Nou en, moet er dan een hele verhandeling over Dr. Oetker en de pizza-industrie komen? Volgens mij dwalen we een beetje af van het onderwerp.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 17:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat Dr. Oetker het maken van pizza's automatiseert, wat ten koste gaat van het aantal banen in de pizza-industrie.
Juist niet, ook pizza is een voorbeeld van hoe robots langzamerhand al ons werk uit handen nemen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 17:55 schreef Tem het volgende:
[..]
Volgens mij dwalen we een beetje af van het onderwerp.
Oke, ga nu maar een hele specificatie over de auto-industrie geven en tal van andere producten.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 17:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Juist niet, ook pizza is een voorbeeld van hoe robots langzamerhand al ons werk uit handen nemen.
Stuk voor stuk goede voorbeelden van de grote ontwikkelingen die gaande zijn, inderdaad.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 17:57 schreef Tem het volgende:
[..]
Oke, ga nu maar een hele specificatie over de auto-industrie geven en tal van andere producten.
Dan passen ze de wet maar aan. Ik denk dat een (goede) zelfrijdende auto minder ongelukken oplevert dan een menselijke bestuurder.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 15:38 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja. Heb het zo niet bij de hand op mijn telefoon, maar google er eens op.
In die posts word ook geprobeert iets aan het werk te krijgen en als men dat niet heeft ja dan kan ik je niet helpen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 17:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De posts van john2406 proberen te begrijpen is dan ook een zinloze exercitie.
Inderdaad en daarom zie ik geen problemen....quote:
Nee? Want volgens jou heeft de technologische ontwikkeling nog nooit de door Oud_student beschreven machtsongelijkheden en massaontslagen teweeg gebracht? Als er iets is wat we zouden moeten doen is het wel van de geschiedenis leren en de technologische dominantie een halt toe roepen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 22:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Inderdaad en daarom zie ik geen problemen....
De geschiedenis herhaalt zich, doemdenkers zijn van alle tijden en geen had ooit gelijk.
Ik denk niet dat dat realistisch is.quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:04 schreef keste010 het volgende:
[..]
de technologische dominantie een halt toe roepen.
De belangrijkste vraag is eerst en bovenal wat wenselijk is.quote:
Ik denk niet dat we evolutie tegen kunnen houden, of we nou willen of niet.quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:32 schreef keste010 het volgende:
[..]
De belangrijkste vraag is eerst en bovenal wat wenselijk is.
Jawel hoor maar niet blijvend.... Er komen en gaan beroepen. Verdwijnen er beroepen dan komen er weer nieuwe voor terug.quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:04 schreef keste010 het volgende:
[..]
Nee? Want volgens jou heeft de technologische ontwikkeling nog nooit de door Oud_student beschreven machtsongelijkheden en massaontslagen teweeg gebracht? Als er iets is wat we zouden moeten doen is het wel van de geschiedenis leren en de technologische dominantie een halt toe roepen.
De belangrijkste vraag is in eerste instantie of het wenselijk is of niet. Die vraag beantwoorden is de enige manier waarop je vervolgens technologische ontwikkeling zou kunnen tegenhouden. Juist het feit dat de discussie niet gevoerd wordt zorgt ervoor dat we het niet tegen zouden kunnen houden.quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk niet dat we evolutie tegen kunnen houden, of we nou willen of niet.
Dat denk ik ook niet maar ik zou hem, de evolutie, ook niet andere willen opdringen wat er nog niet klaar voor zijn!quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk niet dat we evolutie tegen kunnen houden, of we nou willen of niet.
Dan had je, afhankelijk van het moment, nu geen computer of TV gehad, minder medische expertise, zou de olie sneller noodzakelijk en op zijn, etc.quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:04 schreef keste010 het volgende:
[..]
Nee? Want volgens jou heeft de technologische ontwikkeling nog nooit de door Oud_student beschreven machtsongelijkheden en massaontslagen teweeg gebracht? Als er iets is wat we zouden moeten doen is het wel van de geschiedenis leren en de technologische dominantie een halt toe roepen.
Als je een referendum zou houden tussen of op de huidige manier doorgaan of alles wegflikkeren en weer teruggaan naar de tijd dat ze met een dierenvel en een pijl en boog rondliepen, dan weet ik wel wat de uitkomst gaan zijn.quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:32 schreef keste010 het volgende:
[..]
De belangrijkste vraag is eerst en bovenal wat wenselijk is.
Bovendien verandert er niks als we nu alle technologie weggooien en opnieuw beginnen. Want de drang om dingen uit te vinden blijft gewoon in de mens zitten, dus het is een kwestie van tijd voordat we gewoon weer robots hebben uitgevonden om het werk voor ons te doen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 16:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als je een referendum zou houden tussen of op de huidige manier doorgaan of alles wegflikkeren en weer teruggaan naar de tijd dat ze met een dierenvel en een pijl en boog rondliepen, dan weet ik wel wat de uitkomst gaan zijn.
Een dierenvel en pijl en boog zijn in feite ook technologie natuurlijk.quote:Op zondag 5 oktober 2014 16:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als je een referendum zou houden tussen of op de huidige manier doorgaan of alles wegflikkeren en weer teruggaan naar de tijd dat ze met een dierenvel en een pijl en boog rondliepen, dan weet ik wel wat de uitkomst gaan zijn.
Wat wel is veranderd is de mens. De mens van vroeger was het gewend, de mens van nu zal het toch een stuk lastiger hebben om te overleven zonder koelkast, verpakt vlees, verwarming, huis, etc. Vergelijk het een beetje met gedomesticeerde dieren. Die zijn ook niet heel erg geschikt meer voor de wildlife.quote:Op zondag 5 oktober 2014 16:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Bovendien verandert er niks als we nu alle technologie weggooien en opnieuw beginnen. Want de drang om dingen uit te vinden blijft gewoon in de mens zitten, dus het is een kwestie van tijd voordat we gewoon weer robots hebben uitgevonden om het werk voor ons te doen.
Dat klopt, maar dat is dan zijn joker. Anders komt hij helemaal niet aan eten.quote:Op zondag 5 oktober 2014 16:28 schreef Monolith het volgende:
[..]
Een dierenvel en pijl en boog zijn in feite ook technologie natuurlijk.
De oplossing: een basisinkomen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 20:51 schreef Oud_student het volgende:
Zoals gebruikelijk loopt de wetgeving achter en zullen bepaalde technologische ontwikkelingen worden vertraagd. Tegenhouden kan niet, want in het buitenland doen ze het anders wel en je wordt totaal weggeconcurreerd.
Ik zie de toekomst somber in:
- massaontslagen
- uitzichtloze positie voor jonge mensen
- er ontstaat een grote klasse van "overbodige" mensen
- het verschil tussen arm en rijk wordt nog groter, middenklasse verdwijnt.
Uiteindelijk leidt dit tot opstanden en revoluties (de geschiedenis herhaalt zich)
Wie gaat dat basisinkomen betalen ?quote:Op zondag 5 oktober 2014 18:54 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
De oplossing: een basisinkomen.
Dat is natuurlijk de hamvraag. Zal de politiek de wil en macht hebben om de producten ("winst") te verdelen over de bevolking? En zo ja, hoeveel hiervan?quote:Op zondag 5 oktober 2014 20:28 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Wie gaat dat basisinkomen betalen ?
En zal de politiek de wil en de macht hebben om een hoop goedbetaalde baantjes die ze aan elkaar door kunnen spelen op te geven ten faveure van een efficiėntere overheid?quote:Op zondag 5 oktober 2014 20:55 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk de hamvraag. Zal de politiek de wil en macht hebben om de producten ("winst") te verdelen over de bevolking? En zo ja, hoeveel hiervan?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |