J is echt een beetje oude stempel. Gewoon luisteren.quote:
Maar dat werkt niet echt, toch? Misschien is iets anders proberen de moeite waard? En dan niet een keer, zoals Spring al zegt moet iedereen er aan wennen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 21:55 schreef Ticootje het volgende:
[..]
J is echt een beetje oude stempel. Gewoon luisteren.
Oh maar dat hebben we wel gemeen. Mijn manier werkt niet en de zijne ook niet.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 21:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar dat werkt niet echt, toch? Misschien is iets anders proberen de moeite waard? En dan niet een keer, zoals Spring al zegt moet iedereen er aan wennen.
Ivan lijkt erg op jouw S. Hij is meegaand, diplomatiek, gevoelig en wijs voor z'n leeftijd. Ik kan geweldige lange gesprekken met hem voeren over van alles en nog wat. Hij komt sociaal gemakkelijk mee en is als hij thuis met vriendjes speelt haantje de voorste. Maar hij is ook onafhankelijk, gaat niet per definitie mee met de groep. En is bij vlagen heel verlegen (bijvoorbeeld tijdens het kringgesprek) en kan lekker lui zijn. Beide eigenschappen lijken hem op school nog wat in de weg te zitten.quote:
Dat dus! Als het klaar is, is het klaar. Geen oude koeien uit de sloot halen. Ik had daar zelf als kind zo'n hekel aan, kreeg ik eerst op mn kop van de een en kreeg ik later nog een ram van de ander.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 23:05 schreef _Bar_ het volgende:
Heb je een soort van uitraas ruimte/plek Ticootje?
Waar ze even uit kan razen?
ik ken het niet luisteren niet omdat dat niet aan de orde is.
Maar wij zetten Roy in zijn uitraas ruimte. Daar kan hij boos zijn,gillen,schoppen enz.
Tot hij rustiger is en dan gaat 1van ons naar Roy toe een kus een knuffel en zeggen is het nu weer rustig in je hoofd.
En dan er niet meer over beginnen,het is goed.
Een andere situatie maar het geeft ons en Roy wel de nodige rust.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 22:32 schreef Lamb29 het volgende:
Bij voorkeur Aziatisch dus want "Ze vinden mij zo mooi hè mama, met mij willen ze wel spelen"
quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 22:51 schreef Poppejans het volgende:
Ik kan precies zien welk werkje van hem is:een tekening met 1 stipje erop bijvoorbeeld..whahaha.
Ik weet niet of je er hetzelfde idee bij hebt als ik, maar ik vind het ook wel tricky om zoiets over m'n kinderen te schrijven. Ze zijn individuen die zich niet in zo'n typering laten vatten en ik wil ervoor op mijn hoede zijn dat ik ze niet als types ga behandelen. Ik heb zelf een gelukkige jeugd gehad en m'n ouders hebben me prima opgevoed, maar ik heb er denk ik wel last van gehad dat er altijd naar me is gekeken als 'de studiebol'.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 22:14 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Thanks lamb, is toch een beetje kwetsbaar op de een of andere manier.
Ja dat dusquote:Op zondag 31 augustus 2014 10:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]!
Lena krijgt veel aandacht van vreemden. Ik denk dat dat komt doordat ze net een cherubijntje is. Beetje mollig, krullend haar, engelachtige uitstraling. Vooral Japanners houden van haar en op vakantie hebben we wel eens een groep foto's van haar zien maken (dat was toevallig nog bij een klooster ook).![]()
hahaha iddquote:Op zondag 31 augustus 2014 08:37 schreef Sonnetje85 het volgende:
Lamb, je dochter is een slavendrijver![]()
quote:Op zondag 31 augustus 2014 21:00 schreef Lamb29 het volgende:
[..]
hahaha iddJe schoot ook niet op met dat strijkkralenbordje!
Toen wij naar Bangkok verhuisden was jongste twee en blond met blauwe stuiters. Binnen twee maanden gromde hij letterlijk tegen Thaise mensen. Op een ochtend op de markt werd hij al snel 20 keer in z'n arm of wang geknepen ('brengt geluk'). Zodra ik even ergens mee bezig was, had iemand 'm alweer te pakken. Japanners waren (althans de toeristen in onze woonplaats voor Bangkok) toch wat terughoudender. Aan de andere kant heb ik daar ook wel eens achter een Chinees in een supermarkt aangerend om m'n kind weer terug te veroveren.quote:Op zondag 31 augustus 2014 21:15 schreef Sonnetje85 het volgende:
Oh en foto's op vakantie...hier werd F er helemaal gek vanHij vond het niet leuk, zijn zus maakte het niet zo uit, maar soms had je wel bizarre situaties:+
Mijn oudste ging die dag ook echt met zijn rug naar de toeristen staan omdat ze zijn zus niet op de foto mochten zettenquote:Op zondag 31 augustus 2014 21:29 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Toen wij naar Bangkok verhuisden was jongste twee en blond met blauwe stuiters. Binnen twee maanden gromde hij letterlijk tegen Thaise mensen. Op een ochtend op de markt werd hij al snel 20 keer in z'n arm of wang geknepen ('brengt geluk'). Zodra ik even ergens mee bezig was, had iemand 'm alweer te pakken. Japanners waren (althans de toeristen in onze woonplaats voor Bangkok) toch wat terughoudender. Aan de andere kant heb ik daar ook wel eens achter een Chinees in een supermarkt aangerend om m'n kind weer terug te veroveren.
Vreemd.....
Groep 5 was dat? Wat hard zeg, heel sneu... Doen ze er op school iets mee?quote:Op zondag 31 augustus 2014 21:42 schreef Vicky het volgende:
Tijdens de pauzes zat ze aan een tafeltje met 1 meisje en 2 jongens. De rest van de meiden kliekten samen en Amber mocht er niet bij.
wij hebben combiklassen. Dit jaar 4/5/6.quote:Op zondag 31 augustus 2014 21:46 schreef Meimeltje het volgende:
[..]
Groep 5 was dat? Wat hard zeg, heel sneu... Doen ze er op school iets mee?
Oudste heeft vanaf groep 3 dezelfde klas. Hooguit de kinderen die van school gaan of er nieuw bijkomen. Naar mijn idee geen pesterijen in zijn klas gelukkig.
Wat fijn dat ze er rekening mee hebben gehouden. Hopelijk krijgt ze nu wel een fijne klas!quote:Op zondag 31 augustus 2014 21:49 schreef Vicky het volgende:
[..]
wij hebben combiklassen. Dit jaar 4/5/6.
Ik heb vorig jaar gevraagd of Amber in een andere klas kon, niet bij de meisjes die er zaten. Alle klassen zijn heringedeeld. Amber zit bij 3 meisjes van vorig jaar.
De foto die ik plaatste was dus al gebeurd voordat ik het doorhad! Ik was namelijk een foto van O. aan het maken toen deze dames er ineens bij stonden zeg maar... Bizar..quote:Op zondag 31 augustus 2014 21:35 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik zou mijn kind geloof ik niet laten poserenarme blondjes.
Ja dat gebeurde dus idd heel veel.quote:Op zondag 31 augustus 2014 22:10 schreef Lamb29 het volgende:
[..]
De foto die ik plaatste was dus al gebeurd voordat ik het doorhad! Ik was namelijk een foto van O. aan het maken toen deze dames er ineens bij stonden zeg maar... Bizar..
Ik heb het in Thailand zelf meegemaakt. Ik heb blonde krullen en was toen 18. Wildvreemden die een foto willen maken met je en dan t liefst ook even aan je haar willen voelen. Heel raar...ik was het na verloop van tijd ook helemaal zat.quote:Op zondag 31 augustus 2014 22:10 schreef Lamb29 het volgende:
[..]
De foto die ik plaatste was dus al gebeurd voordat ik het doorhad! Ik was namelijk een foto van O. aan het maken toen deze dames er ineens bij stonden zeg maar... Bizar..
Overigens vond ik het in Bali dus vele malen minder dan zoals ik het van Sonnetje al gelezen had in Thailand. O. is wel heeeeel veel aangesproken en ondertussen begreep ze dus meerdere engelse vragen. Hoe oud ze was, hoe ze heet, waar ze vandaan kwam enz..
Wat ook enorm scheelt is dat O het allemaal wel prima vond. Ze geniet enorm van aandacht van volwassenen.
Oh Vicky wat sneu zeg! Hopelijk gaat het dit jaar beter
Dat is iets heel anders, toch? Je maakt een foto van je eigen kind, en daar staan andere kindjes op. Maar enkel en alleen een wildvreemd kind dat je tegenkomt? Ik snap het werkelijk niet.quote:Op zondag 31 augustus 2014 22:17 schreef Lamb29 het volgende:
Ik heb wel foto's gemaakt met andere kinderen erbij. Wanneer ze dus met die kinderen aan het spelen was. Zij aan zij met een chineese vader en in slecht engels met elkaar lachen hoe mooi het is dat ze zo zonder woorden elkaar begrijpen...
Ze wilden ook met mij op de foto toen ik twintig was en een rondreis maakte door Indonesië en Thailand. Ik ben niet blond, maar in hun ogen wel extreem groot. Vond ik ook heel bizar om mee te maken.quote:Op zondag 31 augustus 2014 22:21 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik heb het in Thailand zelf meegemaakt. Ik heb blonde krullen en was toen 18. Wildvreemden die een foto willen maken met je en dan t liefst ook even aan je haar willen voelen. Heel raar...ik was het na verloop van tijd ook helemaal zat.
Nou ja, hoeveel mensen maken geen foto's van 'schattige afrikaanse kindjes', wanneer ze een reis door Afrika maken?quote:Op zondag 31 augustus 2014 22:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is iets heel anders, toch? Je maakt een foto van je eigen kind, en daar staan andere kindjes op. Maar enkel en alleen een wildvreemd kind dat je tegenkomt? Ik snap het werkelijk niet.
Gelukkig is S niet zo van de foto's, dus die ontwijkt dat allemaal. Ik vind het ook een naar idee, een foto van mijn kind zomaar bij wildvreemden op de camera
Haha ik wou het al zeggen ja, die schattige kindjes in Afrika, die prachtige nepalese kindjes met hun grote ogen, Mongoolse nomaden kindjes bij hun tent enz, ik zie ze eigk vrij regelmatig voorbij komen op kiekjes. Kindjes spreken tot de verbeelding blijkbaar en zijn wsl makkelijker benaderbaar dan volwassenen?quote:Op maandag 1 september 2014 14:07 schreef She-Wolf het volgende:
[..]
Nou ja, hoeveel mensen maken geen foto's van 'schattige afrikaanse kindjes', wanneer ze een reis door Afrika maken?
Niet dat ik het leuk zou vinden als ze van mijn kinderen foto's zouden maken, maar het gebeurt overal wel. Ik word in de stad ook nagekeken door aziatische toeristen, met mijn drie blonde, blauwogige dochters. Waarvan de jongste ook nog eens een hele wilde krullenbos heeft.
Een jaar. L Heb ik het eerste jaar met regelmaat dagen en middagen thuis gehouden.quote:Op woensdag 3 september 2014 12:37 schreef Morretje het volgende:
En dan haal je een huilende kleuter van school.. Huilen van de moeheid. Niet gek, ze is alweer 2 weken aan het spoken 's nachts, én 2 weken twee middagen naar school (De eerste week net als voor de vakantie alleen de ochtenden, ze is van eind mei). Klaar hoor, we hebben het geprobeerd, ze kan het dus nog niet aan. Terug naar de ochtenden, eventueel alleen maandagmiddag denk ik nu.
Hoe lang moesten jullie kleuters wennen aan school?
Ik denk dat het best mogelijk is dat een uitgerust kind in minder tijd meer meekrijgt dat een moe kind dat wel volledig op school zit.quote:Op woensdag 3 september 2014 13:10 schreef Morretje het volgende:
Ah, dat is niet gek dus?
Kreeg op school een beetje de indruk dat het allemaal zsm volledig zou moeten zijn. Helpt ook niet mee dat R vindt dat ze eigenlijk voltijds naar school moet om "niks te missen".
goed punt.quote:Op woensdag 3 september 2014 19:20 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Ik denk dat het best mogelijk is dat een uitgerust kind in minder tijd meer meekrijgt dat een moe kind dat wel volledig op school zit.
beterschap en slaap lekker! En bedankt voor je infoquote:Op woensdag 3 september 2014 19:47 schreef Gaoxing het volgende:
Tinea versicolor. De vlekjes zijn wit als hij bruin is en bruin/rood als hij wit is. Ze kunnen jeuken en rood worden, maar dat hoeft niet. Het is een schimmelinfectie, of eigenlijk een schimmel die normaal op je huid voorkomt maar nu de balans kwijt is. De apotheek heeft er een creme voor, en wassen met anti-roosshampoo met een bepaald ingredient helpt ook heel goed. Ik wil het wel voor je opzoeken, maar dat wordt morgen want ik had vannacht een spugend kind en ze had nu net weer buikpijn, dus ik ga de slaap pakken die ik pakken kan
Dat denk ik ook!quote:Op woensdag 3 september 2014 19:20 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Ik denk dat het best mogelijk is dat een uitgerust kind in minder tijd meer meekrijgt dat een moe kind dat wel volledig op school zit.
Misschien zijn die andere kinderen thuis niet te genieten van vermoeidheid...je weet t niet. Of eten ze om vijf uur en liggen ze om half zes al in bed- voor iedereen thuis is, lekker gezellig.quote:Op woensdag 3 september 2014 20:18 schreef Poppejans het volgende:
[..]
Dat denk ik ook!
Morretje,absoluut herkenbaar! Ik werd er een beetje onzeker van omdat echt alle kinderen van de leeftijd van mijn zoon gewoon meteen volledig naar school gingen,en hij dus niet.
We hebben het heel langzaam opgebouwd.Hij is (per januari) gestart met alle ochtenden en na 4 maanden 1 middag erbij,en pas vlak voor de zomervakantie draaide hij volledig mee
Onzeker? Dat is toch niet nodig. Ze zijn nog zo jong en veel kinderen zitten al in zo'n vast stramien. Fijn dat je de mogelijkheid hebt om het naar school langzaam op te bouwen, juist!quote:Op woensdag 3 september 2014 20:18 schreef Poppejans het volgende:
Morretje,absoluut herkenbaar! Ik werd er een beetje onzeker van omdat echt alle kinderen van de leeftijd van mijn zoon gewoon meteen volledig naar school gingen,en hij dus niet.
We hebben het heel langzaam opgebouwd.Hij is (per januari) gestart met alle ochtenden en na 4 maanden 1 middag erbij,en pas vlak voor de zomervakantie draaide hij volledig mee
hier idem.quote:Op woensdag 3 september 2014 21:06 schreef Ticootje het volgende:
Hier zijn alle kindjes op woensdagmiddag en vrijdagmiddag vrij. Opzich vind ik dat helemaal niet verkeerd.
Nouja die zullen hun kind dan dus wel naar de BSO brengen voor de dagen dat het nodig is denk ik?quote:Op woensdag 3 september 2014 20:52 schreef Claudia_x het volgende:
Heb je enig idee hoe werkende ouders dat oplossen, Nijna? Of kiezen die niet voor die school?
Tja dat wel..mja je moet watquote:Op woensdag 3 september 2014 21:38 schreef miss_sly het volgende:
Toch zal bijvoorbeeld drie dagen BSO vanaf 12 uur duurder zijn dan vanaf 14.30 uur,om maar wat te noemen. Prijstechnisch zou het slechter uit kunnen komen, denk ik?
Nou ja, S heeft nooit behoefte gehad aan extra rust. Ik heb haar ook niet een keer thuis gehouden, dat had ze niet nodig.
8.30u - 12.00u (woensdag 12.15u)quote:Op woensdag 3 september 2014 21:36 schreef Lamb29 het volgende:
Welke schooltijden hebben jullie dan Nijna?
Natuurlijk. Voor ons zou een school met een dergelijke invulling echter waarschijnlijk afvallen of er zou echt niets anders in de buurt moeten zittenquote:Op woensdag 3 september 2014 21:43 schreef mrien het volgende:
[..]
Tja dat wel..mja je moet watik moet ook gewoon werken en het zal straks sowieso schelen als J naar school gaat qua kdv kosten
Dat hebben ze op Ivans school, alleen op woensdagmiddag vrij en daarnaast meer vrije dagen. De vrijdagmiddag is wel 'speelgoedmiddag'; dat is het hoogtepunt van de week en ervaart Ivan in ieder geval als een vrije middag. Op de dagen dat hij vrij heeft gaat hij een hele dag naar de BSO. Daar worden dan vaak extra leuke dingen gedaan en Ivan vindt dat geweldig. Hier ervaren we het ritme dus als heel prettig.quote:Op woensdag 3 september 2014 21:23 schreef mignonne het volgende:
[..]
hier idem.
T/m groep 4 geloof ik woensdag- en vrijdagmiddag vrij, vanaf groep 5 alleen woensdagmiddag vrijdag.
Bij een andere school hier in het dorp hebben ze alleen de woensdagmiddag vrij, vrijdag gewoon een hele dag, maar die hebben weer vaker ATV-dagen en dan zijn die kinderen dus een hele dag vrij. Ik merk aan mijn kleuter in ieder geval dat het voor haar fijner is om structureel een halve dag minder per week te gaan dan eens in de paar weken een hele dag thuis. (en werktechnisch is dat ook wel prettig, wat handiger planbaar.)
Dat is volgens mij niet heel vanzelfsprekend. Onze BSO is pas vanaf een bepaalde tijd open, dus ze zouden ruimere openingstijden moeten hanteren vanwege één school met alternatieve schooltijden. Then again, zo'n BSO zal er vast wel zijn. Waar er vraag is, ontstaat meestal ook wel aanbod, al zul je misschien niet bij elke BSO terechtkunnen. (Misschien is er in dit opzicht ook wel een wettelijke verplichting om een BSO-aanbod te hebben?).quote:Op woensdag 3 september 2014 21:25 schreef mignonne het volgende:
[..]
Nouja die zullen hun kind dan dus wel naar de BSO brengen voor de dagen dat het nodig is denk ik?
Mijn oudste ging ook wel eens 's middags naar de gastouder in plaats van naar school. Ze is dan welliswaar niet thuis, maar ze kon daar wel meer ontspannen, als ze alleen maar op de bank wilde liggen met een dekentje dan kon dat zeg maar, desnoods kon ze daar gewoon even naar bed als ze dat wilde. Ik heb geen ervaring met BSO's, maar het lijkt me dat het voor een kind toch anders aanvoelt dan school?
Dat dacht ik eerst ook, maar Ivan vindt het heel leuk dat hij met een klein busje, samen met z'n vriendjes van school, naar de BSO wordt gebracht. De chauffeurs zijn superlief en zelfs aan hen zijn we gehecht.quote:Op donderdag 4 september 2014 07:46 schreef Deepfreeze het volgende:
Voor de jongsten lijkt dat wel fijner, gewoon zelfde gebouw en door juf gebracht.
De onze doet dat. Die bedient 2 scholen, de onze en een andere en die andere school heeft dus een continu rooster.quote:Op donderdag 4 september 2014 08:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is volgens mij niet heel vanzelfsprekend. Onze BSO is pas vanaf een bepaalde tijd open, dus ze zouden ruimere openingstijden moeten hanteren vanwege één school met alternatieve schooltijden. Then again, zo'n BSO zal er vast wel zijn. Waar er vraag is, ontstaat meestal ook wel aanbod, al zul je misschien niet bij elke BSO terechtkunnen. (Misschien is er in dit opzicht ook wel een wettelijke verplichting om een BSO-aanbod te hebben?).
Maar school is toch school? Natuurlijk is het daar niet veel vrijer. Dat is nou net het verschil.quote:Op donderdag 4 september 2014 08:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat ik een veel belangrijker punt vind dan openingstijden, is wat er precies op school gebeurt. Ivan vindt de BSO zo leuk omdat hij er veel vrijer is. Dat vaste stramien op school voor zulke jonge kinderen staat me steeds meer tegen. Ik vraag me ernstig af of het op school niet meer eraan toe zou kunnen gaan zoals op Ivans BSO.
De BSO is dan ook geweldig!quote:Op donderdag 4 september 2014 08:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat dacht ik eerst ook, maar Ivan vindt het heel leuk dat hij met een klein busje, samen met z'n vriendjes van school, naar de BSO wordt gebracht. De chauffeurs zijn superlief en zelfs aan hen zijn we gehecht.
Eigenlijk geldt dat voor heel veel van die dingen waarvan ik tevoren dacht dat ze misschien wel lastig zouden kunnen zijn of worden - het heeft allemaal wel een weg gevonden. Sommige dingen lijken op papier niet praktisch of misschien belastend voor een kind maar worden niet per definitie als belastend ervaren. In die zin kan het schoolgebeuren ook meevallen!
Wat ik een veel belangrijker punt vind dan openingstijden, is wat er precies op school gebeurt. Ivan vindt de BSO zo leuk omdat hij er veel vrijer is. Dat vaste stramien op school voor zulke jonge kinderen staat me steeds meer tegen. Ik vraag me ernstig af of het op school niet meer eraan toe zou kunnen gaan zoals op Ivans BSO.
Onze BSO bedient een stuk of 6 scholen, maar wel allemaal scholen die in de middag uit zijn, behalve op woensdag. Ondanks de verschillende tijden dat de scholen uit zijn, kan de BSO dus rond 14 uur open gaan. Als er 1 school zou zijn die iedere dag om 12 uur uit is en er dan al kindjes zouden komen, zou dat betekenen dat ze voor een klein aantal kindjes al om 12 uur open zouden moeten gaan. Dat is prijstechnisch niet heel handig en zal dus worden doorberekend, neem ik aan.quote:Op donderdag 4 september 2014 09:16 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
De onze doet dat. Die bedient 2 scholen, de onze en een andere en die andere school heeft dus een continu rooster.
Oh, en twee jongetjes die vanaf het begin volledig gingen. Met de woensdag en vrijdagmiddag vrij.
De ma,di,do naar de bso maar sinds begin dit jaar alleen nog maar di en do. F is wat minder gasn werken en dit geeft toch ietsje meer rust voor ons allemaal.
Afspreken is sowieso een uitdaging, want zelfs als S niet naar de BSO zou gaan, gaan bijna alle vriendjes en vriendinnetjes wel twee/drie dagen naar de opvang, dus dat is sowieso lastig. Sport hebben we gelukkig redelijk laat in de middag gevonden en dus kan ze eerst even afspreken en spelen en daarna sporten. Alleen woensdagmiddag is in principe helemaal vrij om te spelen.quote:Op donderdag 4 september 2014 09:40 schreef She-Wolf het volgende:
Naar de BSO gaan ze niet, al een jaar of twee niet meer. Ze vonden het allebei niet echt leuk en nu ik mijn eigen tijd in kan delen is het ook niet nodig. Ze spreken liever uit school af met vriendinnetjes of ze moeten naar sport/muziekles.
Dat is een cirkelredenering: omdat school zo is, moet school zo zijn. M'n punt is fundamenteler bedoeld: moet school wel zo zijn? Kan school er niet volkomen anders uitzien? Kan dat niet in ieder geval voor zulke jonge kinderen gebeuren?quote:Op donderdag 4 september 2014 09:20 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Maar school is toch school? Natuurlijk is het daar niet veel vrijer. Dat is nou net het verschil.
En dat is ook echt wel nuttig vlgs mij, want vanaf gr 3 wordt er nog meer school van ze verwacht en dus zijn de kleuterklassen ervoor om wat zitvlees en aandacht te kweken.
dan moet je of thuisonderwijs geven of naar een Iederwijs-school (oh, ze bestaan niet meer lees ik nu)quote:Op donderdag 4 september 2014 10:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is een cirkelredenering: omdat school zo is, moet school zo zijn. M'n punt is fundamenteler bedoeld: moet school wel zo zijn? Kan school er niet volkomen anders uitzien? Kan dat niet in ieder geval voor zulke jonge kinderen gebeuren?
Zeker jonge kinderen zijn al de hele dag door aan het ontdekken, uit zichzelf. Met een klein beetje begeleiding kan die ontdekkingstocht ondersteund worden, maar ik ben ervan overtuigd dat zo'n vaste structuur als op school dat proces meer in de weg zit dan ondersteunt. En waarom, omdat het nu eenmaal goedkoper is om te werken met één grote groep kinderen die zich voegen in een vast ritme?
Het aardige van onze BSO vind ik dat die laat zien hoe het anders kan.
Ik vind dat zelf ook zo fijn, dat gevoel van rust! Dat je niet bezig bent te haasten en nauwelijks tijd hebt voor elkaar.quote:Op donderdag 4 september 2014 09:58 schreef She-Wolf het volgende:
Ik vind het zelf heel veel rust geven, sinds we het zo ingedeeld hebben. Mijn man gooit om 17.00 de zaak dicht en is uiterlijk 17.15 thuis. We kunnen iedere avond op tijd eten zodat we genoeg tijd hebben om het hele circus af te draaien 's avonds.
Dan kom je op zoiets http://www.obslaternamagica.nl/corp/?site=37quote:Op donderdag 4 september 2014 10:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is een cirkelredenering: omdat school zo is, moet school zo zijn. M'n punt is fundamenteler bedoeld: moet school wel zo zijn? Kan school er niet volkomen anders uitzien? Kan dat niet in ieder geval voor zulke jonge kinderen gebeuren?
Zeker jonge kinderen zijn al de hele dag door aan het ontdekken, uit zichzelf. Met een klein beetje begeleiding kan die ontdekkingstocht ondersteund worden, maar ik ben ervan overtuigd dat zo'n vaste structuur als op school dat proces meer in de weg zit dan ondersteunt. En waarom, omdat het nu eenmaal goedkoper is om te werken met één grote groep kinderen die zich voegen in een vast ritme?
Het aardige van onze BSO vind ik dat die laat zien hoe het anders kan.
Tja, dit is een lastig punt. Als je ervan uitgaat dat kinderen bepaalde onderwijsdoelen moeten halen (zoals de vaardigheden die worden gemeten door de Cito-toets), dan is een vrijere vorm van onderwijs nauwelijks mogelijk. We (ouders, de overheid, scholen) durven kinderen nauwelijks los te laten, uit angst dat kinderen de boot mislopen en straks niet voorbereid zijn op de arbeidsmarkt. Daarmee wordt voorbij gegaan aan allerlei problemen die momenteel bestaan, bijv. lage motivatie, een gebrek aan aansluiting bij de arbeidsmarkt, drop-out.quote:Op donderdag 4 september 2014 10:25 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dan moet je of thuisonderwijs geven of naar een Iederwijs-school (oh, ze bestaan niet meer lees ik nu)
Dat was volgens dat principe. Het nadeel is dat je geen vangnet hebt zodra de leergierigheid stopt of zodra ze vaardigheden moeten leren waar ze geen trek in hebben. Nou kan je denken dat dit zodra ze tegen het gemis aanlopen vanzelf wel komt maar de ervaring leert dat dit niet noodzakelijkerwijs ook zo gaat.
Ik zeg toch helemaal niet dat een BSO heilig is? Integendeel. Ik ben lyrisch over ónze BSO, niet alle BSO's. En ik probeer een andere kant te laten zien, namelijk dat kinderen een BSO niet per definitie een belasting vinden.quote:Op donderdag 4 september 2014 10:33 schreef Brighteyes het volgende:
En toch is een BSO niet heilig hoor, iemand omschreef het van de week als 'moet jij eens bedenken hoe het zou zijn als je verplicht, nadat je een hele dag gewerkt hebt, ook nog eens 2 uur móét doorbrengen met mensen waar je niet zelf voor gekozen hebt'. Ik vond dat eigenlijk best wel een goede opmerking om eens goed over na te dneken.
Natuurlijk zijn dat veelal vriendjes van school en wordt er anders toch ook wel afgesproken, maar toch is het anders.
Ik begrijp als volwassene nauwelijks dat ik ooit zoveel uur achter elkaar op een stoel heb kunnen zitten om veelal passief naar een leerkracht te luisteren. Ik ben juist opgelucht dat steeds meer mensen inzien dat dat niet iets waar we als vanzelfsprekend naar zouden moeten streven, dat er alternatieve onderwijsvormen zijn die bovendien beter aansluiten bij de arbeidsmarkt. Ik heb wat dat betrekt een enorme breuk ervaren tussen school en werk. Achter een bureau zit je weliswaar, maar daar houdt de gelijkenis ook wel zo'n beetje op.quote:De kleuterklassen zijn een opmaat naar het echte schoolwerk en zitvlees is wel degelijk iets dat aangewend en aangeleerd moet worden.
Oh, interessant!quote:Op donderdag 4 september 2014 10:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan kom je op zoiets http://www.obslaternamagica.nl/corp/?site=37
Wij hebben het serieus overwogen, maar het ligt niet echt gunstig met halen en brengen, helaas.
ik ben mede daarom blij met de middelbare school van mijn jongens. Die stimuleert om breed te kiezen en niet alleen maar 'beroepsgericht' je moet nog zo lang dat vak doen....quote:Op donderdag 4 september 2014 10:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Tja, dit is een lastig punt. Als je ervan uitgaat dat kinderen bepaalde onderwijsdoelen moeten halen (zoals de vaardigheden die worden gemeten door de Cito-toets), dan is een vrijere vorm van onderwijs nauwelijks mogelijk. We (ouders, de overheid, scholen) durven kinderen nauwelijks los te laten, uit angst dat kinderen de boot mislopen en straks niet voorbereid zijn op de arbeidsmarkt. Daarmee wordt voorbij gegaan aan allerlei problemen die momenteel bestaan, bijv. lage motivatie, een gebrek aan aansluiting bij de arbeidsmarkt, drop-out.
De vraag is hoe het dan wel kan, en er is maar een manier om sceptici daarvan te overtuigen: laten zien hoe het wel kan. Zulke initiatieven zijn er wel en ik denk dat er meer komen. Er is veel onvrede over de toets- en diplomacultuur, zeker nu een diploma geen garantie meer lijkt te zijn voor een baan.
Als ik onze BSO zie, dan zie ik hoe kinderen van in ieder geval 4-6 ook opgevangen zouden kunnen worden. Ik zie maar één toegevoegde waarde van hoe het kleuteronderwijs er nu uitziet: het bereidt kinderen voor op het vaste stramien waar ze de komende 12-14 jaar aan vast zullen zitten.
Je kent de TED talks van Ken Robinson over hoe het huidige onderwijs eigenlijk is ontworpen in en voor de industriële revolutie? Die hebben een dergelijke strekking. Ik denk dat het vaste stramien vooral het makkelijkst is voor scholen en leerkrachten, en ik denk ook dat het wel anders kan. Maar dan heb je wel mensen nodig met heel veel visie.quote:Op donderdag 4 september 2014 10:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Tja, dit is een lastig punt. Als je ervan uitgaat dat kinderen bepaalde onderwijsdoelen moeten halen (zoals de vaardigheden die worden gemeten door de Cito-toets), dan is een vrijere vorm van onderwijs nauwelijks mogelijk. We (ouders, de overheid, scholen) durven kinderen nauwelijks los te laten, uit angst dat kinderen de boot mislopen en straks niet voorbereid zijn op de arbeidsmarkt. Daarmee wordt voorbij gegaan aan allerlei problemen die momenteel bestaan, bijv. lage motivatie, een gebrek aan aansluiting bij de arbeidsmarkt, drop-out.
De vraag is hoe het dan wel kan, en er is maar een manier om sceptici daarvan te overtuigen: laten zien hoe het wel kan. Zulke initiatieven zijn er wel en ik denk dat er meer komen. Er is veel onvrede over de toets- en diplomacultuur, zeker nu een diploma geen garantie meer lijkt te zijn voor een baan.
Als ik onze BSO zie, dan zie ik hoe kinderen van in ieder geval 4-6 ook opgevangen zouden kunnen worden. Ik zie maar één toegevoegde waarde van hoe het kleuteronderwijs er nu uitziet: het bereidt kinderen voor op het vaste stramien waar ze de komende 12-14 jaar aan vast zullen zitten.
Ik heb niets tegen vaste structuren. Ik ben zelf vrij rigide en gedij bij de regelmaat dat ik veelal mezelf opleg. En dat is dan ook het fundamentele verschil: ik leg die mezelf op. Ik ben volwassen en kan kiezen wat ik doe, maar kinderen kunnen dat niet. De volwassenen om hen heen zullen de keuzes moeten maken die zo goed mogelijk bij kinderen passen. Daarom ligt het me na aan het hart dat zoveel kinderen beknot worden door school in plaats van daar hoofdzakelijk een plek te vinden waar ze zich kunnen ontwikkelen. (Daar maak ik me zowel als ouder druk om als professioneel, want het is precies waar ik me in mijn werk mee bezighoud.)quote:Op donderdag 4 september 2014 10:47 schreef debuurvrouw het volgende:
En ik blijf erbij dat opvoeden voorleven is. Hoe wil je aan je kind duidelijk maken dat 'een stramien'. Niet fijn is en ze vrij moeten zijn om te ontdekken als je hun hele leven in een stramien plant om jullie banen.![]()
Dat klinkt fijn!quote:Op donderdag 4 september 2014 10:51 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Je kent de TED talks van Ken Robinson over hoe het huidige onderwijs eigenlijk is ontworpen in en voor de industriële revolutie? Die hebben een dergelijke strekking. Ik denk dat het vaste stramien vooral het makkelijkst is voor scholen en leerkrachten, en ik denk ook dat het wel anders kan. Maar dan heb je wel mensen nodig met heel veel visie.
De laatste klas van de lagere school van mijn oudste was een onwijs voorbeeld voor hoe het ook kan. Aan het eind van deze schoolsoort (PYP van het IB) is er een 'exhibition': een tentoonstelling van eindprojecten van de kinderen. Het project wordt gekozen door na te gaan wat voor het betreffende kind een passie is. Vervolgens moeten ze uitmaken hoe ze daarmee kunnen werken: hoe kunnen ze een onderzoeksvraag stellen waarvan ze wat gaan leren, en die ook toegevoegde waarde heeft voor hun publiek (ouders, leerkrachten en leerlingen uit de hele school). Vandaar zoeken ze een vorm waarin ze de presentatie willen maken (mijn dochter maakte een video), doen ze onderzoek (bieb, maar ook een onderzoekje onder mede-leerlingen en een experiment), interviews, maken zelf afspraken met specialistisch personeel waarvan ze hulp nodig hebben en bouwen uiteindelijk het project, wat eigenlijk dient als kapstok om verder over het onderwerp te praten en te vertellen wat ze hebben geleerd en waarom ze dat belangrijk vinden.
Hier werken ze een week of 3 fulltime aan, en de uiteindelijke tentoonstelling duurde twee dagen. Het resultaat was in de meeste gevallen ver boven wat je zou verwachten van een stel zevende groepers (ze gaan een jaar eerder naar het VO).
maar dat allebei werken kost dus dat je kind én naar school én naar de BSO moet.quote:Op donderdag 4 september 2014 10:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb niets tegen vaste structuren. Ik ben zelf vrij rigide en gedij bij de regelmaat dat ik veelal mezelf opleg. En dat is dan ook het fundamentele verschil: ik leg die mezelf op. Ik ben volwassen en kan kiezen wat ik doe, maar kinderen kunnen dat niet. De volwassenen om hen heen zullen de keuzes moeten maken die zo goed mogelijk bij kinderen passen. Daarom ligt het me na aan het hart dat zoveel kinderen beknot worden door school in plaats van daar hoofdzakelijk een plek te vinden waar ze zich kunnen ontwikkelen. (Daar maak ik me zowel als ouder druk om als professioneel, want het is precies waar ik me in mijn werk mee bezighoud.)
Ik vind dit een vrij merkwaardige persoonlijke toespeling van je. Ik ben heel blij met mijn werk, net als mijn lief. We hoeven voor het geld niet eens allebei te werken, maar doen dat omdat we het leuk en bevredigend vinden. In het kader van voorleven: ik hoop niets liever dan dat onze kinderen zoiets later ook voor zichzelf zullen vinden.
Nou nee, niet onhandig met het werkschema, maar het ligt gewoon te ver weg. Ook als ik niet zou werken. Ik zou dan een auto aan moeten schaffen om mijn kind naar school te brengen. Of ik nou werk of niet. Sterker nog, werken zou bij die school veel gemakkelijker gaanquote:Op donderdag 4 september 2014 11:08 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
maar dat allebei werken kost dus dat je kind én naar school én naar de BSO moet.
Nu is de BSO toevallig erg goed en passend in je beeld. Maar de school niet.
Miss Sly zegt bijvoorbeeld: wij hebben die school overwogen maar was lastig met halen en brengen. Het paste dus niet in hun werkschema. Blijkbaar. En dus is er een andere school gekozen. Vast ook heel goed anders was de keuze niet gemaakt. Ik zit dan zo in elkaar dat ik mijnwerkschema aan zou passen aan wat ik het allerbelangrijkste vind voor mijn kind.
Ik verbaas me over het gemak waarmee vaak wel wordt geklaagd over 'het systeem' maar dat niemand dan bereid is om daar persoonlijk ook iets voor te laten. Het is dus niet een persoonlijke toespeling maar iets wat me wel meer opvalt.
En dat verbaast mij dan ja.
dat claim ik ook niet.quote:Op donderdag 4 september 2014 11:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou nee, niet onhandig met het werkschema, maar het ligt gewoon te ver weg. Ook als ik niet zou werken. Ik zou dan een auto aan moeten schaffen om mijn kind naar school te brengen. Of ik nou werk of niet. Sterker nog, werken zou bij die school veel gemakkelijker gaan
Thuisblijven is niet altijd het wondermiddel
Jij concludeert dat het "dus niet in het werkschema past". Je hebt je oordeel dus al klaarquote:Op donderdag 4 september 2014 11:19 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dat claim ik ook niet.
Integendeel. Mijn punt is dat je soms zélf actief dingen moet doen of laten om 'het systeem' te veranderen. Of de situatie zo te maken voor je kind dat het wél goed is.
En dat kan verhuizen zijn, of je baan tijdelijk opzeggen of juist werk zoeken om een dure particuliere school te kunnen betalen.
Jammer dat je van een inhoudelijke discussie een persoonlijke wilt maken. Ik vind het prima als je het oneens bent met mijn observaties of oplossingen, maar je veronderstellingen dat wij dus in ons persoonlijk leven niets willen laten of dat ik louter klaag over het systeem zonder er verandering in te willen brengen, zijn voorbarig.quote:Op donderdag 4 september 2014 11:08 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik verbaas me over het gemak waarmee vaak wel wordt geklaagd over 'het systeem' maar dat niemand dan bereid is om daar persoonlijk ook iets voor te laten. Het is dus niet een persoonlijke toespeling maar iets wat me wel meer opvalt.
En dat verbaast mij dan ja.
ik zie het onderwijs kapot gaan aan vernieuwingsdrang, meetobsessie, resultaatgerichtheid en prestatiedruk.quote:Op donderdag 4 september 2014 11:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Jammer dat je van een inhoudelijke discussie een persoonlijke wilt maken. Ik vind het prima als je het oneens bent met mijn observaties of oplossingen, maar je veronderstellingen dat wij dus in ons persoonlijk leven niets willen laten of dat ik louter klaag over het systeem zonder er verandering in te willen brengen, zijn voorbarig.
Eens.quote:Op donderdag 4 september 2014 11:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het heeft iets heel dubbels, hoor. Ik houd me hier beroepsmatig mee bezig, net als mijn collega's. Tegelijkertijd zijn we zelf docent in het hoger basisonderwijs en hebben we daar te maken met een manier van onderwijs geven die vaak niet aansluit bij hoe we onderwijs voor kinderen zouden willen zien. Dat is maf. Er wordt wel aan gewerkt.
Ook eens, zonder aanval op deze of gene.quote:Op donderdag 4 september 2014 11:49 schreef debuurvrouw het volgende:
En ik pleit helemaal niet voor thuisblijfouderschap oid. Maar wel voor een meer kindcentrale samenleving. Waar nu de banen centraal staan en de kinderen er maar in mee moeten hobbelen.
Dat komt op veel punten overeen met de schoolsoort waar onze kinderen op zitten. Alleen onze vorige school bracht het beter in praktijk dan deze (die ook niet slecht is; alleen wat meer vastgeroest). En dáár ben ik onderwijskunde voor gaan studeren.quote:Op donderdag 4 september 2014 11:56 schreef Moonah het volgende:
Overigens kán het wel, onderwijs op een compleet andere manier. Dochter van een collega zit op deze school. Dáár zou ik graag willen werken!
Zo, nu linkje van Sly lezen.
Ja, ik kreeg door jouw verhalen vaak al een fijne indruk van de scholen die jouw kinderen bezoeken/bezochten.quote:Op donderdag 4 september 2014 12:01 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Dat komt op veel punten overeen met de schoolsoort waar onze kinderen op zitten. Alleen onze vorige school bracht het beter in praktijk dan deze (die ook niet slecht is; alleen wat meer vastgeroest). En dáár ben ik onderwijskunde voor gaan studeren.
Misschien kun je wat jij in je omgeving ziet niet zomaar doortrekken naar de hele maatschappij.quote:Op donderdag 4 september 2014 11:49 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
ik zie het onderwijs kapot gaan aan vernieuwingsdrang, meetobsessie, resultaatgerichtheid en prestatiedruk.
Ik kan ten dele in die inhoudelijke discussie meegaan. Ik heb altijd hard gewerkt om de inhoud anders te maken. En ik ben op onze school een heel end.
Tegelijk zie ik heel heel heel veel vriendjes van mijn zoons vastlopen in hun thuissituatie. En dat maakt me machteloos. Kinderen die hun ouders bijna nooit zien opgevoed worden door de oppas van 16. Jongens van 13 die dagen alleen thuis zijn. Elke week weer. Ik kan zo een waslijst opnoemen. Veel game-problematiek...
Het is dus niet persoonlijk. Het is wat me maatschappijbreed opvalt. En ik pleit helemaal niet voor thuisblijfouderschap oid. Maar wel voor een meer kindcentrale samenleving. Waar nu de banen centraal staan en de kinderen er maar in mee moeten hobbelen. En natuurlijk is werk belangrijk. Dat is nodig om te overleven. En ik ben ook helemaal niet tegen opvang en BSO. Hoe het wel anders moet weet ik nog niet. Maar ook dáár kan je dus een inhoudelijke discussie voeren. En dat was aldoor mij idee.
Ik zit alleen tegen een gierende hoofdpijn aan te hikken en daardoor kan ik niet meer helder formuleren.
Jammer, mooi schoolconcept als ik het zo lees.quote:Op donderdag 4 september 2014 10:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan kom je op zoiets http://www.obslaternamagica.nl/corp/?site=37
Wij hebben het serieus overwogen, maar het ligt niet echt gunstig met halen en brengen, helaas.
Ja, ik was er ook echt enthousiast over! Klinkt echt heel fijn, maar ze liggen zo ontzettend uit de route dat we er zonder extra auto echt niet naartoe kunnen. En een extra auto is echt een beetje teveel van het goede.quote:Op donderdag 4 september 2014 12:51 schreef Moonah het volgende:
[..]
Jammer, mooi schoolconcept als ik het zo lees.
Zo maakbaar als mogelijk. Sommige dingen hangen af van de keuzes die je maakt en de prioriteiten die je stelt en die liggen voor iedereen anders.quote:Op donderdag 4 september 2014 11:34 schreef miss_sly het volgende:
Wat je trouwens wel erg mooi illustreert is het idee dat nogal heerst tegenwoordig over de idee dat ons leven, de wereld, maakbaar zijn. Alles naar onze hand zetten, dat moet kunnen en dat moeten we maar gewoon doen.
Aan de andere kant zou het ook kunnen zijn dat mensen juist bij vijfjarigen meer kindgericht zijn dan bij pubersquote:Op donderdag 4 september 2014 12:47 schreef miss_sly het volgende:
Misschien kun je wat jij in je omgeving ziet niet zomaar doortrekken naar de hele maatschappij.
Ik zie bij S op school en in de omgeving juist heel veel gericht op de kinderen, en weinig problematiek zoals jij het schetst.
Mijn omgeving is wel iets groter dan alleen vijfjarigenquote:Op donderdag 4 september 2014 13:05 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Aan de andere kant zou het ook kunnen zijn dat mensen juist bij vijfjarigen meer kindgericht zijn dan bij pubers
Ik weet niet of ik wel geloof in een maakbare wereld. Ik geloof erin dat het merendeel van de mensen (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen!) met alle beste intenties voor de belanghebbenden (zeker als dat hun kinderen zijn) keuzes maken en beslissingen nemen. We kunnen altijd pas achteraf zien of het de goede keuze is geweest, soms struikelen we, blijkt een beslissing minder goed dan we dachten, kunnen we een beslissing niet meer terugdraaien terwijl we gehoopt hadden dat dat wel zou kunnen, etc. En daar moeten we mee leven en het beste van maken.quote:Op donderdag 4 september 2014 13:04 schreef She-Wolf het volgende:
[..]
Zo maakbaar als mogelijk. Sommige dingen hangen af van de keuzes die je maakt en de prioriteiten die je stelt en die liggen voor iedereen anders.
Wel of niet werken kan een keuze zijn en dan is het fijn als je kunt doen waar je je goed bij voelt. Soms is het echter geen keuze en is het een kwestie van roeien met de riemen die je hebt. Datzelfde geldt overigens voor thuisblijven of full-/parttime werken etc.
Wa bende gij toch een wijs vrouwke!quote:Op donderdag 4 september 2014 13:10 schreef miss_sly het volgende:
Ik weet niet of ik wel geloof in een maakbare wereld. Ik geloof erin dat het merendeel van de mensen (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen!) met alle beste intenties voor de belanghebbenden (zeker als dat hun kinderen zijn) keuzes maken en beslissingen nemen. We kunnen altijd pas achteraf zien of het de goede keuze is geweest, soms struikelen we, blijkt een beslissing minder goed dan we dachten, kunnen we een beslissing niet meer terugdraaien terwijl we gehoopt hadden dat dat wel zou kunnen, etc. En daar moeten we mee leven en het beste van maken.
quote:Op donderdag 4 september 2014 13:12 schreef Moonah het volgende:
[..]
Wa bende gij toch een wijs vrouwke!
ja dat vraag ik me dus af? Ik heb het toen wel aangegeven bij de wvk dat we geen gebruik zouden maken van de schoolarts (haar reactie: je zou ook wel gek zijn ookquote:Op donderdag 4 september 2014 13:32 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk dat ik nu een administratief mannetje had, en niet een cb-arts of -verpleegkundige. Hij zal ook niet de bevoegdheid hebben om het af te handelen? Dus ik bel er nog wel even achteraan. Juf is al op de hoogte dat als er een oproep komt, S niet gaat
Het stomme is ook dat ik naar het telefoonnummer heb gebeld dat op de site vermeld staat bij "wilt u geen oproep voor uw kind ontvangen voor de schoolarts"quote:Op donderdag 4 september 2014 13:34 schreef mignonne het volgende:
[..]
ja dat vraag ik me dus af? Ik heb het toen wel aangegeven bij de wvk dat we geen gebruik zouden maken van de schoolarts (haar reactie: je zou ook wel gek zijn ook)
en de assistente heeft ons toen gewoon uit het systeem gehaald, kwestie van een vinkje omhalen zei ze.misschien dat een wvk ofzo er toestemming voor moet geven aan een assistente maar toch, ze hadden je op zn minst door kunnen sturen.
quote:Op donderdag 4 september 2014 13:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het stomme is ook dat ik naar het telefoonnummer heb gebeld dat op de site vermeld staat bij "wilt u geen oproep voor uw kind ontvangen voor de schoolarts"
Allereerst omdat ik vind dat een kind, zeker zo jong, simpelweg niet zonder een van de ouders naar een arts/verpleegkundige horen te gaan. Daar horen wat mij betreft toch wel tot een jaar of 12 minstens de ouders bij. Ten tweede omdat ik de meerwaarde niet zie. Meten en wegen kunnen we zelf, en als er iets is dan weten we de huisarts te vinden.quote:
Oh ja, ik herinner met het weer. Zowel de 'discussie' over het zonder ouders gaan, als de opmerking naar Livelinks dochter.quote:Op donderdag 4 september 2014 13:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Allereerst omdat ik vind dat een kind, zeker zo jong, simpelweg niet zonder een van de ouders naar een arts/verpleegkundige horen te gaan. Daar horen wat mij betreft toch wel tot een jaar of 12 minstens de ouders bij. Ten tweede omdat ik de meerwaarde niet zie. Meten en wegen kunnen we zelf, en als er iets is dan weten we de huisarts te vinden.
Bij mij is bijvoorbeeld het verhaal van livelink over haar oudste heel erg blijven hangen, dat die schoolarts wat te zeuren had over het gewicht van een meisje waar niets mis mee was. De basis voor een eetstoornis is dan zo gelegd.
Ik maak me meer zorgen om het totaalplaatje. Veel huilen, geen energie, veel slapen, niets eten.quote:Op donderdag 4 september 2014 13:25 schreef miss_sly het volgende:
Is Leyla ook al vier?Wat een mini, inderdaad
Maak je je zorgen over haar groei?
Ik ben bezig om het ggd-dossier te laten sluiten en ook te zorgen dat we geen oproepen krijgen voor de schoolarts. Toen ik het door de ggd-site opgegeven telefoonnummer belde om dat door te geven, reageerde de man heel verbaasd: "o, maar dat kan niet hoor, mevrouw, het dossier sluiten, dat gebeurt echt nooit!"
Dit was vorige week vrijdag en ik zou nog teruggebeld worden, maar niets gehoord nog. Morgen zelf nog maar eens bellen.
ahw wat sneuquote:Op donderdag 4 september 2014 13:51 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik maak me meer zorgen om het totaalplaatje. Veel huilen, geen energie, veel slapen, niets eten.
Oeh, dan zou je (nou ja, ik dan) denken aan iets van voedselintolerantie... Goed dat je naar de KA gaat.quote:Op donderdag 4 september 2014 13:51 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik maak me meer zorgen om het totaalplaatje. Veel huilen, geen energie, veel slapen, niets eten.
Heb je nu alleen zeggenschap daarover dan of hoe gaat dat in zn werk?quote:Op donderdag 4 september 2014 13:57 schreef Ticootje het volgende:
Ik ben blij dat ik het weer in de hand heb qua schoolarts. Jen is bijvoorbeeld wel geweest en als het aan mij lag was dat niet gebeurd.
Nee, maar ze gaan hier naar school.quote:Op donderdag 4 september 2014 14:01 schreef mignonne het volgende:
[..]
Heb je nu alleen zeggenschap daarover dan of hoe gaat dat in zn werk?
En Moonah ja ik zag dat je t alweer wist
oh op die fiets, nouja ik weet dus niet of je dan elkaars toestemming nodig hebt om een dossier te laten sluiten bijvoorbeeld, maar blijkbaar niet danquote:Op donderdag 4 september 2014 14:02 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Nee, maar ze gaan hier naar school.
Nee, dat is niet overal zo.quote:Op donderdag 4 september 2014 14:01 schreef pessie het volgende:
Gaan jonge, kwetsbare kinderen helemaal alleen naar een volwassene om zich medisch te laten onderzoeken dan ?Waarom heeft niemand me dit eerder verteld? Wat ik mij van vroeger herinnerde was dat mijn moeder er wel altijd bij was...
Verschilt per regio/schoolquote:Op donderdag 4 september 2014 14:01 schreef pessie het volgende:
Gaan jonge, kwetsbare kinderen helemaal alleen naar een volwassene om zich medisch te laten onderzoeken dan ?Waarom heeft niemand me dit eerder verteld? Wat ik mij van vroeger herinnerde was dat mijn moeder er wel altijd bij was...
Dat is hier ook. Wel onder schooltijd. Ik geloof dat de schoolarts ook nog wel een keer langskomt op school, maar dat is pas in groep 7 dacht ik.quote:Op donderdag 4 september 2014 14:08 schreef lily het volgende:
Hier ga je samen met je kind. Het is niet eens op school maar op een andere lokatie.
bij ons niet hoor!! Daar gaan ouders mee..quote:Op donderdag 4 september 2014 14:01 schreef pessie het volgende:
Ohja, dat schaamhaar tellen....quote:Op donderdag 4 september 2014 15:25 schreef Troel het volgende:
Ik ben heel fel erin geweest. Of ik ga mee, of de jongens gaan niet.
't zijn nou eenmaal geen standaard jongens en zelf met mij erbij werden er dingen gevraagd waarvan ik dacht "pardon?"
WTF?quote:Op donderdag 4 september 2014 15:30 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ohja, dat schaamhaar tellen....
Nou ik weet van een moeder vorig jaar groep zeven dat ze bij die vragen aan haar dochter met dr oren zat te klapperen en het hele kind niet wist wat ze moest antwoorden. De vraag of ze al menstrueerde (oke is nog normaal maar waarom een schoolarts dat perse wil weten is imo niet nodig), inderdaad de schaamhaar vraag of ze al seksueel actief was (kind is elf en speelt nog met poppen, echt een bleue tiener tot nu toe). Moeder heeft dochterllief na die drie vragen meegenomen.quote:
Aan de andere kant.... Ik weet dat meisjes in groep 8 al seksueel actief kunnen zijn uit de verhalen van Cil. Meiden elkaar ook dan al behoorlijk kunnen opjutten over seks en dat het niet stoer is als je het niet doet. Ik was ook toen al stomverbaasd en kon mij ook niet herinneren dat in groep 8 seks al een echt ding was.quote:Op donderdag 4 september 2014 15:35 schreef Books1 het volgende:
[..]
Nou ik weet van een moeder vorig jaar groep zeven dat ze bij die vragen aan haar dochter met dr oren zat te klapperen en het hele kind niet wist wat ze moest antwoorden. De vraag of ze al menstrueerde (oke is nog normaal maar waarom een schoolarts dat perse wil weten is imo niet nodig), inderdaad de schaamhaar vraag of ze al seksueel actief was (kind is elf en speelt nog met poppen, echt een bleue tiener tot nu toe). Moeder heeft dochterllief na die drie vragen meegenomen.
Niet meer dan normaal vind ik dan.quote:Op donderdag 4 september 2014 15:41 schreef miss_sly het volgende:
Hier gaan ze zonder ouders. Als het kind het heel moeilijk vindt, zou de leerkracht wel mee gaan. Hoe lief ik de juf van S ook vindt, S gaat met een van ons naar een arts of helemaal niet.
Daar is twee jaar geleden, bij invoering van het elektronisch kinddossier, een hele rel over geweest. De vraag is al gek, maar het antwoord wordt elektronisch opgeslagen en blijft 15 jaar na het sluiten van het dossier (bij een leeftijd van 18 jaar) bewaard.quote:
Dit is ook hoe het bij ons ging. Even een voor een uit de klas om te wegen en meten. Ouders en leerkracht vullen het formulier in en als er niets bijzonders is, blijft het daarbij.quote:Op donderdag 4 september 2014 15:57 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier is Chris wel alleen naar de schoolverpleegkundige geweest. Ze gingen 2 aan 2 om te meten, wegen, ogen, oren. Verder geen vragen. Wel een vragenlijst voor de juf en voor ons. De schoolarts belde me naar aanleiding van mijn vragenlijst en dat is met dat gesprek opgelost. Mocht er iets anders zijn, dan gaat het kind wel met de ouders naar de arts inderdaad.
Dat meten en wegen deden ze ook al in de klas als werkjes, dus ik vond het niet zo schokkend. Die van groep 7 vindt ik wel iets anders. Daar worden soms gevoelige onderwerpen besproken. Daar zou ik liever wel bij willen zijn..
onder 'verdachte' omstandigheden wel .. maar als hij bv op het schoolplein uit het klimrek is gevallen is het overduidelijk hoe het komt en wordt je echt niet gescreend op mishandeling oid.quote:Op donderdag 4 september 2014 20:17 schreef PM-girl het volgende:
Wat ik wel wonderlijk vond, mijn jongste brak zijn armmaar in het zkh werd geen enkele vraag gesteld behalve: wat is er gebeurd. Ik dacht dat je met letsel bij kinderen altijd gescreend werd.
Maar de enige informatie die ze krijgen is van de ouders, dus hoe waterdicht is dat dan?quote:Op donderdag 4 september 2014 20:19 schreef DJMO het volgende:
[..]
onder 'verdachte' omstandigheden wel .. maar als hij bv op het schoolplein uit het klimrek is gevallen is het overduidelijk hoe het komt en wordt je echt niet gescreend op mishandeling oid.
geen idee, heb er nooit mee te maken gehad (gelukkig). Heb ook nooit zo'n lijst gezien of er van gehoord overigens..quote:Op donderdag 4 september 2014 20:24 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Maar de enige informatie die ze krijgen is van de ouders, dus hoe waterdicht is dat dan?
In het foldertje las ik (thuis, later) dat er voor elk kind een lijst ingevuld moet worden.
vaak kunnen ze al heel veel opmaken uit het soort verhaal wat jij geeft, het verhaal wat je kind geeft en hoe het bot precies gebroken is, iemand met ervaring die zo'n foto beoordeeld zal doorgaans vrij makkelijk kunnen zien of het soort breuk overeen komt met het verhaal. Ik neem aan dat ze op die manier een beetje screenen en als er geen reden tot twijfel is over jullie verhaal dan zal het daar wel bij blijven?quote:Op donderdag 4 september 2014 20:24 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Maar de enige informatie die ze krijgen is van de ouders, dus hoe waterdicht is dat dan?
In het foldertje las ik (thuis, later) dat er voor elk kind een lijst ingevuld moet worden.
Ja, dat las ik inderdaad net op internet. De sputovamo (!) lijst wordt ingevuld door de seh.quote:Op donderdag 4 september 2014 20:28 schreef mignonne het volgende:
[..]
vaak kunnen ze al heel veel opmaken uit het soort verhaal wat jij geeft, het verhaal wat je kind geeft en hoe het bot precies gebroken is, iemand met ervaring die zo'n foto beoordeeld zal doorgaans vrij makkelijk kunnen zien of het soort breuk overeen komt met het verhaal. Ik neem aan dat ze op die manier een beetje screenen en als er geen reden tot twijfel is over jullie verhaal dan zal het daar wel bij blijven?
oh bedoelde je zo! Dan begreep ik je verkeerdquote:Op donderdag 4 september 2014 20:31 schreef PM-girl het volgende:
Ik zie nu via google dat het een vragenlijst is bij observatie, dus voor de zorgverleners zelf en niet als gespreksonderwerp hoeft te worden gebruikt.
Maar mijn jongste is nog geen kleuter dus never mind![]()
De oudste is al lang geen kleuter meer en wordt al een echt groot kind. Groep 5!
sputovamos a la playaquote:Op donderdag 4 september 2014 20:32 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Ja, dat las ik inderdaad net op internet. De sputovamo (!) lijst wordt ingevuld door de seh.
Het zou altijd zo moeten zijn, dat wordt ook aangegeven in het ziekenhuisquote:Op donderdag 4 september 2014 20:19 schreef DJMO het volgende:
[..]
onder 'verdachte' omstandigheden wel .. maar als hij bv op het schoolplein uit het klimrek is gevallen is het overduidelijk hoe het komt en wordt je echt niet gescreend op mishandeling oid.
wat ik al aangaf, heb er nog nooit mee te maken gehad, dus heb het ook nooit meegekregen in het ziekenhuisquote:Op donderdag 4 september 2014 22:26 schreef Troel het volgende:
[..]
Het zou altijd zo moeten zijn, dat wordt ook aangegeven in het ziekenhuis
het gebeurd echt wel. Niet dat ze uitgebreid gaan zitten en dan de vragen doornemen.quote:Op donderdag 4 september 2014 22:29 schreef DJMO het volgende:
[..]
wat ik al aangaf, heb er nog nooit mee te maken gehad, dus heb het ook nooit meegekregen in het ziekenhuis
Soort van wel ja. Max had netjes ingedaalde balletjes bij zn geboorte, maar 1 ervan leek ineens een soort van wegquote:Op donderdag 4 september 2014 22:25 schreef Troel het volgende:
Maar zo snap ik heel eerlijk niet waarom ze ook 6 jaar lang blijven voelen of de ballen ingedaald zijn. Of kunnen ze terugfloepen ofzo
retractive testis (volgens mij) dan kan inderdaad een testis terugschieten in de buikholte. De testis is nog wel naar buiten te duwen, maar de vaten en buizen zijn dan gewoon wat korter. Een kleine ingreep zorgt er dan voor dat de testis buiten de buikholte blijft. Dit moet volgens mij wel voor de puberteit gebeuren, vandaar de controles denk ik. Het is niet alleen de kans op testiskanker maar ook een kans op onvruchtbaarheid aan die testis als die in de buikholte zou blijven. (temperatuur enzo) .quote:Op vrijdag 5 september 2014 09:48 schreef pinquit het volgende:
[..]
Soort van wel ja. Max had netjes ingedaalde balletjes bij zn geboorte, maar 1 ervan leek ineens een soort van wegHij zit iig een stuk hoger san de andere. Huisarts schrok zich rot (vooral ivm grotere kans op testiskanker op latere leeftijd zei ie), en stuurde m snel door naar de uroloog. Die constateerde dat de vaten en buizen en leiders enzulks 'gewoon' wat korter waren, dat dat rond de pubertijd wel voor problemen kan zorgen (als ie de lengte in schiet) dus das wel een controle dingetje.
Hij verdwijnt gelukkig niet in de buikholte, maar zit gewoon hoog in zn zak, ik denk net onder (of achter) de basis van zn piemel, en met warmte wat lager. Qua temperatuur is dat volgens de uroloog nog niks om zorgen over te maken, maar mocht hij gaan groeien is het dus wel in de gaten houdenquote:Op vrijdag 5 september 2014 10:01 schreef Verida het volgende:
[..]
retractive testis (volgens mij) dan kan inderdaad een testis terugschieten in de buikholte. De testis is nog wel naar buiten te duwen, maar de vaten en buizen zijn dan gewoon wat korter. Een kleine ingreep zorgt er dan voor dat de testis buiten de buikholte blijft. Dit moet volgens mij wel voor de puberteit gebeuren, vandaar de controles denk ik. Het is niet alleen de kans op testiskanker maar ook een kans op onvruchtbaarheid aan die testis als die in de buikholte zou blijven. (temperatuur enzo) .
Niet wat ik bedoel (of me herinner) maar hier kan ik wat mee. Merci.quote:Op maandag 8 september 2014 09:39 schreef Deepfreeze het volgende:
deze? http://www.schooltv.nl/categorieen/
Deze misschien?: http://archief.schooltv.nl/beeldbank/po/quote:Op maandag 8 september 2014 10:02 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Niet wat ik bedoel (of me herinner) maar hier kan ik wat mee. Merci.
Het is eigenlijk een systeem van niks he.... Ze hebben er nog steeds niet echt iets van gemaakt, die mannenquote:Op vrijdag 5 september 2014 10:01 schreef Verida het volgende:
[..]
retractive testis (volgens mij) dan kan inderdaad een testis terugschieten in de buikholte. De testis is nog wel naar buiten te duwen, maar de vaten en buizen zijn dan gewoon wat korter. Een kleine ingreep zorgt er dan voor dat de testis buiten de buikholte blijft. Dit moet volgens mij wel voor de puberteit gebeuren, vandaar de controles denk ik. Het is niet alleen de kans op testiskanker maar ook een kans op onvruchtbaarheid aan die testis als die in de buikholte zou blijven. (temperatuur enzo) .
sorry, ik schoot in de lachquote:Op maandag 8 september 2014 20:15 schreef livelink het volgende:
Nee, normaal gebeurt dat pas in de tweede week school
Ach, het staat er wat knullig, sorry. Ik gok zo dat hij erg moe is en daarom gaat lopen klunzen. Herkennen meer moeders dit?quote:Op maandag 8 september 2014 20:15 schreef livelink het volgende:
Nee, normaal gebeurt dat pas in de tweede week school
Sorry, ik kon het niet latenquote:Op maandag 8 september 2014 20:21 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ach, het staat er wat knullig, sorry. Ik gok zo dat hij erg moe is en daarom gaat lopen klunzen. Herkennen meer moeders dit?
BSO is hij in de vakantie al voorzichtig mee gestart, sinds vorige week school erbij. Ik hoopte dat t dan wat beter te doen was.quote:Op maandag 8 september 2014 20:23 schreef livelink het volgende:
[..]
Sorry, ik kon het niet laten![]()
De vermoeidheid is wel herkenbaar. Het is ook best veel ineens. School en BSO.
jeetje. heeft ze veel pijn?quote:Op maandag 8 september 2014 20:36 schreef moussy het volgende:
Mijn puber is vandaag weer eens van de trap gevallen, op school, zal ook vermoeidheid geweest zijn, of gewoon drollerigheid
Valt mee, ze had wel dr arm uit de kom door de klap, maar die kon ze weer terug draaien.En dr ego he, uitgelachen, maar na dr circuskunst met dr arm had ze "swag"quote:
Moe, ineens gaan groeien dat de verhoudingen niet meer kloppen en je benen en armen langer zijn dan je denkt en je over je eigen benen struikelt... herkenbaar.quote:Op maandag 8 september 2014 20:21 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ach, het staat er wat knullig, sorry. Ik gok zo dat hij erg moe is en daarom gaat lopen klunzen. Herkennen meer moeders dit?
Hij is 7 maar heeft een klas overgeslagen en zit in groep 5/6 nu dus zit bij kinderen die 9 (of bijna 9 worden) of 10 zijn. Ik denk dat hij erbij wil horen en gedrag aan het kopiëren is?quote:Op woensdag 10 september 2014 09:39 schreef trui het volgende:
haha appelsap, herkenbaar, en vaak is 't nog best grappig ook. maar soms wel wat al te bijdehand inderdaad. hoe oud is jouw zoon nou? nog best jong voor pre-puber-gedrag toch?
Ditquote:Op donderdag 11 september 2014 09:46 schreef miss_sly het volgende:
Zorgen dat haar haren, als ze luisvrij is, niet al te schoon zijn. Maximaal een keer per week wassen, gebruik vooral gel, wax, anti-klit lotion, hell eventueel haarlak.
Ik was het op zaterdagavond en doe er regelmatig wat spul in. Om te voorkomen dat het vettig gaat uitzien, borstel ik het iedere ochtend heel goed met een borstel met varkenshaar. Haar haar ziet er prachtig uit
Was je haar haar nu vaak?quote:Op donderdag 11 september 2014 10:04 schreef _evenstar_ het volgende:
Ga ik dat proberen. Mijn moeder zei wel dat mijn oudste zus er okk enorm vatbaar voor was.
Ondingen zijn het..
Ik zou die na het zwemmen skippen. Alleen uitspoelen met schoon water, maar geen shampoo gebruiken.quote:Op donderdag 11 september 2014 11:26 schreef _evenstar_ het volgende:
Nee 2 keer per week waarvan 1 keer is na het zwemmen..
Bij S niet. Wel uitspoelen, dus, maar niet wassen.quote:Op donderdag 11 september 2014 11:32 schreef _evenstar_ het volgende:
Maar gaat dat chloorwater geen schade geven?
Mn zoon brak zn arm een paar weken geleden, er werd gevraagd hoe het was gebeurd, mn zoon heeft het zelf verteld, en toen vroeg de assistent arts (denk ik) ofdat ie de rest van zn lijf ook even mocht bekijken, dus moest de spijkerbroek naar beneden en het shirt ff omhoog....Ik vond t echt belachelijk, heb ik gezegd ook. Maar dat was 'standaard' zei hijquote:Op donderdag 4 september 2014 20:17 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Dit is ook hoe het bij ons ging. Even een voor een uit de klas om te wegen en meten. Ouders en leerkracht vullen het formulier in en als er niets bijzonders is, blijft het daarbij.
Ik zie het probleem niet zo om mijn kind daar alleen heen te laten gaan. (Voor de groep 2-check that is)
Wat ik wel wonderlijk vond, mijn jongste brak zijn armmaar in het zkh werd geen enkele vraag gesteld behalve: wat is er gebeurd. Ik dacht dat je met letsel bij kinderen altijd gescreend werd.
Nou persoonlijk vind ik dat ze maar zeker op zeker kunnen spelen.quote:Op donderdag 11 september 2014 11:48 schreef PureEvil het volgende:
[..]
Mn zoon brak zn arm een paar weken geleden, er werd gevraagd hoe het was gebeurd, mn zoon heeft het zelf verteld, en toen vroeg de assistent arts (denk ik) ofdat ie de rest van zn lijf ook even mocht bekijken, dus moest de spijkerbroek naar beneden en het shirt ff omhoog....Ik vond t echt belachelijk, heb ik gezegd ook. Maar dat was 'standaard' zei hij
het kan ook gewoon niet aan jou liggen.quote:Op donderdag 11 september 2014 09:43 schreef _evenstar_ het volgende:
Ze ia telkens week of 3/4 schoon behandeling.. maar doordat ze zo vaak heeft vraag ik me af of ze zo vatbaar is of dat ik het verkeerd doe...
Ja, dat idd. En sommige kinderen zijn er volgens mij gewoon heel vatbaar voor. Mijn nichtje had ze ook heel vaak. Die heeft zelfs haar hele lange haar naar een korte bob laten knippen erdoor. En haar broertje had nooit ergens last van...quote:Op donderdag 11 september 2014 12:12 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
het kan ook gewoon niet aan jou liggen.
als de omgeving er geen hol aan doet, blijft je besmettingen houden.
hoe frustrerend dan ook
dan kan je aan de gang blijven
pfoe wat een gedoequote:Op donderdag 11 september 2014 12:03 schreef debuurvrouw het volgende:
Helemaal eens
Al voelt het niet fijn als je in de 'beklaagdenbank' zit.
Mijn zoon is tijdens stoeien op de overloop met zijn kin op een bloempot gevallen die ik daar had staan om op te ruimen. Een gapend gat in z'n kin.
Dus ik kind opgeraapt, dokterwacht gebeld en daar naartoe. Die dokter maakte toch een paniek
Man moest apart, hij heeft mij onderzocht op verwondingen (!!) omdat ik bloed in mijn trui had. Ja, duh, ik heb mijn bloedende kind getild. En bleef maar aan mijn 4 jarige kind vragen wat er écht gebeurd was.
Dat was toch niet echt leuk kan ik zeggen. Gelukkig ging eea via onze eigen huisarts en die heeft het toen 'recht gezet'
Ach gosh...quote:
Ingrid, ik zou eens peilen bij de juf, en ouders van vriendjes hoe andere kinderen erover denken. Als Kim de enige is die nog gelooft kan ik me voorstellen dat je het gaat vertellen. Zijn er nog veel kinderen in haar omgeving die geloven, lekker laten geloven!quote:Op donderdag 11 september 2014 14:04 schreef _Ingrid_ het volgende:
Ik ben benieuwd op welke leeftijd jullie zouden vertellen of hebben verteld dat sinterklaas niet bestaat. En hoe leg je dat uit? Ik twijfel of Kim het heel binnenkort te horen krijgt, of volgend jaar. Ze is nu 8.
Ik heb het idee dat het moeilijk te begrijpen zal zijn voor haar. Maar ik ga het eens vragen!quote:Op donderdag 11 september 2014 14:24 schreef Moonah het volgende:
Ingrid, ik zou eens peilen bij de juf, en ouders van vriendjes hoe andere kinderen erover denken. Als Kim de enige is die nog gelooft kan ik me voorstellen dat je het gaat vertellen. Zijn er nog veel kinderen in haar omgeving die geloven, lekker laten geloven!
Misschien kun je het tzt brengen als een groot toneelstuk. En dat alle volwassenen in Nederland meespelen.quote:Op donderdag 11 september 2014 14:29 schreef _Ingrid_ het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat het moeilijk te begrijpen zal zijn voor haar.
Oi! Die mocht nog wel even op cursus zeg, dat kan toch niet?quote:Op donderdag 11 september 2014 12:03 schreef debuurvrouw het volgende:
En bleef maar aan mijn 4 jarige kind vragen wat er écht gebeurd was.
Nou, volgens mij was deze tamelijk overspannen.quote:Op donderdag 11 september 2014 14:45 schreef trui het volgende:
nou ja Goa, it's a thin line he. als er wel wat anders gebeurd is, heeft een kind soms wel wat extra keren vragen (of de vraag net weer wat anders gesteld) nodig voor het de waarheid durft te vertellen. aan de andere kant moet je zo'n kind ook geen woorden in de mond leggen. lijkt me heel lastig hoor, om daar een goede middenweg in te vinden.
quote:
Het is ook een thin line, maar vragen wat er echt gebeurd is, is toch woorden in de mond leggen?quote:it's a thin line he. als er wel wat anders gebeurd is, heeft een kind soms wel wat extra keren vragen (of de vraag net weer wat anders gesteld) nodig voor het de waarheid durft te vertellen. aan de andere kant moet je zo'n kind ook geen woorden in de mond leggen. lijkt me heel lastig hoor, om daar een goede middenweg in te vinden.
nou ja, het suggereert wel dat je denkt dat het echte verhaal nog niet verteld is inderdaad. maar het zegt niets over wat hij dan wel verwacht.quote:Op donderdag 11 september 2014 14:48 schreef Gaoxing het volgende:
Het is ook een thin line, maar vragen wat er echt gebeurd is, is toch woorden in de mond leggen?
Ja hoiquote:Op donderdag 11 september 2014 14:47 schreef trui het volgende:
hey hoi LadyS! (ik heb wel eens XT Luis gebruikt, maar dat hielp toen niks, daar moest echt zwaarder geschut aan te pas komen).
Ik vind het veel huiswerk voor groep 7...quote:Op donderdag 11 september 2014 15:03 schreef LadyS het volgende:
Nu ik hier "toch ben". A. zit nu in groep 7 en krijgt best veel huiswerk mee.. Wat ze op maandag meekrijgt moet ze op vrijdag weer inleveren. En ze zit er elke middag zeker 2 uur aan te werken. Nu is mevrouw wel snel afgeleid, dus het duurt denk ik wel langer dan noodzakelijk. Maar ik kan er moeilijk elke middag bij gaan zitten om haar aan het werk te houden, toch? Is het niet teveel huiswerk (1x leerdictee, 1x Nieuwkring (is een nieuwsitem uitzoeken en daar een mini-werkstukje van maken), 1x Nieuwsbegrip, 1x topografie leren, 1x 3 rijtjes 'grote' keersommen).
Daarbij is ze erg slecht in spelling en daar zal ze binnenkort ook extra werk voor meekrijgen.
Lijkt mij allemaal zoveel, maar ik weet niet hoe het bij anderen gaat?
Wat doet ze op school dan?quote:Op donderdag 11 september 2014 15:03 schreef LadyS het volgende:
Nu ik hier "toch ben". A. zit nu in groep 7 en krijgt best veel huiswerk mee.. Wat ze op maandag meekrijgt moet ze op vrijdag weer inleveren. En ze zit er elke middag zeker 2 uur aan te werken. Nu is mevrouw wel snel afgeleid, dus het duurt denk ik wel langer dan noodzakelijk. Maar ik kan er moeilijk elke middag bij gaan zitten om haar aan het werk te houden, toch? Is het niet teveel huiswerk (1x leerdictee, 1x Nieuwkring (is een nieuwsitem uitzoeken en daar een mini-werkstukje van maken), 1x Nieuwsbegrip, 1x topografie leren, 1x 3 rijtjes 'grote' keersommen).
Daarbij is ze erg slecht in spelling en daar zal ze binnenkort ook extra werk voor meekrijgen.
Lijkt mij allemaal zoveel, maar ik weet niet hoe het bij anderen gaat?
Ik wilde het al niet zeggen.quote:Op donderdag 11 september 2014 15:10 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Wat doet ze op school dan?Nieuwsbegrip zouden ze hier ook thuis kunnen doen maar is dan een aanvulling op wat ze op school doen. Zeker geen werkstukje elke week.
Dit is wel echt heel erg veel vind ik.
Is het niet iets om eens aan te kaarten bij de juf? Kinderen van die leeftijd horen echt nog niet buiten schooltijd thuis elke dag nog 2 uur huiswerk te maken. Dat wordt op de middelbare school misschien eens gehaald, maar ook daar wordt het opgebouwd.quote:Op donderdag 11 september 2014 15:17 schreef LadyS het volgende:
Voorgaande jaren maakten ze Nieuwsbegrip inderdaad op school. Juf heeft ook aangegeven dat het een voorbereiding is voor de middelbare school. Veel huiswerk vind ik niet direct slecht, maar als haar zusje buiten gaat spelen, kan ze nooit meer mee, omdat ze nog zoveel moet doen. En dat is waar ik dan meer moeite mee heb![]()
Ik kan me van vroeger ook niet herinneren dat ik zoveel huiswerk meekreeg.
Ja, daar was ik dus over aan het twijfelen, aangezien ik niet wist hoe het bij andere 'groepen 7' gaat. Ze is nu lekker naar buiten in ieder geval, omdat ik ook vind dat ze lekker moeten spelen buiten. Gelukkig had ze de 'grotere' klussen al af.quote:Op donderdag 11 september 2014 15:25 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Is het niet iets om eens aan te kaarten bij de juf? Kinderen van die leeftijd horen echt nog niet buiten schooltijd thuis elke dag nog 2 uur huiswerk te maken. Dat wordt op de middelbare school misschien eens gehaald, maar ook daar wordt het opgebouwd.
Ik bemoei me er ook wel mee hoor, maar vooral dat ze dingen goed inplant en ik let ook wel op dat ze een beetje doorwerkt. Maar ik wil haar ook weer niet teveel uit handen nemen, omdat ik *denk* dat ze het anders niet zelf leert plannen, zeg maar.quote:Op donderdag 11 september 2014 15:34 schreef Gaoxing het volgende:
Ik zou denken dat ik wat gewend ben - onze kinderen hebben al vanaf groep 2 huiswerk - maar dit vind ik ook teveel. Ter vergelijking: wij hebben nu (Grade 5, wat groep 8 is maar ook het jaar voor de middelbare school, dus het komt eigenlijk overeen) per week dicteevoorbereiding, drie werkstukken tot aan november (zelf plannen) en nog iets wat per week verschilt. En hij moet een half uur lezen per dag. In totaal moet hij vier keer per week ongeveer een uur bezig zijn, en dat klopt.
Ik zou in ieder geval aan de juf vragen hoe lang ze er per dag mee bezig moet zijn. Als dat een uur is, kap je het daarna af. Wat niet af is, is niet af. Briefje mee, en de juf mag een oplossing bedenken.
Aan de andere kant zou ik me er voorlopig wel degelijk behoorlijk mee bemoeien, zodat je ook zelf weet wat ze doet. Misschien kortere periodes stellen, en daarna even pauze?
Ik vond het ook wel genoeg toen.quote:
En als ze daardoor haar werk op school niet af zou krijgen, vind ik het geen oplossing om het dan maar mee naar huis te geven. Een kind dat snel is afgeleid zal idd moeten leren (naar vermogen!) zich te concentreren op zijn/haar taak. Maar als er sprake is van onmacht ipv onwil behoor je als leerkracht te zoeken naar oorzaken en een werkbare oplossing (stille werkplek, een koptelefoon, werken met een zandloper en coaching) ipv het maar mee te geven naar huis (dan is het dus een straf voor de onmacht).quote:Op donderdag 11 september 2014 15:43 schreef LadyS het volgende:
Ik weet dus dat ze snel is afgeleid, en dat vindt ze zelf ook, dus daar zou het probleem ook kunnen liggen.
Kammen kammen en kammen. Evt met anti-klit spul. Dan kunnen ze zich nl niet hechten (dusuurtje in laten zitten en dan kammen)quote:Op donderdag 11 september 2014 11:26 schreef _evenstar_ het volgende:
Nee 2 keer per week waarvan 1 keer is na het zwemmen..
Ja ga ik doen, zei de gezinshulp ook al.quote:Op donderdag 11 september 2014 14:32 schreef Moonah het volgende:
[..]
Misschien kun je het tzt brengen als een groot toneelstuk. En dat alle volwassenen in Nederland meespelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |