abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145241581
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2014 16:24 schreef Halcon het volgende:

[..]

Als je een referendum zou houden tussen of op de huidige manier doorgaan of alles wegflikkeren en weer teruggaan naar de tijd dat ze met een dierenvel en een pijl en boog rondliepen, dan weet ik wel wat de uitkomst gaan zijn.
Jij trekt dan ook alles meteen in het extreme, gezien je andere reactie. Bovendien zou dat een uiterst suggestief referendum zijn.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_145241599
quote:
2s.gif Op zondag 5 oktober 2014 16:26 schreef Tijn het volgende:

[..]

Bovendien verandert er niks als we nu alle technologie weggooien en opnieuw beginnen. Want de drang om dingen uit te vinden blijft gewoon in de mens zitten, dus het is een kwestie van tijd voordat we gewoon weer robots hebben uitgevonden om het werk voor ons te doen.
Niemand heeft het dan ook ooit gehad over wel of geen technologie...
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
  maandag 6 oktober 2014 @ 00:14:32 #203
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_145241753
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 00:07 schreef keste010 het volgende:

[..]

Niemand heeft het dan ook ooit gehad over wel of geen technologie...
Het feit dat je technologie omarmt, betekent vroeg of laat dat je technologie ontwikkelt die de mens overbodig maakt.
pi_145241802
quote:
2s.gif Op maandag 6 oktober 2014 00:14 schreef Tijn het volgende:

[..]

Het feit dat je technologie omarmt, betekent vroeg of laat dat je technologie ontwikkelt die de mens overbodig maakt.
Onzin. Uiteindelijk heeft de mens in de hand in hoeverre technologie doorontwikkelt. Het feit dat wij dat gevoel nu niet hebben zegt veel over hoeveel er moet veranderen..
  maandag 6 oktober 2014 @ 00:19:04 #205
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_145241826
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 00:18 schreef keste010 het volgende:

[..]

Uiteindelijk heeft de mens in de hand in hoeverre technologie doorontwikkelt.
Dat heb je alleen als je extreem kunstmatig paal en perk stelt. Zoals de Amish bijvoorbeeld doen in Amerika. Maar het lijkt me uitgesloten dat je dat erdoor krijgt voor de gehele wereldbevolking.
pi_145241923
quote:
2s.gif Op maandag 6 oktober 2014 00:19 schreef Tijn het volgende:

[..]

Dat heb je alleen als je extreem kunstmatig paal en perk stelt. Zoals de Amish bijvoorbeeld doen in Amerika. Maar het lijkt me uitgesloten dat je dat erdoor krijgt voor de gehele wereldbevolking.
Onder andere omdat er nooit over gediscussieerd wordt en daarmee de gevaren nooit in beeld gebracht worden. Politieke blokken en andere vormen van centrale macht worden altijd aan de kaart gesteld, maar technologische dominantie 'vreemdgenoeg' nooit..
  maandag 6 oktober 2014 @ 00:24:54 #207
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_145241954
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 00:23 schreef keste010 het volgende:

[..]

Onder andere omdat er nooit over gediscussieerd wordt en daarmee de gevaren nooit in beeld gebracht worden. Politieke blokken en andere vormen van centrale macht worden altijd aan de kaart gesteld, maar technologische dominantie 'vreemdgenoeg' nooit..
Dat is niet vreemd, want het is de menselijke natuur om te willen innoveren. Uitvindingen doen om problemen op te lossen en dingen naar een hoger niveau te tillen is wat we doen als soort, dat is wat ons onderscheid van dieren. Ik geloof er niks van dat je dat met politiek een halt toe kunt roepen, want mensen worden simpelweg inventief geboren.
pi_145242008
quote:
2s.gif Op maandag 6 oktober 2014 00:24 schreef Tijn het volgende:

[..]

Dat is niet vreemd, want het is de menselijke natuur om te willen innoveren. Uitvindingen doen om problemen op te lossen en dingen naar een hoger niveau te tillen is wat we doen als soort, dat is wat ons onderscheid van dieren. Ik geloof er niks van dat je dat met politiek een halt toe kunt roepen, want mensen worden simpelweg inventief geboren.
Ook daarin zie je het weer veel te zwart-wit.
  maandag 6 oktober 2014 @ 00:28:51 #209
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_145242053
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 00:27 schreef keste010 het volgende:

[..]

Ook daarin zie je het weer veel te zwart-wit.
Het is ook zwart-wit. Als je wil voorkomen dat er robots worden ontwikkeld, zul je alle ontwikkelingen moeten stoppen. Je kunt niet zeggen "je mag dit wel uitvinden, maar dat niet".
pi_145242760
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 18:32 schreef Monolith het volgende:
De relevante vraag is niet hoeveel piloten er in een vliegtuig zitten, de vraag is waarom ze er überhaupt nog zitten. Het is eigenlijk maar een zinloze kostenpost.
Er worden nog regelmatig vliegtuigen gered door de piloten omdat ze creatiever kunnen denken dan mensen.

Ik ben wel eens benieuwd na de volgende ijskoude berekening. Aantal levens gered door piloten min het aantal doden door fouten van piloten. Afhankelijk van de uitkomst daarvan kunnen we misschien beslissen piloten te schrappen of ze pas in uiterste noodzaak in te laten grijpen.
  maandag 6 oktober 2014 @ 01:08:16 #211
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_145242862
Ik weet niet of hier cijfers van zijn, maar ik weet wel dat ik al naar diverse uitzendingen van Air Crash Investigation heb zitten kijken waarin piloten een crash veroorzaakten die voorkomen had kunnen worden als ze de autopilot hadden gebruikt.
pi_145243495
quote:
2s.gif Op maandag 6 oktober 2014 00:28 schreef Tijn het volgende:
Het is ook zwart-wit. Als je wil voorkomen dat er robots worden ontwikkeld, zul je alle ontwikkelingen moeten stoppen. Je kunt niet zeggen "je mag dit wel uitvinden, maar dat niet".
Vooral wie wel en niet. Er zou een wereldwijde consensus moeten komen en controle van de naleving daarvan.

Je kan als land/continent/groep wel zeggen ''wij stoppen met het ontwikkelen van technologie'' en denken dat je daarmee een veilige toekomst creëert maar zodra andere landen wél doorgaan met het ontwikkelen kan dat je, zoals het verleden continue uitgewezen heeft, je soevereiniteit (/invloed/macht/je gehele bestaan) kosten.

De angst daarvoor en de wil tot macht (overleven en lebensraum) met daarmee de motivatie tot innovatie, zijn inherent aan het menselijk bestaan. Wellicht in een wereld waar ieder voorzien is in zijn behoeften, waar er geen ideologische en religieuze verschillen bestaan en ieder zich verenigd voelt met elkander, is er een minieme kans op het maken van een afspraak, die heel misschien, een halve dag nageleefd zal worden.
pi_145243728
Het is leuk en wel maar in de toekomst zit je met een probleem die robots zijn vaak dezelfde rotzooi waardoor je weinig tot geen personeel nodig hebt om ze te programmeren.
1 besturingssysteem voor 100.000 robots bijvoorbeeld dat is natuurlijk niet iets wat mensen aan het werk helpt.

Daardoor zullen er weinig tot geen nieuwe banen komen misschien 1 op de 100 die verloren gaan en in een andere sector en niveau niet mbo maar hbo of wo.
2-3 Miljoen werkloze MBO-ers erbij dus en ja we hebben een oplossing een participatie samenleving :') en lagere belastingen voor bedrijven.

Daarbij komt nog het geweldige idee om allemaal via internet werk te zoeken alles maar dan ook alles op internet waar je niet de Nederlandse taal voor moet kennen word al in arme landen gedaan en uitbesteed.
Ga maar eens kijken om een artikel te schrijven of een website design te maken je kunt er geen inkomen mee verdienen.
Veel ict werk word uitbesteed en geld verdienen met een programmeer taal is nog lang niet zo makkelijk op het internet.

Internet en robotisering ze leveren zoveel werk op :')
Uiteindelijk zullen de mensen het niet meer pikken neem ik aan bij een te hoge werkloosheid omdat wij nog bijstand hier hebben zal het doek wel vallen bij een te hoge werkloosheid.

[ Bericht 25% gewijzigd door hmmmmmmm op 06-10-2014 02:43:55 ]
  maandag 6 oktober 2014 @ 10:39:48 #214
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_145247251
quote:
TNO denkt dat autonoom rijdende vrachtwagens over vijf jaar in Nederland in Nederland kunnen rijden. Daarbij gaat het om trucks die automatisch een door een menselijke chauffeur bestuurde vrachtwagen kunnen volgen.

TNO werkt volgens De Volkskrant samen met DAF, Transport en Logistiek Nederland en het Havenbedrijf Rotterdam aan de voorbereidingen van een proef met het rijden in zulke 'koppeltjes' van twee vrachtwagens. De proef zou de eerste grootschalige commerciële test zijn van autonoom rijdende voertuigen in Nederland.

Momenteel verhindert wet- en regelgeving de introductie van autonome voertuigen in Nederland, maar minister Melanie Schultz voor infrastructuur zegt de ambitie te hebben om van Nederland een proeftuin te maken voor zelfrijdende voertuigen. Daarvoor zal er door het ministerie gekeken worden welke wetswijzigingen nodig zijn om dergelijke voertuigen toe te laten op de weg. Nu moet de minister voor elk project een aparte ontheffing afgeven.

Zelfrijdende trucks lijken met name voor transportbedrijven interessant. De robots zouden vrachtauto's veiliger kunnen besturen en in 'koppeltjes' rijden de trucks naar verwachting zuiniger. Ook heeft een robot geen beperkingen in hoe lang die op een dag mag rijden.
http://tweakers.net/nieuw(...)erlandse-weg-op.html
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_145247289
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 02:31 schreef hmmmmmmm het volgende:

Uiteindelijk zullen de mensen het niet meer pikken neem ik aan bij een te hoge werkloosheid omdat wij nog bijstand hier hebben zal het doek wel vallen bij een te hoge werkloosheid.
Die opstand zal altijd te laat komen. En zie daar het resultaat van dat de regering nooit de discussie aangaat of meegaan met de technologische ontwikkeling wenselijk is.
  maandag 6 oktober 2014 @ 11:16:09 #216
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_145247950
quote:
Slimme zet om te beginnen met het volgen van een menselijke chauffeur. Op die manier omzeil je een hoop juridische haken en ogen, terwijl je tegelijkertijd aantoont hoe goed de technologie werkt. Als dit eenmaal is ingeburgerd, is de stap naar echt autonome vrachtwagens een stuk kleiner.
  maandag 6 oktober 2014 @ 11:50:23 #217
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_145248815
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 02:31 schreef hmmmmmmm het volgende:
Het is leuk en wel maar in de toekomst zit je met een probleem die robots zijn vaak dezelfde rotzooi waardoor je weinig tot geen personeel nodig hebt om ze te programmeren.
1 besturingssysteem voor 100.000 robots bijvoorbeeld dat is natuurlijk niet iets wat mensen aan het werk helpt.

Daardoor zullen er weinig tot geen nieuwe banen komen misschien 1 op de 100 die verloren gaan en in een andere sector en niveau niet mbo maar hbo of wo.
2-3 Miljoen werkloze MBO-ers erbij dus en ja we hebben een oplossing een participatie samenleving :') en lagere belastingen voor bedrijven.

Daarbij komt nog het geweldige idee om allemaal via internet werk te zoeken alles maar dan ook alles op internet waar je niet de Nederlandse taal voor moet kennen word al in arme landen gedaan en uitbesteed.
Ga maar eens kijken om een artikel te schrijven of een website design te maken je kunt er geen inkomen mee verdienen.
Veel ict werk word uitbesteed en geld verdienen met een programmeer taal is nog lang niet zo makkelijk op het internet.

Beter gaan we gewoon weer met de hand dorsen want dat levert veel meer banen op, zon dorsmachine is maar nutteloze technologie :')
pi_145252989
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 11:50 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Beter gaan we gewoon weer met de hand dorsen want dat levert veel meer banen op, zon dorsmachine is maar nutteloze technologie :')
Is toch een vergelijking van kus mijn .... vind ik, iets wat hetzelfde is kan en wat steeds maar terug komt.
Maar een auto of vrachtwagen besturen daar komt toch echt wel meer bij kijken, en dat kan nooit via of door een comp. denk ik.
Ik geef toe het is handig ben er ook voor hoor, maar zie eens de realiteit onder ogen, en kom dan nog eens zou ik zeggen.
Wie van de personen welke hier reageren rijd eigenlijk auto?
pi_145253080
quote:
14s.gif Op maandag 6 oktober 2014 11:16 schreef Tijn het volgende:

[..]

Slimme zet om te beginnen met het volgen van een menselijke chauffeur. Op die manier omzeil je een hoop juridische haken en ogen, terwijl je tegelijkertijd aantoont hoe goed de technologie werkt. Als dit eenmaal is ingeburgerd, is de stap naar echt autonome vrachtwagens een stuk kleiner.
En zelfs dat lijkt me niet te doen, als die menselijke chaufeur rechts afslaat en er rijd geen fietser kan hij niet ervanuit gaan dat bij de 5 e wagen ook geen fietser er zich daar bevind.
  maandag 6 oktober 2014 @ 14:42:00 #220
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_145254054
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 14:14 schreef john2406 het volgende:

[..]

En zelfs dat lijkt me niet te doen, als die menselijke chaufeur rechts afslaat en er rijd geen fietser kan hij niet ervanuit gaan dat bij de 5 e wagen ook geen fietser er zich daar bevind.
Die zelfrijdende vrachtwagens kijken zelf wel uit, hoor. Ze rijden echt geen fietser aan en ze volgen ook niet slaafs de chauffeur als een treinwagon. Die systemen zijn hartstikke intelligent en voorzichtig.
pi_145255705
quote:
2s.gif Op maandag 6 oktober 2014 14:42 schreef Tijn het volgende:

[..]

Die zelfrijdende vrachtwagens kijken zelf wel uit, hoor. Ze rijden echt geen fietser aan en ze volgen ook niet slaafs de chauffeur als een treinwagon. Die systemen zijn hartstikke intelligent en voorzichtig.
Nou stel er staat en vrachtwagen in de weg van die baan of een auto, wachten ze dan tot die wegrijd?
Ik betwijfel toch wel of ze slim zijn, ze zullen een progamma afwerken, misschien met sensors die het een en ander vermijden!
  maandag 6 oktober 2014 @ 16:15:12 #222
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_145257495
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 15:29 schreef john2406 het volgende:

[..]

Nou stel er staat en vrachtwagen in de weg van die baan of een auto, wachten ze dan tot die wegrijd?
Ik betwijfel toch wel of ze slim zijn, ze zullen een progamma afwerken, misschien met sensors die het een en ander vermijden!
Ik denk ook dat ze misschien wel sensors hebben, ja.

8)7
pi_145257604
Die jongen zwets maar wat zonder enige kennis van zaken. Niet te veel aandacht aan besteden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_145257800
1 van de meest interessante figuren op het thema mens vs. technologie:

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)t-bestaat-niet.dhtml
pi_145259008
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 16:18 schreef Monolith het volgende:
Die jongen zwets maar wat zonder enige kennis van zaken. Niet te veel aandacht aan besteden.
Vooral doen klappen langs de ogen en doorrennen!
Net zoals de mens in het verkeer de zwake factor is?
Zal de mens ook bij de ontwikkeling de zwake factor zijn?
  maandag 6 oktober 2014 @ 17:10:48 #226
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145259693
quote:
Ik denk dat 5 jaar wat snel is, maar dit gaat wel gebeuren, en denk dat ze minder ongelukken veroorzaken dan hun menselijke collega's.
Echter, nu dat ding nog uitladen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_145260180
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 16:23 schreef keste010 het volgende:
1 van de meest interessante figuren op het thema mens vs. technologie:

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)t-bestaat-niet.dhtml
Ik vind het een weinig overtuigend verhaal.

quote:
De logica dringt zelfs door tot in het hart van de politiek. Denk aan de Piratenpartij, die op een Wikipedia-achtige manier via het internet tot standpunten probeert te komen, waarbij ze de procedure belangrijker lijkt te vinden dan de standpunten zelf.
Hij zet dit neer als iets wat met 'technologie' te maken heeft, maar dit is gewoon de fundamentele inrichting van een systeem, die in dit geval gefaciliteerd kan worden door technologie. Dit is te vergelijken met de manier waarop de Griekse democratieën hun systemen inrichtten of de Amerikaanse Founding Fathers met hun grondwet. Het idee dat iedereen zo veel mogelijk zelf moet kunnen bijdragen is OOK een standpunt, niet enkel een 'procedure'.

quote:
Hij contrasteert die met technologieën die automatisch het stroomverbruik in een huis reguleren als dat boven een bepaald niveau komt. Handig voor stroombedrijven, die minder pieken op het netwerk krijgen, maar het ontneemt mensen de verantwoordelijkheid om zelf over stroomverbruik na te denken.
Tja, elk overheidsverbod 'ontneemt mensen de mogelijkheid om zelf na te denken'. Volgens dezelfde logica hadden overheden helemaal niet moeten beginnen aan het uitbannen van CFKs, want dat ontneemt mensen de verantwoordelijkheid om zelf na te denken over het gat in de ozonlaag.

quote:
Je kunt ook investeren in een goed gezondheidssysteem, en in onderzoek naar kankerverwekkende stoffen. Die oplossing ligt niet op het individuele, maar op het sociale niveau. Ik hoef waarschijnlijk niet uit te leggen waar mijn voorkeur naar uitgaat."
Een goed gezondheidssyteem leunt enorm zwaar op technologie en 'onderzoek naar kankerverwekkende stoffen' is een nietszeggende opmerking.

Het pleidooi wordt neergezet als een pleidooi tegen 'technologie', maar het is eigenlijk enkel een pleidooi tegen de 'There's an app for that'-mentaliteit.
pi_145260886
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 17:23 schreef Monolith het volgende:

Het pleidooi wordt neergezet als een pleidooi tegen 'technologie', maar het is eigenlijk enkel een pleidooi tegen de 'There's an app for that'-mentaliteit.
Ben het met je eens, maar dat is dan ook vooral de portrettering in het artikel. Ik heb zijn laatste boek To save everything, click here, en het is inderdaad vooral een pleidooi tegen het blindelings leunen op technologie in plaats van het maken als keuze van de mensheid
pi_145263403
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 17:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik denk dat 5 jaar wat snel is, maar dit gaat wel gebeuren, en denk dat ze minder ongelukken veroorzaken dan hun menselijke collega's.
Echter, nu dat ding nog uitladen
Ik denk ook dat het wel ooit zal komen, maar vijf jaar?
Zijn dan de fouten er al uit?
Tevens wens ik toch niet op de straat te wezen als die dingen langs komen rijden!
Hoeveel ton kan zo een vrachtwagen maximaal hebben?
vijf assers meen ik iets van 40000 kg? kan er fout mee zitten.
Zullen de remmen maar van warm lopen en er is geen chaufeur die hem dan in de berm zet!
pi_145269446
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 11:50 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Toch prima zo?

Nee maar ik heb het over dat als er hoge werkloosheid komt er toch geld moet gaan naar die mensen en niet te weinig anders raakt het de economie.
Ze in de bijstand te zetten en straffen is belachelijk als er geen werk zou zijn.
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:59:23 #231
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_145273652
quote:
Onlangs oreerde minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken dat robots een gevaar vormen voor de werkgelegenheid en dat de overheid moet ingrijpen om dit ´probleem´ aan te pakken.

Zoals gebruikelijk hebben we hier weer een PvdA-apparatsjik die waarschuwt voor nieuwe gevaren en die dus moeten worden bezworen door de overheid. Zie je het patroon? Dat is continu het geval met deze waanbeelden. Robotisering is al 30 jaar oud, want begin jaren 80 is Japan begonnen met het inzetten van robots in de auto-industrie. Niets nieuws onder de zon. In datzelfde decennium werd de kantoorautomatisering volop in gang gezet met desktop computers en netwerksystemen. Het probleem is niet de industrialisatie van de 19e eeuw, de technologisering van de 20e eeuw of de robotisering van de 21e eeuw, omdat oude ambachten nu eenmaal altijd verdwijnen en nieuwe komen daarvoor terugkomen. Innovatie en applicatie zijn het credo van elke vernieuwing en modernisering van de samenleving. Waar het fout gaat is de overheid die telkens probeert de macht naar zich toe te trekken en de bevolking plundert met torenhoge belastingen, terroriseert met draconische wetgeving, de voortdurende zucht naar centralisering van de macht en het beperken van allerlei natuurlijke vrijheden.

Waarom hebben landen als Zwitserland, Andorra of Bermuda hier geen last van en maken zich in het geheel niet druk om deze nepproblemen? Dat heeft te maken dat ze vertrouwen op de individuele redzaamheid van de bevolking zonder hen allerlei vrijheidsbeperkingen op te leggen of hun geld af te pakken. Wanneer fysiek werk uit handen wordt genomen en de productiviteit op deze manier wordt verhoogd, dan komt er meer kapitaal en tijd vrij om andere dingen te doen, zoals binnen de zorg-, vrijetijds- en hobbysectoren. Verder kunnen werknemers zich kwijten aan andere werkzaamheden, zoals een eigen bedrijfje, vrijwilligerswerk, sportclubs etc. Maar op dit moment wordt het leeuwendeel van het voorradige kapitaal door de overheid en hun failliete corporatistische vrienden in de financiële sector opgesoupeerd. Dan blijft er natuurlijk bitter weinig kapitaal over om bovengenoemde zaken te bewerkstelligen.

In een bezitseconomie wordt spaargeld gebruikt voor verdere investeringen in productie, infrastructuur en huizenbouw bijvoorbeeld, waardoor de intrinsieke waarde van Nederland verder omhoog schiet. Op dit spaargeld is een normale rente van 3-5% van toepassing. Nu zitten we echter in een (Neo-)Keynesiaanse schuldeconomie, waarbij spaargeld niets meer oplevert en mensen genoodzaakt zijn om hun heil te zoeken in speculatieve financiële casino´s, zoals de aandelenbeurzen, derivatensector en overheidsschuld. Dit gaat allemaal ten koste van de noodzakelijke investeringen in productie, infrastructuur, transportmiddelen etc. Met andere woorden de overheid en de financiële sector hebben de economie zodanig gekannibaliseerd dat elke moderne ontwikkeling zoals automatisering en robotisering als ´gevaarlijk´ wordt beschouwd voor de werkgelegenheid, terwijl het juist geweldig zou moeten zijn als mensen in plaats van 40 uur of 5 dagen per week, maar 30 uur of 3 dagen per week zouden moeten werken dankzij de technologische vooruitgang.

Al het kapitaal dat hiervoor zou kunnen worden aangewend is in de laatste 30-40 jaar weggesluisd richting overheid en de financiële vampiereconomie. Het kapitaal dat moet worden opgebracht om werknemers te betalen en om verdere werkgelegenheid te ontwikkelen wordt afgeroomd door de overheid via belastingen en de overdracht naar de failliete financiële sector. Dat kapitaal verdwijnt in een bodemloze put, waardoor het kapitaal voor de uitbouw van andere sectoren stagneert of zelfs volledig is weggevloeid. De EU heeft dit probleem alleen nog meer geëscaleerd door middel van de continentale centralisering van de kanibalisering in Brussel te huisvesten met bijkomende accessoires zoals een ECB, ESM, bankenunie enzovoorts, waarbij nog meer kapitaal verdwijnt richting de onproductieve sectoren als een EU, failliete staten en Europese bankensector

Nu begrijpt men de achtergrond van dit idiote angstverhaal. Nooit zal een politicus er vooruit komen dat de overheid de schuldige is, want dan zet hij of zij de eigen baan en carrière natuurlijk op het spel. Dus moeten er bij tijd en wijle allerlei angstscenario´s worden verzonnen om het gepeupel in het gelid te houden en ervoor zorg te dragen dat de niet aflatende stroom kapitaal richting overheid en hun corporatistische kompanen blijft voortduren.

Voor een cui bono*, volg alleen maar deze kapitaalstromen.

Bron: vrijspreker
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_145273920
Ik vind dat ze mij gewoon geld moeten geven, dan kijk ik zelf wel of ik zin heb om te werken.
.
  donderdag 9 oktober 2014 @ 14:30:59 #233
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_145364200
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_145364306
quote:
Yep op een rail en zelfs dan nog denk ik me het mijne ervan!
pi_145371254
Het is zoals gewoonlijk niets anders dan een zwaktebod van het kabinet, he laten we maar geen nieuwe banen creeeren en laat het maar allemaal vallen "das lekker makkelijk voor ons" want "robotten nemen toch al onze banen over" dus wij als overheid hoeven niets meer te doen. Want ja , wij zijn de overheid en laten u zoals gewoonlijk als een baksteen vallen, wanneer het banen,pensioen etc etc betreft.

Het verlies van talloze banen komt door het wanbeleid van de overheid, en ipv te zeggen. In de toekomst zijn er geen banen meer "ofwel uitzichtloos perspectief te bieden" zouden ze onze maatschappij juist moeten aanpassen aan de nieuwe situatie. Neem bijvoorbeeld de film, "DE MATRIX" waarin een maatschappij in leven wordt gehouden DOOR machines, die voor de gehele maatschappij werken ipv voor een paar individuen. En dat gezeik dat er teveel mensen op aarde zijn. De aarde kan makkelijk 9000 miljard mensen herbergen, en het universum makkelijk 900000 trillioen mensen. Het gaat erom dat je het netjes indeelt en goed gebruik maakt van de ruimte en mogelijkheden die er geboden worden.

Het enigste wat dit kabinet biedt is een uitzichtloze toekomst, terwijl er juist een universum met oneindige kansen voor ons ligt. Zwak en diep triest.
  donderdag 9 oktober 2014 @ 18:53:40 #236
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_145371553
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:45 schreef hmmmmmmm het volgende:
[..]
Toch prima zo?
Nee maar ik heb het over dat als er hoge werkloosheid komt er toch geld moet gaan naar die mensen en niet te weinig anders raakt het de economie.
En vergeet de opstand van de hongerige armen niet. Revoluties en burgeroorlogen zijn slecht voor het BNP.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 9 oktober 2014 @ 19:30:59 #237
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_145372915
quote:
Ik ga nooit met de metro, maar ik dacht dat in Nederland op sommige trajecten de bestuurder ook al ontbreekt?
pi_145373712
quote:
5s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 19:30 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik ga nooit met de metro, maar ik dacht dat in Nederland op sommige trajecten de bestuurder ook al ontbreekt?
In Nederland niet, maar bijv. bij de Docklands Light Rail in Londen of bij lijn 2 van de metro van Neurenberg wel.
pi_145385009
quote:
7s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 18:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En vergeet de opstand van de hongerige armen niet. Revoluties en burgeroorlogen zijn slecht voor het BNP.
Het zal niet goed zijn voor het BNP.
pi_145385096
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:59 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dank, prima stuk.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_145385110
Hopelijk krijgen de hoogopgeleide (WO) bèta's, ict-ers en technici dan eindelijk eens het respect dat ze verdienen. Zij zullen de maatschappij straks nog meer dragen _O_
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_145385127
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 05:06 schreef Shreyas het volgende:
Hopelijk krijgen de hoogopgeleide (WO) bèta's, ict-ers en technici dan eindelijk eens het respect dat ze verdienen. Zij zullen de maatschappij straks nog meer dragen _O_
Hoezo respect?
Niet dat ze geen respect verdienen maar niet meer of minder dan een MBOer of wat dan ook.

Ook zij zullen het door automatisatie moeilijk krijgen.
Er komen steeds meer hoogopgeleiden bij dus zullen ze straks nog meer worden uitgebuit.
De enkele banen die er bij komen door automatisatie op HBO/WO niveau zijn onvoldoende.

Veel dingen die hoogopgeleiden doen kunnen worden geautomatiseerd ik zie het dagelijks voorbij komen.
pi_145385131
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 05:35 schreef hmmmmmmm het volgende:

[..]

:')

Altijd al bijzonder achterlijk gevonden dat sommige mensen denken dat ze meer waard zijn omdat ze een hogere functie of opleiding hebben het maakt niks uit.
Niet dat ze geen respect verdienen maar niet meer of minder dan een MBOer of wat dan ook.

Ook zij zullen het door automatisatie moeilijk krijgen.
Er komen steeds meer hoogopgeleiden bij dus zullen ze straks nog meer worden uitgebuit.
De enkele banen die er bij komen door automatisatie op HBO/WO niveau zijn onvoldoende.

Veel dingen die hoogopgeleiden doen kunnen worden geautomatiseerd ik zie het dagelijks voorbij komen.
Ik verzeker je dat geen robot kan wat ik doe, zelfs maar weinig mensen kunnen het. Dus ik zit prima.

Je meet je een mening aan over "hoogopgeleiden" dan wel wat jij denkt dat hoogopgeleid is. Ik denk dat je je vergist.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_145385133
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 05:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik verzeker je dat geen robot kan wat ik doe, zelfs maar weinig mensen kunnen het. Dus ik zit prima.
Je meet je een mening aan over "hoogopgeleiden" dan wel wat jij denkt dat hoogopgeleid is. Ik denk dat je je vergist.
Valt wel mee wat jij doet is daar werkgelegenheid voor 16 miljoen mensen?
Over het algemeen zijn de meeste jobs van hoogopgeleiden in de toekomst te vervangen en de jobs die daarvoor in de plaats komen zijn enkele op de honderden.

Uiteindelijk zit je met een probleem er zijn minder mensen nodig dus alleen de beste mensen worden ingehuurd voor een kutsalaris :')
De rest raakt werkloos zoals je nu al ziet met HBO en WOers.
Die situatie word alleen maar erger en daarom moet er ook een oplossing komen.

Automatisatie is veel sneller dan educatie.
pi_145385135
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 05:41 schreef hmmmmmmm het volgende:

[..]

Valt wel mee wat jij doet is daar werkgelegenheid voor 16 miljoen mensen?
Over het algemeen zijn de meeste jobs van hoogopgeleiden in de toekomst te vervangen en de jobs die daarvoor in de plaats komen zijn enkele op de honderden.

Uiteindelijk zit je met een probleem er zijn minder mensen nodig dus alleen de beste mensen worden ingehuurd voor een kutsalaris :')
De rest raakt werkloos zoals je nu al ziet met HBO en WOers.
Die situatie word alleen maar erger en daarom moet er ook een oplossing komen.

Automatisatie is veel sneller dan educatie.
nee, wat ik doe doen misschien 200 mensen in de wereld. Met omscholen meer. Maar robots kunnen het niet.

Met de meeste hoogopgeleide banen is dat zo trouwens.

Een baan is geen vaststaand iets, geen verworven permanent recht ofzo, maar een dynamische invulling van arbeid waar vraag naar is. En mensen kunnen meer dan je denkt, zolang je ze niet pampert met uitkeringen en andere asociale shit. :)

pi_145385156
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 05:48 schreef El_Matador het volgende:
[..]
nee, wat ik doe doen misschien 200 mensen in de wereld. Met omscholen meer. Maar robots kunnen het niet.
Met de meeste hoogopgeleide banen is dat zo trouwens.
Een baan is geen vaststaand iets, geen verworven permanent recht ofzo, maar een dynamische invulling van arbeid waar vraag naar is. En mensen kunnen meer dan je denkt, zolang je ze niet pampert met uitkeringen en andere asociale shit. :)
Dat snap ik alleen gaat het erom dat er op de een of andere manier vraag gecreëerd moet worden als de werkloosheid oploopt en bedrijven mensen ontslaan lukt dat niet.
Als die vraag er dan is heb je werk een probleem is dat de meeste dingen die verkocht worden nog steeds laten we zeggen grotendeels geen werk gaan opleveren in de toekomst.

Als ik tafels laat maken en het laat automatiseren is er inplaats van 100 man nog maar 1 man personeel nodig de vraag gaat niet van 1000 tafels naar 100.000 tafels omdat iedereen nog steeds maar 2 tafels nodig heeft bijvoorbeeld.

Wat ik bedoel is je zit met een paar problemen er zijn steeds minder mensen met geld voor spullen te kopen en er zijn steeds minder mensen die werk hebben door die spullen te maken omdat er veel minder mensen nodig zijn door automatisatie.
Prima nieuwe banen creëren daar zit dus wel een probleem bij hoeveel mensen hebben we nodig voor die nieuwe banen?
Bijna geen omdat het verlengstukken zijn van de oude banen een volledige nieuwe sector word niet gecreëerd

Je moet het zo zien ik klaag niet dat er bijvoorbeeld een nieuwe markt bijkomt maar als die nieuwe markt 1miljoen banen wegneemt bij de oude en er maar 100k zijn in die nieuwe markt zit je dus met een probleem als je dit steeds herhaalt.

Noem eens 1 nieuwe ''sector'' die geen banen kost en veel nieuwe banen oplevert?
Het zijn vaak nieuwe sectors die oude sectors waar veel meer mensen werkten vervangen en dat is het hele probleem waardoor je dus uiteindelijk minder banen overhoudt dan mensen en je hoge werkloosheid krijgt die alsmaar oploopt.
pi_145386684
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 21:59 schreef Paper_Tiger het volgende:
[neo-liberaal fabeltje over de wonderen van technologie en het zogenaamde falen van overheden]
Wederom een compleet onzinverhaal. Kapitaal dat ter investering gebruikt zou moeten worden dat weggesluisd is naar overheden?? Dit kapitaal wordt al 40 jaar door een steeds kleinere groep vermogensbeheerders verzameld die er vervolgens dubieuze korte termijn-investeringen in andere bedrijven mee doen, waardoor ze niet alleen hun eigen werknemers duperen maar ook de lange termijn-visie van andere bedrijven tekort doen en daarmee andere werknemers ook hun zekerheid ontnemen; een vicieuze cirkel dus. Daarnaast is al vele keren bewezen dat in vrijwel alle Westerse landen de socialistische jaren meer groei opleverden dan in het afgelopen neo-liberale tijdperk en dat naast deze per capita verslechtering ook de ongelijkheid enorm is toegenomen.

En dat is precies waar die vrijspreker van jou de mist ingaat. Technologie heeft in alle tijden van kapitalisme veel meer opgeleverd voor de elite dan voor het proletariaat. Naast gedwongen ontslagen werden mensen namelijk ook nog vervreemd van essentiële vaardigheden en daarmee ook hun controle binnen het bedrijf (zie Braverman's Labor and Monopoly Capital bijv.). Robotisering is weliswaar van hetzelfde laken een pak, maar een nog extremere vorm van kapitaal-toe-eigening van de elite. Ik zie zeker in dat robots productiever zijn, dat in algehele zin het voor de samenleving voordelig zou uitpakken e.d., maar in een kapitalistische samenleving zal altijd blijken dat technologie ingezet wordt ten bate van de elite. Piketty liet bijv. ook al zien dat ongelijkheden tussen landen enorm versterkt zijn in tijden van technologische transfers (1930-1975). Nee, het idee dat technologische verandering iets van alle tijden is mag dan wel kloppen, maar dat het geen sociale repercussies zou hebben en de balans zich automatisch zou herstellen is al tijden een stuk neo-liberale demagogie gebleken.
  vrijdag 10 oktober 2014 @ 09:34:08 #248
45206 Pietverdriet
pi_145386826
Leer eerst maar eens Neo-Liberalisme en Libertarisme uit elkaar te houden
pi_145387035
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 09:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Leer eerst maar eens Neo-Liberalisme en Libertarisme uit elkaar te houden
Die scheidslijn is erg duidelijk. Je punt?
  vrijdag 10 oktober 2014 @ 09:55:43 #250
45206 Pietverdriet
pi_145387247
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 09:45 schreef keste010 het volgende:
[..]
Die scheidslijn is erg duidelijk. Je punt?
Jij haalt ze door elkaar
pi_145387289
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 09:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij haalt ze door elkaar
Niet. Nogmaals: je punt?
pi_145400646
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 09:27 schreef keste010 het volgende:
[..]
Technologie heeft in alle tijden van kapitalisme veel meer opgeleverd voor de elite dan voor het proletariaat.
Nee

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 09:27 schreef keste010 het volgende:
Daarnaast is al vele keren bewezen dat in vrijwel alle Westerse landen de socialistische jaren meer groei opleverden dan in het afgelopen neo-liberale tijdperk en dat naast deze per capita verslechtering ook de ongelijkheid enorm is toegenomen.
Komt niet door het socialisme maar door andere factoren.
pi_145401940
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 16:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee
[..]
Komt niet door het socialisme maar door andere factoren.
Lekker inhoudelijk antwoord weer.
pi_145420878
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 05:06 schreef Shreyas het volgende:
Als robots zich weten te reproduceren, dan zijn deze mensen ook werkloos. De groep werkende zal dan nog kleiner worden.
  zaterdag 11 oktober 2014 @ 09:09:38 #255
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_145421548
Asscher voorziet natuurlijk vooral dat een angstig electoraat op de PvdA gaat stemmen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_145423638
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 09:09 schreef Paper_Tiger het volgende:
Asscher voorziet natuurlijk vooral dat een angstig electoraat op de PvdA gaat stemmen.
Ach, angst voor technologie en vooruitgang is er altijd al geweest omdat dit mensen uit hun comfort zone haalt.
Tot nu toe is het altijd nog ongegrond geweest voor een gehele samenleving en ik zie niet in waarom het nu anders is. De argumenten die nu aangehaald worden, haalden ze vroeger ook aan.
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 04:27 schreef editoor het volgende:
[..]
Als robots zich weten te reproduceren, dan zijn deze mensen ook werkloos. De groep werkende zal dan nog kleiner worden.
Ik ben eerder bang dat de zon ontploft, wat zeker gaat gebeuren, dan dat dit waarheid wordt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_145423675
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 17:38 schreef keste010 het volgende:
[..]
Lekker inhoudelijk antwoord weer.
Jij doet niet anders met je one-liners.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_145423772
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 11:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik ben eerder bang dat de zon ontploft, wat zeker gaat gebeuren, dan dat dit waarheid wordt.
De zon zal niet ontploffen, maar een rode reus worden en de aarde verzwelgen :'(
Maar dat gebeurt pas over 5 miljard jaar :)

Zelfreproducerende robots bestaan wrs al, iig heeft John von Neuman al in de jaren 50 bewezen dat dergelijke robots kunnen bestaan.
Logisch gezien is er niets wat dergelijke ontwikkelingen onmogelijk zouden maken.
Ik denk dat het binnen 10 a 15 jaar werkelijkheid gaat worden.
(ontwikkelingen gaan niet lineair maar exponentieel en als robots zelf de ontwikkeling in "handen" nemen dan nog sneller dan exponentieel)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_145425563
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 11:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Jij doet niet anders met je one-liners.
One-liners? Ben benieuwd waar je die vandaan haalt.
  zaterdag 11 oktober 2014 @ 13:43:23 #260
321876 Cherna
Fuck the System
pi_145426298
quote:
Lijn 14 in Parijs is volledig geautomatiseerd en dat sinds 1998. Zo uitzonderlijk is dit dus niet. Bij een metro stelsel is dat ook te doen vanwege weinig wissels(maar keerlussen), om de paar honderd meter een station om bij calamiteiten in te grijpen, geen overwegen, zeer eenvoudige treinbewegingen zonder splitsen en combineren etc etc etc.

Overigens zal een computer nooit de zaken van de mens echt over kunnen nemen. Nu typ ik en achter 2 minuten ga ik mij een kop koffie halen. Verschillende handelingen die ik binnen 2 minuten kan uitvoeren zie ik een robot of computer niet doen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Cherna op 11-10-2014 13:51:33 ]
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  zaterdag 11 oktober 2014 @ 13:57:58 #261
321876 Cherna
Fuck the System
pi_145426697
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 04:27 schreef editoor het volgende:
[..]
Hoe meer men automatiseert hoe meer werk. De mens krijgt het steeds drukker en drukker met al die nonsens. Ik loop nu al met een beurs rond vol pasjes en wachtwoorden waar je compleet gestoord van word. En als de mens niets meer te doen heeft dan zorgt men daar wel voor door al die mensen regels te laten maken en onzin te laten bedenken dat weer een hoop werk met zich meebrengt. Je moet iets te doen hebben.
pi_145427107
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:57 schreef Cherna het volgende:
[..]
Hoe meer men automatiseert hoe meer werk. De mens krijgt het steeds drukker en drukker met al die nonsens. Ik loop nu al met een beurs rond vol pasjes en wachtwoorden waar je compleet gestoord van word. En als de mens niets meer te doen heeft dan zorgt men daar wel voor door al die mensen regels te laten maken en onzin te laten bedenken dat weer een hoop werk met zich meebrengt. Je moet iets te doen hebben.
Ware het niet dat bewezen is dat 47% van de banen hoog risico loopt geautomatiseerd te worden binnen 15 jaar. Er zit dus wel degelijk een reëel risico voor velen in.
  zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:12:25 #263
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145427138
Bewezen nog wel. Toe maar.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:20:24 #264
321876 Cherna
Fuck the System
pi_145427352
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 14:11 schreef keste010 het volgende:
[..]
Ware het niet dat bewezen is dat 47% van de banen hoog risico loopt geautomatiseerd te worden binnen 15 jaar. Er zit dus wel degelijk een reëel risico voor velen in.
Bangmakerij. In de jaren 60 had men het er al over dat het beroep als bijvoorbeeld machinist achter 20 jaar niet meer zou bestaan. Die zou dus in theorie in de jaren 80 niet meer bestaan. We leven nu anno 2014 en nog steeds zit er een machinist op de trein. En die zie ik in de komende 30 jaar nog niet massaal vervangen worden. Dan zal eerst de infra daar behoorlijk op aangepast moeten worden.
En dat is een helse onderneming. Dat is maar een voorbeeld.

Natuurlijk zullen beroepen op de lange termijn verdwijnen of in een andere vorm ingevuld worden. Maar er zullen ook steeds weer nieuwe beroepen ontstaan.
  zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:26:46 #265
321876 Cherna
Fuck the System
pi_145427505
De generatie die nog geboren word zal zich daar uitstekend op aanpassen en weet niet beter. Het is de oudere generatie zoals ik die daar last van hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherna op 11-10-2014 15:09:32 ]
pi_145427683
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 14:20 schreef Cherna het volgende:
[..]
Bangmakerij. In de jaren 60 had men het er al over dat het beroep als bijvoorbeeld machinist achter 20 jaar niet meer zou bestaan. Die zou dus in theorie in de jaren 80 niet meer bestaan. We leven nu anno 2014 en nog steeds zit er een machinist op de trein. En die zie ik in de komende 30 jaar nog niet massaal vervangen worden. Dan zal eerst de infra daar behoorlijk op aangepast moeten worden.
En dat is een helse onderneming. Dat is maar een voorbeeld.
Natuurlijk zullen beroepen op de lange termijn verdwijnen of in een andere vorm ingevuld worden. Maar er zullen ook steeds weer nieuwe beroepen ontstaan.
Die laatste zin is de enige van je post die klopt.
We hebben het hier over 47% die risico loopt omdat robots ze eenvoudigweg beter of even goed kunnen. Lees het onderzoek anders: “The Future of Employment: How Susceptible Are Jobs to Computerization?” van Carl Fey en Michael Osborne.
Niets bangmakerij aan: als we de markt hier de vrije hand in geven staat een grote groep lageropgeleiden binnenkort buitenspel.
  zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:59:50 #267
321876 Cherna
Fuck the System
pi_145428395
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 14:33 schreef keste010 het volgende:
Niets bangmakerij aan: als we de markt hier de vrije hand in geven staat een grote groep lageropgeleiden binnenkort buitenspel.
Dat je voor de lageropgeleiden mogelijk deels een andere invulling moet zoeken is waar. Het invoeren van data zou een vervanging kunnen zijn.
En nogmaals, ik zie bijvoorbeeld eenvoudig schilderwerk niet op korte termijn vervangen worden door robots die een kozijn moeten schilderen. 47% het is nogal wat.

Nou ja ik lig liever in de armen van een mooie zuster dan een debiel nonsens apparaat waarvan je de programmatuur steeds moet aanpassen, veel onderhoud vergt etc. Ieder zijn ding. ;) Maar dit even terzijde.
  zaterdag 11 oktober 2014 @ 15:07:59 #268
321876 Cherna
Fuck the System
pi_145428607
quote:
Jeez als ik het product even bekijk dat eruit rolt is het alsof er iemand wat braaksel op een stuk karton heeft gedeponeerd. En daar sta je dan met je pizza op straat. Leuk voor de fun maar dat is het dan ook.
Maar goed ieder zo zijn eigen kijk op deze vorm van eten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherna op 11-10-2014 15:20:08 ]
pi_145429922
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:43 schreef Cherna het volgende:
Overigens zal een computer nooit de zaken van de mens echt over kunnen nemen. Nu typ ik en achter 2 minuten ga ik mij een kop koffie halen. Verschillende handelingen die ik binnen 2 minuten kan uitvoeren zie ik een robot of computer niet doen.
Computers voeren in 2 minuten vele miljarden handelingen uit, dat kun jij niet :)
Exaudi orationem meam
  zaterdag 11 oktober 2014 @ 16:04:24 #270
321876 Cherna
Fuck the System
pi_145430127
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 15:57 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Computers voeren in 2 minuten vele miljarden handelingen uit, dat kun jij niet :)
Maar niet een enkele motoriek in een combinatie. Berekeningen prima. Maar een mens is onvervangbaar. Niet een enkel apparaat is instaat sociaal de mens te evenaren. Zelfs een robot kan ik niet laten klaverjassen en 1 minuut later risk laten spelen en weer een minuut later een balletje laten trappen met gelijk een leuk gesprek tijdens al deze handelingen.
Mensen die denken afhankelijk te moeten zijn van al die shit zullen het nog zwaar genoeg krijgen.
  zaterdag 11 oktober 2014 @ 16:08:49 #271
45206 Pietverdriet
pi_145430228
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 15:57 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Een i7 doet ongeveer 150*106 FLOPS
Menselijke hersenen ongeveer 100*1012 FLOPS
pi_145430895
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 16:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Yep maar het blijven 1 en 0 staat er een 2 of zo tussen doen ze niks meer!
pi_145430973
En als Asscher het mag zal ik het toch ook wel mogen, ik voorspel als ze ergens anders een planeet ontdekken waar leven mogelijk is.
Denk ik dat ze deze achterlaten voor wat die is!
pi_145431167
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 14:59 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nou ja ik lig liever in de armen van een mooie zuster dan een debiel nonsens apparaat waarvan je de programmatuur steeds moet aanpassen, veel onderhoud vergt etc. Ieder zijn ding. ;) Maar dit even terzijde.
Ik ook ;) Maar dat is het punt juist: over de vraag of we dit moeten willen hoor je bijna nooit iemand. Asscher is praktisch de enige in de politiek die zich daar druk over maakt.
pi_145432501
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 16:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De kracht van het menselijk brein proberen uit te drukken in FLOPS is dan ook volkomen zinloos.
pi_145433092
Als ik iets voorzien of voorspelt wil hebben bel ik hier heen op.

http://www.astrotv.nl/toekomst/toekomst-voorspellen/

Wellicht kunnen die me iets over robots in de toekomst vertellen, en dat neem ik dan ook met een koreltje zout!
pi_145433253
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 16:04 schreef Cherna het volgende:
[..]
Maar niet een enkele motoriek in een combinatie. Berekeningen prima. Maar een mens is onvervangbaar.
In metafysische zin is dit juist. Maar voor het productieproces is hij zeker vervangbaar, sterker nog hij is minderwaardig/loopt in de weg.
quote:
Niet een enkel apparaat is instaat sociaal de mens te evenaren.
In de jaren 50 had je al het programma ELIZA, dat voor veel mensen de indruk wekte een gesprek men hun te voeren.... op FOK! zullen zeker bots zijn die gemakkelijk hier mee kunnen schrijven.....
quote:
Zelfs een robot kan ik niet laten klaverjassen en 1 minuut later risk laten spelen en weer een minuut later een balletje laten trappen met gelijk een leuk gesprek tijdens al deze handelingen.
Ik denk dat het nu al kan een computer kan vele taken gelijk en het schakelen van de ene taak naar de andere kost minder dan een milliseconde
quote:
Mensen die denken afhankelijk te moeten zijn van al die shit zullen het nog zwaar genoeg krijgen.
Ik ben van mening dat je idd zo min mogelijk afhankelijk moet zijn van wie of wat dan ook, maar als robots / computers beschikbaar zijn dan is dat wel makkelijk..
Exaudi orationem meam
pi_145433363
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 13:14 schreef keste010 het volgende:
[..]
One-liners? Ben benieuwd waar je die vandaan haalt.
Uit jouw posts.
pi_145433380
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 11:54 schreef Oud_student het volgende:
[..]
De zon zal niet ontploffen, maar een rode reus worden en de aarde verzwelgen :'(
Maar dat gebeurt pas over 5 miljard jaar :)
Zelfreproducerende robots bestaan wrs al, iig heeft John von Neuman al in de jaren 50 bewezen dat dergelijke robots kunnen bestaan.
Logisch gezien is er niets wat dergelijke ontwikkelingen onmogelijk zouden maken.
Ik denk dat het binnen 10 a 15 jaar werkelijkheid gaat worden.
(ontwikkelingen gaan niet lineair maar exponentieel en als robots zelf de ontwikkeling in "handen" nemen dan nog sneller dan exponentieel)
We zullen zien. Ik geloof niks van je toekomstvoorspelling.
pi_145433528
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 14:20 schreef Cherna het volgende:
[..]
Bangmakerij. In de jaren 60 had men het er al over dat het beroep als bijvoorbeeld machinist achter 20 jaar niet meer zou bestaan. Die zou dus in theorie in de jaren 80 niet meer bestaan. We leven nu anno 2014 en nog steeds zit er een machinist op de trein. En die zie ik in de komende 30 jaar nog niet massaal vervangen worden.
In Engeland reed er nog jarenlang een stoker mee op de elektrische of dieseltreinen :D :D
De enige die ontwikkelingen tegenhouden zijn (een bepaalde groep) mensen. :X
Exaudi orationem meam
pi_145433765
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 18:41 schreef Oud_student het volgende:
[..]
In Engeland reed er nog jarenlang een stoker mee op de elektrische of dieseltreinen :D :D
De enige die ontwikkelingen tegenhouden zijn (een bepaalde groep) mensen. :X
Al eens die film gezien running train?
Zo een film komt volgens mij niet uit de lucht vallen!
  zaterdag 11 oktober 2014 @ 21:10:02 #282
321876 Cherna
Fuck the System
pi_145437806
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 18:28 schreef Oud_student het volgende:
Ik denk dat het nu al kan een computer kan vele taken gelijk en het schakelen van de ene taak naar de andere kost minder dan een milliseconde
Het lijkt me vooralsnog onmogelijk het menselijk brein te evenaren. Het anticiperen en waarnemen en daarop reageren en besluiten nemen is onmogelijk. Laat staan de gevoelens die daarbij loskomen.
Nu wil ik hiermee niet aangeven dat het nooit mogelijk zal zijn. Maar tegen die tijd zijn we al een paar generaties verder en daar zullen wij geen last van hebben.

Eigenlijk is het heel simpel. Je accepteert die zaken waarmee je opgroeit. Zo is het bijvoorbeeld voor de jeugd ondenkbaar om zonder gadgets te leven. Voor mij is dat heel simpel en kan heel goed zonder die zaken overleven en me zelfs staande houden omdat ik er niet mee ben opgeroeid. Sterker nog: ik gebruik ze alleen bij noodzaak(werk).

De cd speler is nog zo een voorbeeld. Ik ben opgeroeid met de platenspeler. Die moest verdwijnen want de cd blies de Vinyl weg. Nu komt men er langzaam achter dat de Vinyl meer warmte in klank teweeg brengt en is hij weer in opmars.

Maar als je alles door de computer laat oplossen dan ontneem je de mens zijn creativiteit. En dat is nu al merkbaar. Als je bedenkt hoe slecht zich mensen zich nog iets kunnen voorstellen dan is dit schrikbarend. Het zoeken naar een simpele oplossing is er vaak al niet meer bij. De basis ontbreekt. Over de motoriek nog maar te zwijgen.
Een mens zul je bezig moeten houden hoe dan ook. En gek genoeg komt hij daar zelf weer achter als men gaat terugvallen op oude technieken en gebruiken.

Je kunt natuurlijk een apparaat ontwikkelen die pizza's maakt zoals in het voorgaande filmpje. Je kunt hier zover mee doorgaan dat de pizza automatisch in de bek geschoven word en de structuur van de pizza zo maken dat kauwen ook niet meer noodzakelijk is.

[ Bericht 2% gewijzigd door Cherna op 11-10-2014 21:17:57 ]
  zondag 12 oktober 2014 @ 00:21:48 #283
12221 Tijn