Gebruik rustig nazitaal, ik vind het prima. Ik was alleen benieuwd of je de herkomst ervan wel wist. Dat blijkt het geval. Duidelijk. Die idioterie waarmee je dat voor jezelf goedpraat interesseert me niet.quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:57 schreef Richestorags het volgende:
[..]
De analogie was kennelijk niet te begrijpen. Laat het me je maar uitleggen danMensen rijden ook in "nazi-auto's" tegenwoordig, dus niet alles wat uit het nazitijdperk kwam, moeten we nog een nazi-lading overheen leggen.
? Ik snap je vraag niet?quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dus ook de nazaten die wel langskomen als er geld te verdelen zou zijn laten het afweten?
Waar zit dan het probleem?
Dit. Ik word nogal moe van die selectieve verontwaardiging.quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:27 schreef DeJori het volgende:
Huidige negers zijn geen slaaf geweest, en blanken geen slavendrijvers. Bovendien worden niet-blanke slavendrijvers en blanke slaven doodgezwegen.
Next.
Ik ben te overweldigd door emoties daarvoor.quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:59 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dan open jij een nieuw topic over De Vikingen en hun rooftochten. Wat let je?
Je kan de vraag nog steeds beantwoorden toch?quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:58 schreef Boca_Raton het volgende:
Het ging over een opmerking van iemand. Weet het al niet meer.
Niet.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:00 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Maar wij zijn er verrekte rijk van geworden, of niet?
De nazaten van de slaven, de Indianen, de Australische aboriginals, die groepen. Leg je oor eens te luisteren daar. Omdat je ze niet tegenkomt, wil het niet zeggen dat ze niet bestaan. Zij hebben geleden omdat wij rijk wilden worden.quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:57 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hoe is leed te kwantificeren? En wie heeft er precies geleden dan, die het geld zou mogen ontvangen? Er leven geen slaven meer.
We zijn rijk geworden. In welke mate slaven daaraan hebben bijgedragen valt niet te zeggen omdat er zo veel omstandigheden mee hebben gespeeld.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:00 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dus nu ben ik dader, doordat ik blank ben?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:01 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
De nazaten van de slaven, de Indianen, de Australische aboriginals, die groepen. Leg je oor eens te luisteren daar. Omdat je ze niet tegenkomt, wil het niet zeggen dat ze niet bestaan. Zij hebben geleden omdat wij rijk wilden worden.
Het managen van de kolonies, onderhouden van koloniale legers, de corruptie die erbij kwam kijken, oorlogen om kolonies en dergelijke hebben ervoor gezorgd dat de opbrengsten zeer tegenvielen. Waarom denk je dat heel Europa tot aan WO2 nog zo arm was?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:00 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Heb je daar dan een berekening van?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:00 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Overal op aarde, zijn door alles en iedereen hele volken uitgeroeid, ook de Afrikanen hebben blanke slaven gehad.quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:30 schreef Obamamamamama het volgende:
[..]
Hij heeft gewoon een punt. In Noord-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland zijn hele volkeren hun kop verloren. Die kregen weinig genade.
Dus de nazaten van de joden wiens/wier kunst geroofd is, moeten ook maar ophouden met het terugvragen van wat hun ouders ontnomen is?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Leed compenseer je bij de persoon die het ondergaan heeft. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?
Als niemand komt om het te herdenken kun je wel zeuren dat de groep die het leed aangedaan zou hebben (al was dat ruim voordat ze geboren waren) het dus kennelijk niet interesseert en de erkenning dus obligaat is, maar dan werp ik graag tegen dat de groep die het leed aangedaan is het kennelijk ook niet interesseert en de hele kwestie dus meer en meer alleen om geld lijkt te gaan, want als er geld uitgedeeld wordt, dan is de groep "gekwetsten" vast wel heel groot.quote:
Als het goed is elke Nederlander aangezien Nederland toen nog niet eens bestond.quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:47 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Geen Nederlander die zal zeggen dat we in het verleden geen slaven hebben verhandeld.
Die worden al stevig gecompenseerd en dat heeft er vooral voor gezorgd dat er nogal veel alcoholisme is onder die mensen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:01 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
De nazaten van de slaven, de Indianen, de Australische aboriginals, die groepen. Leg je oor eens te luisteren daar. Omdat je ze niet tegenkomt, wil het niet zeggen dat ze niet bestaan. Zij hebben geleden omdat wij rijk wilden worden.
Het punt wat TS wil maken is eigenlijk dat Turkije de genocide op de Armenen niet hoeft te erkennen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:30 schreef Obamamamamama het volgende:
[..]
Hij heeft gewoon een punt. In Noord-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland zijn hele volkeren hun kop verloren. Die kregen weinig genade.
?quote:
Je weet ook dat de slaven vaak door andere stammen op het afrikaanse content gevangen genomen werden en dan aan de vervoerders verkocht?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het Westen heeft inderdaad een zekere morele schuld aan de slavernij. Dat zal ook (bijna) niemand ontkennen. Het Westen heeft duizenden zo niet miljoenen slaven verhandeld, en dat was fout. Dat mogen we best toegeven.
Maar om daar financiële gevolgen aan te verbinden is om zowel theoretische als praktische bezwaren compleet van de pot gerukt.
Nou, ik ben niet op geld uit. Ik ben geen nazaat.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:00 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik open mijn ogen en zie vooral iemand die op geld uit is, en niet op erkenning. Overigens zijn de meeste mensen het er echt wel over eens dat het achteraf fout is geweest en dat we dat niet meer moeten doen. Lijkt misschien nu even niet zo, maar dat heeft vooral te maken met dat deze TS loopt te eikelen en dat iedereen hem daarom graag tegenspreekt. Don't sweat it.
Dit... en in zoverre ben ik het zeker eens met Boca; de erkenning, gewoon accepteren dat er een gruwelijk leed is toegebracht. Om daar financiële reparaties aan te verbinden, is m.i. onhaalbaar en ook onterecht: het is het verhalen van de schulden van 'de vader' op 'de zoon'; waar leg je dan het eindpunt? Daarnaast: hoe moreel is het die schuld te verhalen op iemand die er niets mee te maken heeft gehad?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het Westen heeft inderdaad een zekere morele schuld aan de slavernij. Dat zal ook (bijna) niemand ontkennen. Het Westen heeft duizenden zo niet miljoenen slaven verhandeld, en dat was fout. Dat mogen we best toegeven.
Maar om daar financiële gevolgen aan te verbinden is om zowel theoretische als praktische bezwaren compleet van de pot gerukt.
Je zal natuurlijk niet ontkennen dat als er een vraag is, er ook een aanbod kan ontstaanquote:Op dinsdag 7 april 2015 13:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je weet ook dat de slaven vaak door andere stammen op het afrikaanse content gevangen genomen werden en dan aan de vervoerders verkocht?
Ja. Weet jij ook dat het poneren van doodgegooide feiten in de vorm van retorische vragen ervoor zorgt dat je klinkt als een sukkel?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je weet ook dat de slaven vaak door andere stammen op het afrikaanse content gevangen genomen werden en dan aan de vervoerders verkocht?
'valt niet te zeggen'? Niet? Ook niet bij benadering? Dus dan maar helemaal niet?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:02 schreef DonJames het volgende:
[..]
We zijn rijk geworden. In welke mate slaven daaraan hebben bijgedragen valt niet te zeggen omdat er zo veel omstandigheden mee hebben gespeeld.
Het aanbod was er ook al voordat het westen zich er mee ging bemoeien.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:05 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je zal natuurlijk niet ontkennen dat als er een vraag is, er ook een aanbod kan ontstaan
En wie moet er dan wat aan wie betalen?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:05 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, ik ben niet op geld uit. Ik ben geen nazaat.
Het is niet alleen fout geweest, het is een menselijk tragedie van jewelste geweest. Past daar geen vergoeding bij?
Daar past geen vergoeding bij, omdat degenen die dat zouden kunnen claimen er niet meer zijn.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:05 schreef Boca_Raton het volgende:
Het is niet alleen fout geweest, het is een menselijk tragedie van jewelste geweest. Past daar geen vergoeding bij? Waarom niet?
Nou, je bent de eerste die het zo helder verwoordt. De rest mummelt wat en kan ik amper verstaan.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
De vraag is: waarom wél? Schadevergoeding is (jawel) de vergoeding van geleden schade, eens? Er moet dan dus sprake zijn van (vermogens)schade. Die is er niet, dus dan houdt die weg gewoon op. Het is niet zo moeilijk.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:05 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, ik ben niet op geld uit. Ik ben geen nazaat.
Het is niet alleen fout geweest, het is een menselijk tragedie van jewelste geweest. Past daar geen vergoeding bij? Waarom niet? Of land dat teruggegeven wordt aan de Indianen? Waarom niet?
Huh? Waarom haal jij steeds die blank/zwart term erin? Het stoort.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dus nu ben ik dader, doordat ik blank ben?
Slavernij verleden word niet erkend door het westen wou je zeggen? Dat is historisch nogal fout natuurlijkquote:Op dinsdag 7 april 2015 13:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
Toch is het wel veelzeggend dat zelfs die erkenning voor onze stelselmatige club boze blanke mannen al teveel gevraagd is, en er acuut met óf ridicule uitspraken óf 'ja maar zij'-bakken gestrooid moet worden.
Het valt wel te zeggen en is ook uitgerekend. Het blijkt uiteindelijk "nihil" te zijn. Slavernij was economisch gezien helemaal niet zo voordelig en het is ook vooral om die reden dat men er vanaf wilde.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:06 schreef Boca_Raton het volgende:
'valt niet te zeggen'? Niet? Ook niet bij benadering? Dus dan maar helemaal niet?
Er zijn geen directe slachtoffersquote:Op dinsdag 7 april 2015 13:08 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, je bent de eerste die het zo helder verwoordt. De rest mummelt wat en kan ik amper verstaan.
Maar dit is het uitgangspunt wat mij betreft. Zó is het geweest. En hebben we de nazaten of de directe slachtoffers al gevraagd naar wat zij willen? Nee. Want dat komt ons niet zo goed uit namelijk. Straks moet er betaald worden, ja zeg, het moet niet gekker worden. Daar zijn wij veels te arm voor met z'n allen. En het is al zolang geleden, wie boeit het nog.
De opbrengsten vielen tegen?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:02 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het managen van de kolonies, onderhouden van koloniale legers, de corruptie die erbij kwam kijken, oorlogen om kolonies en dergelijke hebben ervoor gezorgd dat de opbrengsten zeer tegenvielen. Waarom denk je dat heel Europa tot aan WO2 nog zo arm was?
Nee, helemaal niet doen omdat het onzinnig is om dat uit te rekenen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:06 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
'valt niet te zeggen'? Niet? Ook niet bij benadering? Dus dan maar helemaal niet?
Waarom zou ik over de brug moeten komen voor iets dat 100 jaar voordat ik geboren was speelde?quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:47 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat kan best. Maar wij dus óók. Je hoeft toch niet te wachten tot Pietje over de brug komt, als je zelf al over de brug kunt komen?
Nou volg ik je niet meer. Wie moet er nou aan wie betalen?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:09 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Huh? Waarom haal jij steeds die blank/zwart term erin? Het stoort.
Dat doet niks aan de situatie af.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als niemand komt om het te herdenken kun je wel zeuren dat de groep die het leed aangedaan zou hebben (al was dat ruim voordat ze geboren waren) het dus kennelijk niet interesseert en de erkenning dus obligaat is, maar dan werp ik graag tegen dat de groep die het leed aangedaan is het kennelijk ook niet interesseert en de hele kwestie dus meer en meer alleen om geld lijkt te gaan, want als er geld uitgedeeld wordt, dan is de groep "gekwetsten" vast wel heel groot.
Het leed is hen aangedaan die thans overleden zijn. Dat besef mis ik een beetje bij jou.
Ja je kan met leuke vergelijkingen aankomen maar het is een feit dat er aan de slavernij niet de gouden bergen werden verdiend. En de gewone bevolking heeft daar al helemaal NIET van geprofiteerd. Nederland was straatarm tot aan WO2 en de eigen bevolking leefde in de 19e eeuw ook in een staat van slavernij (in de textielfabrieken). De gewone man heeft absoluut niet geprofiteerd van de slavernij.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:10 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik denk dat we hén maar moeten vragen om compensatie. Wij hebben ze helemaal weggerukt uit hun land, hun prachtige kansen geboden om als slaaf te werken maar ze vielen wat tegen.
Ja. Duhhhh. Eerst word je hele maatschappij onder de voet gelopen, raak je alles kwijt, probeer je nog ergens een bestaan er op na te houden en in die situatie raak je aan de drank.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:04 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Die worden al stevig gecompenseerd en dat heeft er vooral voor gezorgd dat er nogal veel alcoholisme is onder die mensen.
Het helpt daarbij niet dat je met vingers in je oren hard "LALALALALALALALALALALALALALA" aan het roepen bent...quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:08 schreef Boca_Raton het volgende:
Nou, je bent de eerste die het zo helder verwoordt. De rest mummelt wat en kan ik amper verstaan.
Het is een rare vraag eigenlijk... Wat wil je? - Nou, 2 ton compensatie. Ok, maar dat doen we niet.quote:Maar dit is het uitgangspunt wat mij betreft. Zó is het geweest. En hebben we de nazaten of de directe slachtoffers al gevraagd naar wat zij willen? Nee. Want dat komt ons niet zo goed uit namelijk. Straks moet er betaald worden, ja zeg, het moet niet gekker worden. Daar zijn wij veels te arm voor met z'n allen. En het is al zolang geleden, wie boeit het nog.
Ik ontken de Armeense genocide niet. Ik erken het. Ik geef alleen aan dat Armeniers ook een genocide op Turken hebben gepleegd en dat het aantal doden verkeerd is. En nu ontopic blijven aub.quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:33 schreef _The_General_ het volgende:
Vreemde en vooral hypocriete opmerking voor iemand die in een ander topic de Armeense Genocide ontkent!
Waar en wanneer?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:13 schreef polderturk het volgende:
[..]
Ik ontken de Armeense genocide niet. Ik erken het. Ik geef alleen aan dat Armeniers ook een genocide op Turken hebben gepleegd en dat het aantal doden verkeerd is. En nu ontopic blijven aub.
Dus de Turken hebben een genocide op de Armenen gepleegd? Ja of nee graag.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:13 schreef polderturk het volgende:
[..]
Ik ontken de Armeense genocide niet. Ik erken het. Ik geef alleen aan dat Armeniers ook een genocide op Turken hebben gepleegd en dat het aantal doden verkeerd is. En nu ontopic blijven aub.
De situatie dat er geen slachtoffers meer in leven zijn verandert niets aan de situatie? Rly?quote:
quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Sta jij er wel?quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:52 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
De tranen schieten in m'n ogen. Wetende dat er anderhalve man en een paardekop staan. Elk jaar.
het is gewoon een onderdeel van de "groei" van de beschaving zoals we die nu kennen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:05 schreef SicSicSics het volgende:
Bovendien ben je er niet met alleen de Aboriginals als je naar Australië kijkt. Ook Chinzen, Filipijnen, Ieren, Schotten, Engelsen, Fransen, e.d. zijn er uitgebuit en/ of als veroordeelde aan de dwangarbeid gezet.
Het is geen zwart/ wit verhaal. Nergens niet.
Die landen die meegedaan hebben aan de slavernij. En als Pietje niet meedoet, hoeft Jantje dat niet te beletten om niks te doen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:07 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En wie moet er dan wat aan wie betalen?
Immateriële schade.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:08 schreef DonJames het volgende:
[..]
De vraag is: waarom wél? Schadevergoeding is (jawel) de vergoeding van geleden schade, eens? Er moet dan dus sprake zijn van (vermogens)schade. Die is er niet, dus dan houdt die weg gewoon op. Het is niet zo moeilijk.
Hoe smerig kan je zijn. Je erkent dat je walgelijke misdaden hebt gepleegd, je biedt je excuses aan en vervolgens wil je niet compenseren. Een lekker precedent geeft dat voor de toekomst. Ga lekker oorlogsmisdaden plegen, en achteraf zeg je sorry en er is niks aan de hand. Als je een bank berooft, kan je dan ook sorry zeggen en het geld voor jezelf houden?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het helpt daarbij niet dat je met vingers in je oren hard "LALALALALALALALALALALALALALA" aan het roepen bent...
[..]
Het is een rare vraag eigenlijk... Wat wil je? - Nou, 2 ton compensatie. Ok, maar dat doen we niet.
Nee, logischer is wat gedaan is: constateren dat er iets fout is gegaan in een ver verleden. En omdat het zo extreem fout was toch maar excuses ondanks dat er niemand meer is die er een hand in heeft gehad.
En dat is het dan.
Nou ik zou wel even een paar duizend euro van de Duitsers willen. Mis toch dat historische gevoel in de binnenstad.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:16 schreef Richestorags het volgende:
De hele situatie van de schadevergoeding is alsof 100 jaar later (minstens 3 generaties dus) inwoners van Rotterdam ineens gaan lopen bedelen bij Duitsland voor geleden schade van hun stad, hun voorouders en hoe dat hen belemmert in hun dagelijkse functioneren.^ googolplex
Het maakt niet uit. Het feit wás er dat er bevolkingsgroepen immens leed is aangedaan, of de slaven nou iets opbrachten of niet. Dat maakt niet uit.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het valt wel te zeggen en is ook uitgerekend. Het blijkt uiteindelijk "nihil" te zijn. Slavernij was economisch gezien helemaal niet zo voordelig en het is ook vooral om die reden dat men er vanaf wilde.
Dus zo'n beetje alle landen moeten betalen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:15 schreef Boca_Raton het volgende:
Die landen die meegedaan hebben aan de slavernij.
Ja. En nu ontopic aub.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dus de Turken hebben een genocide op de Armenen gepleegd? Ja of nee graag.
Indianen ook niet? Aboriginals ook niet?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Er zijn geen directe slachtoffers
Gelijke monniken, gelijke kappen. Waar zijn de herstelbetalingen van Turkije, de Maghreb, Ghana en Ivoorkust, de Inca's, de Chinezen, de Mongolen, de Japanners, de Zweden, de Italianen, de Grieken, de Azteken, de Perzen?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:16 schreef polderturk het volgende:
[..]
Hoe smerig kan je zijn. Je erkent dat je walgelijke misdaden hebt gepleegd, je biedt je excuses aan en vervolgens wil je niet compenseren. Een lekker precedent geeft dat voor de toekomst. Ga lekker oorlogsmisdaden plegen, en achteraf zeg je sorry en er is niks aan de hand. Als je een bank berooft, kan je dan ook sorry zeggen en het geld voor jezelf houden?
Bij deze erken ik namens mijzelf en al mijn nazaten (geen op dit moment) dat inwoners van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden zich schuldig hebben gemaakt aan het al dan niet faciliteren en/of profiteren van slavernij.quote:
Jawel, momenteel in Qatar, maar daar gaat Boca_Raton aan voorbij want daar hoor je haar niet over.quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:57 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hoe is leed te kwantificeren? En wie heeft er precies geleden dan, die het geld zou mogen ontvangen? Er leven geen slaven meer.
Kaart het aan bij Quinsyquote:Op dinsdag 7 april 2015 13:16 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Nou ik zou wel even een paar duizend euro van de Duitsers willen. Mis toch dat historische gevoel in de binnenstad.
Exact. En de personen die schade hebben geleden hebben nu geen schade meer, want die zijn al lang geleden overleden. Immateriële schade lijdt je zelf, die kan je niet doorgeven. En dus komt er geen schadevergoeding.quote:
Bij dezen gebookmarkt.quote:
Wel in Qatar inderdaad, maar ik bedoel geen Westerse slaven.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:18 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Jawel, momenteel in Qatar, maar daar gaat Boca_Raton aan voorbij want daar hoor je haar niet over.
Dat laat dan ook wel zien hoezeer het haar raakt.
Wat ik bedoel te zeggen is dat jij met 'racisme' komt aanzetten en blank en zwart. Daar gáát het helemaal niet om. Dus dat stoort.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou volg ik je niet meer. Wie moet er nou aan wie betalen?
Ik erken niet dat ik walgelijke misdaden heb gepleegd. Nederland heeft wel erkend dat er in het verleden walgelijke misdrijven zijn gepleegd.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:16 schreef polderturk het volgende:
[..]
Hoe smerig kan je zijn. Je erkent dat je walgelijke misdaden hebt gepleegd, je biedt je excuses aan en vervolgens wil je niet compenseren. Een lekker precedent geeft dat voor de toekomst. Ga lekker oorlogsmisdaden plegen, en achteraf zeg je sorry en er is niks aan de hand. Als je een bank berooft, kan je dan ook sorry zeggen en het geld voor jezelf houden?
Maar die nakomelingen wonen nu toch ook in een rijk westers land?quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:24 schreef polderturk het volgende:
100 miljoen Zwarte Afrikanen zijn 200 jaar lang als slaaf te werk gesteld en verhandeld.
Nog een keer: leed vergoed je bij de persoon die het is aangedaan.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:17 schreef Boca_Raton het volgende:
Het maakt niet uit. Het feit wás er dat er bevolkingsgroepen immens leed is aangedaan, of de slaven nou iets opbrachten of niet. Dat maakt niet uit.
Je kan beter een claim tegen Monsanto indienen wegens het de chemische dodelijke troep die ze over de groenten spuiten.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heb je daar dan een berekening van?
Van tulpenbollen zijn we nog rijker geworden, dadelijk komt monsanto nog aan kakken dat 300 jaar geleden ze ook al hun patenten op natuurlijke producten hadden.
En het opnemen van Afrikanen in onze landen en hen pamperen met uitkeringen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:20 schreef waht het volgende:
Valt ontwikkelingshulp overigens niet onder deze compensatie? Want dan hebben we al vele miljarden gecompenseerd.
We zijn wel zo slim dat dat geld gewoon weer terugvloeit naar onze eigen bankrekeningen natuurlijkquote:Op dinsdag 7 april 2015 13:20 schreef waht het volgende:
Valt ontwikkelingshulp overigens niet onder deze compensatie? Want dan hebben we al vele miljarden gecompenseerd.
Er is WEL vermogensschade. De slaven dienen minimaal 100.000 gecompenseerd te worden voor ieder jaar dat ze gewerkt hebben. De nakomelingen hebben daar door erfrecht recht op. De nakomelingen van de slavenhandelaren en de slavendrijvers hebben er flink van geprofiteerd door alle vermogens die ze geerfd hebben. Al deze rijkdommen zijn gestolen en dienen aan de rechtmatige eigenaren overgedragen te worden.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:08 schreef DonJames het volgende:
[..]
De vraag is: waarom wél? Schadevergoeding is (jawel) de vergoeding van geleden schade, eens? Er moet dan dus sprake zijn van (vermogens)schade. Die is er niet, dus dan houdt die weg gewoon op. Het is niet zo moeilijk.
Deels ja, het moet niet te gek worden. Er zal echter veel aan de strijkstok blijven hangen. Je weet hoe die landen zijn.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:20 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
We zijn wel zo slim dat dat geld gewoon weer terugvloeit naar onze eigen bankrekeningen natuurlijk
(en nog veel meer miljarden op andere slinkse wijze eruit getrokken..., slecht voorbeeld)quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:20 schreef waht het volgende:
Hij zit nogal in de maag met andere genocides blijkbaar:quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
En dan te bedenken dat de starter van dit topic het helemaal geen reet interesseert, maar in z'n maag zit met de Armeense genocide.
Wat moeten we dan doen? Als we Afrika gewoon een willekeurige zak geld geven, vloeit dat ook terug naar onze eigen zakken. Die Afrikanen gaan er namelijk van alles voor kopen in het Westen, of dat nou luxe-artikelen, kennis, of industriële werktuigen zijn.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:20 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
We zijn wel zo slim dat dat geld gewoon weer terugvloeit naar onze eigen bankrekeningen natuurlijk
quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:21 schreef polderturk het volgende:
[..]
Er is WEL vermogensschade. De slaven dienen minimaal 100.000 gecompenseerd te worden voor ieder jaar dat ze gewerkt hebben. De nakomelingen hebben daar door erfrecht recht op. De nakomelingen van de slavenhandelaren en de slavendrijvers hebben er flink van geprofiteerd door alle vermogens die ze geerfd hebben. Al deze rijkdommen zijn gestolen en dienen aan de rechtmatige eigenaren overgedragen te worden.
Dat is bij lange na niet genoeg. De nakomelingen van de slaven hebben recht op minimaal 2000 biljoen dollar. Dat is 2 miljoen miljard dollar. De ontwikkelingshulp is hier een nietsbeduinde fractie van en heeft alleen symbolische betekenis.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:20 schreef waht het volgende:
De meeste mensen verdienen geen 100.000 euro, laat staan als het om dat soort werk gaat. Dus het bedrag is onzinnig.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:21 schreef polderturk het volgende:
Er is WEL vermogensschade. De slaven dienen minimaal 100.000 gecompenseerd te worden voor ieder jaar dat ze gewerkt hebben.
Nee. Kennelijk ken je de wet niet. Beroep je er dan ook niet op!quote:De nakomelingen hebben daar door erfrecht recht op.
Nee, slavernij heeft aantoonbaar economisch gezien niets opgeleverd.quote:De nakomelingen van de slavenhandelaren en de slavendrijvers hebben er flink van geprofiteerd door alle vermogens die ze geerfd hebben.
Jij hebt gewoon betere scholing nodig.quote:Al deze rijkdommen zijn gestolen en dienen aan de rechtmatige eigenaren overgedragen te worden.
Eeen ton, komop zegquote:Op dinsdag 7 april 2015 13:21 schreef polderturk het volgende:
[..]
Er is WEL vermogensschade. De slaven dienen minimaal 100.000 gecompenseerd te worden voor ieder jaar dat ze gewerkt hebben. De nakomelingen hebben daar door erfrecht recht op. De nakomelingen van de slavenhandelaren en de slavendrijvers hebben er flink van geprofiteerd door alle vermogens die ze geerfd hebben. Al deze rijkdommen zijn gestolen en dienen aan de rechtmatige eigenaren overgedragen te worden.
Aan wie gaan we dat dan vragen?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:15 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Die landen die meegedaan hebben aan de slavernij. En als Pietje niet meedoet, hoeft Jantje dat niet te beletten om niks te doen.
De Indianen verdienen minstens drie staten uit de V.S. voor zichzelf.
Trouwens, het zou beter zijn om hen zélf te vragen wat zij zélf nodig hebben.
Je opmerking doet me denken aan deze:quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:20 schreef Richestorags het volgende:
[..]
En het opnemen van Afrikanen in onze landen en hen pamperen met uitkeringen.
Dan moet ik rijkdom inleveren die mijn voorouders nooit hebben gehad omdat ze op geen enkel moment baat hebben gehad (of ook maar deel hebben genomen) aan de slavenhandel?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:21 schreef polderturk het volgende:
[..]
Stel jij wordt ontvoerd, verkracht en vervolgens 50 jaar van je vrijheid beroofd waarbij je wordt gedwongen te werken. Hierbovenop krijg je regelmatig een pak rammel. Zou jij dan 100.000 euro per jaar voldoende compensatie vinden? Op hoeveel zou jij dan recht moeten hebben?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:23 schreef Chewie het volgende:
[..]En hoe kom je aan deze berekening? En moet Turkije dan ook betalen voor hun aandeel in de slavenhandel?
Dan gaan we defaulten op die verplichting, vrees ik.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:23 schreef polderturk het volgende:
[..]
Dat is bij lange na niet genoeg. De nakomelingen van de slaven hebben recht op minimaal 2000 biljoen dollar. Dat is 2 miljoen miljard dollar. De ontwikkelingshulp is hier een nietsbeduinde fractie van en heeft alleen symbolische betekenis.
Dus slaven die eigendom zijn van een oliesjiek uit Qatar is minder erg dan slaaf zijn van iemand die in het Westen woont?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:18 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wel in Qatar inderdaad, maar ik bedoel geen Westerse slaven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |