Dat hebben ze op Ivans school, alleen op woensdagmiddag vrij en daarnaast meer vrije dagen. De vrijdagmiddag is wel 'speelgoedmiddag'; dat is het hoogtepunt van de week en ervaart Ivan in ieder geval als een vrije middag. Op de dagen dat hij vrij heeft gaat hij een hele dag naar de BSO. Daar worden dan vaak extra leuke dingen gedaan en Ivan vindt dat geweldig. Hier ervaren we het ritme dus als heel prettig.quote:Op woensdag 3 september 2014 21:23 schreef mignonne het volgende:
[..]
hier idem.
T/m groep 4 geloof ik woensdag- en vrijdagmiddag vrij, vanaf groep 5 alleen woensdagmiddag vrijdag.
Bij een andere school hier in het dorp hebben ze alleen de woensdagmiddag vrij, vrijdag gewoon een hele dag, maar die hebben weer vaker ATV-dagen en dan zijn die kinderen dus een hele dag vrij. Ik merk aan mijn kleuter in ieder geval dat het voor haar fijner is om structureel een halve dag minder per week te gaan dan eens in de paar weken een hele dag thuis. (en werktechnisch is dat ook wel prettig, wat handiger planbaar.)
Dat is volgens mij niet heel vanzelfsprekend. Onze BSO is pas vanaf een bepaalde tijd open, dus ze zouden ruimere openingstijden moeten hanteren vanwege één school met alternatieve schooltijden. Then again, zo'n BSO zal er vast wel zijn. Waar er vraag is, ontstaat meestal ook wel aanbod, al zul je misschien niet bij elke BSO terechtkunnen. (Misschien is er in dit opzicht ook wel een wettelijke verplichting om een BSO-aanbod te hebben?).quote:Op woensdag 3 september 2014 21:25 schreef mignonne het volgende:
[..]
Nouja die zullen hun kind dan dus wel naar de BSO brengen voor de dagen dat het nodig is denk ik?
Mijn oudste ging ook wel eens 's middags naar de gastouder in plaats van naar school. Ze is dan welliswaar niet thuis, maar ze kon daar wel meer ontspannen, als ze alleen maar op de bank wilde liggen met een dekentje dan kon dat zeg maar, desnoods kon ze daar gewoon even naar bed als ze dat wilde. Ik heb geen ervaring met BSO's, maar het lijkt me dat het voor een kind toch anders aanvoelt dan school?
Dat dacht ik eerst ook, maar Ivan vindt het heel leuk dat hij met een klein busje, samen met z'n vriendjes van school, naar de BSO wordt gebracht. De chauffeurs zijn superlief en zelfs aan hen zijn we gehecht.quote:Op donderdag 4 september 2014 07:46 schreef Deepfreeze het volgende:
Voor de jongsten lijkt dat wel fijner, gewoon zelfde gebouw en door juf gebracht.
De onze doet dat. Die bedient 2 scholen, de onze en een andere en die andere school heeft dus een continu rooster.quote:Op donderdag 4 september 2014 08:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is volgens mij niet heel vanzelfsprekend. Onze BSO is pas vanaf een bepaalde tijd open, dus ze zouden ruimere openingstijden moeten hanteren vanwege één school met alternatieve schooltijden. Then again, zo'n BSO zal er vast wel zijn. Waar er vraag is, ontstaat meestal ook wel aanbod, al zul je misschien niet bij elke BSO terechtkunnen. (Misschien is er in dit opzicht ook wel een wettelijke verplichting om een BSO-aanbod te hebben?).
Maar school is toch school? Natuurlijk is het daar niet veel vrijer. Dat is nou net het verschil.quote:Op donderdag 4 september 2014 08:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat ik een veel belangrijker punt vind dan openingstijden, is wat er precies op school gebeurt. Ivan vindt de BSO zo leuk omdat hij er veel vrijer is. Dat vaste stramien op school voor zulke jonge kinderen staat me steeds meer tegen. Ik vraag me ernstig af of het op school niet meer eraan toe zou kunnen gaan zoals op Ivans BSO.
De BSO is dan ook geweldig!quote:Op donderdag 4 september 2014 08:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat dacht ik eerst ook, maar Ivan vindt het heel leuk dat hij met een klein busje, samen met z'n vriendjes van school, naar de BSO wordt gebracht. De chauffeurs zijn superlief en zelfs aan hen zijn we gehecht.
Eigenlijk geldt dat voor heel veel van die dingen waarvan ik tevoren dacht dat ze misschien wel lastig zouden kunnen zijn of worden - het heeft allemaal wel een weg gevonden. Sommige dingen lijken op papier niet praktisch of misschien belastend voor een kind maar worden niet per definitie als belastend ervaren. In die zin kan het schoolgebeuren ook meevallen!
Wat ik een veel belangrijker punt vind dan openingstijden, is wat er precies op school gebeurt. Ivan vindt de BSO zo leuk omdat hij er veel vrijer is. Dat vaste stramien op school voor zulke jonge kinderen staat me steeds meer tegen. Ik vraag me ernstig af of het op school niet meer eraan toe zou kunnen gaan zoals op Ivans BSO.
Onze BSO bedient een stuk of 6 scholen, maar wel allemaal scholen die in de middag uit zijn, behalve op woensdag. Ondanks de verschillende tijden dat de scholen uit zijn, kan de BSO dus rond 14 uur open gaan. Als er 1 school zou zijn die iedere dag om 12 uur uit is en er dan al kindjes zouden komen, zou dat betekenen dat ze voor een klein aantal kindjes al om 12 uur open zouden moeten gaan. Dat is prijstechnisch niet heel handig en zal dus worden doorberekend, neem ik aan.quote:Op donderdag 4 september 2014 09:16 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
De onze doet dat. Die bedient 2 scholen, de onze en een andere en die andere school heeft dus een continu rooster.
Oh, en twee jongetjes die vanaf het begin volledig gingen. Met de woensdag en vrijdagmiddag vrij.
De ma,di,do naar de bso maar sinds begin dit jaar alleen nog maar di en do. F is wat minder gasn werken en dit geeft toch ietsje meer rust voor ons allemaal.
Afspreken is sowieso een uitdaging, want zelfs als S niet naar de BSO zou gaan, gaan bijna alle vriendjes en vriendinnetjes wel twee/drie dagen naar de opvang, dus dat is sowieso lastig. Sport hebben we gelukkig redelijk laat in de middag gevonden en dus kan ze eerst even afspreken en spelen en daarna sporten. Alleen woensdagmiddag is in principe helemaal vrij om te spelen.quote:Op donderdag 4 september 2014 09:40 schreef She-Wolf het volgende:
Naar de BSO gaan ze niet, al een jaar of twee niet meer. Ze vonden het allebei niet echt leuk en nu ik mijn eigen tijd in kan delen is het ook niet nodig. Ze spreken liever uit school af met vriendinnetjes of ze moeten naar sport/muziekles.
Dat is een cirkelredenering: omdat school zo is, moet school zo zijn. M'n punt is fundamenteler bedoeld: moet school wel zo zijn? Kan school er niet volkomen anders uitzien? Kan dat niet in ieder geval voor zulke jonge kinderen gebeuren?quote:Op donderdag 4 september 2014 09:20 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Maar school is toch school? Natuurlijk is het daar niet veel vrijer. Dat is nou net het verschil.
En dat is ook echt wel nuttig vlgs mij, want vanaf gr 3 wordt er nog meer school van ze verwacht en dus zijn de kleuterklassen ervoor om wat zitvlees en aandacht te kweken.
dan moet je of thuisonderwijs geven of naar een Iederwijs-school (oh, ze bestaan niet meer lees ik nu)quote:Op donderdag 4 september 2014 10:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is een cirkelredenering: omdat school zo is, moet school zo zijn. M'n punt is fundamenteler bedoeld: moet school wel zo zijn? Kan school er niet volkomen anders uitzien? Kan dat niet in ieder geval voor zulke jonge kinderen gebeuren?
Zeker jonge kinderen zijn al de hele dag door aan het ontdekken, uit zichzelf. Met een klein beetje begeleiding kan die ontdekkingstocht ondersteund worden, maar ik ben ervan overtuigd dat zo'n vaste structuur als op school dat proces meer in de weg zit dan ondersteunt. En waarom, omdat het nu eenmaal goedkoper is om te werken met één grote groep kinderen die zich voegen in een vast ritme?
Het aardige van onze BSO vind ik dat die laat zien hoe het anders kan.
Ik vind dat zelf ook zo fijn, dat gevoel van rust! Dat je niet bezig bent te haasten en nauwelijks tijd hebt voor elkaar.quote:Op donderdag 4 september 2014 09:58 schreef She-Wolf het volgende:
Ik vind het zelf heel veel rust geven, sinds we het zo ingedeeld hebben. Mijn man gooit om 17.00 de zaak dicht en is uiterlijk 17.15 thuis. We kunnen iedere avond op tijd eten zodat we genoeg tijd hebben om het hele circus af te draaien 's avonds.
Dan kom je op zoiets http://www.obslaternamagica.nl/corp/?site=37quote:Op donderdag 4 september 2014 10:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is een cirkelredenering: omdat school zo is, moet school zo zijn. M'n punt is fundamenteler bedoeld: moet school wel zo zijn? Kan school er niet volkomen anders uitzien? Kan dat niet in ieder geval voor zulke jonge kinderen gebeuren?
Zeker jonge kinderen zijn al de hele dag door aan het ontdekken, uit zichzelf. Met een klein beetje begeleiding kan die ontdekkingstocht ondersteund worden, maar ik ben ervan overtuigd dat zo'n vaste structuur als op school dat proces meer in de weg zit dan ondersteunt. En waarom, omdat het nu eenmaal goedkoper is om te werken met één grote groep kinderen die zich voegen in een vast ritme?
Het aardige van onze BSO vind ik dat die laat zien hoe het anders kan.
Tja, dit is een lastig punt. Als je ervan uitgaat dat kinderen bepaalde onderwijsdoelen moeten halen (zoals de vaardigheden die worden gemeten door de Cito-toets), dan is een vrijere vorm van onderwijs nauwelijks mogelijk. We (ouders, de overheid, scholen) durven kinderen nauwelijks los te laten, uit angst dat kinderen de boot mislopen en straks niet voorbereid zijn op de arbeidsmarkt. Daarmee wordt voorbij gegaan aan allerlei problemen die momenteel bestaan, bijv. lage motivatie, een gebrek aan aansluiting bij de arbeidsmarkt, drop-out.quote:Op donderdag 4 september 2014 10:25 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dan moet je of thuisonderwijs geven of naar een Iederwijs-school (oh, ze bestaan niet meer lees ik nu)
Dat was volgens dat principe. Het nadeel is dat je geen vangnet hebt zodra de leergierigheid stopt of zodra ze vaardigheden moeten leren waar ze geen trek in hebben. Nou kan je denken dat dit zodra ze tegen het gemis aanlopen vanzelf wel komt maar de ervaring leert dat dit niet noodzakelijkerwijs ook zo gaat.
Ik zeg toch helemaal niet dat een BSO heilig is? Integendeel. Ik ben lyrisch over ónze BSO, niet alle BSO's. En ik probeer een andere kant te laten zien, namelijk dat kinderen een BSO niet per definitie een belasting vinden.quote:Op donderdag 4 september 2014 10:33 schreef Brighteyes het volgende:
En toch is een BSO niet heilig hoor, iemand omschreef het van de week als 'moet jij eens bedenken hoe het zou zijn als je verplicht, nadat je een hele dag gewerkt hebt, ook nog eens 2 uur móét doorbrengen met mensen waar je niet zelf voor gekozen hebt'. Ik vond dat eigenlijk best wel een goede opmerking om eens goed over na te dneken.
Natuurlijk zijn dat veelal vriendjes van school en wordt er anders toch ook wel afgesproken, maar toch is het anders.
Ik begrijp als volwassene nauwelijks dat ik ooit zoveel uur achter elkaar op een stoel heb kunnen zitten om veelal passief naar een leerkracht te luisteren. Ik ben juist opgelucht dat steeds meer mensen inzien dat dat niet iets waar we als vanzelfsprekend naar zouden moeten streven, dat er alternatieve onderwijsvormen zijn die bovendien beter aansluiten bij de arbeidsmarkt. Ik heb wat dat betrekt een enorme breuk ervaren tussen school en werk. Achter een bureau zit je weliswaar, maar daar houdt de gelijkenis ook wel zo'n beetje op.quote:De kleuterklassen zijn een opmaat naar het echte schoolwerk en zitvlees is wel degelijk iets dat aangewend en aangeleerd moet worden.
Oh, interessant!quote:Op donderdag 4 september 2014 10:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan kom je op zoiets http://www.obslaternamagica.nl/corp/?site=37
Wij hebben het serieus overwogen, maar het ligt niet echt gunstig met halen en brengen, helaas.
ik ben mede daarom blij met de middelbare school van mijn jongens. Die stimuleert om breed te kiezen en niet alleen maar 'beroepsgericht' je moet nog zo lang dat vak doen....quote:Op donderdag 4 september 2014 10:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Tja, dit is een lastig punt. Als je ervan uitgaat dat kinderen bepaalde onderwijsdoelen moeten halen (zoals de vaardigheden die worden gemeten door de Cito-toets), dan is een vrijere vorm van onderwijs nauwelijks mogelijk. We (ouders, de overheid, scholen) durven kinderen nauwelijks los te laten, uit angst dat kinderen de boot mislopen en straks niet voorbereid zijn op de arbeidsmarkt. Daarmee wordt voorbij gegaan aan allerlei problemen die momenteel bestaan, bijv. lage motivatie, een gebrek aan aansluiting bij de arbeidsmarkt, drop-out.
De vraag is hoe het dan wel kan, en er is maar een manier om sceptici daarvan te overtuigen: laten zien hoe het wel kan. Zulke initiatieven zijn er wel en ik denk dat er meer komen. Er is veel onvrede over de toets- en diplomacultuur, zeker nu een diploma geen garantie meer lijkt te zijn voor een baan.
Als ik onze BSO zie, dan zie ik hoe kinderen van in ieder geval 4-6 ook opgevangen zouden kunnen worden. Ik zie maar één toegevoegde waarde van hoe het kleuteronderwijs er nu uitziet: het bereidt kinderen voor op het vaste stramien waar ze de komende 12-14 jaar aan vast zullen zitten.
Je kent de TED talks van Ken Robinson over hoe het huidige onderwijs eigenlijk is ontworpen in en voor de industriële revolutie? Die hebben een dergelijke strekking. Ik denk dat het vaste stramien vooral het makkelijkst is voor scholen en leerkrachten, en ik denk ook dat het wel anders kan. Maar dan heb je wel mensen nodig met heel veel visie.quote:Op donderdag 4 september 2014 10:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Tja, dit is een lastig punt. Als je ervan uitgaat dat kinderen bepaalde onderwijsdoelen moeten halen (zoals de vaardigheden die worden gemeten door de Cito-toets), dan is een vrijere vorm van onderwijs nauwelijks mogelijk. We (ouders, de overheid, scholen) durven kinderen nauwelijks los te laten, uit angst dat kinderen de boot mislopen en straks niet voorbereid zijn op de arbeidsmarkt. Daarmee wordt voorbij gegaan aan allerlei problemen die momenteel bestaan, bijv. lage motivatie, een gebrek aan aansluiting bij de arbeidsmarkt, drop-out.
De vraag is hoe het dan wel kan, en er is maar een manier om sceptici daarvan te overtuigen: laten zien hoe het wel kan. Zulke initiatieven zijn er wel en ik denk dat er meer komen. Er is veel onvrede over de toets- en diplomacultuur, zeker nu een diploma geen garantie meer lijkt te zijn voor een baan.
Als ik onze BSO zie, dan zie ik hoe kinderen van in ieder geval 4-6 ook opgevangen zouden kunnen worden. Ik zie maar één toegevoegde waarde van hoe het kleuteronderwijs er nu uitziet: het bereidt kinderen voor op het vaste stramien waar ze de komende 12-14 jaar aan vast zullen zitten.
Ik heb niets tegen vaste structuren. Ik ben zelf vrij rigide en gedij bij de regelmaat dat ik veelal mezelf opleg. En dat is dan ook het fundamentele verschil: ik leg die mezelf op. Ik ben volwassen en kan kiezen wat ik doe, maar kinderen kunnen dat niet. De volwassenen om hen heen zullen de keuzes moeten maken die zo goed mogelijk bij kinderen passen. Daarom ligt het me na aan het hart dat zoveel kinderen beknot worden door school in plaats van daar hoofdzakelijk een plek te vinden waar ze zich kunnen ontwikkelen. (Daar maak ik me zowel als ouder druk om als professioneel, want het is precies waar ik me in mijn werk mee bezighoud.)quote:Op donderdag 4 september 2014 10:47 schreef debuurvrouw het volgende:
En ik blijf erbij dat opvoeden voorleven is. Hoe wil je aan je kind duidelijk maken dat 'een stramien'. Niet fijn is en ze vrij moeten zijn om te ontdekken als je hun hele leven in een stramien plant om jullie banen.
Dat klinkt fijn!quote:Op donderdag 4 september 2014 10:51 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Je kent de TED talks van Ken Robinson over hoe het huidige onderwijs eigenlijk is ontworpen in en voor de industriële revolutie? Die hebben een dergelijke strekking. Ik denk dat het vaste stramien vooral het makkelijkst is voor scholen en leerkrachten, en ik denk ook dat het wel anders kan. Maar dan heb je wel mensen nodig met heel veel visie.
De laatste klas van de lagere school van mijn oudste was een onwijs voorbeeld voor hoe het ook kan. Aan het eind van deze schoolsoort (PYP van het IB) is er een 'exhibition': een tentoonstelling van eindprojecten van de kinderen. Het project wordt gekozen door na te gaan wat voor het betreffende kind een passie is. Vervolgens moeten ze uitmaken hoe ze daarmee kunnen werken: hoe kunnen ze een onderzoeksvraag stellen waarvan ze wat gaan leren, en die ook toegevoegde waarde heeft voor hun publiek (ouders, leerkrachten en leerlingen uit de hele school). Vandaar zoeken ze een vorm waarin ze de presentatie willen maken (mijn dochter maakte een video), doen ze onderzoek (bieb, maar ook een onderzoekje onder mede-leerlingen en een experiment), interviews, maken zelf afspraken met specialistisch personeel waarvan ze hulp nodig hebben en bouwen uiteindelijk het project, wat eigenlijk dient als kapstok om verder over het onderwerp te praten en te vertellen wat ze hebben geleerd en waarom ze dat belangrijk vinden.
Hier werken ze een week of 3 fulltime aan, en de uiteindelijke tentoonstelling duurde twee dagen. Het resultaat was in de meeste gevallen ver boven wat je zou verwachten van een stel zevende groepers (ze gaan een jaar eerder naar het VO).
maar dat allebei werken kost dus dat je kind én naar school én naar de BSO moet.quote:Op donderdag 4 september 2014 10:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb niets tegen vaste structuren. Ik ben zelf vrij rigide en gedij bij de regelmaat dat ik veelal mezelf opleg. En dat is dan ook het fundamentele verschil: ik leg die mezelf op. Ik ben volwassen en kan kiezen wat ik doe, maar kinderen kunnen dat niet. De volwassenen om hen heen zullen de keuzes moeten maken die zo goed mogelijk bij kinderen passen. Daarom ligt het me na aan het hart dat zoveel kinderen beknot worden door school in plaats van daar hoofdzakelijk een plek te vinden waar ze zich kunnen ontwikkelen. (Daar maak ik me zowel als ouder druk om als professioneel, want het is precies waar ik me in mijn werk mee bezighoud.)
Ik vind dit een vrij merkwaardige persoonlijke toespeling van je. Ik ben heel blij met mijn werk, net als mijn lief. We hoeven voor het geld niet eens allebei te werken, maar doen dat omdat we het leuk en bevredigend vinden. In het kader van voorleven: ik hoop niets liever dan dat onze kinderen zoiets later ook voor zichzelf zullen vinden.
Nou nee, niet onhandig met het werkschema, maar het ligt gewoon te ver weg. Ook als ik niet zou werken. Ik zou dan een auto aan moeten schaffen om mijn kind naar school te brengen. Of ik nou werk of niet. Sterker nog, werken zou bij die school veel gemakkelijker gaanquote:Op donderdag 4 september 2014 11:08 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
maar dat allebei werken kost dus dat je kind én naar school én naar de BSO moet.
Nu is de BSO toevallig erg goed en passend in je beeld. Maar de school niet.
Miss Sly zegt bijvoorbeeld: wij hebben die school overwogen maar was lastig met halen en brengen. Het paste dus niet in hun werkschema. Blijkbaar. En dus is er een andere school gekozen. Vast ook heel goed anders was de keuze niet gemaakt. Ik zit dan zo in elkaar dat ik mijnwerkschema aan zou passen aan wat ik het allerbelangrijkste vind voor mijn kind.
Ik verbaas me over het gemak waarmee vaak wel wordt geklaagd over 'het systeem' maar dat niemand dan bereid is om daar persoonlijk ook iets voor te laten. Het is dus niet een persoonlijke toespeling maar iets wat me wel meer opvalt.
En dat verbaast mij dan ja.
dat claim ik ook niet.quote:Op donderdag 4 september 2014 11:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou nee, niet onhandig met het werkschema, maar het ligt gewoon te ver weg. Ook als ik niet zou werken. Ik zou dan een auto aan moeten schaffen om mijn kind naar school te brengen. Of ik nou werk of niet. Sterker nog, werken zou bij die school veel gemakkelijker gaan
Thuisblijven is niet altijd het wondermiddel
Jij concludeert dat het "dus niet in het werkschema past". Je hebt je oordeel dus al klaarquote:Op donderdag 4 september 2014 11:19 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dat claim ik ook niet.
Integendeel. Mijn punt is dat je soms zélf actief dingen moet doen of laten om 'het systeem' te veranderen. Of de situatie zo te maken voor je kind dat het wél goed is.
En dat kan verhuizen zijn, of je baan tijdelijk opzeggen of juist werk zoeken om een dure particuliere school te kunnen betalen.
Jammer dat je van een inhoudelijke discussie een persoonlijke wilt maken. Ik vind het prima als je het oneens bent met mijn observaties of oplossingen, maar je veronderstellingen dat wij dus in ons persoonlijk leven niets willen laten of dat ik louter klaag over het systeem zonder er verandering in te willen brengen, zijn voorbarig.quote:Op donderdag 4 september 2014 11:08 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik verbaas me over het gemak waarmee vaak wel wordt geklaagd over 'het systeem' maar dat niemand dan bereid is om daar persoonlijk ook iets voor te laten. Het is dus niet een persoonlijke toespeling maar iets wat me wel meer opvalt.
En dat verbaast mij dan ja.
ik zie het onderwijs kapot gaan aan vernieuwingsdrang, meetobsessie, resultaatgerichtheid en prestatiedruk.quote:Op donderdag 4 september 2014 11:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Jammer dat je van een inhoudelijke discussie een persoonlijke wilt maken. Ik vind het prima als je het oneens bent met mijn observaties of oplossingen, maar je veronderstellingen dat wij dus in ons persoonlijk leven niets willen laten of dat ik louter klaag over het systeem zonder er verandering in te willen brengen, zijn voorbarig.
Eens.quote:Op donderdag 4 september 2014 11:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het heeft iets heel dubbels, hoor. Ik houd me hier beroepsmatig mee bezig, net als mijn collega's. Tegelijkertijd zijn we zelf docent in het hoger basisonderwijs en hebben we daar te maken met een manier van onderwijs geven die vaak niet aansluit bij hoe we onderwijs voor kinderen zouden willen zien. Dat is maf. Er wordt wel aan gewerkt.
Ook eens, zonder aanval op deze of gene.quote:Op donderdag 4 september 2014 11:49 schreef debuurvrouw het volgende:
En ik pleit helemaal niet voor thuisblijfouderschap oid. Maar wel voor een meer kindcentrale samenleving. Waar nu de banen centraal staan en de kinderen er maar in mee moeten hobbelen.
Dat komt op veel punten overeen met de schoolsoort waar onze kinderen op zitten. Alleen onze vorige school bracht het beter in praktijk dan deze (die ook niet slecht is; alleen wat meer vastgeroest). En dáár ben ik onderwijskunde voor gaan studeren.quote:Op donderdag 4 september 2014 11:56 schreef Moonah het volgende:
Overigens kán het wel, onderwijs op een compleet andere manier. Dochter van een collega zit op deze school. Dáár zou ik graag willen werken!
Zo, nu linkje van Sly lezen.
Ja, ik kreeg door jouw verhalen vaak al een fijne indruk van de scholen die jouw kinderen bezoeken/bezochten.quote:Op donderdag 4 september 2014 12:01 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Dat komt op veel punten overeen met de schoolsoort waar onze kinderen op zitten. Alleen onze vorige school bracht het beter in praktijk dan deze (die ook niet slecht is; alleen wat meer vastgeroest). En dáár ben ik onderwijskunde voor gaan studeren.
Misschien kun je wat jij in je omgeving ziet niet zomaar doortrekken naar de hele maatschappij.quote:Op donderdag 4 september 2014 11:49 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
ik zie het onderwijs kapot gaan aan vernieuwingsdrang, meetobsessie, resultaatgerichtheid en prestatiedruk.
Ik kan ten dele in die inhoudelijke discussie meegaan. Ik heb altijd hard gewerkt om de inhoud anders te maken. En ik ben op onze school een heel end.
Tegelijk zie ik heel heel heel veel vriendjes van mijn zoons vastlopen in hun thuissituatie. En dat maakt me machteloos. Kinderen die hun ouders bijna nooit zien opgevoed worden door de oppas van 16. Jongens van 13 die dagen alleen thuis zijn. Elke week weer. Ik kan zo een waslijst opnoemen. Veel game-problematiek...
Het is dus niet persoonlijk. Het is wat me maatschappijbreed opvalt. En ik pleit helemaal niet voor thuisblijfouderschap oid. Maar wel voor een meer kindcentrale samenleving. Waar nu de banen centraal staan en de kinderen er maar in mee moeten hobbelen. En natuurlijk is werk belangrijk. Dat is nodig om te overleven. En ik ben ook helemaal niet tegen opvang en BSO. Hoe het wel anders moet weet ik nog niet. Maar ook dáár kan je dus een inhoudelijke discussie voeren. En dat was aldoor mij idee.
Ik zit alleen tegen een gierende hoofdpijn aan te hikken en daardoor kan ik niet meer helder formuleren.
Jammer, mooi schoolconcept als ik het zo lees.quote:Op donderdag 4 september 2014 10:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan kom je op zoiets http://www.obslaternamagica.nl/corp/?site=37
Wij hebben het serieus overwogen, maar het ligt niet echt gunstig met halen en brengen, helaas.
Ja, ik was er ook echt enthousiast over! Klinkt echt heel fijn, maar ze liggen zo ontzettend uit de route dat we er zonder extra auto echt niet naartoe kunnen. En een extra auto is echt een beetje teveel van het goede.quote:Op donderdag 4 september 2014 12:51 schreef Moonah het volgende:
[..]
Jammer, mooi schoolconcept als ik het zo lees.
Zo maakbaar als mogelijk. Sommige dingen hangen af van de keuzes die je maakt en de prioriteiten die je stelt en die liggen voor iedereen anders.quote:Op donderdag 4 september 2014 11:34 schreef miss_sly het volgende:
Wat je trouwens wel erg mooi illustreert is het idee dat nogal heerst tegenwoordig over de idee dat ons leven, de wereld, maakbaar zijn. Alles naar onze hand zetten, dat moet kunnen en dat moeten we maar gewoon doen.
Aan de andere kant zou het ook kunnen zijn dat mensen juist bij vijfjarigen meer kindgericht zijn dan bij pubersquote:Op donderdag 4 september 2014 12:47 schreef miss_sly het volgende:
Misschien kun je wat jij in je omgeving ziet niet zomaar doortrekken naar de hele maatschappij.
Ik zie bij S op school en in de omgeving juist heel veel gericht op de kinderen, en weinig problematiek zoals jij het schetst.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |