abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145696980
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 17:42 schreef doremifaso het volgende:

[..]

Nee daar hebben niet zulke lange processen achter gezeten. In de oergrotten hadden ze goden voor de bliksem. Grieken ook nog. Religies zoals het Christendom zijn gebaseerd op personen die echt lijken hebben bestaan. Gedocumenteerd. Dat is nogal een verschil en zat geen proces achter van overgang van natuurgod naar een God met een menselijke zoon e.d.
De drie-eenheid, kinderen van goden en al wat daarbij hoort is vele malen ouder dan bv het christendom.
Daar zit wel degelijk een proces in, zeker als je het jodendom ook nog meeneemt die een polytheïstische oorsprong heeft, wat overging in dualistisch, wat weer overging in monotheïstische.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_145699352
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:17 schreef erodome het volgende:

[..]

Extreem beperkte blik op religie, dit wat jij hier zegt gaat voor vele religies niet op.
Maar wel voor het christendom/islam/jodendom en dat is toch waar deze discussie voornamelijk over gaat.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_145700698
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 18:16 schreef doremifaso het volgende:
Maar hoezo kunnen jullie stellen dat religie de wetenschap belemmerd heeft als je geen idee hebt hoe het zou zijn geweest zonder religie?
Geen idee, maar misschien een stuk verder zonder religie :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypatia
pi_145718535
Ik raad de mensen hier het boek "esoterie" aan:

http://www.bol.com/nl/p/esoterie/9200000021217790/

Hierin kun je lezen dat de mensen die religieus waren juist veel aan de wetenschap hebben bijgedragen, en dat vooral de spirituele mensen geïnteresseerd waren in de werking van de natuur.
Het idee dat wetenschap en religie tegenstanders van elkaar waren is een idee dat pas na de verlichting zijn intrede deed. Daarvoor was iedere wetenschapper spiritueel en iedere spiritualist wetenschapper.

Men moet overigens godsdienst en spiritualiteit niet met elkaar verwarren.

De normale godsdienst heeft de wetenschap wel dwarsgezeten omdat men alles letterlijk nam wat in hun boek stond (bijbel of koran) en veel mensen die anders beweerden of onderzoek deden hebben dit met hun leven moeten bekopen.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  maandag 20 oktober 2014 @ 00:50:39 #30
8369 speknek
Another day another slay
pi_145721373
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 19:47 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Die aannames zijn wel ergens op gebaseerd en niet geheel en al uit de lucht gegrepen. Neem bijvoorbeeld het christendom en de islam. In die geloven draait een belangrijk deel van de inhoud om het 'hiernamaals' , je zielenheil. Dit kan mensen ertoe aanzetten zich minder met het hier en nu (hoe verbeteren we de boel hier) bezig te houden en eerder ertoe neigen alles maar bij het oude te houden.

Kijk bijvoorbeeld naar ultra orthodoxe joden, waar een groot deel van de mannelijke bevolking zich puur op het bestuderen van de heilige boeken stort en eigenlijk verder geen reet uitvoert. De maatschappij (of gerichter de wetenschap) schiet daar niks mee op.

Terwijl gematigde en seculiere joden juist tot de uitblinkers in de wetenschap behoren, volgens mij hebben die verreweg het grootst aantal Nobelprijs winnaars in hun midden van alle volkeren.

Zo kun je voor alle grote godsdiensten een heleboel anekdotisch 'bewijsmateriaal' verzamelen dat duidt op een belemmering van de 'vooruitgang.'

Als je dan ook de zaken verzamelt waarbij de religieuze invloed wél een positieve was, en zoals jij terecht opmerkt die zijn er ook wel kun je toch een min of meer aannemelijke conclusie trekken.

Is het een hard bewijs? Nee, maar dat is geschiedenisanalyse nooit, het is altijd een reconstructie van het verleden en niet meer.

Voor de duidelijkheid: Ik denk ook dat de balans van de 'religie - wetenschap' naar de negatieve kant overhelt als we al die 'aannames' aan beide kanten opstapelen.
Ik vind dit wel een overtuigend argument. Aan de andere kant kun je door de prevalentie van religie stellen dat het een duidelijk evolutionair voordeel biedt/bood.

Dus misschien was de mensheid er wel helemaal niet zonder religie.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_145723818
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 23:26 schreef BerjanII het volgende:
Ik raad de mensen hier het boek "esoterie" aan:

http://www.bol.com/nl/p/esoterie/9200000021217790/

Hierin kun je lezen dat de mensen die religieus waren juist veel aan de wetenschap hebben bijgedragen, en dat vooral de spirituele mensen geïnteresseerd waren in de werking van de natuur.
Het idee dat wetenschap en religie tegenstanders van elkaar waren is een idee dat pas na de verlichting zijn intrede deed. Daarvoor was iedere wetenschapper spiritueel en iedere spiritualist wetenschapper.

Maar in hoeverre was dat vooral pseudowetenschap waarmee die zich bezighielden?
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  maandag 20 oktober 2014 @ 14:18:26 #32
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_145733043
Geen gelovigen hier in deze draad?
pi_145737735
Lijst van uitvindingen die worden tegengehouden door atheisten:

- huizen die zichzelf bouwen door huisdna zaadjes te strooien, en vervolgens bemesten en beregenen, en klaar is je villa met zwembad, en uitkijktoren.

- flatgebouwen waar in elk appartement een sluisdeur-kamer heeft naar een andere sluisdeur staande in een vakantie natuurpark.

- luxe maaltijden die en masse worden bereidt en in onveranderde staat worden opgeslagen in een vacuum waar niks beslist wordt, van waaruit je ze op elk moment in exact dezelfde staat kunt opvragen

- zweef automobielen die geintegreerd zijn met de zwaartekracht van de zon en aarde, en van daaruit bij interrogatie van het higgs veld hun ruimte parameter krijgen toegewezen waardoor ze zweven in relatie tot zon en aarde

- "alles"-genezende machines die in je DNA kunnen lezen hoe je volwassen lichaam eruit ziet, en vervolgens ook kan schrijven naar je lichaam dat het er zo uitziet als in je DNA staat.

Hoe het komt dat atheisten deze uitvindingen tegenhouden is omdat al die uitvindingen wat met vrijheid te maken hebben, wellicht, en atheisten doen niet aan kennis over vrijheid.

En als al deze dingen zijn uitgevonden, ga je toch nog steeds zeggen dat man en vrouw en huwelijk veruit het beste is wat is uitgevonden.
  maandag 20 oktober 2014 @ 16:22:55 #34
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_145738027
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 16:16 schreef Syamsu het volgende:
Lijst van uitvindingen die worden tegengehouden door atheisten:

- huizen die zichzelf bouwen door huisdna zaadjes te strooien, en vervolgens bemesten en beregenen, en klaar is je villa met zwembad, en uitkijktoren.

- flatgebouwen waar in elk appartement een sluisdeur-kamer heeft naar een andere sluisdeur staande in een vakantie natuurpark.

- luxe maaltijden die en masse worden bereidt en in onveranderde staat worden opgeslagen in een vacuum waar niks beslist wordt, van waaruit je ze op elk moment in exact dezelfde staat kunt opvragen

- zweef automobielen die geintegreerd zijn met de zwaartekracht van de zon en aarde, en van daaruit bij interrogatie van het higgs veld hun ruimte parameter krijgen toegewezen waardoor ze zweven in relatie tot zon en aarde

- "alles"-genezende machines die in je DNA kunnen lezen hoe je volwassen lichaam eruit ziet, en vervolgens ook kan schrijven naar je lichaam dat het er zo uitziet als in je DNA staat.

Hoe het komt dat atheisten deze uitvindingen tegenhouden is omdat al die uitvindingen wat met vrijheid te maken hebben, wellicht, en atheisten doen niet aan kennis over vrijheid.

En als al deze dingen zijn uitgevonden, ga je toch nog steeds zeggen dat man en vrouw en huwelijk veruit het beste is wat is uitgevonden.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_145852845
Ik ben het er inderdaad ook mee eens dat iedere religie de ontwikkeling van de mens heeft tegengehouden. Ik denk dat dat komt door dat de mensen ergens in moesten geloven, nu trouwens nog steeds zo. Als de mensen nergens in zou geloven verliezen ze denk ik hoop voor deze maatschappij zoals die nu ook nog is . Want na mijn idee werkt deze maatschappij absoluut niet zoals die nu is, we leven veel te kapitalistisch, maar dat is weer een ander punt dan waar deze topic om draait natuurlijk.
hallo
pi_145853470
De meeste mensen zijn tegenwoordig gewoon veelste ik gericht.
Zolang het hun maar goed voor de wind gaat is er niks aan de hand en als dat over het hoofd van sommige mensen gaat, dan moet dat maar.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_145868341
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:50 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik vind dit wel een overtuigend argument. Aan de andere kant kun je door de prevalentie van religie stellen dat het een duidelijk evolutionair voordeel biedt/bood.

Dus misschien was de mensheid er wel helemaal niet zonder religie.
Dit durf ik in twijfel te trekken. De mensheid zit vol met gedrag zonder direct evolutionair voordeel. Dat god verzonnen werd kan een gevolg van het succes zijn, maar hoeft daarmee nog niet bij te dragen aan het succes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')