abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148755044
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 18:47 schreef DeJori het volgende:

[..]

Oh nee, ik vroeg meer om de bron vanwege de 'nogal wat'. Dat er slimme gelovigen en domme ongelovigen zijn weet ik wel. ;)
Dat in de VS 30% van de fysici zich christen noemt, vind ik nogal wat. Dat is zelfs in relatieve zin meer dan die 17% gelovigen in Nederland. In absolute zin natuurlijk nog veul meer.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  vrijdag 16 januari 2015 @ 21:19:58 #127
224960 highender
Travellin' Light
pi_148760144
quote:
15s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 17:29 schreef El_Matador het volgende:
Zo moeilijk is het toch niet?

• religieus persoon - aanhanger van een van de gedocumenteerde religies (waar er heel veel van zijn)
• ietsist - persoon die niet precies kan omschrijven wat, maar "er is wel iets"
• agnost - de D66-escape; "ik weet het niet en doe er geen uitspraken over"
• zwakke atheist - Ik geloof niet in het bestaan van een god maar kan niet uitsluiten dat ie wel bestaat
• sterke atheist - als zwak maar dan uitsluitend dat er goden bestaan
• antitheist - bestrijdt geloof actief, is tegen religie

De laatste groep is in Nederland enorm groot. Helaas, zou ik willen zeggen, want je hebt zo'n 6 miljard mensen tegenover je. :')
Dat er veel mensen tegenover je staan is geen argument, jij, als libertariër, strijd tegen nog veel meer mensen, ook in NL. Antitheïsme is slechts een reactie op theïsme, in die volgorde, daar is niets mis mee.
pi_148760224
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 21:19 schreef highender het volgende:

[..]

Dat er veel mensen tegenover je staan is geen argument, jij, als libertariër, strijd tegen nog veel meer mensen, ook in NL. Antitheïsme is slechts een reactie op theïsme, in die volgorde, daar is niets mis mee.
Ja, maar een ideologie is bespreekbaar, rationeel, bediscussieerbaar. Een geloof is voor echte gelovigen het hoogste wat ze hebben. Hun persoonlijke relatie met god. En per definitie irrationeel. Is nogal onzinnig om dat tegen te gaan, mits het natuurlijk een persoonlijke relatie blijft, niet?
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

vrijdag 16 januari 2015 @ 21:35:51 #129
224960 highender
Travellin' Light
pi_148760795
quote:
19s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 21:21 schreef El_Matador het volgende:
Ja, maar een ideologie is bespreekbaar, rationeel, bediscussieerbaar. Een geloof is voor echte gelovigen het hoogste wat ze hebben. Hun persoonlijke relatie met god. En per definitie irrationeel. Is nogal onzinnig om dat tegen te gaan, mits het natuurlijk een persoonlijke relatie blijft, niet?
Gedeeltelijk eens, het is bij de meeste gelovigen helaas geen persoonlijk relatie, het is de relatie van een groep die dezelfde profeet/dominee/voorganger/imam/priester/pastoor en bijbehorende leefregels aanhangt, deze leefregels zouden inderdaad net als een ideologie bespreekbaar, rationeel en bediscussieerbaar moeten zijn. En daar ligt het probleem, heb je die uitzending van Jinek nog bekeken? Want dat ging over exact dit probleem. De Koran moderniseren wordt gezien als 'belediging', de Koran is 'van alle tijden', dus onveranderlijk en absoluut, en dat waren beschaafde en gematigde moslims. Ze moeten gewoon opnieuw opgevoed worden zoals de christenen in de jaren '50 en '60, antitheïsten doen daartoe een poging.

[ Bericht 1% gewijzigd door highender op 16-01-2015 21:46:58 ]
pi_148766974
Het komt op mij over als een flutonderzoek. En hoewel ik het graag anders zou zien, lijkt de conclusie me ook veel te voorbarig: 17 procent gelooft in God, 25 procent is atheïst, maar de grote meerderheid "zweeft tussen geloof en ongeloof" in. Dat wordt ruimschoots onvoldoende gespecificeerd. Je kunt er dus nooit zinnige conclusies aan verbinden.

Aangezien nog steeds 53 procent van de mensen gelooft in leven na de dood, lijkt het me te rooskleurig om te zeggen dat atheïsten de gelovigen hebben ingehaald. Qua aantal, bedoel ik dan. Qua beschaving lagen we al een stukje voor.
pi_148767976
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 00:48 schreef Elfletterig het volgende:
Het komt op mij over als een flutonderzoek. En hoewel ik het graag anders zou zien, lijkt de conclusie me ook veel te voorbarig: 17 procent gelooft in God, 25 procent is atheïst, maar de grote meerderheid "zweeft tussen geloof en ongeloof" in. Dat wordt ruimschoots onvoldoende gespecificeerd. Je kunt er dus nooit zinnige conclusies aan verbinden.

Aangezien nog steeds 53 procent van de mensen gelooft in leven na de dood, lijkt het me te rooskleurig om te zeggen dat atheïsten de gelovigen hebben ingehaald. Qua aantal, bedoel ik dan. Qua beschaving lagen we al een stukje voor.
Is de meerderheid er dan gewoon niet mee bezig? Je gelooft in goden of niet. Er is niet een andere optie. En zeggen dat je het niet weet, is natuurlijk een onzinopmerking, aangezien niemand het weet.

Overigens heb je natuurlijk ook gelovigen die geen religie aanhangen. Vraag me dan af onder welke groep die geplaatst worden.
ROBODEMONS..................|:(
pi_148768060
Hier is het 'n nek aan nekrace...uiteraard voor NEE gestemd hier zoals alle normale weldenkende
mensen met me. Moet zeggen, dat ik wel eens 'n goed gesprek heb gevoerd met 'n gozer in de bus :') die dus wel geloofd, en hoe hij er dan weer naar keek had ook wel iets, maar ik blijf erbij als er 'n GOD is dan liet hij al deze shit op aarde niet toe. }:|

anyway,

pics or it didn't happen:

-O-
pi_148768174
quote:
10s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 01:43 schreef killerkip69 het volgende:
Hier is het 'n nek aan nekrace...uiteraard voor NEE gestemd hier zoals alle normale weldenkende
mensen met me. Moet zeggen, dat ik wel eens 'n goed gesprek heb gevoerd met 'n gozer in de bus :') die dus wel geloofd, en hoe hij er dan weer naar keek had ook wel iets, maar ik blijf erbij als er 'n GOD is dan liet hij al deze shit op aarde niet toe. }:|

anyway,

pics or it didn't happen:

[ afbeelding ]

-O-
Waarom zou een god deze ellende niet toelaten? Misschien is die god wel helemaal niet geïnteresseerd in aarde. Zeker als je nagaat hoeveel planeten er wel niet zijn.
ROBODEMONS..................|:(
pi_148768185
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 16:46 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Waarom is dit zulk bemoedigend nieuws? Ooit een atheïst tegengekomen, die een zelfmoordaanslag pleegt of zijn ak-47 op nietsvermoedende cartoonisten leeg schiet om zijn levenswijze op te dringen aan anderen of een theologisch punt te maken?
Je kunt natuurlijk ook een principieel punt willen maken...
pi_148768302
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 01:49 schreef Morrigan het volgende:
Misschien is die god wel helemaal niet geïnteresseerd in Aarde. Zeker als je nagaat hoeveel planeten er wel niet zijn.
Interessant.

zaterdag 17 januari 2015 @ 02:15:37 #136
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_148768506
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 17:28 schreef Mani89 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dat plaatje is dit topic samengevat.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zaterdag 17 januari 2015 @ 02:18:39 #137
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_148768532
quote:

[..]

Waarom zou een god deze ellende niet toelaten? Misschien is die god wel helemaal niet geïnteresseerd in aarde. Zeker als je nagaat hoeveel planeten er wel niet zijn.
Vind het ook raar dat god en religie zo aan elkaar verbonden zijn. Ik kan me best voorstellen dat er een God kan zijn in de vorm van een hele hoge beschaving (als wij zelf op dit tempo doorgaan zijn we binnen een jaar of 100 al God, als we leven vanaf scratch kunnen bouwen, laat staan over 100.000.000 jaar) maar ik kan me niet voorstellen dat het die God dan boeit wie met wie trouwt, of dat je een gebed moet opzeggen voor je gaat eten...
pi_148768917
quote:
2s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 02:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Vind het ook raar dat god en religie zo aan elkaar verbonden zijn. Ik kan me best voorstellen dat er een God kan zijn in de vorm van een hele hoge beschaving (als wij zelf op dit tempo doorgaan zijn we binnen een jaar of 100 al God, als we leven vanaf scratch kunnen bouwen, laat staan over 100.000.000 jaar) maar ik kan me niet voorstellen dat het die God dan boeit wie met wie trouwt, of dat je een gebed moet opzeggen voor je gaat eten...
Ik zie eerlijk gezegd de mens niet 100 miljoen jaar overleven...

Verder wel een interessante visie.

pi_148768939
Ondertussen...in het saaie maar o zo prettig wonend Zeeland is de tussenstand het volgende:

spannend..
  zaterdag 17 januari 2015 @ 04:17:34 #140
224960 highender
Travellin' Light
pi_148768944
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 04:14 schreef killerkip69 het volgende:
Ondertussen...in het saaie maar o zo prettig wonend Zeeland is de tussenstand het volgende:

[ afbeelding ]

spannend..
Zeeland, daar zullen de verhoudingen net iets anders liggen.
pi_148768975
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 21:35 schreef highender het volgende:

[..]

Gedeeltelijk eens, het is bij de meeste gelovigen helaas geen persoonlijk relatie, het is de relatie van een groep die dezelfde profeet/dominee/voorganger/imam/priester/pastoor en bijbehorende leefregels aanhangt, deze leefregels zouden inderdaad net als een ideologie bespreekbaar, rationeel en bediscussieerbaar moeten zijn. En daar ligt het probleem, heb je die uitzending van Jinek nog bekeken? Want dat ging over exact dit probleem. De Koran moderniseren wordt gezien als 'belediging', de Koran is 'van alle tijden', dus onveranderlijk en absoluut, en dat waren beschaafde en gematigde moslims. Ze moeten gewoon opnieuw opgevoed worden zoals de christenen in de jaren '50 en '60, antitheïsten doen daartoe een poging.
Hoe weet je dat het bij "de meeste gelovigen" helaas geen persoonlijke relatie is?

Veel gelovigen gaan niet naar de kerk en zij die dat wel doen gaan ook niet allemaal naar de excessen die je op tv ziet. Bij islam hetzelfde. Of welke andere religie met "vertegenwoordigers op Aarde" dan ook.

Als religie echt zo erg was, waren ook veel meer religieuze conflicten. Puur religieus, niet om olie, geld, belangen, landjepik, etc.

Ik zal Jinek bekijken en de islam is duidelijk anders dan het christendom, maar zelfs daar valt het best mee te redden in Europa.

De gekkies moet je blijven ridiculiseren en de gematigde moslim die meewil moet je meetrekken.

Alleen door zoveel mogelijk spot, discussie, woorden, satire en alles eromheen wordt het al dan niet bestaande conflict weker. Dan maar een generatie erbij. Maar daar ligt het probleem met name in veel Franse (voor)steden. Dat is echt een hopeloze zaak, vele malen erger dan een Kanaleneilandje of Amsterdam-Westje.

pi_148769670
quote:

[..]

God kwam, zag en beschouwde het als mislukt. Gelukkig zijn er nog miljarden andere zonnestelsels, dus krijgt God een nieuwe kans.
pi_148769704
Ja hoor. :')

Anders bekijken jullie de globale trend even. Lekker boeiend wat er in Nederland gebeurt.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_148769716
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 16:52 schreef jogy het volgende:
Ach, de ietsisten doen niemand kwaad en hebben geen stellige overtuiging over hoe en wat maar alleen een schimmig vermoeden dat er 'iets is'. die zal je ook niet snel in naam van hun overtuiging iets opblazen.

Goed nieuws.
Uh oplichters... Mediums, kwakzalvers, etc...

En de zweverige mensen trappen er in. En dan heb je nog van die oplichters die het zelf ook nog eens geloven.
pi_148770096
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 17:00 schreef DeJori het volgende:

[..]

[..]

Dat is als in 'niet christelijk/moslim'. Die percentages staan echt niet gelijk aan zogezegd 'atheistisch'.

Tegenwoordig gaan al die ongelovigen in hetwesten op zoek naar iets 'nieuws'. Naar de spiritualiteitsbeurs ofzo en dan hebben ze van die goedkope boeddha beeldtjes in huis.
pi_148770221
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 04:17 schreef highender het volgende:

[..]

Zeeland, daar zullen de verhoudingen net iets anders liggen.
Ja dat is goed verdeeld inderdaad, wat je kon verwachten :)

Toch is 'n meerderheid (die poll loop nog even denk ik, ZL je weet het soms niet) nuchter genoeg.

Denk persoonlijk dat het wel duidelijk is met deze laatste 2 screenshots voor Zeeland, mooie laatste reactie ook van die bung. :Y

ps: normaal zit het daar rond de 8000 stemmers, dus ff kijken nog...keep u posted for those interested :)

c_/

:W
pi_148771220
quote:
2s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 02:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Maar de goden en geloven waarbij de god(en) geen bal geven om wie met wie trouwt e.d. zijn er al(al erg lang trouwens). Bij wat hier de ietsisten worden genoemd zitten waarschijnlijk ook alle niet officieel erkende geloven, dat zijn er nogal wat...

Vraag me trouwens af waar ze boeddhisme onder geplaatst hebben. Zie erg vaak dat ze dat toch stiekem onder atheisme scharen, iets waar ik het ontzettend oneens mee ben, want het boeddhisme kent wel degelijk goden, alleen geen almachtige.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 11:27:42 #148
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_148771440
Boeddha toch?
Wie dit leest is een lezer van dit
  zaterdag 17 januari 2015 @ 11:43:45 #149
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_148771684
quote:
In Nederland gelooft een op de zes mensen (17 procent) in God en iets meer dan 25 procent is atheïst. Daarmee telt ons land voor het eerst meer ongelovigen dan gelovigen
Was het bij 18% atheïsten (vs de 17%) al niet meer? Is die 7% extra belangrijk genoeg voor dit bericht?

Met deze cijfers is agnostme flink hoog.
reset
  zaterdag 17 januari 2015 @ 11:50:43 #150
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_148771807
quote:
12s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 04:05 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik zie eerlijk gezegd de mens niet 100 miljoen jaar overleven...

Verder wel een interessante visie.
Geen idee. Als we tot het jaar 3000 komen en de ruimte in zijn gegaan kan het jaar 100.000.000 wellicht ook wel, alleen is de beschaving wellicht al 10 keer ten onder gegaan dan en is de mens niet meer herkenbaar als mens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')