Ik snap het. Ik bedoelde inderdaad of sommige praktijken er misschien voor kiezen om 'gratis' echo's te doen (dus zonder die te declareren), maar dat loopt inderdaad wel snel op als ze dat bij elke zwangere doen..quote:Op zondag 4 januari 2015 22:25 schreef mignonne het volgende:
Kan niet meer quoten uit het oude topic, maar twist, die echo's zijn prijzig maar niet heel duur. Maar goed als je er een x aantal maakt per week en dat 52 weken per jaar dan loopt het wel op. En linksom of rechtsom is het gewoonweg fraude.
Het staat je verloskundige vrij om echo's te maken verder. Als ze die maar niet ten onrechte declareert. Dus of ze ze nu gratis maakt, of mensen een bijdrage laat betalen, om het even. Maar standaard een groeiecho voor elke zwangere zonder dat daar aanleidjng voor is, maar die dus wel gedeclareerd wordt, dat mag dus niet.
Ben niet nieuwsgierig hoor maar wat kost nou 1 zo'n ronde met medicatie en punctie erbij?!quote:Op zondag 4 januari 2015 22:36 schreef Lijnloos het volgende:
Bij interpolis kan je het ook zien... Schrok me laatst de tandjes toen ik zag wat het afgelopen jaar "gekost" heeft... Nu snap ik ook meteen waarom je "maar" 3 pogingen voor ivf/icsi vergoedt krijgt.
ja dat kan idd hoor, dat ze het gratis doen. En dat staat ze verder vrij.quote:Op zondag 4 januari 2015 22:32 schreef twist02 het volgende:
[..]
Ik snap het. Ik bedoelde inderdaad of sommige praktijken er misschien voor kiezen om 'gratis' echo's te doen (dus zonder die te declareren), maar dat loopt inderdaad wel snel op als ze dat bij elke zwangere doen..
Ik heb eigenlijk geen idee of mijn echo met 8 weken ook gedeclareerd is, zal er bij die 30-32 weken echo eens op letten.
nope. Klopt ook niet. En als je erover nadenkt is het belachelijk ook natuurlijk. Je vk kan met haar handen heel goed voelen of de baby in hoofdligging of in stuitligging ligt. Als daarover twijfel bestaat dan is een echo aangewezen, maar als ik bij 36 weken een hoofdligging voel dan heb ik echt geen enkele reden om daar een echo overheen te laten gaan. Maar goed, ook daarvoor geldt, de meeste mensen willen gewoon graag kijken ook al zie je weinig meer dan, en als ze het bij een andeee prakrijk wel krijgen gaan ze vaak daarheen.quote:Op zondag 4 januari 2015 22:41 schreef Cholula het volgende:
Gefeliciteerd nieuwe aanwas!![]()
Drie keer is scheepsrecht Cygne, mijn duimen draaien overuren voor je!
Mignonne hoe zit dat met een liggingsecho? Volgens mij doet mijn praktijk dat standaard, maar dat klopt dan toch ook niet?
quote:Op zondag 4 januari 2015 22:49 schreef twist02 het volgende:
Heb nu inderdaad ook online gevonden waar ik al m'n zorgkosten kan inzien. En ik laat maar even in het midden wat daaruit blijkt
Precies weet ik niet uit mijn hoofd, maar tussen de 2,5 en 3 duizend per keer waren we kwijt. Maar het leek een soort "pakket"-prijs, er werd niet per medicatie en echo en zo gerrekend, gewoon per punctie/traject. En dit was alleen wat op mij verrekend was, mijn man is ook ruim door zijn eigen risico heen geloof ikquote:Op zondag 4 januari 2015 22:37 schreef Rijstebuiltje het volgende:
[..]
Ben niet nieuwsgierig hoor maar wat kost nou 1 zo'n ronde met medicatie en punctie erbij?!
+1quote:Op maandag 5 januari 2015 10:34 schreef Melliemuis het volgende:
Cygne, dan gaan we nu voor 3x scheepsrecht want die was bij mij ook van toepassing
In de zorg ja. Ik probeer me al heel de ochtend ziek te melden, maar manager neemt niet opquote:Op maandag 5 januari 2015 09:14 schreef L-E het volgende:
Phaidra, is dat consult bij de gyn ook vanwege de groei?
Over de hoeveelheid echo's, ik zou zelf elke keer een echo heel onprettig vinden. Vooral omdat ik vind dat een echo is om een termijn vast te stellen, evt afwijkingen op te sporen, of groei te monitoren, dat het zelfs door deskundigen tegenwoordig wordt gedegradeerd tot een 'leuk babyspiekmoment' vind ik niet zo tof. Daar zijn echobureau's toch voor?
MevrouwCactus, ziek melden klinkt als een wijs besluit. In de zorg was het, toch? Ik vind dat je het nog lang hebt volgehouden hoor!
Yep. Er is sinds kort een maandelijks overleg tussen onze vk's en gynaecologen van het ziekenhuis en daar worden 'probleemgevallen' besproken. Omdat peuter bij de geboorte 2460 gram was (bij 38.3 weken, P2-5) val ik nu binnen een risicogroep en is het protocol om twee groeiecho's te doen en daarna een consult zodat de gyn kan beoordelen of het veilig is om onder controle bij de vk te blijven. Gezien de eerste groeiecho verwacht ik dat ik binnen 5 minuten weer buiten sta met een sticker, maar we zullen zienquote:Op maandag 5 januari 2015 09:14 schreef L-E het volgende:
Phaidra, is dat consult bij de gyn ook vanwege de groei?
Ik kan uiteraard alleen voor mezelf spreken, maar zo voelt het voor mij totaal niet. En hoewel ze bij mij ook elke keer even kijken met het echo-apparaat, zie ik het niet elke keer als een 'echte' echo, zeg maar.quote:Op maandag 5 januari 2015 09:14 schreef L-E het volgende:
Over de hoeveelheid echo's, ik zou zelf elke keer een echo heel onprettig vinden. Vooral omdat ik vind dat een echo is om een termijn vast te stellen, evt afwijkingen op te sporen, of groei te monitoren, dat het zelfs door deskundigen tegenwoordig wordt gedegradeerd tot een 'leuk babyspiekmoment' vind ik niet zo tof. Daar zijn echobureau's toch voor?
Kunnen jouw verloskundigen dat niet zelf beoordelen?quote:Op maandag 5 januari 2015 11:45 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Yep. Er is sinds kort een maandelijks overleg tussen onze vk's en gynaecologen van het ziekenhuis en daar worden 'probleemgevallen' besproken. Omdat peuter bij de geboorte 2460 gram was (bij 38.3 weken, P2-5) val ik nu binnen een risicogroep en is het protocol om twee groeiecho's te doen en daarna een consult zodat de gyn kan beoordelen of het veilig is om onder controle bij de vk te blijven. Gezien de eerste groeiecho verwacht ik dat ik binnen 5 minuten weer buiten sta met een sticker, maar we zullen zien.
Mijn vk gaat ook met de gynaecologen overleggen over mijn zorgpad, blijkbaar bespreken ze elke dag/ week de nieuwe zwangeren in t team...quote:Op maandag 5 januari 2015 12:24 schreef WupWup het volgende:
[..]
Kunnen jouw verloskundigen dat niet zelf beoordelen?![]()
ik verbaas me altijd over dit soort werkafspraken. Je bent als verloskundige toch zeker zelf in staat om risico in te schatten! Overleg is dan 1 ding, maar consulten waar er niks aan de hand is... tsja
Ja, maar dat snap ik heel goed! Overleg, samenwerking! Maar consulten bij de gynaecoloog, zodat hij/zij kan bepalen of de zwangerschap fysiologisch is... Dat is nou juist het werk van de verloskundige, normaal van abnormaal onderscheiden.quote:Op maandag 5 januari 2015 12:26 schreef mousemicky het volgende:
[..]
Mijn vk gaat ook met de gynaecologen overleggen over mijn zorgpad, blijkbaar bespreken ze elke dag/ week de nieuwe zwangeren in t team...
Ah zoquote:Op maandag 5 januari 2015 12:26 schreef mousemicky het volgende:
[..]
L-E, zoals ik t nu begrijp mag ik gewoon wat vaker langskomen, vooral voor controle bloeddruk en urine, zodat ze meteen in kunnen grijpen als de bloeddruk te hoog wordt/ urinewaarden afwijkend worden.
Dat is het vreemde inderdaad. Blijft moeilijk te geloven hoor. Totdat je buik ineens ook gaat groeien en je broek niet meer dicht kan 's avonds. Haha.quote:Op maandag 5 januari 2015 12:25 schreef Jagärtrut het volgende:
Fijn, MM!
Ik vind alles maar spannend. Vind het ook maar gek om te geloven dat er een klompje cellen zich aan het vermeerderen is in m'n baarmoeder. Hopelijk...
Ik kan t me goed voorstellen. Was wel een opluchting vanochtendquote:Op maandag 5 januari 2015 13:15 schreef Starbuck_ het volgende:
MM een knipper, gefeliciteerd!!
Ik overweeg een echo bij 8 weken op eigen verzoek, want ik vind wachten tot 11/12 weken toch wel erg langDan moet ik 36 euro betalen, nou ja dat moet dan maar.
Lief klein cellenklompje van Cygne, blijven zitten deze ronde en uitgroeien tot een gezonde mini! dan krijg je van mij een mooi boekje als je geboren bent! deal?!quote:Op maandag 5 januari 2015 13:28 schreef Cygne het volgende:
Ik wil geen vroege echo's deze keer. Eerst maar eens naar de geneticus. Net wel geprobeerd gynaecologie te bellen maar na 10 minuten al onze medewerkers zijn in gesprek, u bent de eerst wachtende. Had ik geen zin meer en heb ik opgehangen.
quote:Op maandag 5 januari 2015 13:37 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Lief klein cellenklompje van Cygne, blijven zitten deze ronde en uitgroeien tot een gezonde mini! dan krijg je van mij een mooi boekje als je geboren bent! deal?!
Zij vonden het ook niet nodig eigenlijk, zeker omdat ik zelf klein ben (1.53) dus het is wel duidelijk dat mijn kinderen het niet van een vreemde hebben. Maar de gynaecologen wilden zich toch graag aan het protocol houden. De vk's wilden niet direct stennis gaan schoppen in het nieuwe overleg, dus ons geadviseerd om er toch maar aan mee te werken... En helemaal geen groeiecho had ik zelf ook niet prettig gevonden, een check om een beetje te weten waar we aan toe zijn is wel fijn. Alleen het hele circus met direct gesprek gynaecoloog vond ik eigenlijk ook wel wat overdreven, zeker nu blijkt dat deze spruit wat groter blijkt na 1 echo.quote:Op maandag 5 januari 2015 12:24 schreef WupWup het volgende:
[..]
Kunnen jouw verloskundigen dat niet zelf beoordelen?![]()
ik verbaas me altijd over dit soort werkafspraken. Je bent als verloskundige toch zeker zelf in staat om risico in te schatten! Overleg is dan 1 ding, maar consulten waar er niks aan de hand is... tsja
groeiecho's vind ik in jouw situatie heel begrijpelijk en ik denk ook niet dat wup daar anders over denkt. Maar dat gesprek met de gynaecoloog er achteraan, dát is raar imho. Alsof je huisarts twee keer bloed laat prikken op je schildklierwaarden en je vervolgens naar de internist moet zodat die de conclusie kan trekken dat er niets aan de hand isquote:Op maandag 5 januari 2015 13:43 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Zij vonden het ook niet nodig eigenlijk, zeker omdat ik zelf klein ben (1.53) dus het is wel duidelijk dat mijn kinderen het niet van een vreemde hebben. Maar de gynaecologen wilden zich toch graag aan het protocol houden. De vk's wilden niet direct stennis gaan schoppen in het nieuwe overleg, dus ons geadviseerd om er toch maar aan mee te werken... En helemaal geen groeiecho had ik zelf ook niet prettig gevonden, een check om een beetje te weten waar we aan toe zijn is wel fijn. Alleen het hele circus met direct gesprek gynaecoloog vond ik eigenlijk ook wel wat overdreven, zeker nu blijkt dat deze spruit wat groter blijkt na 1 echo.
Ja, eens!quote:Op maandag 5 januari 2015 13:51 schreef mignonne het volgende:
[..]
groeiecho's vind ik in jouw situatie heel begrijpelijk en ik denk ook niet dat wup daar anders over denkt. Maar dat gesprek met de gynaecoloog er achteraan, dát is raar imho. Alsof je huisarts twee keer bloed laat prikken op je schildklierwaarden en je vervolgens naar de internist moet zodat die de conclusie kan trekken dat er niets aan de hand isEr spreekt niet erg veel vertrouwen uit vanuit de gyn naar zijn eerstelijns verloskundigen.
Maar goed, er zal vast niets bijzonders zijn, heel fijn voor jullie dat deze baby al een flink stuk groter is dan de eerste, dat scheelt toch weer. Ga zo door met groeien baby!
Peuter gaat hier eigenlijk bijna altijd mee. Veel te veel gedoe om oppas te regelen voor dat kwartiertje controle en ze hebben speelgoed staan, dus gaat altijd prima (al heb ik geen idee hoe oud jouw oudste is natuurlijk).quote:Op maandag 5 januari 2015 14:11 schreef gestreeptestoel het volgende:
Hier de vk gebeld. Ze belt me vanmiddag of vanavond terug om een afspraak te maken.
Dan nog een goede smoes bedenken om oppas te kunnen regelen. (dat heb je bij een 2e)
We hadden al bedacht dat we dan een afspraak bij de bank zouden hebben...
Er komt ook nog een contractverlenging aan.. We hebben t weer lekker gepland allemaal.Devorige keer lag ik er uit in mijn verlof..
voor de knippers!
1,5 jaar.quote:Op maandag 5 januari 2015 14:38 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Peuter gaat hier eigenlijk bijna altijd mee. Veel te veel gedoe om oppas te regelen voor dat kwartiertje controle en ze hebben speelgoed staan, dus gaat altijd prima (al heb ik geen idee hoe oud jouw oudste is natuurlijk).
Wat fijn!!quote:Op maandag 5 januari 2015 12:24 schreef mousemicky het volgende:
Ik heb een knipper![]()
![]()
![]()
Extra controles vanwege HELLP bij J., maar verder gewoon het normale traject. Over 3 weken alweer de termijnecho
Ik snap heel goed dat je geen vroege echo's wilt. Het verhoogt je kansen op een goede zwangerschap niet, en het lijkt me echt vreselijk om na goede echo's slecht nieuws te krijgen. Je hebt het kindje dan al gezien met een hartje en misschien zelfs zien bewegen. Echt vreselijk lijkt me dat! Daarom vond ik het ook niet zo erg dat ik pas met bijna 10 weken een echo kreeg. Heb veel gelurkt en ik had jouw en Malteser's verhaal nog in m'n achterhoofd zitten. Maar ik hoop voor je dat je gevoel klopt, en dat het gezegde ook op jouw van toepassing is!quote:Op maandag 5 januari 2015 13:28 schreef Cygne het volgende:
Ik wil geen vroege echo's deze keer. Eerst maar eens naar de geneticus. Net wel geprobeerd gynaecologie te bellen maar na 10 minuten al onze medewerkers zijn in gesprek, u bent de eerst wachtende. Had ik geen zin meer en heb ik opgehangen.
De eerste afspraak die ik vandaag had heeft in totaal 2 uur geduurd (assistente, echoscopiste, verloskundige, bloed prikken met 45 min wachten). Ik was blij dat J. een extra dagje naar het KDV wasquote:Op maandag 5 januari 2015 14:42 schreef gestreeptestoel het volgende:
[..]
1,5 jaar.
De eerste keer is toch een langere afspraak. Dan leek t ons niet handig dat zoon daar bij zit. Op de dag dat ik vrij ben, hebben ze geen spreekuur. Dus dan dachten we het te combineren als de oppas toch al in de ochtend oppast!![]()
Waarom dat? Ik mocht kiezen, heb t wel eerder laten doen zodat we de uitslag tegelijk bij de npm kregenquote:Op maandag 5 januari 2015 15:11 schreef mousemicky het volgende:
Ik ben met vriend koffie gaan drinken
En juist vanwege die voorgeschiedenis moest ik t bloedprikken nu doen en kon ik tniet uitstellen tot tegelijk met combinatietest. Zkh is hier op 20 min rijden, dus een andere keer terugkomen had me net zo veel tijd gekost...
Ze wilden een basis/beginsituatie bepalen van mijn lever en nierwaarden, zodat ze later een referentie hebben mochten er 'afwijkende' zaken worden gevonden.quote:Op maandag 5 januari 2015 15:18 schreef L-E het volgende:
[..]
Waarom dat? Ik mocht kiezen, heb t wel eerder laten doen zodat we de uitslag tegelijk bij de npm kregen
Dat begrijp ik, maar moet dat dan perse met deze termijn? Omdat je zegt dat het niet met de combinatietest mocht.quote:Op maandag 5 januari 2015 15:21 schreef mousemicky het volgende:
[..]
Ze wilden een basis/beginsituatie bepalen van mijn lever en nierwaarden, zodat ze later een referentie hebben mochten er 'afwijkende' zaken worden gevonden.
Oeh dat is al over 15 dagenquote:Op maandag 5 januari 2015 15:47 schreef Jagärtrut het volgende:
Fijn mevrouw cactus!
Ik heb de daad bij het woord gevoegd, en maar een VK gemaild. Hier heb je privé instellingen en niet privé instellingen (hoe heet dat?). Ik ben maar voor een privé instelling gegaan, want die hadden de meest uitgebreide website, en spreken engels (de Duutser spreekt geen Zweeds, en ik kan me beter begrijpbaar maken in het engels). 20 januari eerste afspraak!
Nee, VK doet zelf helemaal geen echo. Daarvoor moet ik naar het ziekenhuis. Die echo krijg ik tussen 18-20 weken. Ik denk wellicht nog privé een echo te doen rond 10 weken, om te zien of het leeft, en of het er 1 of meer zijn, etc. Tegen die tijd ben ik denk ik wel heeeel erg nieuwsgierig.quote:Op maandag 5 januari 2015 15:48 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Oeh dat is al over 15 dagenDoen ze dan al meteen een echo enzo?
Is de eerste echo serieus pas bij 18-20 weken? Geen termijnecho en dat soort meer?quote:Op maandag 5 januari 2015 15:53 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Nee, VK doet zelf helemaal geen echo. Daarvoor moet ik naar het ziekenhuis. Die echo krijg ik tussen 18-20 weken. Ik denk wellicht nog privé een echo te doen rond 10 weken, om te zien of het leeft, en of het er 1 of meer zijn, etc. Tegen die tijd ben ik denk ik wel heeeel erg nieuwsgierig.
Dat is wel belachelijk lang ja! Hier was de eerste afspraak deze zwangerschap hooguit een half uurtje in plaats van 15 min. voor de normale afspraken. Echo, bloedprikken etc. waren allemaal aparte afspraken, dus dat was prima te doen. Peuter weer mee naar huis krijgen zonder drama is een ander verhaalquote:Op maandag 5 januari 2015 14:54 schreef mousemicky het volgende:
[..]
De eerste afspraak die ik vandaag had heeft in totaal 2 uur geduurd (assistente, echoscopiste, verloskundige, bloed prikken met 45 min wachten). Ik was blij dat J. een extra dagje naar het KDV was
Ja, dan krijg je er nog een. Normaalgesproken mag je beide formulieren in een keer laten prikken, behalve als je vlk dus iets anders zegt...quote:Op maandag 5 januari 2015 15:27 schreef Mariposas het volgende:
Oh, ik moet deze week ook laten bloedprikken. Ben ook erg bang voor die wachttijden, maar het schijnt vroeg in de ochtend ook erg druk te zijn, dus ik ga wat later.
Snap er alleen weer niets van, krijg je voor bloedprikken voor de combinatietest ook een formulier? Ik heb een formulier gekregen maar dat is volgens mij voor het standaard bloedonderzoek. Staan alleen dingen op en aangekruist mbt bloedgroep, Rh(D) bloedgroep, antistoffen lues, HIV, IgG-anti-rubella, Hb, MCV en glucose.
Net even gebeld, bij de echopraktijk nemen ze bloed af. Geen apart formulier heb ik daarvoor nodig, verwijsbrief was voldoende. Moet dus alsnog apart bloedprikken. Oh well. Als je zwanger bent moet je sowieso een flexibele agenda hebben met al die afspraken, gelukkig genoeg verlofuren want geen Azië voor mij dit jaar.quote:Op maandag 5 januari 2015 16:31 schreef mousemicky het volgende:
[..]
Ja, dan krijg je er nog een. Normaalgesproken mag je beide formulieren in een keer laten prikken, behalve als je vlk dus iets anders zegt...
Die combitest-bloedprik-actie heeft inderdaad een ander formulier (heel etuitje kreeg ik van het RIVM). Die fout had ik dus ook gemaakt toen ik dacht dat ik voor beiden ging prikken. Bleek bij de meting dus verkeerd te zijn gegaan en toen alsnog.quote:Op maandag 5 januari 2015 15:27 schreef Mariposas het volgende:
Oh, ik moet deze week ook laten bloedprikken. Ben ook erg bang voor die wachttijden, maar het schijnt vroeg in de ochtend ook erg druk te zijn, dus ik ga wat later.
Snap er alleen weer niets van, krijg je voor bloedprikken voor de combinatietest ook een formulier? Ik heb een formulier gekregen maar dat is volgens mij voor het standaard bloedonderzoek. Staan alleen dingen op en aangekruist mbt bloedgroep, Rh(D) bloedgroep, antistoffen lues, HIV, IgG-anti-rubella, Hb, MCV en glucose.
Wat ik vooral lees is de volgende verdeling:quote:Op maandag 5 januari 2015 17:11 schreef Cholula het volgende:
Overigens ging ik daarna op de weegschaal staan, ik ben met 30 weken ruim 10 kilo aangekomen. Dat vind ik best veel, de kilo's vliegen er juist in de laatste tien weken toch aan?
Wow, ik zit nu al op het dubbelequote:Op maandag 5 januari 2015 18:34 schreef twist02 het volgende:
[..]
Wat ik vooral lees is de volgende verdeling:
- Trimester 1: 1-2 kilo
- Trimester 2: 6 kilo
- Trimester 3: 3-4 kilo
Maar mijn vk gaf aan dat het echt heel verschillend is per persoon. Sowieso hangt het ook van je eigen BMI (pre-zwangerschap) af hoeveel je aan 'mag' komen. Maar als je gewoon gezond eet, zou ik me niet al te veel zorgen maken. Je kunt het de volgende keer eventueel wel even aankaarten natuurlijk, om te kijken wat je vk ervan vindt.
Ik zit met 23 weken nog steeds op hetzelfde gewicht als voor de zwangerschap (of misschien zelfs -1 of -2), vandaar dat ik het de vorige keer heb gevraagd.
Ik had hetxelfde en snap 'm na je uitleg nu ook pas.quote:Op maandag 5 januari 2015 20:23 schreef -Spring het volgende:
Risu, ik heb je tweede alinea nu drie keer geleze, maar ik heb nog steeds geen idee waar je het over hebt. :'D
Oh wacht! Ik dacht dat je tante iets op haar hoofd had dat jij mocht aaien. Bedtijd hier.
quote:Op maandag 5 januari 2015 20:23 schreef -Spring het volgende:
Risu, ik heb je tweede alinea nu drie keer geleze, maar ik heb nog steeds geen idee waar je het over hebt. :'D
Oh wacht! Ik dacht dat je tante iets op haar hoofd had dat jij mocht aaien. Bedtijd hier.
quote:Op maandag 5 januari 2015 20:23 schreef -Spring het volgende:
Wat weinig zeg! Zeker voor een zwangerschap. Volgens mij zit jouw lichaam hartstikke in spaarstand door zo weinig te eten. Dit zijn denk ik maximaal 1200 calorieën.quote:Op maandag 5 januari 2015 21:23 schreef faptist het volgende:
Ik eet
2 beschuitjes met pindakaas of Becel en pure vlokken.
Granenkoffie met scheutje halfv. Melk
2 (soms 4)boterhammen met Becel + gekookte worst
Glas sinaasappelsap,vers
2,5 liter thee
Avondeten: klein bordje.
En dan zit ik hartstikke vol
Gaaf! Ik wilde een glittervoet voor je plaatsen, maar dat lukt niet... Bij deze een denkbeeldige! En geniet ervan.quote:Op maandag 5 januari 2015 22:17 schreef Nikooos het volgende:
Wow niet teruggelezen maar ik werd net voor het eerst geschopt door m'n kleine meisje!!
M'n verloskundige vind het prima zo dus ik maak me nog geen zorgen.quote:Op maandag 5 januari 2015 21:41 schreef Mariposas het volgende:
[..]
Wat weinig zeg! Zeker voor een zwangerschap. Volgens mij zit jouw lichaam hartstikke in spaarstand door zo weinig te eten. Dit zijn denk ik maximaal 1200 calorieën.![]()
De spaarstand bestaat niet. Dat is een hardnekkige mythe die naast de 'verzadigde vetten zijn slecht' en 's'avonds verbrand je niks meer' kan.quote:Op maandag 5 januari 2015 21:41 schreef Mariposas het volgende:
[..]
Wat weinig zeg! Zeker voor een zwangerschap. Volgens mij zit jouw lichaam hartstikke in spaarstand door zo weinig te eten. Dit zijn denk ik maximaal 1200 calorieën.![]()
Haha thnx! Supercool!!quote:Op maandag 5 januari 2015 22:24 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Gaaf! Ik wilde een glittervoet voor je plaatsen, maar dat lukt niet... Bij deze een denkbeeldige! En geniet ervan.
Dat je 's avonds niets meer verbrand of calorieën na een bepaalde tijd dubbel tellen, daarvan wist ik wel dat dat niet klopte.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 08:13 schreef Lushes het volgende:
[..]
De spaarstand bestaat niet. Dat is een hardnekkige mythe die naast de 'verzadigde vetten zijn slecht' en 's'avonds verbrand je niks meer' kan.
Helemaal onzin.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 08:45 schreef twist02 het volgende:
voor schoppende Nikoolientje
Leuk is dat hč?
[..]
Dat je 's avonds niets meer verbrand of calorieën na een bepaalde tijd dubbel tellen, daarvan wist ik wel dat dat niet klopte.
Maar ik dacht wel echt dat verzadigde vetten slechter waren dan onverzadigde? Is dat helemaal onzin, of bedoel je meer dat het niet zo zwart-wit is?
Ik heb ooit zo'n ezelsbruggetje geleerd dat Verzadigde vetten Verkeerd zijn en Onverzadigde vetten Oke
Dat is heel verstandig. Iedereen reageert op suikers overigens, al geloof ik wel dat sommige mensen een hogere koolhydraatgevoeligheid hebben.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 08:23 schreef Cholula het volgende:
Wat leuk Nikoos!
Ik kijk met eten ook niet naar calorieën. Eerder naar de hoeveelheid suikers, maar dat heeft ook te maken met hoe ik op suikers reageer.
Wat lees ik nu?! Wat een leuk nieuws zo aan het begin van het nieuwe jaar!!quote:Op maandag 5 januari 2015 16:48 schreef Cygne het volgende:
Ik heb ook maar de vk gebeld. Mag gewoon daar onder controle. Ik mocht een vroege echo maar dat wil ik niet deze keer en dat snapte ze wel. Als ik bij de geneticus ben geweest bel ik ze even voor een afspraak.
Heel apart. Ze zei dat ze het voelde, dus ik meteen mijn hand erop. En dan zei ze: "ja" en dat nog een paar keer terwijl ik twijfelde of ik gewoon zelf trilde of een hartslag voelde ofzo. En toen opeens een enorme trap die heel erg duidelijk wasquote:Op dinsdag 6 januari 2015 08:45 schreef twist02 het volgende:
voor schoppende Nikoolientje
Leuk is dat hč?
Eens, met werkelijk alles. Ik merk overigens wel vaker dat mijn opvattingen over wat goede voeding is niet helemaal rijmen met die van de meeste anderen (of de adviezen vanuit het Voedingscentrum, om maar iets te noemen).quote:Op dinsdag 6 januari 2015 08:13 schreef Lushes het volgende:
[..]
De spaarstand bestaat niet. Dat is een hardnekkige mythe die naast de 'verzadigde vetten zijn slecht' en 's'avonds verbrand je niks meer' kan.
Wel vind ik dit een onverstandig eetpatroon, maar zo eten helaas veel mensen.
Ik denk ook ( vanuit ervaring met het werken met zwangere vrouwen met overgewicht ) dat dit niet alles is.
Het lichaam werkt heel simpel; bij een calorie overschot kom je aan, bij een tekort val je af en bij een onderhoudsaantal blijf je op gewicht.
Als dit werkelijk het voedingspatroon zou zijn, dan zou zij moeten afvallen. Tenzij ze volledig inactief is natuurlijk, dan blijft ze op gewicht hiermee.
Ik vind zelf de voedingswaarde van dit eetpatroon zorgelijker dan het aantal calorieen. Of het avondeten moet spectaculair zijn qua voedingswaarde, maar dat denk ik niet.
Als je zwanger bent moet je niet voor 2 eten, maar wel voor de bouw van een nieuw leven. Dan kies ik zelf voor voeding met een hoge biologische voedingswaarde, zonder uberhaupt naar calorieen te kijken. Dat doe ik voor mijn clienten ook.
Disclaimer: ik hoop maar dat hier niets aanvallends in gelezen wordt, want dat is zeer zeker niet zo bedoeld.
Zwanger zijn is al stressvol genoeg en niet het moment je druk te maken over je gewicht.
Maar 'beter' eten kan natuurlijk altijd en dan is een zwangerschap natuurlijk wel een geweldig moment om daarmee te beginnen.
Duidelijk, thanksquote:
Mijn vriend dacht ook steeds dat hij iets anders voelde. Maar ik zag aan z'n gezicht dat hij steeds precies reageerde als ik het ook voelde, dus ik zei heel droog: "Dat is je dochter hoor".quote:Op dinsdag 6 januari 2015 10:11 schreef Nikooos het volgende:
[..]
Heel apart. Ze zei dat ze het voelde, dus ik meteen mijn hand erop. En dan zei ze: "ja" en dat nog een paar keer terwijl ik twijfelde of ik gewoon zelf trilde of een hartslag voelde ofzo. En toen opeens een enorme trap die heel erg duidelijk was
Volgens mij is dat inderdaad bandenpijn. Heb er ook regelmatig last van.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 10:36 schreef twist02 het volgende:
Voor de kenners/experts:
Ik heb af en toe last van een plotselinge steek onder in m'n buik, net naast m'n lies. Vooral als ik te snel op sta ofzo. Is dat nou die befaamde beruchte bandenpijn?
Het trekt heel snel weer weg en is verder niet vervelend ofzo, maar ben wel benieuwd
Ja, dat is heel normaal. Ik vond dat altijd een beetje angstig, maar hallo: er wordt een heel zenuwstelsel aangelegd hequote:Op dinsdag 6 januari 2015 11:14 schreef Jagärtrut het volgende:
Hebben jullie aan het begin van jullie zwangerschap ook zo'n last gehad van een zeurend gevoel onderin je buik? Het voelt echt net als een aankomende menstruatie, vind ik. Soms komt er ook een wat heftigere steek doorheen...
ja, ik word er ook een beetje bang van. M'n baarmoeder zal ook aan het groeien zijn enzo, dus dat zal ook meespelen. Gelukkig is het herkenbaar!quote:Op dinsdag 6 januari 2015 11:15 schreef L-E het volgende:
[..]
Ja, dat is heel normaal. Ik vond dat altijd een beetje angstig, maar hallo: er wordt een heel zenuwstelsel aangelegd heKrampen, steken, zeurend gevoel hoort er helemaal bij
Ik heb echt tot ver in week 8 een gruwelijke pijn gehad. Zowel darmen als er omheen.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 11:14 schreef Jagärtrut het volgende:
Hebben jullie aan het begin van jullie zwangerschap ook zo'n last gehad van een zeurend gevoel onderin je buik? Het voelt echt net als een aankomende menstruatie, vind ik. Soms komt er ook een wat heftigere steek doorheen...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tijdens de echo zagen we'm heen en weer wiegen ( je zag 'm afzetten van rechts naar links ) geen idee waarom ie dat deed maar hij leek het naar de zin te hebben.
Volgens de vk was het enorm gegroeid tov de spoedecho in wk 8. Zij voorzag dan ook een voorspoedig verloop, dus ik hoop met haar mee.
Bizar hoe ontwikkeld zo'n mensje al is bij een prille zwangerschap.
Gewoon snel bevallen danquote:Op dinsdag 6 januari 2015 11:54 schreef NotTheSame het volgende:
Ik merk een beetje dat ik geen aansluiting meer vind in dit topic. Het lijkt wel alsof ik grote delen van het prille stadium gewoon vergeten ben, dus soms kan ik helaas niet antwoorden.
Stilte voor de storm, babyboom in mei jaquote:Op dinsdag 6 januari 2015 12:00 schreef mousemicky het volgende:
De nummer 2 volgt je idd wel op enige afstand, maar dat komt natuurlijk omdat jouw baby zo tof gaat zijn dat we daar met zn allen wel een maand op kunnen teren
Ik kan het me voorstellen. Veel mensen kunnen nauwelijks tot niet naar behoefte eten, dat wordt (of werd) niet aangeleerd. Ik zet er daarom bij onze kinderen ook echt op in om te luisteren naar wat hun lichaam zegt. Niet eten tot je bord leeg is, maar eten tot je voelt dat je buik vol is. Wij eten ook echt compleet naar behoefte (niet eten omdat het er 'tijd' voor is, maar omdat je lichaam aangeeft eten te willen) maar dat moet je ook maar kunnen/durven (als je een kind hebt dat bizar slecht eet kan ik me voorstellen dat je er wat minder luchtig instaat en wel op gezette tijden eet, zodat je zeker weet dat er tenminste iets in gaat)quote:Op dinsdag 6 januari 2015 12:35 schreef mignonne het volgende:
De meeste winst bij veel mensen (incl. ondergetekende) ligt denk ik toch op gebied van meer groenten en fruit eten en minder snoepen/snaaien. Portion-control blijkt in de praktijk ook heel lastig. Ik liep mee met een diëtiste en daar gaven mensen aan slechts een kleine portie van iets te eten, als ze het dan aanwezen op een kaartje bleek dat ze juist de grote portie aanwezen. Subjectieve beleving van portie-grootte dus.
doen wij ook jaquote:Op dinsdag 6 januari 2015 12:41 schreef L-E het volgende:
[..]
Ik kan het me voorstellen. Veel mensen kunnen nauwelijks tot niet naar behoefte eten, dat wordt (of werd) niet aangeleerd. Ik zet er daarom bij onze kinderen ook echt op in om te luisteren naar wat hun lichaam zegt. Niet eten tot je bord leeg is, maar eten tot je voelt dat je buik vol is. Wij eten ook echt compleet naar behoefte (niet eten omdat het er 'tijd' voor is, maar omdat je lichaam aangeeft eten te willen) maar dat moet je ook maar kunnen/durven (als je een kind hebt dat bizar slecht eet kan ik me voorstellen dat je er wat minder luchtig instaat en wel op gezette tijden eet, zodat je zeker weet dat er tenminste iets in gaat)
quote:Op dinsdag 6 januari 2015 12:00 schreef mousemicky het volgende:
[..]
Gewoon snel bevallen dan, dan kun je verhuizen naar t babytopic...
De nummer 2 volgt je idd wel op enige afstand, maar dat komt natuurlijk omdat jouw baby zo tof gaat zijn dat we daar met zn allen wel een maand op kunnen teren
Tis alleen een beetje jammer als je kind na 1 hap zegt genoeg te hebben en niet meer te willen. Dan maar een slechte moeder, maar die van mij mag dan echt nog een paar happen nemen, of ze wil of niet.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 12:55 schreef Lushes het volgende:
Ik vind het forcefeeden van kinderen echt ontzettend gemeen en vooral onverstandig.
Menig mensen met over en! ondergewicht hebben dat te danken aan een dergelijke opvoeding waarbij 'het bord leeg' moest, of er tot vervelens toe werd aangeboden.
Ik heb dat ook ja. Ik denk steeds: oh zie je, nu word ik alsnog ongesteld. Er zal wel genoeg gebeuren daar binnenquote:Op dinsdag 6 januari 2015 11:14 schreef Jagärtrut het volgende:
Ik dacht het vanmorgen nog. Voelde van alles lopen en dacht: fuck, het is mis!quote:Op dinsdag 6 januari 2015 13:04 schreef Starbuck_ het volgende:
[..]
Ik heb dat ook ja. Ik denk steeds: oh zie je, nu word ik alsnog ongesteld. Er zal wel genoeg gebeuren daar binnen
quote:Op dinsdag 6 januari 2015 13:05 schreef L-E het volgende:
[..]
Ik dacht het vanmorgen nog. Voelde van alles lopen en dacht: fuck, het is mis!
Maar het was gewoon twee liter aan afscheiding!
Dat denk ik ook. Ik moest vroeger ook mijn bord leeg eten anders kreeg ik geen toetje. Nou ben ik best koppig wat dat aangaat, dus dan zei ik gewoon tegen mijn moeder dat ik dan maar geen toetje hoefde. En dan ging ik van tafel. Mijn zusje is net als mijn beide ouders flink te dik en mijn broertje is dat ook een tijdje geweest, maar is weer gaan sporten toen zijn toenmalige relatie stukliep. Die is nu dus net als ik (naja nu dan even niet) gewoon normaal postuur. Hij heeft mazzel dat hij van sporten houd en dat zijn vrouw goed kan koken (als in gezond) en ik eet ook gewoon normaal. Mijn moeder vindt nog steeds dat ik weinig eet. Vind ik vrij maf gezien ons verschil in gewicht. Dat ik te weinig drink, ben ik dan weer wel met haar eens.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 12:55 schreef Lushes het volgende:
Ik vind het forcefeeden van kinderen echt ontzettend gemeen en vooral onverstandig.
Menig mensen met over en! ondergewicht hebben dat te danken aan een dergelijke opvoeding waarbij 'het bord leeg' moest, of er tot vervelens toe werd aangeboden.
Ik laat het dan bij die ene hap. Als ze trek hebben melden ze zich wel.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 13:03 schreef Lijnloos het volgende:
[..]
Tis alleen een beetje jammer als je kind na 1 hap zegt genoeg te hebben en niet meer te willen. Dan maar een slechte moeder, maar die van mij mag dan echt nog een paar happen nemen, of ze wil of niet.
Dat heb ik inderdaad ook. En dan in combinatie met de eerder genoemde bandenpijn is dat toch weer even schrikken dan. Dus toch maar ff naar de wc dan voor de zekerheid. Want anders blijf je er aan denken.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 13:05 schreef L-E het volgende:
[..]
Ik dacht het vanmorgen nog. Voelde van alles lopen en dacht: fuck, het is mis!
Niezenquote:Op dinsdag 6 januari 2015 13:15 schreef Risu het volgende:
Ik voelde vanmorgen ook wat lopen, maar toen was ik al onderweg naar de wc omdat ik nodig moest en nieste ik gewoon wat ongelukkig.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.:)
Ander geluid: ik zou willen dat mijn ouders meer doorgezet hadden met eten bij mij, dan had ik nu niet zo'n gestoorde smaakbeleving/eetfobieen...quote:Op dinsdag 6 januari 2015 13:13 schreef Lijnloos het volgende:
Mjah, dat doet die van mij dus niet... net als met drinken... als ik niet regelmatig roep dat ze een beker moet drinken, drinkt ze gewoon niks... echt niks. Is niet goed.
En er is een grijs gebied natuurlijk. Het bord hoeft van mij niet leeg, maar er moet wel wat meer gegeten worden dan 1 hap.
Haha, briljant!quote:Op dinsdag 6 januari 2015 13:28 schreef L-E het volgende:
mignonneWat ziet dat er idyllisch uit bij jou!
Hier wordt ook wel eens gekookt door oudste, maar hij maakt dan een cake van suiker, boter, melk, cornflakes en dropfuitduo's en is dan verbaasd dat het niet lekker isOf hij maakt een salade van tomaat, komkommer, ei, en chocoladevlokken 'want die zijn overal lekker bij' en de tomaat zit geplakt aan mijn keukenlamp en er vallen 5 eieren stuk op de vloer terwijl de jongste dan een poging doet daarvan te eten en oudste niest vlak voordat het klaar is nog even lekker in de kom enzo, het is zo lief allemaal maar we moeten nog wat finetunen geloof ik
Herkenningquote:Op dinsdag 6 januari 2015 13:05 schreef L-E het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.* twist02 moet nu serieus een poging tot werken gaan doen...![]()
quote:Op dinsdag 6 januari 2015 13:22 schreef mignonne het volgende:
ochja vergeet ik dat. Mooie echo Lushes, gefeliciteerden een
voor alle nare data die voorbij komen tijdens zo'n zwangerschap.
En qua eten, wij vinden het dus belangrijk om ze het plezier in koken en eten mee te geven. Koken en eten draait voor ons om samenzijn, om gezelligheid, om bijpraten aan tafel, enz enz. Dát wil ik meegeven. En dat ze ook wat moeten eten om overeind te blijven staan, daar komen ze vrij vlot achter![]()
mn grote kookt tegenwoordig regelmatig, en dan doet ze alles. Van boodschappen en snijden/voorbereiden tot daadwerkerlijk koken en opscheppenonder mijn toezicht en een aanwijzing hier en daar maar ze doet het zelf en bedenkt het ook zelf.
<3SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik geloof ook dat de 'beste' benadering is. Betrokkenheid bij eten en het prepareren ervan. Zo deed mijn moeder het ook, echt al vanaf dat ik kon lopen. En ik heb hele gezonde eetgewoontes en ben een goede kok
Laat ik mezelf ook nuanceren dat ik niet bedoel dat een kind maar moet aangeven wat het blieft, maar dat het dwangvoederen voor mij een brug te ver is. Zeker omdat ik regelmatig met het resultaat daarvan te maken krijg. Zowel mensen die teveel eten als mensen die niks lusten en daarom erg ongezond eten.
Dat vind ik echt hartverscheurend, want die mensen zadel je dus een leven lang op met onnodige eetstoornissen.
quote:Op dinsdag 6 januari 2015 13:45 schreef twist02 het volgende:
Waarschijnlijk bandenpijn dusthanks voor de reacties!
Wat een schattige mini, Lushes!Dat bewegen vond ik er ook heel maf uitzien in het begin
onze mini leek zichzelf soms ook echt omhoog te gooien ofzo!
voor alle nare data die voorbij komen.
Cygne: moest even slikken bij je beschrijving van dat bordspel. Kan me enerzijds wel indenken maar tegelijkertijd totaal niet voorstellen hoe je je moet voelen op zo'n moment!
[..]
Herkenning![]()
Mignonne wat ziet dat er heerlijk gezellig uit!
En ik moet bij jullie allebei echt heel hard lachen om de heerlijke beschrijvingen
NTS: je zit inderdaad wel echt in een eenzaam moment nu hier![]()
Maar voel je niet bezwaard om over dingen te posten die jou nu bezig houden hč, ook al is dat voor ons misschien nog verder weg! Ik lurk ook met grote regelmaat in het babytopic, omdat ik zo benieuwd ben wat er na 'Z&G' komt
Over eten: vriend eet vrijwel alles, maar heeft een broer die echt praktisch niets lust. Daarom zijn we daar wel een beetje op bedacht (als in: hoe voorkomen we dat). Aan de andere kant heeft mijn zus 2 kleintjes die echt alles eten wat los en vast zit (kunnen ook oprecht gelukkig worden van een schaaltje rauwkost), dus ergens hoop ik dat dat genetisch bepaald is en onze mini datzelfde gen krijgt![]()
Zelf ben ik wel een beetje een moeilijke eter, maar vooral omdat ik hele typische makkelijke dingen "die iedereen lust" niet lekker vind (lees: soep, pizza). Maar ik ben bijvoorbeeld weer wel gek op heel veel soorten groente
Ik mag nu zeker geen opmerking maken over niet zo moeilijk doen. Gewoon je gluten wat aanlengen met water?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.* twist02 moet nu serieus een poging tot werken gaan doen...![]()
Okee okee, ik lees hier momenteel over liters afscheiding...quote:Op dinsdag 6 januari 2015 13:45 schreef twist02 het volgende:
NTS: je zit inderdaad wel echt in een eenzaam moment nu hier![]()
Maar voel je niet bezwaard om over dingen te posten die jou nu bezig houden hč, ook al is dat voor ons misschien nog verder weg! Ik lurk ook met grote regelmaat in het babytopic, omdat ik zo benieuwd ben wat er na 'Z&G' komt
Mooi moment voor weer eens een glittersticker!quote:Op dinsdag 6 januari 2015 16:12 schreef coccinelle het volgende:
Egopost:
We hebben een knipper!![]()
Inderdaad ergens rond 26 augustus uitgerekend. Met termijnecho komt datum vast te staan.
Ook emasefene meegekregen aangezien ik niks meer binnen kan houden. Spul werkt goed! Heb alweer een haring () naar binnen gewerkt.
/egopost
Feli! Dat zal een goed gevoel geven.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 16:12 schreef coccinelle het volgende:
Egopost:
We hebben een knipper!![]()
Inderdaad ergens rond 26 augustus uitgerekend. Met termijnecho komt datum vast te staan.
Ook emasefene meegekregen aangezien ik niks meer binnen kan houden. Spul werkt goed! Heb alweer een haring () naar binnen gewerkt.
/egopost
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vind het een prima post, maar eet dit toch echt en niet meer.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 08:13 schreef Lushes het volgende:
[..]
Knip.
Wel vind ik dit een onverstandig eetpatroon, maar zo eten helaas veel mensen.
Ik denk ook ( vanuit ervaring met het werken met zwangere vrouwen met overgewicht ) dat dit niet alles is.
Het lichaam werkt heel simpel; bij een calorie overschot kom je aan, bij een tekort val je af en bij een onderhoudsaantal blijf je op gewicht.
Als dit werkelijk het voedingspatroon zou zijn, dan zou zij moeten afvallen. Tenzij ze volledig inactief is natuurlijk, dan blijft ze op gewicht hiermee.
Ik vind zelf de voedingswaarde van dit eetpatroon zorgelijker dan het aantal calorieen. Of het avondeten moet spectaculair zijn qua voedingswaarde, maar dat denk ik niet.
Als je zwanger bent moet je niet voor 2 eten, maar wel voor de bouw van een nieuw leven. Dan kies ik zelf voor voeding met een hoge biologische voedingswaarde, zonder uberhaupt naar calorieen te kijken. Dat doe ik voor mijn clienten ook.
Disclaimer: ik hoop maar dat hier niets aanvallends in gelezen wordt, want dat is zeer zeker niet zo bedoeld.
Zwanger zijn is al stressvol genoeg en niet het moment je druk te maken over je gewicht.
Maar 'beter' eten kan natuurlijk altijd en dan is een zwangerschap natuurlijk wel een geweldig moment om daarmee te beginnen.
Dito. En dito. En nogmaals dito.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 17:23 schreef faptist het volgende:
[..]
Ik ben jaren veeeeeeel dikker geweest. Heb 122 kg gewogen. Die tijd wil ik niet meer terug.
Oh, maar je moet jezelf nooit vergelijken met anderen.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 17:23 schreef faptist het volgende:
[..]
Ik vind het een prima post, maar eet dit toch echt en niet meer.
Incidenteel een koek of 4 stukjes milka erbij, maar thats it.
De reden waarom ik goed weet wat er binnen komt is omdat ik alles van te voren klaar maak en dit in m'n tas stop. Ik ben elke dag pas tegen avondeten thuis en daarna eet ik niets meer.
Vergat alleen m'n toetje nog. Roeryoghurt (ofzo) met diepvriesfruit.
Ik ben jaren veeeeeeel dikker geweest. Heb 122 kg gewogen. Die tijd wil ik niet meer terug.
En sinds m'n zwangerschap leef ik inderdaad een stuk saaier. Beweeg minder, maar snoep niet. Heb er echt 0.0 behoefte aan.
Avondeten is groot. Ik eet het liefst 3 tot 4 ons groenten, paar aardappelen en een goed stuk vlees of vis.
Nu m'n man kookt eten we ook vaker iets uit een pakje. Niet al te gezond misschien, maar ach... Ik ben er savonds echt te moe voor.
Maarre.. Ik krijg graag tips hoor!
En gezien jullie dit weinig vinden hoor ik ook graag wat jullie dan eten op een dag.
En of dit veel verschilt met voor de zwangerschap.
En m'n Vk en m'n diëtiste uit t ziekenhuis vinden m'n dagmenu zo prima. Ze vonden het zelfs super, omdat m'n lichaam geen signalen geeft dat ik meer stoffen nodig heb. Heb geen tekorten of abnormale waarden ofzo...
Omdat het bestaat of omdat het zo lekker zit?quote:Op dinsdag 6 januari 2015 19:11 schreef Krisvc het volgende:
Ik ontdekte net de zwangerschapstailleslips bij de Hema en moet een beetje huilen ervan.
Ik heb bij mijn vorige zwangerschap nooit zwangerschapsslips gekocht hoor, de normale pasten ook nog prima onder mijn buik door. En zo niet, dan koop ik wel een paar stuks een maat groter bij de H&M ofzo...quote:Op dinsdag 6 januari 2015 19:11 schreef Krisvc het volgende:
Ik ontdekte net de zwangerschapstailleslips bij de Hema en moet een beetje huilen ervan.
Nee, dat mag je inderdaad nietquote:Op dinsdag 6 januari 2015 15:10 schreef Nikooos het volgende:
[..]
Ik mag nu zeker geen opmerking maken over niet zo moeilijk doen. Gewoon je gluten wat aanlengen met water?
+1! Ik loop volgens mij echt de hele dag zo rond -->quote:Op dinsdag 6 januari 2015 16:09 schreef Selvaria het volgende:
Mellie, ik beschouw alle opmerkingen over mijn postuur als een compliment, ik ben erg trots op mijn buikje!![]()
Jeuj! Een piemel!quote:Op dinsdag 6 januari 2015 20:11 schreef -ik86- het volgende:
2 drukke dagen gehad dus even geen tijd gehad om te reageren. Gister dus de SEO gehad, alles zag er goed uitOok heeft hij even goed laten zien dat het een hij is, we krijgen dus een zoon
![]()
Verder zag ik nog meer goede echo's, cactus die voor haarzelf op is gekomen en Nikoos die zijn dochter heeft gevoeld![]()
![]()
NTS, begrijpelijk dat je je hier niet meer helemaal thuis voelt, je bent ook wel erg eenzaam zo bovenaan als enige deze maand, iig heel veel succes met je laatste loodjes en hoop dat de kleine zich snel laat zien!
En nog veel meer.. Wat een hoop berichten vandaag.
Hier moest ik om lachen.quote:
Daar kun je maar op 1 manier achterkomen, bloedtest of je antistoffen hebt en of je het gen hebt. Als je het gen niet hebt kun je geen coeliakie hebben...quote:Op dinsdag 6 januari 2015 21:10 schreef -Spring het volgende:
Iemand een idee of zwangerschap een glutenintolerantie kan triggeren?
Ik had de laatste maanden onwijs vaak diarree. Met enorme buikkrampen. Het skippen van zuivel leek niet te helpen, maar van gluten wel. Ik heb nu twee keer een week glutenvrij gegeten en twee keer bewust wel gluten gegeten. In de glutenvrije week had ik nergens last van, maar na een bord gewone pasta zat ik mezelf weer een hele avond binnenste buiten te keren op de wc.
Geen idee, maar ik heb tijdens elke zwangerschap enorme buikkrampen en diarree als ik pasta eet. Nooit bedacht dat het door de gluten zou komen tbh.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 21:10 schreef -Spring het volgende:
Ik had de laatste maanden onwijs vaak diarree. Met enorme buikkrampen. Het skippen van zuivel leek niet te helpen, maar van gluten wel. Ik heb nu twee keer een week glutenvrij gegeten en twee keer bewust wel gluten gegeten. In de glutenvrije week had ik nergens last van, maar na een bord gewone pasta zat ik mezelf weer een hele avond binnenste buiten te keren op de wc.
Ja dat kan. Net als infecties of andere (lichamelijke) stressvolle gebeurtenissen.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 21:10 schreef -Spring het volgende:
Kan inderdaad Spring. Komt regelmatig voor dat fluctuaties in hormoonspiegels de trigger zijn, dus wat dat betreft zou het ook bij een zwangerschap goed kunnen (komt bij jongeren bijv. ook vaak voor als ze in de puberteit komen). Andersom komt ook voor: vrouwen met aangetoonde coeliakie die tijdens hun zwangerschap juist minder klachten hebben als ze gluten eten.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 21:10 schreef -Spring het volgende:
Voordat je echt helemaal klachtenvrij bent (en je darmen volledig hersteld) kan er soms zelfs wel 2 jaar overheen gaan bij volwassenen. Maar na één of enkele weken verschil merken kan op zich wel hoor.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 21:25 schreef Mariposas het volgende:
Wat betreft gluten, is het ook niet zo dat het een paar weken duurt voor je klachten weg zijn, als je eenmaal glutenvrij gaat eten?
Heel veel beterschap voor je vader NTS!quote:Op dinsdag 6 januari 2015 15:56 schreef NotTheSame het volgende:
[..]
Okee okee, ik lees hier momenteel over liters afscheiding...
Ik ben een heuse slak momenteel, fijn joh die loslatende slijmprop![]()
!
Wasmachine is ook gemaakt. Of ja, het was blijkbaar m'n eigen fout alleen was dat al 5 jaar goed gegaan.
En mijn vader mag nog ff in het zkh blijven. Hij krijgt vandaag nog een hartecho en de uitslag daarvan en daarop gaan ze weer verder kijken. En dat ook nog op z'n verjaardag.
Jeeej! Mannen!quote:Op dinsdag 6 januari 2015 20:11 schreef -ik86- het volgende:
2 drukke dagen gehad dus even geen tijd gehad om te reageren. Gister dus de SEO gehad, alles zag er goed uitOok heeft hij even goed laten zien dat het een hij is, we krijgen dus een zoon
![]()
Verder zag ik nog meer goede echo's, cactus die voor haarzelf op is gekomen en Nikoos die zijn dochter heeft gevoeld![]()
![]()
NTS, begrijpelijk dat je je hier niet meer helemaal thuis voelt, je bent ook wel erg eenzaam zo bovenaan als enige deze maand, iig heel veel succes met je laatste loodjes en hoop dat de kleine zich snel laat zien!
En nog veel meer.. Wat een hoop berichten vandaag.
Nee, een intolerantie niet. Althans geen coeliakie.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 21:10 schreef -Spring het volgende:
De peptiden werken idd alleen bij blootstelling aan kleine hoeveelheden gluten, althans zo stellen de onderzoeken.quote:Op woensdag 7 januari 2015 10:37 schreef mignonne het volgende:
Ik zeg toch ook niet dat er niet meer bij komt kijken? De vraag was of zwangerschap een trigger kan zijn voor coeliakie. Ja dat kan.
Dat enzym is leuk voor mensen zonder coeliakie maar is nog niet bewezen effectief voor mensen die coeliakie hebben, die hebben evengoed gewoon klachten. Vooralsnog is er geen andere oplossing dan het volledig vermijden van de gluten waar men intolerant voor is.
Nee maar ws wel de trigger waardoor het nu tot uiting komtquote:Op woensdag 7 januari 2015 10:39 schreef Lushes het volgende:
Dan is dus niet de zwangerschap an sich de oorzaak.
En dat is dus precies wat er nu gesteld wordt. Zwangerschap kan de onset zijn van coeliakie. Net zoals zwangerschap de onset kan vormen voor schildklierafwijkingen en andere aandoeningen.quote:Op woensdag 7 januari 2015 10:39 schreef Lushes het volgende:
Ik ga er niet tegenin hoor.
In theorie kan zelfs een trauma tot coeliakie lijden. Ze zijn er simpelweg nog niet helemaal uit wát de ziekte precies veroorzaakt, behalve dat duidelijk is dat een genetische mutatie verantwoordelijk is voor de mogelijkheid tot het ontwikkelen van de ziekte.
Dan is dus niet de zwangerschap an sich de oorzaak.
Mijn dochter heeft coeliakie ja.quote:Op woensdag 7 januari 2015 10:43 schreef Lushes het volgende:
[..]
De peptiden werken idd alleen bij blootstelling aan kleine hoeveelheden gluten, althans zo stellen de onderzoeken.
Het is absoluut géén geneesmiddel.
Ik zie overigens dat het nu alleen in de VS te koop is, DSM zou het hier op de markt gaan brengen, maar het moet hier nog door de ballotage commissie.
Heb jij zelf coeliakie?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat een vervelend nieuws zo voor je bevalling. Dikke knuffel en fingers crossed voor de uitslag.quote:Op woensdag 7 januari 2015 08:29 schreef NotTheSame het volgende:
* MELD *
Alles binnenboord!
Zomerzon01, helaas gisteren toch nog geen uitslag gehad. Het moest toch nog (extra) beoordeeld worden door een cardioloog. Wel was duidelijk dat er een flinke ruis waar te nemen was, dus dat het mis is, dat is zeker.
Ik zit beneden, alleen in de woonkamer. Manlief en kind slapen nog. Wat een rust zo.
quote:Op woensdag 7 januari 2015 11:42 schreef Nikooos het volgende:
Ik ben dan wel niet zwanger en ik wil er niemand mee tegen het zere been schoppen, maar ik kreeg trek ik koekjes van het woord coeliakie....
smakelijk. Ik ga straks een chocoladetaart bakken met de kinders. Glutenvrij en welquote:Op woensdag 7 januari 2015 11:42 schreef Nikooos het volgende:
Ik ben dan wel niet zwanger en ik wil er niemand mee tegen het zere been schoppen, maar ik kreeg trek ik koekjes van het woord coeliakie....
quote:Op woensdag 7 januari 2015 11:42 schreef Nikooos het volgende:
Receptje/linkje per pm?quote:Op woensdag 7 januari 2015 12:06 schreef mignonne het volgende:
[..]
smakelijk. Ik ga straks een chocoladetaart bakken met de kinders. Glutenvrij en wel
nohhhhhquote:Op woensdag 7 januari 2015 12:06 schreef mignonne het volgende:
[..]
smakelijk. Ik ga straks een chocoladetaart bakken met de kinders. Glutenvrij en wel
Jaaa!! Was een succes.quote:Op woensdag 7 januari 2015 13:10 schreef Philomijn het volgende:
Nikooos, viel de portemonnee die je onder de kerstboom had verstopt in goede aarde?
Ik ben pas in mijn 11e week en ik ben werkelijk bij alles buiten adem. Slapen deed ik nooit overdag, want ik sliep altijd braaf 8 uur. Nu val ik zonder moeite rond 5 uur in slaap, zodat ik totaal aan zo'n 11 uur slaap per dag kom.quote:Op woensdag 7 januari 2015 12:56 schreef gestreeptestoel het volgende:
Vanmorgen met zoon door de stad geslenterd en boodschappen gedaan. Ben kapot! Lijkt wel of ik nu al helemaal buiten adem ben..
Ik ga maar ff tukken, nu zoon ook slaapt.
Waren jullie ook zo moe?
Goed nieuwsquote:Op woensdag 7 januari 2015 13:11 schreef Phaidra het volgende:
NTS, sterkte voor je vader
Cocci gefeliciteerd met de goede echo!![]()
Ik86 een goede SEO en een jongetje in je buik![]()
Oordeel van de gynaecoloog was positief, ik mag gewoon bij de vk blijven. Groei buikje zat ruim boven de P10, maar omdat bovenbeen en hoofd wat kleiner zijn, was het gemiddeld P10. Klein maar niet zorgelijk. Zo lang groei baarmoeder en baby niet stagneren en ik voldoende beweging blijf voelen is er niks aan de hand!
[ Bericht 20% gewijzigd door NotTheSame op 07-01-2015 16:49:58 ]
quote:Op woensdag 7 januari 2015 13:13 schreef Nikooos het volgende:
[..]
Jaaa!! Was een succes.
Eindelijk iets wat ze niet wist dat er zou komen. Hoewel ze wel al het stickertje had bestudeerd en op de site had gekeken
Ik had van het weekend een kwarktaart gemaakt.... Noh!!!!! Lekker lekker!quote:Op woensdag 7 januari 2015 12:06 schreef mignonne het volgende:
[..]
ben je bezwangerd?quote:Op woensdag 7 januari 2015 19:37 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik had van het weekend een kwarktaart gemaakt.... Noh!!!!! Lekker lekker!
quote:Op woensdag 7 januari 2015 16:41 schreef NotTheSame het volgende:
[..]
Goed nieuws!
Over mijn vader niet het nieuws waar we op hoopte...BohSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Stom dat ze zo afwachtend zijn. Je zou zeggen dat voorkomen altijd beter is dan genezen, zeker op zijn leeftijd. Een second opinion lijkt me geen gek idee
.
Venus in pocketformaat
Š loveli
+1... Inmiddels word ik regelmatig herinnerd door mijn inwendige mini. Als ik te ver naar voren zit gebogen dan krijg ik protestquote:Op woensdag 7 januari 2015 20:01 schreef Cygne het volgende:
Ik vergeet de hele tijd dat ik zwanger ben deze keer. Zo een keer per dag gaat t van: oja!
Nohh.quote:Op woensdag 7 januari 2015 20:04 schreef Lijnloos het volgende:
[..]
+1... Inmiddels word ik regelmatig herinnerd door mijn inwendige mini. Als ik te ver naar voren zit gebogen dan krijg ik protest
ik ben zo vreselijk benieuwd of jij een zoon of dochter erbij krijgt hequote:Op woensdag 7 januari 2015 20:04 schreef Lijnloos het volgende:
[..]
+1... Inmiddels word ik regelmatig herinnerd door mijn inwendige mini. Als ik te ver naar voren zit gebogen dan krijg ik protest
Ik zeg een zoon voor Lijn!quote:Op woensdag 7 januari 2015 20:26 schreef mignonne het volgende:
[..]
ik ben zo vreselijk benieuwd of jij een zoon of dochter erbij krijgt heheb je zelf een idee? Willen jullie het überhaupt weten? Wat wil Minke?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mijn zus is dan weer erg vruchtbaar juist.
Gadverdamme.quote:Op woensdag 7 januari 2015 20:28 schreef gestreeptestoel het volgende:
Wat rot NTS!
Lekker taartjes!
Ik heb vandaag augurken op!
spannend man!quote:Op woensdag 7 januari 2015 20:28 schreef Lijnloos het volgende:
Ik ben ook heel benieuwd! Ik heb zelf een sterk jongen-gevoel maar denk dat dat ook een beetje meer wens dan gevoel is. Niet dat een meid niet welkom is, als je er 1 aan kan die zo ontzettend meisje-meisje is als Minke dan kan er echt nog wel een bij, maar zou zo graag ook een zoon hebben... lijkt me zo leuk van elk 1. Minke ziet maar een mogelijkheidOver 2 weken hebben we de GUO, dan hopen we wat te kunnen zien.
Nou dan hoop ik dat jij ook dat patroon hebt! (vd plakker) Het is je gegund!quote:Op woensdag 7 januari 2015 20:33 schreef Cygne het volgende:
[..]
Gadverdamme.![]()
Ik denk als deze blijft zitten dat t dan n meisje is.
In mijn familie is t patroon wel: 2 miskramen en dan een plakkert.
Wheheheheheeeequote:Op woensdag 7 januari 2015 20:43 schreef mignonne het volgende:
Had to share xD because it's true
http://www.sunnyskyz.com/(...)#gRqwwJVa5T4MlWoX.01
Wat fijn.quote:Op woensdag 7 januari 2015 20:44 schreef gestreeptestoel het volgende:
Kreeg vandaag bericht van een goede vriendin dat ze opnieuw zwanger is.Zijn we tegelijk zwanger als we beide plakkers hebben!
Alleen wil/kan ik het nog niet vertellen.
tranenquote:Op woensdag 7 januari 2015 20:43 schreef mignonne het volgende:
Had to share xD because it's true
http://www.sunnyskyz.com/(...)#gRqwwJVa5T4MlWoX.01
De eerste maand is er ook weinig te zien, toch?quote:Op woensdag 7 januari 2015 20:56 schreef Risu het volgende:
dat soort dingen denk ik ook weleens bij foto's.
Heb eindelijk een usb stick gekocht voor de babyfoto's van straks. (Voor makkelijk uitwisselen met grootouders ook) en de cartridges voor printer zijn er (al te lang leeg) Dus eindelijk mijn buikfoto's eens gesorteerd op de usb voor in het boekje. Ik mis nog een paar random ipad foto's, maar die zijn van mindere kwaliteit. Al zit er misschien wel een 2 maanden foto tussen. Gek genoeg gingen we pas foto's maken vanaf 3 maanden.. Die eerste maand doe ik wel een testfoto ipv een buikfoto.
Nou nog printen... Meh, zaterdag is vroeg genoeg. Dan maak ik meteen het begin van de collagefoto, kan ik die hier ook eens laten zien. Ik vond het wel geinig te zien, die groei. Als je er middenin zit, valt het minder op. Naja, ik zie wel dat ik huge ben, maar ik was alweer vergeten dat ik dat niet altijd was.
+1quote:Op woensdag 7 januari 2015 21:04 schreef Risu het volgende:
Ja bij 1 maand staat in het boekje dan ook 'nu is je buik nog mooi plat' ook lekker confronterend voor de dames met een wat minder platte buik. Gelukkig kan je de foto daar overheen plakken.
Ik kan bij de 2 maanden ook een echofoto plaatsen van de eerste keer. Die was met 8 weken. Is ook leuker dan een semiplatte buik denk ik.
+2, ik dacht ook "nou.." toen ik die zin zagquote:Op woensdag 7 januari 2015 21:28 schreef coccinelle het volgende:
[..]
+1. Ik werd uitgelachen door mijn man toen hij dat las in het boekje.
Dat wordt mooi de eerste echofoto!
Wauw!! 5 van die dozen!quote:Op donderdag 8 januari 2015 10:09 schreef MevrouwCactus het volgende:
Welkom QB! De 20-weken echo is vooral heel erg lang naar je kindje mogen kijken. Ik was er ook echt totaal niet mee bezig dat er afwijkingen konden zijnlag alleen maar trots te zijn. Af en toe zei de vrouw die de echo deed: "en het gehemelte is ook goed gesloten" en dan dacht ik: "oh ja, daarom zijn we hier!".
@gratis Etos-doos: Ik heb er ondertussen 5 gekregen... De bonnen bleven maar thuis komen om ze op te halen en de vijfde doos werd bezorgd door PostNL. Ik snap er niets van. Prima natuurlijk, maar wel raar. Nu heb ik al 2 weken niets meer gekregen
![]()
Gevalletje: nu nog buikdansen moet er ook mooi uitzienWel goed hoor, dat je dat nog steeds doet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |