abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151446295
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:01 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

De nazaten van de slaven, de Indianen, de Australische aboriginals, die groepen. Leg je oor eens te luisteren daar. Omdat je ze niet tegenkomt, wil het niet zeggen dat ze niet bestaan. Zij hebben geleden omdat wij rijk wilden worden.
Die worden al stevig gecompenseerd en dat heeft er vooral voor gezorgd dat er nogal veel alcoholisme is onder die mensen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_151446304
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 12:30 schreef Obamamamamama het volgende:

[..]

Hij heeft gewoon een punt. In Noord-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland zijn hele volkeren hun kop verloren. Die kregen weinig genade.
Het punt wat TS wil maken is eigenlijk dat Turkije de genocide op de Armenen niet hoeft te erkennen.

Helaas voor TS gebruikt hij een beetje de verkeerde voorbeelden in zijn poging om dit punt te maken. Slavernij is erkend en heeft ook geleid tot compensatie betalingen (alleen door het westen overigens, Turkije blijft hier ook weer stil in), moord op "Indianen" word ook gewoon erkend en heeft ook geleid tot compensatie enz enz.

Als het om financiele compensatie en erkenning gaat dan kan Turkije een voorbeeld nemen aan het Westen.
pi_151446305
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:01 schreef waht het volgende:

[..]

-O-
?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_151446307
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het Westen heeft inderdaad een zekere morele schuld aan de slavernij. Dat zal ook (bijna) niemand ontkennen. Het Westen heeft duizenden zo niet miljoenen slaven verhandeld, en dat was fout. Dat mogen we best toegeven.

Maar om daar financiële gevolgen aan te verbinden is om zowel theoretische als praktische bezwaren compleet van de pot gerukt.
Je weet ook dat de slaven vaak door andere stammen op het afrikaanse content gevangen genomen werden en dan aan de vervoerders verkocht?
  dinsdag 7 april 2015 @ 13:05:22 #125
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_151446333
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:00 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik open mijn ogen en zie vooral iemand die op geld uit is, en niet op erkenning. Overigens zijn de meeste mensen het er echt wel over eens dat het achteraf fout is geweest en dat we dat niet meer moeten doen. Lijkt misschien nu even niet zo, maar dat heeft vooral te maken met dat deze TS loopt te eikelen en dat iedereen hem daarom graag tegenspreekt. Don't sweat it.
Nou, ik ben niet op geld uit. Ik ben geen nazaat.

Het is niet alleen fout geweest, het is een menselijk tragedie van jewelste geweest. Past daar geen vergoeding bij? Waarom niet? Of land dat teruggegeven wordt aan de Indianen? Waarom niet?
  dinsdag 7 april 2015 @ 13:05:40 #126
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_151446340
Bovendien ben je er niet met alleen de Aboriginals als je naar Australië kijkt. Ook Chinzen, Filipijnen, Ieren, Schotten, Engelsen, Fransen, e.d. zijn er uitgebuit en/ of als veroordeelde aan de dwangarbeid gezet. :)

Het is geen zwart/ wit verhaal. Nergens niet.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  dinsdag 7 april 2015 @ 13:05:45 #127
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_151446345
quote:
Het Westen heeft inderdaad een zekere morele schuld aan de slavernij. Dat zal ook (bijna) niemand ontkennen. Het Westen heeft duizenden zo niet miljoenen slaven verhandeld, en dat was fout. Dat mogen we best toegeven.

Maar om daar financiële gevolgen aan te verbinden is om zowel theoretische als praktische bezwaren compleet van de pot gerukt.
Dit... en in zoverre ben ik het zeker eens met Boca; de erkenning, gewoon accepteren dat er een gruwelijk leed is toegebracht. Om daar financiële reparaties aan te verbinden, is m.i. onhaalbaar en ook onterecht: het is het verhalen van de schulden van 'de vader' op 'de zoon'; waar leg je dan het eindpunt? Daarnaast: hoe moreel is het die schuld te verhalen op iemand die er niets mee te maken heeft gehad?

Toch is het wel veelzeggend dat zelfs die erkenning voor onze stelselmatige club boze blanke mannen al teveel gevraagd is, en er acuut met óf ridicule uitspraken óf 'ja maar zij'-bakken gestrooid moet worden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_151446347
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Je weet ook dat de slaven vaak door andere stammen op het afrikaanse content gevangen genomen werden en dan aan de vervoerders verkocht?
Je zal natuurlijk niet ontkennen dat als er een vraag is, er ook een aanbod kan ontstaan ;)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 7 april 2015 @ 13:06:18 #129
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_151446361
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja. Weet jij ook dat het poneren van doodgegooide feiten in de vorm van retorische vragen ervoor zorgt dat je klinkt als een sukkel?
  dinsdag 7 april 2015 @ 13:06:30 #130
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_151446369
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:02 schreef DonJames het volgende:

[..]

We zijn rijk geworden. In welke mate slaven daaraan hebben bijgedragen valt niet te zeggen omdat er zo veel omstandigheden mee hebben gespeeld.
'valt niet te zeggen'? Niet? Ook niet bij benadering? Dus dan maar helemaal niet?
pi_151446379
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:05 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Je zal natuurlijk niet ontkennen dat als er een vraag is, er ook een aanbod kan ontstaan ;)
Het aanbod was er ook al voordat het westen zich er mee ging bemoeien.
pi_151446387
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:05 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Het is niet alleen fout geweest, het is een menselijk tragedie van jewelste geweest. Past daar geen vergoeding bij?
En wie moet er dan wat aan wie betalen?
pi_151446392
quote:

Het is niet alleen fout geweest, het is een menselijk tragedie van jewelste geweest. Past daar geen vergoeding bij? Waarom niet?
Daar past geen vergoeding bij, omdat degenen die dat zouden kunnen claimen er niet meer zijn.
  dinsdag 7 april 2015 @ 13:08:31 #134
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_151446423
quote:
Nou, je bent de eerste die het zo helder verwoordt. De rest mummelt wat en kan ik amper verstaan.

Maar dit is het uitgangspunt wat mij betreft. Zó is het geweest. En hebben we de nazaten of de directe slachtoffers al gevraagd naar wat zij willen? Nee. Want dat komt ons niet zo goed uit namelijk. Straks moet er betaald worden, ja zeg, het moet niet gekker worden. Daar zijn wij veels te arm voor met z'n allen. En het is al zolang geleden, wie boeit het nog.
pi_151446434
quote:

[..]

Het is niet alleen fout geweest, het is een menselijk tragedie van jewelste geweest. Past daar geen vergoeding bij? Waarom niet? Of land dat teruggegeven wordt aan de Indianen? Waarom niet?
De vraag is: waarom wél? Schadevergoeding is (jawel) de vergoeding van geleden schade, eens? Er moet dan dus sprake zijn van (vermogens)schade. Die is er niet, dus dan houdt die weg gewoon op. Het is niet zo moeilijk.
  dinsdag 7 april 2015 @ 13:09:03 #136
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_151446437
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:02 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dus nu ben ik dader, doordat ik blank ben?
Huh? Waarom haal jij steeds die blank/zwart term erin? Het stoort.
pi_151446445
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:05 schreef EttovanBelgie het volgende:

Toch is het wel veelzeggend dat zelfs die erkenning voor onze stelselmatige club boze blanke mannen al teveel gevraagd is, en er acuut met óf ridicule uitspraken óf 'ja maar zij'-bakken gestrooid moet worden.
Slavernij verleden word niet erkend door het westen wou je zeggen? Dat is historisch nogal fout natuurlijk
pi_151446449
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:06 schreef Boca_Raton het volgende:

'valt niet te zeggen'? Niet? Ook niet bij benadering? Dus dan maar helemaal niet?
Het valt wel te zeggen en is ook uitgerekend. Het blijkt uiteindelijk "nihil" te zijn. Slavernij was economisch gezien helemaal niet zo voordelig en het is ook vooral om die reden dat men er vanaf wilde.
  dinsdag 7 april 2015 @ 13:09:19 #139
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_151446450
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:08 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Nou, je bent de eerste die het zo helder verwoordt. De rest mummelt wat en kan ik amper verstaan.

Maar dit is het uitgangspunt wat mij betreft. Zó is het geweest. En hebben we de nazaten of de directe slachtoffers al gevraagd naar wat zij willen? Nee. Want dat komt ons niet zo goed uit namelijk. Straks moet er betaald worden, ja zeg, het moet niet gekker worden. Daar zijn wij veels te arm voor met z'n allen. En het is al zolang geleden, wie boeit het nog.
Er zijn geen directe slachtoffers :')
  dinsdag 7 april 2015 @ 13:09:43 #140
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_151446464
Overigens, in de VS heeft men via de Civil Rights Act van 1964 en daaropvolgende wetten een zekere compensatie trachten te bewerkstelligen voor voornamelijke Afro-Amerikanen, om een inhaalslag mogelijk te maken op het gebied van educatie, economie en arbeid.

Neoliberale kampioenen als Nixon en vooral Reagan hebben dat allemaal om zeep geholpen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_151446480
Nou nou mensen, niet zo overdrijven hoor.
  dinsdag 7 april 2015 @ 13:10:00 #142
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_151446482
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:02 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Het managen van de kolonies, onderhouden van koloniale legers, de corruptie die erbij kwam kijken, oorlogen om kolonies en dergelijke hebben ervoor gezorgd dat de opbrengsten zeer tegenvielen. Waarom denk je dat heel Europa tot aan WO2 nog zo arm was?
De opbrengsten vielen tegen?

Ik denk dat we hén maar moeten vragen om compensatie. Wij hebben ze helemaal weggerukt uit hun land, hun prachtige kansen geboden om als slaaf te werken maar ze vielen wat tegen.

Heb je het bonnetje nog?
  dinsdag 7 april 2015 @ 13:10:26 #143
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_151446496
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:02 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Heb je daar dan een berekening van?

Ik begrijp dat ik er helemaal naast zit?
pi_151446500
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:06 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Nee, helemaal niet doen omdat het onzinnig is om dat uit te rekenen.
pi_151446508
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 12:47 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dat kan best. Maar wij dus óók. Je hoeft toch niet te wachten tot Pietje over de brug komt, als je zelf al over de brug kunt komen?
Waarom zou ik over de brug moeten komen voor iets dat 100 jaar voordat ik geboren was speelde? _O-
pi_151446512
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:09 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Huh? Waarom haal jij steeds die blank/zwart term erin? Het stoort.
Nou volg ik je niet meer. Wie moet er nou aan wie betalen?
  dinsdag 7 april 2015 @ 13:11:09 #147
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_151446529
En dan te bedenken dat de starter van dit topic het helemaal geen reet interesseert, maar in z'n maag zit met de Armeense genocide.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 7 april 2015 @ 13:11:27 #148
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_151446536
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:04 schreef DS4 het volgende:

[..]

Als niemand komt om het te herdenken kun je wel zeuren dat de groep die het leed aangedaan zou hebben (al was dat ruim voordat ze geboren waren) het dus kennelijk niet interesseert en de erkenning dus obligaat is, maar dan werp ik graag tegen dat de groep die het leed aangedaan is het kennelijk ook niet interesseert en de hele kwestie dus meer en meer alleen om geld lijkt te gaan, want als er geld uitgedeeld wordt, dan is de groep "gekwetsten" vast wel heel groot.

Het leed is hen aangedaan die thans overleden zijn. Dat besef mis ik een beetje bij jou.
Dat doet niks aan de situatie af.
  dinsdag 7 april 2015 @ 13:12:09 #149
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_151446560
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:10 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik denk dat we hén maar moeten vragen om compensatie. Wij hebben ze helemaal weggerukt uit hun land, hun prachtige kansen geboden om als slaaf te werken maar ze vielen wat tegen.

Ja je kan met leuke vergelijkingen aankomen maar het is een feit dat er aan de slavernij niet de gouden bergen werden verdiend. En de gewone bevolking heeft daar al helemaal NIET van geprofiteerd. Nederland was straatarm tot aan WO2 en de eigen bevolking leefde in de 19e eeuw ook in een staat van slavernij (in de textielfabrieken). De gewone man heeft absoluut niet geprofiteerd van de slavernij.

Was het daarmee goed te praten? Nee, het is een aanslag geweest op de mensenrechten. Een aanslag die gezien het licht van de tijd echter, niet abnormaal was. Gezien vanuit het huidige tijdsbeeld compleet abnormaal en inhumaan echter.
  dinsdag 7 april 2015 @ 13:12:32 #150
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_151446571
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 13:04 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Die worden al stevig gecompenseerd en dat heeft er vooral voor gezorgd dat er nogal veel alcoholisme is onder die mensen.
Ja. Duhhhh. Eerst word je hele maatschappij onder de voet gelopen, raak je alles kwijt, probeer je nog ergens een bestaan er op na te houden en in die situatie raak je aan de drank.

Tjee, rare mensen hoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')