Ja, alleen hun leer, het dialectisch materialisme, was een vervanging voor de godsdienst die ze zeiden afgeworpen te hebben en fungeerde uiteindelijk op dezelfde manier. Toen vervolgens in de Sovjet-Unie het doek viel voor het communisme, wisten de nieuwe machthebbers niet hoe snel ze zich moesten vervoegen tot de voorste rijen bij het altaar van de Russisch-orthodoxe kerk.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 17:31 schreef Polacco het volgende:
[..]
Communisten waren atheïsten beste TS.
God is op basis van de natuurkunde ook onmogelijk. Opgelost.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:05 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Op basis van de natuurkunde is het onmogelijk dat eenwielers aan de zwaartekracht kunnen ontsnappen dus weet ik dat ze niet kunnen bestaan.
Als je de manier weet kun je dingen maken die je niet kunt tillen maar wel kunt tillen.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De omnipotente God kan geen steen maken die hij zelf niet op kan tillen dus weet ik dat hij niet kan bestaan.
Als er geen definitie van god is lijkt het mij onmogelijk dat natuurkunde het bestaan van god kan uitsluiten.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:07 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
God is op basis van de natuurkunde ook onmogelijk. Opgelost.
Klopt. Is ook helemaal niet de taak van de natuurkunde.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:16 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Als er geen definitie van god is lijkt het mij onmogelijk dat natuurkunde het bestaan van god kan uitsluiten.
Als hij die steen onder water maakt kan hij een steen die hij in lucht niet kan tillen wel optillen.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De omnipotente God kan geen steen maken die hij zelf niet op kan tillen dus weet ik dat hij niet kan bestaan.
Bron?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:18 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Bovendien zijn nogal wat theoretische fysici gelovig.
According to 100 Years of Nobel Prizes a review of Nobel prizes award between 1901 and 2000 reveals that (65.4%) of Nobel Prizes Laureates, have identified Christianity in its various forms as their religious preference. Overall, Christians have won a total of 78.3% of all the Nobel Prizes in Peace, 72.5% in Chemistry, 65.3% in Physics, 62% in Medicine, 54% in Economics and 49.5% of all Literature awards.quote:
Agnost hoort eigenlijk niet in het rijtje thuis, volgens mij. Het is ook niet helemaal zoals jij zegt dat je er geen uitspraken over doet. Het is meer dat je er geen uitspraken over kunt doen.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 17:29 schreef El_Matador het volgende:
Zo moeilijk is het toch niet?
• religieus persoon - aanhanger van een van de gedocumenteerde religies (waar er heel veel van zijn)
• ietsist - persoon die niet precies kan omschrijven wat, maar "er is wel iets"
• agnost - de D66-escape; "ik weet het niet en doe er geen uitspraken over"
• zwakke atheist - Ik geloof niet in het bestaan van een god maar kan niet uitsluiten dat ie wel bestaat
• sterke atheist - als zwak maar dan uitsluitend dat er goden bestaan
• antitheist - bestrijdt geloof actief, is tegen religie
De laatste groep is in Nederland enorm groot. Helaas, zou ik willen zeggen, want je hebt zo'n 6 miljard mensen tegenover je.
Waarom zou agnost er niet in thuishoren? Het gaat toch om de verschillende visies op het begrip god?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Agnost hoort eigenlijk niet in het rijtje thuis, volgens mij. Het is ook niet helemaal zoals jij zegt dat je er geen uitspraken over doet. Het is meer dat je er geen uitspraken over kunt doen.
Ietsisme niet.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:07 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
God is op basis van de natuurkunde ook onmogelijk. Opgelost.
Was in Kroatie ook zo. Tijdens het Communisme schreven ze de namen op van de mensen die naar de kerk gingen, Joegoslavië viel uiteen, ze lieten hun kinderen bij nacht en nevel dopen, begonnen een nieuwe partij en zaten vooraan in de kerk (en schreven de namen op van de mensen die niet naar de kerk gingen)quote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:06 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, alleen hun leer, het dialectisch materialisme, was een vervanging voor de godsdienst die ze zeiden afgeworpen te hebben en fungeerde uiteindelijk op dezelfde manier. Toen vervolgens in de Sovjet-Unie het doek viel voor het communisme, wisten de nieuwe machthebbers niet hoe snel ze zich moesten vervoegen tot de voorste rijen bij het altaar van de Russisch-orthodoxe kerk.
Zwakke atheïst zal zeggen the burden of proof ligt bij de gelovige, maar grote kans dat hij geen bewijs levert.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Waarom zou agnost er niet in thuishoren? Het gaat toch om de verschillende visies op het begrip god?
Een zwakke atheist doet ook geen uitspraken over god zelf, gelooft er zelf gewoon niet in. De agnost onthoudt zich van commentaar, om welke reden dan ook.
Nou ja, maakt ook niet uit verder. Geloof maar wat je wil.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:16 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Als er geen definitie van god is lijkt het mij onmogelijk dat natuurkunde het bestaan van god kan uitsluiten.
Dat is een visie. De meeste lijstjes zijn het er niet mee eens, maar als jij agnost (ben je dat zelf?) eruit wil slopen, ga je gang.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:35 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zwakke atheïst zal zeggen the burden of proof ligt bij de gelovige, maar grote kans dat hij geen bewijs levert.
Agnost zal zeggen dat bewijs leveren in deze, mbv de kennis die ons ter beschikking staat, onmogelijk is. Derhalve is een discussie over God zinloos geworden en dus is een standpunt over god niet mogelijk en hoort hij niet in het rijtje thuis.
Dat is een opzetje van Herman Philipse, uiteengezet in zijn Atheistisch Manifest, jaren geleden gelezen.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:39 schreef ems. het volgende:
Iedereen is atheïst eigenlijk, ook moslims en christenen. Ze geloven immers niet in de warme woorden van onze heer en meester Sauron.
De nobelprijsstatistieken zijn uitgesmeerd over 100 jaar. Bovendien gaat die poll van Pew Research ook nog eens over Amerika, waar het aantal gelovigen sowieso al veel hoger ligt. In bijvoorbeeld Nederland liggen de cijfers een stuk anders:quote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:25 schreef El_Matador het volgende:
[..]
According to 100 Years of Nobel Prizes a review of Nobel prizes award between 1901 and 2000 reveals that (65.4%) of Nobel Prizes Laureates, have identified Christianity in its various forms as their religious preference. Overall, Christians have won a total of 78.3% of all the Nobel Prizes in Peace, 72.5% in Chemistry, 65.3% in Physics, 62% in Medicine, 54% in Economics and 49.5% of all Literature awards.
Nevertheless a poll of scientists in the United States by Pew Research Center indicated just 30% of scientists in that country identify as Christian, 20% as some form of Protestant and 10% as Catholic, with 41% believing neither in God nor a higher power. Of the fields they polled belief in God was highest in chemistry with a 41% plurality believing. Among scientists under the age of 34 there was also a plurality belief in God.
http://en.wikipedia.org/w(...)_thinkers_in_science
Ik beweer overigens niet dat je geen gelovige wetenschapper kunt zijn hoor. Alleen die statistieken van Wikipedia zijn wel erg Amerikaans.quote:De grootste groep hoogleraren noemt zichzelf atheïst (44%), gevolgd door agnosten
(28%), theïsten (17%) en ietsisten (5%). 5% kan zich niet in een van deze
beschrijving vinden en vult bij deze vraag 'anders' in. Binnen het theïsme is 97%
christen, 1% jood en 1% moslim.
Nooit van gehoord en ik vermijd per definitie atheïstische betogen.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:44 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat is een opzetje van Herman Philipse, uiteengezet in zijn Atheistisch Manifest, jaren geleden gelezen.
Ok.quote:Monotheisten wijzen andere goden misschien af maar er zijn ook visies dat andersreligieuzen in dezelfde god geloven maar het anders verwoorden.
Dat komt door de pagina die ik koos.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:44 schreef DeJori het volgende:
[..]
De nobelprijsstatistieken zijn uitgesmeerd over 100 jaar. Bovendien gaat die poll van Pew Research ook nog eens over Amerika, waar het aantal gelovigen sowieso al veel hoger ligt. In bijvoorbeeld Nederland liggen de cijfers een stuk anders:
[..]
Ik beweer overigens niet dat je geen gelovige wetenschapper kunt zijn hoor. Alleen die statistieken van Wikipedia zijn wel erg Amerikaans.
Oh nee, ik vroeg meer om de bron vanwege de 'nogal wat'. Dat er slimme gelovigen en domme ongelovigen zijn weet ik wel.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:46 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat komt door de pagina die ik koos.
Punt is dat er echt een hoop heul slimme mensen zijn die gelovig zijn. Meestal natuurlijk van huis uit.
Om die mensen categorisch "dom" te noemen, vind ik ietwat makkelijk, jij niet? Een Nobelprijs voor Scheikunde of Natuurkunde verdien je niet zomaar...
Dat in de VS 30% van de fysici zich christen noemt, vind ik nogal wat. Dat is zelfs in relatieve zin meer dan die 17% gelovigen in Nederland. In absolute zin natuurlijk nog veul meer.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:47 schreef DeJori het volgende:
[..]
Oh nee, ik vroeg meer om de bron vanwege de 'nogal wat'. Dat er slimme gelovigen en domme ongelovigen zijn weet ik wel.
Dat er veel mensen tegenover je staan is geen argument, jij, als libertariër, strijd tegen nog veel meer mensen, ook in NL. Antitheïsme is slechts een reactie op theïsme, in die volgorde, daar is niets mis mee.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 17:29 schreef El_Matador het volgende:
Zo moeilijk is het toch niet?
• religieus persoon - aanhanger van een van de gedocumenteerde religies (waar er heel veel van zijn)
• ietsist - persoon die niet precies kan omschrijven wat, maar "er is wel iets"
• agnost - de D66-escape; "ik weet het niet en doe er geen uitspraken over"
• zwakke atheist - Ik geloof niet in het bestaan van een god maar kan niet uitsluiten dat ie wel bestaat
• sterke atheist - als zwak maar dan uitsluitend dat er goden bestaan
• antitheist - bestrijdt geloof actief, is tegen religie
De laatste groep is in Nederland enorm groot. Helaas, zou ik willen zeggen, want je hebt zo'n 6 miljard mensen tegenover je.
Ja, maar een ideologie is bespreekbaar, rationeel, bediscussieerbaar. Een geloof is voor echte gelovigen het hoogste wat ze hebben. Hun persoonlijke relatie met god. En per definitie irrationeel. Is nogal onzinnig om dat tegen te gaan, mits het natuurlijk een persoonlijke relatie blijft, niet?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 21:19 schreef highender het volgende:
[..]
Dat er veel mensen tegenover je staan is geen argument, jij, als libertariër, strijd tegen nog veel meer mensen, ook in NL. Antitheïsme is slechts een reactie op theïsme, in die volgorde, daar is niets mis mee.
Gedeeltelijk eens, het is bij de meeste gelovigen helaas geen persoonlijk relatie, het is de relatie van een groep die dezelfde profeet/dominee/voorganger/imam/priester/pastoor en bijbehorende leefregels aanhangt, deze leefregels zouden inderdaad net als een ideologie bespreekbaar, rationeel en bediscussieerbaar moeten zijn. En daar ligt het probleem, heb je die uitzending van Jinek nog bekeken? Want dat ging over exact dit probleem. De Koran moderniseren wordt gezien als 'belediging', de Koran is 'van alle tijden', dus onveranderlijk en absoluut, en dat waren beschaafde en gematigde moslims. Ze moeten gewoon opnieuw opgevoed worden zoals de christenen in de jaren '50 en '60, antitheïsten doen daartoe een poging.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 21:21 schreef El_Matador het volgende:
Ja, maar een ideologie is bespreekbaar, rationeel, bediscussieerbaar. Een geloof is voor echte gelovigen het hoogste wat ze hebben. Hun persoonlijke relatie met god. En per definitie irrationeel. Is nogal onzinnig om dat tegen te gaan, mits het natuurlijk een persoonlijke relatie blijft, niet?
Is de meerderheid er dan gewoon niet mee bezig? Je gelooft in goden of niet. Er is niet een andere optie. En zeggen dat je het niet weet, is natuurlijk een onzinopmerking, aangezien niemand het weet.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 00:48 schreef Elfletterig het volgende:
Het komt op mij over als een flutonderzoek. En hoewel ik het graag anders zou zien, lijkt de conclusie me ook veel te voorbarig: 17 procent gelooft in God, 25 procent is atheïst, maar de grote meerderheid "zweeft tussen geloof en ongeloof" in. Dat wordt ruimschoots onvoldoende gespecificeerd. Je kunt er dus nooit zinnige conclusies aan verbinden.
Aangezien nog steeds 53 procent van de mensen gelooft in leven na de dood, lijkt het me te rooskleurig om te zeggen dat atheïsten de gelovigen hebben ingehaald. Qua aantal, bedoel ik dan. Qua beschaving lagen we al een stukje voor.
Waarom zou een god deze ellende niet toelaten? Misschien is die god wel helemaal niet geïnteresseerd in aarde. Zeker als je nagaat hoeveel planeten er wel niet zijn.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 01:43 schreef killerkip69 het volgende:
Hier is het 'n nek aan nekrace...uiteraard voor NEE gestemd hier zoals alle normale weldenkende
mensen met me. Moet zeggen, dat ik wel eens 'n goed gesprek heb gevoerd met 'n gozer in de busdie dus wel geloofd, en hoe hij er dan weer naar keek had ook wel iets, maar ik blijf erbij als er 'n GOD is dan liet hij al deze shit op aarde niet toe.
![]()
anyway,
pics or it didn't happen:
[ afbeelding ]
Je kunt natuurlijk ook een principieel punt willen maken...quote:Op vrijdag 16 januari 2015 16:46 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Waarom is dit zulk bemoedigend nieuws? Ooit een atheïst tegengekomen, die een zelfmoordaanslag pleegt of zijn ak-47 op nietsvermoedende cartoonisten leeg schiet om zijn levenswijze op te dringen aan anderen of een theologisch punt te maken?
Interessant.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 01:49 schreef Morrigan het volgende:
Misschien is die god wel helemaal niet geïnteresseerd in Aarde. Zeker als je nagaat hoeveel planeten er wel niet zijn.
Dat plaatje is dit topic samengevat.quote:
Vind het ook raar dat god en religie zo aan elkaar verbonden zijn. Ik kan me best voorstellen dat er een God kan zijn in de vorm van een hele hoge beschaving (als wij zelf op dit tempo doorgaan zijn we binnen een jaar of 100 al God, als we leven vanaf scratch kunnen bouwen, laat staan over 100.000.000 jaar) maar ik kan me niet voorstellen dat het die God dan boeit wie met wie trouwt, of dat je een gebed moet opzeggen voor je gaat eten...quote:Op zaterdag 17 januari 2015 01:49 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Waarom zou een god deze ellende niet toelaten? Misschien is die god wel helemaal niet geïnteresseerd in aarde. Zeker als je nagaat hoeveel planeten er wel niet zijn.
Ik zie eerlijk gezegd de mens niet 100 miljoen jaar overleven...quote:Op zaterdag 17 januari 2015 02:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Vind het ook raar dat god en religie zo aan elkaar verbonden zijn. Ik kan me best voorstellen dat er een God kan zijn in de vorm van een hele hoge beschaving (als wij zelf op dit tempo doorgaan zijn we binnen een jaar of 100 al God, als we leven vanaf scratch kunnen bouwen, laat staan over 100.000.000 jaar) maar ik kan me niet voorstellen dat het die God dan boeit wie met wie trouwt, of dat je een gebed moet opzeggen voor je gaat eten...
Zeeland, daar zullen de verhoudingen net iets anders liggen.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 04:14 schreef killerkip69 het volgende:
Ondertussen...in het saaie maar o zo prettig wonend Zeeland is de tussenstand het volgende:
[ afbeelding ]
spannend..
Hoe weet je dat het bij "de meeste gelovigen" helaas geen persoonlijke relatie is?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 21:35 schreef highender het volgende:
[..]
Gedeeltelijk eens, het is bij de meeste gelovigen helaas geen persoonlijk relatie, het is de relatie van een groep die dezelfde profeet/dominee/voorganger/imam/priester/pastoor en bijbehorende leefregels aanhangt, deze leefregels zouden inderdaad net als een ideologie bespreekbaar, rationeel en bediscussieerbaar moeten zijn. En daar ligt het probleem, heb je die uitzending van Jinek nog bekeken? Want dat ging over exact dit probleem. De Koran moderniseren wordt gezien als 'belediging', de Koran is 'van alle tijden', dus onveranderlijk en absoluut, en dat waren beschaafde en gematigde moslims. Ze moeten gewoon opnieuw opgevoed worden zoals de christenen in de jaren '50 en '60, antitheïsten doen daartoe een poging.
God kwam, zag en beschouwde het als mislukt. Gelukkig zijn er nog miljarden andere zonnestelsels, dus krijgt God een nieuwe kans.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 01:49 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Waarom zou een god deze ellende niet toelaten? Misschien is die god wel helemaal niet geïnteresseerd in aarde. Zeker als je nagaat hoeveel planeten er wel niet zijn.
Uh oplichters... Mediums, kwakzalvers, etc...quote:Op vrijdag 16 januari 2015 16:52 schreef jogy het volgende:
Ach, de ietsisten doen niemand kwaad en hebben geen stellige overtuiging over hoe en wat maar alleen een schimmig vermoeden dat er 'iets is'. die zal je ook niet snel in naam van hun overtuiging iets opblazen.
Goed nieuws.
Dat is als in 'niet christelijk/moslim'. Die percentages staan echt niet gelijk aan zogezegd 'atheistisch'.quote:
Ja dat is goed verdeeld inderdaad, wat je kon verwachtenquote:Op zaterdag 17 januari 2015 04:17 schreef highender het volgende:
[..]
Zeeland, daar zullen de verhoudingen net iets anders liggen.
Maar de goden en geloven waarbij de god(en) geen bal geven om wie met wie trouwt e.d. zijn er al(al erg lang trouwens). Bij wat hier de ietsisten worden genoemd zitten waarschijnlijk ook alle niet officieel erkende geloven, dat zijn er nogal wat...quote:Op zaterdag 17 januari 2015 02:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Vind het ook raar dat god en religie zo aan elkaar verbonden zijn. Ik kan me best voorstellen dat er een God kan zijn in de vorm van een hele hoge beschaving (als wij zelf op dit tempo doorgaan zijn we binnen een jaar of 100 al God, als we leven vanaf scratch kunnen bouwen, laat staan over 100.000.000 jaar) maar ik kan me niet voorstellen dat het die God dan boeit wie met wie trouwt, of dat je een gebed moet opzeggen voor je gaat eten...
Was het bij 18% atheïsten (vs de 17%) al niet meer? Is die 7% extra belangrijk genoeg voor dit bericht?quote:In Nederland gelooft een op de zes mensen (17 procent) in God en iets meer dan 25 procent is atheïst. Daarmee telt ons land voor het eerst meer ongelovigen dan gelovigen
Geen idee. Als we tot het jaar 3000 komen en de ruimte in zijn gegaan kan het jaar 100.000.000 wellicht ook wel, alleen is de beschaving wellicht al 10 keer ten onder gegaan dan en is de mens niet meer herkenbaar als mens.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 04:05 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik zie eerlijk gezegd de mens niet 100 miljoen jaar overleven...
Verder wel een interessante visie.
Dat is ook de reden dat ik Abrahamitische religies totaal niet geloofwaardig vind.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 02:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we niet dezelfde definitie van ietsist in ons hoofd. Een ietsist is wat mij betreft niets meer dan iemand met een vermoeden/hoop dat er na de dood iets zou kunnen zijn zonder zich er persé in te interesseren. En vermoedelijk is dat ook de definitie die het artikel aanhoudt.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 09:09 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Uh oplichters... Mediums, kwakzalvers, etc...
En de zweverige mensen trappen er in. En dan heb je nog van die oplichters die het zelf ook nog eens geloven.
Nee, boeddha is gewoon een mens, een verlicht mens, maar gewoon een mens.quote:
Als je het vliegende spaghettimonster beledigd dan is de kans groot dat je slachtoffer wordt van een zelfmoordaanslag.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 16:52 schreef jogy het volgende:
Ach, de ietsisten doen niemand kwaad en hebben geen stellige overtuiging over hoe en wat maar alleen een schimmig vermoeden dat er 'iets is'. die zal je ook niet snel in naam van hun overtuiging iets opblazen.
Goed nieuws.
Het grote nadeel van boeddhisme is dat het, paradoxaal genoeg, onbedoeld nogal uitnodigt tot extreme arrogantie. Vandaar ook het grote aantal zelfvoldane eikels dat je onder de boeddhisten treft.quote:Op zondag 25 januari 2015 07:21 schreef watisernouweer het volgende:
Eerder werd boeddhisme al genoemd. Mij is onduidelijk waar dat onder geschaard is, als ik artikel in Trouw lees. Bij de ietsisten? Mij valt op dat in veel tuinen boeddha's staan. Zij de mensen die die beelden plaatsen religieus, of is het als de nieuwe tuinkabouter (niet iedereen die een tuinkabouter in de tuin heeft staan gelooft in kabouters).
Het interesseert mij, omdat ik een jaar of wat geleden bij een doodnormale ggz-instelling een Mindfulnesstraining moest volgen. Het deed niets voor mij, maar ik had wel het gevoel dat het boeddhisme vrij agressief werd opgedrongen. De bedenker van de training werd verheerlijkt, en regelmatig werden we getrakteerd op uitspraken van de boeddha. En natuurlijk weer dat vermaledijde boeddhabeeld in de praktijk.
Daarom jammer dat ik niet goed kan zien waar de boeddhisten in het onderzoek gebleven zijn.
Het zou best wel eens de minst kwaadaardige kunnen zijn, in essentie. Maar in Tibet was het bijvoorbeeld erg onderdrukkend voor de allerlaagste sociale laag, die zich kapot moesten werken om de monniken in de prachtige kloosters en de edelen die in de stad Lhasa mochten wonen te onderhouden.quote:Op zondag 25 januari 2015 07:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het grote nadeel van boeddhisme is dat het, paradoxaal genoeg, onbedoeld nogal uitnodigt tot extreme arrogantie. Vandaar ook het grote aantal zelfvoldane eikels dat je onder de boeddhisten treft.
Maar anderzijds lijkt het me wel duidelijk dat van alle wereldreligies het boeddhisme met grote afstand de minst kwaadaardige is. Het heeft, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de islam, het jodendom en het christendom, zelfs voordelen.
Dit.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 16:49 schreef El_Matador het volgende:
Jammer dat het aandeel staatsatheisten nog zo klein blijft.
Hoog tijd om na de Kerk, ook de Staat als dwingende factor uit de levens van de mensheid te schoppen.
Dat hoeft ook niet, dat doen de mensen die denken dat ze God kunnen spelen en alles voor ons kunnen bepalen, de "hoge heren" in Den Haag/Brussel etc.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 16:55 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat hangt nogal van je referentiekader af. Ik zie weinig religieuze waanzin, maar ik importeer dan ook geen problemen uit het Midden-Oosten op de TV in de huiskamer.
Eh... Wat?quote:Op zondag 25 januari 2015 10:11 schreef Synthercell het volgende:
De niet-hokjesdenkers zijn in de minderheid.
De niet-hokjesdenker zal dus ook nooit niet-hokjesdenker gaan aanemen (als groep worden ingedeeld) want dan kan die weer in een hokje terrecht komen, of worden ingedeeld.
Doet me denken aan hipsters: "Ik behoor niet tot een groep en ik ben geen hipster."quote:Op zondag 25 januari 2015 10:11 schreef Synthercell het volgende:
De niet-hokjesdenkers zijn in de minderheid.
De niet-hokjesdenker zal dus ook nooit niet-hokjesdenker gaan aanemen (als groep worden ingedeeld) want dan kan die weer in een hokje terrecht komen, of worden ingedeeld.
Gelovigen komen vaak uit achterstandsgebieden en daar worden nu eenmaal meer kinderen geboren. Zo gaat dat.quote:Op zondag 25 januari 2015 10:17 schreef reza1 het volgende:
In Nederland ja, wereldwijd groeit het aantal gelovigen.
Deze post verdiend een quote.quote:Op zondag 25 januari 2015 10:11 schreef Synthercell het volgende:
De niet-hokjesdenkers (vrije denkers) zijn in de minderheid (minder denken over alles wat de tv op je netvlies projecteert werkt trouwens bevrijdend)
Ten eerste is dit flauwekul, het aantal Atheisten in Nederland was tijdenlang redelijk stabiel en nam zelfs af een beetje, mensen gezien als groep Gelovigen groeiden omdat er juist op nieuwe wijze mee omgegaan wordt dus ik vermoed dat dit onderzoek voorak op basis van die groep Gelovigen bijvoorbeeld is uitgevoerd die de oude religies nog heel praktisch invullen terwijl het veel breder is.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 16:46 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Is er dan nog goed nieuws te melden in deze duistere tijden, die overschaduwd worden door de gewelddadige uitspattingen van gelovigen?
Jawel dus, voor het eerst zijn er meer atheïsten (25%) dan gelovigen (17%) in ons land geteld.
Toegegeven: bij maar liefst 58% van de bevolking kan het kwartje nog alle kanten op rollen, maar misschien zou je ook de stelling kunnen verdedigen dat de onzekerheid waarin deze lieden zich bevinden het eerste stadium is van een toegroeien naar atheïsme?
Waarom is dit zulk bemoedigend nieuws? Ooit een atheïst tegengekomen, die een zelfmoordaanslag pleegt of zijn ak-47 op nietsvermoedende cartoonisten leeg schiet om zijn levenswijze op te dringen aan anderen of een theologisch punt te maken?
quote:Op zondag 25 januari 2015 15:39 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ten eerste is dit flauwekul, het aantal Atheisten in Nederland was tijdenlang redelijk stabiel en nam zelfs af een beetje, mensen gezien als groep Gelovigen groeiden omdat er juist op nieuwe wijze mee omgegaan wordt dus ik vermoed dat dit onderzoek voorak op basis van die groep Gelovigen bijvoorbeeld is uitgevoerd die de oude religies nog heel praktisch invullen terwijl het veel breder is.
Wat betreft je vraag over het gevaar van Atheisten, kijk naar Hitler en Stalin, Mao zelfs, kan je wellicht toch beter een Religieuze oorlog hebben.
Met Hitler ga je de mist al in. En ik ben ben benieuwd of je van van Stalin en Mao kan bewijzen dat de hoeveelheid doden die ze op hun naam hebben te danken is aan atheïsme (er voor het gemak even van uitgaande dat ze atheïst waren) of dat het voortkwam uit het feit dat het misschien wel paranoïde types met teveel macht waren die kostte wat het kost hun communistische ideeën wilden laten slagen.quote:Op zondag 25 januari 2015 15:46 schreef DeParo het volgende:
[..]
Je kan dom doen maar het is toch zo.
Zowel het Russisch als Chinees Communisme pretendeerden Atheist te zijn en zetten zich af tegen de in hun oog machtige Religies die mensen slechts zouden onderdrukken. Voor Hitler was dat niet anders omdat hij een cult rondom zijn eigen persoon wilde maken hij had echter het probleem veel steun te krijgen van bepaalde religieuze types waardooe hij hier niet heel strikt in kon zijn vervolgens.quote:Op zondag 25 januari 2015 15:53 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Met Hitler ga je de mist al in. En ik ben ben benieuwd of je van van Stalin en Mao kan bewijzen dat de hoeveelheid doden die ze op hun naam hebben te danken is aan atheïsme (er voor het gemak even van uitgaande dat ze atheïst waren) of dat het voortkwam uit het feit dat het misschien wel paranoïde types met teveel macht waren die kostte wat het kost hun communistische ideeën wilden laten slagen.
Jouw woorden, niet de mijne.quote:Op zondag 25 januari 2015 16:16 schreef waht het volgende:
Nee inderdaad, als een atheïst genocide pleegt is dat niet dankzij z'n heidense denkbeelden. Maar als een gelovige hetzelfde doet komt dat door de islam/christendom/hindoeïsme/wat dan ook.
Er zit toch gewoon een verschil in. Het enige wat je kan vergelijken zijn atheïsten die gelovigen vermoorden omdat ze een geloof aanhangen, de echte anti-theïsten.quote:Op zondag 25 januari 2015 16:16 schreef waht het volgende:
Nee inderdaad, als een atheïst genocide pleegt is dat niet dankzij z'n heidense denkbeelden. Maar als een gelovige hetzelfde doet komt dat door de islam/christendom/hindoeïsme/wat dan ook.
Tot zover het denkvermogen van atheïsten.
Religies concurreerden met het communisme. De communisten onderdrukten dus de concurrentie. Het doel is niet Atheïsme. Het resultaat is Atheïsme, het doel was communisme.quote:Op zondag 25 januari 2015 16:08 schreef DeParo het volgende:
Zowel het Russisch als Chinees Communisme pretendeerden Atheist te zijn en zetten zich af tegen de in hun oog machtige Religies die mensen slechts zouden onderdrukken.
Nou, nee... Atheïsme was in veel communistische staten simpelweg een vanzelfsprekendheid.quote:Op zondag 25 januari 2015 17:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Religies concurreerden met het communisme. De communisten onderdrukten dus de concurrentie. Het doel is niet Atheïsme. Het resultaat is Atheïsme, het doel was communisme.
maar niet het doel.quote:Op zondag 25 januari 2015 17:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nou, nee... Atheïsme was in veel communistische staten simpelweg een vanzelfsprekendheid.
Als je Marx had gelezen dan had je gezien dat Atheïsme dus wel degelijk een soort van doel was, hij zag religie als opium van het volk en om tot zijn soort ideaal te komen moest jij je dus ook van Religie losmaken, en natuurlijk was het echte doel Communisme, of in zijn geval Marxisme, maar het Atheïsme speelde daar natuurlijk een centrale rol in, een vergelijking met Religie is natuurlijk verder ook lastig te maken omdat je een staat niet kan inrichten op basis van Atheïsme en bijvoorbeeld wel op Religie, hoe dan ook kan Atheïsme wel degelijk een bepaald effect hebben zoals je ziet bij deze figuren, het is niet zomaar dat ze Atheïstisch claimen te zijn en Religie aan de kant willen schuiven, dat heeft niet alleen met de concurrerende kracht van Religie in die zin te maken.quote:Op zondag 25 januari 2015 17:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Religies concurreerden met het communisme. De communisten onderdrukten dus de concurrentie. Het doel is niet Atheïsme. Het resultaat is Atheïsme, het doel was communisme.
Zo kan je voor Religieuze oorlogen of voor Religies zeggen, gezien als instituten, dat Religie ook niet zo zeer het doel is maar het echte doel is macht voor Religie en de mensen die deze instituten vorm trachten te geven bijvoorbeeld.quote:
Atheïsme is niks. Het is alleen een negatief antwoord op de vraag "Welk geloof heb jij" dus kan het ook geen centrale rol spelen. Het doel was communisme, en andere ideologieën waaronder religies zaten in de weg.quote:Op zondag 25 januari 2015 17:43 schreef DeParo het volgende:
[..]
Als je Marx had gelezen dan had je gezien dat Atheïsme dus wel degelijk een soort van doel was, hij zag religie als opium van het volk en om tot zijn soort ideaal te komen moest jij je dus ook van Religie losmaken, en natuurlijk was het echte doel Communisme, of in zijn geval Marxisme, maar het Atheïsme speelde daar natuurlijk een centrale rol in,
Hier spreek je jezelf tegen.quote:een vergelijking met Religie is natuurlijk verder ook lastig te maken omdat je een staat niet kan inrichten op basis van Atheïsme en bijvoorbeeld wel op Religie, hoe dan ook kan Atheïsme wel degelijk een bepaald effect hebben zoals je ziet bij deze figuren, het is niet zomaar dat ze Atheïstisch claimen te zijn en Religie aan de kant willen schuiven, dat heeft niet alleen met de concurrerende kracht van Religie in die zin te maken.
Nee, dat is een ideologie: Neoliberalisme.quote:Op zondag 25 januari 2015 17:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
Wat mij wel opvalt is dat de hele teloorgang van de verzorgingsstaat en solidariteit in het algemeen gekoppeld kan worden aan een onlosmakelijk met niks-isme verbonden traite: individualisme.
Ik noem het gewoon wat het is: een religie.quote:Op zondag 25 januari 2015 17:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, dat is een ideologie: Neoliberalisme.
Met koppigheid valt weinig te discussiëren, of je weet niet wat veel vormen van het Communisme die we hier bespreken inhouden, kies zelf maar want wat je beweert is onzin te noemen. Vooral bij Mao en Stalin kan je dat ook zien omdat ze eveneens een cultus rondom zichzelf en andere symbolen probeerden te maken, zij zagen nog steeds het nut in van identiteitsvorming alleen op een andere manier, dat is dus opvallend enigszins.quote:Op zondag 25 januari 2015 17:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Atheïsme is niks. Het is alleen een negatief antwoord op de vraag "Welk geloof heb jij" dus kan het ook geen centrale rol spelen. Het doel was communisme, en andere ideologieën waaronder religies zaten in de weg.
Dat je een staat niet kan inrichten op basis van Atheisme betekent niet dat het niet centraal kan staan als je het over Communisme hebt en dus een invloedrijke rol heeft in hoe deze liederen opereren. Wat dat betreft is Religie voor veel lieden ook maar een middel om bepaalde zaken voor elkaar te krijgen dus.quote:Hier spreek je jezelf tegen.
Als er geen God in zit kan je het moeilijk een religie noemen. Neoliberalisme is een politieke ideologie.quote:Op zondag 25 januari 2015 17:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik noem het gewoon wat het is: een religie.
Een cultus rondom zichzelf ipv een cultus rond Jezus of Mohammed. Een communistische ideologie. Jij sleept Atheïsme erbij, maar Atheïsme is niks. Hoogstens een gebrek aan religie.quote:Op zondag 25 januari 2015 17:50 schreef DeParo het volgende:
[..]
Met koppigheid valt weinig te discussiëren, of je weet niet wat veel vormen van het Communisme die we hier bespreken inhouden, kies zelf maar want wat je zegt is gewoon onzin in zekere zin. Vooral bij Mao en Stalin kan je dat ook zien omdat ze eveneens een cultus rondom zichzelf en andere symbolen probeerden te maken, zij zagen nog steeds het nut in van identiteitsvorming alleen op een andere manier, dat is dus opvallend enigszins.
[..]
[..]
Je hebt het gewoon over een communistische staat.quote:Dat je een staat niet kan inrichten op basis van Atheisme betekent niet dat het niet centraal kan staan als je het over Communisme hebt en dus een invloedrijke rol heeft in hoe deze liederen opereren. Wat dat betreft is Religie voor veel lieden ook maar een middel om bepaalde zaken voor elkaar te krijgen dus.
Als katholiek kan ik heel goed verdedigen waarom het neoliberalisme wel degelijk een religie is. De godheid die aldaar gediend wordt heet Mammon (wordt ook in de bijbel genoemd); er geldt een eigen set aan geboden ("Gij zult zelfredzaam zijn"; "Gij zult consumeren") en er wordt een hemels paradijs voorgehouden (eeuwige economische groei).quote:Op zondag 25 januari 2015 17:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als er geen God in zit kan je het moeilijk een religie noemen. Neoliberalisme is een politieke ideologie.
En dus over bepaalde denkwijzes van verschillende van dat soort staten.quote:Op zondag 25 januari 2015 17:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je hebt het gewoon over een communistische staat.
okquote:Op zondag 25 januari 2015 17:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als katholiek kan ik heel goed verdedigen waarom het neoliberalisme wel degelijk een religie is. De godheid die aldaar gediend wordt heet Mammon (wordt ook in de bijbel genoemd); er geldt een eigen set aan geboden ("Gij zult zelfredzaam zijn"; "Gij zult consumeren") en er wordt een hemels paradijs voorgehouden (eeuwige economische groei).
Ik word altijd zo moe van die gelovigen die altijd niet-gelovigen naar hetzelfde niveau proberen te trekken.quote:
Houd toch op met die onzin want tegelijkertijd zie je zelf niet in dat het Atheisme een groot dogma is bijna en dan vervolgens alsnog gaan vitten op Religies dat is lachwekkend te noemen.quote:Op zondag 25 januari 2015 17:54 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Ik word altijd zo moe van die gelovigen die altijd niet-gelovigen naar hetzelfde niveau proberen te trekken.
"Nee jij bent ook een soort religie!" *zucht
"Jij gelooft niet dat er een god is dus je gelooft ook!"
Jammer dat je er zo moe van wordt. Ik vind het wel een goede vergelijking.quote:Op zondag 25 januari 2015 17:54 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Ik word altijd zo moe van die gelovigen die altijd niet-gelovigen naar hetzelfde niveau proberen te trekken.
"Nee jij bent ook een soort religie!" *zucht
"Jij gelooft niet dat er een god is dus je gelooft ook!"
Je kan niet spreken over "het Atheïsme"quote:Op zondag 25 januari 2015 17:55 schreef DeParo het volgende:
[..]
Houd toch op met die onzin want tegelijkertijd zie je zelf niet in dat het Atheisme een groot dogma is bijna en dan vervolgens alsnog gaan vitten op Religies dat is lachwekkend.
Dan ook niet over 'het Geloof'.quote:Op zondag 25 januari 2015 17:56 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Je kan niet spreken over "het Atheïsme"
Dat kan wel degelijk dus en als je het enigszins begrijpt zou je dat zien bijvoorbeeld.quote:Op zondag 25 januari 2015 17:56 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Je kan niet spreken over "het Atheïsme"
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |