Die worden al stevig gecompenseerd en dat heeft er vooral voor gezorgd dat er nogal veel alcoholisme is onder die mensen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:01 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
De nazaten van de slaven, de Indianen, de Australische aboriginals, die groepen. Leg je oor eens te luisteren daar. Omdat je ze niet tegenkomt, wil het niet zeggen dat ze niet bestaan. Zij hebben geleden omdat wij rijk wilden worden.
Het punt wat TS wil maken is eigenlijk dat Turkije de genocide op de Armenen niet hoeft te erkennen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:30 schreef Obamamamamama het volgende:
[..]
Hij heeft gewoon een punt. In Noord-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland zijn hele volkeren hun kop verloren. Die kregen weinig genade.
?quote:
Je weet ook dat de slaven vaak door andere stammen op het afrikaanse content gevangen genomen werden en dan aan de vervoerders verkocht?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het Westen heeft inderdaad een zekere morele schuld aan de slavernij. Dat zal ook (bijna) niemand ontkennen. Het Westen heeft duizenden zo niet miljoenen slaven verhandeld, en dat was fout. Dat mogen we best toegeven.
Maar om daar financiële gevolgen aan te verbinden is om zowel theoretische als praktische bezwaren compleet van de pot gerukt.
Nou, ik ben niet op geld uit. Ik ben geen nazaat.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:00 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik open mijn ogen en zie vooral iemand die op geld uit is, en niet op erkenning. Overigens zijn de meeste mensen het er echt wel over eens dat het achteraf fout is geweest en dat we dat niet meer moeten doen. Lijkt misschien nu even niet zo, maar dat heeft vooral te maken met dat deze TS loopt te eikelen en dat iedereen hem daarom graag tegenspreekt. Don't sweat it.
Dit... en in zoverre ben ik het zeker eens met Boca; de erkenning, gewoon accepteren dat er een gruwelijk leed is toegebracht. Om daar financiële reparaties aan te verbinden, is m.i. onhaalbaar en ook onterecht: het is het verhalen van de schulden van 'de vader' op 'de zoon'; waar leg je dan het eindpunt? Daarnaast: hoe moreel is het die schuld te verhalen op iemand die er niets mee te maken heeft gehad?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het Westen heeft inderdaad een zekere morele schuld aan de slavernij. Dat zal ook (bijna) niemand ontkennen. Het Westen heeft duizenden zo niet miljoenen slaven verhandeld, en dat was fout. Dat mogen we best toegeven.
Maar om daar financiële gevolgen aan te verbinden is om zowel theoretische als praktische bezwaren compleet van de pot gerukt.
Je zal natuurlijk niet ontkennen dat als er een vraag is, er ook een aanbod kan ontstaanquote:Op dinsdag 7 april 2015 13:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je weet ook dat de slaven vaak door andere stammen op het afrikaanse content gevangen genomen werden en dan aan de vervoerders verkocht?
Ja. Weet jij ook dat het poneren van doodgegooide feiten in de vorm van retorische vragen ervoor zorgt dat je klinkt als een sukkel?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je weet ook dat de slaven vaak door andere stammen op het afrikaanse content gevangen genomen werden en dan aan de vervoerders verkocht?
'valt niet te zeggen'? Niet? Ook niet bij benadering? Dus dan maar helemaal niet?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:02 schreef DonJames het volgende:
[..]
We zijn rijk geworden. In welke mate slaven daaraan hebben bijgedragen valt niet te zeggen omdat er zo veel omstandigheden mee hebben gespeeld.
Het aanbod was er ook al voordat het westen zich er mee ging bemoeien.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:05 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je zal natuurlijk niet ontkennen dat als er een vraag is, er ook een aanbod kan ontstaan
En wie moet er dan wat aan wie betalen?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:05 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, ik ben niet op geld uit. Ik ben geen nazaat.
Het is niet alleen fout geweest, het is een menselijk tragedie van jewelste geweest. Past daar geen vergoeding bij?
Daar past geen vergoeding bij, omdat degenen die dat zouden kunnen claimen er niet meer zijn.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:05 schreef Boca_Raton het volgende:
Het is niet alleen fout geweest, het is een menselijk tragedie van jewelste geweest. Past daar geen vergoeding bij? Waarom niet?
Nou, je bent de eerste die het zo helder verwoordt. De rest mummelt wat en kan ik amper verstaan.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
De vraag is: waarom wél? Schadevergoeding is (jawel) de vergoeding van geleden schade, eens? Er moet dan dus sprake zijn van (vermogens)schade. Die is er niet, dus dan houdt die weg gewoon op. Het is niet zo moeilijk.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:05 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, ik ben niet op geld uit. Ik ben geen nazaat.
Het is niet alleen fout geweest, het is een menselijk tragedie van jewelste geweest. Past daar geen vergoeding bij? Waarom niet? Of land dat teruggegeven wordt aan de Indianen? Waarom niet?
Huh? Waarom haal jij steeds die blank/zwart term erin? Het stoort.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dus nu ben ik dader, doordat ik blank ben?
Slavernij verleden word niet erkend door het westen wou je zeggen? Dat is historisch nogal fout natuurlijkquote:Op dinsdag 7 april 2015 13:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
Toch is het wel veelzeggend dat zelfs die erkenning voor onze stelselmatige club boze blanke mannen al teveel gevraagd is, en er acuut met óf ridicule uitspraken óf 'ja maar zij'-bakken gestrooid moet worden.
Het valt wel te zeggen en is ook uitgerekend. Het blijkt uiteindelijk "nihil" te zijn. Slavernij was economisch gezien helemaal niet zo voordelig en het is ook vooral om die reden dat men er vanaf wilde.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:06 schreef Boca_Raton het volgende:
'valt niet te zeggen'? Niet? Ook niet bij benadering? Dus dan maar helemaal niet?
Er zijn geen directe slachtoffersquote:Op dinsdag 7 april 2015 13:08 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, je bent de eerste die het zo helder verwoordt. De rest mummelt wat en kan ik amper verstaan.
Maar dit is het uitgangspunt wat mij betreft. Zó is het geweest. En hebben we de nazaten of de directe slachtoffers al gevraagd naar wat zij willen? Nee. Want dat komt ons niet zo goed uit namelijk. Straks moet er betaald worden, ja zeg, het moet niet gekker worden. Daar zijn wij veels te arm voor met z'n allen. En het is al zolang geleden, wie boeit het nog.
De opbrengsten vielen tegen?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:02 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het managen van de kolonies, onderhouden van koloniale legers, de corruptie die erbij kwam kijken, oorlogen om kolonies en dergelijke hebben ervoor gezorgd dat de opbrengsten zeer tegenvielen. Waarom denk je dat heel Europa tot aan WO2 nog zo arm was?
Nee, helemaal niet doen omdat het onzinnig is om dat uit te rekenen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:06 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
'valt niet te zeggen'? Niet? Ook niet bij benadering? Dus dan maar helemaal niet?
Waarom zou ik over de brug moeten komen voor iets dat 100 jaar voordat ik geboren was speelde?quote:Op dinsdag 7 april 2015 12:47 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat kan best. Maar wij dus óók. Je hoeft toch niet te wachten tot Pietje over de brug komt, als je zelf al over de brug kunt komen?
Nou volg ik je niet meer. Wie moet er nou aan wie betalen?quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:09 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Huh? Waarom haal jij steeds die blank/zwart term erin? Het stoort.
Dat doet niks aan de situatie af.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als niemand komt om het te herdenken kun je wel zeuren dat de groep die het leed aangedaan zou hebben (al was dat ruim voordat ze geboren waren) het dus kennelijk niet interesseert en de erkenning dus obligaat is, maar dan werp ik graag tegen dat de groep die het leed aangedaan is het kennelijk ook niet interesseert en de hele kwestie dus meer en meer alleen om geld lijkt te gaan, want als er geld uitgedeeld wordt, dan is de groep "gekwetsten" vast wel heel groot.
Het leed is hen aangedaan die thans overleden zijn. Dat besef mis ik een beetje bij jou.
Ja je kan met leuke vergelijkingen aankomen maar het is een feit dat er aan de slavernij niet de gouden bergen werden verdiend. En de gewone bevolking heeft daar al helemaal NIET van geprofiteerd. Nederland was straatarm tot aan WO2 en de eigen bevolking leefde in de 19e eeuw ook in een staat van slavernij (in de textielfabrieken). De gewone man heeft absoluut niet geprofiteerd van de slavernij.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:10 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik denk dat we hén maar moeten vragen om compensatie. Wij hebben ze helemaal weggerukt uit hun land, hun prachtige kansen geboden om als slaaf te werken maar ze vielen wat tegen.
Ja. Duhhhh. Eerst word je hele maatschappij onder de voet gelopen, raak je alles kwijt, probeer je nog ergens een bestaan er op na te houden en in die situatie raak je aan de drank.quote:Op dinsdag 7 april 2015 13:04 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Die worden al stevig gecompenseerd en dat heeft er vooral voor gezorgd dat er nogal veel alcoholisme is onder die mensen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |