abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145525341
quote:
15s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 11:28 schreef GSbrder het volgende:
[..]

Wat ik niet begrijp is wat de relevantie is tussen de eigendomsstructuren van de bekende foodlabels. Is het zo dat een consument die kan kiezen tussen een Mars en een Snicker dezelfde keuzevrijheid heeft als iemand die kan kiezen tussen een Mars, een Snicker, een Bounty, een Nuts, een zakje M&Ms of Skittles omdat ze allemaal door dezelfde producent gemaakt worden?
Ik ben blij dat je in ieder geval erkent dat er een bredere definitie van keuzevrijheid noodzakelijk is. Waar het om gaat is dat met name in mainstream economie enkel naar 'voorkeuren' en 'aanbod productie' gekeken worden. Als consumenten bijv. geen duurzame producten willen kopen dan zou dat of liggen aan het niet beschikbaar zijn van de juiste producten of de juiste informatie erover of aan dat ze simpelweg er geen behoefte aan hebben. Daarbij wordt dus vergeten dat consumenten in hun keuzes enorm gemanipuleerd worden en dat voorkeuren van consumenten niet statisch zijn maar ook continu gemedieerd worden, onder andere door hun interactie met medeconsumenten.

Wat betreft jou vraag is het eerste van belang: het ondersplitsen in dochterbedrijven is een van de meest effectieve vormen van manipulatie van de consument. Het geeft namelijk onterecht het idee dat de consument controle op de producent af kan dwingen (en dus het product kan beinvloeden) door te kiezen voor het ene product ipv het andere. Dit is uiteraard niet de enige vorm van manipulatie in de voedingsindustrie, maar wel 1 van de meest effectieve manieren gebleken om de consument te vervreemden.

quote:
15s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 11:28 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En vice versa.
Leg me dat eens uit. De ongelijkheden die het kapitalisme heeft veroorzaakt beteugelen duidelijk de democratie (het politieke systeem dat meer door economische elites bepaald wordt dan door de burger), maar hoe werkt dat omgekeerd? Hoe zorgt de democratie ervoor dat de burger buitenspel wordt gezet in het kapitalisme? Ik zie het juist als de enige manier om ervoor te zorgen dat de burger nog enigzins het kapitalisme kan inperken (ware het niet dat het daar nu al jaren te laat voor is).
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 11:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat jouw stelling
[..]
niet klopt
Jij leest alleen wat je wil lezen en gaat op het punt niet in. Veel plezier verder.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 11:43:39 #202
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145525344
quote:
15s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 11:40 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat was slechts een push-factor, de pull-factor van steden kent een andere oorzaak.
Ja, dat zij een nieuwe bestaansvorm moesten zien te vinden. Als je het zo goed weet, dan moet je die 'andere oorzaak' benoemen.

Interessante observatie:
quote:
De kapitalistische productiewijze in de steden bevorderde soms de lijfeigenschap. Het kapitalisme had voor zijn ontwikkeling groter toevoer nodig van grondstoffen, zoals onder zekere omstandigheden alleen het groot landbouwbedrijf met lijfeigenen verschaffen kon. De lijfeigenschap in Europa was inderdaad in zekere tijden evenzo een levensvoorwaarde voor de kapitalistische productiewijze, als later de slavernij in Amerika.
http://www.marxists.org/nederlands/kautsky/1888/utopie/3.htm
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 11:44:34 #203
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145525368
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 11:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Neuh. Groei van de steden was het gevolg van het stijgen van de agrarische productie per hectare waardoor minder mensen nodig waren op het platteland.
[..]
Nee, het drieslagstelsel werd in de vroege middeleeuwen ingevoerd, het vierslagstelsel na de middeleeuwen, de groei van de steden kwam rond de 12e eeuw.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 11:50:44 #204
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145525546
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 11:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, het drieslagstelsel werd in de vroege middeleeuwen ingevoerd, het vierslagstelsel na de middeleeuwen, de groei van de steden kwam rond de 12e eeuw.
Duurde nog 6 eeuwen dan voordat het lijfeigenschap niet meer bestond...
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 11:52:58 #205
45206 Pietverdriet
pi_145525610
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 11:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Duurde nog 6 eeuwen dan voordat het lijfeigenschap niet meer bestond...
Het ging over het afnemen van de feodale macht, die werd gebroken door de vrije handel. Verder haal jij lijfeigenschap en slavernij door elkaar
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 11:54:59 #206
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_145525659
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 11:43 schreef keste010 het volgende:
[..]
Wat betreft jou vraag is het eerste van belang: het ondersplitsen in dochterbedrijven is een van de meest effectieve vormen van manipulatie van de consument. Het geeft namelijk onterecht het idee dat de consument controle op de producent af kan dwingen (en dus het product kan beinvloeden) door te kiezen voor het ene product ipv het andere. Dit is uiteraard niet de enige vorm van manipulatie in de voedingsindustrie, maar wel 1 van de meest effectieve manieren gebleken om de consument te vervreemden.
Ik denk dat iemand met een notenallergie er maling aan heeft of de producent van Skittles in een fabriek ergens totaal anders ook Snickers in elkaar draait. Iemand die op de lijn let en alleen maar light-producten drinkt zal het mogelijkerwijs prima vinden als de producent ook vette Cola bottelt in een andere tank. Natuurlijk is hier het argument op zijn plek dat de informatievoorziening niet volledig is en dat een hoop consumenten niet weten dat Skittles door dezelfde man wordt verkocht als Mars, maar daar houdt zijn macht niet op. Als consumenten besluiten geen Mars meer te eten vanwege de calorieen, dan schroeft de producent de productie daarvan naar beneden. Als een merk niet meer "hip" is, dan moet de producent zijn aandacht verleggen naar andere merken. Dat is iets waar een producent in verschilt van een volksvertegenwoordiger; de continue dynamiek van de markt vereist voortdurende koerswijzigingen a.d.h.v. trends en grootschalige consumentbewegingen.

quote:
Leg me dat eens uit. De ongelijkheden die het kapitalisme heeft veroorzaakt beteugelen duidelijk de democratie (het politieke systeem dat meer door economische elites bepaald wordt dan door de burger), maar hoe werkt dat omgekeerd? Hoe zorgt de democratie ervoor dat de burger buitenspel wordt gezet in het kapitalisme? Ik zie het juist als de enige manier om ervoor te zorgen dat de burger nog enigzins het kapitalisme kan inperken (ware het niet dat het daar nu al jaren te laat voor is).
Denk aan de ongelijkheid die de democratie kan veroorzaken, zoals het minimumloon, waarbij iemand in een uitkering moet zitten, of een stagecontract krijgt, of een werkervaringsplek, omdat het gat tussen uitkering en vaste baan nog nooit zo groot is geweest. Hier zijn ongelijkheden gecreëerd vanuit de democratie, namelijk dat pas vanaf een marginaal salaris van ¤ 11,- gewerkt mag worden, waarmee het kapitalisme probeert om te gaan.

Andere voorbeelden; inperkingen van arbeidsmigratie en daarmee een onvervulde vraag en een onvervuld aanbod. Doordat de Nederlandse democratische geluiden in tijden van crisis naar een meer protectionistische economie toe neigen, zitten in het buitenland mensen zonder werk en hebben we hier boeren met een tekort aan goedkope arbeid.

Zomaar enkele voorbeelden.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 11:57:25 #207
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145525734
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 11:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het ging over het afnemen van de feodale macht, die werd gebroken door de vrije handel.
Nogmaals: wat is de relevantie? En wie gaf hen de vrijheid om 'ongestoord' handel te drijven?

quote:
Verder haal jij lijfeigenschap en slavernij door elkaar
Neen. Misplaatst toontje. Het duurde tot laat 18e eeuw dat het lijfeigenschap in Pruisen werd afgeschaft. 6 eeuwen verschil dus.
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 11:59:01 #208
45206 Pietverdriet
pi_145525769
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 11:57 schreef Klopkoek het volgende:
En wie gaf hen de vrijheid om 'ongestoord' handel te drijven?

Bewapening en economische macht
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 12:01:16 #209
45206 Pietverdriet
pi_145525825
pi_145525977
quote:
15s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 11:54 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik denk dat iemand met een notenallergie er maling aan heeft of de producent van Skittles in een fabriek ergens totaal anders ook Snickers in elkaar draait. Iemand die op de lijn let en alleen maar light-producten drinkt zal het mogelijkerwijs prima vinden als de producent ook vette Cola bottelt in een andere tank. Natuurlijk is hier het argument op zijn plek dat de informatievoorziening niet volledig is en dat een hoop consumenten niet weten dat Skittles door dezelfde man wordt verkocht als Mars, maar daar houdt zijn macht niet op. Als consumenten besluiten geen Mars meer te eten vanwege de calorieen, dan schroeft de producent de productie daarvan naar beneden. Als een merk niet meer "hip" is, dan moet de producent zijn aandacht verleggen naar andere merken. Dat is iets waar een producent in verschilt van een volksvertegenwoordiger; de continue dynamiek van de markt vereist voortdurende koerswijzigingen a.d.h.v. trends en grootschalige consumentbewegingen.
Daar heb je slechts heel marginaal gelijk in. Immers de producent past zich qua manipulatie aan aan de consument. Bij heel basic zaken als het verlagen van vet in een product is dat uiteraard makkelijk te doen. Sterker nog: het aanbieden van zero en light producten naast de gewone cola heeft Coca Cola uiteindelijk nog meer winst opgeleverd. Maar het blijft het dumpen van de verantwoordelijkheid bij de consument in een steeds complexere voedingsindustrie. Er is al aangetoond dat voor het lezen van de 'algemene voorwaarden' die we in een jaar tijd accepteren we in werkelijkheid maanden nodig zouden hebben om deze allemaal te lezen. Fair enough, het meeste willen we ook niet weten, maar we geven wel een hoop controle op door in dit tempo gedreven door een drang naar 'efficientie' mee te gaan. Het is simpelweg cognitief niet mogelijk om voor alle producten die we kopen ons voldoende te informeren om een bewuste keuze te maken. En dat is inherent aan het kapitalisme en de manipulatie die er aan ten grondslag ligt. Voor elke dollar die de WHO bijv. aan voorlichting besteed qua voeding besteed de voedingsindustrie 450 dollar aan marketing. Wat het belangrijkste is om te beseffen is dat het inherent aan het kapitalisme is: het is in het belang van de producent om de consument onwetend en verdwaald te houden. Jij doet alsof de producent gedwongen zich aan te passen aan de consument. In werkelijkheid werkt het omgekeerd: de producent innoveert, is de consument lichtjaren voort, en creëert vraag in plaats van erop te antwoorden.

quote:
Denk aan de ongelijkheid die de democratie kan veroorzaken, zoals het minimumloon, waarbij iemand in een uitkering moet zitten, of een stagecontract krijgt, of een werkervaringsplek, omdat het gat tussen uitkering en vaste baan nog nooit zo groot is geweest. Hier zijn ongelijkheden gecreëerd vanuit de democratie, namelijk dat pas vanaf een marginaal salaris van ¤ 11,- gewerkt mag worden, waarmee het kapitalisme probeert om te gaan.
Andere voorbeelden; inperkingen van arbeidsmigratie en daarmee een onvervulde vraag en een onvervuld aanbod. Doordat de Nederlandse democratische geluiden in tijden van crisis naar een meer protectionistische economie toe neigen, zitten in het buitenland mensen zonder werk en hebben we hier boeren met een tekort aan goedkope arbeid.
Ik was al bang hiervoor. Nu heb je het over de uitkomsten van een vorm van democratie, uitkomsten van politieke keuzes, niet de politieke vorm. Maar dit zijn niet voorbeelden die inherent aan de democratie zijn, terwijl het inherent aan kapitalisme is om ongelijkheden te creëren en daarmee de democratie uit te hollen.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 12:14:46 #211
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145526200
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 11:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bewapening en economische macht
En de landheren zeiden: bewapening, dat vinden we goed?

Wat kwam eerder: de handel of de bewapening/economische macht?

Vraag blijft nog steeds staan wie hen die vrijheid gaf.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145526564
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 11:17 schreef keste010 het volgende:
[..]
Het deels substitutionele karakter van de voedingsindustrie alleen al valt ontzettend mee, zeker gezien het feit dat de dochtermaatschappijen die elkaar zogenaamd 'beconcurreren' uiteindelijk allemaal onder het zelfde moederbedrijf vallen.
[ afbeelding ]
Ik zie niet hoe je plaatje je stelling onderbouwt.

Als ik kattenvoer koop dan heb ik bijv. de keus tussen Whiskas (van Mars) en Felix (van Nestlé). Dat Mars een groot bedrijf is dat behalve kattevoer óók snoeprepen maakt, en Nestlé ook een groot bedrijf is dat naast kattevoer ook koffiecups maakt, lijkt me verder niet relevant en geen argument dat er geen concurrentie op gebied van kattevoer zou zijn.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 12:27:30 #213
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145526620
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 12:27:56 #214
45206 Pietverdriet
pi_145526626
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 12:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Als ik kattenvoer koop dan heb ik bijv. de keus tussen Whiskas (van Mars) en Felix (van Nestlé). Dat Mars een groot bedrijf is dat behalve kattevoer óók snoeprepen maakt, en Nestlé ook een groot bedrijf is dat naast kattevoer ook koffiecups maakt, lijkt me verder niet relevant en geen argument dat er geen concurrentie op gebied van kattevoer zou zijn.
Verder kan ik ook gewoon naar Schwenner gaan omdat ik graag bij kleine producenten koop
pi_145526666
GS Broeder

quote:

Pardon?

Verder het gevolg van:

Emigratie uit Nederland:

Periode 2000 t/m 2009

aantal 1.077.776 - gemiddeld 107.777

2010 - 128.000
2011 - 133.000
2012 - 142.800
2013 - 145.700
2014 - 140.000 (verwachting)

Aantal 689.500 (laag t/m universitair opgeleid)

* Totaal generaal 1.767.276 emigranten *

Reden:

- ontbreken sociale cohesie in Nederland
- rust en ruimte
- criminaliteit
- verloedering
- regelgeving

Nieuw:
- werk zoeken
- hoger netto inkomen

Politici zwijgen over NL emigranten.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 12:29:33 #216
45206 Pietverdriet
pi_145526674
quote:
Een artikel waar je voor moet betalen, bij een vvd krant nota bene
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 12:30:32 #217
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145526696
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 12:29 schreef Pietverdriet het volgende:
bij een vvd krant nota bene
Het is dat je het zelf zegt :o
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 12:35:15 #218
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145526823
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145526832
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 12:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat er geen concurrentie op het gebied van kattenvoer zou zijn. Ik stel alleen dat de macht in de voedselketen veel centraler ligt dan op het eerste gezicht lijkt. Dat de consument dit niet wil weten kan ik me voorstellen, maar hoe centraler de macht ligt, hoe minder prikkel om te 'luisteren' naar de consument.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 12:35:54 #220
45206 Pietverdriet
pi_145526842
pi_145526852
quote:
Heb jij de OP van dit topic wel eens gelezen? :P
pi_145526906
quote:
Uitstekend artikel inderdaad ^O^
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 16:11:04 #223
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_145534489
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 12:29 schreef cempexo het volgende:
GS Broeder

[..]

Pardon?

[ afbeelding ]

Verder het gevolg van:

Emigratie uit Nederland:

Periode 2000 t/m 2009

2010 - 128.000
2011 - 133.000
2012 - 142.800
2013 - 145.700

Reden:

- rust en ruimte
- criminaliteit
- verloedering
- regelgeving

Nieuw:
- werk zoeken
- hoger netto inkomen

Dat wil niet zeggen dat we geen goedkope arbeidskrachten kunnen gebruiken uit Oost-Europa.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 16:13:30 #224
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145534591
quote:
GS Broeder
[..]
Pardon?
[ afbeelding ]
Verder het gevolg van:
Emigratie uit Nederland:
Periode 2000 t/m 2009
2010 - 128.000
2011 - 133.000
2012 - 142.800
2013 - 145.700
Reden:
- rust en ruimte
- criminaliteit
- verloedering
- regelgeving
Nieuw:
- werk zoeken
- hoger netto inkomen
Dit rekensommetje klopt niet en dat weet jij ook
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145534678
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 16:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit rekensommetje klopt niet en dat weet jij ook
klopt als een bus en dat weet jij ook
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 16:19:50 #226
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145534852
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 16:15 schreef cempexo het volgende:
[..]
klopt als een bus en dat weet jij ook
Zoals al eerder aangetoond gaat dit rekensommetje, om te beginnen, uit van een normering die 95% van de gemeenten helemaal niet hanteren. Die 95% hanteren een beduidend lagere norm.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145534899
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 16:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zoals al eerder aangetoond gaat dit rekensommetje, om te beginnen, uit van een normering die 95% van de gemeenten helemaal niet hanteren. Die 95% hanteren een beduidend lagere norm.
alles valt te relativeren...de berekening klopt

edit: het netto bedrag is zelfs hoger, plm 60 euro
  woensdag 15 oktober 2014 @ 18:03:25 #228
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145575146
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 15 oktober 2014 @ 19:24:32 #230
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145578180
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 18:49 schreef robin007bond het volgende:
[..]
"Democracy for sale"
Helaas wel.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145579427
quote:
GS Broeder

[..]

Pardon?

[ afbeelding ]

Verder het gevolg van:

Emigratie uit Nederland:

Periode 2000 t/m 2009

2010 - 128.000
2011 - 133.000
2012 - 142.800
2013 - 145.700

Reden:

- rust en ruimte
- criminaliteit
- verloedering
- regelgeving

Nieuw:
- werk zoeken
- hoger netto inkomen

2200 per maand en huurtoeslag?
pi_145601801
Linkse partijen moeten zich snel verenigen tegen de demagogie rond het nieuwe belastingplan. "Simpeler" en "eenvoudiger" bekt lekker maar gaat natuurlijk nooit gebeuren. Dan komen er massaontslagen onder de tienduizenden fiscalisten en andere 'bullshit jobs'.

CDA, D66 en VVD sorteren alvast voor om nóg meer te gaan hakken in de compleet uitgeklede zorg en sociale zekerheid, om daarmee cadeautjes aan de grootgraaiers te kunnen betalen.

Simpelweg een pretext voor nog meer zakkenvullersbeleid en denivellering.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145601899
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 13:38 schreef Klopkoek het volgende:
Linkse partijen moeten zich snel verenigen tegen de demagogie rond het nieuwe belastingplan. "Simpeler" en "eenvoudiger" bekt lekker maar gaat natuurlijk nooit gebeuren. Dan komen er massaontslagen onder de tienduizenden fiscalisten en andere 'bullshit jobs'.

CDA, D66 en VVD sorteren alvast voor om nóg meer te gaan hakken in de compleet uitgeklede zorg en sociale zekerheid, om daarmee cadeautjes aan de grootgraaiers te kunnen betalen.

Simpelweg een pretext voor nog meer zakkenvullersbeleid en denivellering.
Zeker, beetje dezelfde demagogie waaronder de 'participatiesamenleving' wat in werkelijkheid een 'ieder voor zich'-samenleving zal blijken te zijn werd geloftrompetterd. Dat de VVD al uitzonderingen voor het beperken van de topinkomens in de publieke sector er doorheen heeft weten te drammen zegt wat dat betreft al genoeg.

Zoals ik al zei toen ik dit topic startte: ik mis een linkse partij die tegen het hele plaatje ageert. Die niet alleen voor hogere belastingen is om dan te herverdelen naar de armen, maar ook de structurele mechanismen die deze ongelijkheden veroorzaken willen aanpakken. Bijv. door de aandeelhoudersstructuren van bedrijven eens onder de loep te nemen.
pi_145602575
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 13:42 schreef keste010 het volgende:
Die niet alleen voor hogere belastingen is om dan te herverdelen naar de armen, maar ook de structurele mechanismen die deze ongelijkheden veroorzaken willen aanpakken. Bijv. door de aandeelhoudersstructuren van bedrijven eens onder de loep te nemen.
Je kunt ook herverdelen door de belastingen voor de laagste inkomens te verlagen.

Door te streven naar één uniform BTW tarief, een vlaktaks en niks aan belasting op kapitaal/vermogen willen doen gebeurt dat uiteraard niet.

Sterker, Rutte-I verhoogde de eerste schijf.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145602984
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 14:03 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Je kunt ook herverdelen door de belastingen voor de laagste inkomens te verlagen.

Door te streven naar één uniform BTW tarief, een vlaktaks en niks aan belasting op kapitaal/vermogen willen doen gebeurt dat uiteraard niet.

Sterker, Rutte-I verhoogde de eerste schijf.
Ronduit onzinnig inderdaad om mensen met een laag inkomen zo'n hoog belastingtarief voor te houden. Wat mij betreft veel progressiever gaan belasten en dan de verdiensten in de topinkomens gebruiken voor belastingverlaging bij de laagste schijf. Weliswaar zal 5% verhoging in de hoogste schijf leiden tot maar 1% verlaging in de laagste omdat er daarvoor niet voldoende topinkomens zijn, maar op deze manier moet je toch al gauw 5% in de laagste schijf kunnen verlagen.

Maar goed: zoals ik al aangaf ligt de angel niet bij de belastingen, maar bij de ongelijkheden die ervoor zorgen dat progressieve belasting noodzakelijk is.
  zondag 19 oktober 2014 @ 11:53:39 #236
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145694278
Sombere conclusie door Ewald Engelen in het NRC:
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145694391
Engelen is ook een sombere man.
  zondag 19 oktober 2014 @ 12:09:22 #238
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145694592
Die somberheid is natuurlijk terecht. Op zijn twitter stond ook een link naar dit artikel:
http://blogs.wsj.com/econ(...)evement-paper-finds/

In de context van Nederland, waar onderwijs helemaal niet zo goed is in het bevorderen van sociale mobiliteit, is dat wel relevant.

Uiteraard heeft de VVD vooraan gestaan om elke vorm van kinderopvang de kop in te drukken. Nog steeds wordt het in Nederland wel gesubsidieerd trouwens, maar op zo'n manier dat alleen de 'rijken' er gebruik van kunnen maken. VVD-missie geslaagd.

De reden is natuurlijk dat bepaalde partijen helemaal niet streven naar 'gelijke kansen' of sociale mobiliteit. Die streven naar segregatie, individualisering en onderdrukking. Zodat hun Hendrik-Jan geen concurrentie ondervindt op weg naar een topbaan.

Idem voor het niet aanpakken van de absurd hoge luchtvervuiling in Nederland. Vervuiling heeft een bewezen effect op het aantal 'onrendabelen', die vervolgens ook nog eens in een hoek worden weggezet.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145695001
Ben van Engelen ook nooit zo onder de indruk eigenlijk.
pi_145695038
Oh en luchtvervuiling bv wordt wel degelijk aangepakt maar het is een lastige balans. Je wilt de vervuiling beteugelen maar niet iedere economische ontwikkeling op slot zetten. Binnen dat dilemma doet Nederland het niet zo slecht.
  zondag 19 oktober 2014 @ 12:29:06 #241
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145695160
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2014 12:24 schreef 99.999 het volgende:
Ben van Engelen ook nooit zo onder de indruk eigenlijk.
Van wie wel?
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 19 oktober 2014 @ 12:29:37 #242
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145695174
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2014 12:25 schreef 99.999 het volgende:
Oh en luchtvervuiling bv wordt wel degelijk aangepakt maar het is een lastige balans. Je wilt de vervuiling beteugelen maar niet iedere economische ontwikkeling op slot zetten. Binnen dat dilemma doet Nederland het niet zo slecht.

Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 19 oktober 2014 @ 12:31:19 #243
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145695226
http://mobiel.nu.nl/geldz(...)3000-miljonairs.html
http://www.nu.nl/geldzake(...)rs-armoedegrens.html

Schande..

[ Bericht 12% gewijzigd door Klopkoek op 19-10-2014 12:39:58 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145695628
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 12:29 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Voor een groot deel dus beïnvloed door de economische dynamiek en het feit dat we tussen België en Duitsland in zitten. Daar is niet heel veel aan te doen. Tenzij je bv de Rotterdamse Haven wilt sluiten...

En zo'n dikke min is dat ook niet omdat een steeds grotere groep zich aan de ellende weet te ontworstelen en de armsten die overblijven het daardoor relatief minder lijken te hebben?
pi_145695631
quote:
Die 2,5 miljoen is een beetje uit de lucht gegrepen. Dat is een optelsom van iedereen die óf echt in armoede leeft, én iedereen die in risico-op-armoede leeft, dus een inkomen van minder dan 60% van het gemiddelde heeft of in een werkloos huishouden leeft waar bijv. ook arbeidsongeschiktheid onder valt, ongeacht het inkomen.

Uiteindelijk leven in Nederland maar zo'n 400.000 mensen echt in armoede, dwz. dat ze minstens vier van de volgende dingen niet kunnen doen:
a. huur of courante rekeningen te betalen
b. hun woning degelijk te verwarmen
c. onverwachte uitgaven te doen
d. om de twee dagen vlees, vis of een proteïnerijk alternatief te eten
e. per jaar een week vakantie te nemen buitenshuis
f. een eigen auto te kopen
g. een wasmachine te kopen
h. een kleurentelevisie te kopen
i. een telefoon te kopen.

Dat is 2,5% van de bevolking en dat is het laagste cijfer in de hele EU, op Zweden na.
pi_145695827
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 11:53 schreef Klopkoek het volgende:
Sombere conclusie door Ewald Engelen in het NRC:
[ afbeelding ]
Het is wel een beetje makkelijk. Ik heb zo het idee dat Engelen met de reële oplossingen voor deze problemen ook niet tevreden zal zijn.
pi_145695959
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 12:29 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Van wie wel?
Goed punt, ik hecht niet zo aan dergelijke 'autoriteit'. Maar Engelen had rond de EP-verkiezingen wel een heel slecht verhaal.
  zondag 19 oktober 2014 @ 12:53:41 #248
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145696000
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 12:43 schreef Igen het volgende:

[..]

Die 2,5 miljoen is een beetje uit de lucht gegrepen. Dat is een optelsom van iedereen die óf echt in armoede leeft, én iedereen die in risico-op-armoede leeft, dus een inkomen van minder dan 60% van het gemiddelde heeft of in een werkloos huishouden leeft waar bijv. ook arbeidsongeschiktheid onder valt, ongeacht het inkomen.

Uiteindelijk leven in Nederland maar zo'n 400.000 mensen echt in armoede, dwz. dat ze minstens vier van de volgende dingen niet kunnen doen:
a. huur of courante rekeningen te betalen
b. hun woning degelijk te verwarmen
c. onverwachte uitgaven te doen
d. om de twee dagen vlees, vis of een proteïnerijk alternatief te eten
e. per jaar een week vakantie te nemen buitenshuis
f. een eigen auto te kopen
g. een wasmachine te kopen
h. een kleurentelevisie te kopen
i. een telefoon te kopen.

Dat is 2,5% van de bevolking en dat is het laagste cijfer in de hele EU, op Zweden na.
Wat is de bron daarvan? 400000 mensen lijkt mij erg laag en niet de realiteit.

quote:
It is generally accepted that poverty is concerned with a lack of possessions, or ability to do things, which are in some sense considered 'normal' or 'essential' in society.
What is considered 'normal' depends on the society in which the person lives. So, for example, a widely accepted indicator of third world poverty is the numbers of people living on less than $1 per day, on the grounds that people on such incomes are literally in danger of starving to death. This threshold is often termed 'absolute income poverty'. But the use of such a threshold in the United Kingdom would obviously be completely inappropriate - no one in the United Kingdom lives on incomes anywhere near this low and its use would imply that all people with incomes above $1 per day did not suffer from serious deprivation.
What is considered 'normal' also changes over time. Levels of income that would have been considered adequate in the United Kingdom 100 years' ago would certainly not be considered to be adequate nowadays. Rather, as society becomes richer, so norms change and the levels of income and resources that are considered to be adequate rises. Unless the poorest can keep up with growth in average incomes, they will progressively become more excluded from the opportunities that the rest of society enjoys.
The conclusion is that the main indicators of low income in the United Kingdom – and thus of income poverty - should be defined in terms of thresholds which rise or fall as average incomes rise or fall. Such thresholds are often termed 'moving thresholds' or indicators of 'relative poverty'. This conclusion is generally accepted by most researchers, by the EU and by the UK government.
http://www.poverty.org.uk/01/index.shtml?2

En dat is de reden waarom '60% van het mediaan' vaak wordt gekozen als indicator.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145696107
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 12:53 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Eurostat. Dat is ook de bron voor dat artikeltje van die 2,5 miljoen. Uitleg hier, in het kadertje onderaan:
http://www.platform31.nl/nieuws/kinderarmoede-groeit-in-nederland

Die 2,5 miljoen die in risico-op-armoede leeft, ofwel zo'n 15% van de bevolking, is trouwens óók het op-een-na-laagste van alle EU-landen.
  zondag 19 oktober 2014 @ 12:56:46 #250
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145696113
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 12:43 schreef Igen het volgende:
Uiteindelijk leven in Nederland maar zo'n 400.000 mensen echt in armoede
Er zijn alleen al 400000 kinderen die in structurele armoede opgroeien volgens het SCP, die sinds halverwege jaren '00 een strengere definitie hanteren.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145696205
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 12:53 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

[..]

http://www.poverty.org.uk/01/index.shtml?2

En dat is de reden waarom '60% van het mediaan' vaak wordt gekozen als indicator.
Tja, zo'n percentage heeft ook nogal wat nadelen. Als het gemiddelde inkomen stijgt zou de groep die daardoor onder die 60% komt omdat hun inkomen minder snel stijgt plots arm zijn. Dat is ook niet erg realistisch.
pi_145696211
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 12:56 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Er zijn alleen al 400000 kinderen die in structurele armoede opgroeien volgens het SCP, die sinds halverwege jaren '00 een strengere definitie hanteren.
Tja, definities hè. Als je ieder gezin waarvan de kinderen niet naar een hockeyclub in het Gooi kunnen als arm definieert omdat ze niet optimaal kunnen meedraaien in de maatschappij, dan is natuurlijk bijna iedereen arm. Maar zo'n definitie slaat nergens op.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2014 13:01:08 ]
  zondag 19 oktober 2014 @ 13:04:22 #253
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145696360
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 12:59 schreef Igen het volgende:

[..]

Tja, definities hè. Als je ieder gezin waarvan de kinderen niet naar een hockeyclub in het Gooi kunnen als arm definieert omdat ze niet optimaal kunnen meedraaien in de maatschappij, dan is natuurlijk bijna iedereen arm. Maar zo'n definitie slaat nergens op.
Jouw definitie ook niet. Op de vakantie na zijn ze in deze maatschappij allemaal noodzakelijk. Maar volgens Europa ben je pas 'arm' als je vier ervan niet kunt doen.

Men kan wel zeggen dat een eigen wasmachine strikt gezien niet noodzakelijk is maar dat is niet realistisch. Ook niet omdat de sociale diensten weinig geduld meer hebben.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 19 oktober 2014 @ 13:05:57 #254
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145696420
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2014 12:59 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tja, zo'n percentage heeft ook nogal wat nadelen. Als het gemiddelde inkomen stijgt zou de groep die daardoor onder die 60% komt omdat hun inkomen minder snel stijgt plots arm zijn. Dat is ook niet erg realistisch.
Die armoedegrens (60% van het mediaan) ligt voor Nederland ook niet bijster hoog:
http://appsso.eurostat.ec(...)set=ilc_li01&lang=en

Zo rond de 12000 terwijl het ook bij de 19000 kan liggen. Noorwegen zelfs 25000 euro per jaar.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145696454
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 12:49 schreef Basterds het volgende:

[..]

Het is wel een beetje makkelijk. Ik heb zo het idee dat Engelen met de reële oplossingen voor deze problemen ook niet tevreden zal zijn.
Omdat wat momenteel voor "reële oplossingen" doorgaat geen zoden aan de dijk zet? Zo'n bankierseed is toch ook een farce.
Als financieel geograaf zal hij beter dan menigeen doorhebben hoe erg de financiële sector zijn tentakels in de samenleving heeft geslagen. Engelen durft iig tegen gevestigde belangen aan te schoppen.
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_145696549
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:05 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Die armoedegrens (60% van het mediaan) ligt voor Nederland ook niet bijster hoog:

Zo rond de 12000 terwijl het ook bij de 19000 kan liggen. Noorwegen zelfs 25000 euro per jaar.
Of bij 1700 euro per jaar in Bulgarije.
pi_145696705
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Jouw definitie ook niet. Op de vakantie na zijn ze in deze maatschappij allemaal noodzakelijk. Maar volgens Europa ben je pas 'arm' als je vier ervan niet kunt doen.

Men kan wel zeggen dat een eigen wasmachine strikt gezien niet noodzakelijk is maar dat is niet realistisch. Ook niet omdat de sociale diensten weinig geduld meer hebben.
Een auto is ook niet noodzakelijk. Samen met de wasmachine zit je dus op 3 dingen, en begint echte armoede dus pas vanaf het vierde ding van het rijtje wat je niet kan betalen. Precies zoals de Europese definitie zegt.
pi_145696714
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:05 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

In een paar jaar tijd 20% gestegen terwijl de kosten van het levensonderhoud niet zo hard zijn gestegen in die jaren. Kan hier niet zoveel mee.
pi_145696750
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:13 schreef Igen het volgende:

[..]

Een auto is ook niet noodzakelijk. Samen met de wasmachine zit je dus op 3 dingen, en begint echte armoede dus pas vanaf het vierde ding van het rijtje wat je niet kan betalen. Precies zoals de Europese definitie zegt.
Of het kunnen veroorloven van een nieuwe TV. Ook niet erg noodzakelijk.
  zondag 19 oktober 2014 @ 13:15:08 #260
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_145696758
60% van het mediaan is geen armoedegrens, maar een mate van inkomensongelijkheid?
  zondag 19 oktober 2014 @ 13:28:02 #261
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145697196
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:09 schreef Igen het volgende:

[..]

Of bij 1700 euro per jaar in Bulgarije.
En wat nu als het gemiddelde inkomen van Bulgarije naar West Europees niveau stijgt, moet dan de armoedegrens niet meestijgen? Zou de mate van economische en sociale uitsluiting hetzelfde blijven? 99.999 lijkt te suggereren dat het niet moet mee stijgen.

quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:13 schreef Igen het volgende:

[..]

Je kunt 'echte armoede' ook definiëren als 'water, rijst en brood'. Niet echt realistisch.

Geen eigen wasmachine hebben kost erg veel tijd, energie en ook geld ('in armoede leven is duur'). Met een maatschappij, sociale diensten en werkgevers die steeds meer eisen gaan stellen is dat beslist geen luxe.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 19 oktober 2014 @ 13:29:19 #262
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145697252
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

In een paar jaar tijd 20% gestegen terwijl de kosten van het levensonderhoud niet zo hard zijn gestegen in die jaren. Kan hier niet zoveel mee.
Aanname.

De CBS cijfers zijn gemanipuleerd en geven niet de juiste inflatie (voor lagere inkomens).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145697260
Op gelijk niveau blijven niet. Maar de suggestie dat je in een paar jaar tijd 20% meer moet gaan verdienen om in dezelfde groep te blijven is ook niet erg realistisch.
pi_145697279
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:29 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Aanname.
Je wou anders beweren?
pi_145697324
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:28 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

En wat nu als het gemiddelde inkomen van Bulgarije naar West Europees niveau stijgt, moet dan de armoedegrens niet meestijgen? Zou de mate van economische en sociale uitsluiting hetzelfde blijven? 99.999 lijkt te suggereren dat het niet moet mee stijgen.
De armoedegrens moet meestijgen met het prijsniveau, niet met het inkomensniveau.

Trouwens, in Bulgarije is meer dan de helft van de mensen écht arm, volgens de EU-definitie. Als de inkomens stijgen, dan zal dat ongetwijfeld fors afnemen. Nou kun je zeggen dat je in Bulgarije niet sociaal wordt uitgesloten als je geen tv, geen wasmachine en zelfs geen douche of een toilet met stromend water hebt. Maar toch vind ik dat wel armoede.
quote:
[..]

Je kunt 'echte armoede' ook definiëren als 'water, rijst en brood'. Niet echt realistisch.

Geen eigen wasmachine hebben kost erg veel tijd, energie en ook geld ('in armoede leven is duur'). Met een maatschappij, sociale diensten en werkgevers die steeds meer eisen gaan stellen is dat beslist geen luxe.
du_ke noemde de tv ipv. de wasmachine al als iets dat niet absoluut nodig is.
  zondag 19 oktober 2014 @ 13:33:46 #266
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145697385
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:29 schreef 99.999 het volgende:
Op gelijk niveau blijven niet. Maar de suggestie dat je in een paar jaar tijd 20% meer moet gaan verdienen om in dezelfde groep te blijven is ook niet erg realistisch.
Natuurlijk wel. Als het gemiddelde 20% stijgt dan verandert ook de norm van uitsluiting mee.

Nu is een mobiele telefoon amper meer weg te denken, en een stijging van besteedbaar inkomen heeft meestal een inflationair effect, dus hogere kosten van levensonderhoud.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145697414
Vind het overigens ook zeker geen schande wanneer je een deel van je duurzame goederen niet nieuw koopt maar krijgt of tweedehands aanschaft. Dat doen maakt niet arm.
pi_145697486
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:33 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Als het gemiddelde 20% stijgt dan verandert ook de norm van uitsluiting mee.

Nu is een mobiele telefoon amper meer weg te denken, en een stijging van besteedbaar inkomen heeft meestal een inflationair effect, dus hogere kosten van levensonderhoud.
Vind het verhaal niet erg sterk. In jouw definitie zal altijd hetzelfde percentage mensen in armoede leven. Dat is niet erg correct.

En een mobiele telefoon hoeft amper wat te kosten. De nieuwste smartphone met een dik abonnement is totaal niet nodig.
pi_145697576
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:06 schreef MadScientist het volgende:

[..]

Omdat wat momenteel voor "reële oplossingen" doorgaat geen zoden aan de dijk zet? Zo'n bankierseed is toch ook een farce.
Als financieel geograaf zal hij beter dan menigeen doorhebben hoe erg de financiële sector zijn tentakels in de samenleving heeft geslagen. Engelen durft iig tegen gevestigde belangen aan te schoppen.
Maar wat zijn de oplossingen van meneer Engelen dan? Hij klaagt over schuldverslaving, maar ik denk dat als de overheid nog meer gaat bezuinigen hij ook niet tevreden is. Hij klaagt over belastingontwijking, maar als we dat in Brussel gaan regelen waardoor het in ieder geval binnen de EU niet meer mogelijk is, dan is dat weer soevereiniteit afdragen.

Op zich heeft Engelen wel een punt, na de financiële crisis zijn er geen radicale veranderingen gekomen, het zijn toch kleine dingetjes die veranderen, buffers van 3 naar 4 procent, dat soort dingen. Maar de vraag is wel of die radicale veranderingen echt nodig zijn, en wat dat betere alternatief dan is. Dat is mij nog niet duidelijk.
  zondag 19 oktober 2014 @ 13:42:30 #270
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145697686
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:31 schreef Igen het volgende:

[..]

De armoedegrens moet meestijgen met het prijsniveau, niet met het inkomensniveau.
Absoluut niet.

quote:
Trouwens, in Bulgarije is meer dan de helft van de mensen écht arm, volgens de EU-definitie. Als de inkomens stijgen, dan zal dat ongetwijfeld fors afnemen. Nou kun je zeggen dat je in Bulgarije niet sociaal wordt uitgesloten als je geen tv, geen wasmachine en zelfs geen douche of een toilet met stromend water hebt. Maar toch vind ik dat wel armoede.
Ten opzichte van andere 'doorsnee' Bulgaren is dat wrs. geen armoede nee. Ten opzichte van West Europa is er sprake van achterstelling, uitsluiting en deprivatie (en lang niet dezelfde kansen) maar tov medeburgers hoogstwaarschijnlijk niet.

Ik kan ook wel zeggen dat een dagelijkse douchebeurt niet absoluut noodzakelijk is om te overleven. Daar valt weinig tegenin te brengen.

In het kader van uitsluiting is het hoe dan ook relevant om te melden dat de sociale mobiliteit in Nederland helemaal niet zo groot is. Ook is de koopkracht van de laagste inkomensgroepen aantoonbaar en fors gedaald (inclusief de minimumloners!). Vergelijking met Bulgarije verdoezelen dat alleen maar.

Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 19 oktober 2014 @ 13:44:51 #271
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145697769
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:34 schreef 99.999 het volgende:
Vind het overigens ook zeker geen schande wanneer je een deel van je duurzame goederen niet nieuw koopt maar krijgt of tweedehands aanschaft. Dat doen maakt niet arm.
Levensduur van dit soort goederen wordt alleen maar korter. En dat is uitgerekend iets dat is gevoed door de hogere inkomensdecielen, met onverzadigbare consumptiedrang. Hun behoeftes ('elk jaar een nieuwe telefoon') hebben de levensduur over de gehele linie vermindert.

quote:
maar krijgt
Afhankelijk zijn van anderen maakt niet arm? Elke dag bidden dat de voedselbank (deugdelijk) voedsel heeft maakt niet arm?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145697847
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:42 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ten opzichte van andere 'doorsnee' Bulgaren is dat wrs. geen armoede nee. Ten opzichte van West Europa is er sprake van achterstelling, uitsluiting en deprivatie (en lang niet dezelfde kansen) maar tov medeburgers hoogstwaarschijnlijk niet.
Maakt dat wat uit?
  zondag 19 oktober 2014 @ 13:49:56 #273
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145697918
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:47 schreef Igen het volgende:

[..]

Maakt dat wat uit?
Ja.
Op dezelfde fiets lijden ook meer Nederlanders aan achterstelling tov Noorwegen (armoedegrens op 25000 euro), maar geen uitsluiting en achterstelling tov andere Nederlanders.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145697938
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:44 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Levensduur van dit soort goederen wordt alleen maar korter. En dat is uitgerekend iets dat is gevoed door de hogere inkomensdecielen, met onverzadigbare consumptiedrang. Hun behoeftes ('elk jaar een nieuwe telefoon') hebben de levensduur over de gehele linie vermindert.

[..]

Afhankelijk zijn van anderen maakt niet arm? Elke dag bidden dat de voedselbank (deugdelijk) voedsel heeft maakt niet arm?
Ik gaf het als een van de opties. Voor TV's geldt dat nu namelijk sterk. Beeldbuis-TV's van goede kwaliteit zijn nu vaak gewoon te krijg. Maar tweedehands aanschaffen zal vaker gebeuren en dat is prima, maakt je ook niet arm wat mij betreft.
pi_145698033
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ja.
Op dezelfde fiets lijden ook meer Nederlanders aan achterstelling tov Noorwegen (armoedegrens op 25000 euro)
Niet per se, want de prijzen in Noorwegen zijn veel hoger. Je kan pas spreken van een achterstelling als hier bepaalde dure dingen niet normaal zijn om te hebben, en in Noorwegen wel. Maar daar is volgens mij geen sprake van.
quote:
, maar geen uitsluiting en achterstelling tov andere Nederlanders.
Het is een debiel onderscheid. Kijk, een imboorling in de rimboe van Afrika heeft misschien geen behoefte aan een betegelde badkamer en aan een vliegvakantie met après-ski. Maar een Bulgaar kijkt heus wel over de landsgrenzen en heeft die behoeften net zo goed als wij, of een Noor.
  zondag 19 oktober 2014 @ 13:59:01 #276
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145698276
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2014 12:25 schreef 99.999 het volgende:
http://www.oecd.org/els/family/43570328.pdf
Pagina 39 van dit rapport
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145698366
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:59 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

http://www.oecd.org/els/family/43570328.pdf
Pagina 39 van dit rapport
Eerst nog even een goede quote die ik er tegenkwam.

UNICEF shows high overall levels of child well-being are achieved by the Netherlands and Sweden and low levels by the United States and the United Kingdom
pi_145698506
Overigens zegt het rapport niets over het niet aanpakken van vervuiling. Wat ook niet zou kloppen overigens.
pi_145698599
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2014 14:01 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Eerst nog even een goede quote die ik er tegenkwam.

UNICEF shows high overall levels of child well-being are achieved by the Netherlands and Sweden and low levels by the United States and the United Kingdom
Die tabel is sowieso interessant. Qua materiële welvaart voor kinderen doet Nederland het maar heel gemiddeld, maar toch eindigen we helemaal bovenaan in de totaalscore voor het welzijn van kinderen, op grond van de andere factoren zoals gezondheidszorg, onderwijs, sociale relaties etc.

Geen wonder trouwens, want Nederland heeft een grote overheid en veel voorzieningen zijn daarom voor alle kinderen gelijk, of de ouders nou rijk of arm zijn.
  zondag 19 oktober 2014 @ 14:09:16 #280
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145698644
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:52 schreef Igen het volgende:

[..]

Niet per se, want de prijzen in Noorwegen zijn veel hoger.
En die van Nederland veel hoger dan in Bulgarije....

quote:
Je kan pas spreken van een achterstelling als hier bepaalde dure dingen niet normaal zijn om te hebben, en in Noorwegen wel. Maar daar is volgens mij geen sprake van.
Dat weet ik niet zo zeker. Ze stoppen dat overtollige geld in onderwijs, infrastructuur en de zorg. Ze stoppen de oliefondsen zelfs in de luchtvaart, waar de KLM en Nederlandse werknemers nu zoveel last van hebben ( http://www.haarlemsdagbla(...)/article19128323.ece ).

quote:
Het is een debiel onderscheid. Kijk, een imboorling in de rimboe van Afrika heeft misschien geen behoefte aan een betegelde badkamer en aan een vliegvakantie met après-ski. Maar een Bulgaar kijkt heus wel over de landsgrenzen en heeft die behoeften net zo goed als wij, of een Noor.
Nu gaat het om behoeften en niet persé om wat noodzakelijk is om te overleven (en een dagelijkse douchebeurt is dat evenmin). Praten over 'behoeften' komt al erg dicht in de buurt van een relatieve definitie; relatief aan andere inkomens en standaarden...
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145698722
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 14:09 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat weet ik niet zo zeker. Ze stoppen dat overtollige geld in onderwijs, infrastructuur en de zorg. Ze stoppen de oliefondsen zelfs in de luchtvaart, waar de KLM en Nederlandse werknemers nu zoveel last van hebben ( http://www.haarlemsdagbla(...)/article19128323.ece ).
En wat levert dat voor het doorsnee huishouden op? Welke dingen kun je in Nederland ontberen zonder sociaal buiten de boot te vallen, zonder het gevoel te hebben iets te missen, maar zijn in Noorwegen wel absoluut noodzakelijk om erbij te horen? Hint: een oliefonds is niet het antwoord op die vraag.
quote:
[..]

Nu gaat het om behoeften en niet persé om wat noodzakelijk is om te overleven (en een dagelijkse douchebeurt is dat evenmin). Praten over 'behoeften' komt al erg dicht in de buurt van een relatieve definitie; relatief aan andere inkomens en standaarden...
In ieder geval in de westerse wereld heeft volgens mij zo'n beetje iedereen min of meer dezelfde behoeften.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2014 14:12:37 ]
  zondag 19 oktober 2014 @ 14:15:27 #282
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145698828
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 14:07 schreef Igen het volgende:
Geen wonder trouwens, want Nederland heeft een grote overheid en veel voorzieningen zijn daarom voor alle kinderen gelijk, of de ouders nou rijk of arm zijn.
Dat is een misverstand en vooral zichtbaar bij het Nederlands onderwijssysteem.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145699092
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 14:15 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat is een misverstand en vooral zichtbaar bij het Nederlands onderwijssysteem.
Hoe komt het dat we dan toch zo hoog scoren in dat overzicht?
  zondag 19 oktober 2014 @ 17:55:30 #284
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145705274
quote:
2s.gif Op zondag 19 oktober 2014 14:24 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hoe komt het dat we dan toch zo hoog scoren in dat overzicht?
Omdat het iets anders meet dan gelijkheid in voorzieningen?

Overigens worden dit soort self-report onderzoeken vaak gebagatelliseerd wanneer eruit komt dat ze moeilijk kunnen rondkomen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 19 oktober 2014 @ 18:13:05 #285
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145705808
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 14:11 schreef Igen het volgende:

[..]

En wat levert dat voor het doorsnee huishouden op? Welke dingen kun je in Nederland ontberen zonder sociaal buiten de boot te vallen, zonder het gevoel te hebben iets te missen, maar zijn in Noorwegen wel absoluut noodzakelijk om erbij te horen? Hint: een oliefonds is niet het antwoord op die vraag.
Nou, eigenlijk wel. Vanuit de olie worden veel zaken gefinancierd waaronder de gezondsheidszorg, onderwijs, infrastructuur en dus zelfs de luchtvaartindustrie (Norwegian Air). Kortom, het draagt bij aan een (collectief) hogere levensstandaard, waar mensen al dan niet van zijn uitgesloten.

Een voorbeeld zou de kinderopvang kunnen zijn. In Nederland niet in die mate noodzakelijk, dat je "sociaal buiten de boot valt", maar in Noorwegen vrijwel zeker van een groter belang om aansluiting te hebben bij de maatschappij (zowel jijzelf als je kind). Dat is dus een sterk voorbeeld.

Jouw (zelfgekozen) definitie hangt een beetje tussen beide inzichten in: niet adequaat en gericht op het herleiden van armoede tot uitsluiting, achterstelling, uitbuiting enz. ('armoede is duur') maar ook niet gericht op de eerste levensbehoeften.

Dat is eigenlijk ook een beetje de situatie van Bulgarije: ze zijn te rijk voor de hartverscheurende Afrikaanse toestanden (hongerbuikjes e.d.), maar te arm om volwaardig te kunnen mee doen in Europa (hetgeen jij erkent).
Strikt genomen is elke dag een douchebeurt geen noodzaak.

In traditionele stammen-samenlevingen is een telefoonlijnverbinding alles behalve noodzakelijk, maar in de Westerse context is het gebrek aan toegang daartoe ondenkbaar.

Is 50% of 60% van het mediaan een rare definitie? Ik vind van niet.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145705926
Wat je met je inkomen al of niet kan doen lijkt me nuttiger als definitie.
pi_145705965
quote:
2s.gif Op zondag 19 oktober 2014 18:16 schreef 99.999 het volgende:
Wat je met je inkomen al of niet kan doen lijkt me nuttiger als definitie.
Mij niet. Want naarmate de welvaart toeneemt worden steeds meer dingen van mensen verwacht. Je kunt haast niet meer zonder internet bijvoorbeeld.

Als je het niet zo als formule hanteert moet je de definitie bij elke maatschappelijke verandering weer aanpassen.

Plus inkomensverschillen an zich zorgen al voor "socioeconomic stress".

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2014 18:19:17 ]
pi_145706029
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 18:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Jouw (zelfgekozen) definitie hangt een beetje tussen beide inzichten in: niet adequaat en gericht op het herleiden van armoede tot uitsluiting, achterstelling, uitbuiting enz. ('armoede is duur') maar ook niet gericht op de eerste levensbehoeften.
Ik hou ervan om dingen kapot te nuanceren. :P
quote:
Dat is eigenlijk ook een beetje de situatie van Bulgarije: ze zijn te rijk voor de hartverscheurende Afrikaanse toestanden (hongerbuikjes e.d.), maar te arm om volwaardig te kunnen mee doen in Europa (hetgeen jij erkent).
Strikt genomen is elke dag een douchebeurt geen noodzaak.

In traditionele stammen-samenlevingen is een telefoonlijnverbinding alles behalve noodzakelijk, maar in de Westerse context is het gebrek aan toegang daartoe ondenkbaar.

Is 50% of 60% van het mediaan een rare definitie? Ik vind van niet.
Afrika is een leuke. In een land als Namibië is er een gigantische inkomensongelijkheid, maar hongerbuikjes zijn er niet per se. De overgrote meerderheid van de bevolking leidt gewoon een simpel bestaan.

Nou wou ik eigenlijk iets over die 50% of 60% zeggen, maar ik zie nu dat het om de mediaan en niet om het gemiddelde gaat. In de situatie dat de rijken heel rijk zijn en de rest arm is, ligt de mediaan ook heel laag en is er dus maar weinig armoede volgens jouw definitie. Eigenlijk is dat best zinnig ja.
pi_145706032
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2014 18:18 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Mij niet. Want naarmate de welvaart toeneemt worden steeds meer dingen van mensen verwacht. Je kunt haast niet meer zonder internet bijvoorbeeld.

Als je het niet zo als formule hanteert moet je de definitie bij elke maatschappelijke verandering weer aanpassen.

Plus inkomensverschillen an zich zorgen al voor "socioeconomic stress".
Het idee dat je altijd een vast percentage armen hebt in een gemeenschap gaat er bij mij toch niet echt lekker in.
  zondag 19 oktober 2014 @ 18:48:53 #290
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145707004
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 18:20 schreef Igen het volgende:
Nou wou ik eigenlijk iets over die 50% of 60% zeggen, maar ik zie nu dat het om de mediaan en niet om het gemiddelde gaat. In de situatie dat de rijken heel rijk zijn en de rest arm is, ligt de mediaan ook heel laag en is er dus maar weinig armoede volgens jouw definitie. Eigenlijk is dat best zinnig ja.
Hoe bedoel je dat? De mediaan is inderdaad ongevoelig voor extremen zoals je weet. Omdat bijna elk land een groepje extreem rijken kent (ook Zweden, Ijsland..) is dat een argument om de mediaan te verkiezen wanneer het gaat om 'buiten de boot' vallen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 19 oktober 2014 @ 18:49:26 #291
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145707023
Klopkoekie _O_
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 19 oktober 2014 @ 18:49:57 #292
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145707043
quote:
2s.gif Op zondag 19 oktober 2014 18:20 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het idee dat je altijd een vast percentage armen hebt in een gemeenschap gaat er bij mij toch niet echt lekker in.
Volgens welke definitie is dat exact het geval?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_145707071
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 18:48 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat? De mediaan is inderdaad ongevoelig voor extremen zoals je weet. Omdat bijna elk land een groepje extreem rijken kent (ook Zweden, Ijsland..) is dat een argument om de mediaan te verkiezen wanneer het gaat om 'buiten de boot' vallen.
Ik bedoel dat je door de mediaan te nemen wel een uitslag krijgt als een kleine groep bijzonder arm is, maar geen uitslag krijgt als de grote meerderheid arm is. En dat lijkt me precies de bedoeling als het je niet om absolute armoede maar om sociale uitsluiting als gevolg ervan gaat.
  zondag 19 oktober 2014 @ 19:10:36 #294
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145707726
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 18:20 schreef Igen het volgende:
Afrika is een leuke. In een land als Namibië is er een gigantische inkomensongelijkheid, maar hongerbuikjes zijn er niet per se. De overgrote meerderheid van de bevolking leidt gewoon een simpel bestaan.
http://www.worldlifeexpec(...)utrition/by-country/

Verbazingwekkend dat zelfs in Nederland precies 1 op de 100000 inwoners per jaar sterft door ondervoeding. Niet door slechte voeding maar ondervoeding.

Frankrijk op hetzelfde niveau als Egypte...
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 19 oktober 2014 @ 19:30:58 #295
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_145708489
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 19:10 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

http://www.worldlifeexpec(...)utrition/by-country/

Verbazingwekkend dat zelfs in Nederland precies 1 op de 100000 inwoners per jaar sterft door ondervoeding. Niet door slechte voeding maar ondervoeding.

Frankrijk op hetzelfde niveau als Egypte...
Zullen wel veel anorexiagevallen e.d. tussen zitten, denk je ook niet?
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_145719172
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:39 schreef Basterds het volgende:

[..]

Maar wat zijn de oplossingen van meneer Engelen dan? Hij klaagt over schuldverslaving, maar ik denk dat als de overheid nog meer gaat bezuinigen hij ook niet tevreden is. Hij klaagt over belastingontwijking, maar als we dat in Brussel gaan regelen waardoor het in ieder geval binnen de EU niet meer mogelijk is, dan is dat weer soevereiniteit afdragen.

Op zich heeft Engelen wel een punt, na de financiële crisis zijn er geen radicale veranderingen gekomen, het zijn toch kleine dingetjes die veranderen, buffers van 3 naar 4 procent, dat soort dingen. Maar de vraag is wel of die radicale veranderingen echt nodig zijn, en wat dat betere alternatief dan is. Dat is mij nog niet duidelijk.
Nou Engelen is sowieso voorstander van stimulerend beleid en mordicus tegen 'austerity'.
De schulden die aangepakt moeten worden liggen in eerste instantie in de privé en private sector, de publieke sector moet dus ook niet nog eens gaan bezuinigen.

En ik denk dat hij zeker wel voor internationale afspraken is, of iig een gezamenlijke aanpak, om belastingontwijking te verminderen. Maar dat daarnaast een steeds ondemocratischere EU wordt opgetuigd waarin allerlei bezuinigingsdrift en ander neoliberaal beleid wordt opgelegd aan landen, daar hoef je bij hem niet op bijval te rekenen, of een oplossing te verwachten vwb die belastingontwijking.
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
  maandag 20 oktober 2014 @ 08:45:49 #297
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145724125
Over de vervuiling in Nederland:
http://www.natuurenmilieu(...)lde-land-van-europa/
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 20 oktober 2014 @ 08:56:41 #298
45206 Pietverdriet
pi_145724246
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 08:45 schreef Klopkoek het volgende:
Over de vervuiling in Nederland:
http://www.natuurenmilieu(...)lde-land-van-europa/
Ook niet zo verbazingwekkend, Nederland is vreselijk dicht bevolkt en intensief benut.
  maandag 20 oktober 2014 @ 09:01:27 #299
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_145724312
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 08:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ook niet zo verbazingwekkend, Nederland is vreselijk dicht bevolkt en intensief benut.
Dan nog is het vrij hoog. Zie ook de 'vergroening' van de energievoorziening, waar andere landen veel verder in zijn en in Nederland de nek om is gedraaid.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 20 oktober 2014 @ 09:02:59 #300
45206 Pietverdriet
pi_145724341
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 09:01 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dan nog is het vrij hoog. Zie ook de 'vergroening' van de energievoorziening, waar andere landen veel verder in zijn en in Nederland de nek om is gedraaid.
Die vergroening zorgt in D voor enorme problemen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')