Dat in de VS 30% van de fysici zich christen noemt, vind ik nogal wat. Dat is zelfs in relatieve zin meer dan die 17% gelovigen in Nederland. In absolute zin natuurlijk nog veul meer.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:47 schreef DeJori het volgende:
[..]
Oh nee, ik vroeg meer om de bron vanwege de 'nogal wat'. Dat er slimme gelovigen en domme ongelovigen zijn weet ik wel.
Dat er veel mensen tegenover je staan is geen argument, jij, als libertariër, strijd tegen nog veel meer mensen, ook in NL. Antitheïsme is slechts een reactie op theïsme, in die volgorde, daar is niets mis mee.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 17:29 schreef El_Matador het volgende:
Zo moeilijk is het toch niet?
• religieus persoon - aanhanger van een van de gedocumenteerde religies (waar er heel veel van zijn)
• ietsist - persoon die niet precies kan omschrijven wat, maar "er is wel iets"
• agnost - de D66-escape; "ik weet het niet en doe er geen uitspraken over"
• zwakke atheist - Ik geloof niet in het bestaan van een god maar kan niet uitsluiten dat ie wel bestaat
• sterke atheist - als zwak maar dan uitsluitend dat er goden bestaan
• antitheist - bestrijdt geloof actief, is tegen religie
De laatste groep is in Nederland enorm groot. Helaas, zou ik willen zeggen, want je hebt zo'n 6 miljard mensen tegenover je.
Ja, maar een ideologie is bespreekbaar, rationeel, bediscussieerbaar. Een geloof is voor echte gelovigen het hoogste wat ze hebben. Hun persoonlijke relatie met god. En per definitie irrationeel. Is nogal onzinnig om dat tegen te gaan, mits het natuurlijk een persoonlijke relatie blijft, niet?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 21:19 schreef highender het volgende:
[..]
Dat er veel mensen tegenover je staan is geen argument, jij, als libertariër, strijd tegen nog veel meer mensen, ook in NL. Antitheïsme is slechts een reactie op theïsme, in die volgorde, daar is niets mis mee.
Gedeeltelijk eens, het is bij de meeste gelovigen helaas geen persoonlijk relatie, het is de relatie van een groep die dezelfde profeet/dominee/voorganger/imam/priester/pastoor en bijbehorende leefregels aanhangt, deze leefregels zouden inderdaad net als een ideologie bespreekbaar, rationeel en bediscussieerbaar moeten zijn. En daar ligt het probleem, heb je die uitzending van Jinek nog bekeken? Want dat ging over exact dit probleem. De Koran moderniseren wordt gezien als 'belediging', de Koran is 'van alle tijden', dus onveranderlijk en absoluut, en dat waren beschaafde en gematigde moslims. Ze moeten gewoon opnieuw opgevoed worden zoals de christenen in de jaren '50 en '60, antitheïsten doen daartoe een poging.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 21:21 schreef El_Matador het volgende:
Ja, maar een ideologie is bespreekbaar, rationeel, bediscussieerbaar. Een geloof is voor echte gelovigen het hoogste wat ze hebben. Hun persoonlijke relatie met god. En per definitie irrationeel. Is nogal onzinnig om dat tegen te gaan, mits het natuurlijk een persoonlijke relatie blijft, niet?
Is de meerderheid er dan gewoon niet mee bezig? Je gelooft in goden of niet. Er is niet een andere optie. En zeggen dat je het niet weet, is natuurlijk een onzinopmerking, aangezien niemand het weet.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 00:48 schreef Elfletterig het volgende:
Het komt op mij over als een flutonderzoek. En hoewel ik het graag anders zou zien, lijkt de conclusie me ook veel te voorbarig: 17 procent gelooft in God, 25 procent is atheïst, maar de grote meerderheid "zweeft tussen geloof en ongeloof" in. Dat wordt ruimschoots onvoldoende gespecificeerd. Je kunt er dus nooit zinnige conclusies aan verbinden.
Aangezien nog steeds 53 procent van de mensen gelooft in leven na de dood, lijkt het me te rooskleurig om te zeggen dat atheïsten de gelovigen hebben ingehaald. Qua aantal, bedoel ik dan. Qua beschaving lagen we al een stukje voor.
Waarom zou een god deze ellende niet toelaten? Misschien is die god wel helemaal niet geïnteresseerd in aarde. Zeker als je nagaat hoeveel planeten er wel niet zijn.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 01:43 schreef killerkip69 het volgende:
Hier is het 'n nek aan nekrace...uiteraard voor NEE gestemd hier zoals alle normale weldenkende
mensen met me. Moet zeggen, dat ik wel eens 'n goed gesprek heb gevoerd met 'n gozer in de busdie dus wel geloofd, en hoe hij er dan weer naar keek had ook wel iets, maar ik blijf erbij als er 'n GOD is dan liet hij al deze shit op aarde niet toe.
![]()
anyway,
pics or it didn't happen:
[ afbeelding ]
Je kunt natuurlijk ook een principieel punt willen maken...quote:Op vrijdag 16 januari 2015 16:46 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Waarom is dit zulk bemoedigend nieuws? Ooit een atheïst tegengekomen, die een zelfmoordaanslag pleegt of zijn ak-47 op nietsvermoedende cartoonisten leeg schiet om zijn levenswijze op te dringen aan anderen of een theologisch punt te maken?
Interessant.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 01:49 schreef Morrigan het volgende:
Misschien is die god wel helemaal niet geïnteresseerd in Aarde. Zeker als je nagaat hoeveel planeten er wel niet zijn.
Dat plaatje is dit topic samengevat.quote:
Vind het ook raar dat god en religie zo aan elkaar verbonden zijn. Ik kan me best voorstellen dat er een God kan zijn in de vorm van een hele hoge beschaving (als wij zelf op dit tempo doorgaan zijn we binnen een jaar of 100 al God, als we leven vanaf scratch kunnen bouwen, laat staan over 100.000.000 jaar) maar ik kan me niet voorstellen dat het die God dan boeit wie met wie trouwt, of dat je een gebed moet opzeggen voor je gaat eten...quote:Op zaterdag 17 januari 2015 01:49 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Waarom zou een god deze ellende niet toelaten? Misschien is die god wel helemaal niet geïnteresseerd in aarde. Zeker als je nagaat hoeveel planeten er wel niet zijn.
Ik zie eerlijk gezegd de mens niet 100 miljoen jaar overleven...quote:Op zaterdag 17 januari 2015 02:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Vind het ook raar dat god en religie zo aan elkaar verbonden zijn. Ik kan me best voorstellen dat er een God kan zijn in de vorm van een hele hoge beschaving (als wij zelf op dit tempo doorgaan zijn we binnen een jaar of 100 al God, als we leven vanaf scratch kunnen bouwen, laat staan over 100.000.000 jaar) maar ik kan me niet voorstellen dat het die God dan boeit wie met wie trouwt, of dat je een gebed moet opzeggen voor je gaat eten...
Zeeland, daar zullen de verhoudingen net iets anders liggen.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 04:14 schreef killerkip69 het volgende:
Ondertussen...in het saaie maar o zo prettig wonend Zeeland is de tussenstand het volgende:
[ afbeelding ]
spannend..
Hoe weet je dat het bij "de meeste gelovigen" helaas geen persoonlijke relatie is?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 21:35 schreef highender het volgende:
[..]
Gedeeltelijk eens, het is bij de meeste gelovigen helaas geen persoonlijk relatie, het is de relatie van een groep die dezelfde profeet/dominee/voorganger/imam/priester/pastoor en bijbehorende leefregels aanhangt, deze leefregels zouden inderdaad net als een ideologie bespreekbaar, rationeel en bediscussieerbaar moeten zijn. En daar ligt het probleem, heb je die uitzending van Jinek nog bekeken? Want dat ging over exact dit probleem. De Koran moderniseren wordt gezien als 'belediging', de Koran is 'van alle tijden', dus onveranderlijk en absoluut, en dat waren beschaafde en gematigde moslims. Ze moeten gewoon opnieuw opgevoed worden zoals de christenen in de jaren '50 en '60, antitheïsten doen daartoe een poging.
God kwam, zag en beschouwde het als mislukt. Gelukkig zijn er nog miljarden andere zonnestelsels, dus krijgt God een nieuwe kans.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 01:49 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Waarom zou een god deze ellende niet toelaten? Misschien is die god wel helemaal niet geïnteresseerd in aarde. Zeker als je nagaat hoeveel planeten er wel niet zijn.
Uh oplichters... Mediums, kwakzalvers, etc...quote:Op vrijdag 16 januari 2015 16:52 schreef jogy het volgende:
Ach, de ietsisten doen niemand kwaad en hebben geen stellige overtuiging over hoe en wat maar alleen een schimmig vermoeden dat er 'iets is'. die zal je ook niet snel in naam van hun overtuiging iets opblazen.
Goed nieuws.
Dat is als in 'niet christelijk/moslim'. Die percentages staan echt niet gelijk aan zogezegd 'atheistisch'.quote:
Ja dat is goed verdeeld inderdaad, wat je kon verwachtenquote:Op zaterdag 17 januari 2015 04:17 schreef highender het volgende:
[..]
Zeeland, daar zullen de verhoudingen net iets anders liggen.
Maar de goden en geloven waarbij de god(en) geen bal geven om wie met wie trouwt e.d. zijn er al(al erg lang trouwens). Bij wat hier de ietsisten worden genoemd zitten waarschijnlijk ook alle niet officieel erkende geloven, dat zijn er nogal wat...quote:Op zaterdag 17 januari 2015 02:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Vind het ook raar dat god en religie zo aan elkaar verbonden zijn. Ik kan me best voorstellen dat er een God kan zijn in de vorm van een hele hoge beschaving (als wij zelf op dit tempo doorgaan zijn we binnen een jaar of 100 al God, als we leven vanaf scratch kunnen bouwen, laat staan over 100.000.000 jaar) maar ik kan me niet voorstellen dat het die God dan boeit wie met wie trouwt, of dat je een gebed moet opzeggen voor je gaat eten...
Was het bij 18% atheïsten (vs de 17%) al niet meer? Is die 7% extra belangrijk genoeg voor dit bericht?quote:In Nederland gelooft een op de zes mensen (17 procent) in God en iets meer dan 25 procent is atheïst. Daarmee telt ons land voor het eerst meer ongelovigen dan gelovigen
Geen idee. Als we tot het jaar 3000 komen en de ruimte in zijn gegaan kan het jaar 100.000.000 wellicht ook wel, alleen is de beschaving wellicht al 10 keer ten onder gegaan dan en is de mens niet meer herkenbaar als mens.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 04:05 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik zie eerlijk gezegd de mens niet 100 miljoen jaar overleven...
Verder wel een interessante visie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |