abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144960709
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:17 schreef Prief het volgende:

[..]

Het heeft dus niets met de overtuiging van Newton te maken...
Dat hij daar de handen in de lucht gooide en niet verder keek had wel degelijk te maken met zijn overtuiging. (En ook zijn arrogantie trouwens... als de grote Newton het niet kan doorgronden moet er een God achter zitten.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144960720
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:18 schreef Prief het volgende:

[..]

Molurus had een andere verklaring...
Dan heb je me verkeerd begrepen denk ik, ik zei precies hetzelfde.
pi_144960752
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:23 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Ik leg geen stelling neer; ik reageerde enkel op een stelling. Dat zou je met een universitaire opleiding toch wel moeten kunnen constateren, gast!
Verschil is dat de stelling waar je op reageert tot op zekere hoogte werd onderbouwd. Jouw reactie daarentegen bevat enkel en alleen de stelling.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_144960806
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:26 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik denk dat jij net met een groot probleem zit : Wat uit je nek kletsen zonder dit hard te kunnen maken. Dat is een zéér groot probleem.
Ach gossie, je zit natuurlijk in de ontkenning en reageert je woede op een ander af. Schattig hoor.
Maar nee, ik klets niet uit mijn nek.

Dus: Zoek naar uitvinders van na de Middeleeuwen en je zal mijn beweringen vinden.
Zo niet? Dan heb je geen eens de interesse om te achterhalen of je wel/geen gelijk hebt.

En oorlogen waarvan er juist meer of minder religieus zijn, kan je hier gaan tellen:
http://nl.wikipedia.org/w(...)_%28chronologisch%29
pi_144960893
quote:
Hé Rob. Doe eens rustig man. Niet zo schreeuwen en tieren altijd.
pi_144960923
Ik ben gewoon cynisch (ik schreeuw en tier niet)
pi_144960932
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:39 schreef UltraR het volgende:

[..]

Verschil is dat de stelling waar je op reageert tot op zekere hoogte werd onderbouwd. Jouw reactie daarentegen bevat enkel en alleen de stelling.
Als je dat al een onderbouwing noemt :r
pi_144960951
Valt weinig over te zeggen. Desondanks lijkt het me niet meer dan logisch dat de wereld er stukken beter uit zou zien zonder dergelijke overbodigheden.
Conscience do cost.
pi_144962191
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:41 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Ach gossie, je zit natuurlijk in de ontkenning en reageert je woede op een ander af.
O maar, jij bent kwaad omdat ik je om tekst en uitleg vraag en die je niet kan geven. En wat bedoel je met ' in de ontkenning ' ???
Schattig hoor.
quote:
Maar nee, ik klets niet uit mijn nek.
Dat doe je wel zolang je je beweringen niet hard kan maken.

quote:
Dus: Zoek naar uitvinders van na de Middeleeuwen en je zal mijn beweringen vinden.
Zo niet? Dan heb je geen eens de interesse om te achterhalen of je wel/geen gelijk hebt.
Ik zoek helemaal niet. Noem eens wat.

quote:
En oorlogen waarvan er juist meer of minder religieus zijn, kan je hier gaan tellen:
http://nl.wikipedia.org/w(...)_%28chronologisch%29
Dat is een antwoord naast de kwestie en dat weet je verduiveld goed.
pi_144962426
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat hij daar de handen in de lucht gooide en niet verder keek had wel degelijk te maken met zijn overtuiging. (En ook zijn arrogantie trouwens... als de grote Newton het niet kan doorgronden moet er een God achter zitten.)
Hoezo wijt je Newtons tekortkomingen aan zijn overtuiging maar de tekortkomingen van Laplace niet ?
pi_144962536
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dan heb je me verkeerd begrepen denk ik, ik zei precies hetzelfde.
Denk dat ik je goed begreep. Waar Newton faalde kwam door zijn overtuiging, dat was jou stelling. Waar anderen falen/niet verder komen/ tekortschieten/etc heeft andere oorzaken.
pi_144962562
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 19:39 schreef Prief het volgende:

[..]

Hoezo wijt je Newtons tekortkomingen aan zijn overtuiging maar de tekortkomingen van Laplace niet ?
Omdat het 1 niet en het ander wel met cumulatieve kennisontwikkeling te maken heeft.

Ten aanzien van het vraagstuk van de banen van de planeten had Laplace exact evenveel relevante kennis als Newton. Ten aanzien van wat er na Laplace is ontdekt kun je niet zeggen dat dat is ontdekt door mensen met dezelfde kennis als Laplace.

Hopelijk duidelijk zo, want ik leg dit nu voor de tweede keer uit. :)
pi_144962596
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 19:42 schreef Prief het volgende:

[..]

Denk dat ik je goed begreep. Waar Newton faalde kwam door zijn overtuiging, dat was jou stelling. Waar anderen falen/niet verder komen/ tekortschieten/etc heeft andere oorzaken.
Zie hierboven. :) 'Standing on the shoulders of giants' telt alleen daar waar schouders nodig zijn.

Voor alle duidelijkheid: ik zie Newton als een intelligenter persoon dan Laplace. Dat maakt zijn falen alleen maar pijnlijker.
pi_144963070
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 17:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er staan nog steeds twee vragen van mijn kant open. ;) Deze discussie is zonder een antwoord op die vragen volstrekt zinloos, lijkt me.

Want wat denk je dat je als antwoord gaat krijgen als je bijvoorbeeld Richard Dawkins zou vragen of hij denkt dat subjectiviteit bestaat? En of vrijheid bestaat?

Ik vermoed dat hij op beide vragen 'ja' zal antwoorden, terwijl jij van mening bent dat hij daar nee op zou (moeten) antwoorden.

En dan zijn er in hoofdlijnen twee mogelijkheden:

1) hij staat een potje te liegen
2) hij verstaat onder beide iets anders dan jij.

Ik acht de 2e mogelijkheid veel waarschijnlijker dan de eerste.
Natuurlijk, dat zeg ik toch. Atheisten vinden het bestaan van liefde en haat een feit. Waarmee ze dus zeggen mening=feit, onzin dus.

En vrijheid beschouwen ze als een optimale uitkomst berekenen. Bijvorbeeld een organisme die omgevingsfactoren zo verwerkt, dat het zich gedraagt op een manier die de hoogste kans op overleven geeft. Diezelfde logica van een keuze maken wordt gebruikt bij kunstmatige intelligentie.

Dus vrijheid betekent gedwongen worden naar een optimum, en een mening is een feit, dat is atheisme in het kort.
pi_144963247
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 17:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een groot deel werkt natuurlijk cumulatief. We weten nu heel veel over kwantumfysica. Dingen die Newton niet alleen niet wist, maar ook niet kon weten omdat hij eenvoudig heel veel informatie miste, en ook de mogelijkheid niet had om die kennis te verwerven.

Dat was niet het geval ten aanzien van de berekening van de banen van de planeten. Dat was puur een wiskundig probleem, en er is tussen Newton en Laplace *niets* nieuws bedacht dat Laplace beter in staat stelde om dat probleem op te lossen dan Newton.
Jullie lopen achter. Newton's zwaartekracht is weer in ere hersteld, toegepast op de manier dat objecten bestaan uit de formule van zwaartekracht, en zelf hun gedrag bepalen.
pi_144963480
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 19:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Omdat het 1 niet en het ander wel met cumulatieve kennisontwikkeling te maken heeft.

Ten aanzien van het vraagstuk van de banen van de planeten had Laplace exact evenveel relevante kennis als Newton. Ten aanzien van wat er na Laplace is ontdekt kun je niet zeggen dat dat is ontdekt door mensen met dezelfde kennis als Laplace.

Hopelijk duidelijk zo, want ik leg dit nu voor de tweede keer uit. :)
Sorry maar ik begrijp niet zo goed waar je naar toe wil.
Op dit moment zijn er velen met nagenoeg evenveel relevante kennis over een bepaald onderwerp. Ieder die dus geen doorbraak kan maken geven we dus de schuld aan zijn/haar overtuiging.
  zaterdag 27 september 2014 @ 20:08:58 #117
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_144963484
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2014 19:59 schreef Syamsu het volgende:
Atheisten vinden het bestaan van liefde en haat een feitdat er geen goede reden is om in god te geloven. Niets meer, niets minder
Ik heb het even voor je gefixed, boy.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_144963850
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:03 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Jullie lopen achter. Newton's zwaartekracht is weer in ere hersteld, toegepast op de manier dat objecten bestaan uit de formule van zwaartekracht, en zelf hun gedrag bepalen.
Newton's zwaartekracht is nooit uit ere geweest. Waar Newton naast zat was het idee dat zwaartekracht instantaan werkt over afstand, en daar zit hij nog steeds naast.

Volgens mij begrijp je niet helemaal waar hij niet in slaagde?
pi_144963961
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:08 schreef Prief het volgende:

[..]

Sorry maar ik begrijp niet zo goed waar je naar toe wil.
Op dit moment zijn er velen met nagenoeg evenveel relevante kennis over een bepaald onderwerp. Ieder die dus geen doorbraak kan maken geven we dus de schuld aan zijn/haar overtuiging.
Nee. Er zijn twee belangrijke verschillen tussen Newton en de rest van de mensen met 'relevante kennis':

1) Newton was onmiskenbaar een genie. Mogelijk 1 van de grootste genieën die er ooit hebben bestaan. En *zeker* een groter genie dan Laplace.
2) Newton beroept zich daadwerkelijk op goddelijke verklaringen op het moment dat zijn eigen inzicht hem in de steek laat.

En het is dat laatste dat aanleiding geeft tot ophouden met denken. Want denk je dat Newton nog werkelijk doorgezocht heeft, na het moment dat hij dat schreef? Ik denk het niet. Op dat moment is het rationele denken gestopt.
pi_144964399
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Newton's zwaartekracht is nooit uit ere geweest. Waar Newton naast zat was het idee dat zwaartekracht instantaan werkt over afstand, en daar zit hij nog steeds naast.

Volgens mij begrijp je niet helemaal waar hij niet in slaagde?
Newton zat nergens naast, zwaartekracht werkt instantaan over afstand. Alle objecten staan in relatie tot het higgs veld, en volgens het pauli exclusie principe krijgen ze via het higgs veld een waarde voor de ruimte parameter.

Volgens mij begrijp je niet dat je met jouw idee van vrijheid geen wetenschap kunt doen.
pi_144964555
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:30 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Newton zat nergens naast, zwaartekracht werkt instantaan over afstand.
Bron?

quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:30 schreef Syamsu het volgende:

Volgens mij begrijp je niet dat je met jouw idee van vrijheid geen wetenschap kunt doen.
Deze onzin ga ik niet meer op in, dan weet je dat vast. ;)
pi_144965781
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee. Er zijn twee belangrijke verschillen tussen Newton en de rest van de mensen met 'relevante kennis':

1) Newton was onmiskenbaar een genie. Mogelijk 1 van de grootste genieën die er ooit hebben bestaan. En *zeker* een groter genie dan Laplace.
-Dit bewijst slechts dat Newton ook maar een mens was.
-En het bewijst ook dat geloof in een Goddelijke Macht absoluut geen beperking hoeft te zijn voor iemand die de wereld wil leren begrijpen.

quote:
2) Newton beroept zich daadwerkelijk op goddelijke verklaringen op het moment dat zijn eigen inzicht hem in de steek laat.
Wat versta je onder goddelijke verklaringen?
Volgens Newton is er zwaartekracht omdat God die gecreëerd heeft en werkt zwaartekracht op de manier zoals die werkt omdat God dat zo bepaald heeft.

quote:
En het is dat laatste dat aanleiding geeft tot ophouden met denken.
Hoe het bij mij overkomt is dat jij dit graag wil geloven.
Als je maar weet dat het geen feit is.

quote:
Want denk je dat Newton nog werkelijk doorgezocht heeft, na het moment dat hij dat schreef? Ik denk het niet. Op dat moment is het rationele denken gestopt.
Sorry dit zijn slechts speculaties.
pi_144966023
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 19:31 schreef ATON het volgende:
O maar, jij bent kwaad omdat ik je om tekst en uitleg vraag en die je niet kan geven. En wat bedoel je met ' in de ontkenning ' ???
Schattig hoor.
Definitie van kwaad is jou kennelijk onbekend.
quote:
Ik zoek helemaal niet. Noem eens wat.
Ik ben je secretaresse niet.

quote:
Dat is een antwoord naast de kwestie en dat weet je verduiveld goed.
Jij had vraagtekens bij meer oorlogen zonder religie, toch?
pi_144966151
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2014 19:59 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Natuurlijk, dat zeg ik toch. Atheisten vinden het bestaan van liefde en haat een feit. Waarmee ze dus zeggen mening=feit, onzin dus.

En vrijheid beschouwen ze als een optimale uitkomst berekenen. Bijvorbeeld een organisme die omgevingsfactoren zo verwerkt, dat het zich gedraagt op een manier die de hoogste kans op overleven geeft. Diezelfde logica van een keuze maken wordt gebruikt bij kunstmatige intelligentie.

Dus vrijheid betekent gedwongen worden naar een optimum, en een mening is een feit, dat is atheisme in het kort.
:') En christenen vinden dat paars eigenlijk blauw is en zeker geen rood. Dat is christendom in het kort.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')