Is er ook niet.quote:Op woensdag 16 juli 2014 14:23 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik zie de link niet met Restaurant Blauw?
Oh wacht, het gaat puur om het feit dat er een 2e vestiging van een bedrijf wordt geopend.quote:
quote:Op woensdag 16 juli 2014 14:36 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Oh wacht, het gaat puur om het feit dat er een 2e vestiging van een bedrijf wordt geopend.
Dat zou voor mij toch niet de reden zijn om er niet in te investeren.
Heeft dus niets met Blauw te makenquote:Op woensdag 16 juli 2014 15:41 schreef Frits77 het volgende:
Is ook niet objectief maar was voor mij wel een van de redenen om even te laten lopen. Relatief hoge bedragen en ik geloof (ondanks succes 1e vestiging) niet 100% in de formule. Daarnaast heb ik ook vaker (dan alleen bij restaurant blauw) zien gebeuren dat een ondernemer ook overmoedig kan worden. Anyways, op naar de volgende.
[..]
Bijvoorbeeld iemand die zakelijk grotere bedragen investeert.quote:Op woensdag 16 juli 2014 10:47 schreef mrbombastic het volgende:
En wie investeert er nou ¤ 5000 in één project?
Dan nog ben je gekquote:Op woensdag 16 juli 2014 22:58 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld iemand die zakelijk grotere bedragen investeert.
Door de initial fee kost spreiden natuurlijk wel degelijk geld.quote:Op donderdag 17 juli 2014 10:00 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Dan nog ben je gek(omdat spreiden niets extra's kost dus je bent gek als je het niet doet, en omdat je af moet gaan op het oordeel van GVE en Graydon.)
Denk iemand die de personen achter het project kent ofzo? Stel dat mn vader of oom iets heeft dan weet ik veel beter of het wel goed loopt enzulks dan zou ik wel er meer instoppen. Al kan dat misschien weer beter buiten GVE om.
Hoezo kost spreiden geld? Als je 100k nou in 1 of in 20 projecten steekt, je fee blijft 0,9% (¤900).quote:Op donderdag 17 juli 2014 10:02 schreef nikao het volgende:
[..]
Door de initial fee kost spreiden natuurlijk wel degelijk geld.
jep je hebt gelijk. Dacht even dat de fee fixed was, maar is inderdaad een % ..quote:Op donderdag 17 juli 2014 10:18 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Hoezo kost spreiden geld? Als je 100k nou in 1 of in 20 projecten steekt, je fee blijft 0,9% (¤900).
25%? Dat is een aardig rendement! Zijn er meer mensen op dit forum die ervaing met bondora hebben? Ik kan er al googlend (nog) niet veel over vinden.quote:Op woensdag 16 juli 2014 08:24 schreef athlonkmf het volgende:
Zelfs als ze vervroegd aflossen, dan moeten ze toch nog steeds de volledige rente betalen? Of is bij vervroegd aflossen "de rest van de rente" niet meer nodig?
Momenteel heb ik 500 euro uitstaan bij bondora/isepankur. Het "grappige" is dat er 80 euro "overtijd" is. Deze wordt dan niet berekend bij je uitstaand "vermogen".
.....
...
Maar uiteindelijk zal er dus gemiddeld 25% rendement zijn, en aan het eind van de rit is mijn 500 euro 750 euro waard(in de praktijk worden de ontvangen betalingen automatisch weer geinvesteerd in andere leningen)
....
Ja, ik heb mijn ervaringen en meningen hierover diverse malen bericht in deze topicreeks. In ieder geval heeft het me inspiratie gegeven voor mn sig.quote:Op donderdag 17 juli 2014 13:57 schreef Frits77 het volgende:
[..]
25%? Dat is een aardig rendement! Zijn er meer mensen op dit forum die ervaing met bondora hebben? Ik kan er al googlend (nog) niet veel over vinden.
Ja. Je kan investeren in kleine kredieten voor particulieren in een aantal Europese landen. De rentes liggen erg hoog, soms wel hoger dan 30%, maar de defaultrate is ook een stuk hoger. Je kan wel heel makkelijke een goede spreiding regelen want je kan al investeren vanaf 5 euro per project. Bij een goede spreiding en een goede sselectie van projecten moet een rendement van 20% per jaar haalbaar zijn. De website van bondora is echt veel beter dan GvE en biedt ook de mogelijkheid om automatisch de ontvangen betalingen te herinvesteren.quote:Op donderdag 17 juli 2014 13:57 schreef Frits77 het volgende:
[..]
25%? Dat is een aardig rendement! Zijn er meer mensen op dit forum die ervaing met bondora hebben? Ik kan er al googlend (nog) niet veel over vinden.
Ja, ben er rond januari mee begonnen. Groot voordeel vind ik het automatische uitlenen op basis van eigen criteria (al mogen deze naar mijn mening uitgebreid worden). Ik hoef er praktisch niet naar om te kijken. Spreiding gaat hierdoor ook vanzelfquote:Op donderdag 17 juli 2014 13:57 schreef Frits77 het volgende:
[..]
Wie zegt dat ze niet spreiden? Als ze bijvoorbeeld spreiden over 100 projecten van 5k, dan praat je dus over 5 ton aan investeringen die mijns inziens prima gespreid zijn. Als je nog meer wil spreiden zijn er vermoedelijk te weinig goede projecten en gaat het ook administratief veel te ingewikkeld en te veel werk worden. Je moet hier o.a. denken aan een pensioen / stamrecht b.v. of mensen die een gouden handdruk hebben ondergebracht in een b.v.quote:Op donderdag 17 juli 2014 10:00 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Dan nog ben je gek(omdat spreiden niets extra's kost dus je bent gek als je het niet doet, en omdat je af moet gaan op het oordeel van GVE en Graydon.)
Denk iemand die de personen achter het project kent ofzo? Stel dat mn vader of oom iets heeft dan weet ik veel beter of het wel goed loopt enzulks dan zou ik wel er meer instoppen. Al kan dat misschien weer beter buiten GVE om.
Veel goede projecten laatste dagen, deze neem ik ook mee. Zal weer hard gaanquote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:20 schreef CaLeX het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=7315
Een nieuwe.
Verkopen mooi spulmaar man wat een prijzen
paraplu voor 70 euro is toch geen geldquote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:20 schreef CaLeX het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=7315
Een nieuwe.
Verkopen mooi spulmaar man wat een prijzen
Tentjes voor 600 ook niet. Maar als ik dan even naar mezelf kijk, dan slaap ik lekkerder in een tent van 50 euro dan in een van 600quote:
Net de leenovereenkomst van project 7299 ontvangen, is ook een B.V. en er is ook hier weer keurig getekend voor hoofdelijke aansprakelijkheid.quote:
Zover ik weet doen niet heel veel mensen daar iets, dus kan ook wel hier blijven.quote:Op zaterdag 19 juli 2014 00:45 schreef Spaardertje het volgende:
Is het een idee om een speciale Bondora topic te openen?
Valt toch ook onder crowdfunding. Wat mij betreft kan dat prima ook hier.quote:Op zaterdag 19 juli 2014 00:45 schreef Spaardertje het volgende:
Is het een idee om een speciale Bondora topic te openen?
Door dat hoge percentage is de default heel erg hoog. Zelfs op de meest defensieve strategie is dat nog boven de 5% volgens hun eigen opgave.quote:Op zaterdag 19 juli 2014 12:20 schreef Born2trade het volgende:
30% rente op een persoonlijke lening is in Nederland niet voor niets verboden voor kredietverstrekkers...
Bij mij stond het de volgende werkdag om een uur of 3 op mijn accountquote:Op zaterdag 19 juli 2014 23:10 schreef Spaardertje het volgende:
Hoelaat duurt het voordat ik bondora kan gebruiken? Ik heb gisteren 1 cent overgemaakt om mijn rekening te verifiëren.
Oke ik zal het zien!quote:Op zondag 20 juli 2014 01:13 schreef Mynheer007 het volgende:
[..]
Bij mij stond het de volgende werkdag om een uur of 3 op mijn account
Hmm, interessante strategie. Daar ga ik eens mee experimenteren. En dat van die financiele klif, exact mijn gedachte...quote:Op zaterdag 19 juli 2014 14:06 schreef BartNH het volgende:
Deze strategie kwam in me op toen ik het platform verliet na een paar maand experimenteren. Mijn honderd euro heeft toen prima gerendeerd maar ik wil dus voor die paar centen rendement niet iemand aan de andere kant van Europa van de financiële klif duwen.
Een andere overweging die ik toen al had maar nog niet is uitgekomen:quote:Op zondag 20 juli 2014 12:56 schreef Born2trade het volgende:
[..]
Hmm, interessante strategie. Daar ga ik eens mee experimenteren. En dat van die financiele klif, exact mijn gedachte...
Interessante theorie. Maar tja. Als ik kijk naar mijn overdue lijstje, dan zie ik leningen tussen zitten met rente variërend van 20 t/m 34%quote:Op zaterdag 19 juli 2014 14:06 schreef BartNH het volgende:
[..]
Als je een paar offers bestudeerd zal je ervaren dat mensen die toch al niet niet rond kunnen komen opeens tot 1/3 van hun inkomen aan de lening willen gaan terugbetalen. Zeker die 30% lui zullen dus soms helemaal nooit iets afbetalen omdat ze niet verder dan een dag vooruit (kunnen) kijken. Het gross zal de eerste maanden nog wel hun best doen maar als de telefoonrekening weer oploopt enz na een paar maanden dan is dat waarschijnlijk ook over.
Die mensen zijn dus waarschijnlijk wel het ene gat met het andere aan het vullen. Hoeveel maanden zijn die onderweg dan?quote:Op zondag 20 juli 2014 15:03 schreef athlonkmf het volgende:
Tot nu toe is er nog niet 1 die default is gegaan (meer dan 60 dagen niet betaald). Uiteindelijk betalen ze toch wel, maar dan veel later dan gepland.
Of ze wachten op hun salaris. Ik ga niet speculeren. De boeterente gaat bij bondorA iig veel minder heftig dan roodstand bij creditcards bedrijven.quote:Op zondag 20 juli 2014 19:07 schreef BartNH het volgende:
[..]
Die mensen zijn dus waarschijnlijk wel het ene gat met het andere aan het vullen. Hoeveel maanden zijn die onderweg dan?
Nee. Voor mij niet. Ik ben pas een paar maanden begonnen, dus zover ben ik nog lang niet.quote:Op zondag 20 juli 2014 19:39 schreef BartNH het volgende:
Ik bedoel meer / ben meer benieuwd naar hoelang geleden de lening is aangegaan. Zitten er mensen tussen die b.v. in hun derde jaar van afbetalen zitten?
Iemand die 5000 leent voor vijf jaar die moet dus al bijna drieduizend ophoesten in het eerste jaar. Dat is dus wat ik bedoel met over de rand duwen.
Oftewel, in sommige situaties is het slimmer om via bondora te werken. Lagere rente t.o.v. creditcards. Maar ik ga (kan) niet richten op een bepaalde leningsdoel.quote:Don’t use Lending Club to commit financial suicide by buying a car or renovating your house on credit, but if you can consolidate credit card loans to a lower rate and then never run a balance on those cards again, you may
In die situaties duw je mensen dus iets minder hard over de klif... Uitstel van executie maar mogelijk wel met een groter bedrag aan schuld daardoor.quote:Op maandag 21 juli 2014 08:45 schreef athlonkmf het volgende:
Oftewel, in sommige situaties is het slimmer om via bondora te werken. Lagere rente t.o.v. creditcards. Maar ik ga (kan) niet richten op een bepaalde leningsdoel.
Op deze manier is het defaulten wel mooi gedekt natuurlijk en betaald door de andere leners ipv de uitleners. Misschien als je de rentes lager zou hebben blijft in die landen het deafult percentage wel hetzelfde om maar een dwarsstraat te noemen.quote:Op maandag 21 juli 2014 13:13 schreef AQuila360 het volgende:
Snap die rentes opzich ook niet, beter een stuk lager zodat de kans veel groter is dat men het kan terugbetalen.
Dus liever 10 x 8% en alles terug dan 10x 20% en maar 8 terug o.i.d.
en dat lijkt dus goed te gaan obv de statistics. Als je daarnaast goed selecteerd (goede income to debt ratio, income verified, geen hoge leningen, alleen Estland) lijkt het goed te gaanquote:Op maandag 21 juli 2014 15:55 schreef BartNH het volgende:
Ook een rente van 30% is pas rendabel als er vier van de vijf wel betalen.
Nee, zit alleen vrij kort in dingenquote:Op maandag 21 juli 2014 16:06 schreef crowd_funder het volgende:
[..]
Zoiets dacht ik ook. Heb jij lange projecten lopen dan? En waar?
Ik ook dus, maar dat is geen bewuste keuze qua risico o.i.d., maar meer omdat ik geen projecten zie die langer lopen.quote:
In principe zou crowdfunding (in de vorm van leningen, zoals bij GvE) daar wel geschikt voor kunnen zijn, maar ik vraag me af hoe groot die behoefte is. Vijf jaar vind ik nog wel te overzien, ook aangezien je redelijk snel toch weer een behoorlijk gedeelte terug hebt, maar langer uitlenen zit ik niet op te wachten. Eeuwigdurende (of zeer lang lopende) obligaties zijn misschien een alternatief voor jou?quote:Op maandag 21 juli 2014 16:01 schreef crowd_funder het volgende:
Even wat anders. Thema is nu, "crowdfunding met lange looptijden" Wat vinden jullie lang? Bij GVE (waar de meesten mee doen) is 5 jaar lang.
Zijn er ook sites waar je voor "nog" langere tijd kan investeren? Dus gewoon geld investeren voor lange(re) tijd in bedrijven waar je vertrouwen in hebt net als in aandelen bijvoorbeeld. (misschien is aandelen dan wel the way to go).
Of is crowdfunding daar volgens jullie niet geschikt voor.
Dan had je wel een korte periode ga ik vanuit. Ik heb er ook 1 van 18 maanden, die moet ook de laatste maand wel halenquote:Op dinsdag 22 juli 2014 08:43 schreef BartNH het volgende:
Binnenkort loopt er een eerste project af. Als die alleen al de laatste termijn niet zou betalen (theoretisch) speel ik niet eens quitte op dat project. Met spreiden is het risico veel minder maar de garantie op een mooi rendement is er nog steeds niet.
Ik vind 4-5% toch een groot verschil.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:51 schreef RicDan het volgende:
Volgens mij moet je ook geen grote bedragen in GvE of andere crowdfund platformen steken. Het verschil met een 5-jarig deposito zal waarschijnlijk niet veel meer dan 4-5% bedragen.
Het is dat een ondernemer hoofdelijk aansprakelijk gesteld kan worden, anders was ik er in vele gevallen niet ingestapt. Dat is voor mij als investeerder een zeer mooi en belangrijk vangnet.
Die 5% aan extra rendement is natuurlijk wel meteen het meest positieve scenario. Het is afwachten en hopen dat geen van de projecten waar wij in hebben geïnvesteerd het (in een vroeg stadium) niet haalt.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 13:42 schreef Goesten het volgende:
[..]
Ik vind 4-5% toch een groot verschil.
Ik zie crowdfunding niet als vervanger voor sparen. Zie het meer als een vervanger voor aandelen maar dan met een eind verwachting.
Mee eens.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 14:24 schreef RicDan het volgende:
[..]
Die 5% aan extra rendement is natuurlijk wel meteen het meest positieve scenario. Het is afwachten en hopen dat geen van de projecten waar wij in hebben geïnvesteerd het (in een vroeg stadium) niet haalt.
Het is wel iets meer dan 5%. Deposito van 5 jaar is op z'n best 2.5% op dit moment. Met geldvoorelkaar is het 9 - 10% mogelijk. Maximum is dus meer 7%.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 14:24 schreef RicDan het volgende:
[..]
Die 5% aan extra rendement is natuurlijk wel meteen het meest positieve scenario. Het is afwachten en hopen dat geen van de projecten waar wij in hebben geïnvesteerd het (in een vroeg stadium) niet haalt.
Het enkele project wat op GVE verschijnt en de 8,5% overstijgt staat (om redelijk duidelijk redenen) regelmatig lang open.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 15:30 schreef Blik het volgende:
[..]
Het is wel iets meer dan 5%. Deposito van 5 jaar is op z'n best 2.5% op dit moment. Met geldvoorelkaar is het 9 - 10% mogelijk. Maximum is dus meer 7%.
Ik heb inmiddels 25 projecten lopen en zit op een gemiddelde rente van een goede 8%.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 16:10 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Het enkele project wat op GVE verschijnt en de 8,5% overstijgt staat (om redelijk duidelijk redenen) regelmatig lang open.
Het maximum kan dan wel meer dan 7% zijn maar dat is in geen enkel geval het gemiddelde.
Ik ook, 8,08% om precies te zijn.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 23:20 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ik heb inmiddels 25 projecten lopen en zit op een gemiddelde rente van een goede 8%.
Ik duik daar de laatste tijd onder en kruip langzaam naar zo'n 7.5%. Projecten met een percentage beneden de 7% daar investeer ik niet in. Die 7% is toch wel het minimum waar ik aan vast wil blijven houden.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 23:20 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ik heb inmiddels 25 projecten lopen en zit op een gemiddelde rente van een goede 8%.
Die 8% minus de eerder genoemde (reply #157) 2,5% voor deposito's is toch 5,5% extra rendement.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 23:20 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Dat is een gemiddeld rendement en is al 0,5% hoger dan het beste scenario geschetst door de jouw genoemde reply. In principe kan het rendement hoger zijn als je voor alle hoog-renderende projecten gaatquote:Op woensdag 23 juli 2014 01:20 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Die 8% minus de eerder genoemde (reply #157) 2,5% voor deposito's is toch 5,5% extra rendement.
De default ligt op 5%. Maar ook bij een default van 20% is het bij een rente van 30% nog winstgevend. Stel dat bij een default project je niets terugkrijgt, dan heb je nog steeds 4 projecten waarover je per jaar 30% rente krijgt.quote:Op maandag 21 juli 2014 15:55 schreef BartNH het volgende:
Ook een rente van 30% is pas rendabel als er vier van de vijf wel betalen.
Ik kreeg de indruk dat de meesten hier die Bondora discussie wel zat zijn.quote:Op woensdag 23 juli 2014 12:54 schreef Mynheer007 het volgende:
[..]
De default ligt op 5%. Maar ook bij een default van 20% is het bij een rente van 30% nog winstgevend. Stel dat bij een default project je niets terugkrijgt, dan heb je nog steeds 4 projecten waarover je per jaar 30% rente krijgt.
Boober was dat, heb dat topic ook gelezen.. leek verdacht veel op dit topic ookquote:Op woensdag 23 juli 2014 13:24 schreef BartNH het volgende:
[..]
Ik kreeg de indruk dat de meesten hier die Bondora discussie wel zat zijn.
Ik stel toch precies het zelfde bij 30% rente.
Maar hoe groot schat je de kans in dat mensen jarenlang 30% rente kunnen betalen terwijl die zelfde mensen toch al niet met het normale inkomen rond kunnen komen? Dat dan bij een betaallast van vaak hoger dan die 59% van het besteedbare inkomen? Of te wel vertrouw je erop mensen die toch al niet rondkomen nu opeens langdurig tweederde van het inkomen aan rente en aflossing gaan betalen?
Ik heb op FOK ook wel eens een draadje gelezen van een vergelijkbaar Nederlands platform. Oh, wat was iedereen enthousiast in het begin. Bodora is groter en heeft een betere incasso maar als op een goed moment er niet meer van steeds meer kale kikkers geplukt kan worden...
Al eerder gepoogd uit te leggen dat 5% default een verdraaiing is met behulp van statistieken. Waar je naar zou moeten zoeken is hoeveel leningen er nog overeind zijn van de mensen die één, twee, drie of vier jaar geleden een lening hebben aangegaan. Heb je enig idee waarom je dat niet gaat vinden?
Deze kan nog in je sig erbijquote:Statistieken zijn net bikini's, het verhult meer dan je lief is.
Sorry als ik verkeerde signalen afgeef. Ik zie een vergelijking tussen Boober en Bondora.quote:Op woensdag 23 juli 2014 13:33 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Boober was dat, heb dat topic ook gelezen.. leek verdacht veel op dit topic ook
Het begin in elk geval maar toen liep het mis. Zie wel duidelijke verschillen tussen Boober en GVE dus ik vrees dat nu niet echt.
[..]
Deze kan nog in je sig erbij![]()
Nee klopt maar dat topic verliep bijna hetzelfde als het GVE topic nu daar deed het me aan denken, maar dus idd met de opmerking er bij dat GVE heel anders is.quote:Op woensdag 23 juli 2014 13:43 schreef BartNH het volgende:
[..]
Sorry als ik verkeerde signalen afgeef. Ik zie een vergelijking tussen Boober en Bondora.
GvE is een totaal ander verhaal. Die accepteert geen rente die volkomen uit de lucht is gegrepen en ook hebben ze een 'iets' reëler idee over bestedingsruimte.
Die bikini is niet van mezelf (http://www.statisticide.com/)
Sorry, ik heb het verkeerd gelezen. Ik ben ook geen bondora-fanboy en investeer alleen in leningen met een income-debt ratio van 20%. Deze mensen moeten prima in staat zijn om hun lening terug te betalen.quote:Op woensdag 23 juli 2014 13:24 schreef BartNH het volgende:
[..]
Ik kreeg de indruk dat de meesten hier die Bondora discussie wel zat zijn.
Ik stel toch precies het zelfde bij 30% rente.
Maar hoe groot schat je de kans in dat mensen jarenlang 30% rente kunnen betalen terwijl die zelfde mensen toch al niet met het normale inkomen rond kunnen komen? Dat dan bij een betaallast van vaak hoger dan die 59% van het besteedbare inkomen? Of te wel vertrouw je erop mensen die toch al niet rondkomen nu opeens langdurig tweederde van het inkomen aan rente en aflossing gaan betalen?
Ik heb op FOK ook wel eens een draadje gelezen van een vergelijkbaar Nederlands platform. Oh, wat was iedereen enthousiast in het begin. Bodora is groter en heeft een betere incasso maar als op een goed moment er niet meer van steeds meer kale kikkers geplukt kan worden...
Al eerder gepoogd uit te leggen dat 5% default een verdraaiing is met behulp van statistieken. Waar je naar zou moeten zoeken is hoeveel leningen er nog overeind zijn van de mensen die één, twee, drie of vier jaar geleden een lening hebben aangegaan. Heb je enig idee waarom je dat niet gaat vinden?
Statistieken zijn net bikini's, het verhult meer dan je lief is.
Ik zie GVE ook meer als een deposito. Looptijd is immers vaak even lang. Alleen dan met meer risico en dan anuitair.quote:Op woensdag 23 juli 2014 14:28 schreef Tha_Duck het volgende:
Ik pak elke rente aan op GvE. Het is voor mij geen criterium momenteel, simpel gezegd krijg ik vrij opneembaar 1,7% nu en met deposito misschien 2,5%. Elke rente op GvE zit daarboven, zonder twijfel
Zijn er hier mensen die indertijd geld hebben uitgeleend via Boober.nl? Ik begrijp dat het op de fles is gegaan maar vraag mij af hoe de uiteindelijke afwikkeling is gegaan, c.q. nog iets van je geld terug gezien? Er was begrijp ik toch 1,65 miljoen euro uitgeleend.quote:Op woensdag 23 juli 2014 13:53 schreef BartNH het volgende:
WGR / BOOBER Fan topic (investeerders kant)
Dit is inderdaad een goede vraag. Ik ben zelf nooit op de hoogte geweest van het bestaan van Boober dus ik weet niet hoe het in zijn werk is gegaan.quote:Op woensdag 23 juli 2014 15:44 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Zijn er hier mensen die indertijd geld hebben uitgeleend via Boober.nl? Ik begrijp dat het op de fles is gegaan maar vraag mij af hoe de uiteindelijke afwikkeling is gegaan, c.q. nog iets van je geld terug gezien? Er was begrijp ik toch 1,65 miljoen euro uitgeleend.
Ja, ze hebben uitstekende designers in dienst. Er is ook heel goed over nagedacht wat ze er wel en vooral wat ze er niet opzetten.quote:Op woensdag 23 juli 2014 23:55 schreef Spaardertje het volgende:
Hele mooie site dat Bondora. Ik ga er morgen mee aan de slag.
Pff geen goed teken als dit representatief is voor hun bedrijfsvoeringquote:Op donderdag 24 juli 2014 11:13 schreef athlonkmf het volgende:
Zo. Ik nomineer het nieuwste project http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=7218 tot "Het project met de meest summiere omschrijving"....
Horeca + belachelijk lage omzet + matige rente = wegblijven!quote:Op donderdag 24 juli 2014 11:13 schreef athlonkmf het volgende:
Zo. Ik nomineer het nieuwste project http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=7218 tot "Het project met de meest summiere omschrijving"....
Dhm. Wat is een normale omzet voor horeca dan?quote:Op donderdag 24 juli 2014 16:43 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Horeca + belachelijk lage omzet + matige rente = wegblijven!
Maar toch is een kort en veilig project voor een lagere rente helemaal niet verkeerd.quote:Op woensdag 23 juli 2014 00:15 schreef crowd_funder het volgende:
Ik zit op 7,89% gemiddeld. Ik heb 2 projecten van 10% een aantal van 9% maar ik heb er ook 1 van 4%, 1 van 5% en 1 van 6%.
Omdat ik ook wat hogere rentes heb wordt dit wel mooi gecompenseerd. Gemiddeld percentage vind ik niet het allerbelangrijkste, projecten waar ik vertrouwen in heb en wat goed voelt, dat vind ik het belangrijkste. Al zal ik nu niet snel een 4% of 5% meer doen(was lager risico, ik was nog niet zolang bezig met crowdfunding, en die projecten voelden wel goed). Maar ik zou het niet "heel erg" vinden als m'n gemiddelde 7,89% zou dalen naar 7,3% bijvoorbeeld. Ik heb wel als richtlijn om boven de 7% te blijven.
Dus zelfs met een paar lagere percentages is het toch heel goed mogelijk om gemiddeld boven de 7% uit te komen.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Bij een geprognotiseerde omzet van 175k en een marge van bijvoorbeeld 70% heb je maar 122, 5 k om al je kosten te dekken. 122, 5 voor huur personeelskosten en tegenvallers lijkt mij erg weinig. Een rating van 5 geeft volgens mij ook aan dat meer dan 85% van de terugbetaalcapaciteit wordt gebruikt.quote:Op donderdag 24 juli 2014 16:43 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Horeca + belachelijk lage omzet + matige rente = wegblijven!
Dat komt meer door het lage leenbedrag, de BBB-rating en de gemiddelde rente van 8%. Veel mensen kijken niet eens naar het verhaal soms.quote:Op donderdag 24 juli 2014 21:48 schreef Mynheer007 het volgende:
[..]
Maar ondanks dit alles zit het project al over de 40%..
iquote:Op donderdag 24 juli 2014 11:13 schreef athlonkmf het volgende:
Ook hier zie je regelmatig de wens voorbijkomen om automatisch te kunnen herinvesteren. Dan kijk je dus helemaal niet meer naar een verhaal.quote:Op donderdag 24 juli 2014 22:20 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Dat komt meer door het lage leenbedrag, de BBB-rating en de gemiddelde rente van 8%. Veel mensen kijken niet eens naar het verhaal soms.
Het achterliggende verhaal blijft een belangrijke factor. Dat sommigen dat niet lezen begrijp ik ook niet. Het kan natuurlijk wel zijn dat de interpretatie bij verschillende mensen anders is. Wat ik niet interessant of een te groot risico vind kan een ander wel interessant of een acceptabel risico vinden.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 10:11 schreef BartNH het volgende:
[..]
Ook hier zie je regelmatig de wens voorbijkomen om automatisch te kunnen herinvesteren. Dan kijk je dus helemaal niet meer naar een verhaal.
quote:Op vrijdag 25 juli 2014 10:11 schreef BartNH het volgende:
[..]
Ook hier zie je regelmatig de wens voorbijkomen om automatisch te kunnen herinvesteren. Dan kijk je dus helemaal niet meer naar een verhaal.
Ik begrijp dat wel hoor. De verhalen zijn toch altijd te summier om iets te betekenen. Je krijgt immers nooit het volledige financiële plaatje. Dus je moet maar uitgaan van de expertise van GVE (ratings dus). Dat is dan ook de kracht van GVE denk ik.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 11:42 schreef fingie het volgende:
[..]
Het achterliggende verhaal blijft een belangrijke factor. Dat sommigen dat niet lezen begrijp ik ook niet. Het kan natuurlijk wel zijn dat de interpretatie bij verschillende mensen anders is. Wat ik niet interessant of een te groot risico vind kan een ander wel interessant of een acceptabel risico vinden.
En 80% kan denk ik ook niet veel met al die extra informatie en jaarrekeningen en de hele riedel, dat doe je al je 10K er in gaat stoppen niet voor 500 euroquote:Op vrijdag 25 juli 2014 13:24 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
[..]
Ik begrijp dat wel hoor. De verhalen zijn toch altijd te summier om iets te betekenen. Je krijgt immers nooit het volledige financiële plaatje. Dus je moet maar uitgaan van de expertise van GVE (ratings dus). Dat is dan ook de kracht van GVE denk ik.
Als iedereen het volledige plaatje moet doornemen, dan zal een project veel te lang duren voordat het vol komt. En dan heb je nog met privacygevoelige informatie te maken natuurlijk.
Mee eens maar bij dit project (7218) was de informatie wel heel summier. Overigens is hij bijna vol (93%). Ik laat hem maar even aan mij voorbij gaan.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 13:54 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
En 80% kan denk ik ook niet veel met al die extra informatie en jaarrekeningen en de hele riedel, dat doe je al je 10K er in gaat stoppen niet voor 500 euro
Hou ons a.u.b. op de hoogte!quote:Op zaterdag 26 juli 2014 00:46 schreef Crazy Harry het volgende:
Train Fever, een spel gefinancieerd door middel van Gambitious is nu beschikbaar voor pre-order, dus nu begint het echt voor Gambitious en volgens mij voor crowdfunding investeren in games in het algemeen.
Ik ben benieuwd of het de geprojecteerde opbrengsten gaat opleveren.
Je maakt ons wel erg nieuwsgierigquote:Op maandag 28 juli 2014 19:44 schreef Horsemen het volgende:
Ik heb een vraagje, zijn hier mensen die toevallig ook hebben meegedaan met het project van GvE nr. 7298 (Telecombinatie Leerdam)? Ik heb hier de schuldbekentenis van binnen gekregen en er valt mij iets op aan de handtekeningen. Als hier mensen zijn die ook met dit project meedoen zouden die hier dan even naar kunnen kijken of hun hieraan ook iets vreemds zien? Voor de duidelijkheid, het betreft een eenmanszaak van iemand die alleenstaand is.
Het gaat hier om 2,5 ton!! Ik zit eraan te denken om er maar uit te stappen, zo belangrijk is het blijkbaar allemaal niet.quote:Geachte heer/mevrouw .....,
Hierbij willen we u informeren dat het contract van de kredietnemer van het project StudentStay (7244) later naar u toegestuurd zal worden. De kredietnemer verblijft tot 4 augustus op een vakantieadres waarvandaan de afhandeling van het contract en de registratie van de machtiging niet geregeld kan worden. Wanneer de kredietnemer terug is, zullen de zaken zo snel mogelijk in orde gemaakt worden.
Iemand is een week weg, vik ind dat niet zo dramatisch. Je weet dat je in een kleine onderneming staptquote:Op dinsdag 29 juli 2014 20:32 schreef leolinedance het volgende:
What the fuck is dit nou weer. Project 7244 StudentStay:
15 juli 2014 Lening volgeboekt
16 juli 2014 Lening opnieuw gepubliceerd
16 juli 2014 Lening volgeboekt
16 juli 2014 Lening opnieuw gepubliceerd
29 juli 2014 De volgende mail ontvangen:
[..]
Het gaat hier om 2,5 ton!! Ik zit eraan te denken om er maar uit te stappen, zo belangrijk is het blijkbaar allemaal niet.
16 juli 2014 Lening volgeboektquote:Op dinsdag 29 juli 2014 20:42 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Iemand is een week weg, vik ind dat niet zo dramatisch. Je weet dat je in een kleine onderneming stapt
Die delay zie ik bij al mijn projecten, zit ook deel bij GvE volgens mij. Die moeten alle stukken opstellen, opsturen, beoordelen etc. Ik heb van mijn +- 10 projecten geen een gehad die binnen 2 weken liepquote:Op dinsdag 29 juli 2014 20:51 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Ik denk dus eerder dat meneer 2-3 weken weg is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |