Net zoals een computerprogramma niet hetzelfde is als een computer.quote:Op zondag 10 mei 2015 09:18 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk is je bewustzijn niet hetzelfde als je lichaam. Het een komt voort uit het ander.
Dat dus.quote:Op zondag 10 mei 2015 11:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Net zoals een computerprogramma niet hetzelde is als een computer.
Zonder computer echter geen computerprogramma, tenzij je gelooft dat computerprogramma's ook buiten computers kunnen bestaan.
Nou is dat een beetje flauw, want dat ligt besloten in de definitie van computerprogramma. Algoritmes waren er wel al voor de computer. En je kun in een gedistribueerd systeem best spreken van het programma dat buiten de computer bestaat.quote:Op zondag 10 mei 2015 11:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Net zoals een computerprogramma niet hetzelfde is als een computer.
Zonder computer echter geen computerprogramma, tenzij je gelooft dat computerprogramma's ook buiten computers kunnen bestaan.
Precies, ik geloof dat mensen geprogrammeerd zijn. Een soort biologische machines, zonder vrije wil, die een biologisch vooraf afgesteld programma aflopen. Generatie op generatie, zoals met alle diersoorten het geval is. Ik zie echt geen enkele reden voor het bestaan van een leven na de dood, behalve ijdele hoop.quote:Op zondag 10 mei 2015 14:28 schreef Perrin het volgende:
Maar een computerprogramna heeft ook allerlei eigenschappen die een computer niet heeft.
En als je in de computer kijkt wat er gebeurt als je bijv een flightsim speelt, dan zie je ook alleen razendsnel veranderende elektrische verschijnselen.
Er zijn iig veel parallellen met de menselijke geest en het brein.
Maar eigenlijk is het redelijk maf dat er zo'n vergelijking nodig is, aangezien allang duidelijk is dat het bewustzijn een product van de hersenen is. Dan kun je wel anders geloven, maar wat mij betreft is dat idioterie uit dezelfde categorie als jongeaardecreationsime. Leuk dat mensen het geloven, maar je hoeft het absoluut niet serieus te nemen.quote:Op zondag 10 mei 2015 14:28 schreef Perrin het volgende:
Maar een computerprogramna heeft ook allerlei eigenschappen die een computer niet heeft.
En als je in de computer kijkt wat er gebeurt als je bijv een flightsim speelt, dan zie je ook alleen razendsnel veranderende elektrische verschijnselen.
Er zijn iig veel parallellen met de menselijke geest en het brein.
Klopt. Ik bedoel 'waarschijnlijk' ook niet in statistische zin. Misschien is plausibel een beter woord.quote:Op zaterdag 9 mei 2015 23:05 schreef speknek het volgende:
Ik ben het niet zo eens met JerryWesterbys gebruik van het woord waarschijnlijk, wat me in het gangbare gebruik een wetenschappelijk empirische en dus materialistische uitspraak lijkt, maar verder zie ik niet veel mis met zijn argument. Het is een grondslagen probleem. Die Welt ist alles was der Fall ist, is een metafysische uitspraak en kan daarom niet geverifieerd worden.
Dat laatste is een mooi trucje maar werkt helaas niet. Alleen maar omdat iets niet wordt uitgesloten door wetenschappelijke feiten betekent niet meteen dat het plausibel is. En dat een bepaalde hypothese completer is spreekt niet in zijn voordeel. Dat is simpelweg een variatie op de god of the gaps.quote:Op zondag 10 mei 2015 17:46 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Klopt. Ik bedoel 'waarschijnlijk' ook niet in statistische zin. Misschien is plausibel een beter woord.
Wat ik bedoel is dat ik vind dat het ene paradigma veel geschikter en adequater is dan het andere om te begrijpen hoe de werkelijkheid in elkaar zit. Kort gezegd omdat het completer is, en in overeenstemming met alle wetenschappelijke feiten.
Bij reincarnatie, als het waar zou zijn, spelen enkele practische problemen.quote:Op zondag 10 mei 2015 03:17 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Reïncarnatie van lichaam op lichaam?
[..]
Het bestaan van een ziel en het bestaan van een vrije wil lijken me niet hetzelfde.
[..]
Tsja, dat is gewoon niet zo hoor. Anders zou het wel groot nieuws geweest zijn denk je niet? Er zouden Nobelprijzen zijn uitgereikt.quote:Op zondag 10 mei 2015 16:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
... aangezien allang duidelijk is dat het bewustzijn een product van de hersenen is.
Nee, 'god of the gaps' verklaringen spelen zich af binnen een materialistisch paradigma. Waar het hier om gaat is dat we het paradigma veranderen.quote:Op zondag 10 mei 2015 17:52 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat laatste is een mooi trucje maar werkt helaas niet. Alleen maar omdat iets niet wordt uitgesloten door wetenschappelijke feiten betekent niet meteen dat het plausibel is. En dat een bepaalde hypothese completer is spreekt niet in zijn voordeel. Dat is simpelweg een variatie op de god of the gaps.
Nee, die twee hebben niets met elkaar te maken.quote:Op zondag 10 mei 2015 19:18 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Nee, 'god of the gaps' verklaringen spelen zich af binnen een materialistisch paradigma.
Nee. Maar bevraag maar eens een neuroloog over hersengebieden en hun effecten op het bewustzijn.quote:Op zondag 10 mei 2015 19:09 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Tsja, dat is gewoon niet zo hoor. Anders zou het wel groot nieuws geweest zijn denk je niet? Er zouden Nobelprijzen zijn uitgereikt.
Precies en dat doen we met wetenschap, niet met god of the gaps.quote:Op zondag 10 mei 2015 19:18 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Nee, 'god of the gaps' verklaringen spelen zich af binnen een materialistisch paradigma. Waar het hier om gaat is dat we het paradigma veranderen.
Maakt niks uit. Het gaat hier om een voortbestaan, oftewel bewustzijn, zonder fysiek.quote:Op zondag 10 mei 2015 19:35 schreef Jigzoz het volgende:
Nee. Maar bevraag maar eens een neuroloog over hersengebieden en hun effecten op het bewustzijn.
Dan komt Jerry weer met de qualia. Dat de subjectieve ervaring niet te meten is en niet geproduceerd kan worden door een brein oid.quote:Op zondag 10 mei 2015 19:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee. Maar bevraag maar eens een neuroloog over hersengebieden en hun effecten op het bewustzijn.
Precies, zo zie ik dat ook. Het wordt steeds onwaarschijnlijker dat het bewustzijn buiten het brein bestaat, maar als je dat wel wilt geloven moet je een flinke gedachtesprong maken en een leap of faith maken. Je zou bijvoorbeeld kunnen opperen dat ons hele idee van de werkelijkheid een illusie is en fundamenteel anders moet zijn, zoals dat "bewustzijn" de basis en de oorsprong van het bestaan is. Mind als oorsprong van het universum in plaats van matter.quote:Op zondag 10 mei 2015 20:14 schreef Perrin het volgende:
Dat wordt er niet iig plausibeler op naarmate steeds duidelijker wordt hoe nauw verbonden de verschillende mentale functies die we toekennen aan het begrip bewustzijn zijn met onze hersenenactiviteit.
Ik heb iemand (ik geloof Jappie) iets zien schrijven over dat alles een soort bewustzijn moet hebben omdat er anders geen verandering kan plaats vinden, geen actie-reactie. Dus als je bijvoorbeeld kijkt naar de evolutie en het gedrag van dieren, dan zit daar een soort doelmatigheid in. Alsof er een onderliggende drijvende kracht is. Die onderliggende kracht van alles wat plaatsvindt in het universum zou dan "bewustzijn" zijn, maar je kunt het ook god noemen.quote:
En dat bewustzijn bestaat dankzij de hersenen. Heb je redenen om anders te denken, ik ben er enorm benieuwd naar.quote:Op zondag 10 mei 2015 19:58 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Maakt niks uit. Het gaat hier om een voortbestaan, oftewel bewustzijn, zonder fysiek.
Ja ons bewustzijn is natuurlijk het product van onze hersenen, maar het oer-bewustzijn of het fundamentele bewustzijn waar ik het hier over heb is van een totaal andere orde.quote:Op zondag 10 mei 2015 20:33 schreef Perrin het volgende:
Dat is wel heel wat anders dan hoe ikzelf mijn eigen bewustzijn ervaar. Een behoorlijke verruiming van het begrip 'bewustzijn' iig.
Vraag blijft dus of er eigenlijk wel reden is om een alternatief daarvoor mogelijk te achten.quote:Op zondag 10 mei 2015 20:46 schreef Libertarisch het volgende:
Ach dit zijn een paar gedachtespinsels die ik heb gehad als alternatief voor het zeer voor de hand liggende idee dat geen hersenactiviteit=game over
Die doelmatigheid plakken wij er zelf op. Ik kan iig geen voorbeeld bedenken dat suggereert dat een bewustzijn sturing geeft aan evolutie.quote:Op zondag 10 mei 2015 20:31 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik heb iemand (ik geloof Jappie) iets zien schrijven over dat alles een soort bewustzijn moet hebben omdat er anders geen verandering kan plaats vinden, geen actie-reactie. Dus als je bijvoorbeeld kijkt naar de evolutie en het gedrag van dieren, dan zit daar een soort doelmatigheid in. Alsof er een onderliggende drijvende kracht is. Die onderliggende kracht van alles wat plaatsvindt in het universum zou dan "bewustzijn" zijn, maar je kunt het ook god noemen.
Zelfs actie-reactie is een illusie; de werkelijkheid is één grote Actie, wat men in het boeddhisme karma noemt.quote:Op zondag 10 mei 2015 20:46 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja ons bewustzijn is natuurlijk het product van onze hersenen, maar het oer-bewustzijn of het fundamentele bewustzijn waar ik het hier over heb is van een totaal andere orde.
Wat ook wel een interessant idee is, is dat het ego een illusie is. Omdat wij allemaal uit dezelfde fundamentele deeltjes bestaan en er nooit energie verloren gaat bestaat de dood niet echt, er bestaat alleen verandering.
Ach dit zijn een paar gedachtespinsels die ik heb gehad als alternatief voor het zeer voor de hand liggende idee dat geen hersenactiviteit=game over
Goede vraag, ik denk van wel.quote:Op zondag 10 mei 2015 20:50 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Vraag blijft dus of er eigenlijk wel reden is om een alternatief daarvoor mogelijk te achten.
Of er bewustzijn buiten het brein bestaat, zou ik niet weten. Maar we hebben het hier over reïncarnatie. Dus dan is er sprake van incarnatie. Op het moment van geïncarneerd zijn, ben je tijdelijk in een lichaam, met alles wat daarbij hoort. De hersenen spelen daarin een belangrijke rol uiteraard; zolang je bent geïncarneerd is dat je fysieke bewustzijnsregelaar zeg maar. Maar of er aanwijzingen zijn dat er ook bewustzijn kan zijn indien iemand z'n lichaam zeg maar heeft verlaten, oftewel (klinisch) dood is... wat mij betreft wel. We moeten als het daar op aankomt denk ik kijken naar de bijna-dood-ervaringen en het terrein van pim van lommel. Op het moment van een 'flat line' heeft men in ieder geval bewustzijn buiten zijn lichaam ervaren en men heeft soms zichzelf zien liggen op de operatietafel en wisten vaak dingen van hun periode waarin ze er eigenlijk niet meer waren, die ze eigenlijk zouden moeten kunnen weten. Dus wat mij betreft zijn die aanwijzingen wel.quote:Op zondag 10 mei 2015 20:26 schreef Libertarisch het volgende:
Precies, zo zie ik dat ook. Het wordt steeds onwaarschijnlijker dat het bewustzijn buiten het brein bestaat, maar als je dat wel wilt geloven moet je een flinke gedachtesprong maken en een leap of faith maken. Je zou bijvoorbeeld kunnen opperen dat ons hele idee van de werkelijkheid een illusie is en fundamenteel anders moet zijn, zoals dat "bewustzijn" de basis en de oorsprong van het bestaan is. Mind als oorsprong van het universum in plaats van matter.
Zoals Newton al zei: ' to determine by what modes or actions light produceth in our minds the phantasm of colour is not so easie.'.quote:Op zondag 10 mei 2015 20:26 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dan komt Jerry weer met de qualia. Dat de subjectieve ervaring niet te meten is en niet geproduceerd kan worden door een brein oid.
Het bewustzijn heeft geen locatie. Het zit niet in een brein. Het brein verschijnt in ons bewustzijn.quote:Precies, zo zie ik dat ook. Het wordt steeds onwaarschijnlijker dat het bewustzijn buiten het brein bestaat, maar als je dat wel wilt geloven moet je een flinke gedachtesprong maken en een leap of faith maken. Je zou bijvoorbeeld kunnen opperen dat ons hele idee van de werkelijkheid een illusie is en fundamenteel anders moet zijn, zoals dat "bewustzijn" de basis en de oorsprong van het bestaan is. Mind als oorsprong van het universum in plaats van matter.
Klinkt als de Wil van Schopenhauer. Maar die was atheist dus noemde het niet God.quote:Op zondag 10 mei 2015 20:31 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik heb iemand (ik geloof Jappie) iets zien schrijven over dat alles een soort bewustzijn moet hebben omdat er anders geen verandering kan plaats vinden, geen actie-reactie. Dus als je bijvoorbeeld kijkt naar de evolutie en het gedrag van dieren, dan zit daar een soort doelmatigheid in. Alsof er een onderliggende drijvende kracht is. Die onderliggende kracht van alles wat plaatsvindt in het universum zou dan "bewustzijn" zijn, maar je kunt het ook god noemen.
Dat is ten eerste onwaarschijnlijk en ten tweede niet te bewijzen.quote:Op zondag 10 mei 2015 21:44 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Zoals Newton al zei: ' to determine by what modes or actions light produceth in our minds the phantasm of colour is not so easie.'.
[..]
Het bewustzijn heeft geen locatie. Het zit niet in een brein.
Dat is waar, de meeste gebeurtenissen in het universum lijken zuiver willekeurig te zijn. Ik bedoel met drijvende kracht eigenlijk überhaupt het bestaan van actie-reactie in het universum, of als je wilt, Actie zoals jij het noemt. Het universum is niet statisch, dus er is een soort kracht die verandering brengt.quote:Op zondag 10 mei 2015 20:52 schreef Gray het volgende:
[..]
Die doelmatigheid plakken wij er zelf op. Ik kan iig geen voorbeeld bedenken dat suggereert dat een bewustzijn sturing geeft aan evolutie.
Kun je dit verder toelichten en onderbouwen? Ik ben nieuwsgierig.quote:Op zondag 10 mei 2015 20:52 schreef Gray het volgende:
Zelfs actie-reactie is een illusie; de werkelijkheid is één grote Actie, wat men in het boeddhisme karma noemt.
Dat hij over bepaalde zaken achterlijke standpunten innam betekent natuurlijk nog niet dat al zijn uitspreken over metafysische zaken onzinnig zijn, je moet elke uitspraak op zich beoordelen en niet van tevoren neersabelen vind ik. Hij was natuurlijk wel een intelligente man.quote:Op zondag 10 mei 2015 22:13 schreef Molurus het volgende:
Newton, de man die het idee dat het zonnestelsel wordt bestuurd door goden baseerde op het feit dat hij er niet in slaagde om de banen van planeten te berekenen.
De waarde van zijn uitspraken over zaken die hij niet begreep lijkt mij zeer beperkt.
En dat is nog het minst lijpe aan die man.quote:Op zondag 10 mei 2015 22:13 schreef Molurus het volgende:
Newton, de man die het idee dat het zonnestelsel wordt bestuurd door goden baseerde op het feit dat hij er niet in slaagde om de banen van planeten te berekenen.
De waarde van zijn uitspraken over zaken die hij niet begreep lijkt mij zeer beperkt.
Daarom beperk ik mijn kritiek op hem tot zijn uitspraken over zaken die hij niet begreep.quote:Op zondag 10 mei 2015 22:19 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat hij over bepaalde zaken achterlijke standpunten innam betekent natuurlijk nog niet dat al zijn uitspreken over metafysische zaken onzinnig zijn, je moet elke uitspraak op zich beoordelen en niet van tevoren neersabelen vind ik. Hij was natuurlijk wel een intelligente man.
Yep. Hoewel het onmiskenbaar een briljante man was had hij toch wel een aantal zeer idiote trekjes.quote:Op zondag 10 mei 2015 22:20 schreef Gray het volgende:
[..]
En dat is nog het minst lijpe aan die man.
Lekker excentriek.quote:Op zondag 10 mei 2015 22:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Yep. Hoewel het onmiskenbaar een briljante man was had hij toch wel een aantal zeer idiote trekjes.
Ja, er is dus tussen de twee stoffelijke bestanen sprake van een een onstoffelijk bestaan en dus ook van een onstoffelijke wereld. Maar daarvan zijn we vrijwel alles vergeten.quote:Op zondag 10 mei 2015 18:52 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Bij reincarnatie, als het waar zou zijn, spelen enkele practische problemen.
Bij reincarnatie kan er sprake zijn van een onafhankelijke geest, maar als er sprake is van één wereld dan zal het niet zo zijn dat een geest tussen sterven en opnieuw geboren worden rondzweeft.
Er komt dus veel meer bij kijken.
Mwa, dat valt wel mee.quote:Daarbij zitten we nog met het bevolkingsprobleem.
Vroeger waren er veel minder mensen op aarde. Nu hebben we te maken met een veelvoud, waar komen die geesten dan vandaan.
Ook hier zijn diverse theorieën mogelijk:
- Als we uitgaan van de boedhistische leer zou een geest best wel eens niet op zichzelf kunnen staan, dus kan de energie zich splitsen
- Leven op andere planeten, zodat er "gedeeld" wordt.
- of dit is hèt argument dat reincarnatie flauwekul is.
Niet bepaald, ik heb geen geldig tegenargument gezien, enkel onbegrip voor het argument.quote:Op zondag 10 mei 2015 09:18 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Er is inmiddels al een miljard keer aangetoond dat dat mantra van je totale onzin is. Het slaat echt helemaal nergens op. Nee, natuurlijk is je bewustzijn niet hetzelfde als je lichaam. Het een komt voort uit het ander.
Non-argumenten vragen dan ook niet om tegenargumenten.quote:Op maandag 11 mei 2015 09:07 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Niet bepaald, ik heb geen geldig tegenargument gezien, enkel onbegrip voor het argument.
Ik kan in logische zin bestaan zonder mijn lichaam, en mijn lichaam zonder mij. (i.e. een ander lichaam hebben) Het heeft weinig zin om het hele argument weer te herhalen, dus dat zal ik dan ook laten.quote:Op zondag 10 mei 2015 11:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Welke eigenschappen heb jij dan die je lichaam niet heeft, en andersom?
Je hebt dan ook geen keuze om op dit topic te reageren, en in wat je morgen gaat eten? i.e. dat je enkel de illusie van keuze heb?quote:Op zondag 10 mei 2015 14:59 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Precies, ik geloof dat mensen geprogrammeerd zijn. Een soort biologische machines, zonder vrije wil, die een biologisch vooraf afgesteld programma aflopen. Generatie op generatie, zoals met alle diersoorten het geval is. Ik zie echt geen enkele reden voor het bestaan van een leven na de dood, behalve ijdele hoop.
Niet echt, de meeste discussies op dit vlak lopen spaak omdat er vanuit verschillende paradigma's wordt gestart. Dit zorgt voor een hoop onbegrip omdat de problemen vanuit een andere invalshoek worden geformuleerd.quote:Op maandag 11 mei 2015 09:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Non-argumenten vragen dan ook niet om tegenargumenten.
Er was geen argument.quote:Op maandag 11 mei 2015 09:07 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Niet bepaald, ik heb geen geldig tegenargument gezien, enkel onbegrip voor het argument.
Oh ja, ik was even vergeten dat jij een enorm strakke plasser krijgt van willekeurige reïficatie.quote:Op maandag 11 mei 2015 09:09 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik kan in logische zin bestaan zonder mijn lichaam, en mijn lichaam zonder mij. (i.e. een ander lichaam hebben) Het heeft weinig zin om het hele argument weer te herhalen, dus dat zal ik dan ook laten.
Als je karma als een rivier zou zien, dan kan je wel een denkbeeldige lijn trekken tussen de golven, als het streepje tussen actie-reactie, maar de rivier blijft een geheel.quote:Op zondag 10 mei 2015 22:18 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat is waar, de meeste gebeurtenissen in het universum lijken zuiver willekeurig te zijn. Ik bedoel met drijvende kracht eigenlijk überhaupt het bestaan van actie-reactie in het universum, of als je wilt, Actie zoals jij het noemt. Het universum is niet statisch, dus er is een soort kracht die verandering brengt.
[..]
Kun je dit verder toelichten en onderbouwen? Ik ben nieuwsgierig.
Precies, dat is het idee. Het gevolg van deze stelling is dat mensen inderdaad een soort 'robots' zijn.quote:Op maandag 11 mei 2015 09:11 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je hebt dan ook geen keuze om op dit topic te reageren, en in wat je morgen gaat eten? i.e. dat je enkel de illusie van keuze heb?
Dat is een mooie beeldspraak. Ik geloof ook dat het hele bestaan/universum een verbonden geheel is en dat alles 1 is, en dat dit alles geen begin of einde heeft.quote:Op maandag 11 mei 2015 13:13 schreef Gray het volgende:
[..]
Als je karma als een rivier zou zien, dan kan je wel een denkbeeldige lijn trekken tussen de golven, als het streepje tussen actie-reactie, maar de rivier blijft een geheel.
Ok, laten we het praktisch houden. Even een voorbeeld.quote:Op maandag 11 mei 2015 14:59 schreef Molurus het volgende:
Sowieso vind ik het wat eigenaardig om dingen zoals keuze, bewustzijn, etc een 'illusie' te noemen.
Ten eerste zie ik niet helemaal hoe dat een argument is voor wat dan ook. Het idee lijkt te zijn dat als je stelt dat keuze in een bepaalde interpretatie daarvan een illusie is, dat dat er dan voor zou pleiten om een andere interpretatie te kiezen. Zouden wij ons niet gewoon moeten afvragen wat waar is, en niet wat wij wenselijk vinden?
Ten tweede: als deze zaken illusies zijn, waar zijn het dan eigenlijk illusies van? Normaalgesproken hebben illusies reele tegenhangers. "Je denkt dat je een oase ziet, maar feitelijk is het een luchtspiegeling, een illusie van een oase". Etc. Wat zijn de feitelijke tegenhangers van de illusies van keuze en bewustzijn? Die zijn er niet. En dan is het betekenisloos om ze illusies te noemen.
"Could have done otherwise" is inderdaad in de rechtsspraak een belangrijk element. Je kunt iemand niet aansprakelijk houden voor iets waar hij zelf geen keuze in had.quote:Op maandag 11 mei 2015 15:23 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ok, laten we het praktisch houden. Even een voorbeeld.
Als een psychopaat een moord pleegt, was het dan zijn 'vrije' keuze om die moord te plegen? Sommige serie moordenaars hebben uitgelegd dat zij een ontzettend sterke drang voelden om te moorden, wat gecombineerd met een totaal gebrek aan empathie heeft geleid tot het moordende gedrag. Maar je kunt er niet voor kiezen om wel of geen psychopaat te zijn, of om wel of geen moordlustige gevoelens te hebben.
Wanneer mensen over een moordenaar horen zijn zij geneigd te denken "maar hij koos er voor" en dat is dus een illusie, wat mij betreft.
Ik heb eerder het voorbeeld gegeven van seksualiteit. Vroeger dacht men dat je er voor koos homoseksueel te zijn, nu weten we dat het aangeboren is.
Het is belangrijk om een onderscheid aan te brengen in waar wij wel en geen vrijheid in hebben.
Je hebt altijd de vrijheid van je geweten. Die is op geen enkele manier afhankelijk of gedwongen. Niemand kan jou dwingen om bepaalde dingen goed of niet goed te vinden.quote:Op maandag 11 mei 2015 15:23 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ok, laten we het praktisch houden. Even een voorbeeld.
Als een psychopaat een moord pleegt, was het dan zijn 'vrije' keuze om die moord te plegen? Sommige serie moordenaars hebben uitgelegd dat zij een ontzettend sterke drang voelden om te moorden, wat gecombineerd met een totaal gebrek aan empathie heeft geleid tot het moordende gedrag. Maar je kunt er niet voor kiezen om wel of geen psychopaat te zijn, of om wel of geen moordlustige gevoelens te hebben.
Wanneer mensen over een moordenaar horen zijn zij geneigd te denken "maar hij koos er voor" en dat is dus een illusie, wat mij betreft.
Ik heb eerder het voorbeeld gegeven van seksualiteit. Vroeger dacht men dat je er voor koos homoseksueel te zijn, nu weten we dat het aangeboren is.
Het is belangrijk om een onderscheid aan te brengen in waar wij wel en geen vrijheid in hebben.
Maar kun je ervoor kiezen om iets goed of slecht te vinden? Dat is maar zeer de vraag.quote:Op maandag 11 mei 2015 15:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je hebt altijd de vrijheid van je geweten. Die is op geen enkele manier afhankelijk of gedwongen. Niemand kan jou dwingen om bepaalde dingen goed of niet goed te vinden.
Ja, als iemand een pistool op mijn hoofd zet en mij opdraagt een moord te plegen dan is die moord in principe niet mijn schuld, of dan is dat minstens een flinke verzachtende omstandigheid.quote:Op maandag 11 mei 2015 15:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Could have done otherwise" is inderdaad in de rechtsspraak een belangrijk element. Je kunt iemand niet aansprakelijk houden voor iets waar hij zelf geen keuze in had.
Je moet daar echter wel een onderscheid maken:
1) had iemand anders kunnen handelen in de context waarin die persoon zich bevond? Anders gezegd: werd de persoon gedwongen door zijn omgeving, of had hij in principe de mogelijkheid om een andere keuze te maken? Dit betreft dus een externe, omgevingsafhankelijke vrijheid.
Nou ja, toerekeningsvatbaarheid is natuurlijk wel interessant. Stel, iemand heeft een psychose en is tijdelijk niet toerekeningsvatbaar en pleegt dan een moord. En diegene heeft na het uitwerken van de psychose enorme spijt. Dan denk ik dat er wel degelijk rekening wordt gehouden met die factor. Er was ook een voorbeeld van een normale vent die aan de antidepressiva ging en dat had zo'n vreemde reactie opgeleverd in zijn brein dat hij extreem gewelddadig werd. Dat is nog een voorbeeld van een verzachtende omstandigheid.quote:Op maandag 11 mei 2015 15:36 schreef Molurus het volgende:
2) had de persoon de keuze om iemand anders te zijn dan wie hij was, of andere behoeftes en impulsen te hebben dan degene die hij had? Die betreft een interne vrijheid die niets te maken heeft met de omgeving.
In mijn beleving gaat keuzevrijheid in juridische termen uitsluitend over 1), en niet over 2). De tweede is zelfs niet coherent, omdat daarmee naar de persoon zelf wordt verwezen. Ofwel "kan datgene dat kiest ervoor kiezen om iets anders te zijn?" Nee, natuurlijk niet. Maar dat is ook niet relevant, ieg niet juridisch relevant.
Ok. Hoe zie je dan het afwegingsproces wat mensen regelmatig maken? Eet ik vandaag spruitjes, of zal ik toch voor de makkelijke pizza gaan? En de manier waarop ze eventueel in dit proces beïnvloed kunnen worden door anderen?quote:Op maandag 11 mei 2015 14:25 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Precies, dat is het idee. Het gevolg van deze stelling is dat mensen inderdaad een soort 'robots' zijn.
Maar in de praktijk maakt het niet echt uit, want of je nou wel of niet een 'vrije wil' hebt (wat dat ook moge zijn), je hebt als mens de cognitieve vaardigheden om veranderingen in je gedrag aan te brengen, om te leren van fouten, om te rationaliseren en om toekomstplannen te maken.
Dan kan een neurowetenschapper aantonen dat je acties het gevolg zijn van je karakter, dat het gevolg is van je hersenstructuur, maar je hebt nog steeds deze vrijheden die (neurologisch minder ontwikkelde) dieren niet hebben.
Maar een volledig vrije wil kan voor geen enkele entiteit bestaan, omdat elke actie het gevolg is van inherente voorkeuren van die entiteit, daarom is het misschien handig om een ander idee van vrije wil aan te houden.
Ja, in de zin dat niets of niemand jou kan dwingen iets goed of slecht te vinden. Je bent altijd 100% vrij in het bepalen wat je wel of niet goed vindt.quote:Op maandag 11 mei 2015 15:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar kun je ervoor kiezen om iets goed of slecht te vinden? Dat is maar zeer de vraag.
Maar je kunt er niet voor kiezen of je wel of geen empathisch vermogen hebt of wel of geen vermogen voor schuldgevoel hebt.quote:Op maandag 11 mei 2015 15:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, in de zin dat niets of niemand jou kan dwingen iets goed of slecht te vinden. Je bent altijd 100% vrij in het bepalen wat je wel of niet goed vindt.
Je bent niet vrij in de zin dat je niet kunt garanderen dat je perfecte informatie hebt. Maar dan moet je aannemen dat er perfecte informatie is, en die perfecte informatie insinueert een objectief idee van goed en slecht en dat is er per definitie niet - waardeoordelen zijn namelijk altijd subjectief.
Dit is een zeer lastig punt om uit te leggen en is ook een beetje gebonden aan interpretatie dus ik waag me daar nu in dit topic niet aan.quote:Op maandag 11 mei 2015 15:46 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ok. Hoe zie je dan het afwegingsproces wat mensen regelmatig maken? Eet ik vandaag spruitjes, of zal ik toch voor de makkelijke pizza gaan? En de manier waarop ze eventueel in dit proces beïnvloed kunnen worden door anderen?
Wat mij betreft volgt niet automatisch dat als iemands persoonlijkheid iemands keuze 'beperkt' (is niet een werkelijke beperking) is, dat de keuze dan ook al van te voren vaststaat. Dit is alleen het geval als je vanuit een deterministisch perspectief gaat kijken.
Dan ga je ervan uit dat zij iets 'goed' vinden wat 'slecht' is, wat alleen mogelijk is als er een objectief idee van 'goed' en 'slecht' is. Zij hebben op ieder moment de volledige vrijheid om moord goed te vinden. Er is niemand die dat hun kan ontzeggen.quote:Op maandag 11 mei 2015 15:53 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Maar je kunt er niet voor kiezen of je wel of geen empathisch vermogen hebt of wel of geen vermogen voor schuldgevoel hebt.
Als je deze beiden mist is het heel lastig om iets "slecht" te vinden. Vandaar dat sommige mensen in staat zijn dingen te doen die voor 'normale' mensen onbegrijpelijk zijn.
Ja, dat ben ik met je eens. Ik geloof overigens ook dat 'goed' en 'slecht' per definitie subjectieve begrippen zijn.quote:Op maandag 11 mei 2015 15:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dan ga je ervan uit dat zij iets 'goed' vinden wat 'slecht' is, wat alleen mogelijk is als er een objectief idee van 'goed' en 'slecht' is. Zij hebben op ieder moment de volledige vrijheid om moord goed te vinden. Er is niemand die dat hun kan ontzeggen.
Goeie. Kan niet anders zeggen. Hier is over nagedacht.quote:Op maandag 11 mei 2015 14:59 schreef Molurus het volgende:
Sowieso vind ik het wat eigenaardig om dingen zoals keuze, bewustzijn, etc een 'illusie' te noemen.
Ten eerste zie ik niet helemaal hoe dat een argument is voor wat dan ook. Het idee lijkt te zijn dat als je stelt dat keuze in een bepaalde interpretatie daarvan een illusie is, dat dat er dan voor zou pleiten om een andere interpretatie te kiezen. Zouden wij ons niet gewoon moeten afvragen wat waar is, en niet wat wij wenselijk vinden?
Ten tweede: als deze zaken illusies zijn, waar zijn het dan eigenlijk illusies van? Normaalgesproken hebben illusies reele tegenhangers. "Je denkt dat je een oase ziet, maar feitelijk is het een luchtspiegeling, een illusie van een oase". Etc. Wat zijn de feitelijke tegenhangers van de illusies van keuze en bewustzijn? Die zijn er niet. En dan is het betekenisloos om ze illusies te noemen.
Je klinkt nu een beetje als Murv..."objectief goed en slecht kan niet bestaan omdat het evident is dat waardeoordelen altijd subjectief zijn."quote:Op maandag 11 mei 2015 15:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, in de zin dat niets of niemand jou kan dwingen iets goed of slecht te vinden. Je bent altijd 100% vrij in het bepalen wat je wel of niet goed vindt.
Je bent niet vrij in de zin dat je niet kunt garanderen dat je perfecte informatie hebt. Maar dan moet je aannemen dat er perfecte informatie is, en die perfecte informatie insinueert een objectief idee van goed en slecht en dat is er per definitie niet - waardeoordelen zijn namelijk altijd subjectief.
Mijn dank.quote:Op maandag 11 mei 2015 19:37 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Goeie. Kan niet anders zeggen. Hier is over nagedacht.
Het is goed dat verschillende verklaringen eens worden overdacht.quote:
Japy pls.quote:Op maandag 11 mei 2015 19:49 schreef Jappie het volgende:
[..]
Je klinkt nu een beetje als Murv..."objectief goed en slecht kan niet bestaan omdat het evident is dat waardeoordelen altijd subjectief zijn."
Er gaan hier meerdere dingen mis als je het mij vraagt.
a) objectieve informatie is als begrip per definitie niet gelijk aan subjectieve informatie
b) waarom zou er geen objectief idee van goed en kwaad kunnen bestaan ?
c) Is garantie wel een noodzakelijke voorwaarde om objectief goed en kwaad te kunnen kennen?
Bovendien ben je iig in een causale wereld absoluut niet vrij om ook maar iets te kunnen veranderen aan wat je ergens van vind. Om daar vanuit de causaliteit te kunnen komen moet je minimaal de aanname doen dat bewustzijn een fenomeen is wat los kan staan van causaliteit.
Je daarvan bewust zijn is toch wel een vereiste als je claimt dat bewustzijn veroorzaakt wordt door zintuiglijke waarneming of anders gezegd "het proces". Zodra je dit gaat negeren dan introduceer je zelf dualiteit.
Je reactie is leuk maar geen ontkrachting van mijn punten..weerleg ze maar gewoon een voor een aan de hand van argumentatie en dus niet simpelweg de zelfde stelling herhalen. Ik heb er geen enkel probleem mee als je punt a,b en c weerlegt aan de hand van argumentatie maar wat je nu doet is hetzelfde wat je Murv verwijt.quote:Op maandag 11 mei 2015 20:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Japy pls.
Het is onmogelijk het mechaniek van de wereld perfect te kennen. Ik introduceer dus geen dualiteit, ik introduceer algemeen geaccepteerde grenzen aan onze kennis. Bewustzijn staat niet los van de causaliteit. Het is daar net zo goed aan onderhevig. Maar er is een verschil tussen het theoretische fysische niveau dat we nooit zullen kennen, en het praktische menselijke niveau. Opnieuw geen dualiteit, maar een gevolg van onze inherent imperfecte kennis. En waardeoordelen zijn per definitie subjectief omdat de definitie van een waardeoordeel altijd subjectiviteit inhoudt.
Ah zoiets als de stelling dat een almachtig wezen geen steen kan tillen die te zwaar voor hem is..zoiets bedoel je toch ?quote:Op maandag 11 mei 2015 20:17 schreef Molurus het volgende:
Non-argumenten behoeven geen tegenargumenten.
"Ridicule is the only weapon that can be used against unintelligible propositions. Ideas must be distinct before reason can act upon them."
Met een tautologie kun je weinig anders dan 'm herhalen. Die kun je niet verder beargumenteren. Maar als je per se wilt:quote:Op maandag 11 mei 2015 20:12 schreef Jappie het volgende:
[..]
Je reactie is leuk maar geen ontkrachting van mijn punten..weerleg ze maar gewoon een voor een aan de hand van argumentatie en dus niet simpelweg de zelfde stelling herhalen. Ik heb er geen enkel probleem mee als je punt a,b en c weerlegt aan de hand van argumentatie maar wat je nu doet is hetzelfde wat je Murv verwijt.
Eens. Geen idee hoe dit iets zou moeten weerleggen. Deze stelling is hetzelfde als: "Rond is per definitie niet gelijk aan niet-rond." Tenzij je P=-P wilt gaan bewijzen, weerlegt dat niets.quote:a) objectieve informatie is als begrip per definitie niet gelijk aan subjectieve informatie
Omdat 'goed' en 'kwaad' waardeoordelen zijn, en waardeoordelen worden gedefinieerd als subjectief. Ze zijn dus per definitie subjectief. Dat is een tautologie. Net zoals een cirkel 360° is omdat we een cirkel definiëren als 360°. Dat valt niet verder te onderbouwen.quote:b) waarom zou er geen objectief idee van goed en kwaad kunnen bestaan ?
Ligt eraan wat je daarmee bedoelt. Verondersteld dat er zoiets bestaat, kun je de juiste criteria hanteren zonder gegarandeerd juist te zijn. Zelfs een stilstaande klok staat tweemaal per dag stil. Maar zolang je geen garantie hebt, zijn je opvattingen geen haar meer waard dan die van een ander.quote:c) Is garantie wel een noodzakelijke voorwaarde om objectief goed en kwaad te kunnen kennen?
Op een theoretisch vlak niet. Maar aangezien we het theoretische vlak a priori niet kunnen kennen, moeten we op praktisch vlak kijken. Daar blijk je wel degelijk een zekere keuzevrijheid te hebben.quote:Bovendien ben je iig in een causale wereld absoluut niet vrij om ook maar iets te kunnen veranderen aan wat je ergens van vind. Om daar vanuit de causaliteit te kunnen komen moet je minimaal de aanname doen dat bewustzijn een fenomeen is wat los kan staan van causaliteit.
Het is dus geen dualisme, maar een functioneel onderscheid.quote:Je daarvan bewust zijn is toch wel een vereiste als je claimt dat bewustzijn veroorzaakt wordt door zintuiglijke waarneming of anders gezegd "het proces". Zodra je dit gaat negeren dan introduceer je zelf dualiteit.
Eh nee, geen goeie opmerking van mezelf.quote:Op maandag 11 mei 2015 20:26 schreef Jigzoz het volgende:
Holy fuck... Gaan mensen nu serieus betwijfelen dat waardeoordelen subjectief zijn? Het wordt steeds gekker.
Het is toch echt een paar regels hierboven je eigen bewering ondanks dat er wat afleidende tekst tussendoor staat!quote:Op maandag 11 mei 2015 20:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Met een tautologie kun je weinig anders dan 'm herhalen. Die kun je niet verder beargumenteren. Maar als je per se wilt:
Eens. Geen idee hoe dit iets zou moeten weerleggen. Deze stelling is hetzelfde als: "Rond is per definitie niet gelijk aan niet-rond." Tenzij je P=-P wilt gaan bewijzen, weerlegt dat niets.
In jouw optiek zijn goed en kwaad dus menselijke begrippen ?quote:Omdat 'goed' en 'kwaad' waardeoordelen zijn, en waardeoordelen worden gedefinieerd als subjectief. Ze zijn dus per definitie subjectief. Dat is een tautologie. Net zoals een cirkel 360° is omdat we een cirkel definiëren als 360°. Dat valt niet verder te onderbouwen.
Het probleem was een beetje dat je meerdere punten op een hoop gooide vandaar ook mijn opmerking dat er iig in je uitleg waar ik op reageerde een paar vreemde tegenstellingen en niet bewezen of onderbouwde beweringen stonden.quote:Ligt eraan wat je daarmee bedoelt. Verondersteld dat er zoiets bestaat, kun je de juiste criteria hanteren zonder gegarandeerd juist te zijn. Zelfs een stilstaande klok staat tweemaal per dag stil. Maar zolang je geen garantie hebt, zijn je opvattingen geen haar meer waard dan die van een ander.
Daarnaast weerlegt het mijn punt niet, want dat was juist dat je zelfs met perfecte informatie een subjectief oordeel velt. Alleen zou je kunnen stellen dat je niet vrij bent met imperfecte info, omdat de info dan gemanipuleerd kan zijn (en je dus met je oordeel een bepaalde kant op wordt gedwongen).
Wederom doe je hier een niet onderbouwde bewering van het type Murv (sorry voor het vergelijk Murvquote:Op een theoretisch vlak niet. Maar aangezien we het theoretische vlak a priori niet kunnen kennen, moeten we op praktisch vlak kijken. Daar blijk je wel degelijk een zekere keuzevrijheid te hebben.
Ook functioneel onderscheid kun je gewoon als zodanig benoemen, ik geloof dat onze bebaarde vriend D Dennet het compatibilisme noemt. Wat ik zei was echter dat zodra je bewustzijn daadwerkelijk los gaat koppelen van het proces of zintuigelijke informatie je automatisch terecht komt in dualisme. De reden waarom ik dat opvoerde was als argument ter ondersteuning voor het idee dat er in een causale wereld geen ruimte is voor daadwerkelijke keuzes zoals je functioneel wel lijkt te doen. Zelfs Sam Harris en andere onderzoekers bewijzen immers keer op keer dat het proces zelf de keuze informatie eerder laat zien dan dat het tot jouw bewustzijn als keuze doordringt!quote:Het is dus geen dualisme, maar een functioneel onderscheid.
Hou mij er eens even buiten Jappie.quote:Op maandag 11 mei 2015 21:14 schreef Jappie het volgende:
Wederom doe je hier een niet onderbouwde bewering van het type Murv (sorry voor het vergelijk Murv)
Voor zover mij bekend is er bij reincarnatie sprake van een zekere opbouw in bewustzijn.quote:Op maandag 11 mei 2015 21:31 schreef Murvgeslagen het volgende:
Dit topic gaat overigens over reïncarnatie. Waar ik even benieuwd naar ben:
Bij reïncarnatie ben je de ene keer een arme zwerver, daarna de koningin van Engeland, een arend, en even later een bloedzuiger. Wat is bij reïncarnatie dan die 'ik'?
Nee.quote:Op maandag 11 mei 2015 21:14 schreef Jappie het volgende:
[..]
Het is toch echt een paar regels hierboven je eigen bewering ondanks dat er wat afleidende tekst tussendoor staat!
Nee.quote:[..]
In jouw optiek zijn goed en kwaad dus menselijke begrippen ?
Zou je dat een objectieve waarheid kunnen noemen ? En indien dat zo is is dan niet elke argumentatie tegen die objectiviteit als niet goed oftewel slecht te noemen en elke pro argumentatie goed ?
Of is mijn argument wat ik nu net hierboven poneer tegen jouw verklaring dat er geen objectief goed of kwaad zou kunnen zijn een goed argument en is alles wat er tegen in gaat slecht ?
Hoe je het ook went of keert volgens mij is het onmogelijk om met absolute zekerheid te kunnen zeggen of er een daadwerkelijk objectief goed of kwaad kan bestaan zolang je niet weet of er een doel is. De aanname doen dat het er niet is is iig via logisch redeneren slecht te noemen.
Je hebt er geen enkele aangewezen.quote:[..]
Het probleem was een beetje dat je meerdere punten op een hoop gooide vandaar ook mijn opmerking dat er iig in je uitleg waar ik op reageerde een paar vreemde tegenstellingen en niet bewezen of onderbouwde beweringen stonden.
Stel je eens voor dat we alle natuurwetten kennen. We kunnen van alles precies bepalen waar het zich op welk moment bevindt. Nu gaan we een computer bouwen om dat op praktisch vlak te berekenen. Maar die computer maakt ook onderdeel uit van het bestaan. Die computer moet dus ook zijn eigen werking beschrijven. En de computer moet beschrijven hoe hij zijn eigen werking beschrijft. En hij moet beschrijven hoe hij beschrijft hoe hij zijn eigen werking beschrijft. Ad infinitum.quote:[..]
Wederom doe je hier een niet onderbouwde bewering van het type Murv (sorry voor het vergelijk Murv)
Waarom zouden we het zoals jij het noemt "theoretische vlak" en wat ik bij voorkeur de "onderliggende werkelijkheid" noem niet kunnen kennen ? Wellicht dat we het niet als zodanig kunnen bewijzen maar om te stellen dat we het zelfs niet kunnen kennen zonder op dit moment ook maar te weten in welke hoek je het moet zoeken lijkt mij niet een maar zelfs een aantal bruggen verderop.
Leuk verhaal, maar het gaat in het geheel niet in op wat ik zei. Oh ja, en het raakt kant noch wal. Dat ook.quote:[..]
Ook functioneel onderscheid kun je gewoon als zodanig benoemen, ik geloof dat onze bebaarde vriend D Dennet het compatibilisme noemt. Wat ik zei was echter dat zodra je bewustzijn daadwerkelijk los gaat koppelen van het proces of zintuigelijke informatie je automatisch terecht komt in dualisme. De reden waarom ik dat opvoerde was als argument ter ondersteuning voor het idee dat er in een causale wereld geen ruimte is voor daadwerkelijke keuzes zoals je functioneel wel lijkt te doen. Zelfs Sam Harris en andere onderzoekers bewijzen immers keer op keer dat het proces zelf de keuze informatie eerder laat zien dan dat het tot jouw bewustzijn als keuze doordringt!
Je kiest in die causale wereld net zo min voor je open ruggetje of blindheid als dat je doet voor de inhoud en het volume van je hersenen of mentale gesteldheid weerbaarheid of het vermogen logische verbanden te kunnen zien. Zo bezien is het dus nog niets eens jouw schuld dat je argumentatie niet deugt
Tegen zoveel argumentaiekracht kan ik niet op, je hebt gelijk..of ...of zou ook dat subjectief zijn? Hmm..zou dan de gehele werkelijkheid subjectief kunnen zijn en kun je dat dan toch objectief bepalenquote:
Opnieuw nee.quote:Op maandag 11 mei 2015 22:14 schreef Jappie het volgende:
[..]
Tegen zoveel argumentaiekracht kan ik niet op, je hebt gelijk..of ...of zou ook dat subjectief zijn? Hmm..zou dan de gehele werkelijkheid subjectief kunnen zijn en kun je dat dan toch objectief bepalenOw wacht..dat schrijf je hier ergens beneden ook zelf immers al op. Er bestaat dus toch een mogelijkheid om tot een theoretisch objectief oordeel te kunnen komen..amai..wat nu ?
Anyway....het omgekeerde kan natuurlijk ook..ook ik kan me vergissen maar me daar niet bewust van zijn doordat ik causaal gehandicapt ben met het analytisch vermogen van een eencellige...life sucks.
Is dat een objectieve of suggestieve subjectieve observatie ?quote:Op maandag 11 mei 2015 22:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Opnieuw nee.
Je zegt ook zomaar wat hé. Een paar dure woorden erdoor en je denkt dat je een goed punt hebt. Ben je familie van Deepak Chopra of zo?
Het is objectief onzin, als dat is wat je vraagt.quote:Op maandag 11 mei 2015 22:22 schreef Jappie het volgende:
[..]
Is dat een objectieve of suggestieve subjectieve observatie ?
Jouw bewering of jouw constatering en indien het objectief is is het afwijken van die objectieve constatering dan goed of slecht te noemen ?quote:Op maandag 11 mei 2015 22:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het is objectief onzin, als dat is wat je vraagt.
Volgens mij is er best wel op een objectieve manier over goed en slecht te spreken. Het zou ook niet goed zijn voor een maatschappij als we dat als subjectieve begrippen gaan beschouwen massaal, want dan ligt een moraalloze baggerzooi natuurlijk binnen handbereik.quote:Op maandag 11 mei 2015 15:57 schreef Libertarisch het volgende:
Ja, dat ben ik met je eens. Ik geloof overigens ook dat 'goed' en 'slecht' per definitie subjectieve begrippen zijn.
De waarheid is niet afhankelijk van wat wij graag zouden willen zien.quote:Op maandag 11 mei 2015 22:50 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Volgens mij is er best wel op een objectieve manier over goed en slecht te spreken. Het zou ook niet goed zijn voor een maatschappij als we dat als subjectieve begrippen gaan beschouwen massaal, want dan ligt een moraalloze baggerzooi natuurlijk binnen handbereik.
Maar kan er wel gelijk aan zijn.quote:Op maandag 11 mei 2015 22:59 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De waarheid is niet afhankelijk van wat wij graag zouden willen zien.
Dat lijkt me evident idd. Maar dat heeft er ook niets mee te maken. Ook al wil jij misschien de beelden niet zien waarop een mannetje van een mexicaans drugskartel met een kettingzaag de romp van een z'n slachtoffer eraf zaagt, het is hoe dan ook een kwaadaardige daad, met zelfs een overduidelijk kwaadaardige intentie. Is intentie niet heel belangrijk bij of een daad goed of slecht is? Ik kan in een kwade bui immers ook BEWUST een kwade daad verrichten naar iemand die ik niet kan uitstaan, en wel met het doel lijden te veroorzaken bij diegene. Hij weet dat ik een kwade daad verricht, ikzelf weet het, God hoogstwaarschijnlijk als die bestaat, maar voor wie is het onduidelijk of niet vast te stellen dan? Waarin zit 'm het subjectieve precies?quote:Op maandag 11 mei 2015 22:59 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
De waarheid is niet afhankelijk van wat wij graag zouden willen zien.
Het is zoals je zegt; je denkt een oase te zien, maar ziet feitelijk iets anders. Dat is de illusie. En dat is hoe het woord illusie gebruikt hoort te worden; iets is iets anders dan het lijkt.quote:Op maandag 11 mei 2015 14:59 schreef Molurus het volgende:
Dat is, zover mij bekend, een populaire gedachtenstroom in het boeddhistische denkgoed over reincarnatie. Ik deel het idee echter niet dat onze geesten opnieuw vleesworden na de dood.quote:Op maandag 11 mei 2015 21:54 schreef Jappie het volgende:
De reincarnatie zoals ik het ken vanuit het boeddhistisch gedachtegoed heeft het iig over de herbelichaming hier op aarde wat in theorie als losstaand fenomeen zelfs binnen een en hetzelfde leven zou kunnen worden verklaard. Ik ben het met dat laatste niet eens maar bijvoorbeeld Gray is een aanhanger van die uitleg van reincarnatie als ik het goed heb begrepen.
De enige opvatting van reincarnatie die ik op redelijke wijze kan aannemen is dat elke gedachte een gevolg geeft aan een nieuwe; het blaast zichzelf nieuw leven in. Echter, het zogenaamde zijn is waar we echt voelen dat we leven, en dat is waarom gedachten juist worden gezien als een kleine dood. Het dimmen van de gedachtenstroom vermindert karma, het remt de reincarnaties. Tot het punt van 'geestelijke verlichting', nirvana, waar de gedachtenstroom stopt en geen reincarnatie meer plaatsvindt, ofwel geen nieuwe gedachten meer.quote:Het idee is dan dat het bewustzijn wat ik nu ben niet hetzelfde is als wat ik volgend jaar of zelfs over 5 minuten ben. Indien je dit maar ver genoeg stretched kun je laten zien dat het lichaam ten tijde van mijn geboorte niet mijn huidige lichaam is en dus is er in zekere zin ook dan sprake van reincarnatie.
Als het objectief is, dan moet het met dezelfde criteria hetzelfde oordeel krijgen, ongeacht de andere omstandigheden.quote:Op maandag 11 mei 2015 23:30 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Dat lijkt me evident idd. Maar dat heeft er ook niets mee te maken. Ook al wil jij misschien de beelden niet zien waarop een mannetje van een mexicaans drugskartel met een kettingzaag de romp van een z'n slachtoffer eraf zaagt, het is hoe dan ook een kwaadaardige daad, met zelfs een overduidelijk kwaadaardige intentie. Is intentie niet heel belangrijk bij of een daad goed of slecht is? Ik kan in een kwade bui immers ook BEWUST een kwade daad verrichten naar iemand die ik niet kan uitstaan, en wel met het doel lijden te veroorzaken bij diegene. Hij weet dat ik een kwade daad verricht, ikzelf weet het, God hoogstwaarschijnlijk als die bestaat, maar voor wie is het onduidelijk of niet vast te stellen dan? Waarin zit 'm het subjectieve precies?
Natuurlijk is moraal relatief aan de situatie, maar relatief is het antoniem van absoluut, niet van objectief. Relativiteit zegt op zichzelf niets over subjectiviteit/objectiviteit.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 08:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als het objectief is, dan moet het met dezelfde criteria hetzelfde oordeel krijgen, ongeacht de andere omstandigheden.
Een soort van 'zijn' zonder de pretentie te hebben om te 'worden'?quote:Op dinsdag 12 mei 2015 00:00 schreef Gray het volgende:
De enige opvatting van reincarnatie die ik op redelijke wijze kan aannemen is dat elke gedachte een gevolg geeft aan een nieuwe; het blaast zichzelf nieuw leven in. Echter, het zogenaamde zijn is waar we echt voelen dat we leven, en dat is waarom gedachten juist worden gezien als een kleine dood. Het dimmen van de gedachtenstroom vermindert karma, het remt de reincarnaties. Tot het punt van 'geestelijke verlichting', nirvana, waar de gedachtenstroom stopt en geen reincarnatie meer plaatsvindt, ofwel geen nieuwe gedachten meer.
En dan is de wereld helemaal mooi enzo.
Mãyã of wel het illusionaire stelt het eeuwige ten opzichte van het vergankelijke. Dat is feitelijk de tegenhanger die wordt bedoeld. Persoonlijk bewustzijn wordt ook weleens illusionair genoemd omdat de persoon in kwestie met al zijn keuzes vergankelijk is op het moment van sterven. De vorm (het lichaam) valt uiteen en het gaat op in het natuurlijke geheel der elementen.quote:Op maandag 11 mei 2015 14:59 schreef Molurus het volgende:
Ik zie niet wat er feitelijk is aan die tegenhanger.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 09:31 schreef Elzies het volgende:
[..]
Mãyã of wel het illusionaire stelt het eeuwige ten opzichte van het vergankelijke. Dat is feitelijk de tegenhanger die wordt bedoeld.
Mensen zijn al bij leven zo vergankelijk als wat. De persoon die jij was toen je 6 jaar was bestaat echt niet meer. In principe bestaat de persoon die je een minuut geleden was al niet meer.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 09:31 schreef Elzies het volgende:
Persoonlijk bewustzijn wordt ook weleens illusionair genoemd omdat de persoon in kwestie met al zijn keuzes vergankelijk is op het moment van sterven. De vorm (het lichaam) valt uiteen en het gaat op in het natuurlijke geheel der elementen.
Muffie, je zit weer uit je nek te zeveren. Je weerlegt op geen enkele manier mijn punt.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 09:14 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Natuurlijk is moraal relatief aan de situatie, maar relatief is het antoniem van absoluut, niet van objectief. Relativiteit zegt op zichzelf niets over subjectiviteit/objectiviteit.
Mocht je aanname objectief=absoluut niet kloppen, dan heeft dat welzeker effect op je argument.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 11:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Muffie, je zit weer uit je nek te zeveren. Je weerlegt op geen enkele manier mijn punt.
Als moraal objectief is, dan is die ook absoluut. Hetzelfde oordeel geldt voor alle situaties die aan de criteria voldoen. Als moraal subjectief is, dan kan die relatief zijn. Hetzelfde oordeel kan gelden voor alle situaties die aan de criteria voldoen, maar je kunt ook een ander oordeel vellen over identieke situaties.
Ik heb je uitgelegd waarom dat hier wel zo is.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 12:18 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Mocht je aanname objectief=absoluut niet kloppen, dan heeft dat welzeker effect op je argument.
Misschien dat je de woorden een andere betekenis meegeeft, maar in de filosofie betekenen ze het volgende:
Objectief=Onafhankelijk van iemands mening waar
Absoluut=Onafhankelijk van de situatie waar
Hieruit volgt dus niet dat datgene wat objectief is ook absoluut is. Het is immers in theorie mogelijk dat iets onafhankelijk van iemands mening waar is, maar wel relatief aan de situatie.
Dat is het idee zo'n beetje wel.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 09:20 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Een soort van 'zijn' zonder de pretentie te hebben om te 'worden'?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |