abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144966908
Sinds wanneer ontkennen christenen het bestaan van liefde en haat dan?
  zaterdag 27 september 2014 @ 21:48:02 #127
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_144967767
quote:
11s.gif Op zaterdag 27 september 2014 21:27 schreef Triggershot het volgende:
Sinds wanneer ontkennen christenen het bestaan van liefde en haat dan?
Geen idee. Ik hoor dat vandaag ook voor de eerste keer :o
pi_144968804
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 21:48 schreef schrijfveer het volgende:

[..]

Geen idee. Ik hoor dat vandaag ook voor de eerste keer :o
Atheist: het schilderij is mooi dat is mijn mening. Het bestaan van de liefde voor hoe het schilderij eruit ziet is een feit. Het is dus een feit dat ik het schilderij mooi vind.

religieus: expressie van emotie met vrije wil leidt to de conclusie dat ik het mooi vind. Ik kies dus de conclusie. Het bestaan van de liefde waarmee de woorden zijn gekozen dat het schilderij mooi is, is een mening.
  zaterdag 27 september 2014 @ 22:14:24 #129
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_144968929
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2014 22:10 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Atheist: het schilderij is mooi dat is mijn mening. Het bestaan van de liefde voor hoe het schilderij eruit ziet is een feit. Het is dus een feit dat ik het schilderij mooi vind.

religieus: expressie van emotie met vrije wil leidt to de conclusie dat ik het mooi vind. Ik kies dus de conclusie. Het bestaan van de liefde waarmee de woorden zijn gekozen dat het schilderij mooi is, is een mening.
Iedereen kan iets van een objectieve of subjectieve kant bekijken. Dat heeft weinig met je overtuiging te maken.

[ Bericht 2% gewijzigd door schrijfveer op 27-09-2014 22:22:25 ]
pi_144969561
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:19 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dan moet je bij hem zijn.
Waarom gaf je antwoord op een vraag die ik aan hem stelde als ik bij hem moet zijn?
  zaterdag 27 september 2014 @ 22:32:45 #131
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_144969626
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 22:31 schreef Prief het volgende:

[..]

Waarom gaf je antwoord op een vraag die ik aan hem stelde als ik bij hem moet zijn?
Dit is een discussieforum. Ik kan antwoorden geven op vragen die jij een ander stelt. En tegelijkertijd kan ik je vertellen dat als je vragen hebt over iemands mening je bij de persoon moet zijn diens mening je een vraag over hebt.

Het leven is soms best makkelijk, toch?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_144969769
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 september 2014 22:32 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dit is een discussieforum. Ik kan antwoorden geven op vragen die jij een ander stelt. En tegelijkertijd kan ik je vertellen dat als je vragen hebt over iemands mening je bij de persoon moet zijn diens mening je een vraag over hebt.

Het leven is soms best makkelijk, toch?
Ok dank je wel voor je uitleg hoe jij discussieert in een discussieforum. Ik dacht dat je wat van toegevoegde waarde te melden had maar helaas was het niet meer dan een losse flodder.

[ Bericht 0% gewijzigd door Prief op 28-09-2014 00:59:50 ]
pi_144972244
Goed topic!

Een antwoord op de OP is onmogelijk te geven. En ik denk (zoals speknek ook zei) dat de mate waarin religie de wetenschap in de weg zit afhangt van de religie.

Maar religie promoot van nature het geloof in zaken zonder rationaliteit te gebruiken. Je wordt geacht niet al te kritisch na te denken, je gelooft immers en je bewijst niks. Religie kan wetenschap vooral in de weg zitten door de religieuze manier van denken.

"Dit en dat is waar omdat het in een boek staat, en daarmee uit. Wij geloven dit gewoon."

De bovenstaande zin is tegengesteld aan rationeel denken. Geen weldenkend mens gelooft bepaalde zaken louter en alleen omdat die geschreven staan in een duizenden jaren oud document. Welbeschouwd is dat behoorlijk waanzinnig.

Ik denk dus dat de wetenschappelijke manier van denken tegengesteld is aan de gelovige manier van denken en dat daarom een religieus cultureel klimaat een wetenschappelijk cultureel klimaat in de weg staat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 28-09-2014 01:10:17 ]
pi_144974771
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 21:10 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Ik ben je secretaresse niet.
Gelukkig maar.
quote:
Jij had vraagtekens bij meer oorlogen zonder religie, toch?
Eu... NEE ! Gelukkig ben je mijn secretaresse niet.
pi_144975322
Misschien past deze hier:

http://www.theguardian.co(...)iolence-myth-secular

Armstrong over religie en geweld :) Moet em zelf overigens nog lezen :P
  zondag 28 september 2014 @ 11:33:11 #136
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_144977072
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 22:51 schreef Prief het volgende:

[..]

Ok dank je wel voor je uitleg hoe jij discussieert in een discussieforum. Ik dacht dat je wat van toegevoegde waarde te melden had maar helaas was het niet meer dan een losse flodder.
Als jij mijn reactie niet kan waarderen kan je dat best gewoon zeggen met wat inhoudelijke tegenhang. In plaats van dit passief-agressieve gedoe.

Kusjes.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_144977209
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 05:09 schreef ATON het volgende:

[..]

Gelukkig maar.

[..]

Eu... NEE ! Gelukkig ben je mijn secretaresse niet.
Nu moet je nog op zoek naar de juiste secretaresse.

en lees je reactie nog maar eens terug:
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 08:17 schreef ATON het volgende:
Nog meer ?
pi_144989248
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 08:42 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik denk dat mensen als Archimedes en dergelijke eerder de niet religieuze buitenbeentjes waren. Of juist buitenbeentjes die out of de box dachten. Los van religie. Oorlog trouwens is de motor achter de grootste uitvindingen die we ook dagelijks gebruiken. Van de computer, tot de magnetron en wellicht zelfs het wiel.
Nope, dat idee heb ik niet. Zeker niet als je hun werken bekijkt, het religieuze denken dat bij die vorm van samenleving hoorde zit daar onlosmakelijk doorheen verweven.
Maar je moet wel eerlijk kijken naar de vorm van religie, die heel erg anders is dan bv het abrahamisme.

Maar ik merk hierin dat de "atheisten" soms dezelfde neiging hebben als de "gelovige", al het goede komt niet van geloof, al het slechte wel, net zoals gelovigen soms geneigd zijn om het slechte aan niet (goed genoeg) geloven te hangen en al het goede aan het geloven.

Heel vroeger(ruim voor het christendom dus) waren bv de oorlogsstrategen mensen met een hoge rang binnen het geloof, de bouwmeesters hadden een hoge rang in het geloof, de leraren hadden een mooie rang binnen het geloof en ga zo maar door. Dat was dus niet een buiten geloof treden, maar vormen van geloof die niet (zo) dogmatisch zijn.
Zodra die vormen wel dogmatisch werden kwam het tot een stop met het kennis vergaren, maar dat is het gevaar van elke ideologie, ook als het geen godsbeeld kent.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_144989300
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 08:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat wil niet zeggen dat religie daar ook maar iets aan bijgedragen heeft. Ik zie dat meer als: in sommige periodes in sommige culturen stond religie de wetenschap niet voldoende in de weg om ontwikkeling tegen te houden.

Maar dat religie de wetenschap in de weg heeft gestaan, en vaak nog steeds staat, lijkt mij duidelijk.

Zie ook:

http://thesciencenetwork.(...)-reason-and-survival
Ik weet het, weer dat linkje, maar dat verklaart niet waarom degene met die mooie kennis de hoogste rangen binnen die geloofssystemen kregen. Dat gaat niet op als je zegt dat het geloof kennis wat minder in de weg zat.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_144989380
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 18:16 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik weet het, weer dat linkje, maar dat verklaart niet waarom degene met die mooie kennis de hoogste rangen binnen die geloofssystemen kregen. Dat gaat niet op als je zegt dat het geloof kennis wat minder in de weg zat.
Als daar überhaupt iets te verklaren valt. Waar heb je het eigenlijk over?

En inderdaad: 'weer dat linkje'. Heb je die al bekeken? ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144989428
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 10:59 schreef Jigzoz het volgende:
Daar valt heel erg weinig zinnigs over te zeggen. We zouden minder moeilijk doen over seks en homoseksualiteit zou waarschijnlijk geen issue meer zijn. Of minder mensen elkaar af zouden slachten? Weet ik niet. Zonder religie hebben ze een reden minder, maar of dat genoeg is?

En ja, religie heeft de wetenschap tegengewerkt, maar zou het zonder die tegenwerking allemaal veel sneller zijn gegaan? Geen idee.
Je weet dat er vele religie's zijn die niet zo moeilijk doen over seks en homoseksualiteit e.d.?

En hoe heeft religie de wetenschap van de perzen tegen gewerkt? En die van de egyptenaren, of neem de azteken en de maya's, of de grieken en de romeinen(die vooral voor de opkomst van de abrahamisten)?

Men heeft het teveel over het abrahamisme hierin. Maar abrahamisme is wel religie, maar religie is niet perse abrahamisme.
pi_144989495
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 18:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als daar überhaupt iets te verklaren valt. Waar heb je het eigenlijk over?
Dat is toch vrij duidelijk molurus...

In vroegere tijden waren degene die de meeste kennis hadden degene die de hoogste rangen in de geloofssystemen kregen.
pi_144989551
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 11:03 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Als het positief is, dan is het er dankzij religie; is het negatief dan heeft religie er niets mee te maken.

Geld dat andersom niet net zo goed, kijk maar goed in dit soort discussie's. Als er iets goeds is vanuit een samenleving die is doordrongen van religie dan is dat ondanks de religie zogenaamd, kan echt niet dankzij zijn volgens velen.
pi_144989559
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 18:20 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is toch vrij duidelijk molurus...

In vroegere tijden waren degene die de meeste kennis hadden degene die de hoogste rangen in de geloofssystemen kregen.
Oh? Heb je daar concrete voorbeelden van?

Dat religieuze leiders vaak worden gezien als wijze mensen met veel kennis staat niet ter discussie. Maar daarmee is dat nog geen waarheid.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144989614
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 11:40 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
en lees je reactie nog maar eens terug:
En dat hij jij natuurlijk weer niet begrepen. Lees zelf nog eens na en neem je tijd om erover na te denken.
pi_144989879
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 16:42 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Daar geloof ik helemaal niks van. De mens is van nature nieuwsgierig en zal dus altijd vragen stellen. Religie verbiedt andere antwoorden en is daarmee feitelijk wel degelijk een belemmering voor vooruitgang.
Religie verbied andere antwoorden? Hoe kom je daarbij?
pi_144989956
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 18:30 schreef erodome het volgende:

[..]

Religie verbied andere antwoorden? Hoe kom je daarbij?
De wereldgeschiedenis. Hoezo?
pi_144989985
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 18:22 schreef erodome het volgende:

[..]

Geld dat andersom niet net zo goed, kijk maar goed in dit soort discussie's. Als er iets goeds is vanuit een samenleving die is doordrongen van religie dan is dat ondanks de religie zogenaamd, kan echt niet dankzij zijn volgens velen.
Heb je een paar concrete voorbeelden?
pi_144990023
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2014 17:19 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Wat Dawkins wel doet is de schoonheid van de blits van machines die mensen maken, terugkoppelen naar de veel ingewikkelder "machinerie" van biologische organismes. Maar over het algemeen hebben al die atheisten er toch een handje van om vooral te shockeren. Je kan gewoon nooit emotionele diepgang krijgen zonder het bestaan van de geest op subjectieve basis te aanvaarden. Dan blijf je toch altijd hangen in meetbare dingen, cijfers, symbolen. Blijft hangen in feiten, zonder een mening te ontwikkelen.
Natuurlijk kan dat wel, een atheist kan meer emotionele diepgang hebben dan een gelovige. Hoeveel emotionele diepgang je hebt hangt af van de wil om die diepte in te gaan. Sommige atheisten hebben dat erg sterk, sommigen gelovigen hebben dat helemaal niet.

Nee, het idee dat atheisten een soort van koude machine's zijn kan ik me niets bij voorstellen, mensen zijn gewoon mensen en de een volgt de ene weg en de ander de anderen.
Er is geen grote waarheid, er is geen de enige juiste weg, er zijn vele waarheden en vele wegen. Dat kan met religie, dat kan zonder religie.
pi_144990177
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:46 schreef ems. het volgende:
Valt weinig over te zeggen. Desondanks lijkt het me niet meer dan logisch dat de wereld er stukken beter uit zou zien zonder dergelijke overbodigheden.
Hoezeer lijkt dit niet op wat de verschillende gelovigen zeggen. Als men maar mijn wereldbeeld/religie/overtuiging of wat dan ook had gevolgd dan was de wereld zoveel beter af geweest...

Dit is uiteindelijk mateloos interessant en het is jammer dat zo weinig zich dit echt goed realiseren, want dit gaat over menselijk gedrag ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')