quote:Op donderdag 31 juli 2014 22:11 schreef Bredemug het volgende:
Gevonden, wohoo
http://reliefweb.int/site(...)WestAfrica_Ebola.pdf
En dat evacueren is juist wat je in dit soort situaties niet moet doen. Men moet juist het hele gebied isoleren.quote:
Waarom heb je doktoren nodig als er geen behandeling is?quote:Op donderdag 31 juli 2014 21:59 schreef Bredemug het volgende:
ze hebben ook niet genoeg mankracht.
Ebola outbreak: More than doctors needed to contain West Africa's unprecedented crisis
_http://www.cbc.ca/news/he(...)ted-crisis-1.2720882
Symptoombehandeling misschien?quote:Op donderdag 31 juli 2014 22:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom heb je doktoren nodig als er geen behandeling is?
Waarom zou je bij een mortaliteit van 95% de arts dat risico laten lopen? Die artsen kunnen elders meer levens reddenquote:Op donderdag 31 juli 2014 22:49 schreef starla het volgende:
[..]
Symptoombehandeling misschien?
Ondanks dat de mortaliteit hoog is, is deze niet 100% en als je iemand kunt redden door wat bloed te geven of fresh frozen plasma dan is een arts geen overbodige luxe.
Als het een strategy game was had ik niet mijn dure artsen, maar m'n goedkope soldaten ingezet met zo'n lage slagingskansquote:Op donderdag 31 juli 2014 22:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou je bij een mortaliteit van 95% de arts dat risico laten lopen? Die artsen kunnen elders meer levens redden
Humanistische waarden zorgen er in dit soort gevallen waarschijnlijk voor dat het niet effectief bestreden wordtquote:Op donderdag 31 juli 2014 22:58 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Als het een strategy game was had ik niet mijn dure artsen, maar m'n goedkope soldaten ingezet met zo'n lage slagingskans
Het is ook maar net de vraag wat in deze humanistisch is. Schiet je elke geïnfecteerde een kogel door het hoofd dan vallen er uiteindelijk waarschijnlijk een stuk minder doden.quote:Op donderdag 31 juli 2014 23:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Humanistische waarden zorgen er in dit soort gevallen waarschijnlijk voor dat het niet effectief bestreden wordt
Ik denk alleen dat je goedkope soldaten dat misschien niet zo zien zitten.quote:Op donderdag 31 juli 2014 22:58 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Als het een strategy game was had ik niet mijn dure artsen, maar m'n goedkope soldaten ingezet met zo'n lage slagingskans
Het zijn niet alleen doktoren die nodig zijn. Er is daar een algeheel tekort aan 'health workers'. Een paar extra verpleegkundige die weten waar ze mee bezig zijn, daar zouden ze nu net zo blij mee zijn.quote:Op donderdag 31 juli 2014 22:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom heb je doktoren nodig als er geen behandeling is?
Een deel van de patienten kan het overleven, maar alleen met adequate behandeling. Deze behandeling zou ook door een goed geïnstrueerde verpleger kunnen worden gegeven, maar daar zijn er ook niet genoeg van.quote:Severely ill patients require intensive supportive care. They are frequently dehydrated and need intravenous fluids or oral rehydration with solutions that contain electrolytes. There is currently no specific treatment to cure the disease.
Some patients will recover with the appropriate medical care.
WHO
Ik denk dat dit plaatje alle symptoomgevallen weergeeft. Ik geloof dat het aantal bevestigde gevallen nu op net iets meer dan 900 ligt.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 00:12 schreef Revolution-NL het volgende:
We are going vertical:
[ afbeelding ]
Het is slechts een kwestie van tijd voordat dit volledig uit de hand gaat lopen.
Het aantal symptoomgevallen neemt in ieder geval erg vlot toe. Ik kan me voorstellen dat de laboratoriumonderzoeken wat tijd in beslag nemen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 00:57 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Ik denk dat dit plaatje alle symptoomgevallen weergeeft. Ik geloof dat het aantal bevestigde gevallen nu op net iets meer dan 900 ligt.
http://www.cdc.gov/vhf/ebola/outbreaks/guinea/
Die is geen 95%, eerder rond de 60%. En dat is dan nog in de armzalige West-Afrikaanse omstandigheden.quote:Op donderdag 31 juli 2014 22:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou je bij een mortaliteit van 95% de arts dat risico laten lopen? Die artsen kunnen elders meer levens redden
En de mortaliteitsratio is iets heel anders dan besmetting. Wil de zaak verder niet onderschatten maar met wat basale hygiëne/kennis zit je safe. Er is direct contact nodig en met een paar handschoenen en een flesje ontsmettingsmiddel is dat (in principe) al te voorkomen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 02:18 schreef Euribob het volgende:
[..]
Die is geen 95%, eerder rond de 60%. En dat is dan nog in de armzalige West-Afrikaanse omstandigheden.
Ontsmettingsmiddel tegen een virus?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 03:08 schreef havanagila het volgende:
[..]
En de mortaliteitsratio is iets heel anders dan besmetting. Wil de zaak verder niet onderschatten maar met wat basale hygiëne/kennis zit je safe. Er is direct contact nodig en met een paar handschoenen en een flesje ontsmettingsmiddel is dat (in principe) al te voorkomen.
Tja, wat kun je echt zeggen over die stats? Misschien zijn er in sommige landen wel meer sterfgevallen die niet via dezelfde kanalen lopen? Misschien zijn de ziektegevallen niet allemaal bekend?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 09:09 schreef ioko het volgende:
Cases Deaths Mortality
Guinea 445 327 73%
Sierra l. 541 192 35%
Liberia 214 136 64%
Total 1200 655 55%
Even een kleine berekening op basis van de pdf door Perrin gepost. Twee zaken vallen op:
1. Sierra Leone heeft een lage mortaliteit en tevens de grootste stijging in ziektegevallen op dit moment.
2. Guinea heeft zo'n hoge mortaliteit dat het aantal ziektegevallen daar stabiel is (zie grafiek in pdf). Dit lijkt ook de gelden voor Liberia, daar is wel een stijging in ziektegevallen maar veel minder dan in Sierra Leone.
Tsja, je wil dus zeggen dat de gegevens niet kloppen? Er zullen zeker meetfouten inzitten, maar de relatie tussen een hoge mortaliteit en een lagere besmettingssnelheid lijkt me nog steeds wel aannemelijk.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 09:20 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Tja, wat kun je echt zeggen over die stats? Misschien zijn er in sommige landen wel meer sterfgevallen die niet via dezelfde kanalen lopen? Misschien zijn de ziektegevallen niet allemaal bekend?
Dat uiteraard. Maar dit hoeft daar niet per se plaats te vinden op dit moment. Dat is wat ik bedoel.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 09:22 schreef ioko het volgende:
[..]
Tsja, je wil dus zeggen dat de gegevens niet kloppen? Er zullen zeker meetfouten inzitten, maar de relatie tussen een hoge mortaliteit en een lagere besmettingssnelheid lijkt me nog steeds wel aannemelijk.
De cijfers die je postte zijn van 23 juli, met die van 27 juli kom je tot het volgendequote:Op vrijdag 1 augustus 2014 09:09 schreef ioko het volgende:
Cases Deaths Mortality
Guinea 445 327 73%
Sierra l. 541 192 35%
Liberia 214 136 64%
Total 1200 655 55%
Even een kleine berekening op basis van de pdf door Perrin gepost. Twee zaken vallen op:
1. Sierra Leone heeft een lage mortaliteit en tevens de grootste stijging in ziektegevallen op dit moment.
2. Guinea heeft zo'n hoge mortaliteit dat het aantal ziektegevallen daar stabiel is (zie grafiek in pdf). Dit lijkt ook de gelden voor Liberia, daar is wel een stijging in ziektegevallen maar veel minder dan in Sierra Leone.
http://en.wikipedia.org/wiki/2014_West_Africa_Ebola_outbreakquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 09:39 schreef ioko het volgende:
Je ziet ook dat de nieuwe ziektegevallen er voor zorgen dat de mortaliteit lager lijkt. Dat komt omdat het (cru gezegd) een aantal weken duurt voordat je weet of die mensen het hebben overleefd.
De getallen zeggen dus niet zo heel veel.
Wel raar dat het aantal gevallen in Sierra Leone lager is dan 4 dagen eerder, dat kan niet, toch?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |