Snap ik niet helemaal, inkomstenbelasting en volksverzekeringen worden toch elke maand ingehoudenquote:Te betalen inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen: 4.355
Zij krijgt dus bijna 1500 euro terug.quote:Terug te krijgen inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen: 1.474
Je geeft aan dat jullie onder aan de streep per saldo 1700 terugkrijgen dus je cijfers kloppen niet als jij 4355 moet betalen en zij 1474 terugkrijgt. Welke bedragen staan er nou echt? Als jij op de VA al 4100 had teruggekregen (dat is voornamelijk de HRA) en je nu ineens 4355 moet terugbetalen dan gaat er of iets niet goed OF je hebt het bedrag verschoven naar je vrouw.quote:Op zondag 1 maart 2015 10:24 schreef mcintosh het volgende:
For the record, we hebben enkel een koopwoning en verder echt helemaal niks.
De voorlopige teruggaaf staat op mijn naam, kan het daar mee te maken hebben? In totaal is die ongeveer 4100 euro.
Je bent gewoon particulier? Dan is crowdfunding box 3.quote:Op zondag 1 maart 2015 10:27 schreef qajariaq het volgende:
Ik vang nog steeds een beetje premie A voor mn huis. Geen idee waar ik dat moet invullen.
En crowdfunding (en winddelen) waaronder moet dat?
Geen probeel met belasting betalen, of het nou leuker wordt of niet het wordt elk jaar minder makkelijk cq meer zoeken heb ik het idee.
Weet je zeker dat het niet klopt? Gaat om het saldo op 01-01-2014.quote:Op zondag 1 maart 2015 10:29 schreef Maraca het volgende:
Bij de vooraf ingevulde gegevens staat ook mijn banksaldo, maar die klopt niet. Ik zie alleen ook niet hoe ik dat kan wijzigenAlleen mijn loon kan ik zelf nog wijzigen. Weet iemand hoe dit moet?
Bankrekeningen en andere bezittingen =>Bank- en spaarrekeningenquote:Op zondag 1 maart 2015 10:29 schreef Maraca het volgende:
Bij de vooraf ingevulde gegevens staat ook mijn banksaldo, maar die klopt niet. Ik zie alleen ook niet hoe ik dat kan wijzigenAlleen mijn loon kan ik zelf nog wijzigen. Weet iemand hoe dit moet?
Oh wacht.. ik bedenk me net dat in mijn eigen administratie de maanden anders lopenquote:Op zondag 1 maart 2015 10:30 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Weet je zeker dat het niet klopt? Gaat om het saldo op 01-01-2014.
met de app ga je er eigenlijk vanuit dat de BD alles goed heeft en geen bijzondere situaties zijn.quote:Op zondag 1 maart 2015 10:31 schreef Igen het volgende:
Het is wel een gedoe zeg, met al die verschillende manieren waarop je aangifte kan doen.
Net als in 2013 had ik ook in 2014 de situatie dat ik een deel van het jaar in Nederland woonde, en een deel van het jaar in het buitenland woonde en werkte. Volgens de instructie heb je dan een M-formulier nodig, maar bij de aangifte 2013 wouden ze me dat bij de belastingtelefoon niet geven en zeiden ze dat ik het gewone aangifteprogramma maar moest gebruiken. Prima, daar was alles ook in te vullen.
Nu weer hetzelfde verhaal. Maar nu zie ik dat er, behalve het PC-computerprogramma, ook een "app" is en ook nog een online-aangifte in "Mijn Belastingdienst". Of die dan ook beide precies dezelfde functies hebben? Ik heb nu voor de zekerheid toch maar het gewone computerprogramma gebruikt.
Bij mij heeft hij ook alle rekeningen goed. En voor ben ik er zelfs achter dat ik nog op zoek moet naar inloggegevens om geld nog ergens weg te slepenquote:Op zondag 1 maart 2015 10:33 schreef Maraca het volgende:
[..]
Oh wacht.. ik bedenk me net dat in mijn eigen administratie de maanden anders lopen. Dan zou dat saldo idd wel eens kunnen kloppen
Ja, hij is wat dat betreft vrij nauwkeurig. Ook alle gegevens van mijn salaris waren conform de jaaropgave van mijn werkquote:Op zondag 1 maart 2015 10:34 schreef Nizno het volgende:
[..]
met de app ga je er eigenlijk vanuit dat de BD alles goed heeft en geen bijzondere situaties zijn.
Begreep ik uit eerdere nieuwsberichten
[..]
Bij mij heeft hij ook alle rekeningen goed. En voor ben ik er zelfs achter dat ik nog op zoek moet naar inloggegevens om geld nog ergens weg te slepen
You must be joking? Inkomstenbelasting gaat altijd op jaarbasis dus andere jaren hebben er niets mee te maken.quote:Op zondag 1 maart 2015 10:37 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik heb vorig jaar enorm veel terug moeten betalen met mijn vriendin samen. Ik neem aan dat dit, dit jaar rechtgetrokken is...
Ja dat snap ikquote:Op zondag 1 maart 2015 10:38 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
You must be joking? Inkomstenbelasting gaat altijd op jaarbasis dus andere jaren hebben er niets mee te maken.
Je had teveel verdiend? Bestaat zoietsquote:Op zondag 1 maart 2015 10:40 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Ja dat snap ik. Vorig jaar kwam door een jaar waarin we teveel verdiend hadden. Hebben toen wel het een en ander aangepast..
Box 3, waar ook je andere schulden en je bezittingen (spaargeld e.d.) in staan.quote:Op zondag 1 maart 2015 10:41 schreef LouisLitt het volgende:
Kan nog steeds niet vinden waar je je studieschuld kan invullen
In box 3 als je netto-vermogen boven het drempelbedrag uitkomt?quote:Op zondag 1 maart 2015 10:41 schreef LouisLitt het volgende:
je geeft aan dat je huisgenoten hebt. en dan vul je de naam in van je broer, ga je de rest van de vragen door en dat doe je ook met papa en mama.quote:Op zondag 1 maart 2015 10:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik moet opeens invullen of ik huisgenoten heb.
I woonde vorig jaar nog thuis moet ik dan mijn broertje, vader en moeder opgeven?
Ik heb een extra bankrekening met een negatief saldo toegevoegd...bij het overzicht wordt deze schuld dan exclusief de drempel van 2900 euro van je vermogen afgetrokken.quote:Op zondag 1 maart 2015 10:41 schreef LouisLitt het volgende:
Inderdaad. Zou al aardig wat schelen als je niet 13keer moet doorklikken om naar de juiste pagina te komen btw.quote:Op zondag 1 maart 2015 10:44 schreef Legatus het volgende:
En de site van de Belastingdienst is nu al moeilijk bereikbaar![]()
Gaat nog wat worden straks.
Heb nu ja gedaan en vervolgens overal nee ingevuld. Dit hoefde vorig jaar niet trouwens daarom was ik verbaasd.quote:Op zondag 1 maart 2015 10:45 schreef Nizno het volgende:
[..]
je geeft aan dat je huisgenoten hebt. en dan vul je de naam in van je broer, ga je de rest van de vragen door en dat doe je ook met papa en mama.
Maar in jouw geval kom je toch op nee uit dus kun je ook de eerste keer nee invullen.
vorig jaarquote:Op zondag 1 maart 2015 10:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Heb nu ja gedaan en vervolgens overal nee ingevuld. Dit hoefde vorig jaar niet trouwens daarom was ik verbaasd.
Site van de belastingdienst ligt al platquote:Op zondag 1 maart 2015 10:44 schreef Legatus het volgende:
En de site van de Belastingdienst is nu al moeilijk bereikbaar![]()
Gaat nog wat worden straks.
Ik schrikken natuurlijkquote:U wilt iets verwijderen dat wij alvast voor u hadden ingevuld. Weet u het zeker??
Bij mij stond hij ook aangevinkt, alleen heb ik niets van die strekking.quote:Op zondag 1 maart 2015 11:06 schreef Anne het volgende:
Bij mij was bij Kapitaalverzekering ook iets 'vooraf ingevuld'. Alleen was daar niks ingevuld.
Ik heb mijn levensverzekering erin geketst; ik zou het verder namelijk ook niet weten.
Kreeg jij hem wel verwijderd?quote:Op zondag 1 maart 2015 11:16 schreef eriksd het volgende:
[..]
Bij mij stond hij ook aangevinkt, alleen heb ik niets van die strekking.
Ja, moest wel 5 klikkenquote:Op zondag 1 maart 2015 11:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Kreeg jij hem wel verwijderd?
Ik kan niet verder want hij weigert hem weg te gooien.
Je moet hem in de stap ervoor uitvinken.quote:Op zondag 1 maart 2015 11:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Kreeg jij hem wel verwijderd?
Ik kan niet verder want hij weigert hem weg te gooien.
Staat ie niet bij pensioen en andere uitkeringen? Daar stond ie bij mij.quote:Op zondag 1 maart 2015 11:14 schreef RCHW het volgende:
Ik heb vorig jaar helaas te maken gehad met een ontslag. Gelukkig met een ontslagvergoeding.
Nu zie ik in de aangifte over 2014 wel mijn 2 werkgevers staan (ik had het geluk meteen aansluitend een nieuwe baan te vinden!), inclusief beide jaaropgaves.
Rondom mijn ontslagvergoeding heb ik echter een 2e jaaropgaaf gekregen. Deze zie ik niet terug in de vooringevulde aangifte?
Op een normale jaaropgaaf staat mijn loon, loonheffing, arbeidskorting, periode (01-01/30/9) auto vd zaak, premies volksverzekeringen etc...
Op de jaaropgaaf vd ontslagvergoeding staat alleen:
loon + bedrag
Loonheffing + bedrag
periode (30-9/30-9; 1 periode dus)
Loonheffingskorting: Nee
We hebben er verder niks mee gedaan (lijfrente of ander soort inleg). Gewoon een deel uitgegeven en een deel op de spaarrekening (<¤42k)
Waar en hoe vul ik deze ontslagvergoeding in bij de belastingaangifte over 2014?
ik heb 2 jaaropgaven ontvangen. 1 normale en 1 waarop staat: jaaropgaaf 2014 met daarop enkel 1 maand en een eenmalig bedrag ingevuld bij loon (zonder verdere toelichting). Vul ik dat in onder uitkering en pensioenen?
Ik heb daar nu ingevuld:
Soort inkomsten: Andere uitkeringen
Land: NL
Uitkeringsinstantie: Naam werkgever
Uitkering: Bruto bedrag ontslagvergoeding (wat op de jaaropgaaf staat)
Loonheffing: Bedrag wat op de jaaropgaaf staat
Klopt dat zo dan?
quote:Op dit moment proberen veel mensen de site te bereiken.
Het is daarom druk op onze servers.
Als u later terug kunt komen, helpt dat om de druk te spreiden.
Probeert u het later nog eens.
Nee, niet automatisch dus? Ik heb het daar nu zelf neergezet.quote:Op zondag 1 maart 2015 11:21 schreef poppedop24 het volgende:
[..]
Staat ie niet bij pensioen en andere uitkeringen? Daar stond ie bij mij.
Zelfde gedaan als jij beschreef in je post.quote:Op zondag 1 maart 2015 11:24 schreef RCHW het volgende:
[..]
Nee, niet automatisch dus? Ik heb het daar nu zelf neergezet.
Hoe staat het bij jou ingevuld daar dan?
Ik heb een soort gelijk verhaal. Werkgever is eind 2014 failliet gegaan en de maand oktober is uitbetaal door het UWV. Deze maand stond al ingevuld bij pensioen/uitkering maar hoort volgens gewoon bij loon toch?quote:Op zondag 1 maart 2015 11:14 schreef RCHW het volgende:
Ik heb vorig jaar helaas te maken gehad met een ontslag. Gelukkig met een ontslagvergoeding.
Nu zie ik in de aangifte over 2014 wel mijn 2 werkgevers staan (ik had het geluk meteen aansluitend een nieuwe baan te vinden!), inclusief beide jaaropgaves.
Rondom mijn ontslagvergoeding heb ik echter een 2e jaaropgaaf gekregen. Deze zie ik niet terug in de vooringevulde aangifte?
Op een normale jaaropgaaf staat mijn loon, loonheffing, arbeidskorting, periode (01-01/30/9) auto vd zaak, premies volksverzekeringen etc...
Op de jaaropgaaf vd ontslagvergoeding staat alleen:
loon + bedrag
Loonheffing + bedrag
periode (30-9/30-9; 1 periode dus)
Loonheffingskorting: Nee
We hebben er verder niks mee gedaan (lijfrente of ander soort inleg). Gewoon een deel uitgegeven en een deel op de spaarrekening (<¤42k)
Waar en hoe vul ik deze ontslagvergoeding in bij de belastingaangifte over 2014?
ik heb 2 jaaropgaven ontvangen. 1 normale en 1 waarop staat: jaaropgaaf 2014 met daarop enkel 1 maand en een eenmalig bedrag ingevuld bij loon (zonder verdere toelichting). Vul ik dat in onder uitkering en pensioenen?
Ik heb daar nu ingevuld:
Soort inkomsten: Andere uitkeringen
Land: NL
Uitkeringsinstantie: Naam werkgever
Uitkering: Bruto bedrag ontslagvergoeding (wat op de jaaropgaaf staat)
Loonheffing: Bedrag wat op de jaaropgaaf staat
Klopt dat zo dan?
Bij mij ook inderdaad.. Maar toen realiseerde ik mij dat ik een uitvaartverzekering (kapitaalverzekering) heb.quote:Op zondag 1 maart 2015 11:06 schreef Anne het volgende:
Bij mij was bij Kapitaalverzekering ook iets 'vooraf ingevuld'. Alleen was daar niks ingevuld.
Ik heb mijn levensverzekering erin geketst; ik zou het verder namelijk ook niet weten.
Ze passen het bedrag aan. Je krijg de komende maanden minder zodat het aan het einde kloppend is. Staat me idd ook bij dat je als je per maand meer terugkrijgt dan eerst dat je dan 2x per maand geld kreeg. Ik heb nu al een aantal jaren achtereen pas in maart de voorlopige teruggaaf aangepast en bij minder terug is dat altijd gecompenseerd met een lager maandbedrag voor de resterende maanden.quote:Op zondag 1 maart 2015 11:32 schreef snabbi het volgende:
Aangezien de site van de belastingdienst zeer slecht bereikbaar is op dit moment, stel ik de vraag maar even hier.
Ik moet dit jaar wederom ongeveer 200 euro terug betalen aangezien ik via mijn voorlopige aanslag elke maand te veel geld krijg. Dit wil ik recht trekken en dus het bedrag dat ik elke maand krijg verlagen.
Ik heb het programma voor de voorlopige teruggave 2015 gedownload en op basis van mijn huidige gegevens zou ik 150 euro via mijn voorlopige aanslag moeten betalen.
Mijn vraag: Hoe gaat dit straks werken.
- Krijg ik het oude bedrag elke maand en moet ik elke maand een bedrag betalen?
- Krijg ik het oude bedrag elke maand en moet ik het andere bedrag ineens betalen?
- Passen ze het bedrag wat ik elke maand krijg aan voor dit jaar op basis van wat ik reeds teveel heb ontvangen zodat ik aan het einde van het jaar juist uitkom?
- Passen ze het bedrag aan zodat ik het juiste nieuwe bedrag ontvang alleen een paar maanden te veel heb ontvangen?
(en nog meer creatieve voorbeelden)
Dit aangezien ik in het verleden volgens mij 2 bedragen per maand ontving nadat ik een wijziging heb doorgevoerd.
Voor die dingen heb je telkens de vraag, is het in 2014 uitgekeerd. Antwoord nee en daarom niet van toepassing. Dus het wordt een soort invul-oefening om diverse fragmenten die niet van toepassing zijn daar in te vullen.quote:Op zondag 1 maart 2015 11:32 schreef Mallet het volgende:
[..]
Bij mij ook inderdaad.. Maar toen realiseerde ik mij dat ik een uitvaartverzekering (kapitaalverzekering) heb.
Lijkt me niet. Ik heb nergens in hoeven te vullen hoe hoog mijn kapitaalverzekering is. Pas als de deze krijgt uitgekeerd. Of in mijn geval ook dan niet omdat het een kapitaalverzekering wonen is.quote:Op zondag 1 maart 2015 11:35 schreef NanaMidi het volgende:
Ik heb in december een uitvaartverzekering afgesloten en bij mij stond ook een kapitaalverzekering ingevuld. De totale waarde hiervan is ¤8500, en er was een drempelwaarde van ~¤6000. Moet ik hier volgend jaar dan belasting over betalen? Zou ik wel gek vinden, aangezien dat kapitaal pas word uitgekeerd als ik dood ben
zie reactie Malletquote:Op zondag 1 maart 2015 11:35 schreef NanaMidi het volgende:
Ik heb in december een uitvaartverzekering afgesloten en bij mij stond ook een kapitaalverzekering ingevuld. De totale waarde hiervan is ¤8500, en er was een drempelwaarde van ~¤6000. Moet ik hier volgend jaar dan belasting over betalen? Zou ik wel gek vinden, aangezien dat kapitaal pas word uitgekeerd als ik dood ben
Ontslagvergoeding is loon uit vroegere dienstbetrekking. Dit wordt belast tegen de groene tabel. Daarom krijg je een aparte jaaropgave. Als je dit bij loon zet, gaat het programma de arbeidskorting erover meetellen, terwijl dit niet de bedoeling is.quote:Op zondag 1 maart 2015 11:29 schreef mr-green het volgende:
[..]
Ik heb een soort gelijk verhaal. Werkgever is eind 2014 failliet gegaan en de maand oktober is uitbetaal door het UWV. Deze maand stond al ingevuld bij pensioen/uitkering maar hoort volgens gewoon bij loon toch?
Als ik het bij loon zet krijg ik ook een heel ander totaal plaatje
Voor een uitvaartverzekering is er een aparte vrijstelling van ¤ 6.859. Je krijgt jaarlijks de waarde van je verzekering toegestuurd van de verzekeringsmaatschappij. Indien de waarde boven het bedrag van ¤ 6.859 komt dien je de gehele waarde van de verzekering op te tellen bij je vermogen in box 3.quote:Op zondag 1 maart 2015 11:35 schreef NanaMidi het volgende:
Niet helemaal waar hè?quote:Op zondag 1 maart 2015 11:38 schreef snabbi het volgende:
[..]
Nee de bepaling voor de belasting zit op het moment van uitkeren. Je hoeft je daar dus uberhaupt geen zorgen over te maken als het alleen je eigen uitvaartverzekering betreft
Ik had 102 (met aftrek dividenden) of 140 (zonder) met 1,5x modaal.quote:Op zondag 1 maart 2015 11:49 schreef Skv het volgende:
Houd er rekening mee dat u bij uw aanslag over 2014 een bedrag moet bijbetalen of minder terugkrijgt. Het gaat om gemiddeld ¤ 150.
Wie heeft er een overzicht van bij welk inkomen welke naheffing komt? Ik zit op 250 Euro terwijl ik net boven modaal zit, dat lijkt me stug toch?
Mijn ouders blijken ooit een overlijdensriscoverzekering op mijn naam te hebben afgesloten maar hebben nog nooit een dergelijk overzicht gehad. Ook dit jaar niet...quote:Op zondag 1 maart 2015 11:44 schreef Mallet het volgende:
[..]
Voor een uitvaartverzekering is er een aparte vrijstelling van ¤ 6.859. Je krijgt jaarlijks de waarde van je verzekering toegestuurd van de verzekeringsmaatschappij. Indien de waarde boven het bedrag van ¤ 6.859 komt dien je de gehele waarde van de verzekering op te tellen bij je vermogen in box 3.
http://www.uitvaartverzek(...)_uitvaartverzekering
quote:Op zondag 1 maart 2015 11:44 schreef Ori het volgende:
Ik snap nog steeds het invullen van studieschuld niet. Er is op eerdere dergelijke vragen al een paar keer geantwoord 'box 3', maar hoe vertaalt dat zich naar invullen op de website?
Vorig jaar, met het pc-programma, was het nog duidelijk:
Er was een zeer gerichte vraag:
[ afbeelding ]
En die kon je dan hier invullen:
[ afbeelding ]
Maar dit jaar op de website krijg ik enkel dit:
[ afbeelding ]
Ik kan nergens iets vinden om die schuld in te vullen
Screenshotje lukt nu helaas niet omdat belastingdienst.nl down is.quote:Op zondag 1 maart 2015 10:45 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Ik heb een extra bankrekening met een negatief saldo toegevoegd...bij het overzicht wordt deze schuld dan exclusief de drempel van 2900 euro van je vermogen afgetrokken.
Hmmm... dan ga ik de Delta Lloyd er maar in zetten. Weet het anders ook nietquote:Op zondag 1 maart 2015 11:06 schreef Anne het volgende:
Ik had hem gewoon volledig verwijderd. Ik begin nu te twijfelen...quote:Op zondag 1 maart 2015 11:52 schreef Queller het volgende:
[..]
Hmmm... dan ga ik de Delta Lloyd er maar in zetten. Weet het anders ook niet
Ik heb bijna 1000 euro om bij te betalen. Kan bijna niet kloppen, maar de vooraf ingevulde gegevens zijn correct en ik heb niks anders aan te geven dan dat en mijn huis. In de berekening staat ook dat er bijna 1000 euro verschil in de heffingskorting zitquote:Op zondag 1 maart 2015 11:49 schreef Skv het volgende:
Houd er rekening mee dat u bij uw aanslag over 2014 een bedrag moet bijbetalen of minder terugkrijgt. Het gaat om gemiddeld ¤ 150.
Wie heeft er een overzicht van bij welk inkomen welke naheffing komt? Ik zit op 250 Euro terwijl ik net boven modaal zit, dat lijkt me stug toch?
Ik krijg het wel van Interpolis. De verzekeringsmaatschappij hoort de verzekeringsnemer wel te informeren over de fiscale waarde van de polis.quote:Op zondag 1 maart 2015 11:50 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Mijn ouders blijken ooit een overlijdensriscoverzekering op mijn naam te hebben afgesloten maar hebben nog nooit een dergelijk overzicht gehad. Ook dit jaar niet...
Mijn oma heeft een natura begrafenispolis - ook daar is nog nooit een overzicht met waarde van toegestuurd.
Weten maatschappijen dit wel ?
Ik denk dat het bij mij komt door het feit dat ik in december ben gestopt bij mijn vorige werkgever. Heb toen ook alle opgebouwde vakantiegeld/13e maand etc in december er bij gekregen. Daardoor is Loon LB/PH wat hoger uitgevallen.quote:Op zondag 1 maart 2015 11:53 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik heb bijna 1000 euro om bij te betalen. Kan bijna niet kloppen, maar de vooraf ingevulde gegevens zijn correct en ik heb niks anders aan te geven dan dat en mijn huis. In de berekening staat ook dat er bijna 1000 euro verschil in de heffingskorting zit
2500quote:Op zondag 1 maart 2015 11:55 schreef Sjappel het volgende:
teruggave van 2500 en heb nog een aftrekpost niet ingevuld, die laat ik voor volgend jaar open.
Dan snap ik het wel. Nog steeds kut natuurlijk. Maar ik zit al een paar jaar bij dezelfde werkgever.quote:Op zondag 1 maart 2015 11:56 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik denk dat het bij mij komt door het feit dat ik in december ben gestopt bij mijn vorige werkgever. Heb toen ook alle opgebouwde vakantiegeld/13e maand etc in december er bij gekregen. Daardoor is Loon LB/PH wat hoger uitgevallen.
Aan het einde van het jaar een grote bonus ontvangen oid? Door de afbouw van de heffingskorting kan het zijn dat de heffingskorting obv je salaris volledig is toegepast, maar door een bijzindere beloning je geen recht meer hebt op de volledige heffingskorting.quote:Op zondag 1 maart 2015 11:53 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik heb bijna 1000 euro om bij te betalen. Kan bijna niet kloppen, maar de vooraf ingevulde gegevens zijn correct en ik heb niks anders aan te geven dan dat en mijn huis. In de berekening staat ook dat er bijna 1000 euro verschil in de heffingskorting zit
Ik heb ook niet hoeven invullen wat de waarde is, maar ze vroegen wel of de totale waarde hoger was dan die zesduizend euro.. Daarom vroeg ik het me af, omdat in 2015 dit wel het geval zal zijn.quote:Op zondag 1 maart 2015 11:36 schreef alpeko het volgende:
[..]
Lijkt me niet. Ik heb nergens in hoeven te vullen hoe hoog mijn kapitaalverzekering is. Pas als de deze krijgt uitgekeerd. Of in mijn geval ook dan niet omdat het een kapitaalverzekering wonen is.
Halverwege het jaar heeft het hele bedrijf een winstuitkering gekregen. Maar die was bruto nog geen 600 euro en valt volgens mij niet onder de bijzondere beloning. Eerdere jaren hebben we deze ook ontvangen en nooit een dikke aanslag over gehad.quote:Op zondag 1 maart 2015 11:58 schreef Miss_Virgo het volgende:
[..]
Aan het einde van het jaar een grote bonus ontvangen oid? Door de afbouw van de heffingskorting kan het zijn dat de heffingskorting obv je salaris volledig is toegepast, maar door een bijzindere beloning je geen recht meer hebt op de volledige heffingskorting.
http://www.belastingdiens(...)elijk/tabel_ahk_2014
Is ie in het aangifteprogramma wel als standaard salaris berekend, of als bijzondere uitkering?quote:Op zondag 1 maart 2015 12:02 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Halverwege het jaar heeft het hele bedrijf een winstuitkering gekregen. Maar die was bruto nog geen 600 euro en valt volgens mij niet onder de bijzondere beloning. Eerdere jaren hebben we deze ook ontvangen en nooit een dikke aanslag over gehad.
Dat is wel een goeie opzich ja.quote:Op zondag 1 maart 2015 11:58 schreef Sjappel het volgende:
[..]
Ik heb de belastingdienst laten sparen voor mij, geen loonheffingskorting
Zit bij het standaardsalaris volgens de jaaropgave en staat dus ook zo in de vooraf ingevulde gegevens.quote:Op zondag 1 maart 2015 12:03 schreef Skv het volgende:
[..]
Is ie in het aangifteprogramma wel als standaard salaris berekend, of als bijzondere uitkering?
Ik weet helaas dus niet wat voor polis het is omdat hij door mijn ouders is afgesloten, zij de premie betalen en mij nooit eerder geïnformeerd hebben.Altijd leuk. Ze hebben de polis ook niet bij de hand....quote:Op zondag 1 maart 2015 11:54 schreef Mallet het volgende:
[..]
Ik krijg het wel van Interpolis. De verzekeringsmaatschappij hoort de verzekeringsnemer wel te informeren over de fiscale waarde van de polis.
Daarnaast is een overlijdensrisicoverzekering weer wat anders dan een kapitaalverzekering. Een ORV is een risicoverzekering waar je in de regel geen waarde in zal opbouwen TENZIJ je hebt gekozen voor een gelijkblijvende premie gedurende de looptijd. Hierdoor betaal je in het begin eigenlijk teveel premie en aan het eind te weinig. Je kan hiervoor kiezen als je graag zekerheid wilt over de premie die je gedurende de looptijd wil betalen (een vaste premie dus, niet leeftijdsafhankelijk). Als je hiervoor hebt gekozen bouw je een waarde op in je ORV polis. Indien de waarde boven dat bedrag van de ¤ 6859 uitkomt dan dien je de gehele waarde bij je vermogen op te tellen.
Ieder bedrag is mogelijk, ik zal zo'n 4500 moeten bijbetalen.quote:Op zondag 1 maart 2015 11:34 schreef Mystikvm het volgende:
Oh, die kapitaalverzekering kun je uitvinken? Heb nu mijn overlijdensrisicoverzekering ingevuld.
Ik heb altijd geld teruggekregen. Dit jaar moet ik maar liefst 946 euro betalen. Kan het kloppen dat die naheffing zo hoog uit kan vallen?
Het is inderdaad niet echt transparante materie. Daarnaast zijn er in het verleden ook weer veel uitvaartverzekeringen afgesloten met echt lage kapitalen die naar de huidige maatstaven echt niets voorstellen. Ik heb toevallig vorig jaar mijn wft Vermogen diploma gehaald maar het is echt een oerwoud aan regeltjes, varianten en uitzonderingen.quote:Op zondag 1 maart 2015 12:10 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Ik weet helaas dus niet wat voor polis het is omdat hij door mijn ouders is afgesloten, zij de premie betalen en mij nooit eerder geïnformeerd hebben.Altijd leuk. Ze hebben de polis ook niet bij de hand....
Volgens de website van de maatschappij waar hij afgesloten is kan het zowel een natura verzekering als een kapitaalverzekering zijn. Inderdaad geen ORV.
En natuurlijk zijn ze alleen op werkdagen bereikbaar.
De polis van mijn oma is een natura verzekering. Bij een ander bedrijf. Ook die zijn vandaag niet bereikbaar.
Nouja.Ik heb nog een paar maanden.
Hmm. Weet jij dan wellicht of ik wel belastingplichtige ben ? Omdat ik zelf de verzekering niet heb afgesloten, niet zelf de premie betaal en hij alleen uitkeert als ik dood ben lijkt mij dat nogal vreemd...quote:Op zondag 1 maart 2015 12:16 schreef Mallet het volgende:
[..]
Het is inderdaad niet echt transparante materie. Daarnaast zijn er in het verleden ook weer veel uitvaartverzekeringen afgesloten met echt lage kapitalen die naar de huidige maatstaven echt niets voorstellen. Ik heb toevallig vorig jaar mijn wft Vermogen diploma gehaald maar het is echt een oerwoud aan regeltjes, varianten en uitzonderingen.
Dat is natuurlijk wel beetje fucked up. Bij mij stond het aangevinkt maar heb het maar uitgezet, wist niet dat dit erachter stak. Zometeen compleet ongewild fraude gepleegdquote:Op zondag 1 maart 2015 12:10 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Ik weet helaas dus niet wat voor polis het is omdat hij door mijn ouders is afgesloten, zij de premie betalen en mij nooit eerder geïnformeerd hebben.Altijd leuk. Ze hebben de polis ook niet bij de hand....
Volgens de website van de maatschappij waar hij afgesloten is kan het zowel een natura verzekering als een kapitaalverzekering zijn. Inderdaad geen ORV.
En natuurlijk zijn ze alleen op werkdagen bereikbaar.
De polis van mijn oma is een natura verzekering. Bij een ander bedrijf. Ook die zijn vandaag niet bereikbaar.
Nouja.Ik heb nog een paar maanden.
Een app slaat nergens op nee, maar dat online invullen ging wel er goed en snel moet ik zeggen.quote:Op zondag 1 maart 2015 12:19 schreef MaGNeT het volgende:
Tering, anders zoek je je ff de pleuris naar het oude programma voor aangifte 2014
Ze willen je aan die App hebben (onhandig ivm alle gegevens op PC) of online (traag).
Maar, gevonden!
http://www.belastingdiens(...)ngifteprogramma_2014
Ik had het juist andersom. Helaasquote:Op zondag 1 maart 2015 12:31 schreef nhero het volgende:
Bij mij zijn de banksaldi niet vooraf ingevuld, terwijl dit afgelopen jaren wel het geval was. Hebben meer mensen hier last van?
ja, maar het boeit mij niet, zit toch ruim onder de grensquote:Op zondag 1 maart 2015 12:31 schreef nhero het volgende:
Bij mij zijn de banksaldi niet vooraf ingevuld, terwijl dit afgelopen jaren wel het geval was. Hebben meer mensen hier last van?
quote:Op dit moment proberen veel mensen de site te bereiken.
Het is daarom druk op onze servers.
Als u later terug kunt komen, helpt dat om de druk te spreiden.
Probeert u het later nog eens.
Hebben ze wel, maar goed verstopt. Zie de post van MaGNeTquote:Op zondag 1 maart 2015 12:45 schreef Its_Muppet het volgende:
Waarom, de f#ck, hebben ze nou het Windows programmaatje niet meer beschikbaar. Je kan er op wachten dat bij online aangite de servers overbelast raken (zoals nu), waardoor men niet op de tijd waarop het uitkomt de aangifte kan maken.
quote:Op zondag 1 maart 2015 11:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens als ik uit eigen zak een taalcursus doe is die aftrekbaar?
quote:U mag studiekosten en andere scholingsuitgaven aftrekken onder de volgende voorwaarden:
• U of uw fiscale partner maakten de kosten voor uw studie of die van uw fiscale partner. Kosten voor de studie van uw kind mag u niet aftrekken.
• De opleiding of studie was gericht op uw (toekomstige) beroep.
• Er was sprake van een leertraject.
Hierbij doet u kennis op onder begeleiding of toezicht.
• Uw totale kosten min eventuele vergoedingen waren hoger dan de drempel van ¤ 250. De kosten boven de drempel mag u aftrekken.
• Het bedrag dat u mag aftrekken als studiekosten en andere scholingsuitgaven na vermindering van de drempel, is maximaal ¤ 15.000. Er geldt geen maximaal bedrag of een hoger maximaal bedrag in bepaalde situaties (zie Maximum aftrek studiekosten).
Thanx!quote:Op zondag 1 maart 2015 12:48 schreef Tourniquet het volgende:
Rechtstreekse links naar de aangifteprogramma's:
Windows: http://download.belasting(...)ib2014_win_setup.exe
Mac: http://download.belasting(...)s/mac/ib2014_mac.dmg
Blijft druk hequote:Deze webpagina is niet beschikbaar
Kunt toch altijd zeggen dat het voor je toekomstig beroep is?quote:
Dank je! Ik dacht al waar is dat ding toch.quote:Op zondag 1 maart 2015 12:19 schreef MaGNeT het volgende:
Tering, anders zoek je je ff de pleuris naar het oude programma voor aangifte 2014
Ze willen je aan die App hebben (onhandig ivm alle gegevens op PC) of online (traag).
Maar, gevonden!
Mij lijkt dat de peildatum 1 januari 2014 is, net als bij de rest van box 3.quote:Op zondag 1 maart 2015 13:34 schreef roos85 het volgende:
Aftrekken studieschuld, is dat jaar van afstuderen (was bij mij dus 2014) of het jaar daarna waar de studieschuld is vastgesteld?
Oke, dank jequote:Op zondag 1 maart 2015 13:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Mij lijkt dat de peildatum 1 januari 2014 is, net als bij de rest van box 3.
Niet lijkt, geheel box 3 wordt bekeken naar de peildatum van het voorafgaande jaar.quote:Op zondag 1 maart 2015 13:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Mij lijkt dat de peildatum 1 januari 2014 is, net als bij de rest van box 3.
Update: valt mee, zo'n 3000 Euro bijbetalen (incl. bijdrage ZVW) en dan moet ik nog even wat aftrekposten uitzoeken dus kan alleen maar beter worden.quote:Op zondag 1 maart 2015 12:12 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ieder bedrag is mogelijk, ik zal zo'n 4500 moeten bijbetalen.
Ik vond dit, maar ik vermoed dat dat pas bij de volgende aangifte (over 2015) geldt?quote:Op zondag 1 maart 2015 14:12 schreef Stiletto het volgende:
kinderalimentatie is toch aftrekbaar? als ik invul dat ik meer dan 416 per kwartaal kwijt was dan krijg ik juist minder geld terug(alimentatie,kleren etc) , heel apart.
Gaat het niet gewoon om de kapitaalverzekering van de spaarhypotheek die in box 3 zit bij sommigen? Ik heb geen idee; het is het enige dat ik kan bedenken.quote:Op zondag 1 maart 2015 14:18 schreef UtopiaVolger het volgende:
Aangezien veel mensen hier gedoe hebben met het stukje kapitaalverzekering zal daar vast nog wel het een en ander over worden gecommuniceerd toch? Dom gedoe.
Bij sommigen wel ja. maar lang niet bij iedereen.quote:Op zondag 1 maart 2015 14:19 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Gaat het niet gewoon om de kapitaalverzekering van de spaarhypotheek die in box 3 zit bij sommigen? Ik heb geen idee; het is het enige dat ik kan bedenken.
ik heb geen spaarhypotheek.Enige dat ik heb is een begrafenisverzekering, maar ook dat is geen overlijdensrisico zoals ik sommigen hier hoor. die is echt alleen voor de begrafenis/crematie te betalen.quote:Op zondag 1 maart 2015 14:19 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Gaat het niet gewoon om de kapitaalverzekering van de spaarhypotheek die in box 3 zit bij sommigen? Ik heb geen idee; het is het enige dat ik kan bedenken.
Ja ik las dat ook al idd, geld inderdaad vanaf 2015 pas ga ik vanuit.quote:Op zondag 1 maart 2015 14:16 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik vond dit, maar ik vermoed dat dat pas bij de volgende aangifte (over 2015) geldt?
http://www.ouders.nl/arti(...)niet-meer-aftrekbaar
Idd. Als je gewoon het aangifteprogramma voor windows gebruikt wordt het vinkje zelfs niet gezet.. inconsequente voorafingevuldheid ten topquote:Op zondag 1 maart 2015 14:18 schreef UtopiaVolger het volgende:
Aangezien veel mensen hier gedoe hebben met het stukje kapitaalverzekering zal daar vast nog wel het een en ander over worden gecommuniceerd toch? Dom gedoe.
en via de app kan je ook gewoon steeds op 'akkoord' klikken en de aangifte versturen zonder gedoe met de kapitaalverzekering.quote:Op zondag 1 maart 2015 14:25 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Idd. Als je gewoon het aangifteprogramma voor windows gebruikt wordt het vinkje zelfs niet gezet.. inconsequente voorafingevuldheid ten top
De site van de Belastingdienst deed het weer:quote:Op zondag 1 maart 2015 13:00 schreef Miss_Virgo het volgende:
Oke, toch nog even over de kapitaalverzekering.
Ik heb een levensverzekering gekoppeld aan mijn hypotheek. Is het kapitaal uitgekeerd in 2014: NEE
> tot zover duidelijk.
Ik heb echter een aanvullende levensverzekering, los van de hypotheek dus. Als ik deze opgeef, vraagt hij om de waarde per 01-01-2014. Is de waarde het bedrag wat bij overlijden uitgekeerd wordt?
Dit had ik namelijk ingevuld, en dan krijg ik een melding:
Bij 'Bankrekeningen en andere bezittingen' hebt u aangegeven dat uw bezittingen op 1 januari 2014 niet meer waard waren dan het heffingsvrij vermogen (¤ 42.278). Maar volgens deze berekening was dat wel het geval. Pas uw gegevens aan.
Als ik deze weghaal, krijg ik deze melding iet meer. Ik neem aan dat de waarde van de levensverzekering niet ingevuld moet worden (waarde = 0,00?). Het lijkt me niet te kloppen als ik daar nu al vermogensbelasting over moet betalen
Wij hebben een (gedeelte) bankspaar-hypotheek. Ik vermoed ook dat ze dat bedoelen? Ik heb tenminste het bankspaarproduct daar maar ingevuld...quote:Op zondag 1 maart 2015 14:19 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Wil je zeggen dat je de geboortedatum van je zoontje niet uit je hoofd weet?quote:Op zondag 1 maart 2015 14:35 schreef CafeRoker het volgende:
Wat irritant dat je niet gewoon door kunt klikken om te kunnen zien wat er al ingevuld is. Denken ze nu echt dat ik de geboortedatum van m'n zoontje zo maar uit m'n hoofd weet
Zou ik niet zomaar invullen.quote:Op zondag 1 maart 2015 14:37 schreef MaLo het volgende:
[..]
Wij hebben een (gedeelte) bankspaar-hypotheek. Ik vermoed ook dat ze dat bedoelen? Ik heb tenminste het bankspaarproduct daar maar ingevuld...
Dan moet je kiezen bij Was deze kapitaalverzekering een uitvaartverzekering voor Ja. Ik ben net bij dat stukjequote:Op zondag 1 maart 2015 14:31 schreef Miss_Virgo het volgende:
[..]
De site van de Belastingdienst deed het weer:
Verzekeringen die een kapitaal (een bedrag ineens) uitkeren bij leven of overlijden, horen bij uw bezittingen in box 3. Bij de volgende verzekeringen krijgt u misschien een vrijstelling:
een kapitaalverzekering die alleen uitkeert bij overlijden
een geblokkeerd tegoed bij een bank voor overlijden
een kapitaalverzekering die u op of vóór 14 september 1999 hebt afgesloten
Kapitaalverzekering die alleen uitkeert bij overlijden
Bij een kapitaalverzekering die alleen uitkeert bij overlijden, bijvoorbeeld een begrafenisverzekering met een uitkering in geld of in natura, moet het gaan om een verzekering die uitkeert bij overlijden van:
uzelf
uw fiscale partner
een bloed- of aanverwant, zoals uw kinderen, ouders, broers of zussen en hun echtgenoten
Voor een kapitaalverzekering die alleen uitkeert bij overlijden, geldt dat deze 'los' moet zijn afgesloten. Dat houdt in dat deze kapitaalverzekering geen combinatie mag vormen met een verzekerde uitkering bij in leven zijn op een bepaalde datum.
Mijn kapitaalverzekering is dus vrijgesteld. Alleen hoe geeft ik dat dan aan in de aangifte..?
Waarde op 01-01-2014 ¤ 0,00?
twitter:AndreasB86 twitterde op zondag 01-03-2015 om 14:18:48Dat je van de VIA van @Belastingdienst moet vernemen dat je 'n kapitaalverzekering hebt #vandiedingen reageer retweet
Maar ik was nog even aan het verder lezen op de site:quote:Op zondag 1 maart 2015 14:38 schreef MaLo het volgende:
[..]
Dan moet je kiezen bij Was deze kapitaalverzekering een uitvaartverzekering voor Ja. Ik ben net bij dat stukje.
Box 1.quote:Op zondag 1 maart 2015 14:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zou ik niet zomaar invullen.
In welke box valt je spaarhypotheek?
Ja dat zal. Maar dat klopt dus niet.quote:Op zondag 1 maart 2015 13:30 schreef MyTiredFeet het volgende:
De woz-waarde van het aanslagbiljet 2014 met daarop de waarde met peildatum 01-01-2013.
Volgens mij is het in Box 1 vrijgesteld, zou je het alleen moeten opgeven als het in Box 3 zit.quote:Op zondag 1 maart 2015 14:42 schreef MaLo het volgende:
[..]
Box 1.
Banksparen, afgesloten voor 1-1-2013. Spaarrekening Eigen Woning staat er boven de polis, dus ik denk dat het daar wel thuishoort?
De vraag in het aangifteprogramma is:quote:Op zondag 1 maart 2015 14:53 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Volgens mij is het in Box 1 vrijgesteld, zou je het alleen moeten opgeven als het in Box 3 zit.
Iemand die daar meer van weet?
Mee eens!quote:Op zondag 1 maart 2015 14:57 schreef MaLo het volgende:
Overigens vind ik, op het stukje Kapitaalverzekering na, het aangifteprogramma wel duidelijk en makkelijk. Bij ons was alles goed ingevuld (inkomsten, leningdelen hypotheek, banksaldi).
Ik sla alles nu op en kijk het later nog een keertje rustig na. Als ik het goed heb, krijgen we ruim 2600 euro terug.
quote:Op zondag 1 maart 2015 12:19 schreef MaGNeT het volgende:
Maar, gevonden!
ik kon dat wel gewoon invullen en ook evt eenmalige kosten. Daar werd gewoon om gevraagd.quote:Op zondag 1 maart 2015 17:52 schreef finsdefis het volgende:
Het is ook wel apart dat ze pushen om de aangifte online of via de app te doen, maar dat daar vervolgens niet alles in verwerkt kan worden. Ik keek al raar op toen ik ineens nergens mijn hypotheekrenteaftrek in kon vullen (incl. eenmalig aftrekbare kosten). Scheelt toch zomaar een luttele 3.200 euro![]()
Bedankt nog MaGNeT.
[..]
Ik heb echt 3x door heel het formulier heen gekliktquote:Op zondag 1 maart 2015 18:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik kon dat wel gewoon invullen en ook evt eenmalige kosten. Daar werd gewoon om gevraagd.
geen idee, ik ken het niet uit mijn hoofd. Ik volgde gewoon de vragen en vulde het naar waarheid in en toen moest ik mijn rente invullen en ik kon ja selecteren of er nog eenmalige kosten waren voor het huis.quote:Op zondag 1 maart 2015 18:06 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Ik heb echt 3x door heel het formulier heen gekliktOnder welk kopje kon jij het vinden dan?
Hm, apart dat ik het niet tegen ben gekomen. Misschien omdat het een nieuwbouwhuis is met depot en allerlei andere regelingen dat het formulier er niet voor ontworpen was o.i.d.quote:Op zondag 1 maart 2015 18:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
geen idee, ik ken het niet uit mijn hoofd. Ik volgde gewoon de vragen en vulde het naar waarheid in en toen moest ik mijn rente invullen en ik kon ja selecteren of er nog eenmalige kosten waren voor het huis.
Ik heb een oud huis, gekocht in 2009.quote:Op zondag 1 maart 2015 18:08 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Hm, apart dat ik het niet tegen ben gekomen. Misschien omdat het een nieuwbouwhuis is met depot en allerlei andere regelingen dat het formulier er niet voor ontworpen was o.i.d.
Jullie zijn inderdaad geen fiscaal partner omdat de gekochte woning nog niet het hoofdverblijf is en jullie nog niet samenwonen. Als jullie samen eigenaar zijn van de gekochte woning dan moet ieder zijn eigen deel daarvan aangeven. Meestal beiden de helft, maar ben je voor bijvoorbeeld 30% eigenaar, geef je 30% van alles op.quote:Op zondag 1 maart 2015 15:01 schreef Ilse86 het volgende:
Vraagje:
Ik woon met mijn vriend samen in een huurwoning en heb in 2014 een nieuwbouwwoning gekocht die eind 2014 nog in aanbouw was. We hebben verder geen kinderen, samenlevingscontract, zijn geen pensioenpartners e.d.
Zijn we nu wel of geen fiscaal partner voor 2014? Als ik bij de algemene info op de belastingdienst-site kijk, staat dat je partners bent indien je samen eigenaar bent van een woning. Maar in het aangifteprogramma staat dat je eigenaar moet zijn van een woning die je hoofdverblijf was, en kom ik dus op 'geen fiscaal partnerschap' uit.
Betekent dit dan dat we alle woning-gerelateerde zaken (hypotheek, betaalde rente, notariskosten e.d.) 50/50 moeten verdelen of mag ik ze ook gewoon voor 100% op mijn loon inhouden, aangezien ik meer verdien?
Gewoon omdat dat eenvoudiger werken is waarschijnlijk. Meeste gemeenten verzenden 28 februari de WOZ-beschikkingen 2015 (peildatum1-1-2014), eventueel worden ze nog verlaagd na bezwaar. Kortom die van 2014 met waardepeildatum 1-1-2013 staan vast en kunnen gewoon voor ingevuld worden door de belastingdienst zonder bezwaarmogelijkheid.quote:Op zondag 1 maart 2015 14:49 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Ja dat zal. Maar dat klopt dus niet.
Ik heb een WOZ met peildatum 01-01-2014. Aangezien ik belasting betaal over 2014 waarom moet ik dan de pleildatum 01-01-2013 gebruiken en niet die van 01-01-2014.
Wat is de vraag die gesteld wordt?quote:Op zondag 1 maart 2015 20:06 schreef bbbb het volgende:
Een vraagje,
Ik heb de aangifte nu helemaal ingevuld. Nu alleen nog het stukje over de kapitaalverzekering. Is dat hetzelfde als een overlijdensrisicoverzekering? Iets anders kan ik me niet bedenken namelijk, en zonder wat in te vullen kan ik niet verder.
Alvast bedankt,
Ik heb dezelfde vraag en ben een beetje aan het googlen.quote:Op zondag 1 maart 2015 20:06 schreef bbbb het volgende:
Een vraagje,
Ik heb de aangifte nu helemaal ingevuld. Nu alleen nog het stukje over de kapitaalverzekering. Is dat hetzelfde als een overlijdensrisicoverzekering? Iets anders kan ik me niet bedenken namelijk, en zonder wat in te vullen kan ik niet verder.
Alvast bedankt,
Dezelfde die al een keer of 7 in dit topic en de andere draadjes voorbij is gekomen: "waarom is kapitaalverzekering standaard aangevinkt maar staat er geen enkel gegeven over de polis ingevuld" .quote:
Ah. Vinkje weghalen en opgelost danquote:Op zondag 1 maart 2015 20:11 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dezelfde die al een keer of 7 in dit topic en de andere draadjes voorbij is gekomen: "waarom is kapitaalverzekering standaard aangevinkt maar staat er geen enkel gegeven over de polis ingevuld" .
De belastingdienst zelf zegt op twitter nav de talloze vragen dat dit bij velen een foutje is. Je kan het vinkje weghalen en gewoon verdergaan. Maar natuurlijk kan het ook gewoon zo zijn dat je wel degelijk een belastingplichtige polis hebt.
Nouja, het kan gewoon kloppen. Iets van 70% van de Nederlanders heeft een begrafenispolis en afhankelijk van de vorm, het opgebouwde saldo etc. is het mogelijk dat die belastingplichtig is. Dat laatste kan de belastingdienst echter niet beoordelen - dat moet de verzekeraar jou vertellen en jij moet dat vervolgens invullen. Alleen krijg je die informatie op zondag natuurlijk nietquote:Op zondag 1 maart 2015 20:17 schreef Syrena het volgende:
De IT-er die dat vinkje bij iedereen heeft laten staan zit nu vast te wiegen in een hoekje
Er zit geen waarde in een ORV. Geen afkoopwaarde en geen opgebouwde waarde. Het is een verzekering waarvan het onzeker is dat deze uitkeert. Deze telt niet mee in box 3.quote:
Bedankt voor de bevestiging dat de ORV dus niet in Box 3 valtquote:Op zondag 1 maart 2015 20:20 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Er zit geen waarde in een ORV. Geen afkoopwaarde en geen opgebouwde waarde. Het is een verzekering waarvan het onzeker is dat deze uitkeert. Deze telt niet mee in box 3.
Die vrijstelling waar jij op doelt gaat over een uitvaartverzekering. Dat is geen ORV.
Je kunt het gewoon uitvinken en dan kun je door en insturen, dat ging bij mij teminste gewoon.quote:Op zondag 1 maart 2015 20:33 schreef bbbb het volgende:
Bedankt voor de reactie, dan weet ik dus zeker dat ik geen kapitaalverzekering heb. Toch kan ik de aangifte niet versturen zonder dat ik daar wat ingevuld heb. Hoe is dat mogelijk?
Sorry als het misschien een hele stomme vraag is!
Waarom tel je bij de eerste werkgever de reiskostenvergoeding erbij op? Dit zal hoogst waarschijnlijk een onbelaste onkostenvergoeding zijn geweest. Daar hoef je dus geen loonbelasting over te betalen.quote:Op zondag 1 maart 2015 21:46 schreef De-Hamster het volgende:
Ik ben net dat hele programma aan het doorlopen van de Belastingdienst, maar ik zou op het einde extra belasting moeten betalen. Ik heb twee werkgevers dit jaar gehad, 1 zit ik op ong. 6.5k(70% normaal loon en 30% reiskosten vergoedingen op 1 hoop) loon, en de ander op 3.5k. Bij die van 3.5k heb ik mijn loonheffingskorting aanstaan. Dan zou ik toch juist geld moeten terugkrijgen?
Hoe kan ik nagaan of het 100% klopt dat ik dus niet (per ongeluk) ook loonheffingskorting heb aangegeven bij mijn andere werkgever.
Je bent geloof ik niet de enige die met die vraag geworsteld heeft.quote:Op zondag 1 maart 2015 20:33 schreef bbbb het volgende:
Bedankt voor de reactie, dan weet ik dus zeker dat ik geen kapitaalverzekering heb. Toch kan ik de aangifte niet versturen zonder dat ik daar wat ingevuld heb. Hoe is dat mogelijk?
Sorry als het misschien een hele stomme vraag is!
Ik hoopte dat dit er bij zat. Heb het even nagerekend en dit is er helaas niet bijgeteld. De bedragen kloppen dus helaas.quote:Op zondag 1 maart 2015 22:23 schreef Miss_Virgo het volgende:
[..]
Waarom tel je bij de eerste werkgever de reiskostenvergoeding erbij op? Dit zal hoogst waarschijnlijk een onbelaste onkostenvergoeding zijn geweest. Daar hoef je dus geen loonbelasting over te betalen.
Jup, ik zie het al staan, foutje bedankt. Ik herinner het mezelf ook weer, ik verwachtte minder dan 6/7k per jaar te verdienen, dus bij beide werkgevers aangegeven loonheffingskorting te willen.quote:Op zondag 1 maart 2015 22:40 schreef Victoriaatje het volgende:
Heb je je loonstrookjes nog? Daar moet het opstaan.
hier heb je vast wat aanquote:Op zondag 1 maart 2015 11:44 schreef Ori het volgende:
Ik snap nog steeds het invullen van studieschuld niet. Er is op eerdere dergelijke vragen al een paar keer geantwoord 'box 3', maar hoe vertaalt dat zich naar invullen op de website?
Vorig jaar, met het pc-programma, was het nog duidelijk:
Er was een zeer gerichte vraag:
[ afbeelding ]
En die kon je dan hier invullen:
[ afbeelding ]
Maar dit jaar op de website krijg ik enkel dit:
[ afbeelding ]
Ik kan nergens iets vinden om die schuld in te vullen
@ori, maar nu heb ik een vraag aan jou , waar vind ik het nummer op duo.nl terug?quote:Op zondag 1 maart 2015 12:48 schreef Tourniquet het volgende:
Rechtstreekse links naar de aangifteprogramma's:
Windows: http://download.belasting(...)ib2014_win_setup.exe
Mac: http://download.belasting(...)s/mac/ib2014_mac.dmg
Crap, dat heb ik dus niet gedaan. Twijfelde er nog wel over... wat zou dat schelen qua $$$?quote:Op zondag 1 maart 2015 20:11 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dezelfde die al een keer of 7 in dit topic en de andere draadjes voorbij is gekomen: "waarom is kapitaalverzekering standaard aangevinkt maar staat er geen enkel gegeven over de polis ingevuld" .
De belastingdienst zelf zegt op twitter nav de talloze vragen dat dit bij velen een foutje is. Je kan het vinkje weghalen en gewoon verdergaan. Maar natuurlijk kan het ook gewoon zo zijn dat je wel degelijk een belastingplichtige polis hebt.
Ik doe het nu via het pc-programma inderdaad, de enige manier met een echt schulden invulveld.quote:Op zondag 1 maart 2015 22:57 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
hier heb je vast wat aan
[..]
@ori, maar nu heb ik een vraag aan jou , waar vind ik het nummer op duo.nl terug?
jou screenshots hebben mij weer geholpen
je betaalt toch wel bij of zie ik het nu verkeerd?quote:Op zondag 1 maart 2015 23:48 schreef fh101 het volgende:
Jeetje wat krijg ik weinig terug![]()
Andere jaren altijd rond de 700, dit jaar maar 150... Leuk hoor zo'n naheffing. Aan de andere kant, blij dat ik niet bij hoef te betalen
Ik krijg altijd een brief van de gemeente met de WOZ waarde waarop de ontroerendgoedbelasting wordt berekend. Heb jij die gehad in 2014? Zo ja, daar staat je woz waarde op.quote:Op zondag 1 maart 2015 23:50 schreef michl058 het volgende:
Ik heb een vraag met betrekking tot de in te vullen WOZ-waarde van mijn nieuwbouwwoning.
Ik heb een WOZ-beschikking 2015 gekregen voor een bedrag van 185k, maar deze kan ik voor de aangifte 2014 niet gebruiken begrijp ik.
De bouw van de woning is begonnen in februari 2014, de woning heb ik gekocht in april 2014 en ik heb in augustus de sleutel gekregen. Hoe kom ik aan de juiste WOZ-waarde? Is dit de aankoopprijs van grond + woning of zit ik helemaal verkeerd?
Alvast bedankt
Wisselend loon?quote:Op zondag 1 maart 2015 23:49 schreef EilandjeOnline het volgende:
Voorheen kreeg ik altijd rond de 1000,= terug van de belasting.
Vorig jaar is dat ineens veranderd, ik kreeg 78,= terug
Dit jaar moet ik zelf 58,= betalen.
Ik snap niet wat er is veranderd.
De verrekende arbeidskorting staat op 2000, vorig jaar was dat 1400
Ook staat er dat er WEL loonheffingskorting is toegepast
Verder , geen bonussen of andere onverwachte inkomsten.
Wel krijg ik steeds nieuwe contracten aangeboden maar ik ben niet van werkgever of detacheerbedrijf veranderd
Ik hoef niet bij te betalen nee, maar het bedrag dat ik terug krijg is veel lager dan de afgelopen jaren, helaas.quote:Op zondag 1 maart 2015 23:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
je betaalt toch wel bij of zie ik het nu verkeerd?
In 2014 heb ik niets van de gemeente gekregen. Ook in het digitale loket is geen WOZ-waarde voor 2014 terug te vinden.quote:Op zondag 1 maart 2015 23:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik krijg altijd een brief van de gemeente met de WOZ waarde waarop de ontroerendgoedbelasting wordt berekend. Heb jij die gehad in 2014? Zo ja, daar staat je woz waarde op.
dan betaal je wel omdat je minder krijgt.....quote:Op zondag 1 maart 2015 23:52 schreef fh101 het volgende:
[..]
Ik hoef niet bij te betalen nee, maar het bedrag dat ik terug krijg is veel lager dan de afgelopen jaren, helaas.
heb je dan wel ontroerendgoedbelasting betaald in 2014?quote:Op zondag 1 maart 2015 23:52 schreef michl058 het volgende:
[..]
In 2014 heb ik niets van de gemeente gekregen. Ook in het digitale loket is geen WOZ-waarde voor 2014 terug te vinden.
Nee ook niet.quote:Op zondag 1 maart 2015 23:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
heb je dan wel ontroerendgoedbelasting betaald in 2014?
even bellen in de loop van de week naar de BD. Ik zou het niet maandag of dinsdag doen tenzij je uren wilt wachtenquote:
Dat zal ik inderdaad even doen dan. Bedankt.quote:Op zondag 1 maart 2015 23:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
even bellen in de loop van de week naar de BD. Ik zou het niet maandag of dinsdag doen tenzij je uren wilt wachten
Met jouw vraag heeft de medewerker wel eens afwisseling van de vraag waarom nu de kapitaalverzekering aan is gevinkt....quote:Op zondag 1 maart 2015 23:59 schreef michl058 het volgende:
[..]
Dat zal ik inderdaad even doen dan. Bedankt.
vorig jaar toen ik 78 euro terug kreeg kreeg een collega van mij wel rond de 1000 euro terug en dat terwijl we hetzelfde verdienden en al een jaar samenwerkten. We zijn samen begonnen in het bedrijf. Voor deze baan waren we beiden werkloos.quote:
Wellicht heeft de collega wel enorme zorgkosten gehad of een andere grote aftrekpost.quote:Op maandag 2 maart 2015 00:01 schreef EilandjeOnline het volgende:
[..]
vorig jaar toen ik 78 euro terug kreeg kreeg een collega van mij wel rond de 1000 euro terug en dat terwijl we hetzelfde verdienden en al een jaar samenwerkten. We zijn samen begonnen in het bedrijf. Voor deze baan waren we beiden werkloos.
afvalstofheffing en rioolheffing ook niet betaald?quote:Op maandag 2 maart 2015 00:03 schreef michl058 het volgende:
[..]
Nooit bij stilgestaan eigenlijk.. Wel apart inderdaad.
Dat wordt nog een naheffing.quote:Op maandag 2 maart 2015 00:03 schreef michl058 het volgende:
[..]
Nooit bij stilgestaan eigenlijk.. Wel apart inderdaad.
Alleen voor mijn voormalige huurwoning.quote:Op maandag 2 maart 2015 00:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
afvalstofheffing en rioolheffing ook niet betaald?
Heb je je verhuizing wel officieel doorgegeven?quote:Op maandag 2 maart 2015 00:04 schreef michl058 het volgende:
[..]
Alleen voor mijn voormalige huurwoning.
ik vermoed dat je de ontroerendgoedbelasting via de notaris hebt betaald. Zo ging dat wel bij mij en bij vele anderen nadat ik het eens vroeg.quote:Op maandag 2 maart 2015 00:04 schreef michl058 het volgende:
[..]
Alleen voor mijn voormalige huurwoning.
Ja dat is doorgegeven en ook verwerkt. Heb daar de bevestiging maanden geleden al van gehadquote:Op maandag 2 maart 2015 00:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Heb je je verhuizing wel officieel doorgegeven?
Ah goeie, dat was bij ons ook het eerste jaar.quote:Op maandag 2 maart 2015 00:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik vermoed dat je de ontroerendgoedbelasting via de notaris hebt betaald. Zo ging dat wel bij mij en bij vele anderen nadat ik het eens vroeg.
misschien, maar dan nog, voor ik werkloos werd heb ik jaren in een ander bedrijf gewerkt waar ik wel elk jaar rond de 1000,= terugkreeg van de belasting, ik verdiende hetzelfde als nu en woonde in hetzelfde huis, geen veranderingen dus.quote:Op maandag 2 maart 2015 00:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wellicht heeft de collega wel enorme zorgkosten gehad of een andere grote aftrekpost.
mag je die rente daarover trouwens aftrekken onder HRA?quote:Op maandag 2 maart 2015 00:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ah goeie, dat was bij ons ook het eerste jaar.
Welke rente?quote:Op maandag 2 maart 2015 00:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
mag je die rente daarover trouwens aftrekken onder HRA?
van die ontroerendgoedbelasting, die via de notaris is betaald. Ik had 900 euro meer geleend dan wat ik moest betalen en heb iets verbouwd, maar die ontroerendgoedbelasting van het eerste jaar is daar ook van betaald automatisch.quote:
Je hele hypotheek valt toch gewoon onder de HRA?quote:Op maandag 2 maart 2015 00:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
van die ontroerendgoedbelasting, die via de notaris is betaald. Ik had 900 euro meer geleend dan wat ik moest betalen en heb iets verbouwd, maar die ontroerendgoedbelasting van het eerste jaar is daar ook van betaald automatisch.
nee hoor, niet altijdquote:Op maandag 2 maart 2015 00:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je hele hypotheek valt toch gewoon onder de HRA?
Ik vraag het me af, heb de (enige) factuur van de notaris erbij gepakt en daar staat het niet op vermeld. Ook is niets terug te vinden in het overzicht van mijn aanslagen gemeentelijke belastingen bij het digitale loket van de gemeente, en daar zou het dan ook moeten staan lijkt me..quote:Op maandag 2 maart 2015 00:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik vermoed dat je de ontroerendgoedbelasting via de notaris hebt betaald. Zo ging dat wel bij mij en bij vele anderen nadat ik het eens vroeg.
de pagina van mijn aanslagen laten alleen jouw aanslagen zien. Peildatum is geloof ik 1 januari. De dan eigenaar moet voor dat gehele jaar betalen, ook al verhuis je op 2 januari.quote:Op maandag 2 maart 2015 00:12 schreef michl058 het volgende:
[..]
Ik vraag het me af, heb de (enige) factuur van de notaris erbij gepakt en daar staat het niet op vermeld. Ook is niets terug te vinden in het overzicht van mijn aanslagen gemeentelijke belastingen bij het digitale loket van de gemeente, en daar zou het dan ook moeten staan lijkt me..
Dat is mij totaal vreemd.quote:Op maandag 2 maart 2015 00:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nee hoor, niet altijd
ik kocht mijn huis in 2009, ik kon meer lenen dan ik nodig had en als ik dat voor vakantie zou uitgeven kon ik die rente niet aftrekken.
ik had een adviseur een keer gesproken die mij alleen een hypotheek wou geven als ik een kooppolis afsloot van een arbeidsongeschikheidsverzekering van 5000 euro. Die rente over die 5000 zou ik ook niet mogen aftrekken onder HRA.quote:
We hebben de woning samen gekocht.quote:Op zondag 1 maart 2015 16:36 schreef Lienekien het volgende:
Heb jij de woning gekocht of hebben jullie de woning gekocht?
Het enige puntje is dat we wel al samenwonen (in een huurwoning). Maar verder bevestigt het inderdaad wat ik dacht. Bedankt!quote:Op zondag 1 maart 2015 19:51 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Jullie zijn inderdaad geen fiscaal partner omdat de gekochte woning nog niet het hoofdverblijf is en jullie nog niet samenwonen. Als jullie samen eigenaar zijn van de gekochte woning dan moet ieder zijn eigen deel daarvan aangeven. Meestal beiden de helft, maar ben je voor bijvoorbeeld 30% eigenaar, geef je 30% van alles op.
Ontroerend?quote:Op maandag 2 maart 2015 00:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
van die ontroerendgoedbelasting, die via de notaris is betaald. Ik had 900 euro meer geleend dan wat ik moest betalen en heb iets verbouwd, maar die ontroerendgoedbelasting van het eerste jaar is daar ook van betaald automatisch.
Even een zelfquote in de hoop dat er alsnog iemand antwoord heeft voor mij. Anders alsnog uren aan de belastingtelefoon hangenquote:Op zondag 1 maart 2015 13:47 schreef Nightquest777 het volgende:
Mijn vrouw had een inkomen van 4.500¤ over het hele jaar. Hierover is ze ongeveer 250 euro inkomstenbelasting verschuldigd, en ongeveer 1400 euro premie volksverzekeringen. De algemene heffingskorting (2000¤) + reeds ingehouden belasting (700¤) ligt dus ruim 500 euro hoger dan die 1400+250, maar het teruggave bedrag wordt beperkt tot maximale belasting die zij betaald heeft.
Nu ben ik als fiscaal partner degene die het echte geld verdient, dus ik zou verwachten dat ik dan die 500 euro verschil alsnog terug krijg. We voldoen volgens mij aan de eisen: Het verschil tussen de belasting die u moet betalen en de heffingskortingen waarop u recht hebt, wordt aan u uitbetaald als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
Of u het deel van de heffingskortingen krijgt uitbetaald dat we niet konden verrekenen met uw belasting en premies, hangt af van de volgende voorwaarden:
• U hebt in 2014 meer dan 6 maanden dezelfde fiscale partner. Deze voorwaarde geldt niet als uw fiscale partner in 2014 is overleden.
• Uw fiscale partner is voldoende belasting verschuldigd in Nederland. In de voorbeelden bij 'Inkomen fiscale partner' ziet u wat voldoende belasting is.
Hoe betalen ze dat dan uit? Nog los van het bedrag onder de streep in het aangifte programma? Of moeten we dat ergens aanvragen? Kan me herinneren dat je vroeger gewoon met een dingetje de kortingen/aftrekposten kon verdelen..
Als jij je hypotheek niet besteed aan de aankoop of verbouwing van je eigen woning, dan is de rente natuurlijk niet aftrekbaar.quote:
Je moet de aangifte samen indienen als partners, dan wordt de heffingskorting bij haar eerst gemaximeerd en daarna weer verhoogd op grond van de partnerregeling en dan krijgt zij die teruggave dus gewoon.quote:Op maandag 2 maart 2015 09:16 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
Even een zelfquote in de hoop dat er alsnog iemand antwoord heeft voor mij. Anders alsnog uren aan de belastingtelefoon hangen
Nou, net even met de gemeente gebeld. Omdat de bouw van mijn woning pas in febrauri 2014 is begonnen wordt voor 2014 geen WOZ-waarde toegekend. Hoe ik de WOZ-waarde dan moet vaststellen in mijn aangifte moet ik bij de Belastingdienst navragen , maar daar zal het de komende dagen wel druk zijn..quote:Op zondag 1 maart 2015 23:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
heb je dan wel ontroerendgoedbelasting betaald in 2014?
Tja dat kan, als je aan de eisen voldoet?quote:Op maandag 2 maart 2015 11:28 schreef dujour het volgende:
Iemand nog meer de Inkomensafhankelijke combinatiekorting gehad?
Ik krijg ineens veel geld terug, terwijl dit voorheen niet zo was.
We hebben het samen ingevuld als fiscaal partners, en die verhoging kan ik nergens terugvinden. Ook niet bij mijn 'eigen' stuk.quote:Op maandag 2 maart 2015 11:04 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Je moet de aangifte samen indienen als partners, dan wordt de heffingskorting bij haar eerst gemaximeerd en daarna weer verhoogd op grond van de partnerregeling en dan krijgt zij die teruggave dus gewoon.
Wat raar, die zou gewoon in haar teruggave moeten zitten. Dan kun je het beste even de belastingdienst bellen, misschien is er wel iets mis in het programma (heb ik al meer geluiden over gehoord). Het zit dus niet in je eigen stuk, maar in de teruggave van je partner.quote:Op maandag 2 maart 2015 11:57 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
We hebben het samen ingevuld als fiscaal partners, en die verhoging kan ik nergens terugvinden. Ook niet bij mijn 'eigen' stuk.
Thanksquote:Op maandag 2 maart 2015 11:55 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Tja dat kan, als je aan de eisen voldoet?
- U hebt een kind dat op 1 januari 2015 jonger is dan 12 jaar. Voor 2015 betekent dit dat uw kind is geboren na 31 december 2002.
- Dit kind staat in 2015 ten minste 6 maanden bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres.
- Uw arbeidsinkomen is hoger dan ¤ 4.857 of u krijgt de zelfstandigenaftrek (of kunt deze krijgen).
- U hebt geen fiscale partner. Of u hebt wel een fiscale partner maar uw arbeidsinkomen is lager dan dat van uw fiscale partner. Is deze partner minder dan 6 maanden uw fiscale partner? Dan telt deze fiscale partner niet mee voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting.
in het nieuwe invullen kun je aangeven of je een verklaring openbaar vervoer hebt.quote:Op maandag 2 maart 2015 14:01 schreef Leonos het volgende:
Mijn werkgever betaalt mij netto per maand de reiskosten die ik reis. 310 euro.
Kan ik dit dan alsnog declaren?
Dit jaar (2015) betaalde dividendbelasting kun je pas in 2016 verrekenenquote:Op zondag 1 maart 2015 11:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Even een vraag. Ik ben pas in februari begonnen met beleggen en daar is dividend belasting op ingehouden. Saldo op 1-1 was ¤0. Hoe krijg ik nu die belasting terug. Nieuwe belegging toevoeging met saldo 0 en dividendbelasting?
En moet ik voor alle losse beleggingen het apart invullen of kan ik gewoon Binck invullen?
Toch even de brieven van de eerste hypotheekhouder opgezocht. Er staat dat er sprake is van 'schending van voorwaarden kapitaalverzekering eigen woning' en dat ze dit hebben doorgegeven aan de belastingdienst. Plus opgebouwd kapitaal en betaalde premies.quote:Op maandag 2 maart 2015 08:54 schreef Spiegelei het volgende:
Vraagje:
Wij hebben vorig jaar een andere owning gekocht. Onze oude woning staat nog te koop en is nog niet verkocht. In een deel van 2014 hebben we dus 2 koopwoningen.
De hypotheek van de oude woning bestond uit een groot gedeelte spaarverzekering. Die spaarverzekering hebben we niet meegenomen in onze nieuwe hypotheek (die is deels aflosvrij en deel annuiteiten). Om de kosten een beetje te drukken heb ik de eerste hypotheekhouder gevraagd om de premiebetalingen te stoppen omdat de woning te koop staat.
Tot grote verbazing van mijn tussenpersoon is dat verzoek gehonoreerd.
Omdat de spaarverzekering pas in 2002 is gestart, moeten we nu m.i. afrekenen (belasting betalen) over de thans opgebouwde waarde. Ik kreeg ook een brief van de eerste hypotheekhouder dat zij de relevante informatie aan de Belastingdienst zouden doorgeven. Maar bij de vooringevulde gegevens zie ik die verzekering helemaal niet staan. Klopt dat nou wel of heb ik een denkkronkel?
Nu hebben we de eerste 6 maanden van het laatste verzekeringsjaar nog wel premie betaald. Voldoen we dan op dit moment nog aan de voorwaarden kapitaalverzekering eigen woning omdat we over het laatste verzekeringsjaar (oktober-oktober) meer dan 10% van de 'normale' premie (=hoogste premie) betaald. Of zit ik nu uitwegen en mazen te zoeken die er niet zijn?quote:De woning waarvoor u de kapitaalverzekering afsluit, is uw hoofdverblijf. Dit noemen we de eigen woning. Het mag ook de eigen woning van uw fiscale partner zijn.
Uw verzekering is afgesloten bij een levensverzekeringsmaatschappij. U mag de verzekering dus bijvoorbeeld niet afsluiten bij een eigen bv of bij een particulier.
In de polis staat dat de uitkering gebruikt zal worden om uw eigenwoningschuld af te lossen.
In de polis staat dat u minimaal 15 jaar of tot het overlijden van de verzekerde persoon premies betaalt.
U moet de premies ieder jaar betalen.
De hoogste jaarpremie mag niet meer zijn dan 10 keer de laagste jaarpremie.
Uw verzekering geeft recht op een eenmalige kapitaaluitkering bij leven, of op een eenmalige uitkering bij overlijden van uzelf of uw fiscale partner.
Een beschikking met de WOZ waarde 2014 gaat er uiteraard niet komen. Ik moet het dus zelf schatten. Is het dan 0 (geen woning, niets gebouwd) of de grondwaarde?quote:Nieuwbouwwoning of bouwkavel of woning in aanbouw
Hebt u een nieuwbouwwoning gekocht? Neem dan de waarde van de WOZ-beschikking die de gemeente heeft afgegeven, ook als die alleen betrekking heeft op de grond of op een gedeeltelijk afgebouwde woning.
Hebt u een nieuwbouwwoning gekocht waarvoor de gemeente nog geen WOZ-beschikking heeft afgegeven? Of gaat het om een bouwkavel of woning in aanbouw waarvoor de gemeente nog geen WOZ-beschikking heeft afgegeven? Dan moet u zelf de waarde van de woning, inclusief de grond, (laten) schatten. U moet hierbij uitgaan van de waarde die de woning op 1 januari 2013 zou hebben gehad. Deze waarde kunt u vaststellen door te kijken naar de waarde van soortgelijke woningen.
Krijgt u later alsnog een WOZ-beschikking voor de woning en blijkt hieruit dat u de waarde te hoog of te laag hebt geschat? Bel dan de BelastingTelefoon .
Het gaat niet om kalenderjarenquote:Op maandag 2 maart 2015 15:41 schreef Spiegelei het volgende:
Oeh nog een vraag dan. Op de website van de belastingdienst staan de voorwaarden voor de kapitaalverzekering eigen woning:
[..]
Nu hebben we de eerste 6 maanden van het laatste verzekeringsjaar nog wel premie betaald. Voldoen we dan op dit moment nog aan de voorwaarden kapitaalverzekering eigen woning omdat we over het laatste verzekeringsjaar (oktober-oktober) meer dan 10% van de 'normale' premie (=hoogste premie) betaald. Of zit ik nu uitwegen en mazen te zoeken die er niet zijn?
Sowieso krijgen we terug, maar meer terug is altijd welkom!
http://www.belastingdiens(...)ekering_eigen_woningquote:Let op!
Waar in deze voorwaarden 'jaar' staat, gaat het niet om kalenderjaren maar om periodes van 12 maanden sinds het afsluiten van de kapitaalverzekering.
Hoezo gaat deze er niet komen? Deze wordt voor de OZB ook gewoon gedaan....quote:Op maandag 2 maart 2015 16:54 schreef OngeschiktX het volgende:
Een beschikking met de WOZ waarde 2014 gaat er uiteraard niet komen.
vreemd met de deze programma 202 bijbetalen en als via online doe in eens ruim 2000quote:Op zondag 1 maart 2015 12:19 schreef MaGNeT het volgende:
Maar, gevonden!
Er is een vrijstelling voor uitvaartverzekeringen. Deze was voor 2014 6859. Ik heb even het vinkjesverhaal nu niet voor m'n neus (liep er gisteren wel tegenaan en deedquote:Op maandag 2 maart 2015 16:57 schreef Reismeis het volgende:
Nog één vraag over de kapitaalverzekering.
Ik heb alleen een uitvaartverzekering die bij overlijden geld uitkeert.
Moet ik het vinkje laten of verwijderen?
Mijn verzekerde bedrag is 7903 euro (polisblad 2014)quote:Op maandag 2 maart 2015 16:59 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Er is een vrijstelling voor uitvaartverzekeringen. Deze was voor 2014 6859. Ik heb even het vinkjesverhaal nu niet voor m'n neus (liep er gisteren wel tegenaan en deed)....
Dat is niet de opgebouwde waardequote:Op maandag 2 maart 2015 17:02 schreef Reismeis het volgende:
[..]
Mijn verzekerde bedrag is 7903 euro (polisblad 2014)
Omdat ik de woning toen (op 1-1-2014) nog niet had gekocht. Die van het jaar erop (belasting jaar 2015) heb ik al wel gehad. Dat is peildatum 1-1-2014 en daar staat bij 60% gereed op 1-1-2015. Of komt er ook nog één voor 2014?quote:Op maandag 2 maart 2015 16:57 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Hoezo gaat deze er niet komen? Deze wordt voor de OZB ook gewoon gedaan....
Die kun je gewoon krijgenquote:Op maandag 2 maart 2015 17:04 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Omdat ik de woning toen (op 1-1-2014) nog niet had gekocht. Die van het jaar erop (belasting jaar 2015) heb ik al wel gehad. Dat is peildatum 1-1-2014 en daar staat bij 60% gereed op 1-1-2015. Of komt er ook nog één voor 2014?
En dat staat nergens...Maar vinkje weghalen dan?quote:Op maandag 2 maart 2015 17:02 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat is niet de opgebouwde waarde. (dat is wat er nu uitgekeerd zou worden, als je zou omvallen)
Dus dan moet ik het WOZ deel van april 2014 tot eind 2014 nog betalen.quote:
Nee dat kan niet in termijnen als het niet meer om de aangifte gaat van dit jaar (dus VA2015 in 2015). Aangezien het hier om de aangifte van 2014 gaat moet je het direct betalen als de aanslag eenmaal opgelegd is (de brief op de deurmat). Wel kun je nog 4 maanden uitstel vragen als je de Belastingdienst belt (dan moet je de aangifte natuurlijk nog niet indienen!). Mocht je het echt niet kunnen betalen dan kun je wel uitstel van betaling proberen te regelen:quote:Op maandag 2 maart 2015 17:20 schreef Mozart13 het volgende:
Wij moeten bijna 2000 euro terugbetalen. Klopt het dat dat in termijnen kan? Ik lees her en der dat je dat in 12 maanden moet terugbetalen. Krijg je automatisch een betalingsvoorstel of moet je dat aanvragen?
Ja dat heb ik gezien. Ons verzekeringsjaar loopt van oktober tot oktober. Oktober 2013 tot met maart 2014 hebben we nog premie betaald. Daarna niet meer dus. Kan ik daar iets mee?quote:Op maandag 2 maart 2015 16:56 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het gaat niet om kalenderjaren
Staat ook gewoon bij de belastingdienst zelf:
[..]
http://www.belastingdiens(...)ekering_eigen_woning
Lees het topic even door. Vraag is al meerdere malen behandeldquote:Op maandag 2 maart 2015 17:10 schreef DjMark het volgende:
Ik heb de vooraf ingevulde aanslag ook in/aangevuld via mijn belastingdienst.
Het is dit jaar voor het eerst dat 'kapitaalverzekering' aangevinkt staat bij Bankrekeningen en andere bezittingen.
Hierdoor moet ik de gegevens van mijn KEW polis en verstrekker invullen.
Heb dit in de 10 jaar dat ik een huis/hypotheek heb nooit hoeven doen. Hebben meer mensen dit?
Dit kan je met je voorlopige aanslag zo regelen. Daar kan je minder opgeven, zodat je maandelijkse voorlopige teruggave lager wordt dan waar je uiteindelijk recht op hebt.quote:Op maandag 2 maart 2015 17:42 schreef VDL018 het volgende:
Dit jaar vul ik voor het eerst mijn belanstingaangifte zelf in.
Nu had ik een tweetal vragen:
- Waar kan ik mijn hypotheekrenteaftrek regelen in de aangifte? Ik wil namelijk iets minder per maand ontvangen zodat ik aan het eind van het jaar nog een bedrag kan ontvangen
quote:Op zondag 1 maart 2015 14:42 schreef MaLo het volgende:
[..]
Box 1.
Banksparen, afgesloten voor 1-1-2013. Spaarrekening Eigen Woning staat er boven de polis, dus ik denk dat het daar wel thuishoort?
Ik twijfel nu tochquote:Op zondag 1 maart 2015 14:55 schreef MaLo het volgende:
[..]
De vraag in het aangifteprogramma is:
Was deze kapitaalverzekering op 1 januari 2014 een kapitaalverzekering eigen woning, spaarrekening eigen woning of een beleggingsrecht eigen woning?
In ons geval is het spaarrekening eigen woning. Als ik hier "ja" invul, wordt er ook verder niet gevraagd naar waarden oid.
Dan kijk ik er waarschijnlijk overheen. Maar onder welk kopje kan ik dit vinden dan?quote:Op maandag 2 maart 2015 17:46 schreef Miss_Virgo het volgende:
[..]
Dit kan je met je voorlopige aanslag zo regelen. Daar kan je minder opgeven, zodat je maandelijkse voorlopige teruggave lager wordt dan waar je uiteindelijk recht op hebt.
Bij je IB aangifte geef je altijd de werkelijke bedragen door!
Je zou even kunnen bellen met de belastingtelefoon.quote:Op maandag 2 maart 2015 17:58 schreef MaLo het volgende:
[..]
[..]
Ik twijfel nu toch. Moet ik dit nu wel of niet opvoeren onder Kapitaalverzekering in het aangifteprogramma? Ik dacht van wel maar ik lees zoveel tegenstrijdigheden
.
Ik lees op Twitter dat de wachttijd daar extreem is, als je er al door komtquote:Op maandag 2 maart 2015 18:02 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Je zou even kunnen bellen met de belastingtelefoon.
Bij mij was kapitaalverzekering aangevinkt maar zoiets heb ik niet. Het kostte even moeite om uit te vinden hoe je dat dan wegkrijgt.
Ja is gewoon een vordering in box 3 als dit particulier gebeurd is.quote:Op maandag 2 maart 2015 17:42 schreef VDL018 het volgende:
Dit jaar vul ik voor het eerst mijn belanstingaangifte zelf in.
Nu had ik een tweetal vragen:
- Waar valt crowdfunding onder? Valt dit onder uitgeleend geld?
Het ging om 2014. Ik heb van Binck netjes een overzicht gehad maar dat is puur gesplitst in NL en rest. Moet ik zelf per aandeel gaan uitzoeken het hoe en wat?quote:Op maandag 2 maart 2015 14:08 schreef roadrats het volgende:
[..]
Dit jaar (2015) betaalde dividendbelasting kun je pas in 2016 verrekenen
Niet als je er niets invult...quote:Op maandag 2 maart 2015 18:34 schreef michiel_merk het volgende:
had kapitaalverzekering er ook in staan ,heeft dat invloed op het geen wat je evt moet terug betalen of dat je ontvangt ? ik wacht wel ff tot ze de fout er uit hebben gehaald
Ik denk dat ik de grondwaarde maar invul. Op het terug te krijgen bedrag heeft het geen invloed.quote:Op maandag 2 maart 2015 17:12 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Dus dan moet ik het WOZ deel van april 2014 tot eind 2014 nog betalen.Vond die bijna 1000 euro aan gem. belasting voor 2015 wel voldoende.
Maar dan de vraag: Wat zal de waarde op 1-1-2014 zijn (peildatum 1-1-2013). Toen was er alleen een grasveld. Alleen de grondwaarde (was toen nog niet bouwrijp, dus is dat gelijk aan wat ik betaald heb?)
Nee.quote:Op maandag 2 maart 2015 19:43 schreef OngeschiktX het volgende:
Is een overlijdensrisicoverzekering die ik heb afgesloten ivm eisen voor NHG ook een kapitaalverzekering?
Het is een kortlopende verzekering, annuïtair dalend en keert volgens mij uit aan de bank bij overlijden om de hypothecaire lening te verlagen.
neequote:Op maandag 2 maart 2015 19:43 schreef OngeschiktX het volgende:
Is een overlijdensrisicoverzekering die ik heb afgesloten ivm eisen voor NHG ook een kapitaalverzekering?
Het is een kortlopende verzekering, annuïtair dalend en keert volgens mij uit aan de bank bij overlijden om de hypothecaire lening te verlagen.
Niet.quote:Op maandag 2 maart 2015 17:12 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Dus dan moet ik het WOZ deel van april 2014 tot eind 2014 nog betalen.
Nogmaals: het gaat niet om kalenderjaren.^Vergeet dat gewoonquote:Op maandag 2 maart 2015 17:39 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Ja dat heb ik gezien. Ons verzekeringsjaar loopt van oktober tot oktober. Oktober 2013 tot met maart 2014 hebben we nog premie betaald. Daarna niet meer dus. Kan ik daar iets mee?
Dus stel premie is 100 per maand, 1200 over 12 maanden.
Je betaalt er 600 van en daarna niet meer. Dan heb je in dat verzekeringsjaar. 50% minder 'jaar'premie betaald, maar dat is dan nog altijd meer dan die bandbreedte van 1:10.
Zou je onverhoed toch naar kalenderjaren kijken dan hebben we 3 maanden betaald ( is 300) en daarna niet meer. ook dan zitten we nog in de bandbreedte van 1:10. Of kraam ik nu complete onzin uit?
Ik vind het namelijk echt gek dat het niet automatisch ingevuld is. De rest is namelijk wel ingevuld (rekeningen 5 stuks, leningdelen, 3 stuks, allemaal bij de eerste hypotheekhouder).
Ze zouden het ook nog wel iets duidelijker kunnen maken door even er bij uit te leggen dat de geblokkeerde spaarverzekering (SEW) in hun semantiek ook een kapitaalverzekering is, hoewel het in de aard van het beestje niet echt een verzekering is.quote:Op maandag 2 maart 2015 19:42 schreef bleyenburg het volgende:
Belastingdienst de fout in met kapitaalverzekeringen
Uit de toelichting kan ik niet opmaken of ik het nu moet vullen of niet. Sec gezien wel, want onze bankspaarrekening is een Spaarrekening Eigen Woning. Maar ik meende dat je die alleen hoefde op te geven als hij in box 3 valt, in ons geval valt hij in box 1. En dat wordt mij uit de toelichting niet duidelijk.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 07:57 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Ze zouden het ook nog wel iets duidelijker kunnen maken door even er bij uit te leggen dat de geblokkeerde spaarverzekering (SEW) in hun semantiek ook een kapitaalverzekering is, hoewel het in de aard van het beestje niet echt een verzekering is.
Maar goed, als je gewoon de toelichting leest kom je er meestal wel snel achter of het wel of niet op jou van toepassing is.
Bankspaarrekeningen vallen nooit in box 3. Dat is nu net het verneukeratieve van dat hele product.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 09:11 schreef MaLo het volgende:
[..]
Uit de toelichting kan ik niet opmaken of ik het nu moet vullen of niet. Sec gezien wel, want onze bankspaarrekening is een Spaarrekening Eigen Woning. Maar ik meende dat je die alleen hoefde op te geven als hij in box 3 valt, in ons geval valt hij in box 1. En dat wordt mij uit de toelichting niet duidelijk.
Whut? Het gaat om BEW, KEW en SEW's.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 07:57 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
t de geblokkeerde spaarverzekering (SEW)
Wel als je er een afgesloten zou hebben vanaf 1-1-2013 toch?quote:Op dinsdag 3 maart 2015 09:16 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Bankspaarrekeningen vallen nooit in box 3. Dat is nu net het verneukeratieve van dat hele product.
Behalve een lijfrenterekening (die ook in box 1 zit) kan dat niet. Geen geheel nieuwe, in elk geval.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 09:17 schreef MaLo het volgende:
[..]
Wel als je er een afgesloten zou hebben vanaf 1-1-2013 toch?
OK, dat was in deze context een heel rottige typfout van mij.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 09:17 schreef Five_Horizons het volgende:
Whut? Het gaat om BEW, KEW en SEW's.
Zoals ik het begrijp (en heb gedaan, mijn aangifte is al ingediend) heb ik het vinkje aan laten staan, aangezien ik een SEW heb vóór de genoemde datum afgesloten die voldoet aan alle voorwaarden van de SEW. Er blijkt echter verderop ('is de waarde van uw...') dat ik de waarde van die SEW niet mee hoef te tellen (logisch, want box 1).quote:Op dinsdag 3 maart 2015 09:11 schreef MaLo het volgende:
Uit de toelichting kan ik niet opmaken of ik het nu moet vullen of niet. Sec gezien wel, want onze bankspaarrekening is een Spaarrekening Eigen Woning. Maar ik meende dat je die alleen hoefde op te geven als hij in box 3 valt, in ons geval valt hij in box 1. En dat wordt mij uit de toelichting niet duidelijk.
te zien in mijn glazen bol heb jij andere schoenen gekocht in tussen maart en april.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 12:23 schreef EilandjeOnline het volgende:
Bij mij staat de verrekende arbeidskorting op E2092,=
Maar ik mag E58,= betalen, hoe kan dat ?
Voorheen kreeg ik altijd rond de E1000,= terug
Wow! Jij kán dingenquote:Op dinsdag 3 maart 2015 12:58 schreef Nizno het volgende:
[..]
te zien in mijn glazen bol heb jij andere schoenen gekocht in tussen maart en april.
Dat gebeurt met je aangifte. Er is namelijk te veel algemene heffingskorting verrekend.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 13:57 schreef nelisb het volgende:
Vraagje.
Voor de meeste belastingplichten komt er in 2015 een naheffing over 2014.
http://www.elsevier.nl/Ec(...)geld-terug-1634292W/
Is dat al gebeurt met je aangifte 2015 over 2014. Of komt er nog een extra naheffing ergens vd zomer ofzo?
Ok bedankt.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 14:01 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Dat gebeurt met je aangifte. Er is namelijk te veel algemene heffingskorting verrekend.
quote:Op dinsdag 3 maart 2015 15:54 schreef teirnon het volgende:
Vraagje: ik heb vorig jaar een lijfrenterekening geopend voor mijn pensioen, valt dat ook onder kapitaalverzekeringen?
Als ik dit goed interpreteer, valt je lijfrenterekening dus niet in box 3.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 09:20 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Behalve een lijfrenterekening (die ook in box 1 zit) kan dat niet. Geen geheel nieuwe, in elk geval.
Nee. Deze valt in box 1.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 15:54 schreef teirnon het volgende:
Vraagje: ik heb vorig jaar een lijfrenterekening geopend voor mijn pensioen, valt dat ook onder kapitaalverzekeringen?
quote:Op maandag 2 maart 2015 19:39 schreef Morrigan het volgende:
Waar moet je eigenlijk studieschuld van DUO invullen.
Er is een drempel van een euro of 500 meen ik, dus je kan niet de volledige 750 aftrekken. Dat je moet bijbetalen zal wel een andere oorzaak hebben. Zonder aftrek van studiekosten had je waarschijnlijk veel meer moeten betalenquote:Op maandag 2 maart 2015 19:44 schreef Potrykus het volgende:
Weet iemand hoe het zit met studiekosten zonder studie-financiering? Ik betaal momenteel de studie voor mijn (fiscaal)partner die een opleiding via het LOI volgt. Mijn partner heeft geen inkomen.
Sinds zij daar vorig jaar me begonnen is heb ik in totaal 744,- euro aan rekeningen betaald. Als ik deze gegevens invul bij de belastingdienst (DIGID) dan wordt vermeld dat ik 177,- euro moet bijbetalen?!
Bron?quote:Op woensdag 4 maart 2015 08:52 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Nergens want studieschuld telt niet mee voor de Belastingdienst
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |