abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 mei 2015 @ 11:35:18 #201
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_152454255
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 09:18 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Nee, natuurlijk is je bewustzijn niet hetzelfde als je lichaam. Het een komt voort uit het ander.
Net zoals een computerprogramma niet hetzelfde is als een computer.

Zonder computer echter geen computerprogramma, tenzij je gelooft dat computerprogramma's ook buiten computers kunnen bestaan.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_152454287
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2015 11:35 schreef Perrin het volgende:

[..]

Net zoals een computerprogramma niet hetzelde is als een computer.

Zonder computer echter geen computerprogramma, tenzij je gelooft dat computerprogramma's ook buiten computers kunnen bestaan.
Dat dus.
  zondag 10 mei 2015 @ 14:10:00 #203
8369 speknek
Another day another slay
pi_152457793
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2015 11:35 schreef Perrin het volgende:

[..]

Net zoals een computerprogramma niet hetzelfde is als een computer.

Nou is dat een beetje flauw, want dat ligt besloten in de definitie van computerprogramma. Algoritmes waren er wel al voor de computer. En je kun in een gedistribueerd systeem best spreken van het programma dat buiten de computer bestaat.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 10 mei 2015 @ 14:28:40 #204
38496 Perrin
pi_152458268
Maar een computerprogramma heeft ook allerlei eigenschappen die een computer niet heeft.

En als je in de computer kijkt wat er gebeurt als je bijv een flightsim speelt, dan zie je ook alleen razendsnel veranderende elektrische verschijnselen.

Er zijn iig veel parallellen met de menselijke geest en het brein.

[ Bericht 2% gewijzigd door Perrin op 10-05-2015 20:52:05 ]
  zondag 10 mei 2015 @ 14:59:09 #205
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_152459138
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2015 14:28 schreef Perrin het volgende:
Maar een computerprogramna heeft ook allerlei eigenschappen die een computer niet heeft.

En als je in de computer kijkt wat er gebeurt als je bijv een flightsim speelt, dan zie je ook alleen razendsnel veranderende elektrische verschijnselen.

Precies, ik geloof dat mensen geprogrammeerd zijn. Een soort biologische machines, zonder vrije wil, die een biologisch vooraf afgesteld programma aflopen. Generatie op generatie, zoals met alle diersoorten het geval is. Ik zie echt geen enkele reden voor het bestaan van een leven na de dood, behalve ijdele hoop.
pi_152462268
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2015 14:28 schreef Perrin het volgende:
Maar een computerprogramna heeft ook allerlei eigenschappen die een computer niet heeft.

Maar eigenlijk is het redelijk maf dat er zo'n vergelijking nodig is, aangezien allang duidelijk is dat het bewustzijn een product van de hersenen is. Dan kun je wel anders geloven, maar wat mij betreft is dat idioterie uit dezelfde categorie als jongeaardecreationsime. Leuk dat mensen het geloven, maar je hoeft het absoluut niet serieus te nemen.

En om even terug te komen op de TT: welke argumenten vóór het bestaan van reïncarnatie zijn er al genoemd? Volgens mij nog helemaal niets. Nul. Niet eens een aanzetje of een opening in die richting.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2015 16:39:49 ]
  zondag 10 mei 2015 @ 16:42:36 #207
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152462477
Het lijkt allemaal een beetje gebaseerd op misvattingen die emergente verschijnselen oproepen. Mensen zijn heel erg geneigd om te denken dat als iets emergent is dat het dan een onafhankelijk bestaan heeft.

Dat is ook de fout die Descartes maakte, toen hij stelde dat er verschillende dingen waar zijn voor de hersenen en voor de menselijke geest, en dat het daarom verschillende dingen zijn.

Ja, het zijn verschillende dingen. Maar dat impliceert helemaal niet dat de menselijke geest onafhankelijk van het brein bestaat. Dat volgt daar niet uit.

Net zo min als mijn vuist onafhankelijk van mijn hand bestaat.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 10 mei 2015 @ 17:46:03 #208
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_152464346
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 23:05 schreef speknek het volgende:
Ik ben het niet zo eens met JerryWesterbys gebruik van het woord waarschijnlijk, wat me in het gangbare gebruik een wetenschappelijk empirische en dus materialistische uitspraak lijkt, maar verder zie ik niet veel mis met zijn argument. Het is een grondslagen probleem. Die Welt ist alles was der Fall ist, is een metafysische uitspraak en kan daarom niet geverifieerd worden.
Klopt. Ik bedoel 'waarschijnlijk' ook niet in statistische zin. Misschien is plausibel een beter woord.
Wat ik bedoel is dat ik vind dat het ene paradigma veel geschikter en adequater is dan het andere om te begrijpen hoe de werkelijkheid in elkaar zit. Kort gezegd omdat het completer is, en in overeenstemming met alle wetenschappelijke feiten.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  zondag 10 mei 2015 @ 17:52:01 #209
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152464466
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 17:46 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Klopt. Ik bedoel 'waarschijnlijk' ook niet in statistische zin. Misschien is plausibel een beter woord.
Wat ik bedoel is dat ik vind dat het ene paradigma veel geschikter en adequater is dan het andere om te begrijpen hoe de werkelijkheid in elkaar zit. Kort gezegd omdat het completer is, en in overeenstemming met alle wetenschappelijke feiten.
Dat laatste is een mooi trucje maar werkt helaas niet. Alleen maar omdat iets niet wordt uitgesloten door wetenschappelijke feiten betekent niet meteen dat het plausibel is. En dat een bepaalde hypothese completer is spreekt niet in zijn voordeel. Dat is simpelweg een variatie op de god of the gaps.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 10 mei 2015 @ 18:06:43 #210
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_152464831
Ik heb ook wel eens een theorie gelezen die stelt dat de materiële werkelijkheid het product van de (collectieve) geest kan zijn (dus 'de' geest als één geheel, ook al manifesteert die zich in versplinterde deeltjes, zoals levende, voor het oog lijkende 'losse individuen'). Dus een illusie. Reïncarnatie komt er dan in feite op neer dat wanneer je dood gaat, het eigenlijk is alsof je 's avonds in slaap valt en je ineens 'wakker wordt' in de droomwereld. Die droomwereld is verder nergens binnen de fysieke werkelijkheid, maar speelt zich puur in de geest af. Het ene fragment ben je in bepaald soort dimensie, en het andere moment kun je weer in wat anders zijn onder dat hier fysieke verplaatsing aan te pas komt. Dit komt op iets neer dat niets te maken heeft met hoe we gewend zijn te denken en de realiteit te beschouwen. Dus vragen als 'ja, maar als reïncarnatie bestaat, hoezo komen er dan steeds meer mensen bij' worden zo volslagen irrelevant. En eigenlijk alle vraagstelling daaromtrent. Het is noch te bevestigen noch te ontkrachten in mijn ogen. Maar dat hoeft ook niet van belang te zijn.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_152465773
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 03:17 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Reïncarnatie van lichaam op lichaam?

[..]

Het bestaan van een ziel en het bestaan van een vrije wil lijken me niet hetzelfde.

[..]

Bij reincarnatie, als het waar zou zijn, spelen enkele practische problemen.

Bij reincarnatie kan er sprake zijn van een onafhankelijke geest, maar als er sprake is van één wereld dan zal het niet zo zijn dat een geest tussen sterven en opnieuw geboren worden rondzweeft.

Er komt dus veel meer bij kijken.

Daarbij zitten we nog met het bevolkingsprobleem.
Vroeger waren er veel minder mensen op aarde. Nu hebben we te maken met een veelvoud, waar komen die geesten dan vandaan.

Ook hier zijn diverse theorieën mogelijk:
- Als we uitgaan van de boedhistische leer zou een geest best wel eens niet op zichzelf kunnen staan, dus kan de energie zich splitsen
- Leven op andere planeten, zodat er "gedeeld" wordt.
- of dit is hèt argument dat reincarnatie flauwekul is.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  zondag 10 mei 2015 @ 19:09:54 #212
339669 JerryWesterby
pi_152466074
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 16:35 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

... aangezien allang duidelijk is dat het bewustzijn een product van de hersenen is.
Tsja, dat is gewoon niet zo hoor. Anders zou het wel groot nieuws geweest zijn denk je niet? Er zouden Nobelprijzen zijn uitgereikt.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  zondag 10 mei 2015 @ 19:18:10 #213
339669 JerryWesterby
pi_152466329
quote:
3s.gif Op zondag 10 mei 2015 17:52 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat laatste is een mooi trucje maar werkt helaas niet. Alleen maar omdat iets niet wordt uitgesloten door wetenschappelijke feiten betekent niet meteen dat het plausibel is. En dat een bepaalde hypothese completer is spreekt niet in zijn voordeel. Dat is simpelweg een variatie op de god of the gaps.
Nee, 'god of the gaps' verklaringen spelen zich af binnen een materialistisch paradigma. Waar het hier om gaat is dat we het paradigma veranderen.
  zondag 10 mei 2015 @ 19:21:31 #214
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_152466454
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 19:18 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Nee, 'god of the gaps' verklaringen spelen zich af binnen een materialistisch paradigma.
Nee, die twee hebben niets met elkaar te maken.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_152466844
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 19:09 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Tsja, dat is gewoon niet zo hoor. Anders zou het wel groot nieuws geweest zijn denk je niet? Er zouden Nobelprijzen zijn uitgereikt.
Nee. Maar bevraag maar eens een neuroloog over hersengebieden en hun effecten op het bewustzijn.
  zondag 10 mei 2015 @ 19:45:33 #216
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152467143
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 19:18 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Nee, 'god of the gaps' verklaringen spelen zich af binnen een materialistisch paradigma. Waar het hier om gaat is dat we het paradigma veranderen.
Precies en dat doen we met wetenschap, niet met god of the gaps.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 10 mei 2015 @ 19:58:46 #217
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_152467564
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 19:35 schreef Jigzoz het volgende:
Nee. Maar bevraag maar eens een neuroloog over hersengebieden en hun effecten op het bewustzijn.
Maakt niks uit. Het gaat hier om een voortbestaan, oftewel bewustzijn, zonder fysiek.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  zondag 10 mei 2015 @ 20:14:44 #218
38496 Perrin
pi_152468176
Dat wordt er niet iig plausibeler op naarmate steeds duidelijker wordt hoe nauw verbonden de verschillende mentale functies die we toekennen aan het begrip bewustzijn zijn met onze hersenenactiviteit.
  zondag 10 mei 2015 @ 20:26:14 #219
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_152468627
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 19:35 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dan komt Jerry weer met de qualia. Dat de subjectieve ervaring niet te meten is en niet geproduceerd kan worden door een brein oid.

quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 20:14 schreef Perrin het volgende:
Dat wordt er niet iig plausibeler op naarmate steeds duidelijker wordt hoe nauw verbonden de verschillende mentale functies die we toekennen aan het begrip bewustzijn zijn met onze hersenenactiviteit.
Precies, zo zie ik dat ook. Het wordt steeds onwaarschijnlijker dat het bewustzijn buiten het brein bestaat, maar als je dat wel wilt geloven moet je een flinke gedachtesprong maken en een leap of faith maken. Je zou bijvoorbeeld kunnen opperen dat ons hele idee van de werkelijkheid een illusie is en fundamenteel anders moet zijn, zoals dat "bewustzijn" de basis en de oorsprong van het bestaan is. Mind als oorsprong van het universum in plaats van matter.
  zondag 10 mei 2015 @ 20:28:27 #220
38496 Perrin
pi_152468719
En dan natuurlijk wel de menselijke mind? :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')