Dat is leuk en aardig, maar dat betekent niet dat de Nederlandse wet zo maar toestaat dat er auto's zonder bestuurders op de weg rijden.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 14:30 schreef Tijn het volgende:
[..]
Google heeft al gezegd dat ze alle verantwoordelijkheid op zich nemen als er iets gebeurt met een van hun auto's.
Nou denk niet dat die Gast ertegen is, het tegendeel juist ervan.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 14:21 schreef nils7 het volgende:
[..]
Gast serieus Google gewoon eens op "google autonomous car".
Of kijk DWDD university van Alexander Klöpping.
Nog 5 jaar en dan kan je ze kopen.
Staat er echt in de wet dat een voertuig dat aan het verkeer deelneemt een menselijke bestuurder moet hebben?quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 14:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is leuk en aardig, maar dat betekent niet dat de Nederlandse wet zo maar toestaat dat er auto's zonder bestuurders op de weg rijden.
De maker van de zelfrijdende auto.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 15:27 schreef john2406 het volgende:
Wie wil je anders aansprakelijk stellen als je over je lijf word gereden, of iets in die aard.
Ja en nou komt dat pas jaren ernaar uit en die maker is overleden en heeft ook geen erfgename?quote:
Euh, wat? Ik bedoel dus bijvoorbeeld Google, of Volvo, he.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 15:31 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ja en nou komt dat pas jaren ernaar uit en die maker is overleden en heeft ook geen erfgename?
Ja. Heb het zo niet bij de hand op mijn telefoon, maar google er eens op.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 15:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Staat er echt in de wet dat een voertuig dat aan het verkeer deelneemt een menselijke bestuurder moet hebben?
Er lijkt inderdaad Europese wetgeving te zijn die een menselijke bestuurder verplicht stelt. Maar aangezien de industrie zelfrijdende auto's wel ziet zitten, denk ik dat er genoeg lobby bestaat voor het veranderen van die wetgeving.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 15:38 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja. Heb het zo niet bij de hand op mijn telefoon, maar google er eens op.
Bij zelfrijdende auto's is het wel degelijk de bedoeling dat er nog een menselijke bestuurder in blijft zitten om eventueel in te grijpen. Kijk naar alle tests die worden gedaan. Het zou natuurlijk makkelijk zijn als de BOB wordt vervangen door een BOR, maar reken daar op de korte termijn maar niet op.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 15:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik lees vooral dat dat een probleem is wanneer de fabrikant de verantwoordelijkheid niet op zich wil nemen. Maar bv Google wil dat dus wel.
Nu nog wel, omdat het nog niet echt in de praktijk wordt gebruikt, maar alleen in gecontroleerde tests. Maar hoe lang denk jij dat die menselijke bestuurder in de auto blijft zitten wanneer het eenmaal wel gebruikt wordt, bijvoorbeeld door een transportbedrijf met zelfrijdende vrachtwagens? Ik denk dat de chauffeur binnen 10 jaar is wegbezuinigd. Simpelweg omdat er alleen maar prikkels zijn om dat wel te doen en vrijwel geen om het niet te doen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 15:44 schreef Monolith het volgende:
[..]
Bij zelfrijdende auto's is het wel degelijk de bedoeling dat er nog een menselijke bestuurder in blijft zitten om eventueel in te grijpen.
Ik denk ook niet dat een toekomst waarin mensen allemaal hun eigen zelfrijdende auto hebben direct aanstaande is. Ik zie het vooral als een automatiseringsslag in het bedrijfsleven. Net zoals mensen zijn wegbezuinigd uit fabrieken en magazijnen, worden ze straks denk ik wegbezuinigd uit de transportsector en taxi's.quote:Kijk naar alle tests die worden gedaan. Het zou natuurlijk makkelijk zijn als de BOB wordt vervangen door een BOR, maar reken daar op de korte termijn maar niet op.
Vanwege regelgeving, maar 90% van het werk wordt al gedaan door de autopiloot.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 18:07 schreef Igen het volgende:
Sowieso:
Waarom vliegen vliegtuigen nog steeds met piloten? Waarom betalen mensen tien keer zo veel voor een pizza van de echte Italiaan, als voor een machinaal tot op de tiende millimeter precies gefabriceerde diepvriespizza? Waarom is een handgemaakte auto meer waard dan een auto die door een machine op een mal is geperst, en niet minder?
Wat moet ik me bij die eerste zin voorstellen? Een auto die niet naar rechts gaat ongeacht hoe hard je aan het stuur draait?quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 10:54 schreef john2406 het volgende:
[..]
Er zijn al ondersteunende comp in auto die het vertikken om rechts in te halen, ook in de file handig he!
Gelukkig is het uit te zetten!
Ook zijn er die automatisch afstand houden, en als er steeds maar weer tussen komen staat dat ook snel uit!
Ik weet de mens is de zwake schakel erin dan, maar die zitten dus ook op diezelfde straat samen met die proefwagens?
Over welke trein heb je het nou eigenlijk?quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 15:02 schreef john2406 het volgende:
[..]
Nou denk niet dat die Gast ertegen is, het tegendeel juist ervan.
Ik zou het wel handig vinden daarvanaf gezien, maar ik wens niet voor de kosten op te draaien voor iets wat niet bewezen is!
En dan wil ik het zien in alle weersomstandigheden, van Noorwegen tot ons land en africa, ben benieuwd wat zo een auto gaat doen als die opeens naar een besneeuwde straat oprijd onverwachts?
En er zullen toch heus wel wat handigere jongens ontwikkelen mogen als die van het niet te vervalsen paspoort om maar wat te noemen of van een ov kaart wat werkelijk goed en veilig is!
En hoeveel zou de ontwikkeling van die trein wel niet gekost hebben?
Ik gok dat-ie het over de Fyra heeft.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 17:27 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Over welke trein heb je het nou eigenlijk?
Misschien omdat in de Fyra de kolen niet meer handmatig in de vuurkist geschept hoeven te worden, maar dat kun je over alle hedendaagse treinen zeggen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 17:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik gok dat-ie het over de Fyra heeft.
Maar wat het verband is tussen een mislukt project van een semi-overheidsorganisatie en de continue innovatie in het bedrijfsleven om kostenbesparingen te realiseren is me niet helemaal duidelijk.
Ik krijg eerder het gevoel dat john2406 denkt dat omdat het niet eens lukt om een HSL tussen Den Haag en Brussel aan te leggen, we ook geen zelfrijdende vrachtwagens de weg op kunnen krijgen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 17:31 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Misschien omdat in de Fyra de kolen niet meer handmatig in de vuurkist geschept hoeven te worden, maar dat kun je over alle hedendaagse treinen zeggen.
Je zou ook een pizzeria kunnen beginnen waar je op een automaat intoetst welke pizza je wil, en vervolgens wordt de pizza volledig automatisch machinaal perfect vers gemaakt. Technisch geen probleem, maar het gebeurt desondanks niet.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 17:25 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Vanwege regelgeving, maar 90% van het werk wordt al gedaan door de autopiloot.
Omdat de Italiaan een betere oven heeft dan de mensen thuis en er in de pizzafabrieken bezuinigd wordt op ingrediënten.
Uiteraard, maar je zou wel gek zijn om voor meer manuren te betalen als een goedkopere, machinaal gemaakte auto net zo goed zou zijn.quote:Omdat zulke auto's op bestelling worden gebouwd en er dus meer manuren in zitten.
Bij Dr. Oetker gebeurt dat wel, hoor.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 17:35 schreef Igen het volgende:
[..]
Je zou ook een pizzeria kunnen beginnen waar je op een automaat intoetst welke pizza je wil, en vervolgens wordt de pizza volledig automatisch machinaal perfect vers gemaakt. Technisch geen probleem, maar het gebeurt desondanks niet.
Een machinaal gemaakte auto is beter dan een handgemaakte auto. Mensen die een handgemaakte auto kopen doen dat vanwege de exclusiviteit, niet omdat ze zo goed zijn.quote:Uiteraard, maar je zou wel gek zijn om voor meer manuren te betalen als een goedkopere, machinaal gemaakte auto net zo goed zou zijn.
Is Dr. Oetker een pizzeria?quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 17:38 schreef Tijn het volgende:
[..]
Bij Dr. Oetker gebeurt dat wel, hoor.
Exclusiviteit is ook een kwaliteitskenmerk. En een baan die behouden blijft omdat mensen graag meer betalen voor de exclusiviteit van handwerk, is, eh, een baan die behouden blijft.quote:[..]
Een machinaal gemaakte auto is beter dan een handgemaakte auto. Mensen die een handgemaakte auto kopen doen dat vanwege de exclusiviteit, niet omdat ze zo goed zijn.
De posts van john2406 proberen te begrijpen is dan ook een zinloze exercitie.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 17:32 schreef Tijn het volgende:
Maar nogmaals begrijp ik het verband niet tussen die twee zaken.
Natuurlijk. Alleen op grotere schaal.quote:
Zeker. Niemand zegt dan ook dat alle banen verdwijnen. Dat is geenszins realistisch. Maar ook op een situatie waarin 30% of 40% van de mensen structureel werkloos is, zijn we op geen enkele manier voorbereid. Dat is waar we het hier over hebben.quote:Exclusiviteit is ook een kwaliteitskenmerk. En een baan die behouden blijft omdat mensen graag meer betalen voor de exclusiviteit van handwerk, is, eh, een baan die behouden blijft.
U zei?quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 17:35 schreef Igen het volgende:
[..]
Je zou ook een pizzeria kunnen beginnen waar je op een automaat intoetst welke pizza je wil, en vervolgens wordt de pizza volledig automatisch machinaal perfect vers gemaakt. Technisch geen probleem, maar het gebeurt desondanks niet.
[..]
Uiteraard, maar je zou wel gek zijn om voor meer manuren te betalen als een goedkopere, machinaal gemaakte auto net zo goed zou zijn.
Dat Dr. Oetker het maken van pizza's automatiseert, wat ten koste gaat van het aantal banen in de pizza-industrie.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 17:52 schreef Tem het volgende:
Wat de neuk heeft dr. Oekter hier nu weer mee te maken?
Nou en, moet er dan een hele verhandeling over Dr. Oetker en de pizza-industrie komen? Volgens mij dwalen we een beetje af van het onderwerp.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 17:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat Dr. Oetker het maken van pizza's automatiseert, wat ten koste gaat van het aantal banen in de pizza-industrie.
Juist niet, ook pizza is een voorbeeld van hoe robots langzamerhand al ons werk uit handen nemen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 17:55 schreef Tem het volgende:
[..]
Volgens mij dwalen we een beetje af van het onderwerp.
Oke, ga nu maar een hele specificatie over de auto-industrie geven en tal van andere producten.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 17:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Juist niet, ook pizza is een voorbeeld van hoe robots langzamerhand al ons werk uit handen nemen.
Stuk voor stuk goede voorbeelden van de grote ontwikkelingen die gaande zijn, inderdaad.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 17:57 schreef Tem het volgende:
[..]
Oke, ga nu maar een hele specificatie over de auto-industrie geven en tal van andere producten.
Dan passen ze de wet maar aan. Ik denk dat een (goede) zelfrijdende auto minder ongelukken oplevert dan een menselijke bestuurder.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 15:38 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja. Heb het zo niet bij de hand op mijn telefoon, maar google er eens op.
In die posts word ook geprobeert iets aan het werk te krijgen en als men dat niet heeft ja dan kan ik je niet helpen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 17:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De posts van john2406 proberen te begrijpen is dan ook een zinloze exercitie.
Inderdaad en daarom zie ik geen problemen....quote:
Nee? Want volgens jou heeft de technologische ontwikkeling nog nooit de door Oud_student beschreven machtsongelijkheden en massaontslagen teweeg gebracht? Als er iets is wat we zouden moeten doen is het wel van de geschiedenis leren en de technologische dominantie een halt toe roepen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 22:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Inderdaad en daarom zie ik geen problemen....
De geschiedenis herhaalt zich, doemdenkers zijn van alle tijden en geen had ooit gelijk.
Ik denk niet dat dat realistisch is.quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:04 schreef keste010 het volgende:
[..]
de technologische dominantie een halt toe roepen.
De belangrijkste vraag is eerst en bovenal wat wenselijk is.quote:
Ik denk niet dat we evolutie tegen kunnen houden, of we nou willen of niet.quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:32 schreef keste010 het volgende:
[..]
De belangrijkste vraag is eerst en bovenal wat wenselijk is.
Jawel hoor maar niet blijvend.... Er komen en gaan beroepen. Verdwijnen er beroepen dan komen er weer nieuwe voor terug.quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:04 schreef keste010 het volgende:
[..]
Nee? Want volgens jou heeft de technologische ontwikkeling nog nooit de door Oud_student beschreven machtsongelijkheden en massaontslagen teweeg gebracht? Als er iets is wat we zouden moeten doen is het wel van de geschiedenis leren en de technologische dominantie een halt toe roepen.
De belangrijkste vraag is in eerste instantie of het wenselijk is of niet. Die vraag beantwoorden is de enige manier waarop je vervolgens technologische ontwikkeling zou kunnen tegenhouden. Juist het feit dat de discussie niet gevoerd wordt zorgt ervoor dat we het niet tegen zouden kunnen houden.quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk niet dat we evolutie tegen kunnen houden, of we nou willen of niet.
Dat denk ik ook niet maar ik zou hem, de evolutie, ook niet andere willen opdringen wat er nog niet klaar voor zijn!quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk niet dat we evolutie tegen kunnen houden, of we nou willen of niet.
Dan had je, afhankelijk van het moment, nu geen computer of TV gehad, minder medische expertise, zou de olie sneller noodzakelijk en op zijn, etc.quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:04 schreef keste010 het volgende:
[..]
Nee? Want volgens jou heeft de technologische ontwikkeling nog nooit de door Oud_student beschreven machtsongelijkheden en massaontslagen teweeg gebracht? Als er iets is wat we zouden moeten doen is het wel van de geschiedenis leren en de technologische dominantie een halt toe roepen.
Als je een referendum zou houden tussen of op de huidige manier doorgaan of alles wegflikkeren en weer teruggaan naar de tijd dat ze met een dierenvel en een pijl en boog rondliepen, dan weet ik wel wat de uitkomst gaan zijn.quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:32 schreef keste010 het volgende:
[..]
De belangrijkste vraag is eerst en bovenal wat wenselijk is.
Bovendien verandert er niks als we nu alle technologie weggooien en opnieuw beginnen. Want de drang om dingen uit te vinden blijft gewoon in de mens zitten, dus het is een kwestie van tijd voordat we gewoon weer robots hebben uitgevonden om het werk voor ons te doen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 16:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als je een referendum zou houden tussen of op de huidige manier doorgaan of alles wegflikkeren en weer teruggaan naar de tijd dat ze met een dierenvel en een pijl en boog rondliepen, dan weet ik wel wat de uitkomst gaan zijn.
Een dierenvel en pijl en boog zijn in feite ook technologie natuurlijk.quote:Op zondag 5 oktober 2014 16:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als je een referendum zou houden tussen of op de huidige manier doorgaan of alles wegflikkeren en weer teruggaan naar de tijd dat ze met een dierenvel en een pijl en boog rondliepen, dan weet ik wel wat de uitkomst gaan zijn.
Wat wel is veranderd is de mens. De mens van vroeger was het gewend, de mens van nu zal het toch een stuk lastiger hebben om te overleven zonder koelkast, verpakt vlees, verwarming, huis, etc. Vergelijk het een beetje met gedomesticeerde dieren. Die zijn ook niet heel erg geschikt meer voor de wildlife.quote:Op zondag 5 oktober 2014 16:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Bovendien verandert er niks als we nu alle technologie weggooien en opnieuw beginnen. Want de drang om dingen uit te vinden blijft gewoon in de mens zitten, dus het is een kwestie van tijd voordat we gewoon weer robots hebben uitgevonden om het werk voor ons te doen.
Dat klopt, maar dat is dan zijn joker. Anders komt hij helemaal niet aan eten.quote:Op zondag 5 oktober 2014 16:28 schreef Monolith het volgende:
[..]
Een dierenvel en pijl en boog zijn in feite ook technologie natuurlijk.
De oplossing: een basisinkomen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 20:51 schreef Oud_student het volgende:
Zoals gebruikelijk loopt de wetgeving achter en zullen bepaalde technologische ontwikkelingen worden vertraagd. Tegenhouden kan niet, want in het buitenland doen ze het anders wel en je wordt totaal weggeconcurreerd.
Ik zie de toekomst somber in:
- massaontslagen
- uitzichtloze positie voor jonge mensen
- er ontstaat een grote klasse van "overbodige" mensen
- het verschil tussen arm en rijk wordt nog groter, middenklasse verdwijnt.
Uiteindelijk leidt dit tot opstanden en revoluties (de geschiedenis herhaalt zich)
Wie gaat dat basisinkomen betalen ?quote:Op zondag 5 oktober 2014 18:54 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
De oplossing: een basisinkomen.
Dat is natuurlijk de hamvraag. Zal de politiek de wil en macht hebben om de producten ("winst") te verdelen over de bevolking? En zo ja, hoeveel hiervan?quote:Op zondag 5 oktober 2014 20:28 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Wie gaat dat basisinkomen betalen ?
En zal de politiek de wil en de macht hebben om een hoop goedbetaalde baantjes die ze aan elkaar door kunnen spelen op te geven ten faveure van een efficiëntere overheid?quote:Op zondag 5 oktober 2014 20:55 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk de hamvraag. Zal de politiek de wil en macht hebben om de producten ("winst") te verdelen over de bevolking? En zo ja, hoeveel hiervan?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |