Dat hebben ze op Ivans school, alleen op woensdagmiddag vrij en daarnaast meer vrije dagen. De vrijdagmiddag is wel 'speelgoedmiddag'; dat is het hoogtepunt van de week en ervaart Ivan in ieder geval als een vrije middag. Op de dagen dat hij vrij heeft gaat hij een hele dag naar de BSO. Daar worden dan vaak extra leuke dingen gedaan en Ivan vindt dat geweldig. Hier ervaren we het ritme dus als heel prettig.quote:Op woensdag 3 september 2014 21:23 schreef mignonne het volgende:
[..]
hier idem.
T/m groep 4 geloof ik woensdag- en vrijdagmiddag vrij, vanaf groep 5 alleen woensdagmiddag vrijdag.
Bij een andere school hier in het dorp hebben ze alleen de woensdagmiddag vrij, vrijdag gewoon een hele dag, maar die hebben weer vaker ATV-dagen en dan zijn die kinderen dus een hele dag vrij. Ik merk aan mijn kleuter in ieder geval dat het voor haar fijner is om structureel een halve dag minder per week te gaan dan eens in de paar weken een hele dag thuis. (en werktechnisch is dat ook wel prettig, wat handiger planbaar.)
Dat is volgens mij niet heel vanzelfsprekend. Onze BSO is pas vanaf een bepaalde tijd open, dus ze zouden ruimere openingstijden moeten hanteren vanwege één school met alternatieve schooltijden. Then again, zo'n BSO zal er vast wel zijn. Waar er vraag is, ontstaat meestal ook wel aanbod, al zul je misschien niet bij elke BSO terechtkunnen. (Misschien is er in dit opzicht ook wel een wettelijke verplichting om een BSO-aanbod te hebben?).quote:Op woensdag 3 september 2014 21:25 schreef mignonne het volgende:
[..]
Nouja die zullen hun kind dan dus wel naar de BSO brengen voor de dagen dat het nodig is denk ik?
Mijn oudste ging ook wel eens 's middags naar de gastouder in plaats van naar school. Ze is dan welliswaar niet thuis, maar ze kon daar wel meer ontspannen, als ze alleen maar op de bank wilde liggen met een dekentje dan kon dat zeg maar, desnoods kon ze daar gewoon even naar bed als ze dat wilde. Ik heb geen ervaring met BSO's, maar het lijkt me dat het voor een kind toch anders aanvoelt dan school?
Dat dacht ik eerst ook, maar Ivan vindt het heel leuk dat hij met een klein busje, samen met z'n vriendjes van school, naar de BSO wordt gebracht. De chauffeurs zijn superlief en zelfs aan hen zijn we gehecht.quote:Op donderdag 4 september 2014 07:46 schreef Deepfreeze het volgende:
Voor de jongsten lijkt dat wel fijner, gewoon zelfde gebouw en door juf gebracht.
De onze doet dat. Die bedient 2 scholen, de onze en een andere en die andere school heeft dus een continu rooster.quote:Op donderdag 4 september 2014 08:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is volgens mij niet heel vanzelfsprekend. Onze BSO is pas vanaf een bepaalde tijd open, dus ze zouden ruimere openingstijden moeten hanteren vanwege één school met alternatieve schooltijden. Then again, zo'n BSO zal er vast wel zijn. Waar er vraag is, ontstaat meestal ook wel aanbod, al zul je misschien niet bij elke BSO terechtkunnen. (Misschien is er in dit opzicht ook wel een wettelijke verplichting om een BSO-aanbod te hebben?).
Maar school is toch school? Natuurlijk is het daar niet veel vrijer. Dat is nou net het verschil.quote:Op donderdag 4 september 2014 08:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat ik een veel belangrijker punt vind dan openingstijden, is wat er precies op school gebeurt. Ivan vindt de BSO zo leuk omdat hij er veel vrijer is. Dat vaste stramien op school voor zulke jonge kinderen staat me steeds meer tegen. Ik vraag me ernstig af of het op school niet meer eraan toe zou kunnen gaan zoals op Ivans BSO.
De BSO is dan ook geweldig!quote:Op donderdag 4 september 2014 08:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat dacht ik eerst ook, maar Ivan vindt het heel leuk dat hij met een klein busje, samen met z'n vriendjes van school, naar de BSO wordt gebracht. De chauffeurs zijn superlief en zelfs aan hen zijn we gehecht.
Eigenlijk geldt dat voor heel veel van die dingen waarvan ik tevoren dacht dat ze misschien wel lastig zouden kunnen zijn of worden - het heeft allemaal wel een weg gevonden. Sommige dingen lijken op papier niet praktisch of misschien belastend voor een kind maar worden niet per definitie als belastend ervaren. In die zin kan het schoolgebeuren ook meevallen!
Wat ik een veel belangrijker punt vind dan openingstijden, is wat er precies op school gebeurt. Ivan vindt de BSO zo leuk omdat hij er veel vrijer is. Dat vaste stramien op school voor zulke jonge kinderen staat me steeds meer tegen. Ik vraag me ernstig af of het op school niet meer eraan toe zou kunnen gaan zoals op Ivans BSO.
Onze BSO bedient een stuk of 6 scholen, maar wel allemaal scholen die in de middag uit zijn, behalve op woensdag. Ondanks de verschillende tijden dat de scholen uit zijn, kan de BSO dus rond 14 uur open gaan. Als er 1 school zou zijn die iedere dag om 12 uur uit is en er dan al kindjes zouden komen, zou dat betekenen dat ze voor een klein aantal kindjes al om 12 uur open zouden moeten gaan. Dat is prijstechnisch niet heel handig en zal dus worden doorberekend, neem ik aan.quote:Op donderdag 4 september 2014 09:16 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
De onze doet dat. Die bedient 2 scholen, de onze en een andere en die andere school heeft dus een continu rooster.
Oh, en twee jongetjes die vanaf het begin volledig gingen. Met de woensdag en vrijdagmiddag vrij.
De ma,di,do naar de bso maar sinds begin dit jaar alleen nog maar di en do. F is wat minder gasn werken en dit geeft toch ietsje meer rust voor ons allemaal.
Afspreken is sowieso een uitdaging, want zelfs als S niet naar de BSO zou gaan, gaan bijna alle vriendjes en vriendinnetjes wel twee/drie dagen naar de opvang, dus dat is sowieso lastig. Sport hebben we gelukkig redelijk laat in de middag gevonden en dus kan ze eerst even afspreken en spelen en daarna sporten. Alleen woensdagmiddag is in principe helemaal vrij om te spelen.quote:Op donderdag 4 september 2014 09:40 schreef She-Wolf het volgende:
Naar de BSO gaan ze niet, al een jaar of twee niet meer. Ze vonden het allebei niet echt leuk en nu ik mijn eigen tijd in kan delen is het ook niet nodig. Ze spreken liever uit school af met vriendinnetjes of ze moeten naar sport/muziekles.
Dat is een cirkelredenering: omdat school zo is, moet school zo zijn. M'n punt is fundamenteler bedoeld: moet school wel zo zijn? Kan school er niet volkomen anders uitzien? Kan dat niet in ieder geval voor zulke jonge kinderen gebeuren?quote:Op donderdag 4 september 2014 09:20 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Maar school is toch school? Natuurlijk is het daar niet veel vrijer. Dat is nou net het verschil.
En dat is ook echt wel nuttig vlgs mij, want vanaf gr 3 wordt er nog meer school van ze verwacht en dus zijn de kleuterklassen ervoor om wat zitvlees en aandacht te kweken.
dan moet je of thuisonderwijs geven of naar een Iederwijs-school (oh, ze bestaan niet meer lees ik nu)quote:Op donderdag 4 september 2014 10:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is een cirkelredenering: omdat school zo is, moet school zo zijn. M'n punt is fundamenteler bedoeld: moet school wel zo zijn? Kan school er niet volkomen anders uitzien? Kan dat niet in ieder geval voor zulke jonge kinderen gebeuren?
Zeker jonge kinderen zijn al de hele dag door aan het ontdekken, uit zichzelf. Met een klein beetje begeleiding kan die ontdekkingstocht ondersteund worden, maar ik ben ervan overtuigd dat zo'n vaste structuur als op school dat proces meer in de weg zit dan ondersteunt. En waarom, omdat het nu eenmaal goedkoper is om te werken met één grote groep kinderen die zich voegen in een vast ritme?
Het aardige van onze BSO vind ik dat die laat zien hoe het anders kan.
Ik vind dat zelf ook zo fijn, dat gevoel van rust! Dat je niet bezig bent te haasten en nauwelijks tijd hebt voor elkaar.quote:Op donderdag 4 september 2014 09:58 schreef She-Wolf het volgende:
Ik vind het zelf heel veel rust geven, sinds we het zo ingedeeld hebben. Mijn man gooit om 17.00 de zaak dicht en is uiterlijk 17.15 thuis. We kunnen iedere avond op tijd eten zodat we genoeg tijd hebben om het hele circus af te draaien 's avonds.
Dan kom je op zoiets http://www.obslaternamagica.nl/corp/?site=37quote:Op donderdag 4 september 2014 10:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is een cirkelredenering: omdat school zo is, moet school zo zijn. M'n punt is fundamenteler bedoeld: moet school wel zo zijn? Kan school er niet volkomen anders uitzien? Kan dat niet in ieder geval voor zulke jonge kinderen gebeuren?
Zeker jonge kinderen zijn al de hele dag door aan het ontdekken, uit zichzelf. Met een klein beetje begeleiding kan die ontdekkingstocht ondersteund worden, maar ik ben ervan overtuigd dat zo'n vaste structuur als op school dat proces meer in de weg zit dan ondersteunt. En waarom, omdat het nu eenmaal goedkoper is om te werken met één grote groep kinderen die zich voegen in een vast ritme?
Het aardige van onze BSO vind ik dat die laat zien hoe het anders kan.
Tja, dit is een lastig punt. Als je ervan uitgaat dat kinderen bepaalde onderwijsdoelen moeten halen (zoals de vaardigheden die worden gemeten door de Cito-toets), dan is een vrijere vorm van onderwijs nauwelijks mogelijk. We (ouders, de overheid, scholen) durven kinderen nauwelijks los te laten, uit angst dat kinderen de boot mislopen en straks niet voorbereid zijn op de arbeidsmarkt. Daarmee wordt voorbij gegaan aan allerlei problemen die momenteel bestaan, bijv. lage motivatie, een gebrek aan aansluiting bij de arbeidsmarkt, drop-out.quote:Op donderdag 4 september 2014 10:25 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dan moet je of thuisonderwijs geven of naar een Iederwijs-school (oh, ze bestaan niet meer lees ik nu)
Dat was volgens dat principe. Het nadeel is dat je geen vangnet hebt zodra de leergierigheid stopt of zodra ze vaardigheden moeten leren waar ze geen trek in hebben. Nou kan je denken dat dit zodra ze tegen het gemis aanlopen vanzelf wel komt maar de ervaring leert dat dit niet noodzakelijkerwijs ook zo gaat.
Ik zeg toch helemaal niet dat een BSO heilig is? Integendeel. Ik ben lyrisch over ónze BSO, niet alle BSO's. En ik probeer een andere kant te laten zien, namelijk dat kinderen een BSO niet per definitie een belasting vinden.quote:Op donderdag 4 september 2014 10:33 schreef Brighteyes het volgende:
En toch is een BSO niet heilig hoor, iemand omschreef het van de week als 'moet jij eens bedenken hoe het zou zijn als je verplicht, nadat je een hele dag gewerkt hebt, ook nog eens 2 uur móét doorbrengen met mensen waar je niet zelf voor gekozen hebt'. Ik vond dat eigenlijk best wel een goede opmerking om eens goed over na te dneken.
Natuurlijk zijn dat veelal vriendjes van school en wordt er anders toch ook wel afgesproken, maar toch is het anders.
Ik begrijp als volwassene nauwelijks dat ik ooit zoveel uur achter elkaar op een stoel heb kunnen zitten om veelal passief naar een leerkracht te luisteren. Ik ben juist opgelucht dat steeds meer mensen inzien dat dat niet iets waar we als vanzelfsprekend naar zouden moeten streven, dat er alternatieve onderwijsvormen zijn die bovendien beter aansluiten bij de arbeidsmarkt. Ik heb wat dat betrekt een enorme breuk ervaren tussen school en werk. Achter een bureau zit je weliswaar, maar daar houdt de gelijkenis ook wel zo'n beetje op.quote:De kleuterklassen zijn een opmaat naar het echte schoolwerk en zitvlees is wel degelijk iets dat aangewend en aangeleerd moet worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |