Geloof jij dat God ons op deze manier een boodschap wil geven?quote:Op zaterdag 21 maart 2015 11:35 schreef vaarsuvius het volgende:
De verklaring is dat het niet echt gebeurd is. Het is een symbolisch verhaal dat als boodschap heeft dat die God met een schone lei wil beginnen als iets fout gegaan is.
Logischer dan een planeet uit willen roeien.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 11:37 schreef polderturk het volgende:
[..]
Geloof jij dat God ons op deze manier een boodschap wil geven?
Dus het verhaal in de bijbel is niet echt. God wil ons duidelijk maken dat hij met een schone lei wil beginnen als iets fout gegaan is. Is dit wat jij ook gelooft?quote:Op zaterdag 21 maart 2015 11:38 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Logischer dan een planeet uit willen roeien.
Dat vind ik altijd moeilijk aan de bijbel. Als ik het goed begrijp is de bijbel voor iedereen. Waarom zou God een boek geven An de mens dat eigenlijk niemand begrijpt? En dat na jaren onderzoeken er dan uitkomt dat we bepaalde dingen niet te letterlijk moeten nemen. Ik bedoel, God zou precies moeten weten hoe wij als mens in elkaar zitten. Waarom dan niet gewoon een boek maken dat iedereen kan begrijpen?quote:Op zaterdag 21 maart 2015 11:35 schreef vaarsuvius het volgende:
De verklaring is dat het niet echt gebeurd is. Het is een symbolisch verhaal dat als boodschap heeft dat die God met een schone lei wil beginnen als iets fout gegaan is.
Ik geloof niet in een God.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 11:41 schreef polderturk het volgende:
[..]
Dus het verhaal in de bijbel is niet echt. God wil ons duidelijk maken dat hij met een schone lei wil beginnen als iets fout gegaan is. Is dit wat jij ook gelooft?
God had met één gedachte alle zondaars kunnen elimineren. Waarom er zo'n enorm spektakel nodig is waarbij àl het leven wordt verwoest (nou ja alles wat op land leeft dus) is mij een raadsel.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 11:22 schreef polderturk het volgende:
Noah redt van alle dieren een paar en de mensen die hem geloven. Op de rest van de mensheid en op alle dieren wordt een genocide uitgevoerd door God. Alle onschuldige babies en kinderen sterven een verdrinkingsdood. Is er hier een logische verklaring voor? Ik ben zelf een moslim en de profeet Noah is onderdeel van het islamitisch geloof.
Nja, in de bijbel staat het dus best wel letterlijk omschreven. En meestal als iets als anektdote wordt omschreven houdt men de details erg vaag omdat die er niet zijn in een figuurlijke boodschap. In de bijbel staat het echter in zoveel details omschreven dat zeggen dat het figuurlijk is bijna onmogelijk wordt.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 13:06 schreef Molurus het volgende:
Het verhaal van de zondvloed is een stuk ouder dan de Bijbel.
En daar waar het wordt uitgelegd als een 'act of God' is het vooral illustratief voor de moraliteit van mensen duizenden jaren geleden.
Ik ben in elk geval blij dat er geen enkel bewijs of argument is voor het werkelijk bestaan van zo'n gruwelijke god.
Een letterlijke uitleg lijkt me ook niet reeel.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 13:44 schreef danny081 het volgende:
[..]
Nja, in de bijbel staat het dus best wel letterlijk omschreven. En meestal als iets als anektdote wordt omschreven houdt men de details erg vaag omdat die er niet zijn in een figuurlijke boodschap. In de bijbel staat het echter in zoveel details omschreven dat zeggen dat het figuurlijk is bijna onmogelijk wordt.
Van tal van verhalen in de Bijbel is het alleszins redelijk om te veronderstellen dat ze niet letterlijk waar gebeurd kunnen zijn.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 13:44 schreef danny081 het volgende:
Maar er zijn nu al bisschoppen en priesters die ervan overtuigd zijn dat Jesus ook figuurlijk is en nooit bestaan heeft. Dus ja, wanneer weet je welk gedeelte er fictief is en om de boodschap gaat, en welk gedeelte je wel letterlijk moet nemen.
De katholieke kerk lijkt er geen enkel probleem mee te hebben om de Bijbel, waar het in strijd is met hedendaagse wetenschappelijke kennis, niet letterlijk op te vatten.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 13:44 schreef danny081 het volgende:
Want die bisschoppen en priesters die zeggen dat jesus fictief is die worden door iedere kerk geschuwd. Eigenlijk komt het op mij over dat alles dat goed is en in de bijbel staat allemaal letterlijk moet worden genomen. Maar alle stukken waar de toorn van God zichtbaar is mogen we opeens wel met een korreltje zout nemen og moeten we anders opvatten. Blijft een beetje vreemd voor mij.
Ok duidelijk. Maar waarom, als het een boek is voor de hele mensheid, heeft God er dan niet voor gezorgd dat men het gewoon kan begrijpen? Dat had een hoop ellende gescheeld.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 13:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een letterlijke uitleg lijkt me ook niet reeel.
Het is gewoon een rehash van een oude mythe.
Hoe het zou moeten worden uitgelegd ga ik overigens ook geen uitspraken over doen. Daar komen Christenen onderling al niet uit.
[..]
Van tal van verhalen in de Bijbel is het alleszins redelijk om te veronderstellen dat ze niet letterlijk waar gebeurd kunnen zijn.
Dat bepaalde groepen van Christenen de teksten dan zeer creatief herinterpreteren om hun geloof in stand te kunnen houden verbaast me niets.
[..]
De katholieke kerk lijkt er geen enkel probleem mee te hebben om de Bijbel, waar het in strijd is met hedendaagse wetenschappelijke kennis, niet letterlijk op te vatten.
De Bijbel geheel letterlijk interpreteren is meer iets voor Amerikaanse jonge-aarde creationisten. Maar dat is een kleine minderheid, die door de rest van het Christendom totaal niet serieus wordt genomen. (Gelukkig maar.)
Kijk dat is voor mij een beetje vreemd. Waarom zou een almachtige, alwetende Schepper "vertoornd" zijn? Woede is wel een heel erg menselijk, ja dierlijk trekje.quote:
Inderdaad, je hebt vrije wil, je kan dus kiezen of je rechts of links gaat. Maar als je de verkeerde keuze maakt wordt je gestraft. Dus dan is het al geen vrije wil meer.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 13:59 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Kijk dat is voor mij een beetje vreemd. Waarom zou een almachtige, alwetende Schepper "vertoornd" zijn? Woede is wel een heel erg menselijk, ja dierlijk trekje.
Hij is als ontwerper verantwoordelijk voor alles. En als hij de mens een vrije wil geeft moet hij ook niet zeuren als die mens dan niet voor hem kiest. Anders is het geen vrije wil meer. Maar meer iets van geloof of ik schiet je door je kop.
En dat wist hij van tevoren dus waarom woede?
Dit lijkt mij een probleem voor Christenen. Zelf ben ik niet in de veronderstelling dat dat boek is geschreven door een god.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 13:54 schreef danny081 het volgende:
[..]
Ok duidelijk. Maar waarom, als het een boek is voor de hele mensheid, heeft God er dan niet voor gezorgd dat men het gewoon kan begrijpen? Dat had een hoop ellende gescheeld.
Dat beweert toch ook niemand. Het is een verzamelbundel van mythes en legenden aangevuld met wat moralistische boodschapjes die de mens zelf maar moet achterhalen. Of er goddelijke interventie geweest is valt te betwijfelen.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 14:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit lijkt mij een probleem voor Christenen. Zelf ben ik niet in de veronderstelling dat dat boek is geschreven door een god.
Maar de kinderen zijn de kinderen van "zondige" ouders, het kwam (en komt) wel vaker voor dat kinderen gestraft worden voor de daden van hun ouders.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 11:22 schreef polderturk het volgende:
Noah redt van alle dieren een paar en de mensen die hem geloven. Op de rest van de mensheid en op alle dieren wordt een genocide uitgevoerd door God. Alle onschuldige babies en kinderen sterven een verdrinkingsdood. Is er hier een logische verklaring voor? Ik ben zelf een moslim en de profeet Noah is onderdeel van het islamitisch geloof.
Hierdoor dragen volgens sommige christenen de Joden nog steeds de schuld Jezus zijn dood.quote:25 De mensen schreeuwden: "Laat de straf voor Zijn bloed maar op ons en onze kinderen neerkomen."
Niemand? Het lijkt me dat Christenen daar over het algemeen anders over denken.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 15:05 schreef bechirti het volgende:
[..]
Dat beweert toch ook niemand. Het is een verzamelbundel van mythes en legenden aangevuld met wat moralistische boodschapjes die de mens zelf maar moet achterhalen. Of er goddelijke interventie geweest is valt te betwijfelen.
Nee maar ik bedoelde meer dat christenen niet geloven dat god dit boek rechtstreeks geschreven heeft. Lijkt me ook een flater voor de geloofwaardigheid met zulke tegenstrijdigheden.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 17:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Niemand? Het lijkt me dat Christenen daar over het algemeen anders over denken.
Ik ben eerlijk gezegd nog nooit een Christen tegengekomen die beaamt dat de Bijbel volstaat met tegenstrijdigheden.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 19:49 schreef bechirti het volgende:
[..]
Nee maar ik bedoelde meer dat christenen niet geloven dat god dit boek rechtstreeks geschreven heeft. Lijkt me ook een flater voor de geloofwaardigheid met zulke tegenstrijdigheden.
Daar zijn er genoeg van. Vrijzinnigen bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 20:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ben eerlijk gezegd nog nooit een Christen tegengekomen die beaamt dat de Bijbel volstaat met tegenstrijdigheden.
Er zijn genoeg christelijke filosofen die die tegenstrijdigheden zien en erover willen nadenken. Ik kan zo geen namen noemen (volgens mij was Kierkengaard hier fan van, maar ik durf dat niet met zekerheid te zeggen), maar ik weet wel dat het vooral in de 19de eeuw een geliefd onderwerp was om erover na te denken door nieuwe inzichten in de wereld zoals de evolutietheorie en de theorie van Copernicus. De bekendste vorm van dit onderzoek is de bijbelparadox die zo luidt:quote:Op zaterdag 21 maart 2015 20:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ben eerlijk gezegd nog nooit een Christen tegengekomen die beaamt dat de Bijbel volstaat met tegenstrijdigheden.
De enige logische verklaring die ik kan bedenken is dat God een smerige sadist is.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 11:22 schreef polderturk het volgende:
Is er hier een logische verklaring voor?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |