Ik heb vrij weinig (lees: niets) op met religie, maar ik ben het hier wel mee eens. Ik geloof niet dat een wereld zonder religie nou zo harmonieuzer is dan met.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:03 schreef BasEnAad het volgende:
Volgens mij verzinnen mensen zonder religie wel iets anders.
Het aandeel atheïsten groeit, zeker in Nederland, steeds harder. Op welke manieren hebben wij steeds meer last van de alsmaar groter groeiende groep atheïsten?quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:04 schreef HPLC het volgende:
[..]
Ik heb vrij weinig (lees: niets) op met religie, maar ik ben het hier wel mee eens. Ik geloof niet dat een wereld zonder religie nou zo harmonieuzer is dan met.
Een wereld zonder religie enz is sowieso onmogelijk.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:04 schreef HPLC het volgende:
[..]
Ik heb vrij weinig (lees: niets) op met religie, maar ik ben het hier wel mee eens. Ik geloof niet dat een wereld zonder religie nou zo harmonieuzer is dan met.
ja het aanbidden van autoriteitquote:Op woensdag 21 januari 2015 17:03 schreef BasEnAad het volgende:
Ligt er aan welke religiequote:Op woensdag 21 januari 2015 17:04 schreef HPLC het volgende:
[..]
Dat maak jij er nu van en dat beweer ik nergens.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het aandeel atheïsten groeit, zeker in Nederland, steeds harder. Op welke manieren hebben wij steeds meer last van de alsmaar groter groeiende groep atheïsten?
Zoiets kan zich natuurlijk uiten in verschillende sociale problemen. Over het algemeen vragen ze mensen niet constant naar hun religie als het om problemen gaat.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het aandeel atheïsten groeit, zeker in Nederland, steeds harder. Op welke manieren hebben wij steeds meer last van de alsmaar groter groeiende groep atheïsten?
Hier reageerde ik op. Op welke wijze verstoren de atheisten de harmonie in deze wereld. Ik kan van het Christendom en de Islam genoeg voorbeelden noemen in elk geval.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:04 schreef HPLC het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat een wereld zonder religie nou zo harmonieuzer is dan met.
Minder vergevingsgezind, discriminatie en het wegzetten van gelovigen als idioten.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Hier reageerde ik op. Op welke wijze verstoren de atheisten de harmonie in deze wereld. Ik kan van het Christendom en de Islam genoeg voorbeelden noemen in elk geval.
Wordt nogal lastig aangezien atheisme geen verdere inhoud heeft dan niet geloven(ok ok, iets genuanceerder, maar ik hou het even simpel).quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Hier reageerde ik op. Op welke wijze verstoren de atheisten de harmonie in deze wereld. Ik kan van het Christendom en de Islam genoeg voorbeelden noemen in elk geval.
Maar dan heb je het over persoonlijke problemen. Atheisten zijn niet meer of minder gelukkig dan gelovigen. Uiteraard hebben religies sociale functies, maar die ontbreken niet vanzelfsprekend bij atheïsten. Zij hebben genoeg andere opties om hun sociale leven zingeving te geven.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:08 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Zoiets kan zich natuurlijk uiten in verschillende sociale problemen. Over het algemeen vragen ze mensen niet constant naar hun religie als het om problemen gaat.
Maar dat zegt ook niemand. Voor ellende heb je inderdaad geen religie nodig, maar het is wel een pre in de ogen van de meeste Nederlandersquote:Op woensdag 21 januari 2015 17:12 schreef erodome het volgende:
[..]
Wordt nogal lastig aangezien atheisme geen verdere inhoud heeft dan niet geloven(ok ok, iets genuanceerder, maar ik hou het even simpel).
Maar zeggen dat mensen die niet religieus zijn niet voor problemen zorgen is ver naast de waarheid. Mao, Stalin, ik noem er maar even 2. Het laat iig duidelijk zien dat religie helemaal niet nodig is voor vergaande ellende.
Wat wil je nou zeggen dan? Dat we beter af zijn als iedereen een atheïst is? Ook al is zoiets onmogelijk.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Maar dan heb je het over persoonlijke problemen. Atheisten zijn niet meer of minder gelukkig dan gelovigen. Uiteraard hebben religies sociale functies, maar die ontbreken niet vanzelfsprekend bij atheïsten. Zij hebben genoeg andere opties om hun sociale leven zingeving te geven.
Of dat beter is of niet is uiteraard subjectief.
Een hoop problemen zouden er dan niet zijn nee. En ja, ik weet dat dat een utopie is.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:16 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Wat wil je nou zeggen dan? Dat we beter af zijn als iedereen een atheïst is? Ook al is zoiets onmogelijk.
Niet echt dus blijkbaar. Dat is dus meer iets wat mensen denken dan dat het echt waar is.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:14 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Maar dat zegt ook niemand. Voor ellende heb je inderdaad geen religie nodig, maar het is wel een pre in de ogen van de meeste Nederlanders
Welke dan niet?quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Een hoop problemen zouden er dan niet zijn nee. En ja, ik weet dat dat een utopie is.
Gelovig zijn is nu eenmaal een sterk verankerde menselijke eigenschap.
maar dat soort mensen hadden toch ook een bijna goddelijke status? het grootste verschil is dat niet god, maar een mens aan de top van een autoritair hiërarchisch systeem stond. dus de top van de piramide reikte de hemel niet, maar het bleef toch een piramidequote:Op woensdag 21 januari 2015 17:12 schreef erodome het volgende:Maar zeggen dat mensen die niet religieus zijn niet voor problemen zorgen is ver naast de waarheid. Mao, Stalin, ik noem er maar even 2. Het laat iig duidelijk zien dat religie helemaal niet nodig is voor vergaande ellende.
Ik gok dat een kwart van alle topics die de laatste week in NWS gepost is, over religieus ontstane problematiek gaan. Je kan er vast ook wel een aantal bedenken.quote:
Ze waren leider van een ideologie ja. In elke ideologie schuilt het gevaar dat het uit de klauw loopt.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:19 schreef wipes66 het volgende:
[..]
maar dat soort mensen hadden toch ook een bijna goddelijke status? het grootste verschil is dat niet god, maar een mens aan de top van een autoritair hiërarchisch systeem stond. dus de top van de piramide reikte de hemel niet, maar het bleef toch een piramide
Denk je werkelijk dat dat alleen om religie gaat? Is dat niet een hele stevige versimpeling van zaken?quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik gok dat een kwart van alle topics die de laatste week in NWS gepost is, over religieus ontstane problematiek gaan. Je kan er vast ook wel een aantal bedenken.
Gedeeltelijk: ja.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:23 schreef erodome het volgende:
[..]
Denk je werkelijk dat dat alleen om religie gaat? Is dat niet een hele stevige versimpeling van zaken?
Denk je dat die onlusten er ook geweest waren als het niet zo'n ellende was in de wereld(vooral bepaalde streken)?
Het probleem is ook dat we dat toelaten. We kennen aan religie een enorme status toe. Er is erg veel ontzag voor. Per saldo is het niet veel meer of minder dan een setje bekrompen opvattingen die in een boekje staan.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:47 schreef Individual het volgende:
Religie wordt misbruikt voor kwaad. Het probleem van religie is dat het multi-interpreteerbaar is en door elke gek misbruikt kan worden.
Het is een fantastisch nieuwsonderwerp omdat er altijd wel wat slechts te melden is en goed nieuws verkoopt niet. Soms is het perspectief wat krom daardoor.
Na een paar millennia van elkaar de kop inslaan over het ware geloof leek dat de beste oplossing. Godsdienstvrijheid, gewaarborgd door rechten (die dus bescherming vragen).quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:49 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het probleem is ook dat we dat toelaten. We kennen aan religie een enorme status toe. Er is erg veel ontzag voor. Per saldo is het niet veel meer of minder dan een setje bekrompen opvattingen die in een boekje staan.
Het is 2015. We kunnen zo onderhand wel de conclusie trekken dat het een bagger-oplossing was om religie zo expliciet te benoemen als iets dat allerlei rechten heeft. De vrijheid van meningsuiting en het recht op vereniging zijn voldoende om te borgen dat voor alle denkbeelden / opvattingen plaats is.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:55 schreef Rica het volgende:
[..]
Na een paar millennia van elkaar de kop inslaan over het ware geloof leek dat de beste oplossing. Godsdienstvrijheid, gewaarborgd door rechten (die dus bescherming vragen).
Probleem samen met die multi-interpreteerbaarheid, is dat ze allen ook nog denken de Waarheid in pacht te hebben. En het morele absolutisme, leidt tot superioriteitsgevoelens en dat weer tot op zijn minst onredelijkheid en als je pech hebt tot gewelddadigheid.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:47 schreef Individual het volgende:
Religie wordt misbruikt voor kwaad. Het probleem van religie is dat het multi-interpreteerbaar is en door elke gek misbruikt kan worden.
Het is een fantastisch nieuwsonderwerp omdat er altijd wel wat slechts te melden is en goed nieuws verkoopt niet. Soms is het perspectief wat krom daardoor.
Dit.quote:Op woensdag 21 januari 2015 18:04 schreef Ryan3 het volgende:
Probleem samen met die multi-interpreteerbaarheid, is dat ze allen ook nog denken de Waarheid in pacht te hebben. En het morele absolutisme, leidt tot superioriteitsgevoelens en dat weer tot op zijn minst onredelijkheid en als je pech hebt tot gewelddadigheid.
Atheïsten hebben zich zelf een moraal aangemeten gebaseerd op feiten en verstand. Dat is zo veel meer waardevol dan een opgedrongen moraal vanuit een boekje.quote:
Net zo goed als we worden geboren worden met taalgevoel, worden we ook geboren met een geweten, een zeker moreel bewustzijn... Veel van wat in die zogenaamde heilige boeken staat (niet alles natuurlijk) is de weerslag van die aangeboren moraal. Die aangeboren moraal was er eerder, de zogenaamde heilige boeken later.quote:Op woensdag 21 januari 2015 18:27 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Atheïsten hebben zich zelf een moraal aangemeten gebaseerd op feiten en verstand. Dat is zo veel meer waardevol dan een opgedrongen moraal vanuit een boekje.
Je bent mijn inziens een eikel als je de tien geboden nodig hebt om niet te moorden. Voor een atheïst zijn zulke handelingen slecht vanwege hun eigen moraal, niet die van de dominee.
Daar liggen weer vrij basale menselijke behoeften aan ten grondslag. Macht bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik gok dat een kwart van alle topics die de laatste week in NWS gepost is, over religieus ontstane problematiek gaan. Je kan er vast ook wel een aantal bedenken.
Daar zit wat anders achter, als je dieper graaft. Macht bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Er kunnen wel wat privileges af idd. En misschien is het politiek zolangzamerhand haalbaar (was lang onmogelijk vanwege de christelijke partijen). Ritueel slachten onder mom van godsdienstvrijheid zou bijvoorbeeld niet moeten kunnen imo. Dan wordt godsdienst een vrijbrief en geeft je meer rechten dan anderen. Geen discriminatie op basis van godsdienst betekent geen onderscheid op basis van godsdienst. Priviles op basis van geloof is gewoon discriminatie. Alleen net de andere kant op.quote:Op woensdag 21 januari 2015 18:00 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het is 2015. We kunnen zo onderhand wel de conclusie trekken dat het een bagger-oplossing was om religie zo expliciet te benoemen als iets dat allerlei rechten heeft. De vrijheid van meningsuiting en het recht op vereniging zijn voldoende om te borgen dat voor alle denkbeelden / opvattingen plaats is.
Het vet-gemaakte is al eeuwenlang de realiteit, tot op de dag van vandaag. Onder het mom van geloof mag je mensen discrimineren en tot in het diepst van hun ziel kwetsen. Doe je hetzelfde terug, dan staan ze boos te schuimbekken. Terwijl religie iets is waarmee je probleemloos kunt kappen.quote:Op woensdag 21 januari 2015 18:56 schreef Rica het volgende:
[..]
Er kunnen wel wat privileges af idd. En misschien is het politiek zolangzamerhand haalbaar (was lang onmogelijk vanwege de christelijke partijen). Ritueel slachten onder mom van godsdienstvrijheid zou bijvoorbeeld niet moeten kunnen imo. Dan wordt godsdienst een vrijbrief en geeft je meer rechten dan anderen. Geen discriminatie op basis van godsdienst betekent geen onderscheid op basis van godsdienst. Priviles op basis van geloof is gewoon discriminatie. Alleen net de andere kant op.
Probleem is dat mensen hun eigen godsdienst superieur aan de wet achten want het ene komt van god en de andere slechts van de mens. Individueel zal dat niet snel gebeuren maar in groepen waarin mensen elkaar bevestigen en napraten..
Het wringt daar waar de heersende wet in conflict is met de wet van het geloof. Zal het ook altijd blijven doen.
Nee, dat mag je onder het mom van vrijheid van meningsuiting.quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:03 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het vet-gemaakte is al eeuwenlang de realiteit, tot op de dag van vandaag. Onder het mom van geloof mag je mensen discrimineren en tot in het diepst van hun ziel kwetsen. Doe je hetzelfde terug, dan staan ze boos te schuimbekken. Terwijl religie iets is waarmee je probleemloos kunt kappen.
Ja ze kennen zichzelf privileges en rechten toe en beroepen zich op god of een oud boek.quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:03 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het vet-gemaakte is al eeuwenlang de realiteit, tot op de dag van vandaag. Onder het mom van geloof mag je mensen discrimineren en tot in het diepst van hun ziel kwetsen. Doe je hetzelfde terug, dan staan ze boos te schuimbekken. Terwijl religie iets is waarmee je probleemloos kunt kappen.
In heel veel landen staat religie boven de wet of IS het de wet. Dat zijn over het algemeen (schaarse uitzonderingen daargelaten) tevens de landen waar de mensenrechten het slechtst zijn gewaarborgd.
Ik vermoed van niet. Of beter gezegd, dat het maar een fractie zou zijn dan wat nu het geval is, want hier en daar een gek valt niet te voorkomen.quote:
Is dat dan niet een beetje mens eigen? Jij bent niet overtuigt van je eigen gelijk in veel zaken?quote:Op woensdag 21 januari 2015 18:04 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Probleem samen met die multi-interpreteerbaarheid, is dat ze allen ook nog denken de Waarheid in pacht te hebben. En het morele absolutisme, leidt tot superioriteitsgevoelens en dat weer tot op zijn minst onredelijkheid en als je pech hebt tot gewelddadigheid.
Waarom verhuis je niet naar S-A en probeer je hen te overtuigen dat het oké is dat vrouwen rondsletten?quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:50 schreef erodome het volgende:
Is dat dan niet een beetje mens eigen? Jij bent niet overtuigt van je eigen gelijk in veel zaken?
Wordt dat dan niet ook gedaan onder het mom vrijheid van meningsuiting bv? Dat schuimbekken is ook een nogal wederzijds gebeuren...quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:03 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
In heel veel landen staat religie boven de wet of IS het de wet. Dat zijn over het algemeen (schaarse uitzonderingen daargelaten) tevens de landen waar de mensenrechten het slechtst zijn gewaarborgd.
Van alles wat er in de hemel is, moest er echt van die boom gegeten worden hé.quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:52 schreef Individual het volgende:
[..]
Had die bitch maar niet van die appel moeten snoepen!
Wat is dit nu voor rare opmerking? Zal ik ook terug in de tijd gaan en dat tegen stalin vertellen, zal vast ook wel goed komen.....quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:54 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Waarom verhuis je niet naar S-A en probeer je hen te overtuigen dat het oké is dat vrouwen rondsletten?
Het gaat me er niet om dat er geen kwaad wordt gedaan in naam van religie, dat dat zo is lijkt me duidelijk.quote:
Zoals gezegd zijn er meerdere bronnen die voor ellende zorgen. Zonder religie zal de meeste ellende nog steeds voorkomen, maar het zou wel significant minder zijn.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:03 schreef erodome het volgende:
[..]
Het gaat me er niet om dat er geen kwaad wordt gedaan in naam van religie, dat dat zo is lijkt me duidelijk.
De vraag is zou dat zonder religie niet gebeuren, is religie wel de echte trigger, of is wat anders dat?
Dit dus.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:03 schreef BasEnAad het volgende:
Nou nee, ik weet niet veel, laat staan dat ik de waarheid in pacht heb. Het gaat erom dat kennis gebaseerd is op empirie en rationaliteit, dat kennis toeneemt, en zich soms helemaal opnieuw uitvindt. Kennis op grond van een esoterisch inzicht in de aard der dingen adhv een oeroud boek, kun je het daadwerkelijk serieus nemen? Echt waar?quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:50 schreef erodome het volgende:
[..]
Is dat dan niet een beetje mens eigen? Jij bent niet overtuigt van je eigen gelijk in veel zaken?
Absoluut mee eens. Maar wat religie wel doet is het makkelijker maken de eigen verantwoording af te schuiven. Dat is niet alleen religie kan bijvoorbeeld net zo goed voor ideologie gelden.quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:54 schreef erodome het volgende:
[..]
Wordt dat dan niet ook gedaan onder het mom vrijheid van meningsuiting bv? Dat schuimbekken is ook een nogal wederzijds gebeuren...
Vind het altijd hetzelfde riedeltje, of ik nu met gelovigen praat of met mensen die religie "het kwaad" vinden, vooral veel wijzen naar de ander en niet naar zichzelf kijken. Altijd vinden dat de eigen mening, eigen handelingen oh zo anders zijn.
Maar het komt gewoon neer op mens zijn, met de goede kanten, met de slechte kanten. Het is niet religie of ongeloof die maakt dat iemand goed of slecht doet, het is het persoon dat dat doet.
Ik heb geen idee wat ''kwaad'' is, maar religie kan zowel niet als wel dé echte bepalende trigger zijn van het handelen van mensen. Lijkt me onzinnig om daar met een absolute 'ja' of 'nee' op te antwoorden. Hoe serieuzer een persoon zijn religie beleeft, hoe eerder deze geneigd zal zijn de normen daaruit *zo strikt mogelijk* na te leven. Nu zullen het externe leefomstandigheden zijn die bepalen welke normen en op wat voor wijze die normen geïnterpreteerd en (meer dan de andere) nageleefd zullen worden. Wel is het zo dat geen van hen in staat te handelen volgens een norm die op geen enkele wijze uit het religieuze schrift gedestilleerd kan worden: er is dus spraken van een beperking vwb het vormen van normen en waarden.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:03 schreef erodome het volgende:
[..]
Het gaat me er niet om dat er geen kwaad wordt gedaan in naam van religie, dat dat zo is lijkt me duidelijk.
De vraag is zou dat zonder religie niet gebeuren, is religie wel de echte trigger, of is wat anders dat?
Ik geloof dat dus echt niet, niet eens een klein beetje. Ik denk dat een zekere mate van welvaart en veiligheid wel effect hebben, geen religie zonder verdere veranderingen zal helemaal niets oplossen.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Zoals gezegd zijn er meerdere bronnen die voor ellende zorgen. Zonder religie zal de meeste ellende nog steeds voorkomen, maar het zou wel significant minder zijn.
Religie is meer dan een oeroud boek he, want je hebt het hier maar over 3 religie's waarschijnlijk.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:13 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou nee, ik weet niet veel, laat staan dat ik de waarheid in pacht heb. Het gaat erom dat kennis gebaseerd is op empirie en rationaliteit, dat kennis toeneemt, en zich soms helemaal opnieuw uitvindt. Kennis op grond van een esoterisch inzicht in de aard der dingen adhv een oeroud boek, kun je het daadwerkelijk serieus nemen? Echt waar?
Er zit een verschil in tussen het denken een 'alles omvattende waarheid' te kennen, of gewoon koppig zijn in het denken dat je gelijk hebt over één specifiek iets (een handeling, gebeurtenis..). Voor de eerste is het stuk lastiger zijn ongelijk toe te geven over dat specifieke iets wanneer het niet in lijn ligt met die alles omvattende waarheid.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:23 schreef erodome het volgende:
Religie is meer dan een oeroud boek he, want je hebt het hier maar over 3 religie's waarschijnlijk.
Neem bv het boeddhisme, kan je dat ook niet (een beetje) serieus nemen?
En je weet best dat heel erg veel mensen wel denken de waarheid in pacht te hebben, dat dat niet voorbehouden is aan gelovigen over geloof.
Ja, eigenlijk wel. Of wil je dit echt gaan ontkennen?quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:23 schreef LelijKnap het volgende:
Atheïsten zijn dan ook net zo bekrompen als moslims.
Ik had het daarin over wereldbeelden, zoals de jouwe dat religie een zeer slecht iets is dat uit zou moeten sterven. Daarin denk jij ook de waarheid in pacht te hebben, alleen zal je hetzelfde reageren als die gelovige die ik ongeveer hetzelfde zeg, dat dat anders is, dat jij daar goede redenen voor hebt.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:26 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Er zit een verschil in tussen het denken een 'alles omvattende waarheid' te kennen, of gewoon koppig zijn in het denken dat je gelijk hebt over één specifiek iets (een handeling, gebeurtenis..). Voor de eerste is het stuk lastiger zijn ongelijk toe te geven over dat specifieke iets wanneer het niet in lijn ligt met die alles omvattende waarheid.
Wat? Nee, atheïsten zijn bijzonder bekrompen. Daarom zijn niet alleen gelovige problematisch. Het argument; ''maar jij denkt ook de waarheid in pacht te hebben'', gaat voor mij dus ook niet op. Zowel atheïsten (of in ieder geval de wijze waarop ze denken) en gelovigen (welke eigenlijk hetzelfde zijn, ja) vormen een struikelblok bij het vormen van een ''rationele maatschappij'' - een maatschappij waarbij we elke norm aan kritiek onderhevig stellen en ons niet laten dicteren door één boek; niet het humanistisch manifest en niet de Koran.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:26 schreef erodome het volgende:
Ja, eigenlijk wel. Of wil je dit echt gaan ontkennen?
Ik weet het, je gaat gelijk met geweld die gepleegd wordt smijten, maar ook dat is iets dat atheisten prima zouden kunnen doen als de omstandigheden ernaar zijn.
Sorry, ik geloof niet in die ideale mens die geweldig en goed is, ik denk dat alle mensen tot grote dingen in staat zijn en dat dat beide kanten op kan gaan.
Jouw wereldbeeld is dus het beste voor iedereen denk je?quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:30 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Wat? Nee, atheïsten zijn bijzonder bekrompen. Daarom zijn niet alleen gelovige problematisch. Het argument; ''maar jij denkt ook de waarheid in pacht te hebben'', gaat voor mij dus ook niet op. Zowel atheïsten (of in ieder geval de wijze waarop ze denken) en gelovigen (welke eigenlijk hetzelfde zijn, ja) vormen een struikelblok bij het vormen van een ''rationele maatschappij'' - een maatschappij waarbij we elke norm aan kritiek onderhevig stellen en ons niet laten dicteren door één boek; niet het humanistisch manifest en niet de Koran.
Wat een onzin. Ik denk helemaal niet de waarheid in pacht te hebben. Ik ben er vrij duidelijk in dat het slechts mijn mening betreft; een mening die ik hier continue uitdaag door het hier voor te leggen aan linkse mens(sletjes). Bovendien is die mening niet afhankelijk van een alles omvattende waarheid; het ''kost'' mij minder (niet mijn geloof, niet mijn levenshouding, niet mijn dagelijkse rituelen), wanneer mijn mening onterecht blijkt.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:28 schreef erodome het volgende:
Ik had het daarin over wereldbeelden, zoals de jouwe dat religie een zeer slecht iets is dat uit zou moeten sterven. Daarin denk jij ook de waarheid in pacht te hebben, alleen zal je hetzelfde reageren als die gelovige die ik ongeveer hetzelfde zeg, dat dat anders is, dat jij daar goede redenen voor hebt.
Maar jij vindt dus ook dat het boeddhisme een bron van "kwaad" is, slecht voor de mensheid?
Nice try. Ik heb geen vaststaand wereldbeeld.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:32 schreef erodome het volgende:
Jouw wereldbeeld is dus het beste voor iedereen denk je?
Ja dus....quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:36 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Nice try. Ik heb geen vaststaand wereldbeeld.
Wel denk ik dat ik vind dat mijn mening over hoe we deze maatschappij moeten inrichten er een is die we een kans moeten geven.
En nee, met religie doelde ik natuurlijk over waar we het normaal gesproken over hebben in het Westen. Ik heb zelfs een zwak voor het boeddhisme, al zou ik een te destructieve denkwijze vinden om uit te dragen als leidraad ja.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:28 schreef erodome het volgende:
Maar jij vindt dus ook dat het boeddhisme een bron van "kwaad" is, slecht voor de mensheid?
Het boeddhisme wordt ook hier gezien als een religie, dat weet je toch wel? Het is 1 van de grote wereldreligie's.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:39 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
En nee, met religie doelde ik natuurlijk over waar we het normaal gesproken over hebben in het Westen. Ik heb zelfs een zwak voor het boeddhisme, al zou ik een te destructieve denkwijze vinden om uit te dragen als leidraad ja.
Hoe serieuzer een persoon zijn religie beleeft, hoe eerder deze geneigd zal zijn de normen daaruit *zo strikt mogelijk* na te leven. Nu zullen het externe leefomstandigheden zijn die bepalen welke normen en op wat voor wijze die normen geïnterpreteerd en (meer dan de andere) nageleefd zullen worden. Wel is het zo dat geen van hen in staat te handelen volgens een norm die op geen enkele wijze uit het religieuze schrift gedestilleerd kan worden: er is dus spraken van een beperking vwb het vormen van normen en waarden.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:37 schreef erodome het volgende:
Ja dus....
Hoe is dat zo anders dan wat de gemiddelde gelovige zegt?
En soms omdat het mensen van al te veel nadenken ontslaatquote:Op woensdag 21 januari 2015 20:21 schreef erodome het volgende:
[..]
Het systeem dat religie zo succesvol maakt is alleen maar zo succesvol is omdat het zo aansluit bij de menselijke aard.
Dat weet ik ja (heb potverdikke 'Rede en religie van Leezenberg' naast me liggen), maar de meeste niet, vandaar ''natuurlijk''. Maar goed, zal voortaan wel ''abrahamitische religies'' typen.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:40 schreef erodome het volgende:
Het boeddhisme wordt ook hier gezien als een religie, dat weet je toch wel? Het is 1 van de grote wereldreligie's.
Dat natuurlijk is er dus niet echt, dat is jouw wereldbeeld.
Hoe serieuzer een mens wat dan ook beleefd hoe sneller dat mens geneigd zal zijn daar steeds meer in te duiken tot aan kwalijk aan toe. Dat is echt gewoon een menselijke eigenschap die niet aan geloof hangt.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:40 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Hoe serieuzer een persoon zijn religie beleeft, hoe eerder deze geneigd zal zijn de normen daaruit *zo strikt mogelijk* na te leven. Nu zullen het externe leefomstandigheden zijn die bepalen welke normen en op wat voor wijze die normen geïnterpreteerd en (meer dan de andere) nageleefd zullen worden. Wel is het zo dat geen van hen in staat te handelen volgens een norm die op geen enkele wijze uit het religieuze schrift gedestilleerd kan worden: er is dus spraken van een beperking vwb het vormen van normen en waarden.
Wat een onzin. Ik denk helemaal niet de waarheid in pacht te hebben. Ik ben er vrij duidelijk in dat het slechts mijn mening betreft; een mening die ik hier continue uitdaag door het hier voor te leggen aan linkse mens(sletjes). Bovendien is die mening niet afhankelijk van een alles omvattende waarheid; het ''kost'' mij minder (niet mijn geloof, niet mijn levenshouding, niet mijn dagelijkse rituelen), wanneer mijn mening onterecht blijkt.
Het argument; ''maar jij denkt ook de waarheid in pacht te hebben'', gaat voor mij dus ook niet op. Zowel atheïsten (of in ieder geval de wijze waarop ze denken) en gelovigen (welke eigenlijk hetzelfde zijn, ja) vormen een struikelblok bij het vormen van een ''rationele maatschappij'' - een maatschappij waarbij we elke norm aan kritiek onderhevig stellen en ons niet laten dicteren door één boek; niet het humanistisch manifest en niet de Koran.
Dat weten de meeste echt wel hoor...quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:42 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Dat weet ik ja (heb potverdikke 'Rede en religie van Leezenberg' naast me liggen), maar de meeste niet, vandaar ''natuurlijk''. Maar goed, zal voortaan wel ''abrahamitische religies'' typen.
Geloof faciliteert (versterkt) het. Net zoals elk ander gesloten, volledig afgebakend, denksysteem die alle aspecten van het leven bedekt.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:43 schreef erodome het volgende:
Hoe serieuzer een mens wat dan ook beleefd hoe sneller dat mens geneigd zal zijn daar steeds meer in te duiken tot aan kwalijk aan toe. Dat is echt gewoon een menselijke eigenschap die niet aan geloof hangt.
Heb ik al uitgelegd.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:43 schreef erodome het volgende:
En zie je zelf niet hoe je hier ook die externe factoren erbij haalt, wat is dat de trigger, dat geloof of die externe factoren?
+1quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:22 schreef spierbal het volgende:
Kijk die gekke negers in de op. Dat ze lekker in hun billen mogen worden geprikt door satan.
Dat klopt... ik sprong gewoon op de bood van het generaliseren die al lang varende was...quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:47 schreef erodome het volgende:
Het per religie en stroming bespreken is dan ook veel zinniger, net zoals het erg handig is naar die externe factoren te kijken. Dan begin je ergens te komen.
En hoe is dat zinnig dan? Is dat generaliseren over en weer niet juist deel van het probleem?quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:49 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Dat klopt... ik sprong gewoon op de bood van het generaliseren die al lang varende was...
Of remt het af, want ook dat gebeurd veelvuldig.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:47 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Geloof faciliteert (versterkt) het. Net zoals elk ander gesloten, volledig afgebakend, denksysteem die alle aspecten van het leven bedekt.
In je uitleg staat dat externe factoren bepalend zijn, bepalender als geloof blijkbaar. Toch trek je de conclusie dat het geloof een probleem is.quote:Heb ik al uitgelegd.
Niet heel erg. Maar het is wel mogelijk en kan evengoed dat zinvolle ideeën leiden. (Welke je kan toepassen in een discussie mbt een meer gespecificeerd onderwerp.quote:Op woensdag 21 januari 2015 21:10 schreef erodome het volgende:
En hoe is dat zinnig dan? Is dat generaliseren over en weer niet juist deel van het probleem?
Ah, ja godsdienst is hier niet een veel gegeven vak. Net zoals filosofie, waar ik het geleerd heb.quote:Op woensdag 21 januari 2015 21:10 schreef erodome het volgende:
Heb trouwens even in het godsdienstlesboek van mijn zoon gebladerd, daar staat het boeddhisme ook gewoon in(kan me zelfs herinneren dat dat in het eerste jaar ook zo was), wordt dus gewoon geleerd op de middelbare school. Het is dus algemeen bekend dat het boeddhisme een religie is.
Niet mee eens, het vertroebelt discussie's alleen maar.quote:Op woensdag 21 januari 2015 21:13 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Niet heel erg. Maar het is wel mogelijk en kan evengoed dat zinvolle ideeën leiden. (Welke je kan toepassen in een discussie mbt een meer gespecificeerd onderwerp.
Precies.quote:Op woensdag 21 januari 2015 21:11 schreef erodome het volgende:
Of remt het af, want ook dat gebeurd veelvuldig.
Bepalend voor de mate en vorm van de interpretaties van wat in dat systeem aangeleverd wordt.quote:Op woensdag 21 januari 2015 21:11 schreef erodome het volgende:
In je uitleg staat dat externe factoren bepalend zijn, bepalender als geloof blijkbaar. Toch trek je de conclusie dat het geloof een probleem is.
Ook tijdens maatschappijleer komt dit wel naar voren. Ik heb ook voor het eerst van boeddhisme gehoord op school. Misschien vond je die lessen erg saai en heb je niet opgelet?quote:Op woensdag 21 januari 2015 21:14 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ah, ja godsdienst is hier niet een veel gegeven vak. Net zoals filosofie, waar ik het geleerd heb.
En het is niet die vorm en de interpretaties die eventuele problemen veroorzaken? Die dus door externe factoren veroorzaakt worden?quote:Op woensdag 21 januari 2015 21:15 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Precies.
[..]
Bepalend voor de mate en vorm van de interpretaties van wat in dat systeem aangeleverd wordt.
Omdat in mijn ervaring gebleken is dat bij veel mensen (in mijn omgeving, maar ook vooral op FOK!) boeddhisme niet meegerekend wordt. Dat klopt gewoon. Snap niet waarom je hier over wilt of denkt te kunnen discussiëren. Ze lijken vooral te denken dat religie betekent 'geloof in een God' - welke ontbreekt in het moderne boeddhisme.quote:Op woensdag 21 januari 2015 21:16 schreef erodome het volgende:
Snap namelijk niet goed hoe je op het idee komt dat het hier zo zou zijn dat de meeste mensen niet weten dat het boeddhisme een religie is. Het is eerder zo dat teveel mensen niet weten dat boeddha gewoon een mens was ipv iets goddelijks-achtigs.
Nou ja, Boeddha wordt anders net zo goed verheerlijkt als met Jezus of Mohamed het geval is. Alleen sprak hij niet met engelen maar (als ik me niet vergis) zat ie jarenlang onder een boom te mediteren zonder voedsel oid. Ook gevalletje bovenmenselijk.quote:Op woensdag 21 januari 2015 21:16 schreef erodome het volgende:
[..]
Ook tijdens maatschappijleer komt dit wel naar voren. Ik heb ook voor het eerst van boeddhisme gehoord op school. Misschien vond je die lessen erg saai en heb je niet opgelet?
Snap namelijk niet goed hoe je op het idee komt dat het hier zo zou zijn dat de meeste mensen niet weten dat het boeddhisme een religie is. Het is eerder zo dat teveel mensen niet weten dat boeddha gewoon een mens was ipv iets goddelijks-achtigs.
Vooral op fok, ja dat klopt, maar dat is maar een zeer select clubje, vaak anti theisten die het met man en macht onder niet religieus willen scharen omdat het niet strookt met hun beeld die meestal ook vooral gericht is op het abrahamisme. Maar zoals gezegd krijgen kinderen dit zelfs op school.quote:Op woensdag 21 januari 2015 21:19 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Omdat in mijn ervaring gebleken is dat bij veel mensen (in mijn omgeving, maar ook vooral op FOK!) boeddhisme niet meegerekend wordt. Dat klopt gewoon. Snap niet waarom je hier over wilt of denkt te kunnen discussiëren. Ze lijken vooral te denken dat religie betekent 'geloof in een God' - welke ontbreekt in het moderne boeddhisme.
Vereerd ja, god nee... Maar het klopt dat veel mensen dat verering gelijk staat aan bovenmenselijk. Dat is dus niet waar, maar een veelgemaakte vergissing. Juist daardoor valt het voor de meeste mensen wel onder het kopje religie, is dat gewoon algemeen aangenomen.quote:Op woensdag 21 januari 2015 21:21 schreef havanagila het volgende:
[..]
Nou ja, Boeddha wordt anders net zo goed verheerlijkt als met Jezus of Mohamed het geval is. Alleen sprak hij niet met engelen maar (als ik me niet vergis) zat ie jarenlang onder een boom te mediteren zonder voedsel oid. Ook gevalletje bovenmenselijk.
Ik begon al met 'zou wel of niet kunnen', zal wel en niet het geval zijn. Het kan zelfs zo zijn dat de aanwezigheid van het geloof de oorzaak zijn van wat we typeren als de 'externe oorzaken', welke vervolgens dan leiden tot een bepaalde vorm en striktheid van de interpretatie van dat geloof - welke nieuwe, andere, problemen kan creëren.quote:Op woensdag 21 januari 2015 21:18 schreef erodome het volgende:
En het is niet die vorm en de interpretaties die eventuele problemen veroorzaken? Die dus door externe factoren veroorzaakt worden?
Helaas is dat meer regel dan uitzondering.quote:Op woensdag 21 januari 2015 21:24 schreef Spanky78 het volgende:
Ach, met geloof is weinig mis. Het gaat pas fout als mensen het gaan organiseren en elkaar over jeu mijn van religie allerlei zaken gaan opleggen.
Die blijft niet staan omdat we allemaal kunnen zien dat veranderende externe factoren zorgen voor een verandering van de vorm en interpretatie. Ook de grote verschillen in dezelfde geloven in verschillende streken haalt dat onderuit.quote:Op woensdag 21 januari 2015 21:24 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ik begon al met 'zou wel of niet kunnen', zal wel en niet het geval zijn. Het kan zelfs zo zijn dat de aanwezigheid van het geloof de oorzaak zijn van wat we typeren als de 'externe oorzaken', welke vervolgens dan leiden tot een bepaalde vorm en striktheid van de interpretatie van dat geloof - welke nieuwe, andere, problemen kan creëren.
En we discussiëren op FOK!, dus ''natuurlijk''...quote:Op woensdag 21 januari 2015 21:22 schreef erodome het volgende:
Vooral op fok, ja dat klopt, maar dat is maar een zeer select clubje, vaak anti theisten die het met man en macht onder niet religieus willen scharen omdat het niet strookt met hun beeld die meestal ook vooral gericht is op het abrahamisme. Maar zoals gezegd krijgen kinderen dit zelfs op school.
Dat het een ander geloofssysteem is maakt niet dat het geen religie is, volwaardige religie zelfs. Het abrahamisme is een ander geloofssysteem dan de meeste geloven.
Sorry, wat blijft niet staan?quote:Op woensdag 21 januari 2015 21:26 schreef erodome het volgende:
Die blijft niet staan omdat we allemaal kunnen zien dat veranderende externe factoren zorgen voor een verandering van de vorm en interpretatie. Ook de grote verschillen in dezelfde geloven in verschillende streken haalt dat onderuit.
Ook op fok gaat het niet over de meeste.... Denk dat het wel bij een klein handjevol blijft, die het trouwens gewoon blijven beweren meestal, ook al laat je zien hoe het echt zit.quote:Op woensdag 21 januari 2015 21:27 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
En we discussiëren op FOK!, dus ''natuurlijk''...
Op school leren we ook spellen en rekenen. Zegt niets dus.
En ja, ... volgens mij maakte ik al duidelijk dat ik daar maar al te goed van op de hoogte ben? Ik zou zelfs het humanisme als religie durven te bestempelen.
Dat geloof die oorzaak is, geloof volgt namelijk vooral.quote:
Leuke aannames bro.quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Een hoop problemen zouden er dan niet zijn nee. En ja, ik weet dat dat een utopie is.
Het zijn geen aannames, het zijn feiten. Religieuze problemen kunnen er niet zijn zonder religie. Dat zou je toch wel moeten kunnen begrijpen? Het probleem van een schisma bijvoorbeeld. Of de multi-interpreteerbaarheid van een heilig schrift.quote:
Een wereld zonder religies is gewoon onmogelijk, mensen zullen altijd wat vinden om zich in te verenigen. Doen ze nu verkeerde dingen uit naam van hun geloof, doen ze dat straks wel uit naam van de groep waar ze zich dan toe scharen. De meeste grote problemen zijn in hun kern geen religieuze problemen, maar vaak etnische, territoriale, principekwesties of problemen die uit andere sociaal onbehagen voortkomen. Dat religie dan vaak een middel is waarin mensen zich verenigen doet daar weinig aan af.quote:Op donderdag 22 januari 2015 12:00 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Het zijn geen aannames, het zijn feiten. Religieuze problemen kunnen er niet zijn zonder religie. Dat zou je toch wel moeten kunnen begrijpen? Het probleem van een schisma bijvoorbeeld. Of de multi-interpreteerbaarheid van een heilig schrift.
Het zou best kunnen dat er andere problemen voor in de plaats komen, maar ik zou niet weten welke.
Problemen die er al waren, en onder het mom van religie op de verkeerde manier worden aangepakt, zullen niet in een keer weg zijn. Maar je pakt wel een middel af waarmee men het volk motiveert slechte dingen te doen.
Dus dat.quote:Op donderdag 22 januari 2015 12:15 schreef nixxx het volgende:
http://www.nu.nl/carriere(...)maatschap-weren.html
Mag deze ook niet ontbreken in dit topic... Wat een achterlijk gedoe.
Je wilt zeggen dat een atheïstisch Nederland onmogelijk is? We verenigen ons met sport, spel, wetenschap en cultuur, en dat lukt toch aardig? Ik geloof niet dat een atheïstische Nederlander echt belemmeringen heeft om zich niet te verenigen.quote:Op donderdag 22 januari 2015 12:04 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Een wereld zonder religies is gewoon onmogelijk, mensen zullen altijd wat vinden om zich in te verenigen.
Zoals ik al zei, die problemen zullen niet ineens weg zijn, maar je kunt het volk niet meer mennen door te dreigen met een plek die erger is als de huidige situatie.quote:Doen ze nu verkeerde dingen uit naam van hun geloof, doen ze dat straks wel uit naam van de groep waar ze zich dan toe scharen. De meeste grote problemen zijn in hun kern geen religieuze problemen, maar vaak etnische, territoriale, principekwesties of problemen die uit andere sociaal onbehagen voortkomen. Dat religie dan vaak een middel is waarin mensen zich verenigen doet daar weinig aan af.
Serieus? Mensen werden nooit onderdrukt omdat ze anders naar Siberië, de gevangenis, een ander land of een strafkamp werden gestuurd? Ze waren alleen bang omdat ze anders niet in de hemel kwamen en werden daardoor onderdrukt. Dat denk je echt?quote:Op donderdag 22 januari 2015 12:27 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Je wilt zeggen dat een atheïstisch Nederland onmogelijk is? We verenigen ons met sport, spel, wetenschap en cultuur, en dat lukt toch aardig? Ik geloof niet dat een atheïstische Nederlander echt belemmeringen heeft om zich niet te verenigen.
[..]
Zoals ik al zei, die problemen zullen niet ineens weg zijn, maar je kunt het volk niet meer mennen door te dreigen met een plek die erger is als de huidige situatie.
Gezien de cijfers zou je Nederland al een atheistisch land kunnen noemen, dus hoe kom je er bij dat het niet mogelijk zou zijn? In een provincie als Groningen is het inmiddels al 70% en gelooft een grote meerderheid niet in een hogere macht.quote:Op donderdag 22 januari 2015 12:29 schreef IkStampOpTacos het volgende:
En ja een atheïstisch Nederland is onmogelijk, daar mensen altijd wat zoeken om onverklaarbare dingen, een gevoel of een gemeenschappelijk verlangen naar een hogere macht te verklaren.
Het is maar een voorbeeld! De plekken die jij opnoemt kunnen het niet evenaren met de angstbeelden die men kan hebben van een plek zoals de hel, aangezien je die met wat extra woorden wat erger kan maken dat de voorbeelden die jij aangeeft.quote:Op donderdag 22 januari 2015 12:29 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Serieus? Mensen werden nooit onderdrukt omdat ze anders naar Siberië, de gevangenis, een ander land of een strafkamp werden gestuurd? Ze waren alleen bang omdat ze anders niet in de hemel kwamen en werden daardoor onderdrukt. Dat denk je echt?
Nee hoor. Atheïsten hebben hier helemaal niks mee, en doen gezellig mee met verschillende verenigingen.quote:En ja een atheïstisch Nederland is onmogelijk, daar mensen altijd wat zoeken om onverklaarbare dingen, een gevoel of een gemeenschappelijk verlangen naar een hogere macht te verklaren.
Sterker: de meerderheid van de Nederlanders vind dus dat religie meer kwaad oplevert dan goed.quote:Op donderdag 22 januari 2015 12:33 schreef Chewie het volgende:
[..]
Gezien de cijfers zou je Nederland al een atheistisch land kunnen noemen, dus hoe kom je er bij dat het niet mogelijk zou zijn? In een provincie als Groningen is het inmiddels al 70% en gelooft een grote meerderheid niet in een hogere macht.
Dat is een vergaande conclusie, want religie gaat meer over geloofsinstituten dan over persoonlijk geloof. Iemand kan heel erg prima hartstikke gelovig zijn en niets met religie hebben.quote:Op donderdag 22 januari 2015 14:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Sterker: de meerderheid van de Nederlanders vind dus dat religie meer kwaad oplevert dan goed.
Dat krijg je niet voor elkaar als de meeste mensen zelf gelovig zouden zijn.
Je hebt gelijk dat mensen die niet religieus zijn, nog wel gelovig kunnen zijn. Sommige hier denken dan automatisch dat je dan atheïst bent. Ikzelf ben niet religieus maar ook geen atheïst en hou me wel met geloof bezig. Het is een interessante vraag hoe groot die groep in Nederland is, die zou best nog weleens veel groter kunnen zijn dan gedacht.quote:Op donderdag 22 januari 2015 14:30 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is een vergaande conclusie, want religie gaat meer over geloofsinstituten dan over persoonlijk geloof. Iemand kan heel erg prima hartstikke gelovig zijn en niets met religie hebben.
En vergeet ook niet dat men vaak een bepaalde religie in het hoofd neemt en dat dan doortrekken naar alle religie(wat je hier veel ziet gebeuren in de discussie, waar men bedoeld de islam zegt men religie, of men doelt op abrahamisme en dan alleen de nare vormen ervan).
Schijnbaar ga je er aan voorbij dat niet iedereen er net zo over denkt. Genoeg mensen die er wel behoefte aan hebben, die verdwijnen niet als sneeuw voor de zon.quote:Op donderdag 22 januari 2015 12:54 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Het is maar een voorbeeld! De plekken die jij opnoemt kunnen het niet evenaren met de angstbeelden die men kan hebben van een plek zoals de hel, aangezien je die met wat extra woorden wat erger kan maken dat de voorbeelden die jij aangeeft.
Denk je dat (gelovige) mensen de hel verkiezen boven een gevangenis?
[..]
Nee hoor. Atheïsten hebben hier helemaal niks mee, en doen gezellig mee met verschillende verenigingen.
Het zal niet zo extreem hard gaan, maar ik denk wel dat het aandeel gelovigen blijft dalen. Meer kennis en welvaart betekend minder behoefte voor geloof.quote:Op donderdag 22 januari 2015 16:16 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Schijnbaar ga je er aan voorbij dat niet iedereen er net zo over denkt. Genoeg mensen die er wel behoefte aan hebben, die verdwijnen niet als sneeuw voor de zon.
En op wat baseer je dat causale verband? Er is een zekere correlatie tussen die 2 ja, maar dat betekent niet dat je 1 op 1 een causaal verband kan trekken tussen toegenomen welvaart en een verminderde behoefte aan 'geloof'. Tegelijkertijd is het gevoel van eenzaamheid bijvoorbeeld ook toegenomen, veel mensen die hun heil nu zoeken in bijvoorbeeld één of andere Oosterse spirituele leer.quote:Op donderdag 22 januari 2015 16:38 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Het zal niet zo extreem hard gaan, maar ik denk wel dat het aandeel gelovigen blijft dalen. Meer kennis en welvaart betekend minder behoefte voor geloof.
quote:Op donderdag 22 januari 2015 16:41 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
En op wat baseer je dat causale verband? Er is een zekere correlatie tussen die 2 ja, maar dat betekent niet dat je 1 op 1 een causaal verband kan trekken tussen toegenomen welvaart en een verminderde behoefte aan 'geloof'. Tegelijkertijd is het gevoel van eenzaamheid bijvoorbeeld ook toegenomen, veel mensen die hun heil nu zoeken in bijvoorbeeld één of andere Oosterse spirituele leer.
Je plaatje doet het niet.quote:
Is dat echt zo, want er zijn nu meer mensen die in "iets" geloven dan in vele jaren hiervoor. Ik zie voornamelijk mensen die niet zozeer ongelovig worden, maar wel de georganiseerde religie de rug toekeren.quote:Op donderdag 22 januari 2015 16:38 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Het zal niet zo extreem hard gaan, maar ik denk wel dat het aandeel gelovigen blijft dalen. Meer kennis en welvaart betekend minder behoefte voor geloof.
Dat zullen veelal mensen zijn die vroeger echte gelovigen waren.quote:Op donderdag 22 januari 2015 16:50 schreef erodome het volgende:
[..]
Is dat echt zo, want er zijn nu meer mensen die in "iets" geloven dan in vele jaren hiervoor.
Precies, dus ik zie nauwelijks Atheïsten veranderen in ietsisten. Dus zal het percentage gelovigen dalen.quote:Ik zie voornamelijk mensen die niet zozeer ongelovig worden, maar wel de georganiseerde religie de rug toekeren.
Ook ja, maar ook mensen uit een atheistisch gezin. Zeker in de zweefhoek stikt het van de mensen die van een atheistische achtergrond naar "iets" geloven zijn gegaan. Veel mensen die wel al gelovig waren zijn dat nogsteeds, maar laten dat geloofsinstituut achter zich.quote:Op donderdag 22 januari 2015 16:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat zullen veelal mensen zijn die vroeger echte gelovigen waren.
Moet je eens in de zweefhoek van het leven komen, zijn er meer dan je denkt.quote:Op donderdag 22 januari 2015 16:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Precies, dus ik zie nauwelijks Atheïsten veranderen in ietsisten. Dus zal het percentage gelovigen dalen.
In mijn ogen ben je een gelovige als je "ja" antwoordt op de vraag of er een hogere macht is.quote:Op donderdag 22 januari 2015 16:55 schreef erodome het volgende:
[..]
En wat is een echte gelovige? Ben je alleen "echt" gelovig als je bij een geloofsinstituut bent aangesloten? Ben het daar niet echt mee eens om eerlijk te zijn.
Wat is dan een hogere macht?quote:Op donderdag 22 januari 2015 16:56 schreef zuchtje het volgende:
[..]
In mijn ogen ben je een gelovige als je "ja" antwoordt op de vraag of er een hogere macht is.
Waarom moet die macht per sé invloed uitoefenen?quote:Op donderdag 22 januari 2015 17:00 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Een (onverklaarbare) entiteit die op de een of andere manier invloed uitoefent.
Dat is een zeer beperkte visie op geloof. Zo heb je bv ook het idee dat er wel iets is, maar dat dat geen directe invloed uitoefent. Toch aardig wat geloofsvormen die onder dat idee vallen.quote:Op donderdag 22 januari 2015 17:00 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Een (onverklaarbare) entiteit die op de een of andere manier invloed uitoefent.
Ook geen indirecte invloed? Kun je een voorbeeld geven?quote:Op donderdag 22 januari 2015 17:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is een zeer beperkte visie op geloof. Zo heb je bv ook het idee dat er wel iets is, maar dat dat geen directe invloed uitoefent. Toch aardig wat geloofsvormen die onder dat idee vallen.
Ook al niet waar, lang niet iedere religie denkt een monopolie op de waarheid te hebben waar iedereen zich aan moet conformeren.quote:Op donderdag 22 januari 2015 17:02 schreef Religieisfacisme het volgende:
Elke religie denkt een monopolie op de waarheid te hebben en iedereen moet zich aan die waarheid conformeren.
Er is maar een echte "religie" die bewijst en aantoont. En dat is de wetenschap.
Hoezo zijn die naar "iets" geloven gegaan? Denk je niet dat deze mensen altijd nog in "iets" geloofde (Wat je daar dan ook mee bedoelt) i.p.v. dat het atheïsten waren? Let wel, de meesten mensen schuiven nogal veel onder atheïsme dat er geheel niks mee te maken heeft.quote:Op donderdag 22 januari 2015 16:55 schreef erodome het volgende:
[..]
Ook ja, maar ook mensen uit een atheistisch gezin. Zeker in de zweefhoek stikt het van de mensen die van een atheistische achtergrond naar "iets" geloven zijn gegaan.
Tja...dat zal best...maar ze geloven dan nog wel een een goddelijke entiteit....niet bepaald atheïst te noemen...wellicht is dat meer agnostisch theïsme.quote:Op donderdag 22 januari 2015 16:55 schreef erodome het volgende: Veel mensen die wel al gelovig waren zijn dat nog steeds, maar laten dat geloofsinstituut achter zich.
En 'omdat het moet van god' of 'anders ga je naar de hel' is een goede basis voor voor moraal?quote:
Omdat het me moeilijk lijkt een groep te vormen rond een impotente macht. In mijn ogen kun je de lucht, water of zon aanbidden omdat het je leven geeft, maar een entiteit die er alleen maar is? Hij heeft verder niks gedaan, doet niks, en zal ooit iets doen. Het brengt geen liefde, genegenheid, en wordt niet gebruikt om een natuurverschijnsel of emotie te verklaren of angst in te zaaien.quote:Op donderdag 22 januari 2015 17:00 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Waarom moet die macht per sé invloed uitoefenen?
welke problemen bijvoorbeeld?quote:Op woensdag 21 januari 2015 17:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Niet noodzakelijk. Geloof kan ook als een rem op het probleemoplossend vermogen werken.quote:Op woensdag 21 januari 2015 21:33 schreef erodome het volgende:
Dat geloof die oorzaak is, geloof volgt namelijk vooral.
1) Ik trek nergens die conclusie.quote:Op woensdag 21 januari 2015 21:32 schreef erodome het volgende:
Als je zegt dat het boeddhisme niet slecht voor de mensheid is, hoe kan je dan beweren dat religie slecht voor de mensheid is? Blijkbaar kan religie dus ook erg goed werken, zelfs als het een vrij precies beschreven levenspad "dicteert".
Toch zijn er ook boeddhisten die wel nogal gewelddadig zijn, dat zelfs goed proberen te praten met hun religie. Alleen gaat dat ook weer over bepaalde situatie's, externe factoren. Dat samen met een botsing qua samenleven, die eigen levensvisie als verheven te zien.
Vind jij hier dan ook dat dat eigenlijk komt door de religie?
Voetnoot bij 2 Myanmar: Boeddhisten die de Royingya moslims verdrijven, vermoorden en verbranden bronquote:Op donderdag 22 januari 2015 18:21 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
1) Ik trek nergens die conclusie.
2) Ik had al duidelijk gemaakt dat ik het boeddhisme niet meerekende. Met de kanttekening dat het boeddhisme ook problematisch kan zijn. En dan bedoel ik niet dat het boeddhisme tot geweld leid.
3) Een botsing tussen religies/levensvisies ontstaat door die religies/levensvisies ja.
Boeddhisme leid tot geweld bij een botsing vanuit zelfverdediging. Maar volgen geen expansiepolitiek. Wat in jou link staat is weer het verschil tussen wat mensen doen en de leer van de ideologie.quote:Op donderdag 22 januari 2015 18:26 schreef Ryan3 het volgende:
Voetnoot bij 2 Myanmar: Boeddhisten die de Royingya moslims verdrijven, vermoord en verbrand bron
quote:Op donderdag 22 januari 2015 18:27 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Boeddhisme leid tot geweld bij een botsing vanuit zelfverdediging. Maar volgen geen expansiepolitiek. Wat in jou link staat is weer het verschil tussen wat mensen doen en de leer van de ideologie.
O, dan is het goed? Of heeft het Westen het gedaan (weer)?quote:De Rohingya moslims wonen in het gebied Rakhine. Rakhine was een onafhankelijke islamitische staat dat in 1742 door Birmese boeddhisten is aangevallen en geannexeerd. Na een heerschappij van 40 jaar hebben de Engelse kolonisten dit gebied tot 1942 bezet.
Vervolgens is Rakhine onder de eerste Pinlong Agreement door de Engelsen overgedragen aan de Birmese boeddhisten. Vanaf het vertrek van de Engelsen hebben de lokale boeddhisten meer dan 100.000 moslims uitgeroeid.
Dan is wat goed? De tweede vraag snap ik ook niet.quote:Op donderdag 22 januari 2015 18:29 schreef Ryan3 het volgende:
O, dan is het goed? Of heeft het Westen het gedaan (weer)?
Zo gaat het vaak idd.quote:Op donderdag 22 januari 2015 16:55 schreef erodome het volgende:
[..]
Ook ja, maar ook mensen uit een atheistisch gezin. Zeker in de zweefhoek stikt het van de mensen die van een atheistische achtergrond naar "iets" geloven zijn gegaan. Veel mensen die wel al gelovig waren zijn dat nogsteeds, maar laten dat geloofsinstituut achter zich.
En wat is een echte gelovige? Ben je alleen "echt" gelovig als je bij een geloofsinstituut bent aangesloten? Ben het daar niet echt mee eens om eerlijk te zijn.
Mensen hebben van nature emoties welke gevoed dienen te worden. Dat is een fundamenteel verschil.quote:Op donderdag 22 januari 2015 18:30 schreef Rica het volgende:
Mensen hebben van nature religieus gevoel en religieuze ervaringen.
quote:Op donderdag 22 januari 2015 18:30 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Dan is wat goed? De tweede vraag snap ik ook niet.
Dat de boeddhisten vervuld zijn met een gevoel van vrede?quote:Een gebroken arm van een Palestijns kind wordt praktisch live uitgezonden, terwijl massamoorden van moslims in Myanmar uit het zicht blijft. Ooggetuigen verklaren o.a. dat baby’s en kinderen op een barbaarse wijze worden vermoord door hen op een zwaard te laten vallen dat op de grond is geplaatst.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |