abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 januari 2015 @ 22:49:00 #26
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_149058953
quote:
10s.gif Op zondag 25 januari 2015 21:59 schreef MouzurX het volgende:
Darwinisme en het Christendom verdragen elkaar?
Evolutie gaat recht tegen het scheppingsverhaal in. Of ja dat zal dan natuurlijk weer als "leuk verhaal" worden afgedaan omdat het in het oude testament stond.
Als je werkelijk jezelf had verdiept in de materie, aleer direct hele oude koeien uit nog oudere sloten te halen, had je al begrepen dat voornamelijk de vroege kerkvaders ook m.b.t. het verhaal van de schepping reeds spraken over allegorie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 25 januari 2015 @ 22:49:45 #27
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_149058990
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 22:19 schreef watisernouweer het volgende:

[..]

Nee, niet zozeer dat zijn moeder antisemitisch was, maar de hele cultuur in Duitsland en Oostenrijk, en trouwens ook in de rest van Europa, was rond 1900 al doordrenkt met antisemitisme. Helaas heeft de katholieke kerk hierin geen mooie rol gespeeld. De moeder van Hitler was heel erg katholiek, en ze drong hem het katholicisme erg op. En met dat katholicisme, dus ook het antisemitisme.
Katholicisme en Lutheranisme, die laatste vooral in Duitsland.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_149059265
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 22:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Als je werkelijk jezelf had verdiept in de materie, aleer direct hele oude koeien uit nog oudere sloten te halen, had je al begrepen dat voornamelijk de vroege kerkvaders ook m.b.t. het verhaal van de schepping reeds spraken over allegorie.
Ja, mooie kerkvaders. Allegorische bijbeluitleg is letterlijk van het jaar nul, als we Philo meerekenen.
Tegenwoordig ook erg mooie scheppingsexegese van Enzo Bianchi, ken je die?
  zondag 25 januari 2015 @ 22:56:52 #29
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_149059294
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 22:56 schreef watisernouweer het volgende:

[..]

Ja, mooie kerkvaders. Allegorische bijbeluitleg is letterlijk van het jaar nul, als we Philo meerekenen.
Tegenwoordig ook erg mooie scheppingsexegese van Enzo Bianchi, ken je die?
Ik ben vooral bezig met Origenes... jammer dat die man nooit gecanoniseerd is.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_149059335
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 22:41 schreef DeParo het volgende:

[..]

Wat dat betreft is er bij Stalin bijvoorbeeld ook zeer veel te vinden :P :P, volgens mij heeft hij ook een vrij Religieuze moeder en toen hij op latere leeftijd naar een andere school ging kwam hij in een Seminar terecht waar hij volgens mij voortijdig ook weer vanaf is geschopt. of deze heeft verlaten dus wat dat betreft interessant.
Als Hitler en Stalin allebei priester geworden waren had dat miljoenen doden gescheeld.
pi_149059363
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 22:57 schreef watisernouweer het volgende:

[..]

Als Hitler en Stalin allebei priester geworden waren had dat miljoenen doden gescheeld.
:P :P Dat zou inderdaad heel duidelijk kunnen kloppen dus.
pi_149059388
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 22:56 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik ben vooral bezig met Origenes... jammer dat die man nooit gecanoniseerd is.
Ja, heel mooi. Is uitgegleden over zijn zielentheorie, die men als dualistisch heeft verketterd.
  zondag 25 januari 2015 @ 22:59:38 #33
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_149059410
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 22:59 schreef watisernouweer het volgende:

[..]

Ja, heel mooi. Is uitgegleden over zijn zielentheorie, die men als dualistisch heeft verketterd.
Ja, maar ook vanwege zijn leer omtrent de apocatastase... de alverzoening.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_149059453
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 22:59 schreef watisernouweer het volgende:

[..]

De Ziel is zeer interessant, gaat altijd door en toont ook die band die er is met buiten het wereldlijke enigszins, heel mooi dus zo om even te noemen, wat dat betreft intrigerend, en nog veel meer.

[ Bericht 5% gewijzigd door DeParo op 25-01-2015 23:08:21 ]
pi_149059718
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 22:59 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ja, maar ook vanwege zijn leer omtrent de apocatastase... de alverzoening.
Blijft moeilijk punt. Doet me denken aan uitzending 24-uur-met van Theo Maasse. Hij had een overtuigd islamiet over de vloer, en Theo kon er maar niet over uit, dat hij volgens zijn gast voor eeuwig in het vuur terecht zou komen.
Maar ook in het Christendom wordt nog wel zo gedacht.
  zondag 25 januari 2015 @ 23:08:06 #36
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_149059798
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 23:06 schreef watisernouweer het volgende:

[..]

Blijft moeilijk punt. Doet me denken aan uitzending 24-uur-met van Theo Maasse. Hij had een overtuigd islamiet over de vloer, en Theo kon er maar niet over uit, dat hij volgens zijn gast voor eeuwig in het vuur terecht zou komen.
Maar ook in het Christendom wordt nog wel zo gedacht.
Dat was met Abdul Jabbar geloof ik... Dat hele dogma van hellevuur is een verlammende, gekmakende gedachte en m.i. ook eerder gegrondvest op oude Egyptische mythen dan de bijbel. 'Gehenna' was een vuilstortplaats buiten de stad Jeruzalem; ergens is dat getransformeerd in de hel.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_149059851
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 23:00 schreef DeParo het volgende:

[..]

De Ziel is zeer interessant, gaat altijd door en toont ook die band die er is met buiten het wereldlijke enigszins, heel mooi dus zo om even te noemen wat dat betreft intrigerend.
Ja, mooi he. We hebben allemaal een ziel, en toch blijft het mysterie. Om dan naar het topic terug te gaan, dat is toch wat Christenen, Islamieten, ietsisten, en ook de postmoderne gelovigen gemeen hebben.
pi_149059975
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 23:09 schreef watisernouweer het volgende:

[..]

Ja, mooi he. We hebben allemaal een ziel, en toch blijft het mysterie. Om dan naar het topic terug te gaan, dat is toch wat Christenen, Islamieten, ietsisten, en ook de postmoderne gelovigen gemeen hebben.
Inderdaad, wat betreft die Ziel, maar anderzijds is het ook niet een mysterie, zo en dit geldt voor iedereen dus mooi. Wat ze gemeen hebben is dat wat ze proberen te interpreteren, en nog wat zaken, maar even met betrekking tot hun Religies dus.
pi_149060169
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 23:08 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat was met Abdul Jabbar geloof ik... Dat hele dogma van hellevuur is een verlammende, gekmakende gedachte en m.i. ook eerder gegrondvest op oude Egyptische mythen dan de bijbel. 'Gehenna' was een vuilstortplaats buiten de stad Jeruzalem; ergens is dat getransformeerd in de hel.
Klopt, Jabbar.
Hoewel mijn kerk (in het westen dan) vroeger meende de hel zeer duidelijk te kunnen omschrijven, zoals we op de oude prenten nog kunnen zien, heeft deze nu de concrete voorstelling daarvan geschrapt, gelukkig.
Met die opbeurende gedachte ga ik me nu overgeven aan de kleine dood (zoals wij de slaap noemen).
Trusten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')