abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148948342
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 16:38 schreef zuchtje het volgende:

[..]

Het zal niet zo extreem hard gaan, maar ik denk wel dat het aandeel gelovigen blijft dalen. Meer kennis en welvaart betekend minder behoefte voor geloof.
Is dat echt zo, want er zijn nu meer mensen die in "iets" geloven dan in vele jaren hiervoor. Ik zie voornamelijk mensen die niet zozeer ongelovig worden, maar wel de georganiseerde religie de rug toekeren.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 22 januari 2015 @ 16:53:03 #127
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_148948430
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 16:50 schreef erodome het volgende:

[..]

Is dat echt zo, want er zijn nu meer mensen die in "iets" geloven dan in vele jaren hiervoor.
Dat zullen veelal mensen zijn die vroeger echte gelovigen waren.

quote:
Ik zie voornamelijk mensen die niet zozeer ongelovig worden, maar wel de georganiseerde religie de rug toekeren.
Precies, dus ik zie nauwelijks Atheïsten veranderen in ietsisten. Dus zal het percentage gelovigen dalen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_148948552
quote:
7s.gif Op donderdag 22 januari 2015 16:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat zullen veelal mensen zijn die vroeger echte gelovigen waren.
Ook ja, maar ook mensen uit een atheistisch gezin. Zeker in de zweefhoek stikt het van de mensen die van een atheistische achtergrond naar "iets" geloven zijn gegaan. Veel mensen die wel al gelovig waren zijn dat nogsteeds, maar laten dat geloofsinstituut achter zich.

En wat is een echte gelovige? Ben je alleen "echt" gelovig als je bij een geloofsinstituut bent aangesloten? Ben het daar niet echt mee eens om eerlijk te zijn.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_148948596
quote:
7s.gif Op donderdag 22 januari 2015 16:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Precies, dus ik zie nauwelijks Atheïsten veranderen in ietsisten. Dus zal het percentage gelovigen dalen.
Moet je eens in de zweefhoek van het leven komen, zijn er meer dan je denkt.
pi_148948606
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 16:55 schreef erodome het volgende:

[..]
En wat is een echte gelovige? Ben je alleen "echt" gelovig als je bij een geloofsinstituut bent aangesloten? Ben het daar niet echt mee eens om eerlijk te zijn.
In mijn ogen ben je een gelovige als je "ja" antwoordt op de vraag of er een hogere macht is.
pi_148948633
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 16:56 schreef zuchtje het volgende:

[..]

In mijn ogen ben je een gelovige als je "ja" antwoordt op de vraag of er een hogere macht is.
Wat is dan een hogere macht?
pi_148948771
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 16:57 schreef erodome het volgende:

[..]

Wat is dan een hogere macht?
Een (onverklaarbare) entiteit die op de een of andere manier invloed uitoefent.
  donderdag 22 januari 2015 @ 17:00:51 #133
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_148948796
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 17:00 schreef zuchtje het volgende:

[..]

Waarom moet die macht per sé invloed uitoefenen?
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_148948844
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 17:00 schreef zuchtje het volgende:

[..]

Dat is een zeer beperkte visie op geloof. Zo heb je bv ook het idee dat er wel iets is, maar dat dat geen directe invloed uitoefent. Toch aardig wat geloofsvormen die onder dat idee vallen.
pi_148948878
Elke religie denkt een monopolie op de waarheid te hebben en iedereen moet zich aan die waarheid conformeren.
Er is maar een echte "religie" die bewijst en aantoont. En dat is de wetenschap.
God bestaat niet, dus leef en geniet
pi_148948925
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 17:02 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is een zeer beperkte visie op geloof. Zo heb je bv ook het idee dat er wel iets is, maar dat dat geen directe invloed uitoefent. Toch aardig wat geloofsvormen die onder dat idee vallen.
Ook geen indirecte invloed? Kun je een voorbeeld geven?
pi_148948951
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 17:02 schreef Religieisfacisme het volgende:
Elke religie denkt een monopolie op de waarheid te hebben en iedereen moet zich aan die waarheid conformeren.
Er is maar een echte "religie" die bewijst en aantoont. En dat is de wetenschap.
Ook al niet waar, lang niet iedere religie denkt een monopolie op de waarheid te hebben waar iedereen zich aan moet conformeren.
In mijn geloof bv maakt het voor je hiernamaals geen donder uit of je mijn geloof hebt of niet, zelfde met de beoordeling van mensen, dat gaat ook niet via het geloof. We hebben niet eens een boek zoals bv de abrahamisten dat hebben.

Zo zijn er echt veel meer.
  donderdag 22 januari 2015 @ 17:16:44 #138
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_148949335
quote:

[..]

Ook ja, maar ook mensen uit een atheistisch gezin. Zeker in de zweefhoek stikt het van de mensen die van een atheistische achtergrond naar "iets" geloven zijn gegaan.
Hoezo zijn die naar "iets" geloven gegaan? Denk je niet dat deze mensen altijd nog in "iets" geloofde (Wat je daar dan ook mee bedoelt) i.p.v. dat het atheïsten waren? Let wel, de meesten mensen schuiven nogal veel onder atheïsme dat er geheel niks mee te maken heeft.

Ik vermoed dat als iemand eenmaal atheïst is (ergo, niet gelooft in een goddelijke entiteit) ook niet zo snel van die positie meer zal afstappen.

Geloof in "iets" is veel te ongedefinieerd, daar valt van alles onder...universele energie of bewustzijn, buitenaarde wezen, hekserij enz. Dat er atheïsten zijn die wel andere verrassende opvattingen er op nahouden is iets wat niet heel vreemd is...dat is wat de mens nou eenmaal graag doet. ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 16:55 schreef erodome het volgende: Veel mensen die wel al gelovig waren zijn dat nog steeds, maar laten dat geloofsinstituut achter zich.
Tja...dat zal best...maar ze geloven dan nog wel een een goddelijke entiteit....niet bepaald atheïst te noemen...wellicht is dat meer agnostisch theïsme. :)
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_148949439
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 17:11 schreef 16meter het volgende:
Atheïsten hebben geen moraal.
En 'omdat het moet van god' of 'anders ga je naar de hel' is een goede basis voor voor moraal?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_148949551
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 17:00 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Waarom moet die macht per sé invloed uitoefenen?
Omdat het me moeilijk lijkt een groep te vormen rond een impotente macht. In mijn ogen kun je de lucht, water of zon aanbidden omdat het je leven geeft, maar een entiteit die er alleen maar is? Hij heeft verder niks gedaan, doet niks, en zal ooit iets doen. Het brengt geen liefde, genegenheid, en wordt niet gebruikt om een natuurverschijnsel of emotie te verklaren of angst in te zaaien.

Ik denk niet dat je met zo'n entiteit volle zalen gaat trekken. Als dit wel gebeurt dan zou ik graag weten welke religie dit is. :)
  Moderator donderdag 22 januari 2015 @ 17:25:57 #141
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_148949571
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 17:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Een hoop problemen zouden er dan niet zijn nee. En ja, ik weet dat dat een utopie is.
Gelovig zijn is nu eenmaal een sterk verankerde menselijke eigenschap.
welke problemen bijvoorbeeld?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_148950993
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 21:33 schreef erodome het volgende:
Dat geloof die oorzaak is, geloof volgt namelijk vooral.
Niet noodzakelijk. Geloof kan ook als een rem op het probleemoplossend vermogen werken.
pi_148951048
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 21:32 schreef erodome het volgende:
Als je zegt dat het boeddhisme niet slecht voor de mensheid is, hoe kan je dan beweren dat religie slecht voor de mensheid is? Blijkbaar kan religie dus ook erg goed werken, zelfs als het een vrij precies beschreven levenspad "dicteert".

Toch zijn er ook boeddhisten die wel nogal gewelddadig zijn, dat zelfs goed proberen te praten met hun religie. Alleen gaat dat ook weer over bepaalde situatie's, externe factoren. Dat samen met een botsing qua samenleven, die eigen levensvisie als verheven te zien.
Vind jij hier dan ook dat dat eigenlijk komt door de religie?
1) Ik trek nergens die conclusie.
2) Ik had al duidelijk gemaakt dat ik het boeddhisme niet meerekende. Met de kanttekening dat het boeddhisme ook problematisch kan zijn. En dan bedoel ik niet dat het boeddhisme tot geweld leid.
3) Een botsing tussen religies/levensvisies ontstaat door die religies/levensvisies ja.
pi_148951190
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:21 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

1) Ik trek nergens die conclusie.
2) Ik had al duidelijk gemaakt dat ik het boeddhisme niet meerekende. Met de kanttekening dat het boeddhisme ook problematisch kan zijn. En dan bedoel ik niet dat het boeddhisme tot geweld leid.
3) Een botsing tussen religies/levensvisies ontstaat door die religies/levensvisies ja.
Voetnoot bij 2 Myanmar: Boeddhisten die de Royingya moslims verdrijven, vermoorden en verbranden bron
I´m back.
pi_148951221
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:26 schreef Ryan3 het volgende:
Voetnoot bij 2 Myanmar: Boeddhisten die de Royingya moslims verdrijven, vermoord en verbrand bron
Boeddhisme leid tot geweld bij een botsing vanuit zelfverdediging. Maar volgen geen expansiepolitiek. Wat in jou link staat is weer het verschil tussen wat mensen doen en de leer van de ideologie.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2015 18:27:53 ]
pi_148951283
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:27 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Boeddhisme leid tot geweld bij een botsing vanuit zelfverdediging. Maar volgen geen expansiepolitiek. Wat in jou link staat is weer het verschil tussen wat mensen doen en de leer van de ideologie.
quote:
De Rohingya moslims wonen in het gebied Rakhine. Rakhine was een onafhankelijke islamitische staat dat in 1742 door Birmese boeddhisten is aangevallen en geannexeerd. Na een heerschappij van 40 jaar hebben de Engelse kolonisten dit gebied tot 1942 bezet.
Vervolgens is Rakhine onder de eerste Pinlong Agreement door de Engelsen overgedragen aan de Birmese boeddhisten. Vanaf het vertrek van de Engelsen hebben de lokale boeddhisten meer dan 100.000 moslims uitgeroeid.
O, dan is het goed? Of heeft het Westen het gedaan (weer)?
I´m back.
pi_148951313
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:29 schreef Ryan3 het volgende:
O, dan is het goed? Of heeft het Westen het gedaan (weer)?
Dan is wat goed? De tweede vraag snap ik ook niet.
  donderdag 22 januari 2015 @ 18:30:19 #148
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_148951318
quote:

[..]

Ook ja, maar ook mensen uit een atheistisch gezin. Zeker in de zweefhoek stikt het van de mensen die van een atheistische achtergrond naar "iets" geloven zijn gegaan. Veel mensen die wel al gelovig waren zijn dat nogsteeds, maar laten dat geloofsinstituut achter zich.

Zo gaat het vaak idd.

Mensen wenden zich af van geïnstitutionaliseerde godsdienst en gooien aanvankelijk het kind met het badwater weg. Ze denken ook afstand van hun eigen menselijk ingebakken religieus gevoel te moeten doen omdat ze nooit onderscheid tussen die twee hebben gemaakt.

Mensen hebben van nature religieus gevoel en religieuze ervaringen. Die gaan niet weg zodra ze de kerk vaarwel zeggen. En of men die ervaringen nou toeschrijft aan electrochemische processen in de hersenen of een metafysische gewaarwording maakt objectief bekeken eigenlijk niet zo veel uit (maar probeer dat een atheist maar eens aan het verstand te peuteren). Uiteindelijk gaat het om een verklaring geven die het beste bij je persoon past.
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
pi_148951343
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:30 schreef Rica het volgende:
Mensen hebben van nature religieus gevoel en religieuze ervaringen.
Mensen hebben van nature emoties welke gevoed dienen te worden. Dat is een fundamenteel verschil.
pi_148951366
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 18:30 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Dan is wat goed? De tweede vraag snap ik ook niet.
quote:
Een gebroken arm van een Palestijns kind wordt praktisch live uitgezonden, terwijl massamoorden van moslims in Myanmar uit het zicht blijft. Ooggetuigen verklaren o.a. dat baby’s en kinderen op een barbaarse wijze worden vermoord door hen op een zwaard te laten vallen dat op de grond is geplaatst.
Dat de boeddhisten vervuld zijn met een gevoel van vrede?
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')