abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142361702
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 14:23 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik zie de link niet met Restaurant Blauw?
Is er ook niet.
Beneath the gold, the bitter steel
  woensdag 16 juli 2014 @ 14:36:39 #103
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_142361932
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 14:29 schreef Kirov het volgende:

[..]

Is er ook niet.
Oh wacht, het gaat puur om het feit dat er een 2e vestiging van een bedrijf wordt geopend.
Dat zou voor mij toch niet de reden zijn om er niet in te investeren.
pi_142364172
Is ook niet objectief maar was voor mij wel een van de redenen om even te laten lopen. Relatief hoge bedragen en ik geloof (ondanks succes 1e vestiging) niet 100% in de formule. Daarnaast heb ik ook vaker (dan alleen bij restaurant blauw) zien gebeuren dat een ondernemer ook overmoedig kan worden. Anyways, op naar de volgende.
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 14:36 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Oh wacht, het gaat puur om het feit dat er een 2e vestiging van een bedrijf wordt geopend.
Dat zou voor mij toch niet de reden zijn om er niet in te investeren.
  woensdag 16 juli 2014 @ 18:58:57 #105
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_142370858
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 15:41 schreef Frits77 het volgende:
Is ook niet objectief maar was voor mij wel een van de redenen om even te laten lopen. Relatief hoge bedragen en ik geloof (ondanks succes 1e vestiging) niet 100% in de formule. Daarnaast heb ik ook vaker (dan alleen bij restaurant blauw) zien gebeuren dat een ondernemer ook overmoedig kan worden. Anyways, op naar de volgende.

[..]

Heeft dus niets met Blauw te maken :P
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_142381562
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 10:47 schreef mrbombastic het volgende:
En wie investeert er nou ¤ 5000 in één project?
Bijvoorbeeld iemand die zakelijk grotere bedragen investeert.
  donderdag 17 juli 2014 @ 10:00:22 #107
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_142390209
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juli 2014 22:58 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld iemand die zakelijk grotere bedragen investeert.
Dan nog ben je gek :P (omdat spreiden niets extra's kost dus je bent gek als je het niet doet, en omdat je af moet gaan op het oordeel van GVE en Graydon.)

Denk iemand die de personen achter het project kent ofzo? Stel dat mn vader of oom iets heeft dan weet ik veel beter of het wel goed loopt enzulks dan zou ik wel er meer instoppen. Al kan dat misschien weer beter buiten GVE om.
pi_142390250
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 10:00 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Dan nog ben je gek :P (omdat spreiden niets extra's kost dus je bent gek als je het niet doet, en omdat je af moet gaan op het oordeel van GVE en Graydon.)

Denk iemand die de personen achter het project kent ofzo? Stel dat mn vader of oom iets heeft dan weet ik veel beter of het wel goed loopt enzulks dan zou ik wel er meer instoppen. Al kan dat misschien weer beter buiten GVE om.
Door de initial fee kost spreiden natuurlijk wel degelijk geld.
Spreiden over 20 projecten met 5k per project is natuurlijk nog steeds 'maar' 100k, dus zo gek is dat nou ook weer niet voor grotere speler. Zou me trouwens niets verbazen als banken hier zelf ook aan meedoen.
pi_142390512
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 10:02 schreef nikao het volgende:

[..]

Door de initial fee kost spreiden natuurlijk wel degelijk geld.
Hoezo kost spreiden geld? Als je 100k nou in 1 of in 20 projecten steekt, je fee blijft 0,9% (¤900).
pi_142392245
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 10:18 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Hoezo kost spreiden geld? Als je 100k nou in 1 of in 20 projecten steekt, je fee blijft 0,9% (¤900).
jep je hebt gelijk. Dacht even dat de fee fixed was, maar is inderdaad een % ..
pi_142396218
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 08:24 schreef athlonkmf het volgende:
Zelfs als ze vervroegd aflossen, dan moeten ze toch nog steeds de volledige rente betalen? Of is bij vervroegd aflossen "de rest van de rente" niet meer nodig?

Momenteel heb ik 500 euro uitstaan bij bondora/isepankur. Het "grappige" is dat er 80 euro "overtijd" is. Deze wordt dan niet berekend bij je uitstaand "vermogen".

.....
...

Maar uiteindelijk zal er dus gemiddeld 25% rendement zijn, en aan het eind van de rit is mijn 500 euro 750 euro waard :P (in de praktijk worden de ontvangen betalingen automatisch weer geinvesteerd in andere leningen)
....
25%? Dat is een aardig rendement! Zijn er meer mensen op dit forum die ervaing met bondora hebben? Ik kan er al googlend (nog) niet veel over vinden.
  donderdag 17 juli 2014 @ 14:16:25 #112
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_142396799
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 13:57 schreef Frits77 het volgende:

[..]

25%? Dat is een aardig rendement! Zijn er meer mensen op dit forum die ervaing met bondora hebben? Ik kan er al googlend (nog) niet veel over vinden.
Ja, ik heb mijn ervaringen en meningen hierover diverse malen bericht in deze topicreeks. In ieder geval heeft het me inspiratie gegeven voor mn sig.
Rond januari ben ik daarmee begonnen. Toen was de naam van het platform isePankur en daarvoor had het weer een andere naam.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_142398846
quote:

[..]

Ja. Je kan investeren in kleine kredieten voor particulieren in een aantal Europese landen. De rentes liggen erg hoog, soms wel hoger dan 30%, maar de defaultrate is ook een stuk hoger. Je kan wel heel makkelijke een goede spreiding regelen want je kan al investeren vanaf 5 euro per project. Bij een goede spreiding en een goede sselectie van projecten moet een rendement van 20% per jaar haalbaar zijn. De website van bondora is echt veel beter dan GvE en biedt ook de mogelijkheid om automatisch de ontvangen betalingen te herinvesteren.

Ik heb maar een klein bedrag geïnvesteerd via bondora omdat ik twijfel of de woekerrentes wel ethisch verantwoord zijn. Hier zou je tegenin kunnen brengen dat rentes van 20% wel gebruikelijk zijn voor microkredieten.

[ Bericht 9% gewijzigd door Mynheer007 op 17-07-2014 15:22:16 ]
pi_142399917
quote:

[..]

Ja, ben er rond januari mee begonnen. Groot voordeel vind ik het automatische uitlenen op basis van eigen criteria (al mogen deze naar mijn mening uitgebreid worden). Ik hoef er praktisch niet naar om te kijken. Spreiding gaat hierdoor ook vanzelf

Van de ca 125 leningen zijn er een stuk of 10 die op enige wijze een achterstand hebben variërend van een paar dagen tot enkele weken. Tot nu toe heb ik er 2 waarbij 60+ dagen geen terugbetaling gedaan is en incasso procedures gestart zijn. Of die investering terugkomt of hoe lang dat duurt is afwachten. Maar, met het volgens de site verwachtte rendement van ca 28% is dat geen groot probleem voor mij.

De site vind ik erg uitgebreid en redelijk overzichtelijk (voor sommige dingen moet je redelijk wat doorklikken). GvE mag hier van mij best een deel van overnemen op hun site.
pi_142401833
OK klinkt idd gebruiksvriendelijk. Ethisch aspect weeg ik zeker ook mee.

Verder vraag ik me af of het verwachte rendement van 20% of nog meer ook gehaald wordt als de wanbetalers uiteindelijk niet blijken te gaan betalen.

Of is dat er al in mee genomen?

GVE site mag wel een update idd. Vind ook de verbetering van de statistieken niet alleen een verbetering. Je hebt nu meer informatie die af en toe verwarrend kan zijn. "Nog te goed " bijvoorbeeld, is dat inclusief "reeds toegezegd" of niet?
pi_142421204
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 10:00 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Wie zegt dat ze niet spreiden? Als ze bijvoorbeeld spreiden over 100 projecten van 5k, dan praat je dus over 5 ton aan investeringen die mijns inziens prima gespreid zijn. Als je nog meer wil spreiden zijn er vermoedelijk te weinig goede projecten en gaat het ook administratief veel te ingewikkeld en te veel werk worden. Je moet hier o.a. denken aan een pensioen / stamrecht b.v. of mensen die een gouden handdruk hebben ondergebracht in een b.v.
pi_142435025
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=7315

Een nieuwe.

Verkopen mooi spul :9~ maar man wat een prijzen
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_142435779
quote:
99s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 11:20 schreef CaLeX het volgende:

Een nieuwe.

Veel goede projecten laatste dagen, deze neem ik ook mee. Zal weer hard gaan
  vrijdag 18 juli 2014 @ 11:43:32 #119
62913 Blik
The one and Only!
pi_142435868
quote:
99s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 11:20 schreef CaLeX het volgende:

Een nieuwe.

paraplu voor 70 euro is toch geen geld
pi_142435925
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 11:43 schreef Blik het volgende:

[..]

paraplu voor 70 euro is toch geen geld
Tentjes voor 600 ook niet. Maar als ik dan even naar mezelf kijk, dan slaap ik lekkerder in een tent van 50 euro dan in een van 600 :P

Maargoed, ik slaap dan gewoon op de camping in kuttekrabberdam en niet op een berg ergens
pi_142437688
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 00:12 schreef nostra het volgende:

[..]

Zelden, en waarom zouden ze ook.
Net de leenovereenkomst van project 7299 ontvangen, is ook een B.V. en er is ook hier weer keurig getekend voor hoofdelijke aansprakelijkheid.
  zaterdag 19 juli 2014 @ 00:45:27 #122
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_142466507
Is het een idee om een speciale Bondora topic te openen?
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
  zaterdag 19 juli 2014 @ 11:06:56 #123
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_142472561
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 00:45 schreef Spaardertje het volgende:
Zover ik weet doen niet heel veel mensen daar iets, dus kan ook wel hier blijven.
pi_142473447
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 00:45 schreef Spaardertje het volgende:
Valt toch ook onder crowdfunding. Wat mij betreft kan dat prima ook hier.
pi_142473959
Na een tiental investeringen via GVE gedaan te hebben heb ik nu ook een account op Bondora aangemaakt. Hier wil ik honderd euro investeren om te kijken hoe dit werkt. Ik zit een beetje met de rentepercentages in mijn maag maar dat is hier al eerder genoemd. 30% rente op een persoonlijke lening is in Nederland niet voor niets verboden voor kredietverstrekkers...

Ik houd jullie op de hoogte van mijn ervaringen.

[ Bericht 40% gewijzigd door Born2trade op 19-07-2014 12:41:32 (Invoer Nederland al gevonden) ]
  zaterdag 19 juli 2014 @ 14:06:14 #126
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_142477191
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 12:20 schreef Born2trade het volgende:
30% rente op een persoonlijke lening is in Nederland niet voor niets verboden voor kredietverstrekkers...
Door dat hoge percentage is de default heel erg hoog. Zelfs op de meest defensieve strategie is dat nog boven de 5% volgens hun eigen opgave.

Als je een paar offers bestudeerd zal je ervaren dat mensen die toch al niet niet rond kunnen komen opeens tot 1/3 van hun inkomen aan de lening willen gaan terugbetalen. Zeker die 30% lui zullen dus soms helemaal nooit iets afbetalen omdat ze niet verder dan een dag vooruit (kunnen) kijken. Het gross zal de eerste maanden nog wel hun best doen maar als de telefoonrekening weer oploopt enz na een paar maanden dan is dat waarschijnlijk ook over.

Wil je dus je rendement wat steviger hebben is het slim alle leningen na een paar maanden in de verkoop te doen. De losers die meteen al niet betalen verkopen met de grootste korting, dan beperk je het verlies. De leningen die (nog) wel betalen verkoop je met de grootst mogelijke winst. Dan maak je er sowieso meer winst op met ook nog veel minder risico. De vrijgekomen gelden heb je binnen een paar dagen wel weer uitstaan.

Deze strategie kwam in me op toen ik het platform verliet na een paar maand experimenteren. Mijn honderd euro heeft toen prima gerendeerd maar ik wil dus voor die paar centen rendement niet iemand aan de andere kant van Europa van de financiële klif duwen.

Eerder hadden ze een soort veilingsysteem waarbij ook leningen met b.v. 12% of 15% mogelijk waren. Die leners hadden wel een A of minimaal B status. Kennelijk rendeerde dat niet genoeg voor het platform. Daar kon ik me wel in vinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door BartNH op 19-07-2014 14:24:24 ]
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  zaterdag 19 juli 2014 @ 23:10:50 #127
405730 Spaardertje
pi_142496219
Hoelaat duurt het voordat ik bondora kan gebruiken? Ik heb gisteren 1 cent overgemaakt om mijn rekening te verifiëren.
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
pi_142500752
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 23:10 schreef Spaardertje het volgende:
Hoelaat duurt het voordat ik bondora kan gebruiken? Ik heb gisteren 1 cent overgemaakt om mijn rekening te verifiëren.
Bij mij stond het de volgende werkdag om een uur of 3 op mijn account
  zondag 20 juli 2014 @ 09:07:29 #129
405730 Spaardertje
pi_142505496
quote:
1s.gif Op zondag 20 juli 2014 01:13 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Bij mij stond het de volgende werkdag om een uur of 3 op mijn account
Oke ik zal het zien! :)
pi_142509606
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 14:06 schreef BartNH het volgende:

Deze strategie kwam in me op toen ik het platform verliet na een paar maand experimenteren. Mijn honderd euro heeft toen prima gerendeerd maar ik wil dus voor die paar centen rendement niet iemand aan de andere kant van Europa van de financiële klif duwen.

Hmm, interessante strategie. Daar ga ik eens mee experimenteren. En dat van die financiele klif, exact mijn gedachte...
  zondag 20 juli 2014 @ 13:25:55 #131
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_142510369
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2014 12:56 schreef Born2trade het volgende:

[..]

Hmm, interessante strategie. Daar ga ik eens mee experimenteren. En dat van die financiele klif, exact mijn gedachte...
Een andere overweging die ik toen al had maar nog niet is uitgekomen:

Als mensen de eerste zes maanden nog wel betalen en er nog flinke groei in het platform zit zal het default percentage ten opzichte van de totale omzet nog erg meevallen. Eens de groei er uit is, en dus relatief meer (in)lerners over die zes maanden grens zitten stijgt het default percentage vlot. Mocht dat iets te veel het enthousiasme van investeerders temperen dan kan dat zomaar eindigen in een neerwaartse spiraal. Op het moment dat het platform niet meer levensvatbaar blijkt kan je door heel Europa porties van vijf euro gaan verzamelen...
pi_142513427
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 14:06 schreef BartNH het volgende:

[..]
Als je een paar offers bestudeerd zal je ervaren dat mensen die toch al niet niet rond kunnen komen opeens tot 1/3 van hun inkomen aan de lening willen gaan terugbetalen. Zeker die 30% lui zullen dus soms helemaal nooit iets afbetalen omdat ze niet verder dan een dag vooruit (kunnen) kijken. Het gross zal de eerste maanden nog wel hun best doen maar als de telefoonrekening weer oploopt enz na een paar maanden dan is dat waarschijnlijk ook over.

Interessante theorie. Maar tja. Als ik kijk naar mijn overdue lijstje, dan zie ik leningen tussen zitten met rente variërend van 20 t/m 34%

Tot nu toe is er nog niet 1 die default is gegaan (meer dan 60 dagen niet betaald). Uiteindelijk betalen ze toch wel, maar dan veel later dan gepland.
  zondag 20 juli 2014 @ 19:07:40 #133
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_142522704
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2014 15:03 schreef athlonkmf het volgende:
Tot nu toe is er nog niet 1 die default is gegaan (meer dan 60 dagen niet betaald). Uiteindelijk betalen ze toch wel, maar dan veel later dan gepland.
Die mensen zijn dus waarschijnlijk wel het ene gat met het andere aan het vullen. Hoeveel maanden zijn die onderweg dan?
pi_142523518
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2014 19:07 schreef BartNH het volgende:

[..]

Die mensen zijn dus waarschijnlijk wel het ene gat met het andere aan het vullen. Hoeveel maanden zijn die onderweg dan?
Of ze wachten op hun salaris. Ik ga niet speculeren. De boeterente gaat bij bondorA iig veel minder heftig dan roodstand bij creditcards bedrijven.

Het is een beetje onoverzichtelijk, maar een paar steekproeven laat zien dat sommige twee weken vertraging hebben. Er is in ieder geval geen 60+ dagen wanbetalers bij me.
  zondag 20 juli 2014 @ 19:39:55 #135
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_142523970
Ik bedoel meer / ben meer benieuwd naar hoelang geleden de lening is aangegaan. Zitten er mensen tussen die b.v. in hun derde jaar van afbetalen zitten?

Bondera vindt een terugbetalen / inkomen van 59% conservatief als ik het filter moet geloven. Voor mijn gevoel is het idioot als iemand bereid is om 60% van het inkomen te besteden aan het aflossen van een lening. (Zonder hypotheeklasten, dat dan wel).

Iemand die 5000 leent voor vijf jaar die moet dus al bijna drieduizend ophoesten in het eerste jaar. Dat is dus wat ik bedoel met over de rand duwen.
pi_142531712
Bijna misdadige percentages..... Een leuk risico rendement verhouding ben ik voor maar ik geloof niet, als ik jullie zo beluister, dat ik hier aan mee wil werken.
pi_142543656
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2014 19:39 schreef BartNH het volgende:
Ik bedoel meer / ben meer benieuwd naar hoelang geleden de lening is aangegaan. Zitten er mensen tussen die b.v. in hun derde jaar van afbetalen zitten?

Iemand die 5000 leent voor vijf jaar die moet dus al bijna drieduizend ophoesten in het eerste jaar. Dat is dus wat ik bedoel met over de rand duwen.
Nee. Voor mij niet. Ik ben pas een paar maanden begonnen, dus zover ben ik nog lang niet.
Voor langdurige ervaringen zal je bij Mr Mustache moeten zijn: http://www.mrmoneymustach(...)t-four-months-later/

En wat betreft aflossen. Als ik de aflossingen zo zie, dan is bondora nogal soepel wat betreft sancties.
Als iemand 10 euro moet aflossen volgens de schema, en die lost alleen 1 euro af, dan is dat al voldoende om geen boeterente te krijgen.

Ik ga niet beweren dat ik bondora doe vanwege filantropische redenen. Rendement is het belangrijkste. En zoals Mr Mustache het zegt:

quote:
Don’t use Lending Club to commit financial suicide by buying a car or renovating your house on credit, but if you can consolidate credit card loans to a lower rate and then never run a balance on those cards again, you may
Oftewel, in sommige situaties is het slimmer om via bondora te werken. Lagere rente t.o.v. creditcards. Maar ik ga (kan) niet richten op een bepaalde leningsdoel.
  maandag 21 juli 2014 @ 11:04:21 #138
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_142546526
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2014 08:45 schreef athlonkmf het volgende:
Oftewel, in sommige situaties is het slimmer om via bondora te werken. Lagere rente t.o.v. creditcards. Maar ik ga (kan) niet richten op een bepaalde leningsdoel.
In die situaties duw je mensen dus iets minder hard over de klif... Uitstel van executie maar mogelijk wel met een groter bedrag aan schuld daardoor.

Natuurlijk hebben mensen normaal gesproken zelf in de hand gehad dat ze woeker leningen nodig hebben. Let wel, je leent dus geld uit aan mensen die in NL stuk voor stuk al in de schuldsanering zouden zitten. Niet voor niets zijn dergelijk constructies in NL verboden.

Maar goed, een paar postings eerder heb ik uitgelegd hoe je statistieken ook kan lezen bij booming business.
  maandag 21 juli 2014 @ 13:13:48 #139
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_142550254
Snap die rentes opzich ook niet, beter een stuk lager zodat de kans veel groter is dat men het kan terugbetalen.

Dus liever 10 x 8% en alles terug dan 10x 20% en maar 8 terug o.i.d.
  maandag 21 juli 2014 @ 15:42:14 #140
298232 Tikbalang
Rivellaman
pi_142556065
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2014 13:13 schreef AQuila360 het volgende:
Snap die rentes opzich ook niet, beter een stuk lager zodat de kans veel groter is dat men het kan terugbetalen.

Dus liever 10 x 8% en alles terug dan 10x 20% en maar 8 terug o.i.d.
Op deze manier is het defaulten wel mooi gedekt natuurlijk en betaald door de andere leners ipv de uitleners. Misschien als je de rentes lager zou hebben blijft in die landen het deafult percentage wel hetzelfde om maar een dwarsstraat te noemen.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
  maandag 21 juli 2014 @ 15:55:24 #141
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_142556667
Ook een rente van 30% is pas rendabel als er vier van de vijf wel betalen.
pi_142556913
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2014 15:55 schreef BartNH het volgende:
en dat lijkt dus goed te gaan obv de statistics. Als je daarnaast goed selecteerd (goede income to debt ratio, income verified, geen hoge leningen, alleen Estland) lijkt het goed te gaan
pi_142556978
Even wat anders. Thema is nu, "crowdfunding met lange looptijden" Wat vinden jullie lang? Bij GVE (waar de meesten mee doen) is 5 jaar lang.

Zijn er ook sites waar je voor "nog" langere tijd kan investeren? Dus gewoon geld investeren voor lange(re) tijd in bedrijven waar je vertrouwen in hebt net als in aandelen bijvoorbeeld. (misschien is aandelen dan wel the way to go).

Of is crowdfunding daar volgens jullie niet geschikt voor.
pi_142557109
Lang vind ik 10-30 jaar
pi_142557200
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2014 16:04 schreef Kirov het volgende:
Lang vind ik 10-30 jaar
Zoiets dacht ik ook. Heb jij lange projecten lopen dan? En waar?
pi_142557282
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2014 16:06 schreef crowd_funder het volgende:

[..]

Zoiets dacht ik ook. Heb jij lange projecten lopen dan? En waar?
Nee, zit alleen vrij kort in dingen
pi_142557829
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2014 16:08 schreef Kirov het volgende:

[..]

Nee, zit alleen vrij kort in dingen
Ik ook dus, maar dat is geen bewuste keuze qua risico o.i.d., maar meer omdat ik geen projecten zie die langer lopen.
pi_142558380
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2014 16:01 schreef crowd_funder het volgende:
Even wat anders. Thema is nu, "crowdfunding met lange looptijden" Wat vinden jullie lang? Bij GVE (waar de meesten mee doen) is 5 jaar lang.

Zijn er ook sites waar je voor "nog" langere tijd kan investeren? Dus gewoon geld investeren voor lange(re) tijd in bedrijven waar je vertrouwen in hebt net als in aandelen bijvoorbeeld. (misschien is aandelen dan wel the way to go).

Of is crowdfunding daar volgens jullie niet geschikt voor.
In principe zou crowdfunding (in de vorm van leningen, zoals bij GvE) daar wel geschikt voor kunnen zijn, maar ik vraag me af hoe groot die behoefte is. Vijf jaar vind ik nog wel te overzien, ook aangezien je redelijk snel toch weer een behoorlijk gedeelte terug hebt, maar langer uitlenen zit ik niet op te wachten. Eeuwigdurende (of zeer lang lopende) obligaties zijn misschien een alternatief voor jou?

Symbid, een crowdfundingplatform waarin je een aandeel in het bedijf krijgt, gaat wel meer over langere termijn investeren, dus misschien is dat ook meer wat jij zoekt (al heb je dan veel minder garanties dat het iets oplevert, maar natuurlijk ook kans op een vele hogere return).
pi_142559188
Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten. Ik ben wel tevreden met m'n projecten van max 5 jaar. Ik zit alleen hardop te denken of een langere termijn mogelijk ook een optie is.

Of mogelijk iets wat automatisch word geherinvesteerd. Dus wel "kortere projecten" maar dat je geld automatisch word geherinvesteerd in andere projecten met dezelfde risico klasse.

Ik begrijp dat bondora dit wel doet. Maar ik zie dit nog als een hoog risico gehalte, dus was nog niet van plan om daar in te stappen.
  dinsdag 22 juli 2014 @ 08:43:36 #150
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_142586035
Langer dan vijf jaar zal ik zelf niet snel meer doen. Dat heeft er voornamelijk mee te maken dat mn eigen horizon niet zo heel lang is. Ik kan gewoon slecht overzien hoe mijn leven er over vijf of tien jaar uitziet. Als er projecten over langere periode komen lijkt een simpele persoonlijke borgstelling van de inlener mij onvoldoende. Dan mag er echt wel een onderpand of zo aan vast hangen.

Automatisch herinvesteren zou ik zelf niet willen. Voor mij is de gunfactor een groot deel van de funfactor. Of te wel ik vind het gewoon leuk om zelf te beslissen wat ik wel en niet ondersteun. Beetje bankdirekteur spelen 8)7 .

Aan de andere kant zouden de betaal en terugbetaal processen wel wat gladder mogen. Eenmalige automatische incasso voor uitlenen en de terugbetalingen per dag/week/maand bundelen bijvoorbeeld.

Binnenkort loopt er een eerste project af. Als die alleen al de laatste termijn niet zou betalen (theoretisch) speel ik niet eens quitte op dat project. Met spreiden is het risico veel minder maar de garantie op een mooi rendement is er nog steeds niet.
pi_142589191
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 08:43 schreef BartNH het volgende:
Binnenkort loopt er een eerste project af. Als die alleen al de laatste termijn niet zou betalen (theoretisch) speel ik niet eens quitte op dat project. Met spreiden is het risico veel minder maar de garantie op een mooi rendement is er nog steeds niet.
Dan had je wel een korte periode ga ik vanuit. Ik heb er ook 1 van 18 maanden, die moet ook de laatste maand wel halen :)

Rendement is veel hoger dan op de spaarrekening. Maar het moet er wel jaren staan wil je echt zoveel rente hebben gehad dat 't risico daardoor behoorlijk gedaald is.
pi_142591897
Volgens mij moet je ook geen grote bedragen in GvE of andere crowdfund platformen steken. Het verschil met een 5-jarig deposito zal waarschijnlijk niet veel meer dan 4-5% bedragen.

Het is dat een ondernemer hoofdelijk aansprakelijk gesteld kan worden, anders was ik er in vele gevallen niet ingestapt. Dat is voor mij als investeerder een zeer mooi en belangrijk vangnet.
pi_142593884
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 12:51 schreef RicDan het volgende:
Volgens mij moet je ook geen grote bedragen in GvE of andere crowdfund platformen steken. Het verschil met een 5-jarig deposito zal waarschijnlijk niet veel meer dan 4-5% bedragen.

Het is dat een ondernemer hoofdelijk aansprakelijk gesteld kan worden, anders was ik er in vele gevallen niet ingestapt. Dat is voor mij als investeerder een zeer mooi en belangrijk vangnet.
Ik vind 4-5% toch een groot verschil.

Ik zie crowdfunding niet als vervanger voor sparen. Zie het meer als een vervanger voor aandelen maar dan met een eind verwachting.
  dinsdag 22 juli 2014 @ 13:51:36 #154
62913 Blik
The one and Only!
pi_142594218
Ik heb 2 projecten van 18 maanden, eentje loopt af in januari 2015, de andere in april 2015. Daarna duurt het weer tot juli 2016 tot het volgende project afloopt.
pi_142595501
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 13:42 schreef Goesten het volgende:

[..]

Ik vind 4-5% toch een groot verschil.

Ik zie crowdfunding niet als vervanger voor sparen. Zie het meer als een vervanger voor aandelen maar dan met een eind verwachting.
Die 5% aan extra rendement is natuurlijk wel meteen het meest positieve scenario. Het is afwachten en hopen dat geen van de projecten waar wij in hebben geïnvesteerd het (in een vroeg stadium) niet haalt.
  dinsdag 22 juli 2014 @ 14:46:29 #156
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_142596483
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 14:24 schreef RicDan het volgende:

[..]

Die 5% aan extra rendement is natuurlijk wel meteen het meest positieve scenario. Het is afwachten en hopen dat geen van de projecten waar wij in hebben geïnvesteerd het (in een vroeg stadium) niet haalt.
Mee eens.

Feitelijk zou je echte statistieken moeten hebben. Dus wat je kan verwachten hoeveel er afvalt en vooral na hoeveel tijd. Voor mijn gevoel vallen de meeste klappen in het tweede en derde jaar maar dat is nergens op gebaseerd. In die zin vind ik korte projecten wel fijn, daar is vaak beter over nagedacht als het particulieren betreft tenminste. Bij bedrijven heb ik er helemaal geen 'gevoel' bij hoe het werkt.
  dinsdag 22 juli 2014 @ 15:30:12 #157
62913 Blik
The one and Only!
pi_142598156
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 14:24 schreef RicDan het volgende:

[..]

Het is wel iets meer dan 5%. Deposito van 5 jaar is op z'n best 2.5% op dit moment. Met geldvoorelkaar is het 9 - 10% mogelijk. Maximum is dus meer 7%.
pi_142599037
Procentpunt. Als het echt maar 5% meer opleverde was het de moeite niet.
pi_142599581
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 15:30 schreef Blik het volgende:

[..]

Het is wel iets meer dan 5%. Deposito van 5 jaar is op z'n best 2.5% op dit moment. Met geldvoorelkaar is het 9 - 10% mogelijk. Maximum is dus meer 7%.
Het enkele project wat op GVE verschijnt en de 8,5% overstijgt staat (om redelijk duidelijk redenen) regelmatig lang open.

Het maximum kan dan wel meer dan 7% zijn maar dat is in geen enkel geval het gemiddelde.
pi_142618666
quote:
99s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 16:10 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Het enkele project wat op GVE verschijnt en de 8,5% overstijgt staat (om redelijk duidelijk redenen) regelmatig lang open.

Het maximum kan dan wel meer dan 7% zijn maar dat is in geen enkel geval het gemiddelde.
Ik heb inmiddels 25 projecten lopen en zit op een gemiddelde rente van een goede 8%.
  dinsdag 22 juli 2014 @ 23:53:13 #161
62913 Blik
The one and Only!
pi_142620240
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 23:20 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik heb inmiddels 25 projecten lopen en zit op een gemiddelde rente van een goede 8%.
Ik ook, 8,08% om precies te zijn.

Je ziet nu weinig uitschieters meer naar boven, maar ik heb zelfs nog een project met 10% en er waren projecten met 11% dacht ik. Nu zit het toch meer richting de 7-9%
pi_142620381
quote:

[..]

Ik duik daar de laatste tijd onder en kruip langzaam naar zo'n 7.5%. Projecten met een percentage beneden de 7% daar investeer ik niet in. Die 7% is toch wel het minimum waar ik aan vast wil blijven houden.
pi_142621172
Ik zit op 7,89% gemiddeld. Ik heb 2 projecten van 10% een aantal van 9% maar ik heb er ook 1 van 4%, 1 van 5% en 1 van 6%.

Omdat ik ook wat hogere rentes heb wordt dit wel mooi gecompenseerd. Gemiddeld percentage vind ik niet het allerbelangrijkste, projecten waar ik vertrouwen in heb en wat goed voelt, dat vind ik het belangrijkste. Al zal ik nu niet snel een 4% of 5% meer doen(was lager risico, ik was nog niet zolang bezig met crowdfunding, en die projecten voelden wel goed). Maar ik zou het niet "heel erg" vinden als m'n gemiddelde 7,89% zou dalen naar 7,3% bijvoorbeeld. Ik heb wel als richtlijn om boven de 7% te blijven.

Dus zelfs met een paar lagere percentages is het toch heel goed mogelijk om gemiddeld boven de 7% uit te komen.
pi_142622584
8.15% hier met 17 lopende projecten en 10 stuks 100% volgeschreven. Vooral BBB of betere ratings

De lopende projecten waren uiteindelijk in een hogere percentage beland. Ik probeer ook geen projecten onder de 8% te nemen. Alleen als het project mij echt aanspreekt. Anders is het gewoon business.
pi_142623038
quote:

[..]

Die 8% minus de eerder genoemde (reply #157) 2,5% voor deposito's is toch 5,5% extra rendement.
  woensdag 23 juli 2014 @ 09:49:49 #166
62913 Blik
The one and Only!
pi_142627503
quote:
99s.gif Op woensdag 23 juli 2014 01:20 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Die 8% minus de eerder genoemde (reply #157) 2,5% voor deposito's is toch 5,5% extra rendement.
Dat is een gemiddeld rendement en is al 0,5% hoger dan het beste scenario geschetst door de jouw genoemde reply. In principe kan het rendement hoger zijn als je voor alle hoog-renderende projecten gaat
pi_142633218
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2014 15:55 schreef BartNH het volgende:
De default ligt op 5%. Maar ook bij een default van 20% is het bij een rente van 30% nog winstgevend. Stel dat bij een default project je niets terugkrijgt, dan heb je nog steeds 4 projecten waarover je per jaar 30% rente krijgt.

Bij GvE heb ik geïnvesteerd in een groot aantal projecten. Mijn gemiddelde rente ligt nu op 8,49% en daalt een beetje. Dit komt mede doordat er lagere geboden worden maar ook omdat ik nu vooral investeer in de lagere risico projecten. Ik houdt 7% aan als absolute ondergrens en dan moet het ook een leuk project zijn met erg laag risico.
  woensdag 23 juli 2014 @ 13:24:34 #168
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_142634337
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2014 12:54 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

De default ligt op 5%. Maar ook bij een default van 20% is het bij een rente van 30% nog winstgevend. Stel dat bij een default project je niets terugkrijgt, dan heb je nog steeds 4 projecten waarover je per jaar 30% rente krijgt.
Ik kreeg de indruk dat de meesten hier die Bondora discussie wel zat zijn.

Ik stel toch precies het zelfde bij 30% rente.

Maar hoe groot schat je de kans in dat mensen jarenlang 30% rente kunnen betalen terwijl die zelfde mensen toch al niet met het normale inkomen rond kunnen komen? Dat dan bij een betaallast van vaak hoger dan die 59% van het besteedbare inkomen? Of te wel vertrouw je erop mensen die toch al niet rondkomen nu opeens langdurig tweederde van het inkomen aan rente en aflossing gaan betalen?

Ik heb op FOK ook wel eens een draadje gelezen van een vergelijkbaar Nederlands platform. Oh, wat was iedereen enthousiast in het begin. Bodora is groter en heeft een betere incasso maar als op een goed moment er niet meer van steeds meer kale kikkers geplukt kan worden...

Al eerder gepoogd uit te leggen dat 5% default een verdraaiing is met behulp van statistieken. Waar je naar zou moeten zoeken is hoeveel leningen er nog overeind zijn van de mensen die één, twee, drie of vier jaar geleden een lening hebben aangegaan. Heb je enig idee waarom je dat niet gaat vinden?

Statistieken zijn net bikini's, het verhult meer dan je lief is.
  woensdag 23 juli 2014 @ 13:33:15 #169
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_142634653
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 13:24 schreef BartNH het volgende:

[..]

Maar hoe groot schat je de kans in dat mensen jarenlang 30% rente kunnen betalen terwijl die zelfde mensen toch al niet met het normale inkomen rond kunnen komen? Dat dan bij een betaallast van vaak hoger dan die 59% van het besteedbare inkomen? Of te wel vertrouw je erop mensen die toch al niet rondkomen nu opeens langdurig tweederde van het inkomen aan rente en aflossing gaan betalen?

Ik heb op FOK ook wel eens een draadje gelezen van een vergelijkbaar Nederlands platform. Oh, wat was iedereen enthousiast in het begin. Bodora is groter en heeft een betere incasso maar als op een goed moment er niet meer van steeds meer kale kikkers geplukt kan worden...

Al eerder gepoogd uit te leggen dat 5% default een verdraaiing is met behulp van statistieken. Waar je naar zou moeten zoeken is hoeveel leningen er nog overeind zijn van de mensen die één, twee, drie of vier jaar geleden een lening hebben aangegaan. Heb je enig idee waarom je dat niet gaat vinden?

Boober was dat, heb dat topic ook gelezen.. leek verdacht veel op dit topic ook :P
Het begin in elk geval maar toen liep het mis. Zie wel duidelijke verschillen tussen Boober en GVE dus ik vrees dat nu niet echt.

quote:
Deze kan nog in je sig erbij :+
  woensdag 23 juli 2014 @ 13:43:37 #170
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_142635106
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 13:33 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Boober was dat, heb dat topic ook gelezen.. leek verdacht veel op dit topic ook :P
Het begin in elk geval maar toen liep het mis. Zie wel duidelijke verschillen tussen Boober en GVE dus ik vrees dat nu niet echt.

[..]

Deze kan nog in je sig erbij :+
Sorry als ik verkeerde signalen afgeef. Ik zie een vergelijking tussen Boober en Bondora.

GvE is een totaal ander verhaal. Die accepteert geen rente die volkomen uit de lucht is gegrepen en ook hebben ze een 'iets' reëler idee over bestedingsruimte.

Die bikini is niet van mezelf (http://www.statisticide.com/)
  woensdag 23 juli 2014 @ 13:49:45 #171
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_142635366
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 13:43 schreef BartNH het volgende:

[..]

Sorry als ik verkeerde signalen afgeef. Ik zie een vergelijking tussen Boober en Bondora.

GvE is een totaal ander verhaal. Die accepteert geen rente die volkomen uit de lucht is gegrepen en ook hebben ze een 'iets' reëler idee over bestedingsruimte.

Die bikini is niet van mezelf (http://www.statisticide.com/)
Nee klopt maar dat topic verliep bijna hetzelfde als het GVE topic nu daar deed het me aan denken, maar dus idd met de opmerking er bij dat GVE heel anders is.
  woensdag 23 juli 2014 @ 13:53:57 #172
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_142635541
pi_142636521
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 13:24 schreef BartNH het volgende:

[..]

Sorry, ik heb het verkeerd gelezen. Ik ben ook geen bondora-fanboy en investeer alleen in leningen met een income-debt ratio van 20%. Deze mensen moeten prima in staat zijn om hun lening terug te betalen.
pi_142636906
Ik pak elke rente aan op GvE. Het is voor mij geen criterium momenteel, simpel gezegd krijg ik vrij opneembaar 1,7% nu en met deposito misschien 2,5%. Elke rente op GvE zit daarboven, zonder twijfel :)
pi_142637229
Wat betreft bondora. Ik ben ook niet van plan om langer dan 1-2 jaar mee om te gaan. Ik zal na 1 jaar waarschijnlijk de helft van de leningen verkopen. En na 2 jaar uitstappen. Of een verwaarloosbaar bedrag (winst uit voorgaande investeringen) door te gaan.

quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 14:28 schreef Tha_Duck het volgende:
Ik pak elke rente aan op GvE. Het is voor mij geen criterium momenteel, simpel gezegd krijg ik vrij opneembaar 1,7% nu en met deposito misschien 2,5%. Elke rente op GvE zit daarboven, zonder twijfel :)
Ik zie GVE ook meer als een deposito. Looptijd is immers vaak even lang. Alleen dan met meer risico en dan anuitair. :)
pi_142640192
quote:
Zijn er hier mensen die indertijd geld hebben uitgeleend via Boober.nl? Ik begrijp dat het op de fles is gegaan maar vraag mij af hoe de uiteindelijke afwikkeling is gegaan, c.q. nog iets van je geld terug gezien? Er was begrijp ik toch 1,65 miljoen euro uitgeleend.
pi_142648801
quote:
14s.gif Op woensdag 23 juli 2014 15:44 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Zijn er hier mensen die indertijd geld hebben uitgeleend via Boober.nl? Ik begrijp dat het op de fles is gegaan maar vraag mij af hoe de uiteindelijke afwikkeling is gegaan, c.q. nog iets van je geld terug gezien? Er was begrijp ik toch 1,65 miljoen euro uitgeleend.
Dit is inderdaad een goede vraag. Ik ben zelf nooit op de hoogte geweest van het bestaan van Boober dus ik weet niet hoe het in zijn werk is gegaan.

Bij een investering via GvE wordt er een contract tussen investeerder en lener opgesteld. Dit contract blijft geldig wanneer GvE failliet zou gaan, maar dan moet er wel een andere partij gevonden worden die alle rompslomp overneemt; ik ben niet van plan om elke maand naar 50 bedrijven te mailen om een paar euro te vorderen:)
  woensdag 23 juli 2014 @ 23:55:10 #178
405730 Spaardertje
pi_142663740
Hele mooie site dat Bondora. Ik ga er morgen mee aan de slag.
  donderdag 24 juli 2014 @ 08:38:44 #179
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_142670331
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 23:55 schreef Spaardertje het volgende:
Hele mooie site dat Bondora. Ik ga er morgen mee aan de slag.
Ja, ze hebben uitstekende designers in dienst. Er is ook heel goed over nagedacht wat ze er wel en vooral wat ze er niet opzetten.

Ik hoop van harte dat de zaak binnenkort ploft daar. Bah, het bewust en stelselmatig uitpersen van mensen. Dat iemand daar aan wil meewerken kan ik helemaal niet bij. Maar goed, uiteindelijk zijn het toch de investeerders die de rekening betalen, niet de mensen achter de site.

[ Bericht 3% gewijzigd door BartNH op 24-07-2014 08:45:55 ]
pi_142673639
Zo. Ik nomineer het nieuwste project http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=7218 tot "Het project met de meest summiere omschrijving"....
pi_142674603
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 11:13 schreef athlonkmf het volgende:
Zo. Ik nomineer het nieuwste project http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=7218 tot "Het project met de meest summiere omschrijving"....
Pff geen goed teken als dit representatief is voor hun bedrijfsvoering ;)
pi_142679718
Rente is nu al gestegen van 7 tot 8% voor dat project
pi_142684946
quote:
Horeca + belachelijk lage omzet + matige rente = wegblijven!
pi_142689134
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 16:43 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Dhm. Wat is een normale omzet voor horeca dan?
  donderdag 24 juli 2014 @ 18:56:46 #185
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_142689826
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 00:15 schreef crowd_funder het volgende:
Ik zit op 7,89% gemiddeld. Ik heb 2 projecten van 10% een aantal van 9% maar ik heb er ook 1 van 4%, 1 van 5% en 1 van 6%.

Omdat ik ook wat hogere rentes heb wordt dit wel mooi gecompenseerd. Gemiddeld percentage vind ik niet het allerbelangrijkste, projecten waar ik vertrouwen in heb en wat goed voelt, dat vind ik het belangrijkste. Al zal ik nu niet snel een 4% of 5% meer doen(was lager risico, ik was nog niet zolang bezig met crowdfunding, en die projecten voelden wel goed). Maar ik zou het niet "heel erg" vinden als m'n gemiddelde 7,89% zou dalen naar 7,3% bijvoorbeeld. Ik heb wel als richtlijn om boven de 7% te blijven.

Dus zelfs met een paar lagere percentages is het toch heel goed mogelijk om gemiddeld boven de 7% uit te komen.
Maar toch is een kort en veilig project voor een lagere rente helemaal niet verkeerd.
pi_142697519
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 16:43 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Daar ben ik het helemaal mee eens. Bij een geprognotiseerde omzet van 175k en een marge van bijvoorbeeld 70% heb je maar 122, 5 k om al je kosten te dekken. 122, 5 voor huur personeelskosten en tegenvallers lijkt mij erg weinig. Een rating van 5 geeft volgens mij ook aan dat meer dan 85% van de terugbetaalcapaciteit wordt gebruikt.

Maar ondanks dit alles zit het project al over de 40%..
pi_142699146
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juli 2014 21:48 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Maar ondanks dit alles zit het project al over de 40%..
Dat komt meer door het lage leenbedrag, de BBB-rating en de gemiddelde rente van 8%. Veel mensen kijken niet eens naar het verhaal soms.
pi_142708538
quote:
i
GvE zou hier ook op moeten letten. Er moet echt een ondergrens komen in de minimale te verstrekken informatie wat mij betreft.
  vrijdag 25 juli 2014 @ 10:11:44 #189
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_142711257
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2014 22:20 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Dat komt meer door het lage leenbedrag, de BBB-rating en de gemiddelde rente van 8%. Veel mensen kijken niet eens naar het verhaal soms.
Ook hier zie je regelmatig de wens voorbijkomen om automatisch te kunnen herinvesteren. Dan kijk je dus helemaal niet meer naar een verhaal.
pi_142713515
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 10:11 schreef BartNH het volgende:

[..]

Ook hier zie je regelmatig de wens voorbijkomen om automatisch te kunnen herinvesteren. Dan kijk je dus helemaal niet meer naar een verhaal.
Het achterliggende verhaal blijft een belangrijke factor. Dat sommigen dat niet lezen begrijp ik ook niet. Het kan natuurlijk wel zijn dat de interpretatie bij verschillende mensen anders is. Wat ik niet interessant of een te groot risico vind kan een ander wel interessant of een acceptabel risico vinden.

Mbt automatisch herinvesteren, als de geboden informatie volgens standaard regels/formaten/minimale hoeveelheid wordt aangeboden en er goede selectiecriteria beschikbaar zijn hoeft dit geen probleem te zijn. Dan leest het automatische investeringsproces de informatie voor jou op de manier zoals je zelf hebt ingesteld en kan je het langere verhaal als onderbouwing zien. Het platform zou daarbij bv ook kunnen zeggen dat bepaalde risicocategorieën niet in aanmerking komen voor dit mechanisme.
pi_142714115
Op geldvoorelkaar dient dan wel het minimale bedrag per project omlaag gaan. Je moet wel erg veel geld hebben om honderden euro's per maand terug te krijgen. Enkel dan is automatisch investeren aantrekkkelijk namelijk. Die 2 a 3 projecten waar ik nu per maand instap kan ik nog wel zelf uitzoeken.
pi_142716467
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 10:11 schreef BartNH het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 11:42 schreef fingie het volgende:

[..]

Het achterliggende verhaal blijft een belangrijke factor. Dat sommigen dat niet lezen begrijp ik ook niet. Het kan natuurlijk wel zijn dat de interpretatie bij verschillende mensen anders is. Wat ik niet interessant of een te groot risico vind kan een ander wel interessant of een acceptabel risico vinden.

Ik begrijp dat wel hoor. De verhalen zijn toch altijd te summier om iets te betekenen. Je krijgt immers nooit het volledige financiële plaatje. Dus je moet maar uitgaan van de expertise van GVE (ratings dus). Dat is dan ook de kracht van GVE denk ik.

Als iedereen het volledige plaatje moet doornemen, dan zal een project veel te lang duren voordat het vol komt. En dan heb je nog met privacygevoelige informatie te maken natuurlijk.
  vrijdag 25 juli 2014 @ 13:54:18 #193
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_142717380
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 13:24 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

[..]

Ik begrijp dat wel hoor. De verhalen zijn toch altijd te summier om iets te betekenen. Je krijgt immers nooit het volledige financiële plaatje. Dus je moet maar uitgaan van de expertise van GVE (ratings dus). Dat is dan ook de kracht van GVE denk ik.

Als iedereen het volledige plaatje moet doornemen, dan zal een project veel te lang duren voordat het vol komt. En dan heb je nog met privacygevoelige informatie te maken natuurlijk.
En 80% kan denk ik ook niet veel met al die extra informatie en jaarrekeningen en de hele riedel, dat doe je al je 10K er in gaat stoppen niet voor 500 euro :P
pi_142719013
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 13:54 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

En 80% kan denk ik ook niet veel met al die extra informatie en jaarrekeningen en de hele riedel, dat doe je al je 10K er in gaat stoppen niet voor 500 euro :P
Mee eens maar bij dit project (7218) was de informatie wel heel summier. Overigens is hij bijna vol (93%). Ik laat hem maar even aan mij voorbij gaan.
  Redactie Frontpage zaterdag 26 juli 2014 @ 00:46:24 #195
4530 crew  Crazy Harry
pi_142738552
Train Fever, een spel gefinancieerd door middel van Gambitious is nu beschikbaar voor pre-order, dus nu begint het echt voor Gambitious en volgens mij voor crowdfunding investeren in games in het algemeen.
Ik ben benieuwd of het de geprojecteerde opbrengsten gaat opleveren.
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
pi_142741945
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 00:46 schreef Crazy Harry het volgende:
Train Fever, een spel gefinancieerd door middel van Gambitious is nu beschikbaar voor pre-order, dus nu begint het echt voor Gambitious en volgens mij voor crowdfunding investeren in games in het algemeen.
Ik ben benieuwd of het de geprojecteerde opbrengsten gaat opleveren.
Hou ons a.u.b. op de hoogte!
pi_142823683
Ik heb een vraagje, zijn hier mensen die toevallig ook hebben meegedaan met het project van GvE nr. 7298 (Telecombinatie Leerdam)? Ik heb hier de schuldbekentenis van binnen gekregen en er valt mij iets op aan de handtekeningen. Als hier mensen zijn die ook met dit project meedoen zouden die hier dan even naar kunnen kijken of hun hieraan ook iets vreemds zien? Voor de duidelijkheid, het betreft een eenmanszaak van iemand die alleenstaand is.
pi_142829176
quote:
14s.gif Op maandag 28 juli 2014 19:44 schreef Horsemen het volgende:
Ik heb een vraagje, zijn hier mensen die toevallig ook hebben meegedaan met het project van GvE nr. 7298 (Telecombinatie Leerdam)? Ik heb hier de schuldbekentenis van binnen gekregen en er valt mij iets op aan de handtekeningen. Als hier mensen zijn die ook met dit project meedoen zouden die hier dan even naar kunnen kijken of hun hieraan ook iets vreemds zien? Voor de duidelijkheid, het betreft een eenmanszaak van iemand die alleenstaand is.
Je maakt ons wel erg nieuwsgierig
  dinsdag 29 juli 2014 @ 20:32:24 #199
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_142860182
What the fuck is dit nou weer. Project 7244 StudentStay:

15 juli 2014 Lening volgeboekt
16 juli 2014 Lening opnieuw gepubliceerd
16 juli 2014 Lening volgeboekt

29 juli 2014 De volgende mail ontvangen:

quote:
Geachte heer/mevrouw .....,

Hierbij willen we u informeren dat het contract van de kredietnemer van het project StudentStay (7244) later naar u toegestuurd zal worden. De kredietnemer verblijft tot 4 augustus op een vakantieadres waarvandaan de afhandeling van het contract en de registratie van de machtiging niet geregeld kan worden. Wanneer de kredietnemer terug is, zullen de zaken zo snel mogelijk in orde gemaakt worden.
Het gaat hier om 2,5 ton!! Ik zit eraan te denken om er maar uit te stappen, zo belangrijk is het blijkbaar allemaal niet.
pi_142860568
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 20:32 schreef leolinedance het volgende:
What the fuck is dit nou weer. Project 7244 StudentStay:

15 juli 2014 Lening volgeboekt

29 juli 2014 De volgende mail ontvangen:

[..]

Het gaat hier om 2,5 ton!! Ik zit eraan te denken om er maar uit te stappen, zo belangrijk is het blijkbaar allemaal niet.
Iemand is een week weg, vik ind dat niet zo dramatisch. Je weet dat je in een kleine onderneming stapt
pi_142860983
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 20:42 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Iemand is een week weg, vik ind dat niet zo dramatisch. Je weet dat je in een kleine onderneming stapt

Ik denk dus eerder dat meneer 2-3 weken weg is.
pi_142861048
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 20:51 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Ik denk dus eerder dat meneer 2-3 weken weg is.
Die delay zie ik bij al mijn projecten, zit ook deel bij GvE volgens mij. Die moeten alle stukken opstellen, opsturen, beoordelen etc. Ik heb van mijn +- 10 projecten geen een gehad die binnen 2 weken liep
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')