Naast gewone lynchpartijen waren er ook officiële inquisitieprocessen, die jaren konden duren.quote:Op zondag 18 januari 2015 23:29 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik vraag me met 't recente terreur trouwens wel af hoever de kerk zelf daarin ging en of 't niet meer de mensen zelf waren die de drijfveer vormden voor dergelijke pro actieve heksenjachten.
In het unificatieproces naar God inderdaad. Ik weet niet met welk gevoel dat ging maar ik neem aan dat het allemaal in goed overleg is gebeurd en dat hij niet zomaar doelloos alles aan stukken sloeg want als men de eeuwen van progressie na de invoering van het singularisme daar neemt trok hij de Arabische wereld toch vermoedelijk uit een vrij donkere tijd met de boodschap buiten de koran om kennis te vergaren en te ontwikkelen.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 22:06 schreef SchoolboyQ het volgende:
Hoe zat het met de Kaaba? Las dat er daar 360 beeldjes waren van verschillende goden en dat Mohammed en zijn kompanen die vernietigd hadden.
Ook las ik iets met een shivling?
iemand enig idee?
Dat lijkt me niet een geldig argument. De moslimwereld is niet geconcentreerd op Australië met een groot hek eromheen, afgesloten van de rest van de wereld. Met andere woorden, ze hoeven niet telkens zelf het wiel uit te vinden. Ze kunnen i-Phones, Range Rovers en Olieboor apperatuur prima in hun maatschappij opnemen. Ze zijn lid van de Verenigde Naties en talloze andere moderne clubsquote:Op zondag 18 januari 2015 23:09 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
De islam ontstond zeshonderd jaar na het christendom. Zeshonderd jaar geleden zetten christenen hun tegenstanders ook op de brandstapel. Over vierhonderd jaar is het allemaal over.
Als je revoluties forceert kan 't onkruid later sterker terugkomen. Zullen ze toch echt van binnenuit moeten aanpakken.quote:Op woensdag 21 januari 2015 02:27 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet een geldig argument. De moslimwereld is niet geconcentreerd op Australië met een groot hek eromheen, afgesloten van de rest van de wereld. Met andere woorden, ze hoeven niet telkens zelf het wiel uit te vinden. Ze kunnen i-Phones, Range Rovers en Olieboor apperatuur prima in hun maatschappij opnemen. Ze zijn lid van de Verenigde Naties en talloze andere moderne clubs
Dan is het niet te veel gevraagd dat ze ook zaken als moderne basis normen en waarden (mensenrechten) overnemen. niet in 2415, maar gewoon NU in 2015.
Hun ontstaan is even oud als het christendom.quote:Op zondag 18 januari 2015 23:09 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
De islam ontstond zeshonderd jaar na het christendom.
Je hebt gelijk, maar toch lopen ze zeshonderd jaar achter.quote:Op woensdag 21 januari 2015 06:44 schreef ATON het volgende:
[..]
Hun ontstaan is even oud als het christendom.
http://cobra.be/cm/cobra/(...)e-recensie/1.1256450
Waarom denk je dat ?quote:Op woensdag 21 januari 2015 07:11 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Je hebt gelijk, maar toch lopen ze zeshonderd jaar achter.
We kunnen het "universele" mensenrechten noemen maar het feit is dat die helemaal niet zo universeel zijn. Ze komen vooral uit de Westerse cultuur die liberale waarden omarmt en enige vorm van secularisme wat een gevolg is van het verlichtingsdenken. Wat mij betreft zeker goed om te omarmen in de 21e eeuw maar universeel zou ik ze niet noemen. Islamitische landen hebben weer hun eigen mensenrechten. Zodoende ook de clash tussen normen en waarden zoals vrijheid van meningsuiting of "het recht op blasfemische uitspraken" in het Westen enerzijds, en het verbod in vrijwel alle Moslimlanden op blasfemie anderzijds. Of de verontwaardiging in het Westen als er ergens een lijfstraf wordt toegepast terwijl in andere delen van de wereld mensen daar minder tot geen problemen mee hebben. Het staat immers in het boek.quote:Op woensdag 21 januari 2015 02:27 schreef vaarsuvius het volgende:
Dan is het niet te veel gevraagd dat ze ook zaken als moderne basis normen en waarden (mensenrechten) overnemen. niet in 2415, maar gewoon NU in 2015.
Het zou al een goed signaal zijn als Amerika zn doodstraf zou opgeven en martelpraktijken zou stoppen. Pas dan kun je de wereld uitdagen te volgen. Andersom zou Saudi Arabie 't zelfde kunnen doen. Zou mooi zijn.quote:Op woensdag 21 januari 2015 11:35 schreef Aloulu het volgende:
[..]
We kunnen het "universele" mensenrechten noemen maar het feit is dat die helemaal niet zo universeel zijn. Ze komen vooral uit de Westerse cultuur die liberale waarden omarmt en enige vorm van secularisme wat een gevolg is van het verlichtingsdenken. Wat mij betreft zeker goed om te omarmen in de 21e eeuw maar universeel zou ik ze niet noemen. Islamitische landen hebben weer hun eigen mensenrechten. Zodoende ook de clash tussen normen en waarden zoals vrijheid van meningsuiting of "het recht op blasfemische uitspraken" in het Westen enerzijds, en het verbod in vrijwel alle Moslimlanden op blasfemie anderzijds. Of de verontwaardiging in het Westen als er ergens een lijfstraf wordt toegepast terwijl in andere delen van de wereld mensen daar minder tot geen problemen mee hebben. Het staat immers in het boek.
Ze zijn universeel omdat ze in alle situaties zo veel mogelijk geluk opleveren voor zo veel mogelijk mensen. Die islamitische 'mensenrechten' brengen alleen geluk op voor fundamentalistische moslims.quote:Op woensdag 21 januari 2015 11:35 schreef Aloulu het volgende:
[..]
We kunnen het "universele" mensenrechten noemen maar het feit is dat die helemaal niet zo universeel zijn. Ze komen vooral uit de Westerse cultuur die liberale waarden omarmt en enige vorm van secularisme wat een gevolg is van het verlichtingsdenken. Wat mij betreft zeker goed om te omarmen in de 21e eeuw maar universeel zou ik ze niet noemen. Islamitische landen hebben weer hun eigen mensenrechten. Zodoende ook de clash tussen normen en waarden zoals vrijheid van meningsuiting of "het recht op blasfemische uitspraken" in het Westen enerzijds, en het verbod in vrijwel alle Moslimlanden op blasfemie anderzijds. Of de verontwaardiging in het Westen als er ergens een lijfstraf wordt toegepast terwijl in andere delen van de wereld mensen daar minder tot geen problemen mee hebben. Het staat immers in het boek.
Dat zou mooi zijn ja.quote:Op woensdag 21 januari 2015 12:22 schreef Beathoven het volgende:
Het zou al een goed signaal zijn als Amerika zn doodstraf zou opgeven en martelpraktijken zou stoppen.
Dat gaat niet snel gebeuren aangezien er een religieuze motivatie achter zit. Niet vanuit het koningshuis zelf, wel vanuit de staatsideologie en hele religieuze establishment. Lijfstraffen afschaffen is dus een deel van God's woord en expliciete geboden niet toepassen voor hen.quote:Andersom zou Saudi Arabie 't zelfde kunnen doen. Zou mooi zijn.
Weleens nagedacht dat er mensen zijn die vanuit hun denkwijze helemaal niet akkoord gaan met het "fundamentele gelijkheidsprincipe" dat in álle situaties álle mensen recht op geluk hebben? Wat een nogal liberaal uitgangspunt is.quote:Op woensdag 21 januari 2015 12:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ze zijn universeel omdat ze in alle situaties zo veel mogelijk geluk opleveren voor zo veel mogelijk mensen.
Lekker makkelijk praten als jouw geluk niet wordt afgepakt, maar dat van een ander.quote:Op woensdag 21 januari 2015 13:51 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Dat zou mooi zijn ja.
[..]
Dat gaat niet snel gebeuren aangezien er een religieuze motivatie achter zit. Niet vanuit het koningshuis zelf, wel vanuit de staatsideologie en hele religieuze establishment. Lijfstraffen afschaffen is dus een deel van God's woord en expliciete geboden niet toepassen voor hen.
[..]
Weleens nagedacht dat er mensen zijn die vanuit hun denkwijze helemaal niet akkoord gaan met het "fundamentele gelijkheidsprincipe" dat in álle situaties álle mensen recht op geluk hebben? Wat een nogal liberaal uitgangspunt is.
Voor andere mensen gaat het geluk van de Schepper boven dat van de geschapene. En aangezien de schepper zegt dat iemand die buiten zijn huwelijk seks heeft indien bewezen gestraft moet worden middels lijfstraffen is het met dat geluk dus snel gedaan.
Ik prefereer ook liever de mensenrechten uit de 21e eeuw hoor. Maar om ze universeel te verklaren is wel heel naief. Andere mensen met een volledig andere cultuur en religie kijken er heel anders tegenaan. Het woordje "universeel" eraan plakken doet daar niets aan af.
De moderne tijd heeft al veel achter zich gelaten. Maar men zal toch zelf moeten kiezen tussen a en b. Een beetje context over andere tijden erbij trouwensquote:Op woensdag 21 januari 2015 13:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Lekker makkelijk praten als jouw geluk niet wordt afgepakt, maar dat van een ander.
Omdat de doodstraf op afvalligheid staat.quote:
quote:Op zaterdag 17 januari 2015 11:54 schreef Geralt het volgende:
Ach een paar honderd jaar geleden gebruikte "wij" ook de bijbel om dood en verderf te zaaien.
Je mening lijkt een beetje op moreel relativisme, klopt dat?quote:Op woensdag 21 januari 2015 13:51 schreef Aloulu het volgende:
Ik prefereer ook liever de mensenrechten uit de 21e eeuw hoor. Maar om ze universeel te verklaren is wel heel naief. Andere mensen met een volledig andere cultuur en religie kijken er heel anders tegenaan. Het woordje "universeel" eraan plakken doet daar niets aan af.
Niet direct. Ik geef alleen aan dat objectief gezien in deze wereld en totaal verschillende en onverenigbare norman en waarden bestaan onder verschillende groepen mensen. Beide kanten zien hun eigen waarden veelal als wenselijker en/of superieur aan die van de ander.quote:Op donderdag 22 januari 2015 10:49 schreef Terra-jin het volgende:
Je mening lijkt een beetje op moreel relativisme, klopt dat?
Dit geloof je echt?quote:Persoonlijk heb ik er redelijk vertrouwen in dat er zoiets bestaat als objectieve morele waarden.
Een cultuur is volgens ons fout. Of heeft zeer foute aspecten. Zo moet je het stellen. Dat is niet "objectief", totaal niet. Objectieve moraal bestaat niet. Als je dus twee onverenigbare visies hebt in bijv het geval van vrouwenbesnijdenis trekt een van de twee aan het langste eind. En dat is de cultuur of groep die zijn wil aan de ander kan opleggen. In die zin zijn de "universele" mensenrechten eerder een ideaal om ze overal op de wereld in alle samenlevingen en culturen als heersende waarden te laten krijgen. Maar dat lukt nog niet echt. Wellicht over 200 jaar dat "hun" moraal zo is aangepast/ontwikkelt dat grote delen van de mensen daar die mensenrechten ook onderschrijven. In dat geval zouden zwart-Afrikaanse landen waar men al duizenden jaren vrouwen besnijdt het ritueel van vrouwenbesnijdenis in een verre toekomst door hun veranderende moraal ook (ooit) als onwenselijk en fout gaan zien.quote:Een gevolg is ook dat een cultuur op bepaalde aspecten gewoon fout kan zijn. Dat klinkt natuurlijk eng en guurrechts, maar ik ken niemand die bv. vrouwenbesnijdenis relatief kan zien. Het is gewoon, objectief, slecht.
Jep. Een bepaalde daad is absoluut goed of slecht, ongeacht wat de dader vindt. Extreme voorbeelden werken altijd goed, omdat er geen uitzonderingssituaties voor te verzinnen zijn. Wat dacht je daarom van het langzaam doodmartelen van een baby (lekker fucking sick meteen). Stel dat dit in een bepaalde cultuur de norm is. Ze hebben dan blijkbaar een ander wereldbeeld en levensfilosofie, maar is dit een reden om te zeggen dat we die daad niet als slecht kunnen bestempelen?quote:
Zo gaat het verhaaltje, maar is niet zo. Deze veldtochten mag je op naam schrijven van kalief Abd-Al-Malik. Mohammed heeft trouwens nooit bestaan en is een latere ' constructie '. In de Arabische Koran staat er ' Moehammadoe-n'abdoe-llahi was rasoeloehoe ', en als we dat grammaticaal bekijken is ' moehammadoe-n ' een bijvoeglijk naamwoord en betekend ' geprezen , uitverkoren '. Het komt hier dan op neer dat dit ' Prijzenswaardig is de knecht van God en zijn gezant '. ' Abdoe-llahi ' wil ' dienaar van God ' zeggen. Deze uitdrukking komt ook voor in het O.T. en in vroeg-christelijke literatuur is dit de aanduiding van Jezus. Zelfs in de Koran lijkt ' abdoe-llahi ' de exclusieve aanduiding voor Jezus ( soera 72 vers 18 en soera 4 vers 172 ). ' Knecht van God ' is een vroeg-christelijk en joods begrip dat reeds in het O.T. voorkomt. Mohammed komt dus duidelijk van het bijvoeglijk naamwoord ' zeer prijzenswaardig ' ( moehammadoe-n ).quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:45 schreef NanaVonB het volgende:
Ja, ja...Mohammed was een lieverdje? Het was een oorlogscrimineel. http://www.elsevier.nl/Al(...)and-ELSEVIER334547W/
mohammed was een intolerante bastard. dus ik twijfel.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 11:26 schreef Beathoven het volgende:
- ""Recite: In the name of thy Lord who created man from a clot. Recite: And thy Lord is the Most Generous Who taught by the pen, taught man that which he knew not." (Quran, 96:1-5)
- "Kindness is a mark of faith, and whoever hath not kindness hath not faith."
- "The best among you are those who are best to their wives."
- "Even as the fingers of the two hands are equal, so are human beings equal to one another. No one has any right, nor any preference to claim over another. You are brothers."
[ afbeelding ]
In andere woorden, aan de kant van alles dat niet tegen extremisme aanschurkt. Als men de cartooneske versies en de stereotype papegaai uitspraken aan de kant schuift en de historische Mohammed er voor in de plaats zet ontstaat een heel ander beeld en dat is eentje waar hij aan de kant van het gezonde verstand zou staan ipv aan de kant van IS, Boko Harem en Al-Qaida.
Zelfs de literaire hoofdpersoon Mohammed voorzag in zijn levensonderhoud door het overvallen van karavanen. Hij was dus meer een type Godfather, die alleen rechtvaardig is voor zijn eigen clan.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 09:41 schreef ATON het volgende:
[..]
Zo gaat het verhaaltje, maar is niet zo. Deze veldtochten mag je op naam schrijven van kalief Abd-Al-Malik. Mohammed heeft trouwens nooit bestaan en is een latere ' constructie '. In de Arabische Koran staat er ' Moehammadoe-n'abdoe-llahi was rasoeloehoe ', en als we dat grammaticaal bekijken is ' moehammadoe-n ' een bijvoeglijk naamwoord en betekend ' geprezen , uitverkoren '. Het komt hier dan op neer dat dit ' Prijzenswaardig is de knecht van God en zijn gezant '. ' Abdoe-llahi ' wil ' dienaar van God ' zeggen. Deze uitdrukking komt ook voor in het O.T. en in vroeg-christelijke literatuur is dit de aanduiding van Jezus. Zelfs in de Koran lijkt ' abdoe-llahi ' de exclusieve aanduiding voor Jezus ( soera 72 vers 18 en soera 4 vers 172 ). ' Knecht van God ' is een vroeg-christelijk en joods begrip dat reeds in het O.T. voorkomt. Mohammed komt dus duidelijk van het bijvoeglijk naamwoord ' zeer prijzenswaardig ' ( moehammadoe-n ).
Ga jij maar verder in de verzonnen versie.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 10:46 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Zelfs de literaire hoofdpersoon Mohammed voorzag in zijn levensonderhoud door het overvallen van karavanen. Hij was dus meer een type Godfather, die alleen rechtvaardig is voor zijn eigen clan.
Dood ? Heeft nooit bestaan. Wat nu ?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 11:15 schreef SuperFood het volgende:
de profeet mohammed is al heel lang dood trouwens. maakt dat zijn mening niet minder relevant.
De Profeet Mohammed heeft niet bestaan volgens jou. Maar jezus wel?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 11:32 schreef ATON het volgende:
[..]
Dood ? Heeft nooit bestaan. Wat nu ?
Jazeker, maar niet de Jezus uit het N.T. want dat is de mythische versie.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:07 schreef Szikha het volgende:
[..]
De Profeet Mohammed heeft niet bestaan volgens jou. Maar jezus wel?
Wat wil je nou eigenlijk? De literaire persoon bespreken of de geschiedenis, of gewoon gelijk hebben?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 11:04 schreef ATON het volgende:
[..]
Ga jij maar verder in de verzonnen versie.
De ene extremist is de ander natuurlijk niet hè.quote:Op zondag 25 januari 2015 11:31 schreef dustbrain het volgende:
Alsof het die extremisten ook maar een enkele fuck uitmaakt. Ze zuipen en neuken in de ronde. Het gaat niet om het geloof, het gaat om indoctrinatie en terreur.
Bij de zogenaamd religieuze extremisten gaat het ook enkel om terreurzaaien en macht.quote:Op zondag 25 januari 2015 17:07 schreef Baconbus het volgende:
[..]
De ene extremist is de ander natuurlijk niet hè.
Kan ik mij wel in vinden idd, heeft weinig met geloof te maken. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor de VS, dat heeft dan weer weinig met vrijheid te maken.quote:Op zondag 25 januari 2015 17:13 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Bij de zogenaamd religieuze extremisten gaat het ook enkel om terreurzaaien en macht.
Wat heeft weinig met vrijheid te maken in de VS? Iets specifieker mag best.quote:Op zondag 25 januari 2015 17:14 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Kan ik mij wel in vinden idd, heeft weinig met geloof te maken. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor de VS, dat heeft dan weer weinig met vrijheid te maken.
Dat de oorlogen en acties van de VS weinig te maken hebben met het verspreiden van vrijheid, of democratie.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:16 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wat heeft weinig met vrijheid te maken in de VS? Iets specifieker mag best.
Maar is dat gewoon een gegeven van altijd voor je of was 't een periode van-tot. In 't eerste geval wordt er namelijk nooit kans op verbetering gegeven. Ik heb toch wel sterk vermoeden dat republikeinen en democraten een totaal ander beleid voeren.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:17 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Dat de oorlogen en acties van de VS weinig te maken hebben met het verspreiden van vrijheid, of democratie.
Het gaat naar mijn mening allemaal om de beeldvorming. En die reactie over de VS was meer om aan te geven dat wat men uitdraagt niet altijd overeen komt met wat men drijft.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:24 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Maar is dat gewoon een gegeven van altijd of was 't een periode van-tot. Ik heb toch wel sterk vermoeden dat republikeinen en democraten een totaal ander beleid voeren.
Even een greep. Iemand als Bush was nu niet bepaald die goede dingen zei. Zijn uitspraken en die van Cheney reflecteerden ook hun handelen.
Uit die uitspraken die al tegen journalisten uit eigen land waren gericht kreeg ik nooit de indruk dat die bepaalde regering vrijheid en democratie bracht.
De VS is geen persoon.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:25 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Het gaat naar mijn mening allemaal om de beeldvorming. En die reactie over de VS was meer om aan te geven dat wat men uitdraagt niet altijd overeen komt met wat men drijft.
Daarom mag t wel wat specifieker. Wat Obama uitdraagt kun je bekritiseren maar wel met iets uit t heden. Als hij 't over goede beveiliging heeft en iemand roept 'ja maar kennedy' dan is dat al even relevant als Bush erbij halen. Er bestaat een code dat men als president niet een voorganger afzeikt zoals in bananenrepublieken wel met modder wordt gegooid. Maar door bepaalde dingen anders te doen en incompetent handelen van eerdere regeringen te stoppen of de laatste resten af te bouwen, geeft men een signaal.quote:
Waarmee (uit het heden) zou je Obama kunnen bekritiseren?quote:Op zondag 25 januari 2015 18:34 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Daarom mag t wel wat specifieker. Wat Obama uitdraagt kun je bekritiseren maar wel met iets uit t heden. Als hij 't over goede beveiliging heeft en iemand roept 'ja maar kennedy' dan is dat al even relevant als Bush erbij halen. Er bestaat een code dat men als president niet een voorganger afzeikt zoals in bananenrepublieken wel met modder wordt gegooid. Maar door bepaalde dingen anders te doen en incompetent handelen van eerdere regeringen te stoppen of de laatste resten af te bouwen, geeft men een signaal.
Mij gaat het om de geschiedenis en niet om de verzinsels. Dan zijn we het eens of niet ?quote:Op zondag 25 januari 2015 17:05 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Wat wil je nou eigenlijk? De literaire persoon bespreken of de geschiedenis, of gewoon gelijk hebben?
De constuctie Mohammed was ook een klassieke warlord, lees de Koran maar. Door hem 'Prijzenswaardig is de knecht van God en zijn gezant' te definiëren maakt dat de beschreven daden van de literaire constructie Mohammed nog niet "prijzenswaardig", Hij deed alleen was goed was voor zijn eigen clan.
Aton probeert al heel lang krampachtig 'Mohammed' te zien als een mythisch figuur in de categorie Jezus, Abraham, David etc, over wiens bestaan twijfelachtig is tot het niveau van nooit bestaan, in de zin dat "eigenlijk wordt er met "Mohammed" iets / iemand anders bedoeld." Wat je mening van Mohammed ook mag zijn, beste voorbeeld voor de mensheid of een traditioneel krijgsheer, over zijn bestaan, leven en daden is veel meer bekend dan de reeds hiervoor genoemde namen en diegene diens bestaan het best onderbouwd kan worden.quote:Op zondag 25 januari 2015 17:05 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Wat wil je nou eigenlijk? De literaire persoon bespreken of de geschiedenis, of gewoon gelijk hebben?
De constuctie Mohammed was ook een klassieke warlord, lees de Koran maar. Door hem 'Prijzenswaardig is de knecht van God en zijn gezant' te definiëren maakt dat de beschreven daden van de literaire constructie Mohammed nog niet "prijzenswaardig", Hij deed alleen was goed was voor zijn eigen clan.
Mij ook, maar Het probleem is dat de verzinsels een dominant onderdeel zijn van de religie.quote:Op zondag 25 januari 2015 20:10 schreef ATON het volgende:
[..]
Mij gaat het om de geschiedenis en niet om de verzinsels. Dan zijn we het eens of niet ?
Je hoeft niet voor Aton te antwoorden hoor.quote:Op maandag 26 januari 2015 14:49 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Aton probeert al heel lang krampachtig 'Mohammed' te zien als een mythisch figuur in de categorie Jezus, Abraham, David etc, over wiens bestaan twijfelachtig is tot het niveau van nooit bestaan, in de zin dat "eigenlijk wordt er met "Mohammed" iets / iemand anders bedoeld." Wat je mening van Mohammed ook mag zijn, beste voorbeeld voor de mensheid of een traditioneel krijgsheer, over zijn bestaan, leven en daden is veel meer bekend dan de reeds hiervoor genoemde namen en diegene diens bestaan het best onderbouwd kan worden.
ik participeer.quote:Op maandag 26 januari 2015 17:28 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Je hoeft niet voor Aton te antwoorden hoor.
Goed voorbeeld. Maar die daad is volgens jouw moraliteit slecht ja. Volgens dat van die anderen niet. In de Romeinse tijd circa 600 voor Christus was de gewoonte in een van de eerste uitgeschreven wetten opgenomen dat de pater des familia (vader) ook de zeggenschap had over het in leven blijven van de pasgeboren baby tot tien dagen na zijn geboorte. Indien hij vanwege redenen het wijzer achtte om de baby om te brengen had hij dat recht en dumpte men het in de bergen. Doodnormaal in die tijd en cultuur als gewoonte. Zodoende de relativiteit van goed en kwaad. Hoewel ik dus geen cultuur relativist bent. Je hoeft niet alles toe te staan. Maar dan gaat het erom wie zijn moraal aan de ander kan opleggen. De monotheistische godsdiensten hebben dat bijv succesvol gedaan. Genoeg voorbeelden van die vandaag de dag als positief beschouwen, zoals het verbieden en uitbannen van het levend begraven van pasgeboren dochtertjes. Maar ook zaken die we als negatief beschouwen, zoals het criminaliseren van homoseksualiteit en laten we ook maar zeggen klopjacht op homoseksuelen ondanks dat het in de voor-abrahmistische godsdiensttijdperk geen probleem was. Denk aan Romeinse tijd voor-Chrsitelijke periode of oude Grieken. In alle eerlijk; homoseksuelen waarvan we nu weten dat het aangeboren is worden al 2000 jaar (Christendom) en 1400 jaar (Islam) gecriminaliseerd door beide religies. Het resultaat is dat ze ondanks hun aangeboren seksuele voorkeur behalve in West-Europa in vele andere landen gewoon erg low profile moeten leven en bijv kampen met wetgeving die hen sterk benadeelt.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 22:04 schreef Terra-jin het volgende:
Jep. Een bepaalde daad is absoluut goed of slecht, ongeacht wat de dader vindt. Extreme voorbeelden werken altijd goed, omdat er geen uitzonderingssituaties voor te verzinnen zijn. Wat dacht je daarom van het langzaam doodmartelen van een baby (lekker fucking sick meteen). Stel dat dit in een bepaalde cultuur de norm is. Ze hebben dan blijkbaar een ander wereldbeeld en levensfilosofie, maar is dit een reden om te zeggen dat we die daad niet als slecht kunnen bestempelen?
Naar de normen en waarden van bepaalde roma gemeenschappen is er helemaal niets mis met het rollen van zakken van mensen buiten de gemeenschap. Alleen het feit dat papa het kleine zoontje dit van jongs af aan leert als middel om geld te verdienen laat al een onverenigbaar verschil van moraliteit zien. Dat geldt voor wel meer zaken wat de romas betreft in vergelijking tot de maatschappijen waar ze in leven. Het grappige is dat je dan ook allerlei instanties erbij kan halen maar dat bijna niet opgelost krijgt omdat er weinig aanknopingspunten zijn. Als de ouders nou nog zouden erkennen en mee willen werken dat hun jonge kindjes niet zakkenrollen heb je een aanknopingspunt. Een erkenning en duidelijke moraal: "het is fout". Maar als de ouders hun kinderen van jongs af aan juist meenemen om dat te doen en dat met tientallen gezinnen heb je een gigantisch probleem.quote:Laten we nu een wat complexer, minder extreem voorbeeld nemen: zakkenrollen. Is verkeerd, zal men zeggen. In de meeste gevallen lijkt dit te kloppen, maar er zijn gemakkelijk uitzonderingssituaties te verzinnen... de dader had geen andere keuze om z'n jonge gezin te voeden, het slachtoffer had eerder de dader gerold... het punt hier is dat deze daad te algemeen is om echt te zeggen dat het sowieso absoluut slecht is.
Alle normen zijn relatief.quote:Je zou hier dus zeggen dat deze norm cultureel relatief is.
Ja en nee. Voor mij met mijn morele waarden zijn zeker niet alle daden goed te praten. Maar in deze wereld en zeker de historie van de wereld, volkeren en maatschappijen sta ik niet centraal. En bij anderen kom je genoeg tegen dat ze een moraal erop nahouden die volslagen onverenigbaar is met wat ik als moreel goed zie. Alleen dat laat zien dat moraal subjectief is. Nu heb ik al gezegd dat moraal zeer zeker ontwikkelt. En als je het over een grotere historische periode bekijkt en waar we nu zijn denk ik (maar durf ik niet met zekerheid te stellen) dat we nu op deze wereldbol dichter bij elkaar liggen dan pakweg 2000 jaar geleden. Maar nog steeds botst het constant. En dan gaat het erom wie de ander welke moraal kan opleggen of excessen (in de ogen van de een) bij de ander kan afdwingen op een halt aan toe te roepen. De "universele" verklaring van mensenrechten is een streven die rechten overal in elke uithoek van de wereld als geaccepteerde norm te krijgen zodat het individu van basisrechten uit kan gaan en beschermt is tegen de tirannie van de staat. Maar het hele concept komt weldegelijk uit de Westerse cultuur. Er zijn gebieden waar mensen compleet anders denken en in de basis niet van een individu uitgaan bijv maar een collectief.quote:Nu weer aan jou: kan je je een situatie voorstellen waarin een extreme daad (het eerste voorbeeld) goed te praten is? Zo ja, dan ben ik benieuwd hoe je dat doet & zo nee, dan vel je een objectief, moreel oordeel over de (wan)daad.
quote:Op dinsdag 27 januari 2015 00:33 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Goed voorbeeld. Maar die daad is volgens jouw moraliteit slecht ja. Volgens dat van die anderen niet. In de Romeinse tijd circa 600 voor Christus was de gewoonte in een van de eerste uitgeschreven wetten opgenomen dat de pater des familia (vader) ook de zeggenschap had over het in leven blijven van de pasgeboren baby tot tien dagen na zijn geboorte. Indien hij vanwege redenen het wijzer achtte om de baby om te brengen had hij dat recht en dumpte men het in de bergen. Doodnormaal in die tijd en cultuur als gewoonte. Zodoende de relativiteit van goed en kwaad. Hoewel ik dus geen cultuur relativist bent. Je hoeft niet alles toe te staan. Maar dan gaat het erom wie zijn moraal aan de ander kan opleggen. De monotheistische godsdiensten hebben dat bijv succesvol gedaan. Genoeg voorbeelden van die vandaag de dag als positief beschouwen, zoals het verbieden en uitbannen van het levend begraven van pasgeboren dochtertjes. Maar ook zaken die we als negatief beschouwen, zoals het criminaliseren van homoseksualiteit en laten we ook maar zeggen klopjacht op homoseksuelen ondanks dat het in de voor-abrahmistische godsdiensttijdperk geen probleem was. Denk aan Romeinse tijd voor-Chrsitelijke periode of oude Grieken. In alle eerlijk; homoseksuelen waarvan we nu weten dat het aangeboren is worden al 2000 jaar (Christendom) en 1400 jaar (Islam) gecriminaliseerd door beide religies. Het resultaat is dat ze ondanks hun aangeboren seksuele voorkeur behalve in West-Europa in vele andere landen gewoon erg low profile moeten leven en bijv kampen met wetgeving die hen sterk benadeelt.
[..]
Naar de normen en waarden van bepaalde roma gemeenschappen is er helemaal niets mis met het rollen van zakken van mensen buiten de gemeenschap. Alleen het feit dat papa het kleine zoontje dit van jongs af aan leert als middel om geld te verdienen laat al een onverenigbaar verschil van moraliteit zien. Dat geldt voor wel meer zaken wat de romas betreft in vergelijking tot de maatschappijen waar ze in leven. Het grappige is dat je dan ook allerlei instanties erbij kan halen maar dat bijna niet opgelost krijgt omdat er weinig aanknopingspunten zijn. Als de ouders nou nog zouden erkennen en mee willen werken dat hun jonge kindjes niet zakkenrollen heb je een aanknopingspunt. Een erkenning en duidelijke moraal: "het is fout". Maar als de ouders hun kinderen van jongs af aan juist meenemen om dat te doen en dat met tientallen gezinnen heb je een gigantisch probleem.
[..]
Alle normen zijn relatief.
[..]
Ja en nee. Voor mij met mijn morele waarden zijn zeker niet alle daden goed te praten. Maar in deze wereld en zeker de historie van de wereld, volkeren en maatschappijen sta ik niet centraal. En bij anderen kom je genoeg tegen dat ze een moraal erop nahouden die volslagen onverenigbaar is met wat ik als moreel goed zie. Alleen dat laat zien dat moraal subjectief is. Nu heb ik al gezegd dat moraal zeer zeker ontwikkelt. En als je het over een grotere historische periode bekijkt en waar we nu zijn denk ik (maar durf ik niet met zekerheid te stellen) dat we nu op deze wereldbol dichter bij elkaar liggen dan pakweg 2000 jaar geleden. Maar nog steeds botst het constant. En dan gaat het erom wie de ander welke moraal kan opleggen of excessen (in de ogen van de een) bij de ander kan afdwingen op een halt aan toe te roepen. De "universele" verklaring van mensenrechten is een streven die rechten overal in elke uithoek van de wereld als geaccepteerde norm te krijgen zodat het individu van basisrechten uit kan gaan en beschermt is tegen de tirannie van de staat. Maar het hele concept komt weldegelijk uit de Westerse cultuur. Er zijn gebieden waar mensen compleet anders denken en in de basis niet van een individu uitgaan bijv maar een collectief.
Laat de gemiddelde moslim 't maar niet horen! Ze worden al boos van een tekening, laat staan van iemand die zegt dat 'ie nooit bestaan heeft.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 11:32 schreef ATON het volgende:
[..]
Dood ? Heeft nooit bestaan. Wat nu ?
http://de.wikipedia.org/wiki/Good_Bye_Mohammedquote:Op dinsdag 27 januari 2015 10:20 schreef Toga het volgende:
[..]
Laat de gemiddelde moslim 't maar niet horen! Ze worden al boos van een tekening, laat staan van iemand die zegt dat 'ie nooit bestaan heeft.
Ik snap je punt. Maatschappijen kunnen uiteenlopende opvattingen en gedragsvormen als 'goed' of 'slecht' bestempelen.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 00:33 schreef Aloulu het volgende:
Zodoende de relativiteit van goed en kwaad. Hoewel ik dus geen cultuur relativist bent. Je hoeft niet alles toe te staan. Maar dan gaat het erom wie zijn moraal aan de ander kan opleggen.
Het ethisch noncognitivisme zegt dat een claim als "het martelen van onschuldigen is slecht" geen waarheidsclaim is, maar slechts een voorkeur (ik keur martelen niet goed) of uiting (ik word daar niet vrolijk van).quote:Op dinsdag 27 januari 2015 21:58 schreef Terra-jin het volgende:
Even vanuit een ander perspectief. Ik ga morele stellingen vergelijken met logische stellingen. Als ik zeg: "1+1=2" dan maak ik een waarheidsclaim - ik stel dat dit waar is. Als ik zeg: "het martelen van onschuldigen is slecht" dan doe ik ook een waarheidsclaim - ik stel dat dit waar is, niet zomaar dat ik dit vind.
Ok check, dat kan natuurlijk. Wilde niet impliceren dat atheïsme per se gelinkt is aan objectieve moraliteit.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 22:13 schreef Wegenbouwer het volgende:
Er zijn dus ook atheïsten, waaronder ikzelf, die geen objectieve grondslag in moraliteit zoeken.
"zu erst das Fressen dan die Moral" vat het wel goed samen, denk ik.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 22:18 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Ok check, dat kan natuurlijk. Wilde niet impliceren dat atheïsme per se gelinkt is aan objectieve moraliteit.
Wat is eigenlijk het verschil tussen noncognitivisme en relativisme? Want het eerste lijkt te impliceren dat er een objectieve grond kán zijn, maar dat mensen die simpelweg niet kunnen kennen. Klopt dat?
Zoals ik het begrijp sluit relativisme niet uit dat morele beweringen waar of onwaar zijn, alleen zijn die waarheden tijd- en/of cultuurgebonden.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 22:18 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Ok check, dat kan natuurlijk. Wilde niet impliceren dat atheïsme per se gelinkt is aan objectieve moraliteit.
Wat is eigenlijk het verschil tussen noncognitivisme en relativisme? Want het eerste lijkt te impliceren dat er een objectieve grond kán zijn, maar dat mensen die simpelweg niet kunnen kennen. Klopt dat?
Het probleem van 'goed en fout' vertalen naar de wenselijkheid lijkt me dat iedereen verschillende wensen heeft en je daardoor terug moet vallen op een soort 'de meerderheid heeft altijd gelijk' argument.quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:44 schreef Libertarisch het volgende:
Ik vraag me af of de begrippen "goed" en "slecht" wel interessant zijn als zodanig. Ik ben zelf niet geïnteresseerd of iets goed of slecht is, maar slechts of bepaalde handelingen wenselijk zijn.
Je zou kunnen stellen dat bijvoorbeeld martelen onwenselijk is omdat als iedereen het zou doen de wereld een hel zou worden (beetje ala Kant) en omdat het groot leed veroorzaakt bij het slachtoffer (objectief vast te stellen feit).
Feit is echter wel dat sommige mensen genieten van het doden of martelen van andere mensen dus voor sommigen zijn "slechte" handelingen wel wenselijk, echter zou je deze persoonlijke voorkeur niet kunnen doortrekken naar maatschappelijk niveau gezien de instandhouding van de leefbaarheid van de samenleving.
Ik ben geneigd te stellen dat de leefbaarheid van de samenleving een objectief vast te stellen doel is wat ieder individu binnen de samenleving ten goede komt (ook de "slechte" individuen).quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:58 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Het probleem van 'goed en fout' vertalen naar de wenselijkheid lijkt me dat iedereen verschillende wensen heeft en je daardoor terug moet vallen op een soort 'de meerderheid heeft altijd gelijk' argument.
Is het objectief te bepalen dat het in stand houden van een leefbare samenleving wenselijk is, of zijn het gewoon breed gedeelde persoonlijke voorkeuren?
Dat is toch stompzinnig. Je zit subjectiviteit, emotie, uit te sluiten, van daaruit krijg je emotieloze, calculerende mensen. Daar bouw je geen fijne samenleving mee.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 21:58 schreef Terra-jin het volgende:
Waar komt die objectiviteit vandaan? Gelovigen zeggen simpelweg dat datgene wat God geopenbaard heeft, de morele wet dicteert (wet, hier gebruikt als "objectieve wetmatigheid"). Atheïsten, waaronder Sam Harris en ikzelf, zoeken de grond van objectieve moraliteit in datgene wat welzijn maximaliseert.
Grutjes, wat een emotionele reactie.quote:Op donderdag 29 januari 2015 01:42 schreef Syamsu het volgende:
Dat is toch stompzinnig. Je zit subjectiviteit, emotie, uit te sluiten, van daaruit krijg je emotieloze, calculerende mensen. Daar bouw je geen fijne samenleving mee.
Je zal is moeten leren hoe subjectiviteit werkt, want dat snap jij en Harris dus echt niet.
Misschien dat jij iets anders verstaat onder 'objectief' maar ik ga van een betekenis als "in het object zelf", dus onafhankelijk van menselijk bewustzijn / interpretatie. Als je het het hebt over de wenselijkheid van een handeling, zit em die wenselijkheid niet in de handeling zelf, maar in hoe mensen hier over denken.quote:Op donderdag 29 januari 2015 00:56 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik ben geneigd te stellen dat de leefbaarheid van de samenleving een objectief vast te stellen doel is wat ieder individu binnen de samenleving ten goede komt (ook de "slechte" individuen).
Als moord en eigenrichting legaal zouden zijn zou de samenleving snel desintegreren en zouden we al snel in een spiraal van geweld verzeild raken, met als gevolg dat we collectief in welvaart en welzijn achteruit zouden gaan.
De meerderheid heeft niet altijd gelijk maar de persoonlijke voorkeur van uitzonderingen kan niet genomen worden als leidraad om een samenleving in te richten.
Overigens is het theoretisch mogelijk om op een objectieve manier maximalisatie van geluk vast te stellen (door het analyseren van de hersenen) en dus is er ook een kwantitatieve maat voor het vaststellen van wenselijke handelingen.
Omdat subjectiviteit anders is als objectiviteit.quote:Op donderdag 29 januari 2015 09:12 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Grutjes, wat een emotionele reactie.
Wat bedoel je precies met het woord 'subjectiviteit'? Wat is je definitie ervan?
Waarom zou moreel objectivisme inhouden dat emotie en 'subjectiviteit' uitgesloten zijn?
We zijn mensen dus niks wat wij bedenken is vrij van menselijk bewustzijn/interpretatie. In die zin is alles wat wij denken/voelen/vinden dus subjectief, in ieder geval volgens jouw definitie. Als ik jouw definitie van objectief zou aanhouden zou ik stellen dat de wereld geen objectieve betekenis of doel heeft. Goed en slecht en wenselijke/onwenselijke handelingen zijn natuurlijk ook het product van menselijke interpretatie en in die zin subjectief.quote:Op donderdag 29 januari 2015 12:38 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Misschien dat jij iets anders verstaat onder 'objectief' maar ik ga van een betekenis als "in het object zelf", dus onafhankelijk van menselijk bewustzijn / interpretatie. Als je het het hebt over de wenselijkheid van een handeling, zit em die wenselijkheid niet in de handeling zelf, maar in hoe mensen hier over denken.
Het feit dat dit te voorspellen is dmv hersenonderzoek doet hier niets aan af. Zo kun je ook met onderzoek voorspellen hoe lekker een willekeurig persoon iets vindt. Als uit onderzoek blijkt dat de overgrote meerderheid appels lekker vindt, is dan een appel objectief lekker?
Verder kun je je afvragen of het wel wenselijk is dat mensen op elk moment zoveel mogelijk geluk (of tijdelijk genot) ervaren. Ken je het gedachte-experiment van Nozick, de experience machine?
Als een dergelijk hersenonderzoek feilloos is, zou het dus wenselijk zijn iedereen in zo'n machine te pluggen voor maximaal geluk.
Tenslotte zou de schijnbaar morele verplichting om 'het collectief' zoveel mogelijk gelukkig te maken icm met politiek beleid helemaal rampzalig uitpakken, iig voor vrijheidsminnende mensen.
Je zou geen grappen meer mogen maken over het uiterlijk van anderen, omdat dit ongetwijfeld zou worden bestempeld als ongewenst gedrag en mensen begroeten op straat zou een verplichting worden.
Doet me een beetje denken aan een ander gedachte-experiment "Als een boom in een bos omvalt en er is niemand in de buurt om het te horen, maakt het dan geluid?" of een vraag als "als de mensheid ophoudt te bestaan, heeft een paard dan nog steeds 4 poten?". Ik zou zeggen van wel. Anders heeft het maken van onderscheid objectief/subjectief ook weinig zin meer.quote:We zijn mensen dus niks wat wij bedenken is vrij van menselijk bewustzijn/interpretatie. In die zin is alles wat wij denken/voelen/vinden dus subjectief, in ieder geval volgens jouw definitie. Als ik jouw definitie van objectief zou aanhouden zou ik stellen dat de wereld geen objectieve betekenis of doel heeft.
Hoe wil je schade aan het welzijn objectief vaststellen? Iedereen kan het er uiteraard mee eens zijn, maar dit maakt het nog niet objectief, meer intersubjectief.quote:Echter zit er wel een limiet aan hoe ver je moraliteit kunt relativeren. Het is iedereen duidelijk dat bepaalde handelingen zo schadelijk zijn voor het welzijn dat ze onwenselijk en "slecht" zijn. Maar als we het individu als maatstaf nemen (en niet het collectief wat ik elke keer gedaan heb) dan valt er wat voor te zeggen dat het enige wat telt voor het individu zijn eigen geluksgevoel is. Waarom zou een psychopaat rekening houden met anderen? Dat heeft voor hem geen zin.
Dat ben ik met je eens. Maakt het erkennen dat ongelukkige ervaringen ook belangrijk zijn, het moreel streven naar geluk niet erg lastig of zelfs onmogelijk?quote:Die experience machine is een interessant gedachte experiment. Zelf denk ik dat hard werken voor geluk uiteindelijk meer voldoening geeft dan jezelf in een machine stoppen en dat ongelukkige ervaringen ook belangrijk zijn om de gelukkige momenten beter te waarderen. Twee extra redenen om niet in de machine te willen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |