http://www.oecd.org/els/family/43570328.pdfquote:Op zondag 19 oktober 2014 12:25 schreef 99.999 het volgende:
Oh en luchtvervuiling bv wordt wel degelijk aangepakt maar het is een lastige balans. Je wilt de vervuiling beteugelen maar niet iedere economische ontwikkeling op slot zetten. Binnen dat dilemma doet Nederland het niet zo slecht.
Eerst nog even een goede quote die ik er tegenkwam.quote:Op zondag 19 oktober 2014 13:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
http://www.oecd.org/els/family/43570328.pdf
Pagina 39 van dit rapport
Die tabel is sowieso interessant. Qua materiële welvaart voor kinderen doet Nederland het maar heel gemiddeld, maar toch eindigen we helemaal bovenaan in de totaalscore voor het welzijn van kinderen, op grond van de andere factoren zoals gezondheidszorg, onderwijs, sociale relaties etc.quote:Op zondag 19 oktober 2014 14:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Eerst nog even een goede quote die ik er tegenkwam.
UNICEF shows high overall levels of child well-being are achieved by the Netherlands and Sweden and low levels by the United States and the United Kingdom
En die van Nederland veel hoger dan in Bulgarije....quote:Op zondag 19 oktober 2014 13:52 schreef Igen het volgende:
[..]
Niet per se, want de prijzen in Noorwegen zijn veel hoger.
Dat weet ik niet zo zeker. Ze stoppen dat overtollige geld in onderwijs, infrastructuur en de zorg. Ze stoppen de oliefondsen zelfs in de luchtvaart, waar de KLM en Nederlandse werknemers nu zoveel last van hebben ( http://www.haarlemsdagbla(...)/article19128323.ece ).quote:Je kan pas spreken van een achterstelling als hier bepaalde dure dingen niet normaal zijn om te hebben, en in Noorwegen wel. Maar daar is volgens mij geen sprake van.
Nu gaat het om behoeften en niet persé om wat noodzakelijk is om te overleven (en een dagelijkse douchebeurt is dat evenmin). Praten over 'behoeften' komt al erg dicht in de buurt van een relatieve definitie; relatief aan andere inkomens en standaarden...quote:Het is een debiel onderscheid. Kijk, een imboorling in de rimboe van Afrika heeft misschien geen behoefte aan een betegelde badkamer en aan een vliegvakantie met après-ski. Maar een Bulgaar kijkt heus wel over de landsgrenzen en heeft die behoeften net zo goed als wij, of een Noor.
En wat levert dat voor het doorsnee huishouden op? Welke dingen kun je in Nederland ontberen zonder sociaal buiten de boot te vallen, zonder het gevoel te hebben iets te missen, maar zijn in Noorwegen wel absoluut noodzakelijk om erbij te horen? Hint: een oliefonds is niet het antwoord op die vraag.quote:Op zondag 19 oktober 2014 14:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat weet ik niet zo zeker. Ze stoppen dat overtollige geld in onderwijs, infrastructuur en de zorg. Ze stoppen de oliefondsen zelfs in de luchtvaart, waar de KLM en Nederlandse werknemers nu zoveel last van hebben ( http://www.haarlemsdagbla(...)/article19128323.ece ).
In ieder geval in de westerse wereld heeft volgens mij zo'n beetje iedereen min of meer dezelfde behoeften.quote:[..]
Nu gaat het om behoeften en niet persé om wat noodzakelijk is om te overleven (en een dagelijkse douchebeurt is dat evenmin). Praten over 'behoeften' komt al erg dicht in de buurt van een relatieve definitie; relatief aan andere inkomens en standaarden...
Dat is een misverstand en vooral zichtbaar bij het Nederlands onderwijssysteem.quote:Op zondag 19 oktober 2014 14:07 schreef Igen het volgende:
Geen wonder trouwens, want Nederland heeft een grote overheid en veel voorzieningen zijn daarom voor alle kinderen gelijk, of de ouders nou rijk of arm zijn.
Hoe komt het dat we dan toch zo hoog scoren in dat overzicht?quote:Op zondag 19 oktober 2014 14:15 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is een misverstand en vooral zichtbaar bij het Nederlands onderwijssysteem.
Omdat het iets anders meet dan gelijkheid in voorzieningen?quote:Op zondag 19 oktober 2014 14:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hoe komt het dat we dan toch zo hoog scoren in dat overzicht?
Nou, eigenlijk wel. Vanuit de olie worden veel zaken gefinancierd waaronder de gezondsheidszorg, onderwijs, infrastructuur en dus zelfs de luchtvaartindustrie (Norwegian Air). Kortom, het draagt bij aan een (collectief) hogere levensstandaard, waar mensen al dan niet van zijn uitgesloten.quote:Op zondag 19 oktober 2014 14:11 schreef Igen het volgende:
[..]
En wat levert dat voor het doorsnee huishouden op? Welke dingen kun je in Nederland ontberen zonder sociaal buiten de boot te vallen, zonder het gevoel te hebben iets te missen, maar zijn in Noorwegen wel absoluut noodzakelijk om erbij te horen? Hint: een oliefonds is niet het antwoord op die vraag.
Mij niet. Want naarmate de welvaart toeneemt worden steeds meer dingen van mensen verwacht. Je kunt haast niet meer zonder internet bijvoorbeeld.quote:Op zondag 19 oktober 2014 18:16 schreef 99.999 het volgende:
Wat je met je inkomen al of niet kan doen lijkt me nuttiger als definitie.
Ik hou ervan om dingen kapot te nuanceren.quote:Op zondag 19 oktober 2014 18:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Jouw (zelfgekozen) definitie hangt een beetje tussen beide inzichten in: niet adequaat en gericht op het herleiden van armoede tot uitsluiting, achterstelling, uitbuiting enz. ('armoede is duur') maar ook niet gericht op de eerste levensbehoeften.
Afrika is een leuke. In een land als Namibië is er een gigantische inkomensongelijkheid, maar hongerbuikjes zijn er niet per se. De overgrote meerderheid van de bevolking leidt gewoon een simpel bestaan.quote:Dat is eigenlijk ook een beetje de situatie van Bulgarije: ze zijn te rijk voor de hartverscheurende Afrikaanse toestanden (hongerbuikjes e.d.), maar te arm om volwaardig te kunnen mee doen in Europa (hetgeen jij erkent).
Strikt genomen is elke dag een douchebeurt geen noodzaak.
In traditionele stammen-samenlevingen is een telefoonlijnverbinding alles behalve noodzakelijk, maar in de Westerse context is het gebrek aan toegang daartoe ondenkbaar.
Is 50% of 60% van het mediaan een rare definitie? Ik vind van niet.
Het idee dat je altijd een vast percentage armen hebt in een gemeenschap gaat er bij mij toch niet echt lekker in.quote:Op zondag 19 oktober 2014 18:18 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Mij niet. Want naarmate de welvaart toeneemt worden steeds meer dingen van mensen verwacht. Je kunt haast niet meer zonder internet bijvoorbeeld.
Als je het niet zo als formule hanteert moet je de definitie bij elke maatschappelijke verandering weer aanpassen.
Plus inkomensverschillen an zich zorgen al voor "socioeconomic stress".
Hoe bedoel je dat? De mediaan is inderdaad ongevoelig voor extremen zoals je weet. Omdat bijna elk land een groepje extreem rijken kent (ook Zweden, Ijsland..) is dat een argument om de mediaan te verkiezen wanneer het gaat om 'buiten de boot' vallen.quote:Op zondag 19 oktober 2014 18:20 schreef Igen het volgende:
Nou wou ik eigenlijk iets over die 50% of 60% zeggen, maar ik zie nu dat het om de mediaan en niet om het gemiddelde gaat. In de situatie dat de rijken heel rijk zijn en de rest arm is, ligt de mediaan ook heel laag en is er dus maar weinig armoede volgens jouw definitie. Eigenlijk is dat best zinnig ja.
Volgens welke definitie is dat exact het geval?quote:Op zondag 19 oktober 2014 18:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het idee dat je altijd een vast percentage armen hebt in een gemeenschap gaat er bij mij toch niet echt lekker in.
Ik bedoel dat je door de mediaan te nemen wel een uitslag krijgt als een kleine groep bijzonder arm is, maar geen uitslag krijgt als de grote meerderheid arm is. En dat lijkt me precies de bedoeling als het je niet om absolute armoede maar om sociale uitsluiting als gevolg ervan gaat.quote:Op zondag 19 oktober 2014 18:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat? De mediaan is inderdaad ongevoelig voor extremen zoals je weet. Omdat bijna elk land een groepje extreem rijken kent (ook Zweden, Ijsland..) is dat een argument om de mediaan te verkiezen wanneer het gaat om 'buiten de boot' vallen.
http://www.worldlifeexpec(...)utrition/by-country/quote:Op zondag 19 oktober 2014 18:20 schreef Igen het volgende:
Afrika is een leuke. In een land als Namibië is er een gigantische inkomensongelijkheid, maar hongerbuikjes zijn er niet per se. De overgrote meerderheid van de bevolking leidt gewoon een simpel bestaan.
Zullen wel veel anorexiagevallen e.d. tussen zitten, denk je ook niet?quote:Op zondag 19 oktober 2014 19:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
http://www.worldlifeexpec(...)utrition/by-country/
Verbazingwekkend dat zelfs in Nederland precies 1 op de 100000 inwoners per jaar sterft door ondervoeding. Niet door slechte voeding maar ondervoeding.
Frankrijk op hetzelfde niveau als Egypte...
Nou Engelen is sowieso voorstander van stimulerend beleid en mordicus tegen 'austerity'.quote:Op zondag 19 oktober 2014 13:39 schreef Basterds het volgende:
[..]
Maar wat zijn de oplossingen van meneer Engelen dan? Hij klaagt over schuldverslaving, maar ik denk dat als de overheid nog meer gaat bezuinigen hij ook niet tevreden is. Hij klaagt over belastingontwijking, maar als we dat in Brussel gaan regelen waardoor het in ieder geval binnen de EU niet meer mogelijk is, dan is dat weer soevereiniteit afdragen.
Op zich heeft Engelen wel een punt, na de financiële crisis zijn er geen radicale veranderingen gekomen, het zijn toch kleine dingetjes die veranderen, buffers van 3 naar 4 procent, dat soort dingen. Maar de vraag is wel of die radicale veranderingen echt nodig zijn, en wat dat betere alternatief dan is. Dat is mij nog niet duidelijk.
Ook niet zo verbazingwekkend, Nederland is vreselijk dicht bevolkt en intensief benut.quote:Op maandag 20 oktober 2014 08:45 schreef Klopkoek het volgende:
Over de vervuiling in Nederland:
http://www.natuurenmilieu(...)lde-land-van-europa/
Dan nog is het vrij hoog. Zie ook de 'vergroening' van de energievoorziening, waar andere landen veel verder in zijn en in Nederland de nek om is gedraaid.quote:Op maandag 20 oktober 2014 08:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ook niet zo verbazingwekkend, Nederland is vreselijk dicht bevolkt en intensief benut.
Die vergroening zorgt in D voor enorme problemenquote:Op maandag 20 oktober 2014 09:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dan nog is het vrij hoog. Zie ook de 'vergroening' van de energievoorziening, waar andere landen veel verder in zijn en in Nederland de nek om is gedraaid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |