abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 3 september 2014 @ 22:41:37 #101
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_144153436
Bij ons ook van 8:30u tot 12:00u en van 13:00u tot 15:00u.
Overblijven kost ¤1 per keer.
Groep 1 en 2 hebben structureel op wo-middag en vrijdag gehele dag vrij. Overige groepen weet ik niet.
Harry blijft op ma en di altijd over omdat ik dan werk. Het zou handiger voor mij zijn als hij op donderdag ook over zou willen blijven, maar dat wil hij niet ;)
pi_144153572
Hier 8.30 tot 14.15 (ma, di, do, vr)
en 8.30 tot 12.30 (wo)
En dit van groep 1 tot en met groep 8
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_144153624
Ma, di, do en vr 8.30 - 14.45 met 45m pauze tussen de middag
Wo 8.30 - 12.15 voor de hele school. Wij hebben een continurooster.

Overblijf bijdrage is bij ons 95 euro per kind.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_144153705
Hier 8.30-11:45 en 13:00-15:15 op ma/di/do; en op woensdag en vrijdag 8:30-12:15.

Qua brood smeren hebben we tijd zat, maar we wonen ook vrij dichtbij en ze is een makkelijke eter, dat scheelt wel. Geen idee wat overblijf kost :') dat regelt B. Maar wij maken er maar incidenteel gebruik van. Ik vind dit rooster prima, een continurooster zou ook prima zijn.
:)
pi_144159978
Hier met begonnen met continu rooster, nou bleef Chris al over omdat hij dat fijner vond. Die wissel van school-thuis en dan weer naar school was te snel/veel. Dat gaf hij zelf na 6 weken school al aan. Prima, ik was toch hoogzwanger, dus ook handiger.
Sinds dit jaar continu rooster, ma/di/do van 8:30 tot 14:30, wo/vr 8:30-12:30. De hoogste 4 groepen moet nog 2 jaar op vrijdagmiddag naar school, en daarna gaan zij ook tot 12:30..
Dat continurooster scheelt me mooi 3x2,35 per week aan overblijfgeld.
BSO hebben we niet nodig. Maar sinds dit jaar is dat binnen school geregeld. Voor de jongsten lijkt dat wel fijner, gewoon zelfde gebouw en door juf gebracht.
pi_144160073
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 21:23 schreef mignonne het volgende:

[..]

hier idem.
T/m groep 4 geloof ik woensdag- en vrijdagmiddag vrij, vanaf groep 5 alleen woensdagmiddag vrijdag.

Bij een andere school hier in het dorp hebben ze alleen de woensdagmiddag vrij, vrijdag gewoon een hele dag, maar die hebben weer vaker ATV-dagen en dan zijn die kinderen dus een hele dag vrij. Ik merk aan mijn kleuter in ieder geval dat het voor haar fijner is om structureel een halve dag minder per week te gaan dan eens in de paar weken een hele dag thuis. (en werktechnisch is dat ook wel prettig, wat handiger planbaar.)
Dat hebben ze op Ivans school, alleen op woensdagmiddag vrij en daarnaast meer vrije dagen. De vrijdagmiddag is wel 'speelgoedmiddag'; dat is het hoogtepunt van de week en ervaart Ivan in ieder geval als een vrije middag. Op de dagen dat hij vrij heeft gaat hij een hele dag naar de BSO. Daar worden dan vaak extra leuke dingen gedaan en Ivan vindt dat geweldig. Hier ervaren we het ritme dus als heel prettig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_144160106
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 21:25 schreef mignonne het volgende:

[..]

Nouja die zullen hun kind dan dus wel naar de BSO brengen voor de dagen dat het nodig is denk ik?
Mijn oudste ging ook wel eens 's middags naar de gastouder in plaats van naar school. Ze is dan welliswaar niet thuis, maar ze kon daar wel meer ontspannen, als ze alleen maar op de bank wilde liggen met een dekentje dan kon dat zeg maar, desnoods kon ze daar gewoon even naar bed als ze dat wilde. Ik heb geen ervaring met BSO's, maar het lijkt me dat het voor een kind toch anders aanvoelt dan school?
Dat is volgens mij niet heel vanzelfsprekend. Onze BSO is pas vanaf een bepaalde tijd open, dus ze zouden ruimere openingstijden moeten hanteren vanwege één school met alternatieve schooltijden. Then again, zo'n BSO zal er vast wel zijn. Waar er vraag is, ontstaat meestal ook wel aanbod, al zul je misschien niet bij elke BSO terechtkunnen. (Misschien is er in dit opzicht ook wel een wettelijke verplichting om een BSO-aanbod te hebben?).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_144160195
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 07:46 schreef Deepfreeze het volgende:
Voor de jongsten lijkt dat wel fijner, gewoon zelfde gebouw en door juf gebracht.
Dat dacht ik eerst ook, maar Ivan vindt het heel leuk dat hij met een klein busje, samen met z'n vriendjes van school, naar de BSO wordt gebracht. De chauffeurs zijn superlief en zelfs aan hen zijn we gehecht.

Eigenlijk geldt dat voor heel veel van die dingen waarvan ik tevoren dacht dat ze misschien wel lastig zouden kunnen zijn of worden - het heeft allemaal wel een weg gevonden. Sommige dingen lijken op papier niet praktisch of misschien belastend voor een kind maar worden niet per definitie als belastend ervaren. In die zin kan het schoolgebeuren ook meevallen!

Wat ik een veel belangrijker punt vind dan openingstijden, is wat er precies op school gebeurt. Ivan vindt de BSO zo leuk omdat hij er veel vrijer is. Dat vaste stramien op school voor zulke jonge kinderen staat me steeds meer tegen. Ik vraag me ernstig af of het op school niet meer eraan toe zou kunnen gaan zoals op Ivans BSO.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_144160219
Hier het eerste jaar van 8.30-11.45 en 13.00-15.15 en dan de woensdag middag en vrijdag middag vrij. Daarna continu rooster. 8.30- 14.15
Maar dan de woensdag middag ook vrij en voor de groepen 1 en 2 ook de vrijdag middag.

Maaaaaaar, ik zit hier nog illegaal. Ze hoeft pas na de herfstvakantie naar school.
Ze zou het allerliefste nu al willen. Op de opvang doet ze ook in de middagen al met de nso mee.
  donderdag 4 september 2014 @ 08:55:12 #110
35189 Troel
scherp en bot
pi_144160552
Hier is de BSO al eerder open en zijn er kortingstarieven gekomen voor als je meer dan zoveel uur afneemt :)

Maar hier geen BSO gebruiker, dus weet niet heel veel ervan.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 4 september 2014 @ 09:16:04 #111
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_144160837
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 08:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat is volgens mij niet heel vanzelfsprekend. Onze BSO is pas vanaf een bepaalde tijd open, dus ze zouden ruimere openingstijden moeten hanteren vanwege één school met alternatieve schooltijden. Then again, zo'n BSO zal er vast wel zijn. Waar er vraag is, ontstaat meestal ook wel aanbod, al zul je misschien niet bij elke BSO terechtkunnen. (Misschien is er in dit opzicht ook wel een wettelijke verplichting om een BSO-aanbod te hebben?).
De onze doet dat. Die bedient 2 scholen, de onze en een andere en die andere school heeft dus een continu rooster.

Oh, en twee jongetjes die vanaf het begin volledig gingen. Met de woensdag en vrijdagmiddag vrij.
De ma,di,do naar de bso maar sinds begin dit jaar alleen nog maar di en do. F is wat minder gasn werken en dit geeft toch ietsje meer rust voor ons allemaal.
***
  donderdag 4 september 2014 @ 09:20:23 #112
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_144160899
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 08:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]


Wat ik een veel belangrijker punt vind dan openingstijden, is wat er precies op school gebeurt. Ivan vindt de BSO zo leuk omdat hij er veel vrijer is. Dat vaste stramien op school voor zulke jonge kinderen staat me steeds meer tegen. Ik vraag me ernstig af of het op school niet meer eraan toe zou kunnen gaan zoals op Ivans BSO.
Maar school is toch school? Natuurlijk is het daar niet veel vrijer. Dat is nou net het verschil.

En dat is ook echt wel nuttig vlgs mij, want vanaf gr 3 wordt er nog meer school van ze verwacht en dus zijn de kleuterklassen ervoor om wat zitvlees en aandacht te kweken.
***
pi_144160966
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 08:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat dacht ik eerst ook, maar Ivan vindt het heel leuk dat hij met een klein busje, samen met z'n vriendjes van school, naar de BSO wordt gebracht. De chauffeurs zijn superlief en zelfs aan hen zijn we gehecht.

Eigenlijk geldt dat voor heel veel van die dingen waarvan ik tevoren dacht dat ze misschien wel lastig zouden kunnen zijn of worden - het heeft allemaal wel een weg gevonden. Sommige dingen lijken op papier niet praktisch of misschien belastend voor een kind maar worden niet per definitie als belastend ervaren. In die zin kan het schoolgebeuren ook meevallen!

Wat ik een veel belangrijker punt vind dan openingstijden, is wat er precies op school gebeurt. Ivan vindt de BSO zo leuk omdat hij er veel vrijer is. Dat vaste stramien op school voor zulke jonge kinderen staat me steeds meer tegen. Ik vraag me ernstig af of het op school niet meer eraan toe zou kunnen gaan zoals op Ivans BSO.
De BSO is dan ook geweldig!
S vindt het ritje met het busje ook heerlijk. Op vrijdag was ze vorig jaar het enige kindje en dan zat ze lekker met de chauffeuse alleen, gezellig te kletsen en muziek te luisteren. Genoot ze van!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_144161003
quote:
1s.gif Op donderdag 4 september 2014 09:16 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

De onze doet dat. Die bedient 2 scholen, de onze en een andere en die andere school heeft dus een continu rooster.

Oh, en twee jongetjes die vanaf het begin volledig gingen. Met de woensdag en vrijdagmiddag vrij.
De ma,di,do naar de bso maar sinds begin dit jaar alleen nog maar di en do. F is wat minder gasn werken en dit geeft toch ietsje meer rust voor ons allemaal.
Onze BSO bedient een stuk of 6 scholen, maar wel allemaal scholen die in de middag uit zijn, behalve op woensdag. Ondanks de verschillende tijden dat de scholen uit zijn, kan de BSO dus rond 14 uur open gaan. Als er 1 school zou zijn die iedere dag om 12 uur uit is en er dan al kindjes zouden komen, zou dat betekenen dat ze voor een klein aantal kindjes al om 12 uur open zouden moeten gaan. Dat is prijstechnisch niet heel handig en zal dus worden doorberekend, neem ik aan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 4 september 2014 @ 09:40:48 #115
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_144161284
Hier op school staan er 's middags van ongeveer 4 verschillende BSO's leidsters op het plein om kinderen op te halen. Sinds dit jaar is de schooltijd een kwartiertje vervroegd, 8.30 i.p.v. 8.45 en dan om 15.00 uit i.p.v. 15.15. De tijden van de onder- en bovenbouw lopen nu ook gelijk. Voorheen was de onderbouw tussen de middag altijd een kwartier eerder uit, om 12.00 en de bovenbouw om 12.15. Voor veel ouders niet handig, alsje kinderen in zowel de onder- al bovenbouw hebt zitten.

Mijn dochters blijven iedere dag over, de oudste vindt het heerlijk, de middelste vind het minder. Maar het is niet anders, ik werk in principe iedere ochtend en om 13.00 moet ik ook de jongste van het KDV ophalen.

Naar de BSO gaan ze niet, al een jaar of twee niet meer. Ze vonden het allebei niet echt leuk en nu ik mijn eigen tijd in kan delen is het ook niet nodig. Ze spreken liever uit school af met vriendinnetjes of ze moeten naar sport/muziekles.
While you burn at the stake, I dance with the flames...
No more nights, of blood and fire...
pi_144161446
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 09:40 schreef She-Wolf het volgende:

Naar de BSO gaan ze niet, al een jaar of twee niet meer. Ze vonden het allebei niet echt leuk en nu ik mijn eigen tijd in kan delen is het ook niet nodig. Ze spreken liever uit school af met vriendinnetjes of ze moeten naar sport/muziekles.
Afspreken is sowieso een uitdaging, want zelfs als S niet naar de BSO zou gaan, gaan bijna alle vriendjes en vriendinnetjes wel twee/drie dagen naar de opvang, dus dat is sowieso lastig. Sport hebben we gelukkig redelijk laat in de middag gevonden en dus kan ze eerst even afspreken en spelen en daarna sporten. Alleen woensdagmiddag is in principe helemaal vrij om te spelen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 4 september 2014 @ 09:58:14 #117
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_144161679
Afspreken lukt eigenlijk altijd wel, inmiddels weten we van alle vriendinnetjes wel het BSO/sportrooster, dus weten ze allebei precies met wie ze op welke dagen af kunnen spreken. En er zijn bij ons op school heel veel kinderen die niet naar een BSO gaan. En er zijn hier in de wijk ook genoeg kinderen die 's middags thuis zijn, of bij een gastouder/oma hier in de buurt zijn, uit school.

Ik vind het zelf heel veel rust geven, sinds we het zo ingedeeld hebben. Mijn man gooit om 17.00 de zaak dicht en is uiterlijk 17.15 thuis. We kunnen iedere avond op tijd eten zodat we genoeg tijd hebben om het hele circus af te draaien 's avonds. ;)
While you burn at the stake, I dance with the flames...
No more nights, of blood and fire...
pi_144161787
Bij ons zijn de tijden weer anders. De kleuters hebben di-wo-do een korte dag (8:30-12:30), groep 3/4 heeft wo en do een korte dag, en vanaf groep 5 is alleen woensdag nog kort.
Lange dagen zijn van 8:30 tot 14:45 en continue vanaf t begin.
Je krijgt wel als ouder de taak om 3× per kind per jaar te helpen met pleinwacht, want de juffen/meesters moeten ook eten.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_144162095
quote:
1s.gif Op donderdag 4 september 2014 09:20 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Maar school is toch school? Natuurlijk is het daar niet veel vrijer. Dat is nou net het verschil.

En dat is ook echt wel nuttig vlgs mij, want vanaf gr 3 wordt er nog meer school van ze verwacht en dus zijn de kleuterklassen ervoor om wat zitvlees en aandacht te kweken.
Dat is een cirkelredenering: omdat school zo is, moet school zo zijn. M'n punt is fundamenteler bedoeld: moet school wel zo zijn? Kan school er niet volkomen anders uitzien? Kan dat niet in ieder geval voor zulke jonge kinderen gebeuren?

Zeker jonge kinderen zijn al de hele dag door aan het ontdekken, uit zichzelf. Met een klein beetje begeleiding kan die ontdekkingstocht ondersteund worden, maar ik ben ervan overtuigd dat zo'n vaste structuur als op school dat proces meer in de weg zit dan ondersteunt. En waarom, omdat het nu eenmaal goedkoper is om te werken met één grote groep kinderen die zich voegen in een vast ritme?

Het aardige van onze BSO vind ik dat die laat zien hoe het anders kan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 4 september 2014 @ 10:25:57 #120
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_144162309
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 10:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat is een cirkelredenering: omdat school zo is, moet school zo zijn. M'n punt is fundamenteler bedoeld: moet school wel zo zijn? Kan school er niet volkomen anders uitzien? Kan dat niet in ieder geval voor zulke jonge kinderen gebeuren?

Zeker jonge kinderen zijn al de hele dag door aan het ontdekken, uit zichzelf. Met een klein beetje begeleiding kan die ontdekkingstocht ondersteund worden, maar ik ben ervan overtuigd dat zo'n vaste structuur als op school dat proces meer in de weg zit dan ondersteunt. En waarom, omdat het nu eenmaal goedkoper is om te werken met één grote groep kinderen die zich voegen in een vast ritme?

Het aardige van onze BSO vind ik dat die laat zien hoe het anders kan.
dan moet je of thuisonderwijs geven of naar een Iederwijs-school (oh, ze bestaan niet meer lees ik nu)
Dat was volgens dat principe. Het nadeel is dat je geen vangnet hebt zodra de leergierigheid stopt of zodra ze vaardigheden moeten leren waar ze geen trek in hebben. Nou kan je denken dat dit zodra ze tegen het gemis aanlopen vanzelf wel komt maar de ervaring leert dat dit niet noodzakelijkerwijs ook zo gaat.

Onze BSO is trouwens net een school. Met knipwerkjes enzo.
Mijn jongens hebben zich dan wel heel vrij kunnen 'scholen' in wat hen interesseert buiten schooltijd Daar heb ik dan persoonlijk wel een prijs voor betaald. Maar dat is het meer dan waard.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_144162325
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 09:58 schreef She-Wolf het volgende:
Ik vind het zelf heel veel rust geven, sinds we het zo ingedeeld hebben. Mijn man gooit om 17.00 de zaak dicht en is uiterlijk 17.15 thuis. We kunnen iedere avond op tijd eten zodat we genoeg tijd hebben om het hele circus af te draaien 's avonds. ;)
Ik vind dat zelf ook zo fijn, dat gevoel van rust! Dat je niet bezig bent te haasten en nauwelijks tijd hebt voor elkaar.

De BSO biedt ons juist die rust. M'n lief brengt de kinderen weg en ik begin heel vroeg met werken, ik haal hen op en we zijn altijd tussen 17.00 en 17.30 uur thuis. En de BSO verdringt niet de tijd die er anders zou zijn om met vriendjes te spelen, want Ivan speelt daar juist met z'n vriendjes. Lena kan niet wachten tot ze ook mag.

Samen spelen in de tuin van de BSO:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_144162429
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 10:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat is een cirkelredenering: omdat school zo is, moet school zo zijn. M'n punt is fundamenteler bedoeld: moet school wel zo zijn? Kan school er niet volkomen anders uitzien? Kan dat niet in ieder geval voor zulke jonge kinderen gebeuren?

Zeker jonge kinderen zijn al de hele dag door aan het ontdekken, uit zichzelf. Met een klein beetje begeleiding kan die ontdekkingstocht ondersteund worden, maar ik ben ervan overtuigd dat zo'n vaste structuur als op school dat proces meer in de weg zit dan ondersteunt. En waarom, omdat het nu eenmaal goedkoper is om te werken met één grote groep kinderen die zich voegen in een vast ritme?

Het aardige van onze BSO vind ik dat die laat zien hoe het anders kan.
Dan kom je op zoiets http://www.obslaternamagica.nl/corp/?site=37
Wij hebben het serieus overwogen, maar het ligt niet echt gunstig met halen en brengen, helaas.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 4 september 2014 @ 10:33:45 #123
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_144162478
En toch is een BSO niet heilig hoor, iemand omschreef het van de week als 'moet jij eens bedenken hoe het zou zijn als je verplicht, nadat je een hele dag gewerkt hebt, ook nog eens 2 uur móét doorbrengen met mensen waar je niet zelf voor gekozen hebt'. Ik vond dat eigenlijk best wel een goede opmerking om eens goed over na te dneken.
Natuurlijk zijn dat veelal vriendjes van school en wordt er anders toch ook wel afgesproken, maar toch is het anders.

En dat school school is en niet vrijer zie ik eigenlijk niet als een probleem.
De kleuterklassen zijn een opmaat naar het echte schoolwerk en zitvlees is wel degelijk iets dat aangewend en aangeleerd moet worden.
Een van de opmerkingen van Sasha's vriendinnetje van de week was 'we moeten wel heel veel op onze stoel zitten in groep 3 mama'. :)
Maar dat lijkt mij niet meer dan een prima voorbereiding op de rest van het leven waarbij er nog heel veel op een stoel gezeten moet worden om dingen te leren en vervolgens, voor velen van ons, ook op een stoel tijdens je werk. En voor de niet-bureau-werkers iig een vaste taak moeten volbrengen in een vastgestelde tijd.

Maar goed, ik heb twee kinderen die geen problemen hebben met meegaan in dat stramien dus misschien heb ik dan makkelijk kletsen.
***
pi_144162483
quote:
1s.gif Op donderdag 4 september 2014 10:25 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

dan moet je of thuisonderwijs geven of naar een Iederwijs-school (oh, ze bestaan niet meer lees ik nu)
Dat was volgens dat principe. Het nadeel is dat je geen vangnet hebt zodra de leergierigheid stopt of zodra ze vaardigheden moeten leren waar ze geen trek in hebben. Nou kan je denken dat dit zodra ze tegen het gemis aanlopen vanzelf wel komt maar de ervaring leert dat dit niet noodzakelijkerwijs ook zo gaat.
Tja, dit is een lastig punt. Als je ervan uitgaat dat kinderen bepaalde onderwijsdoelen moeten halen (zoals de vaardigheden die worden gemeten door de Cito-toets), dan is een vrijere vorm van onderwijs nauwelijks mogelijk. We (ouders, de overheid, scholen) durven kinderen nauwelijks los te laten, uit angst dat kinderen de boot mislopen en straks niet voorbereid zijn op de arbeidsmarkt. Daarmee wordt voorbij gegaan aan allerlei problemen die momenteel bestaan, bijv. lage motivatie, een gebrek aan aansluiting bij de arbeidsmarkt, drop-out.

De vraag is hoe het dan wel kan, en er is maar een manier om sceptici daarvan te overtuigen: laten zien hoe het wel kan. Zulke initiatieven zijn er wel en ik denk dat er meer komen. Er is veel onvrede over de toets- en diplomacultuur, zeker nu een diploma geen garantie meer lijkt te zijn voor een baan.

Als ik onze BSO zie, dan zie ik hoe kinderen van in ieder geval 4-6 ook opgevangen zouden kunnen worden. Ik zie maar één toegevoegde waarde van hoe het kleuteronderwijs er nu uitziet: het bereidt kinderen voor op het vaste stramien waar ze de komende 12-14 jaar aan vast zullen zitten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_144162694
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 10:33 schreef Brighteyes het volgende:
En toch is een BSO niet heilig hoor, iemand omschreef het van de week als 'moet jij eens bedenken hoe het zou zijn als je verplicht, nadat je een hele dag gewerkt hebt, ook nog eens 2 uur móét doorbrengen met mensen waar je niet zelf voor gekozen hebt'. Ik vond dat eigenlijk best wel een goede opmerking om eens goed over na te dneken.
Natuurlijk zijn dat veelal vriendjes van school en wordt er anders toch ook wel afgesproken, maar toch is het anders.
Ik zeg toch helemaal niet dat een BSO heilig is? Integendeel. Ik ben lyrisch over ónze BSO, niet alle BSO's. En ik probeer een andere kant te laten zien, namelijk dat kinderen een BSO niet per definitie een belasting vinden.

Veel ouders hielden me dat schrikbeeld voor voordat Ivan naar school ging. Die dagen zouden te lang zijn voor hem en de BSO zou daar nog bovenop komen. Maar voor hem betekent de BSO ontspanning, vrij spelen, optrekken met vriendjes. Natuurlijk is het geen thuis, waar hij écht op zijn gemak is, maar het biedt hem wel plezier en ontspanning (en nog meer, wat helemaal geweldig is).

quote:
De kleuterklassen zijn een opmaat naar het echte schoolwerk en zitvlees is wel degelijk iets dat aangewend en aangeleerd moet worden.
Ik begrijp als volwassene nauwelijks dat ik ooit zoveel uur achter elkaar op een stoel heb kunnen zitten om veelal passief naar een leerkracht te luisteren. Ik ben juist opgelucht dat steeds meer mensen inzien dat dat niet iets waar we als vanzelfsprekend naar zouden moeten streven, dat er alternatieve onderwijsvormen zijn die bovendien beter aansluiten bij de arbeidsmarkt. Ik heb wat dat betrekt een enorme breuk ervaren tussen school en werk. Achter een bureau zit je weliswaar, maar daar houdt de gelijkenis ook wel zo'n beetje op.

Zitten en luisteren kan toch geen doel op zich zijn? En als het geen doel op zich is, wat is dan wel het doel? Zijn er andere manieren om dat doel te bereiken? Dat vind ik interessante vragen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')