind hem overigens niet zó. Dit wordt dan maar mn indrinkfles
Ik ben het een keer oneens met Ralfy, daar mogen wat mij betreft flink wat punten vanaf.

quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 19:07 schreef KillemWieft het volgende:

[..]

Caol Ila 12. :)
Goede, erg lekker. Wordt ook verkocht in kleinere flesjes (20cl). Zelfde geldt voor Talisker 10yo hierboven genoemd, al zou ik de Caol Ila 12yo aanraden.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_159088208
Ik heb trouwens gehoord dat ze de Talisker 10yo wilden vervangen door een NAS. Ze zouden toch niet durven?
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
  donderdag 14 januari 2016 @ 07:30:04 #300
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_159202886
Talisker 10 gaat eruit, heel langzaam komen er allemaal nassen. Laphroaig idem.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')