abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_144162795
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 10:31 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dan kom je op zoiets http://www.obslaternamagica.nl/corp/?site=37
Wij hebben het serieus overwogen, maar het ligt niet echt gunstig met halen en brengen, helaas.
Oh, interessant!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 4 september 2014 @ 10:47:12 #127
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_144162806
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 10:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Tja, dit is een lastig punt. Als je ervan uitgaat dat kinderen bepaalde onderwijsdoelen moeten halen (zoals de vaardigheden die worden gemeten door de Cito-toets), dan is een vrijere vorm van onderwijs nauwelijks mogelijk. We (ouders, de overheid, scholen) durven kinderen nauwelijks los te laten, uit angst dat kinderen de boot mislopen en straks niet voorbereid zijn op de arbeidsmarkt. Daarmee wordt voorbij gegaan aan allerlei problemen die momenteel bestaan, bijv. lage motivatie, een gebrek aan aansluiting bij de arbeidsmarkt, drop-out.

De vraag is hoe het dan wel kan, en er is maar een manier om sceptici daarvan te overtuigen: laten zien hoe het wel kan. Zulke initiatieven zijn er wel en ik denk dat er meer komen. Er is veel onvrede over de toets- en diplomacultuur, zeker nu een diploma geen garantie meer lijkt te zijn voor een baan.

Als ik onze BSO zie, dan zie ik hoe kinderen van in ieder geval 4-6 ook opgevangen zouden kunnen worden. Ik zie maar één toegevoegde waarde van hoe het kleuteronderwijs er nu uitziet: het bereidt kinderen voor op het vaste stramien waar ze de komende 12-14 jaar aan vast zullen zitten.
ik ben mede daarom blij met de middelbare school van mijn jongens. Die stimuleert om breed te kiezen en niet alleen maar 'beroepsgericht' je moet nog zo lang dat vak doen....
Mijn oudste heeft dus tekenen maar ook fotografie gedaan. Ondekte zomaar talenten in zichzelf. Heel erg tof. Hij had die talenten niet ontdekt als hij niet een beetje gestimuleerd was om verder te kijken dan zijn hobbies en beroepsrichting.

En ik blijf erbij dat opvoeden voorleven is. Hoe wil je aan je kind duidelijk maken dat 'een stramien'. Niet fijn is en ze vrij moeten zijn om te ontdekken als je hun hele leven in een stramien plant om jullie banen. :@

Begrijp me niet verkeerd, ik zou maar wat graag een baan hebben. Maar ik heb dan weer geen problemen met de kaders van school. Er was nog heel veel 'niet school-tijd' die hier verderop in het bos is doorgebracht met hutten en zakmessen enzo. En een eigen groentetuin. En de vrijheid om 3 programmeertalen te leren. Waarom dat vragen van een school als je dat zelf zo belangrijk vind?
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  donderdag 4 september 2014 @ 10:48:00 #128
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_144162816
Onze kinderen zitten op een Dalton school waar er al veel meer ligt bij de eigen verantwoordelijkheid voor wat je leert ipv alleen maar domweg luisteren naar de juf, dus mss dat ik het daarom sowieso niet zo ervaar.
Maar tegelijk denk ik er ook niet zo heel veel over na. :@ Hebben mijn mindfulness cursussen toch nog nut gehad :D : it is what it is en ik zie mezelf niet als degene die het systeem zou moeten (of willen misschien wel) veranderen. Ik zie het niet als puur slecht, dus vandaar mss ook dat ik er verder niet echt mee bezig ben.

Maar nogmaals, dat komt wrsch ook door het feit dat de mijne zo makkelijk meedraaien waardoor ik er ook niet over na hoef te denken.
***
pi_144162874
Onze nso brengt en haalt straks ook met speel afspraakjes. Deze moet dan wel in de wijk zijn, maar verder wel super fijn.
Ze hebben van die bakfietsen met segways erachter.

(plaatje via internet)
  donderdag 4 september 2014 @ 10:51:24 #130
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_144162897
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 10:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Tja, dit is een lastig punt. Als je ervan uitgaat dat kinderen bepaalde onderwijsdoelen moeten halen (zoals de vaardigheden die worden gemeten door de Cito-toets), dan is een vrijere vorm van onderwijs nauwelijks mogelijk. We (ouders, de overheid, scholen) durven kinderen nauwelijks los te laten, uit angst dat kinderen de boot mislopen en straks niet voorbereid zijn op de arbeidsmarkt. Daarmee wordt voorbij gegaan aan allerlei problemen die momenteel bestaan, bijv. lage motivatie, een gebrek aan aansluiting bij de arbeidsmarkt, drop-out.

De vraag is hoe het dan wel kan, en er is maar een manier om sceptici daarvan te overtuigen: laten zien hoe het wel kan. Zulke initiatieven zijn er wel en ik denk dat er meer komen. Er is veel onvrede over de toets- en diplomacultuur, zeker nu een diploma geen garantie meer lijkt te zijn voor een baan.

Als ik onze BSO zie, dan zie ik hoe kinderen van in ieder geval 4-6 ook opgevangen zouden kunnen worden. Ik zie maar één toegevoegde waarde van hoe het kleuteronderwijs er nu uitziet: het bereidt kinderen voor op het vaste stramien waar ze de komende 12-14 jaar aan vast zullen zitten.
Je kent de TED talks van Ken Robinson over hoe het huidige onderwijs eigenlijk is ontworpen in en voor de industriële revolutie? Die hebben een dergelijke strekking. Ik denk dat het vaste stramien vooral het makkelijkst is voor scholen en leerkrachten, en ik denk ook dat het wel anders kan. Maar dan heb je wel mensen nodig met heel veel visie.

De laatste klas van de lagere school van mijn oudste was een onwijs voorbeeld voor hoe het ook kan. Aan het eind van deze schoolsoort (PYP van het IB) is er een 'exhibition': een tentoonstelling van eindprojecten van de kinderen. Het project wordt gekozen door na te gaan wat voor het betreffende kind een passie is. Vervolgens moeten ze uitmaken hoe ze daarmee kunnen werken: hoe kunnen ze een onderzoeksvraag stellen waarvan ze wat gaan leren, en die ook toegevoegde waarde heeft voor hun publiek (ouders, leerkrachten en leerlingen uit de hele school). Vandaar zoeken ze een vorm waarin ze de presentatie willen maken (mijn dochter maakte een video), doen ze onderzoek (bieb, maar ook een onderzoekje onder mede-leerlingen en een experiment), interviews, maken zelf afspraken met specialistisch personeel waarvan ze hulp nodig hebben en bouwen uiteindelijk het project, wat eigenlijk dient als kapstok om verder over het onderwerp te praten en te vertellen wat ze hebben geleerd en waarom ze dat belangrijk vinden.

Hier werken ze een week of 3 fulltime aan, en de uiteindelijke tentoonstelling duurde twee dagen. Het resultaat was in de meeste gevallen ver boven wat je zou verwachten van een stel zevende groepers (ze gaan een jaar eerder naar het VO).
pi_144163109
quote:
1s.gif Op donderdag 4 september 2014 10:47 schreef debuurvrouw het volgende:
En ik blijf erbij dat opvoeden voorleven is. Hoe wil je aan je kind duidelijk maken dat 'een stramien'. Niet fijn is en ze vrij moeten zijn om te ontdekken als je hun hele leven in een stramien plant om jullie banen. :@
Ik heb niets tegen vaste structuren. Ik ben zelf vrij rigide en gedij bij de regelmaat dat ik veelal mezelf opleg. En dat is dan ook het fundamentele verschil: ik leg die mezelf op. Ik ben volwassen en kan kiezen wat ik doe, maar kinderen kunnen dat niet. De volwassenen om hen heen zullen de keuzes moeten maken die zo goed mogelijk bij kinderen passen. Daarom ligt het me na aan het hart dat zoveel kinderen beknot worden door school in plaats van daar hoofdzakelijk een plek te vinden waar ze zich kunnen ontwikkelen. (Daar maak ik me zowel als ouder druk om als professioneel, want het is precies waar ik me in mijn werk mee bezighoud.)

Ik vind dit een vrij merkwaardige persoonlijke toespeling van je. Ik ben heel blij met mijn werk, net als mijn lief. We hoeven voor het geld niet eens allebei te werken, maar doen dat omdat we het leuk en bevredigend vinden. In het kader van voorleven: ik hoop niets liever dan dat onze kinderen zoiets later ook voor zichzelf zullen vinden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_144163212
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 10:51 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Je kent de TED talks van Ken Robinson over hoe het huidige onderwijs eigenlijk is ontworpen in en voor de industriële revolutie? Die hebben een dergelijke strekking. Ik denk dat het vaste stramien vooral het makkelijkst is voor scholen en leerkrachten, en ik denk ook dat het wel anders kan. Maar dan heb je wel mensen nodig met heel veel visie.

De laatste klas van de lagere school van mijn oudste was een onwijs voorbeeld voor hoe het ook kan. Aan het eind van deze schoolsoort (PYP van het IB) is er een 'exhibition': een tentoonstelling van eindprojecten van de kinderen. Het project wordt gekozen door na te gaan wat voor het betreffende kind een passie is. Vervolgens moeten ze uitmaken hoe ze daarmee kunnen werken: hoe kunnen ze een onderzoeksvraag stellen waarvan ze wat gaan leren, en die ook toegevoegde waarde heeft voor hun publiek (ouders, leerkrachten en leerlingen uit de hele school). Vandaar zoeken ze een vorm waarin ze de presentatie willen maken (mijn dochter maakte een video), doen ze onderzoek (bieb, maar ook een onderzoekje onder mede-leerlingen en een experiment), interviews, maken zelf afspraken met specialistisch personeel waarvan ze hulp nodig hebben en bouwen uiteindelijk het project, wat eigenlijk dient als kapstok om verder over het onderwerp te praten en te vertellen wat ze hebben geleerd en waarom ze dat belangrijk vinden.

Hier werken ze een week of 3 fulltime aan, en de uiteindelijke tentoonstelling duurde twee dagen. Het resultaat was in de meeste gevallen ver boven wat je zou verwachten van een stel zevende groepers (ze gaan een jaar eerder naar het VO).
Dat klinkt fijn! O+

Het heeft iets heel dubbels, hoor. Ik houd me hier beroepsmatig mee bezig, net als mijn collega's. Tegelijkertijd zijn we zelf docent in het hoger onderwijs en hebben we daar te maken met een manier van onderwijs geven die vaak niet aansluit bij hoe we onderwijs voor kinderen zouden willen zien. Dat is maf. Er wordt wel aan gewerkt. Komende periode ga ik een collegereeks geven waarin studenten bijvoorbeeld met casussen aan de slag gaan. Dat vinden ze leuk en ik vermoed maar zo dat ze er veel meer van leren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 4 september 2014 @ 11:08:09 #133
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_144163271
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 10:59 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb niets tegen vaste structuren. Ik ben zelf vrij rigide en gedij bij de regelmaat dat ik veelal mezelf opleg. En dat is dan ook het fundamentele verschil: ik leg die mezelf op. Ik ben volwassen en kan kiezen wat ik doe, maar kinderen kunnen dat niet. De volwassenen om hen heen zullen de keuzes moeten maken die zo goed mogelijk bij kinderen passen. Daarom ligt het me na aan het hart dat zoveel kinderen beknot worden door school in plaats van daar hoofdzakelijk een plek te vinden waar ze zich kunnen ontwikkelen. (Daar maak ik me zowel als ouder druk om als professioneel, want het is precies waar ik me in mijn werk mee bezighoud.)

Ik vind dit een vrij merkwaardige persoonlijke toespeling van je. Ik ben heel blij met mijn werk, net als mijn lief. We hoeven voor het geld niet eens allebei te werken, maar doen dat omdat we het leuk en bevredigend vinden. In het kader van voorleven: ik hoop niets liever dan dat onze kinderen zoiets later ook voor zichzelf zullen vinden.
maar dat allebei werken kost dus dat je kind én naar school én naar de BSO moet.
Nu is de BSO toevallig erg goed en passend in je beeld. Maar de school niet.
Miss Sly zegt bijvoorbeeld: wij hebben die school overwogen maar was lastig met halen en brengen. Het paste dus niet in hun werkschema. Blijkbaar. En dus is er een andere school gekozen. Vast ook heel goed anders was de keuze niet gemaakt. Ik zit dan zo in elkaar dat ik mijnwerkschema aan zou passen aan wat ik het allerbelangrijkste vind voor mijn kind.

Ik verbaas me over het gemak waarmee vaak wel wordt geklaagd over 'het systeem' maar dat niemand dan bereid is om daar persoonlijk ook iets voor te laten. Het is dus niet een persoonlijke toespeling maar iets wat me wel meer opvalt.
En dat verbaast mij dan ja.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_144163422
quote:
1s.gif Op donderdag 4 september 2014 11:08 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

maar dat allebei werken kost dus dat je kind én naar school én naar de BSO moet.
Nu is de BSO toevallig erg goed en passend in je beeld. Maar de school niet.
Miss Sly zegt bijvoorbeeld: wij hebben die school overwogen maar was lastig met halen en brengen. Het paste dus niet in hun werkschema. Blijkbaar. En dus is er een andere school gekozen. Vast ook heel goed anders was de keuze niet gemaakt. Ik zit dan zo in elkaar dat ik mijnwerkschema aan zou passen aan wat ik het allerbelangrijkste vind voor mijn kind.

Ik verbaas me over het gemak waarmee vaak wel wordt geklaagd over 'het systeem' maar dat niemand dan bereid is om daar persoonlijk ook iets voor te laten. Het is dus niet een persoonlijke toespeling maar iets wat me wel meer opvalt.
En dat verbaast mij dan ja.
Nou nee, niet onhandig met het werkschema, maar het ligt gewoon te ver weg. Ook als ik niet zou werken. Ik zou dan een auto aan moeten schaffen om mijn kind naar school te brengen. Of ik nou werk of niet. Sterker nog, werken zou bij die school veel gemakkelijker gaan :)

Thuisblijven is niet altijd het wondermiddel :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 4 september 2014 @ 11:19:24 #135
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_144163500
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 11:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Nou nee, niet onhandig met het werkschema, maar het ligt gewoon te ver weg. Ook als ik niet zou werken. Ik zou dan een auto aan moeten schaffen om mijn kind naar school te brengen. Of ik nou werk of niet. Sterker nog, werken zou bij die school veel gemakkelijker gaan :)

Thuisblijven is niet altijd het wondermiddel :)
dat claim ik ook niet. :)

Integendeel. Mijn punt is dat je soms zélf actief dingen moet doen of laten om 'het systeem' te veranderen. Of de situatie zo te maken voor je kind dat het wél goed is.
En dat kan verhuizen zijn, of je baan tijdelijk opzeggen of juist werk zoeken om een dure particuliere school te kunnen betalen.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_144163582
quote:
1s.gif Op donderdag 4 september 2014 11:19 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

dat claim ik ook niet. :)

Integendeel. Mijn punt is dat je soms zélf actief dingen moet doen of laten om 'het systeem' te veranderen. Of de situatie zo te maken voor je kind dat het wél goed is.
En dat kan verhuizen zijn, of je baan tijdelijk opzeggen of juist werk zoeken om een dure particuliere school te kunnen betalen.
Jij concludeert dat het "dus niet in het werkschema past". Je hebt je oordeel dus al klaar :)
En dat kun je in veel opzichten best klaar hebben, maar aangezien je niet in harten, hoofden en portemonnees van andere mensen kunt kijken, denk ik dat je niet te eenvoudig moet denken dat je de oplossing hebt.

Daar komt bij dat ik niet automatisch vindt dat wanneer je iets niet 100% ok vindt, dat meteen betekent dat je dat niet mag opmerken, tenzij je van plan bent de consequenties te trekken en je leven zo om te gooien dat je over dat ene niets meer op te merken hebt.

als je begrijpt wat ik bedoel :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_144163770
Wat je trouwens wel erg mooi illustreert is het idee dat nogal heerst tegenwoordig over de idee dat ons leven, de wereld, maakbaar zijn. Alles naar onze hand zetten, dat moet kunnen en dat moeten we maar gewoon doen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_144163774
quote:
1s.gif Op donderdag 4 september 2014 11:08 schreef debuurvrouw het volgende:

Ik verbaas me over het gemak waarmee vaak wel wordt geklaagd over 'het systeem' maar dat niemand dan bereid is om daar persoonlijk ook iets voor te laten. Het is dus niet een persoonlijke toespeling maar iets wat me wel meer opvalt.
En dat verbaast mij dan ja.
Jammer dat je van een inhoudelijke discussie een persoonlijke wilt maken. Ik vind het prima als je het oneens bent met mijn observaties of oplossingen, maar je veronderstellingen dat wij dus in ons persoonlijk leven niets willen laten of dat ik louter klaag over het systeem zonder er verandering in te willen brengen, zijn voorbarig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 4 september 2014 @ 11:49:03 #139
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_144164137
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 11:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Jammer dat je van een inhoudelijke discussie een persoonlijke wilt maken. Ik vind het prima als je het oneens bent met mijn observaties of oplossingen, maar je veronderstellingen dat wij dus in ons persoonlijk leven niets willen laten of dat ik louter klaag over het systeem zonder er verandering in te willen brengen, zijn voorbarig.
ik zie het onderwijs kapot gaan aan vernieuwingsdrang, meetobsessie, resultaatgerichtheid en prestatiedruk.
Ik kan ten dele in die inhoudelijke discussie meegaan. Ik heb altijd hard gewerkt om de inhoud anders te maken. En ik ben op onze school een heel end.

Tegelijk zie ik heel heel heel veel vriendjes van mijn zoons vastlopen in hun thuissituatie. En dat maakt me machteloos. Kinderen die hun ouders bijna nooit zien opgevoed worden door de oppas van 16. Jongens van 13 die dagen alleen thuis zijn. Elke week weer. Ik kan zo een waslijst opnoemen. Veel game-problematiek...
Het is dus niet persoonlijk. Het is wat me maatschappijbreed opvalt. En ik pleit helemaal niet voor thuisblijfouderschap oid. Maar wel voor een meer kindcentrale samenleving. Waar nu de banen centraal staan en de kinderen er maar in mee moeten hobbelen. En natuurlijk is werk belangrijk. Dat is nodig om te overleven. En ik ben ook helemaal niet tegen opvang en BSO. Hoe het wel anders moet weet ik nog niet. Maar ook dáár kan je dus een inhoudelijke discussie voeren. En dat was aldoor mij idee.
Ik zit alleen tegen een gierende hoofdpijn aan te hikken en daardoor kan ik niet meer helder formuleren.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_144164254
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 11:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het heeft iets heel dubbels, hoor. Ik houd me hier beroepsmatig mee bezig, net als mijn collega's. Tegelijkertijd zijn we zelf docent in het hoger basisonderwijs en hebben we daar te maken met een manier van onderwijs geven die vaak niet aansluit bij hoe we onderwijs voor kinderen zouden willen zien. Dat is maf. Er wordt wel aan gewerkt.
Eens.
Bij ons op school hebben we een leergang coöperatief werken opgezet. Vanaf groep 1 leren kinderen verschillende samenwerkingsvormen. Dat wordt elk jaar uitgebreid. Daardoor worden de lessen veel minder frontaal en éénrichtingsverkeer. Erg fijn! Bovendien proberen we kinderen steeds meer eigenaar te maken van hun leerproces. Deze dame heeft een mooi praktijkvoorbeeld waar onze school graag een voorbeeld aan neemt. Al zijn wij (helaas) nog niet zo ver op alle vlakken.
En verder, ken je Operation Education? Erg inspirerend! Je kunt je inschrijven voor een nieuwsbrief en bijeenkomsten. De oprichtster stond vanochtend toevallig in de krant met een treffend interview.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_144164276
quote:
1s.gif Op donderdag 4 september 2014 11:49 schreef debuurvrouw het volgende:
En ik pleit helemaal niet voor thuisblijfouderschap oid. Maar wel voor een meer kindcentrale samenleving. Waar nu de banen centraal staan en de kinderen er maar in mee moeten hobbelen.
Ook eens, zonder aanval op deze of gene.

En beterschap Buuf!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_144164324
Overigens kán het wel, onderwijs op een compleet andere manier. Dochter van een collega zit op deze school. Dáár zou ik graag willen werken!

Zo, nu linkje van Sly lezen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  donderdag 4 september 2014 @ 12:01:45 #143
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_144164451
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 11:56 schreef Moonah het volgende:
Overigens kán het wel, onderwijs op een compleet andere manier. Dochter van een collega zit op deze school. Dáár zou ik graag willen werken!

Zo, nu linkje van Sly lezen.
Dat komt op veel punten overeen met de schoolsoort waar onze kinderen op zitten. Alleen onze vorige school bracht het beter in praktijk dan deze (die ook niet slecht is; alleen wat meer vastgeroest). En dáár ben ik onderwijskunde voor gaan studeren.
pi_144164520
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 12:01 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Dat komt op veel punten overeen met de schoolsoort waar onze kinderen op zitten. Alleen onze vorige school bracht het beter in praktijk dan deze (die ook niet slecht is; alleen wat meer vastgeroest). En dáár ben ik onderwijskunde voor gaan studeren.
Ja, ik kreeg door jouw verhalen vaak al een fijne indruk van de scholen die jouw kinderen bezoeken/bezochten. :)
Ik zou het zo veel meer kinderen gunnen, maar die school uit het linkje is echt uniek in NL.
Ze vragen tegenwoordig forse bedragen voor rondleidingen. :o
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_144165462
quote:
1s.gif Op donderdag 4 september 2014 11:49 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

ik zie het onderwijs kapot gaan aan vernieuwingsdrang, meetobsessie, resultaatgerichtheid en prestatiedruk.
Ik kan ten dele in die inhoudelijke discussie meegaan. Ik heb altijd hard gewerkt om de inhoud anders te maken. En ik ben op onze school een heel end.

Tegelijk zie ik heel heel heel veel vriendjes van mijn zoons vastlopen in hun thuissituatie. En dat maakt me machteloos. Kinderen die hun ouders bijna nooit zien opgevoed worden door de oppas van 16. Jongens van 13 die dagen alleen thuis zijn. Elke week weer. Ik kan zo een waslijst opnoemen. Veel game-problematiek...
Het is dus niet persoonlijk. Het is wat me maatschappijbreed opvalt. En ik pleit helemaal niet voor thuisblijfouderschap oid. Maar wel voor een meer kindcentrale samenleving. Waar nu de banen centraal staan en de kinderen er maar in mee moeten hobbelen. En natuurlijk is werk belangrijk. Dat is nodig om te overleven. En ik ben ook helemaal niet tegen opvang en BSO. Hoe het wel anders moet weet ik nog niet. Maar ook dáár kan je dus een inhoudelijke discussie voeren. En dat was aldoor mij idee.
Ik zit alleen tegen een gierende hoofdpijn aan te hikken en daardoor kan ik niet meer helder formuleren.
Misschien kun je wat jij in je omgeving ziet niet zomaar doortrekken naar de hele maatschappij.
Ik zie bij S op school en in de omgeving juist heel veel gericht op de kinderen, en weinig problematiek zoals jij het schetst.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_144165541
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 10:31 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dan kom je op zoiets http://www.obslaternamagica.nl/corp/?site=37
Wij hebben het serieus overwogen, maar het ligt niet echt gunstig met halen en brengen, helaas.
Jammer, mooi schoolconcept als ik het zo lees. :)
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_144165662
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 12:51 schreef Moonah het volgende:

[..]

Jammer, mooi schoolconcept als ik het zo lees. :)
Ja, ik was er ook echt enthousiast over! Klinkt echt heel fijn, maar ze liggen zo ontzettend uit de route dat we er zonder extra auto echt niet naartoe kunnen. En een extra auto is echt een beetje teveel van het goede.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_144165799
Onze kinderen zitten bewust ook op een school waar zelf ontdekken en je eigen manier van leren kiezen hoog in het vaandel staan. Volgens mij werken zij ook samen met de scholen uit de genoemde linkjes. Nu steeds meer ouders kiezen voor het totale pakket (bso en school) hebben ze ook de ruimte om beter aan te sluiten op wensen, behoeften en bijvoorbeeld bio-ritmes. Ik merk vooral dat de rust en de vloeiende overgang tussen school en bso hen goed doet. En de jongste vindt het heerlijk om als driejarige mee te draaien in de kleuterklas en tegelijkertijd de vrijheid te hebben om uit te stappen wanneer hij wil.
Het kan dus wel, maar je moet er bewust voor kiezen. Voor ons een makkelijk besluit omdat de school om de hoek is.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  donderdag 4 september 2014 @ 13:04:20 #149
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_144165857
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 11:34 schreef miss_sly het volgende:
Wat je trouwens wel erg mooi illustreert is het idee dat nogal heerst tegenwoordig over de idee dat ons leven, de wereld, maakbaar zijn. Alles naar onze hand zetten, dat moet kunnen en dat moeten we maar gewoon doen.
Zo maakbaar als mogelijk. Sommige dingen hangen af van de keuzes die je maakt en de prioriteiten die je stelt en die liggen voor iedereen anders.

Wel of niet werken kan een keuze zijn en dan is het fijn als je kunt doen waar je je goed bij voelt. Soms is het echter geen keuze en is het een kwestie van roeien met de riemen die je hebt. Datzelfde geldt overigens voor thuisblijven of full-/parttime werken etc.
While you burn at the stake, I dance with the flames...
No more nights, of blood and fire...
  donderdag 4 september 2014 @ 13:05:07 #150
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_144165879
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 12:47 schreef miss_sly het volgende:
Misschien kun je wat jij in je omgeving ziet niet zomaar doortrekken naar de hele maatschappij.
Ik zie bij S op school en in de omgeving juist heel veel gericht op de kinderen, en weinig problematiek zoals jij het schetst.
Aan de andere kant zou het ook kunnen zijn dat mensen juist bij vijfjarigen meer kindgericht zijn dan bij pubers ;)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')