Ah dat ziet er idd lekkerder uit, al is die van mij ook wel lekkerquote:Op donderdag 6 november 2014 10:11 schreef djkoelkast het volgende:
24kitchen recepten vind ik allemaal raar.
Die spekkoek op de foto is niet luchtig genoeg zo te zien. Ook zie ik maar heel weinig laagjes en ze zijn ook erg dik.
Mijn laatste spekkoek stamt uit 2013, ik moet het echt weer eens maken, de foto:
[ afbeelding ]
Ik heb je dit al vaker lezen zeggen (quote:Op donderdag 6 november 2014 10:14 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ik gebruik het liefste zo oud mogelijke recepten als basis. Ik heb zo'n kookboek voor de huishoudschool bijvoorbeeld, staan hele toffe recepten in waarop ik dan weer kan variëren. Veel recepten op internet klopt geen snars van
Ik heb meer oude kookboeken, ik pak vooral de basisverhoudingen want ik gebruik bijvoorbeeld al geen tarwebloem en al helemaal geen margarine. Maar bij koekjes, cakes en taarten zijn de verhoudingen erg belangrijk en die zijn in de loop der jaren allemaal veranderd, vraag mij niet waarom. Verhoudingen uit zo oud mogelijke kookboeken zijn vrijwel altijd raak. Nog een beetje aanpassen hier en daar en dan overschrijven in mijn eigen mapje.quote:Op donderdag 6 november 2014 12:09 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ik heb je dit al vaker lezen zeggen (), maar ik associeer de huishoudschool nou niet echt met fatsoenlijk koken... Daar leerden ze volgens mij die meisjes om alle groenten toch maar vooral minstens drie kwartier te laten koken...
Ja dat weet ik, maar die boter is dus nergens voor nodigquote:Op woensdag 5 november 2014 20:13 schreef TimeJumper het volgende:
[..]
Haha![]()
Nee er stond, je bakt het eerste laagje, na 10 minuten uit de oven. Voordat je de volgende laag erop wilt doen smeer je met een kwastje het al gebakken laagje in.
Dan volgende laag erover, en dan weer in de oven voor 10 minuten.
Dan weer de pas gebakken laag insmeren met wat boter en de volgende laag erop, en zo verder.
Zou je voor mij het recept van je spekkoek op kunnen zoeken of ben je het ondertussen kwijtquote:Op donderdag 6 november 2014 12:11 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ik heb meer oude kookboeken, ik pak vooral de basisverhoudingen want ik gebruik bijvoorbeeld al geen tarwebloem en al helemaal geen margarine. Maar bij koekjes, cakes en taarten zijn de verhoudingen erg belangrijk en die zijn in de loop der jaren allemaal veranderd, vraag mij niet waarom. Verhoudingen uit zo oud mogelijke kookboeken zijn vrijwel altijd raak. Nog een beetje aanpassen hier en daar en dan overschrijven in mijn eigen mapje.
Verhoudingen, temperaturen, baktijden, die haal ik er uit.
Dat moet ik echt zoeken, want ik weet niet meer welk recept ik gebruikt heb.quote:Op vrijdag 7 november 2014 18:16 schreef TimeJumper het volgende:
[..]
Zou je voor mij het recept van je spekkoek op kunnen zoeken of ben je het ondertussen kwijt![]()
Want ik zit me al jarennnn te verheugen op lekkere spekkoek waar ik helemaal los op kan gaan (met eten dan)
Ziet er goed uitquote:Op zaterdag 8 november 2014 09:31 schreef Yankee het volgende:
Gisteren even beetje bezig geweest![]()
Vruchtenbrood met gedroogde bessen en noten:
[ afbeelding ]
Peanut Butter & Jelly brownies:![]()
[ afbeelding ]
Smaakontwikkeling, al weet ik niet wat voor processen daar nou precies achter zitten. In elk geval: je amandelspijs is nu natuurlijk al lekker en zou je best kunnen gebruiken, maar over een week is -ie echt nog veel lekkerder!quote:Op zaterdag 8 november 2014 10:23 schreef Myraela het volgende:
Even een stomme vraag. Ik heb amandelspijs gemaakt, met sinaasappel.![]()
Maar waarom moet dat eigenlijk zo lang rusten?
Heftig, dat brood!quote:Op zaterdag 8 november 2014 09:31 schreef Yankee het volgende:
Gisteren even beetje bezig geweest![]()
Vruchtenbrood met gedroogde bessen en noten:
[ afbeelding ]
Ik heb nu een recept (ok, er is vrij weinig variatie mogelijk, amandelspijs is amandelspijs) waarbij het spijs 4-6 weken moet rusten, ik ben benieuwdquote:Op zaterdag 8 november 2014 10:32 schreef minilot het volgende:
[..]
Smaakontwikkeling, al weet ik niet wat voor processen daar nou precies achter zitten. In elk geval: je amandelspijs is nu natuurlijk al lekker en zou je best kunnen gebruiken, maar over een week is -ie echt nog veel lekkerder!
Geduld hebben dan maar.quote:Op zaterdag 8 november 2014 10:32 schreef minilot het volgende:
[..]
Smaakontwikkeling, al weet ik niet wat voor processen daar nou precies achter zitten. In elk geval: je amandelspijs is nu natuurlijk al lekker en zou je best kunnen gebruiken, maar over een week is -ie echt nog veel lekkerder!
Daarom kun je het beste heel veel maken en daarna invriezen in bollen van bijvoorbeeld 200g (dat was voor mij de ideale hoeveelheid). Het is namelijk heel snel ontdooid en je kunt het heel lang gebruiken.quote:
Als je spijs een week laat rijpen mag het ei er al in vanaf het begin en je voegt nog extra ei toe voor het bakken.quote:Op zaterdag 8 november 2014 10:58 schreef Myraela het volgende:
Oh ik heb het ei er ook nog niet in hoor, stond dat dat er pas de laatste dag in moest.
Nee dat valt wel mee doordat de noten en bessen met honing worden gemixt.quote:Op zaterdag 8 november 2014 10:33 schreef minilot het volgende:
[..]
Heftig, dat brood!
Gaaf, wel.
Viel niet de hele bups vulling eruit op je bord als je zo een plak van het brood afsnijdt?
Leuk die ganache en de vorm isquote:Op zondag 9 november 2014 17:05 schreef _Liek het volgende: Het volgende op de planning is kruidnoten en borstplaat.. Jullie al aan de Sinterklaas baksels?
Kun je gewoon online bestellen bij de Zuidmolen.quote:Op zondag 9 november 2014 18:07 schreef Joosie200 het volgende:
Ben nu alleen weer naarstig op zoek naar Zeeuwse Bloem![]()
quote:Op zondag 9 november 2014 18:07 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Leuk die ganache en de vorm is![]()
Van de week weer kruidnoten en gevuld speculaas maken. Met eigen spijs. Ben nu alleen weer naarstig op zoek naar Zeeuwse Bloem
Nergens is er meer een uitverkoop aan HHB bakproducten te spotten. Had echt meer moeten hamsteren toen het kon
Dank je! Zeeuwse bloem kan je ook bij de Bakzolder vinden..quote:Op zondag 9 november 2014 18:07 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Leuk die ganache en de vorm is![]()
Van de week weer kruidnoten en gevuld speculaas maken. Met eigen spijs. Ben nu alleen weer naarstig op zoek naar Zeeuwse Bloem
Nergens is er meer een uitverkoop aan HHB bakproducten te spotten. Had echt meer moeten hamsteren toen het kon
Woah, dat ziet er professioneel uit zeg, gaaf!quote:Op zondag 9 november 2014 17:05 schreef _Liek het volgende:
Ik heb ook weer eens wat gebakkenFrambozen tartelettes met witte chocolade ganache.. Het volgende op de planning is kruidnoten en borstplaat.. Jullie al aan de Sinterklaas baksels?
[ afbeelding ]
Thnxquote:Op zondag 9 november 2014 20:07 schreef minilot het volgende:
[..]
Woah, dat ziet er professioneel uit zeg, gaaf!
Waar bestaat de roze frambozenlaag precies uit, eigenlijk?
hoeveel is veel? kilo's?quote:Op zaterdag 8 november 2014 10:59 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Daarom kun je het beste heel veel maken en daarna invriezen in bollen van bijvoorbeeld 200g (dat was voor mij de ideale hoeveelheid). Het is namelijk heel snel ontdooid en je kunt het heel lang gebruiken.
Hangt natuurlijk af van hoe groot je gezin is en hoe veel je maakt. Ik doe met 1,5kg spijs wel een jaar.quote:
hoeveel maak jij bijvoorbeeld?quote:Op zondag 9 november 2014 21:28 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Hangt natuurlijk af van hoe groot je gezin is en hoe veel je maakt. Ik doe met 1,5kg spijs wel een jaar.
Ongeveer 1,5kg dusquote:
hou opquote:Op zondag 9 november 2014 21:33 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ongeveer 1,5kg dus![]()
Dat laat ik 5-6 weken rijpen, dan ei er in, nog een week, dan invriezen.
Op dat moment zit nog niet al het ei er in trouwens, er gaat altijd nog wat ei bij voor het bakken. Dan heb je die heerlijke spijs die nog echt een beetje vochtig is na het bakken.
Die billen, geweldig!!quote:Op zondag 9 november 2014 21:41 schreef Qunix het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Morgen uitdelen op kantoor.
(onderste zijn Speculaas moppen, donkere deeg is speculaas en lichte is vanille)
Ziet er mooi uit Liek.quote:Op zondag 9 november 2014 17:05 schreef _Liek het volgende:
Ik heb ook weer eens wat gebakkenFrambozen tartelettes met witte chocolade ganache.. Het volgende op de planning is kruidnoten en borstplaat.. Jullie al aan de Sinterklaas baksels?
[ afbeelding ]
Ik heb ooit een cheesecake ingevroren, en die bleef best eetbaar.quote:Op zondag 9 november 2014 22:13 schreef Tinuviel het volgende:
Hebben jullie tips voor taarten, die redelijk makkelijk te maken zijn en die je goed kunt invriezen? Meestal is appeltaart, een van onze standaard taarten. Die kun je volgens mij zonder problemen invriezen. Nu heb ik ook een leuk recept gevonden voor een sinaasappel cheesecake met speculaasbodem. Zou je zoiets kunnen invriezen?
Dankje Bleie. Als er veel overblijft ga ik het gewoon proberen.quote:Op vrijdag 14 november 2014 06:46 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ik heb ooit een cheesecake ingevroren, en die bleef best eetbaar.
Dat ziet er geweldig uit en lijkt me ook nog eens heel erg lekker!quote:Op zaterdag 15 november 2014 18:06 schreef Tinuviel het volgende:
De Speculaas Cheesecake met Sinasappels was ook heerlijk! Niet superzoet en echt iets voor mensen, die van een frissere niet te zware cake houden. Volgende keer maak ik wel meer van het cheese gedeelte:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bleie zit er heerlijk uit.
Heb je hier 'n recept van?quote:Op zaterdag 15 november 2014 18:06 schreef Tinuviel het volgende:
De Speculaas Cheesecake met Sinasappels was ook heerlijk! Niet superzoet en echt iets voor mensen, die van een frissere niet te zware cake houden. Volgende keer maak ik wel meer van het cheese gedeelte:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hierbij het recept (hopelijk is het goed genoeg leesbaar):quote:Op zaterdag 15 november 2014 18:15 schreef Negentiendertig het volgende:
[..]
Heb je hier 'n recept van?
Prima te lezen, bedankt! Van de week eens maken, hij klinkt heerlijkquote:Op zaterdag 15 november 2014 19:58 schreef Tinuviel het volgende:
[..]
Hierbij het recept (hopelijk is het goed genoeg leesbaar):
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Sinaasappel olie met smaak zit in de schil, dus dat is prima qua lekker zijn.quote:Op zaterdag 15 november 2014 20:20 schreef Myraela het volgende:
Zou dat niet lekkerder zijn zonder de schil?
Je moet dan wel niet gewaxte sinaasappels nemen, want die wax krijg je er niet uitgewassen en dat is echt troep. Serieus.quote:Op zaterdag 15 november 2014 20:20 schreef Myraela het volgende:
Zou dat niet lekkerder zijn zonder de schil?
glimmende schil of niet.quote:Op zondag 16 november 2014 14:08 schreef ViviRAWRS het volgende:
Hoe weet je eigenlijk of sinaasappels gewaxt zijn of niet?
ja het hangt r een beetje van af, soms uitrollen en dan vormpjes uitsnijden, maar ik maak ook vaak gewoon balletjes die ik dan plat druk.quote:Op zondag 16 november 2014 14:25 schreef Elleska het volgende:
wat doe je met het vormen dat je handen het deeg opwarmt?
uitrollen en uitsteken/snijden. daarvoor komen toch amper handen aan te pas?
Moet je de vrucht even door je handen rollen. Als die daarna onder de witte poeder zit, is het wax of was... Wax?quote:Op zondag 16 november 2014 14:08 schreef ViviRAWRS het volgende:
Biologische zijn meestal niet gewaxt, je ziet het aan een paar dingen:quote:Op zondag 16 november 2014 08:09 schreef Tinuviel het volgende:
Niet gewaxte Sinaasappels? Ik heb biologische gebruikt. Je kunt ook van de plakken de schil afsnijden en ze zonder schil op de taart doen natuurlijk.
Koop biologische sinaasappelen en bekijk de schil goed. Als het glimt als een biljartbal dan moet je het mijden.quote:Op zondag 16 november 2014 14:08 schreef ViviRAWRS het volgende:
Dank voor de uitleg. De mijne glimmen niet en er staan geen E-nummers op het etiket.quote:Op zondag 16 november 2014 14:44 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Biologische zijn meestal niet gewaxt, je ziet het aan een paar dingen:
op het etiket staan bij gewaxte een aantal E-nummers
gewaxte glimmen je tegemoet en ruiken minder van zichzelf (want er zit een waslaag om)
[..]
Koop biologische sinaasappelen en bekijk de schil goed. Als het glimt als een biljartbal dan moet je het mijden.
Laat je niet gek maken door mensen die zeggen "er zit maar een beetje op" en "het is natuurlijke wax" want zelfs bij de Keuringsdienst van Waarde kon je eens die emmers vol van die bende zien en deden ze er heel geheimzinnig over. Het draait allemaal om winst, dus als dit goedkoper is dan bijenwas (dat zit er zéker niet op) dan gebruiken ze dit.
Er zitten meestal 3 middeltjes op die 'in bepaalde hoeveelheden' veilig zouden zijn, maar ze rekenen er niet op dat jij 3 sinaasappels in je taart gooit. Oppassen dus.
Heb je schil nodig gebruik je ongewaxte biologische producten, zo veel duurder zijn ze ook weer niet.
Oh jammie! Dank je voor het recept, die sla ik op.quote:Op zaterdag 15 november 2014 18:06 schreef Tinuviel het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat geeft nog geen garantie helaas. Biologische die je per stuk haalt in een biowinkel hebben het in elk geval niet.quote:Op zondag 16 november 2014 16:43 schreef Tinuviel het volgende:
[..]
Dank voor de uitleg. De mijne glimmen niet en er staan geen E-nummers op het etiket.
Het past niet bij elkaarquote:Op zondag 16 november 2014 20:07 schreef Bleie het volgende:
Ben benieuwd Joosie. Ik ben dol op boterkoek, maar met chocola... Ik weet het niet.
Andere vraag: in Amerikaanse recepten wordt weleens brown sugar gebruikt. Ik vervang dat meestal door donkere basterdsuiker, maar weet iemand hier of het inderdaad vergelijkbare producten zijn?
fijngemalen suiker is poedersuiker volgens mijquote:Op zondag 16 november 2014 21:39 schreef -Mellow- het volgende:
volgens mij is basterdsuiker gewoon fijngemalen suiker?
en brown sugar dus gewoon bruine suiker, wat gebrande suiker is, dacht ik...
Jammer van de boterkoek.quote:Op zondag 16 november 2014 20:46 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Het past niet bij elkaarGeen aanrader
Voor brown sugar zou ik zelf ook grijpen naar donkerbruine basterdsuiker.Geen idee of er vergelijkbare producten van zijn.
Basterdsuiker, ook wel bastaardsuiker of bruine suiker (indien het de bruin gekleurde variant betreft) genoemd, wordt gemaakt door aan fijngemalen, witte, geraffineerde suiker een oplossing van invertsuiker toe te voegen. Daarbij kan ook melasse en karamel worden toegevoegd. De karamel geeft de basterdsuiker ook wat meer smaak en een bruine kleur.quote:Op zondag 16 november 2014 21:49 schreef -Mellow- het volgende:
basterdsuiker zit iets bij?![]()
rietsuiker is overigens cane sugar
nee eigenlijk nietquote:Op zondag 16 november 2014 21:52 schreef -Mellow- het volgende:
rare naam eigenlijk, bastaardsuiker...
quote:Op zondag 16 november 2014 22:43 schreef -Mellow- het volgende:
Nou ik heb dus net een zandkoekjesdeeg gemaakt met een kaneel "swirl" d'r in, (zoals bij kaneelbroodjes). Het opgerolde deeg 2 uur in de koelkast en vervolgens plakjes koekjes gesneden van ongeveer 0,5 cm dik. Hup de oven in, 12 min op 180 graden. En verdorie ze liepen heel erg uitnormaal gebeurt me dat nauwelijks met zo'n deeg.
Misschien kwam het door de kaneelboter in het midden?
Of omdat de zeer matige oven hier meteen heel erg in temperatuur daalde toen ik de koekjes erin schoof...
Ze zijn wel heel mooi trouwens en smaken een beetje naar bastognekoeken. Doordat ze zo uitliepen bakten ze natuurlijk heel krokant en is de gebrande suikersmaak de kaneel helaas gaan overheersen.
Gelukkig ben ik wel wijs geweest en heb de helft van de deegrol bewaart om morgenochtend nog een poging te wagen. Misschien de plakken wat dikker snijden...
Heb ze iets dikker gesneden en op een koude bakplaat 10 min de oven ingezet. Stuk beter nuquote:Op zondag 16 november 2014 22:43 schreef -Mellow- het volgende:
Nou ik heb dus net een zandkoekjesdeeg gemaakt met een kaneel "swirl" d'r in, (zoals bij kaneelbroodjes). Het opgerolde deeg 2 uur in de koelkast en vervolgens plakjes koekjes gesneden van ongeveer 0,5 cm dik. Hup de oven in, 12 min op 180 graden. En verdorie ze liepen heel erg uitnormaal gebeurt me dat nauwelijks met zo'n deeg.
Misschien kwam het door de kaneelboter in het midden?
Of omdat de zeer matige oven hier meteen heel erg in temperatuur daalde toen ik de koekjes erin schoof...
Ze zijn wel heel mooi trouwens en smaken een beetje naar bastognekoeken. Doordat ze zo uitliepen bakten ze natuurlijk heel krokant en is de gebrande suikersmaak de kaneel helaas gaan overheersen.
Gelukkig ben ik wel wijs geweest en heb de helft van de deegrol bewaart om morgenochtend nog een poging te wagen. Misschien de plakken wat dikker snijden...
Super mooiquote:Op maandag 27 oktober 2014 10:10 schreef Myraela het volgende:
Stroopwafel cheesecake.Ik vond hem erg lekker, de bodem was wel wat plakkerig.
[ link | afbeelding ]
Dunne hond.quote:Op maandag 27 oktober 2014 10:14 schreef djkoelkast het volgende:
Ingredients
10 stroopwafels
Ja, die moet je dan natuurlijk ook zelf maken, anders is het nog steeds nep.
Wat heb je nu voor ingrediënten in je basisdeeg gebruikt, en ook verhoudingswijs?quote:Op maandag 17 november 2014 13:47 schreef -Mellow- het volgende:
[ afbeelding ]
dit kwam eruit na de tweede bakpoging. Volgende keer nog eens proberen met een ei in het deeg...
Ik vind margarine altijd wel lekker eigenlijk.quote:Op maandag 17 november 2014 14:00 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Wat heb je nu voor ingrediënten in je basisdeeg gebruikt, en ook verhoudingswijs?
En heb je roomboter gebruikt en geen margarine? Margarine bestaat voor een groot deel uit water namelijk.
Don't feed the trollquote:Op maandag 17 november 2014 15:31 schreef Isegrim het volgende:
Lekker?![]()
Het is in elk geval niet bakgeschikt.
Ja jeetje man, wat maak je je druk wat een ander door z'n baksels mietert. Gebruik jij lekker roomboter gemaakt van de melk van de gelukkigste koeien van je buurman en laat een ander gelukkig zijn met zo'n wanproduct als margarine.quote:
Bona welquote:Op maandag 17 november 2014 15:31 schreef Isegrim het volgende:
Lekker?![]()
Het is in elk geval niet bakgeschikt.
Margarine bestaat voor een groot deel uit water en is daarom niet geschikt.quote:Op maandag 17 november 2014 22:55 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Ja jeetje man, wat maak je je druk wat een ander door z'n baksels mietert. Gebruik jij lekker roomboter gemaakt van de melk van de gelukkigste koeien van je buurman en laat een ander gelukkig zijn met zo'n wanproduct als margarine.
Nee. Suiker plus honing of ahornsiroop is écht geen basterdsuiker hoor. Misschien is het wel lekker in sommige recepten, maar het is geen basterdsuiker, totaal andere smaak. De honing of ahornbijsmaak is niet in alle recepten gewenst.quote:Op zondag 16 november 2014 22:17 schreef djkoelkast het volgende:
Veel lekkerder om zelf te maken:
Ongeraffineerde rietsuiker + honing of ahornsiroop (lichte)
Margarine als in het harde blok bakmargarine is gehard plantaardig vet, zit weinig water in. Margarine die je op brood smeert is wel grotendeels water. Veel recepten die heel vroeger reuzel gebruikten, gebruiken tegenwoordig margarine (want reuzel wordt ongezond gevonden enzo), dan kun je dus juist geen boter gebruiken wat meer water bevat dan harde margarine (20 procent water ofzo). Margarine is dus meer vergelijkbaar met geklaarde roomboter dan met 'water'.quote:Op maandag 17 november 2014 23:28 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Margarine bestaat voor een groot deel uit water en is daarom niet geschikt.
Als je geen boter wil kun je ontgeurde kokosolie of palmolie als alternatief gebruiken, geen margarine, dat fuckt je hele verhoudingen door elkaar. Bakken is pure wetenschap. Als je koekjes uitlopen dan is er iets mis, bijvoorbeeld te veel vocht, te lang gekneed (te veel gluten), verkeerde bloem etc. etc.
Weet je wat jij bent? Een culi-snob. Zo een die alleen biologische dingen eet van koeien die dagelijks een massage van top tot teen krijgen of alleen dingen met een bepaald keurmerk omdat het dan 'beter' is. Door dit soort posts bederf je het plezier van anderen in koken/bakken, die gewoon wat dingen uit de super halen om iets lekkers te maken. Ik vind het walgelijk. Dat jij alleen hoogwaardige culi dingen wil eten moet je zelf weten, maar laat anderen in hun waarde.quote:Dat een ander liever plastic eet dan boter moet 'ie zelf weten, alleen als je er mee probeert te bakken en het mislukt komt dat doordat er ook veel water in zit.
Gefeliciteerd. Maar laat anderen die dat niet doen in hun waarde. Sommige mensen willen gewoon een appeltaart bakken, en niet hun eigen koeien met de hand melken om hun eigen boter handmatig te karnen omdat het dan pas vrij van geur kleur en smaakstoffen is.quote:Op dinsdag 18 november 2014 00:06 schreef djkoelkast het volgende:
Gehard vet, ook zo goed voor je bloedvaten![]()
Ik ben absoluut geen snob, ik probeer dingen zelf te maken, minder industriële zooi te eten want ze kloten met ons eten.
Het ging om iemand bij wie zijn koekjes uitliepen, dat kan als je verkeerd vet gebruikt. Ik heb inhoudelijk verder niets over margarine gezegd, expres niet, om dit soort gezeur te voorkomen.quote:Op dinsdag 18 november 2014 00:11 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Gefeliciteerd. Maar laat anderen die dat niet doen in hun waarde. Sommige mensen willen gewoon een appeltaart bakken, en niet hun eigen koeien met de hand melken om hun eigen boter handmatig te karnen omdat het dan pas vrij van geur kleur en smaakstoffen is.
Zelf gebruik ik ook geen margarine meer, maar ik ga niet lopen mekkeren als anderen dat wel doen, en ook niet als ik het voorgeschoteld krijg want ik ben er net zoals bijna iedereen van onze generatie mee opgegroeid.
ik doe niet aan margarine.quote:Op maandag 17 november 2014 14:00 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Wat heb je nu voor ingrediënten in je basisdeeg gebruikt, en ook verhoudingswijs?
En heb je roomboter gebruikt en geen margarine? Margarine bestaat voor een groot deel uit water namelijk.
Probeer eens met een zanddeeg te werken, makkelijk te onthouden: 3, 2, 1quote:Op dinsdag 18 november 2014 01:03 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
ik doe niet aan margarine.
Heel precies weet ik t niet, want ik doe meestal een beetje op t oog en gevoel. ( ik zou er misschien eens gewoonte van moeten maken wat preciezer te bakken) Maar het was iets van 1 kopje bloem, 3/4 kopje suiker en 100 g boter. Ik heb denk ik echt gewoon wat te veel boter gebruikt, en eigenlijk ook iets te veel suiker want ik vond ze veel te zoet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |