Ditquote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:18 schreef Kaneelstokje het volgende:
330 doden, sinds wanneer?
Klinkt niet als enorm veel eigenlijk.
Meestal zijn het een stuk minder, 1 of 2 dorpjes.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:18 schreef Kaneelstokje het volgende:
330 doden, sinds wanneer?
Klinkt niet als enorm veel eigenlijk.
hoop het, het is (volgens iemand uit de yahoo comments) ook al door twee amerikaanse medewerkers teruggebracht naar amerikaquote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:31 schreef __Saviour__ het volgende:
Niet echt een bijzonder schokkend aantal inderdaad.
Het lost zichzelf ook wel op. Door de grote dodelijkheid blijft verspreiding beperkt.
Dus misschien is het virus wel gemuteerd en verspreidt het zich beter!quote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:32 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Meestal zijn het een stuk minder, 1 of 2 dorpjes.
'We need a new plague' - Dwightquote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:35 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Dus misschien is het virus wel gemuteerd en verspreidt het zich beter!
(We gaan allemaal dood!)
Als dit waar is, is dit een erg kwalijke zaak en eigenlijk nog veel schokkender dan de doden in West-Afrika.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:32 schreef .Masturbatron. het volgende:
hoop het, het is (volgens iemand uit de yahoo comments) ook al door twee amerikaanse medewerkers teruggebracht naar amerika
de comment in kwestie (is lastig terug te vinden in yahoo comments dankzij infinite scroll, dat systeem is opzich al klachtwaardig):quote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:49 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Als dit waar is, is dit een erg kwalijke zaak en eigenlijk nog veel schokkender dan de doden in West-Afrika.
quote:So far, two American healthcare workers who were over there dealing with this epidemic have returned to the U.S. infected with Ebola, though they were apparently not showing symptoms -- one in the Midwest, one in Florida, I believe. This was discovered days after their return and the CDC had to run around locating everyone they had been in contact with. One new person had been infected through "close contact."
afhankelijk van de grote van een dorp kan het nog best veel zijnquote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:31 schreef __Saviour__ het volgende:
Niet echt een bijzonder schokkend aantal inderdaad.
Het lost zichzelf ook wel op. Door de grote dodelijkheid blijft verspreiding beperkt.
Misschien een indicatie dat deze vorm van Ebola een iets langere incubatietijd heeft, hoewel dat natuurlijk gokwerk is.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:57 schreef .Masturbatron. het volgende:
So far, two American healthcare workers who were over there dealing with this epidemic have returned to the U.S. infected with Ebola, though they were apparently not showing symptoms -- one in the Midwest, one in Florida, I believe. This was discovered days after their return and the CDC had to run around locating everyone they had been in contact with. One new person had been infected through "close contact."
Maar je hebt wel gelijk. Beter voor de aarde.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 14:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Er komt nog een moment dat een ziekte als ebola airborne wordt en dan hebben we een probleem. Een heel groot probleem. Het zou niet bepaald slecht zijn voor de aarde, maar als je dat zegt krijg je een zooi stront over je heen.
klopt kansloos, mede door de cultuur daar.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 20:56 schreef bamibij het volgende:
Na aids het volgende probleem voor dat continent. Kansloos continent.
Verschil is dat je in de rijke landen niet sterft aan diarree en malaria, en wel aan Ebola. Reden voor de westerlingen om bang te zijn.quote:Op zondag 22 juni 2014 00:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Diaree is een probleem , miljoenen doden per jaar
Malaria is een probleem, miljoenen doden per jaar
Ebola verkoopt kranten en doet de media orgasmisch publiceren
Nee, hoe sneller dodelijk, hoe minder snel het zich verspreidt.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 20:51 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Hoe dodelijker een virus, hoe minder snel het zich verspreidt.
Hoeveel mensen in het westen zijn aan deze ziekte doodgegaan?quote:Op zondag 22 juni 2014 00:47 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Verschil is dat je in de rijke landen niet sterft aan diarree en malaria, en wel aan Ebola. Reden voor de westerlingen om bang te zijn.
zwaar overbevolkt continent, veels te veel mensjes in een gebied waar van nature te weining te vreten is. Moeder natuur stelt orde op zaken en stemt vraag en aanbod op elkaar af.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 20:56 schreef bamibij het volgende:
Na aids het volgende probleem voor dat continent. Kansloos continent.
quote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:34 schreef speedcore het volgende:
[..]
zwaar overbevolkt continent, veels te veel mensjes in een gebied waar van nature te weining te vreten is. Moeder natuur stelt orde op zaken en stemt vraag en aanbod op elkaar af.
Nooit in Afrika geweest zo te lezen?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:34 schreef speedcore het volgende:
[..]
zwaar overbevolkt continent, veels te veel mensjes in een gebied waar van nature te weining te vreten is. Moeder natuur stelt orde op zaken en stemt vraag en aanbod op elkaar af.
Wat denk je van een neergestort vliegtuig daar worden zoveel pagina's mee vol gedrukt terwijl er dagelijks in het normale verkeer op wereldwijde schaal al 3400 doden vallen.quote:Op zondag 22 juni 2014 00:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Hetzelfdequote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat denk je van een neergestort vliegtuig daar worden zoveel pagina's mee vol gedrukt terwijl er dagelijks in het normale verkeer op wereldwijde schaal al 3400 doden vallen.
Misschien was het handig geweest als er werd verteld hoe dat dan moet, JUIST in zo'n artikel? Denk niet dat iedereen thuis weet hoe, ik sowieso niet i.i.g.quote:Ook moet er meer worden gedaan om mensen voor te lichten over manieren om verspreiding van ebola tegen te gaan.
Ja.quote:Op zondag 22 juni 2014 00:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Malaria ff bestrijden is erg lastig, diaree tegengaan is een stuk gemakkelijker.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:57 schreef Globali het volgende:
Zoals Piet zegt. Doe dan eens iets aan malaria. Kost eigenlijk niets. Een van de grootste dodelijke ziekten van de wereld.
Malaria ook. Ik heb malaria tropica gehad. Dat kost volgens mij 2.50 euro om te behandelen. Daar dan. En de GGD hier begrijpt er niets van. En je ziet tientallen mensen dood gaan daar.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Malaria ff bestrijden is erg lastig, diaree tegengaan is een stuk gemakkelijker.
24 stuks malarone zit je al snel aan een 120 euroquote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:01 schreef Globali het volgende:
[..]
Malaria ook. Ik heb malaria tropica gehad. Dat kost volgens mij 2.50 euro om te behandelen. Daar dan. En de GGD hier begrijpt er niets van. En je ziet tientallen mensen dood gaan daar.
Het gaat niet om een preventief middel als Malarone. Levensgevaarlijk middel trouwens als je er langer bent. Het onderdrukt de signalen. Ik ga zonder preventie en krijg het. Dan ben je een aantal dagen heel erg ziek. Dan slik je voor 2.5 euro aan medicijnen en kom je eruit.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
24 stuks malarone zit je al snel aan een 120 euro
Dat is een bijwerking vaak. Het probleem is dat je dan nog steeds ziek kan worden. En echt testen kan niet meer. Als je malaria hebt weet je dat. Dan moet je er DAN iets aan doen. En het gaat heel snel.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:07 schreef xpompompomx het volgende:
Heb wel een keer een preventief middel(waar ik de naam van vergeten ben) tegen malaria gebruikt waar ik echt helemaal raar van werd. Ben er toen maar mee gestopt en heb gelukkig geen besmetting opgelopen.
Malerone slik je direct na de infectie, niet preventiefquote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:05 schreef Globali het volgende:
[..]
Het gaat niet om een preventief middel als Malarone. Levensgevaarlijk middel trouwens als je er langer bent. Het onderdrukt de signalen. Ik ga zonder preventie en krijg het. Dan ben je een aantal dagen heel erg ziek. Dan slik je voor 2.5 euro aan medicijnen en kom je eruit.
Nee hoor. Dat wordt ook gebruikt als behoedmiddel. Ik had dat de laatste keer in Afrika. Een arts daar werd toen heel boos omdat het dus niet 100% werkt.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Malerone slik je direct na de infectie, niet preventief
Lariam? dat is gelinkt aan vrij heftige psychische bijwerkingenquote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:07 schreef xpompompomx het volgende:
Heb wel een keer een preventief middel(waar ik de naam van vergeten ben) tegen malaria gebruikt waar ik echt helemaal raar van werd. Ben er toen maar mee gestopt en heb gelukkig geen besmetting opgelopen.
Nee kloptquote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:13 schreef Globali het volgende:
[..]
Nee hoor. Dat wordt ook gebruikt als behoedmiddel. Ik had dat de laatste keer in Afrika. Een arts daar werd toen heel boos omdat het dus niet 100% werkt.
Juist. Niet slikken. Je weet wanneer je het hebt. Even uitzoeken wat je dan moet slikken. Dat kan Malarone zijn zoals Piet zegt. In hoge dosis.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:14 schreef Casiotone het volgende:
[..]
Lariam? dat is gelinkt aan vrij heftige psychische bijwerkingen
Liever malerone slikken na de infectie dan malaria krijgenquote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:15 schreef Globali het volgende:
[..]
Juist. Niet slikken. Je weet wanneer je het hebt. Even uitzoeken wat je dan moet slikken. Dat kan Malarone zijn zoals Piet zegt. In hoge dosis.
Of je krijgt het. Dan neem je een kuur van drie dagen en ben je er vanaf. Wel een hele geestelijke ervaring moet ik zeggen. Ik vond een bepaalde moslima "mijn engel" gelukkig viel dat goed.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee klopt
Riamet is het beste als je malaria hebt, eigenlijk het enige werkzame middel, en kost tegen de 50 euro voor een kuur
Je kan het beter krijgen en dan slikken. Dat bedoel jij ook. Erger is slikken, het krijgen en het dan te laat doorkrijgen.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Liever malerone slikken na de infectie dan malaria krijgen
Coartem is hetzelfde, wordt gesubsieerd geleverd in malariagebieden, maar dat maakt het nog steeds niet gratis. Is een duur medicament om te produceren. Wordt uit planten gemaakt die notoir onvoorspelbaar zijn in hoeveel werkzame stof ze opleveren.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:17 schreef Globali het volgende:
[..]
Of je krijgt het. Dan neem je een kuur van drie dagen en ben je er vanaf. Wel een hele geestelijke ervaring moet ik zeggen. Ik vond een bepaalde moslima "mijn engel" gelukkig viel dat goed.
Ik ken de naam niet maar mijn broer (woont daar) heeft het ook over een plant extract dat werkt. Ondertussen......gaat men dood. Ben je ooit in Afrika geweest? Ik vond het wel schokkend om te zien.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Coartem is hetzelfde, wordt gesubsieerd geleverd in malariagebieden, maar dat maakt het nog steeds niet gratis. Is een duur medicament om te produceren. Wordt uit planten gemaakt die notoir onvoorspelbaar zijn in hoeveel werkzame stof ze opleveren.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Artemisinine
Ja, heb daar telecommunicatie netwerken opgezet en ontwikkelingswerk gedaan (scholen bouwen)quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:21 schreef Globali het volgende:
[..]
Ik ken de naam niet maar mijn broer (woont daar) heeft het ook over een plant extract dat werkt. Ondertussen......gaat men dood. Ben je ooit in Afrika geweest? Ik vond het wel schokkend om te zien.
Mijn broer zit in het water. Ook erg moeilijk. Men vervuilt eigen bronnen. Moeizaam. Wel het meest indrukwekkende continent tot nu toe voor mij. Armoede is soms schokkend. De humor ontladend (Burkina Faso).quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, heb daar telecommunicatie netwerken opgezet en ontwikkelingswerk gedaan (scholen bouwen)
Je broer zal het idd over hetzelfde hebben als ik. Diaree is nog eenvoudiger te behandelen, schoon water met wat suiker en zout..
Ga je weer terug? Het is verslavend......quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, heb daar telecommunicatie netwerken opgezet en ontwikkelingswerk gedaan (scholen bouwen)
Je broer zal het idd over hetzelfde hebben als ik. Diaree is nog eenvoudiger te behandelen, schoon water met wat suiker en zout..
Nah, zit niet zo in ze blijkbaar. Dat continent wordt ook al heel lang bevolkt en in de tijd dat men in Europa schepen bouwde om de wereld te verkennen, in Azië men handel dreef met elkaar, de Pacifische Oceaan verkende met navigatie op de sterren en in Amerika complete tempels en steden bouwden op 2500 meter hoogte, zijn naar nog steeds stammen die hun eitje bakken direct in as en dansen om vuur voor regen.quote:Op zondag 22 juni 2014 00:15 schreef longinus het volgende:
[..]
klopt kansloos, mede door de cultuur daar.
Als we ze nou ook eens een eerlijke kans geven op de wereldmarkt dan wordt het misschien nog wat, als ze niet door moslims of chrinstenen verpest worden.
Weet jij hoe groot afrika is en hoeveel mensen daar wonen?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:34 schreef speedcore het volgende:
[..]
Ook waar. Ik zou geen directe oplossing weten. Men denkt gewoon te vaak niet na.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:37 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nah, zit niet zo in ze blijkbaar. Dat continent wordt ook al heel lang bevolkt en in de tijd dat men in Europa schepen bouwde om de wereld te verkennen, in Azië men handel dreef met elkaar, de Pacifische Oceaan verkende met navigatie op de sterren en in Amerika complete tempels en steden bouwden op 2500 meter hoogte, zijn naar nog steeds stammen die hun eitje bakken direct in as en dansen om vuur voor regen.
Het moet ze voorgekauwd worden, anders snappen ze het niet.
Je zou Jarred Diamond eens moeten lezen, Collaps bijvoorbeeld, of germs, guns & steelquote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:37 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nah, zit niet zo in ze blijkbaar. Dat continent wordt ook al heel lang bevolkt en in de tijd dat men in Europa schepen bouwde om de wereld te verkennen, in Azië men handel dreef met elkaar, de Pacifische Oceaan verkende met navigatie op de sterren en in Amerika complete tempels en steden bouwden op 2500 meter hoogte, zijn naar nog steeds stammen die hun eitje bakken direct in as en dansen om vuur voor regen.
Het moet ze voorgekauwd worden, anders snappen ze het niet.
Of wil niet nadenken. Of blijft beperkt traditioneel nadenken.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:38 schreef Globali het volgende:
[..]
Ook waar. Ik zou geen directe oplossing weten. Men denkt gewoon te vaak niet na.
Geen idee, zit niet in de planningquote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:27 schreef Globali het volgende:
[..]
Ga je weer terug? Het is verslavend......
Mijn irritatie daar was en is de hoeveelheid kinderen die men krijgt. Dan heb je een dorpje met 1 man, 6 vrouwen en twintig kinderen. En dan? Dat kan gewoon niet want er is geen scholing.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Of wil niet nadenken. Of blijft beperkt traditioneel nadenken.
Wederom bedankt voor een tip Piet. Die gaan op de bucketlist.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je zou Jarred Diamond eens moeten lezen, Collaps bijvoorbeeld, of germs, guns & steel
Had het zin wat je daar hebt gedaan?quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geen idee, zit niet in de planning
Telco netwerken, ja, de scholen waren na een maand of wat geplunderd, alles wat geld bracht eruit gesloopt en verkocht en de geiten stonden erin.quote:
Zo gaat het soms. Hopeloos. Heeft hulp nog zin? Nee. Maar als je leuke mensen tegenkomt denk je weer anders.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Telco netwerken, ja, de scholen waren na een maand of wat geplunderd, alles wat geld bracht eruit gesloopt en verkocht en de geiten stonden erin.
Een ziekte die 90 % dodelijk is (en ook nog eens vrij besmettelijk is). Dat halen jouw ziekjes niet. Not even close (en we staan slechts aan het prille begin van een echte uitbraak)quote:Op zondag 22 juni 2014 00:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Juist doordat het zo dodelijk is heeft het tot nu toe niet veel kans gehad echt ver uit te breiden.quote:Op woensdag 2 juli 2014 02:51 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Een ziekte die 90 % dodelijk is (en ook nog eens vrij besmettelijk is). Dat halen jouw ziekjes niet. Not even close (en we staan slechts aan het prille begin van een echte uitbraak)
Dit dus, maar het wordt anders als ebola een ghetto van een grote stad bereiktquote:Op woensdag 2 juli 2014 09:30 schreef Disorder het volgende:
[..]
Juist doordat het zo dodelijk is heeft het tot nu toe niet veel kans gehad echt ver uit te breiden.
Ben benieuwd of dat ook gaat gebeuren.quote:Op woensdag 2 juli 2014 09:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dit dus, maar het wordt anders als ebola een ghetto van een grote stad bereikt
Was toch in de jaren 80 toch al een keer 'airborne' geweest in de VS in zo'n proefdierenverblijf voor apen, van het leger?quote:Op zaterdag 21 juni 2014 14:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Er komt nog een moment dat een ziekte als ebola airborne wordt en dan hebben we een probleem. Een heel groot probleem. Het zou niet bepaald slecht zijn voor de aarde, maar als je dat zegt krijg je een zooi stront over je heen.
Dat was een film, outbreakquote:Op woensdag 2 juli 2014 09:56 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Was toch in de jaren 80 toch al een keer 'airborne' geweest in de VS in zo'n proefdierenverblijf voor apen, van het leger?
Ebola had toch geen schijn van kans in Europa vanwege het klimaat hier?quote:
Nee, ik heb dat boek gelezen.quote:
Geen idee, ik ken de materie niet goed genoeg, maar ebola is wel vreselijk besmettelijk en dodelijk ook niet airborn.quote:Op woensdag 2 juli 2014 09:58 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ebola had toch geen schijn van kans in Europa vanwege het klimaat hier?
Meen ik ergens gelezen te hebben.
Idd erg prijzig maar ook met bijwerkingen mag het dacht ik niet langer dan een maand slikken.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 13:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
24 stuks malarone zit je al snel aan een 120 euro
Ik weet het, een ideale oplossing is het niet en erg goed werken doet het ook niet. Riamet is eigenlijk het enige dat echt werktquote:Op woensdag 2 juli 2014 10:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Idd erg prijzig maar ook met bijwerkingen mag het dacht ik niet langer dan een maand slikken.
Het is beter dan niets.quote:Op woensdag 2 juli 2014 10:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik weet het, een ideale oplossing is het niet en erg goed werken doet het ook niet. Riamet is eigenlijk het enige dat echt werkt
Bij een nieuwe griep bijvoorbeeld is er helemaal niet zoveel wat er tegen gedaan kan worden. Vandaar de paniek bij de WHO destijds met de mexicaanse griep, achteraf kunnen we daar natuurlijk het allemaal beter weten, maar een nieuwe griepvariant kan tientallen miljoenen doden kosten en er is nauwelijks wat tegen te doen.quote:Op woensdag 2 juli 2014 10:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het is beter dan niets.
Overigens zijn we heden ten dage wel beter bestand tegen pandemieën in de westerse wereld.
Door verbeterde communicatiemiddelen en wetenschap van hoe ziektes zich verspreiden plus een zeer kapitaalkrachtige doelgroep zou het risico bedwingbaar moeten zijn.
Zulke gekken heb je hier ook, hele volksstammen willen inmiddels hun kinderen niet laten vaccineren wat dat is eng.quote:Op woensdag 2 juli 2014 10:36 schreef Ouder1 het volgende:
Lastig verhaal. Vaak is het probleem dat de mensen in Afrika zelf bestrijding tegenwerken. Dat was met aids al zo:
Er ging een hardnekkig gerucht dor Afrika dat je van aids kon genezen door onbeschermde seks met een maagd.. Je zou aan aids sterven als je een ziekenhuis bezocht..
Dat is niet met elkaar te vergelijken. Bewust anderen besmetten of als minderheid je te laten beschermen door de meerderheid. In het eerste geval verspreid je de ziekte in het tweede geval neem je zelf het risico op die ziekte.quote:Op woensdag 2 juli 2014 10:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zulke gekken heb je hier ook, hele volksstammen willen inmiddels hun kinderen niet laten vaccineren wat dat is eng.
Nee, je werkt ook mee aan de verspreiding van de ziekte als je niet laat vaccineren. Er zijn mensen die niet kunnen vaccineren of waarbij het niet werkt. Die worden beschermd door een grote populatie die gevaccineerd zijn. Als de populatie minder gevaccineerd is, kan de ziekte zich verspreiden.quote:Op woensdag 2 juli 2014 10:49 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat is niet met elkaar te vergelijken. Bewust anderen besmetten of als minderheid je te laten beschermen door de meerderheid. In het eerste geval verspreid je de ziekte in het tweede geval neem je zelf het risico op die ziekte.
Kan de discussie niet On Topic blijven? Dat hele gezanik over malaria medicatie en nu weer uitlokking om over te stappen op niet-vaccineren tegen kinderziektes in Nederland heeft echt helemaal NIETS met de OP te maken.quote:Op woensdag 2 juli 2014 10:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, je werkt ook mee aan de verspreiding van de ziekte als je niet laat vaccineren. Er zijn mensen die niet kunnen vaccineren of waarbij het niet werkt. Die worden beschermd door een grote populatie die gevaccineerd zijn. Als de populatie minder gevaccineerd is, kan de ziekte zich verspreiden.
En mensen nemen niet zelf het risico, ze laten hun kinderen het risico nemen en zadelen de maatschappij op met een probleem.
Jij ging offtopic over aids en maagden, meisje, dus zeik mij niet aan mijn hoofdquote:Op woensdag 2 juli 2014 10:55 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Kan de discussie niet On Topic blijven? Dat hele gezanik over malaria medicatie en nu weer uitlokking om over te stappen op niet-vaccineren tegen kinderziektes in Nederland heeft echt helemaal NIETS met de OP te maken.
Dat was wel on topic. Jouw gezever over welke medicijnen het beste werken bij malaria niet.quote:Op woensdag 2 juli 2014 10:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij ging offtopic over aids en maagden, meisje, dus zeik mij niet aan mijn hoofd
Laat me raden, je bent tegen vaccinatie?quote:Op woensdag 2 juli 2014 10:57 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat was wel on topic. Jouw gezever over welke medicijnen het beste werken bij malaria niet.
Open er een topic over en stuur mij even een link, dan zal ik je antwoorden.quote:Op woensdag 2 juli 2014 10:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Laat me raden, je bent tegen vaccinatie?
De incubatietijd bij deze uitbraak kan oplopen tot wel drie weken naar het schijnt. Weerstand van lokale bevolking maakt bestrijding ook niet makkelijker.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 14:09 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Misschien een indicatie dat deze vorm van Ebola een iets langere incubatietijd heeft, hoewel dat natuurlijk gokwerk is.
Maar verontrustend dat de controle blijkbaar niet adequaat is. Het lijkt me handiger in dit soort gevallen een quarantaine te handhaven.
quote:Liberia vervolgt onderduikende ebolapatiënten
Liberianen die mensen verbergen die vermoedelijk het ebolavirus onder de leden hebben kunnen rekenen op vervolging.
Dat heeft de Liberiaanse president Ellen Johnson Sirleaf maandag gezegd op de staatsradio. Het baart haar zorgen dat sommige patiënten niet naar de dokter zijn gegaan, maar worden opgevangen in woningen en kerken.
Buurland Sierra Leone deed zondag een soortgelijke waarschuwing uitgaan. Hulpverleners stuiten, al sinds het virus voor het eerst in West-Afrika om zich heen greep, op weerstand van de bevolking. Sommige van hen zijn zelfs belaagd.
Er bestaat geen remedie of vaccin tegen ebola, een ziekte die gepaard gaat met hoge koorts en hevige bloedingen. Het kan drie weken duren voordat iemand die met het virus is besmet ziekteverschijnselen vertoont.
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is deze uitbraak de dodelijkste die zij heeft meegemaakt. De WHO heeft al 367 doden geteld. Vooral Guinee, het land waar de uitbraak begon, is zwaar getroffen.
3 weken is een potentiële ramp als het de steden bereiktquote:Op woensdag 2 juli 2014 11:00 schreef Sinceria het volgende:
[..]
De incubatietijd bij deze uitbraak kan oplopen tot wel drie weken naar het schijnt. Weerstand van lokale bevolking maakt bestrijding ook niet makkelijker.
http://www.nu.nl/algemeen(...)-ebolapatienten.html
Ja, en het maakt verspreiding een stuk waarschijnlijker.quote:Op woensdag 2 juli 2014 11:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
3 weken is een potentiële ramp als het de steden bereikt
Dat bedoel ik, in drie weken is een half ghetto besmet.quote:Op woensdag 2 juli 2014 11:04 schreef Sinceria het volgende:
[..]
Ja, en het maakt verspreiding een stuk waarschijnlijker.
Daartegenover staat wel dat door het vele reizen een ziekte zich ontzettend snel kan verspreiden. Daarnaast wonen mensen steeds geconcentreerder door toenemende urbanisatie.quote:Op woensdag 2 juli 2014 10:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het is beter dan niets.
Overigens zijn we heden ten dage wel beter bestand tegen pandemieën in de westerse wereld.
Door verbeterde communicatiemiddelen en wetenschap van hoe ziektes zich verspreiden plus een zeer kapitaalkrachtige doelgroep zou het risico bedwingbaar moeten zijn.
Ik bedoelde te zeggen 'ja, het maakt verspreiding een stuk waarschijnlijker', maar het woordje 'en' was ertussendoor geglipt.quote:Op woensdag 2 juli 2014 11:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat bedoel ik, in drie weken is een half ghetto besmet.
Dit is inderdaad het grootste gevaar, het teveel willen helpen en niet direct durven isoleren.quote:Op woensdag 2 juli 2014 10:36 schreef Ouder1 het volgende:
Hoe hard ook; ipv behandelen en op internationale schaal hulpverleners naar deze gebieden sturen, zouden we deze gebieden juist moeten isoleren. Hulpverlening ter plaatse door internationale hulpverleners is en blijft ineffectief door de tegenwerking van de lokale bevolking en is een gevaar voor de rest van de wereld door de kans op verspreiding van de ziekte om over de risico's voor die hulpverleners maar te zwijgen. Hulp zou beperkt moeten worden door droppings (dus zonder te landen!) van medicijnen, voedsel en zonodig water en scholing/steun voor de lokale hulpverleners via het internet.
quote:So far, two American healthcare workers who were over there dealing with this epidemic have returned to the U.S. infected with Ebola, though they were apparently not showing symptoms -- one in the Midwest, one in Florida, I believe. This was discovered days after their return and the CDC had to run around locating everyone they had been in contact with. One new person had been infected through "close contact."
Die intro laat al vrij goed zien waarom het vaak zo uit de klauwen kan lopen daar.quote:
Nu heb ik op zich geen bezwaar tegen helpen maar wel als die hulp ineffectief is omdat de mensen die die hulp aangeboden krijgen zich met hand en tand tegen die hulp verzetten.quote:Op woensdag 2 juli 2014 11:31 schreef BlaZ het volgende:
Dit is inderdaad het grootste gevaar, het teveel willen helpen en niet direct durven isoleren.
Waarom geef je niet het goede voorbeeld?quote:Op woensdag 2 juli 2014 12:07 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Af en toe een flinke epidemie houdt de groei van de mensenpopulatie enigszins in bedwang.
Ik ben niet bij machte een epidemie te veroorzaken.quote:Op woensdag 2 juli 2014 12:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom geef je niet het goede voorbeeld?
Verbeter de wereld, begin bij jezelfquote:Op woensdag 2 juli 2014 12:09 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ik ben niet bij machte een epidemie te veroorzaken.
Dat zet geen zoden aan de dijk.quote:Op woensdag 2 juli 2014 12:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Verbeter de wereld, begin bij jezelf
Zolang ebola geen airborn virus is zal het wel meevallen met de verspreiding ervan in westerse landen met een fatsoenlijke hygiëne en gezondheidszorg.quote:Op woensdag 2 juli 2014 11:38 schreef Ouder1 het volgende:
Op de manier waarop de internationale gemeenschap (lees: het westen) het nu aanpakt nemen we het risico op miljarden doden wereldwijd om een paar duizend onwelwillenden te 'helpen'.
Dan zijn we toch echt debiel bezig.
Wat bedoel jij met 'airborn'?quote:Op woensdag 2 juli 2014 12:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zolang ebola geen airborn virus is zal het wel meevallen met de verspreiding ervan in westerse landen met een fatsoenlijke hygiëne en gezondheidszorg.
via lucht overdraagbaar, zwevend in de luchtquote:
Ebola verspreid zich via alle lichaamssappen (urine, faeces, zweet, bloed, speeksel, tranen en slijm) en contact met besmette lijken.quote:Op woensdag 2 juli 2014 13:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
via lucht overdraagbaar, zwevend in de lucht
Weer eens wat anders dan een cruiseschip met diarreequote:Op woensdag 2 juli 2014 13:12 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ebola verspreid zich via alle lichaamssappen (urine, faeces, zweet, bloed, speeksel, tranen en slijm) en contact met besmette lijken.
Netjes je hand voor je mond houden als je hoest, zo'n reling vast pakken in een trappenhuis, een deur van een openbare gelegenheid.. de volgende die hem aanraakt wrijft daarna in de ogen en de besmetting is een feit.
De beste bescherming tegen dergelijke ziektes is je handen afhouden van je slijmvliezen (niet neuspeuteren, niet aan je mond/ogen/geslachtsdelen zitten) , zo min mogelijk openbare zaken aanraken (openbare toiletten mijden), niet in openbare gelegenheden eten of drinken en met grote regelmaat je handen te ontsmetten.quote:Op woensdag 2 juli 2014 13:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Weer eens wat anders dan een cruiseschip met diarree
Praktisch levens zoals dit:quote:Op woensdag 2 juli 2014 13:26 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De beste bescherming tegen dergelijke ziektes is je handen afhouden van je slijmvliezen (niet neuspeuteren, niet aan je mond/ogen/geslachtsdelen zitten) , zo min mogelijk openbare zaken aanraken (openbare toiletten mijden), niet in openbare gelegenheden eten of drinken en met grote regelmaat je handen te ontsmetten.
Dat valt wel mee hoor. Op verzoek van mijn werkgever hebben ik en mijn collegae tijdens die dreiging van de Mexicaanse griep die richtlijnen gevolgd (werk in de zorg) en het is vooral een kwestie van even nadenken bij wat je doet.quote:Op woensdag 2 juli 2014 13:51 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Praktisch levens zoals dit:
[ afbeelding ]
Dus beter geen necrofilie?quote:Op woensdag 2 juli 2014 13:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Ebola verspreid zich via alle lichaamssappen (urine, faeces, zweet, bloed, speeksel, tranen en slijm) en contact met besmette lijken.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | Nieuw* Bevestigd Waarschijnlijk Verdacht Totaal Guinee Gevallen 3 293 88 32 413 Overleden 5 193 82 28 303 Liberia Gevallen 8 52 21 34 107 Overleden 7 33 17 15 65 Sierra Leone Gevallen 11 199 31 9 239 Overleden 2 65 29 5 99 Totaal Gevallen 22 544 140 75 759 Overleden 14 291 128 48 467 *Gevallen tussen 25 en 30 juni |
Volgens mij is het grootste probleem juist dat die Afrikanen behandeling tegen werken, door zich niet te melden en behandeling te weigeren bijvoorbeeld. En verzorging die het minder nauw neemt met de regels.. dat laatste probleem zien we in Europa ook steeds meer met als gevolg ziekenhuis besmettingen met resistente bacteriën.quote:Op donderdag 3 juli 2014 01:49 schreef Drugshond het volgende:
Voor een land als Nederland is dat makkelijker dan voor armere landen. Hier is meer ruimte om snel heel veel mensen apart op te nemen en veel voorraden aan te leggen. Dat is voor Afrikaanse landen een stuk lastiger te realiseren.
Mijn ervaring is eerder dat artsen daar de kantjes vanaf lopen dan de verpleging trouwens.quote:Op donderdag 3 juli 2014 10:01 schreef Ouder1 het volgende:
En verzorging die het minder nauw neemt met de regels.. dat laatste probleem zien we in Europa ook steeds meer met als gevolg ziekenhuis besmettingen met resistente bacteriën.
Mmm.. mijn ervaring is dat als je een MRSA verdachte patiënt in Nederland naar een ziekenhuis brengt, je moet praten als Brugman om die lui (verpleging) beschermende kleding te laten dragen (isolatie kamer doen ze meestal wel uit zichzelf) en de keren dat ze ons daarna uitnodigden in de zusterpost voor een bakkie koffie kan ik niet meer op mijn vingers natellen.quote:Op donderdag 3 juli 2014 10:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mijn ervaring is eerder dat artsen daar de kantjes vanaf lopen dan de verpleging trouwens.
Vlak Semmelweis niet uit.quote:Op donderdag 3 juli 2014 10:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Even afgezien dan of het artsen of verpleging is, we zijn het er over eens dat de hygiëne te wensen over laat. Geen antibiotica want resistentie maar wel hele stofnesten onder de kasten, ja ja.
Waarschijnlijk een van de grootste stappen die er genomen is in patientoverleven was toen Florence Nightingale met statistiek aantoonde dat een ziekenhuis brandschoon dient te zijn en je besmetting van patiënt naar patiënt moet voorkomen
330 doden is niet schokkend omdat het oppervlakte van West Afrika even groot is als Europa en Noord Amerika bij elkaar.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 20:49 schreef Rurik het volgende:
Waarom is 330 doden niet schokkend? Als er 330 doden in Australië zouden vallen vanwege een niet nader te noemen ziekte die daar heerst, dan zou dat continu op het nieuws zijn. En niet alleen vanwege het besmettingsgevaar omdat we meer contact hebben met een westers land als Australië..
Is het dan juist niet schokkend hoe weinig kennis daar is over hygiëne en ziekten?quote:Op donderdag 3 juli 2014 10:28 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
330 doden is niet schokkend omdat het oppervlakte van West Afrika even groot is als Europa en Noord Amerika bij elkaar.
En buiten dat is het niet schokkend aangezien ze er zelf constant voor blijven zorgen besmet te raken ondanks alle kennis en hulp die die kant op komt.
Heb niet de illusie dat het hier zoveel beter isquote:Op donderdag 3 juli 2014 19:51 schreef Rurik het volgende:
[..]
Is het dan juist niet schokkend hoe weinig kennis daar is over hygiëne en ziekten?
Bron: http://nos.nl/artikel/679(...)tient-overleden.htmlquote:Ontsnapte ebolapatiënt overleden
zondag 27 jul 2014, 09:49 (Update: 27-07-14, 10:29)
Medewerkers van een hulporganisatie in beschermende kleding in Liberia
In Sierra Leone is een vrouw met ebola overleden. Ze was eerder met hulp van haar familie het ziekenhuis ontvlucht toen bleek dat ze het virus onder de leden had, meldt de BBC.
Nadat de vrouw zich weer bij het ziekenhuis had gemeld, is ze alsnog overleden. De vrouw is het eerste dodelijke slachtoffer van ebola in de hoofdstad Freetown.
Veel inwoners van Sierra Leone geloven dat besmette patiënten in het ziekenhuis een spuitje krijgen, omdat de overheid wil dat je doodgaat. Daarom worden geïnfecteerde patiënten door familieleden uit klinieken gehaald en verstopt in de dorpen. Daar vormen ze een besmettingsbron voor anderen.
Amerikaan besmet
In buurland Liberia is een Amerikaanse dokter besmet geraakt met ebola. De man werkte voor een hulporganisatie met besmette patiënten. De dokter wordt nu behandeld in een ziekenhuis in de hoofdstad Monrovia.
Sinds de ebola-uitbraak in het westen van Afrika zijn al bijna 700 mensen overleden. Het virus dook voor het eerst op in Guinee en verspreidde zich naar Liberia, Sierra Leone en Nigeria.
Je kunt het die mensen ook niet echt kwalijk nemen. Lijkt me eerder een gevolg door gebrek aan kennis en weinig vertrouwen is de overheid hebben. Wat natuurlijk ook ergens vandaan komt.quote:Op zondag 27 juli 2014 12:15 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Bron: http://nos.nl/artikel/679(...)tient-overleden.html
Echt he
Volgens mij is de kans op ebola hier ook klein omdat je er zo snel aan doodgaat.. daardoor krijgt het virus niet de kans om over een groot gebied te verspreiden. Enige risico is dan reizen met vliegtuigen.quote:Op woensdag 2 juli 2014 09:58 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ebola had toch geen schijn van kans in Europa vanwege het klimaat hier?
Meen ik ergens gelezen te hebben.
Waarom verontrustend?quote:Op zondag 27 juli 2014 14:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Best verontrustend, deze grafiek.
Trek em eens door, waar zitten we dan over twee maanden?
Aan de hand van de cijfers kun je daar wel vanuit gaan.quote:Op zondag 27 juli 2014 14:28 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Waarom verontrustend?
Is toch gewoon een cumulatieve grafiek?
Dan zie ik geen enkele reden om verontrust te zijn.quote:Op zondag 27 juli 2014 15:12 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Aan de hand van de cijfers kun je daar wel vanuit gaan.
Hele gebieden waar ze gewoon van zich af poepen waar de drang zich aan doet, het niet eens begraven. Waar ze geloven dat je aids geneest door een maagd te neuken. Waar ze toverdrankjes maken.quote:Op donderdag 3 juli 2014 19:51 schreef Rurik het volgende:
[..]
Is het dan juist niet schokkend hoe weinig kennis daar is over hygiëne en ziekten?
Dat het aantal doden en besmettingsgevallen toeneemt per dag/week vind je niet verontrustend?quote:Op zondag 27 juli 2014 15:25 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Dan zie ik geen enkele reden om verontrust te zijn.
Inderdaad. Nooit naar school geweest, niet kunnen lezen en schrijven, geen grote algemene kennis... Logisch dat onzinverhalen dan een eigen leven gaan leiden.quote:Op zondag 27 juli 2014 12:59 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Je kunt het die mensen ook niet echt kwalijk nemen. Lijkt me eerder een gevolg door gebrek aan kennis en weinig vertrouwen is de overheid hebben. Wat natuurlijk ook ergens vandaan komt.
De lijn lijkt echter niet lineair maar exponentieel te zijn. Nou is het niet heel zinvol om klakkeloos een dergelijke grafiek te gaan extrapoleren, maar als het zo door zou stijgen, dan gaat het vrij hard.quote:Op zondag 27 juli 2014 15:25 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Dan zie ik geen enkele reden om verontrust te zijn.
Dat is toch met iedere besmettelijke ziekte?quote:Op zondag 27 juli 2014 17:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat het aantal doden en besmettingsgevallen toeneemt per dag/week vind je niet verontrustend?
Natuurlijk, 1 besmet persoon besmet meerdere andere personen.quote:Op zondag 27 juli 2014 19:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
De lijn lijkt echter niet lineair maar exponentieel te zijn. Nou is het niet heel zinvol om klakkeloos een dergelijke grafiek te gaan extrapoleren, maar als het zo door zou stijgen, dan gaat het vrij hard.
En een potentiele epidemie of pandemie stoort je niet? Ebola is vreselijk besmettelijk en dodelijk, als dit in de steden kritische massa bereikt zijn het ex stedenquote:Op zondag 27 juli 2014 19:36 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Dat is toch met iedere besmettelijke ziekte?
[..]
Natuurlijk, 1 besmet persoon besmet meerdere andere personen.
Het kan eventueel vrij hard gaan ja, in de toekomst.
Toe Skiet die Springbokquote:Op zondag 27 juli 2014 19:59 schreef PizzaMizza het volgende:
Waarom zou een knappe Westerling op vakantie gaan naar aidscontinent Afrika(uitgezonderd voor hen die daar werken)? Dat is vragen om problemen.
Dat 'vreselijk besmettelijke' schijnt nogal mee te vallen.quote:Op zondag 27 juli 2014 19:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En een potentiele epidemie of pandemie stoort je niet? Ebola is vreselijk besmettelijk en dodelijk, als dit in de steden kritische massa bereikt zijn het ex steden
Kijk wat een ophef prikken tegen mazelen enzo veroorzaakten want 'je werd er autistisch van'. En wij zijn dan enigszins opgeleid.quote:Op zondag 27 juli 2014 12:59 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Je kunt het die mensen ook niet echt kwalijk nemen. Lijkt me eerder een gevolg door gebrek aan kennis en weinig vertrouwen is de overheid hebben. Wat natuurlijk ook ergens vandaan komt.
Het is meer de zeer snelle werking dat het mee laat vallen en dat het veelal in afgelegen gebieden voorkomt.quote:Op zondag 27 juli 2014 20:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat 'vreselijk besmettelijke' schijnt nogal mee te vallen.
Waar komen dit soort indianenverhalen:quote:Op zondag 27 juli 2014 12:15 schreef Erasmo het volgende:
Veel inwoners van Sierra Leone geloven dat besmette patiënten in het ziekenhuis een spuitje krijgen, omdat de overheid wil dat je doodgaat. Daarom worden geïnfecteerde patiënten door familieleden uit klinieken gehaald en verstopt in de dorpen. Daar vormen ze een besmettingsbron voor anderen.
in vredesnaam vandaan?quote:Veel inwoners van Sierra Leone geloven dat besmette patiënten in het ziekenhuis een spuitje krijgen, omdat de overheid wil dat je doodgaat. Daarom worden geïnfecteerde patiënten door familieleden uit klinieken gehaald en verstopt in de dorpen. Daar vormen ze een besmettingsbron voor anderen.
Dat is eigenlijk een normale gang van zaken bij epidemieën. Het aantal besmetting zal eerst sterk toenemen, pieken, en vervolgens weer terug dalen omdat het aantal mensen vatbare personen te sterk is afgenomen.quote:Op zondag 27 juli 2014 19:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
De lijn lijkt echter niet lineair maar exponentieel te zijn. Nou is het niet heel zinvol om klakkeloos een dergelijke grafiek te gaan extrapoleren, maar als het zo door zou stijgen, dan gaat het vrij hard.
Ja, maar niet iedere besmettelijke ziekte heeft een mortaliteit oplopend tot 90%.quote:Op zondag 27 juli 2014 19:36 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Dat is toch met iedere besmettelijke ziekte?
http://nos.nl/artikel/679422-ebola-verspreidt-zich-naar-nigeria.htmlquote:(...) Een besmette man uit Liberia reisde per vliegtuig naar Nigeria en overleed daar. Het is niet duidelijk hoe hij aan boord kon komen, want grensverkeer wordt streng gecontroleerd.
De man heeft het virus waarschijnlijk in Liberia opgelopen na contact met zijn zus. Zij is ook overleden aan de gevolgen van het virus.
Vlak na aankomst in Nigeria ging de 40-jarige man in quarantaine en overleed een paar dagen later in de stad Lagos. Die is met zo'n 14 miljoen inwoners de op één na grootste stad in Afrika. (...)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Reality is for people who can't imagine anything better.
--------------------------------------------------------------------
Feel free to insult me.
Dit klopt dus gewoon niet. Als mensen de waarschuwingen van wetenschappers, verplegeres en hun lokale overheden* serieus zouden nemen zouden ze direct afstand nemen van iemand die de symptomen van Ebola laat zien. Dat doen ze niet, dus blijft het virus zich verspreiden terwijl al eerder is gezegd dat de ziekte in principe makkelijk te stuiten moet zijn vanwege de hoge sterfte en het snelle opkomen van de symptomen.quote:Op maandag 28 juli 2014 08:56 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Mja die mensen snappen het besmettingsgevaar ook niet. Kan je ze ook niet uitleggen want je ziet het niet tot dat het te laat is.
De bevolking neemt het ook niet serieus. Die geloven liever in voodoo.quote:Op maandag 28 juli 2014 09:17 schreef Disorder het volgende:
[..]
Dit klopt dus gewoon niet. Als mensen de waarschuwingen van wetenschappers, verplegeres en hun lokale overheden* serieus zouden nemen zouden ze direct afstand nemen van iemand die de symptomen van Ebola laat zien. Dat doen ze niet, dus blijft het virus zich verspreiden terwijl al eerder is gezegd dat de ziekte in principe makkelijk te stuiten moet zijn vanwege de hoge sterfte en het snelle opkomen van de symptomen.e lokale overheden nemen het helaas niet allemaal serieus
Volgens mij speelt dat in Nederland niet zo heel erg. De meeste die hier tegen inenten zijn, hebben religieuze motieven.quote:Op zondag 27 juli 2014 22:42 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Kijk wat een ophef prikken tegen mazelen enzo veroorzaakten want 'je werd er autistisch van'. En wij zijn dan enigszins opgeleid.
Ja, maar dat zegt geen zak in het licht van de betreffende grafiek natuurlijk. De relevante vraag is waar de piek ligt. Het maakt nogal uit of die ligt op 5000 of op 50 miljoen.quote:Op maandag 28 juli 2014 00:16 schreef Speculant. het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk een normale gang van zaken bij epidemieën. Het aantal besmetting zal eerst sterk toenemen, pieken, en vervolgens weer terug dalen omdat het aantal mensen vatbare personen te sterk is afgenomen.
Als zo'n stad als Lagos besmet raakt dan is het einde wel zoek. Niet alleen kan het virus zich dan miljoenenvoudig uitbreiden, er zal ook paniek ontstaan waarop mensen met de ziekte over het hele land uitzwermen. Dat is in zo'n stad niet te stoppen.quote:Op maandag 28 juli 2014 11:36 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja, maar dat zegt geen zak in het licht van de betreffende grafiek natuurlijk. De relevante vraag is waar de piek ligt. Het maakt nogal uit of die ligt die op 5000 of op 50 miljoen.
De anti-vaxxers zijn een nogal trieste bedoening. Maar dat mag je hier niet mee vergelijken in mijn ogen. Mijns inziens wordt er door dat soort tuig gebruikgemaakt van de emotie en de onmacht van ouders van autistische kinderen. En wat is er dan "mooier" om het op iets externs te kunnen afschuiven? De enige munitie die je nodig hebt is een volstrekt verkeerd onderzoek en je kunt er ook nog eens bijhalen dat het "wetenschappelijk bewezen" is, ook al is dat later volledig ontkracht.quote:Op zondag 27 juli 2014 22:42 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Kijk wat een ophef prikken tegen mazelen enzo veroorzaakten want 'je werd er autistisch van'. En wij zijn dan enigszins opgeleid.
In zulke gebieden weten ze niet beter. Wat kun je ze kwalijk nemen.....?quote:Op maandag 28 juli 2014 00:10 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Waar komen dit soort indianenverhalen:
[..]
in vredesnaam vandaan?
Net zoiets als de verhalen dat je AIDS kunt genezen door seks met een maagd te hebben, wat talloze baby's, peuters en kleuters in Zuid-Afrika een verkrachting heeft opgeleverd.
Hebben wij allemaal, toch laten hele volksstammen hun kinderen niet vaccineren en rennen mensen naar pendelgezwendel, klankschaal bedriegers en homeopatenquote:Op maandag 28 juli 2014 16:12 schreef penny-wise het volgende:
[..]
In zulke gebieden weten ze niet beter. Wat kun je ze kwalijk nemen.....?
Zonder fatsoenlijke voorlichting, mediavoorziening oid......
nee, antroposofen zijn de grootste groepquote:Op maandag 28 juli 2014 11:11 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Volgens mij speelt dat in Nederland niet zo heel erg. De meeste die hier tegen inenten zijn, hebben religieuze motieven.
dat zijn ook religieuzenquote:Op maandag 28 juli 2014 18:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
nee, antroposofen zijn de grootste groep
Heb je daar statistieken van? Ik weet wel dat de uitbraken van dergelijke ziekten voornamelijk in gereformeerde gebieden voorkomen, maar dat heeft natuurlijk ook te maken met een sterke concentratie van niet-gevaccineerden.quote:Op maandag 28 juli 2014 18:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
nee, antroposofen zijn de grootste groep
Kan wel wat hoger liggen dan voorheen aangezien het nu in steden is ipv afgelegen gebied, maar het is niet zo gemakkelijk spreidbaar als bijvoorbeeld griep. Echt extreem zal het niet worden. Eerder bij 5000 dus.quote:Op maandag 28 juli 2014 11:36 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja, maar dat zegt geen zak in het licht van de betreffende grafiek natuurlijk. De relevante vraag is waar de piek ligt. Het maakt nogal uit of die ligt op 5000 of op 50 miljoen.
Tja dat is allemaal koffiedik kijken. Het kan zich in grote steden in arme landen met slechte hygiëne snel verspreiden als er geen adequate actie wordt ondernomen en het is een vrij duidelijk virus waaraan 50-90% van de patiënten overlijdt.quote:Op maandag 28 juli 2014 19:18 schreef Speculant. het volgende:
[..]
Kan wel wat hoger liggen dan voorheen aangezien het nu in steden is ipv afgelegen gebied, maar het is niet zo gemakkelijk spreidbaar als bijvoorbeeld griep. Echt extreem zal het niet worden. Eerder bij 5000 dus.
NRC goed genoeg voor je?quote:Op maandag 28 juli 2014 18:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Heb je daar statistieken van? Ik weet wel dat de uitbraken van dergelijke ziekten voornamelijk in gereformeerde gebieden voorkomen, maar dat heeft natuurlijk ook te maken met een sterke concentratie van niet-gevaccineerden.
Het contact rate ligt laag vermits dit virus heel snel toeslaat en omdat de meeste er ook aan dood gaan dus zal het niet zo snel spreiden naar grote gebieden. Het is dus vooral erg gevaarlijk binnen het kleine gebied waar het zich bevindt.quote:Op maandag 28 juli 2014 19:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Tja dat is allemaal koffiedik kijken. Het kan zich in grote steden in arme landen met slechte hygiëne snel verspreiden als er geen adequate actie wordt ondernomen en het is een vrij duidelijk virus waaraan 50-90% van de patiënten overlijdt.
Het wordt m.i. wel pas echt zorgwekkend als bv kleine knaagdieren als ratten een vorm met zich mee kunnen gaan dragen oud.
De incubatietijd is 2 tot 21 dagen. Als het de wat mobielere wereldburgers gaat treffen in plaats van ruraal Afrika dan kan het best snel gaan.quote:Op maandag 28 juli 2014 19:41 schreef Speculant. het volgende:
[..]
Het contact rate ligt laag vermits dit virus heel snel toeslaat en omdat de meeste er ook aan dood gaan dus zal het niet zo snel spreiden naar grote gebieden. Het is dus vooral erg gevaarlijk binnen het kleine gebied waar het zich bevindt.
Maar de slechte omstandigheden helpen zeker niet mee daar om het aantal zo laag mogelijk te houden.
Die 2 - 21 dagen steekt me nog een beetje.quote:Op maandag 28 juli 2014 19:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
De incubatietijd is 2 tot 21 dagen. Als het de wat mobielere wereldburgers gaat treffen in plaats van ruraal Afrika dan kan het best snel gaan.
Gaan vluchtelingen die in Nederland aankomen eigenlijk eerst in quarantaine? Lijkt me toch wel een redelijk risico, zeker als de incubatietijd wat langer is en de instroom stijgt (en dus het risico op verslapte procedures toeneemt)...quote:Op maandag 28 juli 2014 19:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
De incubatietijd is 2 tot 21 dagen. Als het de wat mobielere wereldburgers gaat treffen in plaats van ruraal Afrika dan kan het best snel gaan.
Ik denk dat de geografische spreiding van antroposofen groter is dan van gereformeerden. Overigens is het voldoende als 95% van de bevolking zich vaccineert, er is dan te weinig voedingbodem over. Die overige 5% zijn 'free riders'.quote:Op maandag 28 juli 2014 18:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Heb je daar statistieken van? Ik weet wel dat de uitbraken van dergelijke ziekten voornamelijk in gereformeerde gebieden voorkomen, maar dat heeft natuurlijk ook te maken met een sterke concentratie van niet-gevaccineerden.
Als deze ziekte maar goed genoeg aanslaat ontstaat vanzelf een positief Darwinistisch effect dat diegenen die slim genoeg zijn om aan hygiëne te doen overblijven.quote:Op maandag 28 juli 2014 09:17 schreef Disorder het volgende:
[..]
Dit klopt dus gewoon niet. Als mensen de waarschuwingen van wetenschappers, verplegeres en hun lokale overheden* serieus zouden nemen zouden ze direct afstand nemen van iemand die de symptomen van Ebola laat zien. Dat doen ze niet, dus blijft het virus zich verspreiden terwijl al eerder is gezegd dat de ziekte in principe makkelijk te stuiten moet zijn vanwege de hoge sterfte en het snelle opkomen van de symptomen.
* De lokale overheden nemen het helaas niet allemaal serieus
Ja, dat zeg ik toch?quote:Op maandag 28 juli 2014 20:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat de geografische spreiding van antroposofen groter is dan van gereformeerden. Overigens is het voldoende als 95% van de bevolking zich vaccineert, er is dan te weinig voedingbodem over. Die overige 5% zijn 'free riders'.
Daar is vrij weinig darwinistisch aan. Op welke genen wordt daarmee geselecteerd volgen jou?quote:Op maandag 28 juli 2014 20:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als deze ziekte maar goed genoeg aanslaat ontstaat vanzelf een positief Darwinistisch effect dat diegenen die slim genoeg zijn om aan hygiëne te doen overblijven.
Weet ik niet.quote:Op maandag 28 juli 2014 20:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja, dat zeg ik toch?
Ik was alleen benieuwd of er bronnen waren met statistieken over de redenen om niet te vaccineren in Nederland.
IQquote:Op maandag 28 juli 2014 20:27 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daar is vrij weinig darwinistisch aan. Op welke genen wordt daarmee geselecteerd volgen jou?
Ik betwijfel correlatie, laat staan causatie tussen de twee. IQ is ook wel een redelijk trainbare vaardigheid en bovendien geen genotype, maar een fenotype.quote:
Lijkt me niet. Laatst in zo'n 'ik heb een buitenlandse vrouw' programma was er toch eentje bij wie zijn vrouw tbc had opgelopen van iemand die tbc had in zo'n centrum.quote:Op maandag 28 juli 2014 20:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Gaan vluchtelingen die in Nederland aankomen eigenlijk eerst in quarantaine? Lijkt me toch wel een redelijk risico, zeker als de incubatietijd wat langer is en de instroom stijgt (en dus het risico op verslapte procedures toeneemt)...
Volgens mij laten de Amish zich ook niet inenten, met dezelfde reden.quote:Op maandag 28 juli 2014 20:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Weet ik niet.
Ik weet wel dat de reden om niet te vaccineren bij gereformeerden vaak slecht begrepen wordt. Het is niet zo dat die mensen denken dat God 'boos' wordt als ze hun kinderen vaccineren.
Van oudsher zijn de mensen daar ook tegen bijvoorbeeld sociale verzekeringen. Zij zien dit als een gebrek aan vertrouwen in God. Ze hebben de staat niet nodig om voor ze te zorgen, God zal dit doen. En wat stelt de staat nu voor vergeleken met God? (Het beroep op sociale verzekeringen in die streken is ook bizar veel lager dan elders, dat hangt natuurlijk ook samen met de sterke sociale cohesie.
Enfin, analoog geldt het voor verzekeringen. Niet nodig, vertrouw op God en die zal zorgen dat alles goedkomt. En via die stap wordt een polio-vaccinatie ook als een soort verzekering gezien.
Dat is trouwens vrijwel uniek voor Nederland, dat er zulke grote groepen zijn die zich bewust niet vaccineren om religieuze redenen. In Amerika zijn ook hele strenge gereformeerde gemeenschappen, maar daar doen ze het gewoon wel.
Gaan er met:quote:Op maandag 28 juli 2014 21:07 schreef Speculant. het volgende:
[..]
Lijkt me niet. Laatst in zo'n 'ik heb een buitenlandse vrouw' programma was er toch eentje bij wie zijn vrouw tbc had opgelopen van iemand die tbc had in zo'n centrum.
Ik neem aan dat de muren rond fort europa dan hoger worden en vluchtelingen ook niet meer terecht kunnen op lampedusa.quote:Op maandag 28 juli 2014 21:10 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Gaan er met:
• een 'epidemie' (of aanstaande epidemie)
• grotere stromen naar Europa (zie die Eritreeers)
dan geen alarmbellen af bij de AIVD? Lijkt me toch wel een groot punt van zorg voor een immigratiecontinent als Europa?
Daar wordt wel degelijk wel eens van afgeweken. Recentelijk hebben ze zich wel laten inenten. Ik ben even kwijt of in de omgeving mazelen of kinkhoest heerste en toen hebben ze wel meegewerkt.quote:Op maandag 28 juli 2014 21:09 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Volgens mij laten de Amish zich ook niet inenten, met dezelfde reden.
klopt niet , er is zat eten daar zo , vruchtbaarder land als daar zo bestaat haast niet , op die woestijnen na dan , dat Moeder Natuur daar al een hele tijd probeert orde op zaken te stellen ,dat klopt wel , maar dan moeten westerlingen hun neus daaruit houden en geen miljoenen geld daarheen meer sturen anders zal de natuur een keer heel erg boos worden, fuck niet met de natuur, laat die lui lekker , AIDS komt ook daar vandaan en kan ons allen treffen. Ze hebben nog geen wiel of alfabet kunnen maken maar wel AIDS en Ebola. Het Westen blijft daar bemoeienis voeren en de natuurlijke processen verstoren. Het Westen denkt dat ze machtiger zijn dan de natuur en haar wil.quote:Op dinsdag 24 juni 2014 12:34 schreef speedcore het volgende:
[..]
Misschien kunnen we het hernoemen naar Isla Ebola?quote:Op dinsdag 29 juli 2014 11:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik neem aan dat de muren rond fort europa dan hoger worden en vluchtelingen ook niet meer terecht kunnen op lampedusa.
Er is zeker wel extra aandacht in dit soort gevallen.quote:Op maandag 28 juli 2014 21:10 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Gaan er met:
• een 'epidemie' (of aanstaande epidemie)
• grotere stromen naar Europa (zie die Eritreeers)
dan geen alarmbellen af bij de AIVD? Lijkt me toch wel een groot punt van zorg voor een immigratiecontinent als Europa?
http://nos.nl/artikel/680844-dode-jongen-in-herculestoestel-vs.htmlquote:Een jonge verstekeling is in Duitsland dood aangetroffen in het landingsgestel van een vrachtvliegtuig.
(...) Het vliegtuig was afkomstig uit Afrika en had een tussenlanding gemaakt op Sicilië.
Direct na de landing is de verstekeling gecontroleerd op het ebola-virus (...) maar de jongen bleek het virus niet te dragen.
quote:Individuals who are not symptomatic are not contagious
De quote in je edit is niet het hele verhaal!quote:Op woensdag 30 juli 2014 10:56 schreef Tyr80 het volgende:
Volgens de WHO website duurt het tussen de 2 en 21 dagen tot een besmet persoon symptomen vertoont, maar ik kan nergens vinden of een besmet persoon de ziekte ook vanaf dag 1 (of 2) verder kan verspreiden, of pas later. Iemand?
Wat mij betreft echt 3 weken quarantaine voor mensen die uit besmette gebieden komen, met een virus met deze eigenschappen ga je toch geen risico's nemen?
Ebola kan dus, door bijvoorbeeld direct bloedcontact en seksuele handelingen, van mens op mens worden overgebracht vanaf het moment dat het in het systeem zit. Ook tijdens de incubatietijd! Dit itt wat veel media de laatste tijd vermelden.quote:People are infectious as long as their blood and secretions contain the virus. For this reason, infected patients receive close monitoring from medical professionals and receive laboratory tests to ensure the virus is no longer circulating in their systems before they return home. (...) Men who have recovered from the illness can still spread the virus to their partner through their semen for up to 7 weeks after recovery. For this reason, it is important for men to avoid sexual intercourse for at least 7 weeks after recovery or to wear condoms if having sexual intercourse during 7 weeks after recovery.
http://www.who.int/csr/disease/ebola/faq-ebola/en/
Dit is het moment dat veel media een beetje in de war raken. Zoals ik in het begin al schreef, gaat dit niet over wel of niet besmettelijk, maar over de mate van besmettelijkheid.quote:The patients become contagious once they begin to show symptoms. They are not contagious during the incubation period.
http://www.who.int/csr/disease/ebola/faq-ebola/en/
Hartelijk dank! Maar dus toch alle reden om bezorgd te zijn helaas...quote:
Klopt, en dat is dus in één geval ooit gebeurd, in een apenverblijf in de VS.quote:Op woensdag 30 juli 2014 14:10 schreef Taxandria het volgende:
Volgens mij zijn ze vooral bang dat het virus muteert, zodat het zich door de lucht kan verspreiden, dan heb je wel echt een heel groot probleem!
Dacht in een laboratorium als onderdeel van een experiment dat het bovenstaande kan gebeuren (een aap werd besmet door een varken, of andersom, zonder dat de dieren met elkaar hebben aangeraakt verder).quote:Op woensdag 30 juli 2014 14:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Klopt, en dat is dus in één geval ooit gebeurd, in een apenverblijf in de VS.
Als ik het goed begrijp kunnen Airborne Virussen, om ze zo maar even te noemen, door de lucht overgedragen worden in vooral druppeltjes, vochtigheid, die vaak met het blote oog niet te zien zijn (behalve in de iets grotere varianten als je niest bijvoorbeeld of als het heel koud is). Adem bestaat ook voor een deel uit dit soort deeltjes, dit soort virussen kunnen door de vochtigheid enige tijd overleven binnen dit soort druppels, dus de druppeltjes inderdaad en soms kan dat best lang zo blijven dat ligt aan het virus hoe lang dat duurt. Bij ebola is het wel het geval dat het virus zo snel doodt dat het virus ook nauwelijks de tijd heeft om te muteren maar het kan gebeuren.quote:Op woensdag 30 juli 2014 14:21 schreef Tyr80 het volgende:
Dan de volgende vraag, wat bedoelen ze dan met 'become airborne'. Want een virus kan toch alleen binnen een levende cel leven? Lijkt me nogal een mutatie voor een virus om daar niet meer van afhankelijk te zijn.
Dus dan zijn er zwevende levende cellen die de lucht in waaien vanaf een besmette aap en door een andere ingeademd worden? Of reist het dan in een belletje snot wat iemand uitgeniest heeft?
Klopt, hebben Canadese onderzoekers geobserveerd.quote:Op woensdag 30 juli 2014 14:19 schreef Taxandria het volgende:
[..]
Dacht in een laboratorium als onderdeel van een experiment dat het bovenstaande kan gebeuren (een aap werd besmet door een varken, of andersom, zonder dat de dieren met elkaar hebben aangeraakt verder).
Helder, bedankt!quote:Op woensdag 30 juli 2014 14:26 schreef Taxandria het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp kunnen Airborne Virussen, om ze zo maar even te noemen, door de lucht overgedragen worden in vooral druppeltjes, vochtigheid, die vaak met het blote oog niet te zien zijn (behalve in de iets grotere varianten als je niest bijvoorbeeld of als het heel koud is). Adem bestaat ook voor een deel uit dit soort deeltjes, dit soort virussen kunnen door de vochtigheid enige tijd overleven binnen dit soort druppels, dus de druppeltjes inderdaad en soms kan dat best lang zo blijven dat ligt aan het virus hoe lang dat duurt. Bij ebola is het wel het geval dat het virus zo snel doodt dat het virus ook nauwelijks de tijd heeft om te muteren maar het kan gebeuren.
Als iemand met ebola in de buurt is kan je je sowieso wel zorgen makenquote:Op woensdag 30 juli 2014 14:31 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Klopt, hebben Canadese onderzoekers geobserveerd.
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2233956/Could-Ebola-airborne-New-research-shows-lethal-virus-spread-pigs-monkeys-contact.html
Er is in verschillende laboratoria ook al aangetoond dat het virus, onder optimale condities, kan worden overgedragen via kleine speekseldruppeltjes die vrijkomen bij hoesten en niezen, die vervolgens direct worden ingeademd of ingeslikt door iemand anders.
Dit is tot nu toe echter alleen geobserveerd in laboratoria onder de meest optimale omstandigheden voor een dergelijke verspreiding. (niet door mensen moedwillig te besmetten, hier zijn andere methoden voor om dit vast te stellen)
Dit is dus geen methode die ooit bevestigd is in de buitenwereld, het is ook niet zeker of het dus zou kunnen in normale omstandigheden, maar als je ooit in een afgesloten ruimte zit met een geïnfecteerd persoon die je continu recht in je gezicht zit te hoesten, dan mag je je zorgen gaan maken.
Dit idd, airborne.quote:Op woensdag 30 juli 2014 14:26 schreef Taxandria het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp kunnen Airborne Virussen, om ze zo maar even te noemen, door de lucht overgedragen worden in vooral druppeltjes, vochtigheid, die vaak met het blote oog niet te zien zijn (behalve in de iets grotere varianten als je niest bijvoorbeeld of als het heel koud is). Adem bestaat ook voor een deel uit dit soort deeltjes, dit soort virussen kunnen door de vochtigheid enige tijd overleven binnen dit soort druppels, dus de druppeltjes inderdaad en soms kan dat best lang zo blijven dat ligt aan het virus hoe lang dat duurt. Bij ebola is het wel het geval dat het virus zo snel doodt dat het virus ook nauwelijks de tijd heeft om te muteren maar het kan gebeuren.
Inderdaad wat betreft virussen bij dieren, de situatie in dieren is natuurlijk vooral zorgwekkend want daar is weinig controle op, mensen kan je nog in quarantaine proberen te zetten maar de effecten onder dieren zie je vaak pas als het te laat is. Er bestaat ook een enorme vrees dat een volgende pandemie een dierenvirus is dat dusdanig muteert dat het ook op mensen overdraagbaar is, dat was bij de varkensgriep het geval, of bij die kamelenziekte in Saoedi-Arabië, uiteindelijk vielen die ziektes wel mee wat betreft omvang en kracht, maar er is maar een heftig virus nodig om voor grote problemen te zorgen daar.quote:Op woensdag 30 juli 2014 14:51 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Dit idd, airborne.
Overigens hoeft een virus niet in een mens te zitten om te kunnen muteren. Vooralsnog lijken vleermuizen, en soms honden, drager te kunnen zijn. Zij kunnen het virus dus lange tijd in zich dragen zonder ziek te worden. Het virus heeft dan alle tijd van de wereld om te muteren
Daarbij kunnen virussen op twee manieren muteren. Ze kunnen uit zichzelf muteren, zoals DNA bijvoorbeeld kan muteren via "foutjes" bij de replicatie.
Echter, wanneer iemand verschillende varianten van een virus (of in sommige gevallen verschillende virussen die voldoende op elkaar lijken en dezelfde cellen besmetten) in zich heeft, dan kan het voorkomen dat het ene virus een eigenschap van het andere virus 'overneemt', mits de overige eigenschappen van het virus het geschikt maakt voor die specifieke eigenschap.
Laatste puntje (niet heel belangrijk, gewoon iets wat me opvalt dat de media vaak verkeerd zegt of uitlegd):
Virussen gaan niet dood. Een virus is niet iets wat leeft, het is geen organisme en dus ook geen micro-organisme. Virussen kunnen kapot gaan, afgebroken worden, non-actief worden etc., maar ze gaan niet dood.
even een reactie op je laatste puntje: biologen zijn er nog niet over uit of een virus 'leeft' of niet. virussen voldoen wel aan sommige verplichtingen om leven te mogen heten, maar niet aan andere(waaronder een metabolisme).quote:Op woensdag 30 juli 2014 14:51 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Dit idd, airborne.
Overigens hoeft een virus niet in een mens te zitten om te kunnen muteren. Vooralsnog lijken vleermuizen, en soms honden, drager te kunnen zijn. Zij kunnen het virus dus lange tijd in zich dragen zonder ziek te worden. Het virus heeft dan alle tijd van de wereld om te muteren
Daarbij kunnen virussen op twee manieren muteren. Ze kunnen uit zichzelf muteren, zoals DNA bijvoorbeeld kan muteren via "foutjes" bij de replicatie.
Echter, wanneer iemand verschillende varianten van een virus (of in sommige gevallen verschillende virussen die voldoende op elkaar lijken en dezelfde cellen besmetten) in zich heeft, dan kan het voorkomen dat het ene virus een eigenschap van het andere virus 'overneemt', mits de overige eigenschappen van het virus het geschikt maakt voor die specifieke eigenschap.
Laatste puntje (niet heel belangrijk, gewoon iets wat me opvalt dat de media vaak verkeerd zegt of uitlegd):
Virussen gaan niet dood. Een virus is niet iets wat leeft, het is geen organisme en dus ook geen micro-organisme. Virussen kunnen kapot gaan, afgebroken worden, non-actief worden etc., maar ze gaan niet dood.
In de OP van eind juni ging het nog over ongeveer 330 dodelijke slachtoffers, iets meer dan een maand later is dat meer dan verdubbeld, in dat soort landen is controle zo lastig dat het nog heel veel slachtoffers kan eisen in de Verenigde Staten en Europa zal dat waarschijnlijk inderdaad snel onder controle zijn maar dat is afwachten verder.quote:Op woensdag 30 juli 2014 14:59 schreef LXIV het volgende:
Ik geloof niet zo dat Ebola grote aantallen slachtoffers zal eisen. De besmetting is vrij gemakkelijk onder controle te houden en je loopt er niet lang genoeg mee rond om langdurig een besmettingshaard te kunnen zijn. In een primitief land met primitieve medische voorzieningen en primitieve mensen kan het zich een beetje uitbreiden, zoals nu in Afrika. In Europa gebeurt er echt niks.
De echte potentiële killer is SARS. Véél besmettelijker, wat minder dodelijk.
Wat betreft de Pest is dat wel een andere tijd (en hoe deze ziekte zich precies verspreidde is nog steeds niet helemaal duidelijk overigens), men vermoedt dat met de huidige gezondheid van mensen het aantal dodelijke slachtoffers veel lager en lager is als dezelfde variant nu zou toeslaan, maar inderdaad dit soort ziektes, ook de Pokken, zijn wel heel gevaarlijk te noemen.quote:Op woensdag 30 juli 2014 15:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Een ziekte als Pokken bewijst hoe gevaarlijk een virus kan zijn, circa 1 op de 10 mensen die er de afgelopen 3000 jaar zijn doodgegaan zijn overleden als gevolg van een pokkeninfectie.
Dankzij vaccins is dit in 1 generatie tijd tot het verleden gaan behoren.
De zwarte dood, (waarschijnlijk builenpest, een bacterieziekte) wist in een paar jaar ongeveer de helft van de Europese bevolking uit te roeien.
Dus niks aan de hand..dan hebben ze al meerdere vaccinsquote:Op woensdag 30 juli 2014 14:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Klopt, en dat is dus in één geval ooit gebeurd, in een apenverblijf in de VS.
Haha, twijfelachtig, daar is nog wel iets meer voor nodig.quote:Op woensdag 30 juli 2014 15:22 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Dus niks aan de hand..dan hebben ze al meerdere vaccins
Ook geen zelfstandige mogelijkheid voor replicatie. Het is meestal alleen wat DNA of RNA materiaal in een eiwitcapsule.quote:Op woensdag 30 juli 2014 14:57 schreef Bensel het volgende:
[..]
even een reactie op je laatste puntje: biologen zijn er nog niet over uit of een virus 'leeft' of niet. virussen voldoen wel aan sommige verplichtingen om leven te mogen heten, maar niet aan andere(waaronder een metabolisme).
Hoe groot acht je de kans op een mutatie van ebola (of deze nou begint in mensen of in dieren) die airborne gaat? Ik snap dat er weinig met zekerheid over te zeggen is wat dat betreft maar is ebola een virus dat de mogelijkheid heeft snel te muteren onder bepaalde omstandigheden ergens?quote:Op woensdag 30 juli 2014 15:53 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Ook geen zelfstandige mogelijkheid voor replicatie. Het is meestal alleen wat DNA of RNA materiaal in een eiwitcapsule.
Maar het klopt, er zijn nog steeds (en weer) biologen die ze als levend aanduiden. Volgens mij is de meerderheid van de virologen het er echter wel over eens dat ze niet leven. Dit gaat echter nogal off-topic. (i know, i started it)
Laten we het er hier op houden dat het afhankelijk is van welke definitie voor leven je gebruikt.
Zelf beschouw ik het als niet levende drager van genetische informatie.
Daar is idd heel weinig over te zeggen. Op dit moment zou ik de kans echter niet al te groot inschatten. Ik weet niet eens hoe veel stappen er voor nodig zouden zijn om dit mogelijk te maken. Het is niet zo zwart/wit als wel of niet airborne met slechts die mutatie als verschil.quote:Op woensdag 30 juli 2014 15:56 schreef Taxandria het volgende:
[..]
Hoe groot acht je de kans op een mutatie van ebola (of deze nou begint in mensen of in dieren) die airborn gaat? Ik snap dat er weinig met zekerheid over te zeggen is wat dat betreft maar is ebola een virus dat de mogelijkheid heeft snel te muteren onder bepaalde omstandigheden ergens?
Interessant. Maar met een groeiende populatie, concentratiedruk, en veel contact tussen mens en dier zijn veel wetenschappers bang voor een pandemie, ook hier valt weinig voor te zeggen, maar is het vrijwel onvermijdelijkheid dat de mensheid op korte termijn (relatief althans) te maken krijgt met dit soort ziektes (kijkend naar het verleden heb je bijna in elke eeuw, zo niet veel vaker, een enorme uitbraak gehad). Op dit moment zie je nog steeds wel een ziekte de kop opsteken, vooral in conflict- en rampgebieden, maar de grootschalige pandemieën blijven enigszins achterwege om het zo maar te zeggen, hoe lang kan dat nog zo blijven, maar dat is lastig te voorspellen natuurlijk zelfs bij, voor virussen, zeer gunstige omstandigheden. Toch vraag ik me af in hoeverre zo'n griepvariant vroeg of laat echt tegengehouden kan worden mocht die uitbraak daar zijn zo.quote:Op woensdag 30 juli 2014 16:31 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Daar is idd heel weinig over te zeggen. Op dit moment zou ik de kans echter niet al te groot inschatten. Ik weet niet eens hoe veel stappen er voor nodig zouden zijn om dit mogelijk te maken. Het is niet zo zwart/wit als wel of niet airborne met slechts die mutatie als verschil.
Voorbeeld: Bij de verschijning van de H5N1 vogelgriep van een paar jaar terug was de nr1 zorg dat het zou verworden tot een variant die makkelijk van mens op mens zou kunnen gaan. Het is ook een virus wat daar in principe zeer geschikt voor zou zijn. Het is immers een influenza variant en kan samen met andere varianten in de mens voorkomen. Toch waren er in een laboratorium, onder de meest gunstige omstandigheden, vijf verschillende mutaties nodig om dit voor elkaar te krijgen.
Nu is influenza een virus waar vele honderden varianten van zij en wat heel makkelijk muteert. Ebola is een virus wat eigenlijk nergens op lijkt, het is dus veel meer afhankelijk van spontane mutatie en heeft dus aanzienlijk minder kans om zo'n eigenschap te ontwikkelen. Wel of niet airborne is nl nogal een groot verschil.
Ja..je geeft het antwoord al..Afrika. Het komt iedereen goed uit als daar wat minder mensen wonen.quote:Op woensdag 30 juli 2014 15:51 schreef Taxandria het volgende:
[..]
Haha, twijfelachtig, daar is nog wel iets meer voor nodig.
Bovendien zou je ook kunnen denken dat ze dan al lang een vaccin hebben voor de variant (Zaïre daar) van ebola die nu zo ontzettend veel slachtoffers maakt in Afrika.
Gewoon geen vluchten en cruises meer naar de landen waar Ebola actief is, zal niet mogelijk zijn denk ik. Het is best beangstigend dat dit virus zo dodelijk is, in Europa is toch nog geen besmetting vastgesteld?quote:Op woensdag 30 juli 2014 21:56 schreef Shokirbek85 het volgende:
Wat kan men tegen deze virus doen? Grenzen dichtgooien??
Het hele artikel is in onderstaande bron te vinden.quote:Deadly Ebola probably touched down in Lagos, Nigeria, the largest city in Africa, on 20 July. A man who was thought to be infected with the virus had arrived there on a flight from Liberia, where, along with Guinea and Sierra Leone, the largest recorded Ebola outbreak is currently raging. The Lagos case is the first to be internationally exported by air travel and today the UK foreign secretary announced that he would chair a government meeting on Ebola. As long as the virus continues to infect people in Liberia, Guinea and Sierra Leone, there is a small risk of more long-distance exports of the disease. But, as Nature’s Declan Butler explains, Ebola does not pose a global threat.
Ik dacht het niet ? Ik hoor alleen mijn pa alweer hierover spreken vanavond en ik vroeg hem wat Ebola previes was en wat voor symptomen deze geven en hij zegt dat het een vreselijke dodelijke ziekte is. Bloed uit je oren , bloed braken , diaree ect. Vogelgriep is er 'niks' bij zegt ie. Hij maakt zich al een tijdje zorgen en als er een uitbraak komt ....quote:Op woensdag 30 juli 2014 22:13 schreef Jano9 het volgende:
[..]
Gewoon geen vluchten en cruises meer naar de landen waar Ebola actief is, zal niet mogelijk zijn denk ik. Het is best beangstigend dat dit virus zo dodelijk is, in Europa is toch nog geen besmetting vastgesteld?
Thanxquote:Op woensdag 30 juli 2014 22:45 schreef NaturalScience het volgende:
Even de mening van een fatsoenlijke bron hier plaatsen. De meest gekke doemscenario's vliegen hier alweer door de lucht.
Largest ever Ebola outbreak is not a global threat
[..]
Het hele artikel is in onderstaande bron te vinden.
Bron: http://www.nature.com/new(...)mc_id=FBK_NatureNews
Bedankt voor de bronquote:Op woensdag 30 juli 2014 22:45 schreef NaturalScience het volgende:
Even de mening van een fatsoenlijke bron hier plaatsen. De meest gekke doemscenario's vliegen hier alweer door de lucht.
[..]
Ik kon de verleiding niet weerstaan....quote:Op woensdag 30 juli 2014 22:45 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Grotendeels net artikel idd. Neutraal, niet te paniekerig.quote:Op woensdag 30 juli 2014 22:45 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Soms vraag ik me af of de schrijvers van Ebola gerelateerde artikelen het zelf niet helemaal begrijpen, of dat ze bang zijn dat de lezers het niet snappen.quote:people infected with Ebola do not infect others until they have symptoms
Bron: artikel
Zie, zo moeilijk is het niet. Kost een extra regeltje, maar maakt wel het plaatje rond.quote:"people infected with Ebola are not contagious until they have symptoms, but can still infect others under certain circumstances, such as direct blood contact or unprotected sex.
Bron: mijnen kop"
quote:Op woensdag 30 juli 2014 23:39 schreef Bredemug het volgende:
[..]
Ik kon de verleiding niet weerstaan....
[ afbeelding ]
Ik denk niet dat dat het geval is, er worden wel vaccins hier en daar getest, maar volgens mij hebben ze nog weinig wat heel duidelijk effectief is.quote:Op woensdag 30 juli 2014 17:24 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ja..je geeft het antwoord al..Afrika. Het komt iedereen goed uit als daar wat minder mensen wonen.
Nee, nu zelfs onder de groene zoden niet.quote:Op woensdag 30 juli 2014 23:42 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]![]()
Is wel een echte klassieker geworden, had hij in zijn wildste dromen niet verwacht.
quote:A study conducted in 2012 showed that Ebola was able to travel between pigs and monkeys that were in separate cages and were never placed in direct contact.
Though the method of transmission in the study was not officially determined, one of the scientists involved, Dr. Gary Kobinger, from the National Microbiology Laboratory at the Public Health Agency of Canada, told BBC News that he believed that the infection was spread through large droplets that were suspended in the air.
"What we suspect is happening is large droplets; they can stay in the air, but not long; they don't go far," he explained. "But they can be absorbed in the airway, and this is how the infection starts, and this is what we think, because we saw a lot of evidence in the lungs of the non-human primates that the virus got in that way."
Al-Sahaf leeft nog gewoon hoorquote:Op donderdag 31 juli 2014 20:01 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nee, nu zelfs onder de groene zoden niet.
Dit is wel zeer zorgelijk, holy shitquote:
Als die exponentiële stijging niet snel wordt ingedamd..quote:Op donderdag 31 juli 2014 21:56 schreef Bredemug het volgende:
[..]
Dit is wel zeer zorgelijk, holy shit
quote:US Peace Corps evacuates hundreds from west Africa over Ebola outbreak
The largest recorded Ebola outbreak in history has led the US Peace Corps to evacuate hundreds of volunteers from three affected west African countries, and a State Department official says two volunteers are under isolation after having contact with a person who later died of the virus.
The Peace Corps said on Wednesday it was evacuating 340 volunteers from Liberia as well as neighboring Guinea and Sierra Leone.
The State Department official said the two volunteers were not symptomatic and were under observation. The official was not authorized to discuss the cases for attribution, and declined to say where the volunteers were serving or when they were exposed.
quote:A highly infectious, deadly virus from the central African rain forest suddenly appears in the suburbs of Washington, D.C. There is no cure. In a few days 90 percent of its victims are dead. A secret military SWAT team of soldiers and scientists is mobilized to stop the outbreak of this exotic "hot" virus. The Hot Zone tells this dramatic story, giving a hair-raising account of the
appearance of rare and lethal viruses and their "crashes" into the human race. Shocking, frightening, and impossible to ignore, The Hot Zone proves that truth really is scarier than fiction.
quote:Op donderdag 31 juli 2014 22:11 schreef Bredemug het volgende:
Gevonden, wohoo
http://reliefweb.int/site(...)WestAfrica_Ebola.pdf
En dat evacueren is juist wat je in dit soort situaties niet moet doen. Men moet juist het hele gebied isoleren.quote:
Waarom heb je doktoren nodig als er geen behandeling is?quote:Op donderdag 31 juli 2014 21:59 schreef Bredemug het volgende:
ze hebben ook niet genoeg mankracht.
Ebola outbreak: More than doctors needed to contain West Africa's unprecedented crisis
_http://www.cbc.ca/news/he(...)ted-crisis-1.2720882
Symptoombehandeling misschien?quote:Op donderdag 31 juli 2014 22:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom heb je doktoren nodig als er geen behandeling is?
Waarom zou je bij een mortaliteit van 95% de arts dat risico laten lopen? Die artsen kunnen elders meer levens reddenquote:Op donderdag 31 juli 2014 22:49 schreef starla het volgende:
[..]
Symptoombehandeling misschien?
Ondanks dat de mortaliteit hoog is, is deze niet 100% en als je iemand kunt redden door wat bloed te geven of fresh frozen plasma dan is een arts geen overbodige luxe.
Als het een strategy game was had ik niet mijn dure artsen, maar m'n goedkope soldaten ingezet met zo'n lage slagingskansquote:Op donderdag 31 juli 2014 22:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou je bij een mortaliteit van 95% de arts dat risico laten lopen? Die artsen kunnen elders meer levens redden
Humanistische waarden zorgen er in dit soort gevallen waarschijnlijk voor dat het niet effectief bestreden wordtquote:Op donderdag 31 juli 2014 22:58 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Als het een strategy game was had ik niet mijn dure artsen, maar m'n goedkope soldaten ingezet met zo'n lage slagingskans
Het is ook maar net de vraag wat in deze humanistisch is. Schiet je elke geïnfecteerde een kogel door het hoofd dan vallen er uiteindelijk waarschijnlijk een stuk minder doden.quote:Op donderdag 31 juli 2014 23:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Humanistische waarden zorgen er in dit soort gevallen waarschijnlijk voor dat het niet effectief bestreden wordt
Ik denk alleen dat je goedkope soldaten dat misschien niet zo zien zitten.quote:Op donderdag 31 juli 2014 22:58 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Als het een strategy game was had ik niet mijn dure artsen, maar m'n goedkope soldaten ingezet met zo'n lage slagingskans
Het zijn niet alleen doktoren die nodig zijn. Er is daar een algeheel tekort aan 'health workers'. Een paar extra verpleegkundige die weten waar ze mee bezig zijn, daar zouden ze nu net zo blij mee zijn.quote:Op donderdag 31 juli 2014 22:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom heb je doktoren nodig als er geen behandeling is?
Een deel van de patienten kan het overleven, maar alleen met adequate behandeling. Deze behandeling zou ook door een goed geïnstrueerde verpleger kunnen worden gegeven, maar daar zijn er ook niet genoeg van.quote:Severely ill patients require intensive supportive care. They are frequently dehydrated and need intravenous fluids or oral rehydration with solutions that contain electrolytes. There is currently no specific treatment to cure the disease.
Some patients will recover with the appropriate medical care.
WHO
Ik denk dat dit plaatje alle symptoomgevallen weergeeft. Ik geloof dat het aantal bevestigde gevallen nu op net iets meer dan 900 ligt.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 00:12 schreef Revolution-NL het volgende:
We are going vertical:
[ afbeelding ]
Het is slechts een kwestie van tijd voordat dit volledig uit de hand gaat lopen.
Het aantal symptoomgevallen neemt in ieder geval erg vlot toe. Ik kan me voorstellen dat de laboratoriumonderzoeken wat tijd in beslag nemen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 00:57 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Ik denk dat dit plaatje alle symptoomgevallen weergeeft. Ik geloof dat het aantal bevestigde gevallen nu op net iets meer dan 900 ligt.
http://www.cdc.gov/vhf/ebola/outbreaks/guinea/
Die is geen 95%, eerder rond de 60%. En dat is dan nog in de armzalige West-Afrikaanse omstandigheden.quote:Op donderdag 31 juli 2014 22:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou je bij een mortaliteit van 95% de arts dat risico laten lopen? Die artsen kunnen elders meer levens redden
En de mortaliteitsratio is iets heel anders dan besmetting. Wil de zaak verder niet onderschatten maar met wat basale hygiëne/kennis zit je safe. Er is direct contact nodig en met een paar handschoenen en een flesje ontsmettingsmiddel is dat (in principe) al te voorkomen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 02:18 schreef Euribob het volgende:
[..]
Die is geen 95%, eerder rond de 60%. En dat is dan nog in de armzalige West-Afrikaanse omstandigheden.
Ontsmettingsmiddel tegen een virus?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 03:08 schreef havanagila het volgende:
[..]
En de mortaliteitsratio is iets heel anders dan besmetting. Wil de zaak verder niet onderschatten maar met wat basale hygiëne/kennis zit je safe. Er is direct contact nodig en met een paar handschoenen en een flesje ontsmettingsmiddel is dat (in principe) al te voorkomen.
Tja, wat kun je echt zeggen over die stats? Misschien zijn er in sommige landen wel meer sterfgevallen die niet via dezelfde kanalen lopen? Misschien zijn de ziektegevallen niet allemaal bekend?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 09:09 schreef ioko het volgende:
Cases Deaths Mortality
Guinea 445 327 73%
Sierra l. 541 192 35%
Liberia 214 136 64%
Total 1200 655 55%
Even een kleine berekening op basis van de pdf door Perrin gepost. Twee zaken vallen op:
1. Sierra Leone heeft een lage mortaliteit en tevens de grootste stijging in ziektegevallen op dit moment.
2. Guinea heeft zo'n hoge mortaliteit dat het aantal ziektegevallen daar stabiel is (zie grafiek in pdf). Dit lijkt ook de gelden voor Liberia, daar is wel een stijging in ziektegevallen maar veel minder dan in Sierra Leone.
Tsja, je wil dus zeggen dat de gegevens niet kloppen? Er zullen zeker meetfouten inzitten, maar de relatie tussen een hoge mortaliteit en een lagere besmettingssnelheid lijkt me nog steeds wel aannemelijk.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 09:20 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Tja, wat kun je echt zeggen over die stats? Misschien zijn er in sommige landen wel meer sterfgevallen die niet via dezelfde kanalen lopen? Misschien zijn de ziektegevallen niet allemaal bekend?
Dat uiteraard. Maar dit hoeft daar niet per se plaats te vinden op dit moment. Dat is wat ik bedoel.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 09:22 schreef ioko het volgende:
[..]
Tsja, je wil dus zeggen dat de gegevens niet kloppen? Er zullen zeker meetfouten inzitten, maar de relatie tussen een hoge mortaliteit en een lagere besmettingssnelheid lijkt me nog steeds wel aannemelijk.
De cijfers die je postte zijn van 23 juli, met die van 27 juli kom je tot het volgendequote:Op vrijdag 1 augustus 2014 09:09 schreef ioko het volgende:
Cases Deaths Mortality
Guinea 445 327 73%
Sierra l. 541 192 35%
Liberia 214 136 64%
Total 1200 655 55%
Even een kleine berekening op basis van de pdf door Perrin gepost. Twee zaken vallen op:
1. Sierra Leone heeft een lage mortaliteit en tevens de grootste stijging in ziektegevallen op dit moment.
2. Guinea heeft zo'n hoge mortaliteit dat het aantal ziektegevallen daar stabiel is (zie grafiek in pdf). Dit lijkt ook de gelden voor Liberia, daar is wel een stijging in ziektegevallen maar veel minder dan in Sierra Leone.
http://en.wikipedia.org/wiki/2014_West_Africa_Ebola_outbreakquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 09:39 schreef ioko het volgende:
Je ziet ook dat de nieuwe ziektegevallen er voor zorgen dat de mortaliteit lager lijkt. Dat komt omdat het (cru gezegd) een aantal weken duurt voordat je weet of die mensen het hebben overleefd.
De getallen zeggen dus niet zo heel veel.
Wel raar dat het aantal gevallen in Sierra Leone lager is dan 4 dagen eerder, dat kan niet, toch?
Waarbij je rekening moet houden dat het aantal besmettingen stijgende is. Als je sterfgevallen met besmetting wilt vergelijken moet je de besmettingen van een aantal weken terug nemen versus de doden nu.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 09:09 schreef ioko het volgende:
Cases Deaths Mortality
Guinea 445 327 73%
Sierra l. 541 192 35%
Liberia 214 136 64%
Total 1200 655 55%
Chloorverbindingen maken dna kapot, dus ook virussen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 07:45 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ontsmettingsmiddel tegen een virus?
Lijkt me sterk.
Nou hopelijk verspreid het daar niet, ga er wel vanuit dat die man helemaal wordt afgesloten van de buitenwereldquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 10:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Binnenkort ook in de VS
http://www.telegraaf.nl/g(...)tient_naar_VS__.html
De lokale medicijnman heeft wel een geneesmiddel, gewoon een meisje van <10 verkrachten en je bent genezenquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 10:07 schreef Jano9 het volgende:
Als ze nou daar allemaal de grenzen dichtgooien?
http://nos.nl/artikel/681(...)ten-uit-kliniek.html
Brengen de hele samenleving daar in gevaar
Stop nou eens met die 90-95%-ratio, die is er helemaal niet. Dergelijke hoge (en dus ook lage) percentages komen alleen voor in kleine uitbraken, daar waar het dus nogal makkelijk fluctueert.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 10:48 schreef SteveBudin het volgende:
[..]
De lokale medicijnman heeft wel een geneesmiddel, gewoon een meisje van <10 verkrachten en je bent genezen.
Ergens snap ik die mensen wel. 90-95% van de ebola-patiënten in het ziekenhuis overlijden. Conclusie de dokteren vermoorden iedereen.
Een heel vliegtuig om 2 blanken?? (dokter is blank, verpleegster weet ik niet) te vervoeren terwijl de donkere afrikanen sterven in slechte ziekenhuizen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 10:52 schreef Jano9 het volgende:
Op CNN nu hoe ze de Amerikanen vervoeren, ziet er wel hightech uit! Vliegtuig helemaal ingericht voor de 2 patiënten etc.
50% dat valt een beetje tegen...quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 10:57 schreef Euribob het volgende:
[..]
Stop nou eens met die 90-95%-ratio, die is er helemaal niet. Dergelijke hoge (en dus ook lage) percentages komen alleen voor in kleine uitbraken, daar waar het dus nogal makkelijk fluctueert.
Bij de huidige (grootste) uitbraak van >1000 mensen zie je gewoon dat de fatality-risk "gewoon" rond de 50-60% zit.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ebola_virus_disease
Ja, wat moeten ze anders? Gewoon in een vol vliegtuig dat het virus snel gast verspreiden in de US?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 10:57 schreef SteveBudin het volgende:
[..]
Een heel vliegtuig om 2 blanken?? (dokter is blank, verpleegster weet ik niet) te vervoeren terwijl de donkere afrikanen sterven in slechte ziekenhuizen.
Zeg dat maar tegen de mensen daar terwijl ze zien dat de westerling richting vliegveld gaatquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 11:03 schreef Jano9 het volgende:
[..]
Ja, wat moeten ze anders? Gewoon in een vol vliegtuig dat het virus snel gast verspreiden in de US?
Je kan niet alles gaan vergelijken met Afrika. Als alle besmette mensen nou gewoon in het ziekenhuis blijven en niet op de loop gaan, dan gaat het daar al veel beter.
Zijn toch Amerikanen? Die hebben het volste recht om door een Amerikaans vliegtuig te worden opgehaaldquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 11:16 schreef SteveBudin het volgende:
[..]
Zeg dat maar tegen de mensen daar terwijl ze zien dat de westerling richting vliegveld gaat.
Voor de duidelijkheid: Ik zeg niet dat ze die Amerikanen maar in Afrika moeten laten.
Ik snap dat, jij snapt dat, maar ik vraag me af of de mensen daar dat ook begrijpen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 11:18 schreef Jano9 het volgende:
[..]
Zijn toch Amerikanen? Die hebben het volste recht om door een Amerikaans vliegtuig te worden opgehaald.
Eh, volledig in stijl van de telegraaf wordt dit bericht enigszins uit de context gehaald.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 10:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Binnenkort ook in de VS
http://www.telegraaf.nl/g(...)tient_naar_VS__.html
Naam fabrikant?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 12:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Een vaccin is preventief.
Wat er waarschijnlijk bedoeld wordt is een antiserum
Jammer, iets zegt mij dat die aandelen flink zullen stijgen mocht het ze lukken.quote:
Post-expositievaccinatie al dan niet icm menselijke of dierlijke antistoffen tegen de betreffende ziekte kan nog behoorlijk effectief zijn. Is oa de behandeling bij rabiës.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 12:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Een vaccin is preventief.
Wat er waarschijnlijk bedoeld wordt is een antiserum
Kan nog best van de Amerikaanse overheid zijn. VS is een van de landen met relatief uitgebreid ebola onderzoek, voornamelijk uit angst voor bioterrorisme.quote:
quote:Vliegtuigmaatschappij Emirates vliegt voorlopig niet meer naar Guinee vanwege de ebola-epidemie. Het is de eerste grote luchtvaartmaatschappij die het West-Afrikaanse land mijdt na een uitbraak van het dodelijke virus.
quote:A woman has died after landing at Gatwick airport on a flight from Sierra Leone, one of the countries at the centre of the deadly Ebola outbreak.
The 72-year-old was understood to have been “vomiting and sweating” before she collapsed and was taken by ambulance to hospital.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |