Geen idee. Ik hoor dat vandaag ook voor de eerste keerquote:Op zaterdag 27 september 2014 21:27 schreef Triggershot het volgende:
Sinds wanneer ontkennen christenen het bestaan van liefde en haat dan?
Atheist: het schilderij is mooi dat is mijn mening. Het bestaan van de liefde voor hoe het schilderij eruit ziet is een feit. Het is dus een feit dat ik het schilderij mooi vind.quote:Op zaterdag 27 september 2014 21:48 schreef schrijfveer het volgende:
[..]
Geen idee. Ik hoor dat vandaag ook voor de eerste keer
Iedereen kan iets van een objectieve of subjectieve kant bekijken. Dat heeft weinig met je overtuiging te maken.quote:Op zaterdag 27 september 2014 22:10 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Atheist: het schilderij is mooi dat is mijn mening. Het bestaan van de liefde voor hoe het schilderij eruit ziet is een feit. Het is dus een feit dat ik het schilderij mooi vind.
religieus: expressie van emotie met vrije wil leidt to de conclusie dat ik het mooi vind. Ik kies dus de conclusie. Het bestaan van de liefde waarmee de woorden zijn gekozen dat het schilderij mooi is, is een mening.
Dit is een discussieforum. Ik kan antwoorden geven op vragen die jij een ander stelt. En tegelijkertijd kan ik je vertellen dat als je vragen hebt over iemands mening je bij de persoon moet zijn diens mening je een vraag over hebt.quote:Op zaterdag 27 september 2014 22:31 schreef Prief het volgende:
[..]
Waarom gaf je antwoord op een vraag die ik aan hem stelde als ik bij hem moet zijn?
Ok dank je wel voor je uitleg hoe jij discussieert in een discussieforum. Ik dacht dat je wat van toegevoegde waarde te melden had maar helaas was het niet meer dan een losse flodder.quote:Op zaterdag 27 september 2014 22:32 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dit is een discussieforum. Ik kan antwoorden geven op vragen die jij een ander stelt. En tegelijkertijd kan ik je vertellen dat als je vragen hebt over iemands mening je bij de persoon moet zijn diens mening je een vraag over hebt.
Het leven is soms best makkelijk, toch?
Gelukkig maar.quote:Op zaterdag 27 september 2014 21:10 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Ik ben je secretaresse niet.
Eu... NEE ! Gelukkig ben je mijn secretaresse niet.quote:Jij had vraagtekens bij meer oorlogen zonder religie, toch?
Als jij mijn reactie niet kan waarderen kan je dat best gewoon zeggen met wat inhoudelijke tegenhang. In plaats van dit passief-agressieve gedoe.quote:Op zaterdag 27 september 2014 22:51 schreef Prief het volgende:
[..]
Ok dank je wel voor je uitleg hoe jij discussieert in een discussieforum. Ik dacht dat je wat van toegevoegde waarde te melden had maar helaas was het niet meer dan een losse flodder.
Nu moet je nog op zoek naar de juiste secretaresse.quote:Op zondag 28 september 2014 05:09 schreef ATON het volgende:
[..]
Gelukkig maar.
[..]
Eu... NEE ! Gelukkig ben je mijn secretaresse niet.
quote:
Nope, dat idee heb ik niet. Zeker niet als je hun werken bekijkt, het religieuze denken dat bij die vorm van samenleving hoorde zit daar onlosmakelijk doorheen verweven.quote:Op zaterdag 27 september 2014 08:42 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen als Archimedes en dergelijke eerder de niet religieuze buitenbeentjes waren. Of juist buitenbeentjes die out of de box dachten. Los van religie. Oorlog trouwens is de motor achter de grootste uitvindingen die we ook dagelijks gebruiken. Van de computer, tot de magnetron en wellicht zelfs het wiel.
Ik weet het, weer dat linkje, maar dat verklaart niet waarom degene met die mooie kennis de hoogste rangen binnen die geloofssystemen kregen. Dat gaat niet op als je zegt dat het geloof kennis wat minder in de weg zat.quote:Op zaterdag 27 september 2014 08:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat wil niet zeggen dat religie daar ook maar iets aan bijgedragen heeft. Ik zie dat meer als: in sommige periodes in sommige culturen stond religie de wetenschap niet voldoende in de weg om ontwikkeling tegen te houden.
Maar dat religie de wetenschap in de weg heeft gestaan, en vaak nog steeds staat, lijkt mij duidelijk.
Zie ook:
http://thesciencenetwork.(...)-reason-and-survival
Als daar überhaupt iets te verklaren valt. Waar heb je het eigenlijk over?quote:Op zondag 28 september 2014 18:16 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik weet het, weer dat linkje, maar dat verklaart niet waarom degene met die mooie kennis de hoogste rangen binnen die geloofssystemen kregen. Dat gaat niet op als je zegt dat het geloof kennis wat minder in de weg zat.
Je weet dat er vele religie's zijn die niet zo moeilijk doen over seks en homoseksualiteit e.d.?quote:Op zaterdag 27 september 2014 10:59 schreef Jigzoz het volgende:
Daar valt heel erg weinig zinnigs over te zeggen. We zouden minder moeilijk doen over seks en homoseksualiteit zou waarschijnlijk geen issue meer zijn. Of minder mensen elkaar af zouden slachten? Weet ik niet. Zonder religie hebben ze een reden minder, maar of dat genoeg is?
En ja, religie heeft de wetenschap tegengewerkt, maar zou het zonder die tegenwerking allemaal veel sneller zijn gegaan? Geen idee.
Dat is toch vrij duidelijk molurus...quote:Op zondag 28 september 2014 18:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als daar überhaupt iets te verklaren valt. Waar heb je het eigenlijk over?
Geld dat andersom niet net zo goed, kijk maar goed in dit soort discussie's. Als er iets goeds is vanuit een samenleving die is doordrongen van religie dan is dat ondanks de religie zogenaamd, kan echt niet dankzij zijn volgens velen.quote:Op zaterdag 27 september 2014 11:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als het positief is, dan is het er dankzij religie; is het negatief dan heeft religie er niets mee te maken.
Oh? Heb je daar concrete voorbeelden van?quote:Op zondag 28 september 2014 18:20 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is toch vrij duidelijk molurus...
In vroegere tijden waren degene die de meeste kennis hadden degene die de hoogste rangen in de geloofssystemen kregen.
En dat hij jij natuurlijk weer niet begrepen. Lees zelf nog eens na en neem je tijd om erover na te denken.quote:Op zondag 28 september 2014 11:40 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
en lees je reactie nog maar eens terug:
Religie verbied andere antwoorden? Hoe kom je daarbij?quote:Op zaterdag 27 september 2014 16:42 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Daar geloof ik helemaal niks van. De mens is van nature nieuwsgierig en zal dus altijd vragen stellen. Religie verbiedt andere antwoorden en is daarmee feitelijk wel degelijk een belemmering voor vooruitgang.
De wereldgeschiedenis. Hoezo?quote:Op zondag 28 september 2014 18:30 schreef erodome het volgende:
[..]
Religie verbied andere antwoorden? Hoe kom je daarbij?
Heb je een paar concrete voorbeelden?quote:Op zondag 28 september 2014 18:22 schreef erodome het volgende:
[..]
Geld dat andersom niet net zo goed, kijk maar goed in dit soort discussie's. Als er iets goeds is vanuit een samenleving die is doordrongen van religie dan is dat ondanks de religie zogenaamd, kan echt niet dankzij zijn volgens velen.
Natuurlijk kan dat wel, een atheist kan meer emotionele diepgang hebben dan een gelovige. Hoeveel emotionele diepgang je hebt hangt af van de wil om die diepte in te gaan. Sommige atheisten hebben dat erg sterk, sommigen gelovigen hebben dat helemaal niet.quote:Op zaterdag 27 september 2014 17:19 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Wat Dawkins wel doet is de schoonheid van de blits van machines die mensen maken, terugkoppelen naar de veel ingewikkelder "machinerie" van biologische organismes. Maar over het algemeen hebben al die atheisten er toch een handje van om vooral te shockeren. Je kan gewoon nooit emotionele diepgang krijgen zonder het bestaan van de geest op subjectieve basis te aanvaarden. Dan blijf je toch altijd hangen in meetbare dingen, cijfers, symbolen. Blijft hangen in feiten, zonder een mening te ontwikkelen.
Hoezeer lijkt dit niet op wat de verschillende gelovigen zeggen. Als men maar mijn wereldbeeld/religie/overtuiging of wat dan ook had gevolgd dan was de wereld zoveel beter af geweest...quote:Op zaterdag 27 september 2014 18:46 schreef ems. het volgende:
Valt weinig over te zeggen. Desondanks lijkt het me niet meer dan logisch dat de wereld er stukken beter uit zou zien zonder dergelijke overbodigheden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |