abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148771419
- ""Recite: In the name of thy Lord who created man from a clot. Recite: And thy Lord is the Most Generous Who taught by the pen, taught man that which he knew not." (Quran, 96:1-5)

- "Kindness is a mark of faith, and whoever hath not kindness hath not faith."

- "The best among you are those who are best to their wives."

- "Even as the fingers of the two hands are equal, so are human beings equal to one another. No one has any right, nor any preference to claim over another. You are brothers."

In andere woorden, aan de kant van alles dat niet tegen extremisme aanschurkt. Als men de cartooneske versies en de stereotype papegaai uitspraken aan de kant schuift en de historische Mohammed er voor in de plaats zet ontstaat een heel ander beeld en dat is eentje waar hij aan de kant van het gezonde verstand zou staan ipv aan de kant van IS, Boko Harem en Al-Qaida.
pi_148771814
Mensen hebben een verschillende definitie van "gezond verstand".
pi_148771876
Ach een paar honderd jaar geleden gebruikte "wij" ook de bijbel om dood en verderf te zaaien.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_148772002
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 11:51 schreef Solo7609 het volgende:
Mensen hebben een verschillende definitie van "gezond verstand".
Er is maar één goede en dat is de weg van de wetenschap die hij mede aanstuurde

- "Seek knowledge from the cradle to the grave."

- "Acquire knowledge: it enables its possessor to distinguish right from the wrong, it lights the way to heaven; it is our friend in the desert, our society in solitude, our companion when friendless - it guides us to happiness; it sustains us in misery; it is an ornament among friends and an armor against enemies."

Ik krijg bij Mohammed altijd zo'n idee dat de anti-partij Steve Jobs 1500 jaar later ook alleen nog maar kent als dictator die mensen liet martelen in fabrieken in china.
pi_148773840
Even verplaatst naar F&L
pi_148773914
Tja.
A society of sheep must in time beget a government of wolves.
- Henry de Jouvenel
pi_148774006
Mensen maken van hun profeet wat ze erin willen zien.

Net als in het Christendom het geval is met Jezus maakt het nauwelijks uit voor hedendaagse moslims hoe de historische Mohammed echt was.

Vanuit historisch oogpunt is die vraag zeer interessant, maar voor gelovigen lijkt dat veel minder te gelden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_148774122
quote:
Mensen maken van hun profeet wat ze erin willen zien.
Het Woord spiegelt de persoon bedoel je?
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_148774223
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 13:35 schreef I-care het volgende:

[..]

Het Woord spiegelt de persoon bedoel je?
Het is vooral de selectieve interesse in en interpretatie van Het Woord die de persoon spiegelt. :) Wat dat betreft ben ik heel blij dat de meeste Christenen de Bijbel niet letterlijk interpreteren.

In de praktijk houden de meeste gelovigen een nogal eigen interpretatie op na. Zowel ten aanzien van de historische 'profeten' als ten aanzien van de heilige teksten.
pi_148774433
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 13:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is vooral de selectieve interesse in en interpretatie van Het Woord die de persoon spiegelt. :) Wat dat betreft ben ik heel blij dat de meeste Christenen de Bijbel niet letterlijk interpreteren.

In de praktijk houden de meeste gelovigen een nogal eigen interpretatie op na. Zowel ten aanzien van de historische 'profeten' als ten aanzien van de heilige teksten.
Precies, dus zoals men zelf is, of in het geloof staat, zo zal men Het Woord interpreteren. Dat is best zorgelijk te noemen. Zeker als daar geen gebruiksaanwijzing voor is, anders dan je eigen kijk op zaken.
pi_148774503
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 13:49 schreef I-care het volgende:

[..]

Precies, dus zoals men zelf is, of in het geloof staat, zo zal men Het Woord interpreteren. Dat is best zorgelijk te noemen. Zeker als daar geen gebruiksaanwijzing voor is, anders dan je eigen kijk op zaken.
Ik ben eerlijk gezegd wel blij dat mensen daar een eigen draai aan geven, en hun eigen moraliteit projecteren op Het Woord.

Want je moet er toch niet aan denken dat gelovigen boeken zoals Leviticus letterlijk gaan uitleggen?
pi_148774576
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 13:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik ben eerlijk gezegd wel blij dat mensen daar een eigen draai aan geven, en hun eigen moraliteit projecteren op Het Woord.

Want je moet er toch niet aan denken dat gelovigen boeken zoals Leviticus letterlijk gaan uitleggen?
Vast niet, ik ken de schriften niet zelf, maar snap je punt. Als iedereen aan dood en verderf gaat doen op basis van vals moraal, dan is de wereld verloren inderdaad.

Gelukkig dat er ook daar evolutie in is.
pi_148774675
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 13:53 schreef I-care het volgende:

[..]

Vast niet, ik ken de schriften niet zelf, maar snap je punt. Als iedereen aan dood en verderf gaat doen op basis van vals moraal, dan is de wereld verloren inderdaad.

Gelukkig dat er ook daar evolutie in is.
:Y

Die evolutie zou wat mij betreft veel sneller kunnen en mogen. Maar elke stap is er 1.

Wat dat betreft vind ik vooral de gedachte dat moraliteit objectief, absoluut en onveranderlijk is gevaarlijk. Want als iets de evolutie van moraliteit in de weg staat dan is het die gedachte.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 15:20:39 #14
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148776501
Neem vijf andere verzen en er ontstaat een heel ander beeld van Mohammed. Een beeld dat een stuk minder vlijend en een stuk meer crimineel is.

Sowieso, de man consumeerde een huwelijk met een negenjarige, roeide enkele stammen uit en dacht met een engel te praten. Zo iemand kan bezwaarlijk beschuldigd worden van gezond verstand.
pi_148776995
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 15:20 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Neem vijf andere verzen en er ontstaat een heel ander beeld van Mohammed. Een beeld dat een stuk minder vlijend en een stuk meer crimineel is.

Sowieso, de man consumeerde een huwelijk met een negenjarige
De tijdsgeest vergeet je voor 't gemak

Child marriage was not uncommon in many places at the time, Arabia included. It often served political purposes, and Aisha's marriage to Muhammad would have had a political connotation.[22]

Scheen in die tijd niet bijzonder raar te zijn, de suggestie om het te doen kwam van Khawlah bint Hakim, één van de vrouwelijke volgers van Mohammed.

Ook in Nederland keek men niet zo vreemd op. In de jaren '70 hadden we zelfs nog een links-progressieve revival van vrijheden van een enkeling die voor bepaalde dingen best een lans wilde breken. In de eeuwen daarvoor kwam het soms weleens voor dat voor weet ik welke constructie getrouwd werd met een minderjarige, ook gewoon in Nederland. Dat was allemaal voor de invoering van een minimum leeftijd voor het e.e.a. Ik keur dat af maar ik zie daar wel een context in.

quote:
, roeide enkele stammen uit
Wat als deze stammen dichter bij de idealen van ISIS zaten dan bij die van een gezonde maatschappij. De Thugees moorden bijvoorbeeld gewoon voor de lol voor de godin Kali. Daar hoef je geen goed functionerende maatschappij van te verwachten.

zaterdag 17 januari 2015 @ 15:46:39 #16
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148777058
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 15:43 schreef Beathoven het volgende:

[..]

De tijdsgeest vergeet je voor 't gemak

Child marriage was not uncommon in many places at the time, Arabia included. It often served political purposes, and Aisha's marriage to Muhammad would have had a political connotation.[22]

Scheen in die tijd niet bijzonder raar te zijn, de suggestie om het te doen kwam van Khawlah bint Hakim, één van de vrouwelijke volgers.

Ook in Nederland keek men niet zo vreemd op. In de jaren '70 hadden we zelfs nog een progressieve revival van een enkeling die voor bepaalde dingen best een lans wilde breken. In de eeuwen daarvoor kwam het soms weleens voor dat voor weet ik welke constructie getrouwd werd met een minderjarige, ook gewoon in Nederland. Dat was allemaal voor de invoering van een minimum leeftijd voor het e.e.a.
Oh nee, ze deden het vaker. Dan is het oké. :')

Kom op zeg. Als je geilt op een negenjarige, ben je ziek in je hoofd. Als je überhaupt een erectie kunt krijgen terwijl zo'n kind onder je ligt in te scheuren, ben je ziek in je hoofd.
quote:
[..]

Wat als deze stammen dichter bij de idealen van ISIS zaten dan bij die van een gezonde maatschappij. De Thugees moorden bijvoorbeeld gewoon voor de lol voor de godin Kali. Daar hoef je geen goed functionerende maatschappij van te verwachten.
Mohammed vermoordde geen Thugees, hij vermoorde de Joodse stammen wiens woonplaats (Yathrib) hij had geannexeerd.
pi_148777411
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 15:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Kom op zeg. Als je geilt op een negenjarige, ben je ziek in je hoofd. Als je überhaupt een erectie kunt krijgen terwijl zo'n kind onder je ligt in te scheuren, ben je ziek in je hoofd.
Ik zeg niet dat ik 't goedkeur, verre van, ik ga niet zover mee in je fantasie over details. Ik plaats 't in een context en als je er echt op inzoomt zul je mogelijk ook wel donkere kanten vinden van helden uit de vorige eeuwen. Wil dat zeggen dat alle andere bijdrages die ze geleverd hebben daarmee afgeschreven kunnen worden?

quote:
Mohammed vermoordde geen Thugees, hij vermoorde de Joodse stammen wiens woonplaats (Yathrib) hij had geannexeerd.
Hij was met name in oorlog met stammen die niet naar God de Vader als enkele God wilden. Voor hem waren er nogal wat praktijken als het levend begraven van dochters. Daar heeft hij een eind aan gemaakt. Hij leide een bepaalde pre-historische stammencultuur naar beschaving en wat IS en boko harem nu doen is het vernielen van beschaving voor stammencultuur.

http://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_pre-Islamic_Arabia
  zaterdag 17 januari 2015 @ 16:14:29 #18
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148777671
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 16:03 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat ik 't goedkeur, verre van, ik ga niet zover mee in je fantasie over details. Ik plaats 't in een context en als je er echt op inzoomt zul je mogelijk ook wel donkere kanten vinden van helden uit de vorige eeuwen. Wil dat zeggen dat alle andere bijdrages die ze geleverd hebben daarmee afgeschreven kunnen worden?
Wel als die bijdrage morele hoeder of perfecte mens is. Je kunt niet zeggen dat Einstein's relativiteitstheorie onjuist was omdat hij z'n vrouw bedroog. Maar iemand die andere mensen wil vertellen wat moreel gedrag is terwijl hij zelf kinderen verkracht, is bij voorbaat ongeloofwaardig.

Iedereen die vindt dat een pedo als Mohammed het voorbeeld van de perfecte mens is - of zelfs ook maar van een geestelijk gezonde mens -, is ofwel gestoord, ofwel achterlijk, ofwel beide.
quote:
[..]

Hij was met name in oorlog met stammen die niet naar God de Vader als enkele God wilden. Voor hem waren er nogal wat praktijken als het levend begraven van dochters. Daar heeft hij een eind aan gemaakt. Hij leide een bepaalde pre-historische stammencultuur naar beschaving en wat IS en boko harem nu doen is het vernielen van beschaving voor stammencultuur.
De stammen in Yathrib waren Joods. Monotheīsten dus. Daarnaast is zelfs het beëindigen van achterlijke gewoonten geen reden om genocide te plegen. Dat is iets waar moslims begrip voor zouden moeten kunnen opbrengen, dunkt me...
pi_148778058
quote:

[..]

a. kinderen waren in die tijd sneller volwassen, dus ook hun seksualiteit. Men werd niet zo oud, je weet toch?
b. Waar jij op doelt is helemaal niet historisch waar gebeurd maar pas twee eeuwen later opgesteld. Hoe betrouwbaar is het dan nog? Mohammed is een mythe, helaas voor antimoslims en voor moslims. Don't shoot the messengers IS :'(
c. Als je het toch serieus neemt moet je de rest van de geschriften over mohammed ook serieus nemen. Blijkbaar heeft juist dit meisje een boek geschreven, tenminste er is een boek op haar naam. En daarin blijkt ze Mohammed een lieve man te vinden, die haar niet verkracht heeft.

quote:
Pas vele eeuwen daarna beschreven, helaas dus.

Ga iemand anders bashen, Gandhi of zo, die heeft tenminste echt bestaan.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_148778175
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 16:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Wel als die bijdrage morele hoeder of perfecte mens is.
Als we de negatieve details van de tijdsgeest buiten beschouwing laten deed hij het best goed en was vooral een positieve impact het keerpunt van pre-islamitsiche tijden naar islam binnen de kaders waarin hij opereerde. Je kunt 'm best als een idioot neer willen zetten zoals hij al in 99% van de gevallen in topics hier wordt neergezet. Ik zie het negatieve alleen niet zo gereflecteerd aan de maatschappij die hij creëerde, dat staat haaks op het pre-islamitsiche extremisme van de laatste paar decennia, dat eerder een soort post-islam gedachte aanstuurt. De tien geboden vergeten en toestemming voor alles krijgen van moderne zelfbenoemde leiders. Het is niet voor niets dat veel Moslims zeggen dat het geen Islam is.

quote:
Je kunt niet zeggen dat Einstein's relativiteitstheorie onjuist was omdat hij z'n vrouw bedroog. Maar iemand die andere mensen wil vertellen wat moreel gedrag is terwijl hij zelf kinderen verkracht, is bij voorbaat ongeloofwaardig.
Dus als Einstein een relatie zou hebben gehad met een minderjarige dan zou de theorie niet meer kloppen.
pi_148778393
quote:
Toen wel, nu niet.
quote:
Kom op zeg. Als je geilt op een negenjarige, ben je ziek in je hoofd.
Toen niet, nu wel.
quote:
Zo is de mythe.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 16:47:56 #22
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148778428
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 16:38 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Als we de negatieve details van de tijdsgeest buiten beschouwing laten deed hij het best goed en was vooral een positieve impact het keerpunt van pre-islamitsiche tijden naar islam binnen de kaders waarin hij opereerde. Je kunt 'm best als een idioot neer willen zetten zoals hij al in 99% van de gevallen in topics hier wordt neergezet. Ik zie het negatieve alleen niet zo gereflecteerd aan de maatschappij die hij creëerde, dat staat haaks op het pre-islamitsiche extremisme van de laatste paar decennia, dat eerder een soort post-islam gedachte aanstuurt. De tien geboden vergeten en toestemming voor alles krijgen van moderne zelfbenoemde leiders.
Als we de negatieve details van de tijdsgeest van 40-45 buiten beschouwing laten, deed Hitler het ook best goed. Laten we die details dus maar niet vergeten.

Overigens, als Mohammed de perfecte mens is en gezonden door God om moraliteit te brengen, dan is het wel raar dat hij zich nog bezondigde aan immorele dingen als pedofilie en genocide - zelfs binnen de tijdsgeest. De perfecte mens/zendeling van God zou toch beter moeten weten.
quote:
Het is niet voor niets dat veel Moslims zeggen dat het geen Islam is.
Dat is vooral omdat moslims niet willen dat de islam bekritiseerd wordt op basis van die ISIS-mongooltjes. Maar dat doe ik ook niet. Ik bekritiseerd de islam op basis van hun profeet. Die profeet was namelijk alles behalve moreel bezig. Hij neukte een kind en pleegde genocide. Iedereen die zo iemand de perfecte mens vindt, is gestoord, achterlijk of beide.
quote:
[..]

Dus als Einstein een relatie zou hebben gehad met een minderjarige dan zou de theorie niet meer kloppen.
Alleen als die minderjarige sneller dan het licht zou gaan. :D

De relativiteitstheorie heeft geen betrekking op moraliteit. De moraliteit van Einstein is dus irrelevant voor zijn relativiteitstheorie. De islam heeft directe betrekking op moraliteit. De moraliteit van Mohammed is dus direct relevant voor de moraliteit van de regels die hij opstelde. Aangezien de moraliteit van Mohammed te wensen overliet, zijn ook zijn regels verdacht.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 16:48:32 #23
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148778438
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 16:46 schreef ATON het volgende:

[..]

Toen wel, nu niet.

[..]

Toen niet, nu wel.

[..]

Zo is de mythe.
Ah, ATON komt even pedofilie verdedigen. Stay classy bro.
pi_148778591
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 16:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ah, ATON komt even pedofilie verdedigen. Stay classy bro.
Je bent geschift als je niet eens in hun tijd kunt denken. Toen was het normaal, nu niet meer. Maar goed, ga maar weer de daden van vroeger vergelijken met onze normen en waarden. Als je niet in andermans schoenen kan staan, kun je met discussies beter ook niet meedoen. Empathie is noodzakelijk voor een filosoof.

En het is allemaal mythe, dus waar praten we over?
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  zaterdag 17 januari 2015 @ 16:56:36 #25
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148778664
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 16:54 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Je bent geschift als je niet eens in hun tijd kunt denken. Toen was het normaal, nu niet meer. Maar goed, ga maar weer de daden van vroeger vergelijken met onze normen en waarden. Als je niet in andermans schoenen kan staan, kun je met discussies beter ook niet meedoen. Empathie is noodzakelijk voor een filosoof.

En het is allemaal mythe, dus waar praten we over?
Je bent geschift als je denkt dat mensen in de 7e eeuw niet doorhadden dat kinderen geen volwaardige sekspartners zijn, zowel geestelijk als lichamelijk. Je bent geschift als je denkt dat seksuele aantrekkingskracht tot kinderen in de 7e eeuw niet ook afwijkend gedrag was. Je bent geschift als je 'toen deed iedereen het' gebruikt als rechtvaardiging voor gedrag dat apert en overduidelijk immoreel is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')