Eerste: als je betaalt aan de verkeerde is dat toch bevrijdend als de schuldeiser het bekrachtigt.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 15:51 schreef Accursius het volgende:
Wat is precies het verschil tussen 6:32 en 6:34 Bw?
6:32
Betaling aan een ander dan de schuldeiser of dan degene die met hem of in zijn plaats bevoegd is haar te ontvangen, bevrijdt de schuldenaar, voor zover degene aan wie betaald moest worden de betaling heeft bekrachtigd of erdoor is gebaat.
6:34
1. De schuldenaar die heeft betaald aan iemand die niet bevoegd was de betaling te ontvangen, kan aan degene aan wie betaald moest worden, tegenwerpen dat hij bevrijdend heeft betaald, indien hij op redelijke gronden heeft aangenomen dat de ontvanger der betaling als schuldeiser tot de prestatie gerechtigd was of dat uit anderen hoofde aan hem moest worden betaald. 2. Indien iemand zijn recht om betaling te vorderen verliest, in dier voege dat het met terugwerkende kracht aan een ander toekomt, kan de schuldenaar een inmiddels gedane betaling aan die ander tegenwerpen, tenzij hetgeen hij omtrent dit verlies kon voorzien, hem van de betaling had behoren te weerhouden.
Beide hebben toch dezelfde strekking, wat mis ik?
Ahh dus 6:32 is van toepassing indien de debitor cessus aan de cedent betaalt en de cessionaris zegt: dat is prima.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 15:55 schreef Tchock het volgende:
[..]
Eerste: als je betaalt aan de verkeerde is dat toch bevrijdend als de schuldeiser het bekrachtigt.
Tweede: als je betaalt aan de verkeerde kun je de schuldeiser van je afhouden als je redelijke grond had om aan te nemen dat de ontvanger gerechtigd was.
Precies.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 15:58 schreef Accursius het volgende:
[..]
Ahh dus 6:32 is van toepassing indien de debitor cessus aan de cedent betaalt en de cessionaris zegt: dat is prima.
6:34 is van toepassing in het geval de debitor cessus aan de cedent heeft betaalt omdat de cessionaris nog niet heeft medegedeeld dat de cessie is overgedragen (Gaat nu om stille cessie)
Het klopt trouwens niet helemaal, aangezien 3:94 lid 3 zelf ook al de debitor cessus beschermt in het geval er (nog) geen mededeling is gedaan. Daarvoor heb je 6:64 dus niet nodig.quote:
Ik heb ze ook gekocht, maar ken ook genoeg mensen die ze hebben geprint in de UB en zo mee hebben genomen. Is goedkoper, maar ik vind dat niet fijn om mee te werkenquote:Op dinsdag 31 maart 2015 16:06 schreef IPA35 het volgende:
Europees Recht klappers staan ook digitaal straks blijkbaar.
Maar je mag een van de twee toch meenemen naar tentamen?
Ik denk dat ik ze maar koop..
Precies. Ik kan nog steeds niet printen en ben te lui om uit te zoeken hoe dat moet.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 16:06 schreef Etsu het volgende:
[..]
Ik heb ze ook gekocht, maar ken ook genoeg mensen die ze hebben geprint in de UB en zo mee hebben genomen. Is goedkoper, maar ik vind dat niet fijner om mee te werken
Ahh ik zie het nu inderdaad. Maar goed, het noemen van beide artikelen lijkt me geen probleem toch?quote:Op dinsdag 31 maart 2015 16:03 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het klopt trouwens niet helemaal, aangezien 3:94 lid 3 zelf ook al de debitor cessus beschermt in het geval er (nog) geen mededeling is gedaan. Daarvoor heb je 6:64 dus niet nodig.
Dat lijkt me niet. Beide artikelen hebben dezelfde strekking.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 16:07 schreef Accursius het volgende:
[..]
Ahh ik zie het nu inderdaad. Maar goed, het noemen van beide artikelen lijkt me geen probleem toch?
gast, we zitten pas in week 2 van de tentamenperiode.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 16:07 schreef IPA35 het volgende:
BES3 nog niet verkrijgbaar... En BES3 en EUR ook nog niet op Nestor. Wat is dit joh...
Ja maar volgens blok begint over 2 weken al en het duurt vaak wel 5 dagen voor die boekjes binnen zijn...quote:Op dinsdag 31 maart 2015 16:13 schreef Etsu het volgende:
[..]
gast, we zitten pas in week 2 van de tentamenperiode.
Das snelquote:Het tentamen Geschiedenis van de Europese Rechtswetenschap dd 27 maart jl is nagekeken.
De cijfers worden via Progress bekend gemaakt.
U kunt uw tentamen inzien op 16 april as tussen 12.00 en 13.00 uur op mijn kamer bij de vakgroep rechtsgeschiedenis (gebouw Turftorenstraat, bordjes rechtsgeschiedenis volgen).
Fijn, hoef je niet je blauw te betalen bij de reprowinkelquote:Werkgroepmateriaal Bestuursrecht 3
Gepost op: dinsdag 31 maart 2015 15:47:09 uur CEST
Bij het vak Bestuursrecht 3 gebruiken we geen (papieren) klapper. In plaats daarvan wordt al het werkgroepmateriaal op Nestor geplaatst. De werkgroepcasus en opdrachten zijn te vinden onder Opdrachten.
Informatie over de opzet van het vak en een collegeschema is te vinden onder Algemene informatie.
Ja ... ? Dan heb je nog 9 dagen.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 16:15 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Ja maar volgens blok begint over 2 weken al en het duurt vaak wel 5 dagen voor die boekjes binnen zijn...
quote:Op dinsdag 31 maart 2015 16:18 schreef Tchock het volgende:
Op een of andere manier betekent aan de RUG studeren in dit topic dat je een enorme stresskip bent die alles veel te lang van te voren plant en dan alsnog in paniek raakt.
quote:
Je bent laat Tchock, valt me van je tegenquote:Op dinsdag 31 maart 2015 16:20 schreef Tchock het volgende:
http://speld.nl/2015/03/3(...)nwerking-met-de-vvd/
Kijken. Lachen.
Sinds wanneer en waarom noem jij me elke keer Thock.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 16:21 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
[..]
Je bent laat Thock, valt me van je tegen
Waar zie je dat dan?quote:Op dinsdag 31 maart 2015 16:22 schreef Tchock het volgende:
[..]
Sinds wanneer en waarom noem jij me elke keer Thock.
Heb je een blender? Doe een 'will it blend' en veel plezierquote:Op dinsdag 31 maart 2015 16:31 schreef Etsu het volgende:
Ik heb wel vies honger, maar durf niet iets lekkers klaar te maken.
(Mn verstandskiezen zijn vanmorgen getrokken en verdoving is wel uitgewerkt, de pijn valt wel mee maar straks wordt het erger als ik op iets ga kauwen)
Neequote:Op dinsdag 31 maart 2015 16:34 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Heb je een blender? Doe een 'will it blend' en veel plezier
Soep/sap. Bij Crackje was de pijn trouwens razendsnel weer weg en toen kon ze weer normaal eten.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 16:31 schreef Etsu het volgende:
Ik heb wel vies honger, maar durf niet iets lekkers klaar te maken.
(Mn verstandskiezen zijn vanmorgen getrokken en verdoving is wel uitgewerkt, de pijn valt wel mee maar straks wordt het erger als ik op iets ga kauwen)
Heb al een kommetje vla op, maar vult totaal nietquote:Op dinsdag 31 maart 2015 16:39 schreef Tchock het volgende:
[..]
Soep/sap. Bij Crackje was de pijn trouwens razendsnel weer weg en toen kon ze weer normaal eten.
Ah...quote:Bij het vak Bestuursrecht 3 gebruiken we geen (papieren) klapper. In plaats daarvan wordt al het werkgroepmateriaal op Nestor geplaatst. De werkgroepcasus en opdrachten zijn te vinden onder Opdrachten.
Informatie over de opzet van het vak en een collegeschema is te vinden onder Algemene informatie.
Dit begrijp ik...quote:
quote:Op dinsdag 31 maart 2015 17:54 schreef Yreal het volgende:
Mijn fans mogen dm'en voor rechtbank en tijd.
quote:
Fantastisch man!quote:Op dinsdag 31 maart 2015 18:52 schreef Yreal het volgende:
[..]
ik weet zeker dat ike en pax komen kijken.
En dat terwijl ze maar een paar punten moeten binnenhalen omdat een groot deel al binnen is met aanwezigheid en opdrachtjes maken.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 16:18 schreef Tchock het volgende:
Op een of andere manier betekent aan de RUG studeren in dit topic dat je een enorme stresskip bent die alles veel te lang van te voren plant en dan alsnog in paniek raakt.
Ik wil heel hard lachen nu, maar dan weet ik zeker dat de UU het ook moet gaan ontgelden dus ik zeg maar niets.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 19:47 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
En dat terwijl ze maar een paar punten moeten binnenhalen omdat een groot deel al binnen is met aanwezigheid en opdrachtjes maken.
Donder nou eens op man met je eeuwige, onzinnige gezeik erover.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 19:47 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
En dat terwijl ze maar een paar punten moeten binnenhalen omdat een groot deel al binnen is met aanwezigheid en opdrachtjes maken.
Wij zijn tenminste niet Paaps.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 19:51 schreef Etsu het volgende:
[..]
Donder nou eens op man met je eeuwige, onzinnige gezeik erover.
je iets van bb aantrekkenquote:Op dinsdag 31 maart 2015 19:48 schreef Blistering het volgende:
[..]
Ik wil heel hard lachen nu, maar dan weet ik zeker dat de UU het ook moet gaan ontgelden dus ik zeg maar niets.
Hollandse wind en je zal het weten ook!quote:Op dinsdag 31 maart 2015 19:19 schreef Mshauri het volgende:
Die windvlagen in de straat zijn echt niet normaal
Ik ben van de partij!quote:Op dinsdag 31 maart 2015 17:54 schreef Yreal het volgende:
Mijn fans mogen dm'en voor rechtbank en tijd.
quote:
xDquote:
Ey komaan, lobi toch?quote:
voor het eerst niet voor een apv schending.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 22:35 schreef underground1009 het volgende:
Hey Y, gewoon hier posten. Komen alle lurkers eens de machtige Yreal bewonderen
Ah KOM AAAAANNquote:
Ik zou daar mee moeite mee hebben dan die IS-videos.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 22:54 schreef Blistering het volgende:
Benieuwd wanneer die uitlekt, ben wel nieuwsgierig eigenlijk.
Echt?quote:Op dinsdag 31 maart 2015 22:55 schreef Mshauri het volgende:
[..]
Ik zou daar mee moeite mee hebben dan die IS-videos.
Met andere woorden: nee dankje.
Aha. Ik heb het precies andersom.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 22:55 schreef Mshauri het volgende:
[..]
Ik zou daar mee moeite mee hebben dan die IS-videos.
Met andere woorden: nee dankje.
quote:NIJMEGEN - De oom die wordt verdacht van betrokkenheid bij de dood van Mariska Peters uit Nijmegen blijft nog zeker 90 dagen vastzitten. Dat heeft de rechter-commissaris vrijdag besloten.
De 21-jarige Mariska Peters was sinds 9 februari vermist. Op 22 februari werd ze dood gevonden in de Hatertse Vennen in Nijmegen. Ze bleek te zijn gewurgd.
De oom van Mariska werd op 10 maart aangehouden in de tbs-instelling Pompekliniek in Nijmegen. De verdachte verbleef op de open afdeling.
(Omroep Gelderland)
Wie beveelt bewaring?quote:
Duh. Antwoord is: Niet de R-C.quote:
Ik snap hier niets van.quote:Op woensdag 1 april 2015 00:50 schreef IPA35 het volgende:
Bewaring wel, srry maar niet dat van 90 dagen... Gevangenhouding.
Mooi dat de Grieken aankloppen bij Rusland.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 18:58 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Bron: http://www.nu.nl/economie(...)sland-niet-meer.html
Een van de weinige en misschien wel het enige punt waar ik het met deze Griekse regering eens ben. De sancties tegen Rusland zijn contraproductief en lijden tot geen enkele verbetering.
quote:Op maandag 16 februari 2015 20:43 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ach welnee. Ik zie ze wel aankloppen bij Rusland, dat zou pas een goede streek zijn.
Enige vak wat ik het 1e jaar moest herkansen maar dat kwam omdat ik de eerste kans te lui was om het boek te lezenquote:
Valt RPPV nou onder PRINO of onder Sectie Handels- en Arbeidsrecht?quote:
Wat is eigenlijk je onderwerp van t fiscale essay geworden?quote:Op woensdag 1 april 2015 14:42 schreef Tchock het volgende:
Pacman spelen in je eigen straat
http://maps.google.com
DM.quote:Op woensdag 1 april 2015 14:45 schreef Mshauri het volgende:
[..]
Wat is eigenlijk je onderwerp van t fiscale essay geworden?
De R-C kan geen 90 dagen gevangenhouding bevelen, dat kan alleen de rechtbank, maar OmroepGelderland denk van wel.quote:
dit is meer een vraag naar voorwaardelijke opzet.quote:Op woensdag 1 april 2015 16:38 schreef Blistering het volgende:
Zijn er hier mensen bekend met het leerstuk van de strafbare poging (art. 45 Sr)? Ik ben nu bezig met een oefententamen, maar ik snap er even helemaal niets meer van.
''Poging tot misdrijf is strafbaar, wanneer het voornemen van de dader zich door een begin van uitvoering heeft geopenbaard''. Klopt het dat je dan 2 dingen moet onderscheiden, te weten het voornemen van de dader, en een begin van uitvoering?
Want ik heb nu een casus over 2 gasten die aangeschoten bierflesjes van de derde verdieping van een balkon gooien, terwijl ze weten dat er iemand beneden staat die hun nog heeft gewaarschuwd dat het gevaarlijk is wat ze doen. De verdachte aarzelt nog even en denkt aan wat de persoon beneden zojuist heeft geroepen, maar om geen gezichtsverlies te leiden gooit hij toch een vol flesje naar beneden, wat het slachtoffer raakt die vervolgens bewusteloos is. De vraag is dan of er sprake is van strafbare poging tot doodslag krachtens art. 287 jo 45 Sr.
Ik heb van niet, omdat er geen opzet was op de doodslag, want dat is toch wat er bedoeld wordt met het voornemen? Ik ga alle criteria van het voorwaardelijk opzet langs, en kom dan tot de conclusie dat de wilscomponent ontbreekt (de verdachte wilde het slachtoffer niet dood hebben), en dat er dus hooguit sprake kan zijn van (bewuste) culpa, en niet van voorwaardelijk opzet.
Moet je dan alsnog gaan kijken naar ''het begin van uitvoering''? Want dan moet ik weer verwijzen naar Cito en Grenswisselkantoor, en kijken naar de uiterlijke verschijningsvorm van de gedraging.
edit: Door mijn redenering kom ik dus tot de conclusie dat er geen sprake is van een strafbare poging aangezien er geen voornemen was op de doodslag van de verdachte.
Hmm, ik snap wat je bedoelt.quote:Op woensdag 1 april 2015 16:52 schreef Yreal het volgende:
[..]
dit is meer een vraag naar voorwaardelijke opzet.
Dacht ook PRINO, maar het zal dan wel HaAr zijn jaquote:Op woensdag 1 april 2015 14:04 schreef Etsu het volgende:
[..]
Valt RPPV nou onder PRINO of onder Sectie Handels- en Arbeidsrecht?![]()
Ik dacht PRINO, maar op Nestor staat dat we het hertentamen kunnen afhalen bij de sectie Handelsrecht.
heeft niet zo heel veel met poging in de zin van grenswisselkantoor te maken, is wat ik bedoelde.quote:Op woensdag 1 april 2015 16:55 schreef Blistering het volgende:
[..]
Hmm, ik snap wat je bedoelt.
Ik denk dat je ook wel kan betogen dat iemand door toch een flesje naar beneden te gooien het mogelijke gevolg op de koop toe heeft genomen.
Maar het ligt er dus aan welke kant je op redeneert.
Nouja, dat is dus wat ik wil weten. Zijn het cumulatieve criteria of niet?quote:Op woensdag 1 april 2015 17:02 schreef Yreal het volgende:
[..]
heeft niet zo heel veel met poging in de zin van grenswisselkantoor te maken, is wat ik bedoelde.
quote:Op woensdag 1 april 2015 14:04 schreef Henrys het volgende:
[..]
Enige vak wat ik het 1e jaar moest herkansen maar dat kwam omdat ik de eerste kans te lui was om het boek te lezen
Nah vind ik niet :p heb dat vrij snel. Ging best aardig trouwens.quote:Op woensdag 1 april 2015 14:39 schreef Mshauri het volgende:
[..]
Zenuwachtig ben je alleen als je het niet goed kent
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |