Nee, want zijn personage is zwart. Net zoals de duivel rood is, de Hulk groen, en sneeuwwitje wit. Dat is gewoon onderdeel van de rol.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:20 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Je zegt het zelf, de rol van Zwarte Piet. Die kan toch prima gespeeld worden zonder zwarte schmink,
Eh, nee.quote:Dus zolang je de rol van Zwarte Piet speelt, zou het idealiter niet eens moeten opvallen dat de schmink niet aanwezig is.
Tenzij je toch wel waarde hecht aan huidskleur.
Voor mij voegt de kleur niets toe aan zijn personage, maar ik kijk dan ook verder dan huidskleur. Zijn personage betekent voor mij de rol die hij speelt ten opzichte van Sinterklaas. Zijn personage is de acrobatiek die hij beoefent, de pepernoten die hij strooit en zijn hulpvaardigheid.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:23 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, want zijn personage is zwart. Net zoals de duivel rood is, de Hulk groen, en sneeuwwitje wit. Dat is gewoon onderdeel van de rol.
[..]
Eh, nee.
Het komt letterlijk uit je post: NWS / Nederland krijgt een andere Zwarte Piet, is definitief! #2quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:12 schreef Igen het volgende:
[..]
Eh, nee? Het kan zijn dat ik het voor twee interpretaties vatbaar heb opgeschreven, maar volgens mij schrijf ik dat echt niet hoor.
Als je het niet belangrijk vindt waarom mag ZWARTE Piet dan niet zwart zijn?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:27 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Voor mij voegt de kleur niets toe aan zijn personage, maar ik kijk dan ook verder dan huidskleur. Zijn personage betekent voor mij de rol die hij speelt ten opzichte van Sinterklaas. Zijn personage is de acrobatiek die hij beoefent, de pepernoten die hij strooit en zijn hulpvaardigheid.
Blijkbaar vinden anderen weer zijn huidskleur erg belangrijk. Maar goed, dat was al duidelijk.
Zwarte Piet zet jonge onzekere meisjes aan tot afvallen.quote:
Blijkbaar niet. Blijkbaar kijk je wel degelijk naar de kleur en leg je gelijk ook een link van donkere schmink naar huidskleur en ras. Je bent blijkbaar niet in staat om Zwarte Piet als fictieve theaterrol te zien. Anders was je niet in dit topic en zou je er niet zo'n punt van maken.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:27 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Voor mij voegt de kleur niets toe aan zijn personage, maar ik kijk dan ook verder dan huidskleur.
Het gaat er volgens mij alleen om dat de knechten van de sint niet per se zwart hoeven te zijn.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:29 schreef Ulx het volgende:
Als je Zwarte Piet zonder schmink zou willen, sluit je negers wel van die rol uit. Tenzij die het hele jaar op straat aangesproken willen worden door kinderen van drie omdat die denken dat het ècht Zwarte Pieten zijn. Want die kans is dan wel erg groot.
Daar heb je met schmink natuurlijk veel minder last van. Zeker als ze een beetje overdreven extra make-up ophebben. Lippenstift of zo.
Natuurlijk moet dat wel, zo heten ze namelijk.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:33 schreef remlof het volgende:
[..]
Het gaat er volgens mij alleen om dat de knechten van de sint niet per se zwart hoeven te zijn.
Hoe zou jij het vinden als je in pak 'm beet Zimbabwe woonde en ze hadden daar een feest waarbij ze een rijke zwarte boer allemaal cadeautjes laten weggeven door z'n witte boerenslaven?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Blijkbaar niet. Blijkbaar kijk je wel degelijk naar de kleur en leg je gelijk ook een link van donkere schmink naar huidskleur en ras. Je bent blijkbaar niet in staat om Zwarte Piet als fictieve theaterrol te zien. Anders was je niet in dit topic en zou je er niet zo'n punt van maken.
Niemand gaf daar ook eigenlijk ene moer om tot vorig jaar. Nu is rondlopen als regenboogpiet een politiek statement. Hoort dat op een kinderfeestje?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:33 schreef remlof het volgende:
[..]
Het gaat er volgens mij alleen om dat de knechten van de sint niet per se zwart hoeven te zijn.
Nee, die kinderen geven geen fuck. Die willen dan waarschijnlijk ook regenboogschmink.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:35 schreef Ulx het volgende:
[..]
Niemand gaf daar ook eigenlijk ene moer om tot vorig jaar. Nu is rondlopen als regenboogpiet een politiek statement. Hoort dat op een kinderfeestje?
Zou ik prima vinden. Het is namelijk niet echt. Overigens was Piet altijd bekend als "knecht" van Sinterklaas. Niet als slaaf.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:35 schreef remlof het volgende:
[..]
Hoe zou jij het vinden als je in pak 'm beet Zimbabwe woonde en ze hadden daar een feest waarbij een rijke zwarte boer allemaal cadeautjes laat weggeven door z'n witte boerenslaven?
Ja, en die zin lees je verkeerd. Ik zeg daar niet dat minderheidsrechten ingeperkt moeten worden. Ik zeg alleen dat het bestaan van minderheidsrechten een bepaalde consequentie zou moeten hebben.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:31 schreef remlof het volgende:
[..]
Het komt letterlijk uit je post: NWS / Nederland krijgt een andere Zwarte Piet, is definitief! #2
En als je als blanke je boerderij was ontnomen door diezelfde zwarten, hoe zou je je dan voelen?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:36 schreef Ulx het volgende:
[..]
Zou ik prima vinden. Het is namelijk niet echt. Overigens was Piet altijd bekend als "knecht" van Sinterklaas. Niet als slaaf.
Prima, zolang het geen slaven zijn. Want Zwarte Pieten zijn ook geen slaven natuurlijk.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:35 schreef remlof het volgende:
[..]
Hoe zou jij het vinden als je in pak 'm beet Zimbabwe woonde en ze hadden daar een feest waarbij ze een rijke zwarte boer allemaal cadeautjes laten weggeven door z'n witte boerenslaven?
En die is dat wij bepaalde racistisch overkomende tradities mogen behouden?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:36 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, en die zin lees je verkeerd. Ik zeg daar niet dat minderheidsrechten ingeperkt moeten worden. Ik zeg alleen dat het bestaan van minderheidsrechten een bepaalde consequentie zou moeten hebben.
Dat is nooit een succes geworden. En omdat het nooit een succes was, gaat men het nu grof spelen door iedereen die wel eens een Zwarte Piet heeft gezien te betichten van racisme.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:36 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, die kinderen geven geen fuck. Die willen dan waarschijnlijk ook regenboogschmink.
Het komt alleen maar racistisch over als je zelf een racist bent.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:38 schreef remlof het volgende:
[..]
En die is dat wij bepaalde racistisch overkomende tradities mogen behouden?
quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:36 schreef Ulx het volgende:
[..]
Zou ik prima vinden. Het is namelijk niet echt. Overigens was Piet altijd bekend als "knecht" van Sinterklaas. Niet als slaaf.
Maar het hele idee van de zwarte knecht komt wel uit de slavernij voort. Dat kan je bij hoog en laag ontkennen maar het is gewoon zo.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:37 schreef budvar het volgende:
[..]
Prima, zolang het geen slaven zijn. Want Zwarte Pieten zijn ook geen slaven natuurlijk.
Kut waarschijnlijk, maar wat heeft Mugabe in godesnaam met Sinterklaas te maken?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:37 schreef remlof het volgende:
[..]
En als je als blanke je boerderij was ontnomen door diezelfde zwarten, hoe zou je je dan voelen?
Dat hangt helemaal van de details af.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:35 schreef remlof het volgende:
[..]
Hoe zou jij het vinden als je in pak 'm beet Zimbabwe woonde en ze hadden daar een feest waarbij ze een rijke zwarte boer allemaal cadeautjes laten weggeven door z'n witte boerenslaven?
Och, Nederlanders handelen vroeger al netjes in slaven, dus dat past prima in de Nederlandse traditie.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:39 schreef remlof het volgende:
[..]
[..]
Maar het hele idee van de zwarte knecht komt wel uit de slavernij voort. Dat kan je bij hoog en laag ontkennen maar het is gewoon zo.
Nee, maar ook 30 jaar geleden op de middelbare school voelde ik me er al ongemakkelijk bij dat een Surinaamse klasgenoot geen zin had om voor zwarte piet te spelen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:38 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat is nooit een succes geworden. En omdat het nooit een succes was, gaat men het nu grof spelen door iedereen die wel eens een Zwarte Piet heeft gezien te betichten van racisme.
Want greep jij in? Of stond je erbij te kijken?
Maar de moderne Zwarte Piet heeft niets maar dan ook niets met slavernij te maken, dus zelfs al zou het uit de slavernij voortkomen(wat ik betwijfel) maakt het nog niks uit.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:39 schreef remlof het volgende:
[..]
[..]
Maar het hele idee van de zwarte knecht komt wel uit de slavernij voort. Dat kan je bij hoog en laag ontkennen maar het is gewoon zo.
Waarom moest je Surinaamse klasgenoot voor Zwarte Piet spelen dan?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:41 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, maar ook 30 jaar geleden op de middelbare school voelde ik me er al ongemakkelijk bij dat een Surinaamse klasgenoot geen zin had om voor zwarte piet te spelen.
Alles in dit geval, het gaat om rassenongelijkheid.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:40 schreef Ulx het volgende:
[..]
Kut waarschijnlijk, maar wat heeft Mugabe in godesnaam met Sinterklaas te maken?
Hij moest niet, hij wou het niet eens. Omdat ie al zwart was.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:42 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Waarom moest je Surinaamse klasgenoot voor Zwarte Piet spelen dan?
Ja, als het niet als racisme bedoeld is geweest, lijkt me het geen punt. Jammer voor degenen die dat er wel in willen zien, maar soit. Dan kunnen ze het wel gaan afschilderen dat het een viering van de slavernij is, maar dat slaat gewoon nergens op.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:38 schreef remlof het volgende:
[..]
Waren er ook blanke slaven in die tijd dan?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:42 schreef budvar het volgende:
[..]
Maar de moderne Zwarte Piet heeft niets maar dan ook niets met slavernij te maken, dus zelfs al zou het uit de slavernij voortkomen(wat ik betwijfel) maakt het nog niks uit.
Nee. De slavernij was al afgeschaft in die tijd, en bovendien was slavernij in Nederland zelf niet toegestaan.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:39 schreef remlof het volgende:
[..]
[..]
Maar hoe kwam het dan ter sprake? Hoe is dit relevant?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:43 schreef remlof het volgende:
[..]
Hij moest niet, hij wou het niet eens. Omdat ie al zwart was.
Wat snap je niet aan "voortkomen uit"?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:44 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nee. De slavernij was al afgeschaft in die tijd, en bovendien was slavernij in Nederland zelf niet toegestaan.
Nee, hij kon niet echt deelnemen aan ons feestje, dat zat me dwars.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:44 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Maar hoe kwam het dan ter sprake? Hoe is dit relevant?
Zoals in je post dacht ik dat je bedoelde dat hij werd uitgekozen om Zwarte Piet te spelen, terwijl hij dit niet wilde.
Uiteraardquote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:44 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Waren er ook blanke slaven in die tijd dan?
In Noord-Afrika nog wel. Een van de redenen van de amerikaanse beschietingen van Tripoli en de franse aanval op Algerije in de 1800-zoveels.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:44 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Waren er ook blanke slaven in die tijd dan?
Dat is gewoon niet zo. Dat weet iedereen,quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:44 schreef remlof het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan "voortkomen uit"?
Dat is gewoon wel zo. Zwarten werden als minderwaardig beschouwd, niet als volwaardige mensen, daarom maakten "we" ze tot slaven. Ook nadat de slavernij was afgeschaft werd er nog lange tijd neergekeken om mensen met een donkere huidskleur, nog steeds door sommigen trouwens.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:46 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat is gewoon niet zo. Dat weet iedereen,
Ja. Minderheden mogen dat immers ook. Minderheden hebben daarnaast extra rechten t.o.v. de meerderheid, maar dat dient ter compensatie van de numerieke machtspositie van de meerderheid. Het doel kan niet zijn dat de meerderheid netto minder zou mogen kunnen doen, dan een minderheid.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:38 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat dient niet ter compensatie maar ter bescherming, als je dat vergeet kan het heel erg de verkeerde kant op gaan.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:50 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja. Minderheden mogen dat immers ook. Minderheden hebben daarnaast extra rechten t.o.v. de meerderheid, maar dat dient ter compensatie van de numerieke machtspositie van de meerderheid. Het doel kan niet zijn dat de meerderheid netto minder zou mogen kunnen doen, dan een minderheid.
Ben ik voor, nog liever iedereen als Europeaan trouwens, dezelfde rechten voor iedereen met een EU-paspoort, ongeacht afkomst of ras.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:50 schreef Igen het volgende:
Wat mij betreft mag trouwens ook dat hele groepsdenken worden afgeschaft. Iedereen een Nederlands burger, met allemaal dezelfde rechten. Als je dan toch Nederland niet langer als natiestaat maar als multicultureel land wil zien.
En waarom zijn die hulpjes van de zwitserse Sint dan zwart? Die hadden geen slaven en waren niet koloniaal en ook nog eens een keertje neutraal.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:49 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat is gewoon wel zo. Zwarten werden als minderwaardig beschouwd, niet als volwaardige mensen, daarom maakten "we" ze tot slaven. Ook nadat de slavernij was afgeschaft werd er nog lange tijd neergekeken om mensen met een donkere huidskleur, nog steeds door sommigen trouwens.
En daar komt het vandaan dat de hulpjes van Sinterklaas zwart zijn.
Ja, bescherming tegen onderdrukking door een numerieke meerderheid van autochtonen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:52 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat dient niet ter compensatie maar ter bescherming, als je dat vergeet kan het heel erg de verkeerde kant op gaan.
Waarom werden ze niet uitgedost met oorbellen, kroeshaar en een grappig Surinaams accent ?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:54 schreef Ulx het volgende:
[..]
En waarom zijn die hulpjes van de zwitserse Sint dan zwart?
Geef eerst maar eens antwoord op mijn vraag. Die ontwijken met wedervragen is nogal zwak.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 23:13 schreef gelly het volgende:
[..]
Waarom werden ze niet uitgedost met oorbellen, kroeshaar en een grappig Surinaams accent ?
De wedervraag is onderdeel van het antwoord. Waarom is bij de Zwitsers de figuur van zwarte Piet gewoon de duivel die het moet zijn en niet een negerslaaf ?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 23:16 schreef Ulx het volgende:
[..]
Geef eerst maar eens antwoord op mijn vraag. Die ontwijken met wedervragen is nogal zwak.
Dit is echt achterlijk.quote:
Tegen wie heb je het?quote:
Ik had het idee dat je het tegen mij had maar ik veracht de pvv.quote:
Zoals net al door iemand aan de tafel werd gezegd: dit voorstel is toch eigenlijk precies hoe het nu gewoon al isquote:
Damn, daar krijg je toch gelijk oogpijn van. Vloekende kleuren, helemaal fout t.o.v. het heraldisch kleurgebruik...quote:
Dit is photoshop toch? Please zeg dat het photoshop is.quote:
Ik moest denken aan Charlie en de chocoladefabriek.quote:
Wat is dít in vredesnaam!quote:
Wie zegt dat Zwarte Piet geen duivel is? Aangezien de hele sinterklaaslegende in europa volzit met geketende duivels lijkt het me logischer dat Zwarte Piet een demoon is dan een negerslaaf. Hooguit heeft men hem een ander pakkie aangetrokken.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 23:20 schreef gelly het volgende:
[..]
De wedervraag is onderdeel van het antwoord. Waarom is bij de Zwitsers de figuur van zwarte Piet gewoon de duivel die het moet zijn en niet een negerslaaf ?
Jij hecht blijkbaar zeer veel waarde aan huidskleur aangezien je hier zon groot punt van maakt.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:20 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Je zegt het zelf, de rol van Zwarte Piet. Die kan toch prima gespeeld worden zonder zwarte schmink, immers we hebben zojuist vastgesteld dat we verder dan huidskleur kijken. Dus zolang je de rol van Zwarte Piet speelt, zou het idealiter niet eens moeten opvallen dat de schmink niet aanwezig is.
Tenzij je toch wel waarde hecht aan huidskleur.
Gewoon, de broek moet een beetje afgezakt. De baret vervangen door een cap, dat soort dingen.quote:Op woensdag 11 juni 2014 00:02 schreef Strani het volgende:
Ik lees dat het pak 'hipper' moet? Wat is er nou weer mis met het pak!? Prachtig juist.
Nee hoor. Sla de kranten er maar op na.quote:Op woensdag 11 juni 2014 00:05 schreef Quasi-intellectueel het volgende:
Ik geef hier werkelijk waar geen ene neuk om. Zowel de felle voorstanders als tegenstanders mogen aan mijn reet roesten en lekker SBS6 opzoeken met hun infantiele gezwets. Dit onderwerp heeft nagenoeg meer aandacht in de media dan Syrië, werkelijk bizar.
Rot toch op joh, de pvv is clowneske partij met een dictatoriale leider. Je hoeft echt geen pvv'er te zijn om voor de echte Zwarte Piet te zijn of om tegen moslim te zijn. Echt heel kinderachtig om mensen daarvoor als pvv'er weg te zetten.quote:
Ja? heb jij iemand tot slaaf gemaakt? slavendrijver, schaam je.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:49 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat is gewoon wel zo. Zwarten werden als minderwaardig beschouwd, niet als volwaardige mensen, daarom maakten "we" ze tot slaven. Ook nadat de slavernij was afgeschaft werd er nog lange tijd neergekeken om mensen met een donkere huidskleur, nog steeds door sommigen trouwens.
En daar komt het vandaan dat de hulpjes van Sinterklaas zwart zijn.
En hij is geen echte allochtoon. Die kun je niet knuffelen. Deze wel.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 23:26 schreef KwadeAfdronk het volgende:
[..]
Nou ja valt wel mee toch, hij is nog steeds zwart
De smurf van sinterklaasquote:
Als dat door mensen was gedaan die 150 jaar geleden leefden dan kun je moeilijk de huidige generatie op de schuld geven. Jij hebt een hekel aan Duitsers vanwege de tweede wereldoorlog? Tevens heeft de huidige zwartepiet niks maar dan ook niks met slavernij te maken. Het zijn vooral mensen die teveel naar kleur kijken die er nu zon heisa om maken.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:37 schreef remlof het volgende:
[..]
En als je als blanke je boerderij was ontnomen door diezelfde zwarten, hoe zou je je dan voelen?
Ach, vorig jaar werd toch ook constant de suggestie gewekt dat degenen die pietitie hadden geliked, allemaal pvv'ers zouden zijn. Terwijl dat ook nauwelijks verder van de waarheid kon zijn.quote:Op woensdag 11 juni 2014 00:11 schreef budvar het volgende:
[..]
Rot toch op joh, de pvv is clowneske partij met een dictatoriale leider. Je hoeft echt geen pvv'er te zijn om voor de echte Zwarte Piet te zijn of om tegen moslim te zijn. Echt heel kinderachtig om mensen daarvoor als pvv'er weg te zetten.
Als je dit ziet als kind, weet je toch dat het hele verhaal verzonnen is, want er bestaan geen paarse mensen.quote:
De handelaars leefden in Nederland, maar waren vaak weg dus.quote:Op woensdag 11 juni 2014 00:34 schreef MakkieR het volgende:
I
Sterker nog, de slavenhandelaars en magnaten van die tijd leefden niet eens in Nederland maar in Afrika, Indonesie of Suriname waar het plaats vond.
Wie is zij ?quote:. Dus hoe halen zij het lef om ons schuld aan te praten als de realiteit stomweg heel anders in elkaar steekt.
klopt..quote:Op woensdag 11 juni 2014 01:23 schreef Gia het volgende:
Het vasthouden aan een bruine Zwarte Piet heeft niks te maken met bagatelliseren van slavernij. Zwarte Piet heeft niks te maken met slavernij.
Ja.... wat maakt een leugentje uit op een hele koffer leugens ?quote:Het hele verhaal is al een leugen. Moeten we nog meer gaan liegen tegen kinderen, omdat een bruine werknemer echt niet kan?
Nee hoor..... Pimpelpaarse Piet duikt in de schoorsteen en vandaar dat hij roet meeneemt.quote:Ik kan ermee leven als er blanke, licht getinte en zwarte Pieten zijn, al dan niet met roetvegen, oorringen, apepakje, maar paarse Zwarte Pieten is zo onlogisch.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |