Er is maar één goede en dat is de weg van de wetenschap die hij mede aanstuurdequote:Op zaterdag 17 januari 2015 11:51 schreef Solo7609 het volgende:
Mensen hebben een verschillende definitie van "gezond verstand".
Het Woord spiegelt de persoon bedoel je?quote:Mensen maken van hun profeet wat ze erin willen zien.
Het is vooral de selectieve interesse in en interpretatie van Het Woord die de persoon spiegelt.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 13:35 schreef I-care het volgende:
[..]
Het Woord spiegelt de persoon bedoel je?
Precies, dus zoals men zelf is, of in het geloof staat, zo zal men Het Woord interpreteren. Dat is best zorgelijk te noemen. Zeker als daar geen gebruiksaanwijzing voor is, anders dan je eigen kijk op zaken.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 13:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is vooral de selectieve interesse in en interpretatie van Het Woord die de persoon spiegelt.Wat dat betreft ben ik heel blij dat de meeste Christenen de Bijbel niet letterlijk interpreteren.
In de praktijk houden de meeste gelovigen een nogal eigen interpretatie op na. Zowel ten aanzien van de historische 'profeten' als ten aanzien van de heilige teksten.
Ik ben eerlijk gezegd wel blij dat mensen daar een eigen draai aan geven, en hun eigen moraliteit projecteren op Het Woord.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 13:49 schreef I-care het volgende:
[..]
Precies, dus zoals men zelf is, of in het geloof staat, zo zal men Het Woord interpreteren. Dat is best zorgelijk te noemen. Zeker als daar geen gebruiksaanwijzing voor is, anders dan je eigen kijk op zaken.
Vast niet, ik ken de schriften niet zelf, maar snap je punt. Als iedereen aan dood en verderf gaat doen op basis van vals moraal, dan is de wereld verloren inderdaad.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 13:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ben eerlijk gezegd wel blij dat mensen daar een eigen draai aan geven, en hun eigen moraliteit projecteren op Het Woord.
Want je moet er toch niet aan denken dat gelovigen boeken zoals Leviticus letterlijk gaan uitleggen?
quote:Op zaterdag 17 januari 2015 13:53 schreef I-care het volgende:
[..]
Vast niet, ik ken de schriften niet zelf, maar snap je punt. Als iedereen aan dood en verderf gaat doen op basis van vals moraal, dan is de wereld verloren inderdaad.
Gelukkig dat er ook daar evolutie in is.
De tijdsgeest vergeet je voor 't gemakquote:Op zaterdag 17 januari 2015 15:20 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Neem vijf andere verzen en er ontstaat een heel ander beeld van Mohammed. Een beeld dat een stuk minder vlijend en een stuk meer crimineel is.
Sowieso, de man consumeerde een huwelijk met een negenjarige
Wat als deze stammen dichter bij de idealen van ISIS zaten dan bij die van een gezonde maatschappij. De Thugees moorden bijvoorbeeld gewoon voor de lol voor de godin Kali. Daar hoef je geen goed functionerende maatschappij van te verwachten.quote:, roeide enkele stammen uit
Oh nee, ze deden het vaker. Dan is het oké.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 15:43 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De tijdsgeest vergeet je voor 't gemak
Child marriage was not uncommon in many places at the time, Arabia included. It often served political purposes, and Aisha's marriage to Muhammad would have had a political connotation.[22]
Scheen in die tijd niet bijzonder raar te zijn, de suggestie om het te doen kwam van Khawlah bint Hakim, één van de vrouwelijke volgers.
Ook in Nederland keek men niet zo vreemd op. In de jaren '70 hadden we zelfs nog een progressieve revival van een enkeling die voor bepaalde dingen best een lans wilde breken. In de eeuwen daarvoor kwam het soms weleens voor dat voor weet ik welke constructie getrouwd werd met een minderjarige, ook gewoon in Nederland. Dat was allemaal voor de invoering van een minimum leeftijd voor het e.e.a.
Mohammed vermoordde geen Thugees, hij vermoorde de Joodse stammen wiens woonplaats (Yathrib) hij had geannexeerd.quote:[..]
Wat als deze stammen dichter bij de idealen van ISIS zaten dan bij die van een gezonde maatschappij. De Thugees moorden bijvoorbeeld gewoon voor de lol voor de godin Kali. Daar hoef je geen goed functionerende maatschappij van te verwachten.
Ik zeg niet dat ik 't goedkeur, verre van, ik ga niet zover mee in je fantasie over details. Ik plaats 't in een context en als je er echt op inzoomt zul je mogelijk ook wel donkere kanten vinden van helden uit de vorige eeuwen. Wil dat zeggen dat alle andere bijdrages die ze geleverd hebben daarmee afgeschreven kunnen worden?quote:Op zaterdag 17 januari 2015 15:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Oh nee, ze deden het vaker. Dan is het oké.
Kom op zeg. Als je geilt op een negenjarige, ben je ziek in je hoofd. Als je überhaupt een erectie kunt krijgen terwijl zo'n kind onder je ligt in te scheuren, ben je ziek in je hoofd.
Hij was met name in oorlog met stammen die niet naar God de Vader als enkele God wilden. Voor hem waren er nogal wat praktijken als het levend begraven van dochters. Daar heeft hij een eind aan gemaakt. Hij leide een bepaalde pre-historische stammencultuur naar beschaving en wat IS en boko harem nu doen is het vernielen van beschaving voor stammencultuur.quote:Mohammed vermoordde geen Thugees, hij vermoorde de Joodse stammen wiens woonplaats (Yathrib) hij had geannexeerd.
Wel als die bijdrage morele hoeder of perfecte mens is. Je kunt niet zeggen dat Einstein's relativiteitstheorie onjuist was omdat hij z'n vrouw bedroog. Maar iemand die andere mensen wil vertellen wat moreel gedrag is terwijl hij zelf kinderen verkracht, is bij voorbaat ongeloofwaardig.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 16:03 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik 't goedkeur, verre van, ik ga niet zover mee in je fantasie over details. Ik plaats 't in een context en als je er echt op inzoomt zul je mogelijk ook wel donkere kanten vinden van helden uit de vorige eeuwen. Wil dat zeggen dat alle andere bijdrages die ze geleverd hebben daarmee afgeschreven kunnen worden?
De stammen in Yathrib waren Joods. Monotheïsten dus. Daarnaast is zelfs het beëindigen van achterlijke gewoonten geen reden om genocide te plegen. Dat is iets waar moslims begrip voor zouden moeten kunnen opbrengen, dunkt me...quote:[..]
Hij was met name in oorlog met stammen die niet naar God de Vader als enkele God wilden. Voor hem waren er nogal wat praktijken als het levend begraven van dochters. Daar heeft hij een eind aan gemaakt. Hij leide een bepaalde pre-historische stammencultuur naar beschaving en wat IS en boko harem nu doen is het vernielen van beschaving voor stammencultuur.
a. kinderen waren in die tijd sneller volwassen, dus ook hun seksualiteit. Men werd niet zo oud, je weet toch?quote:Op zaterdag 17 januari 2015 15:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Kom op zeg. Als je geilt op een negenjarige, ben je ziek in je hoofd. Als je überhaupt een erectie kunt krijgen terwijl zo'n kind onder je ligt in te scheuren, ben je ziek in je hoofd.
Pas vele eeuwen daarna beschreven, helaas dus.quote:Mohammed vermoordde geen Thugees, hij vermoorde de Joodse stammen wiens woonplaats (Yathrib) hij had geannexeerd.
Als we de negatieve details van de tijdsgeest buiten beschouwing laten deed hij het best goed en was vooral een positieve impact het keerpunt van pre-islamitsiche tijden naar islam binnen de kaders waarin hij opereerde. Je kunt 'm best als een idioot neer willen zetten zoals hij al in 99% van de gevallen in topics hier wordt neergezet. Ik zie het negatieve alleen niet zo gereflecteerd aan de maatschappij die hij creëerde, dat staat haaks op het pre-islamitsiche extremisme van de laatste paar decennia, dat eerder een soort post-islam gedachte aanstuurt. De tien geboden vergeten en toestemming voor alles krijgen van moderne zelfbenoemde leiders. Het is niet voor niets dat veel Moslims zeggen dat het geen Islam is.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 16:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wel als die bijdrage morele hoeder of perfecte mens is.
Dus als Einstein een relatie zou hebben gehad met een minderjarige dan zou de theorie niet meer kloppen.quote:Je kunt niet zeggen dat Einstein's relativiteitstheorie onjuist was omdat hij z'n vrouw bedroog. Maar iemand die andere mensen wil vertellen wat moreel gedrag is terwijl hij zelf kinderen verkracht, is bij voorbaat ongeloofwaardig.
Toen wel, nu niet.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 15:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Toen niet, nu wel.quote:Kom op zeg. Als je geilt op een negenjarige, ben je ziek in je hoofd.
Zo is de mythe.quote:Mohammed vermoordde geen Thugees, hij vermoorde de Joodse stammen wiens woonplaats (Yathrib) hij had geannexeerd.
Als we de negatieve details van de tijdsgeest van 40-45 buiten beschouwing laten, deed Hitler het ook best goed. Laten we die details dus maar niet vergeten.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 16:38 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Als we de negatieve details van de tijdsgeest buiten beschouwing laten deed hij het best goed en was vooral een positieve impact het keerpunt van pre-islamitsiche tijden naar islam binnen de kaders waarin hij opereerde. Je kunt 'm best als een idioot neer willen zetten zoals hij al in 99% van de gevallen in topics hier wordt neergezet. Ik zie het negatieve alleen niet zo gereflecteerd aan de maatschappij die hij creëerde, dat staat haaks op het pre-islamitsiche extremisme van de laatste paar decennia, dat eerder een soort post-islam gedachte aanstuurt. De tien geboden vergeten en toestemming voor alles krijgen van moderne zelfbenoemde leiders.
Dat is vooral omdat moslims niet willen dat de islam bekritiseerd wordt op basis van die ISIS-mongooltjes. Maar dat doe ik ook niet. Ik bekritiseerd de islam op basis van hun profeet. Die profeet was namelijk alles behalve moreel bezig. Hij neukte een kind en pleegde genocide. Iedereen die zo iemand de perfecte mens vindt, is gestoord, achterlijk of beide.quote:Het is niet voor niets dat veel Moslims zeggen dat het geen Islam is.
Alleen als die minderjarige sneller dan het licht zou gaan.quote:[..]
Dus als Einstein een relatie zou hebben gehad met een minderjarige dan zou de theorie niet meer kloppen.
Ah, ATON komt even pedofilie verdedigen. Stay classy bro.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 16:46 schreef ATON het volgende:
[..]
Toen wel, nu niet.
[..]
Toen niet, nu wel.
[..]
Zo is de mythe.
Je bent geschift als je niet eens in hun tijd kunt denken. Toen was het normaal, nu niet meer. Maar goed, ga maar weer de daden van vroeger vergelijken met onze normen en waarden. Als je niet in andermans schoenen kan staan, kun je met discussies beter ook niet meedoen. Empathie is noodzakelijk voor een filosoof.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 16:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ah, ATON komt even pedofilie verdedigen. Stay classy bro.
Je bent geschift als je denkt dat mensen in de 7e eeuw niet doorhadden dat kinderen geen volwaardige sekspartners zijn, zowel geestelijk als lichamelijk. Je bent geschift als je denkt dat seksuele aantrekkingskracht tot kinderen in de 7e eeuw niet ook afwijkend gedrag was. Je bent geschift als je 'toen deed iedereen het' gebruikt als rechtvaardiging voor gedrag dat apert en overduidelijk immoreel is.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 16:54 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Je bent geschift als je niet eens in hun tijd kunt denken. Toen was het normaal, nu niet meer. Maar goed, ga maar weer de daden van vroeger vergelijken met onze normen en waarden. Als je niet in andermans schoenen kan staan, kun je met discussies beter ook niet meedoen. Empathie is noodzakelijk voor een filosoof.
En het is allemaal mythe, dus waar praten we over?
Ah, de Hitler kaart wordt gespeeld. Alsof hij een soort Genghis Khan was die door het oosten denderde. Als hij de impact van Hitler had gehad, had er nooit een gouden eeuw van beschaving, wetenschap en kunst kunnen ontstaan en waren z'n sporen vermoedelijk wel weggewist. Aannemen dat mensen in die tijd niet konden beoordelen wat goed en kwaad was is zo'n voorinname die de verhevenheid van ons binnen onze tijd en omgeving wel weer mooi laat zien.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 16:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als we de negatieve details van de tijdsgeest van 40-45 buiten beschouwing laten, deed Hitler het ook best goed. Laten we die details dus maar niet vergeten.
Hij wilde niet vereerd worden, dat zegt al wat over bescheidenheid.quote:Overigens, als Mohammed de perfecte mens is en gezonden door God om moraliteit te brengen, dan is het wel raar dat hij zich nog bezondigde aan immorele dingen als pedofilie en genocide - zelfs binnen de tijdsgeest. De perfecte mens/zendeling van God zou toch beter moeten weten.
Dat is je Stokpaardje.. zoals iemand die de formules van Cern niet begrijpt en blijft roepen dat ze in Comic Sans presenteren. Want dat begrijpen ze wel. Kun je uit den treure herhalen om een ander beeld van iemand neer te zetten.quote:Dat is vooral omdat moslims niet willen dat de islam bekritiseerd wordt op basis van die ISIS-mongooltjes. Maar dat doe ik ook niet. Ik bekritiseerd de islam op basis van hun profeet. Die profeet was namelijk alles behalve moreel bezig. Hij neukte een kind en pleegde genocide. Iedereen die zo iemand de perfecte mens vindt, is gestoord, achterlijk of beide.
okquote:Alleen als die minderjarige sneller dan het licht zou gaan.
Dus die hele Islamitische gouden eeuw heeft niet bestaan..quote:De relativiteitstheorie heeft geen betrekking op moraliteit. De moraliteit van Einstein is dus irrelevant voor zijn relativiteitstheorie. De islam heeft directe betrekking op moraliteit. De moraliteit van Mohammed is dus direct relevant voor de moraliteit van de regels die hij opstelde. Aangezien de moraliteit van Mohammed te wensen overliet, zijn ook zijn regels verdacht.
Die mensen konden het heel goed beoordelen. Daarom kun je 'het was gewoon in die tijd' niet als argument gebruiken om Mohammeds wandaden goed te praten. Net zoals je 'antisemitisme was gewoon in die tijd' niet kunt gebruiken om Hitlers wandaden goed te praten.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:00 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ah, de Hitler kaart wordt gespeeld. Alsof hij een soort Genghis Khan was die door het oosten denderde. Als hij de impact van Hitler had gehad, had er nooit een gouden eeuw van beschaving, wetenschap en kunst kunnen ontstaan en waren z'n sporen vermoedelijk wel weggewist. Aannemen dat mensen in die tijd niet konden beoordelen wat goed en kwaad was is zo'n voorinname die de verhevenheid van ons binnen onze tijd en omgeving wel weer mooi laat zien.
Moslims zien Mohammed als iemand die moraliteit van Godswege naar de mens kwam brengen. Moslims zeggen dat Mohammed die moraliteit ook in zijn gedrag toonde: hij is het perfecte voorbeeld van de goed mens. Datzelfde perfecte voorbeeld dat moraliteit kwam brengen, beging zelf vreselijk immorele daden als genocide en pedofilie. Dat valt niet te rijmen.quote:[..]
Hij wilde niet vereerd worden, dat zegt al wat over bescheidenheid.
Wat valt eraan te begrijpen? Mohammed moordde stammen uit en neukte met een minderjarig kind. Hoe valt dat te draaien tot iets moreel verantwoord (of zelfs moreel verheven)?quote:[..]
Stokpaardjes.. zoals iemand die de formules van Cern niet begrijpt en blijft roepen dat ze in Comic Sans presenteren. Want dat begrijpen ze wel.
De hele islamitische gouden eeuw is irrelevant. Mohammed wordt gezien als voorbeeld van dé morele mens. Die morele mens beging duidelijk immorele daden. Die twee dingen sluiten elkaar uit.quote:[..]
ok
[..]
Dus die hele Islamitische gouden eeuw heeft niet bestaan..
Buiten dat werd er vroeger om hele andere redenen getrouwd, zoals 't geld in de familie houden en de macht behouden of vergroten. Het was meer een instituut dan nu. Als men nu roept dat 't allemaal om lust met alle details erbij te doen was dan is dat oversimplificatie vanuit de visie van het nu.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:00 schreef johnson555 het volgende:
vaag gebied dit, moslims zeggen t ene en andere weer anders.
Ene bron geeft aan dat Aicha 9 was waar ik ook andere bronnen vind waar men zegt dat Aicha bv. 10 jaar jonger was dan haar halfzus Asma. Ten tijde van het trouwen (twee jaar na de Hijr ) werd er getrouwd dus zou Aicha rond die tijd 18 a 19 moeten zijn.
Eerlijk gezegd zou ik het me niet kunnen voorstellen dat miljarden moslims een "pedo" zouden kunnen volgen. Plus dat het de dochter van Abu Bakr was, een van de trouwste vrienden van Mohammed.
Mohammed heeft Aïsha op haar zevende gehuwd. Als het alleen om geld of macht zou gaan, had hij best kunnen wachten met het consumeren van het huwelijk totdat het meisje geslachtsrijp was, in plaats van een negenjarig kind te neuken.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:14 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Buiten dat werd er vroeger om hele andere redenen getrouwd, zoals 't geld in de familie houden en de macht behouden of vergroten. Het was meer een instituut dan nu. Als men nu roept dat 't allemaal om lust met alle details erbij te doen was dan is dat oversimplificatie vanuit de visie van het nu.
Als ik t goed heb gelezen, heeft Abu Bakr zijn dochter aan Mohammed toevertrouwd om onder andere hun band sterker te maken (zoals bv. ook prinsen en prinsessen werd getrouwd met toekomstige koningen/koninginnen).quote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:14 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Buiten dat werd er vroeger om hele andere redenen getrouwd, zoals 't geld in de familie houden en de macht behouden of vergroten. Het was meer een instituut dan nu. Als men nu roept dat 't allemaal om lust met alle details erbij te doen was dan is dat oversimplificatie vanuit de visie van het nu.
Hoe vaak ga je de vijf letters nog negeren: MYTHEquote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Mohammed heeft Aïsha op haar zevende gehuwd. Als het alleen om geld of macht zou gaan, had hij best kunnen wachten met het consumeren van het huwelijk totdat het meisje geslachtsrijp was, in plaats van een negenjarig kind te neuken.
quote:
Mijn god, jij bent echt onuitstaanbaar dom hé. Kun je niet even ergens anders kinderverkrachting goed gaan praten of zo?quote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:18 schreef BerjanII het volgende:
Mohammed is een mythe, hoe moeilijk is dat te begrijpen @Ser_Ciappelletto? Dan kun je hier wel blijven doorzeuren, maar doe dat op een moslim forum. Die mensen denken dat het serieus is, al die verhalen over hem.
Zou de Islam ontstaan zijn in "verlichte" streken dan zou Mohammed een aardige en joviale man zijn geweest. Maar de Islam is ontstaan in ruige gebieden met stammenstrijd en "oog om oog, tand om tand". Geen wonder dus dat die schrijvers in Mohammed een ruige man zagen.
Terwijl Mohammed in feite een groep mensen is geweest, die samenwerkten om vrede te stichten tussen stammen aan de hand van fictie figuren. Het geloof in een god is daarin bepalend geweest, daardoor konden de neuzen van de stammen allemaal dezelfde kant op staan.
[..]
Hoe vaak ga je de vijf letters nog negeren: MYTHE
Heb je soms last van een maandelijkse stonde of wat?
Je weet hoe we als redelijke Europeanen Hitler zien, Je weet hoe Mohammed gezien wordt door redelijke moslims.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Die mensen konden het heel goed beoordelen. Daarom kun je 'het was gewoon in die tijd' niet als argument gebruiken om Mohammeds wandaden goed te praten. Net zoals je 'antisemitisme was gewoon in die tijd' niet kunt gebruiken om Hitlers wandaden goed te praten.
Doen ze niet, de grootste groep leeft gewoon een leven zoals jij en ik en zijn voor wetenschap en recht. Tenzij je radicale stamgroeperingen als 'De moslim' ziet en dat toepast op de hele maatschappij. Maar dat doe je niet, of wel?quote:Trouwens, over verhevenheid gesproken: je verwijt mij dat ik de hedendaagse moraliteit als 'verheven' beschouw. Tegelijk beschouwen moslims de moraliteit die Mohammed uiteenzette en tentoonspreidde in de 7e eeuw als 'verheven'. Hypocriet much?
De meeste moslims geloven in God en zien Mohammed iets meer als een totaal dan de kokervisie die hier gedemonstreerd wordt. .quote:Moslims zien Mohammed als iemand die moraliteit van Godswege naar de mens kwam brengen. Moslims zeggen dat Mohammed die moraliteit ook in zijn gedrag toonde: hij is het perfecte voorbeeld van de goed mens. Datzelfde perfecte voorbeeld dat moraliteit kwam brengen, beging zelf vreselijk immorele daden als genocide en pedofilie. Dat valt niet te rijmen.
Daar zijn we al geweest.quote:Wat valt eraan te begrijpen? Mohammed moordde stammen uit en neukte met een minderjarig kind. Hoe valt dat te draaien tot iets moreel verantwoord (of zelfs moreel verheven)?
Want dat ligt buiten je blik.quote:De hele islamitische gouden eeuw is irrelevant.
Is er dan een uniforme visie over Mohammed? Volgens mij zien erg veel mensen Mohammed als de perfect morele mens, terwijl erg veel andere mensen Mohammed zien als een immorele rover.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:23 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je weet hoe we Hitler zien, Je weet hoe Mohammed gezien wordt.
Moslims zien Mohammed niet als hét voorbeeld? Mohammed is niet het stereotype van de morele mensen? Sinds wanneer is dat veranderd?quote:[..]
Doen ze niet, de grootste groep leeft gewoon een leven zoals jij en ik en zijn voor wetenschap en recht. Tenzij je radicale stamgroeperingen als 'De moslim' ziet en dat toepast op de hele maatschappij. Maar dat doe je niet, of wel?
Opnieuw: moslims vinden niet dat Mohammed de goddelijke moraliteit niet alleen in zijn werk, maar ook in zijn daden tentoonspreidde? Sinds wanneer niet meer?quote:[..]
De meeste moslims geloven in God en zien Mohammed iets meer als een totaal dan de kokervisie die hier gedemonstreerd wordt. .
Ja, en je hebt nog steeds geen overtuigend antwoord gegeven.quote:[..]
Daar zijn we al geweest.
Nee, het ligt buiten mijn blik omdat het irrelevant is. Mijn stelling leunt op twee pijlers:quote:[..]
Want dat ligt buiten je blik.
sodemieter even op, of lees je anders even in. Mag je ook doen, en kom vervolgens weer terug.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:22 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]![]()
![]()
Wie hebben er nog meer niet bestaan volgens jou?
Willem van Oranje heeft ook nooit bestaan hè, net zoals George Washington. Allemaal fictie.
Dus als ik zeg dat iets een mythe is dan praat ik kinderverkrachting goed?quote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Mijn god, jij bent echt onuitstaanbaar dom hé. Kun je niet even ergens anders kinderverkrachting goed gaan praten of zo?
Wat heeft Jezus met Mohammed te maken?quote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:13 schreef Szikha het volgende:
Jezus is evengoed een mythe. Er is niets dat bewijst dat ie heeft bestaan.
Leviticus en de rest van de boeken zijn overgenomen uit de Oudheid.
Simpel als dat.
Een christen weet niet wat een mosiach is. Dat weten enkel joden maar. En niet gelovigen weten nu eenmaal meer over het christelijk geloof dan christenen. Dat is een feit, omdat niet gelovigen heel veul hebben nagedacht over hun geloof voordat ze eraf vielen.quote:Mo wordt veel verdedigt door 'vrijzinnigen'.
Als het om de bijbel gaat en zijn (nep) profeten dan is het 'kut dit kut dat' alles is kut. En wordt er ruzie gemaakt (bij wijze van) hoe het juist geinterpreteerd moet worden!
Zie je het voor je? Niet-gelovigen die gelovigen even gaan vertellen over hoe dit en dat zal geweest zijn.
Leuker kan het niet. Een christen gaan vertellen hoe en wat een mosiach is
Dat klopt, en als Jezus wel de messias was dan kon het nog weinig schelen.quote:Want Jezus kan hulemaal niet de messias zijn want -vul maar wat in-. Toch?!
Dat kom je hier tegen.
quote:Opmerkelijk dat als het om de Islam gaat of de profeet mo daar kalmer mee om wordt gegaan door sommigen.
Niet opmerkelijk maar het woord begrijpelijk is toepasselijker
Het gaat immers om hun eigen achtergrond waar ze tegen agiteren.
Al merk ik wel groeiende irritatie ook jegens de Islam. Wat een aantal jaren geleden nog niet was
Wat jij vindt is niet belangrijkquote:Ik vind wat Molurus gezegd heeft echt goed verwoord!
Dit forum, niet deze...quote:Maar vaak worden christenen ( waarom juist deze groep is ook weer typerend) als ze de bijbel niet nauw volgen ( zoals oa de wetten van Leviticus) gezien als cherry plukkers 'ze houden niet aan hun eigen boek hoe dom'of 'de geboden zijn van de Joden'
Dit soort reacties wat een soort trend is op deze forum.
Dat is het niet, het gaat erom dat christenen menen dat wij allemaal naar hun pijpen moeten dansen. Jezus is de maatstaf van moraal, een beter mens is er niet geweest volgens christenen. En dat is bullshit.quote:Het lijkt in mijn ogen dan meer een eigen trauma die ze moeten verwerken of aan het verwerken zijn.
quote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:44 schreef BerjanII het volgende:
[..]
sodemieter even op, of lees je anders even in. Mag je ook doen, en kom vervolgens weer terug.
http://www.boekencentrum.nl/shop_details.php?productId=22768
Dat twee-kanten verhaal geldt toch voor alle revolutionisten, die bereiken de revolutie niet door achterover te leunen op de bank. De beschaafde Duitsers hebben Hitler gedropt, de beschaafde volkeren daar hebben Mohammed omarmt. En als ik beschaafde mensen bedoel, bedoel ik mensen zoals jij en ik en 95% van de inwoners van de wereld.. Bovendien, de Hitler kaart is al zoveel gespeeld in de recente geschiedenis, iedereen wordt er tegenwoordig wel mee vergeleken.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Is er dan een uniforme visie over Mohammed? Volgens mij zien erg veel mensen Mohammed als de perfect morele mens, terwijl erg veel andere mensen Mohammed zien als een immorele rover.
Mohammed wilde niet aanbeden worden, hij is volgens hemzelf gewoon een profeet. Een mens.quote:Moslims zien Mohammed niet als hét voorbeeld? Mohammed is niet het stereotype van de morele mensen? Sinds wanneer is dat veranderd?
Ik ga je niet overtuigen, je mag geloven wat je wilt geloven. Ik negeer evt. slechte punten niet, maar jij negeert de goede wel. Het is geen exacte wetenschap dus je kunt rondjes blijven rennen om die kokervisie. Ik kan dat niet veranderen. Ik zeg alleen dat er wel iets meer in de materie zit dan het negatieve punt.quote:Ja, en je hebt nog steeds geen overtuigend antwoord gegeven.
Einsteins relativiteitstheorie leidde tot een gouden tijdperk van wetenschap na zijn dood. Mohammed z'n uitspraken die ik eerder aanhaalde deden dat mede voor de Islamitische gouden eeuw. Het was voor hen een openbaring om kennis te vergaren en een beschaving te creëren. Dus dat staat wel even wat anders in de tijd dan Hitler die er hele andere citaten en ideeën op nahield.quote:Zoals je ziet, is er in die hele redenering geen plaats voor noch nood aan de islamitische gouden eeuw.
Trollquote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:51 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]Wat zegt het aluhoedje toch allemaal?
Heeft u nog meer boeiende theorieën?
9/11 inside job?
Ik hoor het graag.
Ik studeer trouwens geschiedenis en historici geloven over het algemeen wel in het historische figuur Jezus, voor Mohammed waar nog meer bewijs voor is zijn de personen die zijn bestaan erkennen echt de uitzonderingen.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:04 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Troll
Mohammed is een mythe, dus je kan hem ook niet verwijten dat hij trouwde met een negenjarig kind of hele steden veroverde en genocide pleegde. Net zoals je Pietje Bell niet kan verwijten dat hij ging belletje trekken bij drogist Geelman.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:04 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Troll
Mohammed is een mythe, dus je kan hem ook niet verwijten dat hij trouwde met een negenjarig kind of hele steden veroverde en genocide pleegde. Net zoals je Pietje Bell niet kan verwijten dat hij ging belletje trekken bij drogist Geelman.
Ach, dat is toevallig. Ik ben hoogleraar godsdienstwetenschappen aan de universiteit in Berlijn. Dus ik win.....Alsof ik dus maar enige waarde hecht aan het feit dat jij zegt dat je geschiedenis studeert.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:09 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Ik studeer trouwens geschiedenis en historici geloven over het algemeen wel in het historische figuur Jezus, voor Mohammed waar nog meer bewijs voor is zijn de personen die zijn bestaan erkennen echt de uitzonderingen.
Serieus joh? Dat wist ik niet, ik doe er slechts jaren leesonderzoek na in verschillende boeken. Maar dit is een nieuw weetje.quote:Discussie over Jezus' zijn bestaan is gegrond. Er is namelijk weinig historisch bekend vandaag de dag als je de Bijbel buiten beschouwing laat.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)jk-wel-bestaan.dhtmlquote:Maar als je ook Mohammed zijn bestaan in twijfel trekt wordt het steeds aparter.
Vertel eens wat nieuws? Als er foto's zijn heeft die persoon bestaan. Waarom maak je het zo schimmig? Waarom zulke vergelijkingen trekken die nergens over gaan? In de tijd van Mohammed waren er geen fototoestellen, dus dat bewijs hebben we niet.quote:Heeft minister-president Colijn wel bestaan? Persoonlijk heb ik hem nooit ontmoet. Dus ik moet anderen er wel op geloven dat hij bestaan heeft. Nu is er veel documentatie over Colijn, zijn er foto's enzovoort.
Er zijn bewijzen voor dat Mohammed een groep mensen was die de christelijke gnostische leer weer terug wilden geven. Vandaar het monotheisme, en vandaar ook de kreet: "God heeft geen zoon" die ze de christenen voor de voeten werpen.quote:Maar wat nou van een willekeurige boer in de achttiende eeuw, deze zal weinig gedocumenteerd zijn, maar dat wil toch niet zeggen dat hij nooit bestaan heeft?
Waarom haal je leidende mensen hierbij? Alsof dat een discussie kan doen winnen of verliezen. Leidende historici kunnen het fout hebben. En alleen maar zeggen dat leidende mensen dit en dat vinden bewijst nog niks. Het is dus een dooddoener.quote:De leidende historici geloven overwegend in een historische Jezus (en de historische Mohammed), wel apart dat jij daar tegenin gaat. Waarschijnlijk heb je informatie opgezocht op het internet, er een documentaire over gekeken of een boek gelezen.
Boeiend? Waarheid is niet democratisch, waarheid is gewoon. Toen de meerderheid van de mensheid dacht dat de Aarde plat was was de Aarde echt niet platter dan nu hoor?quote:Maar dat is wel materiaal dat, indien er een historicus aan te pas gekomen is, de overtuiging is van een minderheid.
Het boeit mij niet wat jij zegt. Ik vind jouw verhaal niet geloofwaardig namelijk. Eerst doen alsof ik een aluhoedje op heb, en dan ineens zeggen dat je geschiedenis bestudeert, en dan weer je beroepen op wat "de meerderheid claimt". Je doet mij denken aan christenen die ook vaak zeggen over de Christusmythe: "dat was een claim die mensen maakten in de negentiende eeuw. Maar nu is men er allang over eens dat Jezus wel bestaan heeft". Zonder uitleg wie die "men" is (waarschijnlijk theologen of zo) heb je aan dit soort teksten niks.quote:Door te blijven volharden in het scanderen van 'mythe', maak je geen serieuze indruk. En ben je daardoor ook niet serieus te nemen.
quote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:13 schreef TserrofEnoch het volgende:
Hier nog een lap tekst van een ongelovige historicus.Zo, je denkt: Ik gooi er even een lap tekst uit want dan weet ik dat dit toch niet gelezen gaat worden en dan kan ik doen alsof het onwil is van de andere kant?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Want je moet niet denken dat ik die lap tekst ga lezen in mijn vrije weekend (en die duurt tot woensdag). De laatste alinea las ik wel en dan beweert de geschiedkundige dat jezusmystici voornamelijk amateurs zijn die vanuit een religieus oogpunt Jezus tot mythe willen maken. Ook weer een enorme dooddoener. Het is gewoon niet waar, en als je op freethinker gaat kijken zul je zien dat hier een heel langdurig topic over geopend is van theologen en historici waarbij de meesten uitgaan van een mystiek symbool."Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
Ik laat het erbij zitten. Je komt er ook meteen met een gestrekt been in.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:30 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Ach, dat is toevallig. Ik ben hoogleraar godsdienstwetenschappen aan de universiteit in Berlijn. Dus ik win.....Alsof ik dus maar enige waarde hecht aan het feit dat jij zegt dat je geschiedenis studeert.
[..]
Serieus joh? Dat wist ik niet, ik doe er slechts jaren leesonderzoek na in verschillende boeken. Maar dit is een nieuw weetje.
[..]
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)jk-wel-bestaan.dhtml
http://www.historischnieu(...)jd-van-de-islam.html
[..]
Vertel eens wat nieuws? Als er foto's zijn heeft die persoon bestaan. Waarom maak je het zo schimmig? Waarom zulke vergelijkingen trekken die nergens over gaan? In de tijd van Mohammed waren er geen fototoestellen, dus dat bewijs hebben we niet.
[..]
Er zijn bewijzen voor dat Mohammed een groep mensen was die de christelijke gnostische leer weer terug wilden geven. Vandaar het monotheisme, en vandaar ook de kreet: "God heeft geen zoon" die ze de christenen voor de voeten werpen.
[..]
Waarom haal je leidende mensen hierbij? Alsof dat een discussie kan doen winnen of verliezen. Leidende historici kunnen het fout hebben. En alleen maar zeggen dat leidende mensen dit en dat vinden bewijst nog niks. Het is dus een dooddoener.
[..]
Boeiend? Waarheid is niet democratisch, waarheid is gewoon. Toen de meerderheid van de mensheid dacht dat de Aarde plat was was de Aarde echt niet platter dan nu hoor?
[..]
Het boeit mij niet wat jij zegt. Ik vind jouw verhaal niet geloofwaardig namelijk. Eerst doen alsof ik een aluhoedje op heb, en dan ineens zeggen dat je geschiedenis bestudeert, en dan weer je beroepen op wat "de meerderheid claimt". Je doet mij denken aan christenen die ook vaak zeggen over de Christusmythe: "dat was een claim die mensen maakten in de negentiende eeuw. Maar nu is men er allang over eens dat Jezus wel bestaan heeft". Zonder uitleg wie die "men" is (waarschijnlijk theologen of zo) heb je aan dit soort teksten niks.
[..]
[/spoiler]
Zo, je denkt: Ik gooi er even een lap tekst uit want dan weet ik dat dit toch niet gelezen gaat worden en dan kan ik doen alsof het onwil is van de andere kant?
Want je moet niet denken dat ik die lap tekst ga lezen in mijn vrije weekend (en die duurt tot woensdag). De laatste alinea las ik wel en dan beweert de geschiedkundige dat jezusmystici voornamelijk amateurs zijn die vanuit een religieus oogpunt Jezus tot mythe willen maken. Ook weer een enorme dooddoener. Het is gewoon niet waar, en als je op freethinker gaat kijken zul je zien dat hier een heel langdurig topic over geopend is van theologen en historici waarbij de meesten uitgaan van een mystiek symbool.
Ik vergelijk Mohammed niet met Hitler. Ik illustreer slechts hoe dom het 'je moet dat in z'n tijd zien'-argument is door het toe te passen op Hitler.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:51 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat twee-kanten verhaal geldt toch voor alle revolutionisten, die bereiken de revolutie niet door achterover te leunen op de bank. De beschaafde Duitsers hebben Hitler gedropt, de beschaafde volkeren daar hebben Mohammed omarmt. En als ik beschaafde mensen bedoel, bedoel ik mensen zoals jij en ik en 95% van de inwoners van de wereld.. Bovendien, de Hitler kaart is al zoveel gespeeld in de recente geschiedenis, iedereen wordt er tegenwoordig wel mee vergeleken.
En moslims zien hem als een mens. Wel een perfecte mens. Iemand wiens handelen perfect moreel was. Dus ook dat verkrachten en moorden.quote:[..]
Mohammed wilde niet aanbeden worden, hij is volgens hemzelf gewoon een profeet. Een mens.
Het negatieve punt ontkracht het positieve. Mohammed kan nog zo vaak zeggen dat je respect moet hebben voor anderen, als hij vervolgens zelf genocide pleegt en een kind verkracht, zijn dat loze woorden.quote:[..]
Ik ga je niet overtuigen, je mag geloven wat je wilt geloven. Ik negeer evt. slechte punten niet, maar jij negeert de goede wel. Het is geen exacte wetenschap dus je kunt rondjes blijven rennen om die kokervisie. Ik kan dat niet veranderen. Ik zeg alleen dat er wel iets meer in de materie zit dan het negatieve punt.
Waar heb je het in godsnaam over? Mohammed was geen goede kerel omdat hij genocide pleegde en kinderen verkrachtte. Klaar. Daar kun je nog 1000x de vergelijking met Hitler trekken, maar dat maakt Mohammed geen goede mens. Laat staan het grote voorbeeld dat moslims van hem maken.quote:[..]
Einsteins relativiteitstheorie leidde tot een gouden tijdperk van wetenschap na zijn dood. Mohammed z'n uitspraken die ik eerder aanhaalde deden dat mede voor de Islamitische gouden eeuw. Het was voor hen een openbaring om kennis te vergaren en een beschaving te creëren. Dus dat staat wel even wat anders in de tijd dan Hitler die er hele andere citaten en ideeën op nahield.
Humanitarianism is the expression of stupidity and cowardice.
It is not truth that matters, but victory. - Hitler
Dat is heel wat anders dan iemand die aanspoort om zelf de waarheid te zoeken in wetenschap en dat we elkaar gelijkwaardig moeten behandelen.
Nee. Als je zegt dat het niet immoreel was dat Mohammed een kind verkrachtte omdat het in die tijd normaal was, ben je kinderverkrachting aan het goedpraten.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:44 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Dus als ik zeg dat iets een mythe is dan praat ik kinderverkrachting goed?
Bullshit. De Universiteit van Berlijn zou nooit iemand met zo'n beperkte mentale vaardigheden aannemen als hoogleraar. Waarschijnlijk zouden ze je nog niet eens de wc's laten schoonmaken.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:30 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Ach, dat is toevallig. Ik ben hoogleraar godsdienstwetenschappen aan de universiteit in Berlijn. Dus ik win.....Alsof ik dus maar enige waarde hecht aan het feit dat jij zegt dat je geschiedenis studeert.
Volgens mij is wat BerjanII schrijft iets interessanter en iets meer wetenschappelijk onderbouwt dan wat jij blijft herhalen. Heb je nog wat nieuws?quote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Bullshit. De Universiteit van Berlijn zou nooit iemand met zo'n beperkte mentale vaardigheden aannemen als hoogleraar. Waarschijnlijk zouden ze je nog niet eens de wc's laten schoonmaken.
Je hebt er nog niets tegen ingebracht. Ik wil het best nog een keer herhalen, als je denkt dat je ondertussen iets hebt verzonnen.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:55 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Volgens mij is wat BerjanII schrijft iets interessanter en iets meer wetenschappelijk onderbouwt dan wat jij blijft herhalen. Heb je nog wat nieuws?
Ik weet dat jij dit detail tot grote hoogte wilt opblazen en ik heb al gezegd wat ik er van vindt. Ik respecteer je mening verder, maar goed. Kaas of geen kaas op een steakhouse burger is nu de vraag, ik doe 't maar geloof ik.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:59 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je hebt er nog niets tegen ingebracht. Ik wil het best nog een keer herhalen, als je denkt dat je ondertussen iets hebt verzonnen.
Nee, je hebt niet gezegd wat je ervan vindt. Je hebt wat slechte argumenten gegeven voor waarom het niet waar zou zijn. Dus, voor de zoveelste keer: Mohammed was geen goede mens aangezien hij een kind verkrachtte en genocide pleegde. Hij was zeker niet de perfecte mens.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:15 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik weet dat jij dit detail tot grote hoogte wilt opblazen en ik heb al gezegd wat ik er van vindt. Ik respecteer je mening verder, maar goed. Kaas of geen kaas op een steakhouse burger is nu de vraag, ik doe 't maar geloof ik.
Jij mag 't slechte argumenten vinden, daar heb ik geen problemen mee.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, je hebt niet gezegd wat je ervan vindt. Je hebt wat slechte argumenten gegeven voor waarom het niet waar zou zijn.
Jezus ookquote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:18 schreef BerjanII het volgende:
Mohammed is een mythe, hoe moeilijk is dat te begrijpen @Ser_Ciappelletto? Dan kun je hier wel blijven doorzeuren, maar doe dat op een moslim forum. Die mensen denken dat het serieus is, al die verhalen over hem.
Zou de Islam ontstaan zijn in "verlichte" streken dan zou Mohammed een aardige en joviale man zijn geweest. Maar de Islam is ontstaan in ruige gebieden met stammenstrijd en "oog om oog, tand om tand". Geen wonder dus dat die schrijvers in Mohammed een ruige man zagen.
Terwijl Mohammed in feite een groep mensen is geweest, die samenwerkten om vrede te stichten tussen stammen aan de hand van fictie figuren. Het geloof in een god is daarin bepalend geweest, daardoor konden de neuzen van de stammen allemaal dezelfde kant op staan.
[..]
Hoe vaak ga je de vijf letters nog negeren: MYTHE
Heb je soms last van een maandelijkse stonde of wat?
Tijdsgeest is voor moslims niet relevant want voor hen is de koran "van alle tijden", het niet erkennen van het bestaan van een tijdsgeest is dan ook meteen het grootste probleem, jammer, want ze staan wel open voor andere 'geesten'.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 15:43 schreef Beathoven het volgende:
De tijdsgeest vergeet je voor 't gemak
Je hebt duidelijk moeite je ongelijk toe te geven, is het niet ?quote:Op zaterdag 17 januari 2015 16:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ah, ATON komt even pedofilie verdedigen. Stay classy bro.
Sterk rigide houding.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 16:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je bent geschift als je denkt dat mensen in de 7e eeuw niet doorhadden dat kinderen geen volwaardige sekspartners zijn, zowel geestelijk als lichamelijk. Je bent geschift als je denkt dat seksuele aantrekkingskracht tot kinderen in de 7e eeuw niet ook afwijkend gedrag was. Je bent geschift als je 'toen deed iedereen het' gebruikt als rechtvaardiging voor gedrag dat apert en overduidelijk immoreel is.
Nee hoor, ik speel netjes de bal. Misschien wat minder wenen, en wat meer letten op de inhoud dat zou al een hoop schelen.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:41 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Ik laat het erbij zitten. Je komt er ook meteen met een gestrekt been in.
En dit zeg jij omdat je geschiedenis studeert? Dus dat jij mag bepalen dat 90% van de geleerden er A over denken? Internet heeft er wel wat mee te maken uiteraard, dan worden eindelijk de andere meningen ook gehoord behalve de religieus getinte meningen.quote:Natuurlijk mag jij kritisch kijken en je eigen interpretatie van zaken hebben. Maar het lijkt wel alsof iedereen die er maar enigszins over leest een historicus is, die wel weet hoe het zit.
En je zet meteen een grote meerderheid van de experts weg met jouw onderzoek. Hoe kan je meningen van meer dan 90% van de experts wegwuiven en toch achter jouw visie blijven staan? Komt een beetje minachtend over. Het zal wel allemaal met de komst van het internet te maken hebben.
Ook dit geloof ik niet. Want anders zou ik niet weten wat dat met dit topic te maken heeft.quote:Dat ik vermeldde dat ik geschiedenis studeer was geen beroep op autoriteit of iets dergelijks.. grappig dat je daar zelfs een verborgen agenda achter zag.
Ik ben die nooit begonnen. Als ik geen zaken las zou ik ook geloven dat Jezus werkelijk geleefd heeft en ook dat Mohammed werkelijk geleefd heeft. Helaas ben ik geen analfabeet en lees ik zaken. Zou wel relaxter zijn dat ik analfabeet was, had ik minder meningenquote:Top: Het is wel zo dat er weinig kritisch gekeken is naar de islam. Jodendom en christendom is de laatste twee eeuwen van top tot teen onderzocht. Historisch onderzoek van de islam komt minder voor. De discussie die je hierover begon is in dat opzicht wel positief te noemen.
Ik zeg dat het niet waar is, omdat het een mythe is. En mythen mogen van mij zoveel kinderen verkrachten, of volkeren uitmoorden als ze willen. Want dan zijn die verkrachtte kinderen en uitgemoorde volkeren ook mythen. Net zoals ik het niet erg vind dat de wolf de zeven schaapjes opeet in Roodkapje.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee. Als je zegt dat het niet immoreel was dat Mohammed een kind verkrachtte omdat het in die tijd normaal was, ben je kinderverkrachting aan het goedpraten.
Bedanktquote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:55 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Volgens mij is wat BerjanII schrijft iets interessanter en iets meer wetenschappelijk onderbouwt dan wat jij blijft herhalen. Heb je nog wat nieuws?
Dat is tegen het zere beenquote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Bullshit. De Universiteit van Berlijn zou nooit iemand met zo'n beperkte mentale vaardigheden aannemen als hoogleraar. Waarschijnlijk zouden ze je nog niet eens de wc's laten schoonmaken.
Het is niet echt bedoelt dat ik godsdienstwetenschappen studeerde (al lijkt het daar wel op, ik weet het) maar meer dat iedereen op internet kan zeggen wat hij is zonder dat hij het is. Daar worden geen discussies meer mee gewonnen gelukkig.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:11 schreef Molurus het volgende:
Jongens, dat gekibbel over wie welke opleiding heeft lijkt me sowieso niet interessant voor de discussie. Hou het inhoudelijk, alvast bedankt.
Zijn we al uitgepraat?quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:42 schreef Szikha het volgende:
[..]
Jezus ook
De Bijbel ook
Toch blijf jij daarin ook doorzeuren. Dus Ser blijft nog consequent.
Hier wat leerstof. Kijk eens hoe het in het christelijk Europa aan toeging:quote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Mohammed heeft Aïsha op haar zevende gehuwd. Als het alleen om geld of macht zou gaan, had hij best kunnen wachten met het consumeren van het huwelijk totdat het meisje geslachtsrijp was, in plaats van een negenjarig kind te neuken.
quote:Op zaterdag 17 januari 2015 20:29 schreef ATON het volgende:
[..]
Je hebt duidelijk moeite je ongelijk toe te geven, is het niet ?
Insgelijks.quote:
Denk aan je hart Ser! Het is het verleden, niet het heden. En daarbij geen feiten waar je op kunt vertrouwen. Ik heb andere ook horen praten over dat ze ouder was, en dat er inderdaad gewacht is met gemeenschap tot ze ouders was. Kan het niet beweijzen verder, maar alla.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Oh god, waar moet ik beginnen?quote:Op zaterdag 17 januari 2015 20:36 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Ik zeg dat het niet waar is, omdat het een mythe is. En mythen mogen van mij zoveel kinderen verkrachten, of volkeren uitmoorden als ze willen. Want dan zijn die verkrachtte kinderen en uitgemoorde volkeren ook mythen. Net zoals ik het niet erg vind dat de wolf de zeven schaapjes opeet in Roodkapje.
En zolang het normaal is in een gebied noem ik het geen verkrachting. Anders kun je uithuwelijken van mensen ook als verkrachting kunnen zien, en daar heeft het Westen ook lange tijd aangedaan.
Daarom moet je normen en waarden ook bekijken in de context en niet met onze idealen. Als je dit niet snapt, moet JIJ niet praten over mentale vaardigheden.
Aangezien je iemand probeert te beledigen door a) te insinueren dat die persoon een vrouw is en b) door die persoon irrationaliteit wegens menstruatie aan te wrijven, naast al dat goedpraten en ontkennen van verkrachting, gok ik dat jij de 7e eeuw nog niet helemaal ontstegen bent.quote:[..]
Dat is tegen het zere been![]()
Als je snapt dat ik wat zei enkel omdat ik niet geloof dat mijn discussiepartner een studie geschiedenis doet en iedereen op internet kan zeggen wat hij wil, moet JIJ niet praten over mentale vaardigheden.
De groeten verder, en hopelijk is jouw maandelijkse periode snel voorbij, dan spelen de hormonen minder op
Mijn top 3 redenen waarom dat een achterlijke post is:quote:Op zaterdag 17 januari 2015 20:41 schreef ATON het volgende:
[..]
Hier wat leerstof. Kijk eens hoe het in het christelijk Europa aan toeging:
http://en.wikipedia.org/wiki/Child_marriage
Nee hoor, wees daar maar niet bang voor.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 20:40 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Het is niet echt bedoelt dat ik godsdienstwetenschappen studeerde (al lijkt het daar wel op, ik weet het)
Ik niet. Bij mij is het juist andersom.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 20:40 schreef BerjanII het volgende:
Ik ken moslims en de meesten houden hun geloof voor zich, in tegenstelling tot christenen. Dus dan mag je tegengas verwachten.
Eh..quote:Op zaterdag 17 januari 2015 22:31 schreef Szikha het volgende:
[..]
Ik niet. Bij mij is het juist andersom.
Moet ik nu de moslims uitjoelen? Want dat doe je toch? Christenen op hun plaats zetten.
Dus ik moet nu hezelfde doen als jij.
Toch?
Jij zit gewoon de Islam te verdedigen.
Je denkt toch niet in je bekrompen geest dat ik met deze praktijken het eens ben? Waar haal jij maar het idee vandaan ? Ik probeer je enige breincel duidelijk te maken dat dit IN HET VERLEDEN een doodnormale zaak was, zelfs in het Westen nog 1000 jaar later in zwang. Dat we dit IN HET HEDEN afkeuren komt doordat onze regels en normen geëvolueerd zijn, snappy ?quote:Op zaterdag 17 januari 2015 21:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Mijn top 3 redenen waarom dat een achterlijke post is:
1) Dat kinderhuwelijken in christelijk Europa ook voorkwamen, is geen rechtvaardiging. Als een 50-jarige Europeaan zijn kinderhuwelijk met een negenjarige consummeerde, was hij ook een immorele kinderverkrachter. Want, zo blijkt nu, niet alles wat christenen, westerlingen of christelijke westerlingen doen is goed.
2) Het is volkomen irrelevant dat kinderhuwelijken in het christelijke Europa ook gebeurden. Mohammed woonde daar niet. Hij woonde in Arabië. Dat is een stuk fietsen.
3) Het ging niet over kinderhuwelijk, het ging over kinderverkrachting. Mohammed huwde Aïsha al toen zij nog zeven was. Ook niet erg netjes, maar niet wat ik zo immoreel noemde. Wat ik wel immoreel noem, is dat Mohammed het huwelijk consummeerde toen Aïsha negen was. Toen ze nog een kind was. Neuken met een kind is behoorlijk immoreel. Als je het daar niet mee eens bent, ga dan alsjeblieft zo snel mogelijk naar een dokter om je te laten castreren.
[i]Blijf mijn kanaal volgen voor meer top drie's. De volgende top drie: drie manieren om een discussie te voeren zonder een link neer te plempen en te roepen dat de ander het maar moet lezen! Tot volgende keer!
Bestaan die dan? Perfecte mensen. Al zou je er een tegenkomen, zou je hem volgen, of luisteren naar wat hij of zij zou melden? Hebben mensen die ambities eigenlijk wel?quote:Hij was zeker niet de perfecte mens.
Hij haalt wat door elkaar. Mohammed stelde dat hij een 'true muslim' was, niet een perfect mens. Zelfs binnen de Islam is men wel kritisch naar Mohammed, daarom wordt hij naast profeet ook altijd aangeduid als 'maar' een mens, net als Isa (Jezus) in tegenstelling tot Jezus van de bijbel, die de rol van God heeft voor 't Christendom waar je 't verhaal van de wedergeboorte bij moet slikken. Een van de redenen dat 't Christendom zoveel takken heeft omdat 't zoveel verschillende visies kent.quote:Op zondag 18 januari 2015 00:16 schreef I-care het volgende:
[..]
Bestaan die dan? Perfecte mensen. Al zou je er een tegenkomen, zou je hem volgen, of luisteren naar wat hij of zij zou melden? Hebben mensen die ambities eigenlijk wel?
Ik ga er altijd vanuit dat, als God bestaat, dat hij vele gedaanten heeft. Zeker door de tijden heen dan. De moeilijkheid ligt denk ik in de betekenis begrijpen van al de verhalen en gebeurtenissen. Daarbij is een mensenleven qua tijd ook erg kort om tot perfectie te komen, of zelfs begrijpen wat de essentie wellicht is, en elke keer weer als er mensen geboren worden komen dezelfde vragen weer omhoog. Heel moeilijk allemaal om daar iets mee aan te vangen in mijn ogen.quote:Op zondag 18 januari 2015 00:23 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Hij haalt wat door elkaar. Mohammed stelde dat hij een 'true muslim' was, niet een perfect mens. Zelfs binnen de Islam is men wel kritisch naar Mohammed, daarom wordt hij naast profeet ook altijd aangeduid als 'maar' een mens in tegenstelling tot Jezus, die de rol van God heeft voor 't Christendom waar je 't verhaal van de wedergeboorte bij moet slikken. Een van de redenen dat 't Christendom zoveel takken heeft omdat 't zoveel verschillende visies kent.
De Islam is met God de Vader en het advies om geen iconificatie toe te passen wat meer tot de kern. Volgens mij doen Christenen nauwelijks iets met God de Vader tegenwoordig.
Als je het er niet mee eens bent, moet je stoppen met het te verdedigen.quote:Op zondag 18 januari 2015 00:07 schreef ATON het volgende:
[..]
Je denkt toch niet in je bekrompen geest dat ik met deze praktijken het eens ben? Waar haal jij maar het idee vandaan ?
Mohammed had niet kunnen begrijpen dat het verkeerd is om een negenjarig meisje te neuken? Wat, is hij soms emotioneel dood? Zo'n kind ligt daar te janken en te bloeden terwijl hij ligt te pompen, en hij zou niet doorgehad hebben dat het misschien een beetje fout is om je geslacht in een kind te steken dat waarschijnlijk liever buiten speelt. Als hij dat niet doorheeft, is hij een sociopaat.quote:Ik probeer je enige breincel duidelijk te maken dat dit IN HET VERLEDEN een doodnormale zaak was, zelfs in het Westen nog 1000 jaar later in zwang. Dat we dit IN HET HEDEN afkeuren komt doordat onze regels en normen geëvolueerd zijn, snappy ?
Ik wist niet dat het neuken van kinderen een van de belangrijkste bronnen van calorieën en eiwitten was voor de mens.quote:En wat is je mening over het consumeren van vlees ? shockerend is het niet ? Beesten afmaken en opeten... bwah,je moet er niet aan dénken ! O, toch niet zo erg ? Even kijken wat het oordeel hierover binnen 100 jaar zal zijn. Heeft je hersencel dit voorbeeld begrepen of wil je er nog wat tekeningetjes bij ?
Bullshit. Mohammed wordt gezien als de perfecte mens. Niet alleen in woord (de Koran) maar ook in daad gaf hij de morele wetten van Allah weer. Waarom zouden de Hadith anders zo veel autoriteit hebben?quote:Op zondag 18 januari 2015 00:23 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Hij haalt wat door elkaar. Mohammed stelde dat hij een 'true muslim' was, niet een perfect mens. Zelfs binnen de Islam is men wel kritisch naar Mohammed, daarom wordt hij naast profeet ook altijd aangeduid als 'maar' een mens, net als Isa (Jezus) in tegenstelling tot Jezus van de bijbel, die de rol van God heeft voor 't Christendom waar je 't verhaal van de wedergeboorte bij moet slikken. Een van de redenen dat 't Christendom zoveel takken heeft omdat 't zoveel verschillende visies kent.
De Islam is met God de Vader en het advies om geen iconificatie toe te passen wat meer tot de kern. Volgens mij doen Christenen nauwelijks iets met God de Vader tegenwoordig.
Zou je mij een plezier willen doen? Door een stuk tekst met die feiten hier te plaatsen, ik heb werkelijk geen idee waar ik moet zoeken.quote:Op zondag 18 januari 2015 09:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Bullshit. Mohammed wordt gezien als de perfecte mens. Niet alleen in woord (de Koran) maar ook in daad gaf hij de morele wetten van Allah weer. Waarom zouden de Hadith anders zo veel autoriteit hebben?
Dan rest de vraag: als Mohammed de morele wetten van Allah weergaf, en hij neukte een negenjarige en beging genocide, zijn pedofilie en genocide dan moreel goed? Of is Mohammed toch niet zo'n toffe peer?
WAAR ERGENS heb ik dit verdedigd ? Ik probeer je duidelijk te maken dat dit enkele honderd jaar geleden een aanvaarde gang van zaken was. Jij bent zo rigide dit niet in te zien en vind het dan maar nodig dit buiten alle proporties op te blazen zoals onderstaande commentaar:quote:Op zondag 18 januari 2015 09:42 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je het er niet mee eens bent, moet je stoppen met het te verdedigen.
Had ik het hier over martelen van dieren ? Nee ! Enkel over het consumeren van vlees, wat NU een algemeen aanvaarde handeling is, maar misschien niet meer binnen honderd jaar. Gaat men deze HUIDIGE cultuur dan ook als kannibalen veroordelen ?quote:Overigens kun je inderdaad redelijkerwijs bedenken dat het immoreel is om dieren hun hele leven lang te martelen voor een stukje vlees. Daarvoor hoef je niet 100 jaar vooruit in de tijd. Net zoals je geen 1300 jaar vooruit in de tijd hoeft om in te zien dat het fout is om een negenjarige te verkrachten.
als je er verstand van hebt dan wel. Maar wij hebben nu eenmaal minder verstand van de koran en de moslims dan van de thora, bijbel, joden of christenen. Zouden we in islamitische landen wonen dan zou de islam mentaal kapot gemaakt worden.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 22:31 schreef Szikha het volgende:
[..]
Ik niet. Bij mij is het juist andersom.
Moet ik nu de moslims uitjoelen? Want dat doe je toch? Christenen op hun plaats zetten.
Dus ik moet nu hezelfde doen als jij.
Toch?
Wees eens niet zo snel op je tenen getrapt. Ik zeg bijvoorbeeld dat mohammed een mythe is, nou daar moet je bij moslims niet aankomen hoor! Dus of ik de islam zit te verdedigen, dacht het niet...quote:Jij zit gewoon de Islam te verdedigen. En andere religieuzen uit te lachen en bespottelijk te maken.
Prima maar wees dan consequent.
Milde reactie? Mohammed als mythe veronderstellen is geen milde reactie. Als Jezus slechte dingen gedaan zou hebben volgens een mythe zou ik hem ook verdedigen, aangezien het slechts om een mythe gaat. En vandaar dat ik al die mensen die Jezus zo hoog hebben zitten nu aanval, omdat het maar een mythe is.quote:Dat valt me gewoon op. Je milde reactie jegens de Islam maar felle kritische houding jegens christenen (en ook Joden)
Brilletje kopen?quote:Ik zie dit veel bij de zogenaamde 'vrijzinnigen'. Het verdedigen van de Islam maar het christendom belachelijk te maken.
Subjectieve beredenering
Ik heb je geprobeerd uit te leggen waarom 'je moet dat in z'n tijd zien' geen acceptabel argument is. Mohammed had maar wat goed kunnen begrijpen dat hij immoreel bezig was. Dat jij dat absoluut niet wilt accepteren, maakt jou rigide, niet mij.quote:Op zondag 18 januari 2015 11:50 schreef ATON het volgende:
[..]
WAAR ERGENS heb ik dit verdedigd ? Ik probeer je duidelijk te maken dat dit enkele honderd jaar geleden een aanvaarde gang van zaken was. Jij bent zo rigide dit niet in te zien en vind het dan maar nodig dit buiten alle proporties op te blazen zoals onderstaande commentaar:
De manier waarop vlees voor consumptie geproduceerd wordt, is zo'n beetje marteling van dieren. Het is nu algemeen aanvaard, maar dat maakt het niet minder fout. De mensheid kan zonder problemen beseffen dat industriële vleesproductie immoreel is (en doet dat ook), de meerderheid geeft er echter geen fuck om.quote:[..]
Had ik het hier over martelen van dieren ? Nee ! Enkel over het consumeren van vlees, wat NU een algemeen aanvaarde handeling is, maar misschien niet meer binnen honderd jaar. Gaat men deze HUIDIGE cultuur dan ook als kannibalen veroordelen ?
Ach laat maar zitten. Ik ga niet verder mee in je trol gedrag.quote:Op zondag 18 januari 2015 12:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik heb je geprobeerd uit te leggen waarom 'je moet dat in z'n tijd zien' geen acceptabel argument is. Mohammed had maar wat goed kunnen begrijpen dat hij immoreel bezig was. Dat jij dat absoluut niet wilt accepteren, maakt jou rigide, niet mij.
[..]
De manier waarop vlees voor consumptie geproduceerd wordt, is zo'n beetje marteling van dieren. Het is nu algemeen aanvaard, maar dat maakt het niet minder fout. De mensheid kan zonder problemen beseffen dat industriële vleesproductie immoreel is (en doet dat ook), de meerderheid geeft er echter geen fuck om.
Net zoals Mohammed had kunnen inzien dat het fout is om een negenjarige te verkrachten, ondanks dat het toen algemeen aanvaard was. Had moeten inzien, zelfs, als hij z'n moreel rechtstreeks van God kreeg.
Hé, een ad hominem. Typisch. Die gebruiken religieuzen ook altijd als ze geen weerwoord meer hebben.quote:Op zondag 18 januari 2015 12:23 schreef ATON het volgende:
[..]
Ach laat maar zitten. Ik ga niet verder mee in je trol gedrag.
De enige die hier voor schut staat ben jij wel. Totaal geen inlevingsvermogen. Ik ben klaar met je.quote:Op zondag 18 januari 2015 12:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hé, een ad hominem. Typisch. Die gebruiken religieuzen ook altijd als ze geen weerwoord meer hebben.
Je zou ook kunnen proberen mijn argument te weerleggen. Maar dat doe je niet. Je roept een paar keer dat het in z'n tijd gezien moet worden. Als ik dat weerleg door aan te geven dat Mohammed ook in zijn tijd had kunnen inzien dat hij verkeerd bezig was, weiger je verder te discussiëren.
Door zulk gedrag laat je je niet alleen vreselijk kennen, je zet jezelf ook nog flink voor schut.
Geen inlevingsvermogen? Omdat ik niet in staat ben te bedenken dat ook als een stel oude viespeuken zeggen dat het oké is, negenjarige meisjes niet graag geneukt worden door 50-jarige mannen? Of is het omdat ik me niet kan voorstellen dat iemand die 1300 jaar geleden leefde niet in staat was om te beseffen dat een negenjarig meisje op geen enkele manier geschikt was om seks te hebben?quote:Op zondag 18 januari 2015 12:51 schreef ATON het volgende:
[..]
De enige die hier voor schut staat ben jij wel. Totaal geen inlevingsvermogen. Ik ben klaar met je.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.BronVoor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
Wat ben je ook weer voor een flapdrol, zonder respect.quote:Op zondag 18 januari 2015 12:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hé, een ad hominem. Typisch. Die gebruiken religieuzen ook altijd als ze geen weerwoord meer hebben.
Je zou ook kunnen proberen mijn argument te weerleggen. Maar dat doe je niet. Je roept een paar keer dat het in z'n tijd gezien moet worden. Als ik dat weerleg door aan te geven dat Mohammed ook in zijn tijd had kunnen inzien dat hij verkeerd bezig was, weiger je verder te discussiëren.
Door zulk gedrag laat je je niet alleen vreselijk kennen, je zet jezelf ook nog flink voor schut.
quote:Op zondag 18 januari 2015 13:01 schreef I-care het volgende:
Er is schijnbaar nog wel wat onduidelijkheid over het feit?Er is idd veel onduidelijkheid over en als ze tussen de 9 en 19 was heeft Sir Cappucino hier niet echt een punt als dat hoogste getal net zo waarschijnlijk is als de laagste. Dan komt t gewoon aan op wat men wil geloven.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bron
quote:Op zondag 18 januari 2015 13:01 schreef I-care het volgende:
Er is schijnbaar nog wel wat onduidelijkheid over het feit?Nee, er is geen onduidelijkheid over. Er zijn verschillende verwijzingen naar in de Hadith van Sahih Boekari. De hadith van Sahih Boekari worden als de meest betrouwbare Hadith gezien. Ook laten de Hadith waarin er verwezen wordt naar het huwelijk niets aan de verbeelding over: er staat verschillende keren expliciet dat Mohammed het huwelijk consummeerde toen het meisje negen jaar oud was.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bron
Ook goed. Maar wat als nu dit niet blijkt te zijn geweest. Aangenomen.quote:Op zondag 18 januari 2015 13:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, er is geen onduidelijkheid over. Er zijn verschillende verwijzingen naar in de Hadith van Sahih Boekari. De hadith van Sahih Boekari worden als de meest betrouwbare Hadith gezien. Ook laten de Hadith waarin er verwezen wordt naar het huwelijk niets aan de verbeelding over: er staat verschillende keren expliciet dat Mohammed het huwelijk consummeerde toen het meisje negen jaar oud was.
Toen zag men een meisje wat haar eerste regels gehad heeft als huwelijksrijp ( volwassen ). Daarvoor mocht men geen gemeenschap hebben, gezien ze nog niet geslachtsrijp was. Dit was de regel zelfs tot in de 17e eeuw. Andere tijden, andere gedragsregels.quote:Op zondag 18 januari 2015 13:27 schreef Beathoven het volgende:
Er is idd veel onduidelijkheid over en als ze tussen de 9 en 19 was heeft Sir Cappucino hier niet echt een punt als dat hoogste getal net zo waarschijnlijk is als de laagste. Dan komt t gewoon aan op wat men wil geloven.
quote:Following the victory of the Muslims over the Quraysh in the Battle of Badr, in March 624, Ka'b was angry at the execution of a number of Meccan notables who had been captured after that battle.[4] Ibn Hisham's biography of Muhammad reports Ka'b as saying "By Allah, if Muhammad has indeed struck down those people, then it were better to be buried in the earth than to walk upon it!"
Ka'b went to Mecca, where he wrote poems praising the Quraysh and trying to incite them to again take up arms again against Muhammad.[2] Some sources suggest that during a visit to Mecca, Ka'b concluded a treaty with Abu Sufyan, stipulating cooperation between the Quraysh and Jews against Muhammad.[6]
Upon returning to Medina, Ka'b started a fresh campaign that took the form of obscene songs and erotic poems with a view to defaming the Muslim women.[5]
Muhammad made it clear to his companions that he wished Ka'b killed, saying, "Who is willing to kill Ka’b bin Al-Ashraf who has hurt Allah and His Apostle?"[7] Muhammad bin Maslama volunteered and was aided by several others, including Abu Na'ila (Silkan bin Salama, Ka‘b’s foster brother). Ibn Maslamah was troubled that this assassination would involve lying to Ka'b, but Muhammad gave him a dispensation to do so.[5]
They took Ka'b out for a walk late at night and killed him.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Probleem zit hem erin dat Mohammed niet alleen een spirituele leider was maar ook met het inrichten van wat een eerste staat te maken had, wetgeving en leider van gemeenschap die flink oorlog heeft gevoerd. Hij was dus ook een zevende eeuwse legerleider. Daar ligt historie uit de 7e eeuw waar de jihadisten zich op menen te baseren en waarom ze gretig hoofdjes afhakken, slaven maken in oorlogen etc. Maar ook homoseksuelen van een flat aflazeren omdat de profeet zei in een hadith dat zowel "diegene die zijn kontje geeft als neemt afgemaakt moet worden". Waarbij er meningsverschil was over de exacte straf onder de metgezellen en het volgens mij de neef van de profeet (Ali) volgens de soennitische hadith was (o.a. al-Bayhaqi) die zei dat je ze van het "hoogste gebouw moet gooien". Nu hoeft dit niet problematisch te zijn in de 21e eeuw als je het enkel als historie ziet die je vandaag de dag niet moet herhalen. Maar het probleem is dat de ahadith in en vooral lezing ervan weinig relativering overlaten. Als er al relativering is van mensen die ook politieke Islam nastreven is het "ja maar dit mag alleen in een islamitische staat"....wat nog steeds gestoord is vandaag de dag. Overigens gooit ISIS nu in Syrie en Irak homos van flatgebouwen af met ook een beroep deels op de hadith; en expliciete uitleg ervan van metgezellen als Abbas of Ali over "wat de beste manier is om homo's af te maken".
Om dit soorten waanzin te voorkomen zou er dus weldegelijk een fundamenteel herdenken moeten komen om hoe met religieuze teksten om te gaan in de 21e eeuw en er vorm aan te geven. Wellicht zijn de grote misdaden ook nodig van allerlei groepen om Moslims daar enige aanzet toe te geven.Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
Hitchens!quote:Op zondag 18 januari 2015 14:14 schreef Beathoven het volgende:
Even los van 't detail waar vermoedelijk niet zo snel bruggen mee geslagen worden, een mooie uiteenzetting van twee kanten
Dat ligt eraan hoe jij "kennis vergaren" begrijpt en de jihadisten. De jihadisten hebben helemaal geen probleem met wereldse kennis te vergaren mbt wetenschap. Zij menen dat echter dat "de" Islam niet beperkt blijft tot het spirituele maar ook de hele inrichting van de maatschappij letterlijk moet worden overgenomen zoals in de profeet's tijd omdat dat nou eenmaal "Allah's openbaring is" en "de profeet's soennah (voorbeeldige levenswandel)". Dit dogma, vooral ook wat de profeets soennah betreft, wordt enigzins (stilzwijgend en soms herhalend) door heel veel andere (soennitische) Moslims onderschreven, hoewel men er niet altijd zelf naar handelt.quote:Op zondag 18 januari 2015 15:35 schreef Beathoven het volgende:
Aloulu: Sorry je tekst is te lang om hier te quoten op een telefoon en in te korten. Het is mooi verwoord.
Ik wil alleen toevoegen dat de tijdsperiode wel meegenomen moet worden. Mohammed stelde ook voor om kennis te vergaren. Hiermee opent hij de weg naar een toekomst. En wat Jihadisten doen is het tegenovergestelde. De vergaarde kennis van eeuwen wordt overboord geworpen en het advies om kennis te gebruiken wordt genegeerd. Kennis is progressie en hieruit werd moderne wetenschap, logica en beredeneren geboren iets wat we nu toepassen. Terug naar de 7e eeuw druist compleet tegen de logica in van de boodschap.
Jihad kent vele vormen, waaronder "interne struggeling" maar ook het bevechten van de vijand. Jihad al-qitaal (bevechten van de vijand) komt vele malen meer voor dan in de Koran "jihad an-nafs" (interne struggeling). Dat hoeft niet persé een probleem te zijn in de 21e eeuws waarin oorlog minder een onderdeel van het "dagelijkse leven" uitmaakt dan in de 7e eeuw. Maar dat ligt er dus aan hóe je die teksten leest, begrijpt en vorm eraan geeft. Daar moet de discussie en vraag over gaan.quote:Als men beweerd een goed moslim te zijn neemt men de hele koran en niet dat stukje wat men prefereert. Dan neemt men ook het woord jihad als 'interne worsteling' het onderdrukken van persoonlijke uitbarstingen. Je vermoord niet iemand omdat je met iets in de knoop zit, je gaat het dialoog aan op een humane manier.
Volgens Sjiietische bronnen was Aisha 17 a 18 jaar en niet 9 jaar.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:00 schreef johnson555 het volgende:
vaag gebied dit, moslims zeggen t ene en andere weer anders.
Ene bron geeft aan dat Aicha 9 was waar ik ook andere bronnen vind waar men zegt dat Aicha bv. 10 jaar jonger was dan haar halfzus Asma. Ten tijde van het trouwen (twee jaar na de Hijr ) werd er getrouwd dus zou Aicha rond die tijd 18 a 19 moeten zijn.
Eerlijk gezegd zou ik het me niet kunnen voorstellen dat miljarden moslims een "pedo" zouden kunnen volgen. Plus dat het de dochter van Abu Bakr was, een van de trouwste vrienden van Mohammed.
Ik vraag me met 't recente terreur trouwens wel af hoever de kerk zelf daarin ging en of 't niet meer de mensen zelf waren die de drijfveer vormden voor dergelijke pro actieve heksenjachten.quote:Op zondag 18 januari 2015 23:09 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
De islam ontstond zeshonderd jaar na het christendom. Zeshonderd jaar geleden zetten christenen hun tegenstanders ook op de brandstapel. Over vierhonderd jaar is het allemaal over.
Naast gewone lynchpartijen waren er ook officiële inquisitieprocessen, die jaren konden duren.quote:Op zondag 18 januari 2015 23:29 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik vraag me met 't recente terreur trouwens wel af hoever de kerk zelf daarin ging en of 't niet meer de mensen zelf waren die de drijfveer vormden voor dergelijke pro actieve heksenjachten.
In het unificatieproces naar God inderdaad. Ik weet niet met welk gevoel dat ging maar ik neem aan dat het allemaal in goed overleg is gebeurd en dat hij niet zomaar doelloos alles aan stukken sloeg want als men de eeuwen van progressie na de invoering van het singularisme daar neemt trok hij de Arabische wereld toch vermoedelijk uit een vrij donkere tijd met de boodschap buiten de koran om kennis te vergaren en te ontwikkelen.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 22:06 schreef SchoolboyQ het volgende:
Hoe zat het met de Kaaba? Las dat er daar 360 beeldjes waren van verschillende goden en dat Mohammed en zijn kompanen die vernietigd hadden.
Ook las ik iets met een shivling?
iemand enig idee?
Dat lijkt me niet een geldig argument. De moslimwereld is niet geconcentreerd op Australië met een groot hek eromheen, afgesloten van de rest van de wereld. Met andere woorden, ze hoeven niet telkens zelf het wiel uit te vinden. Ze kunnen i-Phones, Range Rovers en Olieboor apperatuur prima in hun maatschappij opnemen. Ze zijn lid van de Verenigde Naties en talloze andere moderne clubsquote:Op zondag 18 januari 2015 23:09 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
De islam ontstond zeshonderd jaar na het christendom. Zeshonderd jaar geleden zetten christenen hun tegenstanders ook op de brandstapel. Over vierhonderd jaar is het allemaal over.
Als je revoluties forceert kan 't onkruid later sterker terugkomen. Zullen ze toch echt van binnenuit moeten aanpakken.quote:Op woensdag 21 januari 2015 02:27 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet een geldig argument. De moslimwereld is niet geconcentreerd op Australië met een groot hek eromheen, afgesloten van de rest van de wereld. Met andere woorden, ze hoeven niet telkens zelf het wiel uit te vinden. Ze kunnen i-Phones, Range Rovers en Olieboor apperatuur prima in hun maatschappij opnemen. Ze zijn lid van de Verenigde Naties en talloze andere moderne clubs
Dan is het niet te veel gevraagd dat ze ook zaken als moderne basis normen en waarden (mensenrechten) overnemen. niet in 2415, maar gewoon NU in 2015.
Hun ontstaan is even oud als het christendom.quote:Op zondag 18 januari 2015 23:09 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
De islam ontstond zeshonderd jaar na het christendom.
Je hebt gelijk, maar toch lopen ze zeshonderd jaar achter.quote:Op woensdag 21 januari 2015 06:44 schreef ATON het volgende:
[..]
Hun ontstaan is even oud als het christendom.
http://cobra.be/cm/cobra/(...)e-recensie/1.1256450
Waarom denk je dat ?quote:Op woensdag 21 januari 2015 07:11 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Je hebt gelijk, maar toch lopen ze zeshonderd jaar achter.
We kunnen het "universele" mensenrechten noemen maar het feit is dat die helemaal niet zo universeel zijn. Ze komen vooral uit de Westerse cultuur die liberale waarden omarmt en enige vorm van secularisme wat een gevolg is van het verlichtingsdenken. Wat mij betreft zeker goed om te omarmen in de 21e eeuw maar universeel zou ik ze niet noemen. Islamitische landen hebben weer hun eigen mensenrechten. Zodoende ook de clash tussen normen en waarden zoals vrijheid van meningsuiting of "het recht op blasfemische uitspraken" in het Westen enerzijds, en het verbod in vrijwel alle Moslimlanden op blasfemie anderzijds. Of de verontwaardiging in het Westen als er ergens een lijfstraf wordt toegepast terwijl in andere delen van de wereld mensen daar minder tot geen problemen mee hebben. Het staat immers in het boek.quote:Op woensdag 21 januari 2015 02:27 schreef vaarsuvius het volgende:
Dan is het niet te veel gevraagd dat ze ook zaken als moderne basis normen en waarden (mensenrechten) overnemen. niet in 2415, maar gewoon NU in 2015.
Het zou al een goed signaal zijn als Amerika zn doodstraf zou opgeven en martelpraktijken zou stoppen. Pas dan kun je de wereld uitdagen te volgen. Andersom zou Saudi Arabie 't zelfde kunnen doen. Zou mooi zijn.quote:Op woensdag 21 januari 2015 11:35 schreef Aloulu het volgende:
[..]
We kunnen het "universele" mensenrechten noemen maar het feit is dat die helemaal niet zo universeel zijn. Ze komen vooral uit de Westerse cultuur die liberale waarden omarmt en enige vorm van secularisme wat een gevolg is van het verlichtingsdenken. Wat mij betreft zeker goed om te omarmen in de 21e eeuw maar universeel zou ik ze niet noemen. Islamitische landen hebben weer hun eigen mensenrechten. Zodoende ook de clash tussen normen en waarden zoals vrijheid van meningsuiting of "het recht op blasfemische uitspraken" in het Westen enerzijds, en het verbod in vrijwel alle Moslimlanden op blasfemie anderzijds. Of de verontwaardiging in het Westen als er ergens een lijfstraf wordt toegepast terwijl in andere delen van de wereld mensen daar minder tot geen problemen mee hebben. Het staat immers in het boek.
Ze zijn universeel omdat ze in alle situaties zo veel mogelijk geluk opleveren voor zo veel mogelijk mensen. Die islamitische 'mensenrechten' brengen alleen geluk op voor fundamentalistische moslims.quote:Op woensdag 21 januari 2015 11:35 schreef Aloulu het volgende:
[..]
We kunnen het "universele" mensenrechten noemen maar het feit is dat die helemaal niet zo universeel zijn. Ze komen vooral uit de Westerse cultuur die liberale waarden omarmt en enige vorm van secularisme wat een gevolg is van het verlichtingsdenken. Wat mij betreft zeker goed om te omarmen in de 21e eeuw maar universeel zou ik ze niet noemen. Islamitische landen hebben weer hun eigen mensenrechten. Zodoende ook de clash tussen normen en waarden zoals vrijheid van meningsuiting of "het recht op blasfemische uitspraken" in het Westen enerzijds, en het verbod in vrijwel alle Moslimlanden op blasfemie anderzijds. Of de verontwaardiging in het Westen als er ergens een lijfstraf wordt toegepast terwijl in andere delen van de wereld mensen daar minder tot geen problemen mee hebben. Het staat immers in het boek.
Dat zou mooi zijn ja.quote:Op woensdag 21 januari 2015 12:22 schreef Beathoven het volgende:
Het zou al een goed signaal zijn als Amerika zn doodstraf zou opgeven en martelpraktijken zou stoppen.
Dat gaat niet snel gebeuren aangezien er een religieuze motivatie achter zit. Niet vanuit het koningshuis zelf, wel vanuit de staatsideologie en hele religieuze establishment. Lijfstraffen afschaffen is dus een deel van God's woord en expliciete geboden niet toepassen voor hen.quote:Andersom zou Saudi Arabie 't zelfde kunnen doen. Zou mooi zijn.
Weleens nagedacht dat er mensen zijn die vanuit hun denkwijze helemaal niet akkoord gaan met het "fundamentele gelijkheidsprincipe" dat in álle situaties álle mensen recht op geluk hebben? Wat een nogal liberaal uitgangspunt is.quote:Op woensdag 21 januari 2015 12:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ze zijn universeel omdat ze in alle situaties zo veel mogelijk geluk opleveren voor zo veel mogelijk mensen.
Lekker makkelijk praten als jouw geluk niet wordt afgepakt, maar dat van een ander.quote:Op woensdag 21 januari 2015 13:51 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Dat zou mooi zijn ja.
[..]
Dat gaat niet snel gebeuren aangezien er een religieuze motivatie achter zit. Niet vanuit het koningshuis zelf, wel vanuit de staatsideologie en hele religieuze establishment. Lijfstraffen afschaffen is dus een deel van God's woord en expliciete geboden niet toepassen voor hen.
[..]
Weleens nagedacht dat er mensen zijn die vanuit hun denkwijze helemaal niet akkoord gaan met het "fundamentele gelijkheidsprincipe" dat in álle situaties álle mensen recht op geluk hebben? Wat een nogal liberaal uitgangspunt is.
Voor andere mensen gaat het geluk van de Schepper boven dat van de geschapene. En aangezien de schepper zegt dat iemand die buiten zijn huwelijk seks heeft indien bewezen gestraft moet worden middels lijfstraffen is het met dat geluk dus snel gedaan.
Ik prefereer ook liever de mensenrechten uit de 21e eeuw hoor. Maar om ze universeel te verklaren is wel heel naief. Andere mensen met een volledig andere cultuur en religie kijken er heel anders tegenaan. Het woordje "universeel" eraan plakken doet daar niets aan af.
De moderne tijd heeft al veel achter zich gelaten. Maar men zal toch zelf moeten kiezen tussen a en b. Een beetje context over andere tijden erbij trouwensquote:Op woensdag 21 januari 2015 13:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Lekker makkelijk praten als jouw geluk niet wordt afgepakt, maar dat van een ander.
Omdat de doodstraf op afvalligheid staat.quote:
quote:Op zaterdag 17 januari 2015 11:54 schreef Geralt het volgende:
Ach een paar honderd jaar geleden gebruikte "wij" ook de bijbel om dood en verderf te zaaien.
Je mening lijkt een beetje op moreel relativisme, klopt dat?quote:Op woensdag 21 januari 2015 13:51 schreef Aloulu het volgende:
Ik prefereer ook liever de mensenrechten uit de 21e eeuw hoor. Maar om ze universeel te verklaren is wel heel naief. Andere mensen met een volledig andere cultuur en religie kijken er heel anders tegenaan. Het woordje "universeel" eraan plakken doet daar niets aan af.
Niet direct. Ik geef alleen aan dat objectief gezien in deze wereld en totaal verschillende en onverenigbare norman en waarden bestaan onder verschillende groepen mensen. Beide kanten zien hun eigen waarden veelal als wenselijker en/of superieur aan die van de ander.quote:Op donderdag 22 januari 2015 10:49 schreef Terra-jin het volgende:
Je mening lijkt een beetje op moreel relativisme, klopt dat?
Dit geloof je echt?quote:Persoonlijk heb ik er redelijk vertrouwen in dat er zoiets bestaat als objectieve morele waarden.
Een cultuur is volgens ons fout. Of heeft zeer foute aspecten. Zo moet je het stellen. Dat is niet "objectief", totaal niet. Objectieve moraal bestaat niet. Als je dus twee onverenigbare visies hebt in bijv het geval van vrouwenbesnijdenis trekt een van de twee aan het langste eind. En dat is de cultuur of groep die zijn wil aan de ander kan opleggen. In die zin zijn de "universele" mensenrechten eerder een ideaal om ze overal op de wereld in alle samenlevingen en culturen als heersende waarden te laten krijgen. Maar dat lukt nog niet echt. Wellicht over 200 jaar dat "hun" moraal zo is aangepast/ontwikkelt dat grote delen van de mensen daar die mensenrechten ook onderschrijven. In dat geval zouden zwart-Afrikaanse landen waar men al duizenden jaren vrouwen besnijdt het ritueel van vrouwenbesnijdenis in een verre toekomst door hun veranderende moraal ook (ooit) als onwenselijk en fout gaan zien.quote:Een gevolg is ook dat een cultuur op bepaalde aspecten gewoon fout kan zijn. Dat klinkt natuurlijk eng en guurrechts, maar ik ken niemand die bv. vrouwenbesnijdenis relatief kan zien. Het is gewoon, objectief, slecht.
Jep. Een bepaalde daad is absoluut goed of slecht, ongeacht wat de dader vindt. Extreme voorbeelden werken altijd goed, omdat er geen uitzonderingssituaties voor te verzinnen zijn. Wat dacht je daarom van het langzaam doodmartelen van een baby (lekker fucking sick meteen). Stel dat dit in een bepaalde cultuur de norm is. Ze hebben dan blijkbaar een ander wereldbeeld en levensfilosofie, maar is dit een reden om te zeggen dat we die daad niet als slecht kunnen bestempelen?quote:
Zo gaat het verhaaltje, maar is niet zo. Deze veldtochten mag je op naam schrijven van kalief Abd-Al-Malik. Mohammed heeft trouwens nooit bestaan en is een latere ' constructie '. In de Arabische Koran staat er ' Moehammadoe-n'abdoe-llahi was rasoeloehoe ', en als we dat grammaticaal bekijken is ' moehammadoe-n ' een bijvoeglijk naamwoord en betekend ' geprezen , uitverkoren '. Het komt hier dan op neer dat dit ' Prijzenswaardig is de knecht van God en zijn gezant '. ' Abdoe-llahi ' wil ' dienaar van God ' zeggen. Deze uitdrukking komt ook voor in het O.T. en in vroeg-christelijke literatuur is dit de aanduiding van Jezus. Zelfs in de Koran lijkt ' abdoe-llahi ' de exclusieve aanduiding voor Jezus ( soera 72 vers 18 en soera 4 vers 172 ). ' Knecht van God ' is een vroeg-christelijk en joods begrip dat reeds in het O.T. voorkomt. Mohammed komt dus duidelijk van het bijvoeglijk naamwoord ' zeer prijzenswaardig ' ( moehammadoe-n ).quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:45 schreef NanaVonB het volgende:
Ja, ja...Mohammed was een lieverdje? Het was een oorlogscrimineel. http://www.elsevier.nl/Al(...)and-ELSEVIER334547W/
mohammed was een intolerante bastard. dus ik twijfel.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 11:26 schreef Beathoven het volgende:
- ""Recite: In the name of thy Lord who created man from a clot. Recite: And thy Lord is the Most Generous Who taught by the pen, taught man that which he knew not." (Quran, 96:1-5)
- "Kindness is a mark of faith, and whoever hath not kindness hath not faith."
- "The best among you are those who are best to their wives."
- "Even as the fingers of the two hands are equal, so are human beings equal to one another. No one has any right, nor any preference to claim over another. You are brothers."
[ afbeelding ]
In andere woorden, aan de kant van alles dat niet tegen extremisme aanschurkt. Als men de cartooneske versies en de stereotype papegaai uitspraken aan de kant schuift en de historische Mohammed er voor in de plaats zet ontstaat een heel ander beeld en dat is eentje waar hij aan de kant van het gezonde verstand zou staan ipv aan de kant van IS, Boko Harem en Al-Qaida.
Zelfs de literaire hoofdpersoon Mohammed voorzag in zijn levensonderhoud door het overvallen van karavanen. Hij was dus meer een type Godfather, die alleen rechtvaardig is voor zijn eigen clan.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 09:41 schreef ATON het volgende:
[..]
Zo gaat het verhaaltje, maar is niet zo. Deze veldtochten mag je op naam schrijven van kalief Abd-Al-Malik. Mohammed heeft trouwens nooit bestaan en is een latere ' constructie '. In de Arabische Koran staat er ' Moehammadoe-n'abdoe-llahi was rasoeloehoe ', en als we dat grammaticaal bekijken is ' moehammadoe-n ' een bijvoeglijk naamwoord en betekend ' geprezen , uitverkoren '. Het komt hier dan op neer dat dit ' Prijzenswaardig is de knecht van God en zijn gezant '. ' Abdoe-llahi ' wil ' dienaar van God ' zeggen. Deze uitdrukking komt ook voor in het O.T. en in vroeg-christelijke literatuur is dit de aanduiding van Jezus. Zelfs in de Koran lijkt ' abdoe-llahi ' de exclusieve aanduiding voor Jezus ( soera 72 vers 18 en soera 4 vers 172 ). ' Knecht van God ' is een vroeg-christelijk en joods begrip dat reeds in het O.T. voorkomt. Mohammed komt dus duidelijk van het bijvoeglijk naamwoord ' zeer prijzenswaardig ' ( moehammadoe-n ).
Ga jij maar verder in de verzonnen versie.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 10:46 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Zelfs de literaire hoofdpersoon Mohammed voorzag in zijn levensonderhoud door het overvallen van karavanen. Hij was dus meer een type Godfather, die alleen rechtvaardig is voor zijn eigen clan.
Dood ? Heeft nooit bestaan. Wat nu ?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 11:15 schreef SuperFood het volgende:
de profeet mohammed is al heel lang dood trouwens. maakt dat zijn mening niet minder relevant.
De Profeet Mohammed heeft niet bestaan volgens jou. Maar jezus wel?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 11:32 schreef ATON het volgende:
[..]
Dood ? Heeft nooit bestaan. Wat nu ?
Jazeker, maar niet de Jezus uit het N.T. want dat is de mythische versie.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:07 schreef Szikha het volgende:
[..]
De Profeet Mohammed heeft niet bestaan volgens jou. Maar jezus wel?
Wat wil je nou eigenlijk? De literaire persoon bespreken of de geschiedenis, of gewoon gelijk hebben?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 11:04 schreef ATON het volgende:
[..]
Ga jij maar verder in de verzonnen versie.
De ene extremist is de ander natuurlijk niet hè.quote:Op zondag 25 januari 2015 11:31 schreef dustbrain het volgende:
Alsof het die extremisten ook maar een enkele fuck uitmaakt. Ze zuipen en neuken in de ronde. Het gaat niet om het geloof, het gaat om indoctrinatie en terreur.
Bij de zogenaamd religieuze extremisten gaat het ook enkel om terreurzaaien en macht.quote:Op zondag 25 januari 2015 17:07 schreef Baconbus het volgende:
[..]
De ene extremist is de ander natuurlijk niet hè.
Kan ik mij wel in vinden idd, heeft weinig met geloof te maken. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor de VS, dat heeft dan weer weinig met vrijheid te maken.quote:Op zondag 25 januari 2015 17:13 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Bij de zogenaamd religieuze extremisten gaat het ook enkel om terreurzaaien en macht.
Wat heeft weinig met vrijheid te maken in de VS? Iets specifieker mag best.quote:Op zondag 25 januari 2015 17:14 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Kan ik mij wel in vinden idd, heeft weinig met geloof te maken. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor de VS, dat heeft dan weer weinig met vrijheid te maken.
Dat de oorlogen en acties van de VS weinig te maken hebben met het verspreiden van vrijheid, of democratie.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:16 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wat heeft weinig met vrijheid te maken in de VS? Iets specifieker mag best.
Maar is dat gewoon een gegeven van altijd voor je of was 't een periode van-tot. In 't eerste geval wordt er namelijk nooit kans op verbetering gegeven. Ik heb toch wel sterk vermoeden dat republikeinen en democraten een totaal ander beleid voeren.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:17 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Dat de oorlogen en acties van de VS weinig te maken hebben met het verspreiden van vrijheid, of democratie.
Het gaat naar mijn mening allemaal om de beeldvorming. En die reactie over de VS was meer om aan te geven dat wat men uitdraagt niet altijd overeen komt met wat men drijft.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:24 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Maar is dat gewoon een gegeven van altijd of was 't een periode van-tot. Ik heb toch wel sterk vermoeden dat republikeinen en democraten een totaal ander beleid voeren.
Even een greep. Iemand als Bush was nu niet bepaald die goede dingen zei. Zijn uitspraken en die van Cheney reflecteerden ook hun handelen.
Uit die uitspraken die al tegen journalisten uit eigen land waren gericht kreeg ik nooit de indruk dat die bepaalde regering vrijheid en democratie bracht.
De VS is geen persoon.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:25 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Het gaat naar mijn mening allemaal om de beeldvorming. En die reactie over de VS was meer om aan te geven dat wat men uitdraagt niet altijd overeen komt met wat men drijft.
Daarom mag t wel wat specifieker. Wat Obama uitdraagt kun je bekritiseren maar wel met iets uit t heden. Als hij 't over goede beveiliging heeft en iemand roept 'ja maar kennedy' dan is dat al even relevant als Bush erbij halen. Er bestaat een code dat men als president niet een voorganger afzeikt zoals in bananenrepublieken wel met modder wordt gegooid. Maar door bepaalde dingen anders te doen en incompetent handelen van eerdere regeringen te stoppen of de laatste resten af te bouwen, geeft men een signaal.quote:
Waarmee (uit het heden) zou je Obama kunnen bekritiseren?quote:Op zondag 25 januari 2015 18:34 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Daarom mag t wel wat specifieker. Wat Obama uitdraagt kun je bekritiseren maar wel met iets uit t heden. Als hij 't over goede beveiliging heeft en iemand roept 'ja maar kennedy' dan is dat al even relevant als Bush erbij halen. Er bestaat een code dat men als president niet een voorganger afzeikt zoals in bananenrepublieken wel met modder wordt gegooid. Maar door bepaalde dingen anders te doen en incompetent handelen van eerdere regeringen te stoppen of de laatste resten af te bouwen, geeft men een signaal.
Mij gaat het om de geschiedenis en niet om de verzinsels. Dan zijn we het eens of niet ?quote:Op zondag 25 januari 2015 17:05 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Wat wil je nou eigenlijk? De literaire persoon bespreken of de geschiedenis, of gewoon gelijk hebben?
De constuctie Mohammed was ook een klassieke warlord, lees de Koran maar. Door hem 'Prijzenswaardig is de knecht van God en zijn gezant' te definiëren maakt dat de beschreven daden van de literaire constructie Mohammed nog niet "prijzenswaardig", Hij deed alleen was goed was voor zijn eigen clan.
Aton probeert al heel lang krampachtig 'Mohammed' te zien als een mythisch figuur in de categorie Jezus, Abraham, David etc, over wiens bestaan twijfelachtig is tot het niveau van nooit bestaan, in de zin dat "eigenlijk wordt er met "Mohammed" iets / iemand anders bedoeld." Wat je mening van Mohammed ook mag zijn, beste voorbeeld voor de mensheid of een traditioneel krijgsheer, over zijn bestaan, leven en daden is veel meer bekend dan de reeds hiervoor genoemde namen en diegene diens bestaan het best onderbouwd kan worden.quote:Op zondag 25 januari 2015 17:05 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Wat wil je nou eigenlijk? De literaire persoon bespreken of de geschiedenis, of gewoon gelijk hebben?
De constuctie Mohammed was ook een klassieke warlord, lees de Koran maar. Door hem 'Prijzenswaardig is de knecht van God en zijn gezant' te definiëren maakt dat de beschreven daden van de literaire constructie Mohammed nog niet "prijzenswaardig", Hij deed alleen was goed was voor zijn eigen clan.
Mij ook, maar Het probleem is dat de verzinsels een dominant onderdeel zijn van de religie.quote:Op zondag 25 januari 2015 20:10 schreef ATON het volgende:
[..]
Mij gaat het om de geschiedenis en niet om de verzinsels. Dan zijn we het eens of niet ?
Je hoeft niet voor Aton te antwoorden hoor.quote:Op maandag 26 januari 2015 14:49 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Aton probeert al heel lang krampachtig 'Mohammed' te zien als een mythisch figuur in de categorie Jezus, Abraham, David etc, over wiens bestaan twijfelachtig is tot het niveau van nooit bestaan, in de zin dat "eigenlijk wordt er met "Mohammed" iets / iemand anders bedoeld." Wat je mening van Mohammed ook mag zijn, beste voorbeeld voor de mensheid of een traditioneel krijgsheer, over zijn bestaan, leven en daden is veel meer bekend dan de reeds hiervoor genoemde namen en diegene diens bestaan het best onderbouwd kan worden.
ik participeer.quote:Op maandag 26 januari 2015 17:28 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Je hoeft niet voor Aton te antwoorden hoor.
Goed voorbeeld. Maar die daad is volgens jouw moraliteit slecht ja. Volgens dat van die anderen niet. In de Romeinse tijd circa 600 voor Christus was de gewoonte in een van de eerste uitgeschreven wetten opgenomen dat de pater des familia (vader) ook de zeggenschap had over het in leven blijven van de pasgeboren baby tot tien dagen na zijn geboorte. Indien hij vanwege redenen het wijzer achtte om de baby om te brengen had hij dat recht en dumpte men het in de bergen. Doodnormaal in die tijd en cultuur als gewoonte. Zodoende de relativiteit van goed en kwaad. Hoewel ik dus geen cultuur relativist bent. Je hoeft niet alles toe te staan. Maar dan gaat het erom wie zijn moraal aan de ander kan opleggen. De monotheistische godsdiensten hebben dat bijv succesvol gedaan. Genoeg voorbeelden van die vandaag de dag als positief beschouwen, zoals het verbieden en uitbannen van het levend begraven van pasgeboren dochtertjes. Maar ook zaken die we als negatief beschouwen, zoals het criminaliseren van homoseksualiteit en laten we ook maar zeggen klopjacht op homoseksuelen ondanks dat het in de voor-abrahmistische godsdiensttijdperk geen probleem was. Denk aan Romeinse tijd voor-Chrsitelijke periode of oude Grieken. In alle eerlijk; homoseksuelen waarvan we nu weten dat het aangeboren is worden al 2000 jaar (Christendom) en 1400 jaar (Islam) gecriminaliseerd door beide religies. Het resultaat is dat ze ondanks hun aangeboren seksuele voorkeur behalve in West-Europa in vele andere landen gewoon erg low profile moeten leven en bijv kampen met wetgeving die hen sterk benadeelt.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 22:04 schreef Terra-jin het volgende:
Jep. Een bepaalde daad is absoluut goed of slecht, ongeacht wat de dader vindt. Extreme voorbeelden werken altijd goed, omdat er geen uitzonderingssituaties voor te verzinnen zijn. Wat dacht je daarom van het langzaam doodmartelen van een baby (lekker fucking sick meteen). Stel dat dit in een bepaalde cultuur de norm is. Ze hebben dan blijkbaar een ander wereldbeeld en levensfilosofie, maar is dit een reden om te zeggen dat we die daad niet als slecht kunnen bestempelen?
Naar de normen en waarden van bepaalde roma gemeenschappen is er helemaal niets mis met het rollen van zakken van mensen buiten de gemeenschap. Alleen het feit dat papa het kleine zoontje dit van jongs af aan leert als middel om geld te verdienen laat al een onverenigbaar verschil van moraliteit zien. Dat geldt voor wel meer zaken wat de romas betreft in vergelijking tot de maatschappijen waar ze in leven. Het grappige is dat je dan ook allerlei instanties erbij kan halen maar dat bijna niet opgelost krijgt omdat er weinig aanknopingspunten zijn. Als de ouders nou nog zouden erkennen en mee willen werken dat hun jonge kindjes niet zakkenrollen heb je een aanknopingspunt. Een erkenning en duidelijke moraal: "het is fout". Maar als de ouders hun kinderen van jongs af aan juist meenemen om dat te doen en dat met tientallen gezinnen heb je een gigantisch probleem.quote:Laten we nu een wat complexer, minder extreem voorbeeld nemen: zakkenrollen. Is verkeerd, zal men zeggen. In de meeste gevallen lijkt dit te kloppen, maar er zijn gemakkelijk uitzonderingssituaties te verzinnen... de dader had geen andere keuze om z'n jonge gezin te voeden, het slachtoffer had eerder de dader gerold... het punt hier is dat deze daad te algemeen is om echt te zeggen dat het sowieso absoluut slecht is.
Alle normen zijn relatief.quote:Je zou hier dus zeggen dat deze norm cultureel relatief is.
Ja en nee. Voor mij met mijn morele waarden zijn zeker niet alle daden goed te praten. Maar in deze wereld en zeker de historie van de wereld, volkeren en maatschappijen sta ik niet centraal. En bij anderen kom je genoeg tegen dat ze een moraal erop nahouden die volslagen onverenigbaar is met wat ik als moreel goed zie. Alleen dat laat zien dat moraal subjectief is. Nu heb ik al gezegd dat moraal zeer zeker ontwikkelt. En als je het over een grotere historische periode bekijkt en waar we nu zijn denk ik (maar durf ik niet met zekerheid te stellen) dat we nu op deze wereldbol dichter bij elkaar liggen dan pakweg 2000 jaar geleden. Maar nog steeds botst het constant. En dan gaat het erom wie de ander welke moraal kan opleggen of excessen (in de ogen van de een) bij de ander kan afdwingen op een halt aan toe te roepen. De "universele" verklaring van mensenrechten is een streven die rechten overal in elke uithoek van de wereld als geaccepteerde norm te krijgen zodat het individu van basisrechten uit kan gaan en beschermt is tegen de tirannie van de staat. Maar het hele concept komt weldegelijk uit de Westerse cultuur. Er zijn gebieden waar mensen compleet anders denken en in de basis niet van een individu uitgaan bijv maar een collectief.quote:Nu weer aan jou: kan je je een situatie voorstellen waarin een extreme daad (het eerste voorbeeld) goed te praten is? Zo ja, dan ben ik benieuwd hoe je dat doet & zo nee, dan vel je een objectief, moreel oordeel over de (wan)daad.
quote:Op dinsdag 27 januari 2015 00:33 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Goed voorbeeld. Maar die daad is volgens jouw moraliteit slecht ja. Volgens dat van die anderen niet. In de Romeinse tijd circa 600 voor Christus was de gewoonte in een van de eerste uitgeschreven wetten opgenomen dat de pater des familia (vader) ook de zeggenschap had over het in leven blijven van de pasgeboren baby tot tien dagen na zijn geboorte. Indien hij vanwege redenen het wijzer achtte om de baby om te brengen had hij dat recht en dumpte men het in de bergen. Doodnormaal in die tijd en cultuur als gewoonte. Zodoende de relativiteit van goed en kwaad. Hoewel ik dus geen cultuur relativist bent. Je hoeft niet alles toe te staan. Maar dan gaat het erom wie zijn moraal aan de ander kan opleggen. De monotheistische godsdiensten hebben dat bijv succesvol gedaan. Genoeg voorbeelden van die vandaag de dag als positief beschouwen, zoals het verbieden en uitbannen van het levend begraven van pasgeboren dochtertjes. Maar ook zaken die we als negatief beschouwen, zoals het criminaliseren van homoseksualiteit en laten we ook maar zeggen klopjacht op homoseksuelen ondanks dat het in de voor-abrahmistische godsdiensttijdperk geen probleem was. Denk aan Romeinse tijd voor-Chrsitelijke periode of oude Grieken. In alle eerlijk; homoseksuelen waarvan we nu weten dat het aangeboren is worden al 2000 jaar (Christendom) en 1400 jaar (Islam) gecriminaliseerd door beide religies. Het resultaat is dat ze ondanks hun aangeboren seksuele voorkeur behalve in West-Europa in vele andere landen gewoon erg low profile moeten leven en bijv kampen met wetgeving die hen sterk benadeelt.
[..]
Naar de normen en waarden van bepaalde roma gemeenschappen is er helemaal niets mis met het rollen van zakken van mensen buiten de gemeenschap. Alleen het feit dat papa het kleine zoontje dit van jongs af aan leert als middel om geld te verdienen laat al een onverenigbaar verschil van moraliteit zien. Dat geldt voor wel meer zaken wat de romas betreft in vergelijking tot de maatschappijen waar ze in leven. Het grappige is dat je dan ook allerlei instanties erbij kan halen maar dat bijna niet opgelost krijgt omdat er weinig aanknopingspunten zijn. Als de ouders nou nog zouden erkennen en mee willen werken dat hun jonge kindjes niet zakkenrollen heb je een aanknopingspunt. Een erkenning en duidelijke moraal: "het is fout". Maar als de ouders hun kinderen van jongs af aan juist meenemen om dat te doen en dat met tientallen gezinnen heb je een gigantisch probleem.
[..]
Alle normen zijn relatief.
[..]
Ja en nee. Voor mij met mijn morele waarden zijn zeker niet alle daden goed te praten. Maar in deze wereld en zeker de historie van de wereld, volkeren en maatschappijen sta ik niet centraal. En bij anderen kom je genoeg tegen dat ze een moraal erop nahouden die volslagen onverenigbaar is met wat ik als moreel goed zie. Alleen dat laat zien dat moraal subjectief is. Nu heb ik al gezegd dat moraal zeer zeker ontwikkelt. En als je het over een grotere historische periode bekijkt en waar we nu zijn denk ik (maar durf ik niet met zekerheid te stellen) dat we nu op deze wereldbol dichter bij elkaar liggen dan pakweg 2000 jaar geleden. Maar nog steeds botst het constant. En dan gaat het erom wie de ander welke moraal kan opleggen of excessen (in de ogen van de een) bij de ander kan afdwingen op een halt aan toe te roepen. De "universele" verklaring van mensenrechten is een streven die rechten overal in elke uithoek van de wereld als geaccepteerde norm te krijgen zodat het individu van basisrechten uit kan gaan en beschermt is tegen de tirannie van de staat. Maar het hele concept komt weldegelijk uit de Westerse cultuur. Er zijn gebieden waar mensen compleet anders denken en in de basis niet van een individu uitgaan bijv maar een collectief.
Laat de gemiddelde moslim 't maar niet horen! Ze worden al boos van een tekening, laat staan van iemand die zegt dat 'ie nooit bestaan heeft.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 11:32 schreef ATON het volgende:
[..]
Dood ? Heeft nooit bestaan. Wat nu ?
http://de.wikipedia.org/wiki/Good_Bye_Mohammedquote:Op dinsdag 27 januari 2015 10:20 schreef Toga het volgende:
[..]
Laat de gemiddelde moslim 't maar niet horen! Ze worden al boos van een tekening, laat staan van iemand die zegt dat 'ie nooit bestaan heeft.
Ik snap je punt. Maatschappijen kunnen uiteenlopende opvattingen en gedragsvormen als 'goed' of 'slecht' bestempelen.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 00:33 schreef Aloulu het volgende:
Zodoende de relativiteit van goed en kwaad. Hoewel ik dus geen cultuur relativist bent. Je hoeft niet alles toe te staan. Maar dan gaat het erom wie zijn moraal aan de ander kan opleggen.
Het ethisch noncognitivisme zegt dat een claim als "het martelen van onschuldigen is slecht" geen waarheidsclaim is, maar slechts een voorkeur (ik keur martelen niet goed) of uiting (ik word daar niet vrolijk van).quote:Op dinsdag 27 januari 2015 21:58 schreef Terra-jin het volgende:
Even vanuit een ander perspectief. Ik ga morele stellingen vergelijken met logische stellingen. Als ik zeg: "1+1=2" dan maak ik een waarheidsclaim - ik stel dat dit waar is. Als ik zeg: "het martelen van onschuldigen is slecht" dan doe ik ook een waarheidsclaim - ik stel dat dit waar is, niet zomaar dat ik dit vind.
Ok check, dat kan natuurlijk. Wilde niet impliceren dat atheïsme per se gelinkt is aan objectieve moraliteit.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 22:13 schreef Wegenbouwer het volgende:
Er zijn dus ook atheïsten, waaronder ikzelf, die geen objectieve grondslag in moraliteit zoeken.
"zu erst das Fressen dan die Moral" vat het wel goed samen, denk ik.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 22:18 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Ok check, dat kan natuurlijk. Wilde niet impliceren dat atheïsme per se gelinkt is aan objectieve moraliteit.
Wat is eigenlijk het verschil tussen noncognitivisme en relativisme? Want het eerste lijkt te impliceren dat er een objectieve grond kán zijn, maar dat mensen die simpelweg niet kunnen kennen. Klopt dat?
Zoals ik het begrijp sluit relativisme niet uit dat morele beweringen waar of onwaar zijn, alleen zijn die waarheden tijd- en/of cultuurgebonden.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 22:18 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Ok check, dat kan natuurlijk. Wilde niet impliceren dat atheïsme per se gelinkt is aan objectieve moraliteit.
Wat is eigenlijk het verschil tussen noncognitivisme en relativisme? Want het eerste lijkt te impliceren dat er een objectieve grond kán zijn, maar dat mensen die simpelweg niet kunnen kennen. Klopt dat?
Het probleem van 'goed en fout' vertalen naar de wenselijkheid lijkt me dat iedereen verschillende wensen heeft en je daardoor terug moet vallen op een soort 'de meerderheid heeft altijd gelijk' argument.quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:44 schreef Libertarisch het volgende:
Ik vraag me af of de begrippen "goed" en "slecht" wel interessant zijn als zodanig. Ik ben zelf niet geïnteresseerd of iets goed of slecht is, maar slechts of bepaalde handelingen wenselijk zijn.
Je zou kunnen stellen dat bijvoorbeeld martelen onwenselijk is omdat als iedereen het zou doen de wereld een hel zou worden (beetje ala Kant) en omdat het groot leed veroorzaakt bij het slachtoffer (objectief vast te stellen feit).
Feit is echter wel dat sommige mensen genieten van het doden of martelen van andere mensen dus voor sommigen zijn "slechte" handelingen wel wenselijk, echter zou je deze persoonlijke voorkeur niet kunnen doortrekken naar maatschappelijk niveau gezien de instandhouding van de leefbaarheid van de samenleving.
Ik ben geneigd te stellen dat de leefbaarheid van de samenleving een objectief vast te stellen doel is wat ieder individu binnen de samenleving ten goede komt (ook de "slechte" individuen).quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:58 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Het probleem van 'goed en fout' vertalen naar de wenselijkheid lijkt me dat iedereen verschillende wensen heeft en je daardoor terug moet vallen op een soort 'de meerderheid heeft altijd gelijk' argument.
Is het objectief te bepalen dat het in stand houden van een leefbare samenleving wenselijk is, of zijn het gewoon breed gedeelde persoonlijke voorkeuren?
Dat is toch stompzinnig. Je zit subjectiviteit, emotie, uit te sluiten, van daaruit krijg je emotieloze, calculerende mensen. Daar bouw je geen fijne samenleving mee.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 21:58 schreef Terra-jin het volgende:
Waar komt die objectiviteit vandaan? Gelovigen zeggen simpelweg dat datgene wat God geopenbaard heeft, de morele wet dicteert (wet, hier gebruikt als "objectieve wetmatigheid"). Atheïsten, waaronder Sam Harris en ikzelf, zoeken de grond van objectieve moraliteit in datgene wat welzijn maximaliseert.
Grutjes, wat een emotionele reactie.quote:Op donderdag 29 januari 2015 01:42 schreef Syamsu het volgende:
Dat is toch stompzinnig. Je zit subjectiviteit, emotie, uit te sluiten, van daaruit krijg je emotieloze, calculerende mensen. Daar bouw je geen fijne samenleving mee.
Je zal is moeten leren hoe subjectiviteit werkt, want dat snap jij en Harris dus echt niet.
Misschien dat jij iets anders verstaat onder 'objectief' maar ik ga van een betekenis als "in het object zelf", dus onafhankelijk van menselijk bewustzijn / interpretatie. Als je het het hebt over de wenselijkheid van een handeling, zit em die wenselijkheid niet in de handeling zelf, maar in hoe mensen hier over denken.quote:Op donderdag 29 januari 2015 00:56 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik ben geneigd te stellen dat de leefbaarheid van de samenleving een objectief vast te stellen doel is wat ieder individu binnen de samenleving ten goede komt (ook de "slechte" individuen).
Als moord en eigenrichting legaal zouden zijn zou de samenleving snel desintegreren en zouden we al snel in een spiraal van geweld verzeild raken, met als gevolg dat we collectief in welvaart en welzijn achteruit zouden gaan.
De meerderheid heeft niet altijd gelijk maar de persoonlijke voorkeur van uitzonderingen kan niet genomen worden als leidraad om een samenleving in te richten.
Overigens is het theoretisch mogelijk om op een objectieve manier maximalisatie van geluk vast te stellen (door het analyseren van de hersenen) en dus is er ook een kwantitatieve maat voor het vaststellen van wenselijke handelingen.
Omdat subjectiviteit anders is als objectiviteit.quote:Op donderdag 29 januari 2015 09:12 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Grutjes, wat een emotionele reactie.
Wat bedoel je precies met het woord 'subjectiviteit'? Wat is je definitie ervan?
Waarom zou moreel objectivisme inhouden dat emotie en 'subjectiviteit' uitgesloten zijn?
We zijn mensen dus niks wat wij bedenken is vrij van menselijk bewustzijn/interpretatie. In die zin is alles wat wij denken/voelen/vinden dus subjectief, in ieder geval volgens jouw definitie. Als ik jouw definitie van objectief zou aanhouden zou ik stellen dat de wereld geen objectieve betekenis of doel heeft. Goed en slecht en wenselijke/onwenselijke handelingen zijn natuurlijk ook het product van menselijke interpretatie en in die zin subjectief.quote:Op donderdag 29 januari 2015 12:38 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Misschien dat jij iets anders verstaat onder 'objectief' maar ik ga van een betekenis als "in het object zelf", dus onafhankelijk van menselijk bewustzijn / interpretatie. Als je het het hebt over de wenselijkheid van een handeling, zit em die wenselijkheid niet in de handeling zelf, maar in hoe mensen hier over denken.
Het feit dat dit te voorspellen is dmv hersenonderzoek doet hier niets aan af. Zo kun je ook met onderzoek voorspellen hoe lekker een willekeurig persoon iets vindt. Als uit onderzoek blijkt dat de overgrote meerderheid appels lekker vindt, is dan een appel objectief lekker?
Verder kun je je afvragen of het wel wenselijk is dat mensen op elk moment zoveel mogelijk geluk (of tijdelijk genot) ervaren. Ken je het gedachte-experiment van Nozick, de experience machine?
Als een dergelijk hersenonderzoek feilloos is, zou het dus wenselijk zijn iedereen in zo'n machine te pluggen voor maximaal geluk.
Tenslotte zou de schijnbaar morele verplichting om 'het collectief' zoveel mogelijk gelukkig te maken icm met politiek beleid helemaal rampzalig uitpakken, iig voor vrijheidsminnende mensen.
Je zou geen grappen meer mogen maken over het uiterlijk van anderen, omdat dit ongetwijfeld zou worden bestempeld als ongewenst gedrag en mensen begroeten op straat zou een verplichting worden.
Doet me een beetje denken aan een ander gedachte-experiment "Als een boom in een bos omvalt en er is niemand in de buurt om het te horen, maakt het dan geluid?" of een vraag als "als de mensheid ophoudt te bestaan, heeft een paard dan nog steeds 4 poten?". Ik zou zeggen van wel. Anders heeft het maken van onderscheid objectief/subjectief ook weinig zin meer.quote:We zijn mensen dus niks wat wij bedenken is vrij van menselijk bewustzijn/interpretatie. In die zin is alles wat wij denken/voelen/vinden dus subjectief, in ieder geval volgens jouw definitie. Als ik jouw definitie van objectief zou aanhouden zou ik stellen dat de wereld geen objectieve betekenis of doel heeft.
Hoe wil je schade aan het welzijn objectief vaststellen? Iedereen kan het er uiteraard mee eens zijn, maar dit maakt het nog niet objectief, meer intersubjectief.quote:Echter zit er wel een limiet aan hoe ver je moraliteit kunt relativeren. Het is iedereen duidelijk dat bepaalde handelingen zo schadelijk zijn voor het welzijn dat ze onwenselijk en "slecht" zijn. Maar als we het individu als maatstaf nemen (en niet het collectief wat ik elke keer gedaan heb) dan valt er wat voor te zeggen dat het enige wat telt voor het individu zijn eigen geluksgevoel is. Waarom zou een psychopaat rekening houden met anderen? Dat heeft voor hem geen zin.
Dat ben ik met je eens. Maakt het erkennen dat ongelukkige ervaringen ook belangrijk zijn, het moreel streven naar geluk niet erg lastig of zelfs onmogelijk?quote:Die experience machine is een interessant gedachte experiment. Zelf denk ik dat hard werken voor geluk uiteindelijk meer voldoening geeft dan jezelf in een machine stoppen en dat ongelukkige ervaringen ook belangrijk zijn om de gelukkige momenten beter te waarderen. Twee extra redenen om niet in de machine te willen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |