abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144960709
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:17 schreef Prief het volgende:

[..]

Het heeft dus niets met de overtuiging van Newton te maken...
Dat hij daar de handen in de lucht gooide en niet verder keek had wel degelijk te maken met zijn overtuiging. (En ook zijn arrogantie trouwens... als de grote Newton het niet kan doorgronden moet er een God achter zitten.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144960720
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:18 schreef Prief het volgende:

[..]

Molurus had een andere verklaring...
Dan heb je me verkeerd begrepen denk ik, ik zei precies hetzelfde.
pi_144960752
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:23 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Ik leg geen stelling neer; ik reageerde enkel op een stelling. Dat zou je met een universitaire opleiding toch wel moeten kunnen constateren, gast!
Verschil is dat de stelling waar je op reageert tot op zekere hoogte werd onderbouwd. Jouw reactie daarentegen bevat enkel en alleen de stelling.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_144960806
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:26 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik denk dat jij net met een groot probleem zit : Wat uit je nek kletsen zonder dit hard te kunnen maken. Dat is een zéér groot probleem.
Ach gossie, je zit natuurlijk in de ontkenning en reageert je woede op een ander af. Schattig hoor.
Maar nee, ik klets niet uit mijn nek.

Dus: Zoek naar uitvinders van na de Middeleeuwen en je zal mijn beweringen vinden.
Zo niet? Dan heb je geen eens de interesse om te achterhalen of je wel/geen gelijk hebt.

En oorlogen waarvan er juist meer of minder religieus zijn, kan je hier gaan tellen:
http://nl.wikipedia.org/w(...)_%28chronologisch%29
pi_144960893
quote:
Hé Rob. Doe eens rustig man. Niet zo schreeuwen en tieren altijd.
pi_144960923
Ik ben gewoon cynisch (ik schreeuw en tier niet)
pi_144960932
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:39 schreef UltraR het volgende:

[..]

Verschil is dat de stelling waar je op reageert tot op zekere hoogte werd onderbouwd. Jouw reactie daarentegen bevat enkel en alleen de stelling.
Als je dat al een onderbouwing noemt :r
pi_144960951
Valt weinig over te zeggen. Desondanks lijkt het me niet meer dan logisch dat de wereld er stukken beter uit zou zien zonder dergelijke overbodigheden.
Conscience do cost.
pi_144962191
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:41 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Ach gossie, je zit natuurlijk in de ontkenning en reageert je woede op een ander af.
O maar, jij bent kwaad omdat ik je om tekst en uitleg vraag en die je niet kan geven. En wat bedoel je met ' in de ontkenning ' ???
Schattig hoor.
quote:
Maar nee, ik klets niet uit mijn nek.
Dat doe je wel zolang je je beweringen niet hard kan maken.

quote:
Dus: Zoek naar uitvinders van na de Middeleeuwen en je zal mijn beweringen vinden.
Zo niet? Dan heb je geen eens de interesse om te achterhalen of je wel/geen gelijk hebt.
Ik zoek helemaal niet. Noem eens wat.

quote:
En oorlogen waarvan er juist meer of minder religieus zijn, kan je hier gaan tellen:
http://nl.wikipedia.org/w(...)_%28chronologisch%29
Dat is een antwoord naast de kwestie en dat weet je verduiveld goed.
pi_144962426
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat hij daar de handen in de lucht gooide en niet verder keek had wel degelijk te maken met zijn overtuiging. (En ook zijn arrogantie trouwens... als de grote Newton het niet kan doorgronden moet er een God achter zitten.)
Hoezo wijt je Newtons tekortkomingen aan zijn overtuiging maar de tekortkomingen van Laplace niet ?
pi_144962536
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dan heb je me verkeerd begrepen denk ik, ik zei precies hetzelfde.
Denk dat ik je goed begreep. Waar Newton faalde kwam door zijn overtuiging, dat was jou stelling. Waar anderen falen/niet verder komen/ tekortschieten/etc heeft andere oorzaken.
pi_144962562
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 19:39 schreef Prief het volgende:

[..]

Hoezo wijt je Newtons tekortkomingen aan zijn overtuiging maar de tekortkomingen van Laplace niet ?
Omdat het 1 niet en het ander wel met cumulatieve kennisontwikkeling te maken heeft.

Ten aanzien van het vraagstuk van de banen van de planeten had Laplace exact evenveel relevante kennis als Newton. Ten aanzien van wat er na Laplace is ontdekt kun je niet zeggen dat dat is ontdekt door mensen met dezelfde kennis als Laplace.

Hopelijk duidelijk zo, want ik leg dit nu voor de tweede keer uit. :)
pi_144962596
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 19:42 schreef Prief het volgende:

[..]

Denk dat ik je goed begreep. Waar Newton faalde kwam door zijn overtuiging, dat was jou stelling. Waar anderen falen/niet verder komen/ tekortschieten/etc heeft andere oorzaken.
Zie hierboven. :) 'Standing on the shoulders of giants' telt alleen daar waar schouders nodig zijn.

Voor alle duidelijkheid: ik zie Newton als een intelligenter persoon dan Laplace. Dat maakt zijn falen alleen maar pijnlijker.
pi_144963070
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 17:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er staan nog steeds twee vragen van mijn kant open. ;) Deze discussie is zonder een antwoord op die vragen volstrekt zinloos, lijkt me.

Want wat denk je dat je als antwoord gaat krijgen als je bijvoorbeeld Richard Dawkins zou vragen of hij denkt dat subjectiviteit bestaat? En of vrijheid bestaat?

Ik vermoed dat hij op beide vragen 'ja' zal antwoorden, terwijl jij van mening bent dat hij daar nee op zou (moeten) antwoorden.

En dan zijn er in hoofdlijnen twee mogelijkheden:

1) hij staat een potje te liegen
2) hij verstaat onder beide iets anders dan jij.

Ik acht de 2e mogelijkheid veel waarschijnlijker dan de eerste.
Natuurlijk, dat zeg ik toch. Atheisten vinden het bestaan van liefde en haat een feit. Waarmee ze dus zeggen mening=feit, onzin dus.

En vrijheid beschouwen ze als een optimale uitkomst berekenen. Bijvorbeeld een organisme die omgevingsfactoren zo verwerkt, dat het zich gedraagt op een manier die de hoogste kans op overleven geeft. Diezelfde logica van een keuze maken wordt gebruikt bij kunstmatige intelligentie.

Dus vrijheid betekent gedwongen worden naar een optimum, en een mening is een feit, dat is atheisme in het kort.
pi_144963247
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 17:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een groot deel werkt natuurlijk cumulatief. We weten nu heel veel over kwantumfysica. Dingen die Newton niet alleen niet wist, maar ook niet kon weten omdat hij eenvoudig heel veel informatie miste, en ook de mogelijkheid niet had om die kennis te verwerven.

Dat was niet het geval ten aanzien van de berekening van de banen van de planeten. Dat was puur een wiskundig probleem, en er is tussen Newton en Laplace *niets* nieuws bedacht dat Laplace beter in staat stelde om dat probleem op te lossen dan Newton.
Jullie lopen achter. Newton's zwaartekracht is weer in ere hersteld, toegepast op de manier dat objecten bestaan uit de formule van zwaartekracht, en zelf hun gedrag bepalen.
pi_144963480
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 19:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Omdat het 1 niet en het ander wel met cumulatieve kennisontwikkeling te maken heeft.

Ten aanzien van het vraagstuk van de banen van de planeten had Laplace exact evenveel relevante kennis als Newton. Ten aanzien van wat er na Laplace is ontdekt kun je niet zeggen dat dat is ontdekt door mensen met dezelfde kennis als Laplace.

Hopelijk duidelijk zo, want ik leg dit nu voor de tweede keer uit. :)
Sorry maar ik begrijp niet zo goed waar je naar toe wil.
Op dit moment zijn er velen met nagenoeg evenveel relevante kennis over een bepaald onderwerp. Ieder die dus geen doorbraak kan maken geven we dus de schuld aan zijn/haar overtuiging.
  zaterdag 27 september 2014 @ 20:08:58 #117
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_144963484
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2014 19:59 schreef Syamsu het volgende:
Atheisten vinden het bestaan van liefde en haat een feitdat er geen goede reden is om in god te geloven. Niets meer, niets minder
Ik heb het even voor je gefixed, boy.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_144963850
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:03 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Jullie lopen achter. Newton's zwaartekracht is weer in ere hersteld, toegepast op de manier dat objecten bestaan uit de formule van zwaartekracht, en zelf hun gedrag bepalen.
Newton's zwaartekracht is nooit uit ere geweest. Waar Newton naast zat was het idee dat zwaartekracht instantaan werkt over afstand, en daar zit hij nog steeds naast.

Volgens mij begrijp je niet helemaal waar hij niet in slaagde?
pi_144963961
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:08 schreef Prief het volgende:

[..]

Sorry maar ik begrijp niet zo goed waar je naar toe wil.
Op dit moment zijn er velen met nagenoeg evenveel relevante kennis over een bepaald onderwerp. Ieder die dus geen doorbraak kan maken geven we dus de schuld aan zijn/haar overtuiging.
Nee. Er zijn twee belangrijke verschillen tussen Newton en de rest van de mensen met 'relevante kennis':

1) Newton was onmiskenbaar een genie. Mogelijk 1 van de grootste genieën die er ooit hebben bestaan. En *zeker* een groter genie dan Laplace.
2) Newton beroept zich daadwerkelijk op goddelijke verklaringen op het moment dat zijn eigen inzicht hem in de steek laat.

En het is dat laatste dat aanleiding geeft tot ophouden met denken. Want denk je dat Newton nog werkelijk doorgezocht heeft, na het moment dat hij dat schreef? Ik denk het niet. Op dat moment is het rationele denken gestopt.
pi_144964399
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Newton's zwaartekracht is nooit uit ere geweest. Waar Newton naast zat was het idee dat zwaartekracht instantaan werkt over afstand, en daar zit hij nog steeds naast.

Volgens mij begrijp je niet helemaal waar hij niet in slaagde?
Newton zat nergens naast, zwaartekracht werkt instantaan over afstand. Alle objecten staan in relatie tot het higgs veld, en volgens het pauli exclusie principe krijgen ze via het higgs veld een waarde voor de ruimte parameter.

Volgens mij begrijp je niet dat je met jouw idee van vrijheid geen wetenschap kunt doen.
pi_144964555
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:30 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Newton zat nergens naast, zwaartekracht werkt instantaan over afstand.
Bron?

quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:30 schreef Syamsu het volgende:

Volgens mij begrijp je niet dat je met jouw idee van vrijheid geen wetenschap kunt doen.
Deze onzin ga ik niet meer op in, dan weet je dat vast. ;)
pi_144965781
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee. Er zijn twee belangrijke verschillen tussen Newton en de rest van de mensen met 'relevante kennis':

1) Newton was onmiskenbaar een genie. Mogelijk 1 van de grootste genieën die er ooit hebben bestaan. En *zeker* een groter genie dan Laplace.
-Dit bewijst slechts dat Newton ook maar een mens was.
-En het bewijst ook dat geloof in een Goddelijke Macht absoluut geen beperking hoeft te zijn voor iemand die de wereld wil leren begrijpen.

quote:
2) Newton beroept zich daadwerkelijk op goddelijke verklaringen op het moment dat zijn eigen inzicht hem in de steek laat.
Wat versta je onder goddelijke verklaringen?
Volgens Newton is er zwaartekracht omdat God die gecreëerd heeft en werkt zwaartekracht op de manier zoals die werkt omdat God dat zo bepaald heeft.

quote:
En het is dat laatste dat aanleiding geeft tot ophouden met denken.
Hoe het bij mij overkomt is dat jij dit graag wil geloven.
Als je maar weet dat het geen feit is.

quote:
Want denk je dat Newton nog werkelijk doorgezocht heeft, na het moment dat hij dat schreef? Ik denk het niet. Op dat moment is het rationele denken gestopt.
Sorry dit zijn slechts speculaties.
pi_144966023
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 19:31 schreef ATON het volgende:
O maar, jij bent kwaad omdat ik je om tekst en uitleg vraag en die je niet kan geven. En wat bedoel je met ' in de ontkenning ' ???
Schattig hoor.
Definitie van kwaad is jou kennelijk onbekend.
quote:
Ik zoek helemaal niet. Noem eens wat.
Ik ben je secretaresse niet.

quote:
Dat is een antwoord naast de kwestie en dat weet je verduiveld goed.
Jij had vraagtekens bij meer oorlogen zonder religie, toch?
pi_144966151
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2014 19:59 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Natuurlijk, dat zeg ik toch. Atheisten vinden het bestaan van liefde en haat een feit. Waarmee ze dus zeggen mening=feit, onzin dus.

En vrijheid beschouwen ze als een optimale uitkomst berekenen. Bijvorbeeld een organisme die omgevingsfactoren zo verwerkt, dat het zich gedraagt op een manier die de hoogste kans op overleven geeft. Diezelfde logica van een keuze maken wordt gebruikt bij kunstmatige intelligentie.

Dus vrijheid betekent gedwongen worden naar een optimum, en een mening is een feit, dat is atheisme in het kort.
:') En christenen vinden dat paars eigenlijk blauw is en zeker geen rood. Dat is christendom in het kort.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_144966908
Sinds wanneer ontkennen christenen het bestaan van liefde en haat dan?
  zaterdag 27 september 2014 @ 21:48:02 #127
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_144967767
quote:
11s.gif Op zaterdag 27 september 2014 21:27 schreef Triggershot het volgende:
Sinds wanneer ontkennen christenen het bestaan van liefde en haat dan?
Geen idee. Ik hoor dat vandaag ook voor de eerste keer :o
pi_144968804
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 21:48 schreef schrijfveer het volgende:

[..]

Geen idee. Ik hoor dat vandaag ook voor de eerste keer :o
Atheist: het schilderij is mooi dat is mijn mening. Het bestaan van de liefde voor hoe het schilderij eruit ziet is een feit. Het is dus een feit dat ik het schilderij mooi vind.

religieus: expressie van emotie met vrije wil leidt to de conclusie dat ik het mooi vind. Ik kies dus de conclusie. Het bestaan van de liefde waarmee de woorden zijn gekozen dat het schilderij mooi is, is een mening.
  zaterdag 27 september 2014 @ 22:14:24 #129
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_144968929
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2014 22:10 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Atheist: het schilderij is mooi dat is mijn mening. Het bestaan van de liefde voor hoe het schilderij eruit ziet is een feit. Het is dus een feit dat ik het schilderij mooi vind.

religieus: expressie van emotie met vrije wil leidt to de conclusie dat ik het mooi vind. Ik kies dus de conclusie. Het bestaan van de liefde waarmee de woorden zijn gekozen dat het schilderij mooi is, is een mening.
Iedereen kan iets van een objectieve of subjectieve kant bekijken. Dat heeft weinig met je overtuiging te maken.

[ Bericht 2% gewijzigd door schrijfveer op 27-09-2014 22:22:25 ]
pi_144969561
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:19 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dan moet je bij hem zijn.
Waarom gaf je antwoord op een vraag die ik aan hem stelde als ik bij hem moet zijn?
  zaterdag 27 september 2014 @ 22:32:45 #131
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_144969626
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 22:31 schreef Prief het volgende:

[..]

Waarom gaf je antwoord op een vraag die ik aan hem stelde als ik bij hem moet zijn?
Dit is een discussieforum. Ik kan antwoorden geven op vragen die jij een ander stelt. En tegelijkertijd kan ik je vertellen dat als je vragen hebt over iemands mening je bij de persoon moet zijn diens mening je een vraag over hebt.

Het leven is soms best makkelijk, toch?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_144969769
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 september 2014 22:32 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dit is een discussieforum. Ik kan antwoorden geven op vragen die jij een ander stelt. En tegelijkertijd kan ik je vertellen dat als je vragen hebt over iemands mening je bij de persoon moet zijn diens mening je een vraag over hebt.

Het leven is soms best makkelijk, toch?
Ok dank je wel voor je uitleg hoe jij discussieert in een discussieforum. Ik dacht dat je wat van toegevoegde waarde te melden had maar helaas was het niet meer dan een losse flodder.

[ Bericht 0% gewijzigd door Prief op 28-09-2014 00:59:50 ]
pi_144972244
Goed topic!

Een antwoord op de OP is onmogelijk te geven. En ik denk (zoals speknek ook zei) dat de mate waarin religie de wetenschap in de weg zit afhangt van de religie.

Maar religie promoot van nature het geloof in zaken zonder rationaliteit te gebruiken. Je wordt geacht niet al te kritisch na te denken, je gelooft immers en je bewijst niks. Religie kan wetenschap vooral in de weg zitten door de religieuze manier van denken.

"Dit en dat is waar omdat het in een boek staat, en daarmee uit. Wij geloven dit gewoon."

De bovenstaande zin is tegengesteld aan rationeel denken. Geen weldenkend mens gelooft bepaalde zaken louter en alleen omdat die geschreven staan in een duizenden jaren oud document. Welbeschouwd is dat behoorlijk waanzinnig.

Ik denk dus dat de wetenschappelijke manier van denken tegengesteld is aan de gelovige manier van denken en dat daarom een religieus cultureel klimaat een wetenschappelijk cultureel klimaat in de weg staat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 28-09-2014 01:10:17 ]
pi_144974771
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 21:10 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Ik ben je secretaresse niet.
Gelukkig maar.
quote:
Jij had vraagtekens bij meer oorlogen zonder religie, toch?
Eu... NEE ! Gelukkig ben je mijn secretaresse niet.
pi_144975322
Misschien past deze hier:

http://www.theguardian.co(...)iolence-myth-secular

Armstrong over religie en geweld :) Moet em zelf overigens nog lezen :P
  zondag 28 september 2014 @ 11:33:11 #136
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_144977072
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 22:51 schreef Prief het volgende:

[..]

Ok dank je wel voor je uitleg hoe jij discussieert in een discussieforum. Ik dacht dat je wat van toegevoegde waarde te melden had maar helaas was het niet meer dan een losse flodder.
Als jij mijn reactie niet kan waarderen kan je dat best gewoon zeggen met wat inhoudelijke tegenhang. In plaats van dit passief-agressieve gedoe.

Kusjes.
pi_144977209
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 05:09 schreef ATON het volgende:

[..]

Gelukkig maar.

[..]

Eu... NEE ! Gelukkig ben je mijn secretaresse niet.
Nu moet je nog op zoek naar de juiste secretaresse.

en lees je reactie nog maar eens terug:
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 08:17 schreef ATON het volgende:
Nog meer ?
pi_144989248
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 08:42 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik denk dat mensen als Archimedes en dergelijke eerder de niet religieuze buitenbeentjes waren. Of juist buitenbeentjes die out of de box dachten. Los van religie. Oorlog trouwens is de motor achter de grootste uitvindingen die we ook dagelijks gebruiken. Van de computer, tot de magnetron en wellicht zelfs het wiel.
Nope, dat idee heb ik niet. Zeker niet als je hun werken bekijkt, het religieuze denken dat bij die vorm van samenleving hoorde zit daar onlosmakelijk doorheen verweven.
Maar je moet wel eerlijk kijken naar de vorm van religie, die heel erg anders is dan bv het abrahamisme.

Maar ik merk hierin dat de "atheisten" soms dezelfde neiging hebben als de "gelovige", al het goede komt niet van geloof, al het slechte wel, net zoals gelovigen soms geneigd zijn om het slechte aan niet (goed genoeg) geloven te hangen en al het goede aan het geloven.

Heel vroeger(ruim voor het christendom dus) waren bv de oorlogsstrategen mensen met een hoge rang binnen het geloof, de bouwmeesters hadden een hoge rang in het geloof, de leraren hadden een mooie rang binnen het geloof en ga zo maar door. Dat was dus niet een buiten geloof treden, maar vormen van geloof die niet (zo) dogmatisch zijn.
Zodra die vormen wel dogmatisch werden kwam het tot een stop met het kennis vergaren, maar dat is het gevaar van elke ideologie, ook als het geen godsbeeld kent.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_144989300
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 08:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat wil niet zeggen dat religie daar ook maar iets aan bijgedragen heeft. Ik zie dat meer als: in sommige periodes in sommige culturen stond religie de wetenschap niet voldoende in de weg om ontwikkeling tegen te houden.

Maar dat religie de wetenschap in de weg heeft gestaan, en vaak nog steeds staat, lijkt mij duidelijk.

Zie ook:

http://thesciencenetwork.(...)-reason-and-survival
Ik weet het, weer dat linkje, maar dat verklaart niet waarom degene met die mooie kennis de hoogste rangen binnen die geloofssystemen kregen. Dat gaat niet op als je zegt dat het geloof kennis wat minder in de weg zat.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_144989380
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 18:16 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik weet het, weer dat linkje, maar dat verklaart niet waarom degene met die mooie kennis de hoogste rangen binnen die geloofssystemen kregen. Dat gaat niet op als je zegt dat het geloof kennis wat minder in de weg zat.
Als daar überhaupt iets te verklaren valt. Waar heb je het eigenlijk over?

En inderdaad: 'weer dat linkje'. Heb je die al bekeken? ;)
pi_144989428
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 10:59 schreef Jigzoz het volgende:
Daar valt heel erg weinig zinnigs over te zeggen. We zouden minder moeilijk doen over seks en homoseksualiteit zou waarschijnlijk geen issue meer zijn. Of minder mensen elkaar af zouden slachten? Weet ik niet. Zonder religie hebben ze een reden minder, maar of dat genoeg is?

En ja, religie heeft de wetenschap tegengewerkt, maar zou het zonder die tegenwerking allemaal veel sneller zijn gegaan? Geen idee.
Je weet dat er vele religie's zijn die niet zo moeilijk doen over seks en homoseksualiteit e.d.?

En hoe heeft religie de wetenschap van de perzen tegen gewerkt? En die van de egyptenaren, of neem de azteken en de maya's, of de grieken en de romeinen(die vooral voor de opkomst van de abrahamisten)?

Men heeft het teveel over het abrahamisme hierin. Maar abrahamisme is wel religie, maar religie is niet perse abrahamisme.
pi_144989495
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 18:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als daar überhaupt iets te verklaren valt. Waar heb je het eigenlijk over?
Dat is toch vrij duidelijk molurus...

In vroegere tijden waren degene die de meeste kennis hadden degene die de hoogste rangen in de geloofssystemen kregen.
pi_144989551
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 11:03 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Als het positief is, dan is het er dankzij religie; is het negatief dan heeft religie er niets mee te maken.

Geld dat andersom niet net zo goed, kijk maar goed in dit soort discussie's. Als er iets goeds is vanuit een samenleving die is doordrongen van religie dan is dat ondanks de religie zogenaamd, kan echt niet dankzij zijn volgens velen.
pi_144989559
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 18:20 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is toch vrij duidelijk molurus...

In vroegere tijden waren degene die de meeste kennis hadden degene die de hoogste rangen in de geloofssystemen kregen.
Oh? Heb je daar concrete voorbeelden van?

Dat religieuze leiders vaak worden gezien als wijze mensen met veel kennis staat niet ter discussie. Maar daarmee is dat nog geen waarheid.
pi_144989614
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 11:40 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
en lees je reactie nog maar eens terug:
En dat hij jij natuurlijk weer niet begrepen. Lees zelf nog eens na en neem je tijd om erover na te denken.
pi_144989879
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 16:42 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Daar geloof ik helemaal niks van. De mens is van nature nieuwsgierig en zal dus altijd vragen stellen. Religie verbiedt andere antwoorden en is daarmee feitelijk wel degelijk een belemmering voor vooruitgang.
Religie verbied andere antwoorden? Hoe kom je daarbij?
pi_144989956
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 18:30 schreef erodome het volgende:

[..]

Religie verbied andere antwoorden? Hoe kom je daarbij?
De wereldgeschiedenis. Hoezo?
pi_144989985
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 18:22 schreef erodome het volgende:

[..]

Geld dat andersom niet net zo goed, kijk maar goed in dit soort discussie's. Als er iets goeds is vanuit een samenleving die is doordrongen van religie dan is dat ondanks de religie zogenaamd, kan echt niet dankzij zijn volgens velen.
Heb je een paar concrete voorbeelden?
pi_144990023
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2014 17:19 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Wat Dawkins wel doet is de schoonheid van de blits van machines die mensen maken, terugkoppelen naar de veel ingewikkelder "machinerie" van biologische organismes. Maar over het algemeen hebben al die atheisten er toch een handje van om vooral te shockeren. Je kan gewoon nooit emotionele diepgang krijgen zonder het bestaan van de geest op subjectieve basis te aanvaarden. Dan blijf je toch altijd hangen in meetbare dingen, cijfers, symbolen. Blijft hangen in feiten, zonder een mening te ontwikkelen.
Natuurlijk kan dat wel, een atheist kan meer emotionele diepgang hebben dan een gelovige. Hoeveel emotionele diepgang je hebt hangt af van de wil om die diepte in te gaan. Sommige atheisten hebben dat erg sterk, sommigen gelovigen hebben dat helemaal niet.

Nee, het idee dat atheisten een soort van koude machine's zijn kan ik me niets bij voorstellen, mensen zijn gewoon mensen en de een volgt de ene weg en de ander de anderen.
Er is geen grote waarheid, er is geen de enige juiste weg, er zijn vele waarheden en vele wegen. Dat kan met religie, dat kan zonder religie.
pi_144990177
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:46 schreef ems. het volgende:
Valt weinig over te zeggen. Desondanks lijkt het me niet meer dan logisch dat de wereld er stukken beter uit zou zien zonder dergelijke overbodigheden.
Hoezeer lijkt dit niet op wat de verschillende gelovigen zeggen. Als men maar mijn wereldbeeld/religie/overtuiging of wat dan ook had gevolgd dan was de wereld zoveel beter af geweest...

Dit is uiteindelijk mateloos interessant en het is jammer dat zo weinig zich dit echt goed realiseren, want dit gaat over menselijk gedrag ;)
pi_144990358
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

En het is dat laatste dat aanleiding geeft tot ophouden met denken. Want denk je dat Newton nog werkelijk doorgezocht heeft, na het moment dat hij dat schreef? Ik denk het niet. Op dat moment is het rationele denken gestopt.
Maar heeft dit met de religie van newton te maken, of met zijn karakter, zijn arrogantie, zijn neiging tot enorme frustratie als hij iets niet kon bevatten?

Waarom leg je bij newton dit bij zijn religie neer terwijl we weten dat die man een karaktervorm had die een veel logischere is dan de religie die hij had, aangezien die religie hem verder nergens beperkte in zijn doen en laten als wetenschapper?
pi_144990513
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 18:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

Oh? Heb je daar concrete voorbeelden van?

Dat religieuze leiders vaak worden gezien als wijze mensen met veel kennis staat niet ter discussie. Maar daarmee is dat nog geen waarheid.
Ja, doe wat kennis op van de oude geloven en je zal zien dat de leraren, de bouwmeesters, de strategen voor oorlog, de mensen met kennis van de sterren, medische kennis enz enz enz allemaal in het geloofssysteem zaten als priester of iets in die geest.

Als het niet ter discussie staat hoe kan het dan geen waarheid zijn? Waarom probeer jij zo krampachtig die invloed vanuit het geloof weg te redeneren?
pi_144990547
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 18:31 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

De wereldgeschiedenis. Hoezo?
Dan kijk je maar naar een heel erg klein stukje....

Ik ken vele religie's die absoluut geen andere antwoorden verbieden, er zijn er zelfs een heel aantal die dat stimuleren ipv verbieden.
Zie de filosofie van de grieken, dat is gewoon vanuit geloof gedaan, werd gestimuleerd.
pi_144990575
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 18:32 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Heb je een paar concrete voorbeelden?
Heb je de discussie niet gelezen?

Zie het verhaal over newton... Diepgelovige man, waarvan gezegd wordt dat wat hij heeft ontdekt ondanks geloof was en zijn beperkingen door geloof kwamen.
pi_144990584
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 18:45 schreef erodome het volgende:

[..]

Ja, doe wat kennis op van de oude geloven en je zal zien dat de leraren, de bouwmeesters, de strategen voor oorlog, de mensen met kennis van de sterren, medische kennis enz enz enz allemaal in het geloofssysteem zaten als priester of iets in die geest.
Concreet, kun je mij 1 voorbeeld geven van een wetenschapper die een substantiële bijdrage heeft geleverd aan de wetenschap, en die tegelijk een hoge functie bekleedde binnen een religieus instituut?

Ik ken ze niet namelijk. Dat zou een buitengewoon welkom paradepaardje zijn voor religieuze apologeten, dus ik heb enige twijfels hierover.

quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 18:45 schreef erodome het volgende:

Als het niet ter discussie staat hoe kan het dan geen waarheid zijn?
Dat religieuze leiders worden gezien als wijze mensen met veel kennis staat niet ter discussie. Dat wil niet zeggen dat het ook werkelijk wijze mensen met veel kennis zijn. Hopelijk duidelijker zo. :P
pi_144994567
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 18:33 schreef erodome het volgende:

[..]

Natuurlijk kan dat wel, een atheist kan meer emotionele diepgang hebben dan een gelovige. Hoeveel emotionele diepgang je hebt hangt af van de wil om die diepte in te gaan. Sommige atheisten hebben dat erg sterk, sommigen gelovigen hebben dat helemaal niet.

Nee, het idee dat atheisten een soort van koude machine's zijn kan ik me niets bij voorstellen, mensen zijn gewoon mensen en de een volgt de ene weg en de ander de anderen.
Er is geen grote waarheid, er is geen de enige juiste weg, er zijn vele waarheden en vele wegen. Dat kan met religie, dat kan zonder religie.
Ik heb het al uitgelegd. Het concept van subjectiviteit werkt niet zonder dingen waarvan het bestaan een mening is. Dus je moet tenminste aanvaarden dat het bestaan van liefde en haat een mening is, en dat je met liefde en haat een keuze maakt, anders krijg je geen emotionele diepgang.

En wat ik zie is dat sinds de jaren 80 ongeveer de emotionele diepgang weg is. De jaren 70 ging het al hard achteruit, maar toen was er nog volop emotie vanuit religie en allerlei organisaties. Sinds de jaren 80 is er alleen nog emotie binnen familie, die zich beschermd tegen de atheistische, socialistische buitenwereld die geen emotie heeft. Vanaf die tijd krijg je een soort positivisme in de buitenwereld. Dat betekent dat je lacht om succes te hebben. Dus het vooroordeel over hoe geluk geuit wordt, bijvoorbeeld lachen, vervangt het echte gevoel. Al die atheisten zijn nep want echt geestelijke liefde of haat negeren ze, want die kan niet gemeten worden. In plaats daarvan gebruiken ze die positieve vooroordelen, die ze wel kunnen meten.

Terug naar het onderwerp, Amerika levert natuurlijk de meeste wetenschap en technologie. Dat komt oa omdat studenten in Amerika niet zo hard hoeven te studeren. Het gaat daar veel meer om wat je leuk vindt. Alhoewel ook Amerika achteruit gaat onder de toenemende invloed van atheisten, socialisten daar. Subjectiviteit speelt geen rol bij atheisten, ze bidden niet, ze eren God niet, ze hebben geen idee van huwelijk als verbintenis van zielen. Alleen maar dat slappe oppervlakkige. Wel met humor, maar die humor wordt steeds harder, gevoellozer.
pi_144995881
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 18:47 schreef Molurus het volgende:

[..]

Concreet, kun je mij 1 voorbeeld geven van een wetenschapper die een substantiële bijdrage heeft geleverd aan de wetenschap, en die tegelijk een hoge functie bekleedde binnen een religieus instituut?

Ik ken ze niet namelijk. Dat zou een buitengewoon welkom paradepaardje zijn voor religieuze apologeten, dus ik heb enige twijfels hierover.

[..]

Dat religieuze leiders worden gezien als wijze mensen met veel kennis staat niet ter discussie. Dat wil niet zeggen dat het ook werkelijk wijze mensen met veel kennis zijn. Hopelijk duidelijker zo. :P
Dan zit je vrij ver in de tegenwoordige tijd en dat is meer dan oneerlijk te noemen molurus...
We hebben het hier over de bakermat van kennis. Zoals gezegd, de bouwmeesters, de mensen met de medische kennis passend bij de verschillende tijdvlakken, strategen en ga zo maar door, allemaal binnen het geloofssysteem.

Zoals ik al heb gezegd, je doet krampachtige pogingen om het te ontkennen, maar bv de ontdekking van het getal 0 is onder de directe vleugels van geloof gedaan. Sterker nog, in een andere discussie roemde je nog de groei van kennis van de perzen, dat gaat toch echt over een geloofssysteem dat dat stimuleerde.
pi_144996011
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 20:41 schreef erodome het volgende:

[..]

Dan zit je vrij ver in de tegenwoordige tijd en dat is meer dan oneerlijk te noemen molurus...
We hebben het hier over de bakermat van kennis. Zoals gezegd, de bouwmeesters, de mensen met de medische kennis passend bij de verschillende tijdvlakken, strategen en ga zo maar door, allemaal binnen het geloofssysteem.

Zoals ik al heb gezegd, je doet krampachtige pogingen om het te ontkennen, maar bv de ontdekking van het getal 0 is onder de directe vleugels van geloof gedaan. Sterker nog, in een andere discussie roemde je nog de groei van kennis van de perzen, dat gaat toch echt over een geloofssysteem dat dat stimuleerde.
Als je het mij vraagt ben je nu heel krampachtig geen voorbeeld aan het noemen.
pi_144996088
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 20:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je het mij vraagt ben je nu heel krampachtig geen voorbeeld aan het noemen.
Ken jij namen van de oude perzen dan? Of van de egyptenaren(los van de leiders)? Je vraagt zaken over tijden waarvan we die specifieke namen gewoon niet hebben(of ze iig niet algemeen bekend zijn zoals een newton), maar waarvan we wel weten hoe de sociale structuur in elkaar zat waardoor we weten dat degene die de kennis doorgaven heel direct in het geloofssysteem zaten.
pi_144996335
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 20:46 schreef erodome het volgende:

[..]

Ken jij namen van de oude perzen dan? Of van de egyptenaren(los van de leiders)? Je vraagt zaken over tijden waarvan we die specifieke namen gewoon niet hebben(of ze iig niet algemeen bekend zijn zoals een newton), maar waarvan we wel weten hoe de sociale structuur in elkaar zat waardoor we weten dat degene die de kennis doorgaven heel direct in het geloofssysteem zaten.
Ik ken in elk geval heel erg veel namen van wetenschappers die een bijdrage hebben geleverd aan de wetenschap. Hoe dan ook, het was jouw bewering dat er wetenschappers zijn geweest die hoge religieuze functies bekleedden. Het lijkt me niet aan mij om daar dan voorbeelden van te bedenken.
pi_144999009
Ik vind dit altijd nogal een nutteloze discussie. De mensheid heeft nog maar betrekkelijk kort de middelen om informatie snel en goedkoop te verspreiden. So what als iedereen vroeger wel of niet iets geloofde? Het is niet alsof ze veel keus hadden. Er zal vast wel her en der een individu zijn geweest die al die tempels maar poppenkast vond en er eigenlijk niet in geloofde. Maar afgezien van een enkele oude Griek of Indier hebben die geen erfenis achter gelaten. Net zo zal er vast ook wel eens een religieus persoon zijn geweest die juist vanuit die religieuze ervaring gestimuleerd werd tot het bedrijven van wetenschap, maar ik vind het grote onzin om alle wetenschappelijke ontwikkelingen uit een 100% gelovig tijdperk aan dat geloof te koppelen. Dat kan pas vind ik, als er echt een directe relatie tussen het een en het ander is aan te wijzen.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_144999768
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 18:46 schreef erodome het volgende:

[..]

Dan kijk je maar naar een heel erg klein stukje....

Ik ken vele religie's die absoluut geen andere antwoorden verbieden, er zijn er zelfs een heel aantal die dat stimuleren ipv verbieden.
Zie de filosofie van de grieken, dat is gewoon vanuit geloof gedaan, werd gestimuleerd.
Oké, ik ben vaak een beetje te kort door de bocht waar het gaat om religies. Ik bedoelde hier de wereldreligies.
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 18:47 schreef erodome het volgende:

[..]

Heb je de discussie niet gelezen?

Zie het verhaal over newton... Diepgelovige man, waarvan gezegd wordt dat wat hij heeft ontdekt ondanks geloof was en zijn beperkingen door geloof kwamen.
Wat is je punt?
pi_145000788
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 20:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik ken in elk geval heel erg veel namen van wetenschappers die een bijdrage hebben geleverd aan de wetenschap. Hoe dan ook, het was jouw bewering dat er wetenschappers zijn geweest die hoge religieuze functies bekleedden. Het lijkt me niet aan mij om daar dan voorbeelden van te bedenken.
Ik heb het niet direct wetenschappers genoemd, maar het zijn wel de voorlopers van wetenschap en de basis van kennis waar wetenschap op door is gegaan.

Ik heb vrij concreet zaken genoemd, geen namen, maar de takken waarin gewerkt werd.
Zoals gezegd, bouwkunde, strategie, medische kennis, sterrenkunde, leraren, allemaal binnen de oude geloofssystemen.
Hoe meer kennis, hoe hoger ze in het geloofssysteem zaten.
pi_145000864
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:42 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik vind dit altijd nogal een nutteloze discussie. De mensheid heeft nog maar betrekkelijk kort de middelen om informatie snel en goedkoop te verspreiden. So what als iedereen vroeger wel of niet iets geloofde? Het is niet alsof ze veel keus hadden. Er zal vast wel her en der een individu zijn geweest die al die tempels maar poppenkast vond en er eigenlijk niet in geloofde. Maar afgezien van een enkele oude Griek of Indier hebben die geen erfenis achter gelaten. Net zo zal er vast ook wel eens een religieus persoon zijn geweest die juist vanuit die religieuze ervaring gestimuleerd werd tot het bedrijven van wetenschap, maar ik vind het grote onzin om alle wetenschappelijke ontwikkelingen uit een 100% gelovig tijdperk aan dat geloof te koppelen. Dat kan pas vind ik, als er echt een directe relatie tussen het een en het ander is aan te wijzen.
Die directe relatie is er toch gewoon als diegene die de kennis droegen en uitdiepte de priesters e.d. waren?
pi_145001004
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:57 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Oké, ik ben vaak een beetje te kort door de bocht waar het gaat om religies. Ik bedoelde hier de wereldreligies.

[..]

Wat is je punt?
Nee, je bedoeld het abrahamisme, je vergeet het boeddhisme en het hindoeisme, toch wel aardig grote jongens op het speelveld van de huidige religie's te noemen.

En mijn punt was verdomde duidelijk, dat ook "atheisten" nogal de neiging hebben om het goede aan geen geloof te hangen en het slechte aan geloof te hangen, net zoals vele gelovigen de neiging hebben al het goede aan het geloof te koppelen en al het slechte aan niet (goed genoeg) geloven.
pi_145001820
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 22:15 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik heb vrij concreet zaken genoemd, geen namen, maar de takken waarin gewerkt werd.
Zoals gezegd, bouwkunde, strategie, medische kennis, sterrenkunde, leraren, allemaal binnen de oude geloofssystemen.
Hoe meer kennis, hoe hoger ze in het geloofssysteem zaten.
Ik geloof er geen bal van. :)

In de moderne tijd worden religieuze leiders vaak gezien als wijze mensen met kennis. Dat zal in die tijd echt niet anders zijn geweest. Maar ik heb geen enkele reden om te veronderstellen dat wat je hier zegt klopt.

Sterker nog, een objectieve kijk op de empirische werkelijkheid - van het soort dat nodig is om wetenschap te bedrijven - lijkt mij onmogelijk te combineren met (het promoten van) religieus dogma.
pi_145002078
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 22:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik geloof er geen bal van. :)

In de moderne tijd worden religieuze leiders vaak gezien als wijze mensen met kennis. Dat zal in die tijd echt niet anders zijn geweest. Maar ik heb geen enkele reden om te veronderstellen dat wat je hier zegt klopt.

Sterker nog, een objectieve kijk op de empirische werkelijkheid - van het soort dat nodig is om wetenschap te bedrijven - lijkt mij onmogelijk te combineren met religieus dogma.
Dat is dan echt jouw gebrek molurus, sorry voor de manier waarop ik het zeg, maar ik kan er weinig anders van maken.

Lang niet alle geloven zijn dogmatisch, sterker nog, die oudere geloven kenmerken zich vooral door niet dogmatisch te zijn met hun vele goden en vele wegen naar het goddelijke. Jij hebt echt een heel erg beperkte blik op religie.
pi_145002099
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 22:19 schreef erodome het volgende:

En mijn punt was verdomde duidelijk,
Nee hoor.
Nog steeds niet trouwens, want het punt dat je nu maakt is mee projectie dan waarneming. Bovendien is het bijzonder generaliserend.
  zondag 28 september 2014 @ 22:38:17 #169
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_145002278
Religie remt mensen niet af, mensen remmen mensen af. Het grootste deel van de bevolking bestaat uit rationeel denkende maar oppervlakkige, domme figuren. Er steken over het algemeen een handvol mensen bovenuit, mensen die de wereld door middel van (radicale) nieuwe ideeën verder helpen. In eerste instantie worden zij uitgelachen door de massa, maar later, na vaak een grote crisis, komen zij erachter dat ze misschien toch gelijk hadden en wordt het alsnog toegepast. :) Gelukkig worden we met vallen en opstaan steeds wijzer en de toekomst is daarom best rooskleurig voor ons.

Mensen zijn grotendeels hele slimme idioten en democratie werkt niet. :)
Ignorance is bliss
pi_145002357
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 22:35 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is dan echt jouw gebrek molurus, sorry voor de manier waarop ik het zeg, maar ik kan er weinig anders van maken.

Lang niet alle geloven zijn dogmatisch, sterker nog, die oudere geloven kenmerken zich vooral door niet dogmatisch te zijn met hun vele goden en vele wegen naar het goddelijke. Jij hebt echt een heel erg beperkte blik op religie.
In mijn ogen is religie per definitie dogmatisch. ;) Er is geen theologische kennismethodiek, die is er ook nooit geweest.
pi_145002427
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 22:35 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee hoor.
Nog steeds niet trouwens, want het punt dat je nu maakt is mee projectie dan waarneming. Bovendien is het bijzonder generaliserend.
quote:
:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 11:03 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Als het positief is, dan is het er dankzij religie; is het negatief dan heeft religie er niets mee te maken.

Hier begon het mee weet je nog, met mijn reactie eronder en dan kom je nu met dat ik zou generaliseren???
Ik zeg volgens vele, jij hebt het gewoon over gelovigen in het algemeen....
pi_145002533
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 22:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

In mijn ogen is religie per definitie dogmatisch. ;) Er is geen theologische kennismethodiek, die is er ook nooit geweest.
Zoals gezegd, dat is dan jouw gebrek, heb dan ook het idee dat je bar weinig van de oude geloofssystemen af weet.
Als je al niet weet dat bouwkunde, strategie, "scholing", medische kennis e.d. onder de directe vleugels van de oude geloofssystemen viel dan durf ik dat wel te zeggen.
pi_145002711
Ik ben geen fan van religie, maar vergeet niet dat de eerste universiteiten in Europa opgericht waren vanuit de katholieke kerk.
pi_145003562
quote:
7s.gif Op zondag 28 september 2014 11:33 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Als jij mijn reactie niet kan waarderen kan je dat best gewoon zeggen met wat inhoudelijke tegenhang. In plaats van dit passief-agressieve gedoe.

Kusjes.
Kalm, niemand valt je aan.
pi_145006098
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 22:17 schreef erodome het volgende:

[..]

Die directe relatie is er toch gewoon als diegene die de kennis droegen en uitdiepte de priesters e.d. waren?
niet automatisch. Maar ik denk dat je zeker wel voorbeelden kunt verzinnen waar die relatie er wel was. Sterrenkunde lijkt me een goed voorbeeld. Als de cultus er voor zorgde dat men de hemellichamen ging bestuderen, bv om voorspellingen te kunnen doen vind ik dat je dat wel op het conto van die religie mag bijschrijven.

(Ik bedoel uiteraard voorspellingen mbt de seizoenen en de beweging van die hemellichamen en niet waarzeggerij of ander bijgeloof. )
pi_145006399
Gregor Mendel had een religieuse functie. Zijn bevindingen, de basis van genetica, werden ongeveer 72 jaar tegengehouden door Darwinisten, die in Mendel's wetten een creationistische visie van variatie binnen grenzen zagen.

Nu wordt intelligent design theorie al tientallen jaren tegengehouden door dezelfde atheisten. ID stelt dat vrijheid echt en relevant is in het heelal. Er zouden volgens ID complexe keuzes worden gemaakt, waardoor organismes zijn geworden zoals ze nu zijn. De hele ID wetenschap wordt systematisch tegengewerkt door atheisten, omdat atheisten vrijheid niet echt of niet relevant vinden. Het is dus niet zo dat atheisten een andere theorie steunen die de focus legt op vrijheid in het heelal. Dat is wat nu de wetenschap tegenhoudt. Ook zie je dat de wetenschap steeds religieuser wordt. Ideeen zoals zelfzuchtige genen theorie, en multiverse theorie hebben miniscule wetenschappelijke relevantie, maar er wordt veel nadruk op gelegd omdat de theorieen ook gebruikt worden om levensbeschouwlijke vragen te beantwoorden.

Wetenschappers klagen over de harde practische houding binnen de wetenschap. Als je iets filosofisch beredeneert dan wordt je al gauw weggezet als een zweefkees, en actief tegengewerkt. Axiomatische verschuivingen, zoals bijvoorbeeld wetenschap die stelt dat objecten bestaan uit natuurwetten, worden daarmee bij voorbaat uitgesloten.

Binnen fysika heerst het idee dat quantum fenomenen welliswaar vrij kunnen zijn, maar dat dit zich niet vertaald naar vrijheid op macro nivo van objecten zoals planeten. Toen een wetenschapper bewijs vond dat er wel vrijheid op macro nivo is, ging hij zoeken naar de wetenschappelijke verantwoording van het idee dat er geen vrijheid vanuit micro naar macro mogelijk is. De berekeningen op basis van de natuurwetten waaruit dat zou blijken. Hij dus zoeken, maar die wetenschappelijke verantwoording is dus nooit gemaakt. Het was gewoon atheistisch vooroordeel tegen vrijheid.

[ Bericht 17% gewijzigd door Syamsu op 29-09-2014 00:29:19 ]
pi_145007668
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 00:16 schreef Syamsu het volgende:
Nu wordt intelligent design theorie al tientallen jaren tegengehouden door dezelfde atheisten.
Nee hoor, het zijn de ID-voorstanders zelf, die er maar geen theorie van weten te maken.

Wat wel tegengehouden wordt, is het invoeren van schoolboeken waarin ID als wetenschappelijk wordt voorgesteld. Terwijl het pseudowetenschap is, bedacht vanuit religieuze motieven. Tegengehouden door iedereen die geen als bioloog vermomde dominee voor de klas willen. Gelovigen en ongelovigen. Heeft dus niets met atheïsme te maken.
quote:
ID stelt dat vrijheid echt en relevant is in het heelal.
Daar heb je het al: ideologie.
quote:
Er zouden volgens ID complexe keuzes worden gemaakt, waardoor organismes zijn geworden zoals ze nu zijn. De hele ID wetenschap wordt systematisch tegengewerkt door atheisten,
Er is geen ID-wetenschap, dus dat kan niet. Oplichterij tegenwerken wel, maar dat is juist goed. En ID verkopen als wetenschap is oplichterij.
quote:
omdat atheisten vrijheid niet echt of niet relevant vinden. Het is dus niet zo dat atheisten een andere theorie steunen die de focus legt op vrijheid in het heelal. Dat is wat nu de wetenschap tegenhoudt. Ook zie je dat de wetenschap steeds religieuser wordt. Ideeen zoals zelfzuchtige genen theorie, en multiverse theorie hebben miniscule wetenschappelijke relevantie, maar er wordt veel nadruk op gelegd omdat de theorieen ook gebruikt worden om levensbeschouwlijke vragen te beantwoorden.

Wetenschappers klagen over de harde practische houding binnen de wetenschap. Als je iets filosofisch beredeneert dan wordt je al gauw weggezet als een zweefkees, en actief tegengewerkt. Axiomatische verschuivingen, zoals bijvoorbeeld wetenschap die stelt dat objecten bestaan uit natuurwetten, worden daarmee bij voorbaat uitgesloten.
Axiomatische verschuivingen? Wat zijn dat?
quote:
Binnen fysika heerst het idee dat quantum fenomenen welliswaar vrij kunnen zijn, maar dat dit zich niet vertaald naar vrijheid op macro nivo van objecten zoals planeten. Toen een wetenschapper bewijs vond dat er wel vrijheid op macro nivo is, ging hij zoeken naar de wetenschappelijke verantwoording van het idee dat er geen vrijheid vanuit micro naar macro mogelijk is. De berekeningen op basis van de natuurwetten waaruit dat zou blijken. Hij dus zoeken, maar die wetenschappelijke verantwoording is dus nooit gemaakt. Het was gewoon atheistisch vooroordeel tegen vrijheid.
Nou heb je het over onvoorspelbaarheid. Je weet niet wat atheïsme is, wat axioma's zijn, en ook niet wat wtenschap is. Rommelig verhaal.
pi_145008048
Tja, justincase is dus gewoon een systematische ideologische leugenaar. Daar zit de wetenschap tegenwoordig vol mee.

Het is liegen wanneer kennis over vrijheid op deze ideologische manier buiten spel wordt gezet.

Er is geen redelijke discussie mogelijk met mensen die bij voorbaat de realiteit van vrijheid uitsluiten. Je kan zien dat hij een leugenaar is aan dat hij geen andere theorie als ID ter overweging stelt, een theorie die de focus legt op vrijheid.

Dit is een gigantisch probleem binnen de wetenschap, het atheistische vooroordeel tegen vrijheid.
pi_145008161
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 03:06 schreef Syamsu het volgende:
Tja, justincase is dus gewoon een systematische ideologische leugenaar. Daar zit de wetenschap tegenwoordig vol mee.

Het is liegen wanneer kennis over vrijheid op deze ideologische manier buiten spel wordt gezet.
Ik heb helemaal geen kennis over vrijheid gezien in jouw post. Een beetje roepen dat er meer focus op moet, meer niet.
quote:
Er is geen redelijke discussie mogelijk met mensen die bij voorbaat de realiteit van vrijheid uitsluiten. Je kan zien dat hij een leugenaar is aan dat hij geen andere theorie als ID ter overweging stelt, een theorie die de focus legt op vrijheid.
De evolutietheorie voldoet prima. Niet om focus te leggen op vrijheid, maar daar zijn theorieën ook niet voor. Dat is iets voor ideologen.
quote:
Dit is een gigantisch probleem binnen de wetenschap, het atheistische vooroordeel tegen vrijheid.
Verklaart dat het "succes" van ID? Dat ID 'ers geen vooroordeel hebben op dat punt?

[ Bericht 0% gewijzigd door JustinCase op 29-09-2014 04:17:06 ]
pi_145008273
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 00:00 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

niet automatisch. Maar ik denk dat je zeker wel voorbeelden kunt verzinnen waar die relatie er wel was. Sterrenkunde lijkt me een goed voorbeeld. Als de cultus er voor zorgde dat men de hemellichamen ging bestuderen, bv om voorspellingen te kunnen doen vind ik dat je dat wel op het conto van die religie mag bijschrijven.
Dat is nogal een "als". Ik vind het geen erg waarschijnlijke volgorde.
quote:
(Ik bedoel uiteraard voorspellingen mbt de seizoenen en de beweging van die hemellichamen en niet waarzeggerij of ander bijgeloof. )
De cultus is nou net dat het doorslaan van fascinatie door de regelmaat en wat de sterren "voorspelden" (zoals nu de kalender dat doet), naar het idee dat je zo'n beetje alles zou kunnen voorspellen, als je maar een verfijnd systeem bedenkt. Zoiets vermoed ik bij meer hokus-pokus met iets bruikbaars, zoals numerologie. Tellen en rekenen viel op doordat het superieur was aan natte-vingerwerk. Goh, dan kun je uit getallen misschien ook wel heel andere dingen afleiden.
-- <br />Pinpoint
pi_145008696
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 05:02 schreef Pinpoint het volgende:
De cultus is nou net dat het doorslaan van fascinatie door de regelmaat en wat de sterren "voorspelden" (zoals nu de kalender dat doet), naar het idee dat je zo'n beetje alles zou kunnen voorspellen, als je maar een verfijnd systeem bedenkt. Zoiets vermoed ik bij meer hokus-pokus met iets bruikbaars, zoals numerologie. Tellen en rekenen viel op doordat het superieur was aan natte-vingerwerk. Goh, dan kun je uit getallen misschien ook wel heel andere dingen afleiden.
Dat men er allerlei nonsens zoals astrologie bij verzon is toch geen reden om hun astronomische wetenschap (die wel degelijk vrij indrukwekkend was, bv bij de Babyloniers) dan maar te negeren?
pi_145009325
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 03:37 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Ik heb helemaal geen kennis over vrijheid gezien in jouw post. Een beetje roepen dat er meer focus op moet, meer niet.

[..]

De evolutietheorie voldoet prima. Niet om focus te leggen op vrijheid, maar daar zijn theorieën ook niet voor. Dat is iets voor ideologen.

[..]

Verklaart dat het "succes" van ID? Dat ID 'ers geen vooroordeel hebben op dat punt?
Jouw vechthouding tegen kennis over vrijheid heeft niks met wetenschap te maken. Het is natuurlijk van evident wetenschappelijk belang om kennis te krijgen over hoe dingen gekozen worden in het heelal.
pi_145009908
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 00:16 schreef Syamsu het volgende:
Nu wordt intelligent design theorie al tientallen jaren tegengehouden door dezelfde atheisten.
Niet alleen door atheisten, ook door gelovige wetenschappers. Het heeft namelijk niets met wetenschap te maken.

Men houdt zich eigenlijk voornamelijk bezig met het bekritiseren van evolutie, en niet met het beargumunteren van of pleiten voor intelligent design. En al helemaal niet met dat (in mijn ogen vage) geleuter over vrijheid en keuzeprocessen.

Intelligent Design is niets anders dan een poging om creationisme te vermommen als wetenschap en zo de klaslokalen binnen te fietsen. Niets meer, niets minder. Hoe bizar dat ook is, "ID-wetenschappers" houden zich helemaal niet met Intelligent Design bezig.

[ Bericht 7% gewijzigd door Molurus op 29-09-2014 10:19:03 ]
pi_145009924
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 08:47 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Jouw vechthouding tegen kennis over vrijheid heeft niks met wetenschap te maken. Het is natuurlijk van evident wetenschappelijk belang om kennis te krijgen over hoe dingen gekozen worden in het heelal.
Welke kennis?
  maandag 29 september 2014 @ 09:30:12 #185
16305 Jappie
parttime reverend
pi_145009933
Ik moet zeggen dat ik de vraagstelling uit de OP een beetje raar vind.

"Hoe ver" impliceert namelijk een doel en volgens mij is er zonder religie sowieso niet echt sprake van een specifiek doel maar simpelweg sprake van evolutie. Daarmee kom je automatisch op mijn 2e bezwaar van dit topic. Als religie niet van "bovenaf" is opgelegd/opgedrongen dan is religie simpelweg een verschijnsel of fenomeen van diezelfde evolutie evenals wetenschap, de concurentiemaatschappij etcetera etcetera. In dat geval kan er simpelweg geen "zonder religie" zijn.
Evolutie zelf is dan verantwoordelijk voor het ontstaan van religie.
pi_145010005
quote:
5s.gif Op maandag 29 september 2014 09:30 schreef Jappie het volgende:
Ik moet zeggen dat ik de vraagstelling uit de OP een beetje raar vind.

"Hoe ver" impliceert namelijk een doel en volgens mij is er zonder religie sowieso niet echt sprake van een specifiek doel maar simpelweg sprake van evolutie.
Je zou wel enigszins objectief kunnen kijken naar vergaarde kennis en complexiteit. Het is een cumulatief iets.

quote:
5s.gif Op maandag 29 september 2014 09:30 schreef Jappie het volgende:

Daarmee kom je automatisch op mijn 2e bezwaar van dit topic. Als religie niet van "bovenaf" is opgelegd/opgedrongen dan is religie simpelweg een verschijnsel of fenomeen van diezelfde evolutie evenals wetenschap, de concurentiemaatschappij etcetera etcetera. In dat geval kan er simpelweg geen "zonder religie" zijn.
Evolutie zelf is dan verantwoordelijk voor het ontstaan van religie.
Dat laatste is een alleszins redelijke aanname. Aan de andere kant zou het een puur parasitair verschijnsel kunnen zijn: religie is het resultaat van de evolutie van religie, en niet zozeer van de mens. Een verzameling ideeen die zijn eigen succes ontleent, niet aan het succes van mensen, maar aan de mate waarin die ideeen zich vestigen in de hoofden van mensen.

Hoe dan ook.. in het vraagstuk 'wat is de verklaring voor religie?' liggen alle antwoorden nog op tafel. We weten het niet. :)
pi_145010364
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 18:23 schreef ATON het volgende:

[..]

En dat hij jij natuurlijk weer niet begrepen. Lees zelf nog eens na en neem je tijd om erover na te denken.
Ja ik kan het op verschillende manieren interpreteren. Ik koos kennelijk de verkeerde?
pi_145010747
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 00:00 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Zoals bij bv een aantal vroegere indianen stammen, waar je om sjamaan te kunnen worden een jaar de gang van de maan moest bestuderen en een jaar de gang van de sterren.
Of de oude versie van de jaarfeesten hier in europa, waarbij er gelet werd op de hemellichamen, het aantal zonuren en de stand van de maan. bv imbolc, die gevierd wordt als de eerste lente-constellatie's aan de nachthemel verschijnen, net zoals de 4 zonnewende's.

Maar ook de eerste medische kennis die echt volledig in handen was van "het geloof", waar men leerde welke delen van planten te gebruiken, hoe een "diagnose" te stellen(waarbij er echt naar lichamelijke kenmerken gekeken werd, men dacht wel dat dat bv kwam door kwade machten, maar leerde wel symptomen herkennen en behandelen), maar ook hoe men zo veilig mogelijk nieuwe medicijnen moest testen.
Vergeleken met nu kan je natuurlijk zeggen dat het weinig voorstelt, maar men had toen niets anders en de plantenkennis was enorm, er ging een hele studie aan vooraf voordat iemand genezer was.

De bouwkunde die enorme sprongen heeft gemaakt omdat men tempels wilde bouwen en later kathedralen e.d., zo nog veel meer dingen die direct uit de koker van de verschillende geloven komen, waar religie de mens heeft gestimuleerd om naar meer uit te reiken.
Maar daarnaast ook vele geloven die helemaal geen enkel probleem hadden met het zoeken naar antwoorden, waar we niet heel direct met zekerheid kunnen zeggen dat de religie die kennis vereiste, maar wel dat religie het zoeken naar kennis zeer zeker niet in de weg zat aangezien de mensen die kennis zochten gerespecteerde leden van de samenlevingen waren.
pi_145010850
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 10:09 schreef erodome het volgende:

Vergeleken met nu kan je natuurlijk zeggen dat het weinig voorstelt, maar men had toen niets anders en de plantenkennis was enorm, er ging een hele studie aan vooraf voordat iemand genezer was.
Ik blijf dat toch een eigenaardige gedachte vinden hoor, dat iemand jaren studeert op iets dat weinig voorstelt.

Het is een beetje alsof iemand jaren bezig is met het bestuderen van de tafel van 2. Daar kan onmogelijk veel werk in zitten.
pi_145010957
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 10:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik blijf dat toch een eigenaardige gedachte vinden hoor, dat iemand jaren studeert op iets dat weinig voorstelt.

Het is een beetje alsof iemand jaren bezig is met het bestuderen van de tafel van 2. Daar kan onmogelijk veel werk in zitten.
Vergeleken met onze medische kennis van nu...

En je kan je echt niet voorstellen dat er veel werk zit in duizenden planten kunnen onderscheiden, weten welke delen je moet gebruiken(en ook in welke groeifase ze moeten zijn voor verschillende toepassingen) voor welke symptomen en in welke doseringen? Dat gaat dan alleen nog over de planten, niet over de symptomen, die ze ook moesten kennen.

Je lijkt dit gewoon niet serieus te willen nemen, vind het zelfs een beetje flauw van je dit, had je hoger ingeschat.
pi_145011162
quote:
99s.gif Op zaterdag 27 september 2014 00:19 schreef bijdehand het volgende:

De val van het Romeinse Rijk speelde ook een belangrijke rol he.
Dat zou dan ook een betere vraag zijn, door die val zijn we veel kennis kwijt geraakt.Genoeg negatieve kanten aan religie maar dat het een rem op de vooruitgang is geweest is niet hard te maken.
pi_145011163
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 10:17 schreef erodome het volgende:

[..]

Vergeleken met onze medische kennis van nu...

En je kan je echt niet voorstellen dat er veel werk zit in duizenden planten kunnen onderscheiden, weten welke delen je moet gebruiken(en ook in welke groeifase ze moeten zijn voor verschillende toepassingen) voor welke symptomen en in welke doseringen? Dat gaat dan alleen nog over de planten, niet over de symptomen, die ze ook moesten kennen.

Je lijkt dit gewoon niet serieus te willen nemen, vind het zelfs een beetje flauw van je dit, had je hoger ingeschat.
Je zou dat kunnen uitleggen als een eerste poging tot biologie natuurlijk, dan is een inventarisatie van plantensoorten best leuk.

Maar in relatie tot plantengenezing... het grootste deel daarvan is helaas klinkklare onzin. De meeste plantjes waarvan zij veronderstelden dat ze een genezende werking hebben doen helemaal niets nuttigs. Wat dat betreft was het nauwelijks beter dan een moderne studie homeopathie.
pi_145011217
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 10:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je zou dat kunnen uitleggen als een eerste poging tot biologie natuurlijk, dan is een inventarisatie van plantensoorten best leuk.

Maar in relatie tot plantengenezing... het grootste deel daarvan is helaas klinkklare onzin. De meeste plantjes waarvan zij veronderstelden dat ze een genezende werking hebben doen helemaal niets nuttigs.
Dat is dus echt bullshit molurus.... Dat de werking minder was dan de gesynthetiseerde versie's die we nu hebben zal je mij niet zien ontkennen, dat de dosering een lastig iets was zal je mij ook niet zien ontkennen. Maar zeggen dat fytotherapie(want dat is het) grotendeels onzin is is echt een hele stevige stap te ver, dat is geheel onwaar.

En nee, het komt helemaal niet op hetzelfde neer als een studie homeopathie, die 2 lijken niet eens op elkaar. Het ene gaat over niets, het andere uiteindelijk om aantoonbare werkzame stoffen.
pi_145011241
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 10:27 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is dus echt bullshit molurus.... Dat de werking minder was dan de gesynthetiseerde versie's die we nu hebben zal je mij niet zien ontkennen, dat de dosering een lastig iets was zal je mij ook niet zien ontkennen. Maar zeggen dat fytotherapie(want dat is het) grotendeels onzin is is echt een hele stevige stap te ver, dat is geheel onwaar.
Zoals gezegd, het niveau was nauwelijks hoger dan een moderne studie homeopathie. Wat toch echt een vorm van kwakzalverij is.
pi_145011255
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 10:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zoals gezegd, het niveau was nauwelijks hoger dan een moderne studie homeopathie. Wat toch echt een vorm van kwakzalverij is.
Dat is niet waar, echt niet.
pi_145011697
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 10:28 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is niet waar, echt niet.
Zo zijn er ook heel wat mensen die denken dat homeopathie veel voorstelt. Er zijn zelfs hele studies aan gewijd.

Zie ook: http://www.homeopathieacademie.nl/tijdsduur-en-stage/

quote:
De duur van de opleiding bedraagt 5 jaar, wanneer deze zonder interrupties en zonder te doubleren wordt afgelegd. De stages in beide richtingen worden gepraktiseerd bij een door de beroepsvereniging NVKH erkende en door de Homeopathie Academie Nederland gecertificeerde homeopaat. Dit om intensief van alle elementen van de zelfstandige praktijkvoering kennis te nemen en de eigen praktijkvoering te verdiepen.
De stage kan plaats vinden tijdens en op verzoek van de student, voor een bepaalde tijdsduur na de theoretische opleiding waardoor het afstudeertijdstip variabel wordt. Afstuderen kan pas dan wanneer de theoretische opleiding en de stageperiode succesvol afgesloten zijn. De student kan voor de stageperiode wat langer tijd nemen. Binnen twee jaar na het afronden van de theoretische opleiding dient de student ook de stage af te ronden en het totaal af te sluiten door het mondelinge eindexamen.
Deze mensen zijn daar dus jaren mee bezig. Jaren bezig met.... helemaal niets. Er is namelijk niet zoiets als een homeopathisch geneesmiddel. Maar dat weerhoudt deze mensen er kennelijk niet van om daar jaren op te 'studeren'.

[ Bericht 13% gewijzigd door Molurus op 29-09-2014 11:01:03 ]
pi_145012782
Het verschil is dat fytotherapie wel bestaat molurus, dat dat gewoon aantoonbaar is. En aangezien men toen nog die werkzame stoffen nog niet kon isoleren en synthetiseren moest men de planten direct gebruiken.

Snap niet dat je hier fytotherapie op 1 lijn met homeopathie probeert te gooien, dat is dat flauwe waar ik op doel.
Natuurlijk was de kennis minder toen, maar het is wel waarop al onze kennis gebouwd is.
pi_145012849
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 11:19 schreef erodome het volgende:
Het verschil is dat fytotherapie wel bestaat molurus, dat dat gewoon aantoonbaar is. En aangezien men toen nog die werkzame stoffen nog niet kon isoleren en synthetiseren moest men de planten direct gebruiken.

Snap niet dat je hier fytotherapie op 1 lijn met homeopathie probeert te gooien, dat is dat flauwe waar ik op doel.
Natuurlijk was de kennis minder toen, maar het is wel waarop al onze kennis gebouwd is.
Daar bestaan vast een paar middeltjes die wel degelijk iets doen, die wil ik je wel geven. Maar dat daar een hele studie aan vooraf gaat, dat gaat er bij mij echt niet in.

Waar zou men zich in zo'n studie dan mee bezig moeten houden? Het smeren van diverse plantjes op open wonden om te zien of het iets anders doet dan de wond infecteren?
pi_145013624
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 11:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daar bestaan vast een paar middeltjes die wel degelijk iets doen, die wil ik je wel geven. Maar dat daar een hele studie aan vooraf gaat, dat gaat er bij mij echt niet in.

Waar zou men zich in zo'n studie dan mee bezig moeten houden? Het smeren van diverse plantjes op open wonden om te zien of het iets anders doet dan de wond infecteren?
Het gaat niet over een paar middeltjes, het gaat over een enorm scala aan middeltjes.

Die studie bestond uit het herkennen van planten, weten welke plantendelen voor wat gebruikt moesten worden, hoe ze verwerkt moeten worden en wanneer in hun groeiperiode en in welke combinatie's ze voor welke kwaal gebruikt konden worden. Dat ging om duizenden planten die men moest kennen.
En ja, in het allereerste begin zal het vaak fout zijn gegaan, men leerde hoe men "medicijnen" kon testen op zichzelf zonder direct gevaar te lopen(veel wat serieuzere fytotherapie kan erg gevaarlijk zijn bij overdosering), hoe men plantenfamilie's kon herkennen en ga zo maar door.

En werkt dit niet gewoon hetzelfde als wetenschap, zeker als we naar die eerste stappen van wetenschap kijken? Ook in het begin van wetenschap ging het erg veel over maar proberen en zien wat er gebeurd. Daarvan leren en het steeds beter gaan toepassen is de basis van wetenschap.
pi_145013992
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 11:45 schreef erodome het volgende:

[..]

Het gaat niet over een paar middeltjes, het gaat over een enorm scala aan middeltjes.

Die studie bestond uit het herkennen van planten, weten welke plantendelen voor wat gebruikt moesten worden, hoe ze verwerkt moeten worden en wanneer in hun groeiperiode en in welke combinatie's ze voor welke kwaal gebruikt konden worden. Dat ging om duizenden planten die men moest kennen.
In het kader van biologie ongetwijfeld interessant. Maar je maakt mij niet wijs dat die duizenden planten allemaal medisch interessant zijn. (Voor moderne wetenschappelijke maatstaven.)

quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 11:45 schreef erodome het volgende:

En werkt dit niet gewoon hetzelfde als wetenschap, zeker als we naar die eerste stappen van wetenschap kijken? Ook in het begin van wetenschap ging het erg veel over maar proberen en zien wat er gebeurd. Daarvan leren en het steeds beter gaan toepassen is de basis van wetenschap.
Met dien verstande dat de wetenschap werkt met op waarnemingen gebaseerde hypotheses, en niet zomaar lukraak wat probeert.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')